tikkietrugjaap schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:28:
Ik vind sowieso dat de verlichting van auto's een beetje ontspoord lijkt. Remlichten die de gehele snelweg achter de auto van verlichting voorzien, koplampen met een hoeveelheid lux waar de gemiddelde bouwlamp jaloers van wordt, etc. Ik kan gelukkig visuele elementen redelijk goed filteren maar voor mensen met een bril of een andere afwijking aan de ogen moet het echt een nachtmerrie zijn om 's nachts te rijden.
Wat ik dan weer jammer vind is dat de knipperlichten een beetje het ondergeschoven kindje zijn in dit alles. Dit heeft dus als resultaat dat als een gloednieuwe Audi/BMW/etc remt, vlak voordat hij afslaat, je goed moet kijken omdat je anders niet weet waarom hij midden op de weg begint met remmen.
Het is natuurlijk voor de berijders van de desbetreffende auto's zelf wel heel fijn. Ik merk het ook in de auto van m'n ouders dat dat soort verlichting een heerlijk helder beeld geeft.
Het mag van mij wel iets minder moet ik eerlijk zeggen maar ja, dat gaat wel weer richting betutteling. Is er ooit onderzoek gedaan naar de impact op verkeersveiligheid vraag ik me af.
Ow, begin er maar niet over..
Mijn persoonlijke top-3 van verlichting ergernissen zijn in ieder geval
3. 'New' Mini
Is het blauw? Nee. Is het paars? Nee. Ow, nu is het weer wit. In ieder geval krijgt Mini het voor elkaar om het licht dusdanig te breken dat het afhankelijk van de afstand en kijkhoek, het nagenoeg alle kleuren van het spectrum omvat.
2. VW Golf/Passat GTE
Alsof men nog extra LED-strips over had, simpelweg too much. De gemiddelde kerstversiering in een pauperwijk is er niks bij.
1. Seat Leon full LED dimlicht
Alsof je met @#$% over 9000! lux lampen rondrijdt die alles en iedereen verblinden, al helemaal als het regent. Zelden zulke klotelampen gezien voor de medeweggebruiker, heb er geen andere woorden voor.
Gek genoeg heb ik weinig problemen met de Prius etc waarvan het gros wel met full LED rondrijden. Het kan dus wel VAG!
...en voor de achterkant
3. VW Golf GTE
Daar is hij weer, konden ze de units niet netjes afwerken ipv single LED dots te gebruiken waardoor de units eruit zien alsof ze uit het 8-bit-tijdperk komen. Dit blijft afleiden.
2. Mercedes CLA
De vorm is smaakgevoelig maar het lijkt wel alsof de remlichten roodwit-achtig zijn.
1. Audi A-lijktallemaalopelkaar
Man o man als ze remmen..