funkylicious schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:52:
Heeft iemand ervaring met het leasen van een plug-in hybride? Ik heb een Golf GTE gereserveerd en moet uiterlijk vrijdag reageren. Het leasebedrag komt uit op 1.060 inclusief brandstof op basis van 48 maanden en 40.000 km per jaar. In de offerte staan een indicatie van het brandstofverbruik: € 187 per maand. De inschatting zou gebaseerd zijn op een gemiddeld praktijkverbruik op basis van een door TNO uitgevoerd onderzoek in opdracht van Travelcard Nederland. Echter in de offerte staan de volgende bedragen:
- Verbruik/100km: Euro 95: 3,3 liter en Elektra 5,7 kWh.
Op internet zie ik eerder 6,5 liter per 100 km.
Mijn leasebudget is 900, dus 160 als eigen bijdrage. Mocht het praktijkverbruik tegenvallen, dan ga ik dit zelf betalen. Ik heb mijn werkgever al een aantal vragen gesteld, maar wellicht dat jullie mij kunnen adviseren of het wel verstandig is om een Golf GTE te nemen.
Ik denk dat je jezelf op een redelijk kostenplaatje gaat jagen als je werkgever inderdaad deze eisen stelt.
Met 40k per jaar rij je behoorlijke ritten of je moet 24/7 in de stad rondrijden maar dat zal wel niet.
Even op mijzelf geprojecteerd, ik heb voor dezelfde overweging gestaan. Ik heb een dealer bereid gevonden hem 3dagen af te staan. De accu red je met geluk 20/25km mee. Een rit van arnhem naar Assen en retour leverde een gemiddelde verbruik van 1:14 op en dan rij ik altijd cruisecontrol net boven de vmax. Op 30k per jaar kwam ik al op belachelijke brandstofkosten uit. Dus laat staan als je die som op 40k gaat maken.
Voorbeeld sommetje ter indicatie:
€ 1496 per jaar aan brandstof in jou offerte, voor de rest van de som ga ik even van uit dat je offerte bedrag exclusief BTW is.
Je betaalt op dit moment 1,30 per liter euro 95 (excl BTW)
Ze rekenen dus 1150 liter per jaar voor 40.000km (dat is 1:34

)
40.000km / 15 = 2666 liter in de praktijk.
Dus je gaat 1516 liter na betalen * 1,30 (liter prijs) * 1,21 (BTW) = € 2384,-
De som kan natuurlijk veel positiever uitvallen als je alleen maar stukjes van 20km rijd en altijd je auto geheel opgeladen hebt alleen lijkt mij dat met deze kilometers nagenoeg onmogelijk. Hoe langer de ritten, hoe onzuiger de auto wordt. Travelcard verbuik komt bij 40k kilometers zelfs met een verschil in brandstofkosten van € 3116,-. Er staat alleen geen som bij dus geen idee hoe ze die berekend hebben.
Dan moet je nog weten of in dat leasebedrag je laadpaal thuis berekend is.
Meeste vragen tussen de 1000 en 1500 euro (20-30 per maand) om deze thuis op te hangen anders komt dat er ook nog bij of je rijd puur op brandstof en dan is het verbruik nog negatiever.
Ik heb even me oude offerte erbij gezocht. 48mnd/30k, nagenoeg alle opties aangevinkt, waarde auto € 52.000 kreeg ik een leasebedrag van € 827 exclusief brandstof. Je leasebedrag klinkt dus wel extreem hoog, maar dit zal wel met het last minute slikken of stikken verhaal te maken hebben