Nu een week in de V40 gereden(en nog steeds geen goede foto's gemaakt). Tot nu toe moet ik zeggen dat het echt een fantastische auto is, het rijgedrag is erg goed en aan comfort geen gebrek.
Pluspunten tot nu toe:
- Erg fijn aan de diesel is dat je gewoon 12/13 km/u kan rijden in zijn 2, wat erg handig is in de file.
- Voldoende gemotoriseerd, je kan gewoon goed meekomen, inhalen is geen probleem. De 199 km/u is de auto vrij rap. Jammer dat deze begrenst is, aangezien de garage bij het plaatsen van de velgen gewoon normale banden heeft gemonteerd, geen eco banden.
- Het entertainmentsysteem van de Volvo werkt erg goed, spraakbesturing ook na de ingebouwde spraaktraining. Kwaliteit van de navigatie moet nog even blijken in de komende tijd natuurlijk, maar tot nu toe geen last gehad. Krijg ook als ik niet aan het navigeren ben af en toe een geluidsignaal als ik bij een trajectcontrole kom oid, erg handig.
- De stoelen zitten geweldig. De combinatie leer en stof bevalt goed(Alleen niet per ongeluk de stoelverwarming aanzetten, het werd na 20 minuten ineens wel heel warm in de auto

)
- Bellen in de auto werkt ook erg goed. Mensen kunnen me perfect verstaan, ook op hoge snelheden met wind.
- Kan prima met 4 volwassenen tot +- 1.95 in de auto zitten, beenruimte is achter niet super, maar ook niet oncomfortabel. De reviews op internet spreken van weinig ruimte, hier kan ik niet in meekomen.
- Stilte in de auto.
Wel paar kleine puntjes:
- Zoals eerder vermeld resoneert de deur door de bas respons, ik erger me hier niet echt aan maar mogelijk anderen wel. Ook is het verschil in kwaliteit audio tussen radio en spotify(via bluetooth) goed te horen, jammer dat er geen DAB+ in zit.
- Ik hoor iets trillen in de middenconsole, maar moet dit nog even verder testen om te zien of het niet gewoon iets wat los ligt ergens. Dit is overigens wel irritant.
- Het automatisch vergrendelen van de portieren werkt iets te goed. Als je de auto stopt en uitstapt dan ontgrendelen alleen de deuren waaruit mensen uitstappen. Als ik dan even mn spullen uit de kofferbak wil pakken moet ik eerst met de afstandbediening deze ontgrendelen.
- Vering is iets te sportief, had wel tandje softer kunnen zijn.
- Kan zijn dat deze nog verder ingereden moet worden, of ik gewoon absoluut niet zuinig gereden heb, maar de auto geeft 1:14 aan.

Even zien hoe dat zicht ontwikkelt.
Nog even een tip voor mensen die kijken naar een V40. Ik heb de park assist pilot genomen, daar je dan ook park distance control krijgt voor, het automatisch inparkeren vond ik verder niet zo interessant.
Echter, ging ik het natuurlijk wel even testen. De V40 zet zichzelf in parkeerplekken waar je deze zelf nooit in zou krijgen. Soms steekt de auto zelfs twee / drie keer en is er aan beide kanten nog maar een paar centimeter over.
Wel een erg handige functie als je zoals ik in een drukke stad woont met soms maar kleine parkeerplekken. Wel al wat mensen bezorgd voor hun raam zien staan tijdens het testen in een dorpje, toen ik even de 40 zichzelf strak tegen hun auto aan liet parkeren

. Ben erg onder de indruk, alleen het voelt wel raar als de auto zelf begint te sturen.
Al met al super tevreden over de auto

, kan deze echt aanraden.