This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ten tijden van GP3 op de PC was deze baan ook een favoriet van mij. Qua afstelling was de auto enorm goed in het acceleren uit de bochten en op het rechte stuk liep die wat minder hard. Gewoon zorgen dat je in de hairpin vlak achter je voorligger zat en er dan via de slipstream er voorbij en de volgende ronde genoeg voorsprong creëren dat die er bij het rechte stuk niet meer voorbij kon komen.Requiem19 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:18:
[...]
Niemand kan er voorbij met DRS, want Max zal redelijk achteraan starten :-P.
Ook met minder snelheid kun je het op deze baan goed doen. Is best een moeilijke basn waar een coureur meer verschil kan maken dan bijv op Bahrein of China.
Jos reed hier in 1997 in een Tyrrell ford V8 tegen top teams met veel krachtigere V10's en lag die race op een gegeven moment P5.
Ik zie het ook positief in :--)
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Het probleem is natuurlijk niet alleen Honda, maar ook, en voornamelijk, McLaren zelf. Volgens mij heeft Honda best een indrukwekkend ontwerp aangezien ze met hun problemen al rond of tegen het niveau van de Renault aan zitten.Malt007 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:47:
Ok thanks, vraag me af wat voor soort issues ze daar nog hebben bij Honda. Had eerlijk gezegd verwacht dat ze alleen zouden instappen met een blok wat direct concurrerend zou zijn. Zelfde idee had ik bij McLaren, ik neem aan dat ze zijn overgestapt met het idee weer snel bij de top te zitten.
Ondertussen doen ze al een paar seizoen voor spek en bonen mee en eigenlijk reken ik ze tegenwoordig tot de middenmotors terwijl ik voorgaande seizoenen altijd nog de verwachting had dat ze snel terug bij de top zouden zijn.
Ron Dennis is de laatste tijd zijn hand flink aan het overspelen, als het op het aantrekken van een titelsponsor aankomt. Echter, McLaren is inderdaad al jaren aan het afglijden, en geen sponsor gaat dan de hoofdprijs voor je betalen, aangezien je dat simpelweg niet meer waard bent.
Ik weet ook niet of, het dan wel verstandig is om dan maar genoegen met minder te nemen, of te wachten tot iemand gek genoeg is om toch maar voor de hoofdsom in te stappen.
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
[offtopic]MikeyMan schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:00:
Oh, werkt dat vanaf internet wel dan? Sonos wil niet de juiste stream via tunein spelen...
Parrot Mki9200
Kan audiojack of bluetooth gebruiken voor het streamen van geluid.
Waiting on the world to change
Ik heb echter geen idee of dat in de auto in de Benelux is te ontvangen.
Welke frequentie??albino71 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:25:
BBC Radio 5 wordt ook op de middengolf (MW) uitgezonden.
Ik heb echter geen idee of dat in de auto in de Benelux is te ontvangen.
Uitstekend artikel over Michelin en F1 overigens: http://www.motorsportmaga...lin-would-be-good-for-f1/
Komt erop neer dat zij racen hoog in het vaandel hebben staan en niet willen dat hun merk te grabbel wordt gegooid door als showelement te dienen i.p.v. performance-element.
[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 03-06-2015 16:49 ]
Let op: Sport1Go kan niet in het buitenland. Daar moet je alternatieve methode dan voor gebruiken.JPM85 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:43:
[...]
Gaat hem bij mij ook worden.
Aankomend weekend in Barcelona, dus met de laptop op schoot in de zon F1 kijken.

Waren er vorig jaar niet twee DRS zones in Canada? De tweede over Star/Finish? Is die weggehaald of is die niet in de afbeelding ingetekend?
Edit: 4 plekken op de baan waar aardig boven de 300km/h wordt gereden en één plek waar de 300km/h bijna wordt aangetikt. Ik denk dat RBR en STR de vleugeltjes toch wat vlakker moeten gaan zetten
[ Voor 90% gewijzigd door hardware-lover op 03-06-2015 23:22 ]
Testing, one, two ...
Mag er een - tussen de topictitel en 'deel 2' ?

Beste tijd in VT1: 1:17.208 (Alonso)
Beste tijd in VT2: 1:16.118 (Hamilton)
Beste tijd in VT3: 1:15.610 (Hamilton)
Beste tijd in Q1: 1:15.750 (Hamilton)
Beste tijd in Q2: 1:15.054 (Hamilton)
Beste tijd in Q3: 1:14.874 (Rosberg)
Snelste raceronde: 1:18.504 (Massa)

Dubbelpost, excuus
[ Voor 7% gewijzigd door AzzKickah op 03-06-2015 18:30 ]
Testing, one, two ...
Van mij wel, maar dat kan ik niet aanpassen. Ik maak wel een TR aan,AzzKickah schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:25:
offtopic:
Mag er een - tussen de topictitel en 'deel 2' ?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Werkt tijden F1 alleen in de UK. Daarbuiten spen ze een herhalende melding af dat je de uitzending buiten UK niet beschikbaar is.albino71 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:47:
[...]
http://tunein.com/radio/5-live-Formula-1-p190792/
Smartphone + tunein radio + headset of via radio.
Veel plezier
Signature
Ach, ben al blij dat er tussen HAM en ROS vorig seizoen een stevig gevecht was en ik hoop dat dat dit jaar ook weer zo is met Mercedes zo sterk. Zoals met Red Bull en Vettel dat 1 team met 1 coureur alles zoek rijdt was echt niet leuk.BMW_M3 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:56:
Hoop dat de overige teams snel aansluiting vinden bij Mercedes. Heb alleen het idee dat zodra Mercedes in de VT ziet dat een team een inhaalslag gemaakt heeft ze het vermogenskraantje wat verder opendraaien en zo weer wat sneller zijn.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Smaken? Ik heb geen favoriet. En de Hamilton die we naast de baan zien is wat mij betreft een sneue sjappie die nodig een leven moet zoeken. Maar de Hamilton op de baan kan ik vaak wel waarderen.Grimmie187 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:18:
[...]
Beter dan Lewis met pleeborstel hoofd, zonnebril en Mister-T gouden kettingen om zijn nek
Smaken verschillen zullen we maar zeggen
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Verwijderd
In mijn visie is hij juist langs de baan vrij volwassen.Destruction schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:07:
[...]
Smaken? Ik heb geen favoriet. En de Hamilton die we naast de baan zien is wat mij betreft een sneue sjappie die nodig een leven moet zoeken. Maar de Hamilton op de baan kan ik vaak wel waarderen.
Hij staat boven geruchten en geroddel in de media, is bescheiden, zelfbewust, en tegelijk licht zelfingenomen totaal gefocust op 'de beste zijn'.
Daarnaast, lijkt hij ook een volwassen balans in het leven te hebben met inspanning(racen) en ontspanning(muziek) te hebben, en is hij ook buiten de track een autoliefhebber pur-sang.
Dus dat leven hoeft hij niet te zoeken, dat leven heeft hij, rijk en gebalanceerd.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat geloof ik ook wel eigenlijk dat ze nog wat reserve hebben, maar dat wil ook zeggen dat ze de grenzen van betrouwbaarheid ook eerder op moeten gaan zoeken als ze gepusht worden, en dat zou dan weer iets onverwachts tot gevolg kunnen hebben.BMW_M3 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:56:
Hoop dat de overige teams snel aansluiting vinden bij Mercedes. Heb alleen het idee dat zodra Mercedes in de VT ziet dat een team een inhaalslag gemaakt heeft ze het vermogenskraantje wat verder opendraaien en zo weer wat sneller zijn.
Testing, one, two ...
We hebben juist te weinig Playboys in de F1. Waar is de tijd met Irvine geblevenDestruction schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:14:
Dat zal ook gerust zo zijn. Maar Grimmie187 heeft het over de gouden kettingen e.d. En daar reageer ik op.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ja, ik heb nog een petje van Jaguar, gekocht op SilverstoneSnowDude schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:54:
[...]
We hebben juist te weinig Playboys in de F1. Waar is de tijd met Irvine gebleven
Geef ze groot gelijk. Bij Pirelli zal men ook niet echt blij zijn geweest met de opdracht om de banden slechter te maken. Lekkere reclame voor je product...Señor Sjon schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:49:
Michelin schijnt alweer af te haken.http://www.motorsport.com...n-with-current-wheel-size
Uitstekend artikel over Michelin en F1 overigens: http://www.motorsportmaga...lin-would-be-good-for-f1/
Komt erop neer dat zij racen hoog in het vaandel hebben staan en niet willen dat hun merk te grabbel wordt gegooid door als showelement te dienen i.p.v. performance-element.
I know, maar daar hebben we een oplossing voorRyur schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:31:
[...]
Let op: Sport1Go kan niet in het buitenland. Daar moet je alternatieve methode dan voor gebruiken.
Tja, de kans op een Safety Car is relatief hoog in Canada, dus ik zou het persoonlijk gewoon doen. Nieuw blok erin (en eventueel andere onderdelen die nodig zijn), 1e ronde naar binnen voor de straf, en dan hopen op de SC en totdat die er is je materiaal een beetje proberen te sparen. Hij kan beter deze race afschrijven bij voorbaat, dan over 1 of 2 races weer 10 plekken (of meer) aan zijn broek krijgen.hardware-lover schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:48:
Als Max een 5e motor achter zijn bibs gehangen krijgt het komende weekeinde dan dient hij volgens mij maximaal als nummer 5 te kwalificeren om niet ook nog een tijdstraf aan de broek te krijgen. Iedere plek hoger dan 6 maakt die extra tijdstraf alleen nog maar zwaarder, van 5 seconden opgeteld bij de finish tijd tot een extra stop en go straf à 10 seconden.
In het artikel staat anders dat Pirelli zich alweer ingeschreven heeft.Tackleberry schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:38:
[...]
Geef ze groot gelijk. Bij Pirelli zal men ook niet echt blij zijn geweest met de opdracht om de banden slechter te maken. Lekkere reclame voor je product...
En qua reclame: maakt niet uit wat ze over je schrijven, als ze je naam maar goed schrijven.
Renault heeft ook niet de beste prestaties, maar denken eerder om meer dan ook minder te investeren.
Overigens zie ik twee bandenfabrikanten ook niet echt zitten. Zo'n grafiek die hier stond met inhaalacties, zo één is er ook met doden in de F1 i.c.m. het aantal bandenfabrikanten.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
De correlatie zal eerder te vinden zijn tussen tijd en doden dan aantal bandenfabrikanten en doden.MrSleeves schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:40:
[...]
Overigens zie ik twee bandenfabrikanten ook niet echt zitten. Zo'n grafiek die hier stond met inhaalacties, zo één is er ook met doden in de F1 i.c.m. het aantal bandenfabrikanten.
Als ze nog even wachten met die 5e engine kunnen ze misschien wat tokes inzetten voor meer PK's.Hoogie2004 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:09:
[...]
Tja, de kans op een Safety Car is relatief hoog in Canada, dus ik zou het persoonlijk gewoon doen. Nieuw blok erin (en eventueel andere onderdelen die nodig zijn), 1e ronde naar binnen voor de straf, en dan hopen op de SC en totdat die er is je materiaal een beetje proberen te sparen. Hij kan beter deze race afschrijven bij voorbaat, dan over 1 of 2 races weer 10 plekken (of meer) aan zijn broek krijgen.
Hij kan toch ook gewoon vanuit de pits starten? Dan krijg je sowieso niet met tijdstraffen te maken en loop je in de eerste ronde ook minimaal risico om bij een crash betrokken te zijn.Hoogie2004 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:09:
[...]
Tja, de kans op een Safety Car is relatief hoog in Canada, dus ik zou het persoonlijk gewoon doen. Nieuw blok erin (en eventueel andere onderdelen die nodig zijn), 1e ronde naar binnen voor de straf, en dan hopen op de SC en totdat die er is je materiaal een beetje proberen te sparen. Hij kan beter deze race afschrijven bij voorbaat, dan over 1 of 2 races weer 10 plekken (of meer) aan zijn broek krijgen.
Als er één circuit is waar je vanuit het achterveld alsnog een leuk resultaat kunt krijgen dan is het Canada wel.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Als je gelijk hebt kan het wel eens druk worden in de pitsXyritZz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:35:
[...]
Hij kan toch ook gewoon vanuit de pits starten? Dan krijg je sowieso niet met tijdstraffen te maken en loop je in de eerste ronde ook minimaal risico om bij een crash betrokken te zijn.
Als er één circuit is waar je vanuit het achterveld alsnog een leuk resultaat kunt krijgen dan is het Canada wel.
Hell, in theorie zou ie dan op de vrijdag vier verschillende (nieuwe) kunnen gebruiken, en in alle rust uit de pits wegtuffen
Ja, dat wel. Maar dat hangt ook af van de timing. Als dat over 1 of 2 races zou zijn, dan ja. Verder dan dat haalt dit blok waarschijnlijk niet, en dan heb je dan alweer straf aan je broekRequiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:21:
[...]
Als ze nog even wachten met die 5e engine kunnen ze misschien wat tokes inzetten voor meer PK's.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen voor Max.
Volgens mij telt alles op vrijdag sowieso niet mee. het gaat er om wat er zaterdag en zondag in je auto zit.MikeyMan schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:48:
Waarom zou je geen tijdstraf krijgen als je vanuit de pits start? Dat zou wel een heel simpele oplossing zijn. Hele berg tijdstraffen pakken, en dan vanuit de pits starten.
Hell, in theorie zou ie dan op de vrijdag vier verschillende (nieuwe) kunnen gebruiken, en in alle rust uit de pits wegtuffen
Volgens mij dus niet, ik kan het althans niet vinden in de regels...XyritZz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:35:
[...]
Hij kan toch ook gewoon vanuit de pits starten? Dan krijg je sowieso niet met tijdstraffen te maken en loop je in de eerste ronde ook minimaal risico om bij een crash betrokken te zijn.
Maar de motoren op vrijdag moet vziw wel een van de al gebruikte, of nog te gebruiken race power units zijn. Anders zou het hele veld op vrijdag met een 'vijfde' power unit rijden om de 4 race motoren te sparen.alwind schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:49:
[...]
Volgens mij telt alles op vrijdag sowieso niet mee. het gaat er om wat er zaterdag en zondag in je auto zit.
Als we de laatste decennia bekijken, dan hebben we nu Pirelli. Pirelli is leverancier sinds 2010. Daar is maar één slachtoffer gevallen, en dat is Bianchi. Maar technisch gezien is hij nog in leven. Het andere slachtoffer is Maria Villota. Maar ook daar kan je de banden niet de schuld geven.MrSleeves schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:00:
Ik zal die grafiek eens opzoeken. Valt behoorlijk op namelijk.
De laatste doden die op de baan vielen waren Roland Ratzenberger en Ayrton Senna in 1994. Pedro Lamy en Karl Wendlinger crashten hard dat seizoen. Volgens mij was toen alleen Goodyear de leverancier.
Dus stellen dat een bandenoorlog tot doden leidt is een beetje overtrokken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
In dit geval doel ik niet op tijdstraffen maar op gridpenalties. Als je een 10p gridpenalty hebt vanwege een motorwissel en je kwalificeert dusdanig slecht dat je die 10 plaatsen niet achteruit kunt, maar bijv slechts 5 plaatsen dan krijg je er nu nog een tijdstraf bij van 5 seconde bij de eerste pitstop.MikeyMan schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:48:
Waarom zou je geen tijdstraf krijgen als je vanuit de pits start? Dat zou wel een heel simpele oplossing zijn. Hele berg tijdstraffen pakken, en dan vanuit de pits starten.
Op het moment dat je als coureur kiest om vanuit de pitstraat te starten dan sta je niet op de grid en incasseer je helemaal geen grid penalty. Ik heb daarom het idee dat er dan ook geen tijdstraffen worden uitgedeeld. Vanuit de pits starten kost toch meestal ook wel ruim 5 seconde? Volgens mij moet je wachten totdat de laatste auto gepasseerd is voordat je weg mag rijden.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Risico's zijn wel degelijk hoger. Kijk maar naar Indianapolis 2005; maar net de vraag wat er gebeurd was als Michelin gewoon gestart was.asing schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:00:
[...]
Als we de laatste decennia bekijken, dan hebben we nu Pirelli. Pirelli is leverancier sinds 2010. Daar is maar één slachtoffer gevallen, en dat is Bianchi. Maar technisch gezien is hij nog in leven. Het andere slachtoffer is Maria Villota. Maar ook daar kan je de banden niet de schuld geven.
De laatste doden die op de baan vielen waren Roland Ratzenberger en Ayrton Senna in 1994. Pedro Lamy en Karl Wendlinger crashten hard dat seizoen. Volgens mij was toen alleen Goodyear de leverancier.
Dus stellen dat een bandenoorlog tot doden leidt is een beetje overtrokken.
Incorrect, je hebt 4 motorblokken waarmee je het gehele seizoen moet doen, ook de vrijdagsessies.alwind schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:49:
[...]
Volgens mij telt alles op vrijdag sowieso niet mee. het gaat er om wat er zaterdag en zondag in je auto zit.
Wat TR eerder deed, was een 'oud' blok in de auto bouwen voor vrijdag, flink terugschroeven in toeren etc zodat hij wat langer meeging. Vervolgens voor de kwalificatie een nieuwer blok erin dat wat meer gepusht kan worden in de races.
Het valt me op dat er regelmatig (niet perse ten opzichte van jou alwind) dingen vaker moeten worden gezegd/uitgelegd hier. Leest niet iedereen het hele topic door? Beetje zonde dat alles herhaalt moet worden ;--). En daarnaast kan je zelf ook vaak even googlen ipv te zeggen 'volgens mij is het zo dat...'.
Wat betreft de gridstraffen inzake de motoren:
http://www.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9116De power units bestaan uit zes onderdelen:
ICE = Internal combustion Engine
TC = Turbo Charger
MGU-H = Motor Generator Unit - Heat
MGU-K = Motor Generator Unit - Kinetic
ES = Energy Store
CE = Control Electronics
Indien nodig mogen deze zes afzonderlijke onderdelen gewisseld worden tussen de verschillende power units.
De straffen:
De eerste maal dat een vijfde element van één van bovenstaande onderdelen gebruikt wordt, welke dan ook, volgt een grid penalty van tien plaatsen.
Bij een vijfde inzet van een ander onderdeel van de power unit, wordt een gridstraf van vijf plaatsen uitgedeeld.
De eerste maal dat een zesde onderdeel gebruikt wordt, volgt er opnieuw een straf van tien posities, enzovoorts.
Deze gridstraffen zijn cumulatief. Dat wil zeggen dat wanneer er in hetzelfde weekend bijvoorbeeld een vijfde ICE én TC nodig is, de coureur tien plus vijf plaatsen wordt teruggezet op de grid.
Mocht een coureur niet in staat zijn om de volledige grid penalty te incasseren, er doen immers niet meer dan twintig rijders mee, dan wordt het restant omgezet in een tijdstraf tijdens de race.
Bij een tot vijf posities “te goed” volgt een tijdstraf van vijf seconden tijdens de pitstop. Bij zes tot tien plaatsen wordt dat al tien seconden.
Bij tien tot twintig plekken straf die niet zijn in te lossen, komt er een drive-through penalty. In het extreme geval dat er nog meer dan twintig posities moeten worden ingelost, volgt een stop-and-go straf van tien seconden.
Dat was echt een moment om je te schamen voor Michelin. Maar ze weten van het risico en als het te hoog is racen ze niet. Dus een bandenoorlog geeft nog steeds geen extra doden.MrSleeves schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:20:
[...]
Risico's zijn wel degelijk hoger. Kijk maar naar Indianapolis 2005; maar net de vraag wat er gebeurd was als Michelin gewoon gestart was.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wat in de uitleg mist, is wat er gebeurt als je met flinke gridstraffen uit de pits start. Wat gebeurt er dan met die straffen? Ik kan het nergens vinden in de reglementen...Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:25:
[...]
Incorrect, je hebt 4 motorblokken waarmee je het gehele seizoen moet doen, ook de vrijdagsessies.
Wat TR eerder deed, was een 'oud' blok in de auto bouwen voor vrijdag, flink terugschroeven in toeren etc zodat hij wat langer meeging. Vervolgens voor de kwalificatie een nieuwer blok erin dat wat meer gepusht kan worden in de races.
Het valt me op dat er regelmatig (niet perse ten opzichte van jou alwind) dingen vaker moeten worden gezegd/uitgelegd hier. Leest niet iedereen het hele topic door? Beetje zonde dat alles herhaalt moet worden ;--). En daarnaast kan je zelf ook vaak even googlen ipv te zeggen 'volgens mij is het zo dat...'.
Wat betreft de gridstraffen inzake de motoren:
[...]
http://www.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9116
In het verleden was het zo;
Bijvoorbeeld grid penalty waardoor je op de laatste plaats moest starten. Indien je vanuit de pits startte, kon je nog e.e.a. wijzigen aan je auto voor de race (bijv andere afstelling etc).
Stel je start nu 19e door je penalty. Als je vanuit de pits start, is dat een eigen keuze. Geen verdere straffen.
Stel je start 20e, maar moet nog 3 plekken achteruit eigenlijk. In de race zou je dan een 5s straf krijgen. Als jij ipv vanaf plek 20 vanuit de pitstart, is dat je eigen keuze. Lijkt me logisch dat je dan alsnog 5s straf krijgt in de race.
Starten vanuit de pits is immers altijd vrijwillig. Er is geen enkele regel/straf die stelt dat je vanuit de pits moet starten. Vandaar dat mogelijk de gevolgen in relatie tot grid penalty's niet genoemd worden in de reglementen.
Ik ga er vanuit dat de straf wordt toegepast op de grid-positie die je eigenlijk zou hebben gehad. En dat je inderdaad met een start in de pitstraat weinig opschiet qua penalties ontlopen.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:38:
Als jij zegt dat het niet in de reglementen staat geloof ik je, dus dan zal het afhangen van de interpretatie van de toepassing van de regels.
In het verleden was het zo;
Bijvoorbeeld grid penalty waardoor je op de laatste plaats moest starten. Indien je vanuit de pits startte, kon je nog e.e.a. wijzigen aan je auto voor de race (bijv andere afstelling etc).
Stel je start nu 19e door je penalty. Als je vanuit de pits start, is dat een eigen keuze. Geen verdere straffen.
Stel je start 20e, maar moet nog 3 plekken achteruit eigenlijk. In de race zou je dan een 5s straf krijgen. Als jij ipv vanaf plek 20 vanuit de pitstart, is dat je eigen keuze. Lijkt me logisch dat je dan alsnog 5s straf krijgt in de race.
Starten vanuit de pits is immers altijd vrijwillig. Er is geen enkele regel/straf die stelt dat je vanuit de pits moet starten. Vandaar dat mogelijk de gevolgen in relatie tot grid penalty's niet genoemd worden in de reglementen.
Ik heb de Sporting Regulations en de Technical Regulations van dit jaar doorgescand, en niets kunnen vinden over grid-penalties die niet worden ingelost door een pit-start... Er staat wel dat, als het niet kan, de gridstraf wordt omgezet in een tijdstraf tijdens de race.
Ik ben benieuwd
Dat klopt, maar wat wordt de straf dan. Er zijn imho 3 opties:Señor Sjon schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:11:
Vanuit de pitstraat starten is het niet inlossen van die straf.
Optie 1:
- Alle strafplekken worden omgezet in een tijdstraf. Je staat immers niet op de grid.
Optie 2:
- Vanaf je originele startplek tot einde grid wordt gezien als ingelost
- Je krijgt een tijdstraf voor de resterende plekken
Optie 3:
- De regelgeving voorziet niet in deze situatie, en je gaat vrijuit
Bij optie 1 en 2 is starten in de pits nogal zinloos, je verliest er alleen maar meer tijd mee t.o.v op de grid plaatsnemen...
En toch is het allang gebeurd.Dupje schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:18:
Een Ferrari op Michelin banden moet ik nog zien gebeuren. Jarenlang concurrenten via Bridgestone en dan moeten samenwerken

Ik doelde hierop.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:25:
[...]
Incorrect, je hebt 4 motorblokken waarmee je het gehele seizoen moet doen, ook de vrijdagsessies.
http://www.f1today.net/nl...aarheid-renault-in-canada
Scuderia Toro Rosso en Red Bull Racing testen de verbeteringen vrijdag in de motoren die ze ook in Monaco gebruikten. Aan de hand van de resultaten zullen de teams samen met Renault beslissen of ze voor de rest van het weekend een verse motor monteren.
Dus dan maakt het in dat geval niet uit wat ze allemaal met die motor doen want als ze zaterdag met een andere motor van start gaan hoeven ze niet de straf van vrijdag in te lossen. Daarbij bedoelde ik niet dat het een vijfde motor mocht zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door alwind op 04-06-2015 11:30 ]
Vanuit de pits starten was in het verleden gelijk aan 'starten op de laatste plaats'. Immers, je mag pas weg als het hele veld voorbij is. Per saldo is vanuit de pits starten nog nadeliger dan vanaf de laatste plaats. Je verliest zo 3/4 seconden op de laatste rijder van het veld.Hoogie2004 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:14:
[...]
Dat klopt, maar wat wordt de straf dan. Er zijn imho 3 opties:
Optie 1:
- Alle strafplekken worden omgezet in een tijdstraf. Je staat immers niet op de grid.
Optie 2:
- Vanaf je originele startplek tot einde grid wordt gezien als ingelost
- Je krijgt een tijdstraf voor de resterende plekken
Optie 3:
- De regelgeving voorziet niet in deze situatie, en je gaat vrijuit
Bij optie 1 en 2 is starten in de pits nogal zinloos, je verliest er alleen maar meer tijd mee t.o.v op de grid plaatsnemen...
Dus optie 2 zal het inderdaad moeten zijn.
Zo werkt het dus niet... (volgens mij).alwind schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:28:
[...]
Ik doelde hierop.
Scuderia Toro Rosso en Red Bull Racing testen de verbeteringen vrijdag in de motoren die ze ook in Monaco gebruikten. Aan de hand van de resultaten zullen de teams samen met Renault beslissen of ze voor de rest van het weekend een verse motor monteren.
Dus dan maakt het in dat geval niet uit wat ze allemaal met die motor doen want als ze zaterdag met een andere motor van start gaan hoeven ze niet de straf van vrijdag in te lossen. Daarbij bedoelde ik niet dat het een vijfde motor mocht zijn.
Op het moment dat je een 5e motor gebruikt (zelfs in een vrijdag sessie), gaat je straf in.
Wat TR/Renault nu gaan doen: de motor die in Monaco gebruikt is (de 4e motor), heeft een reliability update gehad. Dit mag onder omstandigheden van de FIA, zonder dat je hiervoor een straf krijgt.
Deze motor blijft vrijdag in de TR liggen en wordt geevalueerd door Renault achteraf. Als de update werkt (en de zuigertoleranties binnen de marge blijven), zal TR met deze motor blijven rijden.
Werkt de update niet, dan zal TR een 5e motor moeten inzetten. Uiteraard gebeurt dit dan pas vanaf zaterdag.
Stel dat TR deze vrijdag al de 5e motor gaat testen? Ook dan krijgen ze direct een grid penalty. Is ook logisch, anders kun je het hele seizoen vrijdagen gaan rijden met extra motoren
Stel het werkt goed dan is de nieuwe motor klaar en beginnen we eraan. Stel het werkt niet dan gaan we verder met ontwikkelen en heeft het geen zin om de straf deze race te pakken,
En die klopt niet. Zodra je op een vrijdag, zaterdag, zondag een 5e motor inzet, krijg je een straf.alwind schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:49:
[...]
Ben met je eens dat ik dat duidelijker had moeten verwoorden. Ik bedoelde dus wat ze gaan doen met die motor. Wel vind ik het jammer dat ze op f1.com niet gewoon filmpjes maken en daarin de regels duidelijk uitleggen.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:37:
Dit was jouw quote:
[...]
En die klopt niet. Zodra je op een vrijdag, zaterdag, zondag een 5e motor inzet, krijg je een straf.
Ik volg ook 1 keer per jaar superbowl en dan kun je prima in een film van 15 min alle regels meekrijgen. Bij f1 moet je erg zoeken en dan blijft er nog veel open.
Ja, is een goed punt. F1 was ingewikkeld, en nu helemaal. Ik denk dat F1 er veel en veel te weinig aan doet om zichzelf uit te leggen aan de fans, zeker nieuwe fans.alwind schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:41:
[...]
Ben met je eens dat ik dat duidelijker had moeten verwoorden. Ik bedoelde dus wat ze gaan doen met die motor. Wel vind ik het jammer dat ze op f1.com niet gewoon filmpjes maken en daarin de regels duidelijk uitleggen.
Ik volg ook 1 keer per jaar superbowl en dan kun je prima in een film van 15 min alle regels meekrijgen. Bij f1 moet je erg zoeken en dan blijft er nog veel open.
Voor mij wordt een race ook 100x leuker door hem te volgen met livetiming, waardoor je per coureur perfect kan zien of hij pusht, het moeilijk heeft, sterk is in een bepaalde sector etc. Terwijl 98% van de fans gewoon op de bank zit en alleen naar het beeld kijkt. Als F1 de fans iets meer inzicht geeft, neemt ook de interesse toe denk ik.
De tijdstraf kan ook een stop-en-go penalty zijn toch? Mag je die dan direct na de start inlossen, zodat je daarna flink wat vrije ronden hebt om het gat dicht te rijden?Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:29:
[...]
Vanuit de pits starten was in het verleden gelijk aan 'starten op de laatste plaats'. Immers, je mag pas weg als het hele veld voorbij is. Per saldo is vanuit de pits starten nog nadeliger dan vanaf de laatste plaats. Je verliest zo 3/4 seconden op de laatste rijder van het veld.
Dus optie 2 zal het inderdaad moeten zijn.
Dit ga ik ook weer steeds vaker doen. Nu op formula1.com en wil best een keer betalen om alle info te zien. Hoe volg jij het? Gewoon gratis? Of betaal je?Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:47:
[...]
Ja, is een goed punt. F1 was ingewikkeld, en nu helemaal. Ik denk dat F1 er veel en veel te weinig aan doet om zichzelf uit te leggen aan de fans, zeker nieuwe fans.
Voor mij wordt een race ook 100x leuker door hem te volgen met livetiming, waardoor je per coureur perfect kan zien of hij pusht, het moeilijk heeft, sterk is in een bepaalde sector etc. Terwijl 98% van de fans gewoon op de bank zit en alleen naar het beeld kijkt. Als F1 de fans iets meer inzicht geeft, neemt ook de interesse toe denk ik.
Dat zou best briljant zijn eigenlijk. Misschien mag dat wel jaErapaz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:51:
[...]
De tijdstraf kan ook een stop-en-go penalty zijn toch? Mag je die dan direct na de start inlossen, zodat je daarna flink wat vrije ronden hebt om het gat dicht te rijden?
Geen idee. 'Vroeger' zag je altijd mensen wachten aan het einde van de pitstraat wachten tijdens de start. De pit ging dan open zodra de laatste auto gepasseerd was. Maar volgens mij staat nergens dat je aan het einde van de pitstraat moet wachten inderdaad.
Nice one
Ik heb de Formula 1 app voor iOs gekocht, voor 2,99 per maand. Je kunt ook in 1x aftikken. Op de app kun je volgens mij nog meer zien dan op Formula1.com?StealthyPeanut schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:55:
[...]
Dit ga ik ook weer steeds vaker doen. Nu op formula1.com en wil best een keer betalen om alle info te zien. Hoe volg jij het? Gewoon gratis? Of betaal je?
Er zijn meerdere data schermen, waarbij er eentje is met alle sectortijden, onderlinge verschillen, maar ook de banden waarop ze rijden en meest belangrijke ook hoeveel rondjes oud de banden zijn waarop ze rijden.
Dan zie je dus meteen als Max bijvoorbeeld de pits uitkomt, dat hij rijdt op 3 ronden oude super softs (kennelijk was dit setje dus al gebruikt in de Q). en dat diegene voor hem (Bottas toen) op softs reden van 30 rondjes oud. Dan ga je opeens heel anders kijken naar het gevecht dat eraan komt
Vettel starte Abu Dhabi 2012 vanuit de pitlane in plaats vanaf de laatste grid positie. Met setup wijzigingen reed hij uiteindelijk naar plaats 3. Het kan dus zeker voordelen hebben, ondanks dat je een aantal seconden verliest t.o.v. een grid start.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:56:
[...]
Dat zou best briljant zijn eigenlijk. Misschien mag dat wel ja.
Geen idee. 'Vroeger' zag je altijd mensen wachten aan het einde van de pitstraat wachten tijdens de start. De pit ging dan open zodra de laatste auto gepasseerd was. Maar volgens mij staat nergens dat je aan het einde van de pitstraat moet wachten inderdaad.
Nice one
Dat was wel een bijzondere race, waarbij nogal wat gebeurde en ook de safety car op het goede moment naar buiten kwam. Zonder safety car was hij niet zo hoog geëindigd.Erapaz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:01:
[...]
Vettel starte Abu Dhabi 2012 vanuit de pitlane in plaats vanaf de laatste grid positie. Met setup wijzigingen reed hij uiteindelijk naar plaats 3. Het kan dus zeker voordelen hebben, ondanks dat je een aantal seconden verliest t.o.v. een grid start.
Gelukkig is de kans ongeveer 75% ofzo dat er op Canada ook een safety car komt
Het is net andersom. Via de site kun je nu meer zien dan op de app. Ik heb de app gehad en nu de site. Wel jammer dat het niet samenwerkt zodat je een keer betaald en van beiden gebruik kunt maken.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:59:
[...]
Ik heb de Formula 1 app voor iOs gekocht, voor 2,99 per maand. Je kunt ook in 1x aftikken. Op de app kun je volgens mij nog meer zien dan op Formula1.com?
Hmm, wat kun je dan nu op de website zien dat je niet op de app kunt zien? Dan overweeg ik ook om over te schakelen..alwind schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:08:
[...]
Het is net andersom. Via de site kun je nu meer zien dan op de app. Ik heb de app gehad en nu de site. Wel jammer dat het niet samenwerkt zodat je een keer betaald en van beiden gebruik kunt maken.
Misschien toch ook maar betalen..
En dit is helemaal correct, als er een uitzondering op de straffen zou zijn a.g.v. het starten vanuit de pit lane dan zou die uitzondering ook terug te vinden zijn in het FIA F1 reglement, en dat is niet het geval. Ik kijk, om verwarring uit te sluiten, dan ook alleen naar de originele FIA F1 regels en niet naar de een of andere vertaling omdat het daar wel eens vaker mis gaat.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:38:
[knip]
Testing, one, two ...
Hij is not amused haha 1-0 voor Max
[ Voor 6% gewijzigd door Pierre op 04-06-2015 17:35 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Whoa!Pierre schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 17:32:
Lees net op Twitter dat Max de heer F Massa even fijn aan de race van vorig jaar in Canada herinnert tijdens de persco
Hij is not amused haha 1-0 voor Max

Vanavond even de persco kijken dan. Haha geniet nu al
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Inderdaad dat dus die Massa moet even inbinden

Al wordt Max nu niet snel meer vriendjes met Massa.
Maar ligt toch iets anders. Perez werd vorig jaar wél bestraft, omdat hij van lijn veranderde in de remzone. Grosjean deed dat volgens de Stewards niet.
http://m.bbc.com/sport/formula1/27758096
Dan nog, het ging om het rempunt.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:06:
Hilarisch stukje in de persco inderdaad :-).
Maar ligt toch iets anders. Perez werd vorig jaar wél bestraft, omdat hij van lijn veranderde in de remzone. Grosjean deed dat volgens de Stewards niet.
http://m.bbc.com/sport/formula1/27758096
Daarnaast is Massa ook wel eerder tegen anderen aangereden. In Monaco heeft hij bocht 1 ook al eens totaal gemist. Zelf niet van onbesproken gedrag zeg maar.
Maar Max verwijst specifiek naar Canada vorig jaar, terwijl dat juist een voorbeeld is waar Massa van blaam gezuiverd werd door de Stewards. Niet het beste voorbeeld.
Maar desalniettemin erg mooi om te zien dat Max gewoon heel relaxt Massa van repliek dient. Ongelofelijk knap dat hij verbaal zo sterk is op die leeftijd, en ook enorm zelfbewust.
Wel vind ik het vrij naïef om te zeggen dat hij niets van dit incident geleerd heeft en zijn driving style niet gaat wijzigen... Een recept voor nog meer ongelukken... en een koppigheid die Jos' ook zijn carriere gekost heeft.
Zijn driving style moet hij (in mijn ogen) niet aanpassen. Dit is hetgeen wat hem maakt en aan hem opvalt. Om eerlijk te zijn doet hij mij denken aaneen jonge M Schumacher of S Vettel
Maar nogmaals; dit is mijn mening
-
En Max heeft blijkbaar zijn huiswerk weer gedaan (eerdere races terugkijken).
Telegraaf heeft artikel met vervolg: http://m.telegraaf.nl/art...stappen-sneert-naar-massa
[ Voor 19% gewijzigd door MrSleeves op 04-06-2015 19:02 ]
Max moet gewoon uitkijken dat ie niet naast zijn schoenen gaat lopen en dit seizoen goed afmaken. Dan is het vroeg genoeg voor dit soort dingen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ach, als je toch niet in een auto kan zitten om lekker te racen omdat je bij een persconferentie moet zitten, kan je net zo goed van het moment gebruik maken om te reageren op wat kritiekHelp!!!! schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:20:
Denk dat Verstappen beter gewoon zijn mond kan houden en zich op rijden focussen. Dit soort gebekvecht heeft hij toch niks aan. Waarom zou je uberhaupt op die Massa z'n geneuzel ingaan.
Max moet gewoon uitkijken dat ie niet naast zijn schoenen gaat lopen en dit seizoen goed afmaken. Dan is het vroeg genoeg voor dit soort dingen.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Nou, liever niet nog zo'n saaie lul in de F1.Help!!!! schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:20:
Denk dat Verstappen beter gewoon zijn mond kan houden en zich op rijden focussen. Dit soort gebekvecht heeft hij toch niks aan. Waarom zou je uberhaupt op die Massa z'n geneuzel ingaan.
Lachen juist dat ie wat tegengas geeft.
Al wordt het natuurlijk wel tijd om een foutloos weekend te gaan draaien.
Ik ga er ook vanuit dat ie zeker van zijn zaak is m.b.t. zijn eigen inputs in de auto. Anders had ie niet zo'n opmerking gemaakt denk ik.
Het werd hem gevraagd. En sponsoren verwachten wel een beetje media-geniek optreden.Help!!!! schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:20:
Als beiden op het zelfde punt remde betekent dat alleen dat Max dichterbij zat...en dat is ook geen verassing.
Dat ie zijn stijl niet gaat aanpassen is denk ik ook geen verassing. In de F3 heeft hij ook een aantal keren het deksel op zijn neus gekregen met acties, maar diezelfde acties zorgden er als ze goed gingen wel voor dat hij zit waar hij nu zit: Tussen de grote jongens in de F1 op een presco.
Ik vind zijn reactie heel volwassen -voor een coureur- .. Die mannen vinden zichzelf allemaal de beste coureur en als ze dat niet vinden hebben ze niets in de F1 te zoeken.
Van mij hoeft het ook niet allemaal zo braaf. Een beetje vuurwerk -ook naast de baan- maakt het alleen maar leuker. zolang het vervolgens op de baan maar fair gaat.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Hij zegt dat hij 'eigenlijk niets anders zou doen', misschien iets eerder opzij sturen. En hij stelt dat hij zijn rijstijl niet gaan aanpassen.Edd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:59:
Hij zegt niet dat hij er niets van geleerd heeft. Wel dat hij zijn eigen mening erover heeft, dat zijn in mijn optiek 2 hele andere dingen. Ik denk ook wel dat hij slim genoeg is om hiervan iets meegepikt te hebben.. Ook al is het om zo snel mogelijk die Lotussen in te halen ;-)
Zijn driving style moet hij (in mijn ogen) niet aanpassen. Dit is hetgeen wat hem maakt en aan hem opvalt. Om eerlijk te zijn doet hij mij denken aaneen jonge M Schumacher of S Vettel
Maar nogmaals; dit is mijn mening
Best leuk en stoer enzo, maar als je dus denkt dat je altijd op je normale rempunt kunt remmen als je 4 meter achter een langzamere auto zit, dan ga je nog best wel wat klappers maken. Wel lekker stoere opmerking, waar ik ook om moest lachen. maar ik hoop maar dat hij diep van binnen iets zelf-kritischer is.

Testing, one, two ...
Niet cool.
Smiling as the shit comes down...
Je hebt helemaal gelijk! Zie je hoe Kvyat daar stiekem over de schouder probeert mee te kijken? onfatsoenlijk!hardware-lover schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:41:
En dit soort onbeleefd gedrag vind ik dan weer niet kunnenen dat is vrij respectloos.
[afbeelding]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat hoor ik hem niet zeggen. Wel dat hij de data heeft bekeken en op hetzelfde punt heeft geremd als een ronde daarvoor. Het is besproken met het team en ze kijken nu verder. Niet te lang stilstaan hierbij, wel je lesje meenemen en weer doorpakken. Zijn rijstijl is eenmaal iets agressiever. Als hij deze aanpast, zal hij verdwijnen in de grote massa en niet meer opvallen.Requiem19 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:39:
Hij zegt dat hij 'eigenlijk niets anders zou doen'
Hm, ik heb eerder het idee dat Massa een nieuwe kaart-truck heeft geleerd die hij uitprobeert op HamiltonScrooLoose schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:45:
^^ dat is niet de eerste keer dit jaar, heb Hamilton dit volgens mij al 2 keer eerder zien doen, lekker lullen met de persoon naast hem als iemand anders de pers te woord staat.
Niet cool.
Straks maar even de persco opsnorren.
-
Autosport.comOn reflection would Verstappen not do anything differently if in the same situation.
"I was attacking, I wanted to respond, especially after the pitstop we'd had," said Verstappen.
"Maybe I would have turned a bit earlier to the right, tried to avoid it a bit more, maybe tried to do it on another lap.
"But there are not so many things I would have to do differently up until then."
Idd moet Max niet minder aggressief worden, dan wordt het wel een saaie boel. Maar vlak achter iemand rijdend, kun je niet op je normale rempunt remmen. Als hij dat nu niet door heeft, gaan we dit weekend wel weer een mooie crash zien
Over aggressief maar in controle gesproken. Alonso Valencia 2012:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BFh06tzUcEs].
Perfect voorbeeld van aggressief, maar op de grens. Alonso is ook niet voor niets Max grote voorbeeld in F1 (zijn eigen woorden).
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links naar illegale streams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Vragen over hoe Sport1, Sport1Go of wat dan ook te ontvangen zijn offtopic en zullen in de prullenbak verdwijnen.
Welke zender zendt wat uit?
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Formule E: [Formule E] Seizoen 2014-2015
Algemeen Race Topic: Algemeen race topic Deel 2
Probeer bij 'breaking news' ook de bronnen te vermelden.