Daniel schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:34:
[...]
Als je de ruimte boven het afdekzeil meeneemt wel ja, maar het accupakket maakt de vloer erg hoog dus als je je spullen uit het zicht wil houden kun je niet veel meenemen. Een kinderwagen past natuurlijk wel, maar ik neem aan dat je op vakantie geen aanhanger mee wil nemen. Ik vond de binnenruimte sowieso erg matig, knus is denk ik het juiste woord. Een F11 is geen vergelijk qua binnenruimte, maar daar staat natuurlijk tegenover dat je met zo'n 20k voor een 5-serie aan de onderkant van de markt zit qua motorisering en uitrusting.
We hebben gisteren een proefrit gemaakt in een V60 bij de plaatselijke Volvo-dealer. De laadruimte is inderdaad nogal behelpen. Het onderstel van de kinderwagen en de reiswieg passen erin en dan is er alleen nog wat ruimte voor kleine tassen. Ook zie je bijna niets meer in de binnenspiegel. Om iets mee te kunnen op een vakantie moet er een dakkoffer mee.
Voorin is het eigenlijk prima. De cockpit is cozy maar de het ontwerp en de materialen zijn mooi en alles voelt degelijk genoeg aan. Hij stuurt ook lekker zwaar. De stoelen zijn werkelijk fantastisch en zorgen ervoor dat het aangenaam vertoeven is in de V60.
Elektrisch rijden is super chill. De dieselmotor heb ik niet veel gebruikt. Ik vond 'm wat traag oppakken als je het gas intrapt. De vijfcilinder klinkt vreugdevol maar ook wat aan de rauwe kant. Als de boot eenmaal op stoom komt maak je er wel vlot snelheid mee.
Daarna hebben we nog even de vergelijking gedaan met een F11 5-serie. Eerst op goed geluk naar Dusseldorp in Epse/Deventer gereden, maar daar stonden eigenlijk alleen maar gebruikte 5-series van de nieuwste generatie. Toen door naar de Volvo-dealer in Apeldoorn om een emberzwarte V60 met bruine bekleding te bekijken. Erg mooie combo. Bij Dusseldorp in Apeldoorn hadden ze een paar 520i's, waarvan eentje die buiten stond en net was binnengekomen met de haren en stank van de hond van de vorige eigenaar er nog in. Hier toen een stukje mee te gereden om te constateren dat een 5-serie inderdaad veel groter is (op het lompe af). De cockpit is gaaf. Qua aandrijflijn is het allemaal wat minder spannend dan de V60. Als we er een gebruikt zouden kopen dan zou het waarschijnlijk een 528i worden met de zescilinder.
Vooralsnog gaat de voorkeur naar de V60 vanwege de hybride aandrijflijn en omdat er een ruim aanbod is aan nette auto's rond de € 20K.Een V60 D6 heeft alleen 18 of 19 inch velgen nodig om af te zijn. Een 5-serie wordt pas leuk van € 25K zodat je een exemplaar met een M-pakket kunt uitzoeken. Ik word een beetje moe van het eindeloos zoeken naar exemplaren die de juiste opties aan boord hebben (M-pakket, trekhaak, comfortstoelen, adaptieve cruise control en een interieur dat niet zwart of beige is).
Als lpg-rijder voorspel ik al dat ik niet gelukkig ga worden van benzine tanken. Met een V60 D6 verwacht ik een serieus deel van de kilometers elektrisch te kunnen afleggen en de rest kan op diesel.
In de toekomst hoop ik de elektriciteit grotendeels zelf op te kunnen wekken. We zijn bezig om het asbestdak op onze kapschuur te saneren en willen er de max aan zonnepanelen op leggen wat mogelijk is met 3x 40A hoofdzekering. Een PHEV past mooi in dat plaatje.
[
Voor 4% gewijzigd door
Femme op 09-04-2018 09:36
]