Het grote Volvo topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Mike-Patrick schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:20:
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een Volvo Selekt occasion te kopen met 30.000km. De auto is, voor zover ik kan zien, in uitstekende staat, maar ik ben niet technisch aangelegd.

Geen rode vlaggen (?) over de auto behalve het volgende:

1.

De auto is van medio 2023 en heeft al 3 zakelijke eigenaren gehad. Volgens verkoper was dit als volgt: Volvo Nederlands -> Volvo Finance (leaseauto) -> huidige dealer.

Finnik zegt dat de auto 6 eigenaren heeft gehad, maar RDW geeft er maar 3 aan. Ik heb het officiële rapport van RDW gecontroleerd en het zijn inderdaad maar 3 "rechtspersonen". De verkoper geeft aan dat Finnik het aantal overdrijft omdat het voorraadbeheer / interne dealertransacties meetelt. Ik begrijp wel dat RDW leidend is, maar toch wordt de voorzichtige persoon in mij ongerust omdat het een groot bedrag is.

2.

Tussen juli 2024 en februari 2025 heeft de auto volgens RDW 100 km gereden. Tussen februari 2025 en nu, begon de auto weer te rijden, vermoedelijk als een beleefdheids / demo auto voor klanten die hun voertuigen aan het repareren zijn. Is dit normaal? Het enige wat ik kan bedenken is dat dit iets te maken heeft met de lease intake / Volvo Selekt proces, maar het voelt krankzinnig dat Volvo een half jaar op hun kont heeft gezeten met de auto precies op het hoogtepunt van de afschrijving.

Misschien zoek ik iets om me zorgen over te maken - dit is tenslotte een Volvo Selekt, het zou goed moeten zijn - maar ik zou graag jullie mening hierover horen, aangezien mijn laatste (en enige) autoaankoop heel eenvoudig was 3 jaar oude Hyundai demo / personeelsauto die slechts 1 eigenaar voor mij had - dat wil zeggen de dealer).
m.b.t. 1 klinkt plausibel. Heb je de uitgebreide Finnik rapportage gebruikt? If not, hier een voorbeeld van een Finnik rapportage snippet toen ik op autojacht was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrbzlcYGhXWOp_hFol8LeQE9l2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KRu308cDsNfyMw42qHhNzr4O.png?f=fotoalbum_large

m.b.t. 2 zou iets zijn waarvoor ik de auto zou laten schieten. Als het een poolauto is geweest die aan klanten wordt meegegeven als leenauto, is het maar de vraag hoe ze ermee omgaan. Meestal niet zachtzinnig, 'want het is toch niet mijn auto'. 8)7
In dat opzicht zijn er meer dan genoeg auto's op de occasion markt, en ik weet niet in hoeverre je haast hebt, maar soms kan even wachten wel eens helpen. Zo kwam mijn huidige V40 toen op de markt, afkomstig van zijn eerste particuliere eigenaar (dat is nog een factor waar ik naar kijk, particulier of ex-leasebak. Voor mijn gevoel zijn particulieren zuiniger op hun auto dan leasebakrijders)

Hopelijk heb je hier iets aan O+

Mijn reviews al gezien?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:42
Inmiddels een paar weken verder, en een opvolger voor onze V60 gevonden. Een V60 T8 uit '24 in de kleur die ik zocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coMf9PnUqLww_-Gv5N2d1yzzjUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFBShW3qLqiM26TCmNshuEVG.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om een Plus Dark uitvoering, wat direct ook wel maf is ergens. Want als ik de prijslijsten er op nasla, heef deze auto alle opties die de Ultra uitvoering ook heeft. Sterker, het heeft ook het semi-lederen dashboard wat je enkel met de Ultra uitvoering kan krijgen. Nu is de auto geïmporteerd (BE), maar ook in die lokale prijslijsten zie ik precies hetzelfde staan.

Anyway, ding rijdt echt geweldig en we zijn er blij mee!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 22:52
Dawn schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb ook naar een nieuw type V60/V90 gekeken, maar die kreeg ik niet gevonden met de juiste opties voor de juiste prijs (en ik wilde dan een pure benzine variant zoals de T6 van de eerste 2/3 jaar?). Jammer, want ik vind de nieuwe V60 wel echt een mooie auto!
V90 is misschien wat groot voor me, myself and I.

en sure, de grandeur van de S80 ben ik steeds meer gaan waarderen, ondanks dat ik Estates veel mooier vind. daarnaast was de S80 eigenlijk alleen een 'bucketlist'-auto, die ik over de jaren heen wel steeds meer ging waarderen. Iets moderner, wat zuiniger en toch weer de station heeft mij uiteinlijk een beetje overtuigd (ok, ook omdat ze redelijk schaars zijn). Uiteraard hebben we er wel weer de badge op geplakt achterop, anders lijkt het een 13-in-een-dozijn V60 :9
Zo'n zwarte is altijd mooi. Hij stond ook een tijd op mijn lijstje, maar heb nu de opvolger met wat gouden accenten hier en daar _/-\o_ We zien elkaar nog wel eens als er weer eens een tourtje georganiseerd wordt.

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 31-01 18:55
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:15:
[...]

m.b.t. 1 klinkt plausibel. Heb je de uitgebreide Finnik rapportage gebruikt? If not, hier een voorbeeld van een Finnik rapportage snippet toen ik op autojacht was:

[Afbeelding]

Meestal niet zachtzinnig, 'want het is toch niet mijn auto'.
Ik denk dat dit wel meevalt. We hebben het hier niet over Golfjes GTI, M3-tjes of superkannonnen.

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
kouk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Toevallig, ik had onlangs precies dezelfde melding (en ook een defecte abs sensor). Bij mij deed traction control het echter ook niet meer, dat was minder fijn.

Is ook gebeurd nadat ik een stukje met de vouwwagen aan het rijden was.
Wellicht dat iemand anders er wat aan heeft:

Dit keer onderweg met de vouwwagen achter de Volvo (V60 D6) dezelfde foutmelding (DSTC) en problemen (geen abs, geen hybride systeem beschikbaar, geen cruise control).

Sinds een tijdje heb ik een odb2 module en app waarmee ik ook storingen kan wissen. Daarin kwam ik ook de ABS wheel sensor (RA) tegen, alsof deze defect zou zijn.. Nadat ik weer de foutmelding had heb ik heb hem gereset en was alles weer ok. Sindsdien rij ik met de vouwwagen erachter wat minder sportief weg en heb ik het probleem niet meer gehad.

Het probleem lijkt zich voor te doen als de auto "denkt" teveel vermogen te moeten leveren om weg te komen of teveel moet afremmen bij een automatische ingreep. Simpel gezegd; hij lijkt geen rekening te houden met het gewicht van een (zware) aanhanger bij dat proces. Geef je teveel gas dan schiet de Volvo in de fout.

[ Voor 29% gewijzigd door kouk op 18-08-2025 22:45 ]

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
Als sinds ik mijn Volvo C70 2006 heb (sinds november 2023) heb ik regelmatig het probleem dat ik tijdens het rijden de melding "STOP AUTO, DAK KAN BESCHADIGEN" krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T35bv6S00-JAtIj_0n22-JS8aM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8xRym0sIISGtaS7Vc5FT0VF.jpg?f=fotoalbum_large

Sindsdien al veel aan laten doen om de boel proberen te repareren, maar helaas. Tot nu toe de lijst:
  • Sensoren reinigen
  • Alle kabels doormeten
  • Dak calibreren
  • Dak computer vernieuwd (CRM module)
  • Klein onderhoud zoals rubbertjes, moertjes en touwtjes nalopen en reparatie/modificatie waar nodig
Niets hielp dus ik ga het opgeven. Oplossing als je het dak niet gebruikt? Trek zekering 11 eruit dan stopt hij met alarm geven omdat je dan je cabriodak uitschakelt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9zdzHWayRdeU28NxP4TSG8vrEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sP3d3Qcw2nDbTEpIZbs0Z85i.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wist de vorige eigenaar (of eigenaren en handelaren!) dus *)(!&#)(* waarschijnlijk ook al dat dit een hopeloze zaak was!!! Ze hebben er zelfs een tie-wrap doorheen gejast zodat je de zekering makkelijk kan verwijderen...

Conclusie... dak was rot, is rot en blijft rot, heeft mij teveel geld gekost en als ik cabrio wil rijden druk ik de zekering er wel weer in... Inruilen is geen optie want hij levert niks meer op alhoewel hij nog jaren mee kan.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:09

kraats

Ik rol

@Breaker Geeft hij geen duidelijker foutmelding als je de DTC's uitleest? Je zou toch verwachten dat je dan bij de juiste sensor uit zou moeten komen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Breaker
kraats schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:41:
@Breaker Geeft hij geen duidelijker foutmelding als je de DTC's uitleest? Je zou toch verwachten dat je dan bij de juiste sensor uit zou moeten komen
Nee dat is het hele vervelende. Hij schrijft geen foutmeldingen weg, dus geen idee welke sensor een fout geeft.
Ook de hoofdverdachten zijn bekeken zoals de kabels in de kofferbak waar deze scharniert, maar geen breukjes o.i.d. te vinden.

Die piep komt tijdens het rijden gewoon op en verdwijnt ook zomaar weer, soms binnen 1 seconde, soms pas na een half uur... soms weken niet, soms dagen achter elkaar. Heel vaag in ieder geval.

Kan je een zekering ook schakelbaar maken met een drukknop?? O-) Hoeft de kap niet steeds open haha

p.s. ik ben er nog steeds vrolijk onder hoor, krijg elke keer wel een glimlach als ik er in rij (zonder piepjes :P ) 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Breaker op 20-08-2025 14:58 ]

• Breaker
Breaker schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:55:
[...]
Kan je een zekering ook schakelbaar maken met een drukknop?? O-) Hoeft de kap niet steeds open haha
Dat kan dus! Sinds gisteren heb ik zekering 11 geschakeld via een schakelaar in het dashboard (laten doen). Nu hoef ik niet steeds de zekering eruit te trekken 8)

Daarnaast koplamp vervangen. Deze was gebarsten en dof. Goede 2e hands via ebay gehaald en geinstalleerd. Bij de garage laten afstellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnuQ8j8AXnNs6TTR9WzARPzuytk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt9NSkFsEQV7ix6qfDnenwto.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Breaker op 13-09-2025 09:12 ]

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 16:12

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Kom me hier ook maar eens melden. :w Na jaren VAG autos gereden te hebben, heb ik sinds een aantal dagen een nieuwe Volvo XC60 T6 Plus Black Edition MY26 in Vapour Grey in mn bezit.

Eerste ervaring zijn goed, al loop ik al wel tegen een software bugje aan in het nieuwe infotainment gebeuren, Google Play wil geen apps updaten of downloaden. De auto heeft duidelijk wel internet, maar updaten gaat niet. Ik vermoed een onderwater update die fout is gegaan. Ik heb al wat dingen geprobeerd, maar tis nog niet gelukt. Ik hoop dat de dealer me met een reset ofzo kan helpen. :/

Verder qua rijden is het wel heel prettig, Actieve luchtvering met FOUR-C eronder, Bowers & Wilkins audiosysteem erin en de 22" 5-Dubbel Spaaks Matt Black / Diamond Cut velgen zijn een aantal opties die je meteen voelt en ziet. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmwCJ2-uaL8eCdV0AHGWtiYJDFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZItuUopAB6axdRaku49EZEp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeowMjX6N60otNmdyyXjtZZT18w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2AzPlE2yYukXqcF06ECEthP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irjwK8meAbtS1soONp8nblmmN1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZihlnEMRv4iWxUR10UQppph.jpg?f=fotoalbum_large

www.youtube.com/DerOllie

• renegrunn
DerOllie schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:15:
Kom me hier ook maar eens melden. :w Na jaren VAG autos gereden te hebben, heb ik sinds een aantal dagen een nieuwe Volvo XC60 T6 Plus Black Edition MY26 in Vapour Grey in mn bezit.

Eerste ervaring zijn goed, al loop ik al wel tegen een software bugje aan in het nieuwe infotainment gebeuren, Google Play wil geen apps updaten of downloaden. De auto heeft duidelijk wel internet, maar updaten gaat niet. Ik vermoed een onderwater update die fout is gegaan. Ik heb al wat dingen geprobeerd, maar tis nog niet gelukt. Ik hoop dat de dealer me met een reset ofzo kan helpen. :/

Verder qua rijden is het wel heel prettig, Actieve luchtvering met FOUR-C eronder, Bowers & Wilkins audiosysteem erin en de 22" 5-Dubbel Spaaks Matt Black / Diamond Cut velgen zijn een aantal opties die je meteen voelt en ziet. *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooie combinatie qua kleur en opties!

Het enige waar ik nog niet over uit ben is hoe Volvo een groter Tablet op het bestaande design dashboard heeft geplakt. Maar als je als VAG rijder het oude niet kent, zie je dat sowieso niet :+

Heb je al geprobeerd het systeem opnieuw te starten? Dus door de 'home' button iets van 20 seconden ingedrukt te houden.

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

renegrunn schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:30:
[...]
Heel mooie combinatie qua kleur en opties!

Het enige waar ik nog niet over uit ben is hoe Volvo een groter Tablet op het bestaande design dashboard heeft geplakt. Maar als je als VAG rijder het oude niet kent, zie je dat sowieso niet :+

Heb je al geprobeerd het systeem opnieuw te starten? Dus door de 'home' button iets van 20 seconden ingedrukt te houden.
Ik ken de oude situatie en dat scherm, maar dat was ondertussen ook ingehaald door de "tand-des-tijds", dus ja ik ben het eens, beetje opgeplakt, maar mooier dan de oude situatie (zonder dat ik hopelijk daarmee de huidige rijders zeer doe... <3 )
  • Reboot al zeker geprobeerd, 2x zelfs.
  • Ook uitloggen en inloggen op Google account geprobeerd.
  • Settings gechecked dat via elk netwerk apps en updates mogen worden gedownload
  • De app cache van zowel de Google Play store als Google Play Services geleegd.
  • De app google play "uitgezet" en daarna weer "aangezet" in de apps lijst.
  • Systeem gehangen aan hotspot van mijn telefoon via wifi
allemaal niets.
Enige wat ik wel zie als ik iets probeer te installeren is een korte flits op het scherm dat er een melding ofzo zou zijn. Ik weet niet welke maar heb het idee dat iets in beeld zou moeten komen, dat ik niet zie.

Ik las nog wel iets over resetten van de modem, of in ieder geval het systeem wat voor de verbinding zorgt, door lang gedrukt op voorruitontwaseming te drukken, nog niet gedaan.
En kan ook nog fabrieksreset uitvoeren, wat ik liever even bij de dealer doe...

www.youtube.com/DerOllie

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:06
DerOllie schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:47:
[...]

Ik ken de oude situatie en dat scherm, maar dat was ondertussen ook ingehaald door de "tand-des-tijds", dus ja ik ben het eens, beetje opgeplakt, maar mooier dan de oude situatie (zonder dat ik hopelijk daarmee de huidige rijders zeer doe... <3 )
  • Reboot al zeker geprobeerd, 2x zelfs.
  • Ook uitloggen en inloggen op Google account geprobeerd.
  • Settings gechecked dat via elk netwerk apps en updates mogen worden gedownload
  • De app cache van zowel de Google Play store als Google Play Services geleegd.
  • De app google play "uitgezet" en daarna weer "aangezet" in de apps lijst.
  • Systeem gehangen aan hotspot van mijn telefoon via wifi
allemaal niets.
Enige wat ik wel zie als ik iets probeer te installeren is een korte flits op het scherm dat er een melding ofzo zou zijn. Ik weet niet welke maar heb het idee dat iets in beeld zou moeten komen, dat ik niet zie.

Ik las nog wel iets over resetten van de modem, of in ieder geval het systeem wat voor de verbinding zorgt, door lang gedrukt op voorruitontwaseming te drukken, nog niet gedaan.
En kan ook nog fabrieksreset uitvoeren, wat ik liever even bij de dealer doe...
Wij hadden onlangs ook problemen met internet in onze Volvo V60 (2024). Google maps werkte niet meer en leek geen GPS meer te hebben na maanden wel gewoon gewerkt te hebben. Blijkbaar na een update moest er een akkoord worden gegeven bij bepaalde voorwaarden (dat is nooit duidelijk naar voren gekomen)

Op dat moment wist ik dat niet en na alle genoemde opties doorlopen te hebben heeft onze dealer het uiteindelijk opgelost, het bleek ergens ergens in de instellingen bij privacy dat je bepaalde voorwaarden moest accepteren 8)7 Nu werkt alles weer zoals voorheen.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

martin484 schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
[...]
Blijkbaar na een update moest er een akkoord worden gegeven bij bepaalde voorwaarden (dat is nooit duidelijk naar voren gekomen)
Heb meteen ff gekeken, maar ik kan niets vinden waar ik een akkoord moet geven. Ik vermoed echter dat het inderdaad wel zoiets is, ik krijg soms als ik een app aan tik héél kort een popup / flits voorbij in beeld, maar daar kan ik dus niets mee. Afspraak staat nu bij de dealer, dus hoop dat dat het oplost.

www.youtube.com/DerOllie

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:20
DerOllie schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:15:

22" 5-Dubbel Spaaks Matt Black / Diamond Cut velgen*
Mooie bak, hou je nog wel iets van rijcomfort met die 22" velgen? (Ikzelf zou dit soort velgen echt binnen een week bekrassen op de stoep :X en heb geen geduld om altijd errrrrrg rustig in te parken O-) )

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

kleijn1985 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:56:
[...]
Mooie bak, hou je nog wel iets van rijcomfort met die 22" velgen? (Ikzelf zou dit soort velgen echt binnen een week bekrassen op de stoep :X en heb geen geduld om altijd errrrrrg rustig in te parken O-) )
Ik heb bewust wel voor luchtvering gekozen, en dat helpt. Ik reed hiervoor een Tiguan met 20 inch R-line velgen met waarschijnlijk een sportvering, maar dat was harder en oncomfortabeler dan dit, dit is alsof je zweeft. De Tiguan was ook al wel prima te doen. Ook een Scirocco gehad, die was vele malen harder.

Krassen op de velgen komt goed denk ik. Ik heb 7.5 jaar die Tiguan gehad, en nooit een stoeprandje geraakt. O-)

www.youtube.com/DerOllie

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:44
kleijn1985 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:56:
[...]

Banden met velgrandbescherming helpen daar al een hoop bij.

PSN: Flix20-NL

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Flix20 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:33:
[...]

Banden met velgrandbescherming helpen daar al een hoop bij.
Of anders Alloygators

Mijn reviews al gezien?

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

DerOllie schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:55:
[...]

Heb meteen ff gekeken, maar ik kan niets vinden waar ik een akkoord moet geven. Ik vermoed echter dat het inderdaad wel zoiets is, ik krijg soms als ik een app aan tik héél kort een popup / flits voorbij in beeld, maar daar kan ik dus niets mee. Afspraak staat nu bij de dealer, dus hoop dat dat het oplost.
Afspraak bij de dealer net gehad, hij heeft een complete software re-load gedaan noem ik het maar even, niet alleen de fabrieksinstellingen zoals in de software gedaan kan worden, maar compleet alles opnieuw ingeladen. Daarna lukte het installeren en updaten via Google Play wel. Moest wel alle settings van de auto weer opnieuw instellen zoals ik ze wilde, maar dat is te doen. Ik hoop dat dit het dan is :)

Native Spotify wilde nu wel installeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5cbrxaTnaKveJOFgjqCAZHz6BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmTxM36u5axwkMpQDQktCuVO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door DerOllie op 30-09-2025 15:27 ]

www.youtube.com/DerOllie

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:08

timhtc

Home Energy Management

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de V90 vs de XC90.

Mijn werkgever heeft de leaseregeling aangepast waardoor de EX40 ERSM Ultra waarschijnlijk volgend jaar ingeleverd moet worden. Daarom oriënteer ik me alvast op de privé aankoop van een PHEV V90 (favoriete carrosserievorm) of XC90 (7 stoelen mocht er ooit een derde kind komen).

Budget is (20k -30k) voor dat geld kom je uit bij modellen uit 2015-2020 met 100-300k km op de teller.

Als alternatief kijk ik ook naar de 55 Etron van Audi en de EQC van Mercedes maar dat is hier natuur strikt off topic. :)

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
timhtc schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:51:

Mijn werkgever heeft de leaseregeling aangepast waardoor de EX40 ERSM Ultra waarschijnlijk volgend jaar ingeleverd moet worden. Daarom oriënteer ik me alvast op de privé aankoop van een PHEV V90 (favoriete carrosserievorm) of XC90 (7 stoelen mocht er ooit een derde kind komen).

Budget is (20k -30k) voor dat geld kom je uit bij modellen uit 2015-2020 met 100-300k km op de teller.

Als alternatief kijk ik ook naar de 55 Etron van Audi en de EQC van Mercedes maar dat is hier natuur strikt off topic. :)
Heb een V90 via het werk en 3 kinderen. Dat gaat prima. De kleinste zit in het midden. En ingebouwde stoelverhogers bij de buitenste zitplaatsen.

Zelfs tijdje terug met 5 volwassenen op pad geweest. Dat is wat krapper. Dat komt vooral door de middentunnel in het midden achterin. Die is wel echt aanwezig en volgens mij in de xc90 niet.

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-01 13:08

Dawn

..Sworn to the Dark..

timhtc schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:51:

met een V90 Hybrid kom je al snel uit bij modellen na 2017 (dacht ik), in de eerste 2-3 jaar is de T6 een pure benzinemotor en zit je al snel aan de T8 vast.
Eerder dit jaar gekeken naar een T6 benzine variant rond de 100-150k Km en toen kwam ik toch al snel boven de 30k euro uit met de uitrusting en opties die ik perse wilde (head-up display, HK audio, autopilot). een jonge V90 met weinig km, slurpt dat budget zo op iig.

Persoonlijk niet zoveel ervaring qua markt met de XC90, hoewel fraai, vind ik die persoonlijk veels te log ogen.

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max 512GB || Ride: MY2017 Volvo V60 Polestar at 125k km

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Nog een eigenschap (bugje?) dat ik tegenkom, dat ik niet gewend ben bij VAG:

Ik heb nu 2x opgemerkt dat wanneer de auto een tijdje heeft stil gestaan (3-4 dagen) en ik dan weer instap, het on-board systeem helemaal opnieuw opstart (begrijpelijk maar dus het Volvo logo in beeld op het scherm, en duurt even voordat alles weer in beeld is) ik dan ook merk dat de optie Stapvoets rijden weer uit staat. Die heb ik altijd aan staan, maar in dit geval staat ie dan weer uit. Ik liet dus mn voet los van het gas, en verwachtte dat de auto begint te rollen, maar niets.

Ik heb de functie in de snelkoppelingen weer aangezet en toen begon hij wel stapvoets. 1e keer dacht ik nog dat ik zelf iets had veranderd, maar nu weet ik zeker dat ik daar niet bij heb gezeten, maar staat weer uit.

Correcte werking bij een (soort van) reboot, feature of bugje? Handleiding zegt er niets over...

www.youtube.com/DerOllie

• renegrunn
DerOllie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:48:
Nog een eigenschap (bugje?) dat ik tegenkom, dat ik niet gewend ben bij VAG:

Ik heb nu 2x opgemerkt dat wanneer de auto een tijdje heeft stil gestaan (3-4 dagen) en ik dan weer instap, het on-board systeem helemaal opnieuw opstart (begrijpelijk maar dus het Volvo logo in beeld op het scherm, en duurt even voordat alles weer in beeld is) ik dan ook merk dat de optie Stapvoets rijden weer uit staat. Die heb ik altijd aan staan, maar in dit geval staat ie dan weer uit. Ik liet dus mn voet los van het gas, en verwachtte dat de auto begint te rollen, maar niets.

Ik heb de functie in de snelkoppelingen weer aangezet en toen begon hij wel stapvoets. 1e keer dacht ik nog dat ik zelf iets had veranderd, maar nu weet ik zeker dat ik daar niet bij heb gezeten, maar staat weer uit.

Correcte werking bij een (soort van) reboot, feature of bugje? Handleiding zegt er niets over...
Dat zou niet het geval moeten zijn m.i.. Kan zijn dat het bij de laatste serie die jij hebt inderdaad een bug betreft.

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:40
De V60 MY26 heeft een nieuw scherm dat scherper is (meer pixels), een snellere processor en nieuwe software met een andere interface. In de loop van 2025 wordt die nieuwe software ook uitgerold voor Volvo’s vanaf MY21 volgens mij. Heeft iemand hier die software al geïnstalleerd? Zo ja, wat is je ervaring qua stabiliteit en snelheid? Ik ben op zoek naar een V60 (of misschien een XC60). Er zit interessant veel prijsverschil tussen een MY25 en een MY26. Zoveel zelfs dat ik overweeg om een MY25 te kopen. Het is een privé aankoop, geen lease.

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Dawn schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

met een V90 Hybrid kom je al snel uit bij modellen na 2017 (dacht ik), in de eerste 2-3 jaar is de T6 een pure benzinemotor en zit je al snel aan de T8 vast.
Eerder dit jaar gekeken naar een T6 benzine variant rond de 100-150k Km en toen kwam ik toch al snel boven de 30k euro uit met de uitrusting en opties die ik perse wilde (head-up display, HK audio, autopilot). een jonge V90 met weinig km, slurpt dat budget zo op iig.

Persoonlijk niet zoveel ervaring qua markt met de XC90, hoewel fraai, vind ik die persoonlijk veels te log ogen.
Inderdaad de XC90 is wel erg lomp. In sommige uitvoeringen valt het minder op.

V90’s worden geleverd met Harmen Kardon maar soms ook met Bang & Olufson, zit daar nog verschil in of is het een rebranding aangezien ze beide van het zelfde moederbedrijf zijn?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• chris vw
  • Niet online
timhtc schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:36:
[...]

Inderdaad de XC90 is wel erg lomp. In sommige uitvoeringen valt het minder op.

V90’s worden geleverd met Harmen Kardon maar soms ook met Bang & Olufson, zit daar nog verschil in of is het een rebranding aangezien ze beide van het zelfde moederbedrijf zijn?
B&O systeem is echt anders en stapje hoger. Is altijd een meerprijs geweest nieuw.

• chris vw
  • Niet online
pietr schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:50:
De V60 MY26 heeft een nieuw scherm dat scherper is (meer pixels), een snellere processor en nieuwe software met een andere interface. In de loop van 2025 wordt die nieuwe software ook uitgerold voor Volvo’s vanaf MY21 volgens mij. Heeft iemand hier die software al geïnstalleerd? Zo ja, wat is je ervaring qua stabiliteit en snelheid? Ik ben op zoek naar een V60 (of misschien een XC60). Er zit interessant veel prijsverschil tussen een MY25 en een MY26. Zoveel zelfs dat ik overweeg om een MY25 te kopen. Het is een privé aankoop, geen lease.
Niemand heeft al update gehad van MY25, want die is nog niet uitgegeven.
Ik heb zelf MY26 op 'oude scherm' in V90. Op dat scherm werkt software prima qua grootte. Het is wel zo dat processor MY26 sneller is geworden. Dus ben benieuwd of MY25 ook zo goed gaat draaien op nieuwe software.

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
B&o is volgens mij nooit geleverd, maar wel b&w. Bowers & wilkins.
Dat systeem schijnt echt een heel stuk beter te zijn als het HK systeem.
Ik zou gewoon es gaan proefrijden en luisteren.

Het is pas recent het hetzelfde bedrijf geworden dacht ik.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
m@fkeez schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:27:

Ik heb het HK systeem in mijn V90 en eigenlijk geen reden tot klagen. Het klinkt prima en ik zou er zeker een auto niet om laten staan als die een HK en geen B&W audio installatie had. Maar goed, zelf een keer luisteren is denk ik de beste optie.

Het klinkt zoveel beter dan de B&O die ik in de Insignia had, dat is zeker een stap vooruit.

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

ErnstvV schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:03:
[...]

Ik heb het HK systeem in mijn V90 en eigenlijk geen reden tot klagen. Het klinkt prima en ik zou er zeker een auto niet om laten staan als die een HK en geen B&W audio installatie had. Maar goed, zelf een keer luisteren is denk ik de beste optie.

Het klinkt zoveel beter dan de B&O die ik in de Insignia had, dat is zeker een stap vooruit.
Heb nu HK in m’n XC40 wat zeker een upgrade is van de V50 daarvoor alleen heb ik het idee dat ze wat laten liggen in de afstelling. In Google Automotive OS kun je alleen hoog laag en midden tonen aanpassen en een vage ‘Surround’ slider. Wat filmpjes van de B&W opties in de V90 gezien en daar lijkt meer aandacht in zijn gegaan.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• renegrunn
m@fkeez schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:27:

Ja in alle reviews is men 'blown away'. Echter, ik heb het er wel eens met andere mensen over gehad: hoeveel mensen ken je die voor 4k aan hifi in huis hebben staan? Ik niet gek veel, maar wel aan hifi in de auto uitgeven? Als je occasions bekijkt kom je deze optie dan ook heel minimaal tegen.

Zelf ook een HK installatie, meer dan prima.

• chris vw
  • Niet online
renegrunn schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:14:
[...]

Ja in alle reviews is men 'blown away'. Echter, ik heb het er wel eens met andere mensen over gehad: hoeveel mensen ken je die voor 4k aan hifi in huis hebben staan? Ik niet gek veel, maar wel aan hifi in de auto uitgeven? Als je occasions bekijkt kom je deze optie dan ook heel minimaal tegen.

De enigste reden dat ik het heb is omdat het op de executive versie standaard zat. Maar de meerprijs nieuw had ik er ook niet voor over gehad. Al was het maar omdat het ook in de bijtelling gaat bij mij. Maar geluid is wel goed, dat is wel zo.

• ErnstvV
  • Niet online
renegrunn schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:14:
[...]

Precies dat, en dan kan je thuis nog makkelijk hoge kwaliteit input aanleveren. Er zullen er genoeg zijn die in de auto alleen maar DAB+ of naar Spotify luisteren, dan haal je echt niet het maximale uit zo’n dure installatie. Voor mij is mij HK goed genoeg maar ik ben wel blij dat het klinkt zoals het klinkt, wel duidelijk beter dan wat ik voorheen had.
Bij de B&O Insignia installatie was de subwoofer overdreven aanwezig terwijl dit bij de Volvo veel subtieler is.
En surround sound werkt verrassend goed moet ik eerlijk zijn. Het klinkt als een gimmick maar ik kan dat zeker waarderen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:49

_Apache_

For life.

Onze S40 is gister afgevoerd. Mijn vrouw reed in de file, ze zal iets van 40-50 hebben gereden. Tot er een plots een brokstuk onder de auto schoot, werd opgeworpen toen hij onder de voorgaande auto vandaan kwam.

Ze hoorde een harde knal (als of een stoeptegel kapot gegooid werd) en vrij snel ging het olie lampje branden en heeft ze hem aan de kant gezet. Toen de auto weggesleept werd, bleef er ook een aardige plas achter.

Ik vrees zo dat we over een dag of 2 slecht nieuws krijgen, maar de garagist wil eerst even kijken of het het carterpan is of dat er nog nevenschade is.

Het waren achter elkaar wel wat dure geluiden, harde klap onder de auto, olie lampje, en 'de motor klonk raar'.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• renegrunn
renegrunn schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:34:
Inmiddels een paar weken verder, en een opvolger voor onze V60 gevonden. Een V60 T8 uit '24 in de kleur die ik zocht:

[Afbeelding]

Gaat om een Plus Dark uitvoering, wat direct ook wel maf is ergens. Want als ik de prijslijsten er op nasla, heef deze auto alle opties die de Ultra uitvoering ook heeft. Sterker, het heeft ook het semi-lederen dashboard wat je enkel met de Ultra uitvoering kan krijgen. Nu is de auto geïmporteerd (BE), maar ook in die lokale prijslijsten zie ik precies hetzelfde staan.

Anyway, ding rijdt echt geweldig en we zijn er blij mee!
Ik vond het al maf… auto bij de dealer gehad voor een trekhaak. Op de factuur onder model: Ultra. Grappige is dat daarmee ook de fiscale waarde bij de RDW niet helemaal klopt… Hoop niet dat ik daar later nog gedoe mee kan krijgen mbt BPM?

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Waar kan ik Brochures vinden van uit-productie modellen van de V90 en XC90 2017-2022? Prijslijsten en gebruikershandelingen kom ik online wel tegen maar een goede PDF brochure vertelt wat meer.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• _Apache_

_Apache_

For life.

timhtc schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:33:
Waar kan ik Brochures vinden van uit-productie modellen van de V90 en XC90 2017-2022? Prijslijsten en gebruikershandelingen kom ik online wel tegen maar een goede PDF brochure vertelt wat meer.
https://s3.eu-central-1.a...n-nl/10/xc90-brochure.pdf
https://s3.eu-central-1.a...rn-nl/04/v90-brochure.pdf

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
En voor de liefhebbers: https://autocatalogarchive.com/volvo/

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:15:
Onze S40 is gister afgevoerd. Mijn vrouw reed in de file, ze zal iets van 40-50 hebben gereden. Tot er een plots een brokstuk onder de auto schoot, werd opgeworpen toen hij onder de voorgaande auto vandaan kwam.

Ze hoorde een harde knal (als of een stoeptegel kapot gegooid werd) en vrij snel ging het olie lampje branden en heeft ze hem aan de kant gezet. Toen de auto weggesleept werd, bleef er ook een aardige plas achter.

Ik vrees zo dat we over een dag of 2 slecht nieuws krijgen, maar de garagist wil eerst even kijken of het het carterpan is of dat er nog nevenschade is.

Het waren achter elkaar wel wat dure geluiden, harde klap onder de auto, olie lampje, en 'de motor klonk raar'.
Carterpan doorgescheurd, over de hele lengte.
Oliekoeler lek.
Dwarsbalk geraakt (zit nog wel op z'n plek, maar een hap van 2cm diep uit geslagen).
-O-

Het motorblok heeft dus even drooggelopen, interne schade onbekend.

Vraag is even of er nog iets aan de achterkant stuk is (brandstoftank, ophanging, uitlaat).
En dan is het even een optelsom maken, maar als ik de prijzen van jonge occasions zie lijkt repareren nog niet eens zo een hele slechte zet. Wat een prijzen joh. :|

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 05-11-2025 16:46 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:44:
[...]

Carterpan doorgescheurd, over de hele lengte.
Oliekoeler lek.
Dwarsbalk geraakt (zit nog wel op z'n plek, maar een hap van 2cm diep uit geslagen).
-O-
Het motorblok heeft dus even drooggelopen, interne schade onbekend.
Vraag is even of er nog iets aan de achterkant stuk is (brandstoftank, ophanging, uitlaat).
En dan is het even een optelsom maken, maar als ik de prijzen van jonge occasions zie lijkt repareren nog niet eens zo een hele slechte zet. Wat een prijzen joh. :|
De lekke oliekoeler heeft dus ook het koelwatercircuit gehaald. Er werd 1 vinger in het koelwater reservoir gestoken, en die kwam er bruin uit.. The forbidden color.

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Heb nu al 2x binnen een dag de melding in de VOLVO app dat de auto offline is terwijl deze geparkeerd staat...

Gisteravond dacht ik nog dat dat aan de Cloudflare storing lag wellicht, maar nu op dit moment zie ik het weer. Kan het zijn dat Odido/Tmobile, waar volgens mij de autoverbinding via gaat, een storing heeft (alle storingen toont nu wel een piek), maar ben ook benieuwd of anderen dit momenteel ook hebben?

www.youtube.com/DerOllie

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:16
DerOllie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:01:
Heb nu al 2x binnen een dag de melding in de VOLVO app dat de auto offline is terwijl deze geparkeerd staat...

Gisteravond dacht ik nog dat dat aan de Cloudflare storing lag wellicht, maar nu op dit moment zie ik het weer. Kan het zijn dat Odido/Tmobile, waar volgens mij de autoverbinding via gaat, een storing heeft (alle storingen toont nu wel een piek), maar ben ook benieuwd of anderen dit momenteel ook hebben?
Ik heb hier vanmiddag ook even kort last van gehad, maar na een nieuwe start was het weer verholpen en is de auto terug online. Ook in de app. Geen Odido of T-mobile hier overigens.

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

VeeGee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:20:
[...]

Ik heb hier vanmiddag ook even kort last van gehad, maar na een nieuwe start was het weer verholpen en is de auto terug online. Ook in de app. Geen Odido of T-mobile hier overigens.
Ok check. Ik bedoel trouwens niet welke netwerkprovider jij hebt, maar de LTE/4G verbinding van de auto gaat via Tmobile/Odido volgens mij, en daar zie ik dus wel een piekmomentje op allestoringen.

www.youtube.com/DerOllie

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:36
Hallo mede tweakers, hier een vraag namens de 2017 Volvo V60 T4 (2.0 turbo) van mijn vader. Hij heeft de standkachel wat een heel mooie optie is, maar best vaak hebben we dat de accuspanning aan de lage kant is.

Zijn woon-werk rit is ca. 20 min rijden en hij gebruikt eigenlijk alleen de standkachel in de ochtend, als hij dat in de avond ook zou doen is de accu te ver leeg en hoor je gewoon dat de auto moeilijker start.

Wat voor accu kun je het best in zo'n auto gebruiken? In 20 minuten zou de accu toch eigenlijk wel ruim voldoende moeten bijladen? De accu die ik er in gezet heb was nagenoeg nieuw, wel iets groter dan het origineel. Ik ben benieuwd wat hier eigenlijk in moet en wat jullie ervaringen zijn.

Hij gebruikt de standkachel graag, je stapt in een warme auto (niet in een koelkast), geen aangevroren ramen en het scheelt een berg motorslijtage.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je de BMS een reset gegeven na de accu-wissel?

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:36
jadjong schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:54:
Heb je de BMS een reset gegeven na de accu-wissel?
Nee dat is het niet, de accuspanning wordt gewoon echt te laag, je hoort dat de motor gewoon moeizaam rond gaat. Dus dat is echt een capaciteitsprobleem, het is een simpele lood-zwavelzuur accu van Varta.

Ik vermoed dat AGM beter zal werken, in diesel trucks met standkachel hebben we die ook altijd staan. Wellicht weet men daar hier meer van.

Heb die accu wel 1x gebruikt om ergens een auto op te halen met kapotte dynamo, dus die is 1x tot onder de 9V gereden, nu weet ik wel dat dat al serieuze schade kan opleveren aan een Pb accu (loodsulfaat aan de platen) maar heb hem wel direct opgeladen met recondition met Ctek lader.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• jadjong
  • Niet online
Zonder BMS-reset wordt de nieuwe accu niet goed geladen of gaat zelfs stuk.

[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 24-11-2025 11:15 ]

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-02 15:36
Is die rit van twintig minuten niet gewoon te kort? Op de site van Volvo staat het volgende (bij mijn v40 CC)

Belangrijk
Frequent gebruik van de verwarming tijdens korte ritten kan aanleiding geven tot een geringe ladingstoestand van de startaccu, waardoor de verwarming mogelijk wordt uitgeschakeld of helemaal niet aanslaat. In het ergste geval is het niet mogelijk de motor te starten.

Om te garanderen dat de startaccu met evenveel energie wordt opgeladen als de verwarming verbruikt, moet u bij regelmatig gebruik van de verwarming net zolang met de auto rijden als de verwarming wordt gebruikt. De verwarming wordt telkens maximaal 50 minuten ingeschakeld.

https://www.volvocars.com...search=Standkachel&page=2

[ Voor 3% gewijzigd door Eijsbeer op 24-11-2025 12:05 ]

• ErnstvV
  • Niet online
Mijn V90 weigert gewoon de standkachel te activeren als de accuspanning te laag is, en dat meldt die dan ook. Zou een V60 dat ook niet gewoon moeten doen? Met andere woorden, als de auto niet vindt dat de spanning te laat is, is er niet wat aan de hand met je accu.
Overigens is 20 minuten wel wat krap, ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat je eigenlijk net zo lang moet rijden als dat de kachel gewerkt heeft.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01 20:40

The Zep Man

🏴‍☠️

Recent een V60 (T5) uit 2012 (P3) gemoderniseerd (getweakt?):

• Android Auto/Apple CarPlay-ondersteuning toegevoegd, via het originele 7"-scherm met toegevoegde touchondersteuning en screen protector (om het mat te maken i.p.v. glanzend). Dashboard ziet er dus origineel uit.
• Achterklep elektrisch gemaakt. Bediening op afstand via bestaande knoppen van de auto/afstandsbediening. Bediening bij de kofferbak zelf via originele deurhendelknop (openen) en toegevoegde sluitknop. Voorbereiding voor voetsensor uitgevoerd, maar die moet ik nog eens inbouwen met mooier weer.
• Tweekanaals dashcam ingebouwd. Dat is zo'n FITCAMX-compatibel ding dat aan de voorkant voor het oog netjes integreert met de spiegel/voorruitsensors, zodat het lijkt alsof het een origineel onderdeel van de auto is.

Verder wat kleine reparaties. Zo bleek deze auto het keyless systeem te hebben, maar dat die niet werkte op de zijdeuren. In alle deurhendels zitten handdetectiesensoren en in de hendels van de achterdeuren zitten antennes. Per deur zit het geheel op één connector, die wat geoxideerd was na zoveel jaar. Losgekoppeld, schoongemaakt, gemonteerd, en werkt weer top.

De originele navigatie van de auto krijgt van Volvo sinds 2020 geen nieuwe kaarten meer. Een verborgen smartphone verzorgt moderne navigatie en muziek. Via een aanbieding heb ik een tweejarig SIM-only abonnement voor gemiddeld iets van 2,30 euro per maand met maandelijks 10GB aan data op het KPN-netwerk (roaming met bundel in EU+EER+Zwitserland). SIM-kaart in een oude Android smartphone gestoken en die onderdeel gemaakt van de auto. Tracking en beheer op afstand (thuis op Wi-Fi en verder weg via VPN over 5G). Daardoor kon ik deze onzichtbaar wegwerken.

Was een leuk project. Ik heb nog een camera voor de voorkant van de auto liggen die bij de Android Auto/CarPlay-uitbreiding hoort. Hoe die gemonteerd kan worden weet ik, maar de behoefte eraan is beperkt. Wellicht eens wanneer het wat warmer is. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door The Zep Man op 26-12-2025 16:11 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16

pinda powerrr

Slow down...

@The Zep Man mooie upgrades!

Ik twijfel al langer om de conversie te doen voor mijn 2012 V70 naar AA/Carplay. Het is eigenlijk alleen een middag stoeien met het inbouwen. Waar heb jij de module gekocht?

De FITCAMX bestaat gek genoeg wel voor de V60 en de XC70, maar niet voor de V70 8)7 En ik heb het idee dat die allebei toch net even anders zijn dan een V70. Anders was die ook al gekocht.

Waiting on the world to change

• jadjong
  • Niet online
V & XC70 is hetzelfde.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

pinda powerrr schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:07:
Ik twijfel al langer om de conversie te doen voor mijn 2012 V70 naar AA/Carplay. Het is eigenlijk alleen een middag stoeien met het inbouwen. Waar heb jij de module gekocht?
Ik had deze gekocht. Let goed op welke versie je nodig hebt. Een V70 uit 2012 heeft waarschijnlijk de "NO GLOBE"-variant nodig, bij gebrek aan een globe knop ("pre-facelift").

Wat gebruikservaringen:
• Het kastje voegt enkel AA/CarPlay toe, en de mogelijkheid om achter- en voorcamera's toe te voegen.
• AA/CarPlay is enkel wireless. Initiëren via Bluetooth (beacon), draait vervolgens op 5 GHz Wi-Fi waarna de Bluetoothverbinding wordt verbroken.
• Voor geluid verbind je je smartphone via BT met de auto's eigen infotainment systeem. Enkel voor AA/CarPlay wordt ook met het kastje verbonden. Via AA/CarPlay kan wel mediagebruik bediend worden en telefoongesprekken worden opgenomen/opgehangen, maar het geluid zelf gaat dus via de originele weg.
• Je kan handmatig schakelen tussen originele interface van de auto en die van het kastje.
• Met een originele achteruitrijcamera schakelt het kastje het beeld automatisch om naar de originele interface wanneer de versnellingsbak in achteruit wordt gezet, en weer terug daarna. Voor een handmatige versnellingsbak moet hiervoor een apart draadje verbonden worden.
• Parkeersensoren (zonder de auto in achteruit te zetten) worden niet getoond door het kastje. Je hoort ze nog wel.
• Voor climate control toont het kastje een overlay over AA/CarPlay. Dit werkt voor bijna alle functies, maar niet voor stoelverwarming. Ook wordt in de V60 waaraan ik werkte AC aan/uit niet herkend, maar dat maakt mij niet uit (AC-knop heeft een LED). Ben met de fabrikant aan het kijken of dit opgelost kan worden.
• Je kan AA/CarPlay bedienen met knoppen aan het stuur, maar hou er rekening mee dat je er tegelijkertijd onzichtbaar het originele infotainmentsysteem van de auto bedient. Dat kan voor ongewenste resultaten zorgen. Het kastje kan niet voorkomen dat het infotainmentsysteem deze signalen verwerkt. Het schijnt dat er een workaround bestaat: schakel met de juist auto diagnostische software de navigatie uit. Kies dan voor "NAV". De betreffende knoppen doen dan niets op het infotainmentsysteem totdat een andere functie wordt gekozen. Die heb ik nog niet uitgevoerd bij gebrek aan het juiste gereedschap. Ik gebruik voorlopig enkel het touchscreen.

Over de installatie:
Het lastigste is het originele scherm van de auto uit elkaar halen om een LVDS-onderscheppingsbordje en aparte kabel toe te voegen, en om een touchscreen te installeren. Met geduld, goed gereedschap en wat YouTube-videos is het allemaal prima te doen. De verkoper was een goede hulp (initieel contact via AE message center, daarna via WA).

Terwijl ik de boel open had, heb ik meteen als preventief onderhoud de HDD van de auto's infotainmentsysteem vervangen met een SSD. De onboard navigatie is hiervan afhankelijk. Niet dat ik die gebruik, maar zonder toont het systeem bij het starten altijd een foutmelding die weggedrukt moet worden.
De FITCAMX bestaat gek genoeg wel voor de V60 en de XC70, maar niet voor de V70 8)7 En ik heb het idee dat die allebei toch net even anders zijn dan een V70. Anders was die ook al gekocht.
Volgens mij zijn de S60/V60, XC70 en V70 van die generatie gelijk aan elkaar op dit gebied. Zie dit, en dan met name de foto zoals het origineel in de auto eruit moet zien.

Al die camera's bevatten dezelfe hardware en software, waardoor je de applicaties van verschillende fabrikanten vrij kan gebruiken. Mijn dashcam kwam van AE, maar ik gebruikte de mobiele applicatie van FITCAMX voor configuratie, wat prima ging.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 26-12-2025 16:08 ]

• renegrunn
Ik heb een V60 uit 2024 voorzien van AAOS. Sinds een paar dagen hoor ik regelmatig maar niet volgens een vaste interval, een zachte heel korte maar irritante "beep" uit het instrumentarium komen.

Geen waarschuwingslampjes of iets, geen camera's ook niet de snelheidswaarschuwing, niets wijst er op wat het kan zijn maar ik wordt er al wel redelijk dol van...

Het klinkt wel alsof het uit hetzelfde spelertje komt als het sneheidswaarschuwing signaal, maar de toon is net iets anders.

Iemand die dit bekend voorkomt?

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
renegrunn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:22:
Ik heb een V60 uit 2024 voorzien van AAOS. Sinds een paar dagen hoor ik regelmatig maar niet volgens een vaste interval, een zachte heel korte maar irritante "beep" uit het instrumentarium komen.

Geen waarschuwingslampjes of iets, geen camera's ook niet de snelheidswaarschuwing, niets wijst er op wat het kan zijn maar ik wordt er al wel redelijk dol van...

Het klinkt wel alsof het uit hetzelfde spelertje komt als het sneheidswaarschuwing signaal, maar de toon is net iets anders.

Iemand die dit bekend voorkomt?
Geen idee wat het kan zijn, maar al geprobeerd het infotainment te resetten door de “home” knop langdurig in te houden. Dus inhouden tot de tekst Volvo op het display verschijnt. Dit is een soort reset. Misschien lost dat het op?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• renegrunn
TheKerremenke schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Geen idee wat het kan zijn, maar al geprobeerd het infotainment te resetten door de “home” knop langdurig in te houden. Dus inhouden tot de tekst Volvo op het display verschijnt. Dit is een soort reset. Misschien lost dat het op?
Dank voor het meedenken, maar was ik vergeten te vermelden: had ik al gedaan :)

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:22

JB

Cédric roelt!

@renegrunn wellicht ook een domme vraag, maar is dit als je achteruit rijd? :D

Mijn boefje is liev!

• renegrunn
JB schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
@renegrunn wellicht ook een domme vraag, maar is dit als je achteruit rijd? :D
Haha nee.. en die beep is volgens een patroon en veel harder. Deze is zachter en onregelmatig. Soms een minuut niets en dan weer wat vaker achter elkaar.

• renegrunn
Opgelost: op de 1 of andere manier stond de toggle “Geluid voor nieuwe maximum snelheid” aan :+

Ik wist van het hele bestaan niet af, maar blij dat ik het heb gevonden.

[ Voor 27% gewijzigd door renegrunn op 12-01-2026 12:17 ]

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:19
Die optie is bij mij ook een keer ongevraagd aangegaan. Duurde ook even voor ik dat gevonden had.

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 14:11

Kohen

Vaak ben je te bang!

Al enige tijd lees ik mee op het forum en probeer her en der wat terug te zoeken in dit topic.

Sinds vorig jaar hebben wij een V60 T8 uit 2020 met de kleur blauw (toen met 41k km inmiddels 55k km).
Duitse import gekocht bij een maximale dozen schuiver. Helaas hebben we wat minder geluk gehad en opmerkelijke dingen aangetroffen.

Zo ging er na 3 maanden een accucel kapot. Deze is door Volvo met garantie gefixt! Toen we de auto kochten had hij een tril, ik ben IT-er geen monteur maar het schudden met de broekspijp en het voelen in de stoel weet ik dat het van achter zou moeten zitten.Tijdens de koop had ik dat aangegeven en dat zouden ze ook verhelpen.

Helaasch!

inmiddels zijn we banden verder en nu ook al andere velgen, achter klepveren zijn vervangen, en de schokbrekers achter vervangen.

Nu hoor ik nog altijd een soort van plok geluid achter, nu ben ik er zelf achter dat het door de trekhaak komt.

Na veel ellende bij die toko waar wij de auto hebben gehaald moest het via AutoTrust want dat zat erbij. Hier door moest er onderzoek naar de tril en het vage plok geluid bij een andere garage gedaan worden, Daar gaven ze aan dat het heel vreemd is dat een auto met zo weinig km deze zaken allemaal had, dus hij twijfelde over de echtheid van het aantal gelopen kilometers.

Omdat hij geen Volvo dealer is kon hij dat niet uitlezen. Begin volgende maand gaat de auto naar een Volvo dealer, Nu wil ik daar een VIDA-diagnose met een schriftelijk rapport waarin de kilometerstanden uit alle relevante ECU’s staan (CEM, ABS, Hybrid module, AWD/Rear drive, TCM). Doen ze dat in Nederland? Heeft iemand dit al eens laten uitvoeren? Of ben ik een doom denker dat ik dit wil hebben?

• jadjong
  • Niet online
JoostR2 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:25:
Die optie is bij mij ook een keer ongevraagd aangegaan. Duurde ook even voor ik dat gevonden had.
Het gebeurd wel vaker dat settings aangepast worden nadat er een online update plaatsgevonden heeft. Sta je opeens met de voorbumper door de muur omdat de automatische parkeerrem niet meer zo automatisch is. :o

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Heb zojuist in mijn XC60 MY26 de android update 4.2.13 geinstalleerd. Indicatie was dat het maximaal 90 minuten kon duren, maar was in 20 minuten klaar.

Heb daarna nog even gewacht voordat ik in de auto ging kijken, maar ik kreeg al snel een melding via de app dat mijn kofferbak ontsloten was. Dat was niet zo volgens mij, dus ik ben toch even in de auto gaan zitten, even wat zaken bekeken, en viel me op dat bluetooth nu ineens uit stond. Dus die maar weer aangezet, en de telefoon verbond automatisch wel weer. Kijken of er weer andere bugjes bij zijn gekomen of dat stapvoets rijden nu bij een harde reset niet steeds weer uitgaat...

www.youtube.com/DerOllie

• TheKerremenke
Sinds afgelopen week mag ik me hier ook officieel melden met een XC40. Bouwjaar 11-2024 (schijnt dan een 2025 model te zijn?).

Een benzine, B3 Plus Dark uitvoering. Op ons verzoek voorzien van elektrische motorverwarming, coupé verwarming en een led bar.

Plaatje bij het praatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHSdWI96IXJCm5JsnzvGSRfhiDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz9D41vPUnb8bFA2Gm55G60i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 129% gewijzigd door TheKerremenke op 18-01-2026 21:45 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Heeft iemand hier al eens een handgreep bijgeplaatst bij de bestuurderszijde? In mijn geval gaat het om een 2019 V40.

Ik mis deze greep wel eens om lekker relaxed te rijden/cruisen. Dealer was er niet mee bekend dat het überhaupt mogelijk was (maar de leenauto die ik recent had, had 'm wel, dus in theorie lijkt het me wel mogelijk, mits de bevestigingspunten achter het dakhemel er zitten).

Mijn reviews al gezien?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:00
_Apache_ schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:08:
[...]

De lekke oliekoeler heeft dus ook het koelwatercircuit gehaald. Er werd 1 vinger in het koelwater reservoir gestoken, en die kwam er bruin uit.. The forbidden color.
Dat is wel zuur, beetje jammer dat de dagwaarde van de S40 zo bizar laag is, want het zijn fijne auto's. Die van mijn vrouw mag er ook uit (2004, 2.4 geartronic), maar als je dan ziet dat ze voor 2,5 ~ 3k te koop staan denk ik weer: Mwa. :-(

Weet je al wat je gaat doen? Ik neem aan dat hij total loss is.

K to the KillaZ

• _Apache_

_Apache_

For life.

KillaZ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Dat is wel zuur, beetje jammer dat de dagwaarde van de S40 zo bizar laag is, want het zijn fijne auto's. Die van mijn vrouw mag er ook uit (2004, 2.4 geartronic), maar als je dan ziet dat ze voor 2,5 ~ 3k te koop staan denk ik weer: Mwa. :-(

Weet je al wat je gaat doen? Ik neem aan dat hij total loss is.
Hij is voor 700eu gerepareerd. En ronkt als een naaimachientje.
Alle vloeistoffen gewisseld, en Koelwatercircuit nagespoeld met wasbenzine

Wel zwart gedaan, ik vind de kwaliteit van wit om te huilen, nog maar te zwijgen over de prijs. :X stelletje schoften.

Vorig jaar deed m'n brandstof meter het niet meer, garage hier om de hoek 'lastig onderdelen te vinden, veel arbeid, op z'n minste 500eu'.

Mn vaste monteur lost het op in 10min, zonder materiaal. Bekend euvel, draad reuk bij de brandstofmeter'.

[ Voor 31% gewijzigd door _Apache_ op 18-01-2026 16:49 ]

• KillaZ
_Apache_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Hij is voor 700eu gerepareerd. En ronkt als een naaimachientje.
Alle vloeistoffen gewisseld, en Koelwatercircuit nagespoeld met wasbenzine

Wel zwart gedaan, ik vind de kwaliteit van wit om te huilen, nog maar te zwijgen over de prijs. :X stelletje schoften.

Vorig jaar deed m'n brandstof meter het niet meer, garage hier om de hoek 'lastig onderdelen te vinden, veel arbeid, op z'n minste 500eu'.

Mn vaste monteur lost het op in 10min, zonder materiaal. Bekend euvel, draad reuk bij de brandstofmeter'.
Oh dan kom je nog goed weg als het blokkie niet droog heeft gelopen!

Meeste garages zijn idd drama, mooiste voorbeeld hier is wanneer je de ledjes van je instrumenten paneel moet vervangen: "zogenaamd" niet los te doen, maar gewoon 6 ledjes op Conrad bestellen en je bespaart honderden euro's 8)7

K to the KillaZ

• _Apache_

_Apache_

For life.

KillaZ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:28:
[...]

Oh dan kom je nog goed weg als het blokkie niet droog heeft gelopen!
Ja, nou dat was dus wel het grootste risico. De schade was eigenlijk niet te achterhalen zonder herstel.
Dus dat was het risico, 700eu erin, en er schiet alsnog een krukaslager tussenuit.

Alternatief was een hele andere wagen. Na even rondkijken was al snel de keuze gemaakt om die 700eu erin te stoppen.
Beetje S60/V50/V60 van mid 2000s & <150d km, gaat al gauw over de 10k.

• TheKerremenke
In navolging van mijn eerdere post vandaag. Afgelopen namiddag/avond nog een paar foto’s gemaakt. Een XC40 in zijn “voormalige “ natuurlijke habitat. >:)

Edit; speciaal voor @Flix20 O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoGFjgdom2JmZoeiYi1Vt_zVXEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfktR6dDC4vdRb9YQ8vJUM3A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUeF-egoJV8Gn26jrXdZWFKzoAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZc2E3A5NnF8gn5atewUKZcd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXfdqhrfvndF9KdcqbZSSxfKkWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uymWuzFyaRDWbYpf38RVY88N.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 49% gewijzigd door TheKerremenke op 19-01-2026 09:26 ]

• Flix20
Sneeuwt het dan nu in China? :+

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

The Zep Man schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:29:
Recent een V60 (T5) uit 2012 (P3) gemoderniseerd (getweakt?):

• Android Auto/Apple CarPlay-ondersteuning toegevoegd, via het originele 7"-scherm met toegevoegde touchondersteuning en screen protector (om het mat te maken i.p.v. glanzend). Dashboard ziet er dus origineel uit.
• Achterklep elektrisch gemaakt. Bediening op afstand via bestaande knoppen van de auto/afstandsbediening. Bediening bij de kofferbak zelf via originele deurhendelknop (openen) en toegevoegde sluitknop. Voorbereiding voor voetsensor uitgevoerd, maar die moet ik nog eens inbouwen met mooier weer.
• Tweekanaals dashcam ingebouwd. Dat is zo'n FITCAMX-compatibel ding dat aan de voorkant voor het oog netjes integreert met de spiegel/voorruitsensors, zodat het lijkt alsof het een origineel onderdeel van de auto is.

Verder wat kleine reparaties. Zo bleek deze auto het keyless systeem te hebben, maar dat die niet werkte op de zijdeuren. In alle deurhendels zitten handdetectiesensoren en in de hendels van de achterdeuren zitten antennes. Per deur zit het geheel op één connector, die wat geoxideerd was na zoveel jaar. Losgekoppeld, schoongemaakt, gemonteerd, en werkt weer top.

De originele navigatie van de auto krijgt van Volvo sinds 2020 geen nieuwe kaarten meer. Een verborgen smartphone verzorgt moderne navigatie en muziek. Via een aanbieding heb ik een tweejarig SIM-only abonnement voor gemiddeld iets van 2,30 euro per maand met maandelijks 10GB aan data op het KPN-netwerk (roaming met bundel in EU+EER+Zwitserland). SIM-kaart in een oude Android smartphone gestoken en die onderdeel gemaakt van de auto. Tracking en beheer op afstand (thuis op Wi-Fi en verder weg via VPN over 5G). Daardoor kon ik deze onzichtbaar wegwerken.

Was een leuk project. Ik heb nog een camera voor de voorkant van de auto liggen die bij de Android Auto/CarPlay-uitbreiding hoort. Hoe die gemonteerd kan worden weet ik, maar de behoefte eraan is beperkt. Wellicht eens wanneer het wat warmer is. ;)
Wat heb je gebruikt om de klep electrisch te maken? ik dacht dat de V60 daar helemaal geen plek voor had (het is een van de weinige opties die niet op de lijst staan), dus ben heel benieuwd.

Verder hele mooie upgrades gedaan!

Zelf heb ik gisteren een FITCAMX besteld voor mijn 2017 V60; alleen nog even een grote SD kaart kopen en dan binnenkort als het binnen komt eens installeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Dawn op 20-01-2026 16:20 . Reden: typo ]

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max 512GB || Ride: MY2017 Volvo V60 Polestar at 125k km

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Dawn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:53:
Wat heb je gebruikt om de klep electrisch te maken? ik dacht dat de V60 daar helemaal geen plek voor had (het is een van de weinige opties die niet op de lijst staan), dus ben heel benieuwd.
Klopt. Voor (in ieder geval mijn revisie van) de V60 is dat nooit een optie geweest. Maar waar een vraag is zal een aanbod zijn, en waar de fabrikant niet in voorziet zal de aftermarket het regelen.

Ik heb deze set gekocht op AE. De enige review die erbij staat komt van mij en daar staan mijn ervaringen in, samen met belangrijke zaken om rekening mee te houden. Samengevat uit die review:

• Vraag de installatiehandleiding van de verkoper. Die krijg je digitaal.
• De instructies noemen wel hoe je de snelheid van het openen en sluiten van de kofferbakklep kan instellen, maar niet de kracht waarmee de kofferbakklep sluit op het laatste stukje. Die moet je (i.i.g. voor mijn V60) harder instellen dan de standaardwaarde. Dit doe je door met een open kofferbak met een schroevendraaier het slot van de klep handmatig te laten sluiten (alsof die dus dichtvalt). en de toegevoegde knop van de elektrische kofferbak lang ingedrukt te houden. Vergeet niet om daarna het slot weer "open" te maken met de originele open-knop van de klep.
• Er moeten twee gaten geboord worden in de klep voor de kabels van de vervangende elektrische dempers. Er wordt een 20mm boor meegeleverd, maar (bij mij) hadden de vaste rubberen wartels op de kabels een diameter van 28mm. Dat is erg krap! Het past net met veel frutwerk, maar is niet echt vrij. Ik denk dat een gat van 22mm of 24mm beter zou zijn en alsnog een prima seal zou geven.
• Er is geen knop om de kofferbak te sluiten en op slot te doen. Als je ernaast staat en weg wilt lopen van de auto, dan moet je dus wachten totdat de kofferbak gesloten is om deze handmatig op slot te doen (net als de rest van de auto). Hiervoor ga ik zelf ooit een uitbreiding maken als het weer beter is. Er komt dan een extra knop die dit mogelijk maakt.

Nog wat eigen notities:
Mijn review kreeg 3/5 sterren. Ik ben tevreden met de uitbreiding van de auto (maakt hem net wat meer luxe), maar de bruikbaarheid van de uitbreiding kon een stuk beter. Wat in ieder geval nu kan:

• Kofferbak elektrisch openen en sluiten door driemaal een "unlock" signaal te geven. Dit kan met de originele afstandsbediening van de auto. Dit kan ook (ongedocumenteerd) met de originele deur openen-knop op het bestuurdersportier als je auto die heeft. Er zijn ook V60's met enkel een toggle knop (openen of sluiten), waar het niet mee kan.
• Kofferbak elektrisch openen met de originele knop (onder het rubber) van de klep.
• Kofferbak elektrisch sluiten met de nieuw toegevoegde knop op de klep (alleen bereikbaar als de klep open is).
• Kofferbak elektrisch openen of sluiten met een voetsensor. Deze sensor werkt alleen als de auto uit staat (d.m.v. een aansluiting op +12V accessoires) en drukt effectief de toegevoegde knop in van de klep. De kofferbak gaat dus enkel open als die van het slot gaat (auto niet op slot of bij keyless de sleutel in de buurt). Zoals genoemd moet ik die sensor nog eens inbouwen, maar het kabelwerk ligt er al.
Verder hele mooie upgrades gedaan!
Thanks. Was een stukje liefdewerk om de auto net wat luxer te maken en wat vooruit te trekken in de tijd. Verder is die nog goed actueel. :)
Zelf heb ik gisteren een FITCAMX besteld voor mijn 2017 V60; alleen nog even een grote SD kaart kopen en dan binnenkort als het binnen komt eens installeren.
Een tip: het plastic van mijn FITCAMX(-kloon) voorcamera had haakjes om in het originele plastic van de achteruitkijkspiegel in te haken, die erg breed waren t.o.v. de haakjes op het originele klepje wat ik daarvoor moest verwijderen. Dit zorgt voor een stroeve installatie. Oud plastic (aan de kant van de auto) en buigen moet je zoveel mogelijk vermijden!

Pak een vijl en haal van ieder haakje van de plastic houder van de dashcam een paar millimeter af, zodat de breedte vergelijkbaar is met de haakjes op het originele klepje. De installatie gaat dan een stuk soepeler.

De kabel van een achtercamera is makkelijk onzichtbaar weg te werken via het plafond aan de rechterkant van de auto.
• Vanuit de kofferbakdeksel is de mooiste manier om dit weg te werken via één van de rubberen kabelgoten van de kofferbak. Hiervoor moet je wel het e.e.a. openmaken van de klep. Dit moest ik sowieso voor installatie van de computer die de klep elektrisch maakt. Doe een beetje voorzichtig met dit rubber. Je kan een stuk stijve koperkabel nemen en die er eerst recht doorheen trekken, waar je de kabel mee kan verbinden om die er vervolgens mee doorheen te trekken.
• Zorg ervoor dat in de stijl naast de rechter achterstoel de kabel achter de airbag langsgaat en niet ervoor. Het plastic front moet je dus even (voorzichtig!) losmaken om erachter te komen.
• Langs de deuren moet je even de bovenkant van het rubber losmaken om de draad boven het plafond verder te trekken.
• In de stijl tussen de rechter achterpassagier en voorpassagier zit ook een airbag, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Die zit een stuk lager. Daar kan je de kabel gewoon achter het plastic wegwerken zonder die open te maken.
• Bij de stijl tussen de passagiersdeur voor en het voorraam moet je het draadje netjes en vrij de hoek om laten gaan en niet laten klemmen (bijvoorbeeld door de rand van de stijl). Even goed opletten vanuit de passagiersdeur gezien met het rubber verwijderd. De stijl hoef je niet te verwijderen.
• Daarna kan je via het plafond bij het voorruit de draad naar de spiegel brengen. Vanuit boven het plafond kan je aan de bovenkant van de spiegel het draadje in het compartiment achter/onder de spiegel krijgen, waar de dashcam uitkomt. Hierdoor heb je een onzichtbare installatie.

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:27
Met het koude weer een paar weken geleden, toen er veel sneeuw en ijs op de weg lag, kreeg ik ineens de melding “vering service vereist”.
Ik vermoed dat dit is ontstaan doordat ik de auto in bevroren toestand in off-road mode heb gezet. Waarschijnlijk was de compressor bevroren en kon de auto niet meer omhoog of omlaag.

Een paar dagen later heb ik de zekeringkast achterin de auto gecontroleerd en daar bleek de 40A zekering doorgebrand. Ik heb die kort vervangen door een andere 40A-zekering (van een andere positie) om te testen of het probleem daarmee verholpen was, maar dat was helaas niet het geval. Daarna heb ik alles weer netjes teruggezet.

Voor de zekerheid heb ik alvast nieuwe 40A-zekeringen besteld (die worden binnenkort geleverd), maar ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de luchtveringscompressor zelf defect is en vervangen moet worden.

Mijn vragen:

1. Hoe kan ik op basis van mijn VIN achterhalen welke compressor ik precies nodig heb?
2. Ik heb zelf deze compressor gevonden:
[https://www.amazon.nl/gp/product/B09NPXJLM9](https://www.amazon.nl/gp/product/B09NPXJLM9)
Weet iemand of deze geschikt is voor een MY2016 D5?
3. Klopt het dat er maar één compressor is en dat deze zich onder de achterbumper bij het (linker)wiel bevindt?

Alle tips of ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

SolarOrbiter schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:13:
2. Ik heb zelf deze compressor gevonden:
[https://www.amazon.nl/gp/product/B09NPXJLM9](https://www.amazon.nl/gp/product/B09NPXJLM9)
Weet iemand of deze geschikt is voor een MY2016 D5?
Je noemt niet welk model je hebt. Uit je posthistorie maak ik op dat het een XC90 betreft. Volgens mij is dit een productpagina voor een vervangende compressor die niet meer beschikbaar is. Die is alsnog nuttig, want je ziet het referentienummer die op jouw Amazonpagina terugkomt en 32315091, een ander Volvo onderdeelnummer. Als je op dat nummer zoekt, dan zie je dat dit het onderdeel van jouw auto zou moeten zijn. Dan zie je bijvoorbeeld hier dat het de compressor voor de achteras betreft. Je hebt er dus maar één nodig. :P

• jadjong
  • Niet online
SolarOrbiter schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:13:

1. Hoe kan ik op basis van mijn VIN achterhalen welke compressor ik precies nodig heb?

3. Klopt het dat er maar één compressor is en dat deze zich onder de achterbumper bij het (linker)wiel bevindt?

Alle tips of ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!
1) Dan kan alleen iemand met de originele werkplaatssoftware, al die websites gokken maar wat. Prima als er een enkel model in de wereld is wat altijd past zoals een remblok, maar wanneer er meerdere versies zijn die tussen modeljaar X & Y anders zijn klopt alleen de info uit de originele werkplaatssoftware.
3) Ja, dat klopt. Voor vervanging kan je de auto opkrikken en op je rug gaan liggen of het wiel en spatbord verwijderen.

• SolarOrbiter
Dank voor alle reacties, ik ben inmiddels een stuk verder gekomen in mijn zoektocht. en probleem opgelost :-D

Voor mijn auto blijkt het te gaan om onderdeelnummer 31360720, dat inmiddels is opgevolgd door 32315091.

Op Swedespeed heeft iemand de VIDA-stappen gedeeld voor het vervangen van de luchtveringscompressor (weliswaar voor een XC60, maar de stappen zijn identiek voor de XC90).

De volgorde volgens VIDA is:

1. Zekering controleren / vervangen
2. Relais controleren / vervangen
3. Pas daarna de compressor vervangen

Ik ben vervolgens opnieuw gaan kijken naar de zekeringen en relais.

* Eerst heb ik alle relais eruit gehaald en gecontroleerd op corrosie of andere zichtbare schade — niets kunnen vinden.
* Daarna alles weer goed en stevig teruggeplaatst.
* Vervolgens heb ik de 40A zekering van de gordelspanner tijdelijk gebruikt en deze in de positie van de compressor geplaatst.
* Met de knoppen in de achterbak geprobeerd om de auto omhoog/omlaag te laten gaan → geen reactie.
* Daarna de auto gestart en de rijmodus aangepast (Eco / Comfort / Polestar / Off-road).

Normaal gesproken hoor ik dan duidelijk de compressor en vering werken, maar dit keer hoorde ik geen enkel geluid. Ik ging er dus vanuit dat het niet werkte.
Bij het uitstappen zag ik echter dat de achterzijde wél omhoog was gegaan, alleen zonder het gebruikelijke geluid. goed teken dus!

Daarna opnieuw de knoppen in de achterbak gebruikt om omhoog/omlaag te gaan — en dat werkte ook. Superblij mee.

Ik heb de zekering van de gordelspanner weer teruggeplaatst en wacht ik nu op levering van een nieuwe 40A zekering voor de compressor:

Het relais had ik eventueel willen vervangen, maar dat lijkt in mijn geval niet nodig.

Ik heb de links erbij gezet voor anderen die hier mogelijk ook tegenaan lopen. Hopelijk heeft iemand hier iets aan 👍

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Is de foutmelding ("... heeft service nodig") ook weg?

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

The Zep Man schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:01:
[...]

...
...
...

[...]

Een tip: het plastic van mijn FITCAMX(-kloon) voorcamera had haakjes om in het originele plastic van de achteruitkijkspiegel in te haken, die erg breed waren t.o.v. de haakjes op het originele klepje wat ik daarvoor moest verwijderen. Dit zorgt voor een stroeve installatie. Oud plastic (aan de kant van de auto) en buigen moet je zoveel mogelijk vermijden!

Pak een vijl en haal van ieder haakje van de plastic houder van de dashcam een paar millimeter af, zodat de breedte vergelijkbaar is met de haakjes op het originele klepje. De installatie gaat dan een stuk soepeler.

De kabel van een achtercamera is makkelijk onzichtbaar weg te werken via het plafond aan de rechterkant van de auto.
• Vanuit de kofferbakdeksel is de mooiste manier om dit weg te werken via één van de rubberen kabelgoten van de kofferbak. Hiervoor moet je wel het e.e.a. openmaken van de klep. Dit moest ik sowieso voor installatie van de computer die de klep elektrisch maakt. Doe een beetje voorzichtig met dit rubber. Je kan een stuk stijve koperkabel nemen en die er eerst recht doorheen trekken, waar je de kabel mee kan verbinden om die er vervolgens mee doorheen te trekken.
• Zorg ervoor dat in de stijl naast de rechter achterstoel de kabel achter de airbag langsgaat en niet ervoor. Het plastic front moet je dus even (voorzichtig!) losmaken om erachter te komen.
• Langs de deuren moet je even de bovenkant van het rubber losmaken om de draad boven het plafond verder te trekken.
• In de stijl tussen de rechter achterpassagier en voorpassagier zit ook een airbag, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Die zit een stuk lager. Daar kan je de kabel gewoon achter het plastic wegwerken zonder die open te maken.
• Bij de stijl tussen de passagiersdeur voor en het voorraam moet je het draadje netjes de hoek om laten gaan en niet tussen plafond en het plastic front van de stijl laten klemmen. Even goed opletten vanuit de passagiersdeur gezien met het rubber verwijderd. De stijl hoef je niet te verwijderen.
• Daarna kan je via het plafond bij het voorruit de draad naar de spiegel brengen. Vanuit boven het plafond kan je aan de bovenkant van de spiegel het draadje in het compartiment achter/onder de spiegel krijgen, waar de dashcam uitkomt. Hierdoor heb je een onzichtbare installatie.
Ik heb wel een officiele FITCAMX gekocht, dus ga het zien hoe de pasvorm is. overigens alleen de camera voor en niet ook voor achter. had vooral geen zin om die kabel naar achteren te werken ondanks dat dat ogenschijnlijk niet super veel werk is.
Al houd ik de vijl even in het achterhoofd, misschien ga ik die nog nodig hebben. thanks!

• CartoonGuy14
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:20
Beste mensen,

Mijn vader heeft zijn XC60 25’ weggebracht voor een beurt.
Prijzen lijken ok, tot ik bij de olie kwam.
Is dit tegenwoordig normaal?
5.7 liter olie, filter en pakking 320€.
Officiële dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytHyQPg2AjKyiIx__zEeLv4JteU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toRcTPe0i04zpRGzliP7aWPb.jpg?f=fotoalbum_large

Greetz
Corné

• jadjong
  • Niet online
Ja.

Totaal iets van 700.- voor een standaard onderhoudsbeurt zonder extra defecten?

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:16
Gisteren heeft onze V90 T8 my 24 een beurt gehad. Exact die 318,18 staat bij ons ook op de factuur. Totaal was het 535,00 inclusief BTW en de 4 wielen hebben ze gratis gebalanceerd :-)

• Flix20
'gratis' ;(

De zo opgelopen prijzen zijn ook wel een reden geweest dat ik het de meerwaarde van 'dealeronderhouden' niet meer inzag.

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
CartoonGuy14 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:29:
Beste mensen,

Mijn vader heeft zijn XC60 25’ weggebracht voor een beurt.
Prijzen lijken ok, tot ik bij de olie kwam.
Is dit tegenwoordig normaal?
5.7 liter olie, filter en pakking 320€.
Officiële dealer.

[Afbeelding]

Greetz
Corné
Het nieuwe normaal :(
Fles van 5L kost 60 eur. Echt belachelijk.
Laatste beurt vroeg ik nog (aan Svenscar) of er nog zichtbare foutcodes waren, oh nee dat controleren we niet want er staan altijd wel foutcodes in 8)7

Rapapa...

• CartoonGuy14
jadjong schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:04:
Ja.

Totaal iets van 700.- voor een standaard onderhoudsbeurt zonder extra defecten?
Klopt helemaal. Wat bizar zeg! De olie prijs slaat nergens op. Na de garantie gelijk door ergens anders heen, dit is pure oplichting. Olie wissel duurt maximaal een halfuur. En al reken ik een uur met werkplaats tarief dealer garages kom ik daar ook niet op uit…

• SolarOrbiter
The Zep Man schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Is de foutmelding ("... heeft service nodig") ook weg?
Ik heb er vandaag 120km mee gereden.
Foutmelding is verdwenen.

• CartoonGuy14
S80Executive schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:50:
Gisteren heeft onze V90 T8 my 24 een beurt gehad. Exact die 318,18 staat bij ons ook op de factuur. Totaal was het 535,00 inclusief BTW en de 4 wielen hebben ze gratis gebalanceerd :-)
Bizar. Na garantie gelijk door naar een normale garage. We zijn best bereid meer te betalen, maar 320 euro voor een olie wissel wat 60 euro aan materiaal is staat niet meer in verhouding.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

@CartoonGuy14 Olie heet niet voor niets 'vloeibaar goud'. ;) Ook bij een 'normale' garage doet moderne olie (als in 0Wx) al snel €30/liter ex. BTW. Dat is waar de marge gepakt kan worden. Idem met remschijven en -blokken (al is daar soms daadwerkelijk wel verschil tussen merkorigineel en OE-spec, ondanks dat het van dezelfde fabrikant/leverancier komt).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• KillaZ
Wok schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:18:
@CartoonGuy14 Olie heet niet voor niets 'vloeibaar goud'. ;) Ook bij een 'normale' garage doet moderne olie (als in 0Wx) al snel €30/liter ex. BTW. Dat is waar de marge gepakt kan worden. Idem met remschijven en -blokken (al is daar soms daadwerkelijk wel verschil tussen merkorigineel en OE-spec, ondanks dat het van dezelfde fabrikant/leverancier komt).
Als ze al de moeite nemen om je carterplug los te halen. Ik weet de voorschriften bij moderne volvo garages niet, maar bij bijvoorbeeld mercedes benz gaat er een slang in en wordt het leeggezogen. Zal misschien 10 minuutjes werk zijn? :P

K to the KillaZ

• jadjong
  • Niet online
CartoonGuy14 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Klopt helemaal. Wat bizar zeg! De olie prijs slaat nergens op. Na de garantie gelijk door ergens anders heen, dit is pure oplichting. Olie wissel duurt maximaal een halfuur. En al reken ik een uur met werkplaats tarief dealer garages kom ik daar ook niet op uit…
Het is maar net hoe de omschrijving op de factuur staat. Heb hier twee facturen voor twee dezelfde auto's en op de ene staat inderdaad ook 'originele service' voor 320 met nog wat kleine andere bedragen voor een totaal van 600 incl btw, op de andere factuur kost 'originele service' (olie vervangen) slechts 185 maar komt er nog een veelvoud aan regels van +/-30.- bij voor allerlei kleine dingen zoals reinigen hulpsystemen, (lucht)filters of controle op speling in verschillende mechanische onderdelen.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Aangezien hier de meesten in een "klassieke" Volvo rijden (station, benzine/diesel) ben ik benieuwd wat jullie van de nieuwe EX60 vinden.

Als V70NN rijder vraag ik mij steeds meer af of Volvo ooit nog eens met een serieuze opvolger van dit model, of van de V90 waar onlangs de productie van gestopt is, komt. Ik ben verzot op de ruimte van de V70 en daarnaast heb ik nog nooit zo'n probleemloze auto als deze T4 gehad.

Ook het voor mij zo kenmerkende Volvo dashboard met de glooiende middenconsole zullen we denk ik nooit meer zien. Op afbeeldingen van de Chinese XC70 lijkt er nog iets van een middenconsole aanwezig te zijn, maar die gaan we hier in Europa vast niet meer krijgen. Daarmee worden de Volvo's qua interieur steeds meer Geely eenheidsworst. Het dashboard/interieur van de nieuwe EX60 lijkt verdacht veel op het dashboard van de Zeekr X die mijn vrouw rijdt. Die functioneert verder prima, maar het is wel enorm inwisselbaar allemaal. De merkbeleving ben je wat mij betreft daarmee wel kwijt.

Ik hoop nog lang met de V70 te kunnen doen. Die heeft pas 150k km op de teller en is dus nog nauwelijks ingereden. Maar mocht die er ooit uit moeten, dan weet ik oprecht niet welke auto hem op zou moeten volgen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16

pinda powerrr

Slow down...

https://www.reddit.com/r/Volvo/s/YvD0QCUrd3

Er wordt over nagedacht blijkbaar.

Ik snap de economische keuze wel, als stations veel minder verkopen dan andere modellen. Maar als ik dan BMW en Audi zie bv, dan blijven ze ook stug door produceren náást alle SUV varianten.

Waiting on the world to change

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pinda powerrr schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:42:
https://www.reddit.com/r/Volvo/s/YvD0QCUrd3

Er wordt over nagedacht blijkbaar.

Ik snap de economische keuze wel, als stations veel minder verkopen dan andere modellen. Maar als ik dan BMW en Audi zie bv, dan blijven ze ook stug door produceren náást alle SUV varianten.
Ja, dat is natuurlijk marketingpraat voor "als we er geld mee kunnen verdienen doen we het".
Precies die merken die je noemt zouden alternatieven kunnen zijn. Helaas moet je voor een leuke A6 of 5 tegenwoordig zo'n 2 keer het bedrag neerleggen als dat 10 jaar geleden een nieuwe V70 kostte. Dat vind ik toch een beetje enthousiast. En dan nog los van alle ellende die je leest bij die nieuwe modellen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

Het helpt natuurlijk niet dat in de afgelopen, zeg 5 jaar, de occassion markt compleet over de kop gegaan is en prijzen astronimisch zijn. om die reden is de V70nn (of XC70nn) nog steeds stevig aan de prijs en hoewel ik de V90 een goede opvolger vind qua ruimte en formaat blijf ik de V70n & V70nn mooier vinden.

VAG/BMW duwt nog diesels in hun Avants/Tourings en dat helpt ze behoorlijk, terwijl Volvo helemaal geen diesels meer verkoopt.

• ErnstvV
  • Niet online
Dawn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:21:
Het helpt natuurlijk niet dat in de afgelopen, zeg 5 jaar, de occassion markt compleet over de kop gegaan is en prijzen astronimisch zijn. om die reden is de V70nn (of XC70nn) nog steeds stevig aan de prijs en hoewel ik de V90 een goede opvolger vind qua ruimte en formaat blijf ik de V70n & V70nn mooier vinden.

VAG/BMW duwt nog diesels in hun Avants/Tourings en dat helpt ze behoorlijk, terwijl Volvo helemaal geen diesels meer verkoopt.
Ik heb nog gewoon een diesel in mijn MY2024 V90. Maar blijkbaar was er zo weinig vraag na dat ze daar uiteindelijk toch mee gestopt zijn. Het is wel een geweldig fijne motor, bijna jammer dat Nederland hem nooit gehad heeft.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Weten jullie of het creme/witte interieur zoals de volgende V60's hebben gewoon een extra optie was of moet ik daarvoor een specifiek type zoeken?

1: https://www.marktplaats.n...ription-pano-dak-trekhaak
2: https://www.marktplaats.n...ramadak-19-inch-apple-car

De eerste is volgens mij een Inscription en de tweede Momentum Pro, dus het lijkt simpelweg een optie te zijn geweest voor alle types.

Zou mijn zoekopdracht wat makkelijker maken als ik ergens op kan filteren, 99% heeft gewoon het zwarte interieur namelijk. Vind het echt super stijlvol en aangezien de V60 mijn (realistische) droomauto is wil ik dan natuurlijk wel dit interieur hebben _/-\o_

De eerste vind ik persoonlijk wat te duur en de tweede heeft teveel kilometers, maar verder staan ze niet te koop met dit interieur volgens mij (op wat plug-ins na die ik niet wil).

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

London schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:06:
Weten jullie of het creme/witte interieur zoals de volgende V60's hebben gewoon een extra optie was of moet ik daarvoor een specifiek type zoeken?

1: https://www.marktplaats.n...ription-pano-dak-trekhaak
2: https://www.marktplaats.n...ramadak-19-inch-apple-car

De eerste is volgens mij een Inscription en de tweede Momentum Pro, dus het lijkt simpelweg een optie te zijn geweest voor alle types.

Zou mijn zoekopdracht wat makkelijker maken als ik ergens op kan filteren, 99% heeft gewoon het zwarte interieur namelijk. Vind het echt super stijlvol en aangezien de V60 mijn (realistische) droomauto is wil ik dan natuurlijk wel dit interieur hebben _/-\o_

De eerste vind ik persoonlijk wat te duur en de tweede heeft teveel kilometers, maar verder staan ze niet te koop met dit interieur volgens mij (op wat plug-ins na die ik niet wil).
Ik vind het ook echt fantastisch mooi.
Dit interieur hoort niet bij een specifieke uitvoering. Je kunt op meerdere uitvoeringen kiezen voor dit interieur. Ook moet je weten dat dit witte leer er in 2 uitvoeringen is

1. Op standaard stoelen, zoals in die Momentum Pro. Dan is het "normaal" leer.
2. Op comfortstoelen, zoals standaard op een Inscription. Dit is Nappaleer. Dan heb je ook een verlengbare zitting, massagefunctie en in combinatie met dit witte leer ook altijd ventilatie in de stoelen.

Succes!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Timmert schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Dit interieur hoort niet bij een specifieke uitvoering. Je kunt op meerdere uitvoeringen kiezen voor dit interieur. Ook moet je weten dat dit witte leer er in 2 uitvoeringen is

2. Op comfortstoelen, zoals standaard op een Inscription. Dit is Nappaleer. Dan heb je ook een verlengbare zitting, massagefunctie en in combinatie met dit witte leer ook altijd ventilatie in de stoelen.

Succes!
Dankjewel! Ik pas m'n zoekopdrachten even aan.

Bwoah, dat maakt die Inscription wel gelijk een stuk aantrekkelijker _/-\o_

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:35
Timmert schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Succes!
Volgens mij was het nappaleer niet standaard op de Inscription. Bij de Inscription kreeg je standaard de comfortstoelen met leren (Moritz) bekleding (wit, bruin of zwart). Als optie kon je dan nog upgraden naar het nappaleer en kreeg je er ook ventilatie en een massagefunctie bij.

In de Momentum waren de comfort stoelen met leren (Moritz) bekleding een optie. Standaard waren dit standaard stoelen met stoffen bekleding. Bij optie leren bekleding kreeg je dan ook automatisch de comfort stoelen.

Ik heb hier nog een prijslijst van modeljaar 2021 en daar stond het als volgt in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPYf8TaP6vDgtZ6gYcdnG-2OPvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxyPsnRpbHDCUxOjHdFV4dbO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlqXIcrB9LDQmxYVCjY0-uqtU0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5tfWt6KgZqa2TPleBna3PzL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 139 140 Laatste