Ik had
deze gekocht. Let goed op welke versie je nodig hebt. Een V70 uit 2012 heeft waarschijnlijk de "NO GLOBE"-variant nodig, bij gebrek aan een globe knop ("pre-facelift").
Wat gebruikservaringen:
• Het kastje voegt enkel AA/CarPlay toe, en de mogelijkheid om achter- en voorcamera's toe te voegen.
• AA/CarPlay is enkel wireless. Initiëren via Bluetooth (beacon), draait vervolgens op 5 GHz Wi-Fi waarna de Bluetoothverbinding wordt verbroken.
• Voor geluid verbind je je smartphone via BT met de auto's eigen infotainment systeem. Enkel voor AA/CarPlay wordt ook met het kastje verbonden. Via AA/CarPlay kan wel mediagebruik bediend worden en telefoongesprekken worden opgenomen/opgehangen, maar het geluid zelf gaat dus via de originele weg.
• Je kan handmatig schakelen tussen originele interface van de auto en die van het kastje.
• Met een originele achteruitrijcamera schakelt het kastje het beeld automatisch om naar de originele interface wanneer de versnellingsbak in achteruit wordt gezet, en weer terug daarna. Voor een handmatige versnellingsbak moet hiervoor een apart draadje verbonden worden.
• Parkeersensoren (zonder de auto in achteruit te zetten) worden niet getoond door het kastje. Je hoort ze nog wel.
• Voor climate control toont het kastje een overlay over AA/CarPlay. Dit werkt voor bijna alle functies, maar niet voor stoelverwarming. Ook wordt in de V60 waaraan ik werkte AC aan/uit niet herkend, maar dat maakt mij niet uit (AC-knop heeft een LED). Ben met de fabrikant aan het kijken of dit opgelost kan worden.
• Je kan AA/CarPlay bedienen met knoppen aan het stuur, maar hou er rekening mee dat je er tegelijkertijd onzichtbaar het originele infotainmentsysteem van de auto bedient. Dat kan voor ongewenste resultaten zorgen. Het kastje kan niet voorkomen dat het infotainmentsysteem deze signalen verwerkt. Het schijnt dat er een workaround bestaat: schakel met de juist auto diagnostische software de navigatie uit. Kies dan voor "NAV". De betreffende knoppen doen dan niets op het infotainmentsysteem totdat een andere functie wordt gekozen. Die heb ik nog niet uitgevoerd bij gebrek aan het juiste gereedschap. Ik gebruik voorlopig enkel het touchscreen.
Over de installatie:
Het lastigste is het originele scherm van de auto uit elkaar halen om een LVDS-onderscheppingsbordje en aparte kabel toe te voegen, en om een touchscreen te installeren. Met geduld, goed gereedschap en wat YouTube-videos is het allemaal prima te doen. De verkoper was een goede hulp (initieel contact via AE message center, daarna via WA).
Terwijl ik de boel open had, heb ik meteen als preventief onderhoud de HDD van de auto's infotainmentsysteem vervangen met een SSD. De onboard navigatie is hiervan afhankelijk. Niet dat ik die gebruik, maar zonder toont het systeem bij het starten altijd een foutmelding die weggedrukt moet worden.
De FITCAMX bestaat gek genoeg wel voor de V60 en de XC70, maar niet voor de V70

En ik heb het idee dat die allebei toch net even anders zijn dan een V70. Anders was die ook al gekocht.
Volgens mij zijn de S60/V60, XC70 en V70 van die generatie gelijk aan elkaar op dit gebied. Zie
dit, en dan met name de foto zoals het origineel in de auto eruit moet zien.
Al die camera's bevatten dezelfe hardware en software, waardoor je de applicaties van verschillende fabrikanten vrij kan gebruiken. Mijn dashcam kwam van AE, maar ik gebruikte de mobiele applicatie van FITCAMX voor configuratie, wat prima ging.
[
Voor 15% gewijzigd door
The Zep Man op 26-12-2025 16:08
]