Dawn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:53:
Wat heb je gebruikt om de klep electrisch te maken? ik dacht dat de V60 daar helemaal geen plek voor had (het is een van de weinige opties die niet op de lijst staan), dus ben heel benieuwd.
Klopt. Voor (in ieder geval mijn revisie van) de V60 is dat nooit een optie geweest. Maar waar een vraag is zal een aanbod zijn, en waar de fabrikant niet in voorziet zal de aftermarket het regelen.
Ik heb
deze set gekocht op AE. De enige review die erbij staat komt van mij en daar staan mijn ervaringen in, samen met belangrijke zaken om rekening mee te houden. Samengevat uit die review:
• Vraag de installatiehandleiding van de verkoper. Die krijg je digitaal.
• De instructies noemen wel hoe je de snelheid van het openen en sluiten van de kofferbakklep kan instellen, maar niet de kracht waarmee de kofferbakklep sluit op het laatste stukje. Die moet je (i.i.g. voor mijn V60) harder instellen dan de standaardwaarde. Dit doe je door met een open kofferbak met een schroevendraaier het slot van de klep handmatig te laten sluiten (alsof die dus dichtvalt). en de toegevoegde knop van de elektrische kofferbak lang ingedrukt te houden. Vergeet niet om daarna het slot weer "open" te maken met de originele open-knop van de klep.
• Er moeten twee gaten geboord worden in de klep voor de kabels van de vervangende elektrische dempers. Er wordt een 20mm boor meegeleverd, maar (bij mij) hadden de vaste rubberen wartels op de kabels een diameter van 28mm. Dat is erg krap! Het past net met veel frutwerk, maar is niet echt vrij. Ik denk dat een gat van 22mm of 24mm beter zou zijn en alsnog een prima seal zou geven.
• Er is geen knop om de kofferbak te sluiten en op slot te doen. Als je ernaast staat en weg wilt lopen van de auto, dan moet je dus wachten totdat de kofferbak gesloten is om deze handmatig op slot te doen (net als de rest van de auto). Hiervoor ga ik zelf ooit een uitbreiding maken als het weer beter is. Er komt dan een extra knop die dit mogelijk maakt.
Nog wat eigen notities:
Mijn review kreeg 3/5 sterren. Ik ben tevreden met de uitbreiding van de auto (maakt hem net wat meer luxe), maar de bruikbaarheid van de uitbreiding kon een stuk beter. Wat in ieder geval nu kan:
• Kofferbak elektrisch openen en sluiten door driemaal een "unlock" signaal te geven. Dit kan met de originele afstandsbediening van de auto. Dit kan ook (ongedocumenteerd) met de originele deur openen-knop op het bestuurdersportier als je auto die heeft. Er zijn ook V60's met enkel een toggle knop (openen of sluiten), waar het niet mee kan.
• Kofferbak elektrisch openen met de originele knop (onder het rubber) van de klep.
• Kofferbak elektrisch sluiten met de nieuw toegevoegde knop op de klep (alleen bereikbaar als de klep open is).
• Kofferbak elektrisch openen of sluiten met een voetsensor. Deze sensor werkt alleen als de auto uit staat (d.m.v. een aansluiting op +12V accessoires) en drukt effectief de toegevoegde knop in van de klep. De kofferbak gaat dus enkel open als die van het slot gaat (auto niet op slot of bij keyless de sleutel in de buurt). Zoals genoemd moet ik die sensor nog eens inbouwen, maar het kabelwerk ligt er al.
Verder hele mooie upgrades gedaan!
Thanks. Was een stukje liefdewerk om de auto net wat luxer te maken en wat vooruit te trekken in de tijd. Verder is die nog goed actueel.

Zelf heb ik gisteren een FITCAMX besteld voor mijn 2017 V60; alleen nog even een grote SD kaart kopen en dan binnenkort als het binnen komt eens installeren.
Een tip: het plastic van mijn FITCAMX(-kloon) voorcamera had haakjes om in het originele plastic van de achteruitkijkspiegel in te haken, die erg breed waren t.o.v. de haakjes op het originele klepje wat ik daarvoor moest verwijderen. Dit zorgt voor een stroeve installatie. Oud plastic (aan de kant van de auto) en buigen moet je zoveel mogelijk vermijden!
Pak een vijl en haal van ieder haakje van de plastic houder van de dashcam een paar millimeter af, zodat de breedte vergelijkbaar is met de haakjes op het originele klepje. De installatie gaat dan een stuk soepeler.
De kabel van een achtercamera is makkelijk onzichtbaar weg te werken via het plafond aan de rechterkant van de auto.
• Vanuit de kofferbakdeksel is de mooiste manier om dit weg te werken via één van de rubberen kabelgoten van de kofferbak. Hiervoor moet je wel het e.e.a. openmaken van de klep. Dit moest ik sowieso voor installatie van de computer die de klep elektrisch maakt. Doe een beetje voorzichtig met dit rubber. Je kan een stuk stijve koperkabel nemen en die er eerst recht doorheen trekken, waar je de kabel mee kan verbinden om die er vervolgens mee doorheen te trekken.
• Zorg ervoor dat in de stijl naast de rechter achterstoel de kabel achter de airbag langsgaat en niet ervoor. Het plastic front moet je dus even (voorzichtig!) losmaken om erachter te komen.
• Langs de deuren moet je even de bovenkant van het rubber losmaken om de draad boven het plafond verder te trekken.
• In de stijl tussen de rechter achterpassagier en voorpassagier zit ook een airbag, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Die zit een stuk lager. Daar kan je de kabel gewoon achter het plastic wegwerken zonder die open te maken.
• Bij de stijl tussen de passagiersdeur voor en het voorraam moet je het draadje netjes en vrij de hoek om laten gaan en niet laten klemmen (bijvoorbeeld door de rand van de stijl). Even goed opletten vanuit de passagiersdeur gezien met het rubber verwijderd. De stijl hoef je niet te verwijderen.
• Daarna kan je via het plafond bij het voorruit de draad naar de spiegel brengen. Vanuit boven het plafond kan je aan de bovenkant van de spiegel het draadje in het compartiment achter/onder de spiegel krijgen, waar de dashcam uitkomt. Hierdoor heb je een onzichtbare installatie.