Niet onder de auto hoeven kruipen om hem eronder te hangen en als iemand achterop klapt heb je alleen je bumper aan gort en niet je hele (sub) frame krom.erikieperikie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Wat zijn de voordelen van een wegklapbare voor jou?
Na enkele maanden weg te zijn geweest bij Volvo na de verkoop van mijn V90 (vreem gegaan met Tesla) vandaag mijn nieuwe XC60 op mogen halen. Eigenlijk wil ik een EX60 maar aangezien we daar nog steeds op aan het wachten zijn, voor de tussentijd een XC60 (T6 Ultra). Na twintig kilometer rijden is er natuurlijk niks zinnigs over te zeggen, maar het voelt weer als thuiskomen. Voor het eerst dat ik een Bowers & Wilkens geluidssysteem heb, en de eerste indrukken zijn erg goed!
:strip_exif()/f/image/XcgwGCW2CfHCBUauZhldYcff.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LKVMXVSdHKmreAqUImGKmbzG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XcgwGCW2CfHCBUauZhldYcff.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LKVMXVSdHKmreAqUImGKmbzG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3kL4zmQ0f02h1dXg7UmKxoZI.jpg?f=fotoalbum_large)
gave bak hoor
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Thanks. Moet zeggen dat ik het ergens wel gek vond om een vrij “oud” model te bestellen. Maar vind hem er ondanks oude design toch nog wel redelijk modern en vlot uitzien
Hier een V90 T8 gebruiker sinds kleine 2 jaar, wel met eigen oprit en dus laadmogelijkheid. Ik rij oom maar zo'n 8-10k km per jaar, 80-90% van de ritjes zijn elektrisch, ik schat zo'n 20-30% van de kms. Ik laad dus wel altijd thuis, zoals eerder gezegd heeft laden met 16A onderweg weinig zin. Ik doe het alleen nog wel eens als alle parkeerplekken vol zijn en er wel een laadpaalplek is. Het grote voordeel dat ik denk te hebben is dat de benzinemotor nooit voor kleine stukjes aan hoeft en dus minder slijt/ niet op temperatuur komt. Dit natuurlijk naast het vermogen dat wel echt lekker werkt, zeker in de Polestar modus waardoor het schakelen ook onmerkbaar verloopt.Lornz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:45:
Goedemorgen Volvo Tweakers,
Ik heb interesse in een 2e hands V60 vanaf bouwjaar 2020. Ik gebruik de auto maar gering voor werk en ga graag met caravan op vakantie.
Ik woon in een jaren 30 wijk zonder eigen oprit en laden bij werk is ook geen optie. Mijn gevoel zegt dat een B variant logischer is. Stiekem zou ik graag een Phev rijden vanwege de techniek en t milieu.
Zijn er non lease gebruikers die hun ervaring kunnen delen hoe het is om een T variant te rijden zonder eigen laadpaal aan huis of werk?
Thanks!
Ik denk als je echt niet kan laden dat je weinig voordeel gaat halen (behoudens vermogen, maar dan moet je op de motor gaan laden), en je feitelijk meer massa aan het rondsjouwen bent, dus meer verbruik en belasting va volgend jaar.
Wb de trekhaak discussie, ik zag laatste een kop-staartbotsing waarbij de voorste een V60 was met uitklapbare trekhaak die uitstond. Die was dus lekker naar voren/boven gebroken recht de achterbumper in. Ik zou er geen stevigheid van verwachten bij een botsing, wellicht wel wat bij het inparkeren
Ik heb een afneembare brink en dat werkt super.Sammy_tukker schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Niet onder de auto hoeven kruipen om hem eronder te hangen en als iemand achterop klapt heb je alleen je bumper aan gort en niet je hele (sub) frame krom.
Toevallig staat ie nu bij de dealer omdat er iemand achterop is geklapt dus kan morgen verte;en hoe heb subframe is.
PSN: Flix20-NL
Omdat de trekhaak tijdens de klap met uitstak? Ik ben benieuwd, hopelijk beperkte schade.Flix20 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Ik heb een afneembare brink en dat werkt super.
Toevallig staat ie nu bij de dealer omdat er iemand achterop is geklapt dus kan morgen verte;en hoe heb subframe is.
Nee, die lag in de achterbak dus hij is direct op m’n bumper gedoken.erikieperikie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:37:
[...]
Omdat de trekhaak tijdens de klap met uitstak? Ik ben benieuwd, hopelijk beperkte schade.
Nou is daar niet veel van te zien maar de balk van de trekhaak zit aan het frame vast.
Dus heb ze meegegeven extra naar het frame te kijken of alles goed staat.
PSN: Flix20-NL
oude design? de XC60 heeft toch nog geen echt redesign gehad of heb ik dat?Don Quijote schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:41:
[...]
Thanks. Moet zeggen dat ik het ergens wel gek vond om een vrij “oud” model te bestellen. Maar vind hem er ondanks oude design toch nog wel redelijk modern en vlot uitzien
als je het bedoelt tov de nieuwe full electrics, mjah.. fair. al moet ik zeggen dat ik deze serie mooier vind dan de full electrics.
hoe lang houdt je deze? net zo lang tot de nieuwe EX60 komt?
heb er nog niks van gezien bedenk ik me net trouwens..
Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km
Ik bedoel meer dat de XC60 in zijn huidige vorm al weer een jaar of 7/8 meegaat. Dus in die zin vrij "oud" is. Echter vind ik hem nog niet gedateerd.Dawn schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:03:
[...]
oude design? de XC60 heeft toch nog geen echt redesign gehad of heb ik dat?
als je het bedoelt tov de nieuwe full electrics, mjah.. fair. al moet ik zeggen dat ik deze serie mooier vind dan de full electrics.
Ja dat is wel de bedoeling. Of de ES90 moet mij onverwacht toch erg verrassen.hoe lang houdt je deze? net zo lang tot de nieuwe EX60 komt?
heb er nog niks van gezien bedenk ik me net trouwens..
Mooie bak. Zag ik je net rijden bij Ikea Delft toevallig?Don Quijote schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:51:
Na enkele maanden weg te zijn geweest bij Volvo na de verkoop van mijn V90 (vreem gegaan met Tesla) vandaag mijn nieuwe XC60 op mogen halen. Eigenlijk wil ik een EX60 maar aangezien we daar nog steeds op aan het wachten zijn, voor de tussentijd een XC60 (T6 Ultra). Na twintig kilometer rijden is er natuurlijk niks zinnigs over te zeggen, maar het voelt weer als thuiskomen. Voor het eerst dat ik een Bowers & Wilkens geluidssysteem heb, en de eerste indrukken zijn erg goed!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha ja. Mijn vrouw in dit geval :-). Toevallig.Timmert schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Mooie bak. Zag ik je net rijden bij Ikea Delft toevallig?
Grappig. Hij viel wel op, zwart met zwarte velgen. En luchtvering zag ik, dat is echt een hele fijne toevoeging!Don Quijote schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:50:
[...]
Haha ja. Mijn vrouw in dit geval :-). Toevallig.
Ik heb net een XC60 besteld (2025 B5 Plus) in België, met de extra kortingen was dit een no-brainer eigenlijk (goedkoper dan Honda, veel goedkoper dan Lexus, die enkel nog PHEVs wilde verkopen).
B&W-audio heb ik niet overwogen (meerprijs van 3k? wtf) maar ik vond H&K ook al aardig klinken in het testmodel, dus hier had ik wel wat extra voor over. Helaas geen mogelijkheid gehad om de standaardaudio te proberen, maar hier las ik overwegend negatieve verhalen over.
Levertijd is ongeveer vier maanden, dat is wel pittig!
B&W-audio heb ik niet overwogen (meerprijs van 3k? wtf) maar ik vond H&K ook al aardig klinken in het testmodel, dus hier had ik wel wat extra voor over. Helaas geen mogelijkheid gehad om de standaardaudio te proberen, maar hier las ik overwegend negatieve verhalen over.
Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P
Heb een afneembare van Brink bij Kwikfit laten monteren, zat net onder de negenhonderd euro als ik het mij goed herinner.erikieperikie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:54:
Welke ervaringen hebben jullie met trekhaak op de V60 ±2020?
Officieel van Volvo of aftermarket?
Vast/wegklapbaar?
En wat kostte het om het te laten monteren?
Als je relatief vaak de trekhaak gebruikt dan zou ik voor een wegklapbare gaan, vond het soms wat prutsen om de trekhaak weer te plaatsen.
4 maanden valt nog mee denk ik dan? Ik heb op mijn V60 T8 Polestar Engineered 15 maanden moeten wachten (besteld begin december 2021, geleverd eind februari 2023).AntiPasta schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:37:
Ik heb net een XC60 besteld (2025 B5 Plus) in België, met de extra kortingen was dit een no-brainer eigenlijk (goedkoper dan Honda, veel goedkoper dan Lexus, die enkel nog PHEVs wilde verkopen).
Hier ook bij mijn V60 T8, feb 2023 besteld en maart 2024 opgehaald. Ik heb wel het idee dat er een productiefaciliteit bijgekomen is, begin 2024, want de levertijden zijn toen enorm gedaald.
Dat kan natuurlijk, het is ook al een redelijk oud model, maar van de 14 maanden die er voor mijn bestelling stond waren er nog maar 5 over toen het MY25 model werd gepresenteerd.
Inmiddels heb ik de MY21 vervangen voor een MY25 die we ook weer aangepakt hebbenJB schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:35:
Zal die van mij ook eens showen in het daarvoor bedoelde topic
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mijn boefje is liev!
Schitterende kleur!JB schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:56:
[...]
Inmiddels heb ik de MY21 vervangen voor een MY25 die we ook weer aangepakt hebben![]()
***members only***
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77193044
Is in het laatste model de accucapaciteit eigenlijk nog toegenomen?
Toch is Vapour Grey een andere kleurrenegrunn schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:13:
[...]
Schitterende kleur!![]()
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77193044
Is in het laatste model de accucapaciteit eigenlijk nog toegenomen?
Ja iets. Rijd er zo’n 60km mee met de huidige temperaturen rond vriespunt. 2 fasen laden is wel erg fijn, anders duurt het (te) lang voor een beetje range.
Mijn boefje is liev!
Aaah… verkeerd gezien, die van ons is Birch grey.JB schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:20:
[...]
Toch is Vapour Grey een andere kleur
Ja iets. Rijd er zo’n 60km mee met de huidige temperaturen rond vriespunt. 2 fasen laden is wel erg fijn, anders duurt het (te) lang voor een beetje range.
Ah ok, dat 2 fasen laden is inderdaad wel een mooie toevoeging.
Mijn beurt om eens om raad te vragen 
Ik rijd momenteel naar vrijwel volle tevredenheid in een '14 V70 T5:
:strip_exif()/f/image/BfLPb1xGFm0T7lvIpJ1Xk7j1.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige smet is het hoge olieverbruik (elke 3500km gaat er toch wel een liter doorheen), maar goed... regelmatig peilen en bijvullen en gaan met die banaanaardbei
't Rijdt verder voorttreffelijk en buiten een hardnekkige storingscode t.a.v. het start-/stopsysteem is er ook gewoon echt niks mis mee. Ik stap ook nog steeds met plezier in deze auto 
Toch jeukt het op de achtergrond al een tijdje om een (jong-)gebruikte V90 te kopen en dan specifiek een T8 plugin-hybride. Waarom? Juist vanwege de (theoretische) elektrische actieradius van ~45km (ik ga even uit van de pre-facelift versies, de nieuwere long-range uitvoeringen met 80+ km liggen sowieso buiten budget). In principe ga ik op de fiets naar mijn werk (12km enkele reis), maar bij regen of als het me toch echt even te koud is, pak ik de auto en de V70 zuipt op dat traject toch echt als een marinier met verlof
Daarbuiten gebruik ik de auto alleen maar op langere (50km+ enkel) afstanden; voornamelijk familliebezoek op 150km+ enkele reis. Het praktische gemak van de stationwagon wil ik niet kwijt en af en toe moet er ook bijna twee ton aan de haak kunnen, dus volledig elektrisch is voor mij vooralsnog geen optie. Thuis laden kan ik echter wel (de infra voor een laadpaal heb ik liggen, plus ik heb momenteel nog enorme overproductie van de zonnepanelen), dus plugin lijkt me een prima (tussen)oplossing. 
Nu heb ik dus een V90 T8 op het oog. Een blubber-, blubber-, blubberdik uitgerust exemplaar van eind 2017 met net iets meer dan 120k km op de klok. Dikker/voller uitgerust kon je ze volgens mij ook niet krijgen... Maar ik ben dus nu op zoek naar ervaringen met dit model en specifiek dus deze uitvoering/motorisering
Is een vroege V90 T8 de moeite waard? Is het betrouwbaar? Houdt de accu zich goed (zit er bijvoorbeeld nog steeds 25+km bereik in na 100k+ km)? Ik hoor graag praktijkervaringen 

(plaatje van internet)
Ik rijd momenteel naar vrijwel volle tevredenheid in een '14 V70 T5:
:strip_exif()/f/image/BfLPb1xGFm0T7lvIpJ1Xk7j1.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige smet is het hoge olieverbruik (elke 3500km gaat er toch wel een liter doorheen), maar goed... regelmatig peilen en bijvullen en gaan met die banaanaardbei
Toch jeukt het op de achtergrond al een tijdje om een (jong-)gebruikte V90 te kopen en dan specifiek een T8 plugin-hybride. Waarom? Juist vanwege de (theoretische) elektrische actieradius van ~45km (ik ga even uit van de pre-facelift versies, de nieuwere long-range uitvoeringen met 80+ km liggen sowieso buiten budget). In principe ga ik op de fiets naar mijn werk (12km enkele reis), maar bij regen of als het me toch echt even te koud is, pak ik de auto en de V70 zuipt op dat traject toch echt als een marinier met verlof

Nu heb ik dus een V90 T8 op het oog. Een blubber-, blubber-, blubberdik uitgerust exemplaar van eind 2017 met net iets meer dan 120k km op de klok. Dikker/voller uitgerust kon je ze volgens mij ook niet krijgen... Maar ik ben dus nu op zoek naar ervaringen met dit model en specifiek dus deze uitvoering/motorisering

(plaatje van internet)
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Vooral de ERAD is een dingetje. Is die al vervangen? Als die kapot gaat, kost het geld (of een nier).
Mijn boefje is liev!
Het plaatje dat je laat zien is een facelift uitvoering, MY21. Toevallig heb ik wel precies deze auto sinds een aantal weken. De onze is een MY24. We hebben hem dus niet lang genoeg om er iets zinnigs over te zeggen qua betrouwbaarheid. Wat ik al wel kan zeggen: het is de fijnste Volvo tot nu toe. Na 15 Volvo’s (gok ik) hebben we in ieder geval veel ervaring.Wok schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:29:
Mijn beurt om eens om raad te vragen
Nu heb ik dus een V90 T8 op het oog. Een blubber-, blubber-, blubberdik uitgerust exemplaar van eind 2017 met net iets meer dan 120k km op de klok. Dikker/voller uitgerust kon je ze volgens mij ook niet krijgen... Maar ik ben dus nu op zoek naar ervaringen met dit model en specifiek dus deze uitvoering/motoriseringIs een vroege V90 T8 de moeite waard? Is het betrouwbaar? Houdt de accu zich goed (zit er bijvoorbeeld nog steeds 25+km bereik in na 100k+ km)? Ik hoor graag praktijkervaringen
[Afbeelding]
(plaatje van internet)
Veelzeggend was de reactie van mijn vrouw. Ze is niet mee geweest tijdens de proefrit. Alweer een andere? Ja maar... We hadden het zo bedacht. Ik rijd veel kleine stukjes voor mijn werk (zelfstandig in de media / content / vormgeving). Daarvoor rijden we sinds mei ’24 de allereerste EC40 Ultra Twin, althans geleverd door onze dealer. Wat we daarvoor allemaal reden laat ik maar even. Mijn vrouw vindt die EC40 helemaal geweldig. Lekker hoog, snel, etc.. Eigenlijk hadden we 2 jaar geleden een V60CC B5 Pro MY21 voor haar gekocht. Die vond ze ook prima, maar ze reed bijna altijd in de EC40. Dus ik stelde voor om dan de V60CC in te ruilen op de V90 omdat ik die juist helemaal geweldig vind. Gelukkig ging ze er niet dwars voor liggen - je schrijft toch weer een fijn bedrag af – en liet me mijn gang gaan.
Maar even terug naar de veelzeggende reactie van mijn vrouw. Ze was er dus niet bij met de proefrit en daarna had ze griep. Op een dag moest ze weg en ik was met de EC40 naar een klus. Kom ik thuis en ze zegt: “Wat heb je nu dan voor een geweldige auto gekocht! Echt veel fijner dan de zwarte (V60CC).” Lang gelden dat ze zo positief was over een auto, even afgezien van haar Peugeot 205 uit 1992 die we in 1993 konden overnemen wegens een overlijdensgeval voor een belachelijk lage prijs. Ondanks dat de V90 een lel van een auto is, rijdt ze er dus erg graag in. Nu maar hopen dat ik dan niet weer terug verbannen word naar de EC40.
Kortom de plussen en minnen.
Plus:
- rust aan boord (gelamineerd glas)
- veercomfort (luchtvering op de achteras)
- zitpositie (lekker laag, bij de EC40 meer op de bok)
- bediening (gelijk aan de V60CC, maar als ik wel eens lees over de Zeekr 001 en de Polestar 4 die we ook overwogen hebben, hun software issues zouden me gek maken!)
- afwerking van het interieur is merkbaar beter dan de V60CC
- standkachel (ik zou niet meer zonder willen)
- etc. 😊
Min:
- parkeersensoren zijn erg ruim afgesteld. Achterwaarts parkeren onder de carport is bijna niet te doen. Remingrepen all over the place. Dat was bij de V60CC en is bij de EC40 niet het geval.
Ik hoop je hiermee op weg geholpen te hebben.
:strip_exif()/f/image/V8ashboZDU6ZjQRcLuc9FOmp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9adwGp9Da7EtX76MoUfIUja4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NEk1XbbjP5HY2NQaIquEaXHd.jpg?f=fotoalbum_large)
@JB @S80Executive Dank voor de input zover
Helaas is de V90 die ik op het oog had al verkocht (wat me niet verbaast, want dat ding was echt ultiem dik), maar blijf nu toch even zoeken, want ik merk dat ik met de V70 op een tweesprong zit...
Wat ik al zei, de V70 bevalt me eigenlijk prima en ik heb die auto tweeënhalf jaar geleden eigenlijk ook gekocht met het idee om er lang mee te rijden (lees: 8 tot 10 jaar). Helaas blijkt de auto flink olie te verbruiken en zo zijn er nog een aantal kleinere aandachtspunten qua onderhoud, waardoor het erop neerkomt dat ik binnen nu en twee jaar toch een ruime 10K erin moet steken om de auto goed/veilig/betrouwbaar/etc. te houden voor nog eens minimaal vijf jaar:
- Motorrevisie/ruilmotor. Helaas de enige duurzame optie om het olieverbruik te verhelpen. Vanaf 2017 heeft Volvo ook andere zuigers en zuigerveren toegepast in deze motoren en sindsdien is olieverbruik ook geen probleem meer. Dit geintje kost al 6,5K en dan moet er niks anders geks aan het licht komen.
- Schokdempers vervangen. Mijn auto heeft zogenaamde Nivomats achter. Heel mooi systeem, tot het kapot gaat... Bij mij is de Nivomat rechtsachter gaan lekken
Enige remedie is vervanging en die krengen kosten dus €750 per stuk
Schokdempers vervang je altijd per paar (links + rechts) dus da's weer €1500. Maar ja, als je na 270K km de achterschokdempers vervangt, dan beter ook maar de voorkant meenemen, want die zijn net zo oud/versleten.
- Remmerij. De schijven en blokken voor zijn vlak voor aanschaf nog vernieuwd en bij aanschaf zijn de remblokken achter nog vervangen, maar toen zag ik al dat de schijven achter wel op hun laatste benen lopen. Dat zou dus ook nieuwe remmerij rondom betekenen en met bijna 270k op de klok is preventieve revisie van de klauwen ook geen gek idee...
- Etcetera, etcetera...
Nu scheelt het dat ik een hoop zaken ook zelf kan doen (remmen, schokdempers), maar het blijft een flinke som geld die erin moet en het wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt om een auto met alleen een plofmotor te rijden, waardoor het ding nu toch wel flink begint af te schrijven, al dan niet geholpen door een relatief hoge km-stand die natuurlijk niet meer lager wordt
Over twee jaar staat-ie over de 300K km en dan keldert de waarde helemaal. Normaliter zou ik me daar dus niet druk om maken gezien het oorspronkelijk beoogde gebruiksdoel van 8 - 10 jaar, maar nu er een kostenpost van bijna 10K tegenover staat binnen nu en twee jaar die dan vrijwel meteen afgeschreven kan worden op conto van de dan te verwachten km-stand
(en dan houden de onderhoudskosten natuurlijk niet op
)
Ik moet er nog maar eens even een paar nachten over slapen. Ga ik grof investeren in de V70 of ga ik een (nog) grotere hap uit mijn spaarvarken nemen voor een V90?
Wat ik al zei, de V70 bevalt me eigenlijk prima en ik heb die auto tweeënhalf jaar geleden eigenlijk ook gekocht met het idee om er lang mee te rijden (lees: 8 tot 10 jaar). Helaas blijkt de auto flink olie te verbruiken en zo zijn er nog een aantal kleinere aandachtspunten qua onderhoud, waardoor het erop neerkomt dat ik binnen nu en twee jaar toch een ruime 10K erin moet steken om de auto goed/veilig/betrouwbaar/etc. te houden voor nog eens minimaal vijf jaar:
- Motorrevisie/ruilmotor. Helaas de enige duurzame optie om het olieverbruik te verhelpen. Vanaf 2017 heeft Volvo ook andere zuigers en zuigerveren toegepast in deze motoren en sindsdien is olieverbruik ook geen probleem meer. Dit geintje kost al 6,5K en dan moet er niks anders geks aan het licht komen.
- Schokdempers vervangen. Mijn auto heeft zogenaamde Nivomats achter. Heel mooi systeem, tot het kapot gaat... Bij mij is de Nivomat rechtsachter gaan lekken

- Remmerij. De schijven en blokken voor zijn vlak voor aanschaf nog vernieuwd en bij aanschaf zijn de remblokken achter nog vervangen, maar toen zag ik al dat de schijven achter wel op hun laatste benen lopen. Dat zou dus ook nieuwe remmerij rondom betekenen en met bijna 270k op de klok is preventieve revisie van de klauwen ook geen gek idee...
- Etcetera, etcetera...
Nu scheelt het dat ik een hoop zaken ook zelf kan doen (remmen, schokdempers), maar het blijft een flinke som geld die erin moet en het wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt om een auto met alleen een plofmotor te rijden, waardoor het ding nu toch wel flink begint af te schrijven, al dan niet geholpen door een relatief hoge km-stand die natuurlijk niet meer lager wordt

Ik moet er nog maar eens even een paar nachten over slapen. Ga ik grof investeren in de V70 of ga ik een (nog) grotere hap uit mijn spaarvarken nemen voor een V90?
Aangezien ik 0,0 handig ben of plezier beleef aan het sleutelen, is het voor mij helder. Ik zou een mooie V90 zoeken. Of een heel goede V70.
Die 45km is wel erg ambitieus voor zo'n sloep; dat zal de theoretische waarde zijn denk ik? Mijn ervaring met een Passat GTE die net wat efficienter is met een net iets kleinere accu is dat 40km in 20 graden met alles uit, schuifdak op kantelstand, 100km/h op de teller en zo constant mogelijk rijden het maximale is.Wok schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:29:
Toch jeukt het op de achtergrond al een tijdje om een (jong-)gebruikte V90 te kopen en dan specifiek een T8 plugin-hybride. Waarom? Juist vanwege de (theoretische) elektrische actieradius van ~45km (ik ga even uit van de pre-facelift versies, de nieuwere long-range uitvoeringen met 80+ km liggen sowieso buiten budget). In principe ga ik op de fiets naar mijn werk (12km enkele reis), maar bij regen of als het me toch echt even te koud is, pak ik de auto en de V70 zuipt op dat traject toch echt als een marinier met verlofDaarbuiten gebruik ik de auto alleen maar op langere (50km+ enkel) afstanden; voornamelijk familliebezoek op 150km+ enkele reis.
De afgelopen dagen mag ik echter met verwarming aan en -2 graden buiten blij zijn met 20-25km. Dan is dat retourtje werk voor jou al een uitdaging. En ik weet niet hoe het bij Volvo zit, maar de GTE is duurder in onderhoud, MRB, etc., dus of je die paar elektrische km's die weliswaar voordeliger zijn eruit gaat halen... En dan heb ik nog niet genoemd dat hij (iig bij VW) de accu graag wil bijladen tot een bepaald niveau als hij helemaal leeg is. Dus als je ergens niet kunt laden rij je de eerste paar km met een lege accu zo'n 1:10 met 1500rpm stationair
Ik snap dat een V90 T5 niet perse een alternatief is, want daar mag je denk ik blij mee zijn met 1:10-1:12. Maar zelf zou ik niet snel een plug-in hybride meer kopen met zo'n beperkt bereik van 2 ton leeg...
Ik heb recent mijn BMW 318i (2019) ingeruild op een Volvo V90 T8 Ultimate Bright Polestar Engineerd uit 2021 (MY2022, dus de facelift incl. het grotere accupakket). Op dit moment (in de winter) haal ik ca. 60km uit een volle accu. Ik hoop dat dit in de zomer nog een paar kilometers zal toenemen. Dat is een in de praktijk zeer bruikbare range wat mij betreft.
Mijn uitvoering is overigens nagenoeg identiek aan het plaatjes (en de foto's) die hierboven zijn gepost, dus ook een bomvolle uitvoering (tailored wool bekleding, luchtvering, B&W audio, HUD, etc.). De eerste lange reis naar de wintersport is in ieder geval erg goed bevallen! Zonder accu is een verbruik van 1 op 12 wel haalbaar, zelfs met stukken harder rijden op de Duitse Autobahn.
Mijn enige twijfel was Bright vs Dark. Ik denk dat ik onderaan de streep liever een Dark had gehad, maar o.a. gezien een zeer goede inruilprijs en de overige opties heb ik toch de Bright versie meegenomen. Misschien dat ik op termijn nog een aantal zaken zwart laat wrappen, zoals bijv. de raam- en daklijsten. Ook vind ik de chromen inserts in de deurgrepen niet fantastisch. Maar ik ben ook een beetje bang voor een 'frankenstein' als ik bepaalde zaken wel laat wrappen en andere zaken niet.
Mijn uitvoering is overigens nagenoeg identiek aan het plaatjes (en de foto's) die hierboven zijn gepost, dus ook een bomvolle uitvoering (tailored wool bekleding, luchtvering, B&W audio, HUD, etc.). De eerste lange reis naar de wintersport is in ieder geval erg goed bevallen! Zonder accu is een verbruik van 1 op 12 wel haalbaar, zelfs met stukken harder rijden op de Duitse Autobahn.
Mijn enige twijfel was Bright vs Dark. Ik denk dat ik onderaan de streep liever een Dark had gehad, maar o.a. gezien een zeer goede inruilprijs en de overige opties heb ik toch de Bright versie meegenomen. Misschien dat ik op termijn nog een aantal zaken zwart laat wrappen, zoals bijv. de raam- en daklijsten. Ook vind ik de chromen inserts in de deurgrepen niet fantastisch. Maar ik ben ook een beetje bang voor een 'frankenstein' als ik bepaalde zaken wel laat wrappen en andere zaken niet.
[ Voor 35% gewijzigd door VeeGee op 19-02-2025 13:29 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Die chromen deurgrepen zitten er bij mij niet op. Zeker wegbezuinigd bij MY24.
De V90 T8 laat ik voorlopig even varen
De uitvoering die ik zou willen staat momenteel niet te koop in binnen- of buitenland, of in ieder geval niet binnen mijn budget 
Daarmee verruim ik ook mijn focus naar de tweede generatie XC60 T6/T8 Recharge. Die lijken volgens diverse review sites vrij probleemloos te zijn (dus geen ERAD-problemen meer). Misschien voigende week eens gaan kijken bij een nagenoeg voloptie T6....
Daarmee verruim ik ook mijn focus naar de tweede generatie XC60 T6/T8 Recharge. Die lijken volgens diverse review sites vrij probleemloos te zijn (dus geen ERAD-problemen meer). Misschien voigende week eens gaan kijken bij een nagenoeg voloptie T6....
Mijn ervaring (dateert wel van vorig jaar) is dat er nog behoorlijk te onderhandelen is bij de V90 T8 in Duitsland. De voorkeur van de Duitsers gaat nog steeds naar diesels, waardoor hybride minder goed verkopen en dealers nog wel wat aan de prijs willen doen. Bij mij lukte dat, je moet alleen wel de moeite nemen om er persoonlijk langs te gaan.
mmmm lastig, de reparaties die je noemt zijn eigenlijk niet gek, behalve de motorruil, das wel een 'dingetje' (ter referentie: recent heb ik mijn v60 uit 2015 D3 VEA (met oliegebruik 1/1000) geruild op een V70 D4 5 cilinder (163pk gekieteld tot 199pk): ik rij voldoende voor diesel) ik stond toen ook voor de keuze om een d4 v90 te kunnen 'pakken', maar durfde dat niet aan ivm mogelijk weer oliegebruik, ook al zitten daar de 'nieuwe' zuigerveren in.Wok schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:23:
@JB @S80Executive Dank voor de input zoverHelaas is de V90 die ik op het oog had al verkocht (wat me niet verbaast, want dat ding was echt ultiem dik), maar blijf nu toch even zoeken, want ik merk dat ik met de V70 op een tweesprong zit...
- Schokdempers vervangen. Mijn auto heeft zogenaamde Nivomats achter. Heel mooi systeem, tot het kapot gaat... Bij mij is de Nivomat rechtsachter gaan lekkenEnige remedie is vervanging en die krengen kosten dus €750 per stuk
Schokdempers vervang je altijd per paar (links + rechts) dus da's weer €1500. Maar ja, als je na 270K km de achterschokdempers vervangt, dan beter ook maar de voorkant meenemen, want die zijn net zo oud/versleten.
- Etcetera, etcetera...
Nu scheelt het dat ik een hoop zaken ook zelf kan doen (remmen, schokdempers), maar het blijft een flinke som geld die erin moet en het wordt steeds onaantrekkelijker gemaakt om een auto met alleen een plofmotor te rijden, waardoor het ding nu toch wel flink begint af te schrijven, al dan niet geholpen door een relatief hoge km-stand die natuurlijk niet meer lager wordtOver twee jaar staat-ie over de 300K km en dan keldert de waarde helemaal. Normaliter zou ik me daar dus niet druk om maken gezien het oorspronkelijk beoogde gebruiksdoel van 8 - 10 jaar, maar nu er een kostenpost van bijna 10K tegenover staat binnen nu en twee jaar die dan vrijwel meteen afgeschreven kan worden op conto van de dan te verwachten km-stand
(en dan houden de onderhoudskosten natuurlijk niet op
)
Maar het punt wat ik wilde maken: op zich zijn de kosten aan de remmerij kosten die je op elke auto maakt (slijtagedelen). De Nivomats kun je ook ombouwen naar gewone schokdempers, scheelt een slok op een borrel (zie volvo-forum). ik denk dat ik nog effe zou doorrijden met deze en de dempers zou laten zitten tot het echt niet meer kan (dan kun je ook zien of het olieverbruik oploopt) en wellicht dan de dempers wisselen als het verbruik niet oploopt. Ik heb al heel wat autos gereden (ben beroeps studentenchauffeur geweest en eigenlijk is er maar 1 auto comfortabeler dan de v70 en dat is er een met een ster op de motorkap wat mij betreft)
@Wok Die remmen zijn toch met jouw ervaring zo gedaan? Van het weekend een XC90 gedaan met 350k op de teller. Schijven en blokken met 90 minuutjes vervangen, ruim de tijd genomen om alles aan de eigenaar (vriend van mij) uit te leggen. Dat is voor jou ook een peuleschil toch?
Die zuiger revisie is een "nice to have" maar echt nodig?
Schokbrekers redt jij volgens mij ook makkelijk met je ervaring. Blijft over, oliegebruik. Ja dat is even kut en slikken, maar je hebt er geen nieuwe auto voor.
Voor mijn beeldvorming: Welk bouwjaar?
Als hij over 2 tot 4 jaar Youngtimer wordt is je afschrijving zeker niet naar 0.
Die zuiger revisie is een "nice to have" maar echt nodig?
Schokbrekers redt jij volgens mij ook makkelijk met je ervaring. Blijft over, oliegebruik. Ja dat is even kut en slikken, maar je hebt er geen nieuwe auto voor.
Voor mijn beeldvorming: Welk bouwjaar?
Als hij over 2 tot 4 jaar Youngtimer wordt is je afschrijving zeker niet naar 0.
[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 28-02-2025 12:36 ]
K to the KillaZ
@KillaZ De auto is van 2014. Remmen en schokdempers en zulks zijn het probleem ook inderdaad niet (dat schaar ik onder reguliere slijtage en doe ik ook zelf wel vervangen), maar het telt wèl op in het totaal. Als ik dan toch alles van het onderstel los moet trekken, waarom dan ook niet meteen de draagarmen, reactiestangen en veerpootlagers meenemen? Kan ik wederom allemaal zelf, maar dat is wéér zo'n €600 (natte vinger) extra aan onderdelen... Snap je waar ik heen wil?

Het olieverbruik an sich (praktisch gezien om de week een kwart liter erbij moeten gooien) ervaar ik slechts als klein ongemak, maar al die verbande olie zorgt er wel voor dat mijn katalysator uiteindelijk ook vroegtijdig zal overlijden en dát wil ik liever voorkomen.
@Sammy_tukker De 'ombouwtruc' naar reguliere schokdempers en veren is mij bekend, maar die is alleen van toepassing op de uitvoeringen op normale rijhoogte. De mijne is af-fabriek al verlaagd ('sport chassis' in Volvo-jargon) en dan zit je vast aan een - ook dat nog - speciale uitvoering van de Nivomats (daadwerkelijk een afwijkend artikelnummer t.o.v. de (destijds optionele) Nivomats voor de normale rijhoogte/onderstel).
Long story short: het geld an sich is niet het probleem, maar een zekere 'R'OI wil ik er wel voor terug
Let op: ik heb de R bewust tussen aanhalingstekens gezet, want elke euro die je in een auto steekt, verdampt op enig moment - ik wil alleen een beetje controle over hoe snel die euro verdampt
Het olieverbruik an sich (praktisch gezien om de week een kwart liter erbij moeten gooien) ervaar ik slechts als klein ongemak, maar al die verbande olie zorgt er wel voor dat mijn katalysator uiteindelijk ook vroegtijdig zal overlijden en dát wil ik liever voorkomen.
@Sammy_tukker De 'ombouwtruc' naar reguliere schokdempers en veren is mij bekend, maar die is alleen van toepassing op de uitvoeringen op normale rijhoogte. De mijne is af-fabriek al verlaagd ('sport chassis' in Volvo-jargon) en dan zit je vast aan een - ook dat nog - speciale uitvoering van de Nivomats (daadwerkelijk een afwijkend artikelnummer t.o.v. de (destijds optionele) Nivomats voor de normale rijhoogte/onderstel).
Long story short: het geld an sich is niet het probleem, maar een zekere 'R'OI wil ik er wel voor terug
@Wok Er zijn voor sport onderstellen toch ook 'gewoon' normale veren te krijgen als je ombouwd naar een standaard set dempers achterop of waren alle sportonderstellen voor die reeks met specifieke nivomats geleverd? niet toch?
Meestal zijn veren niet het duurste ever, maar snap wel dat je het dan meteen goed wil doen. beetje 'pick your battles'.. als draagarmen nog niet hoeven, gewoon laten zitten ook al zou je de veerpoten op alle 4 de hoeken wel vervangen.
Meestal zijn veren niet het duurste ever, maar snap wel dat je het dan meteen goed wil doen. beetje 'pick your battles'.. als draagarmen nog niet hoeven, gewoon laten zitten ook al zou je de veerpoten op alle 4 de hoeken wel vervangen.
Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km
Wat ga je doen dat het 2k moet kosten?PcDealer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:20:
Ik moet EUR 2.000,00 investeren om mijn S60 in juni door de apk te krijgen. Voorlopig alleen nieuwe banden voor een ik kijk uit naar een vervanging. Afgelopen zaterdag en S80 P3 gereden. Wow, wat een vorstelijke rit!
DeS60 heeft er inmiddels heel wat op zitten.
[Afbeelding]
Ik mag me hier ook melden. Komende zaterdag een V60 T8 ophalen uit 2022. Enige domper is wel dat ze hoorden dat de Erad wat geluid maakte dus in april komen ze de auto weer ophalen om nieuwe Erad er in te zetten onder garantie. Garage is anderhalf uur rijden dus dat ze dan een leenauto brengen en dan de auto ophalen (en daarna weer andersom) is wel een goede service moet ik zeggen.
Gefeliciteerd! Komt er dan een ander type ERAD in? Die ERADs zijn voor mij wel beetje een reden om niet volvo-hybride te gaan rijden. Heb niet het idee dat die lang mee gaan, en de reparaties zijn vrij kostbaar.squashedraven schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:07:
Ik mag me hier ook melden. Komende zaterdag een V60 T8 ophalen uit 2022. Enige domper is wel dat ze hoorden dat de Erad wat geluid maakte dus in april komen ze de auto weer ophalen om nieuwe Erad er in te zetten onder garantie. Garage is anderhalf uur rijden dus dat ze dan een leenauto brengen en dan de auto ophalen (en daarna weer andersom) is wel een goede service moet ik zeggen.
Geen flauw idee. Zal het eens vragen als ik de auto zaterdag ophaal. Had al wel gezien dat Volvo een Levenslange garantie geeft op onderdelen en montage als het Volvo onderdelen betreft en door Volvo dealer is uitgevoerd. Dus dat het issue nu plaats vindt ipv over 2 jaar (na de occasion garantie) kan ik wel mee leven maar jammer is het wel.Red devil schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:32:
[...]
Gefeliciteerd! Komt er dan een ander type ERAD in? Die ERADs zijn voor mij wel beetje een reden om niet volvo-hybride te gaan rijden. Heb niet het idee dat die lang mee gaan, en de reparaties zijn vrij kostbaar.
De Volvo is ook een beetje de compromis auto. Vrouw wou een auto met 2000kg trekgewicht (paardentrailer) en ik wou geen SUV of VAG auto (kom van een Mazda 6 gt-m sportbreak uit 2015)
[ Voor 12% gewijzigd door squashedraven op 18-03-2025 10:43 ]
Let op dat je wel een 0 factuur op jou naam krijgt: geldt alleen voor de eigenaar die de factuur 'betaald' heeft.squashedraven schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Geen flauw idee. Zal het eens vragen als ik de auto zaterdag ophaal. Had al wel gezien dat Volvo een Levenslange garantie geeft op onderdelen en montage als het Volvo onderdelen betreft en door Volvo dealer is uitgevoerd. Dus dat het issue nu plaats vindt ipv over 2 jaar (na de occasion garantie) kan ik wel mee leven maar jammer is het wel.
De Volvo is ook een beetje de compromis auto. Vrouw wou een auto met 2000kg trekgewicht (paardentrailer) en ik wou geen SUV of VAG auto (kom van een Mazda 6 gt-m sportbreak uit 2015)
Vandaag opeens een verrassing. Ik gebruik altijd CarPlay in mijn XC60, en navigeer via Waze. Vandaag voor het eerst dat CarPlay nu ook Waze in het scherm achter het stuur liet zien met navigatie. Het is mij niet helemaal duidelijk waar deze update vandaan komt, maar wel heel fijn. Helaas projecteert hij nog niet in het heads up display, volgende stap 😅.
:strip_exif()/f/image/M4afIZ3ecrcP6EfvSyKz2C0i.jpg?f=fotoalbum_large)
Na bijna anderhalf jaar wachten is bij mij de maat een beetje vol.

De optie om meldingen te geven zit al tijden in de app. Alles werkt, behalve de melding dat de auto vol is.
Nog nooit een melding ontvangen.
Het standaard afschuifmailtje van de eerstelijns servicedesk ook al ontvangen.
"Het zit niet in de app", hoezo niet? Screenshot zat bij de melding. #$@#$@#$!

Heb aangegeven er een garantieaanvraag van te willen maken.

De optie om meldingen te geven zit al tijden in de app. Alles werkt, behalve de melding dat de auto vol is.
Nog nooit een melding ontvangen.
Het standaard afschuifmailtje van de eerstelijns servicedesk ook al ontvangen.
"Het zit niet in de app", hoezo niet? Screenshot zat bij de melding. #$@#$@#$!

Heb aangegeven er een garantieaanvraag van te willen maken.
[ Voor 3% gewijzigd door PROnline op 22-03-2025 12:34 ]
Ik meld mij ook weer terug in dit topic na 4,5 jaar afwezigheid. Afgelopen dinsdag heb ik mijn nieuwe EX30 in ontvangst mogen nemen. Ik kan je zeggen, dat ding rijdt heerlijk!
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik keek eens in de startpost en daar staat nog een heel outdated Volvo van mij en daaronder nog een eveneens outdated Volvo van ex-Mrs. Mx. Alba 
Die kunnen er dus uit en in plaats daarvan kan deze erin:
:strip_exif()/f/image/K0AQE0yXzjSt2CVPueGt7wCg.jpg?f=fotoalbum_large)
Model: EX30 Plus
Motor: Single Motor Extended Range Electric
Bouwjaar: 2025
Die kunnen er dus uit en in plaats daarvan kan deze erin:
:strip_exif()/f/image/K0AQE0yXzjSt2CVPueGt7wCg.jpg?f=fotoalbum_large)
Model: EX30 Plus
Motor: Single Motor Extended Range Electric
Bouwjaar: 2025
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Yup, Cloud Blue, dus die hemel erboven is een perfecte match. 😁
Dat wordt naar de garage gaan, inloopolie mag eruitkleijn1985 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:41:
Vandaag comfortabel onderweg naar kantoor, voel ik ineens dat de auto veel meer beleving heeft dan gebruikelijk. Een blik op de teller liet al zien waarom - hij is eindelijk fatsoenlijk ingereden!![]()
[Afbeelding]
Het is een S60 geworden!Tehh schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:06:
Voor een nieuwe lease auto zit ik te denken aan de s60. Hopelijk dat T6 past, anders B4 (zolang er stuurverwarming op zit vind ik het wel best). Nieuw zijn ze niet meer te bestellen, maar er staan er nog genoeg bij de dealer die nieuw zijn.
Zijn er nog zaken om op te letten? Juist wel B4, of absoluut vermijden?
Omdat je bij een leasemaatschappij nooit weet wat de leaseprijs wordt ben ik begonnen met een offerte voor het meest extreme wat ik kon vinden: een S60 T8 Polestar Engineered.
De eerste offerte was wel te hoog, maar na wat passen en meten ging het nét.
Dus een van de laatste spiksplinternieuwe S60 T8 Polestar Engineered ging zo vanuit de showroom met mij mee naar huis.
Het is een heerlijke machine. De 20" velgen zorgen er voor dat je oneffenheden op de weg goed voelt, wat uit te leggen valt als een voordeel en een nadeel natuurlijk. De looks van de velgen maken veel goed overigens.
De mogelijkheden tot customizing van het dashboard vallen mij wat tegen trouwens. Ik kan kiezen uit geen navigatie of wel navigatie (toch?). Het liefst had ik zonder navigatie bijv. wel de ODO in beeld gehad, die heb ik namelijk elke rit nodig i.v.m. kilometerregistratie.
Haha mooi! Ik hoop mijn V60 T3 (jaartje jonger dan de jouwe) ergens dit jaar over die grens heen te brengen.kleijn1985 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:41:
Vandaag comfortabel onderweg naar kantoor, voel ik ineens dat de auto veel meer beleving heeft dan gebruikelijk. Een blik op de teller liet al zien waarom - hij is eindelijk fatsoenlijk ingereden!![]()
[Afbeelding]
Overigens weet ik niet zeker of dit blokje 'echt Volvo' is als het op hoge kilometerstanden aankomt. Op marktplaats zie je ze zelden boven de 330k-350k en staan er ook genoeg op die onder de 300k al een vervangend blok nodig hebben.
Heb eerder een V60 gehad, daarvan gaven bij 260.000 de injectoren de geest - leuk geintje qua reparatie kostenMotorbike33 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:03:
[...]
Haha mooi! Ik hoop mijn V60 T3 (jaartje jonger dan de jouwe) ergens dit jaar over die grens heen te brengen.
Overigens weet ik niet zeker of dit blokje 'echt Volvo' is als het op hoge kilometerstanden aankomt. Op marktplaats zie je ze zelden boven de 330k-350k en staan er ook genoeg op die onder de 300k al een vervangend blok nodig hebben.

En langer geleden hebben we een V70 2.4 (5cylinder) met originele automaat tot +/- 400.000 bereden.
Bij de huidge V60 spoel ik elke 3-5000KM een flesje injectorcleaner erdoorheen om een kostbare reparatie te voorkomen.
Na inruil bij handelaar zullen de meeste V60's (en andere auto's) met hogere KM standen direct de export ingaan.
De V60 1.6 T3 is als ik het goed zeg een neefje van de Ford EcoBoost 1.5 - En heb tussendoor andere moderne turbo-eco blokjes in eigendom gehad die allen "gevoelig" zijn voor onderhoud....
[ Voor 3% gewijzigd door kleijn1985 op 25-03-2025 12:24 ]
2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir
Mijn ouders hebben zo'n V70 2.4 AWD 5-pitter (handgeschakeld dan wel), dat ding heeft er ondertussen 450.000km op en zoeft nog steeds lekker door.kleijn1985 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:23:
En langer geleden hebben we een V70 2.4 (5cylinder) met originele automaat tot +/- 400.000 bereden.
Die 1.6 T3/4 is, zoals @kleijn1985 al aangeeft, een Ford-motor (maar geen neefje, maar de voorloper van de 1.5 EcoBoost). Een echte langloper is het inderdaad niet en ze lijken inderdaad gemiddeld genomen een maximale technische levensduur te hebben van 300-350k km. Overigens heeft de opvolger (de 2.0 turbo VEA-motoren vanaf 2014) ook nog niet echt een reputatie van langloper weten op te bouwen, mede ook door de aanhoudende problemen met overmatig olieverbruik (D4 is er berucht om, de T4 en T5 benzine hebben er ook bovengemiddeld last van) die pas medio 2017 echt opgelost waren.Motorbike33 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:03:
[...]
Haha mooi! Ik hoop mijn V60 T3 (jaartje jonger dan de jouwe) ergens dit jaar over die grens heen te brengen.
Het gouden tijdperk van Volvo blijft toch wel de 'Volvo Modular Engine', ofwel de zogenaamde whiteblocks (waarvan de vijfcilnder de bekendste is) en de later daarop gebaseerde vijfcilinder diesel (D5). Eervolle vermelding is er voor het viercilinder B230F(K) redblock, die vele 740/940's naar astronomische kilometerstanden heeft gebracht.
Ja die injectoren waren bij mij al rond de 200.000 aan de beurt, althans eentje en dan moet de rest ook maar. Duur grapje inderdaad, maar of dat nou echt met onderhoud te maken heeft. De mijne was tot dan toe netjes elk jaar naar de dealer geweest.kleijn1985 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:23:
[...]
Heb eerder een V60 gehad, daarvan gaven bij 260.000 de injectoren de geest - leuk geintje qua reparatie kosten
De V60 1.6 T3 is als ik het goed zeg een neefje van de Ford EcoBoost 1.5 - En heb tussendoor andere moderne turbo-eco blokjes in eigendom gehad die allen "gevoelig" zijn voor onderhoud....
Het is inderdaad een blok dat vrij hard moet werken in zo'n zware auto.
Wat maakt dat dan precies duur? Is dat omdat het direct injection is? Ik dacht dat ik 1 kapotte injector had op mijn S40 T5 Polestar (dus 2.5T vijfcilinder) waarbij ik ze meteen alle 5 vervangen heb wat me 220,- voor 5 nieuwe Bosch injectoren en 2 uur tijd heeft gekost. Uiteindelijk bleek het water te zijn wat op de een of andere manier in die connector gelopen was maar goed als je toch alles los hebt liggenMotorbike33 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:23:
[...]
Ja die injectoren waren bij mij al rond de 200.000 aan de beurt, althans eentje en dan moet de rest ook maar. Duur grapje inderdaad, maar of dat nou echt met onderhoud te maken heeft. De mijne was tot dan toe netjes elk jaar naar de dealer geweest.

Ik ga overigens met 249.650km ook bijna de 250K grens over. Ja, je moet best investeren om het allemaal fris te houden, maar investeren in een nieuwe kan sowieso niet uit. Ik ben gaan proefrijden in een S60 T6 uit 2024, had eigenlijk Duitse S60 T8's op het oog (2021, véél goedkoper, geen BPM) maar moest toch eens weten hoe dat is. Moet eerlijk zeggen dat het natuurlijk 'beter' (anders) rijdt dan mijn S40 maar dat het ook niet een dag en nacht verschil is. Alle digitale toeters en bellen vond ik eigenlijk ook geen positieve verandering. Kreeg nog letterlijk het advies van de verkoper (Volvo dealer) om het niet te doen gezien de enorme afschrijving, onderhoudskosten en betrouwbaarheid van de combinatie benzine/elektrisch

Ondertussen tuf ik in NL op de autosnelweg met gemiddeld 1:15 als je 100 rijdt, en naar wintersport in Oostenrijk op en neer (~140-150km/h) en daar met alle bergen op en af over 2000km gemiddeld 1:12 gereden. Die van mijn vader (XC60 T5 uit 2016 met 8-traps automaat, trouwens wel met de nieuwe olieschraapveren) was in ieder geval niet zuiniger. Laat ik het zo zeggen, het is niet dat een moderne benzinemotor dat qua verbruik zo veel beter doet. De 1.0 EcoBoom in mijn schoonmoeder haar Focus misschien wel maar die haalt bij lange na geen 250dkm, naast dat je daar geen 250pk/400nm beschikbaar hebt
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Je kunt zo een download maken uit de app.Tehh schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:50:
[...]
Het is een S60 geworden!
Omdat je bij een leasemaatschappij nooit weet wat de leaseprijs wordt ben ik begonnen met een offerte voor het meest extreme wat ik kon vinden: een S60 T8 Polestar Engineered.
De eerste offerte was wel te hoog, maar na wat passen en meten ging het nét.
Dus een van de laatste spiksplinternieuwe S60 T8 Polestar Engineered ging zo vanuit de showroom met mij mee naar huis.![]()
Het is een heerlijke machine. De 20" velgen zorgen er voor dat je oneffenheden op de weg goed voelt, wat uit te leggen valt als een voordeel en een nadeel natuurlijk. De looks van de velgen maken veel goed overigens.![]()
De mogelijkheden tot customizing van het dashboard vallen mij wat tegen trouwens. Ik kan kiezen uit geen navigatie of wel navigatie (toch?). Het liefst had ik zonder navigatie bijv. wel de ODO in beeld gehad, die heb ik namelijk elke rit nodig i.v.m. kilometerregistratie.
Daarin worden alle km standen bijgehouden en kun de ritten ook specificeren als werk of prive.
Hier ook een T3 2012 in een V60 2012, gaan deze maand over de 200k heen. Rijdt als een zonnetje. De mijne heeft zelfs de door sommigen zo verafschuwde PowerShift. Traploos soepel schakelen.
Riemen en waterpomp net weer vervangen.
Was laatst met een EV aan het proefrijden, vroeg de verkoper: "rijdt anders hé, zo'n electrische auto zonder versnellingen". Ik antwoordde daarop: "nou nee, de automaat in de volvo is ook zo soepel"
Riemen en waterpomp net weer vervangen.
Was laatst met een EV aan het proefrijden, vroeg de verkoper: "rijdt anders hé, zo'n electrische auto zonder versnellingen". Ik antwoordde daarop: "nou nee, de automaat in de volvo is ook zo soepel"
V70 T4 met Powershift en ondertussen 255K op de teller. Over het verbruik hebben we het maar niet
want als ik 1 op 12 rij, ben ik blij
En ja, ik rij veel snelweg, maar drie ritjes in het dorp naar de winkel en weg is het zuinige rijden.
Maar nog steeds heel happy mee en ga er nog behoorlijk wat kilometers op zetten. Kijk weleens naar een V60 of V90 (T6/T8) maar die is financieel niet bereikbaar voorlopig.
Maar nog steeds heel happy mee en ga er nog behoorlijk wat kilometers op zetten. Kijk weleens naar een V60 of V90 (T6/T8) maar die is financieel niet bereikbaar voorlopig.
Waiting on the world to change
Vooralsnog tuf ik lekker door met de 940. Ook vanwege parkeren in een drukke omgeving, afgelopen maand vier beschadigingen waarvan twee gewoon bewuste vernielingen zijn..
Af en toe kijk ik wel met een oog naar een mooie nieuwe recente T iets maar voorlopig blijft het bij deze uit practische overwegingen. Bovendien rijdt ie prima! (Edit: ik rijd niet veel en kan voor zakelijke ritten auto huren of van collega lenen).
Aanrader BTW, pas nog een rvs uitlaat in Finland gekocht, Martelius exhaust maakt er veel voor de Volvo's en aanschaf en n verzenden viel zat mee (350 totaal voor rvs 76mm vanaf dp). Pasvorm super. Wel 409 rvs dus wat spikjes roest ga je wel zien.
Af en toe kijk ik wel met een oog naar een mooie nieuwe recente T iets maar voorlopig blijft het bij deze uit practische overwegingen. Bovendien rijdt ie prima! (Edit: ik rijd niet veel en kan voor zakelijke ritten auto huren of van collega lenen).
Aanrader BTW, pas nog een rvs uitlaat in Finland gekocht, Martelius exhaust maakt er veel voor de Volvo's en aanschaf en n verzenden viel zat mee (350 totaal voor rvs 76mm vanaf dp). Pasvorm super. Wel 409 rvs dus wat spikjes roest ga je wel zien.
[ Voor 7% gewijzigd door Kolbe op 26-03-2025 11:01 ]
Ik denk inderdaad de combinatie direct injection en het uurloon van de dealerKuusj schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:51:
[...]
Wat maakt dat dan precies duur? Is dat omdat het direct injection is?

Uit mijn hoofd was het ongeveer €1.200 waarvan de helft voor de injectoren a 150 per stuk en de helft manuren.
Dit was voor mij destijds ook de druppel om over te stappen van de Volvo dealer naar een lokale, goed aangeschreven garage. De emmer zat al redelijk vol om dat de V60 me daarvoor twee keer in de steek had gelaten, beide keren de dag nadat de dealer er aan had gesleuteld. Ik kreeg sterk de indruk dat er voor de €120 per uur die ik betaalde toch met name een stagiair werd ingezet. Voor dat bedrag verwacht ik in ieder geval niet dat er moeren en bouten worden vergeten.
Moet er bij Volvo toevallig nog een actie uitgevoerd worden na het wisselen van keyfob batterij? Kreeg melding in het dashboard dat batterij bijna leeg was dus even batterij gewisseld (Varta van de supermarkt dus geen action meuk) maar krijg de melding nog steeds...
Het is slijtage , maar 1 of 2 p jaar een injectorcleaner erdoor houd de boel schoon.Motorbike33 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:23:
[...]
Ja die injectoren waren bij mij al rond de 200.000 aan de beurt, althans eentje en dan moet de rest ook maar. Duur grapje inderdaad, maar of dat nou echt met onderhoud te maken heeft. De mijne was tot dan toe netjes elk jaar naar de dealer geweest.
Ze hebben ook wel eens last van pissen door vervuiling , met een gat in je zuiger als gevolg.
Bij mijn 2013 V60: Nope. De mijne heeft twee batterijen, heb je beide gewisseld?squashedraven schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:21:
Moet er bij Volvo toevallig nog een actie uitgevoerd worden na het wisselen van keyfob batterij? Kreeg melding in het dashboard dat batterij bijna leeg was dus even batterij gewisseld (Varta van de supermarkt dus geen action meuk) maar krijg de melding nog steeds...
Bij mij ging de melding pas weg toen ik de door Volvo geadvsieerde batterijen gebruikte (Panasonic). Varta's werkten voor mij ook niet.squashedraven schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:21:
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Kan ik ook nog proberen. Ben morgen toch in de buurt van een dealer. Vindt het wel triest dat een gewoon normaal batterij merk schijnbaar niet goed iscerebrum schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:51:
[...]
Bij mij ging de melding pas weg toen ik de door Volvo geadvsieerde batterijen gebruikte (Panasonic). Varta's werkten voor mij ook niet.
Bleek inderdaad de batterij te zijn die toch niet helemaal goed iscerebrum schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:51:
[...]
Bij mij ging de melding pas weg toen ik de door Volvo geadvsieerde batterijen gebruikte (Panasonic). Varta's werkten voor mij ook niet.
Morning, het mediasysteem van mijn v60 ui 2021 ondersteunt uiteraard DAB+ echter had ik verwacht dat alle zenderafbeeldingen automatisch geladen worden. Dit is niet het geval. Alleen als ik een zender selecteer (dan op basis van text) dan pas wordt het desbetreffende zenderlogo gedownload. Weet iemand of het mogelijk is om alle logo's standaard al geladen te hebben?
Goedemorgen, wij hebben helaas op onze V60 (2024) op de snelweg een steen(tje) tegen de ruit gekregen en daardoor is er nu een grote scheur in de ruit ontstaan, reparatie lijkt uitgesloten en dus een nieuwe voorruit.
Nu misschien een stomme vraag maar waar is dit het best te laten repareren, gewoon bij één van de autoruit herstelbedrijven, of bij Volvo zelf? (verzekering lijkt op het eerste oog bij beide mogelijk te zijn).
Nu misschien een stomme vraag maar waar is dit het best te laten repareren, gewoon bij één van de autoruit herstelbedrijven, of bij Volvo zelf? (verzekering lijkt op het eerste oog bij beide mogelijk te zijn).
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Bij volvo zelf , dan ben je zeker van een originele ruit en garantie op deze reparatie .
[ Voor 6% gewijzigd door nuffy op 07-04-2025 22:15 ]
Dat was ook mijn gedachte en daarom deze vraag hier. Ik zou graag weer een originele ruit er in willen hebben. De levenslange garantie * (op de Volvo website zie ik dat deze garantie 1 jaar is)nuffy schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:51:
Bij volvo zelf , dan ben je zeker van een originele ruit en levenslange garantie op deze reparatie .
Dank voor je reactie!
[ Voor 12% gewijzigd door martin484 op 07-04-2025 13:12 ]
geldt die garantie niet voor fabrieksfouten en dat soort? met steenslag e.d. zou dat automatisch komen te vervallen.martin484 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:56:
[...]
Dat was ook mijn gedachte en daarom deze vraag hier. Ik zou graag weer een originele ruit er in willen hebben. De levenslange garantie * (op de Volvo website zie ik dat deze garantie 1 jaar is)
Dank voor je reactie!
maar zoals gezegd, ik zou de dealer contacten voor een offerte en om te horen wanneer ze plek hebben (:
Ik ga eerst de verzekering contacten of het mogelijk is om het bij de dealer te laten doen, zo ja, dan afspraak inplannen. Had al even snel gekeken wanneer het kan maar dat gaat even duren.Dawn schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:20:
[...]
geldt die garantie niet voor fabrieksfouten en dat soort? met steenslag e.d. zou dat automatisch komen te vervallen.
maar zoals gezegd, ik zou de dealer contacten voor een offerte en om te horen wanneer ze plek hebben (:
Soms betaal je bij een partij waar de verzekering niet mee samenwerkt dubbel eigen risico. Bij mij wilde de dealer dat graag compenseren.
Garantie op een nieuwe ruit heb je niet, dus de volgende kras of barst is ook voor eigen rekening maar de montage zelf valt wel onder garantie. Dus een roestende A-stijl omdat iemand heeft lopen hannesen met de verkeerde kit is niet jouw probleem.
Garantie op een nieuwe ruit heb je niet, dus de volgende kras of barst is ook voor eigen rekening maar de montage zelf valt wel onder garantie. Dus een roestende A-stijl omdat iemand heeft lopen hannesen met de verkeerde kit is niet jouw probleem.
Ik heb een vraag voor de 2019-heden V60 Benzine (B3/T3+ ) bestuurders/eigenaren:
Ik ben deze auto aan het doorrekenen, maar op basis van praktijkverbruik.nl (verbruikerscijfers lease rijdend nederland) valt het verbruik zwaar tegen (1:11 a 1:12 / jaarrond).
Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik ben deze auto aan het doorrekenen, maar op basis van praktijkverbruik.nl (verbruikerscijfers lease rijdend nederland) valt het verbruik zwaar tegen (1:11 a 1:12 / jaarrond).
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Tsja, het is een station van 1600 kilo. Daarmee haal je nou eenmaal geen zuinige cijfers. VAG doet het misschien iets beter, maar ik vind die Bx blokken van Volvo wel fijner rijden.D_Jeff schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:05:
Ik heb een vraag voor de 2019-heden V60 Benzine (B3/T3+ ) bestuurders/eigenaren:
Eventueel zou je nog spiritmonitor erbij kunnen pakken als check. Misschien geeft dat nog een beter beeld?
7,1 l/100km, dus 1 op 14 momenteel voor de B3. Heb wel het idee dat hij zuiniger is geworden na verloop van tijd.D_Jeff schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:05:
Als ik hier even de B3 eruit pik dan zit het wel wat beter dan wat jij noemt.D_Jeff schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:05:
Maar zoals al genoemd is, het is een zware auto. Mijn ervaring met de oudere T3 is dat het type ritjes een enorm verschil maken. Optrekken is echt funest vanwege het gewicht. Dus in de stad is het verbruik sowieso hoog, maar ook op wegen met veel rotondes en drempels. Buiten snelweg en 80km wegen kom je al snel rond die 1:11 of 1:12. Als je ook regelmatig snelweg rijdt dan kun je gemiddeld denk ik wel 1:14 of 1:15 verwachten. Beter dan dat gaat het met een auto van dit formaat, zonder substantiële accu niet worden.
De mild hybrid schijnt bij dit model ook weinig te doen voor het verbruik. Hij helpt niet mee met de aandrijving, maar zorgt vooral dat de motor niet extra belast wordt door alle randverbruikers zoals airco.
Beter kan prima in deze klasse. Passat is bijvoorbeeld aanzienlijk lichter en zuiniger. En onze BMW 520i is vergelijkbaar, zonder mild-hybrid technology. Volvo heeft m.i. nooit uitgeblonken in zuinige motoren.
Klopt, ik kan me hier wel in vinden. Ik heb zelf ook een B3 (12-2023). Het verbruik van de stad herken ik wel, dan is het verbruik behoorlijk en aangezien ik de auto nog niet zo lang heb viel dit in het begin even tegen.Motorbike33 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:36:
[...]
Als ik hier even de B3 eruit pik dan zit het wel wat beter dan wat jij noemt.
Maar zoals al genoemd is, het is een zware auto. Mijn ervaring met de oudere T3 is dat het type ritjes een enorm verschil maken. Optrekken is echt funest vanwege het gewicht. Dus in de stad is het verbruik sowieso hoog, maar ook op wegen met veel rotondes en drempels. Buiten snelweg en 80km wegen kom je al snel rond die 1:11 of 1:12. Als je ook regelmatig snelweg rijdt dan kun je gemiddeld denk ik wel 1:14 of 1:15 verwachten. Beter dan dat gaat het met een auto van dit formaat, zonder substantiële accu niet worden.
De mild hybrid schijnt bij dit model ook weinig te doen voor het verbruik. Hij helpt niet mee met de aandrijving, maar zorgt vooral dat de motor niet extra belast wordt door alle randverbruikers zoals airco.
Op snelwegen vind ik hem qua verbruik daarin tegen wel prima. Zoals eerder hier genoemd is het een zware auto.
Dank voor de reacties. Het vergelijkingsmateriaal dat ik gebruik is de BMW G21 (3 serie station 2019 - 2022) en de Merc W205 (C-Klasse). Een VW Golf variant is niet eerlijk vergelijken en persoonlijk rij ik met een grote boog om VAG/PON heen.
zowel de Merc als de BMW zijn ook zwaar, maar laten betere verbruikscijfers zien dan de V60.
Pak ik de PHEV modellen erbij, dan worden de verschillen in verbruik echt groot.
De reden dat ik namelijk naar de ervaringen vraag, is gebaseerd op eigen "beleving". Mijn lease Mazda3 zit in een aflopend contract, volgens de vergelijkingssite zou het verbruik 7,1l/100km (jaarrond) moeten zijn -- maar de werkelijkheid is dat ik 6,3l/100km jaarrond zit. Dat is een serieus verschil en daarom is input van eigenaren/bestuurders zeker van waarde.
zowel de Merc als de BMW zijn ook zwaar, maar laten betere verbruikscijfers zien dan de V60.
Pak ik de PHEV modellen erbij, dan worden de verschillen in verbruik echt groot.
De reden dat ik namelijk naar de ervaringen vraag, is gebaseerd op eigen "beleving". Mijn lease Mazda3 zit in een aflopend contract, volgens de vergelijkingssite zou het verbruik 7,1l/100km (jaarrond) moeten zijn -- maar de werkelijkheid is dat ik 6,3l/100km jaarrond zit. Dat is een serieus verschil en daarom is input van eigenaren/bestuurders zeker van waarde.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Hier zit ik met een t4 met polestar update op 1 op 12,5.
Met ritten met meer snelweg/ langere 80 km wegen zit ik op 1 op 14,5.
Voor de ritjes in het dorp had ik qua verbruik beter een v60 t6 of t8 kunnen kopen. 😉
Qua verbruik kan ik er t.o.v. mijn vorige auto’s niet veel van zeggen.
Van 75 pk in mijn eerste auto (een polo 1,6 met 1 op 13,5 ) zonder airco enz en iets meer als 900 kg naar 210 pk en 1600 kg met alle luxe.
De v50 2.0 welke ik hiervoor had zat ook op 1 op 13,5.
Bij een phev is het verbruik natuurlijk nog sterker afhankelijk van het gebruik van de auto.
Met ritten met meer snelweg/ langere 80 km wegen zit ik op 1 op 14,5.
Voor de ritjes in het dorp had ik qua verbruik beter een v60 t6 of t8 kunnen kopen. 😉
Qua verbruik kan ik er t.o.v. mijn vorige auto’s niet veel van zeggen.
Van 75 pk in mijn eerste auto (een polo 1,6 met 1 op 13,5 ) zonder airco enz en iets meer als 900 kg naar 210 pk en 1600 kg met alle luxe.
De v50 2.0 welke ik hiervoor had zat ook op 1 op 13,5.
Bij een phev is het verbruik natuurlijk nog sterker afhankelijk van het gebruik van de auto.
Sorry voor de late reactie.
- grote beurt
- schijfremmen voor
- banden rondom
- brandstoflekkage
- ergens olie zweten
- sinds aankoop een gare automaatbak
Gezien dit alles ben ik op zoek gegaan naar een andere auto en gevonden:
2006 S80, 3.2 Summum Geartronic in Magic Blue met schuif-/kanteldak een afneembare trekhaak.
:strip_exif()/f/image/mb2KYgxrhcOuNXYloHZj6QZu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NvRN4dfmC65Jchdor38j2z47.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HtRakMx6MTFs2IXWHWgKG9wk.jpg?f=fotoalbum_large)
De oude ingeruild met bijna 463.000 km.
[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 11-04-2025 01:47 ]
Succes met inplannen. Garages hebben vaak geen tijd. Je kunt bellen met Carglass en vragen om een logoruit.martin484 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:39:
Disclaimer: werk er zelf.
Nou, PeacekeeperNL had gisteren toch weer het geluk dat iemand, die ruimte wilde maken voor een passant, achteruit tegen zijn auto aanreed 
Doordat we beiden uit een zijstraatje kwamen, stond ik er schuin achter. Naast de bumper ook het zijpaneel behoorlijk beschadigd. In dat opzicht wel heel blij dat ik een dashcam heb, maakt het met de verzekering hopelijk een stukje makkelijker
Wel goed begin van de vakantie zo

Doordat we beiden uit een zijstraatje kwamen, stond ik er schuin achter. Naast de bumper ook het zijpaneel behoorlijk beschadigd. In dat opzicht wel heel blij dat ik een dashcam heb, maakt het met de verzekering hopelijk een stukje makkelijker

Mijn reviews al gezien?
Knappe bak man, gefeliciteerd!PcDealer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:53:
[...]
Sorry voor de late reactie.
- grote beurt
- schijfremmen voor
- banden rondom
- brandstoflekkage
- ergens olie zweten
- sinds aankoop een gare automaatbak
Gezien dit alles ben ik op zoek gegaan naar een andere auto en gevonden:
2006 S80, 3.2 Summum Geartronic in Magic Blue met schuif-/kanteldak een afneembare trekhaak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De oude ingeruild met bijna 463.000 km.
(mede S80'ert
Magic Blue is zo'n fraaie kleur!
Heb je in het bijzonder gekozen voor de 3.2 of kwam dat gewoon op je pad? Sowieso bij Hennes staan wel mooie exemplaren meestal.
veel veilige kilometers!
Thnx! Ik ben er heel blij mee
Ik hield Hennes al langer in de gaten. S80 hebben ze niet altijd staan maar zocht ik wel als upgrade van mijn S60. Ik hield de verkoopsites in de gaten. Ik zocht dus een P3 S80 met automaat, verwarmde voorstoelen, electrisch bedienbare bestuurdersstoel. Als wens een trekhaak. Ik zag er een bij een handelaar in Kapelle maar ik kon het geadverteerde model niet vinden. Toen naar Klundert gereden en dat een mooi model gereden met standkachel en 2.5T. Heerlijk!]
Magic Blue is zo'n fraaie kleur!
Heb je in het bijzonder gekozen voor de 3.2 of kwam dat gewoon op je pad? Sowieso bij Hennes staan wel mooie exemplaren meestal.
veel veilige kilometers!
Toen het weekend daarna naar Amersfoort maar die handelaar leek mij niet betrouwbaar. Ik zou sowieso bij Hennes gaan kijken. Ik heb ze een bericht gestuurd of ze nog wat hadden staan, op de website stond namelijk niets op dat moment. Ik kreeg terug dat er drie binnenkwamen en eentje binnen mijn budget. Die heb ik gereden en de maandag daarna ook gekocht voor een mooie prijs, al zeg ik het zelf. Het bleek een 3.2 een dat vond ik prima. Bij het ophalen kwam ik erachter dat er ook nog een schuif-/kanteldak in zat.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1621776.html
De afgelopen weken constant in gedachte gehouden om voorzichtig het portier dicht te trekken ivm een gammele deurgreep. Toch had ik gisteren de deurgreep in de hand, afgebroken.
Toch wel een dingetje van de P2 platform helaas.
Los moeilijk te verkrijgen dus volgend weekend ga ik kijken naar een setje deurpanelen in oak leer, toch weer een upgrade voor de S60 en ook nog de premium panelen. Kan ik gelijk een audio upgrade maken.
Toch wel een dingetje van de P2 platform helaas.
Los moeilijk te verkrijgen dus volgend weekend ga ik kijken naar een setje deurpanelen in oak leer, toch weer een upgrade voor de S60 en ook nog de premium panelen. Kan ik gelijk een audio upgrade maken.
Mogelijk, zeer mogelijk, gaat mijn S80 mij binnenkort verlaten. Niet omdat het moet ofzo, want de auto rijdt als een droom, alles aan gedaan wat zou moeten want heb m'n ogen laten vallen op een V60 van 2017 met alle toeters en bellen.
Mogelijk morgen al een proegrit maken en kijken of we tot een deal gaan komen...
Ik ga die 8 cilinder wel missen als het door gaat hoor
Mogelijk morgen al een proegrit maken en kijken of we tot een deal gaan komen...
Ik ga die 8 cilinder wel missen als het door gaat hoor
Bij onze S40 laat de bekleding aan het plafond los, bij de chauffeur, maar ook grote plekken achterin.
Hebben jullie nog tips voor een goede lijm?
Denk ook wel dat een spuitbus met lang verlengstuk, zodat ik via een klein gaatje op veel plekken kan aanbrengen.
Hebben jullie nog tips voor een goede lijm?
Denk ook wel dat een spuitbus met lang verlengstuk, zodat ik via een klein gaatje op veel plekken kan aanbrengen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
https://www.schuimrubberb...ffeerartikelen/lijmspray/
Hier ooit een stoel mee bekleedt en het zich nog altijd vast.
Hier ooit een stoel mee bekleedt en het zich nog altijd vast.
Ik quote mezelf even 😅SolarOrbiter schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:02:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over mijn Volvo XC90 D5 (modeljaar 2016). Vorige maand tijdens de APK kwam mijn auto nét door de deeltjesteller-test, maar het hele proces verliep vrij apart.
Bij de eerste meting kwam het aantal deeltjes ver boven de miljoen uit, apparaat stopte met tellen wat extreem is. Na wat research las ik dat je de auto eerst een kwartier stationair moest laten draaien en dat dit de waarden zou kunnen verlagen. Dat bleek te kloppen: de volgende meting was al veel lager, maar nog steeds boven de miljoen. Uiteindelijk werd de test een dag later opnieuw uitgevoerd, met de auto langer warm en na een halfuur stationair draaien kwam het op 986.000 deeltjes uit, nét onder de grens.
De monteur (werkt bij Renault) gaf aan dat hij bij Renault-auto’s vaak nul of hele lage waarden meet, maar dit leek toch vrij vreemd bij mijn Volvo. Ik begreep uit andere fora en websites dat de deeltjesteller-test sowieso niet altijd betrouwbaar is.
Nu mijn vraag: Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen met de deeltjesteller en een Volvo D5-motor?
Daarnaast overweeg ik om mijn roetfilter te laten reinigen bij een Volvo-specialist en ook de EGR-klep in te laten stellen op 1% (bij een specialist). Naar mijn weten blijft de EGR-klep dan deels open, wat legaal zou zijn voor de APK. Over de ethiek en het effect op het milieu laat ik even in het midden, maar ik begreep dat het beter zou kunnen zijn voor de motor (en vooral voor de turbo), omdat het dan schonere lucht binnenhaalt.
Denken jullie dat deze aanpak helpt bij het verbeteren van de waarden op de deeltjesteller voor in de toekomst? En is het daadwerkelijk beter voor de motor op lange termijn? Ik begrijp de techniek erachter niet helemaal, dus ik hoor graag jullie inzichten!
Alvast bedankt voor het meedenken.
Vandaag ben ik langs geweest bij een roetfilter-specialist. Die heeft mijn Volvo uitgelezen met een OBD-reader, en daar kwamen twee foutcodes naar voren: P061A62 en P200900. Daarnaast heeft hij wat live waardes bekeken, zowel stationair als bij hoge toeren.
Volgens hem is er een probleem met de wervelkleppenpositie in het inlaatspruitstuk (ECM). De luchtverhouding zou daardoor niet optimaal zijn. Hij gaf aan dat dit iets is wat hij regelmatig ziet bij dit type motorblok (bijna dagelijks, zei hij letterlijk- ging toen ff een alarmbel af, maar goed....). Zijn advies:
Inlaatspruitstuk vervangen → €750 ex. btw (met 6 maanden garantie)
Roetfilter reviseren → €950 ex. btw (met 12 maanden garantie)
Heeft iemand hier ervaring mee? En klinkt dit als een redelijke diagnose en oplossing voor de hoge deeltjeswaardes?
Ik heb ook wat zitten sparren met ChatGPT (ja, echt 😅). Die gaf aan dat er inderdaad een verband kan zijn tussen deze problemen en de uitschieters op de deeltjesteller. Maar goed, ik neem geen beslissingen op basis van AI – liever hoor ik wat jullie ervan vinden.
Alvast bedankt!
Tsja als een specialist en ChatGPT ongeveer hetzelfde zeggen zit er weinig anders op dan de werkzaamheden te laten uitvoeren...bij elkaar wel een fors bedrag maar als ik even snel op autotrack spiek wat een 2016+ XC90-D5 moet opbrengen lijkt het prima te verantwoorden om te laten herstellen.SolarOrbiter schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:28:
[...]
Ik quote mezelf even 😅
Vandaag ben ik langs geweest bij een roetfilter-specialist. Die heeft mijn Volvo uitgelezen met een OBD-reader, en daar kwamen twee foutcodes naar voren: P061A62 en P200900. Daarnaast heeft hij wat live waardes bekeken, zowel stationair als bij hoge toeren.
Volgens hem is er een probleem met de wervelkleppenpositie in het inlaatspruitstuk (ECM). De luchtverhouding zou daardoor niet optimaal zijn. Hij gaf aan dat dit iets is wat hij regelmatig ziet bij dit type motorblok (bijna dagelijks, zei hij letterlijk- ging toen ff een alarmbel af, maar goed....). Zijn advies:
Heeft iemand hier ervaring mee? En klinkt dit als een redelijke diagnose en oplossing voor de hoge deeltjeswaardes?
Ik heb ook wat zitten sparren met ChatGPT (ja, echt 😅). Die gaf aan dat er inderdaad een verband kan zijn tussen deze problemen en de uitschieters op de deeltjesteller. Maar goed, ik neem geen beslissingen op basis van AI – liever hoor ik wat jullie ervan vinden.
Alvast bedankt!
2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir
Ik ben niet technisch onderlegd, maar heb mn EGR klep na de tweede keer defect ook laten aanpassen (D4 motor) maar mijn roetdeeltjes waren nagenoeg niet aanwezig daarna. Dus t zal niet puur je EGR klep zijn die de hoge waardes geeft.SolarOrbiter schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:28:
[...]
Ik quote mezelf even 😅
Alvast bedankt!
Heb nu overigens ook sinds kort de melding dat mn roetfilter vol zit (in juni een beurt wordt t meegenomen) dus dat zal bij mij ook moeten gaan gebeuren.
Hier trouwens op terugkomend is de schade netjes hersteld, alleen is daarbij een ander euvel ontstaan: de achteruitrijcamera functioneert niet meerPeacekeeperNL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:48:
Nou, PeacekeeperNL had gisteren toch weer het geluk dat iemand, die ruimte wilde maken voor een passant, achteruit tegen zijn auto aanreed
Doordat we beiden uit een zijstraatje kwamen, stond ik er schuin achter. Naast de bumper ook het zijpaneel behoorlijk beschadigd. In dat opzicht wel heel blij dat ik een dashcam heb, maakt het met de verzekering hopelijk een stukje makkelijker![]()
Bij wegbrengen naar de schadehersteller deed ie het zonder problemen, bij terugkomst dood als een pier. Dus terug geweest, maar hebben ze het niet kunnen oplossen

Ze gaven aan dat ik via de dealer het mogelijk kan laten herstellen. Mochten er kosten aan verbonden zitten, en het is volgens de dealer gerelateerd aan de schade (aan de voorzijde... niet dus), dan mag ik de rekening aan hun doorsturen. Als dat niet het geval blijkt, is het voor eigen rekening...
Dus dit wordt ook weer een ervaring en episode...

Mijn reviews al gezien?