Ik heb wel een officiele FITCAMX gekocht, dus ga het zien hoe de pasvorm is. overigens alleen de camera voor en niet ook voor achter. had vooral geen zin om die kabel naar achteren te werken ondanks dat dat ogenschijnlijk niet super veel werk is.The Zep Man schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:01:
[...]
...
...
...
[...]
Een tip: het plastic van mijn FITCAMX(-kloon) voorcamera had haakjes om in het originele plastic van de achteruitkijkspiegel in te haken, die erg breed waren t.o.v. de haakjes op het originele klepje wat ik daarvoor moest verwijderen. Dit zorgt voor een stroeve installatie. Oud plastic (aan de kant van de auto) en buigen moet je zoveel mogelijk vermijden!
Pak een vijl en haal van ieder haakje van de plastic houder van de dashcam een paar millimeter af, zodat de breedte vergelijkbaar is met de haakjes op het originele klepje. De installatie gaat dan een stuk soepeler.
De kabel van een achtercamera is makkelijk onzichtbaar weg te werken via het plafond aan de rechterkant van de auto.
• Vanuit de kofferbakdeksel is de mooiste manier om dit weg te werken via één van de rubberen kabelgoten van de kofferbak. Hiervoor moet je wel het e.e.a. openmaken van de klep. Dit moest ik sowieso voor installatie van de computer die de klep elektrisch maakt. Doe een beetje voorzichtig met dit rubber. Je kan een stuk stijve koperkabel nemen en die er eerst recht doorheen trekken, waar je de kabel mee kan verbinden om die er vervolgens mee doorheen te trekken.
• Zorg ervoor dat in de stijl naast de rechter achterstoel de kabel achter de airbag langsgaat en niet ervoor. Het plastic front moet je dus even (voorzichtig!) losmaken om erachter te komen.
• Langs de deuren moet je even de bovenkant van het rubber losmaken om de draad boven het plafond verder te trekken.
• In de stijl tussen de rechter achterpassagier en voorpassagier zit ook een airbag, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Die zit een stuk lager. Daar kan je de kabel gewoon achter het plastic wegwerken zonder die open te maken.
• Bij de stijl tussen de passagiersdeur voor en het voorraam moet je het draadje netjes de hoek om laten gaan en niet tussen plafond en het plastic front van de stijl laten klemmen. Even goed opletten vanuit de passagiersdeur gezien met het rubber verwijderd. De stijl hoef je niet te verwijderen.
• Daarna kan je via het plafond bij het voorruit de draad naar de spiegel brengen. Vanuit boven het plafond kan je aan de bovenkant van de spiegel het draadje in het compartiment achter/onder de spiegel krijgen, waar de dashcam uitkomt. Hierdoor heb je een onzichtbare installatie.
Al houd ik de vijl even in het achterhoofd, misschien ga ik die nog nodig hebben. thanks!
Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max 512GB || Ride: MY2017 Volvo V60 Polestar at 130k km
:strip_exif()/f/image/toRcTPe0i04zpRGzliP7aWPb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxyPsnRpbHDCUxOjHdFV4dbO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q5tfWt6KgZqa2TPleBna3PzL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PTOEUqAtwk7b2X0gX84MCRuc.png?f=user_large)
/f/image/AByboHwNbx7Hsl7czRWPfbKG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ID7Im2xFTlSY2kA1s2eBphZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/15Bftg6xTxvYBrLk67AoNUaj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wzyVRnorcdtcsvH5YlK1JYEd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7QOH3AeFH5CZ466pFOtinODn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rRqBU8ZmpNmNcp9bbTPEvSZK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5RA0VG7y3hh7GVh8XjIcAJP1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KH7lvHQMNXc1n5DqgNpooj5q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LzNQaAKypn9Y96NjunvYeIsl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Ee02MOq5eTVDLdSCpaBmboE.jpg?f=fotoalbum_large)