XC40SMER|11kWp|HA Yellow
https://s3.eu-central-1.a...n-nl/10/xc90-brochure.pdftimhtc schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:33:
Waar kan ik Brochures vinden van uit-productie modellen van de V90 en XC90 2017-2022? Prijslijsten en gebruikershandelingen kom ik online wel tegen maar een goede PDF brochure vertelt wat meer.
https://s3.eu-central-1.a...rn-nl/04/v90-brochure.pdf
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Carterpan doorgescheurd, over de hele lengte._Apache_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:15:
Onze S40 is gister afgevoerd. Mijn vrouw reed in de file, ze zal iets van 40-50 hebben gereden. Tot er een plots een brokstuk onder de auto schoot, werd opgeworpen toen hij onder de voorgaande auto vandaan kwam.
Ze hoorde een harde knal (als of een stoeptegel kapot gegooid werd) en vrij snel ging het olie lampje branden en heeft ze hem aan de kant gezet. Toen de auto weggesleept werd, bleef er ook een aardige plas achter.
Ik vrees zo dat we over een dag of 2 slecht nieuws krijgen, maar de garagist wil eerst even kijken of het het carterpan is of dat er nog nevenschade is.
Het waren achter elkaar wel wat dure geluiden, harde klap onder de auto, olie lampje, en 'de motor klonk raar'.
Oliekoeler lek.
Dwarsbalk geraakt (zit nog wel op z'n plek, maar een hap van 2cm diep uit geslagen).
Het motorblok heeft dus even drooggelopen, interne schade onbekend.
Vraag is even of er nog iets aan de achterkant stuk is (brandstoftank, ophanging, uitlaat).
En dan is het even een optelsom maken, maar als ik de prijzen van jonge occasions zie lijkt repareren nog niet eens zo een hele slechte zet. Wat een prijzen joh.
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 05-11-2025 16:46 ]
De lekke oliekoeler heeft dus ook het koelwatercircuit gehaald. Er werd 1 vinger in het koelwater reservoir gestoken, en die kwam er bruin uit.. The forbidden color._Apache_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:44:
[...]
Carterpan doorgescheurd, over de hele lengte.
Oliekoeler lek.
Dwarsbalk geraakt (zit nog wel op z'n plek, maar een hap van 2cm diep uit geslagen).
![]()
Het motorblok heeft dus even drooggelopen, interne schade onbekend.
Vraag is even of er nog iets aan de achterkant stuk is (brandstoftank, ophanging, uitlaat).
En dan is het even een optelsom maken, maar als ik de prijzen van jonge occasions zie lijkt repareren nog niet eens zo een hele slechte zet. Wat een prijzen joh.
Gisteravond dacht ik nog dat dat aan de Cloudflare storing lag wellicht, maar nu op dit moment zie ik het weer. Kan het zijn dat Odido/Tmobile, waar volgens mij de autoverbinding via gaat, een storing heeft (alle storingen toont nu wel een piek), maar ben ook benieuwd of anderen dit momenteel ook hebben?
www.youtube.com/DerOllie
Ik heb hier vanmiddag ook even kort last van gehad, maar na een nieuwe start was het weer verholpen en is de auto terug online. Ook in de app. Geen Odido of T-mobile hier overigens.DerOllie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:01:
Heb nu al 2x binnen een dag de melding in de VOLVO app dat de auto offline is terwijl deze geparkeerd staat...
Gisteravond dacht ik nog dat dat aan de Cloudflare storing lag wellicht, maar nu op dit moment zie ik het weer. Kan het zijn dat Odido/Tmobile, waar volgens mij de autoverbinding via gaat, een storing heeft (alle storingen toont nu wel een piek), maar ben ook benieuwd of anderen dit momenteel ook hebben?
Ok check. Ik bedoel trouwens niet welke netwerkprovider jij hebt, maar de LTE/4G verbinding van de auto gaat via Tmobile/Odido volgens mij, en daar zie ik dus wel een piekmomentje op allestoringen.VeeGee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:20:
[...]
Ik heb hier vanmiddag ook even kort last van gehad, maar na een nieuwe start was het weer verholpen en is de auto terug online. Ook in de app. Geen Odido of T-mobile hier overigens.
www.youtube.com/DerOllie
Zijn woon-werk rit is ca. 20 min rijden en hij gebruikt eigenlijk alleen de standkachel in de ochtend, als hij dat in de avond ook zou doen is de accu te ver leeg en hoor je gewoon dat de auto moeilijker start.
Wat voor accu kun je het best in zo'n auto gebruiken? In 20 minuten zou de accu toch eigenlijk wel ruim voldoende moeten bijladen? De accu die ik er in gezet heb was nagenoeg nieuw, wel iets groter dan het origineel. Ik ben benieuwd wat hier eigenlijk in moet en wat jullie ervaringen zijn.
Hij gebruikt de standkachel graag, je stapt in een warme auto (niet in een koelkast), geen aangevroren ramen en het scheelt een berg motorslijtage.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Nee dat is het niet, de accuspanning wordt gewoon echt te laag, je hoort dat de motor gewoon moeizaam rond gaat. Dus dat is echt een capaciteitsprobleem, het is een simpele lood-zwavelzuur accu van Varta.jadjong schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:54:
Heb je de BMS een reset gegeven na de accu-wissel?
Ik vermoed dat AGM beter zal werken, in diesel trucks met standkachel hebben we die ook altijd staan. Wellicht weet men daar hier meer van.
Heb die accu wel 1x gebruikt om ergens een auto op te halen met kapotte dynamo, dus die is 1x tot onder de 9V gereden, nu weet ik wel dat dat al serieuze schade kan opleveren aan een Pb accu (loodsulfaat aan de platen) maar heb hem wel direct opgeladen met recondition met Ctek lader.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 24-11-2025 11:15 ]
Belangrijk
Frequent gebruik van de verwarming tijdens korte ritten kan aanleiding geven tot een geringe ladingstoestand van de startaccu, waardoor de verwarming mogelijk wordt uitgeschakeld of helemaal niet aanslaat. In het ergste geval is het niet mogelijk de motor te starten.
Om te garanderen dat de startaccu met evenveel energie wordt opgeladen als de verwarming verbruikt, moet u bij regelmatig gebruik van de verwarming net zolang met de auto rijden als de verwarming wordt gebruikt. De verwarming wordt telkens maximaal 50 minuten ingeschakeld.
https://www.volvocars.com...search=Standkachel&page=2
[ Voor 3% gewijzigd door Eijsbeer op 24-11-2025 12:05 ]
Overigens is 20 minuten wel wat krap, ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat je eigenlijk net zo lang moet rijden als dat de kachel gewerkt heeft.