LED lampen + sneeuw = weinig zicht. Ideeën?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:51
Vandaag de eerste sneeuw gehad van het jaar met mn nieuwe auto. Heb sinds de zomer een Renault Mégane met LED Purevision. Normaal erg fijn, maar met deze sneeuw was het wat minder. LED wordt namelijk niet warm en daardoor blijft sneeuw op den duur op je lampunit plakken. Valt er genoeg op, dan blokkeert het de verlichting naar de weg toe. Ik kan nog wel gewoon gezien worden (zit een LED strip en 2 grote LED units in), maar als de weg donker is, zie ik dus de strepen niet meer.

Nou had ik verder niets te doen en was het geen probleem omdat ik nog dicht bij huis was. Wilde verder nog even de banden testen en kijken hoe de auto zoal reageert in verschillende situaties. Ben iemand die graag weet hoe de auto voelt als je gaat glijden, voordat je ooit in situatie komt waar dat ongewenst is :P

Nou weet ik dat er ondertussen veel auto's met alleen LED worden verkocht en dus leek het me handig om te vragen wat iedereen zoal doet om te zorgen dat je niet elke 5 of 10 minuten langs de kant moet gaan staan om je lampen schoon te vegen.

Ik zag al wat oplossingen om WD40 of ruiten antivries spray (waar je ook de ramen mee schoon kunt maken) kunt gebruiken om te zorgen dat de sneeuw minder makkelijk hecht, maar zeker weten doe ik dat nog niet. Verder weet ik niet of er andere middelen zijn, specifiek voor deze situatie.

In Nederland sneeuwt het gelukkig niet vaak en ik ben ook niet van plan om op wintersport te gaan, maar wie weet heeft iemand een handige oplossing of kan iemand me vertellen of WD40/Ruiten Antivries een goede manier is om relatief makkelijk in de sneeuw te kunnen blijven rijden. En vooral: of het langere tijd bruikbaar is. Ik heb geen wissers bij de verlichting en ook geen andere manier van verwarming, dus dan wordt het al snel lastig. Vroeger was het ook geen issue want zelfs met Xenon is er genoeg warmte om de sneeuw te doen smelten (of in ieder geval niet te laten hechten)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 08-12-2017 21:17 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heeft je auto geen hogedruk cleaners op de lichten? (Op Xenons waren die verplicht, op LEDs niet meer zie ik...)

Anders lampen iedere dag schoonmaken, eventueel waxen.

Of Rain-X, maak ik weet niet hoe goed dat werkt op koplampen.

Je hebt iig niet de enigste: https://www.google.com/search?q=LED+headlights+snow

[ Voor 96% gewijzigd door Snake op 08-12-2017 21:33 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WD-40 zie ik niet zitten, denk dat dat een smeerboel wordt op je koplamp.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 18:52

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Je hebt tegenwoordig water/vuil afstotende spray, doorzichtig en werkt uitstekend.
Misschien dat eens proberen

Of anders smpel autowax proberen

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Het probleem is niet nieuw. De oplossing ook niet.
Al heb ik dit nog niet echt bij modellen van deze eeuw gezien:
Afbeeldingslocatie: https://www.estateservices.nl/media/catalog/category/volvo-onderdelen-elecktra-ruitenwisser-koplampwisserbladen.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 08-12-2017 21:28 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Rain-X valt te proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Misschien ter ontluistering; maar ditzelfde fenomeen maakte ik jaren geleden ook al mee. Nog lang voor het LED tijdperk.
Lange ritten over de Autobahn door Duitsland met sneeuw, secundaire wegen in Oostenrijk en Italië. Als het echt van die natte plak sneeuw is (zoals nu), dan blijft die sneeuw gewoon tegen koplamp units plakken.

Pas als je stilstaat, zie je het er langzaam van af glijden. E.e.a. is afhankelijk van de vorm/stroomlijn van je auto, de mate van schoon zijn van je koplampbehuizing (vuil of b.v. zoutaanslag maakt het oppervlak ruwer, waardoor er makkelijk o.a. sneeuw aan hecht), de snelheid waarmee je rijdt. De vochtigheid, etc.

En meestal zijn koplampbehuizingen zo ruim, dat die hete gloeilamp of xenon pit niet vlak tegen de voorzijde aan zit. Anders zou de boel snel smelten.

Ik heb recentelijk wat metingen gedaan wat betreft de temperaturen van halogeen pitjes versus LED lampen: ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
Ik weet uiteraard niet hoe het zit met LEDs die af-fabriek in nieuwe auto's zitten.

Dus ja, af en toe ff stoppen en schoonvegen.
De kentekenplaat is vaak ook helemaal dichtgesneeuwd, maar die kun je rustig bedekt laten. :+
Afbeeldingslocatie: https://archiv.langzeittest.de/seat-altea/intern/grafik/tr-schneetreiben-verdeckt-kennzeichen-beleuchtung-motorhaube.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

ehtweak schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:35:
Misschien ter ontluistering; maar ditzelfde fenomeen maakte ik jaren geleden ook al mee. Nog lang voor het LED tijdperk.
Lange ritten over de Autobahn door Duitsland met sneeuw, secundaire wegen in Oostenrijk en Italië. Als het echt van die natte plak sneeuw is (zoals nu), dan blijft die sneeuw gewoon tegen koplamp units plakken.

Pas als je stilstaat, zie je het er langzaam van af glijden. E.e.a. is afhankelijk van de vorm/stroomlijn van je auto, de mate van schoon zijn van je koplampbehuizing (vuil of b.v. zoutaanslag maakt het oppervlak ruwer, waardoor er makkelijk o.a. sneeuw aan hecht), de snelheid waarmee je rijdt. De vochtigheid, etc.

En meestal zijn koplampbehuizingen zo ruim, dat die hete gloeilamp of xenon pit niet vlak tegen de voorzijde aan zit. Anders zou de boel snel smelten.

Ik heb recentelijk wat metingen gedaan wat betreft de temperaturen van halogeen pitjes versus LED lampen: ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
Ik weet uiteraard niet hoe het zit met LEDs die af-fabriek in nieuwe auto's zitten.

Dus ja, af en toe ff stoppen en schoonvegen.
De kentekenplaat is vaak ook helemaal dichtgesneeuwd, maar die kun je rustig bedekt laten. :+
[afbeelding]
toon volledige bericht
Met Xenons en Halogeen kan je nog de high-beams opzetten voor wat extra smeltkracht!

Kijk ook uit dat wat je er op smeert de UV laag niet kapot maakt, anders krijg je op termijn dit: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sXFQm6c.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Snake op 08-12-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Martinspire schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:16:
Ik kan nog wel gewoon gezien worden (zit een LED strip en 2 grote LED units in), maar als de weg donker is, zie ik dus de strepen niet meer.
Dan zet je de mistlampen voor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Mistlampen vanvoor zijn niet verplicht in de EU, en zeker bij meer en meer LED-equiped auto's worden deze weggelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Snake schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:18:
Heeft je auto geen hogedruk cleaners op de lichten? (Op Xenons waren die verplicht, op LEDs niet meer zie ik...)

Je hebt iig niet de enigste: https://www.google.com/search?q=LED+headlights+snow
Mag niet op kunststof gebruikt worden ;)

Pest is dat je er weinig aan kunt doen...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Joopieboy schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:20:
[...]

Mag niet op kunststof gebruikt worden ;)

Pest is dat je er weinig aan kunt doen...
https://www.rainx.com/pro...-plastic-water-repellent/

Namen we de plastic versie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Stik :D Dat is misschien wel ideaal voor het vizier van mijn helm :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSomeone
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:44
Snake schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:18:
[...]

Mistlampen vanvoor zijn niet verplicht in de EU, en zeker bij meer en meer LED-equiped auto's worden deze weggelaten.
Inderdaad, @Martinspire heeft de GT en die heeft geen mistlampen
Maar de mistlampen zaten bij mij vol met sneeuw.
Daarnaast heb ik ook de LED lampen, hoe meer ik reed, hoe minder ik zag omdat de sneeuw bleef liggen op de lampen.
Moest onderweg nog tanken en toen zag ik mijn "probleem"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dan maar een keertje extra sproeien. Als ik terug denk aan mijn halogeen koplampen, die gingen op den duur ook minder schijnen en zaten vol met sneeuw. Ik denk dat door de grote lichtopbrengst van LED, het verschil sneller te zien is. Elke keer als ik met een halogeen auto meerijd, dan denk ik standaard dat er een lamp kapot is. Zo groot is het licht verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSomeone
HerZon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:29:
Dan maar een keertje extra sproeien. Als ik terug denk aan mijn halogeen koplampen, die gingen op den duur ook minder schijnen en zaten vol met sneeuw. Ik denk dat door de grote lichtopbrengst van LED, het verschil sneller te zien is. Elke keer als ik met een halogeen auto meerijd, dan denk ik standaard dat er een lamp kapot is. Zo groot is het licht verschil.
Sproeien kunnen wij dus niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

JustSomeone schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:30:
[...]

Volgende keer optie nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSomeone
Snake schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:33:
[...]

Volgende keer optie nemen!
Is ook niet als optie te nemen! ;)
Dus dat wordt dan maar een ander merk speciaal voor de sproeiers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
JustSomeone schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:30:
[...]

Dat had ik begrepen, ben ik blij dat Volvo dat er toch standaard bij heeft zitten. Ongemerkt vangen je lampen veel vuil en dan is het wel fijn om af en toe tijdens het rijden de lichtopbrengst te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSomeone
HerZon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:35:
[...]

Dat had ik begrepen, ben ik blij dat Volvo dat er toch standaard bij heeft zitten. Ongemerkt vangen je lampen veel vuil en dan is het wel fijn om af en toe tijdens het rijden de lichtopbrengst te vergroten.
Inderdaad, daar ben ik vanavond ook achter gekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28
HerZon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:29:
Komt het niet door een temperatuursverschil tussen led en halogeen, dat halogeen wat minder dichtsneeuwt?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Keiichi schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:37:
[...]

Komt het niet door een temperatuursverschil tussen led en halogeen, dat halogeen wat minder dichtsneeuwt?
Dat zal vast ook wel een factor zijn. Maar de fabrikanten zullen er toch wel rekening mee hebben gehouden? Er zijn gebieden waar veel meer sneeuw valt dan bij ons. Dat zou betekenen dat je daar niks aan LED verlichting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Ik heb wel eens gelezen over een systeem dat warmte van de lamp laat circuleren. Was in het xenon tijdperk.

Zelf nu ook led koplampen en ook al eens gezien dat mijn koplampen besneeuwd waren. Was overdag dus zag het pas bij aankomst, maar heb wel koplampsproeiers en halogeen grootlicht Prius III).

Bij het ruitenkrabben pak ik de koplampen wel mee, want onderweg ontdooien ze niet en geven ze een bak strooilicht.

Oplossing van Volvo is natuurlijk geniaal. Die hakken vaker met dit bijltje.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 20:53

mark-k

AKA markkNL

Snake schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:37:
[...]

Met Xenons en Halogeen kan je nog de high-beams opzetten voor wat extra smeltkracht!

Kijk ook uit dat wat je er op smeert de UV laag niet kapot maakt, anders krijg je op termijn dit: [afbeelding]
De xenon die ik ken heeft de high beam helemaal geen extra power maar gaat gewoon de scheidingslijn weg.

De tip over Rain-X die hier al is langsgekomen is denk ik wel een goede, gebruikt mijn pa ook vaak zat op de autoruit en zijn motorhelmvizier, dan glijdt het water er zo van af. Met sneeuw zal dat vergelijkbaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Bedankt alvast voor de antwoorden. Zal eens wat gaan experimenteren. Weet alleen niet of het sneeuwen lang genoeg aanhoudt om ook wat uit te proberen :+
RocketKoen schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:28:
[afbeelding]
Het is met moderne auto's anders nog wel een probleem aan het worden. Vrij grote merken die ook een LED-only oplossing hebben. Ik had anders misschien een Opel Astra gehad ook met de LED uitvoering en volgens mij heeft die hetzelfde probleem. Maar bv ook veel elektrische auto's als Tesla. Warmte is immers stroom en hoe minder verspilling, hoe langer hij kan rijden. Maar ook BMW en Audi heb ik al voorbij zien komen.
Snake schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:18:
Geen cleaners, geen ruitewissers en geen ruitenwisservloeistof

Ik zal het in ieder geval proberen, lijkt me dat het altijd wel iets kan helpen zodat je wat minder vaak hoeft te stoppen :P
En meestal lukt het op de snelweg wel, maar gaat het vooral om de donkere wegen van snelweg naar bebouwing toe.
Nee klopt, maar nergens vind ik echt een goed antwoord op de vraag. Zal waarschijnlijk wel een paar dingen moeten proberen, maar dat vind ik niet erg. Liever mogelijke opties dan helemaal niks ;)
Ehm. Die heb ik niet :P Heb de GT en daar zijn ze niet nodig omdat je dus LED hebt (net als dat veel Xenon voorkanten dat nooit hadden).
Of jij moet hier nog mistlampen zien: Afbeeldingslocatie: https://www.topgear.nl/thumbs/hd/image/popup/Rohm85HpjHz9xNfS.jpg ;)
Ah, handig :P

Zie webshops met prijzen van 10 tot 20 euro, dus dat is goed te doen. Als iemand er al ervaring mee heeft, zou dat in ieder geval doorslaggevend zijn :P
HerZon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:35:
[...]

Mwoah, vind het wat overdreven om er 365 dagen per jaar mee te rijden. Ik maak de auto vaak genoeg schoon dat ie nergens last van heeft. Ik lease bovendien, dus dat scheelt ook wel wat natuurlijk, maar LED is fel genoeg om daar ook met bv regen weinig last van te hebben. En omdat ik nooit in blubber rij, is het daar ook niet voor nodig (heb niet voor niets sportvering haha). Of als het dan de gehele voorkant zou schoonmaken heb je er in de zomer met al die muggen nog wat aan, maar voor die paar dagen vind ik het ook wat overdreven en het scheelt toch allemaal weer in aerodynamica.

Ik zag verder dat ik nog wel wat bij kon schijnen met groot licht voor nog wat extra minuten, maar dat vind de rest om me heen waarschijnlijk niet zo prettig. Ik reed richting het noordwesten, wat dus ook de meeste sneeuw opleverde. Ik kon na 5 kilometer eigenlijk bijna niks meer van de verlichting zien (straatlantaarns genoeg verder)

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 09-12-2017 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Rain-X werkt perfect. Ik kan (kon) het echt aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Rain-X zat op de ruiten van mijn leswagen, was wel erg prettig. Zelf vorig jaar Aquapel op de voorruit van onze auto gesmeerd, en dat werkte net zo goed, maar wel veel langer dan Rain-X. Pas na een jaar stopte het echt met werken.

Maar dat spul is lastiger te krijgen, en ik weet niet zeker of het wel safe is voor plastic. Staat inderdaad zo raar als je UV-coating eraan gaat.

Smeer het trouwens ook direct op je voorruit, de glas-versie dan, wel zo prettig met alle regen in deze tijd van het jaar. Zelfs die ellendige spray die je hebt van voorliggers of vrachtwagens glijdt gewoon van je ruit af.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:45

fynrd1

Fooled by Randomness

Rain-X raad ik je zeker aan, voor 40/50 euro kan jij je auto, betreft zicht, helemaal winter klaar maken:
  • Rain-X Glass
  • Voor al je ramen
  • Rain-X Plastic
  • Voor al je verlichting
  • Rain-X Fog
  • Voor de binnenkant van je ramen, handig die eerste 5 minuten na een koude nacht
  • Rain-X Cleaner+Rain
  • Om Rain-X op koplampen en ramen mee bij te houden
Of dit specifiek het probleem met je koplampen geheel verhelpt weet ik niet, maar het zal op zijn minst de tijd dat sneeuw nodig heeft om je hele koplamp te bedekken verlengen. Nadeel van Rain-X alleen, is dat het vrij snel in prestatie degradeert, je merkt dit vrij goed aan het feit dat je toch maar even je ruitenwissers erbij aandoet, die tevens de degradatie versterken.

Er is ook een ander merk, waar men nogal lyrisch over is, namelijk Soft99, en betreft dit soort producten is het assortiment wat uitgebreider. De algehele opinie betreft dit merk is dat het beter presteert en duurzamer is. Er is toevallig een actie betreft dit merk op Carclean, maar ik heb zelf nog geen ervaring met dit merk.

Ik snap trouwens heel goed, dat als je niet bekend bent met dit soort producten, dat het een aardig Tel Sell gehalte heeft. Maar bij de eerste regendruppel ben je meteen overtuigt. :P

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Pas op met Rain-X op plastic (waar de meeste koplampen van gemaakt zijn). Veel soorten kunnen er niet tegen. Altijd de speciale versie gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 09-12-2017 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:26
goede nanocoating werkt ook prima, ben je nu wat laat mee maar werkt super. Op (laten) brengen en 1,5-2 jaar geen last meer met vuil,vocht en sneeuw. Glijdt er heel gemakkelijk vanaf

Dure behandeling bij een specialist maar de vloeistoffen zelf zijn via ebay niet al te duur te koop en te verwerken. (in principe goed schoonmaken, droog maken, opbrengen en uitpoetsen en de auto 24 uur minimaal laten drogen voor je hem gebruikt). Ik heb het op een voorruit gedaan, je hebt gewoon geen ruitenwisser meer nodig.

benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
Snake schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:48:
Rain-X werkt perfect. Ik kan (kon) het echt aanraden.
Ook voor sneeuw op koplampen dus? Of gewoon in het algemeen? Ik hoor voor regen inderdaad prima verhalen.
fynrd1 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 02:47:
Rain-X raad ik je zeker aan, voor 40/50 euro kan jij je auto, betreft zicht, helemaal winter klaar maken:
  • Rain-X Glass
  • Voor al je ramen
  • Rain-X Plastic
  • Voor al je verlichting
  • Rain-X Fog
  • Voor de binnenkant van je ramen, handig die eerste 5 minuten na een koude nacht
  • Rain-X Cleaner+Rain
  • Om Rain-X op koplampen en ramen mee bij te houden
Mooi lijstje. Die FOG lijkt me inderdaad ook handig, al merkte ik wel dat mn verwarming erg snel de voorruit kan schoon blazen, maar het kost geen godsvermogen dus kan hem er dan net zo goed bij doen haha.
Of dit specifiek het probleem met je koplampen geheel verhelpt weet ik niet, maar het zal op zijn minst de tijd dat sneeuw nodig heeft om je hele koplamp te bedekken verlengen. Nadeel van Rain-X alleen, is dat het vrij snel in prestatie degradeert, je merkt dit vrij goed aan het feit dat je toch maar even je ruitenwissers erbij aandoet, die tevens de degradatie versterken.
Mja als het niet superlang blijft zitten is me dat ook niet zo heel erg. Als ik er elke maand even wat bij moet smeren is dat nog te doen. Maar ik zie het niet als oplossing voor als het er echt acuut aan blijft zitten. Zo van "even alles eraf vegen, even x erop spuiten en weer verder". Denk dat ik dan misschien het beste zo'n ontdooier spul erop kan spuiten, maar ik zoek vandaag nog gewoon even verder naar wat de opties zijn :P
Er is ook een ander merk, waar men nogal lyrisch over is, namelijk Soft99, en betreft dit soort producten is het assortiment wat uitgebreider. De algehele opinie betreft dit merk is dat het beter presteert en duurzamer is. Er is toevallig een actie betreft dit merk op Carclean, maar ik heb zelf nog geen ervaring met dit merk.
Ziet er aardig uit. Natuurlijk moesten die Japanners wel wat hebben :P
Ik snap trouwens heel goed, dat als je niet bekend bent met dit soort producten, dat het een aardig Tel Sell gehalte heeft. Maar bij de eerste regendruppel ben je meteen overtuigt. :P
Haha. Geeft niet, maar daarom ben ik ook vooral benieuwd naar ervaringen, want dergelijke producten had ik ondertussen ook al gevonden maar nergens of het ook helpt tegen sneeuw.
Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:55:
Pas op met Rain-X op plastic (waar de meeste koplampen van gemaakt zijn). Veel soorten kunnen er niet tegen. Altijd de speciale versie gebruiken.
Mja lijkt me logisch om de For Plastic variant te gebruiken, maar als die ook op bepaalde lampunits niet gebruikt moet worden, dan hoor ik het graag.
Bvanham schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:03:
goede nanocoating werkt ook prima, ben je nu wat laat mee maar werkt super. Op (laten) brengen en 1,5-2 jaar geen last meer met vuil,vocht en sneeuw. Glijdt er heel gemakkelijk vanaf

Dure behandeling bij een specialist maar de vloeistoffen zelf zijn via ebay niet al te duur te koop en te verwerken. (in principe goed schoonmaken, droog maken, opbrengen en uitpoetsen en de auto 24 uur minimaal laten drogen voor je hem gebruikt). Ik heb het op een voorruit gedaan, je hebt gewoon geen ruitenwisser meer nodig.
Wat voor nanocoating stel je dan voor? Ik vermoed dat je dan voor de ruit, de body en de lampen 3 verschillende coatings nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kan in de achterkant van je koplamp twee kleine gaatjes boren en een luchtslangetje van achter je radiator naar de voorste achterkant van je koplampen maken, en dan een gaatje aan de achterste kant maken om de lucht weg te laten.
Of anders de lucht net voor de koplampen te sturen. (beetje F1 aero hack)

En zo dus je koplampen te verwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 09-12-2017 11:37 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Martinspire schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:44:

Ehm. Die heb ik niet :P Heb de GT en daar zijn ze niet nodig omdat je dus LED hebt (net als dat veel Xenon voorkanten dat nooit hadden).
Of jij moet hier nog mistlampen zien: [afbeelding] ;)
Die zouden er volgens de specificaties toch gewoon op moeten zitten hoor, misschien niet apart maar ze kunnen ook in lampunit ingebouwd zijn.

https://www.autoweek.nl/a...t-megane-tce-205-gt#specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Even offtopic puur uit interesse. Is het echt zo dat LED minder energie verbruikt tox Xeon?

Ik heb nu een setje LED koplampen in mijn auto gezet. (Van H7 HID naar H7 LED) en zie inderdaad meer lichtopbrengst maar dacht te zien op de verpakking dat deze LED Bulbs ook gewoon 35 watt verbruiken. (zit niet zonder reden actieve koeling aan de achterkant in de koelribben).

Koplampunit:
http://www.autopressnews....ancia_Delta_headlight.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
enchion schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:33:
Je kan in de achterkant van je koplamp twee kleine gaatjes boren en een luchtslangetje van achter je radiator naar de voorste achterkant van je koplampen maken, en dan een gaatje aan de achterste kant maken om de lucht weg te laten.
Of anders de lucht net voor de koplampen te sturen. (beetje F1 aero hack)

En zo dus je koplampen te verwarmen.
Dat is het recept voor vocht in je koplampen. Warme lucht (met meer waterdamp) in een koude koplamp laten stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 09:19

Onbekend

...

procyon schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:43:
Even offtopic puur uit interesse. Is het echt zo dat LED minder energie verbruikt tox Xeon?

Ik heb nu een setje LED koplampen in mijn auto gezet. (Van H7 HID naar H7 LED) en zie inderdaad meer lichtopbrengst maar dacht te zien op de verpakking dat deze LED Bulbs ook gewoon 35 watt verbruiken. (zit niet zonder reden actieve koeling aan de achterkant in de koelribben).
Als er op beide verpakkingen 35W staat, gebruiken ze dus ook echt 35 watt. Maar als de LED-variant meer lichtopbrengst heeft, is deze dus zuiniger.

En bij LEDs zijn koelribben vaak al nodig vanaf 5W, maar is echt afhankelijk van de beschikbare koeling.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Onbekend schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:51:
[...]

Als er op beide verpakkingen 35W staat, gebruiken ze dus ook echt 35 watt. Maar als de LED-variant meer lichtopbrengst heeft, is deze dus zuiniger.

En bij LEDs zijn koelribben vaak al nodig vanaf 5W, maar is echt afhankelijk van de beschikbare koeling.
Ik snap dat LED techniek efficienter is. Daarom bij gelijke wattage meer lichtopbrengst.
Echter als LED koplampen ook 35 Watt verbruiken zal ook daar een behoorlijk groot deel in warmte worden omgezet. We doen nu net alsof LED totaal geen warmteverlies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 09:19

Onbekend

...

Bij alles waar een energievorm wordt omgezet in een andere energievorm gaat energie verloren in de vorm van warmte, ook dus bij het omzetten van elektriciteit naar licht. Maar bij LED is deze omzetting een stuk efficiënter dan andere type lampen. (Overigens gaat de levensduur van LED achteruit als deze te warm wordt, vandaar dat er koelribben aan de achterkant zitten.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

zelf heb ik weinig tot geen ervaring met LED verlichting voor auto's, maar heb wel een oplossing gevonden waarmee ik nu tot op heden altijd beste zicht heb gehad.
lente/zomer/herfst rijd ik met wit H4 verlichting. (de standaard bolletjes).
maar in de winter rijd ik met gele H4 lampen, zeker bij besneeuwde gebieden rijd het gewoon prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

procyon schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:46:
Dat is het recept voor vocht in je koplampen. Warme lucht (met meer waterdamp) in een koude koplamp laten stromen.
Zoveel kwaad kan dat niet bij LED-lampen denk ik, aangezien die toch al niet heel warm worden. ;)

Bij LED-lampen wordt vaak juist niet het daadwerkelijke verbruik gegeven (wellicht als kleine lettertjes), maar met wat voor normale lamp de LED-lamp te vergelijken is. Als er bij de LED-lamp 35W staat, levert de LED-lamp ongeveer evenveel licht als een normale lamp die 35W verbruikt! De LED-lamp zelf verbruikt dan tussen de 4,5-6.5W, dus ongeveer een vijfde van een normale lamp!

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 09-12-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FYI:

Temperaturen en stroomverbruik van vervangende LED lampen voor in de auto, vind je hier:
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
ehtweak schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:39:
FYI:

Temperaturen en stroomverbruik van vervangende LED lampen voor in de auto, vind je hier:
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
Dus gebaseerd op metingen verbruiken LED dimlampen dus ongeveer tussen 23 en 18 watt.
Dat is de klassieke aftermarket vervanging (dus 1 lamp)

De fabrieksunits (matrix) hebben meerdere van deze bulbs in een koplampunit. (waar nieuwe auto's met Xenon nu ook 2 bulbs hebben per koplampunit) Dus het zou kunnen betekenen dat deze koplampunits ook 35 watt per unit verbruiken? Afgezien van het verbruik, kan het zo zijn dat -af fabriek- units de warmte afvoer veel beter geregeld hebben waardoor erg weinig warmte in de koplampunit blijft hangen.. Lijkt me voor de levensduur wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
M!chel schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:41:
[...]

Die zouden er volgens de specificaties toch gewoon op moeten zitten hoor, misschien niet apart maar ze kunnen ook in lampunit ingebouwd zijn.

https://www.autoweek.nl/a...t-megane-tce-205-gt#specs
Ik weet niet of dat de standaard versie is, maar ik heb de optie voor LED verlichting die je ook ziet op mijn eerder geplaatste foto. Ik had ook geen schakelaar (die er inmiddels wel in wordt gezet) om de hoogte in te stellen (omdat ie dat automatisch doet). Er zit dus alleen LED op de voorkant
procyon schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:43:

Koplampunit:
http://www.autopressnews....ancia_Delta_headlight.jpg
Ik weet niet of ze altijd minder energie verbruiken, maar anders wordt er in ieder geval meer elektriciteit omgezet in licht. Maar een Tesla kan het bv doen om minder te verbruiken. Met een verbrandingsmotor maakt dat toch wat minder uit.

In ieder geval kan ik na een lange rit mijn hand meteen op de koplamp leggen en voel ik totaal geen warmte. Overigens heb ik ook weer een Bose speakersysteem wat waarschijnlijk de winst (als die er is) weer teniet doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Martinspire schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:25:
[...]

Ik weet niet of dat de standaard versie is, maar ik heb de optie voor LED verlichting die je ook ziet op mijn eerder geplaatste foto. Ik had ook geen schakelaar (die er inmiddels wel in wordt gezet) om de hoogte in te stellen (omdat ie dat automatisch doet). Er zit dus alleen LED op de voorkant
Elke wagen heeft mistlampen of breedstralers die geactiveerd kunnen worden met de mistlichtschakelaar. Dit staat los van het in hoogte kunnen verstellen van je koplampen.
Een auto moet mistverlichting hebben volgens de EU wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
M!chel schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:32:
[...]

Elke wagen heeft mistlampen of breedstralers die geactiveerd kunnen worden met de mistlichtschakelaar. Dit staat los van het in hoogte kunnen verstellen van je koplampen.
Achter moet er 1 mistlamp zijn, voor is het niet verplicht
Zie: Wikipedia: Mistlamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:26
Wat voor nanocoating stel je dan voor? Ik vermoed dat je dan voor de ruit, de body en de lampen 3 verschillende coatings nodig hebt?
Zijn idd. heel veel nanocoatings maar als je goed zoekt vind je er een aantal die je voor de hele auto/motor kunt gebruiken. Een van die heb ik ook gebruikt en ben er heel tevreden over. De heel dure behandelingen van sommige detailers met verschillende producten zla vast goed zijn maar de concurrentie biedt een vergelijkbaar product uit 1 flesje aan.

het blijft duur spul want voor een flesje van 90 ml. (goed voor een grote auto) betaal je nog steeds 40-50 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Bvanham op 09-12-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 14:12

The Wizard

Moderator Mobile
M!chel schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:32:
[...]

Veel moderne auto’s hebben helemaal geen voor mistlampen meer. De led lampen hebben meer dan genoeg opbrengst en duurdere auto’s hebben adaptieve led verlichting dat een pak meer licht geeft dan breedstralers/mistlampen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

The Wizard schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:48:
[...]

Veel moderne auto’s hebben helemaal geen voor mistlampen meer. De led lampen hebben meer dan genoeg opbrengst en duurdere auto’s hebben adaptieve led verlichting dat een pak meer licht geeft dan breedstralers/mistlampen.
Je weet toch dat je met een set halogeenpitjes en een set deftige mistlampen verder in echt dichte mist kan kijken dan dan met een set led koplampen....

Die led koplampen geven zo een breed lichtt dat je letterlijk op een muur van weerkaatsend licht rijdt. Met echte mistlampen die onderaan de wagen hangen kan je zoiezo netto verder kijken omwille van de kijkhoek/weerkaatsing.

Ps enkel bij echt dikke mist, bij die halfbakken mist maakt het minder uit.
Geen mistlichten aan de voorzijde is niet omdat het niet meer nodig is...is gewoon puur voor de goedkoop.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 20:11
azz_kikr schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:24:
[...]

Je weet toch dat je met een set halogeenpitjes en een set deftige mistlampen verder in echt dichte mist kan kijken dan dan met een set led koplampen....

Die led koplampen geven zo een breed lichtt dat je letterlijk op een muur van weerkaatsend licht rijdt. Met echte mistlampen die onderaan de wagen hangen kan je zoiezo netto verder kijken omwille van de kijkhoek/weerkaatsing.

Ps enkel bij echt dikke mist, bij die halfbakken mist maakt het minder uit.
Geen mistlichten aan de voorzijde is niet omdat het niet meer nodig is...is gewoon puur voor de goedkoop.
Tsja maar als de auto fabrieksaf geen halogeenpitjes heeft houdt het op he, of gaan we net als de bandjes maar op seizoen wisselen, zomers de led units, swinters de halogeenpitjes.

Ken het probleem van de LED units sinds zaterdag hoor, bij mijn auto ook redelijk dichtgesneeuwde units, maar nog wel voldoende licht, maar goed de ACC had er na 5KM ook geen zin meer in ook dichtgesneeuwde sensor, parkeersensoren ditto, en mijn DRL’s zaten ook dicht.

Daarentegen heb ik nog wel mistlampen halogeen maar goed vond het een beetje onzin om die er bij te ontsteken :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
RocketKoen schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:28:
[afbeelding]
Ruitenwissertjes op koplampen is ook vooral iets wat je veel ziet in de Scandinavische landen. Net zoals je daar geregeld een standkachel of blockheating op auto's ziet.

Een oudere Volvo die je hier in Nederland ziet rijden met ruitenwissertjes op de koplampen is vaak ook import uit Zweden en dergelijke. Vaak staan dat soort dingen niet eens op de optielijst bij de Nederlandse dealers.
Pagina: 1