Mistlichten en het misbruik ervan

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
De mistlichtenparade is ook weer begonnen. Ik rij heel veel snachtsop de vrachtwagen (in nl)en merk dat veel automobilisten en zelfs collega vrachtwagenchauffeurs bij een zuchtje mist het mistachterlicht al aan zetten terwijl je mistlicht achter pas mag voeren bij minder dan 50 meter vrij zicht. Heel veel mensen lijken ook niet te beseffen dat mistlichten achter hetzelfde doet als groot licht voor. Het verblind en dat is heel vervelend. En de belgen onder ons doen zelfs al de mistlicht aan bij (hevige) regenval terwijl dat in nl expleciet verboden is ivm weerkaatsing van licht op het natte wegdek.
Met dit in het achterhoofd hoef je eigenlijk maar zelden je mistlicht achter aan te doen
en wat mistlampen voor betreft mag je deze eigenlijk pas aan doen bij minder dan 200 meter zicht maar hier maak ik niet zo'n probleem van omdat deze niet verblinden en ikzelf soms wat extra licht ook wel fijn vindt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je bovenstaande beter naar je lokale politie-eenheid kunt sturen. Of de nationale politie. Het klopt namelijk helemaal, mensen zijn achterlijk en idioot, maar ik zie nou niet echt een heel groot nut van een topic hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Helaas snappen mensen nog steeds niet hoe verlichting op een auto werkt en de daarbij horende regels. Helemaal mensen die wat tegenwoordig mogelijk is alleen de automatische stand aan hebben staan. Terwijl die echt niet toereikend is. En laten we niet vergeten dat er genoeg mensen met stadslicht rijden ipv dimlicht zelfs nu overdag met regen en mist.
Osiris schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:35:
Ik denk dat je bovenstaande beter naar je lokale politie-eenheid kunt sturen. Of de nationale politie. Het klopt namelijk helemaal, mensen zijn achterlijk en idioot, maar ik zie nou niet echt een heel groot nut van een topic hierover.
Nou de eerste die een bekeuring krijgt over foute lichtvoering moet ik nog tegenkomen. Ja al licht defect is dan wel. Maar foutief voeren van verlichting nog nooit meegemaakt of gehoord.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 02-12-2017 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mist is idd ook een mooie, maar ook het schemerige weer... Hoe vaak je nu met de mist ook niet ziet dat mensen of totaal geen verlichting voeren (staat toch op automatisch?!) of alleen stadslicht voor...
Maar ook hoeveel er een kapotte koplamp hebben, en juist daarvoor ook even de mistlampen aanzetten, of gewoon licht met mistlampen, of stadslicht met mistlampen. Kei verblindend en schijt irritant...

En seinen of iets heeft 0 zin want niemand snapt het, beste geval krijg je groot licht terug, of een middelvinger zoals laatst. 8)7 Kan ook komen doordat het grootlicht met Lumileds best overtuigend je vullingen eruit schijnt. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 02-12-2017 14:39 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

* Mistlicht:
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Joopieboy schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:39:
Mist is idd ook een mooie, maar ook het schemerige weer... Hoe vaak je nu met de mist ook niet ziet dat mensen of totaal geen verlichting voeren (staat toch op automatisch?!) of alleen stadslicht voor...
Maar ook hoeveel er een kapotte koplamp hebben, en juist daarvoor ook even de mistlampen aanzetten, of gewoon licht met mistlampen, of stadslicht met mistlampen. Kei verblindend en schijt irritant...

En seinen of iets heeft 0 zin want niemand snapt het, beste geval krijg je groot licht terug, of een middelvinger zoals laatst. 8)7 Kan ook komen doordat het grootlicht met Lumileds best overtuigend je vullingen eruit schijnt. :+
dat laatste heb ik ook al mee gemaakt.

en de vrachwagen waar ik mee rij heeft een lichtsensor waardoor als het te donker is de verlichting in zijn geheel niet meer uit wil als de sleutel op contact staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsja, aangezien de meesten hun rijbewijs gehaald hebben bij de aanschaf van drie pakjes boter bij de Aldi, is het logisch dat ze zo dom (of minstens onwetend) zijn dat ze niet eens weten wanneer ze welke verlichting mogen (of moeten) voeren.

Dat hele mistachterlicht mogen ze wat mij betreft trouwens verbieden, wordt alleen maar misbruik van gemaakt, en de keren dat je het echt nodig hebt is in je hele leven op de vingers van 2 handen te tellen.

Misschien moet de politie maar eens wat vaker controleren én beboeten op het gebruik van verlichting. Zowel het verkeerde gebruik ervan, rijden met defecte verlichting, of rijden met verlichting die slecht afgesteld is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

jwvdst schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:32:
De mistlichtenparade is ook weer begonnen. Ik rij heel veel snachtsop de vrachtwagen (in nl)en merk dat veel automobilisten en zelfs collega vrachtwagenchauffeurs bij een zuchtje mist het mistachterlicht al aan zetten terwijl je mistlicht achter pas mag voeren bij minder dan 50 meter vrij zicht. Heel veel mensen lijken ook niet te beseffen dat mistlichten achter hetzelfde doet als groot licht voor. Het verblind en dat is heel vervelend. En de belgen onder ons doen zelfs al de mistlicht aan bij (hevige) regenval terwijl dat in nl expleciet verboden is ivm weerkaatsing van licht op het natte wegdek.
Met dit in het achterhoofd hoef je eigenlijk maar zelden je mistlicht achter aan te doen
en wat mistlampen voor betreft mag je deze eigenlijk pas aan doen bij minder dan 200 meter zicht maar hier maak ik niet zo'n probleem van omdat deze niet verblinden en ikzelf soms wat extra licht ook wel fijn vindt
Voor jou op de vrachtwagen zijn die mistlichten voor misschien niet vervelend, maar voor iemand in een laag autootje wel. Tegenwoordig lijkt iedereen wel met zijn mistlichten voor aan te rijden, zelfs overdag met geen wolkje aan de lucht.

Kapotte voorlichten/achterlichten/remlichten is tegenwoordig ook normaal, net zoals slecht afgestelde verlichting. Vaak zat dat ik compleet verblind wordt omdat ik met ooghoogte rond de hoogte van de koplampen zit van sommige SUV's die het blijkbaar normaal vinden om gewoon vooruit te schijnen ipv iets naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hackus schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:42:
* Mistlicht:
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Goed, wanneer is er zoveel beperkt zicht dat de mistlampen voor aan hoeven? ;) De laatste weken imho niet. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joopieboy schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:19:
[...]

Goed, wanneer is er zoveel beperkt zicht dat de mistlampen voor aan hoeven? ;) De laatste weken imho niet. :P
Dat is na eigen inzicht :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zou het helpen tegen bumperklevers?
Gisteren zat ik er ook achter en moest wel afstand houden door de verblinding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 10:51

Onbekend

...

Ik heb het idee dat veel mensen 's nachts of als het mistig is de weg niet goed kunnen zien, en daarom de extra beschikbare verlichting zoals mistlicht en grootlicht aanzetten.

De wetgeving over 200 meter en 50 meter is moeilijk aan te houden als je regelmatig door een mistbank heen rijdt, waarna je daarna ineens een kilometer zicht hebt. Ik zet ze trouwens aan op het moment wanneer ik vind dat het nodig is, wat o.a. afhankelijk is van het zicht en max. snelheid van de weg. Met 130km/u moet je verder vooruit kijken dan met 30km/u, en dus is het aanzetten van de noodzakelijke verlichting afhankelijk van de snelheid. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:12
Onbekend schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:29:
Ik zet ze trouwens aan op het moment wanneer ik vind dat het nodig is, wat o.a. afhankelijk is van het zicht en max. snelheid van de weg. Met 130km/u moet je verder vooruit kijken dan met 30km/u, en dus is het aanzetten van de noodzakelijke verlichting afhankelijk van de snelheid. :)
Als je door de weersomstandigheden slecht zicht hebt, pas ik als allereerste mijn snelheid aan. Ik kan me nog goed een dashcam filmpje herinneren op Dumpert van een in dichte mist plotseling opduikende file in het VK. Kan je nog al je lampen aanhebben, met 130 doorkachelen als het zicht slechter is dan 200 meter, of zelfs erger, 50 meter, is geen goed plan.

[ Voor 0% gewijzigd door Zeus op 10-12-2017 22:37 . Reden: taalfoutjes ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
wildhagen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:50:
Tsja, aangezien de meesten hun rijbewijs gehaald hebben bij de aanschaf van drie pakjes boter bij de Aldi, is het logisch dat ze zo dom (of minstens onwetend) zijn dat ze niet eens weten wanneer ze welke verlichting mogen (of moeten) voeren.
Nou, dat valt toch wel mee? Zo overdreven eenvoudig is het hier ook weer niet. Alleen wat ik veel merk is dat vooral theoretische kennis zeer snel wegzakt...zeker als je niet zo heel vaak aanspraak hoeft te maken op die kennis.. dus wanneer en hoe mislichten te gebruiken...ja...als Pap of Mam zegt dat ze dat altijd doen wanneer de ochtenddouw voorbij trekt...dan doet zoonlief dat ongetwijfelt opeens ook, ongeacht wat de theorie zegt.
Dat hele mistachterlicht mogen ze wat mij betreft trouwens verbieden, wordt alleen maar misbruik van gemaakt, en de keren dat je het echt nodig hebt is in je hele leven op de vingers van 2 handen te tellen.
Nou, voor die keren is het toch verdomd handig ;). Dan ben ik toch blij dat ik mijzelf zichtbaarder kan maken. Zou toch te gek voor woorden zijn dat ik dat dus niet meer zou kunnen, omdat anderen niet weten hoe ze het moeten gebruiken....

Ik denk trouwens ook wel dat het probleem die bepaling 50 en 200m is. Wat is dat? Hoe schat iemand dat in? Sommigen hebben echt een verdomd slecht inzicht wanneer het gaat om afstandsbepaling....dus dan kunnen ze de theorie nog wel kennen, maar valt het niet goed toe te passen.

Tevens vind ik misbruik van groot licht nog wel vervelender. Sommigen zetten dat aan, en laten het lekker aan staan - ook wanneer er tegenliggers aankomen of een enorme regenbui voorbij trekt...dan zie je dus ook echt geen ene ... meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
eric.1 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:42:
[...]

Nou, dat valt toch wel mee? Zo overdreven eenvoduig is het hier ook weer niet. Alleen wat ik veel merk is dat vooral theoretische kennis zeer snel wegzakt...zeker als je niet zo heel vaak aanspraak hoeft te maken op die kennis.. dus wanneer en hoe mislichten te gebruiken...ja...als Pap of Mam zegt dat ze dat altijd doen wanneer de ochtenddouw voorbij trekt...dan doet zoonlief dat ongetwijfelt opeens ook, ongeacht wat de theorie zegt.

[...]

Ik denk trouwens ook wel dat het probleem die bepaling 50 en 200m is. Wat is dat? Hoe schat iemand dat in? Sommigen hebben echt een verdomd slecht inzicht wanneer het gaat om afstandsbepaling....dus dan kunnen ze de theorie nog wel kennen, maar valt het niet goed toe te passen.
die hebben zeker nooit de hectometer bordjes langs de weg zien staan. en het verschil tussen 50 of 100 meter zul je me nog niet zo snel over horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Tjonge tjonge wat een topic en wat een reacties :F
Wat respectloos eigenlijk, ik voel me (enigszins) aangesproken omdat ik om 6:45 zowel voor als achter de mistlampen aan had vanmorgen. Het zich was echt belabberd.
Hoeveel hinder hebben jullie nu van die lampen? Volgens mij weinig.....? Daarnaast vind ik het beter om onnodig mistlampen aan te hebben dan helemaal geen verlichting. Vanmorgen een aantal auto’s en vrachtwagens en zelfs twee lesauto’s.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jwvdst
Mrjraider schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:00:
Wat respectloos eigenlijk, ik voel me (enigszins) aangesproken omdat ik om 6:45 zowel voor als achter de mistlampen aan had vanmorgen. Het zich was echt belabberd.
Hoeveel hinder hebben jullie nu van die lampen? Volgens mij weinig.....? Daarnaast vind ik het beter om onnodig mistlampen aan te hebben dan helemaal geen verlichting. Vanmorgen een aantal auto’s en vrachtwagens en zelfs twee lesauto’s.
ik als vrachtwagen chauffeur zat vannacht bijna 8 uur tegen die mistlichten aan te kijken en jij misschien maar een kwartief of een half uur. Ik kan je wel vertellen dat het na verloop van tijd vooral bij langdurig achtereen rijden dat het niet zo fijn is voor de ogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Dan heb je je ogen toch echt op het verkeerde gefocust ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Mrjraider schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:07:
Dan heb je je ogen toch echt op het verkeerde gefocust ;)
Volgens mij snap je niet hoe ogen en verblinding werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Jawel hoor, maar overdrijven is ook een vak.... Hier op tweakers moet je er zelfs examen in doen, wil je gelijk halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Zeus schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:37:
[...]

Als je door de weersomstandigheden slecht zicht hebt, pas ik als allereerste ten eerste mijn snelheid aan. Ik kan me nog goed een dashcam filmpje herrinnen op Dumpert van een in dichte mist plotseling opduikende file in het VK. Kan je nog al je lampen aanhebben, met 130 doorkachelen als het zicht slechter is dan 200 meter, of zelfs erger, 50 meter, is geen goed plan.
Ik doelde er op dat als je 80 km/u rijdt, je graag wil dat jouw achterligger jou op tijd opmerkt. Als je met 80 km/u achteraan in een treintje auto's rijdt, dan zie je snel genoeg of er vóór jou geremd wordt en heb je geen 50 meter zicht voor nodig. Maar je wil wel graag dat een achterligger die wel met 130 km/u aan komt jou wel op tijd ziet. Het gaat niet om zelf zien, maar om op tijd gezien worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49
Vandaag vooral geërgerd aan de personen die helemaal geen licht aan hadden terwijl het zicht toch echt op sommig stukken niet meer dan 200 meter was. Ik begrijp dat automatische lichten met deze omstandigheden niet altijd aan gaan, maar je mag toch van bestuurders verwachten dat ze hierover nadenken als ze om hen heen diverse mensen met mistlichten zien rijden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Mrjraider schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:12:
Jawel hoor, maar overdrijven is ook een vak.... Hier op tweakers moet je er zelfs examen in doen, wil je gelijk halen
bagatelliseren kunnen sommingen kennelijk ook als de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Had vanmorgen nergens last van, voornamelijk mensen die zonder licht rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dat jij er geen last van hebt betekent nog niet dat andere mensen er geen last van kunnen hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
Voor de belgen is het normaal dat ze mistlicht aandoen bij hevige regenval, dat is namelijk verplicht in België.

Beetje zoals wij het achterlijk vinden om de linkerrichtingaanwijzer te gebruiken op een rotonde, net alsof je daar wegkunt... :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Dan moet je toch even je theorie opfrissen ;)
Onnodig mistlampen aan vs geen verlichting is geen excuus/reden, als je niet beseft hoe hinderlijk onnodige
mistlichten zijn moet je toch echt even daarnaar gaan kijken, dan zie je het direct.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:23
Grote ledbak voorop doet wonderen tegen mistlichten... vaak snappen ze de hint wel na 10seconden. Maar inderdaad verschrikkelijk.
Aan de voorkant heb ik ook in me relatief kleine lage auto weinig last van, en zie vaak amper nog verschil tussen dagrijlichten en mistlichten.

Als ik me mistachterlicht al gebruik, en dat is zeer zelden, zet ik hem uit op het moment dat er iemand achter me rijd. Het is om te verkomen dat er iemand op je rijd die je niet ziet.. eenmaal erachter is die dus nergens meer nuttig voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Ik denk dan echt even dikke vinger naar de wet en regels. Mijn veiligheid gaat dan voor en als ik mistlampen aan wil hebben zodat ik zichtbaar ben bij dichte mist dan doe ik dat. Dat ik met groot licht sein omdat vrachtwagen x en lesauto zoveel weer eens ZONDER enig licht rij is ook voor de veiligheid van anderen en mijn eigen.

Ik heb geen zin in zo’n boer Harm achterop de auto te krijgen omdat ik van de wet geen mistlampen aan mag hebben 8)7

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Precies zo'n instelling dat er juist ongelukken gebeuren, mensen die alleen aan zichzelf denken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Prachtig kortzichtig nadenken :+
Giet dan benzine over de weg en steek het aan, ziet iedereen ook...
Met als gevolg dat net zoals bij de mistlichten je niks ziet en dus ook niet weet wat de afstand is en dan of erop rijden of stoppen en wachten tot die voorligger 500 meter verderop is... Zo maak je files en ongelukken, maar dat is oke want ze rijden niet op jou maar door jou tegen elkaar en dat maakt niets uit toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 12:29
Engineer Stewie schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:45:
[...]

Voor de belgen is het normaal dat ze mistlicht aandoen bij hevige regenval, dat is namelijk verplicht in België.

Beetje zoals wij het achterlijk vinden om de linkerrichtingaanwijzer te gebruiken op een rotonde, net alsof je daar wegkunt... :+
En toch is het eigenlijk verplicht om je knipperlicht naar links aan te hebben als je een rotonde niet gaat verlaten.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TunefulDJ_Mike schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:15:
[...]

En toch is het eigenlijk verplicht om je knipperlicht naar links aan te hebben als je een rotonde niet gaat verlaten.
Dan mag je me die wettekst even laten zien, want dat het verplicht is heb ik werkelijk nog nooit eerder gelezen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
[...]

Uh nee, niet verplicht, wel raden veel instructeurs het aan omdat het gewoon een stuk duidelijker is (zolang je het goed gebruikt en op tijd rechts aan geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Hoe kom je daar nou bij?

@ hierboven, het zorgt vrijwel altijd voor verwarring.

[ Voor 9% gewijzigd door saviour op 02-12-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

[...]

Een rotonde is 1 lange weg met alleen maar afslagen naar rechts. Je slaat nooit naar links af, dus om continu de richtingaanwijzer naar links aan te hebben is dus onzin.

Alleen bij mini-rotondes, waar je dus je tegenligger kunt zien en je eigenlijk meteen een bocht naar links maakt, wordt een richtingaanwijzer naar links zeer gewaardeerd.

En het gaat namelijk niet alleen om dat lampje zelf, maar om aan andere weggebruikers te laten zien wat je van plan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 12:29
Die precieze wet tekst weet ik niet maar bij de auto theorie zat bij mij een vraag of ik mijn knipperlicht naar links aan moet zetten zolang ik op een rotonde zit. Het juiste antwoord is toch echt ja.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TunefulDJ_Mike schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:22:
Die precieze wet tekst weet ik niet maar bij de auto theorie zat bij mij een vraag of ik mijn knipperlicht naar links aan moet zetten zolang ik op een rotonde zit. Het juiste antwoord is toch echt ja.
Dan zul je denk ik de vraag verkeerd onthouden hebben want het is in Nederland niet verplicht om richtingaanwijzer naar links te gebruiken op een rotonde.

Het wordt soms wel aangeraden (imho overdreven, maar ok), maar dat is geen verplichting.
Wanneer moet je richting aangeven op een rotonde?

Je moet bij het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts. Vaak geven bestuurders die de rotonde blijven volgen richting aan naar links. Dat is niet verplicht, maar het kan soms duidelijkheid geven voor andere weggebruikers op of rond de rotonde.
Zie https://vvn.nl/rotonde

[ Voor 25% gewijzigd door wildhagen op 02-12-2017 17:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

5183

RGAT schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:17:
[...]

Uh nee, niet verplicht, wel raden veel instructeurs het aan omdat het gewoon een stuk duidelijker is (zolang je het goed gebruikt en op tijd rechts aan geeft).
Ben je ook lekker klaar mee als leerling, in Duitsland bijvoorbeeld krijg je er een bekeuring voor. Slechte en zinloze gewoonte om aan te leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
En de belgen onder ons doen zelfs al de mistlicht aan bij (hevige) regenval terwijl dat in nl expleciet verboden is ivm weerkaatsing van licht op het natte wegdek.
Ik heb 1 keer in m'n leven een uur met mistachterlicht aan in de (zware) regen gereden, in Frankrijk. De reden was heel simpel: auto's zonder mistlicht waren amper te zien, auto's met mistlicht wel. Dan kies ik veiligheid boven wetgeving.

Als we het dan toch over verblindende lampen hebben: wat bezielt gemeenten om veel te felle LEDlampen als verkeerslicht te nemen? Overdag is het nog wel te doen, maar in het donker is 95% van het licht dat ik zie afkomstig van die lampen. Het gevolg is dat fietsers en voetgangers veel minder zichtbaar zijn.
Is het werkelijk nodig om op elk kruispunt meerdere groene of rode schijnwerpers te zetten? Het is heel leuk dat LED dat technisch mogelijk maakt, maar dat betekent nog niet dat je het ook zo moet gebruiken.
timmie78 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:16:
Vandaag vooral geërgerd aan de personen die helemaal geen licht aan hadden terwijl het zicht toch echt op sommig stukken niet meer dan 200 meter was. Ik begrijp dat automatische lichten met deze omstandigheden niet altijd aan gaan, maar je mag toch van bestuurders verwachten dat ze hierover nadenken als ze om hen heen diverse mensen met mistlichten zien rijden?
Slimmere auto's maakt dommere bestuurders.
wildhagen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:17:
Dan mag je me die wettekst even laten zien, want dat het verplicht is heb ik werkelijk nog nooit eerder gelezen?
In mijn ANWB theorieboek (ruim 20 jaar geleden) werden 4 pagina's gevuld met uitleg over grote verkeerspleinen ("rotonde" was geen officiele benaming). En inderdaad, als je naar links gaat gewoon naar links knipperen.
Maar als we het dan toch over richtingaanwijzers hebben: pak het rijbewijs eens af van iedereen die niet weet hoe die dingen werken, dan staan er meteen geen files meer omdat 60% met de trein mag! Een richtingaanwijzer heeft alleen nut als je er vanuit kan gaan dat-ie gebruikt wordt, nu moet je maar afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

timmie78 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:16:
Nee de auto denkt wel voor hun dat is het hele probleem met die automatische lampen. Ik zelf rijd in een oud brik uit het jaar 0 dus wat ik standaard doe is motor starten en dimlicht aan. Hoe moeilijk kan het zijn. |:(
Engineer Stewie schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:45:
[...]

Nou het linker knipperlicht is verdomd handig op een rotonde als je oplet. Ik neem aan dat ik je niet hoef te zeggen waarom?
Ik weet dat het in DE zelfs verboden is en vroeger was het in NL wel verplicht maar tegenwoordig niet meer maar voor de verkeersdoorstroming en ongelukken te voorkomen is het wel aan te raden.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 02-12-2017 17:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Laatst online: 16-01 18:40
Motorrijder hier.
Jaja, een andere discussie is of het verstandig is of niet op 2 wielen. Ga die maar elders beginnen.

Je mistlampen aan hebben met het huidige weer is niet alleen irritant maar echt, ècht gevaarlijk.
Ik heb geen wisser op mn vizier en mn handschoen kan niet alle regen verwijderen, gevolg; bijzonder verminderd zicht bij bijzonder (over) felle lichten.
Als je me niet verblind met je mistachterlicht dan kan ik je simpelweg niet zien en ook niet je afstand inschatten omdat je mistvoorlichten mijn spiegels compleet domineren.

Zijn je mistlampen die ene of 2e keer per jaar ècht nodig? Dan zit ik niet op de motor.
Zijn ze niet nodig? Ga er maar vanuit dat ik je een over actieve agent toewens die die lampen als persoonlijke belediging ziet en jouw dossier wil gebruiken als PR voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:29:
[...]

Ik heb 1 keer in m'n leven een uur met mistachterlicht aan in de (zware) regen gereden, in Frankrijk. De reden was heel simpel: auto's zonder mistlicht waren amper te zien, auto's met mistlicht wel. Dan kies ik veiligheid boven wetgeving.

Als we het dan toch over verblindende lampen hebben: wat bezielt gemeenten om veel te felle LEDlampen als verkeerslicht te nemen? Overdag is het nog wel te doen, maar in het donker is 95% van het licht dat ik zie afkomstig van die lampen. Het gevolg is dat fietsers en voetgangers veel minder zichtbaar zijn.
Is het werkelijk nodig om op elk kruispunt meerdere groene of rode schijnwerpers te zetten? Het is heel leuk dat LED dat technisch mogelijk maakt, maar dat betekent nog niet dat je het ook zo moet gebruiken.

[...]

Slimmere auto's maakt dommere bestuurders.

[...]

In mijn ANWB theorieboek (ruim 20 jaar geleden) werden 4 pagina's gevuld met uitleg over grote verkeerspleinen ("rotonde" was geen officiele benaming). En inderdaad, als je naar links gaat gewoon naar links knipperen.
Maar als we het dan toch over richtingaanwijzers hebben: pak het rijbewijs eens af van iedereen die niet weet hoe die dingen werken, dan staan er meteen geen files meer omdat 60% met de trein mag! Een richtingaanwijzer heeft alleen nut als je er vanuit kan gaan dat-ie gebruikt wordt, nu moet je maar afwachten.
Helemaal met je betoog eens. Zelf eens nagevraagd bij meerdere instanties hoeveel lumen nu bij elke lamp maximaal kan maar zoals je al raad of geen reactie of een onduidelijk antwoord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Wacht, dus als mensen klagen over personen die onterecht (en zelfs tegen de wet) verlichting voeren is dat opeens respectloos tegenover jou? :') Toch knap dat je je gekwetst kunt voelen door een terechte opmerking die niet eens tegen jou gericht is, heb je daar een speciale cursus voor moeten volgen of ben je met dat tere zieltje geboren?

Het gaat hier over mensen die met prima zicht allerlei (vaak slecht afgestelde) feestverlichting aanhebben, als het zicht werkelijk ruk was vanochtend waar jij reed gaat dat dus niet over jou, je moet je niet zo snel aangesproken voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 15:22
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:35 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
5183 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:24:
[...]

Ben je ook lekker klaar mee als leerling, in Duitsland bijvoorbeeld krijg je er een bekeuring voor. Slechte en zinloze gewoonte om aan te leren.
Ja dat zei de mijne er dan weer wel bij gelukkig maar het is natuurlijk gewoon waardeloos dat het zo verschilt :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:30:

Nou het linker knipperlicht is verdomd handig op een rotonde als je oplet. Ik neem aan dat ik je niet hoef te zeggen waarom?
Heel strikt genomen heeft het geen enkele toegevoegde waarde om je knipperlicht naar links te gebruiken bij het betreden van een rotonde. De toegevoegde waarde is ontstaan doordat er een heel aantal bestuurders vergeten/nalaten hun knipperlicht te gebruiken bij het verlaten van de rotonde.

Links-knipperen betekent niets anders dan: "ik blijf op de rotonde", maar geen knipperlicht gebruiken betekent precies hetzelfde - want je bent wel verplicht naar rechts te knipperen wanneer je de rotonde verlaat - doe je dat niet; blijf je dus op de rotonde.

Dan krijg je ook van die half-uitgevoerde varianten die gewoon vergeten hun knippertje naar links uit te zetten, of te laat, en dan ben je weer terug bij af met de doorstroming (en ja, die helden zie je ook regelmatig).
jwvdst schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:55:
[...]
die hebben zeker nooit de hectometer bordjes langs de weg zien staan. en het verschil tussen 50 of 100 meter zul je me nog niet zo snel over horen...
Naja, niet alle wegen hebben hectometer-paaltjes. En ondanks dat kennis omtrent die dingen noodzakelijk is voor het behalen van je rijbewijs, heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat niet iedereen de relatie hectometerpaaltje<->hectometer<->100 meter legt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Een verkeersplein is ook wat anders dan een rotonde, op de eerste heeft verkeer van rechts wat er op komt ook voorrang.

Peil links op een rotonde is vooral handig waar een rotonde is aangelegd op een doorgaande weg om 1 afslag te verbinden. 90% gast dan nog rechtdoor en daar anticipeert het verkeer ook op. Wil je dan die afslag hebben dan is die peil links handig.

Hoe zit het eigenlijk met die zogenoemde bermschijners?
Of bedoeld men daar mistlampen voor mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
eric.1 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:15:
[...]Links-knipperen betekent niets anders dan: "ik blijf op de rotonde", maar geen knipperlicht gebruiken betekent precies hetzelfde - want je bent wel verplicht naar rechts te knipperen wanneer je de rotonde verlaat - doe je dat niet; blijf je dus op de rotonde.
Hehe eindelijk iemand die het begrijpt. Schept alleen maar verwarring vooral als je snel kijkt of je op mag rijden. Nmw in DE zelfs verboden om naar links te knipperen tenzij het een turbo rotonde is. (met voorsorteer). En mijn rijinstructeur maar gewoon doordrammen ''dat het zo moet''. Ben er meteen mee gestopt toen ik mijn rijbewijs had :+ @hierboven ergens op anticiperen omdat 90% het doet dat werkt in het verkeer natuurlijk niet. Maar ik begrijp je punt gezien de rijvaardigheid van sommigen. Bermschijners wordt in de regel mistlampen voor mee bedoeld maar je hebt ook wagens met zgn bochtenverlichting in de koplamp (en dan bedoel ik niet meedraaiende lenzen).

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 02-12-2017 21:48 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik erger me aan de Nederlanders die bij hevige regen vergeten om hun mistlicht achter aan te doen....
Is verplicht bij ons.

Ik kan ook niet geloven dat je een uur na elkaar in die mistlichten zit te staren, en al zeker niet in een vrachtwagen waar je bijna 3m hoog zit. Net alsof je een hele dag achter dezelfde voorligger rijdt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

In België moet de mistlamp achter aan bij zware regenval? En aanblijven als er een auto achter je rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Tommie12 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:18:
Ik erger me aan de Nederlanders die bij hevige regen vergeten om hun mistlicht achter aan te doen....
Is verplicht bij ons.
Sjah, dat is dus verboden bij "ons". Ik gok dat de meeste ervan uit gaan dat het dan ook buiten onze grenzen niet de bedoeling is, heeft weinig met "vergeten" te maken.

Wellicht kunnen we in Europa/de EU ook de verkeersregels en gebruiken eens rechttrekken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:14:
[...]

Sjah, dat is dus verboden bij "ons". Ik gok dat de meeste ervan uit gaan dat het dan ook buiten onze grenzen niet de bedoeling is, heeft weinig met "vergeten" te maken.
Met die redenering mogen wij ook niet meer pissig zijn op Belgen in NL :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misbruik van mistlampen is erg, maar ik vind het zelf ook storend dat veel mensen die dingen schijnbaar vergeten uit te zetten. Als het mistig is geweest, dan zijn er mensen die nog dagen lang mistlicht voeren. Soms heb ik weleens het gevoel dat er mensen zijn die het mistlicht aanzetten als de winterbanden eronder gaan en weer uit met de zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 15:22
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:36 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CriticalHit_NL schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:01:
[...]
Nee.
[...]
Bron: https://www.rijksoverheid...autoverlichting-gebruiken

Edit: Ik las blijkbaar wat scheef, je bedoelde dat het in België verplicht is, hier in Nederland dus niet.
Bij de Belgen is het raar genoeg anders idd:
Achtermistlichten

Motorvoertuigen moeten uitgerust zijn met één of twee rode achtermistlichten. Zij moeten gebruikt worden wanneer:

- mist de zichtbaarheid beperkt tot minder dan 100 m;
- sneeuwval het zicht beperkt tot minder dan 100 m;
- het fel regent.
Deze achtermistlichten mogen niet in andere omstandigheden gebruikt worden.
http://www.lokalepolitie....n-verplicht-of-niet-.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

En wat dacht je van vrachtwagen met 100.000 ledjes dat vind ik dus storend en mag ook niet.
Beroepschaufeurs nog wel.

Mislicht ik kan me er niet aan storen. Stoor me meer aan slecht afgestelde koplampen en dat zijn ook genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Bij wisselen van rijstrook, afslaan of verlaten van rotonde geef je richting aan. Dus niet tijdens het rijden op rotonde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waar was dit? Als dit in Nederland was heb je dat verkeerd onthouden want dat is zeker niet juist.

Ik heb zelf bij mijn rijlessen wel aangeleerd gekregen om het linkerknipperlicht te gebruiken bij het nemen van de derde afslag (driekwart rond), maar dat is niet verplicht en eigenlijk een onzinnige gewoonte. Gewoon seinen (naar rechts uiteraard) bij afslaan is alles wat nodig is, al het andere zorgt alleen maar voor verwarring.

Het linkerknipperlicht altijd aanzetten zodra je de rotonde betreedt slaat helemaal nergens op.

Over afslaan op een rotonde gesproken: ik kan me altijd ontzettend ergeren aan mensen die dan 'vergeten' naar rechts te seinen. Hoe vaak ik wel niet onnodig moet remmen door dat soort lui...

[ Voor 23% gewijzigd door Compizfox op 03-12-2017 01:35 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Compizfox schreef op zondag 3 december 2017 @ 01:26:
[...]

[...]

Waar was dit? Als dit in Nederland was heb je dat verkeerd onthouden want dat is zeker niet juist.

Ik heb zelf bij mijn rijlessen wel aangeleerd gekregen om het linkerknipperlicht te gebruiken bij het nemen van de derde afslag (driekwart rond), maar dat is niet verplicht en eigenlijk een onzinnige gewoonte. Gewoon seinen (naar rechts uiteraard) bij afslaan is alles wat nodig is, al het andere zorgt alleen maar voor verwarring.

Het linkerknipperlicht altijd aanzetten zodra je de rotonde betreedt slaat helemaal nergens op.

Over afslaan op een rotonde gesproken: ik kan me altijd ontzettend ergeren aan mensen die dan 'vergeten' naar rechts te seinen. Hoe vaak ik wel niet onnodig moet remmen door dat soort lui...
Waar ik op dit moment woon in Duitsland begrijpen ze ook nagenoeg niks van verlichting, grof gezegd van het hele gebeuren dat besturen van een voertuig heet.

Paar voorbeelden.

*Tegemoetkomende automobilist met mistlicht en grootlicht aan. en dan simpel weigeren deze op normaal dimlicht te schakelen bij en voor tegemoetkomende verkeer.

*Mistlicht aan houden, waarom brand dat lampje op het dashboard toch?

*Diverse verlichting (lampjes) defect, verwisselen wij wel bij de apk 8)7

*verkeerd licht of helemaal geen licht voeren bij mist en schemer.
DRL aan, achter alles donker.
of helemaal geen licht aan en dan met een wit/grijs auto in de mist rijden.

*knipperlicht niet gebruiken of ander weggebruikers negeren.
vaak genoeg in de ijzers moeten gaan omdat ze doodleuk voor jou de rotonde oprijden...
Duitsers en rotondes gaan absoluut niet samen, Nederland niet, Duitsland niet....

*inhalen waar niet toegestaan. of gewoon inhalen in een bocht of voor een heuvel.

*zowel met vrachtauto als met personenauto, wil iemand je inhalen geef je maar gas bij.
geef je het op ga je achter hem rijden weer af laten zakken.... een stootram zou je legaal mogen gebruiken bij dit soort momenten.

* handheld bellen, bumperkleven, lichtseinen, afsnijden, etc.

maar ik leef nog :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Beetje stupide om je linkerpinker te gebruiken op een rotonde.

Het enige waarvoor een pinker dient is om aan te geven als je van rijrichting verandert. Bij mijn weten blijf je zolang je op de rotonde zit, dezelfde rijrichting gebruiken. Enkel bij verlaten verander je van rijrichting. Daarvoor zijn ze bedoeld. Niet om wat stom links te knipperen op een rotonde....

Komt op zelfde neer als op een rechte baan ganse tijd je rechter pinker op te zetten om aan te duiden dat je rechterkant van de weg rijdt....tenzij de weg naar links afbuigt, dan moet de linker pinker op staan.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Als ik er achter zo'n eentje rij dan denk ik gewoon "hey, een vermomde Belg" en dan ga ik gewoon verder met mijn leven. Dit zijn zaken die de moeite niet waard zijn je druk over te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

azz_kikr schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:31:
Beetje stupide om je linkerpinker te gebruiken op een rotonde.

Het enige waarvoor een pinker dient is om aan te geven als je van rijrichting verandert. Bij mijn weten blijf je zolang je op de rotonde zit, dezelfde rijrichting gebruiken. Enkel bij verlaten verander je van rijrichting. Daarvoor zijn ze bedoeld. Niet om wat stom links te knipperen op een rotonde....

Komt op zelfde neer als op een rechte baan ganse tijd je rechter pinker op te zetten om aan te duiden dat je rechterkant van de weg rijdt....tenzij de weg naar links afbuigt, dan moet de linker pinker op staan.
knipperlicht naar links als 3/4e of 3e afslag is het gewoon verplicht bij je rijexamen (in NL) je knipperlicht te gebruiken, doe je dit niet kan je hierop zakken.

beetje vooraf info opzoeken alvorens je zinloos begint te blaffen. of beter....herexamen rijbewijs?

foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.autorij-instructie.nl/wp-content/uploads/2007/09/eng9.jpg

dus je wilt driekwart rotonde afrijden?
je komt aanrijden, knipperlicht naar links, blijft aan tot je halverwege de rotonde bent, knipperlicht naar rechts en je slaat af. bij een dubbel rijbaan rotonde schuif je halverwege mits het kan een baan op. simpel kan het leven zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:37:
[...]

Integendeel, het is stupide, en bovenal asociaal, om het niet te doen.

Een knipperlicht dient om aan te geven waar je heen gaat aan de overige weggebruikers, voor iedereen die niet beperkt is is dat op een rotonde meteen duidelijk wanneer je naar links seint.
Het enige wat je doet is verwarring veroorzaken. Alleen naar rechts knipperen is afslaan. Links knipperen of niet knipperen betekent exact hetzelfde: ik blijf op de rotonde. Daarnaast, genoeg rotondes en situaties waarin je niet kunt zien of gezien kunt hebben wanneer de linksknipperaar de rotonde is opgereden. Dan is driekwart ook niet te bepalen.

Linksknipperaars mogen van mij beboet worden, net zoals mistlampverblinders.

@Anoniem: 97348 Ik vrees dat ie zelf opnieuw je rijbewijs moet gaan halen.

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 03-12-2017 10:54 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FirePuma142 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:51:
[...]

Het enige wat je doet is verwarring veroorzaken. Alleen naar rechts knipperen is afslaan. Links knipperen of niet knipperen betekent exact hetzelfde: ik blijf op de rotonde. Daarnaast, genoeg rotondes en situaties waarin je niet kunt zien of gezien kunt hebben wanneer de linksknipperaar de rotonde is opgereden. Dan is driekwart ook niet te bepalen.

dus ik begrijp hieruit dat jij als je links wilt afslaan, een stuk door rijd, 3x rechts afslaat en dan rechtdoor g aat waar jij eigenlijk wou afslaan naar links :+ :+ :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:53:
[...]

Verwarring veroorzaken doe je wanneer je geen knipperlichten gebruikt.

Als je je rijbewijs niet met een pakje boter hebt gekregen heb je het ooit ook op de juiste manier geleerd.
Exact. Alleen naar rechts bij verlaten. Meer niet. Meerdere rotondes in examenrit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Leuk die verhalen hierboven, maar houdt niemand er rekening mee dat sommige mensen (waaronder ik) vroeger dit dus niet hebben geleerd? Plus en deze is belangrijker: als sommige mensen wel knipperen dat ze erop blijven maar vervolgens vergeten aan te geven dat ze eraf gaan...
Ik heb al van alles gezien wat dat betreft...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:51:
[...]

knipperlicht naar links als 3/4e of 3e afslag is het gewoon verplicht bij je rijexamen (in NL) je knipperlicht te gebruiken, doe je dit niet kan je hierop zakken.

beetje vooraf info opzoeken alvorens je zinloos begint te blaffen. of beter....herexamen rijbewijs?
Misschien je eigen advies opvolgen? Knipperen naar links op een rotonde is in Nederland niet verplicht. Het is een advies, dat is iets anders dan een verplichting.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:55:
[...]

Ik heb er wel bijgezet dat het voor mensen die beperkt zijn nog steeds verwarrend kan zijn, maar die horen ook geen rijbewijs te hebben.
Inleveren dan maar.

@Brazos Fout. Je zit er 100 procent naast. Je kent de regels niet. Inleveren dus.

[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 03-12-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Maar mistlampen dus: vanmorgen klein stukje gereden en uiteraard een auto tegengekomen met de combinatie mistlicht voor aan plus stadslicht...man man man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

@Anoniem: 97348 Ik vrees dat ie zelf opnieuw je rijbewijs moet gaan halen.
elke 5 jaar 35 uur voor code 95, waarin ook praktijk in voor komt op verkeersregels.

maar misschien goed om dit voor ELKE bestuurder van een motorvoertuig de 35 uurs regel toe te passen?
na verlengen rijbewijs je 35 uur nascholing opfriscursus overhandigen, heb je dit niet nieuw examen doen.
wildhagen schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:56:
[...]

Misschien je eigen advies opvolgen? Knipperen naar links op een rotonde is in Nederland niet verplicht. Het is een advies, dat is iets anders dan een verplichting.
verplicht nee, wel socialer bij drukke verkeersmomenten.
Bij je rijexamen anders wel toepassen, je kunt hierop zakken! hoeft niet maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:56:
[...]

Bijna goed, je gebruikt links voor 3/4e en doet vervolgens rechts aan voor de afslag die je neemt.
Wat voor 3/6 of 4/5 rond punt?

Waar heb jij je rijbewijs dan bij gekregen? Of ben je zo een gevaar op de weg dat ze zeggen, ja knipper jij maar naar links....ga lekker fietsen joh.

Je knippert enkel bij verlaten van het rond punt naar rechts (nuja, even tevoren ofc); omdat je van rijrichting gaat veranderen. Links meedraaien met het rond punt =/= niet van rijrichting veranderen.

Links knipperen op een rond punt doe je enkel als je op een meerbaansvak rond punt van het buitenste naar 1 de binnenste banen wil gaan. Voor de rest enkel rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:03:
[...]

Bij je rijexamen anders wel toepassen, je kunt hierop zakken! hoeft niet maar kan.
Je kunt hier niet op zakken. Gek natuurlijk dat het zou kunnen, maar toch ook niet. Zou fijn zijn als er voor dit specifieke geval regelgeving zou zijn waar je het aan zou kunnen toetsen. Oh, maar wacht, die is er gewoon: een rotonde is een doorgaande weg, richting aangeven is alleen verplicht bij afslaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:07
Het enige wat je doet is verwarring veroorzaken.wegnemen
Zo, ik heb het even voor je gefixt.
Links knipperen of niet knipperen betekent exact hetzelfde: ik blijf op de rotonde.
In theorie heb je gelijk...

Niet knipperen betekent in de praktijk: Je hebt geen flauw idee wat ik ga doen. F*ck you, ik sla hier af, hahaha je staat voor niks te wachten.

In diezelfde praktijk is een rotonde driekwart nemen op een doorgaande weg waar 95% rechtdoor rijdt bijzonder gevaarlijk zonder naar links aan te geven. Omdat 95% rechtdoor gaat, en de meeste mensen geen richting aangeven rijdt men maar gewoon de rotonde op, "anders sta je er over een kwartier nog". Als ik niet naar links aangeef daar dan kan ik iedere week op kosten van een ander een nieuwe auto uitzoeken...

Om weer terug te komen bij mistachterlichten: Het grootste probleem dat ik er mee heb is dat mensen ze niet weer UIT zetten.

De wet zegt wel wanneer je ze aan mag zetten (en daarmee ook wanneer het dus niet mag), maar het is geen verplichting. Er wordt helaas bijzonder weinig stilgestaan bij waarom je ze aan zou zetten, en vooral, wat dat precies betekent.

Zodra er iemand achter je rijdt kan die !@#$%^&* schijnwerper UIT, ik heb je al lang gezien...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mistlicht achter is gewoon zwaar kut.
Als je eventjes links of rechts kijkt dan zie je ze branden in je ooghoeken en lijkt het net alsof je voorganger vol op de rem trapt.

Waarom maken ze die lampen niet felgroen of een andere opvallende kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

M!chel schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:26:
Als je eventjes links of rechts kijkt dan zie je ze branden in je ooghoeken en lijkt het net alsof je voorganger vol op de rem trapt.

Geel/oranje?

bij mijn volvo uit 97 heb ik in beide lichtunits mistlichten zitten achter.
echter rechts is een dummy doordat deze een breekplaatje voor heeft zitten en heeft geen lamphouder.
links dus bestuurderszijde is wel een mistlicht en enkele deze brand als ik deze nodig heb. (nagenoeg nooit)

wat mij echter meer stoort bij moderne auto's, LED achterlichten die super fel zijn.
zowel stad als remlicht.
maar het meest irritante is de koplamp met knipperlicht er in.
bij de nieuwe auto's zie je van een afstand niet of ze willen afslaan omdat hun dimlicht brand 8)7
pas als ze dichtbij genoeg zijn zie je het pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Paul schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:21:
[...]
Zo, ik heb het even voor je gefixt.
[...]
In theorie heb je gelijk...

Niet knipperen betekent in de praktijk: Je hebt geen flauw idee wat ik ga doen. F*ck you, ik sla hier af, hahaha je staat voor niks te wachten.

In diezelfde praktijk is een rotonde driekwart nemen op een doorgaande weg waar 95% rechtdoor rijdt bijzonder gevaarlijk zonder naar links aan te geven. Omdat 95% rechtdoor gaat, en de meeste mensen geen richting aangeven rijdt men maar gewoon de rotonde op, "anders sta je er over een kwartier nog". Als ik niet naar links aangeef daar dan kan ik iedere week op kosten van een ander een nieuwe auto uitzoeken...

Om weer terug te komen bij mistachterlichten: Het grootste probleem dat ik er mee heb is dat mensen ze niet weer UIT zetten.

De wet zegt wel wanneer je ze aan mag zetten (en daarmee ook wanneer het dus niet mag), maar het is geen verplichting. Er wordt helaas bijzonder weinig stilgestaan bij waarom je ze aan zou zetten, en vooral, wat dat precies betekent.

Zodra er iemand achter je rijdt kan die !@#$%^&* schijnwerper UIT, ik heb je al lang gezien...
Niet knipperen betekent dat je op de rotonde blijft, anders was je al naar rechts aan het knipperen....simpel toch.

Je zegt dat je enkel links knippert als je 3/4 moet. Meeste ronden punten kan je niet over kijken, hoe moet men onderscheid maken als je al aan 2/4 of nog maar 1/4 van de toertje bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:22:
[...]

Als je rechtdoor over de rotonde gaat knipper je ook bij de afslag ondanks dat je rijrichting niet veranderd.
Je kunt wel heel hautain (beperkt, asociaal) proberen je mening door te drammen, maar deze quote geeft aan dat je de essentie van een rotonde niet begrepen hebt.

Knipper je op een doorgaande rechte weg met vier of meer zijwegen naar rechts en geen naar links ook naar links tot je de derde zijweg bijna bereikt hebt om dan naar rechts te knipperen? Nee.

Dat de weg cirkelvormig is, en niet recht, verandert niets aan de regels.

@Paul Gebrek aan knipperen oplossen met méér knipperen is nogal apart te noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 03-12-2017 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
M!chel schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:26:

Maarja, dan gebruikt iemand ze weer wanneer het niet nodig is / niet de bedoeling is. Ze zijn niet voor jan lul zo fel, minder dan 50m zicht is best weinig. Als je ze alleen dan gebruikt heb je er echt geen last van als je daar achter zit. Een ander kleurtje gebruiken verandert daar niets aan.

De enige keren dat ik ze heb moeten gebruiken (mijn voorgangers gelukkig dus ook) was het echt verre van vervelend (qua felheid). Het was praktisch het enige wat je voor je zag...dan voelt het niet veel anders dan een normaal achterlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:01:
[...]

Maarja, dan gebruikt iemand ze weer wanneer het niet nodig is / niet de bedoeling is. Ze zijn niet voor jan lul zo fel, minder dan 50m zicht is best weinig. Als je ze alleen dan gebruikt heb je er echt geen last van als je daar achter zit. Een ander kleurtje gebruiken verandert daar niets aan.
Remlichten zijn ook felrood. Daarom lijkt een mistlamp bij verkeerd gebruik erg veel op remlicht.
Een ander kleurtje zou dat probleem dus wel oplossen.
Het is te makkelijk om te zeggen dat je je remlicht gewoon niet verkeerd moet gebruiken. Dat lost het probleem niet op, er zitten te veel domme mutsen op de weg die dat gewoon niet begrijpen.

Mutsen ja, want het zijn over het algemeen vrouwen die onterecht hun mistlamp aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:37:
[...]

Integendeel, het is stupide, en bovenal asociaal, om het niet te doen.

Een knipperlicht dient om aan te geven waar je heen gaat aan de overige weggebruikers, voor iedereen die niet beperkt is is dat op een rotonde meteen duidelijk wanneer je naar links seint.
Het punt is dat het nergens voor nodig is als je netjes naar rechts knippert zodra je de rotonde verlaat, zoals @eric.1 op de vorige pagina al uitstekend uitlegde. Het heeft geen toegevoegde waarde, want simpelweg niet knipperen betekent ook al dat je op de rotonde blijft, en kan in veel gevallen alleen maar voor verwarring zorgen omdat het geen algemeen gebruik is (omdat het ook niet verplicht is).

Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:51:
[...]

[citation needed]

Paul schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:21:
Zeer herkenbaar, maar dat is een ander probleem. Mensen moeten gewoon naar rechts seinen zodra ze afslaan, en dat is ook alles wat nodig is. Dan is naar links knipperen nergens voor nodig.

[ Voor 46% gewijzigd door Compizfox op 03-12-2017 12:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ah gelukkig nog een topic waar mensen kunnen aangeven dat zij zelf perfecte bestuurders zijn en de overgrote meerderheid die zich op de weg bevindt sukkels zijn die hun rijbewijs zouden moeten inleveren.

Had toch gewoon in het Wegmisbruikers topic gekund, daar gaat het al jaren op exact dezelfde manier.

Toevallig dat net in deze topics de 10% van de mensen zitten die wel bijzonder goed auto kunnen rijden. :')

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Flagg schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:07:
Ah gelukkig nog een topic waar mensen kunnen aangeven dat zij zelf perfecte bestuurders zijn en de overgrote meerderheid die zich op de weg bevindt sukkels zijn die hun rijbewijs zouden moeten inleveren.

Had toch gewoon in het Wegmisbruikers topic gekund, daar gaat het al jaren op exact dezelfde manier.

Toevallig dat net in deze topics de 10% van de mensen zitten die wel bijzonder goed auto kunnen rijden. :')
Te veel azijn gedronken gisteravond? :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

M!chel schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:12:
[...]

Te veel azijn gedronken gisteravond? :/
Ik? Heb je dit topic gelezen? 8)7

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Gaat het over jou?
Maak je gewoon niet zo druk kerel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
'Na'? Dus eerst wachten tot dat inzicht komt? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-06 16:47
Mistlichten hebben mijzelf nog niet zo fel geïrriteerd, vooral de LED koplampen van moderne wagens zijn zeer irritant met hun felle blauwe licht. Die verlinden naar mijn gevoel veel feller dan halogeen(mist)lampen., en lijken nauwelijks naar de grond te schijnen.

Volgens mij vinden veel mensen het gebruik van de mistlampen in de praktijk gewoon moeilijk in te schatten, omdat ze het nooit goed aangeleerd kregen. Toen ik aan het oefenen was met rijden wou ma of pa liever niet de baan op bij mist...

[ Voor 41% gewijzigd door Mylan Piron op 03-12-2017 12:20 . Reden: Extra toegevoegd. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Daniel36 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:58:
Maar mistlampen dus: vanmorgen klein stukje gereden en uiteraard een auto tegengekomen met de combinatie mistlicht voor aan plus stadslicht...man man man.
Bij dichte mist is dat een goede combinatie en zelfs het advies he... Mistlampen aan, dimlicht uit. De beams van je mistlampen schijnen dan onder de mist door, en de beam van je dimlicht zorgt niet voor zelfverblinding. Stadslicht + mistlampen is dus een prima combinatie als de situatie daar om vraagt...
Ik las net hier iemand die mistlamp + groot licht suggereerde... Sorry, maar dan spoor je niet hoor. :’) Als er iets een mega slecht idee is dan is het wel je groot licht aanzetten in dichte mist.

Mbt dat knipperen bij rotondes... Jesus christ, wat een verhitte discussie. :+
Ik schaar me in het kamp dat van te voren naar links knippert voor 3e afslag of helemaal rond, naar rechts knippert als ik de 1e afslag pak, en pas bij de afslag zelf knipper als ik rechtdoor over de rotonde ga. Heel duidelijk, heel simpel.
Maar dit is inderdaad op geen enkele wijze verplicht, maar for the love of god: geef tenminste richting aan als je er wel vanaf gaat; er is vrij weinig zo super irritant als mensen die niet aangeven dat ze eraf gaan. Zeker als het druk is zorgen die eikels er vaak voor dat je ergens makkelijk tussen had gepast maar alsnog een paar auto’s langer moet wachten - daar krijg je files van.

Een tikje vervelender zijn nog mensen die het aangeven maar vervolgens er helemaal niet vanaf gaan... :+ Ben nog altijd benieuwd wie dan de schuldige is bij een ongeval, maar gok zomaar dat het ‘t verkeer is dat de rotonde op komt rijden. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:38:
wat mij echter meer stoort bij moderne auto's, LED achterlichten die super fel zijn.
zowel stad als remlicht.
maar het meest irritante is de koplamp met knipperlicht er in.
Ik zag pas 's avonds zo'n auto met de lampen aan geparkeerd staan, 8 meter achter de auto stond een schuurtje prachtig rood verlicht. Het zijn schijnwerpers recht naar achter geworden. Een gloeilamp is vanaf de zijkant net zo fel als een LED-lamp, alleen die LED-lamp is 10 keer feller naar achteren.

Veel auto's doen tegenwoordig ook 1 mistlamp aan als ze de bocht door gaan. 't Is niet alsof we hier in een besneeuwd bos rijden, dus het is nergens voor nodig. En inderdaad, knipperlichten die de LED-dagrijverlichting laten knipperen... Moet dat nou?
Om het nog maar niet te hebben over achterlichten die soms een complete rode lijn van links naar rechts vormen. Het was ooit zo eenvoudig: standaardisatie maakt dat je voertuigen het snelst kan herkennen.
Of nieuwe Audi's die een soort Knight Rider animatie in de knipperlichten hebben zitten, hoe kan de RDW dat nou toestaan?

Even iets heel anders:
Ter lering ende vermaeck, het geen eigen topic waard, maar het is iets wat ik al een aantal keer gezien heb, het ziet er erg grappig/raar uit, en op Google kan ik er niets over vinden: ik zie tegenwoordig soms dansende koplampen in mijn binnenspiegel!
De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat iemand het echt zo geinstalleerd had: koplampen die op en neer bewegen en eruit zien als een Pixar meisjesauto die met de ogen knippert. Toen ik mijn hoofd omdraaide daarentegen hield het op!

De verklaring is eenvoudig: LED-koplampen knipperen (dat zie je erg goed bij nieuwe auto's in autoprogramma's), en mijn binnenspiegel trilt iets. Soms komt de knipperfrequentie van de koplamp mooi overeen met het trillen van de spiegel, met als resultaat dansende koplampen in mijn binnenspiegel.
Is dat meer mensen opgevallen of ben ik de enige? 8)

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 03-12-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RemcoDelft schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:42:
[...]
Even iets heel anders:
Ter lering ende vermaeck, het geen eigen topic waard, maar het is iets wat ik al een aantal keer gezien heb, het ziet er erg grappig/raar uit, en op Google kan ik er niets over vinden: ik zie tegenwoordig soms dansende koplampen in mijn binnenspiegel!
De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat iemand het echt zo geinstalleerd had: koplampen die op en neer bewegen en eruit zien als een Pixar meisjesauto die met de ogen knippert. Toen ik mijn hoofd omdraaide daarentegen hield het op!

De verklaring is eenvoudig: LED-koplampen knipperen (dat zie je erg goed bij nieuwe auto's in autoprogramma's), en mijn binnenspiegel trilt iets. Soms komt de knipperfrequentie van de koplamp mooi overeen met het trillen van de spiegel, met als resultaat dansende koplampen in mijn binnenspiegel.
Haha, dat niet specifiek, maar wel knipperende achterlichten. Als ik mijn ogen snel beweeg in het donker zie ik een heel 'spoor' door die knipperende achterlichten. Best irritant wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:42:
[...]
Even iets heel anders:

Zijn veel topics over op autoweek, en hier ook 1 of 2.
Ik weet precies wat je bedoelt en ik erger me daar kapot aan; alsof die lampen de hele tijd op en neer gaan/trillen. Het is minder irritant dan mensen die hun licht veel te hoog hebben staan, maar dit zie je de godganse tijd in je ooghoek dansen alsof iemand naar je zit te seinen - bloedirritant. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

WhatsappHack schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:41:
[...]

Bij dichte mist is dat een goede combinatie en zelfs het advies he... Mistlampen aan, dimlicht uit. De beams van je mistlampen schijnen dan onder de mist door, en de beam van je dimlicht zorgt niet voor zelfverblinding. Stadslicht + mistlampen is dus een prima combinatie als de situatie daar om vraagt...
Ik las net hier iemand die mistlamp + groot licht suggereerde... Sorry, maar dan spoor je niet hoor. :’) Als er iets een mega slecht idee is dan is het wel je groot licht aanzetten in dichte mist.
Zeker, maar het was niet mistig en ook droog en vrij onbewolkt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Daniel36 schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:54:
[...]

Zeker, maar het was niet mistig en ook droog en vrij onbewolkt... ;)
Ah :P Het was hier vanochtend vroeg nog best veradelijk met de mistbanken, vandaar. :)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste