Mistlichten en het misbruik ervan

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 97348

op zich maak ik mij nu minder zorgen om een fel rood lampje........
Dit is anders ook niet prettig te noemen :+
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/HHKbCdf62sXC/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/9o8q6N0ikxvW/360.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
WhatsappHack schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:41:
[...]

Bij dichte mist is dat een goede combinatie en zelfs het advies he... Mistlampen aan, dimlicht uit. De beams van je mistlampen schijnen dan onder de mist door, en de beam van je dimlicht zorgt niet voor zelfverblinding. Stadslicht + mistlampen is dus een prima combinatie als de situatie daar om vraagt...
Ik las net hier iemand die mistlamp + groot licht suggereerde... Sorry, maar dan spoor je niet hoor. :’) Als er iets een mega slecht idee is dan is het wel je groot licht aanzetten in dichte mist.
idd dan krijg je de licht net zo hard weer terug in je bakkes met verblinding tot gevolg
Mbt dat knipperen bij rotondes... Jesus christ, wat een verhitte discussie. :+
Ik schaar me in het kamp dat van te voren naar links knippert voor 3e afslag of helemaal rond, naar rechts knippert als ik de 1e afslag pak, en pas bij de afslag zelf knipper als ik rechtdoor over de rotonde ga. Heel duidelijk, heel simpel.
Maar dit is inderdaad op geen enkele wijze verplicht, maar for the love of god: geef tenminste richting aan als je er wel vanaf gaat; er is vrij weinig zo super irritant als mensen die niet aangeven dat ze eraf gaan. Zeker als het druk is zorgen die eikels er vaak voor dat je ergens makkelijk tussen had gepast maar alsnog een paar auto’s langer moet wachten - daar krijg je files van.

Een tikje vervelender zijn nog mensen die het aangeven maar vervolgens er helemaal niet vanaf gaan... :+ Ben nog altijd benieuwd wie dan de schuldige is bij een ongeval, maar gok zomaar dat het ‘t verkeer is dat de rotonde op komt rijden. ;)
Voor mij als vrachtwagenchauffeur is fijn ruim van te voren om te weten wat medeweggebruiks gaan doen op de rontonde zodat ik daar op in kan spelen. dus als je links of recht gaat op de rontonde van te voren voordat je de rontonde op gaat al links of recht aan geven zodat ik dan als vrachtwagen chauffeur voldoende tijd heb om daar op te anticiperen. Ik probeer altijd om de vrachtwagen zo lang mogelijk uit te laten rollen zodat ik niet stil kom te staan voor de rontonde. Want vergis je niet 50 ton (50000kg) vanuit stilstand weer in beweging krijgen is toch elke keer weer een flinke belasting/slijtage voor de koppeling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
jwvdst schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:45:
Voor mij als vrachtwagenchauffeur is fijn ruim van te voren om te weten wat medeweggebruiks gaan doen op de rontonde zodat ik daar op in kan spelen. dus als je links of recht gaat op de rontonde van te voren voordat je de rontonde op gaat al links of recht aan geven zodat ik dan als vrachtwagen chauffeur voldoende tijd heb om daar op te anticiperen. Ik probeer altijd om de vrachtwagen zo lang mogelijk uit te laten rollen zodat ik niet stil kom te staan voor de rontonde. Want vergis je niet 50 ton (50000kg) vanuit stilstand weer in beweging krijgen is toch elke keer weer een flinke belasting/slijtage voor de koppeling
Kan ik me goed voorstellen. Bij vrachtwagenchauffeurs vind ik sowieso dat mensen al snel ze echt niets gunnen en ik snap dat niet. Sta je in een file, wil een vrachtwagen invoegen/de weg oprijden bij een kruising. Al helemaal bij een kruising: als je ziet dat de tegenliggende rijrichting eindelijk even vrij is, dan is dat dé kans voor de vrachtwagen om over te steken. Even gas los, groot licht flashen en de vrachtwagen kan er op. Je verliest er wat... 2 seconden mee? Zo simpel. Maar nee, om de een of andere manier is het gaatje naar de auto voor je snel dichtrijden belangrijker want stel je voor dat er een vrachtwagen tussenkomt. :+ Geven en nemen in het verkeer is voor sommigen echt lastig, nemen blijkt belangrijker te zijn. ;(

Niet dat alle vrachtwagenchauffeurs nou de schoonheidsprijs verdienen hoor, daar niet van. :P Maarja... Dat knipperlicht hendeltje blijkt voor sommigen verrekte lastig te vinden te zijn. En dan is er ook nog de groep die denkt dat het een dirigeerstokje is, dat als ze het knipperlicht aanzetten dat ze dan voorrang hebben en zomaar de auto ervoor pleuren. :+ Bleh. :P

@Anoniem: 97348 Waar is dat dan!? :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@WhatsappHack dit is in Duitsland. woon ik inmiddels alweer 1 jaar en 2 maanden.
rheinland pfals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
WhatsappHack schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:00:
Even gas los, groot licht flashen en de vrachtwagen kan er op.
Lichtsignalen geven is een van de dingen waar 98% van de bestuurders een eigen betekenis aan heeft gegeven! Wil je iemand waarschuwen, duwt-ie z'n auto er juist voor |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:08:
[...]

Lichtsignalen geven is een van de dingen waar 98% van de bestuurders een eigen betekenis aan heeft gegeven! Wil je iemand waarschuwen, duwt-ie z'n auto er juist voor |:(
of ff seinen en hand wapperen.... pas op flitser!
kijk je in de spiegel, auto draait en komt met hoge snelheid achter je aan.... stop politie....
spreek uit ervaring lol :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:06:
[...]
Rare gewoontes. Linkerknipperlicht voor driekwart rotonde laat aan het verkeer recht tegenover je al snel zien waar je heen wilt, zodat zij weten waar ze aan toe zijn, en niet hoeven afwachten tot je de afslag voorbij bent om te zien of ze voor je moeten wachten. Dit is gewoon de beste manier om een rotonde te gebruiken.
[knip]
Een verkeersrotonde is eigenlijk niets anders dan een doorgaande weg met voorrang (indien zo aangegeven), en daarbij geef je bij het oprijden dus geen richting aan, ga je echter op de eerste afslag rechtsaf dan geef je richting aan naar rechts voordat je de verkeersrotonde op gaat rijden. Je geeft pas richting aan indien je die doorgaande weg gaat verlaten, en dat kan enkel naar rechts. Bij een verkeersrotonde met meerdere rijstroken geef je richting aan (links/rechts) bij wisselen van een rijbaan en zet je deze weer uit als je de juiste rijbaan hebt bereikt, je geeft vervolgens weer richting aan bij het verlaten van de verkeersrotonde.
Als iedereen het consequent doet zoals het zou moeten dan is er geen enkel probleem en is voor iedereen (die de regels kent) duidelijk wat de bedoeling is.

Richting aangeven bij en op een rotonde

Richting aangeven links afslaan;
- Als je voorsorteert naar links bij naderen en oprijden van de rotonde.
- Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
- Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

Richting aangeven rotonde rechtuit;
- Géén richting aangeven bij naderen en oprijden van de rotonde.
- Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

Richting aangeven rechts afslaan;
- Naar rechts: bij nadering, oprijden en verlaten van de rotonde.

Maar richting aangeven is iets wat velen ook fout doen bij het verlaten van een snelweg, en is het eigenlijk een hopeloos verhaal geworden hier in Nederland. (juist of überhaupt) Richting aangeven is voor velen schijnbaar een lastig verhaal geworden, te belachelijk voor woorden eigenlijk.

Maar het ging eigenlijk over een mistlamp?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 22:11
RemcoDelft schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:42:
[...]

Ik zag pas 's avonds zo'n auto met de lampen aan geparkeerd staan, 8 meter achter de auto stond een schuurtje prachtig rood verlicht. Het zijn schijnwerpers recht naar achter geworden. Een gloeilamp is vanaf de zijkant net zo fel als een LED-lamp, alleen die LED-lamp is 10 keer feller naar achteren.

Veel auto's doen tegenwoordig ook 1 mistlamp aan als ze de bocht door gaan. 't Is niet alsof we hier in een besneeuwd bos rijden, dus het is nergens voor nodig. En inderdaad, knipperlichten die de LED-dagrijverlichting laten knipperen... Moet dat nou?
Om het nog maar niet te hebben over achterlichten die soms een complete rode lijn van links naar rechts vormen. Het was ooit zo eenvoudig: standaardisatie maakt dat je voertuigen het snelst kan herkennen.
Of nieuwe Audi's die een soort Knight Rider animatie in de knipperlichten hebben zitten, hoe kan de RDW dat nou toestaan?

Even iets heel anders:
Ter lering ende vermaeck, het geen eigen topic waard, maar het is iets wat ik al een aantal keer gezien heb, het ziet er erg grappig/raar uit, en op Google kan ik er niets over vinden: ik zie tegenwoordig soms dansende koplampen in mijn binnenspiegel!
De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat iemand het echt zo geinstalleerd had: koplampen die op en neer bewegen en eruit zien als een Pixar meisjesauto die met de ogen knippert. Toen ik mijn hoofd omdraaide daarentegen hield het op!

De verklaring is eenvoudig: LED-koplampen knipperen (dat zie je erg goed bij nieuwe auto's in autoprogramma's), en mijn binnenspiegel trilt iets. Soms komt de knipperfrequentie van de koplamp mooi overeen met het trillen van de spiegel, met als resultaat dansende koplampen in mijn binnenspiegel.
Is dat meer mensen opgevallen of ben ik de enige? 8)
Ach het is bijna kerst, sommige auto's hebben dan hun kerstverlichting er alvast op zitten :+ .

Dat dansende in je spiegel komt volgens mij omdat de led lampen gedimd zijn, en eigenljjk continu aan/uit gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jwvdst Indien een auto nadert zonder knipperlicht, weet je dus dat hij op de rotonde blijft, tot minimaal de volgende mogelijkheid af te slaan. En niet elke vrachtwagen is 50 ton :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 14:41
azz_kikr schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:38:
Niet knipperen betekent dat je op de rotonde blijft, anders was je al naar rechts aan het knipperen....simpel toch.
Wel als je het verschil tussen wat de theorie zegt en wat er in de praktijk gebeurt negeert...
Compizfox schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:06:
[...]

Zeer herkenbaar, maar dat is een ander probleem.
Ben ik niet helemaal met je eens. Zoals je zelf ook zegt, als men netjes naar rechts aan zou geven dan is naar links aangeven ook niet meer 'nodig', en daarmee zijn beide gedragingen aan elkaar gerelateerd :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ben benieuwd wat de mistlicht terror vannacht gaat brengen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:10:
[...]

of ff seinen en hand wapperen.... pas op flitser!
kijk je in de spiegel, auto draait en komt met hoge snelheid achter je aan.... stop politie....
spreek uit ervaring lol :X
Die kwamen je even bedanken omdat je overige weggebruikers waarschuwt voor het gevaar dat allerlei mensen bij de flitser opeens vol op hun rem trappen? Dat is immers wel zo veilig en sociaal om te doen. :Y)

... En dan hopen dat ze dat als excuus slikken ipv een boete uit te schrijven. :+

@RemcoDelft In dit voorbeeld was het dan ook de bedoeling. Aangeven dat je de vrachtwagen voorlaat en die hem er dus voor kan gooien :P

[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 03-12-2017 17:21 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:06:
[...]
Waar ik op dit moment woon in Duitsland begrijpen ze ook nagenoeg niks van verlichting, grof gezegd van het hele gebeuren dat besturen van een voertuig heet.
Laat me raden: Offenbach :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 18:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mylan Piron schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:18:
Mistlichten hebben mijzelf nog niet zo fel geïrriteerd, vooral de LED koplampen van moderne wagens zijn zeer irritant met hun felle blauwe licht. Die verlinden naar mijn gevoel veel feller dan halogeen(mist)lampen., en lijken nauwelijks naar de grond te schijnen.

Volgens mij vinden veel mensen het gebruik van de mistlampen in de praktijk gewoon moeilijk in te schatten, omdat ze het nooit goed aangeleerd kregen. Toen ik aan het oefenen was met rijden wou ma of pa liever niet de baan op bij mist...
Dat zijn niet de LED lichten die dat doen, maar de XEON lampen. Als bestuurder van een dergelijke auto is het heel fijn, maar voor het overage verkeer is het vaak verblindend, ondanks dat gewoon dimlicht wordt gevoerd. Het is ook niet voor niets dat dergelijke Verlichting niet meer door jezelf achteraf ingebouwd mag worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hackus schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:34:
@jwvdst Indien een auto nadert zonder knipperlicht, weet je dus dat hij op de rotonde blijft, tot minimaal de volgende mogelijkheid af te slaan. En niet elke vrachtwagen is 50 ton :D
10,20,30,40 of 50 ton. het maakt allemaal niet uit. met een 1000 ~ 2000 kilo auto ga je het nooit van winnen.

Op mijn vrachtwagen (toegewezen truck) heb ik enkel op de trekker een mistlicht maar op de oplegger geen.
hoewel deze wel in de unit zit.
Leuk als je voorgaande ex collega chauffeur heel de bedrading kapot maakt of veranderd.
Maandag (morgen) ben ik gelukkig vrij.
heb mijn chef al diverse keren aangesproken dat ik dat licht op orde wil hebben, was er zeker een maand mee bezig.
afgelopen week vrijdag heb ik maar mijn chef aangespoord lees met een hamer mijn lichtunits kapot geslagen met een hamer.
Waar hij bij stond.
hij dreigen dat het voor eigen rekening zou worden, ik enkel gezegd dat ik met de truck dan even bij de BAG (bundesagentur für güter) zou stoppen en deze dan de vrachtwagen van top tot teen zou laten controleren.
BAG is de Nederlandse versie van ILT (inspectie leefomgeving en transport).
dinsdag pas beginnen net gehoord van de chef :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freee!! schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:30:
[...]

Laat me raden: Offenbach :?
Regio Neuwied.
Maar mijn woonplaats valt onder WesterWald. en hier ligt wel vaker sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 97348 Wat moet ik winnen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:28:
[...]
Het is duidelijker, veiliger en socialer om het linker knipperlicht te gebruiken als je 3/4e gaat. Zo weet iedereen waar je heen gaat en kan daar op anticiperen, in tegenstelling tot geen knipperlicht gebruiken. Dat is ook waarom rijscholen cursisten dat zo leren.

Mensen weten bij jou niet of je rechtdoor gaat of linksaf, bij mij weten ze dat wel. Dat is in hun en mijn voordeel.
Je begrijpt blijkbaar niet helemaal hoe het met regels gaat? De regels zijn duidelijk, er wordt echter een variant op bedacht die eerder onduidelijkheid schept dan duidelijkheid.

Dat gezegd hebbende, ik sta dus nét te wachten op een auto die met het knipperlicht naar links de rotonde op komt gereden om vervolgens nét voor de tweede afslag over te schakelen naar richting naar rechts waardoor ik voor niets stil ben gaan staan. En dat bedoel ik dus, de regels zijn duidelijk, de varianten daarop (die iemand zomaar bedacht heeft), scheppen verwarring en voorkomen een goede doorstroming.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:38

Grvy

Bot

@hardware-lover of van die mensen die iedereen overal voorrang geven. (en dan bedoel ik niet andere auto's) ondanks dat het toch echt niet zo is. Onder het mom van "ja, ik neem het niet hoor" moet je als je daarachter rijdt en niet verwacht dat jouw voorligger gaat stoppen opeens vol op de rem.. maar die mensen geven zichzelf een schouderklopje dat ze zo sociaal zijn in het verkeer. bah.
Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:28:
[...]

Het is duidelijker, veiliger en socialer om het linker knipperlicht te gebruiken als je 3/4e gaat. Zo weet iedereen waar je heen gaat en kan daar op anticiperen, in tegenstelling tot geen knipperlicht gebruiken. Dat is ook waarom rijscholen cursisten dat zo leren.

Mensen weten bij jou niet of je rechtdoor gaat of linksaf, bij mij weten ze dat wel. Dat is in hun en mijn voordeel.
Ik weet het bij jouw ook niet. Want je hebt e.a. rare eigen gemaakte fantasie regel.

Geen knipperlicht is rechtdoor. Want een rotonde is gewoon een 'weg' en je geeft het pas aan als je eraf gaat. Geef je dus aan dat je eraf gaat, ga je eraf.

Geef je links aan dan 1) zie ik dat toch 9 van de 10x niet vanwege de rotatie van je auto en 2) schept onduidelijkheid dus denk ik eerder dat je je knipperlicht vergeten bent.. :+
Freee!! schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:46:
[...]

Hoewel je volkomen gelijk hebt, vraag ik met toch af wat dit nog met mistlichten te maken heeft.
Weinig, maar het behoort ook tot de frustraties. O-)

[ Voor 63% gewijzigd door Grvy op 03-12-2017 17:47 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Grvy schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:44:
@hardware-lover of van die mensen die iedereen overal voorrang geven. (en dan bedoel ik niet andere auto's) ondanks dat het toch echt niet zo is. Onder het mom van "ja, ik neem het niet hoor" moet je als je daarachter rijdt en niet verwacht dat jouw voorligger gaat stoppen opeens vol op de rem.. maar die mensen geven zichzelf een schouderklopje dat ze zo sociaal zijn in het verkeer. bah.
Hoewel je volkomen gelijk hebt, vraag ik met toch af wat dit nog met mistlichten te maken heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik moet zeggen dat ik soms ook wel eens het mistlicht voor aan zet, omdat de weg soms erg slecht te zien is wegens slecht onderhoud en wanneer je dan ook nog een rij auto’s tegemoet komt en het regent dan is het zicht erg slecht.

Ik kom ook wel eens van die gekken tegen die hun koplampen op stadslicht hebben en daarbij mistlampen aan doen. Dat zou ook verboden moeten worden!

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

M!chel schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:14:
Gaat het over jou?
Maak je gewoon niet zo druk kerel.
Je had het toch tegen mij of niet? En je doet het wederom, je hebt het topic echt niet gelezen he?

Ík moet me niet druk maken. _/-\o_

[Edit] stom, ik zie het nu pas een Audi rijder. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Flagg op 03-12-2017 18:01 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Niet het hele topic gelezen, maar wat erger ik me hier ook aan.
Mensen hebben geen idee wat de wetgeving is met betrekking tot mistlichten.
"Oh jee ik zie de top van het flatgebouw niet" hop, alle lichten aan. Het feit dat je tot 15 auto's voor je ziet doet blijkbaar deze mensen niet realiseren dat ze zelf ook gezien worden door 15 auto's achter zich.

Die lichten moeten gewoon verboden worden.

Tot zover mijn frustratie. Voor de rest ga ik me weer verder ergeren aan linksrijders :+

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:F

ligt het aan mij of heerst hier een raar sfeertje?
lijkt wel elk woord dat men zegt zo gedraaid word dat men maar direct in tegenaanval moet gaan?
normaal een discussie of onderwerp bespreken kan anno 2017 zeker niet. en dit noemt zich volwassen :F

knipperlicht thema:
iedereen die ze wel wilt gebruiken. vooral doen.
iedereen die ze niet wilt gebruiken , dan niet.

mistlicht thema:
lampje te fel? zet een zonnebril op.

voor de rest wens ik ieder alvast een vrolijk advent :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flagg schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:59:
[...]

Je had het toch tegen mij of niet? En je doet het wederom, je hebt het topic echt niet gelezen he?

:F en nu beginnen we aan de wel/niet knipperlicht met mistlicht rijdende audi rijders bij te halen...man...man...man...
wat is het volgende? met ramen open rijdende en toeterende mercedes bestuurder?
de sjoemelende volkswagenrijder?
de dakloze winterbeer bmw rijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:08:
[...]

:F

ligt het aan mij of heerst hier een raar sfeertje?
lijkt wel elk woord dat men zegt zo gedraaid word dat men maar direct in tegenaanval moet gaan?
normaal een discussie of onderwerp bespreken kan anno 2017 zeker niet. en dit noemt zich volwassen :F

knipperlicht thema:

mistlicht thema:

Wat moet ik winnen met 1000-2000kg tegen 50ton, dat zei je net.
Ik rij voor een kameraad van mij +- 10.000km p/j met trekker-oplegger, ik begrijp je verder niet.

Ik heb ervaar nagenoeg geen hinder van LKW bestuurders, alleen als ze onverwachts op het laatste moment
de snelweg verlaten, ineens gaan inhalen of in de stad zonder richting aangeven van rijstrook wisselen.
(dat zijn ook degene die zeggen/denken, met 1000-2000kg win je niet van 50ton)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 03-12-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
_Dune_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:32:
[...]

Dat zijn niet de LED lichten die dat doen, maar de XEON lampen. Als bestuurder van een dergelijke auto is het heel fijn, maar voor het overage verkeer is het vaak verblindend, ondanks dat gewoon dimlicht wordt gevoerd. Het is ook niet voor niets dat dergelijke Verlichting niet meer door jezelf achteraf ingebouwd mag worden.
Sommige LED's ook volgens mij. Xenon's regelen zichzelf af denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:55:
[...]
Regels rijden geen auto. [knip]
Nee, "men" hoort volgens de regels te rijden. Maar deze discussie lost niets op en is daarbij zwaar offtopic, en daarmee lap ik ook de regels van dit topic aan mijn laars, en dit hoort niet (voor mij tenminste niet) ;)

Overigens probeer ik mijn mist-achterlicht ook te gebruiken zoals het zou moeten, bij dichte mist of zware sneeuwval (laatste allang niet meer meegemaakt), al is het vaststellen van het zicht (50m of minder) wel heel erg lastig te bepalen, dan bij twijfel liever maar wat eerder ingeschakeld.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Flagg schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:59:
[...]

Helaas, ben geen Audi rijder.
Misschien toch eens wat minder azijn drinken joh, da's voor iedereen beter! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 110% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jwvdst
eigenlijk is het te treurig voor woorden maar als ik dit topic zo door lees is me topic een goede weerspiegeling van wat ik allemaal zoal allemaal mee maak als professioneel chauffeur op de vrachtauto. En die is niet heel positief. Laat voorop stellen dat ik ook niet 100% heilig ben en ook wel eens acties heb waarvan ik achteraf dacht dat verdient niet de schoonheidsprijs.Maar dan bedenk ik me hoe ik de volgende keer dat beter kan doen. Zoals sommigen hier hun gelijk proberen te halen en alleen maar aan zichzelf denken vraag ik me af hoe diegene in het verkeer zijn. Aan het verkeer deelnemen doen we samen en ja iedereen kan fouten maken en fouten maak je om van te leren. maar sommigen maken keer op keer dezelfde fout en lijken het niet te willen leren soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Wat zijn xeon lampen? En waar staat dat je ze achteraf niet mag inbouwen? In ben héél erg nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TheBrut3 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:37:
[...]
Wat zijn xeon lampen? En waar staat dat je ze achteraf niet mag inbouwen? In ben héél erg nieuwsgierig.
Hij bedoelt Xenon, een edelgas en hij verbastert het met Neon. Xenonlampen hebben inderdaad die irritante, blauwe kleur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:57

Reptile209

- gers -

jwvdst schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:25:
eigenlijk is het te treurig voor woorden maar als ik dit topic zo door lees is me topic een goede weerspiegeling van wat ik allemaal zoal allemaal mee maak als professioneel chauffeur op de vrachtauto. En die is niet heel positief. Laat voorop stellen dat ik ook niet 100% heilig ben en ook wel eens acties heb waarvan ik achteraf dacht dat verdient niet de schoonheidsprijs.Maar dan bedenk ik me hoe ik de volgende keer dat beter kan doen. Zoals sommigen hier hun gelijk proberen te halen en alleen maar aan zichzelf denken vraag ik me af hoe diegene in het verkeer zijn. Aan het verkeer deelnemen doen we samen en ja iedereen kan fouten maken en fouten maak je om van te leren. maar sommigen maken keer op keer dezelfde fout en lijken het niet te willen leren soms
Wat dat betreft kan het wegverkeer een voorbeeld nemen aan scheepvaart (hoewel eikels mensen in een strijkijzer daar ook de meest woeste acties uithalen) geldt voor de meeste schippers:
1. Goed zeemanschap
2. Altijd aanvaringen vermijden
3. Wees duidelijk in welke koers je vaart, dus hou koers of verander ruim op tijd van richting.

Pas daarna volgen alle harde regels. En dat helpt in een veel ontspannendere ervaring dan dat je gemiddeld op de weg ziet: ikke, ikke en de rest kan stikken. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Dat zijn niet de LED lichten die dat doen, maar de XEON lampen.
Lampen met Intel Xeon CPUs erin? :+

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06 18:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Compizfox schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:29:
[...]

Lampen met Intel Xeon CPUs erin? :+
Haha, nee de N was op. Dat moet natuurlijk Xenon zijn. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hardware-lover schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:30:
al is het vaststellen van het zicht (50m of minder) wel heel erg lastig te bepalen, dan bij twijfel liever maar wat eerder ingeschakeld.
Als je door de dichte mist het volgende hectometerpaaltje niet meer kan zien, *en* je achterligger dusdanig ver achter je is dat die ook slecht of niet meer te zien is, dan kan ie aan. Als je achterligger prima zichtbaar is in je spiegels, mag dat rode grootlicht ook wel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racker
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-03-2023
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:04:(....)

Je ziet ook regelmatig dat mensen een of twee kapotte koplampen hebben en dan maar beslissen de mistlampen te gebruiken als vervanging met goed zicht... (....)
In veel moderne auto's is het simpelweg onmogelijk om onderweg zelf een lampje te vervangen. Alles is zo compact op elkaar gebouwd onder die motorkap, dat je er gewoonweg niet bij kunt. En dan is het echt veiliger om het dimlicht helemaal uit te schakelen en mistlicht te gebruiken.

En natuurlijk zo snel mogelijk naar de garage... (H1 lampje €15,- ; incl montage verdubbelt dat 8)7 ; bedankt mijnheer/mevrouw de auto- ontwerper) |:( ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 15:30
Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:08:
knipperlicht thema:

mistlicht thema:

Nee.

Er zijn regels afgesproken wanneer je knipperlichten dient te gebruiken. Het is niet zo dat ze gebruikt mogen worden op momenten dat een bestuurder het leukt vindt.

Hetzelfde geldt voor mistlichten. Mistachterlicht pas aan bij minder dan 50 meter zicht (en in andere landen kan dat soms al bij minder dan 200 meter).

En jij bent beroepschauffeur....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:35
[...]

Sinds 1 April 2012 mag je achteraf weer xenon inbouwen. Ik heb dat ook gedaan en ben 1 van de verblinders, helaas.

De lampen voldoen aan de wettelijke regels, ze zijn goed afgesteld, sterker nog ik zet ze nog extra naar beneden zodat ik iemand niet per ongeluk verblind als ik over een drempel rij. Echter zijn er toch automobilisten die denken dat ik met groot licht rij oid en geven me lichtsignalen. Dan geef ik even groot licht terug om duidelijk te maken dat ik dimlicht voer.

Ze gaan toch niet van me verwachten dat ik de set weer uitbouw en terug ga naar halogeen lampen?

Als ik zo iemand tegen kom kijk ik gewoon een beetje naar de rechterstreep totdat die voorbij is.

Wat ik wel kwalijk vond is dat ik een keer een lesauto tegenkwam die groot licht voerde ipv dimlicht en dat in een drukke ochtendspits.

Zelf woon ik in een stad waar mensen juist heel erg zuinig zijn op de spullen, knipperlichten worden dus ook bijna nooit gebruikt. Je leert ermee omgaan en houd dan gewoon rekening met het onverwachte. Bij een rotonde weet je nooit of iemand rechtdoor gaat of 3/4e rond. Dat zie je alleen aan de beweging van de auto.

Mistlampen achter zie ik alleen vaak bij Belgen aan staan, Duitsers en Nederlanders vallen daarin heel erg mee. Misschien krijgen ze het in Belgie anders aangeleerd. Ik heb de mistlampen achter al zeker 5 jaar niet meer aan gehad en voor zal het ook ongeveer zo zijn. Die zorgen er alleen maar voor dat ik vooraan de auto de zijkant van de weg nog kan zien bij dichte mist dus die zijn vrij nutteloos in de meeste situaties. Dat heb ik nog maar 1 keer in mijn leven gehad dat ik de weg niet meer zag met alleen dimlicht.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pat911 schreef op maandag 4 december 2017 @ 07:36:
[...]

Nee.

Er zijn regels afgesproken wanneer je knipperlichten dient te gebruiken. Het is niet zo dat ze gebruikt mogen worden op momenten dat een bestuurder het leukt vindt.

Hetzelfde geldt voor mistlichten. Mistachterlicht pas aan bij minder dan 50 meter zicht (en in andere landen kan dat soms al bij minder dan 200 meter).

En jij bent beroepschauffeur....?
lees de reacties dan snap je mijn antwoord.
punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
kfaessen schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:02:
Dan geef ik even groot licht terug om duidelijk te maken dat ik dimlicht voer.
Ik denk niet dat ze dat begrijpen. Sowieso moet je je afvragen of het slim is je tegenliggers nog erger te verblinden :?
Ze gaan toch niet van me verwachten dat ik de set weer uitbouw en terug ga naar halogeen lampen?
Als het blijkbaar in jouw auto niet goed werkt zou ik zeggen dat dat wel een goed idee is. Ik heb fabrieksaf Xenon en ik heb nog nooit iemand zien seinen naar me.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 04-12-2017 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
Nee, ze verwachten dat je ze niet verblindt. Als "niet gebruiken" de enige optie is die jouw aftermarket inbouwset daarvoor heeft, dan ja :)

Ik heb al een keer een goede kennis van me in mijn auto plaats laten nemen terwijl ik de zijne nam, en dan op een lange rechte weg elkaar tegemoet rijden. Zijn reactie: "Holy shit, ik dacht dat men overdreef, maar dat is echt verblindend..."

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

RodeStabilo schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:56:
[...]

Ik denk niet dat ze dat begrijpen.

[...]

Als het blijkbaar in jouw auto niet goed werkt zou ik zeggen dat dat wel een goed idee is. Ik heb fabrieksaf Xenon en ik heb nog nooit iemand zien seinen naar me.
Dat is omdat jouw ( en mijne) van de fabriek uit komt met zelfregelende lampen. Trekt je caravan of ga je over drempel, gaan je lichten automatisch omhoog en omlaag. Normaal als je je wagen start, zal je je lampen zien opstarten en paar calibratie bewegingen maken.

Tuurlijk bij zelf ingebouwde lampen is het meestal voor de goedkoop en gaan ze lekker starre lampen gebruiken met alle gevolgen van dien.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
@azz_kikr klopt en daarom begrijp ik niet dat het achteraf inbouwen gewoon weer is toestaan en je dat dus op allerlei manieren fout ziet gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 120% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
racker schreef op maandag 4 december 2017 @ 07:31:
In veel moderne auto's is het simpelweg onmogelijk om onderweg zelf een lampje te vervangen. Alles is zo compact op elkaar gebouwd onder die motorkap, dat je er gewoonweg niet bij kunt. En dan is het echt veiliger om het dimlicht helemaal uit te schakelen en mistlicht te gebruiken.

En natuurlijk zo snel mogelijk naar de garage... (H1 lampje €15,- ; incl montage verdubbelt dat 8)7 ; bedankt mijnheer/mevrouw de auto- ontwerper) |:( ...
De meeste mensen rijden maanden door, en vervangen lampen pas bij de volgende apk.

Ik zou trouwens nooit een auto kopen waar ik niet zelf een koplamp kan vervangen. Ik had het begin dit jaar: even 5 minuten pielen, daarna naar huis gereden. Maar ik vond ik het lichtbeeld niet mooi (de goedkope lamp uit een universele set scheen veel hoger), dus de volgende dag beide koplampen vervangen.
Als je niet zelf een lamp kan vervangen kan je de ANWB bellen. Ik zou willen dat er meer boetes werden uitgeschreven voor verkeerde verlichting (dat zou toch geautomatiseerd moeten kunnen worden O-) ).

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 04-12-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brazos schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:30:
[...]

Dan zijn ze niet goed afgesteld dus, omdat dat waarschijnlijk ook gewoon niet kan. Het gaat hier niet om hoger of lager zetten. Een autolamp wordt gereflecteerd naar achter en vervolgens naar voren, beneden en licht naar rechts. Als je de lichtbron veranderd, wat je doet door een ander pitje te gebruiken, klopt er van de reflectie in de spiegels/reflectoren van de unit niets meer. Je krijgt dus strooilicht en schijnt mensen in de ogen, daarom seinen ze je. Dit kun je niet afstellen met de trim motor.

Waarom zou je ze niet weer uitbouwen? Mensen vinden je echt niet stoer hoor, en je zorgt voor overlast/gevaar. Eigenlijk zou je daar gewoon een boete en intrekking kentekenbewijs tot herkeuren voor moeten krijgen.

Zo'n halogeen pitje werkt prima hoor, gebruiken we al jaren.

[...]

Xenon vanaf fabriek is geen enkel probleem. Het probleem is dat mensen halfords pitjes draaien in koplamp units die daar niet voor gemaakt zijn. Van de reflectie klopt vervolgens niets meer, en andere weggebruikers worden verblind.

Helaas is dat tegenwoordig weer toegestaan.
gewone koplampen kunnen inderdaad geen xenon hebben.
projector koplampen kan je wel xenon inbouwen.
de normale koplampen kun je ook helemaal niet afstellen als er xenon in zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 15:23
Anoniem: 97348 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:48:
[...]

gewone koplampen kunnen inderdaad geen xenon hebben.
projector koplampen kan je wel xenon inbouwen.
de normale koplampen kun je ook helemaal niet afstellen als er xenon in zit
Je hebt/had ook auto's reflectorlampen die vanaf de fabriek met xenon werden geleverd (volgens mij een van de eerste generaties Prius). En andersom ook trouwens, dus halogeen in een koplamp met projector. Het is meer de afstelling (en gebrek aan mogelijkheid om dat uberhaupt te doen) die het probleem veroorzaakt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brazos schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:54:
[...]

Zowel projector als reflector lampen kunnen Xenon pitjes hebben als ze daarmee uit de fabriek zijn gerold.
Volvo gebruikt(e) bijvoorbeeld gewoon reflector lampen met xenon.
die zijn van de fabrikant dan al goedgekeurd.
mijn fase 1 volvo met de gewone koplampen zou nooit xenon kunnen verdragen.
s40 uit 97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 111% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 05-06 18:29
De eerste keer dat ik verblind wordt door mistlichten voor of achter moet ik nog tegen komen denk ik, gezeur om niks als je het mij vraagt. Als de omstandigheden er om vragen zet ik mistverlichting aan, ook als het minder dan 200 meter of 50 meter of whatever is. Die keus maak ik zelf, als bestuurder, naargelang de omstandigheden op dat moment.

Dagrijverlichting afschaffen, het wordt er alleen maar onveiliger van. Ik kan de mensen die ik in het pikkedonker zonder verlichting heb zien rijden de laatste week niet meer op 2 handen tellen (en nee, dat is niet in de stad of in een parkeer garage, maar op een donkere provinciale weg, met alleen je DRL LED'jes aan 'goh, wat zie ik toch weinig, maar ja, mijn verlichting gaat toch automatisch aan dus dat kan het niet zijn toch?'. Verlichting zou geen uit-stand moeten hebben. Als de motor draait gaat de stads en dimverlichting aan en je hebt dan alleen nog knoppen voor grootlicht en mistlichten.

Want zeg nou zelf, waarom zou je je lampen uit zetten? Zodat je minder goed zichtbaar bent?

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 04-12-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:35
Het is wel overtrokken, ik was erbij vergeten te vermelden dat ik alleen geseind wordt als het helemaal donker is en de andere kant hele slechte verlichting voert.

De verlichting is getest nadat die is ingebouwd en goedgekeurd. Qua verblinding valt het reuze mee, ik heb het zelf namelijk gezien van de andere kant. Als je zelf slechte verlichting voert en je rijd alleen op een provinciale weg dan is er niet veel licht nodig om iemand te verblinden. Je ogen zijn dan namelijk aan het donker gewend.

Ik zie dus geen reden om mijn verlichting daarop aan te passen.

Officieel is de behuizing er inderdaad niet voor gemaakt dat klopt, maar sommige overdrijven het verblinden wel. Ik rij niet zo’n oude polo met xenon verlichting. Die heeft veel meer last van het strooi licht.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Ik lees net even door de knipperlicht op rotondes discussie op de 3e pagina. Het is mij ook aangeleerd (in 2008) dat als ik 3-kwart rond ga ik voor de rotonde richting aan geef naar links en als ik de 2e afslag voorbij ben de richtingaanwijzer naar rechts zet.

Maar dat heb ik met mijn huidige auto afgeleerd, als ik namelijk voor de rotonde richting aan geef naar links en ik stuur naar rechts de rotonde op, gaat de richtingaanwijzer weer uit.

Mijn grootste ergernis is dat mensen denken dat als ze een rotonde op rijden dat ze dan denken dat dat valt onder 'rechts afslaan'. Dus rotonde oprijden met richting aan naar rechts, en eenmaal op de rotonde de richtingaanwijzer weer uit zetten. Inmiddels ben ik de rotonde opgereden omdat ik denk dat ze de 1e afslag pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

FastFred schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:12:
Ik lees net even door de knipperlicht op rotondes discussie op de 3e pagina. Het is mij ook aangeleerd (in 2008) dat als ik 3-kwart rond ga ik voor de rotonde richting aan geef naar links en als ik de 2e afslag voorbij ben de richtingaanwijzer naar rechts zet.

Maar dat heb ik met mijn huidige auto afgeleerd, als ik namelijk voor de rotonde richting aan geef naar links en ik stuur naar rechts de rotonde op, gaat de richtingaanwijzer weer uit.

Mijn grootste ergernis is dat mensen denken dat als ze een rotonde op rijden dat ze dan denken dat dat valt onder 'rechts afslaan'. Dus rotonde oprijden met richting aan naar rechts, en eenmaal op de rotonde de richtingaanwijzer weer uit zetten. Inmiddels ben ik de rotonde opgereden omdat ik denk dat ze de 1e afslag pakken...
Dat 2e deel doen ze niet gewild. Als je op een rotonde links aan je stuurt draait, gaat pinker naar rechts automatisch uit.

Vind ik persoon niet pinken minder gevaarlijk dan verkeerdelijk je rechter pinker te gebruiken of zinloos naar links pinken. Want bij niet pinken denk je dat die op de rotonde blijft, dus jij wacht als opkomend verkeer. Enige wat je hem dan kan verwijten is dat die lul is omdat jij er misschien voor kon :D
RemcoDelft schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:46:
[...]

De meeste mensen rijden maanden door, en vervangen lampen pas bij de volgende apk.

Ik zou trouwens nooit een auto kopen waar ik niet zelf een koplamp kan vervangen. Ik had het begin dit jaar: even 5 minuten pielen, daarna naar huis gereden. Maar ik vond ik het lichtbeeld niet mooi (de goedkope lamp uit een universele set scheen veel hoger), dus de volgende dag beide koplampen vervangen.
Als je niet zelf een lamp kan vervangen kan je de ANWB bellen. Ik zou willen dat er meer boetes werden uitgeschreven voor verkeerde verlichting (dat zou toch geautomatiseerd moeten kunnen worden O-) ).
Dat mensen 15-20 jaar terug rondreden met kapotte lichten, daar kon ik best inkomen...je had vaak geen manier om te weten of je lichten stuk waren tot iemand het je zei (remlichten vooral dan). Maar tegenwoordig krijg je al meldingen nog voor je de wagen start welke lamp er stuk is....dan blijf je vertikken om er naar te kijken. Dat versta ik niet.

Voor mij mogen ze ook meer boetes uitschrijven voor verkeerde lichting voeren, zeker vooraan. Achter boeit minder. Direct gedaan met die halfords conversies. Gewoon xenon zonder sproeiers en autoleveling verbieden.

[ Voor 34% gewijzigd door SadisticPanda op 04-12-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

azz_kikr schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:18:
[...]

Dat mensen 15-20 jaar terug rondreden met kapotte lichten, daar kon ik best inkomen...je had vaak geen manier om te weten of je lichten stuk waren tot iemand het je zei (remlichten vooral dan). Maar tegenwoordig krijg je al meldingen nog voor je de wagen start welke lamp er stuk is....dan blijf je vertikken om er naar te kijken. Dat versta ik niet.

Voor mij mogen ze ook meer boetes uitschrijven voor verkeerde lichting voeren, zeker vooraan. Achter boeit minder. Direct gedaan met die halfords conversies. Gewoon xenon zonder sproeiers en autoleveling verbieden.
moderne auto's wel. de ouder nog niet.
maar zelf controleer ik mijn verlichting elke zaterdag.
remlichten kun je makkelijk checken.
er is altijd wel een raam of reflecterend deel dat je van binnenuit kunt zien.
even remmen en je ziet als het goed is 3 lampen fel worden.

btw. mijn s40 uit 97 heeft een melding op dash voor defect lampje.
verteld allern niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
azz_kikr schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:18:
[...]

Dat 2e deel doen ze niet gewild. Als je op een rotonde links aan je stuurt draait, gaat pinker naar rechts automatisch uit.
Jawel, want als dat soort mensen richting aangeven naar rechts bij het oprijden van de rotonde (waardoor ik dus denk dat ze de 1e afslag pakken) gaat hij (handmatig) weer uit zodra de achterwielen over de haaientanden zijn, op dat moment draaien ze het stuur echt nog niet naar links want dan staan ze tussen de planten.

En ik krijg dan een hoop getoeter omdat 80 jarige muts rotondes niet snapt.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 04-12-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 17:54
Mistlampen achter zie ik alleen vaak bij Belgen aan staan, Duitsers en Nederlanders vallen daarin heel erg mee. Misschien krijgen ze het in Belgie anders aangeleerd.
Ik denk dat het er niet genoeg wordt ingehamerd, maar 't valt me ook op: bij de minste mistbank gaat bij veel landgenoten die mistlamp aan. En ze blijft ook aan: misschien was er op een gegeven moment wel een goeie reden om de mistlamp aan te zetten, maar dan moet ze ook uit als er weer voldoende zicht is :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Er is een partij die wel wat heeft aan het naar links richting aangeven bij het oprijden van de een rotonde. En dan zijn fietsers die bij "rechtuit" staan de wachten om over te steken. Want die weten dan dat je niet rechtuit gaat en hoeven niet te wachten tot je hun poot voorbij rijdt om dan rechts aan te geven.

Verder is hier om de omgeving een gewoonte aan het ontstaan om bij rechtdoor naar links aan te geven en dan als ze er afgaan wel naar rechts te knipperen. Je zou maar net als fietser denken dat je je dan over kan steken. BAM een auto die toch niet naar links gaat 8)7

Verder ben ik een voorstander er van de maximum snelheid van de auto te beperken tot
- met mistlichten voor, de equivalent van de remweg van maximaal 200m.
- met mistlichten achter, de equivalent van de remweg van maximaal 50m.
Dit omdat als je denkt dat je zo weinig ziet het ook niet verantwoord is harder te rijden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
LordSinclair schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:55:
Verder ben ik een voorstander er van de maximum snelheid van de auto te beperken tot
- met mistlichten voor, de equivalent van de remweg van maximaal 200m.
- met mistlichten achter, de equivalent van de remweg van maximaal 50m.
Dit omdat als je denkt dat je zo weinig ziet het ook niet verantwoord is harder te rijden.
Ik ook, maar dan andersom; als je sneller rijdt dan 74 km/uur (1 seconde reactietijd, remvertraging van 7.2 m/s2, ben te lui om het exact uit te rekenen dus heb in Excel de 50m benaderd :+ ) gaat je mist achterlicht uit.

En als de achteruitrijsensoren (met upgrade? :P ) gedurende 5 seconde een object achter je waarnemen op minder dan 3 seconden afstand, dan ook.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik kwam net onderweg naar huis 3 figuren met een brandend mistachterlicht tegen. Dit terwijl het kraakhelder is, en de zon flink schijnt en midden op de dag.

Ook vanochtend een behoorlijk aantal figuren met mistachterlicht aan, terwijl het ook toen gewoon krakhelder was...

Wat moet hier in 's hemelsnaam de logica zijn om bij deze omstandigheden het mistachterlicht aan te zetten? Het zicht was 500+ meter, geen <50 meter....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Van die 50+'ers zie je soms rijden inderdaad. Hebben iets gehoord over richting aangeven voor het oprijden van een rotonde en doen dus elke keer hun linker of rechter knipperlicht aan bij het oprijden. Iets met klok en klepel.
Kan best gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildhagen schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:25:
Ik kwam net onderweg naar huis 3 figuren met een brandend mistachterlicht tegen. Dit terwijl het kraakhelder is, en de zon flink schijnt en midden op de dag.

Ook vanochtend een behoorlijk aantal figuren met mistachterlicht aan, terwijl het ook toen gewoon krakhelder was...

Wat moet hier in 's hemelsnaam de logica zijn om bij deze omstandigheden het mistachterlicht aan te zetten? Het zicht was 500+ meter, geen <50 meter....
nog erger, net zo een figuur tegengekomen ZONDER verlichting aan 8)7
zag hem finaal over het hoofd (verlicht kruispunt, hij kom van een donker zijstraat).
Bijna zo een $%$#!!# in mijn zijkant :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:06
wildhagen schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:25:

Misschien kunnen die figuren beter een afspraak maken bij de opticien of oogarts. Wellicht hebben ze last van een andere waas...

Andere theorie: vergeten uit te zetten na het laatste gebruik van de auto in de "mist" (als dat überhaupt kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eric.1 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:05:
[...]

Misschien kunnen die figuren beter een afspraak maken bij de opticien of oogarts. Wellicht hebben ze last van een andere waas...

Andere theorie: vergeten uit te zetten na het laatste gebruik van de auto in de "mist" (als dat überhaupt kan).
de meeste auto's hebben een drukschakelaar.
na het nieuw starten van je auto is deze weer uit.
de ouder modellen hebben echter een trekschakelaar. deze blijft dus actief zelfs na het opnieuw starten.

dus ja het kan zeker helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er reed vandaag iemand met nogal felle mistlampen achter me. Dus ik sein met mijn mistlamp, begint hij met groot licht te schijnen. Na nog een keer met mijn mistlamp seinen liet hij zijn groot licht maar aan staan :F
Bij sommige bevolkingsgroepen is het gewoon volstrekt normaal om die lampen altijd aan te hebben. -O-

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 07:43

Daniel36

vernieuwde formule

Niet alle auto's hebben een lampje dat je verteld dat er een lamp stuk is, dit m.b.t. rondrijden met kapotte verlichting.
En wat betreft het ongewenst rijden met de mistlamp(en) aan:
Bij sommige auto's zit het lichtje dat verteld dat je mistlamp aanstaat uit het zicht.

Beide behoorlijk onhandig ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Daniel36 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:43:
Niet alle auto's hebben een lampje dat je verteld dat er een lamp stuk is, dit m.b.t. rondrijden met kapotte verlichting.
Of de auto het zelf aangeeft of niet, het blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder om met goed functionerende verlichting rond te rijden. Daarnaast zou het op moeten vallen als een dimlicht kapot is, je normale lichtbeeld is namelijk redelijk verstoord;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Napo schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:00:
[...]

Of de auto het zelf aangeeft of niet, het blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder om met goed functionerende verlichting rond te rijden. Daarnaast zou het op moeten vallen als een dimlicht kapot is, je normale lichtbeeld is namelijk redelijk verstoord;
Zeker, daarom loopt ik regelmatig even rond de auto. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 07:47
Maasluip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:36:
Bij sommige bevolkingsgroepen is het gewoon volstrekt normaal om die lampen altijd aan te hebben. -O-
Dit dus, ook midden op de dag, in de zon of als het bewolkt is (eigenlijk alles behalve mistig). Voor mij ook totaal onlogisch. Heb ook vaak het idee dat dit door de bestuurder bewust wordt gedaan, het zicht van de bestuurder wordt er midden op de dag niet beter door door die mistlampjes, en zichtbaar was je toch al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PatrickPR schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:54:
[...]

Dit dus, ook midden op de dag, in de zon of als het bewolkt is (eigenlijk alles behalve mistig). Voor mij ook totaal onlogisch. Heb ook vaak het idee dat dit door de bestuurder bewust wordt gedaan, het zicht van de bestuurder wordt er midden op de dag niet beter door door die mistlampjes, en zichtbaar was je toch al.
Veel mensen (van een bepaald slag) vinden het volgens mij 'stoer' staan om ze aan te hebben.
Samen met het weghalen danwel zwart spuiten van het merklogo van de grill.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 05-12-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Maasluip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:36:
Er reed vandaag iemand met nogal felle mistlampen achter me. Dus ik sein met mijn mistlamp, begint hij met groot licht te schijnen. Na nog een keer met mijn mistlamp seinen liet hij zijn groot licht maar aan staan :F
Je vind het raar dat als je tot tweemaal toe iemand het idee geeft een braketest te krijgen dat je dan grootlicht krijgt. Je mag van geluk spreken dit schoolmeestergedrag enkel hiertoe heeft geleid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wut? Eén mistlamp als braketest zien terwijl er bij remmen 3 remlichten aan gaan? Zonder verdere remvertraging? Bij een auto die ook niet op mijn bumper zit?
Nee, ik had me echt niet gerealiseerd dat iemand zo achterlijk zou kunnen zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 915187 Het signaal wat Maasluip aangeeft, is een normale attentie dat er (hinder) is vanwege verlichting achterliggend voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik noem die dingen ook we eens "dramlampen" (mistlampen voor).
Als ik met mijn kleine auto 140 rijd en wil voorkomen dat veel mede bestuurders hun auto ervoor gooien heb ik ze wel eens expres aangezet als test: het werkte... :F

Mensen zijn eerder geneigd grote/snelle/fel verlichte auto's ruim baan te geven dan kleinere auto's met de toegestane koplampen op dimlicht.

Ook wel eens op pad geweest met een Toyota IQ, werden we constant door alles en iedereen ingehaald want zo'n kleine auto MOET je inhalen natuurlijk.
We reden gewoon 130.

"het Calimero-syndroom" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Het omgekeerde Calimero-syndroom dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EddoH schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:37:
[...]
Het omgekeerde Calimero-syndroom dan ;)
Ook wel bekend als het compensatie-syndroom, precies waarom ze ook al die grote auto hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freee!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:42:
[...]

Ook wel bekend als het compensatie-syndroom, precies waarom ze ook al die grote auto hebben ;)
Daarom heb ik een Aygo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Geen behoefte aan een penis extensie in de vorm van een grote bolide.
:+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Daniel36 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:18:
[...]

Geen behoefte aan een penis extensie in de vorm van een grote bolide.
:+
voor mij is een grote auto geen verlenging van, maar een extra hulpmiddel om mijn snikkel te kunnen vervoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Anoniem: 97348 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:27:
[...]
voor mij is een grote auto geen verlenging van, maar een extra hulpmiddel om mijn snikkel te kunnen vervoeren :+
Precies daarom (en voor de kids) heb ik een Skoda Octavia ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Oja, jij rijdt zwaartransport :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hackus schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:39:
[...]

Oja, jij rijdt zwaartransport :)
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:27
Anoniem: 97348 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:25:
[...]

de ouder modellen hebben echter een trekschakelaar. deze blijft dus actief zelfs na het opnieuw starten.

Weet niet of je midden 2014 als oud bestempeld maar in mijn Octavia 3 Combi is het nog steeds mechanisch uittrekken voor de mistlichten hoor...
Volgens mij had mijn Golf 6 uit 2011 dan wel weer drukknoppen ervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:31:
[...]

Weet niet of je midden 2014 als oud bestempeld maar in mijn Octavia 3 Combi is het nog steeds mechanisch uittrekken voor de mistlichten hoor...
in de volvo s40 draai schakelaar met ernaast een knop voor de mistlicht.
maar je snapt wat ik bedoel toch?
elk merk en model is weer anders. dus daarom als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:27
Anoniem: 97348 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:25:
[...]

in de volvo s40 draai schakelaar met ernaast een knop voor de mistlicht.
maar je snapt wat ik bedoel toch?
elk merk en model is weer anders. dus daarom als voorbeeld.
Tuurlijk snap ik het, maar niet alle nieuwe auto’s hebben zo een knop. Ben er zeker van dat zen nieuwe octavia dat niet heeft, net zoals mijne.

Zo een drukknop is handiger idd. Dan moet je elke start je mistlicht weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 17:24
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Freee!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:42:
Ik rij in een Range Rover ;(
Oh, dank je... dat is een goed excuus :+

Ik snap dat moeten inhalen van kleinere auto's trouwens niet. Ook het willen afmeten van de mannelijkheid door snel(ler) te willen optrekken bij een verkeerslicht. Ga je gang, leef je uit, voel je goed als je sneller weg bent bij het verkeerslicht. Ik zie je wel bij de volgende, waar ik weer naast je sta omdat je te beroerd bent om rechts te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Deze oplossing is wel ideaal tegen die mafklappers die de mistlampen voor altijd aan hebben omdat het stoer is. Want zo te zien kan voor enkel aan in combinatie met achter en niet los van elkaar.

Afgelopen dagen (gisteren en vandaag) ook eens extra opgelet, maar heb niemand gezien met mistachterlicht (was ook gewoon helder). Zie wel genoeg mensen die de mistlampen voor aan hebben, vinden ze vast stoer.
Zie trouwens ook wel auto's waar de DRL fel blijft branden wanneer ze de dimlichten aan zetten. DRL hoort toch minimaal te dimmen wanneer de dimlichten aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004729

TheBrut3 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:33:
[...]

Deze oplossing is wel ideaal tegen die mafklappers die de mistlampen voor altijd aan hebben omdat het stoer is. Want zo te zien kan voor enkel aan in combinatie met achter en niet los van elkaar.

Afgelopen dagen (gisteren en vandaag) ook eens extra opgelet, maar heb niemand gezien met mistachterlicht (was ook gewoon helder). Zie wel genoeg mensen die de mistlampen voor aan hebben, vinden ze vast stoer.
Zie trouwens ook wel auto's waar de DRL fel blijft branden wanneer ze de dimlichten aan zetten. DRL hoort toch minimaal te dimmen wanneer de dimlichten aan gaan?
Ik dacht zelfs dat dat ook een bekeuring waardig is toch?
Of geldt dit alleen voor achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 17:24
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:37 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Pat911 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 06:57:
Ook het willen afmeten van de mannelijkheid door snel(ler) te willen optrekken bij een verkeerslicht.
Vlot doorrijden mag niet, alle wegen zijn voorzien van overwegend (veel) te lage snelheidslimieten en camera's. Vlot optrekken is (nog) niet verboden*, en dus het enige pleziertje wat je nog kan halen, zolang er niet iemand voor je rijd die 0-100 in een minuut wel snel genoeg vind.

Moet wel zeggen, met m'n snelle auto is rijden op de openbare weg echt een oefening in geduld, iedereen trekt zo fucking langzaam op dat ik met 10% gas en bij 2500 opschakelen al sneller weg ben, als de weg dan eindelijk vrij is, dan gaat het gas dr ook wel ff maximaal op tot ruim boven de limiet voodat ik 'm weer laat afzakken tot op de limiet. Maakt me dan ook geen zak uit of ik 30 seconden later weer voor een stoplicht sta. (liever niet natuurlijk, maar er zijn er zo veel..)

*Behalve als je wielspin veroorzaakt, of teveel herrie maakt, of de agent dr niet overheen mocht thuis en z'n frustratie wil afreageren door je auto 20 minuten lang te gaan doorzoeken op defecten en kapotte lampjes die er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 07:41
Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:37:
[...]

Integendeel, het is stupide, en bovenal asociaal, om het niet te doen.

Een knipperlicht dient om aan te geven waar je heen gaat aan de overige weggebruikers, voor iedereen die niet beperkt is is dat op een rotonde meteen duidelijk wanneer je naar links seint.
op een rotonde kun je niet linksaf. Het is feitelijk gezien een voorrangsweg met alleen maar afslagen naar rechts. Daarom is links knipperen compleet overbodig. Tevens zit er in 90% van de gevallen een kunstwerk midden op de rotonde waardoor tegemoetkomend verkeer toch niet ziet waar je heen gaat.
Als laatste is het in vrijwel ieder land verboden om links richting aan te geven op een rotonde.

Ik heb het dus wel geleerd, maar zsm afgeleerd. Gebruik gewoon je richtingaanwijzer naar rechts als je eraf gaat. Tegenwoordig zijn er zelfs mensen die linksaf richting aangeven als ze rechtdoor gaan.. :F

Verder ging het hier om mistlicht achter. Daarvan snap ik ook niet dat mensen niet weten dat het zicht sowieso minder moet zijn dan tussen 2 hm paaltjes. 50m is op zich lastig uit te meten natuurlijk op de meter nauwkeurig, maar laten we zeggen dat je dan niet meer harder dan 60kmh zou moeten durven..
Mistlicht vóór heb ik geen last van over het algemeen, maar goed.

Dat in andere landen zoals België en verplichting geldt bij regenval heeft te maken met het soort wegdek. In België en bv ook Duitsland heb je heel veel spray. In Nederland met zoab niet.
Anoniem: 97348 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:25:
[...]

Bij de eerste Focus, en verschillende Seats zat een trekschakelaar (in de draaischakelaar). Maar: je kon de verlichting alleen uitzetten als je de schakelaar weer indrukte. Dus bij de volgende keer starten stond het uit.

Bij mijn ex-206, bleef mistlicht vóór wel op de stand staan. Achtermistlicht draaide automatisch terug uit.

Huidige Volvo heeft 2 drukknoppen. Bij uitzetten, gaan ze geheel uit. Dit is alleen niet bij elke auto zo. Bij een Ford fiesta uit 2011 blijven ze aan

[ Voor 43% gewijzigd door GAIAjohan op 06-12-2017 23:44 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
AlexanderB schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:15:
en dus het enige pleziertje wat je nog kan halen, zolang er niet iemand voor je rijd die 0-100 in een minuut wel snel genoeg vind.
Ik geniet ook van snel optrekken, niet met de RaRo want dan moet ik nog wel wat gewicht in beweging brengen. Maar het gaat er mij meer om dat ze naast me staan en dan heel stoer hard wegrijden in de hoop dat ik dat ook doe. En dan 500 meter verder sta ik er weer naast.
Liever rij ik trouwens stevig door over slingerende bergweggetjes, maar die zijn er zo weinig in Nederland.
Moet wel zeggen, met m'n snelle auto is rijden op de openbare weg echt een oefening in geduld, iedereen trekt zo fucking langzaam op dat ik met 10% gas en bij 2500 opschakelen al sneller weg ben
Zelfs met die langzame RaRo trek ik al sneller door enkel de rem los te laten dan sommigen. Zeker bij verkeerslichten die kort op groen staan probeer ik altijd vlot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Laatst online: 04-06 21:23
mark-k schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:52:
[...]

net zoals slecht afgestelde verlichting.
Helemaal eens, de grootste offenders hiervan zijn mensen die zelf LED verlichting ingebouwd hebben. 9/10 keer zijn deze veel te fel en staan ze ook nog eens te hoog afgesteld waardoor je totaal verblind wordt snachts.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Engineer Stewie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:31:
[...]

Golf 6 is ook de lichtschakelaar uitrekken hoor. 1 tik is enkel achterste, 2 tikken is achterste en voorste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
guysp schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:24:
staan ze ook nog eens te hoog afgesteld
Of de Chinees prijst het (in mijn geval) wel aan als fietslamp maar er blijkt na levering geen enkele lens of bundel-limitatie in te zitten. Als je het dan toch gebruikt dan ben je gigantisch aan het verblinden....

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 2 3 4 Laatste