op zich maak ik mij nu minder zorgen om een fel rood lampje........
Dit is anders ook niet prettig te noemen

Dit is anders ook niet prettig te noemen

Anoniem: 97348
idd dan krijg je de licht net zo hard weer terug in je bakkes met verblinding tot gevolgWhatsappHack schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:41:
[...]
Bij dichte mist is dat een goede combinatie en zelfs het advies he... Mistlampen aan, dimlicht uit. De beams van je mistlampen schijnen dan onder de mist door, en de beam van je dimlicht zorgt niet voor zelfverblinding. Stadslicht + mistlampen is dus een prima combinatie als de situatie daar om vraagt...
Ik las net hier iemand die mistlamp + groot licht suggereerde... Sorry, maar dan spoor je niet hoor. :’) Als er iets een mega slecht idee is dan is het wel je groot licht aanzetten in dichte mist.
Voor mij als vrachtwagenchauffeur is fijn ruim van te voren om te weten wat medeweggebruiks gaan doen op de rontonde zodat ik daar op in kan spelen. dus als je links of recht gaat op de rontonde van te voren voordat je de rontonde op gaat al links of recht aan geven zodat ik dan als vrachtwagen chauffeur voldoende tijd heb om daar op te anticiperen. Ik probeer altijd om de vrachtwagen zo lang mogelijk uit te laten rollen zodat ik niet stil kom te staan voor de rontonde. Want vergis je niet 50 ton (50000kg) vanuit stilstand weer in beweging krijgen is toch elke keer weer een flinke belasting/slijtage voor de koppelingMbt dat knipperen bij rotondes... Jesus christ, wat een verhitte discussie.
Ik schaar me in het kamp dat van te voren naar links knippert voor 3e afslag of helemaal rond, naar rechts knippert als ik de 1e afslag pak, en pas bij de afslag zelf knipper als ik rechtdoor over de rotonde ga. Heel duidelijk, heel simpel.
Maar dit is inderdaad op geen enkele wijze verplicht, maar for the love of god: geef tenminste richting aan als je er wel vanaf gaat; er is vrij weinig zo super irritant als mensen die niet aangeven dat ze eraf gaan. Zeker als het druk is zorgen die eikels er vaak voor dat je ergens makkelijk tussen had gepast maar alsnog een paar auto’s langer moet wachten - daar krijg je files van.
Een tikje vervelender zijn nog mensen die het aangeven maar vervolgens er helemaal niet vanaf gaan...Ben nog altijd benieuwd wie dan de schuldige is bij een ongeval, maar gok zomaar dat het ‘t verkeer is dat de rotonde op komt rijden.
Kan ik me goed voorstellen. Bij vrachtwagenchauffeurs vind ik sowieso dat mensen al snel ze echt niets gunnen en ik snap dat niet. Sta je in een file, wil een vrachtwagen invoegen/de weg oprijden bij een kruising. Al helemaal bij een kruising: als je ziet dat de tegenliggende rijrichting eindelijk even vrij is, dan is dat dé kans voor de vrachtwagen om over te steken. Even gas los, groot licht flashen en de vrachtwagen kan er op. Je verliest er wat... 2 seconden mee? Zo simpel. Maar nee, om de een of andere manier is het gaatje naar de auto voor je snel dichtrijden belangrijker want stel je voor dat er een vrachtwagen tussenkomt.jwvdst schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:45:
Voor mij als vrachtwagenchauffeur is fijn ruim van te voren om te weten wat medeweggebruiks gaan doen op de rontonde zodat ik daar op in kan spelen. dus als je links of recht gaat op de rontonde van te voren voordat je de rontonde op gaat al links of recht aan geven zodat ik dan als vrachtwagen chauffeur voldoende tijd heb om daar op te anticiperen. Ik probeer altijd om de vrachtwagen zo lang mogelijk uit te laten rollen zodat ik niet stil kom te staan voor de rontonde. Want vergis je niet 50 ton (50000kg) vanuit stilstand weer in beweging krijgen is toch elke keer weer een flinke belasting/slijtage voor de koppeling
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Lichtsignalen geven is een van de dingen waar 98% van de bestuurders een eigen betekenis aan heeft gegeven! Wil je iemand waarschuwen, duwt-ie z'n auto er juist voorWhatsappHack schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:00:
Even gas los, groot licht flashen en de vrachtwagen kan er op.
of ff seinen en hand wapperen.... pas op flitser!RemcoDelft schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:08:
[...]
Lichtsignalen geven is een van de dingen waar 98% van de bestuurders een eigen betekenis aan heeft gegeven! Wil je iemand waarschuwen, duwt-ie z'n auto er juist voor
Een verkeersrotonde is eigenlijk niets anders dan een doorgaande weg met voorrang (indien zo aangegeven), en daarbij geef je bij het oprijden dus geen richting aan, ga je echter op de eerste afslag rechtsaf dan geef je richting aan naar rechts voordat je de verkeersrotonde op gaat rijden. Je geeft pas richting aan indien je die doorgaande weg gaat verlaten, en dat kan enkel naar rechts. Bij een verkeersrotonde met meerdere rijstroken geef je richting aan (links/rechts) bij wisselen van een rijbaan en zet je deze weer uit als je de juiste rijbaan hebt bereikt, je geeft vervolgens weer richting aan bij het verlaten van de verkeersrotonde.Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:06:
[...]
Rare gewoontes. Linkerknipperlicht voor driekwart rotonde laat aan het verkeer recht tegenover je al snel zien waar je heen wilt, zodat zij weten waar ze aan toe zijn, en niet hoeven afwachten tot je de afslag voorbij bent om te zien of ze voor je moeten wachten. Dit is gewoon de beste manier om een rotonde te gebruiken.
[knip]
Testing, one, two ...
Ach het is bijna kerst, sommige auto's hebben dan hun kerstverlichting er alvast op zittenRemcoDelft schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:42:
[...]
Ik zag pas 's avonds zo'n auto met de lampen aan geparkeerd staan, 8 meter achter de auto stond een schuurtje prachtig rood verlicht. Het zijn schijnwerpers recht naar achter geworden. Een gloeilamp is vanaf de zijkant net zo fel als een LED-lamp, alleen die LED-lamp is 10 keer feller naar achteren.
Veel auto's doen tegenwoordig ook 1 mistlamp aan als ze de bocht door gaan. 't Is niet alsof we hier in een besneeuwd bos rijden, dus het is nergens voor nodig. En inderdaad, knipperlichten die de LED-dagrijverlichting laten knipperen... Moet dat nou?
Om het nog maar niet te hebben over achterlichten die soms een complete rode lijn van links naar rechts vormen. Het was ooit zo eenvoudig: standaardisatie maakt dat je voertuigen het snelst kan herkennen.
Of nieuwe Audi's die een soort Knight Rider animatie in de knipperlichten hebben zitten, hoe kan de RDW dat nou toestaan?
Even iets heel anders:
Ter lering ende vermaeck, het geen eigen topic waard, maar het is iets wat ik al een aantal keer gezien heb, het ziet er erg grappig/raar uit, en op Google kan ik er niets over vinden: ik zie tegenwoordig soms dansende koplampen in mijn binnenspiegel!
De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat iemand het echt zo geinstalleerd had: koplampen die op en neer bewegen en eruit zien als een Pixar meisjesauto die met de ogen knippert. Toen ik mijn hoofd omdraaide daarentegen hield het op!
De verklaring is eenvoudig: LED-koplampen knipperen (dat zie je erg goed bij nieuwe auto's in autoprogramma's), en mijn binnenspiegel trilt iets. Soms komt de knipperfrequentie van de koplamp mooi overeen met het trillen van de spiegel, met als resultaat dansende koplampen in mijn binnenspiegel.
Is dat meer mensen opgevallen of ben ik de enige?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Wel als je het verschil tussen wat de theorie zegt en wat er in de praktijk gebeurt negeert...azz_kikr schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:38:
Niet knipperen betekent dat je op de rotonde blijft, anders was je al naar rechts aan het knipperen....simpel toch.
Ben ik niet helemaal met je eens. Zoals je zelf ook zegt, als men netjes naar rechts aan zou geven dan is naar links aangeven ook niet meer 'nodig', en daarmee zijn beide gedragingen aan elkaar gerelateerdCompizfox schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:06:
[...]
Zeer herkenbaar, maar dat is een ander probleem.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Die kwamen je even bedanken omdat je overige weggebruikers waarschuwt voor het gevaar dat allerlei mensen bij de flitser opeens vol op hun rem trappen? Dat is immers wel zo veilig en sociaal om te doen.Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:10:
[...]
of ff seinen en hand wapperen.... pas op flitser!
kijk je in de spiegel, auto draait en komt met hoge snelheid achter je aan.... stop politie....
spreek uit ervaring lol
[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 03-12-2017 17:21 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
[ Voor 103% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]
Laat me raden: OffenbachAnoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:06:
[...]
Waar ik op dit moment woon in Duitsland begrijpen ze ook nagenoeg niks van verlichting, grof gezegd van het hele gebeuren dat besturen van een voertuig heet.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat zijn niet de LED lichten die dat doen, maar de XEON lampen. Als bestuurder van een dergelijke auto is het heel fijn, maar voor het overage verkeer is het vaak verblindend, ondanks dat gewoon dimlicht wordt gevoerd. Het is ook niet voor niets dat dergelijke Verlichting niet meer door jezelf achteraf ingebouwd mag worden.Mylan Piron schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:18:
Mistlichten hebben mijzelf nog niet zo fel geïrriteerd, vooral de LED koplampen van moderne wagens zijn zeer irritant met hun felle blauwe licht. Die verlinden naar mijn gevoel veel feller dan halogeen(mist)lampen., en lijken nauwelijks naar de grond te schijnen.
Volgens mij vinden veel mensen het gebruik van de mistlampen in de praktijk gewoon moeilijk in te schatten, omdat ze het nooit goed aangeleerd kregen. Toen ik aan het oefenen was met rijden wou ma of pa liever niet de baan op bij mist...
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
10,20,30,40 of 50 ton. het maakt allemaal niet uit. met een 1000 ~ 2000 kilo auto ga je het nooit van winnen.Hackus schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:34:
@jwvdst Indien een auto nadert zonder knipperlicht, weet je dus dat hij op de rotonde blijft, tot minimaal de volgende mogelijkheid af te slaan. En niet elke vrachtwagen is 50 ton
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Je begrijpt blijkbaar niet helemaal hoe het met regels gaat? De regels zijn duidelijk, er wordt echter een variant op bedacht die eerder onduidelijkheid schept dan duidelijkheid.Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:28:
[...]
Het is duidelijker, veiliger en socialer om het linker knipperlicht te gebruiken als je 3/4e gaat. Zo weet iedereen waar je heen gaat en kan daar op anticiperen, in tegenstelling tot geen knipperlicht gebruiken. Dat is ook waarom rijscholen cursisten dat zo leren.
Mensen weten bij jou niet of je rechtdoor gaat of linksaf, bij mij weten ze dat wel. Dat is in hun en mijn voordeel.
Testing, one, two ...
Ik weet het bij jouw ook niet. Want je hebt e.a. rare eigen gemaakte fantasie regel.Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:28:
[...]
Het is duidelijker, veiliger en socialer om het linker knipperlicht te gebruiken als je 3/4e gaat. Zo weet iedereen waar je heen gaat en kan daar op anticiperen, in tegenstelling tot geen knipperlicht gebruiken. Dat is ook waarom rijscholen cursisten dat zo leren.
Mensen weten bij jou niet of je rechtdoor gaat of linksaf, bij mij weten ze dat wel. Dat is in hun en mijn voordeel.
Weinig, maar het behoort ook tot de frustraties.Freee!! schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:46:
[...]
Hoewel je volkomen gelijk hebt, vraag ik met toch af wat dit nog met mistlichten te maken heeft.
[ Voor 63% gewijzigd door Grvy op 03-12-2017 17:47 ]
Dit is een account.
Hoewel je volkomen gelijk hebt, vraag ik met toch af wat dit nog met mistlichten te maken heeft.Grvy schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:44:
@hardware-lover of van die mensen die iedereen overal voorrang geven. (en dan bedoel ik niet andere auto's) ondanks dat het toch echt niet zo is. Onder het mom van "ja, ik neem het niet hoor" moet je als je daarachter rijdt en niet verwacht dat jouw voorligger gaat stoppen opeens vol op de rem.. maar die mensen geven zichzelf een schouderklopje dat ze zo sociaal zijn in het verkeer. bah.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
[ Voor 102% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]
Je had het toch tegen mij of niet? En je doet het wederom, je hebt het topic echt niet gelezen he?M!chel schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:14:
Gaat het over jou?
Maak je gewoon niet zo druk kerel.
[ Voor 9% gewijzigd door Flagg op 03-12-2017 18:01 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Flagg schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:59:
[...]
Je had het toch tegen mij of niet? En je doet het wederom, je hebt het topic echt niet gelezen he?
Ík moet me niet druk maken.
[Edit] stom, ik zie het nu pas een Audi rijder.
Wat moet ik winnen met 1000-2000kg tegen 50ton, dat zei je net.Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:08:
[...]
![]()
ligt het aan mij of heerst hier een raar sfeertje?
lijkt wel elk woord dat men zegt zo gedraaid word dat men maar direct in tegenaanval moet gaan?
normaal een discussie of onderwerp bespreken kan anno 2017 zeker niet. en dit noemt zich volwassen![]()
knipperlicht thema:
iedereen die ze wel wilt gebruiken. vooral doen.
iedereen die ze niet wilt gebruiken , dan niet.
mistlicht thema:
lampje te fel? zet een zonnebril op.
voor de rest wens ik ieder alvast een vrolijk advent
[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 03-12-2017 18:22 ]
Sommige LED's ook volgens mij. Xenon's regelen zichzelf af denk ik?_Dune_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:32:
[...]
Dat zijn niet de LED lichten die dat doen, maar de XEON lampen. Als bestuurder van een dergelijke auto is het heel fijn, maar voor het overage verkeer is het vaak verblindend, ondanks dat gewoon dimlicht wordt gevoerd. Het is ook niet voor niets dat dergelijke Verlichting niet meer door jezelf achteraf ingebouwd mag worden.
Nee, "men" hoort volgens de regels te rijden. Maar deze discussie lost niets op en is daarbij zwaar offtopic, en daarmee lap ik ook de regels van dit topic aan mijn laars, en dit hoort niet (voor mij tenminste niet)
Testing, one, two ...
Helaas, ben geen Audi rijder.Flagg schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:59:
[...]
Je had het toch tegen mij of niet? En je doet het wederom, je hebt het topic echt niet gelezen he?
Ík moet me niet druk maken.
[Edit] stom, ik zie het nu pas een Audi rijder.
[ Voor 110% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]
Wat zijn xeon lampen? En waar staat dat je ze achteraf niet mag inbouwen? In ben héél erg nieuwsgierig._Dune_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:32:
Dat zijn niet de LED lichten die dat doen, maar de XEON lampen. Als bestuurder van een dergelijke auto is het heel fijn, maar voor het overage verkeer is het vaak verblindend, ondanks dat gewoon dimlicht wordt gevoerd. Het is ook niet voor niets dat dergelijke Verlichting niet meer door jezelf achteraf ingebouwd mag worden.
Hij bedoelt Xenon, een edelgas en hij verbastert het met Neon. Xenonlampen hebben inderdaad die irritante, blauwe kleur.TheBrut3 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:37:
[...]
Wat zijn xeon lampen? En waar staat dat je ze achteraf niet mag inbouwen? In ben héél erg nieuwsgierig.
Wat dat betreft kan het wegverkeer een voorbeeld nemen aan scheepvaart (hoewel eikels mensen in een strijkijzer daar ook de meest woeste acties uithalen) geldt voor de meeste schippers:jwvdst schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:25:
eigenlijk is het te treurig voor woorden maar als ik dit topic zo door lees is me topic een goede weerspiegeling van wat ik allemaal zoal allemaal mee maak als professioneel chauffeur op de vrachtauto. En die is niet heel positief. Laat voorop stellen dat ik ook niet 100% heilig ben en ook wel eens acties heb waarvan ik achteraf dacht dat verdient niet de schoonheidsprijs.Maar dan bedenk ik me hoe ik de volgende keer dat beter kan doen. Zoals sommigen hier hun gelijk proberen te halen en alleen maar aan zichzelf denken vraag ik me af hoe diegene in het verkeer zijn. Aan het verkeer deelnemen doen we samen en ja iedereen kan fouten maken en fouten maak je om van te leren. maar sommigen maken keer op keer dezelfde fout en lijken het niet te willen leren soms
Zo scherp als een voetbal!
Lampen met Intel Xeon CPUs erin?_Dune_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:32:
[...]
Dat zijn niet de LED lichten die dat doen, maar de XEON lampen.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Haha, nee de N was op. Dat moet natuurlijk Xenon zijn.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Als je door de dichte mist het volgende hectometerpaaltje niet meer kan zien, *en* je achterligger dusdanig ver achter je is dat die ook slecht of niet meer te zien is, dan kan ie aan. Als je achterligger prima zichtbaar is in je spiegels, mag dat rode grootlicht ook wel weer uit.hardware-lover schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:30:
al is het vaststellen van het zicht (50m of minder) wel heel erg lastig te bepalen, dan bij twijfel liever maar wat eerder ingeschakeld.
In veel moderne auto's is het simpelweg onmogelijk om onderweg zelf een lampje te vervangen. Alles is zo compact op elkaar gebouwd onder die motorkap, dat je er gewoonweg niet bij kunt. En dan is het echt veiliger om het dimlicht helemaal uit te schakelen en mistlicht te gebruiken.CriticalHit_NL schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:04:(....)
Je ziet ook regelmatig dat mensen een of twee kapotte koplampen hebben en dan maar beslissen de mistlampen te gebruiken als vervanging met goed zicht... (....)
Nee.Anoniem: 97348 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:08:
knipperlicht thema:
iedereen die ze wel wilt gebruiken. vooral doen.
iedereen die ze niet wilt gebruiken , dan niet.
mistlicht thema:
lampje te fel? zet een zonnebril op.
voor de rest wens ik ieder alvast een vrolijk advent
Sinds 1 April 2012 mag je achteraf weer xenon inbouwen. Ik heb dat ook gedaan en ben 1 van de verblinders, helaas._Dune_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:32:
[...]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
lees de reacties dan snap je mijn antwoord.Pat911 schreef op maandag 4 december 2017 @ 07:36:
[...]
Nee.
Er zijn regels afgesproken wanneer je knipperlichten dient te gebruiken. Het is niet zo dat ze gebruikt mogen worden op momenten dat een bestuurder het leukt vindt.
Hetzelfde geldt voor mistlichten. Mistachterlicht pas aan bij minder dan 50 meter zicht (en in andere landen kan dat soms al bij minder dan 200 meter).
En jij bent beroepschauffeur....?
Ik denk niet dat ze dat begrijpen. Sowieso moet je je afvragen of het slim is je tegenliggers nog erger te verblindenkfaessen schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:02:
Dan geef ik even groot licht terug om duidelijk te maken dat ik dimlicht voer.
Als het blijkbaar in jouw auto niet goed werkt zou ik zeggen dat dat wel een goed idee is. Ik heb fabrieksaf Xenon en ik heb nog nooit iemand zien seinen naar me.Ze gaan toch niet van me verwachten dat ik de set weer uitbouw en terug ga naar halogeen lampen?
[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 04-12-2017 09:26 ]
Nee, ze verwachten dat je ze niet verblindt. Als "niet gebruiken" de enige optie is die jouw aftermarket inbouwset daarvoor heeft, dan jakfaessen schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:02:
Ze gaan toch niet van me verwachten dat ik de set weer uitbouw en terug ga naar halogeen lampen?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is omdat jouw ( en mijne) van de fabriek uit komt met zelfregelende lampen. Trekt je caravan of ga je over drempel, gaan je lichten automatisch omhoog en omlaag. Normaal als je je wagen start, zal je je lampen zien opstarten en paar calibratie bewegingen maken.RodeStabilo schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:56:
[...]
Ik denk niet dat ze dat begrijpen.
[...]
Als het blijkbaar in jouw auto niet goed werkt zou ik zeggen dat dat wel een goed idee is. Ik heb fabrieksaf Xenon en ik heb nog nooit iemand zien seinen naar me.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
[ Voor 120% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]
De meeste mensen rijden maanden door, en vervangen lampen pas bij de volgende apk.racker schreef op maandag 4 december 2017 @ 07:31:
In veel moderne auto's is het simpelweg onmogelijk om onderweg zelf een lampje te vervangen. Alles is zo compact op elkaar gebouwd onder die motorkap, dat je er gewoonweg niet bij kunt. En dan is het echt veiliger om het dimlicht helemaal uit te schakelen en mistlicht te gebruiken.
En natuurlijk zo snel mogelijk naar de garage... (H1 lampje €15,- ; incl montage verdubbelt dat; bedankt mijnheer/mevrouw de auto- ontwerper)
...
[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 04-12-2017 09:47 ]
gewone koplampen kunnen inderdaad geen xenon hebben.Brazos schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:30:
[...]
Dan zijn ze niet goed afgesteld dus, omdat dat waarschijnlijk ook gewoon niet kan. Het gaat hier niet om hoger of lager zetten. Een autolamp wordt gereflecteerd naar achter en vervolgens naar voren, beneden en licht naar rechts. Als je de lichtbron veranderd, wat je doet door een ander pitje te gebruiken, klopt er van de reflectie in de spiegels/reflectoren van de unit niets meer. Je krijgt dus strooilicht en schijnt mensen in de ogen, daarom seinen ze je. Dit kun je niet afstellen met de trim motor.
Waarom zou je ze niet weer uitbouwen? Mensen vinden je echt niet stoer hoor, en je zorgt voor overlast/gevaar. Eigenlijk zou je daar gewoon een boete en intrekking kentekenbewijs tot herkeuren voor moeten krijgen.
Zo'n halogeen pitje werkt prima hoor, gebruiken we al jaren.
[...]
Xenon vanaf fabriek is geen enkel probleem. Het probleem is dat mensen halfords pitjes draaien in koplamp units die daar niet voor gemaakt zijn. Van de reflectie klopt vervolgens niets meer, en andere weggebruikers worden verblind.
Helaas is dat tegenwoordig weer toegestaan.
Je hebt/had ook auto's reflectorlampen die vanaf de fabriek met xenon werden geleverd (volgens mij een van de eerste generaties Prius). En andersom ook trouwens, dus halogeen in een koplamp met projector. Het is meer de afstelling (en gebrek aan mogelijkheid om dat uberhaupt te doen) die het probleem veroorzaakt inderdaad.Anoniem: 97348 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:48:
[...]
gewone koplampen kunnen inderdaad geen xenon hebben.
projector koplampen kan je wel xenon inbouwen.
de normale koplampen kun je ook helemaal niet afstellen als er xenon in zit
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]
die zijn van de fabrikant dan al goedgekeurd.Brazos schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:54:
[...]
Zowel projector als reflector lampen kunnen Xenon pitjes hebben als ze daarmee uit de fabriek zijn gerold.
Volvo gebruikt(e) bijvoorbeeld gewoon reflector lampen met xenon.
[ Voor 111% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:56 ]
[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 04-12-2017 10:51 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat 2e deel doen ze niet gewild. Als je op een rotonde links aan je stuurt draait, gaat pinker naar rechts automatisch uit.FastFred schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:12:
Ik lees net even door de knipperlicht op rotondes discussie op de 3e pagina. Het is mij ook aangeleerd (in 2008) dat als ik 3-kwart rond ga ik voor de rotonde richting aan geef naar links en als ik de 2e afslag voorbij ben de richtingaanwijzer naar rechts zet.
Maar dat heb ik met mijn huidige auto afgeleerd, als ik namelijk voor de rotonde richting aan geef naar links en ik stuur naar rechts de rotonde op, gaat de richtingaanwijzer weer uit.
Mijn grootste ergernis is dat mensen denken dat als ze een rotonde op rijden dat ze dan denken dat dat valt onder 'rechts afslaan'. Dus rotonde oprijden met richting aan naar rechts, en eenmaal op de rotonde de richtingaanwijzer weer uit zetten. Inmiddels ben ik de rotonde opgereden omdat ik denk dat ze de 1e afslag pakken...
Dat mensen 15-20 jaar terug rondreden met kapotte lichten, daar kon ik best inkomen...je had vaak geen manier om te weten of je lichten stuk waren tot iemand het je zei (remlichten vooral dan). Maar tegenwoordig krijg je al meldingen nog voor je de wagen start welke lamp er stuk is....dan blijf je vertikken om er naar te kijken. Dat versta ik niet.RemcoDelft schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:46:
[...]
De meeste mensen rijden maanden door, en vervangen lampen pas bij de volgende apk.
Ik zou trouwens nooit een auto kopen waar ik niet zelf een koplamp kan vervangen. Ik had het begin dit jaar: even 5 minuten pielen, daarna naar huis gereden. Maar ik vond ik het lichtbeeld niet mooi (de goedkope lamp uit een universele set scheen veel hoger), dus de volgende dag beide koplampen vervangen.
Als je niet zelf een lamp kan vervangen kan je de ANWB bellen. Ik zou willen dat er meer boetes werden uitgeschreven voor verkeerde verlichting (dat zou toch geautomatiseerd moeten kunnen worden).
[ Voor 34% gewijzigd door SadisticPanda op 04-12-2017 11:32 ]
moderne auto's wel. de ouder nog niet.azz_kikr schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:18:
[...]
Dat mensen 15-20 jaar terug rondreden met kapotte lichten, daar kon ik best inkomen...je had vaak geen manier om te weten of je lichten stuk waren tot iemand het je zei (remlichten vooral dan). Maar tegenwoordig krijg je al meldingen nog voor je de wagen start welke lamp er stuk is....dan blijf je vertikken om er naar te kijken. Dat versta ik niet.
Voor mij mogen ze ook meer boetes uitschrijven voor verkeerde lichting voeren, zeker vooraan. Achter boeit minder. Direct gedaan met die halfords conversies. Gewoon xenon zonder sproeiers en autoleveling verbieden.
Jawel, want als dat soort mensen richting aangeven naar rechts bij het oprijden van de rotonde (waardoor ik dus denk dat ze de 1e afslag pakken) gaat hij (handmatig) weer uit zodra de achterwielen over de haaientanden zijn, op dat moment draaien ze het stuur echt nog niet naar links want dan staan ze tussen de planten.azz_kikr schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:18:
[...]
Dat 2e deel doen ze niet gewild. Als je op een rotonde links aan je stuurt draait, gaat pinker naar rechts automatisch uit.
[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 04-12-2017 11:36 ]
Ik denk dat het er niet genoeg wordt ingehamerd, maar 't valt me ook op: bij de minste mistbank gaat bij veel landgenoten die mistlamp aan. En ze blijft ook aan: misschien was er op een gegeven moment wel een goeie reden om de mistlamp aan te zetten, maar dan moet ze ook uit als er weer voldoende zicht iskfaessen schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:02:
Mistlampen achter zie ik alleen vaak bij Belgen aan staan, Duitsers en Nederlanders vallen daarin heel erg mee. Misschien krijgen ze het in Belgie anders aangeleerd.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Er is een partij die wel wat heeft aan het naar links richting aangeven bij het oprijden van de een rotonde. En dan zijn fietsers die bij "rechtuit" staan de wachten om over te steken. Want die weten dan dat je niet rechtuit gaat en hoeven niet te wachten tot je hun poot voorbij rijdt om dan rechts aan te geven.FastFred schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:12:
Ik lees net even door de knipperlicht op rotondes discussie op de 3e pagina. Het is mij ook aangeleerd (in 2008) dat als ik 3-kwart rond ga ik voor de rotonde richting aan geef naar links en als ik de 2e afslag voorbij ben de richtingaanwijzer naar rechts zet.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik ook, maar dan andersom; als je sneller rijdt dan 74 km/uur (1 seconde reactietijd, remvertraging van 7.2 m/s2, ben te lui om het exact uit te rekenen dus heb in Excel de 50m benaderdLordSinclair schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:55:
Verder ben ik een voorstander er van de maximum snelheid van de auto te beperken tot
- met mistlichten voor, de equivalent van de remweg van maximaal 200m.
- met mistlichten achter, de equivalent van de remweg van maximaal 50m.
Dit omdat als je denkt dat je zo weinig ziet het ook niet verantwoord is harder te rijden.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Virussen? Scan ze hier!
Van die 50+'ers zie je soms rijden inderdaad. Hebben iets gehoord over richting aangeven voor het oprijden van een rotonde en doen dus elke keer hun linker of rechter knipperlicht aan bij het oprijden. Iets met klok en klepel.FastFred schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:12:
Mijn grootste ergernis is dat mensen denken dat als ze een rotonde op rijden dat ze dan denken dat dat valt onder 'rechts afslaan'. Dus rotonde oprijden met richting aan naar rechts, en eenmaal op de rotonde de richtingaanwijzer weer uit zetten. Inmiddels ben ik de rotonde opgereden omdat ik denk dat ze de 1e afslag pakken...
nog erger, net zo een figuur tegengekomen ZONDER verlichting aanwildhagen schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:25:
Ik kwam net onderweg naar huis 3 figuren met een brandend mistachterlicht tegen. Dit terwijl het kraakhelder is, en de zon flink schijnt en midden op de dag.
Ook vanochtend een behoorlijk aantal figuren met mistachterlicht aan, terwijl het ook toen gewoon krakhelder was...
Wat moet hier in 's hemelsnaam de logica zijn om bij deze omstandigheden het mistachterlicht aan te zetten? Het zicht was 500+ meter, geen <50 meter....
Misschien kunnen die figuren beter een afspraak maken bij de opticien of oogarts. Wellicht hebben ze last van een andere waas...wildhagen schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:25:
Ik kwam net onderweg naar huis 3 figuren met een brandend mistachterlicht tegen. Dit terwijl het kraakhelder is, en de zon flink schijnt en midden op de dag.
Ook vanochtend een behoorlijk aantal figuren met mistachterlicht aan, terwijl het ook toen gewoon krakhelder was...
Wat moet hier in 's hemelsnaam de logica zijn om bij deze omstandigheden het mistachterlicht aan te zetten? Het zicht was 500+ meter, geen <50 meter....
de meeste auto's hebben een drukschakelaar.eric.1 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:05:
[...]
Misschien kunnen die figuren beter een afspraak maken bij de opticien of oogarts. Wellicht hebben ze last van een andere waas...
Andere theorie: vergeten uit te zetten na het laatste gebruik van de auto in de "mist" (als dat überhaupt kan).
Signatures zijn voor boomers.
Of de auto het zelf aangeeft of niet, het blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder om met goed functionerende verlichting rond te rijden. Daarnaast zou het op moeten vallen als een dimlicht kapot is, je normale lichtbeeld is namelijk redelijk verstoord;Daniel36 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:43:
Niet alle auto's hebben een lampje dat je verteld dat er een lamp stuk is, dit m.b.t. rondrijden met kapotte verlichting.
Zeker, daarom loopt ik regelmatig even rond de auto.Napo schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:00:
[...]
Of de auto het zelf aangeeft of niet, het blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder om met goed functionerende verlichting rond te rijden. Daarnaast zou het op moeten vallen als een dimlicht kapot is, je normale lichtbeeld is namelijk redelijk verstoord;
Dit dus, ook midden op de dag, in de zon of als het bewolkt is (eigenlijk alles behalve mistig). Voor mij ook totaal onlogisch. Heb ook vaak het idee dat dit door de bestuurder bewust wordt gedaan, het zicht van de bestuurder wordt er midden op de dag niet beter door door die mistlampjes, en zichtbaar was je toch al.Maasluip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:36:
Bij sommige bevolkingsgroepen is het gewoon volstrekt normaal om die lampen altijd aan te hebben.
Veel mensen (van een bepaald slag) vinden het volgens mij 'stoer' staan om ze aan te hebben.PatrickPR schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:54:
[...]
Dit dus, ook midden op de dag, in de zon of als het bewolkt is (eigenlijk alles behalve mistig). Voor mij ook totaal onlogisch. Heb ook vaak het idee dat dit door de bestuurder bewust wordt gedaan, het zicht van de bestuurder wordt er midden op de dag niet beter door door die mistlampjes, en zichtbaar was je toch al.
[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 05-12-2017 12:01 ]
Anoniem: 915187
Je vind het raar dat als je tot tweemaal toe iemand het idee geeft een braketest te krijgen dat je dan grootlicht krijgt. Je mag van geluk spreken dit schoolmeestergedrag enkel hiertoe heeft geleid.Maasluip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:36:
Er reed vandaag iemand met nogal felle mistlampen achter me. Dus ik sein met mijn mistlamp, begint hij met groot licht te schijnen. Na nog een keer met mijn mistlamp seinen liet hij zijn groot licht maar aan staan![]()
Bij sommige bevolkingsgroepen is het gewoon volstrekt normaal om die lampen altijd aan te hebben.
Signatures zijn voor boomers.
Ook wel bekend als het compensatie-syndroom, precies waarom ze ook al die grote auto hebben
Daarom heb ik een AygoFreee!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:42:
[...]
Ook wel bekend als het compensatie-syndroom, precies waarom ze ook al die grote auto hebben
Geen behoefte aan een penis extensie in de vorm van een grote bolide.
voor mij is een grote auto geen verlenging van, maar een extra hulpmiddel om mijn snikkel te kunnen vervoerenDaniel36 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:18:
[...]
Geen behoefte aan een penis extensie in de vorm van een grote bolide.
Precies daarom (en voor de kids) heb ik een Skoda OctaviaAnoniem: 97348 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:27:
[...]
voor mij is een grote auto geen verlenging van, maar een extra hulpmiddel om mijn snikkel te kunnen vervoeren
Oja, jij rijdt zwaartransportAnoniem: 97348 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:27:
[...]
voor mij is een grote auto geen verlenging van, maar een extra hulpmiddel om mijn snikkel te kunnen vervoeren
Weet niet of je midden 2014 als oud bestempeld maar in mijn Octavia 3 Combi is het nog steeds mechanisch uittrekken voor de mistlichten hoor...Anoniem: 97348 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:25:
[...]
de meeste auto's hebben een drukschakelaar.
na het nieuw starten van je auto is deze weer uit.
de ouder modellen hebben echter een trekschakelaar. deze blijft dus actief zelfs na het opnieuw starten.
dus ja het kan zeker helaas
in de volvo s40 draai schakelaar met ernaast een knop voor de mistlicht.Engineer Stewie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:31:
[...]
Weet niet of je midden 2014 als oud bestempeld maar in mijn Octavia 3 Combi is het nog steeds mechanisch uittrekken voor de mistlichten hoor...
Volgens mij had mijn Golf 6 uit 2011 dan wel weer drukknoppen ervoor...
Tuurlijk snap ik het, maar niet alle nieuwe auto’s hebben zo een knop. Ben er zeker van dat zen nieuwe octavia dat niet heeft, net zoals mijne.Anoniem: 97348 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:25:
[...]
in de volvo s40 draai schakelaar met ernaast een knop voor de mistlicht.
maar je snapt wat ik bedoel toch?
elk merk en model is weer anders. dus daarom als voorbeeld.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Ik rij in een Range RoverFreee!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:42:
Oh, dank je... dat is een goed excuusAnoniem: 97348 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:27:
Deze oplossing is wel ideaal tegen die mafklappers die de mistlampen voor altijd aan hebben omdat het stoer is. Want zo te zien kan voor enkel aan in combinatie met achter en niet los van elkaar.CriticalHit_NL schreef op woensdag 6 december 2017 @ 00:05:
[afbeelding]
Maar inderdaad bij elk merk weer anders.
Anoniem: 1004729
Ik dacht zelfs dat dat ook een bekeuring waardig is toch?TheBrut3 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:33:
[...]
Deze oplossing is wel ideaal tegen die mafklappers die de mistlampen voor altijd aan hebben omdat het stoer is. Want zo te zien kan voor enkel aan in combinatie met achter en niet los van elkaar.
Afgelopen dagen (gisteren en vandaag) ook eens extra opgelet, maar heb niemand gezien met mistachterlicht (was ook gewoon helder). Zie wel genoeg mensen die de mistlampen voor aan hebben, vinden ze vast stoer.
Zie trouwens ook wel auto's waar de DRL fel blijft branden wanneer ze de dimlichten aan zetten. DRL hoort toch minimaal te dimmen wanneer de dimlichten aan gaan?
[ Voor 6% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:37 ]
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Vlot doorrijden mag niet, alle wegen zijn voorzien van overwegend (veel) te lage snelheidslimieten en camera's. Vlot optrekken is (nog) niet verboden*, en dus het enige pleziertje wat je nog kan halen, zolang er niet iemand voor je rijd die 0-100 in een minuut wel snel genoeg vind.Pat911 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 06:57:
Ook het willen afmeten van de mannelijkheid door snel(ler) te willen optrekken bij een verkeerslicht.
op een rotonde kun je niet linksaf. Het is feitelijk gezien een voorrangsweg met alleen maar afslagen naar rechts. Daarom is links knipperen compleet overbodig. Tevens zit er in 90% van de gevallen een kunstwerk midden op de rotonde waardoor tegemoetkomend verkeer toch niet ziet waar je heen gaat.Brazos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:37:
[...]
Integendeel, het is stupide, en bovenal asociaal, om het niet te doen.
Een knipperlicht dient om aan te geven waar je heen gaat aan de overige weggebruikers, voor iedereen die niet beperkt is is dat op een rotonde meteen duidelijk wanneer je naar links seint.
Bij de eerste Focus, en verschillende Seats zat een trekschakelaar (in de draaischakelaar). Maar: je kon de verlichting alleen uitzetten als je de schakelaar weer indrukte. Dus bij de volgende keer starten stond het uit.Anoniem: 97348 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:25:
[...]
de meeste auto's hebben een drukschakelaar.
na het nieuw starten van je auto is deze weer uit.
de ouder modellen hebben echter een trekschakelaar. deze blijft dus actief zelfs na het opnieuw starten.
dus ja het kan zeker helaas
[ Voor 43% gewijzigd door GAIAjohan op 06-12-2017 23:44 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik geniet ook van snel optrekken, niet met de RaRo want dan moet ik nog wel wat gewicht in beweging brengen. Maar het gaat er mij meer om dat ze naast me staan en dan heel stoer hard wegrijden in de hoop dat ik dat ook doe. En dan 500 meter verder sta ik er weer naast.AlexanderB schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:15:
en dus het enige pleziertje wat je nog kan halen, zolang er niet iemand voor je rijd die 0-100 in een minuut wel snel genoeg vind.
Zelfs met die langzame RaRo trek ik al sneller door enkel de rem los te laten dan sommigen. Zeker bij verkeerslichten die kort op groen staan probeer ik altijd vlot te zijn.Moet wel zeggen, met m'n snelle auto is rijden op de openbare weg echt een oefening in geduld, iedereen trekt zo fucking langzaam op dat ik met 10% gas en bij 2500 opschakelen al sneller weg ben
Helemaal eens, de grootste offenders hiervan zijn mensen die zelf LED verlichting ingebouwd hebben. 9/10 keer zijn deze veel te fel en staan ze ook nog eens te hoog afgesteld waardoor je totaal verblind wordt snachts.
// TODO: Schrijf een signature
Golf 6 is ook de lichtschakelaar uitrekken hoor. 1 tik is enkel achterste, 2 tikken is achterste en voorste.Engineer Stewie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:31:
[...]
Weet niet of je midden 2014 als oud bestempeld maar in mijn Octavia 3 Combi is het nog steeds mechanisch uittrekken voor de mistlichten hoor...
Volgens mij had mijn Golf 6 uit 2011 dan wel weer drukknoppen ervoor...
Of de Chinees prijst het (in mijn geval) wel aan als fietslamp maar er blijkt na levering geen enkele lens of bundel-limitatie in te zitten. Als je het dan toch gebruikt dan ben je gigantisch aan het verblinden....guysp schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:24:
staan ze ook nog eens te hoog afgesteld
Rhàshan - Aditu Sunlock
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq