Mistlichten en het misbruik ervan

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Het gaat juist om al die mafklappers die je midden in de nacht op de snelweg tegen komt met enkel DRL aan de voorzijde, want die zijn er genoeg.
Die zijn geloof ik helemaal blind: DRL geeft aanzienlijk minder licht, dan dimlicht. Dat moet gewoon opvallen nadat je een paar honderd meter gereden hebt, want je ziet dan ja geen hond :X

Maar ik snap dan waarom je oppert dat dimlicht automatisch ingeschakeld zou moeten zijn: want voor mij is echt geen enkele moeite, om even het knopje om te draaien van het dimlicht.

Maja eigenlijk is dit een taak voor de politie: die kunnen dit soort bestuurders uit het verkeer trekken. En dan verbaliseren. Alleen de politie overheid werkt liever met camera's.... big brother is watching you.... alleen die camera's registeren dit soort overtredingen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:50
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:03:
[...]

Die zijn geloof ik helemaal blind: DRL geeft aanzienlijk minder licht, dan dimlicht. Dat moet gewoon opvallen nadat je een paar honderd meter gereden hebt, want je ziet dan ja geen hond :X

Maar ik snap dan waarom je oppert dat dimlicht automatisch ingeschakeld zou moeten zijn: want voor mij is echt geen enkele moeite, om even het knopje om te draaien van het dimlicht.

Maja eigenlijk is dit een taak voor de politie: die kunnen dit soort bestuurders uit het verkeer trekken. En dan verbaliseren. Alleen de politie werkt liever met camera's.... big brother is watching you.... alleen die camera's registeren dit soort overtredingen niet.
Even een nuancering:
De politie gaat liever de straat op. Maarja, daar is de capaciteit niet voor.
Probleem ligt in Den Haag, niet bij de politie zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

GAIAjohan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:46:
[...]

Valt prima wat voor te zeggen.
Zonder zoab-asfalt heb je enorm veel spray, waar de normale verlichting niet doorheen komt. Althans bij hevige regenval, dat de gemiddelde Belg hem aan doet bij miezer is een ander verhaal.

Wat in Nederland best idioot is, is dat een mistachterlicht hebben verplicht is, maar het nooit verplicht is hem aan te hebben.

[...]

Ik heb het in Nederland nu 2x meegemaakt in 14 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, dat ze aan mochten.
In de VS en Canada zijn mistachterlichten niet verplicht op voertuigen. Heel soms hebben Europese auto's ze daar, maar ook dat is vaak niet het geval.
Als Europese auto's een functioneel mistachterlicht hebben in Amerika (niet Canada), dan heeft die niet toegestane verlichting. Je mag in de USA hele kermissen aan verlichting op de auto monteren, maar een mistachterlicht is verboden daar 8)7 (mijn ex-US BMW is speciaal aangepast om in Nederland wel weer een functioneel mistachterlicht te hebben).
In Canada is een mistachterlicht, vziw, wel optioneel.
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:25:
[...]

Nee zodat je (halogeen) lampen langer mee gaan: als je constant met licht aan rijdt, dien je ook sneller de lampen te vervangen. Met name de koplampen zullen dan sneller stuk gaan, omdat ze immers meer uren branden.
Ik rij werkelijk altijd met dimlichten aan en moet misschien eens in de 2 jaar een lampje vervangen. En ik rij zo'n 30.000km per jaar. Met een gemiddelde snelheid van tussen de 50 en 55 km/u kom ik op zo'n 1000 branduren, wat ook ongeveer het aantal branduren van een halogeenlamp is. Bij Xenon en Led praat je over 10-duizenden branduren en is het eigenlijk helemaal geen issue.

De enige reden dat het nooit verplicht is geworden, komt door de milieulobby die tegen het veronderstelde hogere brandstofverbruik was dat door de 100W aan verlichting veroorzaakt zou worden, terwijl dat in de praktijk niet terug te zien is in het verbruik.
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Ben jij blind dan ofzo? Met alle respect, als je bij daglicht andere weggebruikers niet kunt zien hoor je niet thuis op de openbare weg. Dimlicht voeren is alleen nodig bij slechte weeromstandigheden, of wanneer het donker is.
Het is bewezen dat een object dat licht uitzend ook op een heldere zomerdag beter zichtbaar is dan een object dat alleen licht reflecteert. Waarom denk je dat anders hoge objecten rond vliegvelden altijd waarschuwingslampen aan hebben? Of waarom bij landingsbanen er altijd lichten branden? Een lichtbron valt op. Dimlicht overdag heb je dus ook niet voor jezelf aan, maar vooral om beter zichtbaar te zijn voor de ander.

En dat is nog belangrijker op bijvoorbeeld lanen met sterke schaduwwerking of wegen met veel tunnels/viaducten waar bij zonlicht een groot verschil in lichtsterkte door schaduwwerking.
Die dagverlichting is fijn om overdag te voeren, maar sommige van die LED's zijn best verblindend. En dat van mistlichten aanzetten, terwijl er geen mist is snap ik al helemaal niet. Is nergens voor nodig.
Dat het verblindend is, is ook juist één van de doelen. Het is niet verblindend (want dan zou je daarna enige tijd niks meer kunnen zien), maar wel fel genoeg om op te vallen. Dagrijlicht is namelijk specifiek ontwikkeld voor situaties die ik hierboven beschreef, plekken met een scherpe overgangen van licht naar donker. Dankzij drl kan je dan namelijk een auto goed zien die op dat moment in de schaduw rijdt, terwijl je zelf in de zon rijdt. Zonder drl vallen vooral donker gekleurde auto's lang niet altijd op.
En mislichten hoef je eigenlijk nooit aan te zetten, behalve bij dichte mist 1x in het jaar ofzo. Zelfs dan is het twijfelachtig, of je wettelijk gezien wel je achtermistlicht mag aanmaken. Je mag ze ja pas bij minder dan 50 meter zicht aanzetten, en dan zie je in-principe zo weinig dat je beter niet kunt auto gaan rijden. Als je nergens naar toe hoeft.
Tja, je hebt niet altijd de keuze hè. In polders of waterrijk gebied kan je met dit weer zomaar een dichte mistbank in rijden. Toen ik nog in Scheveningen werkte, kon het zomaar gebeuren dat ik van een strak blauwe hemel in de zomer uit het niets een dichte mistbank in reed als je binnen een paar honderd meter van de kust kwam (wordt ook wel zeevlam genoemd). Dan kan het zicht in misschien 10 meter afstand terug lopen van helder naar minder dan 50 meter. Ook rond de Loosdrechtse plassen en vergelijkbare gebieden kan dat gebeuren.

Wat onterecht voren van mistverlichting al zou schelen, is dat de lampen uitblijven als je de auto opnieuw start. Bij mijn Fiat moet ik ze actief aanzetten, standaard staan ze uit, ook al heb ik ze de vorige rit nog aan heb gehad. Bij mijn BMW en Toyota zijn het echter fysieke schakelaars en blijven de lampen altijd aan zolang de schakelaar op aan staat.

Verder ben ik eigenlijk complete tegenstander van automatische verlichting. Zolang auto's alleen de stand bepalen aan de hand van de hoeveelheid gemeten licht, zullen ze juist in situaties als mist en zware regen vaak juist niet de juiste verlichting inschakelen. Maar de meeste bestuurders zijn (helaas) lui en denken zelf niet na, dus bedenken niet dat ze wellicht andere verlichting moeten gaan voeren (want de auto doet dat toch zelf?). Als je zelf aan die knoppen moet draaien, ben je bewuster bezig met welke verlichting aan staat en zal er ook eerder de juist verlichting gekozen worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:13
deepbass909 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Als Europese auto's een functioneel mistachterlicht hebben in Amerika (niet Canada), dan heeft die niet toegestane verlichting. Je mag in de USA hele kermissen aan verlichting op de auto monteren, maar een mistachterlicht is verboden daar 8)7 (mijn ex-US BMW is speciaal aangepast om in Nederland wel weer een functioneel mistachterlicht te hebben).
In Canada is een mistachterlicht, vziw, wel optioneel.
In Volvo's zitten daar absoluut 1 achter mistlamp (ooit meerdere verhalen op swedespeed daarover gelezen, enkele Mercedessen ook.
In de VS is 'een paar' mistlampen achter niet toegestaan.
1 mistlamp is wél toegestaan. Maar de meeste Europese merken halen ze er compleet uit.

Is ook hier te lezen:
http://www.advanceddriver...in-the-usa-what-are-they/

Al denkt die persoon dat een paar mistlampen achter veiliger is dan 1..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
@deepbass909 Idd. Mensen die overdag geen (dim)verlichting voeren, zijn ook standaard de mensen die er door andere automobilisten aan herinnerd moeten worden dat ze bij het wegrijden in schemer, slecht weer, en zelfs in het donker, geen verlichting aan hebben.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 11:12
@GAIAjohan Amerika is sowieso krom qua regelgeving. Als je daar met een kitcar of whatever naar de DMV (RDW) gaat om een kenteken te mogen aanvragen, dan kijken ze alleen naar chassisnummer, willen ze een bonnetje van de motor en versnellingsbak zien om te voorkomen dat die gejat zijn en that's it.

Ze kijken niet naar lampen, gordels, bumpers, remmen etc. Want als men bij de DMV verklaart dat het voertuig veilig is en je komt om het leven bij een ongeluk in die auto, zijn zij aansprakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 02-01-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 09:45
Trommelrem schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:58:
[...]

Een handrem is in Nederland verplicht, maar het gebruik ervan wordt afgeraden in verband met bevriezing :+

Al moet ik wel zeggen dat ik in de afgelopen 7 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, mijn handrem een keer nodig heb gehad omdat de remdruk van beide remcircuits plotseling volledig wegviel. De handrem heb ik dus vaker nodig gehad dan het mistachterlicht :+
En wat doe jij dan om als je stilstaat voor een stoplichten op een lichte helling? Toch niet je rempedaal ingedrukt houden hoop ik? Daarvoor is die handrem.

Beetje in dezelfde categorie als de mislamp, als mensen nou eens hun rempedaal LOS laten als ze stilstaan, is dat een stuk prettiger voor je ogen in het donker :)

Weet het niet zeker, maar kon me herinneren dat volgens de wet je je rempedaal ook alleen maar mag gebruiken om mee te remmen en niet om stil te blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:27
FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:43:
[...]

Dat DRL gedrocht is heel makkelijk op te lossen: geen lichtschakelaar meer monteren op auto's. Motor aan, licht aan. Motor uit, licht uit. Want waarom zou je je lichten uit willen hebben? Zodat je minder goed zichtbaar bent?

Lichtschakelaar alleen voor grootlicht aan/uit, en mistlicht aan/uit.

Wettelijk zo vast laten leggen, klaar.

Ik verbaas me overigens over de mensen die zich hier druk maken om 'mistlicht verblind'. Ik maak me eerder druk om de flapdrollen die het presteren om in de mistige omstandigheden van de laatste dagen geheel zonder verlichting rond te rijden.
Mja mistlampen voor verblinden ook helemaal niet, dan zijn ze simpelweg verkeerd afgesteld, het gaat hier meer om die mistachterlicht en dat kan zeker vervelend zijn.

Volvo heeft dat waarbij de lichten niet uit te schakelen zijn, Zodra contact op stand 2 gaan de lampen aan.
Schakelaar zit er nog wel op, dit is gewoon softwarematig, de meeste auto,s wordt tegenwoordig alles softwarematig aangestuurd, vaak voel je het ook wel als je op de schakelaar drukt, de auto,s waar het wel kan hebben dit laten aanpassen (zoals ik met een software update).

Maar stadslichten zijn wel handig hoor als je op een parkeerplek staat langs de straat dan hoeft niet alles aan maar toch dat je nog zichtbaar bent.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2020 11:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 11:12
mr_evil08 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Mja mistlampen voor verblinden ook helemaal niet, dan zijn ze simpelweg verkeerd afgesteld, het gaat hier meer om die mistachterlicht en dat kan zeker vervelend zijn.
Voor zover mij bekend valt er niks af te stellen aan een mistlicht, niet zoals bij een dim/grootlicht in ieder geval.

En mistlicht voorzijde kan wel degelijk verblinden, in het donker en/of bij regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Voor zover mij bekend valt er niks af te stellen aan een mistlicht, niet zoals bij een dim/grootlicht in ieder geval.

En mistlicht voorzijde kan wel degelijk verblinden, in het donker en/of bij regen.
Ja zeker wel, dit kan bij mijn auto ook met een stel schroef, zou ook gecontroleerd moeten worden bij APK(of het daadwerkelijk gebeurd is een 2e).
https://www.amt.nl/werkpl...r-de-keurmeester-10158998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:32:
Sorry. Handrem? O wacht dat is die hendel die ze bij de apk testen, maar die ik idd in 16 jaar automaat rijden nog nooit gebruikt heb...

Ik denk niet dat het er beter van gaat worden..

Stoppen. Wagen in de n, handrem er op. Voet van de rem..
Groen licht. Voet op de rem. Handrem eraf. Wagen in de drive...

Dan vind iemand anders weer dat ik niet snel genoeg weg ben bij het stoplicht.

Zou wel graag willen dat ik op een vlakwegdeel mijn rem zou kunnen loslaten zonder dat de auto vooruit gaat.. misschien eens kijken of dat intestellen is bij de dsg versnellingsbak
Als je het op die manier doet zet hem dan direct in de P en vergeet die handrem maar. :+
Mij was altijd geleerd(bij elke garage weer) bij een automaat hem in de N te zetten als je verwacht langer te wachten dan 10 seconden, iederkeer als ik een automaat als leenauto mee krijg werd mij dat mededeelt(tegenwoordig met start/stop minder een issue).

Bij een handbak houd ik ook niet de koppeling halverwege ingedrukt zodat de auto gaat brommen en blijf stilstaan, Maar even zonder gekheid ieder zijn ding natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2020 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Als het mistachterlicht aan staat gaat de maximum snelheid van je auto naar 60kmh. Dan leren ze het wel af..
60 omdat dat de minimum constructiesnelheid is op de snelweg. Maar met 50m zicht of minder is 60kmh al te snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
mr_evil08 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:22:
[...]

Mja ik heb het dan ook over die gevallen waarbij het lang duurt.
Hint handrem > ja ook bij automaat zit die erop, kan terwijl nog in de versnelling staat.

Vroeger toen ik automaat reed kon je hem in stand N zetten bij de stoplichten, laatst nog gekeken bij moderne auto,s en de stand N zit er nog gewoon op.
Is trouwens ook beter voor de bak maar dat is een ander discussie.

Handrem er ver op rossen hoeft niet vaak is 1 of 2 tikken al voldoende.
Niet bij elke auto, bij m'n Polo DSG. Handrem erop en in de versnelling? Leuk, trekt die hem gewoon doorheen en rolt dus alsnog :9
segil schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:38:
[...]

En wat doe jij dan om als je stilstaat voor een stoplichten op een lichte helling? Toch niet je rempedaal ingedrukt houden hoop ik? Daarvoor is die handrem.

Beetje in dezelfde categorie als de mislamp, als mensen nou eens hun rempedaal LOS laten als ze stilstaan, is dat een stuk prettiger voor je ogen in het donker :)

Weet het niet zeker, maar kon me herinneren dat volgens de wet je je rempedaal ook alleen maar mag gebruiken om mee te remmen en niet om stil te blijven staan.
Haha, nou daar is echt geen wet voor. Sterker nog, ooit gehoord van de optie: Hillassist ? Juist, dat werkt via je rempedaal, niet de handrem.

No way dat ik bij een heling/stoplicht bij heling, m'n handrem ga gebruiken. Gewoon rempedaal indrukken->los->indrukken en houden, hillassist is dan geactiveerd, super handig _/-\o_ :+

[ Voor 40% gewijzigd door Marsjee op 10-01-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Marsjee schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:56:
[...]
No way dat ik bij een heling/stoplicht bij heling, m'n handrem ga gebruiken. Gewoon rempedaal indrukken->los->indrukken en houden, hillassist is dan geactiveerd, super handig _/-\o_ :+
En waar is volgens jou die handrem voor bedoeld? Niet elke auto heeft hillassist, en nadeel blijft dat je remlichten aan blijven staan. Onnodig. Best irritant als je daarachter staat in het donker.

Hillassist, dat klinkt meer iets voor mensen die niet echt overweg kunnen met gas geven en de koppeling :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
segil schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:49:
[...]

En waar is volgens jou die handrem voor bedoeld? Niet elke auto heeft hillassist, en nadeel blijft dat je remlichten aan blijven staan. Onnodig. Best irritant als je daarachter staat in het donker.

Hillassist, dat klinkt meer iets voor mensen die niet echt overweg kunnen met gas geven en de koppeling :p
HillAssist is geweldig op bepaalde plaatsen. Op Madeira of de Azoren wil je eigenlijk niet zonder. Parkeren op een 15% helling is daar vrij standaard, vooral Madeira. Of dat je even moet wachten op een helling van 20%. Met een auto zonder hill assist is het echt een stuk minder relaxt rijden daar.
Verder rij je op Madeira nogal eens achter mensen die in een te hoge versnelling omhoog willen, en stil vallen, waardoor jij ook stil komt te staan vanwege de smalle wegen

In mijn eigen auto in NL heb ik hill assist uitgeschakeld. In Nederland totaal overbodig, irritant zelfs. Hij houdt de auto te lang vast vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
GAIAjohan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:13:
[...]

HillAssist is geweldig op bepaalde plaatsen. Op Madeira of de Azoren wil je eigenlijk niet zonder. Parkeren op een 15% helling is daar vrij standaard, vooral Madeira. Of dat je even moet wachten op een helling van 20%. Met een auto zonder hill assist is het echt een stuk minder relaxt rijden daar.
Dat het een hulpje is geloof ik wel. Maar je kunt ook prima zonder zo'n foefje perkeren op 15% helling en optrekken op een 20% helling. Goed je gas doseren en op juiste moment handrem loslaten. Helemaal niet moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

[...]

Sta je dan in iemand z'n kont geparkeerd als je de remlichten irritant vindt? Heb ik nog nooit last van gehad op de weg en er zijn genoeg irritaties......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:43
Reptile209 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:54:
[...]

*Kuch* handrem *kuch* :)
Zodra je stilstaat trek je de handrem aan (als de weg niet vlak is). Als je weer wil rijden laat je hem weer los (gaat zelfs vanzelf in veel moderne auto's)...
Ik heb zo'n moderne auto waar het vanzelf gaat, en die laat ook vanzelf de remlichten branden als je voor het stoplicht staat te wachten.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-06 18:47
MerijnB schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Ik heb zo'n moderne auto waar het vanzelf gaat, en die laat ook vanzelf de remlichten branden als je voor het stoplicht staat te wachten.
mijn forester uit 2003 heeft al een zgn hellingrem...ik vind het wel handig dan hoef je niet de rem continue ingedrukt te houden als je op een 2% helling staat.....ik heb alleen geen idee of de remlichten blijven branden...volgens mij niet, maar kan me vergissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Bij auto's dient de handrem als parkeerrem, dus niet om het rijdende voertuig tot stilstand te brengen. Meestal wordt de handrem bediend met een hendel tussen de twee voorstoelen. Door de rem aan te trekken wordt een mechanisme in werking gesteld waarbij de wielen worden vastgezet. Om de handrem te ontgrendelen moet eerst de knop aan het uiteinde van de hendel ingedrukt worden waarna de handrem naar beneden kan worden gedrukt. Enkele automerken hebben een andere handrem waarbij een hendel gedraaid moet worden. Deze bevindt zich dan vaak linksonder het stuur.

De handrem is ook nodig om de auto op een helling in beweging te brengen zonder dat de auto achteruit glijdt. De bestuurder kan namelijk met twee voeten naast het gaspedaal en het koppelingspedaal niet ook nog de voetrem bedienen.
Link

Om stil te blijven staan dus, als onderscheid met rijdend remmen. Dus ook voor stoplichten 8)

Maar ik ben wel benieuwd wat nu tegenwoordig wordt geleerd door rij instructeurs. Want de mijne (22 jaar geleden) was heel duidelijk: voetrem om tot stilstand te komen, handrem om stil te blijven staan. Is best simpel :)

[ Voor 8% gewijzigd door segil op 11-01-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
[...]

Rij een DSG, dus niet onnodig koppelen ;)
En vannde remlichten, tja, kan me wel over ergere dingen druk maken. Onnodig links of midden plakken bijvoorbeeld, want 9/10 hier wss ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Marsjee schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Rij een DSG, dus niet onnodig koppelen ;)
En vannde remlichten, tja, kan me wel over ergere dingen druk maken. Onnodig links of midden plakken bijvoorbeeld, want 9/10 hier wss ook doet.
Ja, ik ook.. en dat doet er ook niet toe. Je hebt vast wel eens tijdens het donker worden in een file gestaan, met een aantal auto's voor je (schuin en recht) die hun remlichten aan hadden. Dat zijn 3 rode lampen die extra fel branden, waar jij tegenin moet kijken. Meerdere auto's, nog meer licht. Helemaal leuk als je regent, want dat lijkt het alleen maar te versterken. Nee, geen pretje om daarachter langere tijd stil te staan.
Dus het was gewoon een vriendelijke, beleefde oproep aan één ieder om z'n rempedaal los te laten als 'ie stilstaat en z'n handrem te gebruiken waarvoor die bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
segil schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Dat het een hulpje is geloof ik wel. Maar je kunt ook prima zonder zo'n foefje perkeren op 15% helling en optrekken op een 20% helling. Goed je gas doseren en op juiste moment handrem loslaten. Helemaal niet moeilijk.
Klopt, alleen laat hill assist pas los als je gas+koppeling goed gedoseerd hebt en rij je direct.
Scheelt toch 1 handeling, en voor veel mensen die niet veel helling rijden is het een prettig idee dat ze niet te weinig gas geven.

Op Madeira genoeg toeristen zien klooien die dus achteruit begonnen te rollen (waren vaak dezelfde lui die in een te hoge versnelling omhoog reden en daardoor stil kwamen te staan).

Om de één of andere reden wilden die mensen altijd in de 3 omhoog.. terwijl soms de 2 al krap aan is in een Peugeot 108

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 11-01-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkoon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-11-2020
Erg irritant inderdaad, het enige wat je kan doen is dan met je grootlicht ook irritant gaan doen.
En dat levert dan weer frustratie op waardoor diegene de remmen eens gaat testen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste