Mistlichten en het misbruik ervan

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:13
azz_kikr schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:46:
[...]

Golf 6 is ook de lichtschakelaar uitrekken hoor. 1 tik is enkel achterste, 2 tikken is achterste en voorste.
Dat is niet logisch (met de Nederlandse regels) want dan mag je voormistlampen eerder gebruiken (minder dan 200m zicht) dan de achtermistlampen (minder dan 50m zicht).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

LordSinclair schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:57:
[...]

Dat is niet logisch (met de Nederlandse regels) want dan mag je voormistlampen eerder gebruiken (minder dan 200m zicht) dan de achtermistlampen (minder dan 50m zicht).
* mystic weet ook vrij zeker dat het andersom is. eerste klik voor, tweede klik voor én achter.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:07
TheBrut3 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:33:
[...]

Deze oplossing is wel ideaal tegen die mafklappers die de mistlampen voor altijd aan hebben omdat het stoer is. Want zo te zien kan voor enkel aan in combinatie met achter en niet los van elkaar.
Bijna, je moet minimaal je stadslicht aan hebben om je mistlampen voor aan te zetten. Je mistlampen aan de achterzijde kunnen pas aan als die aan de voorzijde aan zijn.

Op mijn Citroën heb ik hetzelfde systeem. Voordeel is dat als je de normale verlichting uitzet, de mistverlichting voor en achter ook direct uit gaat, ook als de normale verlichting op Auto staat (dus op de lichtsensor). Dus de volgende keer dat je instapt en de lichten aan doet, is alle mistverlichting weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

LordSinclair schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:57:
[...]

Je hebt gelijk. Het is net omgekeerd :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik zit nog steeds te wachten op de eerste auto fabrikant die een auto op de markt zet waarbij de dimverlichting aan gaat als de motor gestart wordt en je alleen een schakelaar hebt voor grootlicht, mistlicht voor en mistlicht achter, de dimverlichting kan dus alleen uitgezet worden als je de motor uitzet.

En voor de auto's die dit niet hebben een wet maken waarin staat dat dimverlichting verplicht is, dag of nacht. Dan ontstaat er bij staandehouding ook geen discussie meer 'ja maar het is nog licht' en 'ik vind dat het licht genoeg is' of 'ja maar ik zet 'm altijd pas aan als het 2% donkerderderder is'.

Dan kun je die levensgevaarlijke dagrijverlichting ook afschaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 07-12-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 14:15
FastFred schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:12:
Ik zit nog steeds te wachten op de eerste auto fabrikant die een auto op de markt zet waarbij de dimverlichting aan gaat als de motor gestart wordt en je alleen een schakelaar hebt voor grootlicht, mistlicht voor en mistlicht achter, de dimverlichting kan dus alleen uitgezet worden als je de motor uitzet.
Je bedoelt de Renault Trafic uit 2008 waar ik in rij?

Al kan dat best een instelling in de software zijn want de hendel heeft daar "0 - stadslicht - dimlicht" waarbij op 0 het dimlicht brandt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
Waarom zou drl 'levensgevaarlijk' zijn?

Overigens start mijn auto altijd met dimlicht, en is dimlicht alleen uit te zetten door de schakelaar naar stadslicht te zetten.
Voornamelijk in ernstige mist is het handig dimlicht uit te kunnen schakelen.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
GAIAjohan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:22:
Waarom zou drl 'levensgevaarlijk' zijn?
Oh, ik zal de auto's die ik dagelijks in het pikkedonker zie rijden met gedoofde achterlichten en DRL's aan de voorkant even tellen voor je :X

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 07-12-2017 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
FastFred schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:26:
[...]

Oh, ik zal de auto's die ik dagelijks in het pikkedonker met gedoofde achterlichten en DRL's aan de voorkant zie rijden even tellen voor je :X
Blame de bestuurder van (voornamelijk) psa-hokjes.
Of blame de fabrikant (vooral PSA) om geen lichtsensor in te bouwen, of verlichting aan de binnenkant aan te doen als er geen dimlicht gevoerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
azz_kikr schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:46:
[...]

Golf 6 is ook de lichtschakelaar uitrekken hoor. 1 tik is enkel achterste, 2 tikken is achterste en voorste.
Is allemaal zo lang gelden (2013 ging ie eruit). Ben in jaar 17 aan van mijn rijbewijs toe aan auto nr 10 (de 6de nieuwe alweer)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:39
GAIAjohan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:29:
[...]

Of blame de fabrikant (vooral PSA) om geen lichtsensor in te bouwen, of verlichting aan de binnenkant aan te doen als er geen dimlicht gevoerd wordt
Toen ik als vervangende auto een Clio mee kreeg heb ik mij ook een keer vergist.Je start de auto en je ziet een lichtvlek op de auto voor je. Onbewuste conclusie: mijn lampen staan aan! d:)b

En pas later realiseer je pas dat het bij deze auto stukken minder is als bij de vorige auto. En och verrek.. de verlichting gaat helemaal niet aan :(
Daarom heb ik op mijn huidige auto (skoda octavia) altijd de achterlichten aanstaan en een sensor die het dimlicht aanzet als het een beetje schemert. Dus die staat eigenlijk 80% van het jaar aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Blame vooral de totaal kromme (europese?) regels hierover die pas redelijk recent zijn aangepast, waardoor dagrijverlichting (als ik het goed begrepen heb) wettelijk beperkt was tot de voorkant. Maar brakke verlichtingsautomaten en onoplettende bestuurders maken het nog een tandje erger in de praktijk ja.

Er is daardoor inderdaad een bepaalde generatie auto's waarbij DRL enkel aan de voorkant zijn. Tegenwoordig zie je dat steeds minder gelukkig. Bij mijn Volvo zijn bij het voeren van DRL ook de achterlichten aan.

* Orion84 heeft de verlichting eigenlijk altijd in automatische stand staan. Het blijft suf dat Volvo geen enkele indicatie geeft op het dashboard wanneer hij het dimlicht inschakelt, maar het dagrijlicht is prima zichtbaar en vooralsnog heb ik hem nog niet echt kunnen betrappen op het ten onrechte niet aanzetten van het dimlicht.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 07-12-2017 15:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:13
Orion84 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:58:
[...]

Blame vooral de totaal kromme (europese?) regels hierover die pas redelijk recent zijn aangepast, waardoor dagrijverlichting (als ik het goed begrepen heb) wettelijk beperkt was tot de voorkant. Maar brakke verlichtingsautomaten en onoplettende bestuurders maken het nog een tandje erger in de praktijk ja.
Die keuze heb ik inderdaad nooit begrepen en daarom zet ik ook altijd gewoon het dimlicht aan, ik wil ook achter verlichting hebben overdag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Orion84 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:58:
[...]

Er is daardoor inderdaad een bepaalde generatie auto's waarbij DRL enkel aan de voorkant zijn. Tegenwoordig zie je dat steeds minder gelukkig. Bij mijn Volvo zijn bij het voeren van DRL ook de achterlichten aan.
In de VS werkt drl exact hetzelfde, en al langer. Alleen is drl niet verplicht.
Mijn Camry daar had 4 keuzes:
Uit - alles uit
Stadslicht - oranje stadslicht + drl + achterlichten + sidemarkers
Dimlicht - oranje stadslicht + Dimlicht+ achterlichten + sidemarkers

Automatisch - overdag alleen drl vóór, avond zoals dimlicht

En waarom werken achterlichten overdag niet: dan valt beter op dat je remt

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 07-12-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 17:01

PinusRigida

I put the p in pool.

jwvdst schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:32:

en wat mistlampen voor betreft mag je deze eigenlijk pas aan doen bij minder dan 200 meter zicht maar hier maak ik niet zo'n probleem van omdat deze niet verblinden en ikzelf soms wat extra licht ook wel fijn vindt
Ik vind dat het vaak wel verblindt, niet àlle types idd. Sowieso zijn mistlampen ook niet gemaakt, zoals gewone koplampen, om de straal naar beneden af te buigen d.m.v. de lens. Daardoor gaan bepaalde types voormistlampen ook verblinden... Maar natuurlijk niet zoals grootlichten.

Persoonlijk stoort een onnodig mistachterlicht me minder omdat ik dan steeds de keuze heb om wat meer afstand te behouden zodat ik er geen last van heb, mensen met onnodig aangestoken voorste mistlampen die achter je rijden, daar heb jijzelf veel minder controle over.

Wat mij nog het meeste ergert zijn die 'stoere players' met al-dan-niet getunede blikkendozen die het blijkbaar cool vinden om, wanneer het donker is en élk weldenkend mens zijn gewone koplampen aansteekt, alleen rond te rijden met aangestoken mistlichten en standlichten. Ik zie dit echt al jaren en ze vinden hun wagen er misschien stoer uitzien zo maar het is dom en gevaarlijk... Telkens als ik het zie steek ik m'n grootlichten aan maar dat heeft geen nut, werkt bij die gasten als een rode lap op een stier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:47
Mensen die mistlampen aan hebben op klaarlichte dag of zonder mist e.d. kom ik helaas dagelijks tegen en dit is enorm irritant en verblindend voor de ogen van degene die voor je rijd.
Ergste is nog, dit specifieke groepje mensen begrijpt ook niet dat men dit niet moet doen en als je ze er op attendeert (even mistlampen achter knipperen) worden ze kwaad.

Houd je gewoon aan de regels mensen, dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PinusRigida schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:27:

Wat mij nog het meeste ergert zijn die 'stoere players' met al-dan-niet getunede blikkendozen die het blijkbaar cool vinden om, wanneer het donker is en élk weldenkend mens zijn gewone koplampen aansteekt, alleen rond te rijden met aangestoken mistlichten en standlichten. Ik zie dit echt al jaren en ze vinden hun wagen er misschien stoer uitzien zo maar het is dom en gevaarlijk... Telkens als ik het zie steek ik m'n grootlichten aan maar dat heeft geen nut, werkt bij die gasten als een rode lap op een stier.
Daarnet nog. Al goed donker en regen, dus iedereen rijdt met lampen aan, behalve ene kwast met een zwarte auto.

Had 2 heel zwak oplichtende standlichtjes aan, nog niet eens half zo straf dan mijn halogeen standlichten (DRL). Had die eigenlijk te laat gezien om hem niet te hinderen maar ben nogal iemand die vlot optrekt dus eigenlijk nog geen issue.
Toen had hij blijkbaar zijn grootlichten gevonden terwijl hij achter mij reed (maar getinte ruiten en dimmende spiegels, dus weinig last van). Doet hij 100m verder de grootlichten uit en rijdt op standlichten verder, in de regen en duisternis bijna onzichtbaar 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 17:01

PinusRigida

I put the p in pool.

Engineer Stewie schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:50:
[...]

Daarnet nog. Al goed donker en regen, dus iedereen rijdt met lampen aan, behalve ene kwast met een zwarte auto.

Had 2 heel zwak oplichtende standlichtjes aan, nog niet eens half zo straf dan mijn halogeen standlichten (DRL). Had die eigenlijk te laat gezien om hem niet te hinderen maar ben nogal iemand die vlot optrekt dus eigenlijk nog geen issue.
Toen had hij blijkbaar zijn grootlichten gevonden terwijl hij achter mij reed (maar getinte ruiten en dimmende spiegels, dus weinig last van). Doet hij 100m verder de grootlichten uit en rijdt op standlichten verder, in de regen en duisternis bijna onzichtbaar 8)7 .
Ongelooflijk maar helaas heel herkenbaar... :F

Je kan alleen maar hopen dat ze bij de volgende bocht of kruispunt worden aan de kant gezet door de politie... In dat geval zou ik me nog moeten inhouden om m'n raampje open te doen en luid te lachen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PinusRigida schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:58:
[...]

Ongelooflijk maar helaas heel herkenbaar... :F

Je kan alleen maar hopen dat ze bij de volgende bocht of kruispunt worden aan de kant gezet door de politie... In dat geval zou ik me nog moeten inhouden om m'n raampje open te doen en luid te lachen. >:)
Pakkans in België is echt zo goed als 0...
België is een cowboy land met offroad wegen :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
PinusRigida schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:27:
[...]

Ik vind dat het vaak wel verblindt, niet àlle types idd. Sowieso zijn mistlampen ook niet gemaakt, zoals gewone koplampen, om de straal naar beneden af te buigen d.m.v. de lens. Daardoor gaan bepaalde types voormistlampen ook verblinden... Maar natuurlijk niet zoals grootlichten.
Mistlicht schijnt naar beneden, anders heb je er namelijk geen fluit aan, want dan verblind je jezelf. Ik snap dus echt totaal niet hoe het kan verblinden muv door weerspiegeling op het wegdek.
Mijn mistlampen schijnen dus ook niet verder dan 10-20m ver. Ze zijn totaal niet te verstellen, dus omhoog schijnen kan niet.

Ik heb iig nooit last van mistlampen vóór.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Net weer een aantal types gehad die met mistachterlicht aanreden. In de stromende regen. Wat dus (terecht) glashard verboden is, het is me een partijtje extreeem verblindend zeg :X

Wat bezield zo'n halvezool? Als je denkt dat dat mistig is, moet je langs Specsavers ofzo gaan. Je hoort iig geen auto te besturen als je zo stekeblind (en/of dom) bent.

Kunnen ze bij lui die hun mistachterlicht aanzetten bij regen niet gewoon het rijbewijs in beslag nemen???

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
Door -licht en linker/midden baan blokkeren en de boel ophouden door mobiel gebruik-ergenissen, heb ik een iets grotere claxon gemonteerd in mijn auto.

Moet zeggen, al is het maar dat ik iets duidelijker mijn standpunt kan overbrengen, maar mijn ergenissen zijn al een stuk minder als voorheen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Vooral in de donkere maanden, mankeert er idd. nog wel eens wat aan de verlichting van mede weggebruikers.
Bij elke overgang naar de donkere maanden zie je dezelfde trend. De eerste weken zie je heel veel kapotte koplampen en achterlichten. Of totaal verkeerd afgestelde verlichting. 1 koplamp recht naar beneden en de andere hoog in de bomen.
Begin november, ben ik dagen lang, het zelfde busje tegen gekomen met maar 1 koplamp. Ze blijven gewoon rijden |:(

Maar mistachterlichten kan ik me totaal niet aan ergeren. 9 van de 10 keer dat ik achter iemand rijd met mistachterlicht aan, is het ook daadwerkelijk goed mistig. en of dat nou bij 100m zicht of 50m is, dat boeit me dan niet. Ze zijn in ieder geval zichtbaar. En dat is op de binnenwegen die ik neem, om op mijn werk te komen, echt geen overbodige luxe.

Het totaal niet voeren van verlichting in mist, schemer of bij slecht weer, komt helaas veel vaker voor. En zelfs in het donker zijn er nog veel mensen die enkel met hun DRL aan rijden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

FastFred schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:26:
[...]

Oh, ik zal de auto's die ik dagelijks in het pikkedonker zie rijden met gedoofde achterlichten en DRL's aan de voorkant even tellen voor je :X
Er zijn ook autos waar bij de drl ook de achterlichten branden
Mijn drl is altijd aan. Met dim wel gedimt.
En altijd op auto stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

FastFred schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:12:

En voor de auto's die dit niet hebben een wet maken waarin staat dat dimverlichting verplicht is, dag of nacht. Dan ontstaat er bij staandehouding ook geen discussie meer 'ja maar het is nog licht' en 'ik vind dat het licht genoeg is' of 'ja maar ik zet 'm altijd pas aan als het 2% donkerderderder is'.

Dan kun je die levensgevaarlijke dagrijverlichting ook afschaffen.
Je bedoelt de Volvo 440 van mid jaren 1990 en de V40 van 2004?

Wat beter is: Dagrijverlichting is niet levensgevaarlijk, maar een verplichte automatische schakeling voor dimlicht zou wel veiliger zijn.

En mistlampen achter bij zicht van 1km+ zou moeten resulteren in een boete van één maandsalaris van 1x modaal.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik zie de laatste tijd veel moderne SUV achtige auto's met compleet verblindende dimlichten. Komt dat omdat die auto's wat hoger zijn en die van mij wat lager, of door nieuw type verlichting die gebruikt wordt(LED?)? Vaak Audi's of BMW's. Of is het toeval en tref ik net een aantal exemplaren waarbij de verlichting brak is afgesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Anoniem: 279475 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:23:
[...]

Er zijn ook autos waar bij de drl ook de achterlichten branden
Mijn drl is altijd aan. Met dim wel gedimt.
En altijd op auto stand
Dat klopt, men bedacht zich uiteindelijk dat drl's alleen aan de voorzijde (verplicht op alle modellen die na januari 2011 op de markt komen) toch niet zo veilig is als men dacht, dus bij modellen die vanaf januari 2015 geïntroduceerd zijn is het nu verplicht om bij drl's ook de achterlichten aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FastFred schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:04:
[...]

Dat klopt, men bedacht zich uiteindelijk dat drl's alleen aan de voorzijde (verplicht op alle modellen die na januari 2011 op de markt komen) toch niet zo veilig is als men dacht, dus bij modellen die vanaf januari 2015 geïntroduceerd zijn is het nu verplicht om bij drl's ook de achterlichten aan te hebben.
Klopt niet. Mijn polo is van 2017 en ik heb met zelf zo laten programmeren met vdsc. En de a5 van 2016 had dit ook niet . Nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Klopt idd niet. Een my16 V40 van een collega laat op de drl stand alleen drl aan.
Op auto stand gaan wel de achterlichten mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Daniel36 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:04:
Ik noem die dingen ook we eens "dramlampen" (mistlampen voor).
Als ik met mijn kleine auto 140 rijd en wil voorkomen dat veel mede bestuurders hun auto ervoor gooien heb ik ze wel eens expres aangezet als test: het werkte... :F
[...]
dat dus, en het werkt ook op rotondes (behalve bij traag levende fosielen) en als je de V-MAX of zelfs lager rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[b][message=53505947,noline]

Kunnen ze bij lui die hun mistachterlicht aanzetten bij regen niet gewoon het rijbewijs in beslag nemen???
In België verplicht. Logisch ook want in België kennen ze geen fluisterasfalt en de spray die auto's opwerpen is dan zo veel dat een auto onzichtbaar wordt.

Mistlichten storen mij over het algemeen niet, zeker die voorste schijnen nooit hoog. De achterste is irritant maar dan kan je meer afstand houden. Het is ook niet dat je daar recht moet inkijken. Meestal gaat het wel goed...
FastFred schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:04:
[...]

Ik heb vorige maand een aantal auto's test gereden (vanalles behalve de auto die ik besteld heb :+ ) en bij VAG auto's branden de achterste lampen niet hoor, ook niet op nieuwe auto's.
Heb volgende donderdag nog 1 testrit gepland (met de auto die ik besteld heb) en zal er nog eens extra naar kijken.

Ik zie echter zo weinig auto's met achterlichten aan overdag dat ik ook nooit geloof dat het standaard aanstaat. Daarbij, als je ultiem zichtbaar wil zijn overdag moet je maar een gele auto nemen oid.
Door de dag doe je je lichten achteraan uit zodat je remlichten goed opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Engineer Stewie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:00:
[...]
Ik heb vorige maand een aantal auto's test gereden (vanalles behalve de auto die ik besteld heb :+ ) en bij VAG auto's branden de achterste lampen niet hoor, ook niet op nieuwe auto's.
Heb volgende donderdag nog 1 testrit gepland (met de auto die ik besteld heb) en zal er nog eens extra naar kijken.

Ik zie echter zo weinig auto's met achterlichten aan overdag dat ik ook nooit geloof dat het standaard aanstaat. Daarbij, als je ultiem zichtbaar wil zijn overdag moet je maar een gele auto nemen oid.
Door de dag doe je je lichten achteraan uit zodat je remlichten goed opvallen.
Het verplichten van drl achter zal ongetwijfeld gekoppeld zijn aan nieuwe type goedkeuringen na 1-1-2015. Dus over een jaartje of 10 zal het wel gemeengoed zijn geworden. :+

Burocratie is altijd wat langzaam :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zucht...

Auto's die na januari 2015 op de markt zijn gekomen zijn verplicht om achterlichten te voeren als de drl verlichting actief is, dat is dus stadslicht en dimlicht uitgeschakeld. Dit is EU-wetgeving.

De Golf 7 is in 2012 op de markt gekomen, dus nee, bij een Golf met bouwjaar 2016 ga je daar geen achterlichten zien branden als de drl's actief zijn.

Q: Ja maar, waarom hebben ze dat niet meteen gedaan in plaats van eerst alleen drl's aan de voorzijde!?
A: Als ambtenaren hun werk in 1x goed zouden doen, hebben ze geen werk meer :+

Nouja, laat ook maar, de RDW, ANWB en importeurs spreken elkaar zelf ook tegen.
Onder meer de ANWB alsook meerdere importeurs berichten dat bij auto’s die na 30 januari 2015 een typegoedkeuring krijgen, de achterlichten verplicht tegelijkertijd met de dagrijlichten moeten branden. De RAI Vereniging laat ons echter weten dat het geen verplichting is, maar een van de mogelijkheden waaruit een fabrikant kan kiezen. Ook de RDW laat weten dat er geen verplichting is.
bron: https://kassa.bnnvara.nl/...rijden-zonder-achterlicht

[ Voor 58% gewijzigd door FastFred op 08-12-2017 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:24:
Zucht...

Auto's die na januari 2015 op de markt zijn gekomen zijn verplicht om achterlichten te voeren als de drl verlichting actief is, dat is dus stadslicht en dimlicht uitgeschakeld. Dit is EU-wetgeving.
De VW Arteon is toch echt na 2015 op de markt gekomen en in elk testfilmpje zijn de achterlichten uit als ze rijden (terwijl voorste DRL wel brandt). En daar hangen dan toch echt Duitse of Nederlandse nummerplaten op.

Bij stadslicht en dimlicht horen ze sowieso te branden volgens mij.

Van mij mogen de achterlichten uitblijven door de dag, staat zo knullig... Voor het aansteken van de achterlichten vertrouw ik op mijn lichtsensor en die doet dat uitstekend. Zowel bij regen, invallende duisternis als tunnels.

[ Voor 14% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-12-2017 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ja want als je overdag de achterlichten uit hebt dan zijn de remlichten beter zichtbaar enzo. Donder nou toch op, als je moeite hebt met het herkennen van het verschil tussen achterverlichting en remlichten moet je dat roze pasje inruilen voor een OV kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

In België verplicht. Logisch ook want in België kennen ze geen fluisterasfalt en de spray die auto's opwerpen is dan zo veel dat een auto onzichtbaar wordt.
In de wegcode is alleen sprake van in geval van felle regen. Maar goed, net zoals in Nederland er blijkbaar heel veel mensen rondrijden die menen dat 10000 meter zicht al mist inhoudt lijkt het erop dat er in België ook mensen zijn die motregen gelijk stellen aan felle regen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Een stevige bui motregen kan in de juiste omstandigheden anders ook het zicht flink belemmeren hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Maasluip schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:54:
[...]

In de wegcode is alleen sprake van in geval van felle regen. Maar goed, net zoals in Nederland er blijkbaar heel veel mensen rondrijden die menen dat 10000 meter zicht al mist inhoudt lijkt het erop dat er in België ook mensen zijn die motregen gelijk stellen aan felle regen.
Valt best mee hoor. de meeste zetten ze zelfs uit als ze van de autosnelweg komen. Want dan zijn ze bij felle regen meestal ook overbodig.
FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:50:
Ja want als je overdag de achterlichten uit hebt dan zijn de remlichten beter zichtbaar enzo. Donder nou toch op, als je moeite hebt met het herkennen van het verschil tussen achterverlichting en remlichten moet je dat roze pasje inruilen voor een OV kaart.
Zegt degene die een object van 2 meter breed op klaarlichte dag niet ziet als de achterlichten niet branden. Ik heb ruim 750k km op de teller staan zonder ongelukken in fout. Denk dat mijn vermogen om auto's te herkennen wel meevalt dan, daar gaat een koppel achterlichten die je nauwelijks ziet overdag niets aan veranderen. Best knap als je met fel zonlicht achterop de wagen van 100 meter kan zien of de remlichten branden of niet. De meeste gaan dat toch niet kunnen vrees ik.

Enne, in België is dat geen roze pasje maar een roze papiertje voor de mensen die reeds een rijbewijs hadden voordat dat ingevoerd werd (Heb mijn rijbewijs van 2001). En het kan ook wel een stukje minder met je toon, we zijn geen boeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Engineer Stewie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:11:
Best knap als je met fel zonlicht achterop de wagen van 100 meter kan zien of de remlichten branden of niet. De meeste gaan dat toch niet kunnen vrees ik.
In die situatie maakt het toch niet uit of je achterlichten aan hebt of niet als je de remlichten al niet ziet.

En zelfs dan, dan zie je toch dat die auto dichterbij komt. Als je dat niet ziet, misschien van je smartphone af blijven tijdens het rijden.

We zijn hier gewoon excuses aan het verzinnen voor mensen die gewoon niet kunnen rijden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Engineer Stewie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:11:
[...]
En het kan ook wel een stukje minder met je toon, we zijn geen boeren :+
En het kan ook wel een stukje minder beledigend tegen boeren.

Het is overigens niet voor niets dat een witte kentekenplaat met rode letters en cijfers in Nederland een gevarenplaat wordt genoemd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:24:
Zucht...

De Golf 7 is in 2012 op de markt gekomen, dus nee, bij een Golf met bouwjaar 2016 ga je daar geen achterlichten zien branden als de drl's actief zijn.

Q: Ja maar, waarom hebben ze dat niet meteen gedaan in plaats van eerst alleen drl's aan de voorzijde!?
A: Als ambtenaren hun werk in 1x goed zouden doen, hebben ze geen werk meer :+

Nouja, laat ook maar, de RDW, ANWB en importeurs spreken elkaar zelf ook tegen.

[...]
bron: https://kassa.bnnvara.nl/...rijden-zonder-achterlicht
Zucht . Ben je moe gast ? Er zat nieuwe autos die net op de markt zijn waar dit niet zo is. Dus klopt je info wel .dacht het niet dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Anoniem: 279475 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:27:
[...]

Zucht . Ben je moe gast ? Er zat nieuwe autos die net op de markt zijn waar dit niet zo is. Dus klopt je info wel .dacht het niet dus
Anders lees je mijn post ff :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FastFred schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:16:
In die situatie maakt het toch niet uit of je achterlichten aan hebt of niet als je de remlichten al niet ziet.

En zelfs dan, dan zie je toch dat die auto dichterbij komt. Als je dat niet ziet, misschien van je smartphone af blijven tijdens het rijden.

We zijn hier gewoon excuses aan het verzinnen voor mensen die gewoon niet kunnen rijden 8)7
Zeg toch dat die achterlichten geen reet uitmaken door de dag. Een smartphone zal daar niks aan veranderen. Die steekt meestal in de koffer bij mij. Enige dat ik doe is handsfree bellen.
Freee!! schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:19:
[...]

En het kan ook wel een stukje minder beledigend tegen boeren.

Het is overigens niet voor niets dat een witte kentekenplaat met rode letters en cijfers in Nederland een gevarenplaat wordt genoemd.
Boeren kunnen daartegen hoor :+ .

Sinds de invoering van de Europese plaat in België is het rood vervangen door... robijnrood.
Anoniem: 279475 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:27:

Wacht. Er is dus volgens jou een dwingende Europese regelgeving en nu zeg je dat er zat auto's zijn die het niet hebben?

De Arteon is op de markt gekomen in Juni of Juli 2017, geen DRL achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Engineer Stewie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:07:
[...]

Zeg toch dat die achterlichten geen reet uitmaken door de dag. Een smartphone zal daar niks aan veranderen. Die steekt meestal in de koffer bij mij. Enige dat ik doe is handsfree bellen.

[...]

Boeren kunnen daartegen hoor :+ .

Sinds de invoering van de Europese plaat in België is het rood vervangen door... robijnrood.

[...]

Wacht. Er is dus volgens jou een dwingende Europese regelgeving en nu zeg je dat er zat auto's zijn die het niet hebben?

De Arteon is op de markt gekomen in Juni of Juli 2017, geen DRL achteraan.
Ik zeg juist dat het niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Engineer Stewie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:07:
[...]
Nog steeds rood dus en aangevuld met de "B" van het pakje boter waarbij jullie het rijbewijs hebben gekregen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Mrjraider schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:55:
Ik denk dan echt even dikke vinger naar de wet en regels. Mijn veiligheid gaat dan voor en als ik mistlampen aan wil hebben zodat ik zichtbaar ben bij dichte mist dan doe ik dat. Dat ik met groot licht sein omdat vrachtwagen x en lesauto zoveel weer eens ZONDER enig licht rij is ook voor de veiligheid van anderen en mijn eigen.

Ik heb geen zin in zo’n boer Harm achterop de auto te krijgen omdat ik van de wet geen mistlampen aan mag hebben 8)7
Wedden dat jij ook zo iemand bent, die 100 op de linker baan gaat rijden en dan denkt: Ja, ik hoef niet aan de kant, want ik rij tenslotte 100, harder mag je toch niet ? ( waar 100 de max is ) ;w :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:24
EddoH schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:57:
Ik zie de laatste tijd veel moderne SUV achtige auto's met compleet verblindende dimlichten. Komt dat omdat die auto's wat hoger zijn en die van mij wat lager, of door nieuw type verlichting die gebruikt wordt(LED?)? Vaak Audi's of BMW's. Of is het toeval en tref ik net een aantal exemplaren waarbij de verlichting brak is afgesteld...
Dit vind ik heel herkenbaar, dan is er nog niet eens sprake van mistlichten. Het zou goed zijn als men zich meer bewust zou worden van de eigen afstelling van de verlichting :+

Ik heb dit trouwens ook regelmatig bij vrachtwagens, waarbij dan één van de twee koplampen echt verblindend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
schilderstape schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:36:
[...]

Dit vind ik heel herkenbaar, dan is er nog niet eens sprake van mistlichten. Het zou goed zijn als men zich meer bewust zou worden van de eigen afstelling van de verlichting :+

Ik heb dit trouwens ook regelmatig bij vrachtwagens, waarbij dan één van de twee koplampen echt verblindend is.
Kan dat nog wel? Volgens mij komt daar tegenwoordig geen schroevendraaier bij te pas. Zeker niet met de zelf nivellerende systemen (die ook fout kunnen staan).
Freee!! schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:27:
[...]

Nog steeds rood dus en aangevuld met de "B" van het pakje boter waarbij jullie het rijbewijs hebben gekregen.
Pakje boter? Heb dan wel geen rijlessen gevolgd wegens niet verplicht maar heb toch een theoretisch en praktijk examen moeten doen hoor. Rijbewijs kosten in totaal een kleine 50€ _/-\o_ .

Tuurlijk rijden niet alle Belgen goed, dat zien we zelf ook wel. Maar om te zeggen dat de gemiddelde Nederlander beter met de auto kan rijden dan de gemiddelde Belg is nog iets anders. Belgen zijn tenminse geoefend in putten ontwijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:31
leuk topic, zeer herkenbaar ook.

Wat me vooral opvalt is dat veel weggebruikers de verlichting niet goed afgesteld hebben. sommige recht voorruit, of zelfs omhoog lijkt het soms waardoor altijd bij de voorligger naar binnen geschenen wordt. Het lastige hieraan is dat mensen(of jijzelf) die dat doen niet op de hoogte zijn dat dit aan de hand is. En er is ook geen manier om dit aan je medeweggebruikers kenbaar te maken. Even met je grootlicht knipperen kan namelijk ook 100 dingen betekenen, van kapotte remlichten tot simpele irritatie, wie denkt er dan aan fout afgestelde verlichting?

Wat me soms ook opvalt zijn mensen die sterke kentekenbordverlichting achter hebben. Soms lijkt de lichtvlak van de persoon voor me vanuit het kentekenlampje groter dan mijn eigen verlichting op de weg achter laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Engineer Stewie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:43:
[...]

Tuurlijk rijden niet alle Belgen goed, dat zien we zelf ook wel. Maar om te zeggen dat de gemiddelde Nederlander beter met de auto kan rijden dan de gemiddelde Belg is nog iets anders. Belgen zijn tenminse geoefend in putten ontwijken :+
Tja, wanneer kan iemand "goed" rijden? foutjes maken kan altijd.. Echter heb je ook soms van dit soort mensen:

Met 80 invoegen bij de 1e blokmarkering, de rest van de snelweg gebruikers rijden 130.
Lekker NIET de invoegstrook uitrijden. Hoe moeilijk kan dat nou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:23
Marsjee schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:51:
[...]

Tja, wanneer kan iemand "goed" rijden? foutjes maken kan altijd.. Echter heb je ook soms van dit soort mensen:

Met 80 invoegen bij de 1e blokmarkering, de rest van de snelweg gebruikers rijden 130.
Volgens mij wordt het tijd voor een Ergernissen in het verkeer topic 8)
Kunnen we lekker met z'n allen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Marsjee schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:51:
Verkeer is gebaseerd op inzicht. Het kan handiger zijn om eerder in te voegen en bij een lege snelweg maakt het helemaal niets uit.
Regels zijn nodig, ook wat betreft de verlichting, maar als mensen geen inzicht hebben voorkomen regeltjes geen ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
ElectronLion schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:55:
[...]

Verkeer is gebaseerd op inzicht. Het kan handiger zijn om eerder in te voegen en bij een lege snelweg maakt het helemaal niets uit.
Regels zijn nodig, ook wat betreft de verlichting, maar als mensen geen inzicht hebben voorkomen regeltjes geen ongelukken.
Mee eens, het was vrij rustig, maar hierdoor moest iedereen remmen :+ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Joopieboy schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:19:
Goed, wanneer is er zoveel beperkt zicht dat de mistlampen voor aan hoeven? ;) De laatste weken imho niet. :P
Afgelopen vrijdagnacht. Zicht was ruim minder dan 50 meter op de snelweg. Ik was heel erg blij dat mislicht-achter er was, want dan was er in ieder geval nog een stipje van licht.

Daarnaast woon ik in een relatief nieuwe woonwijk midden tussen de weilanden. Een relatief warme dag en enorme afkoeling 's avonds levert ook gegarandeerd enorm veel mist op. (Ik doe dan meestal alleen voor aan)

Maar goed, ik snap je punt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 22:09

vhal

ಠ_ಠ

[...]
De Koreaanse auto's (hyundai, KIA) zijn ook een succesnummer wat dat betreft. Om nou PSA als schuldige aan te wijzen...neuh, je ziet het bij veel merken. Al had ik deze week wel 2 succesverhalen van mensen die mijn 'seintje' begrepen, er is hoop *O*
wildhagen schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:01:
Net weer een aantal types gehad die met mistachterlicht aanreden. In de stromende regen. Wat dus (terecht) glashard verboden is, het is me een partijtje extreeem verblindend zeg :X
Wat bezield zo'n halvezool? Als je denkt dat dat mistig is, moet je langs Specsavers ofzo gaan. Je hoort iig geen auto te besturen als je zo stekeblind (en/of dom) bent.
Misschien ligt daar het onderliggend probleem... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

[...]
Volgens mij is de enige keer dat ik mijn mistachterlicht heb gebruikt geweest in de schemering op de autobahn tijdens zware regenval. Was op de terugweg van vakantie en kreeg een berichtje van een vriend die achter me reed of ik m'n lichten wel aan had want ik was niet meer te zien. Pas toen ik het mistlicht aanzette zag ie lampjes door de waterspray heen :X
Lang leve ZOAB.
rens-br schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:01:
[...]

Afgelopen vrijdagnacht. Zicht was ruim minder dan 50 meter op de snelweg. Ik was heel erg blij dat mislicht-achter er was, want dan was er in ieder geval nog een stipje van licht.

Daarnaast woon ik in een relatief nieuwe woonwijk midden tussen de weilanden. Een relatief warme dag en enorme afkoeling 's avonds levert ook gegarandeerd enorm veel mist op. (Ik doe dan meestal alleen voor aan)

Maar goed, ik snap je punt wel.
Afgelopen vrijdagnacht ben ik rond 2.00 van Amersfoort terug naar de Achterhoek gereden. Sommige stukken zijn weliswaar erg donker maar ik heb nooit <200m zicht gehad. Het was nergens een probleem om auto's zonder mistachterlicht al van een afstand te zien. Dus jij bent ergens anders geweest dan ik of je bent slecht in afstanden inschatten, net als ongeveer de helft van de andere weggebruikers die ik onderweg heb gezien

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
MadMarky schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:26:
Volgens mij is de enige keer dat ik mijn mistachterlicht heb gebruikt geweest in de schemering op de autobahn tijdens zware regenval. Was op de terugweg van vakantie en kreeg een berichtje van een vriend die achter me reed of ik m'n lichten wel aan had want ik was niet meer te zien. Pas toen ik het mistlicht aanzette zag ie lampjes door de waterspray heen :X
Dat klinkt erg bekend. Afgelopen zomer in Tsjechië een regenbui des doods gehad op de snelweg. Zicht was toen ook behoorlijk beperkt.
Dus jij bent ergens anders geweest dan ik of je bent slecht in afstanden inschatten, net als ongeveer de helft van de andere weggebruikers die ik onderweg heb gezien
Ik heb inderdaad een heel ander stuk gereden. Ik reed van Goes naar Eindhoven en tussen Tilburg en Eindhoven was het zicht echt minimaal (rond 01.00u). Wanneer je een lantaarnpaal voorbij reed was de volgende niet te zien, geen idee hoever de afstand tussen de lantaarnpalen precies zijn, maar meer dan 100 meter zal dat nooit zijn.

Daarnaast was het bij mij bij de eerder genoemde woonwijk het zicht ook minimaal die nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wel typisch dat er in het artikel dat je aanhaalde gewaarschuwd werd voor dichte mist in het midden en oosten van het land, maar je uiteindelijk in het zuiden die dichte mist hebt gehad :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
Even weer een oud topic uit het slot halen van mij

Zijn er wel mensen die zich realiseren dat net als grootlicht voor dat mistlampen achter ook kunnen verblinden?dus als er dan iemand achter je rijdt moet je het mistlicht wel uitzetten want als je die aan laat dan ziet diegene achter jou niks meer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

jwvdst schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:43:

Zijn er wel mensen die zich realiseren dat net als grootlicht voor dat mistlampen achter ook kunnen verblinden?dus als er dan iemand achter je rijdt moet je het mistlicht wel uitzetten want als je die aan laat dan ziet diegene achter jou niks meer
Ja, die zijn er.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat is dan ook de reden dat het gebruik van het mistachterlicht bij regen ook specifiek niet toegestaan is, ongeacht het zicht. Het is veel te verblindend dan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wildhagen schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Dat is dan ook de reden dat het gebruik van het mistachterlicht bij regen ook specifiek niet toegestaan is, ongeacht het zicht. Het is veel te verblindend dan.
Vertel dat de Belgen! :X
Achterlijke regel imho bij onze zuiderburen:
Wikipedia: Mistlamp

...De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m en ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
jwvdst schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:32:
De mistlichtenparade is ook weer begonnen. Ik rij heel veel snachtsop de vrachtwagen (in nl)en merk dat veel automobilisten en zelfs collega vrachtwagenchauffeurs bij een zuchtje mist het mistachterlicht al aan zetten terwijl je mistlicht achter pas mag voeren bij minder dan 50 meter vrij zicht. Heel veel mensen lijken ook niet te beseffen dat mistlichten achter hetzelfde doet als groot licht voor. Het verblind en dat is heel vervelend. En de belgen onder ons doen zelfs al de mistlicht aan bij (hevige) regenval terwijl dat in nl expleciet verboden is ivm weerkaatsing van licht op het natte wegdek.
Met dit in het achterhoofd hoef je eigenlijk maar zelden je mistlicht achter aan te doen
en wat mistlampen voor betreft mag je deze eigenlijk pas aan doen bij minder dan 200 meter zicht maar hier maak ik niet zo'n probleem van omdat deze niet verblinden en ikzelf soms wat extra licht ook wel fijn vindt
In belgie verplicht

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ehtweak schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:20:
[...]

...De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m en ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
Klopt, is ook een van de knetterdomste regels die ze in België hebben. Nooit begrepen waarom dat zo is, werkt alleen maar verblindend, waardoor het dus onveiliger wordt...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
wildhagen schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:25:
[...]

Klopt, is ook een van de knetterdomste regels die ze in België hebben. Nooit begrepen waarom dat zo is, werkt alleen maar verblindend, waardoor het dus onveiliger wordt...
Zodra je de grens overgaat en er is sprake van een beetje motregen, dan zet ook iedereen z'n mistlampen aan. Ziet er best grappig uit, het is alsof iedereen op de rem trapt zodra ze Belgie binnenrijden, maar eigenlijk doen ze gewoon hun mistlampen aan.

Overigens heb ik in Nederland nog nooit een situatie meegemaakt waarbij het nodig was geweest om mistachterlicht te voeren. Mist komt hier maar af en toe een beetje voor. In de VS en Canada maak ik wel geregeld extreme mist mee. Alleen daar kan ik het knopje nooit vinden. Hebben ze eigenlijk wel mistachterlichten? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 01-01-2020 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trommelrem schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Overigens heb ik in Nederland nog nooit een situatie meegemaakt waarbij het nodig was geweest om mistachterlicht te voeren. Mist komt hier maar af en toe een beetje voor. In de VS en Canada maak ik wel geregeld extreme mist mee. Alleen daar kan ik het knopje nooit vinden. Hebben ze eigenlijk wel mistachterlichten? :+
True. Ik rijd nu inmiddels 22 jaar auto, met 850.000 km achter de wielen.

Als ik in al die tijd 10x het mistachterlicht aan gehad heb wanneer het was toegestaan (dus zicht minder dan 50 meter) is het al veel.

Toch zie je he groepen halvegaren die hem bij het eerste spatje mist dat onding al aanzetten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
wildhagen schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:25:
[...]

Valt prima wat voor te zeggen.
Zonder zoab-asfalt heb je enorm veel spray, waar de normale verlichting niet doorheen komt. Althans bij hevige regenval, dat de gemiddelde Belg hem aan doet bij miezer is een ander verhaal.

Wat in Nederland best idioot is, is dat een mistachterlicht hebben verplicht is, maar het nooit verplicht is hem aan te hebben.
Trommelrem schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Mist komt hier maar af en toe een beetje voor. In de VS en Canada maak ik wel geregeld extreme mist mee. Alleen daar kan ik het knopje nooit vinden. Hebben ze eigenlijk wel mistachterlichten? :+
Ik heb het in Nederland nu 2x meegemaakt in 14 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, dat ze aan mochten.
In de VS en Canada zijn mistachterlichten niet verplicht op voertuigen. Heel soms hebben Europese auto's ze daar, maar ook dat is vaak niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Ik heb daar gisteren ontzettend veel last van gehad. Mensen vertikten de lampen achter uit te zetten waardoor je van verblindheid kon spreken. Toen ik bij Heerenveen aankwam gisteren zag ik overigens geen ene steek dus toen maakte het niet uit. Achter mij knalden de auto's op elkaar en ik kon er net uit wegkomen met de kinderen. Toen wij de weg vervolgden naar Groningen veel automobilisten die de wetgeving omtrent het mistlicht niet kennen. Advies was overigens uitgegeven het mistlicht wel te dragen! Misschien dat daar wat over te zeggen valt. Overigens had ik van de lantaarnpalen op sommige stukken weg en in de steden/dorpen veel meer last. Die hebben mij meer verblind. Ik zei nog tegen mijn dochter 'als ze die toch een uit konden zetten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
GAIAjohan schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:46:
Wat in Nederland best idioot is, is dat een mistachterlicht hebben verplicht is, maar het nooit verplicht is hem aan te hebben.
Een handrem is in Nederland verplicht, maar het gebruik ervan wordt afgeraden in verband met bevriezing :+

Al moet ik wel zeggen dat ik in de afgelopen 7 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, mijn handrem een keer nodig heb gehad omdat de remdruk van beide remcircuits plotseling volledig wegviel. De handrem heb ik dus vaker nodig gehad dan het mistachterlicht :+

-edit-
Wat ik eerder zei klopt niet helemaal. Tijdens de AP Keuring is het nodig om het mistachterlicht aan te zetten. Mijn mistachterlicht is dus wel degelijk een aantal keer gebruikt.

-edit2-
Mistachterlicht zou een drukknop moeten zijn, die automatisch na 5 seconden weer uit gaat als je de knop los laat. Dan kun je hem nooit vergeten uit te zetten en kun je nooit per ongeluk je achterliggers verblinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 01-01-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Een handrem bevriest alleen als er water bij de kabel zit.. is een gevalletje onderhoud.

Al gebruik ik hem ook eigenlijk niet.
Bij de auto van m'n vrouw een paar keer een bevroren versnellingspook gehad. Is ook een gevalletje water dat bij kabel zit. Zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mistlicht in België snap ik op zich wel. Ze hebben daar geen ZOAB, als het meer dan een beetje regent, dan word het zicht door spray echt bijna 0. Met de mistlampen aan kan je tenminste nog zien wat het verkeer voor je doet, en niet spontaan stilstaat in de witte waas.

Om 't ding bij ieder miezerbuitje aan te zetten, nee, dat hoeft dan ook weer niet. Maar er staat dan ook felle regen.
Dat het overgrote merendeel van de automobilisten te dom is om de verlichting correct te bedienen is een apart issue, zowel daar als hier.

[edit:] Wat GAIAjohan ook al zei.

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 01-01-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001

Reptile209

- gers -

Trommelrem schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:58:
[...]

-edit2-
Mistachterlicht zou een drukknop moeten zijn, die automatisch na 5 seconden weer uit gaat als je de knop los laat. Dan kun je hem nooit vergeten uit te zetten en kun je nooit per ongeluk je achterliggers verblinden.
Die heb je al: je remlichten. :+ Niemand gaat in zeer dichte mist constant in zijn spiegel zitten kijken naar een achterligger. Die aandacht kan je beter aan de weg voor je besteden. Een timer voor 15 of 30 minuten lijkt me dan nuttiger, ook voor het grootlicht trouwens :X

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Reptile209 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:29:
[...]

Die heb je al: je remlichten. :+ Niemand gaat in zeer dichte mist constant in zijn spiegel zitten kijken naar een achterligger. Die aandacht kan je beter aan de weg voor je besteden. Een timer voor 15 of 30 minuten lijkt me dan nuttiger, ook voor het grootlicht trouwens :X
Ik reed gisteren in Heerenveen (ja, achter mij ging het loos) en ik verzeker je dat ik ook in mijn achteruitkijkspiegel keek. Een automatische timer is natuurlijk onzin. Je kan ook op je dashboard kijken waar je de lampjes ziet oplichten als je je mistachterlichten en of groot licht gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:38
[...]

Een handrem is in Nederland verplicht, maar het gebruik ervan wordt afgeraden in verband met bevriezing :+
Mijn auto moet op de handrem, anders kan de sleutel er niet uit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Anoniem: 235591 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Ik reed gisteren in Heerenveen (ja, achter mij ging het loos) en ik verzeker je dat ik ook in mijn achteruitkijkspiegel keek. Een automatische timer is natuurlijk onzin. Je kan ook op je dashboard kijken waar je de lampjes ziet oplichten als je je mistachterlichten en of groot licht gebruikt.
Tuurlijk moet je ook in je spiegel kijken. Maar het moet niet op je spiegel aankomen om op tijd je licht aan (of uit) te doen, dan ben je veelal te laat denk ik. Die lampjes op je dash vertellen je inderdaad alles wat je moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:58
@Anoniem: 37297
"terwijl dat in nl expleciet verboden is ivm weerkaatsing van licht op het natte wegdek."
In Nederland hebben wij deze regel omdat mensen mistlampen aanzien als rem lampen en niet door de weerkaatsing, sommige auto,s hebben aan beide kanten mistlampen het enige verschil is dan nog op die 3e remlamp in het midden te letten.

Maar ik als automobilist irriteer mij er ook wel aan dat die achtermistlampen bij elke scheet aangaan.
Zelf wacht ik ook niet tot 50m maar al rond 100m(dat is wel uitzonderlijk als ik hem aan heb), op de snelweg of autoweg zet ik achter wel sneller uit als er toch de hele tijd iemand achter mij zit, Maar doorgaande wegen (80) etc gaan ze gewoon aan(heb geen zin dat iemand mij niet heeft gezien en erop knalt, zoals gisteren werd ook gewoon als gekken doorgereden terwijl de weg belijnen niet meer te zien was hier).

Erger vind ik nog als mensen de voet op de rem houden snachts en lekker die remlichten je verblinden bij de stoplichten voor 2 minuten lang...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
ehtweak schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:20:
[...]

Ja duh, omdat ze in België veel asfalt uit het jaar kruik hebben, bij een beetje regen zie je door de spray geen hand voor ogen.

Duitsland overigens idem met die betonplaten uit de tijd van Hitler (waarom velen zeggen dat de wegen in Duitsland zo fantastisch zijn is me overigens een raadsel).
[...]

Dat gebeurt als de buitenmantel van de handremkabel stuk is, er water in de kabel gaat zitten en dat water vervolgens bevriest.

Een kapotte buitenmantel is APK afkeur, de kans dat dit zich voordoet is dan ook best klein. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat de handrem om deze reden vast zit.

Ik zou het bijna een broodje-aap noemen

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 01-01-2020 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Houd gewoon voldoende afstand ten opzichte van je voorligger, dan heb je ook geen last van mistachterlichten die per ongeluk nog aan staan.
Ik heb het in de 25 jaar namelijk nog nooit meegemaakt dat mistachterlichten mij verblinden.

Tot nog toe is het jaarlijks meermalen voorgekomen dat ik ze heb moeten gebruiken.

Er zijn wel andere dingen waar je je als automobilist druk over zou moeten maken bij mist of slecht weer, zoals het totaal niet voeren van verlichting.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:36:
Helaas snappen mensen nog steeds niet hoe verlichting op een auto werkt en de daarbij horende regels. Helemaal mensen die wat tegenwoordig mogelijk is alleen de automatische stand aan hebben staan. Terwijl die echt niet toereikend is. En laten we niet vergeten dat er genoeg mensen met stadslicht rijden ipv dimlicht zelfs nu overdag met regen en mist.

[...]

Nou de eerste die een bekeuring krijgt over foute lichtvoering moet ik nog tegenkomen. Ja al licht defect is dan wel. Maar foutief voeren van verlichting nog nooit meegemaakt of gehoord.
Stadslichten moet de bestuurder bewust zelf aanzetten, dat gaat nooit automatisch.
Je bedoelt waarschijnlijk ze rijden nog met daglichten, en meestal brand er achter dan niks.

Hier ook eentje met daglichten overdag. :+
(Achter staat ook aan bij mijn auto, niet elke auto heeft alleen daglichten voor alleen).

Dag lampen van mijn auto zijn uitstekend zichtbaar, daarom schakel ik dus niet naar dimlicht(behalve dichte mist dan), let wel dit is per auto verschillend.

Dimlichten gaan hier pas aan als het voor mij toegevoegde waarde heeft, vaak als het richting de avond gaat(mijn daglichten zien bestuurders aan als dimlichten alleen ze schijnen dus niet op het wegdek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
FastFred schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Duitsland overigens idem met die betonplaten uit de tijd van Hitler (waarom velen zeggen dat de wegen in Duitsland zo fantastisch zijn is me overigens een raadsel).

[...]
Nog nooit op de N31 gereden dus daar ligt behoorlijk veel asfalt.
Een mooi kaarsrechte weg van ongeveer Groningen tot Oberhausen kun je constant 200 km/h rijden. :+

De rechtervoet op gaspedaal tot de bodem leunen is je cruise control. :+
Laatste tijd wel vervelend aan toe kilometers "baustelle" en het lijkt maar niet op te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
FastFred schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Ja duh, omdat ze in België veel asfalt beton uit het jaar kruik hebben, bij een beetje regen zie je door de spray geen hand voor ogen.
Fixed. Ook in België worden nog héél véél betonplaten gebruikt uit de jaren 60 gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 01-01-2020 23:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 22:14
mr_evil08 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:11:
Je bedoelt waarschijnlijk ze rijden nog met daglichten, en meestal brand er achter dan niks.

Hier ook eentje met daglichten overdag. :+
(Achter staat ook aan bij mijn auto, niet elke auto heeft alleen daglichten voor alleen).
Sinds 2015 is het voor nieuwe auto's verplicht dat de achterlichten ook aan gaan wanneer de DRL aan gaan. Dit om inderdaad te voorkomen dat mensen zonder achterlichten rijden omdat ze door de DRL denken dat de verlichting aan staat. Met auto's van voor die periode kan dat helaas nog wel, en helaas zie ik ze ook nog regelmatig zo rijden.

Gisteren zelf ook half verblind omdat een tegenligger met groot licht reed in half mistige omstandigheden, het zicht was gewoon nog honderden meters. En de onderkant van de bumpers geven deze dagen ook weer massaal licht, want dat staat zo stoer natuurlijk! :+
Van mij mogen de surveillerende agenten elk kenteken noteren en de kentekenhouders netjes post laten ontvangen vanuit het CJIB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
TheBrut3 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:32:
[...]

Sinds 2015 is het voor nieuwe auto's verplicht dat de achterlichten ook aan gaan wanneer de DRL aan gaan. Dit om inderdaad te voorkomen dat mensen zonder achterlichten rijden omdat ze door de DRL denken dat de verlichting aan staat. Met auto's van voor die periode kan dat helaas nog wel, en helaas zie ik ze ook nog regelmatig zo rijden.
Dat DRL gedrocht is heel makkelijk op te lossen: geen lichtschakelaar meer monteren op auto's. Motor aan, licht aan. Motor uit, licht uit. Want waarom zou je je lichten uit willen hebben? Zodat je minder goed zichtbaar bent?

Lichtschakelaar alleen voor grootlicht aan/uit, en mistlicht aan/uit.

Wettelijk zo vast laten leggen, klaar.

Ik verbaas me overigens over de mensen die zich hier druk maken om 'mistlicht verblind'. Ik maak me eerder druk om de flapdrollen die het presteren om in de mistige omstandigheden van de laatste dagen geheel zonder verlichting rond te rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 02-01-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 27-06 11:22
Vind het altijd zo bijzonder dat mensen ALTIJD met alleen het mist achterlicht rijden, terwijl je het mist voorlicht veel eerder mag gebruiken. Het was op de 31e goed mistig bij ons, maar ik kon gewoon 't volgende hectometerpaaltje nog zien, dus niet nodig. Maar bijna iedereen reedt met de mistlamp aan... Soms wel goed, want die 30 jaar oude halogeen achterlichten zag je pas nadat je de auto zelf al zag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 13:49
Het vervelende is vooral de day after.. hoeveel auto's op klaarlichte dag nog met het mistachterlicht aan reden omdat ze die waren vergeten uit te zetten. Ook wel vaak oude auto's waar je dat misschien niet direct op je display ziet?

Mistlampen aan de voorkant vind ik alleen nut hebben door mijn normale lampen uit te zetten. Die reflecteren dan niet zo irritant in de mist en met de mistlampen en dag verlichting heb je veel beter zicht door de mist. Naar mijn mening het grote voordeel/nut van mistlampen. Echter is er volgens mij niemand die zo zijn lampen gebruikt en daarom eigenlijk ook niet echt geaccepteerd op de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

mr_evil08 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:56:
Erger vind ik nog als mensen de voet op de rem houden snachts en lekker die remlichten je verblinden bij de stoplichten voor 2 minuten lang...
sorry, ik heb meerdere manieren geprobeerd om dit niet te doen. maar helaas.

wielblokken is zo lastig als ik weer moet optrekkenn,
en mijn voorganger vind het niet oke als ik zijn auto gebruik als stopblok.
en een anker uitgooien is meer voor op de boot.
lampjes los maken geeft ook onnodige verwarring voor de achterliggers

dus ik zie helaas geen enkele manier om dit te voorkomen, mijn oprechte excuses voor in de toekomst alvast.

P.S. probeer je er niet op te focussen, kijk naar links of rechts of kijk ergens binnen in de auto

@Divak je hebt in elk geval 1 medestander , bij goede mist in de nacht wil het wel eens voorkomen dat ik idd de koplampen naar stadslicht zet om met de mistlampen onder de mist door beter zicht te hebben. zelfs met dimlicht geven mijn koplampen extreem veel en fel licht wat iets minder is in een mistbank

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 02-01-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Zebby bij oude auto's ja. Bij mijn Citroën uit 2005 (toch ook al wel aardig oud) kan ik de mistlampen aan de achterzijde pas aanzetten als de mistlichten aan de voorzijde aan staan.

En zet ik de dimlichten uit, dan gaan de mistlichten ook uit. Zet ik de dimlichten weer aan, dan moet ik de mistlichten handmatig weer aan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
mr_evil08 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:56:
Het is ook zo lullig als ze automaat rijden, de voet niet op de rem zetten/van de rem halen en de auto dus gaat rijden terwijl het nog rood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Anoniem: 320788 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:41:
[...]

sorry, ik heb meerdere manieren geprobeerd om dit niet te doen. maar helaas.

[...]
*Kuch* handrem *kuch* :)
Zodra je stilstaat trek je de handrem aan (als de weg niet vlak is). Als je weer wil rijden laat je hem weer los (gaat zelfs vanzelf in veel moderne auto's)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:41:
[...]

dus ik zie helaas geen enkele manier om dit te voorkomen, mijn oprechte excuses voor in de toekomst alvast.

P.S. probeer je er niet op te focussen, kijk naar links of rechts of kijk ergens binnen in de auto
Mja ik heb het dan ook over die gevallen waarbij het lang duurt.
Hint handrem > ja ook bij automaat zit die erop, kan terwijl nog in de versnelling staat.

Vroeger toen ik automaat reed kon je hem in stand N zetten bij de stoplichten, laatst nog gekeken bij moderne auto,s en de stand N zit er nog gewoon op.
Is trouwens ook beter voor de bak maar dat is een ander discussie.

Handrem er ver op rossen hoeft niet vaak is 1 of 2 tikken al voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:43:
[...]

Dat DRL gedrocht is heel makkelijk op te lossen: geen lichtschakelaar meer monteren op auto's. Motor aan, licht aan. Motor uit, licht uit. Want waarom zou je je lichten uit willen hebben? Zodat je minder goed zichtbaar bent?
Nee zodat je (halogeen) lampen langer mee gaan: als je constant met licht aan rijdt, dien je ook sneller de lampen te vervangen. Met name de koplampen zullen dan sneller stuk gaan, omdat ze immers meer uren branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:54
Zebby schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:15:
Vind het altijd zo bijzonder dat mensen ALTIJD met alleen het mist achterlicht rijden, terwijl je het mist voorlicht veel eerder mag gebruiken.
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat mistlicht voor niet standaard op een auto hoeft te zitten, maar dat mistlicht achter verplicht is te hebben.

Kan natuurlijk dat dit nog uit een tijd is dat elektrische ramen enkel op de luxe uitvoering zat en het tegenwoordig bij het basis pakket zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Sorry. Handrem? O wacht dat is die hendel die ze bij de apk testen, maar die ik idd in 16 jaar automaat rijden nog nooit gebruikt heb...

Ik denk niet dat het er beter van gaat worden..

Stoppen. Wagen in de n, handrem er op. Voet van de rem..
Groen licht. Voet op de rem. Handrem eraf. Wagen in de drive...

Dan vind iemand anders weer dat ik niet snel genoeg weg ben bij het stoplicht.

Zou wel graag willen dat ik op een vlakwegdeel mijn rem zou kunnen loslaten zonder dat de auto vooruit gaat.. misschien eens kijken of dat intestellen is bij de dsg versnellingsbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
TheBrut3 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:32:
[...]

Nee hoor. Er komen nog steeds nieuwe auto's op de markt met alleen drl vóór.
Zie bv de nieuwe Ford Fiesta. In 2017 op de markt gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:25:
[...]

Nee zodat je (halogeen) lampen langer mee gaan: als je constant met licht aan rijdt, dien je ook sneller de lampen te vervangen. Met name de koplampen zullen dan sneller stuk gaan, omdat ze immers meer uren branden.
Ik heb in 11 jaar op Nederlandsch wegennet welgeteld 1x een dimlicht halogeen moeten wisselen. en 2x een xenon pit

Is jou veiligheid en die van anderen op de weg werkelijk 3 tientjes waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:39:
[...]

Ik heb in 11 jaar op Nederlandsch wegennet welgeteld 1x een dimlicht halogeen moeten wisselen.

Ben jij blind dan ofzo? Met alle respect, als je bij daglicht andere weggebruikers niet kunt zien hoor je niet thuis op de openbare weg. Dimlicht voeren is alleen nodig bij slechte weeromstandigheden, of wanneer het donker is.

Die dagverlichting is fijn om overdag te voeren, maar sommige van die LED's zijn best verblindend. En dat van mistlichten aanzetten, terwijl er geen mist is snap ik al helemaal niet. Is nergens voor nodig.

En mislichten hoef je eigenlijk nooit aan te zetten, behalve bij dichte mist 1x in het jaar ofzo. Zelfs dan is het twijfelachtig, of je wettelijk gezien wel je achtermistlicht mag aanmaken. Je mag ze ja pas bij minder dan 50 meter zicht aanzetten, en dan zie je in-principe zo weinig dat je beter niet kunt auto gaan rijden. Als je nergens naar toe hoeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 02-01-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:39:
[...]

Ik heb in 11 jaar op Nederlandsch wegennet welgeteld 1x een dimlicht halogeen moeten wisselen. en 2x een xenon pit

Is ook nogal merk en modelafhankekijk.
Bv de Peugeot 307 gaan ze om de haverklap.
Ford focus MK1 net zo

Bij mijn Volvo C30 kon ik ze ook elk half jaar vervangen (maar die stonden altijd aan en konden niet uit)
FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:42:
@Zebby bij oude auto's ja. Bij mijn Citroën uit 2005 (toch ook al wel aardig oud) kan ik de mistlampen aan de achterzijde pas aanzetten als de mistlichten aan de voorzijde aan staan.

En zet ik de dimlichten uit, dan gaan de mistlichten ook uit. Zet ik de dimlichten weer aan, dan moet ik de mistlichten handmatig weer aan zetten.
Wrong. Is merk specifiek.
Bij PSA had je een draaischakelaar waar je niet om mistlicht vóór heen kon. (Althans mijn 106 en 206)
Bij VAG moest je die schakelaar uittrekken, waarbij je ook niet om mistlicht vóór heen kan.

Bij mijn Volvo en huidige Ford hebben mistlicht vóór en achter hun eigen drukknop en zijn ze apart aan en uit te zetten.

Volgens mij werd bij mijn 206 mistlicht vóór niet uitgezet als ik dimlicht uitschakelde. Hij draaide wel terug vanaf mistlicht achter. 106 net zo.
VAG moet je de knop indrukken om dimlicht uit te schakelen.

Bij mijn Volvo gingen de mistlampen uit als ik de motor uitschakelde. Wilde je ze weer aan? Dan moest je weer op de knoppen drukken.

Bij de Ford blijven de mistlampen aan, en moet je ze handmatig uitzetten :+

Ik denk overigens dat de LED drl aan de voorkant van mijn fiesta overdag beter opvalt dan de halogeenverlichting. Maar goed, ik heb de schakelaar op 'auto' staan, en alleen bij mist kom ik eraan. Ze gaan vrij vroeg aan.

Bij Nissan gaat dimlicht echt te laat aan. Rijdt iedereen met dimlicht, zie je de occasionele Micra en Qashqai nog met drl rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 02-01-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Ben jij blind dan ofzo? Met alle respect, als je bij daglicht andere weggebruikers niet kunt zien hoor je niet thuis op de openbare weg. Dimlicht voeren is alleen nodig bij slechte weeromstandigheden, of wanneer het donker is.
Het gaat juist om al die mafklappers die je midden in de nacht op de snelweg tegen komt met enkel DRL aan de voorzijde, want die zijn er genoeg.

Ik ben er laatst op een provinciale weg eentje tegen gekomen, DRL voor, achterzijde helemaal donker. Ik ben omgedraaid en ben er net zo lang met grootlicht seinend achter blijven rijden tot ze (het merendeel van deze gevallen zijn Renault rijdende vrouwen is mijn ervaring) stopte om te vragen wat er was. Bleek ze dus al een uur onderweg te zijn (het was 9 uur 's avonds), 2 kids op de achterbank.

Ik had de neiging haar sleutels in de sloot te mikken en dat roze pasje door midden te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
GAIAjohan schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:39:
Nee hoor. Er komen nog steeds nieuwe auto's op de markt met alleen drl vóór.
Zie bv de nieuwe Ford Fiesta. In 2017 op de markt gekomen.
Oké vreemd, dan klopt deze "bron" van de ANWB niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn auto (2018) nooit heb opgelet of de achterlichten automatisch aan gaan. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
FastFred schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Het gaat juist om al die mafklappers die je midden in de nacht op de snelweg tegen komt met enkel DRL aan de voorzijde, want die zijn er genoeg.

Ik ben er laatst op een provinciale weg eentje tegen gekomen, DRL voor, achterzijde helemaal donker. Ik ben omgedraaid en ben er net zo lang met grootlicht seinend achter blijven rijden tot ze (het merendeel van deze gevallen zijn Renault rijdende vrouwen is mijn ervaring) stopte om te vragen wat er was. Bleek ze dus al een uur onderweg te zijn (het was 9 uur 's avonds), 2 kids op de achterbank.

Ik had de neiging haar sleutels in de sloot te mikken en dat roze pasje door midden te breken.
Het echte probleem is m.i. dat dashboardverlichting tegenwoordig ook overdag aan staat.
Nu maakt dat met een lichtsensor niet zoveel uit, maar zonder automatische verlichting is het enige verschil het stadslicht symbooltje, (en bij PSA het dimlicht symbool).
Ik zie juist vooral 108/C1/Aygo zonder verlichting rondtuffen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste