GrimScythe schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:45:
Ik heb een vraag, helaas is van de week gebeleken dat de auto die mij verkocht is (v40 uit 2014) een schadeauto is.
Dit is naar voren gekomen door een defect aan de motor regel eenheid, intercooler slang en mistlicht (deze was met kit vasgemaakt en van buitenaf niet te zien)
Al met al heeft het mij een flinke cent gekost om het in orde te krijgen (~ €3600).
Wat zijn mijn rechten hierin?
Voor mij voelt het nu namelijk alsof ik ben opgelicht, er is door de verkoper hierover niets vermeld en in de onderhoudshistorie is dit ook niet terug te vinden.
Ik heb hetzelfde gehad (mijne was een jaartje ouder), ik heb de auto toen terug gebracht en ge-eist dat het volledige aankoopbedrag linea recta naar mijn rekening overgemaakt zou gaan worden.
Ik kocht destijds een hele nette V40 met de nodige opties (26-ZRP-5, voor het geval iemand hem ooit mocht tegen komen... loop er met een boogje omheen),
Van binnen en van buiten een hele nette auto. Vlak voor de vakantie gekocht, echter tijdens de vakantie vielen me een aantal zaken op.
- Tijdens het tanken was het onmogelijk er fatsoenlijk diesel te tanken, de helft kwam weer naar buiten en de hendel van de slang kon minimaal in geknepen worden. Er zat dus iets niet helemaal lekker bij de vulhals van de tank.
- Het raampje achter bij de C stijl van de auto had een rare kit rand, daar was ooit een keer een andere ruit in gezet. Hoeft niets raars te betekenen, kan ook gewoon een inbraak zijn geweest.
- Terug van vakantie de auto eens gepolijst, toen werd duidelijk met de inspectielamp dat de auto ooit deels is overgespoten rondom de C stijl waar ook de ruit was vervangen en waar toevalligerwijs ook de vulopening voor de diesel zat... 1 en 1 is bij mij 2. Op dat moment ben ik dus grondig verder gaan zoeken.
Wat bleek, met een simpel magneetje bleek al snel dat er rondom de C stijl nogal wat plamuur gebruikt was en aangezien de auto toch weer toe was aan onderhoud maar even langs de dealer gereden en hem daar op de brug gezet.
In eerste instantie zag de monteur niets vreemds, ja de naad van de klep was niet perfect maar als je er tien op een rij zet zitten ze allemaal net iets anders. Opvalllend was wel dat er een haarscheurtje in de lak van het scharnier van de achterklep zat.
Inmiddels was er ook een werkplaatsorder aangemaakt voor het onderhoud en de meneer van de administratie kwam me even doodleuk vertellen dat er een mooie rode met koeienletters geschreven melding naar boven kwam op mijn auto dat alle garanties ingetrokken waren op de auto. Ik heb toen meteen Volvo NL gebeld om te vragen wat er mee aan de hand was geweest... en dat kon Volvo nergens terug vinden. Men kon terug vinden dat de garanties ingetrokken waren maar hoe, wie, wat en waarom was nergens terug te vinden (vond men bij Volvo ook raar).
Vervolgens verzekeringsmaatschappij gebeld, auto is nergens terug te vinden als schade auto. Via via het kenteken eens na laten trekken door iemand bij de politie, en op een parkeer schade na kwam de auto niet voor in het systeem maar die schade had wel aan de andere kant van de auto gezeten dan waar mij het één en ander op was gevallen.
Inmiddels stond de auto op de brug en waren alle bodemplaten verwijderd, daar bleek al snel dat de diesel tank er ooit eens onderuit is geweest en er aan de achterzijde het nodige was bijgewerkt. Probleem was alleen, zo netjes als dat aan de buitenkant was gedaan... zo slecht was het aan de niet zichtbare delen gedaan.
Ook aan de voorkant bleek de auto ooit schade gehad te hebben, weliswaar weer helemaal netjes rechts maar de nodige onderdelen met stickers en op de plekken die niet in het zicht zaten miste nog wel eens een boutje of moertje.
Ik heb toen de auto linea recta van de brug af laten halen en ben terug gereden naar de verkoper en heb hem de keuze gegeven om OF direct de gehele aankoopsom terug te storten op mijn rekening OF ik zou de belastingdienst even tippen wat betreft de BTW fraude die meneer pleegde (hij liep namelijk nogal te goochelen met de inruil waarde van mijn auto en boekte iets heel anders in dan hij me daadwerkelijk wilde geven voor de auto) en werk maken van het feit dat hij mij een schadebak had verkocht terwijl hij bij hoog en laag beweerde dat er nooit schade aan de auto was geweest.
Het heeft me wat bluffen gekost en ik was in staat om de auto door de voorpui heen te jagen maar uiteindelijk het volledige bedrag terug gestort gekregen al ging dat niet van een leien dakje (bij uitstappen stond de verkoper met nog 2 anderen direct in mijn nek te hijgen met de boodschap "wat is er dan wel niet mis met deze auto").
Bij aankoop heb ik de auto overigens wel grondig geïnspecteerd, een proefrit gemaakt van bijna een uur en alles voor zover mogelijk na geprobeerd te checken in online databases... nergens kwam wat naar voren bij de auto (reed verder ook prima) maar ingetrokken garanties door Volvo (en dat doen ze niet als een auto fatsoenlijk hersteld is) en beunhazen werk op de niet zichtbare plekken gaven mij niet echt een heel lekker gevoel.
Geen idee hoe lang je de auto dus al hebt maar ik zou er zeker werk van maken wanneer je hem bij een bedrijf gekocht hebt. Als ze wisten dat het om een schadeauto ging (en dat weten ze echt wel) hadden ze dat namelijk ook moeten melden bij verkoop wanneer je er naar gevraagd had.