Joopieboy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:53:
Volgens mij maak je met die laatste wel een hele gevaarlijke aanname, al jaren wordt er namelijk gewaarschuwd voor een langere remweg met regen en warmere temperaturen met winterbanden? Artikel kan ik zo 1,2,3 niet zien overigens.
Winterbanden: ja, langere remweg in de zomer, mee eens.
All-seasons: ja, iets langere remweg, staat ook in al die artikelen, compromis, dus zowel in winter al in zomer geen band voor de randen ultieme randen van snelheid en grip, maar onder de wisselende omstandigheden in NL wel een beter compromis: Zie ook zelfde staatje:
https://www.anwb.nl/auto/...185-65r15h-getest-in-2019 als ik even uitga van de crossclimate: die krijgt bij nat een +, terwijl heel veel pure zomerbanden een 0 (voldoende) krijgen.
Uit eerdere tests
Michelin CrossClimate
Overtuigend de beste all seasonband uit deze test. Goede prestaties op alle testonderdelen met uitzondering van sneeuw, waar de prestaties voldoende zijn. Zeer goede slijtvastheid, laag verbruik en goed op zowel droog als nat wegdek. Ten opzichte van winterbanden zijn er tekortkomingen op sneeuw, vooral de onderdelen remmen en zijdelingse grip. Kan met recht een zomerband met ook winterse eigenschappen worden genoemd.
Dus daar zou ik even mee oppassen. Daarnaast is deze test bij nieuwe (!!) banden. Ik weet uit eigen ervaring dat bij de Vredestein Quatrac 5 de extra sneeuwlamellen in de banden maar tot 4mm gaan, en de blokken natuurlijk dieper.
Zeker, verschilt per band. Voor winter , kan ik mijn ondertussen bijna versleten banden niet meer gebruiken iig.
Dan mijn vraag, als je ze op rijdt, waarom dan niet gewone 'normale' banden aka 'zomer'banden voor het gematigde klimaat hier in Nederland? Scheelt verbruik herrie en dure kosten... En die 3 dagen dat het echt sneeuwt, dagje thuiswerken dan maar?
Als je die vraag aan mij zelf bedoelt:
Ik heb in de winter gewoon banden nodig die ook over sneeuw kunnen. Ben elk jaar zowel eind herfst, winter als begin lente wel even in Duitsland, Tsjechie of Oostenrijk met hoge kans op sneeuw op de weg.
Op rijden in de winter gaat niet meer, op-rijden in de zomer versnelt werkt dus ook niet is nu mijn bevinding. overigens wel aangepast gereden, en dus niet het uiterste van die banden opgezocht, afstand houden etc. Aankomende winter gaan er voor mij weer echte winterbanden onder in iedergeval (wat er nu ook onder zit)..
[
Voor 11% gewijzigd door
Get!em op 13-09-2019 17:38
]