Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over componenten voor zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

• Huubbarbatruc
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op de Gathering. Ik ben recent gaan kijken naar een zelfbouw game pc. Ik zie op verschillende sites, en van verschillende mensen, verschillend advies. Dat roept bij mij als broekie soms wat vragen op, en vandaar ook dit draadje.

Ik wil mij PC voor 2 hoofddoelen bouwen, namelijk high-end gaming en CPU-zware taken (zoals code compilen, video bewerken/renderen). Ik wil voor gaming 2 grafische kaarten plaatsen, en voor renderen en dergelijke een processor met HT.

Door deze mix van GPU en CPU zware taken, ben ik door de bomen het bos een beetje kwijt. Mijn vragen zijn deze:

1. Is vloeistofkoeling een nuttige optie, en wat zouden mogelijke voor/nadelen zijn van waterkoeling bij een dergelijk systeem?

2. Waar moet ik op letten bij de verschillende componenten? Denk bijvoorbeeld aan een kast die genoeg ruimte biedt, een mobo met genoeg mogelijkheden.

3. Kan ik beter een snelle processor nemen en die stock gebruiken (bijv. een i7), of een overclockbare kiezen en overclocken (i5)?

Alvast bedankt allemaal.

Verwijderd

1. Als je wilt overclocken is waterkoeling niet per sé nodig, maar kan het wel erg handig zijn, omdat het je cpu en gpu vaak koeler houdt dan een gewone luchtkoeler. Ik weet niet wat je budget is, maar waterkoeling is in principe niet duur, mits je gaat voor een custom loop.
Wat het verschil is in geluidsproductie tussen waterkoeling en luchtkoeling weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk dat dit erg verschilt in wat voor radiator, pumps, fans etc. je gebruikt.

2. Een kast die een beetje goede airflow heeft is wel handig als je SLI/CrossFire wilt draaien. Verder moet je kijken naar radiatorruimte (mocht je waterkoeling willen). Verder is een case natuurlijk erg persoonlijk qua uiterlijks.

3. Als je hyperthreading wilt, moet je wel een i7 nemen, omdat de i5 serie dit niet heeft. Qua overclocking weet ik niet wat beter is, maar als jij cpu-intensive taken gaat uitvoeren, zou ik gewoon voor een i7 gaan, mits je budget het toe laat. Als je voor een overclockbare processor gaat en je wilt deze ook graag overclocken, moet je wel goed letten op de rest van je systeem.
Je moederbord moet bij Intel bijvoorbeeld een Z.. chipset hebben en de warmteproducerende onderdelen moeten goed gekoeld zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Huubbarbatruc schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:21:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op de Gathering.
Alvast één regel, cross/dubbelposten is hier niet toegestaan. Je andere topic, Praktische vragen over een zelfbouw gamesysteem, gaat dan ook op slot. De rest van het reglement vind je onder Het algemeen beleid en Forum FAQ. De volgende keer kan je aangeven in een topicreport dat je iets wil laten verplaatsen :).
1. Is vloeistofkoeling een nuttige optie, en wat zouden mogelijke voor/nadelen zijn van waterkoeling bij een dergelijk systeem?
Wat kan je daar zelf over vinden? We gaan hier altijd uit van eigen input en onderzoek.
2. Waar moet ik op letten bij de verschillende componenten? Denk bijvoorbeeld aan een kast die genoeg ruimte biedt, een mobo met genoeg mogelijkheden.
Ook hier is ontzettend veel over te vinden. Begin eens met doorlezen van van recente topics in Desktop Aankoopadvies en de recente Best buy guides.
3. Kan ik beter een snelle processor nemen en die stock gebruiken (bijv. een i7), of een overclockbare kiezen en overclocken (i5)?
Dat ligt helemaal aan wat je precieze eisen zijn.

Al met al denk ik dat je als je bovenstaande bronnen raadpleegt al een heel eind moet kunnen komen met het samenstellen van een systeem. Je kunt daarmee in Desktop Aankoopadvies een nieuw topic openen om dat te bespreken en advies te krijgen over verbeteringen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:03
je kreeg een aantal vragen toen je dit topic maakte. waarom heb je deze weg gehaald? naar deze info vragen wij tweakers bijna altijd.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

en dan nu voor een deel antwoord op je vragen.

1. watercooling kan handig zijn. maar zeker niet nodig. de All in one setjes maken altijd meer geluid dan een lucht koeler.

2. ik zou eens de sticky's doorlezen.
*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welke videokaart moet ik kopen?
Voeding advies en informatie topic - Deel 30
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

en dan is het gewoon een lijstje maken via Handleiding Pricewatch.
maar als het om een volledige build gaat hoort hij weer thuis in Desktop Aankoopadvies

3. dat hang van je taken af. gebruik je software HT. dan kan een stock i7 "sneller" zijn dan een OC i5. maar de meeste games maken geen gebruik van HT.

• Huubbarbatruc
Bedankt voor de reacties.

@Dr1ftK1ng: Bedankt voor je uitgebreide antwoord

@ Br00ky: Ik had al een report gemaakt dat de andere topic weg kon, ik realiseerde mij niet dat er ook simpelweg verplaatst kan worden, sorry.

@loki: Ik heb de standaard topic vragen verwijdert uit de eerste post, omdat ik simpelweg nog geen antwoord heb op de meeste vragen. Bedankt voor de sticky's, daar had ik nog helemaal niet in gekeken, excuus.

Ik heb alle BBG's van het afgelopen half jaar al gelezen (degenen mbt gaming pc's). De adviezen die daarin worden gegeven zijn erg nuttig (voor mij als beginner), echter ik zie de reacties helemaal vol staan met mensen die het ergens niet mee eens zijn. Veel bezwaren die ik tegenkom zijn persoonlijke voorkeuren van mensen, maar soms ook objectieve bezwaren (zoals bijvoorbeeld de problemen met de 970 kaarten van Nvidia). Omdat ik gewoon niet zoveel technische kennis heb van de componenten, ben ik daarom een beetje verloren geraakt in de BBG's.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je moet het zo zien. De BBG's zijn altijd een compromis (ze worden samengesteld in samenspraak met de forumgebruikers). Bij een compromis heb je altijd veel mensen die het er niet mee eens zijn. Dit betekent niet dat het slechte systemen zijn, integendeel. Het zijn op dat moment systemen die erg goed in elkaar zitten en voor de meeste mensen helemaal prima zijn.

De opmerkingen zou ik dan ook niet al te veel mee doen. Wat ik zou doen als ik jou was is de laatste of één na laatste BBG erbij pakken en de build eruit pikken die het dichtst bij je budget zit. Vervolgens kan je deze naar smaak gaan aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 24-05-2015 20:03 ]

• Huubbarbatruc
Dank je wel, dat ga ik doen. Wat mij betreft kan deze dan op slot :).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:03
Over het alge.een zijn de bbg vrij solid. En tuurlijk geeft het alleen een indicatie. En met die indicaties kan je zelf een build maken. En daar zullen dan ook mensen op reageren. En zit een hoop eigen ervaringen in. Maar er zijn ook onbewuste fan boys tussen. ( ik betrap mij ook wel eens op dat ik een klein beetje intel voor cpu en amd voor gpu fanboy ben). Maar gewoon hier je eigen build posten en dan kijken wat de mensen er van vinden. En wil custom loop waterset(voor cpu en gpu) moet je op 500-1000 euro rekenen.
Pagina: 1