Ervaring leert dat het voor kinderen nada uitmaakt

en dat ze zelfs blauw aanlopen v.d kou ..
Het duurt zoiezo paar dagen voordat het van kraan(water) naar zwembad temp gaat ..
Je verliest enorm veel warmte dat is waar, en daar ga je weinig tegen doen .. je kan beter uitrekenen wat je verbruik is van pomp van moment x naar "geschikt voor jullie temperatuur" ..
En omdat we tweakers zijn doen we het domotica stijl met bv buienradar verwachte temp en huidige temp .. en opwarmen "scripten" ..
Met afgelopen zomer konden we met de verwarmings mat 10x tot 12 uur er in zitten
Ik rekende de bovenkant ook mee.
7,7 + 3,3 Dat is dan 10 geen 14

never mind ..
Maar je grootste verlies is de bovenkant dus rekenen met 14 (hoger getal dan werkelijkheid ) is IMHO juist goed..
Uiteraard. Bubbelplastic kun je waarschijnlijk wel benaderen met lambda van stilstaande lucht met een dikte van een paar mm. EPS werkt uiteraard, maar je moet opletten dat je met metaal geen koudebrug krijgt.
Ja. Dat het meer zin heeft om in dat geval te experimenteren met een EPDM mat. Desnoods onder een stijle hoek. Er lijken op dit moment echter geen 0.66 x 2.00m matten verkrijgbaar.
liner --> metaal --> isolatie

als je bv 120cm hoog in de tuin wilt hebben .. deze zijn vaak 100den euro's duurder dan een opzet ..
Je kan EPDM slang los krijgen, en matten zijn vaak DIY op maat te maken.
PVC werkt ook goed hoor, de oppervlakte en wind erop is (net zo) belangrijk als de flowsterkte
Als het bad binnenkomt wil ik echter eerst een andere locatie bekijken: tussen een tuinmuur en boom die 2.20m van elkaar staan. Het is de vraag of dat past met de netto maten. De bruto maar in de lengterichting past dan sowieso niet en dan is het even de vraag of de bodem netjes op zijn plek kan blijven en of de constructieve stevigheid van het staal voldoende kan blijven.
Die locatie heeft echter geen / onvoldoende zon voor solarmatten. Vandaar het rekenwerk aan de warmtepomp

Het zwembad in de zon helpt al veel .. en bladeren vallen helpt niet voor je onderhoud plezier.
Meerweg klep is prettig(er) voor 150,- nieuw is het geld zeker waard.
ja en nee ... backwash heb ik nog nooit hoeven te gebruiken, maar de circulatie stand passeer je de filter en dit is prettig voor je opvoer hoogte / waterdruk als je bv meer water door je warmte mat(ten) wilt jagen .. of een fonteintje aan wilt zetten
Voor water stofzuiger (deze sluit je aan op je uitlaat van je zwembad) is meer kracht prettig als je troep wilt wegzuigen.
Druk meter wil je ook hebben en intex heeft bv ingebouwde timer .. handig als je op vakantie gaat en het zwembad "onbeheerd" elke dag 2 uur wilt laten filteren.
voorfilter tussen pomp en bad zorgt wel dat je geen troep in je pomp krijgt .
toch leuk verse nieuwe idee-en

Iemand nog tips voor de ph tabletten en chloortabletten ?
Deze worden ook overal verkocht.
Kan ik bijvoorbeeld de action inlopen en wat tabletten meenemen of zou ik echt even moeten kijken wat de waardes zijn om te kijken wat je meeneemt ?
Vaak hoor je wel eens dat de goedkopere tabletten net zo goed zijn dan de duurdere omdat ze vaak uit dezelfde fabriek komen.
Iemand tips hierin ?
Makro, Cranenbroek Hornbach verkopen ook zwembad spul .. voorraad is niet super ..
let op een schone filter (cartridge) en regelmatig pompen (2 a 3x het bad "rond") is veel effectiever
en schoon houden door troep eruit te scheppen en randjes te borstelen.
en een chloor dispenser met langzaam oplossende blokjes is beter.
Waarom test je en houd je je water waardes in de gaten?
* je voorkomt algen groei en "melk" water..
* correcte (neutrale) ph zorgt dat je chloor niet als een debiel vervliegt .. (de geur blijft hangen)
Je zou huishoud spul kunnen gebruiken chloor,dikke bleek (chloor) en azijn voor PH- en Soda ph+ ... (zelf gedaan) .. je moet een enorme voorraad hebben omdat je spreekt over veel liters ..
BV chloor is een dopje op 10 a 20 liter .. dus 20 dopjes minimaal

... voor 2000liter. dus je gebruikt veel voor je bad ..
Maar tenzij je exact weet hoeveel je van product x op jou zwembad moet doen is het zoiezo gokken & meten ..
ik heb dit eens geprobeerd toen het zwem seizoen over was ..
<waarschuwing>teveel chloor/slechte water waardes</waarschuwing>
kan irritatie opleveren .. klachten ..
Heel hard en water verkwistend maar je kan beter je zwembad leeg mikken en vullen met nieuw water als je een opzet zwembad hebt .. met een algen explosie .. het kost je dagen om de PH niveau goed te kregen om chloor (shock) toe te dienen en water weer helder te krijgen .. @
The Executer dan heb je circulatie en backwash nodig ..
Als je niet zwemt, kan je bv wel (huishoud)chloor toedienen als dit je vraag is . (lees experimenteren) .. en meet(strips) gebruiken om het in de gaten te houden . maar dit is meer om het water helder te houden .. meet met een uur na toedienen en pompen ertussen .. maar stop direct ermee als het weer, weer warmer word..
Mijn ervaring met huishoud middelen is dat je eerst in een emmer zwembad water x oplost en het lang duurt voordat het normaliseert .. (je overschiet erg snel) ..
Goeie(schone) filter regelmatig(er) pompen + chloor dispenser is echt, echt handiger dan DIY middelen van de normale winkel .. algen houden van stilstaand water
ik heb zo zonder 2 weken (weg van huis) met de pomp op 3 uur filteren het zwembad super helder gehouden.
[
Voor 30% gewijzigd door
vso op 28-04-2020 10:19
]