Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste
Acties:
  • 447.016 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
trekker22 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:30:
[...]
Goed idee maar dan moet ik echt de tuin / gazon / maAi robot op aan passen.
Dan maar eerst een jaar proberen zonder EPS.
wat een luxe probleem zeg :+

@Jazsie kan jij adviseren ?-->vso in "Hoe aansluiten zwembad warmtepomp en bypass"

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 26-04-2020 14:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 18:29
Sinds deze week hebben wij hier ook een zwembad in de tuin.
Het is geen intex, maar de tegenhanger Bestway.

Hopelijk mag mijn vraag dan ook hier :p
Ik krijg van de week mijn filter binnen die was helaas niet op voorraad.

Nu heb ik het topic een beetje gelezen en las dat jullie met solarmatten bezig zijn geweest om het water wat op temperatuur te krijgen.

Nu had ik zelf als gedachte om een zwarte waterkluis te nemen, maar ik ben benieuwd of iemand daar al eens mee bezig is geweest.

Mijn idee was als ik een waterkluis neem en deze met water vul kan ik deze in de zon zetten waardoor deze opgewarmd wordt.

Of dit gaat werken met het filter weet ik natuurlijk niet het was ook maar een idee ;)

Het idee was dus het water wordt uit het zwembad gehaald.
Deze komt bovenin de waterkluis en zakt uiteraard weer naar beneden.
Onderaan mijn kluis zet ik een kraantje om het water niet te snel door te laten lopen,

Omdat mijn waterkluis best snel in de zon staat wordt deze al vlot opgewarmd.

Weet iemand of dit zal gaan werken .

Ik heb een 1200 liter zwembad dus ben benieuwd hoeveel water ik als voorraad moet hebben 1200 liter lijkt mij teveel, maar ben benieuwd of jullie dit al eens geprobeerd hebben

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:18:

Nu heb ik het topic een beetje gelezen en las dat jullie met solarmatten bezig zijn geweest om het water wat op temperatuur te krijgen.

Nu had ik zelf als gedachte om een zwarte waterkluis te nemen, maar ik ben benieuwd of iemand daar al eens mee bezig is geweest.

Mijn idee was als ik een waterkluis neem en deze met water vul kan ik deze in de zon zetten waardoor deze opgewarmd wordt.

Of dit gaat werken met het filter weet ik natuurlijk niet het was ook maar een idee ;)

Onderaan mijn kluis zet ik een kraantje om het water niet te snel door te laten lopen,

Ik heb een 1200 liter zwembad dus ben benieuwd hoeveel water ik als voorraad moet hebben 1200 liter lijkt mij teveel, maar ben benieuwd of jullie dit al eens geprobeerd hebben
leuk idee, denk alleen niet gezond/handig en/of nuttig .. en je maakt het jezelf enorm "lastig.

1. water in = water uit, wat je erin pompt moet er ook weer uit anders trek je hem leeg of gaat hij overlopen.
2. oppervlakte voor zon is beperkt .. om x hoeveelheid water te verwarmen + verlies van warmte ..

je kan beter pvc buizen gebruiken deze zwart verven .. hierdoor vergroot je de oppervlakte ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 22:46
MdO82 schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:18:

Niet jezelf te lastig maken, gewoon een EPDM mat oid gebruiken. 1200 liter is niet bepaald veel.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msmits_
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05-2023
Hi allemaal,

Ik heb een inline chloordispenser , kan ik deze gewoon volproppen met chloortabletten en doseren m.b.v het kraantje? Of moet ik alsnog de aanbevolen hoeveelheid vd leverancier van de tabletten per liter erin stoppen?

Gr. Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
msmits_ schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:51:
Hi allemaal,

Ik heb een inline chloordispenser , kan ik deze gewoon volproppen met chloortabletten en doseren m.b.v het kraantje? Of moet ik alsnog de aanbevolen hoeveelheid vd leverancier van de tabletten per liter erin stoppen?

Gr. Michael
Tja volproppen lijkt me niet handig, zonde van het chloor, .. ik zou dit op basis van het weer/gebruik "afstemmen" .. nu dat het bv koud is zou ik er 1 a 2 in mikken .. en elke dag je pomp aan.
Ligt ook een beetje aan je pomp frequentie en soort zand/cartridge .. staat deze in de zon enzv ..

Nu is het vooral handig zeker bij veel water dat je zwembad "opwarmt" .... en dan is wat chloor toevoegen ter preventie van algen ..

langzaam oplossend wil niet zeggen dat het stopt.. gewoon elke dag/paar dagen kijken en ff de zwembadrand (onderwater) voelen of deze glibberig is .. zo ja --> meer chloor

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:56
Iemand ervaring met een warmte pomp? Als ik kijk voor een sunnytent is deze in aanschaf even duur.

https://www.toppy.nl/prod...bad-warmtepomp-2-6kw.html

Verwarmt dit snel zo'n 2 tot 5 m3 ??

Ik verwacht de werking hetzelfde als een airco? Moet deze non-stop blijven draaien? Of kan ik hem bijv 1 of 2 uurtjes aanzetten en dan uit ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
DaYwaLkUr schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:45:
Iemand ervaring met een warmte pomp? Als ik kijk voor een sunnytent is deze in aanschaf even duur.

Ik verwacht de werking hetzelfde als een airco? Moet deze non-stop blijven draaien? Of kan ik hem bijv 1 of 2 uurtjes aanzetten en dan uit ermee?
doe jezelf een lol en zoek in dit topic op Warmtepomp op WP ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:56
vso schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:10:
[...]

doe jezelf een lol en zoek in dit topic op Warmtepomp op WP ;)
Haha thnx volgens mij verkeerde search filter, kon niks vinden! Never mind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
DaYwaLkUr schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:20:
[...]

Haha thnx volgens mij verkeerde search filter, kon niks vinden! Never mind!
maar als je iets van WP weet, draaien die LANG .. het is niet een relatieve korte periode.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
DaYwaLkUr schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:45:

Wat is snel? een WP werkt niet op basis van kort draaien. Deze draait bij het "opstarten" van het zwembad soms wel dagen lang tot dat het water op temperatuur is. Dit is natuurlijk afhankelijk van het bad en capaciteit WP die je gebruikt. Je kan natuurlijk ook net als ik een 9.5 kW WP op een 1000 liter zwembad doen, ja dan is het water snel warm ;)

Die Easyheat 2 zou ik al links laten liggen, leg dan iets meer bij voor een met meer capaciteit. Zeker met een opzet zwembad ga je dit nodig hebben ivm warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Op zich wel leuk om hier aan te rekenen.

De liner van Intex is ca 0,45mm dik als ik het me goed herinner. Materiaal polyester.
De warmtegeleidingscoëfficiënt lambda van polyetheen is 0.26 W/(m·K). (Benadering met chemische verwantschap.)

warmteweerstand R=d/lambda = 0.00045 / 0.26 = 0.0017 m2*K/W
hier moeten we de overgang naar lucht bij optellen: 0,04 m².K/W (hier dominant) NB: 4cm EPS heeft al een R-waarde van ~1 dus isoleren is heel effectief.
warmtedoorgangscoëfficiënt U = 1/R = 25 W/(m²·K)

Reken ik dan met het zwembad dat ik in bestelling heb van 220x150x60cm dan moet je rekenen met een oppervlak van 14m2 (versimpeling, overgangen naar verschillende materialen moet je apart berekenen).

Per graad verschil van het water met de buitentemperatuur verlies je dan 25 * 14 = 350 kW/K
Met 5 graden verschil verlies je dus 1.75 kW.

Laten we eens zien hoeveel zo'n zwembad dan in dat geval afkoelt in een (eerste) uur:
deltaT = massa * c * 1/3600 / P
c water = 4,187 kJ/kg.K
massa = ~1600kg
P = 1.75kW
deltaT = 1.1K = 1.1C

Ik hoop dat het verlies in werkelijkheid iets minder is, maar het zal toch enigszins die richting op gaan.

Zelfs als het energieverlies flink minder is laat het zien dat een warmtepomp van ~2kW een flinke tijd moet werken om het op te warmen. Dat is namelijk de laatste formule maar dan omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Rukapul

Maar in de nacht is het 6 graden buiten en je zwembad zou 27 zijn dus is dat 21 graden verschil, 4x1.75kW dus.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Rukapul hoeveel is het verlies naar grond/steen .. ? en bv de intex tegel van 6mm ?

code:
1
2
3
4
2,2x1,5 =                  3,3 m2 (vloer en bovenkant) 
2,2x0,6 = 1.32 x 2 = 2,64m2  links en rechts rand  
1,5x0,6 = 0,9 x 2 =   1,8m2  voor en achter rand
Totaal ( minus bovenkant)

Totaal = geen 14 maar 7,7 + 3,3 geloof ik of reken ik verkeerd ?

Toch is je berekening wel intressant, "nadeel" is de vorm is nooit vlak .. dus eps is eigenlijk geschikt voor de bodem of voor wanden die vlak zijn ..

En ik vraag me af of het nut heeft achter je bv metaal / betonplex EPS te plakken, of je opzet zwembad in bubbeltjes/radiatorfolie te wikkelen .. (omdat het iets meegeeft) .

ps heb je nog iets nagedacht over die buizen tegen de schutting aan ?

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 27-04-2020 01:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-11-2020
Goedemorgen,

Ben net in de wereld van de zwembaden gestapt. Heb een prism 366 rond met intex pompje die de boel niet trekt. Heb 2 solarmatten bovenop zonnedakje gelegd op zo'n 2,5 meter hoogte. In dit topic gelezen dat ik een zandfilterpomp moet gaan nemen. Ik kan nu een zandfilterpomp over nemen van iemand. Trekt een 2 m3 zandfilter van bestway deze hoogte? Ik kan nl nergens de opvoerhoogte achterhalen van deze pomp .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Rol-Co schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:49:
@Rukapul

Maar in de nacht is het 6 graden buiten en je zwembad zou 27 zijn dus is dat 21 graden verschil, 4x1.75kW dus.
In principe.

In de praktijk zal ik het al wel overschat hebben of het uitgangspunt moet zijn dat zo'n zwembad elke nacht zo ongeveer de omgevingstemperatuur aanneemt.

Tevens zou bij deze getallen de 2kW warmtepomp maar tegen de 5 graden boven de omgevingstemperatuur kunnen verwarmen.
vso schreef op maandag 27 april 2020 @ 01:27:
@Rukapul hoeveel is het verlies naar grond/steen .. ? en bv de intex tegel van 6mm ?
Van stilstaand water naar vast materiaal heb ik niet bij de hand.

De isolatie zal wel helpen. Kunstofschuimen hebben een lambda van ca 0.035. Dus dat foam zal wel in de buurt daarvan zitten. Dat is gelijk aan EPS.

Het probleem wat ik zie bij veel van dat soort tegels is de minimale dikte. Bv 5mm. Het is wel zo dat de eerste cm/mm het meeste isoleert maar het blijft weinig.
code:
1
2
3
4
2,2x1,5 =                  3,3 m2 (vloer en bovenkant) 
2,2x0,6 = 1.32 x 2 = 2,64m2  links en rechts rand  
1,5x0,6 = 0,9 x 2 =   1,8m2  voor en achter rand
Totaal ( minus bovenkant)

Totaal = geen 14 maar 7,7 + 3,3 geloof ik of reken ik verkeerd ?
Ik rekende de bovenkant ook mee.
Toch is je berekening wel intressant, "nadeel" is de vorm is nooit vlak .. dus eps is eigenlijk geschikt voor de bodem of voor wanden die vlak zijn ..

En ik vraag me af of het nut heeft achter je bv metaal / betonplex EPS te plakken, of je opzet zwembad in bubbeltjes/radiatorfolie te wikkelen .. (omdat het iets meegeeft) .
Uiteraard. Bubbelplastic kun je waarschijnlijk wel benaderen met lambda van stilstaande lucht met een dikte van een paar mm. EPS werkt uiteraard, maar je moet opletten dat je met metaal geen koudebrug krijgt.
ps heb je nog iets nagedacht over die buizen tegen de schutting aan ?
Ja. Dat het meer zin heeft om in dat geval te experimenteren met een EPDM mat. Desnoods onder een stijle hoek. Er lijken op dit moment echter geen 0.66 x 2.00m matten verkrijgbaar.

Als het bad binnenkomt wil ik echter eerst een andere locatie bekijken: tussen een tuinmuur en boom die 2.20m van elkaar staan. Het is de vraag of dat past met de netto maten. De bruto maar in de lengterichting past dan sowieso niet en dan is het even de vraag of de bodem netjes op zijn plek kan blijven en of de constructieve stevigheid van het staal voldoende kan blijven.

Die locatie heeft echter geen / onvoldoende zon voor solarmatten. Vandaar het rekenwerk aan de warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 22:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Patrick_74 schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:24:
Goedemorgen,

Ben net in de wereld van de zwembaden gestapt. Heb een prism 366 rond met intex pompje die de boel niet trekt. Heb 2 solarmatten bovenop zonnedakje gelegd op zo'n 2,5 meter hoogte. In dit topic gelezen dat ik een zandfilterpomp moet gaan nemen. Ik kan nu een zandfilterpomp over nemen van iemand. Trekt een 2 m3 zandfilter van bestway deze hoogte? Ik kan nl nergens de opvoerhoogte achterhalen van deze pomp .
Zo zit ik dus ook. Nu hebben ze bij de kampeerhal in Roden (de oude vrijbuiter) een 4m3 zandfilterpomp met vulling voor maar €99. Zit er zelf aan te denken deze te nemen, ik ga er vanuit dat deze de 2,5 meter wel moet kunnen overbruggen.

Enige nadeel is dat deze geen meerwegklep heeft voor bijvoorbeeld het spoelen, of zou dat bij bolletjes-vulling niet nodig zijn? Lijkt mij van wel.

[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 27-04-2020 09:38 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:51:
[...]

leuk idee, denk alleen niet gezond/handig en/of nuttig .. en je maakt het jezelf enorm "lastig.

1. water in = water uit, wat je erin pompt moet er ook weer uit anders trek je hem leeg of gaat hij overlopen.
2. oppervlakte voor zon is beperkt .. om x hoeveelheid water te verwarmen + verlies van warmte ..

je kan beter pvc buizen gebruiken deze zwart verven .. hierdoor vergroot je de oppervlakte ..
Jazsie schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:10:
[...]

Niet jezelf te lastig maken, gewoon een EPDM mat oid gebruiken. 1200 liter is niet bepaald veel.
Ach het was zomaar een hersenspinsel die ik had, maar heb al gemerkt dat het best snel gaat met de zon erop.
Ook omdat het natuurlijk ook geen heel groot bad is.

Vanmorgen een startersset gehaald om de boel schoon te maken en woensdag krijg ik als het goed is mijn filter binnen.

Leuk hoor deze tijden dat er niks op voorraad is :/

Iemand nog tips voor de ph tabletten en chloortabletten ?
Deze worden ook overal verkocht.

Kan ik bijvoorbeeld de action inlopen en wat tabletten meenemen of zou ik echt even moeten kijken wat de waardes zijn om te kijken wat je meeneemt ?

Vaak hoor je wel eens dat de goedkopere tabletten net zo goed zijn dan de duurdere omdat ze vaak uit dezelfde fabriek komen.

Iemand tips hierin ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
The Executer schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:36:
[...]

Zo zit ik dus ook. Nu hebben ze bij de kampeerhal in Roden (de oude vrijbuiter) een 4m3 zandfilterpomp met vulling voor maar €99. Zit er zelf aan te denken deze te nemen, ik ga er vanuit dat deze de 2,5 meter wel moet kunnen overbruggen.

Enige nadeel is dat deze geen meerwegklep heeft voor bijvoorbeeld het spoelen, of zou dat bij bolletjes-vulling niet nodig zijn? Lijkt mij van wel.
Staat niet bij wat de opvoerhoogte is maar de Intex 4m3/u variant haalt maximaal 3 meter en dat is dus te weinig wil je 2,5m omhoog gaan... filter/matten/bochten/lengte etc hebben allemaal invloed en de vermelde opvoerhoogte is in de perfecte situatie of wel vanaf de pomp recht omhoog...

Zou dus voor een slagje groter gaan. Je wilt ook niet dat het water eruit komt druppelen ;)
MdO82 schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:29:
[...]

[...]

Ach het was zomaar een hersenspinsel die ik had, maar heb al gemerkt dat het best snel gaat met de zon erop.

Vanmorgen een startersset gehaald om de boel schoon te maken en woensdag krijg ik als het goed is mijn filter binnen.

Kan ik bijvoorbeeld de action inlopen en wat tabletten meenemen of zou ik echt even moeten kijken wat de waardes zijn om te kijken wat je meeneemt ?

Vaak hoor je wel eens dat de goedkopere tabletten net zo goed zijn dan de duurdere omdat ze vaak uit dezelfde fabriek komen.

Iemand tips hierin ?
Je moet er idd wel beetje snel wezen nu. Weer begint steeds vaker warmer/mooier te zijn, we "mogen" niet of kunnen niet weg. Veel mensen zullen dit jaar zwembad gaan opzetten (ofwel nog kopen) :).

Kies gewoon die op voorraad is en welk je makkelijk kan krijgen. Er is niet echt onderscheid.
Zolang het maar geschikt is voor je zwembad :).

Zelf PH+ en PH- gekocht maar tot heden nog nooit hoeven gebruiken, enkel chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

[...]

Iemand tips hierin ?
Wij bestellen altijd hier.
https://www.zwembadstore.com/onderhoud/chemicalien/chloor/

Wat warmen betreft, neem 1 mat, voor jouw bad prima.
https://www.ebay.de/itm/I...8ce19467291d530f11e0c9f71

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:30:
[...]
In de praktijk zal ik het al wel overschat hebben of het uitgangspunt moet zijn dat zo'n zwembad elke nacht zo ongeveer de omgevingstemperatuur aanneemt.
Ervaring leert dat het voor kinderen nada uitmaakt :) en dat ze zelfs blauw aanlopen v.d kou ..
Het duurt zoiezo paar dagen voordat het van kraan(water) naar zwembad temp gaat ..

Je verliest enorm veel warmte dat is waar, en daar ga je weinig tegen doen .. je kan beter uitrekenen wat je verbruik is van pomp van moment x naar "geschikt voor jullie temperatuur" ..

En omdat we tweakers zijn doen we het domotica stijl met bv buienradar verwachte temp en huidige temp .. en opwarmen "scripten" ..

Met afgelopen zomer konden we met de verwarmings mat 10x tot 12 uur er in zitten
Ik rekende de bovenkant ook mee.
7,7 + 3,3 Dat is dan 10 geen 14 ;) never mind ..

Maar je grootste verlies is de bovenkant dus rekenen met 14 (hoger getal dan werkelijkheid ) is IMHO juist goed..
Uiteraard. Bubbelplastic kun je waarschijnlijk wel benaderen met lambda van stilstaande lucht met een dikte van een paar mm. EPS werkt uiteraard, maar je moet opletten dat je met metaal geen koudebrug krijgt.

Ja. Dat het meer zin heeft om in dat geval te experimenteren met een EPDM mat. Desnoods onder een stijle hoek. Er lijken op dit moment echter geen 0.66 x 2.00m matten verkrijgbaar.
liner --> metaal --> isolatie ;) als je bv 120cm hoog in de tuin wilt hebben .. deze zijn vaak 100den euro's duurder dan een opzet ..

Je kan EPDM slang los krijgen, en matten zijn vaak DIY op maat te maken.
PVC werkt ook goed hoor, de oppervlakte en wind erop is (net zo) belangrijk als de flowsterkte
Als het bad binnenkomt wil ik echter eerst een andere locatie bekijken: tussen een tuinmuur en boom die 2.20m van elkaar staan. Het is de vraag of dat past met de netto maten. De bruto maar in de lengterichting past dan sowieso niet en dan is het even de vraag of de bodem netjes op zijn plek kan blijven en of de constructieve stevigheid van het staal voldoende kan blijven.

Die locatie heeft echter geen / onvoldoende zon voor solarmatten. Vandaar het rekenwerk aan de warmtepomp ;)
Het zwembad in de zon helpt al veel .. en bladeren vallen helpt niet voor je onderhoud plezier.
The Executer schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:36:
Meerweg klep is prettig(er) voor 150,- nieuw is het geld zeker waard.

ja en nee ... backwash heb ik nog nooit hoeven te gebruiken, maar de circulatie stand passeer je de filter en dit is prettig voor je opvoer hoogte / waterdruk als je bv meer water door je warmte mat(ten) wilt jagen .. of een fonteintje aan wilt zetten
Voor water stofzuiger (deze sluit je aan op je uitlaat van je zwembad) is meer kracht prettig als je troep wilt wegzuigen.

Druk meter wil je ook hebben en intex heeft bv ingebouwde timer .. handig als je op vakantie gaat en het zwembad "onbeheerd" elke dag 2 uur wilt laten filteren.

voorfilter tussen pomp en bad zorgt wel dat je geen troep in je pomp krijgt .
[...]
Ach het was zomaar een hersenspinsel die ik had, maar heb al gemerkt dat het best snel gaat met de zon erop.Ook omdat het natuurlijk ook geen heel groot bad is.
toch leuk verse nieuwe idee-en :)

Iemand tips hierin ?
Makro, Cranenbroek Hornbach verkopen ook zwembad spul .. voorraad is niet super ..

let op een schone filter (cartridge) en regelmatig pompen (2 a 3x het bad "rond") is veel effectiever
en schoon houden door troep eruit te scheppen en randjes te borstelen.
en een chloor dispenser met langzaam oplossende blokjes is beter.

Waarom test je en houd je je water waardes in de gaten?
* je voorkomt algen groei en "melk" water..
* correcte (neutrale) ph zorgt dat je chloor niet als een debiel vervliegt .. (de geur blijft hangen)

Je zou huishoud spul kunnen gebruiken chloor,dikke bleek (chloor) en azijn voor PH- en Soda ph+ ... (zelf gedaan) .. je moet een enorme voorraad hebben omdat je spreekt over veel liters ..
BV chloor is een dopje op 10 a 20 liter .. dus 20 dopjes minimaal ;) ... voor 2000liter. dus je gebruikt veel voor je bad ..
Maar tenzij je exact weet hoeveel je van product x op jou zwembad moet doen is het zoiezo gokken & meten ..
ik heb dit eens geprobeerd toen het zwem seizoen over was ..

<waarschuwing>teveel chloor/slechte water waardes</waarschuwing>
kan irritatie opleveren .. klachten ..

Heel hard en water verkwistend maar je kan beter je zwembad leeg mikken en vullen met nieuw water als je een opzet zwembad hebt .. met een algen explosie .. het kost je dagen om de PH niveau goed te kregen om chloor (shock) toe te dienen en water weer helder te krijgen .. @The Executer dan heb je circulatie en backwash nodig ..

Als je niet zwemt, kan je bv wel (huishoud)chloor toedienen als dit je vraag is . (lees experimenteren) .. en meet(strips) gebruiken om het in de gaten te houden . maar dit is meer om het water helder te houden .. meet met een uur na toedienen en pompen ertussen .. maar stop direct ermee als het weer, weer warmer word..

Mijn ervaring met huishoud middelen is dat je eerst in een emmer zwembad water x oplost en het lang duurt voordat het normaliseert .. (je overschiet erg snel) ..

Goeie(schone) filter regelmatig(er) pompen + chloor dispenser is echt, echt handiger dan DIY middelen van de normale winkel .. algen houden van stilstaand water
ik heb zo zonder 2 weken (weg van huis) met de pomp op 3 uur filteren het zwembad super helder gehouden.

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 28-04-2020 10:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Goedemiddag,

Voor ik ze ga bestellen.

Heb een intex 4 bij 2 bij 1. Zandfilter 6m3 en wil 2 epdm solar matten van 6m bij 68cm op het schuurdak leggen. Schuurdak is plat en zit op ongeveer 3m hoog. Misschien net is hoger.

Zijn 2 matten dan voldoende en kan de pomp day aan? Als ik het hier lees wel. Maar wil het toch zeker weten.
Qua buizen of slangen willen we nog naar kijken. Wil eerst de belangrijkste dingen hebben. Zwembad, pomp en solar. De 1e 2 hebben we al. Nu nummer 3 nog.

We hebben nog nagedacht over een warmtepomp. Maar aangezien wij al een wp hebben en we misschien hier de accessoire 'zwembad ' erop willen zetten. Maar deze zijn ook vrij prijzig en de zon schijnt toch voor niets :).

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
nieuweling87 schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:16:
Goedemiddag,

Voor ik ze ga bestellen.

Heb een intex 4 bij 2 bij 1. Zandfilter 6m3 en wil 2 epdm solar matten van 6m bij 68cm op het schuurdak leggen. Schuurdak is plat en zit op ongeveer 3m hoog. Misschien net is hoger.

Zijn 2 matten dan voldoende en kan de pomp day aan? Als ik het hier lees wel. Maar wil het toch zeker weten.
Qua buizen of slangen willen we nog naar kijken. Wil eerst de belangrijkste dingen hebben. Zwembad, pomp en solar. De 1e 2 hebben we al. Nu nummer 3 nog.

We hebben nog nagedacht over een warmtepomp. Maar aangezien wij al een wp hebben en we misschien hier de accessoire 'zwembad ' erop willen zetten. Maar deze zijn ook vrij prijzig en de zon schijnt toch voor niets :).

Alvast bedankt.
Ik hou dit aan ik heb 16 m3 zwembad is 12m2 solar om te kunnen zwemmen van april tot september met 8 m2 solar kun je prima in de zomer maanden zwemmen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Dank je wel maurice. Dan gaan we ze bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:11:
[...]

Ervaring leert dat het voor kinderen nada uitmaakt :) en dat ze zelfs blauw aanlopen v.d kou ..
Het duurt zoiezo paar dagen voordat het van kraan(water) naar zwembad temp gaat ..

Je verliest enorm veel warmte dat is waar, en daar ga je weinig tegen doen .. je kan beter uitrekenen wat je verbruik is van pomp van moment x naar "geschikt voor jullie temperatuur" ..

En omdat we tweakers zijn doen we het domotica stijl met bv buienradar verwachte temp en huidige temp .. en opwarmen "scripten" ..

Met afgelopen zomer konden we met de verwarmings mat 10x tot 12 uur er in zitten

[...]

7,7 + 3,3 Dat is dan 10 geen 14 ;) never mind ..

Maar je grootste verlies is de bovenkant dus rekenen met 14 (hoger getal dan werkelijkheid ) is IMHO juist goed..

[...]

liner --> metaal --> isolatie ;) als je bv 120cm hoog in de tuin wilt hebben .. deze zijn vaak 100den euro's duurder dan een opzet ..

Je kan EPDM slang los krijgen, en matten zijn vaak DIY op maat te maken.
PVC werkt ook goed hoor, de oppervlakte en wind erop is (net zo) belangrijk als de flowsterkte

[...]

Het zwembad in de zon helpt al veel .. en bladeren vallen helpt niet voor je onderhoud plezier.

[...]

Meerweg klep is prettig(er) voor 150,- nieuw is het geld zeker waard.

ja en nee ... backwash heb ik nog nooit hoeven te gebruiken, maar de circulatie stand passeer je de filter en dit is prettig voor je opvoer hoogte / waterdruk als je bv meer water door je warmte mat(ten) wilt jagen .. of een fonteintje aan wilt zetten
Voor water stofzuiger (deze sluit je aan op je uitlaat van je zwembad) is meer kracht prettig als je troep wilt wegzuigen.

Druk meter wil je ook hebben en intex heeft bv ingebouwde timer .. handig als je op vakantie gaat en het zwembad "onbeheerd" elke dag 2 uur wilt laten filteren.

voorfilter tussen pomp en bad zorgt wel dat je geen troep in je pomp krijgt .

[...]

toch leuk verse nieuwe idee-en :)

[/quote]

Iemand tips hierin ?
[/quote]
Makro, Cranenbroek Hornbach verkopen ook zwembad spul .. voorraad is niet super ..

let op een schone filter (cartridge) en regelmatig pompen (2 a 3x het bad "rond") is veel effectiever
en schoon houden door troep eruit te scheppen en randjes te borstelen.
en een chloor dispenser met langzaam oplossende blokjes is beter.

Waarom test je en houd je je water waardes in de gaten?
* je voorkomt algen groei en "melk" water..
* correcte (neutrale) ph zorgt dat je chloor niet als een debiel vervliegt .. (de geur blijft hangen)

Je zou huishoud spul kunnen gebruiken chloor,dikke bleek (chloor) en azijn voor PH- en Soda ph+ ... (zelf gedaan) .. je moet een enorme voorraad hebben omdat je spreekt over veel liters ..
BV chloor is een dopje op 10 a 20 liter .. dus 20 dopjes minimaal ;) ... voor 2000liter. dus je gebruikt veel voor je bad ..
Maar tenzij je exact weet hoeveel je van product x op jou zwembad moet doen is het zoiezo gokken & meten ..
ik heb dit eens geprobeerd toen het zwem seizoen over was ..

<waarschuwing>teveel chloor/slechte water waardes</waarschuwing>
kan irritatie opleveren .. klachten ..

Heel hard en water verkwistend maar je kan beter je zwembad leeg mikken en vullen met nieuw water als je een opzet zwembad hebt .. met een algen explosie .. het kost je dagen om de PH niveau goed te kregen om chloor (shock) toe te dienen en water weer helder te krijgen .. @The Executer dan heb je circulatie en backwash nodig ..

Als je niet zwemt, kan je bv wel (huishoud)chloor toedienen als dit je vraag is . (lees experimenteren) .. en meet(strips) gebruiken om het in de gaten te houden . maar dit is meer om het water helder te houden .. meet met een uur na toedienen en pompen ertussen .. maar stop direct ermee als het weer, weer warmer word..

Mijn ervaring met huishoud middelen is dat je eerst in een emmer zwembad water x oplost en het lang duurt voordat het normaliseert .. (je overschiet erg snel) ..

Goeie(schone) filter regelmatig(er) pompen + chloor dispenser is echt, echt handiger dan DIY middelen van de normale winkel .. algen houden van stilstaand water
ik heb zo zonder 2 weken (weg van huis) met de pomp op 3 uur filteren het zwembad super helder gehouden.
Bij ons 1200 liter bad kan je standaard een 1,2 m3/uur filterpomp nemen.
Ik heb echter bewust een grotere genomen zodat het water naar mijn idee sneller ververst zal worden.

Het filter wat ik er nu bij heb genomen is de 2 m3/uur.

Ik ga liever niet zelf rommelen met chloor en ph spul want dat is natuurlijk speciaal afgesteld om te gebruiken zelf doen lijkt mij idd niet zo handig ;)

Maar omdat er zoveel verschil is in winkels was ik benieuwd naar tips, maar als je de boel goed in de gaten houdt dan komt er vast wel weer een aanbieding voorbij want nu is het warm morgen is het weer nat en vanaf juni/juli hebben we weer echte goeie dagen voor het zwembad en omdat winkels dat ook weten zullen ze dan wel strooien met aanbiedingen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimLuc
  • Laatst online: 11:21
Hoi Forum leden.
Sinds voor jaar heb ik een INTEX™ Ultra XTR Frame Pool - 975 x 488 cm (set incl. zandfilterpomp) met eenINTEX™ zoutwatersysteem - Krystal Clear (max 56.800 liter) en een Orilux inverter warmtepomp - 12,5 kW (zwembaden tot 60.000 liter)
Vorig jaar heel veel plezier van gehad.(ook het zout systeem is ons erg goed bevallen) Blijf echter met een vraag zitten. De zandfilterpomp en het zoutwatersysteem beschikken over een timer. En gaan dus automatisch aan en uit. Hierdoor heb ik vorig jaar de warmtepomp handmatig aan en uit gezet. Nu vraag ik mij af of een Orilux inverter warmte pomp dit niet automatisch zou kunnen, of dit doet.
Ik vind dit nergens terug in de beschrijving van de warmtepomp. Schakelt een inverter warmtepomp altijd automatisch aan en uit? Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:59
Genoeg ingelezen en wil nu concreet pomp en matten bestellen.
De pomp zit altijd ongeveer midden van bad toch..?

Ik wil de matten op platzak. Dan eerst 4 m horizontaal, dan 2,8m verticaal. Dan door 2 matten van 600x68 en dan weer naar beneden en 4 meter terug.
Ga ik dit redden met een 8m3 intex zandfilter pomp?
Betreft een 5700 liter bad (400x211 van bestway).

Moet te doen zijn?

Als ik die solarmat 600 x 68 vergelijk met een solar bol van 60 x 60. zouden ze allebei goed zijn voor 6000-7000 liter bij te warmen. Prijs is ook vergelijkbaar, alleen minder oppervlakte.
Iemand ervaring met verschil/efficiëntie/kwaliteit tussen die 2?

EDIT qua plek red ik 2x een mat van 600 x 68 niet; misschien een optie om 1 mat en 1 bol te pakken?

Voor die 4 meter heen/terug, vind ik nogal lastig wat ik me winkelmandje moet gooien. Ik zie 3 meter intex slangen 38mm maar kost ook meteen 30 euro per stuk! En is niet te verlengen/in te korten..? Kan ik hier beter bij de bouwmarkt wat bij elkaar voor scoren?

[ Voor 45% gewijzigd door trekker22 op 27-04-2020 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
nieuweling87 schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:16:
Goedemiddag,

Voor ik ze ga bestellen.

Alvast bedankt.
De intex 6m3 zandfilterpomp gaat 5 meter hoog. Echter heb je ook weerstand door filter/bochten/afstand.
Ik zou voor een slagje groter gaan mbt zandfilterpomp.
TimLuc schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:03:
Hoi Forum leden.
Sinds voor jaar heb ik een INTEX™ Ultra XTR Frame Pool - 975 x 488 cm (set incl. zandfilterpomp) met eenINTEX™ zoutwatersysteem - Krystal Clear (max 56.800 liter) en een Orilux inverter warmtepomp - 12,5 kW (zwembaden tot 60.000 liter)
Vorig jaar heel veel plezier van gehad.(ook het zout systeem is ons erg goed bevallen) Blijf echter met een vraag zitten. De zandfilterpomp en het zoutwatersysteem beschikken over een timer. En gaan dus automatisch aan en uit. Hierdoor heb ik vorig jaar de warmtepomp handmatig aan en uit gezet. Nu vraag ik mij af of een Orilux inverter warmte pomp dit niet automatisch zou kunnen, of dit doet.
Ik vind dit nergens terug in de beschrijving van de warmtepomp. Schakelt een inverter warmtepomp altijd automatisch aan en uit? Weet iemand dit?
Een beetje goede inverter schakelt automatisch af wanneer er geen waterdoorstroming is, dus in feite hoef je de WP niet handmatig uit/aan te zetten. Je moet alleen even checken of hij erna ook weer aan gaat en niet in "error" blijft hangen want normaal gesproken stuur je de pomp aan door je WP en niet andersom.

Edit:
Het kan wel andersom (pomp stuurt WP aan) maar verschilt per type.

Wellicht even de handleiding raadplegen :)
trekker22 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:18:
Genoeg ingelezen en wil nu concreet pomp en matten bestellen.
De pomp zit altijd ongeveer midden van bad toch..?

Ik wil de matten op platzak. Dan eerst 4 m horizontaal, dan 2,8m verticaal. Dan door 2 matten van 600x68 en dan weer naar beneden en 4 meter terug.
Ga ik dit redden met een 8m3 intex zandfilter pomp?
Betreft een 5700 liter bad (400x211 van bestway).

Moet te doen zijn?

Als ik die solarmat 600 x 68 vergelijk met een solar bol van 60 x 60. zouden ze allebei goed zijn voor 6000-7000 liter bij te warmen. Prijs is ook vergelijkbaar, alleen minder oppervlakte.
Iemand ervaring met verschil/efficiëntie/kwaliteit tussen die 2?

EDIT qua plek red ik 2x een mat van 600 x 68 niet; misschien een optie om 1 mat en 1 bol te pakken?

Voor die 4 meter heen/terug, vind ik nogal lastig wat ik me winkelmandje moet gooien. Ik zie 3 meter intex slangen 38mm maar kost ook meteen 30 euro per stuk! En is niet te verlengen/in te korten..? Kan ik hier beter bij de bouwmarkt wat bij elkaar voor scoren?
De 8m3/u intex zandfiterpomp zou goed moeten zijn ja.

Zelf zou ik zo een bol links laten liggen, een mat werkt naar mijn menig effectiever.
Bij voorkeur geen Intex mat maar eentje van beter kwaliteit :)

Gewoon normale zwembad slang online bestellen zoals:
https://www.zwembadgigant.nl/zwembadslang-38-mm-met-mof
(vanuit gaande dat je 38mm nodig heb, check site voor andere maten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
Jazsie schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:13:
[...]

[...]

De 8m3/u intex zandfiterpomp zou goed moeten zijn ja.

Zelf zou ik zo een bol links laten liggen, een mat werkt naar mijn menig effectiever.
Bij voorkeur geen Intex mat maar eentje van beter kwaliteit :)

Gewoon normale zwembad slang online bestellen zoals:
https://www.zwembadgigant.nl/zwembadslang-38-mm-met-mof
(vanuit gaande dat je 38mm nodig heb, check site voor andere maten).
besteld 8m pomp met aqualagoon 2x solar mat, bypass set en de rest probeer ik wel bij een Wildkamp te gaan halen, want bij deze zaak hebben ze geen slangen los. Ik laat het binnenkomen, alles uitstallen en dan kijken wat ik nog mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimLuc
  • Laatst online: 11:21
thx ga ik daar eens op letten, en ja als het in de handleiding gestaan had...had ik het geweten. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
TimLuc schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:53:
thx ga ik daar eens op letten, en ja als het in de handleiding gestaan had...had ik het geweten. O-)
Als dit de handleiding is: https://www.top-zwembadsh...x-heating-pump-12-5kw.pdf
Dan is het inderdad maar erg beperkt.
Er kan wel een "signaal" kabel op worden aangesloten maar van WP naar pomp en volgens mij zoek jij net andersom (als pomp draait dan WP ook aan).

Tenminste zo lees ik de beknopte handleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44
Ik heb hier flink meegelezen. Want ik wil graag ook zo'n zwembad aanschaffen voor hier in de tuin. Wij neigen naar de Intex 3 bij 2.

Ik wil geen overbodige onzin kopen, maar het moet wel goed zijn. Dus ik neig er na flink wat lezen hier en me inlezen om het volgende aan te schaffen:

Zwembadverwarming---Solar-mat
INTEX™-Metal-Frame-Zwembad---300-x-200-cm
INTEX™-filterpomp---4.2m3-/-5.7m3-(5678-l/u)

INTEX™-voetenbad-zwembad-(56-x-46-cm)
INTEX™ uitschuifbare steel 239 cm - Ø 26,2 mm aansluiting
INTEX™ schoonmaakset zwembad - Ø 26,2 mm aansluiting (incl. steel)
INTEX™-borstel-zwembad-25,4-cm-(Ø-26,2-mm-aansluiting)
Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter
INTEX™ afdekzeil - Metal Frame Pool - 300 x 200 cm
3x INTEX™ vloertegels zwembad (8 stuks a 50 x 50 cm)
INTEX™ Zwembadladder (91 cm)
INTEX™-thermometer-zwembad
INTEX™ glasparels - filterglas
INTEX™ zeefje zwembad (Ø 32 mm)
INTEX™ uitlaat zwembad (Ø 32 mm)
2x INTEX™ koppelstuk zwembadpomp (Ø 32 mm)
2x INTEX™-adapter-zwembad-B-(Ø-38-32-mm)
1x Intex-slang-3-meter-(Ø-32-mm)
1x INTEX™ filterslang 4,5 meter (Ø 38 mm)

Mijn streven is:
1) Een goede oplossing die voor prima temperaturen zorgt
2) Geen hoog stroomverbruik
3) Weinig tot geen geluidsoverlast
4) Gezien de situatie met Corona in 1x alles te bestellen en klaar te zijn zodat ik niet meerdere malen naar de winkel moet ofzo

Gevoelsmatig zit ik met deze oplossing qua punt 1 en 2 samen wel goed. En ondanks al het enthousiasme wat ik hier lees (en waar ik ook echt van geloof dat het allemaal kan) wil ik voor een 'standaard' oplossing gaan vanwege o.a. tijdgebrek. Ik zit er aan te denken om het filter d.m.v. een tijdschakelaar tussen (bijvoorbeeld) 11 uur en 17 uur zo ongeveer 50/50 te laten draaien. Dit zodat je uit komt op de voorgeschreven 3 uur filtertijd.

Gevoelsmatig kun je door 50/50 te verdelen meerdere voordelen behalen boven in 1x filteren:
* Stabielere temperatuur door de dag heen
* Meer warmte opbrengst dan bij in 1x 3 uur draaien omdat hij elke keer dat hij stil valt fors warm zal worden en dat direct na weer inschakelen zal afgeven. Bij bijvoorbeeld elke 10 minuten starten en stoppen heb je zo in 6 uur dus 18 maal een stoot erg warm water

Kan iemand aangeven of ik iets geks zeg/doe in deze?

En tot slot nog een belangrijke vraag; hoe zit het met mijn 3e vraag? Ik hou echt totaal niet van (brom)geluiden. Dus ik wil graag een hele stille pomp (of oplossing om hem stil te maken)... Zit ik zo een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
@MiKeZZa ik heb ongeveer zelfde bestelling gedaan maar volgens mij moet je 4x die B adapter hebben (ik ben hem ook vergeten.) die solar mat heeft juist weer 32mm aansluitingen....
die moet ik dus na bestellen, want zoiets krijg je denk ik njet bij de gamma...
Staat ook in de omschrijving bij dat artikel.

En inzake die pompen van intex / bestway kun je toch niet zelf nog regelen met een tijdschakelaar...? (Zelf nu ook de intex gepakt en kijken hoe dat bevalt. )

[ Voor 28% gewijzigd door trekker22 op 27-04-2020 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laserdesign
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 22:55
ik wil hier even mijn ervaring delen:

ik heb een intex 4m x 2m opbouwzwembad met een 7m3/h glasfiter en pomp van 250 watt.

ik heb mijn standaard intex pompje gebruikt voor het zonneverwarming experiment ,
er zijn 2 solar bollen en 40 meter tuinslang aangesloten op het intex pompje van 40 watt
mijn zwembad is vandaag van 14 graden naar 18 graden gegaan
en het was af en toe bewolkt

dus experiment geslaagd zou ik zeggen

de tuinslang zal er waarschijnlijk niet kunnen blijven tussen staan omwille van het cloor vermoed ik
als vervanger van de tuinslang zou ik eventueel van die zwarte (tyleen) buis willen gebruiken

moooooooooh fx8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
trekker22 schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:23:
@MiKeZZa ik heb ongeveer zelfde bestelling gedaan maar volgens mij moet je 4x die B adapter hebben (ik ben hem ook vergeten.) die solar mat heeft juist weer 32mm aansluitingen....
die moet ik dus na bestellen, want zoiets krijg je denk ik njet bij de gamma...
Staat ook in de omschrijving bij dat artikel.
Bedankt voor je reactie @trekker22

V.w.b. de adapters; Ik dacht dit: zwembad 32mm uit -> slang -> B-adapter -> 38 mm pomp in -> 38 mm pomp uit -> slang -> B-adapter -> 32 mm solar in -> 32 mm solar uit -> 32 mm zwembad in.

Ga ik nu mis?
trekker22 schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:23:
@MiKeZZa
En inzake die pompen van intex / bestway kun je toch niet zelf nog regelen met een tijdschakelaar...? (Zelf nu ook de intex gepakt en kijken hoe dat bevalt. )
Nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad maar waarom kan dit niet dan? Ik las wel dat als je de x-uren per dag stand pakt dat een onderbroken stroomtoevoer er toe leidt dat hij niet meer op start. Maar als ik alle 'intelligentie' nou eens via de tijdschakelaar laat gaan? Dus pomp ALTIJD aan en tijdschakelaar levert tussen bijvoorbeeld 11 uur en 17 uur 50% van de tijd wél prik en 50% geen prik. En tussen 17 uur en 11 uur geeft hij nooit prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:08

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Pas geleden een Intex Prism frame 400 x 200 besteld (https://www.heuts.nl/intex-prism-frame-400-200) en die komt binnenkort op grind te staan, dus daar moet nog een goede ondervloer onder. Ik had al platen gezien die er onder kunnen maar zag nu ook ondervloer / ondertapijt, https://www.tuinzwembad.c...g-isolatie-zeil-vilt.html
Heeft iemand hier ervaring mee, beschermd dit goed / voldoende tegen oneffenheden van grind of zijn er betere oplossingen?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
En qua pompen heb ik nog 1 vraag;
  1. https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-5678
  2. https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-4m3h
Dit zijn 2 opties die ik zie bij het genoemde 300x200x75 zwembad. Iemand tips qua doorvoeren omhoog richting solarmat én ook mijn wens om het (vrijwel) geruisloos te laten functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:18:
Dit zijn 2 opties die ik zie bij het genoemde 300x200x75 zwembad. Iemand tips qua doorvoeren omhoog richting solarmat én ook mijn wens om het (vrijwel) geruisloos te laten functioneren?
Altijd een zand filter pomp als je de hoogte in wil.

En die 4m3 heeft Max 3 meter opvoer als je naar de specs kijkt. Maar dat is ideale situatie. Dus kom je al gauw op een 6 of 8m3 uit...

En qua db zijn die zand filter allemaal 85db en maakt de maat niet uit. In een boxje plaatsen met geluids isolatie en wel ventilatie ?
En qua schakelen is het niet dat als de stroom er af is, en komt stroom er op komt hij gewoon altijd uit is. Net zoals PowerState in de BIOS of pc...?

Maar verzenden gaat wel snel bij top-zwembad. Gister besteld vandaag track en tracé. Ook handig voor nabestellen.

[ Voor 23% gewijzigd door trekker22 op 28-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:24:
[b]Zwembadverwarming---Solar-mat
<snip>
Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter
<snip>
INTEX™ glasparels - filterglas
INTEX™ zeefje zwembad (Ø 32 mm)
INTEX™ uitlaat zwembad (Ø 32 mm)
& @trekker22 bypass + dak bevestiging erbij besteld ? links op de foto tegen het hek zie je de bypass
ik heb zelf met 50mm Y-splitsing + 45 graden ipv t-stuk en 90 graden bochten om minimaal druk verlies te hebben ..

Startset mini .. hmm beter langzaam chloor + chloor dispenser(30,- ? ) erbij
ps los kopen scheelt nauwelijks met start setje .. chloor gaat trouwens hard zou gelijk grote(re) bus doen..

chloor drijver is wel handig .. tenzij je het zo in het zwembad gooit en witte vlekken op de bodem wilt ..

ps talkpoeder voor de buizen :) voordat je ze erin schuift ..

Glasparels ? dunno ik doe aqualoon/filterbollen 40,- ?

je kan ook ipv zeefje inlaat/uitlaat een variant met "schroef" afsluting nemen scheelt je verloop adapter(s) en is makkelijker by onderhoud + beluchting op inlaat ..

ik heb genoeg aan 1 verloop (schroef naar slang) let op M--> F en F-->M en extra 32/38mm slang
- van pomp(schroef) naar bypass
- bypass naar mat
- mat naar bypas
- bypass naar chloor dispenser
- chloor dispenser --> zwembad
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZHlsyW4.jpg
Mijn streven is:
1) Een goede oplossing die voor prima temperaturen zorgt
2) Geen hoog stroomverbruik
3) Weinig tot geen geluidsoverlast
4) Gezien de situatie met Corona in 1x alles te bestellen en klaar te zijn zodat ik niet meerdere malen naar de winkel moet ofzo

Gevoelsmatig zit ik met deze oplossing qua punt 1 en 2 samen wel goed. En ondanks al het enthousiasme wat ik hier lees (en waar ik ook echt van geloof dat het allemaal kan) wil ik voor een 'standaard' oplossing gaan vanwege o.a. tijdgebrek.
Denk dat je redelijk goed zit.

zwembad stofzuiger (sluit je aan op je uitlaat) 50,- setje let op dat ze koppelstukken bijleveren! je hebt ze ook voor tuinslang (gardena aansluiting) maar hmm nee ..
Ik zit er aan te denken om het filter d.m.v. een tijdschakelaar tussen (bijvoorbeeld) 11 uur en 17 uur zo ongeveer 50/50 te laten draaien. Dit zodat je uit komt op de voorgeschreven 3 uur filtertijd.
& @trekker22
Intex heeft een aardlek in het draad zitten, en ingebouwde timer .. timer draait elke 24 uur ofzo de aangegeven tijd .. (niet handig als je verwarmings mat ook meeneemt slaat namelijk af. )

Als je een timer tussen stekkerblok/en aardlek zet zal je aardlek "activeren" wanneer de timer de stroom erafhaalt dus volgende cyclus doet je pomp het niet ..
Ik heb de draad doorgeknipt (tussen pomp en aardlek) 2 stekkers eraan gejast en een domotica(smart) oplossing er tussen gemikt ..
Gevoelsmatig kun je door 50/50 te verdelen meerdere voordelen behalen boven in 1x filteren:
* Stabielere temperatuur door de dag heen
* Meer warmte opbrengst dan bij in 1x 3 uur draaien omdat hij elke keer dat hij stil valt fors warm zal worden en dat direct na weer inschakelen zal afgeven. Bij bijvoorbeeld elke 10 minuten starten en stoppen heb je zo in 6 uur dus 18 maal een stoot erg warm water

Kan iemand aangeven of ik iets geks zeg/doe in deze?

En tot slot nog een belangrijke vraag; hoe zit het met mijn 3e vraag? Ik hou echt totaal niet van (brom)geluiden. Dus ik wil graag een hele stille pomp (of oplossing om hem stil te maken)... Zit ik zo een beetje goed?
verwarming en pomp tja ik zou proberen,
janvanduschoten schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:43:
Pas geleden een Intex Prism frame 400 x 200 besteld (https://www.heuts.nl/intex-prism-frame-400-200) en die komt binnenkort op grind te staan, dus daar moet nog een goede ondervloer onder. Ik had al platen gezien die er onder kunnen maar zag nu ook ondervloer / ondertapijt, https://www.tuinzwembad.c...g-isolatie-zeil-vilt.html
Heeft iemand hier ervaring mee, beschermd dit goed / voldoende tegen oneffenheden van grind of zijn er betere oplossingen?
grind tegels omdraaien + isolatie tegels(Merk x.y.z)
2x de zelfde links :) .. 6 kuub zou ik doen en bypass :) kan de mat perfect hebben. jaar 3 voor de mat.

ps ik schakel wel over op epdm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:19:
Rond 3 uur de pomp maar uitgezet, door de solarmatten zat ik inmiddels op de 30,5 graden :+
Genieten zo, met dit weer :Y)

[Afbeelding]
Leuk zwembad! Wat is het voor een bad (qua bouw en afmetingen)?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:36:
[...]

Nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad maar waarom kan dit niet dan? Ik las wel dat als je de x-uren per dag stand pakt dat een onderbroken stroomtoevoer er toe leidt dat hij niet meer op start. Maar als ik alle 'intelligentie' nou eens via de tijdschakelaar laat gaan? Dus pomp ALTIJD aan en tijdschakelaar levert tussen bijvoorbeeld 11 uur en 17 uur 50% van de tijd wél prik en 50% geen prik. En tussen 17 uur en 11 uur geeft hij nooit prik.
Indien je de timer van intex zelf eruit haalt en dus direct tussen pomp en aardlekstekker plaats kan het gewoon. Maar standaard kan het dus niet want zodra de stroom eraf gaat (door je tijdklok) moet je handmatig de aardlekstekker weer activeren...

Hoe @vso gedaan heeft zou ik het niet doen, beter tussen de pomp en aardlekstekker eigen timer plaatsen ipv die van de Intex. De aardlekstekker die erbij zit zit er niet voor niets, en is belangrijk voor de veiligheid.
Dus zeker niet de aardlekstekker vervangen voor een gewone... ookal is dit een makkelijker oplossing.
Neem aan dat de opvoerhoogte ongeveer 2,5m is? Dan kom je uit op de 6m3/u variant.
Pomp en stil gaan niet samen. Hoe sterker de pomp hoe meer geluid.
Een bekisting maken houd al veel geluid tegen + beschermt alles tegen de warme zon/weer.
Ik heb het ook (zonder isolatie) en het scheelt al in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
@vso die dakmontage set wat moet ik me daar bij voorstellen... wat is verschil met op het gras/stoep leggen.

Dat met die pomp schakelen wordt wel een dingetje. Beste zou zijn een zwave tussen schakelaar... maar dat gaat dus njet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wellicht even een vraag met simpel antwoord, maar kon zo snel het antwoord niet vinden.

Ik heb mijn filter binnen, maar vergeleken met gisteren is het weer niet echt om hey zwembad te gebruiken :+

Nu heb ik gelezen dat je het water in beweging moet houden om goed te laten filteren.

Nu komt er af en toe een bui over
Is het verstandig om het filter vandaag ook gewoon te gebruiken.

Als ik de foto's mag geloven dan staat het filter vlak naast het bad dus het lijkt mij dat het filter daardoor ook nat kan worden.

Is dus met dit weer ook gewoon te gebruiken?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:52:

Hoe @vso gedaan heeft zou ik het niet doen, beter tussen de pomp en aardlekstekker eigen timer plaatsen ipv die van de Intex. De aardlekstekker die erbij zit zit er niet voor niets, en is belangrijk voor de veiligheid.
Dus zeker niet de aardlekstekker vervangen voor een gewone... ookal is dit een makkelijker oplossing.
Zolang de groep waarop de pomp is aangeloten voorzien is van een aardleschakelaar in de meterkast, zie ik weinig problemen met deze oplossing? Je garantie gaat er alleen aan, da's jammer. Zit zelf ook aan zo'n oplossing te denken, wil namelijk de pomp schakelen met home assistant. Maar met de huidige intexpompen met ingebouwde electronische timer moet ik volgens mij nog steeds altijd op een knopje duwen, dus die lijken hiervoor niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
gysman11 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:42:
[...]

Zolang de groep waarop de pomp is aangeloten voorzien is van een aardleschakelaar in de meterkast, zie ik weinig problemen met deze oplossing? Je garantie gaat er alleen aan, da's jammer. Zit zelf ook aan zo'n oplossing te denken, wil namelijk de pomp schakelen met home assistant. Maar met de huidige intexpompen met ingebouwde electronische timer moet ik volgens mij nog steeds altijd op een knopje duwen, dus die lijken hiervoor niet geschikt.
Aardlekstekker is 10ma en die in je meterkast is 30ma...
Maar ieder zijn ding natuurlijk, ik echt veel waarde aan mijn leven en andermans leven (die in mijn zwembad komen) :).

Klopt je moet je Intex gaan openschroeven en de pomp direct doorverbinden zodat je dus de intex timer omzeilt. Zoals je zegt moet je bij de intex pomp ook nog op de start knop drukken naast de aardlekstekker die je ook moet aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
@allen die gereageerd hebben. Bedankt voor de genomen moeite. Ik moet dus minimaal een 6m3 zandfilter pakken. En me gaan verdiepen in hoe je dat voorziet van geluidsisolatie terwijl er toch ventilatie plaats vindt. Klinkt heel tegenstrijdig, maar kan vast. Ga ik eens uitzoeken.

Ik baal wel een beetje van die ingebouwde timer bij Intex. Zou het anders kunnen denken jullie? Bijvoorbeeld een ander merk pakken o.i.d.?

@vso bypass wil ik wel hebben voor richting de zomer, maar ik twijfel een beetje over de kwaliteit van deze: https://www.top-zwembadsh...it-voor-zwembadverwarming

Chloordrijver bestel ik er even bij!

En wat bedoel je met een dakmontage set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:52:
Indien je de timer van intex zelf eruit haalt en dus direct tussen pomp en aardlekstekker plaats kan het gewoon. Maar standaard kan het dus niet want zodra de stroom eraf gaat (door je tijdklok) moet je handmatig de aardlekstekker weer activeren...

Neem aan dat de opvoerhoogte ongeveer 2,5m is? Dan kom je uit op de 6m3/u variant.
Pomp en stil gaan niet samen. Hoe sterker de pomp hoe meer geluid.
Een bekisting maken houd al veel geluid tegen + beschermt alles tegen de warme zon/weer.
Ik heb het ook (zonder isolatie) en het scheelt al in geluid.
2x dat zeg ik toch :? (ook)
De aardlek zit er nog gewoon tussen .. :X alleen een handmatige timer ertussen :) dus weet ff niet wat jij niet bedoelt/begrijpt oid

@MdO82 filter elke dag minimaal voorgeschreven tijd (of iets langer) laten pompen
Jazsie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:53:
Aardlekstekker is 10ma en die in je meterkast is 30ma... Maar ieder zijn ding natuurlijk, niet iedereen echt evenveel waarde aan zijn of ander leven ;).
in deze richting wilde ik ook zeggen :+ alhoewel je wel erg extreem zegt ..

btw die cartridge filters zijn 12v zandfilter iets sterker maar zijn redelijk elektrisch gescheiden je moet wel erg onvoorzichtig zijn (behuizing stuk laten vallen terwijl hij ernaast staat oid) wil je gevaar krijgen .. maar beter veilig dan onveilig ..
Klopt je moet je Intex gaan openschroeven en de pomp direct doorverbinden zodat je dus de intex timer omzeilt. Zoals je zegt moet je bij de intex pomp ook nog op de start knop drukken naast de aardlekstekker die je ook moet aanzetten.
WAT ???? |:( 8)7 der zit bij mij een schakelaar op 3 standen, "Aan, uit, timer"

volgorde = aardlek "inschakelen" pomp aan of op timer stand ..
in timer stand moet je op oudere modellen een draaiknop in incrementen van 2 uur (2,4,6 tot 12 uur enzovoort) draaitijd aangeven .. dit voor elke 24 uur .. maar vind deze timer onhandig ..

ik heb dus een kaku ertussen zodat ik zelf op gezette tijden aan/uit kan zetten.. bv altijd op 15:00 aan en om 18:00 uit(zon weg) .. als het mooie dag word zet ik de pomp (handmatig) eerder aan .. en valt hij uit als de zon weg is. dit word tzt vervangen door een smart (wifi/zwave) ding die op basis van meer gegevens kan schakelen .. maar voor nu werkt dit prettig zat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:01:
[...]

2x dat zeg ik toch :? (ook)
Haha dat klopt, ik val in herhaling ;)
[...]

De aardlek zit er nog gewoon tussen .. :X alleen een handmatige timer ertussen :) dus weet ff niet wat jij niet bedoelt/begrijpt oid
Ahh oke, mijn fout. Verkeerd begrepen/gelezen dan, dacht namelijk dat je de aardlekstekker vervangen had door een gewone stekker. Vandaar dus mijn opmerking.
[...]

in timer stand moet je op oudere modellen een draaiknop in incrementen van 2 uur (2,4,6 tot 12 uur enzovoort) draaitijd aangeven .. dit voor elke 24 uur .. maar vind deze timer onhandig ..

ik heb dus een kaku ertussen zodat ik zelf op gezette tijden aan/uit kan zetten.. bv altijd op 15:00 aan en om 18:00 uit(zon weg) .. als het mooie dag word zet ik de pomp (handmatig) eerder aan .. en valt hij uit als de zon weg is. dit word tzt vervangen door een smart (wifi/zwave) ding die op basis van meer gegevens kan schakelen .. maar voor nu werkt dit prettig zat
Ja juist, Hoe heb jij de pomp op je eigen timer aangesloten? Daarvoor moet je de intex timer "omzeilen" want anders doet ie nog niks omdat je eerst op "aan" moet drukken wanneer je eigen timer aan gaat.
Of ik zit verkeerd? In dat geval zijn er verschillende modellen in de omloop...

Edit: bij die van mij wat ik gehad heb moest ik altijd op "aan" drukken of "timer", anders bleef de pomp uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:01:
@allen die gereageerd hebben. Bedankt voor de genomen moeite. Ik moet dus minimaal een 6m3 zandfilter pakken. En me gaan verdiepen in hoe je dat voorziet van geluidsisolatie terwijl er toch ventilatie plaats vindt. Klinkt heel tegenstrijdig, maar kan vast. Ga ik eens uitzoeken.

Ik baal wel een beetje van die ingebouwde timer bij Intex. Zou het anders kunnen denken jullie? Bijvoorbeeld een ander merk pakken o.i.d.?

@vso bypass wil ik wel hebben voor richting de zomer, maar ik twijfel een beetje over de kwaliteit van deze: https://www.top-zwembadsh...it-voor-zwembadverwarming

Chloordrijver bestel ik er even bij!

En wat bedoel je met een dakmontage set?
6 is wel handiger ja
Zoek op aircompressor + silent in google ;) genoeg idee-en, inspiratie is goed maar ik hoor hem niet op 6m afstand (bijna niet) vergelijk het met een ventilator in de buurt .. de herrie makers zijn vaak de goedkopere andere merken ..

timer zie hieronder

bypass -- > https://www.toppy.nl/prod...SNMb5diN93txoCnNwQAvD_BwE

iets met minder drukverlies zoek ff op mijn naam + bypass of de foto die ik net poste ff op klikken en links tegen de schutting kijken .. kijk gelijk op het dak van die schuur .. dan zie je de mat liggen en die dingen me mat op het dak klemmen (zijn oorspronkelijk zilver maar zwarte spuitbus .. v.d action helpt veel :))
Jazsie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:10:
Haha dat klopt, ik val in herhaling ;)
:+ pff jij bent niet de enige elke 3 posts herhaal ik wat ik gezegd heb ..
zouden we de OP niet kunnen aanpassen ofzo ?? pfff
Ahh oke, mijn fout. Verkeerd begrepen/gelezen dan, dacht namelijk dat je de aardlekstekker vervangen had door een gewone stekker. Vandaar dus mijn opmerking.
stekker(m) < ---> aardlek <--> stekker(F),(M)kaku(F),stekker(M) <---->pomp
alles geaard natuurlijk
Ja juist, Hoe heb jij de pomp op je eigen timer aangesloten? Daarvoor moet je de intex timer "omzeilen" want anders doet ie nog niks omdat je eerst op "aan" moet drukken wanneer je eigen timer aan gaat.
Of ik zit verkeerd? In dat geval zijn er verschillende modellen in de omloop...

Edit: bij die van mij wat ik gehad heb moest ik altijd op "aan" drukken of "timer", anders bleef de pomp uit.
Ik laat hem in "aan" stand timer gebruik ik eigenlijk niet ..omdat als ik de bypass of andere onderhoud die die timer functie van de pomp ontregel .. vandaar dat tie bagger is ..

Die kaku (duurdere) remote heeft 2 batterijen .. 1 voor "zenden"(12v mini) en 1 voor de Real Time Clock (cr2032) en je kan wat programma's instellen ..

Maar ik zou voorbij kaku stappen bv gelijk naar buiten unit smart ding .. sloop desnoods een ikea indoor variant en mik hem in een buitendoos let op de juiste kabeldoorvoer voor je doos.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
[...]

@MdO82 filter elke dag minimaal voorgeschreven tijd (of iets langer) laten pompen
Ik zat in mijn gedachte over het feit dat het regent buiten, maar goed het is een filterpomp die water rondpompt dus die is er natuurlijk voor gebouwd :z

Het enige waar ik even rekening mee moet houden is dat de adapter/omvormer van 230 naar 12 volt niet buiten in de regen moet liggen maar het snoer is lang genoeg zag ik al.

Ze hebben er waarschijnlijk bewust over nagedacht dat er maar 12 volt op staat :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:51
vso schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:31:
[...]

Ik laat hem in "aan" stand timer gebruik ik eigenlijk niet ..omdat als ik de bypass of andere onderhoud die die timer functie van de pomp ontregel
Wat Jazsie bedoeld; er zijn Intex pompen die niet beginnen met pompen als er spanning op de lijn komt, er is een duidelijke piep hoorbaar als de pomp onder spannign komt maar deze gaat dus niet lopen/aan.

Dus dan betekend zelfst met de contra stekker achter de aardlek en een KAKU/shelly/sonoff er tussen dat de pomp niet te bedienen is via de externe schakel systeem

[ Voor 15% gewijzigd door mazzoop80 op 28-04-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:39:
Ik zat in mijn gedachte over het feit dat het regent buiten, maar goed het is een filterpomp die water rondpompt dus die is er natuurlijk voor gebouwd :z

Het enige waar ik even rekening mee moet houden is dat de adapter/omvormer van 230 naar 12 volt niet buiten in de regen moet liggen maar het snoer is lang genoeg zag ik al.

Ze hebben er waarschijnlijk bewust over nagedacht dat er maar 12 volt op staat :P
Zolang je tuin approved meuk gebruikt is het goed toch :) nu ja die goedkope pompen vraag ik me soms wel eens af of ze de aarde draad zijn vergeten ..

Zou het niet in de weg leggen van wederhelft/kindjes met tuinschepjes of andere mogelijke beschadigingen oid lig hier al 8 jaar bij mij in weer en wind .. dus ..
mazzoop80 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:44:
Wat Jazsie bedoeld; er zijn Intex pompen die niet beginnen met pompen als er spanning op de lijn komt, er is een duidelijke piep hoorbaar als de pomp onder spannign komt maar deze gaat dus niet lopen/aan.

Dus dan betekend zelfst met de contra stekker achter de aardlek en een KAKU/shelly/sonoff er tussen dat de pomp niet te bedienen is via de externe schakel systeem
* vso schudt zijn hoofd .. waardeloze zooi

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
[...]
6 is wel handiger ja
Zoek op aircompressor + silent in google ;) genoeg idee-en, inspiratie is goed maar ik hoor hem niet op 6m afstand (bijna niet) vergelijk het met een ventilator in de buurt .. de herrie makers zijn vaak de goedkopere andere merken ..
Helder. Dat komt goed.
Heb ik nog een vraag over, zie hier onder. Ik ben hier niet goed in :/
[...]

iets met minder drukverlies zoek ff op mijn naam + bypass of de foto die ik net poste ff op klikken en links tegen de schutting kijken .. kijk gelijk op het dak van die schuur .. dan zie je de mat liggen en die dingen me mat op het dak klemmen (zijn oorspronkelijk zilver maar zwarte spuitbus .. v.d action helpt veel :))
Ik heb een plat dak. Lijkt me dan niet nodig, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:14:
[...]

Helder. Dat komt goed.

[...]

Heb ik nog een vraag over, zie hier onder. Ik ben hier niet goed in :/

[...]

Ik heb een plat dak. Lijkt me dan niet nodig, toch?
zomers niet (gevuld met water) . winter moet je dat ding of weghalen of leegblazen .. tja het is ook niet licht er zijn mensen die hem gewoon zo neerleggen dus tja .. moeten is punt 2

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa

Ik ben hier helemaal niet goed in. Maar begrijp ik nu goed (zoals ik het verondersteld had) dat ze timer stand ingewikkelde acties vraagt zoals jullie vragen. En als ik hem op 'aan' zet kan ik hem simpelweg wel gebruiken i.c.m. een schakelaar? Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:56:
[...]

Zolang je tuin approved meuk gebruikt is het goed toch :) nu ja die goedkope pompen vraag ik me soms wel eens af of ze de aarde draad zijn vergeten ..

Zou het niet in de weg leggen van wederhelft/kindjes met tuinschepjes of andere mogelijke beschadigingen oid lig hier al 8 jaar bij mij in weer en wind .. dus ..

[...]

* vso schudt zijn hoofd .. waardeloze zooi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJuH3rNYjLraVRHITYGmh5XNIDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4qSQn2n33dq9mzuLGsMtUnu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNzofHbEiflHlM5jWbp_daWcJ8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRqU1tNYqeOFpOwQCkxlbfKN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het hier maar even zo opgelost :)

Maak er nog wel een kistje voor waar de adapter zonder problemen in kan

Maar hij draait 8)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
En hoe doen jullie dit qua slangen? De 'reguliere' winkels verkopen alleen slangen tot een paar meter. Maar ik heb bijvoorbeeld 5,5 meter 32mm nodig. Hoe koop je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:43:
En hoe doen jullie dit qua slangen? De 'reguliere' winkels verkopen alleen slangen tot een paar meter. Maar ik heb bijvoorbeeld 5,5 meter 32mm nodig. Hoe koop je dat?
Zoiets ?

https://www.praxis.nl/tui...erslang-32mm-x-5m/5308142

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ja, maar die sluiten in mijn beleving nooit zo goed af als die speciale van Intex met zo'n 'eindstukje' zonder ribbels. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:28:
Ik ben hier helemaal niet goed in. Maar begrijp ik nu goed (zoals ik het verondersteld had) dat ze timer stand ingewikkelde acties vraagt zoals jullie vragen. En als ik hem op 'aan' zet kan ik hem simpelweg wel gebruiken i.c.m. een schakelaar? Of is dat te kort door de bocht?
we zijn allemaal maar halfwasjes :+
Ik wist het ook niet, en ik heb een "oud" model. dus inschakelen aardlek (staat standaard uit) . en dan aanknop op pomp en gaan met die banaan.

ik zag dat intex nu nieuwere modellen heeft dus dat kan nu anders zijn .. (hoop voor je van niet)

zie handleiding op http://www.intexcorp.nl/s...iewlink?lst_purchase=2020
- maximale druk 2 bar, 250W :)

pagina 16
druk x tijd op knop x totdat er FP in het scherm komt om handmatig (zonder timer) te laten werken

of kijk hier YouTube: Intex zandfilterpomp 4m3 .. (dikke plug is iets anders ik heb stekker stukje snoer aardlek) rest v.d snoer pomp

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

@MiKeZZa dat zal niet lukken denk ik, want als de stroom er af gaat, dien je nog op een knop te drukken ook vooraleer de zandfilterpomp terug aan kan gaan. Dus deze icm een schakelaar zall niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:49:
[...]

Ja, maar die sluiten in mijn beleving nooit zo goed af als die speciale van Intex met zo'n 'eindstukje' zonder ribbels. Toch?
Je kan ze ook per lopende meter kopen.. Die kan je dan snel afsnijden per meter indien gewenst.
https://www.zwembadgigant.nl/zwembadslang-38-mm-met-mof (let op 38MM)
https://www.zwembadgigant.nl/zwembadslang-32-mm-met-mof (32 mm)

[ Voor 11% gewijzigd door ScSi op 28-04-2020 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
Als ik het zo lees kom ik dus niet uit met mijn plan met de Intex pomp. Ben ik nu zo'n zeurpiet dat ik die pomp geen 6 uur wil laten draaien terwijl 3 uur genoeg is? En al helemaal niet 6 uur i.p.v. 3 op dagen dat de zon vrijwel niet schijnt?

Zo ja; zeg het gerust.
Zo nee; hoe doen jullie dit dan?
vso schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:53:
[...]

we zijn allemaal maar halfwasjes :+
Ik wist het ook niet, en ik heb een "oud" model. dus inschakelen aardlek (staat standaard uit) . en dan aanknop op pomp en gaan met die banaan.

ik zag dat intex nu nieuwere modellen heeft dus dat kan nu anders zijn .. (hoop voor je van niet)

zie handleiding op http://www.intexcorp.nl/s...iewlink?lst_purchase=2020
- maximale druk 2 bar, 250W :)

pagina 16
druk x tijd op knop x totdat er FP in het scherm komt om handmatig (zonder timer) te laten werken

of kijk hier YouTube: Intex zandfilterpomp 4m3 .. (dikke plug is iets anders ik heb stekker stukje snoer aardlek) rest v.d snoer pomp
Haha. Nou dan ben ik een 1/4 wasje (of nog minder). Inschakelen aardlek is een instelling op de pomp?
ScSi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:02:

Je kan ze ook per lopende meter kopen.. Die kan je dan snel afsnijden per meter indien gewenst.
https://www.zwembadgigant.nl/zwembadslang-38-mm-met-mof (let op 38MM)
https://www.zwembadgigant.nl/zwembadslang-32-mm-met-mof (32 mm)
Grandioos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:18:
Als ik het zo lees kom ik dus niet uit met mijn plan met de Intex pomp. Ben ik nu zo'n zeurpiet dat ik die pomp geen 6 uur wil laten draaien terwijl 3 uur genoeg is? En al helemaal niet 6 uur i.p.v. 3 op dagen dat de zon vrijwel niet schijnt?

Zo ja; zeg het gerust.
Zo nee; hoe doen jullie dit dan?
nee hier geef ik je ook gelijk in! morgen komt mijn intex 8m3 zandfilter pomp, mochter er betere alternatieven zijn gaat die retour. Maar ik heb nog geen suggesties gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

laserdesign schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:14:
ik wil hier even mijn ervaring delen:

ik heb een intex 4m x 2m opbouwzwembad met een 7m3/h glasfiter en pomp van 250 watt.

ik heb mijn standaard intex pompje gebruikt voor het zonneverwarming experiment ,
er zijn 2 solar bollen en 40 meter tuinslang aangesloten op het intex pompje van 40 watt
mijn zwembad is vandaag van 14 graden naar 18 graden gegaan
en het was af en toe bewolkt

dus experiment geslaagd zou ik zeggen
Ik kon het niet meteen uit je post afleiden, maar blijft het 250W pompje staan in de definitieve setup? Of was dit puur om de verwarmingscapaciteit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@MdO82 ach ik zou de moeite niet nemen maar als het werkt en jij bent happy _/-\o_ goed hoor
hornbach 32/38mm voor 17 euro ? 6m

Tja zwembadslang is niet goedkoop .. 5,- per meter ongeveer ..je kan andere slang (goedkoper) scoren bij andere tuin afdelingen maar inderdaad niet een plat stukje om hem goed te klemmen .. beetje slang gaat wel 2 a 3 jaar mee, en extra hebben is minder erg dan tekort komen :)

ik zou eerst checken dat je van zwembad naar pomp kan komen en terug je zwembad in .. (betreft slangen en adapters enzo) ... die solarmat en bypass kan je echt wel paar dagen (zeker met dit weer) ff wachten ..

als het 1maal lekker weer is dat je je mat erop kan leggen en zon schijnt dan zou ik me verder druk maken .. kijk maar op die foto(s) van mij ik heb behoorlijk ge-prutst :+

en nee de aardlek zit in de buurt v.d stekker

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msmits_
Hi allemaal,

Sinds vorige week mijn Intex Prism 300x175 badje staan. Echter ben ik nu al mega gefrustreerd over dat Intex afdekzeil.

Helaas is er voor mijn maat bad geen afdekzeil, dus had de 300x200 frame afdekzeil maar aangeschaft. Na wat strak trekken zaten er al drie scheuren in! Vandaag regen.... je raadt het al.. helemaal in elkaar gezakt.

Wie o wie heeft de gouden tip voor een beter zeil? Ik had het idee om hem te vervangen met een Solar cover, maar weet niet of dit gaat icm skimmer? (Intex)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
msmits_ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:10:
Hi allemaal,

Sinds vorige week mijn Intex Prism 300x175 badje staan. Echter ben ik nu al mega gefrustreerd over dat Intex afdekzeil.

Helaas is er voor mijn maat bad geen afdekzeil, dus had de 300x200 frame afdekzeil maar aangeschaft. Na wat strak trekken zaten er al drie scheuren in! Vandaag regen.... je raadt het al.. helemaal in elkaar gezakt.

Wie o wie heeft de gouden tip voor een beter zeil? Ik had het idee om hem te vervangen met een Solar cover, maar weet niet of dit gaat icm skimmer? (Intex)

Thanks!
die bubbel folie en nieuw zeil voorbeeld https://www.vidaxl.nl/e/8...6DhpQFzcQtgxoC40kQAvD_BwE

Houd wat warmte binnen, voorkomt dat het zeil onder water gaat ..

ps donker afdekzeil = best tegen algen , en kennissen bevestigen het aan de ogen v.d poten / pool nodel ingesneden als klem materiaal .. (ook bescherming voor kleine kleuters .. als het zeil eraf is ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msmits_
vso schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:45:
[...]

die bubbel folie en nieuw zeil voorbeeld https://www.vidaxl.nl/e/8...6DhpQFzcQtgxoC40kQAvD_BwE

Houd wat warmte binnen, voorkomt dat het zeil onder water gaat ..

ps donker afdekzeil = best tegen algen , en kennissen bevestigen het aan de ogen v.d poten / pool nodel ingesneden als klem materiaal .. (ook bescherming voor kleine kleuters .. als het zeil eraf is ;)
Thanks voor de tip! Maar gaat m'n pomp niet droog lopen als ik dit zeil op het wateroppervlak heb liggen icm de skimmer? Geen idee hoor.. maar kan me voorstellen dat de skimmer wordt afgesloten door zo'n zeil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
msmits_ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:56:
[...]

Thanks voor de tip! Maar gaat m'n pomp niet droog lopen als ik dit zeil op het wateroppervlak heb liggen icm de skimmer? Geen idee hoor.. maar kan me voorstellen dat de skimmer wordt afgesloten door zo'n zeil?
tja sommige mensen test het ;), er zit volgens mij ook afzuiging onderin ..

maaruh niet om, het 1 of het ander .. maar (losse) skimmers die je op je filter plugt zoals
https://www.tuindirect.co...xzVkBQTtxUShoCmKYQAvD_BwE
Kan je ook ff de slang van de uitlaat/inlaat afkoppelen :) weet ik uit ervaring ..

cover is ook om blad tegen te houden, skimmer is meer als je aan het pootjebaden bent .. en liever niet de zwemmers lastig valt met een zeil over hun heen toch :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Voor wie een bestway zwembad heeft.
Of wellicht heeft elk zwembad hetzelfde :P

ik heb de Bestway Filterpomp 2.0 erbij,

En het viel mij toen ik hem geinstalleerd had gelijk al op dat deze lekt aan de deksel.
Zodra de pomp werkt en op druk is heeft deze daar geen last van maar zodra je hem weer uitzet begint hij weer te lekken bij de deksel.

Ik had hem net even opengemaakt en zag geen rubberen ring aan de bovenkant die het eventueel afsluit.

Hij lekt niet bij het luchtventiel maar echt op de rand van de deksel.
Kan wellicht normaal zijn maar ik vroeg het mij zomaar af.
Als hij blijft druppelen dan verlies je natuurlijk water in een nacht :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CrashOne schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:36:
[...]

Leuk zwembad! Wat is het voor een bad (qua bouw en afmetingen)?
Dankje! :Y)

Het is 'gewoon' een bouwkundig zwembad van 8x4x1,5
Betonnen vloer gestort, daarop de polystyreen blokken geplaatst voor de wanden, en vervolgens gevuld met beton.
Op het dak van de overkapping die bij het zwembad staat heb ik 8x3m EPDM zonematten. Ik had bij het bouwen van het zwembad een warmtepomp gekocht en laten installeren, maar dit viel best tegen. Uiteindelijk deze vervangen voor zonnematten.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Koffie schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:46:
[...]

Dankje! :Y)

Het is 'gewoon' een bouwkundig zwembad van 8x4x1,5
Betonnen vloer gestort, daarop de polystyreen blokken geplaatst voor de wanden, en vervolgens gevuld met beton.
Op het dak van de overkapping die bij het zwembad staat heb ik 8x3m EPDM zonematten. Ik had bij het bouwen van het zwembad een warmtepomp gekocht en laten installeren, maar dit viel best tegen. Uiteindelijk deze vervangen voor zonnematten.
Precies de maten waar ik ook naar aan het kijken ben. Heb je het zelf gedaan of laten doen?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CrashOne schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:09:
[...]

Precies de maten waar ik ook naar aan het kijken ben. Heb je het zelf gedaan of laten doen?
Laten doen, al heb ik me er wel tegenaan bemoeid hoe ik het allemaal precies wilde hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:38
iTek heeft ze op rol liggen. Kun je daar per meter kopen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Laatst online: 05-06 15:10
Ik ben van plan om een opblaasbaar bubbelbad aan te schaffen en ben me aan het inlezen hierover en zo ook over de (jaarlijkse) kosten. Bij de gangbare 4-persoons Intex en Bestway modellen (zoals verkrijgbaar bij Lidl) wordt een vermogen van rond de 2kW genoemd, maar dit is natuurlijk het maximale verbruik. Ik heb een Engelse site gevonden https://inflatablegardenh...un-an-inflatable-hot-tub/waar het verbruik op jaarbasis zo'n 400-500 Engelse ponden is als het hele jaar door de temperatuur op 38 graden gehouden wordt en een isolerende cover.

Hij zou bij mij onder een overkapping komen te staan, en op de grond wil ik wel iets isolerends maken (EPS platen). Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die al een tijdje zo'n ding hebben en dus ook praktisch inzicht hebben in het jaarlijks verbruik.

Ik heb helaas nog geen zonnepanelen, dus vind het verbruik nog wel een relevante kostenpost.

[ Voor 5% gewijzigd door henk99 op 29-04-2020 11:47 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:49
Ik ga het 2e jaar in met de Intex bubble spa deluxe plus 6 pers.

Kosten zijn circa 2 euro per dag.
Staat bij mij onder de overkapping, beschut en op intex blauwe puzzel tegels en de bubbelfolie die bijgeleverd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Laatst online: 05-06 15:10
Frontysco schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:39:
Ik ga het 2e jaar in met de Intex bubble spa deluxe plus 6 pers.

Kosten zijn circa 2 euro per dag.
Staat bij mij onder de overkapping, beschut en op intex blauwe puzzel tegels en de bubbelfolie die bijgeleverd zit.
Dank voor je antwoord. Dat is nog best wel fors eigenlijk, zo'n 600-700 per jaar. :-(
Ik had verwacht dat het 'bijhouden' van de temperatuur wel mee zou vallen, maar als ik een beetje terugreken van €2 dan is dat 8kWh per dag (0,25ct /kWh) en dus ~330 Watt continue. Ik had meer gehoopt op een diepvries/koelkast idee denk ik. Af en toe even een 100W piekje in verbruik om bij te houden.

Zou het veel uitmaken als je met een timer werkt? Overdag als je aan het werk bent en 's nachts de verwarming een stuk lager (zoals in je woonkamer). Of kost het netto gezien meer om steeds weer het water op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
henk99 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:46:
Ik ben van plan om een opblaasbaar bubbelbad aan te schaffen en ben me aan het inlezen hierover en zo ook over de (jaarlijkse) kosten. Bij de gangbare 4-persoons Intex en Bestway modellen (zoals verkrijgbaar bij Lidl) wordt een vermogen van rond de 2kW genoemd, maar dit is natuurlijk het maximale verbruik. Ik heb een Engelse site gevonden https://inflatablegardenh...un-an-inflatable-hot-tub/waar het verbruik op jaarbasis zo'n 400-500 Engelse ponden is als het hele jaar door de temperatuur op 38 graden gehouden wordt en een isolerende cover.

Hij zou bij mij onder een overkapping komen te staan, en op de grond wil ik wel iets isolerends maken (EPS platen). Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die al een tijdje zo'n ding hebben en dus ook praktisch inzicht hebben in het jaarlijks verbruik.

Ik heb helaas nog geen zonnepanelen, dus vind het verbruik nog wel een relevante kostenpost.
Ik heb daarom een WP geplaatst want de elektrische verwamer is helaas een stroomvreter...
(ik had een Intex Spa, nu een ander Spa).

Verder kan je beter voor XPS platen gaan want EPS is niet sterk genoeg ivm gewicht.

Prcies zoals @Frontysco zegt. Weet niet precies hoeveel ik kwijt was maar het was een aardig bedrag per maand.
henk99 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:19:
[...]

Dank voor je antwoord. Dat is nog best wel fors eigenlijk, zo'n 600-700 per jaar. :-(
Ik had verwacht dat het 'bijhouden' van de temperatuur wel mee zou vallen, maar als ik een beetje terugreken van €2 dan is dat 8kWh per dag (0,25ct /kWh) en dus ~330 Watt continue. Ik had meer gehoopt op een diepvries/koelkast idee denk ik. Af en toe even een 100W piekje in verbruik om bij te houden.

Zou het veel uitmaken als je met een timer werkt? Overdag als je aan het werk bent en 's nachts de verwarming een stuk lager (zoals in je woonkamer). Of kost het netto gezien meer om steeds weer het water op te warmen?
Met timer werken heeft weinig zin want hij verwarmt 1-2 graden per uur.... Het kan wel maar als je dus effe snel erin wilt zit je daar met "koud" water want voordat het op temperatuur is ben je weer wat uurtjes verder.

Ga je enkel in het weekend erin dan loont het zich wel om de temperatuur lager in te stellen door de weeks.
Is iemand die dit ook gedaan heeft en kwam lager uit mbt stroomkosten. Effe paar pagina's terug lezen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laserdesign
ScSi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:58:
[...]

Ik kon het niet meteen uit je post afleiden, maar blijft het 250W pompje staan in de definitieve setup? Of was dit puur om de verwarmingscapaciteit te testen?
de 250 watt pomp is idd voor het water door de filter te laten gaan dit draait nu 3 uur per dag

en het 40 watt pompje wordt gebruikt om het water door de zonnecollectors te pommpen
op zonnige dagen

moooooooooh fx8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

laserdesign schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:27:
[...]

de 250 watt pomp is idd voor het water door de filter te laten gaan dit draait nu 3 uur per dag

en het 40 watt pompje wordt gebruikt om het water door de zonnecollectors te pommpen
op zonnige dagen
Heb je misschien een schematische voorstelling (of foto) van je setup? Denk er aan om dit ook zo in te richten, want mijn 6000L/H pomp gaat té snel door de collectoren om effectief het water te verwarmen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31
ScSi schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:34:
[...]

Heb je misschien een schematische voorstelling (of foto) van je setup? Denk er aan om dit ook zo in te richten, want mijn 6000L/H pomp gaat té snel door de collectoren om effectief het water te verwarmen..
Te snel door de collectoren maakt niet uit. Sterker nog, hoe lager de watertemperatuur in de collectoren hoe meer warmteoverdracht er plaatsvindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laserdesign
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCLomXD_wKghrIVz6510v0Y5gp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJIrK9Wap3lOlpUiX9CBoO0g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsd3uKth0mRg8RArEHLYn9hWBAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaeeQ76t7QpcIi3WfOLkxM0o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzjEfxERZ2XrVNRwxEPP1Hbtmgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSlldFI6ljfFiZTZbifTpYH3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fux38UAy3Vz_s2MmQNOSrP3nfRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSQPYr7xnpXifEtkC439FJSc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFmspG2LpT3r3J-bOJE1vKLKryc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmjNYyerp9AlS0VI9RaDxqbL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpMkML2nY1MHty2345hOoUWzD-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Bdumpavfsn1nwqI7WxILMUF.jpg?f=fotoalbum_tile

dit is nog tijdelijk ik zou op de uitgang naar het zwembad een t stuk moeten zetten om die darm van de zonnepomp uit het zwembad te krijgen en waarschijnlijk de circulatie richting omdraaien zodat beide pompen in het zwembad pompen gok ik

moooooooooh fx8350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Zoals @Ep Woody zegt is te snel niet erg en is juist beter. De optimale verschil tussen in en uit is 0,5 graden. Daarop zou je het geheel moeten afstellen om de hoogst efficiency te halen...

@laserdesign: Mooi setup.

Indien je het aandruft kan je beter een nieuwe aansluiting op je liner maken, dat is nog netter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
laserdesign schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:57:

dit is nog tijdelijk ik zou op de uitgang naar het zwembad een t stuk moeten zetten om die darm van de zonnepomp uit het zwembad te krijgen en waarschijnlijk de circulatie richting omdraaien zodat beide pompen in het zwembad pompen gok ik
Foto's altijd +1

je kan ook gewoon T-stukken met verloop naar tuinslang versieren ofzo .. het (aan)zuigen/(uitblazen)blazen van de zandfilter trekt vanzelf water door de slang heen :)

Dit kan je ook afdwingen door bv ipv T stuk een y-stuk te pakken en 2 kranen, zoiezo is de kraan makkelijk(er) bij onderhoud .

werkt het ? zie je snel genoeg door bij je zwembad in als eerste een T-stuk te plaatsen(op de slang terug het zwembad in) slang erin "boven" het water van het zwembad te houden .. of er komt water uit, of je ziet in je zwembad lucht geblazen worden dat aangezogen word via de slang :+

ps als je bij cranenbroek shopt hebben ze 3(4 weg) weg kleppen en 32/38mm schroef verloop voor zwembad voor paar euro :)
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/catalog/product/cache/a09da9921f6dba434e70431c2e028ace/s/o/solar_panel_driewegkraan.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 29-04-2020 17:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserdesign
Jazsie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:29:
[...]

Zoals @Ep Woody zegt is te snel niet erg en is juist beter. De optimale verschil tussen in en uit is 0,5 graden. Daarop zou je het geheel moeten afstellen om de hoogst efficiency te halen...

@laserdesign: Mooi setup.

Indien je het aandruft kan je beter een nieuwe aansluiting op je liner maken, dat is nog netter :)
dat is idd het mooiste en mischien voor mijn apart pompje het meest praktische

moooooooooh fx8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Voor mij is dit zwembad een eerste dus moet nog wat dingen leren :P

Ik heb gisteren Ph-minus in het zwembad gedaan.
Nu moet ik hem natuurlijk weer even testen voordat ik verder ga.

Het is nu echter niet echt weer om gebruik te maken van het zwembad.
Is het slim om nu al chloor toe te gaan voegen ?

En ik heb dat Chloor shock staan voor de eerste keer.

Nu lees ik echter verschillende adviezen betreft chloor.
De ene website zegt 1 tablet van 20 gram voor een zwembad van 1200 liter
Een andere website zegt 3 tabletten van 20 gram voor de eerste keer bij een bad van 1000 liter.

Daarna wordt geadviseerd om de pomp 24 uur te laten draaien na het toevoegen.

Kunnen jullie hier wat advies over geven ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:22:
Voor mij is dit zwembad een eerste dus moet nog wat dingen leren :P
<chemicaliën>
Kunnen jullie hier wat advies over geven ?
Voel de zwembad wand(onder water), en als dat glibberig word chloor erbij doen .. je kan het nu veilig genoeg erbij doen (teveel) heeft immers niemand zoveel last van .. en testen na een halfuur/uur .. (als de pomp gedraaid heeft en alles gemengt is..

groen zwembad gebeurt juist bij regen/temp schommelingen / stilstaand water

Wel elke dag blijven pompen 1 a 2 uur .. en filter wisselen indien nodig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:29

BTS

@MdO82

Heb je een tester die ook vrije chloor, (ongebonden), aangeeft?
Bij mij op de tester staat het als "free chlorine" en dit dient zich op te bouwen. Advies is altijd gelijk met chloor te starten omdat een tablet niet gelijk is opgelost. Eenmaal een glibberige wand loop je eigenlijk achter de feiten aan.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
BTS schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:59:
@MdO82

Bij mij op de tester staat het als "free chlorine" en dit dient zich op te bouwen. Advies is altijd gelijk met chloor te starten omdat een tablet niet gelijk is opgelost. Eenmaal een glibberige wand loop je eigenlijk achter de feiten aan.
Na jouw bericht gelijk even aan de slag gegaan

Ik heb deze tester erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzWFs_G7fM6qIHxstMyLQWeLbjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIidQWnTgnhJw5pE7qT1JsZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk mijn ph waarde nog even getest om te kijken of ik het chloor toe kon voegen, maar volgens mij is de ph-waarde nu prima ;)

Driver met chloor zit er nu in

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:29

BTS

@MdO82

Dit haal ik uit de gebruiksaanwijzing:

De optimale vrije chloorwaarde ligt voor
binnenbaden op 1,0 ppm en voor buitenbaden tussen 2,0 en 2,5 ppm (parts per million:
eenduizendste gram per liter).

Dus succes

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BTS schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:59:
@MdO82

met zoveel/weinig liters en goeie pomp maakt dit niet zoveel uit, kan me voorstellen dat bij grotere (4 tot 5 kuub of meer lastiger is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weyne
  • Laatst online: 01-05-2020
Hey,vandaag een intex prism frame van 4x2x1m aangeschaft.ik zal hem voor de helft ingraven,hij zal 50cm boven de grond uitkomen dan zal hij mooi aansluiten aan mijn terras en dit alles zal ik met hout afwerken.Ik zou hem graag verwarmen met een warmtepomp.Hebben jullie enig idee welke WP ik best neem,kdenk dat ik ergens heb gelezen dat een inverter pomp minder verbruikt en minder geluid maakt...maar ik weet niet of dit klopt.
Ik zal ook nog een zandfilter nodig hebben,ook hiervan heb ik geen idee welke ik best aanschaf.
Kan er mij iemand op weg helpen die hier al iets van ervaring in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MdO82 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:18:
[...]

Na jouw bericht gelijk even aan de slag gegaan

Ik heb deze tester erbij

[Afbeelding]

Gelijk mijn ph waarde nog even getest om te kijken of ik het chloor toe kon voegen, maar volgens mij is de ph-waarde nu prima ;)

Driver met chloor zit er nu in
De beste tests kits naar mijn mening (met vloeistof).
weyne schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:20:
Hey,vandaag een intex prism frame van 4x2x1m aangeschaft.ik zal hem voor de helft ingraven,hij zal 50cm boven de grond uitkomen dan zal hij mooi aansluiten aan mijn terras en dit alles zal ik met hout afwerken.Ik zou hem graag verwarmen met een warmtepomp.Hebben jullie enig idee welke WP ik best neem,kdenk dat ik ergens heb gelezen dat een inverter pomp minder verbruikt en minder geluid maakt...maar ik weet niet of dit klopt.
Ik zal ook nog een zandfilter nodig hebben,ook hiervan heb ik geen idee welke ik best aanschaf.
Kan er mij iemand op weg helpen die hier al iets van ervaring in heeft.
Je bad is 8m3. Voor een geisoleerde zwembad is het inhoud / 4. Aangezien je een opzet zwembad hebt kan je beter voor inhoud / 2 gaan en dan nog een slagje groter.

Ofwel, minimaal 4kW zou ik kiezen en als kan nog een stapje hoger.
Kies je voor een inverter dan zou ik richting de 6-8kW gaan. Dit omdat een inverter het meest zuinig is wanneer hij niet 100% hoef te draaien. En ook daardoor is hij een stiller.

Maak niet de fout die de meeste mensen doen en kiezen een zo klein mogelijke welk volgens de specificaties net genoeg is. Overcapaciteit is er eigenlijk niet.
Zeker bij het opstarten is extra capaciteit handig want dan komt het zwembad water sneller op temperatuur maar ook wanneer je in de nacht warmte verlies hebt kan je WP het de dag erna makkelijker inhalen.

Als je zwembad water 5 graden per dag warmer wordt maar je verliest in de nacht 3 graden dan blijft er ook niet veel over en moet je warmtepomp overuren draaien ;)

mbt zandfilterpomp kan je wel vooruit komen met een 6 of 8 m/3u, wellicht dat @vso hier beter antwoord op kan geven aangezien hij een groter zwembad heeft dan ik :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 29-04-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:12:
mbt zandfilterpomp kan je wel vooruit komen met een 6 of 8 m/3u, wellicht dat @vso hier beter antwoord op kan geven aangezien hij een groter zwembad heeft dan ik :).
lastig .. eigenlijk zelfde als je WP .. zou ik zeggen .. maar je kan ook langer draaien ..
volgens mij zit je eerder met andere factoren zoals inlaat/uitlaat, zwembad robots en andere meuk ..

Groot is leuk maar, ik zou er bv een kas omheen bouwen/dak met goeie solar ondersteuning .. teminste in nederland/Belgie .. je bent meer kwijt aan onderhoud dan die enkele keer dat een plons leuk is..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Nog twee vraagjes m.b.t. die solarmatten:

1) (ik neem aan van wel maar even checken); kunnen die solarmatten ook met 30 graden en brandende zon zonder problemen de hele dag in de zon liggen zonder dat de pomp draait? Geeft dat geen problemen qua smelten, hoge druk of wat dan ook?
2) Hoe kun je zien of er overdruk ontstaat in zo'n solarmat? Want ik heb een sterkere pomp gekocht dan volgens de minimumregels nodig is (op advies van enkelen hier), maar hoe weet ik of ik in de buurt van de max. capaciteit kom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben nu een aantal dagen het verbruik van de Intex Pure Spa 6P aan het meten. Mijn Intex staat op een houten vlonder maar daar direct onder 7cm EPS platen. De Intex wordt continu op 30C warm gehouden en verwarmd naar 36C-37C wanneer we deze willen gebruiken.

Opwarmen van 13C --> 30C = 38kWh
Verbruik 24 uur bij 1 uur gebruik = 12.5kWh
Verbruik 24 uur zonder gebruik = 7kWh

Het verbruik op dagen dat er gebruik gemaakt wordt en/of dagen dat er geen gebruik gemaakt wordt is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van deze dagen (dat zijn er bij beide 3 momenteel) dus het is hooguit een indicatie. Hopelijk neemt het verbruik af als het buiten warmer wordt, vooral de temperatuur in de nacht.

Als ik het doortrek naar verbruik op maandbasis dan ga ik uit van 9 dagen per week gebruik en 21 dagen niet. Dan kom ik op ongeveer 260kWh verbruik voor deze maand = € 57,-

Hele grove schatting geeft dat 2 intex matten + externe pomp + bekabeling rond de 120 euro kost. De hamvraag is dan wat ik aan verbruik zou besparen met deze constructie. Bij ons staat de Intex zo'n 5 maanden per jaar dus de kosten zijn 300 euro per jaar

@henk99 volgens mij zocht jij naar bovenstaande info.

[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 30-04-2020 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:59:
Nog twee vraagjes m.b.t. die solarmatten:

1) (ik neem aan van wel maar even checken); kunnen die solarmatten ook met 30 graden en brandende zon zonder problemen de hele dag in de zon liggen zonder dat de pomp draait? Geeft dat geen problemen qua smelten, hoge druk of wat dan ook?
2) Hoe kun je zien of er overdruk ontstaat in zo'n solarmat? Want ik heb een sterkere pomp gekocht dan volgens de minimumregels nodig is (op advies van enkelen hier), maar hoe weet ik of ik in de buurt van de max. capaciteit kom?
ik heb een vriend die met pompen werkt en waterdruk enzo .

Sterkere pomp is niet echt een issue met een goeie bypass .. trouwens de output is x bar .. zie de handleiding v.d pomp (vast online te vinden) van de 4,6,8 zandfilter (intex) is dit 2 bar ..

Daarnaast de opvoerhoogte + bochten (45 of 90 graden) en van 38mm naar 50mm pijp reduceren allemaal de druk ..

ik zou me eerder druk maken over lekkage(s) .. met een klein gaatje verlies je makkelijk veel water .. en ik heb nog geen geschikte lijm gevonden. ik heb uiteindelijk een slang doorgesneden en in beide kanten een schroef met kit ertussen erin gedaan (niet tof)
Aghanim schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:26:
Opwarmen van 13C --> 30C = 38kWh
Verbruik 24 uur bij 1 uur gebruik = 12.5kWh
Verbruik 24 uur zonder gebruik = 7kWh

Als ik het doortrek naar verbruik op maandbasis dan ga ik uit van 9 dagen per week gebruik en 21 dagen niet. Dan kom ik op ongeveer 260kWh verbruik voor deze maand = € 57,-

Hele grove schatting geeft dat 2 intex matten + externe pomp + bekabeling rond de 120 euro kost. De hamvraag is dan wat ik aan verbruik zou besparen met deze constructie. Bij ons staat de Intex zo'n 5 maanden per jaar dus de kosten zijn 300 euro per jaar
zie het verschilt tussen 20,- en 70,-
vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
of https://kijkshop.nl/actie...-solarverwarming-pool-pad
ps ... de onderste mat is lastiger te vinden koste mij 70 of 80 euro . (7 jaar terug) 4 jaar gebruikt en overgeschakeld op dak 6m mat

Zoals je duidelijk ziet op foto die intex is niet "slecht' maar ook niet erg effectief, immers de flow is 25% van de 100% die er ingestopt word. (bovenste mat) terwijl de onderste er 100% doorheen vloeit. ook is het materiaal verschillend tussen beide. intex = pvc en die ander is "epdm" + pvc .

Je snapt wel dat "wanneer de zon schijnt" je bespaart .. het enige zinnige is dat we kunnen zeggen maar duidelijke nummers ga je niet krijgen.

7kwh x 5 dagen warmhouden = 35kw .. vs 38kwh algeheel opwarmen scheelt het 3kwh .. met warmere dagen zal op temperatuur houden goedkoper zijn .. zeker met solar ondersteuning ..

Je isolatie (vooral bovenop/wanden) zal verder besparing opleveren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:59:
ik heb een vriend die met pompen werkt en waterdruk enzo .

Sterkere pomp is niet echt een issue met een goeie bypass .. trouwens de output is x bar .. zie de handleiding v.d pomp (vast online te vinden) van de 4,6,8 zandfilter (intex) is dit 2 bar ..

Daarnaast de opvoerhoogte + bochten (45 of 90 graden) en van 38mm naar 50mm pijp reduceren allemaal de druk ..

ik zou me eerder druk maken over lekkage(s) .. met een klein gaatje verlies je makkelijk veel water .. en ik heb nog geen geschikte lijm gevonden. ik heb uiteindelijk een slang doorgesneden en in beide kanten een schroef met kit ertussen erin gedaan (niet tof)
Ja maar dit is precies mijn probleem. Heb ik die bypass dus altijd nodig? Ik ging er van uit dat ik die ging omzetten als ik het i.v.m. dat de temp bereikt is niet wenselijk is dat die mat nog in de loop zit.

En 50mm pijp verwacht ik niet te gaan gebruiken... Mijn idee was dit:

Zwembad 32mm -> Converter 32/38 -> Pomp 38mm -> Bypass -> Converter 38/32 -> Solar 32mm -> T-stuk 32mm -> Zwembad 32mm

En voor andere afslag in bypass:

Zwembad 32mm -> Converter 32/38 -> Pomp 38mm -> Bypass -> Converter 38/32 -> T-stuk 32mm -> Zwembad 32mm

Maar dat is met 2,5 meter loodrecht omhoog en wat bochten wat druk verlies snap ik. Maar de vraag is eigenlijk; hoe kom ik er achter of er nog te veel druk over is. Ik verwacht dat die solarmat lekker vol gaat staan met water, maar hoe hard mag die zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gebruikt iemand hier een digitale zout tester? Mijn digitale meter is er na 6 seizoenen blijkbaar klaar mee, waardes fluctueren van 1 tot 1090 binnen enkele seconden in het water en stabiliseert niet.
Zal nog 1 ultieme poging doen om te kijken of kalibreren iets doet, maar ben bang dat hij 'gewoon' stuq is.

Dus: iemand een goede tip voor een betaalbare digitale zoutmeter bij een webshop uit NL of BE? Ali mag ook, maar dan alleen als iemand er echt praktijk ervaring mee heeft :)

Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.