Eerlijk gezegd : geen idee. De cell heeft 4000 ppm nodig om goed te functioneren. Met 3000 gaat het ook nog maar als er te weinig in zit zal hij gaan 'zeuren'.
Je verlies zout door 'natuurlijk' waterverlies een aanvullen: regen, backwash, bommetjes, etc.
en waarom niet bv een overkill aan zout zeg ff 175 .. dat zout verdampt immers niet .. tenzij het omgezet is naar chloor .. even bruut gezegd .. teveel zout is wellicht niet goed (dode zee effect enzovoort)
4000 ppm is niets, dat proef je niets eens.
Maar meer met de gedachte minder onderhoud, auto(magisch) meten is lastig omdat je sensors van tijd tot tijd geijkt moeten worden .. (zover ik weet)
In theorie zou je best een meet systeem kunnen bouwen, opzuigen, van vloeistof (zwembad/gedestileerd) en druppels toevoegen .. + camera voor "kleur" .. (denk wel niet 1,2,3 zo makkelijk maar .. toch)
Mijn huidige zoutmeter is dus stuk, maar als die het doe is het een kwestie van in je water steken en realtime je ppm aflezen. Makkelijker kan niet.
Omdat het echt niet per dag wisselt sta je het ook niet elke dag te doen.
en om @
Jazsie erbij te betrekken, ik denk dat met hogere temp juist extra voorzichtig moet zijn, omdat het nog prettiger is voor algen .. en automagisch chloor/ph voorkomt niet dat je er een borstel van tijd tot tijd doorheen wilt halen .. kinderen zijn over het algemeen relatief schoon totdat ze oud genoeg zijn om te ontdekken dat in sommige gevallen het niet zo nodig is .. om naar de wc te lopen ..
Maar je hebt wellicht weer minder chemicalien nodig en je moet meer oppassen met niet te veel toe te voegen.
40 kuub verwarmen is bijna niet te doen, maar in ground vermoed ik dat @
Koffie dit van te voren geisoleerd heeft
Naast chloor moet je idd meer doen. Ik gebruik een schepnet voor het grove vuil (bladeren) van de bodem (vnl. na de winterslaap) de rest laat ik aan de robotstofzuiger over.
Op mooie warme dagen wil ik wel eens met de stofzuigerslang het zwembad inspringen en lekker therapeutisch de vloer poetsen met borstel (maar alleen als het water lekker warm is

)
De vloer en wanden zijn niet specifiek geisoleerd. De vloer is een dikke betonnen vloer, de wanden polystreen blokken met beton. Het zal vast iets isoleren. Meest warmte raak je toch echt wel kwijt door water in de leidingen en je oppervlakte.
Verwarmen doe ik 100% op zonnewarmte.
Ep Woody schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:26:
[..]
Dan nog even uittesten op welke manieren het zoutwatersysteem het beste in te regelen/aan te sturen is. De pomp stuur ik aan met een tradfri power outleet via Openhab2, maar dat zal met de elektrolyse niet lukken vrees ik.
Even hierop aanhaken en direct inspringen op hoe ik grofweg mijn zwembad/water onderhoud.
Bij mijn weten zijn 3 verschillende type zoutelektrolyse mbt aansturen:
- Aan/uit
Simpel, hij kan aan en produceert of hij staat uit. Al dan niet met waterflow protectie
- Aan/uit op basis van percentage
Meest gangbare type bij mijn weten (of iig destijds toen ik er mee bezig was). Je stelt van 0 tot 100 in hoeveel procent van de pomptijd gebruikt word om te produceren. Middels flow detectie word er gezien dat de pomp draai en als hij bijv. op 50% staat zal hij proberen 50% van de tijd dat er flow is te genereren
- Aan/uit op basis van metingen en setting
De duurdere jongens. Deze meet de hoeveelheid chloor (redox) en zal zelf bij produceren.
Ik heb de middelste type : op basis van de flow zal hij xx procent van de tijd generen. Maaaaarrrr ik ben tweaker en stronteigenwijs

Mijn systeem staat dus op 100% ingesteld en word krijgt alleen stroom wanneer ik daadwerkelijk wil produceren.
Het hele zwikkie stuur ik aan dmv relais, en een domotica systeem (ik begin met Pimatic, inmiddels Home Assistant) zie ook :
Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Ik heb een planner voor de pomp en voor zoutelektrolyse.
Mijn pomp kan op papier 16.5m3 per uur rondpompen. Mijn vuistregel is dat je een pomp moet hebben die in 4 uur tijd de totale inhoud van je bad rond kan pompen.
Ik heb bewust voor een wat grotere capaciteit genomen om de volgende redenen:
- Het is op papier
- Ik heb aardig wat bochten en lengtes leidingen
- Mijn zonnematten liggen circa 3 a 3.5 meter boven de pomp
- Ik heb een frequentieregelaar
Hoe pomp ik?
Op normale, niet zwemdagen pomp ik over het algemeen 6 uur op 35 Hz. Tijdens de winter pomp ik vaak 4 uurtjes per dag, maar bij vorst nonstop.
Zodra het warmer word, pomp ik meestal van 10 tot 6 (8 uur dus), vooral om lekker veel zon te pakken en het bad op te warmen.
Ook nu weer op 35 Hz.
Als er echt iets ernstigs aan de hand is (veel vervuiling, of ik moet goed circuleren om bepaalde chemicaliën te mengen) wil ik nog wel eens een nachtje doorpompen.
Hoe bepaal ik mijn chloor?
Puur op onderbuik , en een beetje meten.
Inmiddels kan ik redelijk uit de voeten zonder alles keer op keer te meten. Ik weet hoe mijn hele systeem reageert en heb de nodige jaren praktijk ervaring.
Ik meet het chloor en pH en op basis daarvan bepaal ik hoeveel uur per dag ik genereer.
Word het een hele warme zomerse dag met veel zwemmen en het dekje eraf, dan knal ik de elektrolyse er een paar uurtjes bij.
Meestal meet ik hooguit 1 keer per week in de zomer mijn chloor.
Hoe bepaal ik mijn pH?
Beetje meten , tegelijk met chloor moeten. Maar bij zoutelektrolyse blijft je pH redelijk laag. Ik moet hooguit af en toe wat pH+ erbij doen. Als ik de pH echt te laag vind, gooi ik er wat in. Wederom op ervaring zonder echt te meten en te berekenen.
Bovenstaande (misschien wat hak op de tak) verhaal zou je kunnen doen vermoeden dat ik maar wat aankloot. Dat is niet zo. Meten=weten!
Bij het bouwen van het zwembad heb ik een zeer uitgebreide, gerenommeerde testkit uit USA geïmporteerd :
https://tftestkits.net/TF-100-Test-Kit-p4.html
Zeker de eerste 2 seizoenen heb ik die zeer uitgebreid gebruikt. Daardoor weet ik nu heel goed hoe alles bij mij reageert en hoe ik redelijk uit de losse pols kan doseren.
Ik meet nog steeds, maar niet zo uitgebreid en vaak en meer als in het begin.
Afkloppen : ik heb nog NOOIT een groene bak gehad. Ergste wat ik heb gehad was een groen maar kristalhelder water na een winter. Binnen 24 uur was dit weer op orde.