Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 52 Laatste
Acties:
  • 446.920 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:23:
Ja maar dit is precies mijn probleem. Heb ik die bypass dus altijd nodig? Ik ging er van uit dat ik die ging omzetten als ik het i.v.m. dat de temp bereikt is niet wenselijk is dat die mat nog in de loop zit.

En 50mm pijp verwacht ik niet te gaan gebruiken... Mijn idee was dit:

Zwembad 32mm -> Converter 32/38 -> Pomp 38mm -> Bypass -> Converter 38/32 -> Solar 32mm -> T-stuk 32mm -> Zwembad 32mm

En voor andere afslag in bypass:

Zwembad 32mm -> Converter 32/38 -> Pomp 38mm -> Bypass -> Converter 38/32 -> T-stuk 32mm -> Zwembad 32mm

Maar dat is met 2,5 meter loodrecht omhoog en wat bochten wat druk verlies snap ik. Maar de vraag is eigenlijk; hoe kom ik er achter of er nog te veel druk over is. Ik verwacht dat die solarmat lekker vol gaat staan met water, maar hoe hard mag die zijn?
jou idee van aansluiting is niet volledig, dat kan aan ervaring / overzicht .. of aannemen dat we het wel snappen ..

Snappen doen we het wel .. maar wil niet zeggen dat de "flows' correct zijn .. je zal namelijk nog wat onderdelen er tussen moeten vrotten.

niet bot bedoelt maar zo ga ik wel zeggen:
Beetje onderzoek / nadenken mag ook het is niet alsof we in een tijd leven waar DIT YouTube: Bypass monteren en installeren aan zwembad of zelf even neuzen niet mogelijk is
Er zijn genoeg uitleg dingen te vinden met tekeningen/uitleg ... of denk je dat ik het magisch in 1x wist ;)

niet dat we/ik het niet wil beantwoorden, maar probeer je vraag ook met eigen onderszoek (weblinks oid) te ondersteunen dat maakt mijn verhalen ook korter en dus duidelijker

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:55:
Gebruikt iemand hier een digitale zout tester? Mijn digitale meter is er na 6 seizoenen blijkbaar klaar mee, waardes fluctueren van 1 tot 1090 binnen enkele seconden in het water en stabiliseert niet.
Zal nog 1 ultieme poging doen om te kijken of kalibreren iets doet, maar ben bang dat hij 'gewoon' stuq is.

Dus: iemand een goede tip voor een betaalbare digitale zoutmeter bij een webshop uit NL of BE? Ali mag ook, maar dan alleen als iemand er echt praktijk ervaring mee heeft :)
Ondertussen wachtend op je antwoord, vertel eens over je ervaring met zout systeem aub ..

- scheelt dat veel ?
- kan je elk zout erin mikken (of je het doet is punt 2)
- punt 2
- wat is jou gedachte vs chloor in tablet/poeder/of andere vorm

wanneer/waarom zou jij het adviseren (of wanneer niet) ...

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-04-2020 10:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 15:10
Aghanim schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:26:
Ik ben nu een aantal dagen het verbruik van de Intex Pure Spa 6P aan het meten. Mijn Intex staat op een houten vlonder maar daar direct onder 7cm EPS platen. De Intex wordt continu op 30C warm gehouden en verwarmd naar 36C-37C wanneer we deze willen gebruiken.

Opwarmen van 13C --> 30C = 38kWh
Verbruik 24 uur bij 1 uur gebruik = 12.5kWh
Verbruik 24 uur zonder gebruik = 7kWh

Het verbruik op dagen dat er gebruik gemaakt wordt en/of dagen dat er geen gebruik gemaakt wordt is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van deze dagen (dat zijn er bij beide 3 momenteel) dus het is hooguit een indicatie. Hopelijk neemt het verbruik af als het buiten warmer wordt, vooral de temperatuur in de nacht.

Als ik het doortrek naar verbruik op maandbasis dan ga ik uit van 9 dagen per week gebruik en 21 dagen niet. Dan kom ik op ongeveer 260kWh verbruik voor deze maand = € 57,-

Hele grove schatting geeft dat 2 intex matten + externe pomp + bekabeling rond de 120 euro kost. De hamvraag is dan wat ik aan verbruik zou besparen met deze constructie. Bij ons staat de Intex zo'n 5 maanden per jaar dus de kosten zijn 300 euro per jaar

@henk99 volgens mij zocht jij naar bovenstaande info.
Heel mooi dit overzicht. Dit was inderdaad waar ik naar op zoek was. Al met al heeft het mij doen besluiten om er nog even vanaf te zien voor nu. Ik vind het een behoorlijk bedrag aan electriciteit. Bedankt voor je uiteenzetting _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:00:
[...]

Ondertussen wachtend op je antwoord, vertel eens over je ervaring met zout systeem aub ..

- scheelt dat veel ?
- kan je elk zout erin mikken (of je het doet is punt 2)
- punt 2
- wat is jou gedachte vs chloor in tablet/poeder/of andere vorm

wanneer/waarom zou jij het adviseren (of wanneer niet) ...
Ik ben opgegroeid met een zwembad, dus wist wel het eea ervan. Mijn ouders gebruiken gewoon chloorblokken.
Bij de onderzoeksfase voor ons type zwembad kwam ik op zoutelektrolyse uit. Dat was bij de bouw van het bad bij mijn ouders destijds niet aan de orde.
Ik heb toen de afweging gemaakt om voor zoutelektrolyse te gaan, voor mij zijn dit de voornaamste redenen:

- Zout maakt het water iets zachter
- Minder chloor nodig (want: zie volgende)
- Vrijwel instant chloor in je bad (kan ook met vloeibaar chloor)
- Op afstand te regelen (kan ook met vloeibaar chloor)

Vooral het instant hebben van chloor is achteraf gezien, een heel fijn idee. Ik durf gerust in mijn bad te zwemmen met 0 chloor voor enkele dagen. Ik weet dat als het nodig is ik met 1 druk op de knop chloor toevoeg.
Ik weet ook, op basis van de specificaties van mijn cell en de hoeveelheid water, hoeveel chloor ik toevoeg (in mijn geval 0.7 ppm per uur)
Als je je bad en je systeem goed kent, zou je op een extreem laag, maar constant FC kunnen gaan zitten.

Zout koop ik in zakken van 25 kg, elk seizoen een pallet van 10 zakken, kost me 95 euro per keer.
Het moet gewoon normaal, puur zout zijn. Geen strooizout uit de bouwmarkt oid. Dat is niet zuiver genoeg.

Ik heb alleen chloorblokken gebruikt. Granulaat of vloeibaar heb ik nooit mee gewerkt. Wel heb ik altijd een emmertje blokken in huis voor de winter en voor nood.
In de winter laat ik het bad vol met water staan (veel minder gezeik en risico dan leeg laten lopen) en dan wil ik er wel eens hartje winter een blok in gooien. In de winter hou ik het zout namelijk niet op peil, dat doe ik pas wanneer het water boven de 15 graden komt.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:05
vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:57:
[...]
jou idee van aansluiting is niet volledig, dat kan aan ervaring / overzicht .. of aannemen dat we het wel snappen ..

Snappen doen we het wel .. maar wil niet zeggen dat de "flows' correct zijn .. je zal namelijk nog wat onderdelen er tussen moeten vrotten.

niet bot bedoelt maar zo ga ik wel zeggen:
Beetje onderzoek / nadenken mag ook het is niet alsof we in een tijd leven waar DIT YouTube: Bypass monteren en installeren aan zwembad of zelf even neuzen niet mogelijk is
Er zijn genoeg uitleg dingen te vinden met tekeningen/uitleg ... of denk je dat ik het magisch in 1x wist ;)

niet dat we/ik het niet wil beantwoorden, maar probeer je vraag ook met eigen onderszoek (weblinks oid) te ondersteunen dat maakt mijn verhalen ook korter en dus duidelijker
Helemaal prima. Dat mag je ook van iemand verwachten die om hulp vraagt. Ervaring en inzicht mis ik per definitie (op dit vlak) :P

Maar qua filmpje gaat het volgens mij niet helemaal op; ik heb https://www.zwembadgigant.nl/comfortpool-bypass-kit deze aangeschaft. Dus ik neig er naar om (ondanks mijn gebrek aan kennis en ervaring) te zeggen dat ik toch écht geen 50mm nodig heb in deze. Of begrijp ik het nou écht helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
henk99 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:06:
[...]

Heel mooi dit overzicht. Dit was inderdaad waar ik naar op zoek was. Al met al heeft het mij doen besluiten om er nog even vanaf te zien voor nu. Ik vind het een behoorlijk bedrag aan electriciteit. Bedankt voor je uiteenzetting _/-\o_
Snap ik. Ik kan niet in je portemonnee kijken dus die afweging moet je zelf maken. Zelf ben ik erg zuinig (doe overal deuren dicht, draai verwarming meteen terug en doe lampen uit als het niet nodig is etc.) dus de Intex is vanuit die optiek een doorn in het oog. Niet zozeer vanwege financiën maar ik heb echt een hekel aan onnodig verbruik.

Anderzijds merk ik wel hoeveel plezier ons gezin (inclusief ikzelf :+ ) er aan beleeft. Dat is me ook heel veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:27:
[...]

Helemaal prima. Dat mag je ook van iemand verwachten die om hulp vraagt. Ervaring en inzicht mis ik per definitie (op dit vlak) :P
lees eens ;) let vooral aub op de link ..
vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 30-04-2020 10:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Laatst online: 05-06 15:10
Aghanim schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:28:
[...]

Snap ik. Ik kan niet in je portemonnee kijken dus die afweging moet je zelf maken. Zelf ben ik erg zuinig (doe overal deuren dicht, draai verwarming meteen terug en doe lampen uit als het niet nodig is etc.) dus de Intex is vanuit die optiek een doorn in het oog. Niet zozeer vanwege financiën maar ik heb echt een hekel aan onnodig verbruik.

Anderzijds merk ik wel hoeveel plezier ons gezin (inclusief ikzelf :+ ) er aan beleeft. Dat is me ook heel veel waard.
Ik begrijp je afweging helemaal hoor, dat plezier is ook niet in geld uit te drukken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
henk99 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:06:
[...]

En daarom heb ik een WP aangesloten maar dat is niet standaard iets op zo een bad + je begin investering is hoger.
MiKeZZa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:23:
[...]

Ja maar dit is precies mijn probleem. Heb ik die bypass dus altijd nodig? Ik ging er van uit dat ik die ging omzetten als ik het i.v.m. dat de temp bereikt is niet wenselijk is dat die mat nog in de loop zit.

En 50mm pijp verwacht ik niet te gaan gebruiken... Mijn idee was dit:

Zwembad 32mm -> Converter 32/38 -> Pomp 38mm -> Bypass -> Converter 38/32 -> Solar 32mm -> T-stuk 32mm -> Zwembad 32mm

Zwembad 32mm -> Converter 32/38 -> Pomp 38mm -> Bypass -> Converter 38/32 -> T-stuk 32mm -> Zwembad 32mm

Maar dat is met 2,5 meter loodrecht omhoog en wat bochten wat druk verlies snap ik. Maar de vraag is eigenlijk; hoe kom ik er achter of er nog te veel druk over is. Ik verwacht dat die solarmat lekker vol gaat staan met water, maar hoe hard mag die zijn?
Altijd bypass plaatsen, hier regel je de in/uit temperatuur en ook de druk.

Verder hoef niet echt zorgen te maken mbt druk, er gaat veel druk verloren door lengte/bochten/filter etc.
Solar mat springt niet zomaar kapot.

Als je nu een pomp heb dat 2x zo sterk is dan zet je bypass half open, dan weet je zeker dat niet te veel door je mat heen gaat.
Aghanim schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:28:
[...]

Eens :) Sinds ik Spa heb wil ik niet meer zonder, haha.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie 95,- klinkt veel maar wegens je zwembad size is dat vergeleken met chloor volgens mij veel goedkoper. ik ben voor het opzet zwembad 50% ervan kwijt en dan praat ik maar over 3 tot 5 kuub ?
En als ik het goed begrijp regel je het actief / automagisch .op basis van metingen (inline) ? of moet je hiervoor handmatig acties uitvoeren

Maar eens in de zoveel tijd mik je gewoon dus een lading zout in het zwembad ? wat vanzelf in het water oplost .. dus deel A ofzo .. en het daadwerkelijke converteren doe je zoals hierboven beschreven ?

Tja mijn ouders hadden (gelukkig) geen zwembad, zeker omdat een zwembad abbo + mega zwembad/sport bad van (wat al 26 jaar weg is en vervangen door iets van 10% "normaal bad) en overige 90% is nu "huizen" . maar Familie had de nodige zwembad(den) in de grond .. van 4x jou zwemding

tja chloor dispenser (kan niet meer zonder) .. mik een x hoeveelheid chloor erin en pomp zeker 2 a 3 uur per dag .. water blijft lang relatief helder .. maar ik vermoed dat water kwaliteit weer en andere zaken veel invloed hebben.. bv vorig jaar deed ik 2 weken zonder chloor (begin) en nu binnen paar dagen moest ik al chloor toevoegen ..

Maar goed Zout klinkt intressant, ik zie alleen het voordeel nog niet .. (voor een klein zwembad) .. als je simpelweg zou makkelijk toevoegt zoals jij beschrijft vind ik dat wel anders ..

@Jazsie is een spa niet enorm veel onderhoud ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:40:
@Koffie 95,- klinkt veel maar wegens je zwembad size is dat vergeleken met chloor volgens mij veel goedkoper. ik ben voor het opzet zwembad 50% ervan kwijt en dan praat ik maar over 3 tot 5 kuub ?
En als ik het goed begrijp regel je het actief / automagisch .op basis van metingen (inline) ? of moet je hiervoor handmatig acties uitvoeren

Maar eens in de zoveel tijd mik je gewoon dus een lading zout in het zwembad ? wat vanzelf in het water oplost .. dus deel A ofzo .. en het daadwerkelijke converteren doe je zoals hierboven beschreven ?

Tja mijn ouders hadden (gelukkig) geen zwembad, zeker omdat een zwembad abbo + mega zwembad/sport bad van (wat al 26 jaar weg is en vervangen door iets van 10% "normaal bad) en overige 90% is nu "huizen" . maar Familie had de nodige zwembad(den) in de grond .. van 4x jou zwemding

tja chloor dispenser (kan niet meer zonder) .. mik een x hoeveelheid chloor erin en pomp zeker 2 a 3 uur per dag .. water blijft lang relatief helder .. maar ik vermoed dat water kwaliteit weer en andere zaken veel invloed hebben.. bv vorig jaar deed ik 2 weken zonder chloor (begin) en nu binnen paar dagen moest ik al chloor toevoegen ..

Maar goed Zout klinkt intressant, ik zie alleen het voordeel nog niet .. (voor een klein zwembad) .. als je simpelweg zou makkelijk toevoegt zoals jij beschrijft vind ik dat wel anders ..
Mijn zwembad heeft een kleine 40 kuub water inhoud. Mijn zoutsysteem heeft 4000 ppm zout nodig, wat neerkomt op 150kg zout wanneer er geen zout in zit.
Na de winterslaap is het zoutgehalte meestal 0 : zoals gezegd pomp ik in de winter door maar hou ik het zout niet po peil. Gedurende de winter zet ik de overloop in de skimmers open. Als het waterniveau stijgt tot aan die overloop (in de skimmers) dan zal dat automatisch naar de afvoer lopen. Bij een natte winter verdun je daardoor vrijwel alles wat er in je water zit (zout, chloor, etc).

Na het uit de winterslaap halen gooi ik er meestal eerst 2 a 3 zakken in. Niet voldoende om direct de 4000 ppm te halen, maar het is toch alleen maar om het water een beetje op peil te brengen - ik zwem er toch nog niet in.
Zout toevoegen is simpelweg een kwestie van die zak van 25 kg leeggooien in je water. Lost vanzelf op. Wel doe ik dit wanneer de pomp aanstaat zodat het beter circuleert.

Hoeveel je moet produceren is van allerlei factoren afhankelijk. Meten is weten, dus gewoon even met de gele druppels testen wat je waarde is en op basis daarvan zet je je systeem aan.
In hoogzomer periode, met dagelijks veel zwemmen, staat hij gemiddeld 2 uur per dag aan, omdat je onder UV straling veel chloor verdampt.

Eens in de zoveel tijd even meten hoeveel zout je nog hebt en waar nodig berekenen hoeveel erbij moet en erin flikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso:

Spa onderhoud vergt wat kunst aangezien de temperatuur rond de 38gr is en omdat het bad kleiner is.
Het bad is dus naar mijn mening stukker sneller vies.
Heb veel meer moeite om het water schoon te houden dan bij een normale zwembad.

Zodra ik alles weer op orde heb (momenteel pomp vervangen etc en tuin "verbouwen) wil ik automatische chloor en ph meter/dispenser toevoegen. Dan heb ik ook echt geen omkijken er naar :).

[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 30-04-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31
Zojuist 11.9 kg zout in m'n zwembad gedaan, nu even op laten lossen en dan kan ik mijn zoutelektrolyse uittesten. Dan alleen nog even de verwarmingsmatten aansluiten en dan kan het zwembad langzaamaan opwarmen richting comfortabelere temperaturen.

Dan nog even uittesten op welke manieren het zoutwatersysteem het beste in te regelen/aan te sturen is. De pomp stuur ik aan met een tradfri power outleet via Openhab2, maar dat zal met de elektrolyse niet lukken vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie hoeveel zout zou er denk je oplossen per uur draai tijd ?

en waarom niet bv een overkill aan zout zeg ff 175 .. dat zout verdampt immers niet .. tenzij het omgezet is naar chloor .. even bruut gezegd .. teveel zout is wellicht niet goed (dode zee effect enzovoort)

Maar meer met de gedachte minder onderhoud, auto(magisch) meten is lastig omdat je sensors van tijd tot tijd geijkt moeten worden .. (zover ik weet)
In theorie zou je best een meet systeem kunnen bouwen, opzuigen, van vloeistof (zwembad/gedestileerd) en druppels toevoegen .. + camera voor "kleur" .. (denk wel niet 1,2,3 zo makkelijk maar .. toch)

ik vraag me af of een ondergrondse overflow buffer (niet gelijk het riool in) handig zou zijn, immers water verdampt ook .. (brainfart)

en om @Jazsie erbij te betrekken, ik denk dat met hogere temp juist extra voorzichtig moet zijn, omdat het nog prettiger is voor algen .. en automagisch chloor/ph voorkomt niet dat je er een borstel van tijd tot tijd doorheen wilt halen .. kinderen zijn over het algemeen relatief schoon totdat ze oud genoeg zijn om te ontdekken dat in sommige gevallen het niet zo nodig is .. om naar de wc te lopen ..
Maar je hebt wellicht weer minder chemicalien nodig en je moet meer oppassen met niet te veel toe te voegen.

Optimaal is toch bv 2,5m rond 3m is net iets te groot betreft inhoud 2,5 kreeg ik makkelijker warm.
40 kuub verwarmen is bijna niet te doen, maar in ground vermoed ik dat @Koffie dit van te voren geisoleerd heeft

(eps met beton bouwsysteem toch?) Zal wellicht niet super isoleren met beton ertussen maar beter dan niks hebben. Dat gezegd vraag me af of ik een bak van EPS zou kunnen maken (boven grondwater niveau) en de liner eroverheen zal wellicht iets van glasvezel met epoxyhars eroverheen moeten doen.

Zolang het water niet groen is kan ik eigenlijk best zuinig met de chemicalien doen ..vooral veel pompen..
alhoewel ik dit jaar andere (intex) filterbollen heb, en aqualoon is volgens mij ander spul.. dus hmmm de 1ne filter bol zal de andere niet zijn .. ?

Ik heb wel eens met soda, azijn (ph) en bleek uit de supermarkt gespeeld .. (eind seizoen toen de kids eruit bleven) .. het was toen groen, voordat ik de PH op peil kreeg met soda was ik 4 zakken verder ofzo en daarna een hele fles bleek erin gemikt (chloorshock simuleren) .. het eindresultaat was dat ik na 6 dagen besloten heb het maar af te pompen en op te ruimen.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:32:
@Koffie hoeveel zout zou er denk je oplossen per uur draai tijd ?
Eerlijk gezegd : geen idee. De cell heeft 4000 ppm nodig om goed te functioneren. Met 3000 gaat het ook nog maar als er te weinig in zit zal hij gaan 'zeuren'.

Je verlies zout door 'natuurlijk' waterverlies een aanvullen: regen, backwash, bommetjes, etc.
en waarom niet bv een overkill aan zout zeg ff 175 .. dat zout verdampt immers niet .. tenzij het omgezet is naar chloor .. even bruut gezegd .. teveel zout is wellicht niet goed (dode zee effect enzovoort)
4000 ppm is niets, dat proef je niets eens.
Maar meer met de gedachte minder onderhoud, auto(magisch) meten is lastig omdat je sensors van tijd tot tijd geijkt moeten worden .. (zover ik weet)
In theorie zou je best een meet systeem kunnen bouwen, opzuigen, van vloeistof (zwembad/gedestileerd) en druppels toevoegen .. + camera voor "kleur" .. (denk wel niet 1,2,3 zo makkelijk maar .. toch)
Mijn huidige zoutmeter is dus stuk, maar als die het doe is het een kwestie van in je water steken en realtime je ppm aflezen. Makkelijker kan niet.
Omdat het echt niet per dag wisselt sta je het ook niet elke dag te doen.
en om @Jazsie erbij te betrekken, ik denk dat met hogere temp juist extra voorzichtig moet zijn, omdat het nog prettiger is voor algen .. en automagisch chloor/ph voorkomt niet dat je er een borstel van tijd tot tijd doorheen wilt halen .. kinderen zijn over het algemeen relatief schoon totdat ze oud genoeg zijn om te ontdekken dat in sommige gevallen het niet zo nodig is .. om naar de wc te lopen ..
Maar je hebt wellicht weer minder chemicalien nodig en je moet meer oppassen met niet te veel toe te voegen.

40 kuub verwarmen is bijna niet te doen, maar in ground vermoed ik dat @Koffie dit van te voren geisoleerd heeft
Naast chloor moet je idd meer doen. Ik gebruik een schepnet voor het grove vuil (bladeren) van de bodem (vnl. na de winterslaap) de rest laat ik aan de robotstofzuiger over.
Op mooie warme dagen wil ik wel eens met de stofzuigerslang het zwembad inspringen en lekker therapeutisch de vloer poetsen met borstel (maar alleen als het water lekker warm is :+ )
De vloer en wanden zijn niet specifiek geisoleerd. De vloer is een dikke betonnen vloer, de wanden polystreen blokken met beton. Het zal vast iets isoleren. Meest warmte raak je toch echt wel kwijt door water in de leidingen en je oppervlakte.
Verwarmen doe ik 100% op zonnewarmte.
Ep Woody schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:26:
[..]
Dan nog even uittesten op welke manieren het zoutwatersysteem het beste in te regelen/aan te sturen is. De pomp stuur ik aan met een tradfri power outleet via Openhab2, maar dat zal met de elektrolyse niet lukken vrees ik.
Even hierop aanhaken en direct inspringen op hoe ik grofweg mijn zwembad/water onderhoud.

Bij mijn weten zijn 3 verschillende type zoutelektrolyse mbt aansturen:

- Aan/uit
Simpel, hij kan aan en produceert of hij staat uit. Al dan niet met waterflow protectie

- Aan/uit op basis van percentage
Meest gangbare type bij mijn weten (of iig destijds toen ik er mee bezig was). Je stelt van 0 tot 100 in hoeveel procent van de pomptijd gebruikt word om te produceren. Middels flow detectie word er gezien dat de pomp draai en als hij bijv. op 50% staat zal hij proberen 50% van de tijd dat er flow is te genereren

- Aan/uit op basis van metingen en setting
De duurdere jongens. Deze meet de hoeveelheid chloor (redox) en zal zelf bij produceren.

Ik heb de middelste type : op basis van de flow zal hij xx procent van de tijd generen. Maaaaarrrr ik ben tweaker en stronteigenwijs :+
Mijn systeem staat dus op 100% ingesteld en word krijgt alleen stroom wanneer ik daadwerkelijk wil produceren.

Het hele zwikkie stuur ik aan dmv relais, en een domotica systeem (ik begin met Pimatic, inmiddels Home Assistant) zie ook : Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Ik heb een planner voor de pomp en voor zoutelektrolyse.
Mijn pomp kan op papier 16.5m3 per uur rondpompen. Mijn vuistregel is dat je een pomp moet hebben die in 4 uur tijd de totale inhoud van je bad rond kan pompen.
Ik heb bewust voor een wat grotere capaciteit genomen om de volgende redenen:
- Het is op papier
- Ik heb aardig wat bochten en lengtes leidingen
- Mijn zonnematten liggen circa 3 a 3.5 meter boven de pomp
- Ik heb een frequentieregelaar

Hoe pomp ik?
Op normale, niet zwemdagen pomp ik over het algemeen 6 uur op 35 Hz. Tijdens de winter pomp ik vaak 4 uurtjes per dag, maar bij vorst nonstop.

Zodra het warmer word, pomp ik meestal van 10 tot 6 (8 uur dus), vooral om lekker veel zon te pakken en het bad op te warmen.
Ook nu weer op 35 Hz.

Als er echt iets ernstigs aan de hand is (veel vervuiling, of ik moet goed circuleren om bepaalde chemicaliën te mengen) wil ik nog wel eens een nachtje doorpompen.

Hoe bepaal ik mijn chloor?
Puur op onderbuik , en een beetje meten.
Inmiddels kan ik redelijk uit de voeten zonder alles keer op keer te meten. Ik weet hoe mijn hele systeem reageert en heb de nodige jaren praktijk ervaring.
Ik meet het chloor en pH en op basis daarvan bepaal ik hoeveel uur per dag ik genereer.
Word het een hele warme zomerse dag met veel zwemmen en het dekje eraf, dan knal ik de elektrolyse er een paar uurtjes bij.
Meestal meet ik hooguit 1 keer per week in de zomer mijn chloor.

Hoe bepaal ik mijn pH?
Beetje meten , tegelijk met chloor moeten. Maar bij zoutelektrolyse blijft je pH redelijk laag. Ik moet hooguit af en toe wat pH+ erbij doen. Als ik de pH echt te laag vind, gooi ik er wat in. Wederom op ervaring zonder echt te meten en te berekenen.

Bovenstaande (misschien wat hak op de tak) verhaal zou je kunnen doen vermoeden dat ik maar wat aankloot. Dat is niet zo. Meten=weten!
Bij het bouwen van het zwembad heb ik een zeer uitgebreide, gerenommeerde testkit uit USA geïmporteerd : https://tftestkits.net/TF-100-Test-Kit-p4.html
Zeker de eerste 2 seizoenen heb ik die zeer uitgebreid gebruikt. Daardoor weet ik nu heel goed hoe alles bij mij reageert en hoe ik redelijk uit de losse pols kan doseren.
Ik meet nog steeds, maar niet zo uitgebreid en vaak en meer als in het begin.
Afkloppen : ik heb nog NOOIT een groene bak gehad. Ergste wat ik heb gehad was een groen maar kristalhelder water na een winter. Binnen 24 uur was dit weer op orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Koffie Bedankt voor je toelichting.

Ik heb een Intex zoutwatersysteem gekocht met timer. Ik ben bang dat hij pas aangaat als de timer zegt dat hij aan mag. Denk dat ik er maar een stroommeter achter zet, zodat ik zeker weet dat hij neit uitgeschakeld wordt als hij aan het werk is.

Heeft er trouwens iemand ervaring met het plakken van een solarmat van Intex? Heb er 2 die een klein lekje in een kanaalbocht hebben vlak bij de ingang. Wat werkt het beste, kit, fietsbandplaksetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 18:58
Deel van de spullen binnen, eens droog opbouwen voor het bad wordt opgezet.

bij dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWGAyGqPE8nqV0AxhbSgZq3OAnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DuvKoxsurTVPdr04zGaPsk8q.jpg?f=user_large

Dat 2x koppelstuk, zeefje en uitlaat is toch niet perse nodig? Als je de adapter B 2x hebt dan is het toch voldoende? Ik heb ze wel mee besteld, maar volgens mij niet perse nodig (zeefje altijd handig).

En ik heb voor de 8m3 pomp (20-25 kg zand nodig) de 700 gr aqualoon bollen gekocht, als ik die vul dan gaat dit natuurlijk ruim boven de max in de zandtank, maar ik neem aan dat ze water opnemen en die 700 gr er in zijn geheel in mag?

Pomp klaar in ieder geval, nu kijken hoe de bypass en solarmatten er tussen moeten en wat ik aan spullen mis...

Die pvc solar matten worden die soepeler? Die zijn extreem opgerold, moet ze met stenen vastleggen, normaal ?

[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 30-04-2020 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb vorig jaar, en nu ook nog geen hulpstukken (11070) gebruikt, maar krijg ze straks wel binnen, dan zit het net iets fraaier, en krijg iets minder troep in je pomp.

De PVC solarmatten moet je even in de zon leggen, dan worden ze heel snel soepel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ep Woody schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:18:
Ik heb vorig jaar, en nu ook nog geen hulpstukken (11070) gebruikt, maar krijg ze straks wel binnen, dan zit het net iets fraaier, en krijg iets minder troep in je pomp.

De PVC solarmatten moet je even in de zon leggen, dan worden ze heel snel soepel ;)
Thanks, ff wachten op zon dus. Nu heb ik een hele middag alles in het gras uitgelegd om de koppelingen te begrijpen.
Ik heb:
- intex 8m3 pomp met 38mm uitgang
- bypass bestaande uit een 3weg klep en op einde een t stuk met mano meter
- 2x solar mat.
Op 2 plaatsen snap ik nog niet hoe goed te koppelen:
- Pomp uit 38 mm naar bypass 3 weg klep zie deze foto: (de WITTE intex slang is de bijgeleverde bij de pomp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPhYJ-cEQAilSOIbFdfRCpo2Of8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MxXspXWii2VarvsDuNR0Vy0m.jpg?f=user_large
Ik kan de slang er overheen schuiven, maar dit lijkt vrij los; krijg ik dit vast met een slang klem? Andere slangen die ik er overheen schuif gaan stroever. Hoe moet dit?

- de lange slangen naar en terug van de solar mat, dat zijn gewoon 38mm slangen met mof die ik op lengte kan maken per meter (nog uit meten en bestellen). Dit is geen probleem. Dan slangklem er overheen of verlijmen.

Echter dan bij retour manometer (bypass t stuk) terug naar mijn zwembad dat 32 mm is: (32 mm doorzichtige slang is originele bij zwembad)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4bZElYaGV_fr2S3m3kA_Baaszo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L7DBIEddC996TPD46dhmxjcj.jpg?f=user_large
Over dit t stuk past een 38mm slang, maar zwembad is 32 mm. Dit los ik niet op met een Intex B adapter want dit is dat schroefsysteem en bij het t stuk is dit met een slang klem.

hoe los ik dit op? (dan heb ik alles, tis wel leuk gepuzzel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:42:
Deel van de spullen binnen, eens droog opbouwen voor het bad wordt opgezet.

bij dit plaatje:
[Afbeelding]

Dat 2x koppelstuk, zeefje en uitlaat is toch niet perse nodig? Als je de adapter B 2x hebt dan is het toch voldoende? Ik heb ze wel mee besteld, maar volgens mij niet perse nodig (zeefje altijd handig).
denk dat je ze alle 3 per in/uit moet hebben.. als je een intex ZFP (zandfilterpomp) hebt zitten daar schroef slangen by (als het goed is) ..

echter het kan zijn dat je voor je solar meuk/bypass een ander verloop nodig hebt naar 32/38mm slang maar het omgekeerde van 10722 (deze is m(schroef) --> F(schuif) en dan moet je F(schroef) --> M (schuif) hebben.
En ik heb voor de 8m3 pomp (20-25 kg zand nodig) de 700 gr aqualoon bollen gekocht, als ik die vul dan gaat dit natuurlijk ruim boven de max in de zandtank, maar ik neem aan dat ze water opnemen en die 700 gr er in zijn geheel in mag?
jup en wellicht kom je tekort.. je had wellicht 2 dozen moeten bestellen.. vul deze exact tot de aangegeven locatie -- teveel = meer druk nodig om te filteren .. verlies capaciteit .. (kan positief zijn deels ) maar je beperkt je flow .. te weinig het omgekeerde ..
Pomp klaar in ieder geval, nu kijken hoe de bypass en solarmatten er tussen moeten en wat ik aan spullen mis...

Die pvc solar matten worden die soepeler? Die zijn extreem opgerold, moet ze met stenen vastleggen, normaal ?
ja dat komt wel goed ... als ze warm zijn geweest / gevuld met water .. dit kost wel tijd maar ach ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:07:
[...]

Thanks, ff wachten op zon dus. Nu heb ik een hele middag alles in het gras uitgelegd om de koppelingen te begrijpen.
Ik heb:
- intex 8m3 pomp met 38mm uitgang
- bypass bestaande uit een 3weg klep en op einde een t stuk met mano meter
- 2x solar mat.
Op 2 plaatsen snap ik nog niet hoe goed te koppelen:
- Pomp uit 38 mm naar bypass 3 weg klep zie deze foto: (de WITTE intex slang is de bijgeleverde bij de pomp)
[Afbeelding]
Ik kan de slang er overheen schuiven, maar dit lijkt vrij los; krijg ik dit vast met een slang klem? Andere slangen die ik er overheen schuif gaan stroever. Hoe moet dit?

- de lange slangen naar en terug van de solar mat, dat zijn gewoon 38mm slangen met mof die ik op lengte kan maken per meter (nog uit meten en bestellen). Dit is geen probleem. Dan slangklem er overheen of verlijmen.

Echter dan bij retour manometer (bypass t stuk) terug naar mijn zwembad dat 32 mm is: (32 mm doorzichtige slang is originele bij zwembad)
[Afbeelding]
Over dit t stuk past een 38mm slang, maar zwembad is 32 mm. Dit los ik niet op met een Intex B adapter want dit is dat schroefsysteem en bij het t stuk is dit met een slang klem.

hoe los ik dit op? (dan heb ik alles, tis wel leuk gepuzzel)
Afbeeldingslocatie: https://rimstar.org/renewnrg/solar_pool_heating_control_automation/solar_pool_heating_mixing_bypass_valve.jpg

ik post wel ff mijn oplossing(en) .. even naar buiten hoppen voor foto's

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]

ik post wel ff mijn oplossing(en) .. even naar buiten hoppen voor foto's
thanks; het is vooral gehannes, omdat het ene werkt met schroef, andere weer met een slang klem. En die slang met schroef zijn best wel duur, en die slangen met mof zie ik alleen bij zwembad gigant, waar ze ook mooi op maat te knippen zijn per meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@trekker22
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KtlhETi.jpg
chloor dispenser met keuze voor inbad (inlaat) of "fontein"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6KUiQy9.jpg
de bypass van dichtbij (50mm pijp en Y stukken + 45 graden bochten
note kraan dop staat in "richting van flow" dus middelste is geblokkeerd, buiteste 2 open
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2xLZ5JM.jpg
pomp met koppeling (blauwe slang zit op de tegenhanger van de intex 10722 stuk (f schroef --> m schuif)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zGv4GLJ.jpg
nieuwe inlaat (zelf insnijden)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1v0ypb6.jpg
mijn kaku oplossing (aardlek is er even tussenuit..)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
bedankt voor jou foto's, echter zit ik nu met de spullen die ik heb.

Concrete vragen:

- ik heb een 38 mm intex slang schroef, die komt UIT de pomp (daar met schroef), kan ik deze vast maken met een slang klem op de bypass 38mm (dit is dus geen schroef maar slang klem)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPhYJ-cEQAilSOIbFdfRCpo2Of8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MxXspXWii2VarvsDuNR0Vy0m.jpg?f=user_large
- Het t stuk op einde van de bypass is 38mm met slang klem; het zwembed is 32 mm met slang klem. Hoe maak ik deze aan elkaar vast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4bZElYaGV_fr2S3m3kA_Baaszo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L7DBIEddC996TPD46dhmxjcj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@trekker22 ik zou schroef niet over een schuif verbinding doen (past wel) maar die zijn van wat stugger plastic en daarom kan er geen slangklem onder met de schuivers heb ik slangklemmen gebruikt

ik kan niet meten, maar volgens mij is de 3weg klep schroefdraad 38mm en die van de "pomp" 50mm schroefdraad en moet je een verloop van die 2 hebben ..

je zou 2 van deze 1x 38 en 1x 50mm proberen te kunnen vinden / koppelen ... (cranenbroek?) maar gemakkelijk word het niet ..

blij weg van deze omdat ze snel lekken .. kan ik je uit ervaring vertellen ..
Afbeeldingslocatie: https://www.vakantiewereld.com/images/P/0100481.jpg

eerlijk gezegd zou ik deze https://www.zwembadgigant...ilvg5KpvAI3IaAmHcEALw_wcB op de pomp zetten en verder werken met 32/38mm slang ofzo naar zwembad

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 30-04-2020 16:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Heb het bekeken. Maar is dit van toepassing op mij? Ik wil geen warmtepomp toevoegen aan mijn setup.

Ik wil gewoon nog steeds dit zien te realiseren:

Of ga ik hier nou helemaal mis in mijn redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
@MiKeZZa welke solar heb je want die van mij alles juist 38mm terwijl er bijstond dat ik 38mm adapters erbij moest nemen.
Kant en klaar is er niks van. Ik ga eens goed rond kijken. Vreemde is dat intex bestway alles met schroef is, en bij die bypass / solar alles met klem...(zal wel flexibeler zijn qua gebruik.

Ik zal de vraag ook eens bij top-zwembad leggen, want zij verkopen me de pomp, bypass en solarmat, maar geen aanwijzing hoe dit te koppelen.

[ Voor 18% gewijzigd door trekker22 op 30-04-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:51:
Heb het bekeken. Maar is dit van toepassing op mij? Ik wil geen warmtepomp toevoegen aan mijn setup.

Ik wil gewoon nog steeds dit zien te realiseren:

Of ga ik hier nou helemaal mis in mijn redenatie?
wp / solarmat beide heb je een bypass "nodig" (aan jou de keuze maar wel ons advies)

lees je ook @trekker22 zijn uitdaging hierboven .. en de reacties hierop o.a de foto v.d bypass

maar erh ,, dit is het een beetje voor jullie beide .. (als je de zelfde "waardeloze" bypass set hebt) overgens dit is ook mijn "setup'" alleen er staat een chloor dispenser tussen.

Zwembad 32mm(inlaat intex 11070)) -> Converter 32/38(intex 10722) -> (schroefslang) --> Pomp 38mm

pomp =--> Converter 32/38(intex 25007)-->(slang glad) --> slang adapter (glad --> schroef) --> Bypass 3 weg klep -> schroef --> glad -> Solar 32mm of slang -> T-stuk 32mm -> Zwembad 32mm

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 30-04-2020 17:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 18:29
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze meter ?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51Ms1Jh151L._AC_SL1001_.jpg

https://www.amazon.nl/Ice...14669031&s=garden&sr=1-13

En wat zijn jullie ervaringen ?

En zijn er mensen die de bestway filterpomp 2.0 hebben ?

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 30-04-2020 17:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

@Zoutelektrolyse - wij hebben die ook en er veel plezier. Knikkeren als we het bad erop zetten het zout erin en de rest van het seizoen geen omkijken naar. Vorig jaar volgens mij 1* toegevoegd halverwege de zomer. Wij hebben nog nooit chloor toegevoegd (ook niet in huis), dus dit systeem was voldoende. Bad van 11 kuub.

Zowel zandfilterpomp als zoutsysteem van Intex, beide op timer. We draaien de pomp een uur langer dan het zout. Dus 30min filteren- zout aan - filter + zout draaien - zout uit - 30 min filteren. Verder geen slimme aansturing ofzo, alles gewoon zo out-of-the-box.

Edit: nadeel schijnt wel te zijn dat de buizen van je bad sneller slijten omdat ze eerder gaan roesten

[ Voor 8% gewijzigd door WNT op 30-04-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:45:

[Afbeelding]

ik vertrouw ze zo ver ik ze kan gooien .. er zijn geen magische oplossingen ..

naar mijn idee zijn teststrips de simpelste/goedkoopste indicators .. daarna druppels ..

ik leerde vroeger (28 jaar geleden ofzo) bij scheikunde/natuurkunde en recent weer . dat elektronische meet apparatuur ge-ijkt moet worden .. en bij slecht onderhoud / gebruik vaker ..

MAAR ik zeg niet dat je ze niet moet gebruiken / echter kopen = :X

bestway / intex zijn eigenlijk gelijk .. (bij sommige types kan je zelfs de cartridge(s) uitwisselen
ik heb paar pompen versleten voordat ik overstapte naar zandfilter ..

99% van de zwembad spullen is redelijk universeel totdat je het "echte werk" gaat doen .. verwacht er netzoveel van als je betaald

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:56:
[...]

Bestway / intex zijn eigenlijk gelijk .. (bij sommige types kan je zelfs de cartridge(s) uitwisselen

99% van de zwembad spullen is redelijk universeel totdat je het "echte werk" gaat doen .. verwacht er netzoveel van als je betaald
De reden dat ik het vraag is dat ik namelijk vermoed dat er bij mij een afdichtingsring mist.
Daarom wilde ik graag een foto van iemand die de bovenkant van een bestway pomp kon laten zien, maar wellicht is dit inderdaad bij de intex hetzelfde.

Veel spul is inderdaad universeel alleen een andere sticker en een iets andere ontwerp qua vormgeving

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:56:
[...]

ik vertrouw ze zo ver ik ze kan gooien .. er zijn geen magische oplossingen ..

naar mijn idee zijn teststrips de simpelste/goedkoopste indicators .. daarna druppels ..

ik leerde vroeger (28 jaar geleden ofzo) bij scheikunde/natuurkunde en recent weer . dat elektronische meet apparatuur ge-ijkt moet worden .. en bij slecht onderhoud / gebruik vaker ..

MAAR ik zeg niet dat je ze niet moet gebruiken / echter kopen = :X

[/quote]
bestway / intex zijn eigenlijk gelijk .. (bij sommige types kan je zelfs de cartridge(s) uitwisselen

Ik krijg bij die strips of druppels altijd een kleur die er niet bijstaat :)
Ik gebruik nu met plezier de scuba2

https://www.toppy.nl/product/2668/lovibond-scuba-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:58:
De reden dat ik het vraag is dat ik namelijk vermoed dat er bij mij een afdichtingsring mist.
Daarom wilde ik graag een foto van iemand die de bovenkant van een bestway pomp kon laten zien, maar wellicht is dit inderdaad bij de intex hetzelfde.

Veel spul is inderdaad universeel alleen een andere sticker en een iets andere ontwerp qua vormgeving
is https://doc.bestwaycorp.com/p360fileupload/Manual/221.pdf niet makkelijker ?

@Arjantje72 ken ik niet .. maar ach :) als het werkt .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:29

BTS

Arjantje72 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:06:
[...]

Ik krijg bij die strips of druppels altijd een kleur die er niet bijstaat :)
Ik gebruik nu met plezier de scuba2

https://www.toppy.nl/product/2668/lovibond-scuba-2.html
Had ik ook, maar dan met plusjes en minnetjes. Vrouw boos dat ik de zwangerschapstest gebruikte..

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Arjantje72 hmm als ik de video bekijk is denk ik een teststrip gemakkelijker .. er in / eruit en kleurtjes bekijken .. redelijk bewerkelijk .. maar goed ..

@BTS lol dure meting :)

Denk dat als je elektronisch wilt gaan de 'blue connect" wellicht een handige is ..

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 30-04-2020 18:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
trekker22 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:55:
@MiKeZZa welke solar heb je want die van mij alles juist 38mm terwijl er bijstond dat ik 38mm adapters erbij moest nemen.
Kant en klaar is er niks van. Ik ga eens goed rond kijken. Vreemde is dat intex bestway alles met schroef is, en bij die bypass / solar alles met klem...(zal wel flexibeler zijn qua gebruik.

Ik zal de vraag ook eens bij top-zwembad leggen, want zij verkopen me de pomp, bypass en solarmat, maar geen aanwijzing hoe dit te koppelen.
Ik heb deze besteld en vandaag ontvangen; https://www.zwembadgigant...lar-collector-600-x-68-cm. Daar kan 32 en 38 in zeggen ze. Helaas komt het zwembad van zwembadshop en die leveren pas over 3 weken :(. Dus ik moet nog even geduld hebben.

Hou je ons op de hoogte van de antwoorden? Ik vermoed dat ik redelijk dezelfde uitdagingen tegen ga komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:25:
Ik heb deze besteld en vandaag ontvangen; https://www.zwembadgigant...lar-collector-600-x-68-cm. Daar kan 32 en 38 in zeggen ze. Helaas komt het zwembad van zwembadshop en die leveren pas over 3 weken :(. Dus ik moet nog even geduld hebben.
Dat kan .. tip voor jullie @trekker22 haal teflontape in huis 2 rollen .. voordat je slang over de buis heen schuift en vastklemt even intapen .. slang moet er "stroef" overheen gaan en dan met op de locatie v.d tape de slangen klem voorkomt dat je bij schuif aansluitingen lekkage(s) krijgt / lucht zuigt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
MiKeZZa schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:25:
[...]

Hou je ons op de hoogte van de antwoorden? Ik vermoed dat ik redelijk dezelfde uitdagingen tegen ga komen...
Zal ik doen.
Bypass en solarmat is bij mij van merk Monza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:21:
@Arjantje72 hmm als ik de video bekijk is denk ik een teststrip gemakkelijker .. er in / eruit en kleurtjes bekijken .. redelijk bewerkelijk .. maar goed ..

@BTS lol dure meting :)

Denk dat als je elektronisch wilt gaan de 'blue connect" wellicht een handige is ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XOTnZiQ5FqSUdnYp8OUydUPuFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2w9ssJXmAfmKvp9Ebv0W61j.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe hoog is mij ph ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:35:
[...]

Dat kan .. tip voor jullie @trekker22 haal teflontape in huis 2 rollen .. voordat je slang over de buis heen schuift en vastklemt even intapen .. slang moet er "stroef" overheen gaan en dan met op de locatie v.d tape de slangen klem voorkomt dat je bij schuif aansluitingen lekkage(s) krijgt / lucht zuigt ..
Ook op een gladde mof doen je dan tape bedoel je?

Inzake mijn vragen heb ik even gesteld bij die me de pomp en bypass geleverd heeft. Als ik meer weet geef ik het door.
Ook te denken gewoon eens bij wildkamp binnen te lopen👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:31:
Ook op een gladde mof doen je dan tape bedoel je?
ja, kijk het natuurlijk even aan .. mijn ervaring is bv dat intex materiaal weinig problemen geeft met slangen maar met andere merken zijn er soms wel uitdagingen ..

ook schroefkoppelingen zonder O-ring "lekken" en je wilt niet dat je vaak het zwembad aan het bijvullen bent.. dus paar rolletjes apart hebben is zeker geen luxe ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

@trekker22 je hebt inderdaad Intex adapter set B nodig (intex 10722 part number)
Die gaat dan op het einde van je schroefdraad zo naar 32mm en dan kan je verder..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VQtdgg9.png

[ Voor 13% gewijzigd door ScSi op 30-04-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ScSi schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:53:
@trekker22 je hebt inderdaad Intex adapter set B nodig (intex 10722 part number)
Die gaat dan op het einde van je schroefdraad zo naar 32mm en dan kan je verder..

[Afbeelding]
Over welk stuk hebben we het nu? Dat Mano meter (einde van de bypass) naar zwembad.

Of het stuk pomp UIT naar de 3 weg klep (begin bypass)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MdO82 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:45:

[Afbeelding]

Gewoon hier kopen is goedkoper: https://www.top-zwembadshop.nl/elektronische-ph-chloormeter

En heb deze gekocht maar kon er niet mee overweg, verkocht en die persoon zei dat het een fijn ding is... Dus tja, voor mij iig een onding :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

trekker22 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:26:
[...]

Over welk stuk hebben we het nu? Dat Mano meter (einde van de bypass) naar zwembad.

Of het stuk pomp UIT naar de 3 weg klep (begin bypass)
Het stuk uit de pomp naar de de 3wegklep. Zou heb ik de mijne aangesloten alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogs7m4x7xHdSBWd03cjEx8vtRR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNtqcYblVzG9leMAvMRgSBz7.png?f=fotoalbum_large

Voor jouw 2de probleem heb ik ook een adapter gebruikt die van 38mm naar 32mm gaat
Deze uit VSO zijn post - draaide vorig jaar zonde problemen, maar op langere termijn durf ik het (nog) niet zeggen.

Bij nader inzien is vso zijn post een nog elegantere oplossing, maar werk je sneller terug met 32/38mm. Vele wegen leiden naar Rome alvast.

zet deze adapter op de 'uit' van je pomp, en je kan van daar met 38mm/32mm slang werken.

[ Voor 65% gewijzigd door ScSi op 01-05-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ScSi schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Het stuk uit de pomp naar de de 3wegklep. Zou heb ik de mijne aangesloten alvast.

[Afbeelding]

Voor jouw 2de probleem heb ik ook een adapter gebruikt die van 38mm naar 32mm gaat
Deze uit VSO zijn post - draaide vorig jaar zonde problemen, maar op langere termijn durf ik het (nog) niet zeggen.

Bij nader inzien is vso zijn post een nog elegantere oplossing, maar werk je sneller terug met 32/38mm. Vele wegen leiden naar Rome alvast.

zet deze adapter op de 'uit' van je pomp, en je kan van daar met 38mm/32mm slang werken.
Alles op die bypass is 38mm. Dus past een B adapter niet op. Is er ook een adapter 38mm met gladde mof ene kant naar schroef.
Anders kan ik die bijgeleverde slang niet gebruiken.

En ook retour bij t stuk is 38 mm maar glad en geen schroef. Ik ga eens wat rondkijken wat er allemaal voor is. Van Mano meter terug naar bad moet sowieso een slang bij, die leveren ze niet bij de bypass (stond ook al bij de recensies..)

Edit. Beste denk ik inderdaad die voorgestelde van vso en dan alles met 38mm slang met mof overal er tussen. En bij zwembad weer in ook een b adapter en die adapter van vso er op.

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 01-05-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik heb overigens (tenzij ik het niet goed begrepen heb) geen antwoord langs zien komen op mijn vraag hoe je kunt zien dat er (te) veel druk op de solarmat komt te staan.

Er werd aangegeven dat de bypass 50mm is. Dat ontkende ik toen omdat het allemaal 38mm/32mm kabels zijn. Daar sta ik nog wel achter, maar de binnenkant van de bypass is natuurlijk wel 50mm en dat remt ongetwijfeld wel (als je hem 2 kanten op open zet).

Verder moet hij 2,5 meter omhoog en heb ik 'maar' een 6m3/h pomp dus ik denk dat het mee valt. Maar gezien de prijzen en het feit dat de ellende groot is als dingen stuk gaan zou ik toch wel graag horen of hier een oplossing voor is. Dit onder de noemer 'beter voorkomen dan genezen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@MiKeZZa Zie mijn reactie terug:
Jazsie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 01-05-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:32

The Executer

Lekker belangrijk!

MiKeZZa schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:32:
<knip>
Verder moet hij 2,5 meter omhoog en heb ik 'maar' een 6m3/h pomp dus ik denk dat het mee valt. Maar gezien de prijzen en het feit dat de ellende groot is als dingen stuk gaan zou ik toch wel graag horen of hier een oplossing voor is. Dit onder de noemer 'beter voorkomen dan genezen'.
Ik vraag mij eerder af of je überhaupt genoeg druk over houdt met een 6m3 pomp als deze 2,5m omhoog moet en ook nog genoeg filtratie/stroming over moet houden. Wij hebben de Intex 2271L/h (cartridgefilter) en met 1 solarmat plat op grond naast het bad blijft er amper stroming over, sowieso te weinig om überhaupt fatsoenlijk stroming in het bad te hebben om stof en vuil door het filter te trekken.
Ik zou op ons bad van 1200 al een 8m3 pomp moeten hebben volgens een berekening die ik hier laatst las.

Ik kan me overigens wel herinneren dat er zo'n mat bij iemand 'geklapt was, maar weet niet meer of dat op Tweakers was of ergens anders.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 01-05-2020 12:05 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@MiKeZZa & @Jazsie je kunt het niet zien (tenzij je mat "ploft" .. :+
Hoe test jij of je (fiets)band hard genoeg is opgepompt .. visueel of "indrukken" .. ? zou dat ook niet opgaan voor dit verhaal of zeg ik nu domme dingen :)
The Executer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:04:
Ik vraag mij eerder af of je überhaupt genoeg druk over houdt met een 6m3 pomp als deze 2,5m omhoog moet en ook nog genoeg filtratie/stroming over moet houden.
erhm denk dat je de situatie omdraait ;)

kort: JA, ik heb exact deze situatie (3m hoog) zoek op mij in dit topic posts van dit jaar ..zal je zelfs plaatjes zien.. :+
meer dan 3 bar krijgen is niet goed voor je pomp (daarom wil je ook een druk meter hebben)

De flow is bad --> pomp --> 6 weg klep (op de filter ton) --> bypass+Wp/solar ding/chloor en andere meuk --> bad

de 6 weg klep laat je filteren OF circuleren ..
- met filter stand is je filtermedia bepalend voor de uitgaande druk --> vuil verstopt het filtermedium dit zie je als een druk meter erop zit .. maar dit is tussen pomp en filter media (de meter) ..
- in circulatie stand passeer je de filter media en heb je 100% druk van de pomp
Maar dit lijkt hard/sterk maar je moet echt een hele sterke motor hebben (kracht en "materiaal') om bv 10 bar .. te krijgen (extreem gezegd) ..

De druk die uit je pomp komt als je geluk hebt c.q intex vermeld de "uitgaande" druk en voor 4,6,8 zeker en misschien de 10/12 is dit allemaal 2 bar ..

Dan ga je over opvoerhoogte, verloopjes en andere meuk praten bv in mijn geval van 32 slang (uit de pomp) naar een 50mm bypass installatie naar 32mm de mat in .. die 40mm is ..

Het ligt een beetje aan de zonne oplossing, de 1ne laat 100% erdoor heen vloeien en anderen
bijvoorbeeld de 20,- intex mat) neemt maar 10% tot 25% van het totale doorstromende water door een veel langere afstand vloeien .. (opwarmen) het inblazen van de mat / en eruit gaan zorgt voor een duw/zuig werking (stroming)

heb je een goeie bypass met 3x losse kranen, kan je ook de druk in/uit op je solar/wp installatie regelen (meer of minder flow) maar denk eerder dat dit altijd tussen de 1 en 2 en extreem 2,5 bar .. zolang alles blijft stromen natuurlijk ..
Wij hebben de Intex 2271L/h (cartridgefilter) en met 1 solarmat plat op grond naast het bad blijft er amper stroming over, sowieso te weinig om überhaupt fatsoenlijk stroming in het bad te hebben om stof en vuil door het filter te trekken.
Ik zou op ons bad van 1200 al een 8m3 pomp moeten hebben volgens een berekening die ik hier laatst las.

Ik kan me overigens wel herinneren dat er zo'n mat bij iemand 'geklapt was, maar weet niet meer of dat op Tweakers was of ergens anders.
heb je nu 1200 Liter ? of 12 kuub ? bad .. ;)

De cartridge filters hebben een mini motor met weinig "kracht", vuil en stof trekken ze zeker wel erdoor maar bv een zwembadrobot of een stofzuig idee tja .. daar zijn ze niet sterk genoeg voor ..

Stel je hebt een 6 kuub bad dan zou je met een 2,2 cartridge 3 uur moeten pompen en een 6 kuub zand filter 1 uur .. beide zijn feitenlijk kwa pomp net zo effectief .. alleen bij de cartridge moet je veel sneller (elke 2 dagen) de filter vervangen .. zand filter heeft veel meer "oppervlakte" en kan je bv net zoals ik een heel seizoen ermee doen ...

Overgens een zwembad robot/stofzuiger werkt op basis van water volume / druk.. de 6kuub van mij bv heeft net genoeg "kracht" om een stofzuiger aan te sluiten en het bad schoon te maken .. 50 euro setje met 32mm slang ..

hierom worden goedkopere (stofzuiger) oplossingen met een tuinslang koppeling geleverd die levert vaak wel genoeg "flow" op om vuil in een netje te krijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
@vso ik had jouw berichten even gelezen (nog niet alles) maar je had er in het begin van dit topic over dat je de filters van de filterpomp in een bak chloor deed om ze schoon te maken.

Hier moet ik dan aan denken gewoon een emmer water met een scheut chloor/bleek waar je het filter in laat zitten voor een paar uurtjes ?

Of gebruik je iets anders daarvoor ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Goede leverancier. Volgens hun kun je met een B adapter vanuit de pomp naar de bypass van Monza. Ik geef aan dit past niet want dit is al 38mm maar zonder schroef.

Reactie: Dan weet ik niet hoe dit moet worden opgelost.
Normaal kan alles op elkaar worden aangesloten zoals ook op de foto.

Nouja ik ga er vanuit het op te lossen met die intex 38mm schroef naar 32 / 38 mm glad adapter en dan eigen slang met klem erover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
@MdO82: neem aan dat je het over cartridges filters hebt? Gewoon in een water met chloor/bleek middel en idd laten inweken. Daarna goed uitspoelen met de tuinslang :).

Ik had 2-3 filters waar ik mee deed rouleren :). Bespaaard je toch wel geld...

Toch ben ik blij daar vanaf ben. Zandfilterpomp is echt veel beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:33:
@vso ik had jouw berichten even gelezen (nog niet alles) maar je had er in het begin van dit topic over dat je de filters van de filterpomp in een bak chloor deed om ze schoon te maken.

Hier moet ik dan aan denken gewoon een emmer water met een scheut chloor/bleek waar je het filter in laat zitten voor een paar uurtjes ?

Of gebruik je iets anders daarvoor ?
stap 1 filter wissel
stap 2 vuile filter "afspoelen" c.q met afwasborstel oid ergste vuil eruit
stap 3 emmer in + schoonmaak middel

tja je kan het in de emmer laten zitten of tot de wissel wachten, mijn gedachte is kill alle bacterien met iets heftigs & los weken .. gesloten en uit de zon ter voorkoming van ..

Je trekt natuurlijk lichaamsvuil (voornamelijk) het filter in .. het chloor in het zwembad vermoord een hoop bacterien.. maar het blijft een broedplaats en een schone filter is schoon zwembad water .. zeker bij wisselende temperaturen is dit handig .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie zandfilter is wel prettiger, maar overkill voor 3 kuub zwembad (2,5m rond) of minder inhoud.. is cartridge net zo effectief ..

Bij een spa (1 kuub) omdat je met veel hogere temperaturen werkt en spuiters/bubbels etc .. en volwassenen zijn relatief veel "viezer" dus dan wil je juist meer & beter filteren ..

Over Aqualoom ben ik erg tespreken, ik heb nu een intex filterbollen .. ik weet nog niet hoe ik daarover moet denken .. kijk einde seizoen wel ..

Zand en misschien ook glas heb ik minder vertrouwen in ..denk wel dat het werkt maar hmmm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso:
Zelfs een Jacuzzi/Spa heeft gewoon cartridge filter :)

Wat ik heb is gewoon overkill en uitzonderlijk.

Ik heb glas erin zitten. filterbollen nog nooit geprobeerd, misschien hierna (hoewel glas niet vervangen hoef te worden de komende 10+ jaar).
Ben erg te spreken over het glas. En dit is nog het standaard intex glas.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 01-05-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:15:
@vso:
Zelfs een Jacuzzi/Spa heeft gewoon cartridge filter :)

Wat ik heb is gewoon overkill en uitzonderlijk.

Ik heb glas erin zitten. filterbollen nog nooit geprobeerd, misschien hierna (hoewel glas niet vervangen hoef te worden de komende 10+ jaar).
Ben erg te spreken over het glas. En dit is nog het standaard intex glas.
dat weet ik :)

Neuh zou niet zeggen overkill .. schoon water is niet overkill :) je vermindert cartridge gezeur, filter bollen "advies' 3 jaar maar goed .. denk dat ik er wel langer mee kan doen als je de wasmachine in mikt ..

ik heb de oude nog in geval dat de intex bollen niet bevallen .. voor de rest zie ik het wel :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:06

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

vso schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:47:
[...]

[...]

grind tegels omdraaien + isolatie tegels(Merk x.y.z)
Bedankt voor je reactie, maar ik heb er dus los grind in liggen, geen tegels. Ik ben dus benieuwd of de ondervloer ( janvanduschoten in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" ) voldoende is of dat er meer / wat anders beter onder kan liggen (op het grind dus)

Ik zie dat het bad dat we op 11-04-2020 hebben besteld voor € 349,- nu voor € 499- te koop is :o

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
vso schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:49:
[...]

stap 1 filter wissel
stap 2 vuile filter "afspoelen" c.q met afwasborstel oid ergste vuil eruit
stap 3 emmer in + schoonmaak middel

tja je kan het in de emmer laten zitten of tot de wissel wachten, mijn gedachte is kill alle bacterien met iets heftigs & los weken .. gesloten en uit de zon ter voorkoming van ..

Je trekt natuurlijk lichaamsvuil (voornamelijk) het filter in .. het chloor in het zwembad vermoord een hoop bacterien.. maar het blijft een broedplaats en een schone filter is schoon zwembad water .. zeker bij wisselende temperaturen is dit handig .
Bedankt :)
Heb de filters besteld zodat ik ze morgen kan wisselen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
En daarom heb ik een WP aangesloten maar dat is niet standaard iets op zo een bad + je begin investering is hoger.

Verder hoef niet echt zorgen te maken mbt druk, er gaat veel druk verloren door lengte/bochten/filter etc.

Als je nu een pomp heb dat 2x zo sterk is dan zet je bypass half open, dan weet je zeker dat niet te veel door je mat heen gaat.

[/quote]

2x zo sterk als wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

MdO82 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:58:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcZGLe1YXDO0WzcgO-sb_KlOvsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmyjk4tDPKcHOYMSQr1uXuqD.jpg?f=fotoalbum_large

Links Bestway (ring zit in de dop), rechts Intex (ring zit op de pomp)

[ Voor 26% gewijzigd door The Executer op 01-05-2020 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
MiKeZZa schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:02:

[/quote]

2x zo sterk als wat?
Je gaf aan dat je pomp meer capaciteit heeft dan solar mat aan kan. als dit bv 2x zo hoog is dan draai je de bypass half dicht. Dan zit je zeker goed mbt druk.

Hot spot is 0,5 graden verschil tussen in/uit. Wat de meesten doen is de bypass compleet dicht draaien omdat er dan warmer water uit komt... Behalve dat dit niet het meest efficient is verhoog je ook nog eens de druk.

Opzich geen probleem maar wel als je een sterkere pomp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Jazsie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Je gaf aan dat je pomp meer capaciteit heeft dan solar mat aan kan. als dit bv 2x zo hoog is dan draai je de bypass half dicht. Dan zit je zeker goed mbt druk.

Hot spot is 0,5 graden verschil tussen in/uit. Wat de meesten doen is de bypass compleet dicht draaien omdat er dan warmer water uit komt... Behalve dat dit niet het meest efficient is verhoog je ook nog eens de druk.

Waar komt die halve graden vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
The Executer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:03:
[...]

[Afbeelding]

Links Bestway (ring zit in de dop), rechts Intex (ring zit op de pomp)
Bedankt, die ring heb ik dus niet in mijn dop zitten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/trKP9wL.jpg

Inmiddels de verkoper hiervan op de hoogte gesteld even afwachten wat hun reactie is

[ Voor 12% gewijzigd door MdO82 op 01-05-2020 18:35 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
trekker22 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:24:
[...]

Waar komt die halve graden vandaan?
Zwembadbouwers met jaren ervaring, leveranciers van WP en installateurs.

Daarnaast neemt warm water minder warmte (energie) op dan koud water.
Ook zorgt warm water voor een "stilstaant" water wandlaag in je solar mat en dus neemt het water ook daardoor minder warmte op.

Minder efficient dus.

Met een warmtepomp moet je zelfs binnen een bepaalde gebied blijven omdat deze anders niet optimaal werkt en zelfs in storing kan gaan.

Het komt niet precies op die 0,5 graden maar is wel een goede richtlijn.
Als in, het is niet zo dat je bad spontaan er 2x langer over doet met opwarmen als er 2-3 graden verschil zit.

En ja, veel mensen verwarmen het water warmer omdat het op gevoel beter is.

Het moet natuurlijk niet, iedereen denkt er anders over en dit is gewoon mijn ervaring met 0,5 graden verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Jazsie schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Tsjah. De pomp geeft 2 bar. Wat de mat aan kan ben ik nog niet uit. Dat is 1 van de pijnpunten.

Maar daarnaast; als de pomp 2 bar af geeft en hij gaat vervolgens nog wat bochten door, een 50mm bypass door en 2,5 meter omhoog dan is daar aan het einde echt geen 2 bar over zeg ik als leek.

Maar of dat 1 bar is of 0,7 weet ik niet. En ik wil voorkomen dat dat meer is dan de mat leuk vindt zeg maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
janvanduschoten schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:48:
Bedankt voor je reactie, maar ik heb er dus los grind in liggen, geen tegels. Ik ben dus benieuwd of de ondervloer ( janvanduschoten in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" ) voldoende is of dat er meer / wat anders beter onder kan liggen (op het grind dus)

Ik zie dat het bad dat we op 11-04-2020 hebben besteld voor € 349,- nu voor € 499- te koop is :o
Los = niet vast, leg een grondzeil eroverheen en ga springen .. beweegt het grind ? zal wel .. die tegels zijn maar 0,5 mm dik oid .. en met grindtegels zou ik het al niet adviseren laat staan met losse ondergrond.

Tja er is geen "nette" oplossing .. vergeet niet dat je bad niet 4x2 meter is maar 450cm x 250cm .. iedereen die het zwembad in wil moet over het grind lopen .. (ook geen prettige ervaring op blote voeten) ..

- Grindmatten maakt het wel stabieler maar niet beter kwa isolatie ..
- EPS platen 2m x1m x 10cm .. 4x is wel een pak dat je rest van de tijd ergens moet opslaan.
- hout (betonplex) zit je met een vervelende naden ..

kortom zoek een andere ondergrond ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:20:

[...]

erhm denk dat je de situatie omdraait ;)

kort: JA, ik heb exact deze situatie (3m hoog) zoek op mij in dit topic posts van dit jaar ..zal je zelfs plaatjes zien.. :+
meer dan 3 bar krijgen is niet goed voor je pomp (daarom wil je ook een druk meter hebben)

De flow is bad --> pomp --> 6 weg klep (op de filter ton) --> bypass+Wp/solar ding/chloor en andere meuk --> bad

de 6 weg klep laat je filteren OF circuleren ..
- met filter stand is je filtermedia bepalend voor de uitgaande druk --> vuil verstopt het filtermedium dit zie je als een druk meter erop zit .. maar dit is tussen pomp en filter media (de meter) ..
- in circulatie stand passeer je de filter media en heb je 100% druk van de pomp
Maar dit lijkt hard/sterk maar je moet echt een hele sterke motor hebben (kracht en "materiaal') om bv 10 bar .. te krijgen (extreem gezegd) ..

De druk die uit je pomp komt als je geluk hebt c.q intex vermeld de "uitgaande" druk en voor 4,6,8 zeker en misschien de 10/12 is dit allemaal 2 bar ..

Dan ga je over opvoerhoogte, verloopjes en andere meuk praten bv in mijn geval van 32 slang (uit de pomp) naar een 50mm bypass installatie naar 32mm de mat in .. die 40mm is ..

Het ligt een beetje aan de zonne oplossing, de 1ne laat 100% erdoor heen vloeien en anderen
bijvoorbeeld de 20,- intex mat) neemt maar 10% tot 25% van het totale doorstromende water door een veel langere afstand vloeien .. (opwarmen) het inblazen van de mat / en eruit gaan zorgt voor een duw/zuig werking (stroming)

heb je een goeie bypass met 3x losse kranen, kan je ook de druk in/uit op je solar/wp installatie regelen (meer of minder flow) maar denk eerder dat dit altijd tussen de 1 en 2 en extreem 2,5 bar .. zolang alles blijft stromen natuurlijk ..

[...]
heb je nu 1200 Liter ? of 12 kuub ? bad .. ;)

De cartridge filters hebben een mini motor met weinig "kracht", vuil en stof trekken ze zeker wel erdoor maar bv een zwembadrobot of een stofzuig idee tja .. daar zijn ze niet sterk genoeg voor ..

Stel je hebt een 6 kuub bad dan zou je met een 2,2 cartridge 3 uur moeten pompen en een 6 kuub zand filter 1 uur .. beide zijn feitenlijk kwa pomp net zo effectief .. alleen bij de cartridge moet je veel sneller (elke 2 dagen) de filter vervangen .. zand filter heeft veel meer "oppervlakte" en kan je bv net zoals ik een heel seizoen ermee doen ...

Overgens een zwembad robot/stofzuiger werkt op basis van water volume / druk.. de 6kuub van mij bv heeft net genoeg "kracht" om een stofzuiger aan te sluiten en het bad schoon te maken .. 50 euro setje met 32mm slang ..

hierom worden goedkopere (stofzuiger) oplossingen met een tuinslang koppeling geleverd die levert vaak wel genoeg "flow" op om vuil in een netje te krijgen ..
Volgens mij gaat jou post niet volledig over die van mij, je hebt het over kleppen en flow. Ik weet niet hoe je bedoelt dat ik de situatie omdraai :P . Waar het mij meer om ging, is dat ik mij afvraag of hij (@MiKeZZa dus) genoeg flow over houd bij een 6m3 ZFP om het water 2.5m omhoog te krijgen én nog door een solarmat, gezien mijn ervaring met een 2271 L/h pomp en een solarmat. Hoe de flow verder in elkaar steekt is mij wel duidelijk, en afhankelijk van de persoonlijke situatie. Het is logisch om, wanneer de matten op het dak liggen, beneden vervangende kleppen aan te sluiten (immers, de matten hebben zelf ook al een tweewegklep, maar om nou telkens het dak op te klimmen is een beetje zonde als je ook in het bad kan liggen :P .

Verloopstukjes 'en andere meuk' heb ik het overigens in deze post niet over gehad ;), daar kom je nu zelf mee. Of bedoel je dat dat de volgende stap is? Zoals je misschien merkt, kan ik soms je posts niet helemaal volgen, soms een beetje warrig, niet vervelend bedoeld hoor :) .

Deze zin bijvoorbeeld begrijp ik niet goed wat je bedoelt:
Overigens dacht ik een 1200 liter te hebben, maar volgens mij hebben wij de Intex Metal Framepool 220*150. Deze zou 1700 liter zijn.

In ons geval zijn we de ratelende cardridgefilters nogal... zat. Ondanks het vele ontluchten etc, blijven ze ratelen, helemaal met de solarmat (en dus meer druk) en zaten we dus te denken om een ZFP te gaan nemen. Meer stroming, betere filtratie, meer druk om mogelijk ook de solarmat op het dak te kunnen leggen. We hebben er nu voor nood een oud aquariumfilter bij welke we als stofzuiger gebruiken, werkt ook goed maar ideaal is het niet natuurlijk. Daarom wilde ik het voor dit jaar beter aanpakken.

MdO82 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Bedankt, die ring heb ik dus niet in mijn dop zitten

[Afbeelding]

Inmiddels de verkoper hiervan op de hoogte gesteld even afwachten wat hun reactie is
Ik maak morgen nog even een closeup met en zonder ring, heb je er nog even wat beter beeld bij.
MiKeZZa schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Tsjah. De pomp geeft 2 bar. Wat de mat aan kan ben ik nog niet uit. Dat is 1 van de pijnpunten.

Maar daarnaast; als de pomp 2 bar af geeft en hij gaat vervolgens nog wat bochten door, een 50mm bypass door en 2,5 meter omhoog dan is daar aan het einde echt geen 2 bar over zeg ik als leek.

Maar of dat 1 bar is of 0,7 weet ik niet. En ik wil voorkomen dat dat meer is dan de mat leuk vindt zeg maar ;)
We hebben vandaag de mat uit de schuur gehaald om te kijken of we alles nog hebben, en heb hier een max flow rate en max druk gezien. Ik zal morgen even kijken voor je.

[ Voor 10% gewijzigd door The Executer op 02-05-2020 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@The Executer:
Een ZFP geeft wel meer druk echter zou ik zoals eerder vermeld in dit geval vook oor een 8m3 gaan ipv 6m3.

Beetje meer marge/capaciteit is toch wel fijn :).

En idd, je bad is ongeveer 1700 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
The Executer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 01:57:

We hebben vandaag de mat uit de schuur gehaald om te kijken of we alles nog hebben, en heb hier een max flow rate en max druk gezien. Ik zal morgen even kijken voor je.
Top! Hou me zeker aanbevolen.
[...]

Volgens mij gaat jou post niet volledig over die van mij, je hebt het over kleppen en flow. Ik weet niet hoe je bedoelt dat ik de situatie omdraai :P . Waar het mij meer om ging, is dat ik mij afvraag of hij (@MiKeZZa dus) genoeg flow over houd bij een 6m3 ZFP om het water 2.5m omhoog te krijgen én nog door een solarmat, gezien mijn ervaring met een 2271 L/h pomp en een solarmat. Hoe de flow verder in elkaar steekt is mij wel duidelijk, en afhankelijk van de persoonlijke situatie. Het is logisch om, wanneer de matten op het dak liggen, beneden vervangende kleppen aan te sluiten (immers, de matten hebben zelf ook al een tweewegklep, maar om nou telkens het dak op te klimmen is een beetje zonde als je ook in het bad kan liggen :P .

Verloopstukjes 'en andere meuk' heb ik het overigens in deze post niet over gehad ;), daar kom je nu zelf mee. Of bedoel je dat dat de volgende stap is? Zoals je misschien merkt, kan ik soms je posts niet helemaal volgen, soms een beetje warrig, niet vervelend bedoeld hoor :) .

Ik weet het ook niet... Ik ben ook slechts afgegaan op wat ik online lees. Een 6m3 pomp is natuurlijk wel ruim 2,5x zo sterk als de 2271 l/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 10-06 13:11
Ik heb comfortpool isolatiematten voor onder zwembad gekocht. Die zijn 15 mm dik. Vorig jaar niet kunnen gebruiken, maar dit jaar gaan ze eronder. We hadden een iets dikker zeil eronder liggen, op het terras, maar je voelde de naden van de tegels wel. Het zwembad moet nu het kustgras op wat er eind van de vorige zomer in gekomen is. Dan staat het bad ook veel langer in de zon, en ook de verwarmings collectoren liggen veel meer in de zon. Zoek eigenlijk een soort tuinkast waar ik de zandfilterpomp in kan zetten en de 2 collectoren er boven op zodat ik niet naar de slangen verzameling zit te kijken. Daar is mijn vrouw niet zo van gecharmeerd.
Als ik ze op 160 cm hoog kan krijgen hebben ze haast hele zwem seizoen zon.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 02-05-2020 09:46 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

MiKeZZa schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:04:
[...]

Top! Hou me zeker aanbevolen.
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgJS66wRBb44XrGxC5w7wOSC61s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMdWnMklZriM3R4H9HmUf1b7.jpg?f=fotoalbum_large

Dacht dat de druk er ook op stond, maar helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 02-05-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]
Volgens mij gaat jou post niet volledig over die van mij, je hebt het over kleppen en flow. Ik weet niet hoe je bedoelt dat ik de situatie omdraai :P . Waar het mij meer om ging, is dat ik mij afvraag of hij (@MiKeZZa dus) genoeg flow over houd bij een 6m3 ZFP om het water 2.5m omhoog te krijgen én nog door een solarmat, gezien mijn ervaring met een 2271 L/h pomp en een solarmat. Hoe de flow verder in elkaar steekt is mij wel duidelijk, en afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Als ik de post van @vso goed heb begrepen, bedoelde hij te zeggen dat je de pomp of op filteren of op circuleren zet.

Zet je hem op filteren, dan houd je na de pomp minder stuwing over en ga je dus niet met de bypass ook door de solarmat.

Zet je de pomp op circulatie, dan heb je meer stuwing vanuit de pomp en kan je de bypass ook open zetten om dan wel door de solarmat te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie .. voor 1.7kuub een 8 kuub filter ? dat is wel imho extreem overkill ik zou eerder 4 kuub adviseren :)
ralph075 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:09:
Als ik de post van @vso goed heb begrepen, bedoelde hij te zeggen dat je de pomp of op filteren of op circuleren zet.

Zet je hem op filteren, dan houd je na de pomp minder stuwing over en ga je dus niet met de bypass ook door de solarmat.

Zet je de pomp op circulatie, dan heb je meer stuwing vanuit de pomp en kan je de bypass ook open zetten om dan wel door de solarmat te gaan.
Bijna goed in filter stand EN in circulatie stand gaat het door de mat heen .. maar! bij het zwembad merk je echt het verschil tussen de 2 standen ..
Volgens mij gaat jou post niet volledig over die van mij, je hebt het over kleppen en flow.
dat is waar ook voor de rest : ) maar je mist helaas wat ..
Ik weet niet hoe je bedoelt dat ik de situatie omdraai :P . Waar het mij meer om ging, is dat ik mij afvraag of hij (@MiKeZZa dus) genoeg flow over houd bij een 6m3 ZFP om het water 2.5m omhoog te krijgen én nog door een solarmat,
Als ik met een 6 kuub 3 meter omhoog krijg en de mat in ... (heb je de foto gezien ?)
https://tweakers.net/i/jx...oD5.jpg?f=fotoalbum_large
gezien mijn ervaring met een 2271 L/h pomp en een solarmat.
er zit een enorm verschil tussen een Cartridge en ZFP en solarmatten
wanneer de matten op het dak liggen, beneden vervangende kleppen aan te sluiten (immers, de matten hebben zelf ook al een tweewegklep, maar om nou telkens het dak op te klimmen is een beetje zonde als je ook in het bad kan liggen :P .
de link die ik net geef .. zie je daar bv een bypass op de mat ? ik snap dat je het hier over de intex matten hebt, maar dat is dus heel anders. ik heb geen bypass kleppen erop .. (die zit wel in de buis) .
soms een beetje warrig, niet vervelend bedoeld hoor :) .
Vat het ook niet zo op ..
Het ligt aan de "oplossing" immers elke zonne verwarming is anders

Situatie 1) 100% gaat door de verwarming
Situatie 2) 80% passeert de "verwarming" en 20% word verwarmt ..via apart kanaal ..

Beide situaties word er verwarmt door zon instraling, 1 is niet beter of slechter als 2.

ik probeerde vloeistof eigenschappen te verwoorden, maar dat lukt niet .. beetje situatie 2 .. dat door de stroming zichzelf regelt .. immers op een T-stuk is het best "vreemd" dat het water van de pomp weg of juist terug vloeit .. (zuigen/blazende effecten) .. waarbij ze bij zwembaden dankbaar gebruik maken.
In ons geval zijn we de ratelende cardridgefilters nogal... zat. Ondanks het vele ontluchten etc, blijven ze ratelen, helemaal met de solarmat (en dus meer druk) en zaten we dus te denken om een ZFP te gaan nemen. Meer stroming, betere filtratie, meer druk om mogelijk ook de solarmat op het dak te kunnen leggen. We hebben er nu voor nood een oud aquariumfilter bij welke we als stofzuiger gebruiken, werkt ook goed maar ideaal is het niet natuurlijk. Daarom wilde ik het voor dit jaar beter aanpakken.
ik heb ook veel zitten kloten ..

zie
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ac33BvC.jpg

Als je op het plaatje klikt en de 2 matten vergelijkt zie je dat de 1ne situatie 2 is, en de ander situatie 1

[ Voor 96% gewijzigd door vso op 02-05-2020 11:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

Ik maak morgen nog even een closeup met en zonder ring, heb je er nog even wat beter beeld bij.
@The Executer ik ben benieuwd.
Ik vraag me overigens af hoe bevorderlijk het is voor het zwembad om elke keer de dop eruit en erin te stoppen.

Normaal niet nodig en kan je de inlaat in het bad laten zitten, maar opdat hij bij mij lekt haak ik hem er nu voorzichtig uit en stop de stop erin.

Wellicht dat ik het filter uit laat tot volgende week als ik antwoord heb gehad.

Wellicht moet ik volgende week nog een keer extra filteren

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 17:20
We hebben een intex 2271l pomp icm 300x200 badje. Hoe lang kan ik de slangen maximaal verlengen?
Ik wil de pomp namelijk proberen in het tuinhuisje te plaatsen en 1 solarmat op het huisje.
M.a.w. kan ik 3m lengte en 2 meter stijging overbruggen met wat extra slang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Purejet schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:00:
We hebben een intex 2271l pomp icm 300x200 badje. Hoe lang kan ik de slangen maximaal verlengen?
Ik wil de pomp namelijk proberen in het tuinhuisje te plaatsen en 1 solarmat op het huisje.
Zo'n intex cartridge pomp? Zou me verbazen als die uberhaupt iets omhoog gepompt krijgt. Laat staan 2 meter omhoog en door een mat heen.
edit: specs zeggen max 1m opvoerhoogte. En ik denk dat dat onder ideale omstandigheden zal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie op 02-05-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
kan ik 3m lengte en 2 meter stijging overbruggen met wat extra slang?
- slanglengte op de grond .. is niet zo relevant alleen 10m a 20m kan wel druk verlies betekenen maar zal niet zoveel zijn

test het zelf door -->
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/catalog/product/cache/a09da9921f6dba434e70431c2e028ace/2/5/25022_1.jpg
Zie je die zwarte dopjes ? die passen in de in/uitlaat als het goed is ..zet hem op de plek waar het water instroomt (voorkomt dat je bad leeg stroomt ..) laat iemand het vast houden ;)

koppel nu de slang los stel dat hij 3 a 4 meter is .. ga op een trap staan, zet de pomp aan .. en ga op 2 a 3 meter hoog staan .. komt er water uit --> werkt het .. zo niet tree lager :)

zonder "test " Omhoog max 1m a 1,5 meter .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:23:
@Jazsie .. voor 1.7kuub een 8 kuub filter ? dat is wel imho extreem overkill ik zou eerder 4 kuub adviseren :)

[...]

Bijna goed in filter stand EN in circulatie stand gaat het door de mat heen .. maar! bij het zwembad merk je echt het verschil tussen de 2 standen ..

[...]
dat is waar ook voor de rest : ) maar je mist helaas wat ..
Sorry, vannacht was het laat, iets te lang lopen stoeien met een nieuwe AP, in combinatie met op de telefoon quoten en vele berichten uit elkaar houden... Ik was de draad kwijt. Deze post maakt het allemaal een stuk duidelijker, helemaal met de foto. Ik sprak inderdaad over de Intex solar mat, maar jij hebt de EPDM variant zonder meerwegklep. Daarmee vervalt mijn stuk over de kleppen.
[...]

Als ik met een 6 kuub 3 meter omhoog krijg en de mat in ... (heb je de foto gezien ?)
https://tweakers.net/i/jx...oD5.jpg?f=fotoalbum_large
Met een 6m3 ZFP 3 meter omhoog, genoeg druk dus. Ga jij altijd 100% door de mat (tenzij het water te warm is) of heb jij hem altijd bijvoorbeeld op 20% staan? Stel, je gaat 100% door de mat, hoeveel stroming houd je nog over?
[...]

er zit een enorm verschil tussen een Cartridge en ZFP en solarmatten
Ik begrijp dat er een verschil in zit hoor tussen een cartridgefilter en een ZFP, zo'n klein pompje kan never de grote variant evenaren :).
[...]

de link die ik net geef .. zie je daar bv een bypass op de mat ? ik snap dat je het hier over de intex matten hebt, maar dat is dus heel anders. ik heb geen bypass kleppen erop .. (die zit wel in de buis) .
Zie eerdere reactie, verkeerd beeld erbij, en dan blijk ik het over hele andere dingen te hebben :F .
[...]

Vat het ook niet zo op ..
Gelukkig vat je het goed op :). Jij hebt al een stuk meer ervaring, hopelijk kunnen we er van leren _/-\o_ .
[...]

Het ligt aan de "oplossing" immers elke zonne verwarming is anders

Situatie 1) 100% gaat door de verwarming
Situatie 2) 80% passeert de "verwarming" en 20% word verwarmt ..via apart kanaal ..

Beide situaties word er verwarmt door zon instraling, 1 is niet beter of slechter als 2.

ik probeerde vloeistof eigenschappen te verwoorden, maar dat lukt niet .. beetje situatie 2 .. dat door de stroming zichzelf regelt .. immers op een T-stuk is het best "vreemd" dat het water van de pomp weg of juist terug vloeit .. (zuigen/blazende effecten) .. waarbij ze bij zwembaden dankbaar gebruik maken.
Hmm, deze probeer ik te snappen maar ben er nog niet helemaal. Ik lees hem later vandaag nogmaals even.
[...]

ik heb ook veel zitten kloten ..

zie
[Afbeelding]

Als je op het plaatje klikt en de 2 matten vergelijkt zie je dat de 1ne situatie 2 is, en de ander situatie 1
Goh, komt mij bekend voor, knutselen en kloten >:) . Daar naast het zwembad (rechts bovenin), is dat ook een filter?
Hoe is jou Intex pomp, is deze een beetje stil?
MdO82 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:37:
[...]

@The Executer ik ben benieuwd.
Ik vraag me overigens af hoe bevorderlijk het is voor het zwembad om elke keer de dop eruit en erin te stoppen.

Normaal niet nodig en kan je de inlaat in het bad laten zitten, maar opdat hij bij mij lekt haak ik hem er nu voorzichtig uit en stop de stop erin.

Wellicht dat ik het filter uit laat tot volgende week als ik antwoord heb gehad.

Wellicht moet ik volgende week nog een keer extra filteren
Op zich plaats je hem aan de binnenkant, valt volgens mij wel mee. Wel viel het mij op vorig jaar dat de stop bij ons er amper in past, krijg hem amper een centimeter erin ofzo. Hiermee rekt misschien het materiaal wel wat op. Heb je zo'n buisje aan het bad, of puur het doek en een opschroefset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
The Executer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Sorry, vannacht was het laat, iets te lang lopen stoeien met een nieuwe AP, in combinatie met op de telefoon quoten en vele berichten uit elkaar houden... Ik was de draad kwijt. Deze post maakt het allemaal een stuk duidelijker, helemaal met de foto. Ik sprak inderdaad over de Intex solar mat, maar jij hebt de EPDM variant zonder meerwegklep. Daarmee vervalt mijn stuk over de kleppen.

[...]

Met een 6m3 ZFP 3 meter omhoog, genoeg druk dus. Ga jij altijd 100% door de mat (tenzij het water te warm is) of heb jij hem altijd bijvoorbeeld op 20% staan? Stel, je gaat 100% door de mat, hoeveel stroming houd je nog over?

[...]

Ik begrijp dat er een verschil in zit hoor tussen een cartridgefilter en een ZFP, zo'n klein pompje kan never de grote variant evenaren :).

[...]

Zie eerdere reactie, verkeerd beeld erbij, en dan blijk ik het over hele andere dingen te hebben :F .

[...]

Gelukkig vat je het goed op :). Jij hebt al een stuk meer ervaring, hopelijk kunnen we er van leren _/-\o_ .

[...]

Hmm, deze probeer ik te snappen maar ben er nog niet helemaal. Ik lees hem later vandaag nogmaals even.

[...]

Goh, komt mij bekend voor, knutselen en kloten >:) . Daar naast het zwembad (rechts bovenin), is dat ook een filter?

[...]

[...]

Op zich plaats je hem aan de binnenkant, valt volgens mij wel mee. Wel viel het mij op vorig jaar dat de stop bij ons er amper in past, krijg hem amper een centimeter erin ofzo. Hiermee rekt misschien het materiaal wel wat op. Heb je zo'n buisje aan het bad, of puur het doek en een opschroefset?
Ik heb er een buisje in zitten waar de slang overheen gaat

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:23:
Dat zeg ik niet, ik ging puur uit mbt opvoerhoogte icm solar mat dat je met 6m3/u te kort kan komen...

En wat is extreem, haha. Ik zit met 13m3/u op een 1m3 bad :D.

Misschien toch maar eens gaan verkleinen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 17:20

Enkel pas spullen besteld en voorbereidingen aan het treffen. Kan er dus nog niets over zeggen, maar kan de mijne misschien in het tuinhuisje plaatsen. Overburen hebben er een, die hoor je op stille momenten op enige afstand ook wel.
Maar goed dat kan ook een oorzaak hebben; slecht ontluchten, vuil, versleten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
Ik wil graag 2 Intex solarmatten op mijn golfplaten dak van mijn overkapping leggen. Hoe leggen jullie die matten vast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sorry, vannacht was het laat, iets te lang lopen stoeien met een nieuwe AP, in combinatie met op de telefoon quoten en vele berichten uit elkaar houden...
zit zelf met domoticz,node-red,linux,rtl-sdr te stoeien :+
Ik was de draad kwijt. Deze post maakt het allemaal een stuk duidelijker, helemaal met de foto. Ik sprak inderdaad over de Intex solar mat, maar jij hebt de EPDM variant zonder meerwegklep. Daarmee vervalt mijn stuk over de kleppen.
in de vorige post had ik de link naar de foto(s) gestuurd .. ach nevermind
goeie vraag maar lastiger te antwoorden, houd situatie 1 en 2 in mijn vorige post voor ogen.

De stroming = altijd gelijk (vloeistof dynamica) bv 2 pompen werken elkaar altijd tegen. in = uit

Alleen je hebt met slangweerstand, en (opvoer)hoogte te maken, een vrijrollende auto de berg op versus de straat uit duwen .. ..

maar antwoord op je vraag, ik kan het je niet in cijfers vertellen.
- de overgebleven druk uit de mat = veel minder nog net geen pisstraaltje .. zeg 0,5 m of minder "spuit"
- zonder mat is dit 1,5 tot 2m spuiten (hard dus) .
Dit is met filterstand, in circulatie stand is dit voor beide harder. ..

Maar ja realistisch gezien .. als jij je mat opblaast dan heeft de fabrikant een uitdaging .. echter met een goeie bypass (dus niet een 3 weg klep) maar kranen .. kan je langzaam de druk opvoeren door de kranen naar je mat geleidelijk open te draaien ..

ps mijn ervaring .. ik kan in mijn huidige situatie 100% circulatie (dus maximum ..) 100% op de mat zetten .. en bypass volledig via de mat .. en op de heetste dag krijg ik nog niet de warmte afgevoerd ..
dat is toch het doel van topic / tweakers forum ? en ik ben ook maar mens :)
Denk wel dat je het snapt maar nog niet de puntjes op de i krijgt (ins en outs)
Goh, komt mij bekend voor, knutselen en kloten >:) . Daar naast het zwembad (rechts bovenin), is dat ook
een filter?

nee chloor dispenser I.D.AAL. op de foto zie je ook mijn oude cartridge pompen (bestway/intex alles gehad)

Mijn ZFP is ietsie meer lawaai .. scheelt nauwelijks .. maar waar stoor je je aan ?
ik heb niet zoveel last van pc fan's ... alleen mijn GPU fan is erhm irritant tijdens gamen .. te lui echter om hem aan te passen ..
Jazsie schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:55:
Dat zeg ik niet, ik ging puur uit mbt opvoerhoogte icm solar mat dat je met 6m3/u te kort kan komen...

En wat is extreem, haha. Ik zit met 13m3/u op een 1m3 bad :D.
Misschien toch maar eens gaan verkleinen...
:+
tja jij hebt een FR en pompt eigenlijk relatief weinig ,, de kracht gebruik je voor je jets de rest is plezierig voor een schoon bad ..

Voor een zwembad + solar mat is flow + sterkte niet zo belangrijk ... zolang je het water de mat in krijgt doet zwaartekracht de rest wel . dat is het mooie van vloeistofdynamica .. :) vallend water in een slang cree-ert een zuigend effect
alleen bij de opvoer hoogte zit zwaarte kracht je tegen .. een Cartridge pomp 12v heeft een 1cm diameter (max) en duwt in een 32mm slang nu is dit vertikaal geen issue, .. en tot 1 m een uitdaging maar denk dat hoe hoger je de slang houd je vanzelf merkt dat er geen druppel meer uit de slang zal komen ..

Een ZFP heeft een groter "spuit" en zuig oppervlak en sterkere motor ..

ps leuk als je het Venturie effect bestudeert
Dit word gebruikt bij water stofzuigers of stofzuigers via (lucht)compressors

ps ik geloof echt niet dat er veel verschil zit tussen 4,6 en 8 kuub pompen van intex .. paar onderdelen de ton en de (water)schoep vermoed ik .. zullen anders zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Thaam schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:48:
Ik wil graag 2 Intex solarmatten op mijn golfplaten dak van mijn overkapping leggen. Hoe leggen jullie die matten vast?
niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Met die vraag worstel ik nu ook.

Zat zelf te denken aan (heb geen golfplaten maar een houten dak) een grote tegel er op waar ik de mat op leg en er dan een metalen band om heen te spannen.

Maar ik sta open voor betere suggesties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Die mat wordt loodzwaar als er eenmaal water doorheen gaat. Die gaat geen kant op hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Vraagje; de handleiding van mijn solarmat stelt in de schemaweergave dat er achter de pomp (voor de solarmat) een terugslagklep gemonteerd kan/moet worden. Deze wordt niet meegeleverd en werd online ook nergens genoemd toen ik ging bestellen. Kortom; ik heb hem niet liggen hier. Is dat erg?
The Executer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:14:
Die mat wordt loodzwaar als er eenmaal water doorheen gaat. Die gaat geen kant op hoor!
Ok. En (misschien een hele stomme vraag) maar wat mag ik verwachten van de vulling van de mat als hij hoger ligt dan het zwembad en de pomp is niet aan? Is hij dan ook vol?

En blijft hij dan ook liggen als het windkracht 9 is?

En waarom verkopen ze een dakmontageset dan? Is dat puur geld verdienen? Of voor schuine daken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een zandfilterpomp voor mijn ronde opzetzwembad met een diameter van 3,66 m . Ik wil er een solar mat van 3 m op aansluiten. De mat komt in het gras te liggen; mijn schuurdak ligt al vol met zonnepanelen.
Heb ik genoeg aan een pomp van 4 m3/uur, of kan ik beter 6 m3/uur nemen?
Ik kan een pomp van 8 m3/uur (450W) voordelig overnemen maar dat lijkt me wat overkill en ben wat bang voor veel geluid.
Hoop dat iemand hierover advies kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:28:
Vraagje; de handleiding van mijn solarmat stelt in de schemaweergave dat er achter de pomp (voor de solarmat) een terugslagklep gemonteerd kan/moet worden. Deze wordt niet meegeleverd en werd online ook nergens genoemd toen ik ging bestellen. Kortom; ik heb hem niet liggen hier. Is dat erg?
terugslagklep tja niet nodig
Ok. En (misschien een hele stomme vraag) maar wat mag ik verwachten van de vulling van de mat als hij hoger ligt dan het zwembad en de pomp is niet aan? Is hij dan ook vol?

En waarom verkopen ze een dakmontageset dan? Is dat puur geld verdienen? Of voor schuine daken?
schuin dak

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jurk738 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:56:
Ik ben aan het kijken naar een zandfilterpomp voor mijn ronde opzetzwembad met een diameter van 3,66 m . Ik wil er een solar mat van 3 m op aansluiten. De mat komt in het gras te liggen; mijn schuurdak ligt al vol met zonnepanelen.
Heb ik genoeg aan een pomp van 4 m3/uur, of kan ik beter 6 m3/uur nemen?
Ik kan een pomp van 8 m3/uur (450W) voordelig overnemen maar dat lijkt me wat overkill en ben wat bang voor veel geluid.
Hoop dat iemand hierover advies kan geven.
solar mat van 3m x 0,6 ? das wel erg weinig .. ik heb 6m x 0,6 en met 4500L (305 rond) krijg ik het net warm ..
wat word de hoogte ? van de mat ?

3,66 = 6500 liter inhoud .. 8 kuub is niet echt 'overkill' .. (goeie 50,- of duurdere bypass kiezen)

4 kuub intex heeft een opvoer hoogte van 2m 2,5 m . . (3 kan wellicht wel maar zal op het randje zitten?)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 02-05-2020 21:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Blijft wel liggen, maar eventueel 4 dotten polymax en voila.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:02:
[...]

solar mat van 3m x 0,6 ? das wel erg weinig .. ik heb 6m x 0,6 en met 4500L (305 rond) krijg ik het net warm ..
wat word de hoogte ? van de mat ?

3,66 = 6500 liter inhoud .. 8 kuub is niet echt 'overkill' .. (goeie 50,- of duurdere bypass kiezen)

4 kuub intex heeft een opvoer hoogte van 2m 2,5 m . . (3 kan wellicht wel maar zal op het randje zitten?)
Bedankt. Ik heb niet echt meer ruimte voor meer/langere matten; ik hoop maar dat het merkbaar iets doet.
De mat komt in het gras te liggen dus ik hoef niet op te voeren. Is 8 m3/u nog steeds een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

MiKeZZa schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:28:
[...]

Ik verwacht dat hij dan leeg zal lopen. Misschien dat daar die terugslagklep ook voor is, maar dan zou je er al 2 moeten installeren, anders loopt hij aan de andere kant leeg.

Windkracht 9 maak ik mij bij een gevulde mat persoonlijk geen zorgen om, ding is loodzwaar en ligt plat... Misschien dat als hij vol in de wind ligt zonder enige beschutting en de wind er echt goed onder kan komen, maar dat is bij mij sowieso niet het geval. En anders leg je stoeptegels rond de rand, zodat de wind er geen vat op kan krijgen.

Dakmontageset heb ik nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jurk738 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:37:
Bedankt. Ik heb niet echt meer ruimte voor meer/langere matten; ik hoop maar dat het merkbaar iets doet.
De mat komt in het gras te liggen dus ik hoef niet op te voeren. Is 8 m3/u nog steeds een goed idee?
3m mat, tja beter dan niks :) per kuub heb je 1m "oppervlakte" nodig en liever overschot .(in ons koude landje) .. je kan nog overwegen bv bij je schutting ofzo pvc buizen (zwart gespoten) gebruiken ..

Als je bad 6 kuub is
Een pomp die 1 kuub (m3) per uur pompt, moet je pomp 6 uren aanstaan met een 8 kuub minder dan een uur ..
Alleen het kost je 6 tot 8 uur om je zwembad "vol" te krijgen, en nog een dag of 2 voordat het koude kraanwater voor kids lekker genoeg is
(die van mij lopen de eerste 2 beetje blauw aan ..kan ik je uit ervaring vertellen)

of een "ongelukje" diaree bijvoorbeeld .

zand, blad of ander vuil op de bodem,(stofzuiger) https://www.zwembadstore....stofzuiger-vacuclean.html bijvoorbeeld ..

Al deze dingen zijn een uitdaging met een 1 tot 4 kuub pomp .. en wacht je aardig lang op "resultaat" , niet te spreken over het aantal x dat je een cartridge moet vervangen ..

Bij een zandfilter pomp zet je de "backwash" aan en spoel je het vuil v.d filter medium (glas,zand,wattenbollen) --> riool in en pomp je verder .. gevolg is beetje water verlies ..

8 kuub lijkt overkill maar je hebt ook minder chemicalien nodig (schoner water) .. altijd wel wat nodig .. maar luisterd minder nauw ..

kortom doe hiermee je voordeel (wat je koopt zal mij roesten)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Er werd hier eerder gesproken over het plaatsen van teflon tape op verbindingen. Waar plaatsen jullie dat vroeg deze leek? Het lijkt mij op het 'dunste' deel van de koppeling toch? En zo ja dan 1 a 2x rond draaien en dan het andere deel er in steken en vooral afblijven?
The Executer schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:43:
[...]

Ik verwacht dat hij dan leeg zal lopen. Misschien dat daar die terugslagklep ook voor is, maar dan zou je er al 2 moeten installeren, anders loopt hij aan de andere kant leeg.

Windkracht 9 maak ik mij bij een gevulde mat persoonlijk geen zorgen om, ding is loodzwaar en ligt plat... Misschien dat als hij vol in de wind ligt zonder enige beschutting en de wind er echt goed onder kan komen, maar dat is bij mij sowieso niet het geval. En anders leg je stoeptegels rond de rand, zodat de wind er geen vat op kan krijgen.

Dakmontageset heb ik nog niet eerder gezien.
Maar dat hebben jullie (degenen met dakmontage althans) allemaal dan toch? Of draaien jullie pompen 24/7?

Hij ligt bij mij ook plat en op een plat dak waar de dakrand een paar cm hoger is dan het platte deel dus ik verwacht er ook relatief weinig windproblemen als de mat vol is. Maar met een lege mat is het mogelijk anders.... Vandaar mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

MiKeZZa schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Maar dat hebben jullie (degenen met dakmontage althans) allemaal dan toch? Of draaien jullie pompen 24/7?

Hij ligt bij mij ook plat en op een plat dak waar de dakrand een paar cm hoger is dan het platte deel dus ik verwacht er ook relatief weinig windproblemen als de mat vol is. Maar met een lege mat is het mogelijk anders.... Vandaar mijn vragen.
Er ligt bij mij niets op het dak ;) (tenminste, nog niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:00

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Jazsie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:33:
[...]

Ga dan voor een 5 kW variant indien je voor een inventer gaat. Inventer bespaard het meest wanneer deze niet op volle toeren hoef te draaien.
Inventer heeft een hogere cop dus dat zal geen probleem zijn.

voorbeeldje: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Is wel geen volledige inventer, eerder "half". Een volledige is momenteel erg prijzig.
Ben je toch wel stuk langer bezig met terug verdienen...
Ik heb deze ook, maar de 6.5 versie. Geen moment spijt gehad. Erg zuinig. Gaat vanzelf uit en aan door de temp in te stellen. Verder draait hij ook alleen als de pomp aangaat.
Daarvoor een heater gehad 3kw, toen een koi heater, daarna heater die in de pomp kon worden aangesloten van Steinbach. Werkte bij mij echter niet helemaal goed. Die heaters verbruiken erg veel stroom en duurt lang voordat het bad warm is.
Een inverter warmtepomp, als dan niet semi, icm met solarmatten is echt efficiënt en zuiniger. Kost alleen wel wat. Maar als je van plan bent om het bad elk jaar te gebruiken is het het waar.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:00

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Crazy- schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:37:
[...]

de 4m3/h geven ze aan 3 meter - prieel dak is net geen 2,7 dus dat moet lukken lijkt mij
Die Intex van 6 m3/h redde het niet eens om mijn solarmatten op 3m hoogte te vullen. Verder maakte die pomp een herrie, wat de buren niet zo fijn vonden..

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Pagina: 1 ... 10 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.