Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 52 Laatste
Acties:
  • 442.297 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat voor een probleem had jij met je matten dan ? die van mij (zoals op de foto te zien is) bollen nogal op ..en heb al 2 keer lekkage gehad

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 15-04-2020 18:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:14:
[...]

Wat voor een probleem had jij met je matten dan ? die van mij (zoals op de foto te zien is) bollen nogal op ..en heb al 2 keer lekkage gehad
Stromings route was niet ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hoe gefixed? slangetjes omgedraaid zeker

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 15-04-2020 18:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:16:
[...]

hoe gefixed? slangetjes omgedraaid zeker
Afsluit doppen tussen gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y32SqITPAEouYQsx95PF6oOJCAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RV6kVBDZlJ8ygI4e9cYKT41.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Nu loopt het water een rondje 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:49:
[...]

Foto van je matten ?

de mijne :) ps goeie kijker ziet de bypass
[Afbeelding]

eind resultaat na seizoen 2019 de "filterbollen" (natuurlijk schoon en wit toen ze erin gingen)
[Afbeelding]

een simpele maar effectieve manier om lekker in het zwembad te liggen zonder te verbranden ..
[Afbeelding]

de tuin (grasmat) is nu simpel maar word ooit nog "echt" kunstgras .. nu tapijt
Jouw stromings route zie ik niet waar is jouw tussen klep . Ingang onderaan dan naar rechts einde mat naar links terug
Aan jouw aan en afvoerbuis moet een klep tussen zitten dan loopt hij op en neer .
Waarschijnlijk ook jouw probleem met opbollen zijn de matten wel koud als water door heen loopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Maurice2020 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:25:
[...]

Jouw stromings route zie ik niet waar is jouw tussen klep . Ingang onderaan dan naar rechts einde mat naar links terug
Aan jouw aan en afvoerbuis moet een klep tussen zitten dan loopt hij op en neer .
Waarschijnlijk ook jouw probleem met opbollen zijn de matten wel koud als water door heen loopt ?
bypass --> in --> links boven --> rechts boven --> rechts onder --> links onder --> uit --> bypass
de pijpen bevatten een ring zodat x % direct doorstroomt van in naar uit .. en de rest via de mat.

Het opbollen = opwarmen .. zodra ik (inderdaad?) water doorheen laat lopen worden ze weer "vlak" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:37:
[...]

bypass --> in --> links boven --> rechts boven --> rechts onder --> links onder --> uit --> bypass
de pijpen bevatten een ring zodat x % direct doorstroomt van in naar uit .. en de rest via de mat.

Het opbollen = opwarmen .. zodra ik (inderdaad?) water doorheen laat lopen worden ze weer "vlak" ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxLGkZI92rLP0wLP4NesrqpC-mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaTCHnRqZkDTPne5a8G8woD5.jpg?f=fotoalbum_large

Komt daar het water erin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Jazsie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:34:
[...]

Wat versta je onder klein? Indien je voor inventer gaat dan dien je juist een stapje hoger te gaan mbt capaciteit.
Helaas zijn zwembad wp die ook nog inventer zijn aardig aan de prijs.
Is nog niet de standaard zoals in de airco
Ik denk zelf, dat rond de 3 kW genoeg is, beetje afgaand op de inhoud van de baden.
Zat net terug te kijken, jacuzzi heeft vorig jaar iets meer dan 5000kWh uur verbruikt.
Dan zou een wp snel uit kunnen, beetje uitgaande van een cop van 2 a 2,5 dan zou je hem binnen 2 jaar terugverdiend hebben.

Alleen, waarom bied niemand dit aan, als je bij de verkopers zoekt op een wp, vind je weinig tot niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
moet zeggen dat de prijs (120,-) voor de solar mat niet slecht is /was ..minder als 10,- per meter per jaar .. (jaar 3 ga ik in

@Maurice2020 ja daar komt het erin

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:50:
moet zeggen dat de prijs (120,-) voor de solar mat niet slecht is /was ..minder als 10,- per meter per jaar .. (jaar 3 ga ik in

@Maurice2020 ja daar komt het erin
Zit er een klep tussen bovenste buis buis en onderste buis ?
Anders komt er te weinig water door je matten loopt het merendeel recht naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Maurice2020 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:52:
[...]

Zit er een klep tussen bovenste buis buis en onderste buis ?
Anders komt er te weinig water door je matten loopt het merendeel recht naar beneden
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:37:

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Maar waarom niet alles via matten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Maurice2020 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:13:
[...]

Maar waarom niet alles via matten ?
dunno zo word het afgeleverd :) denk dat pvc dat niet aankan oid ..

dit was mijn situatie ervoor (mat vooraan op de foto = epdm (70/80 euro geloof ik) ) erachter is de 20,- intex ..
de EPDM mat is erhm ..4 jaar "plezier" gehad .. totdat een paar kids eroverheen gingen lopen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ac33BvC.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 15-04-2020 19:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
hendrik12345678 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:47:
[...]

Ik denk zelf, dat rond de 3 kW genoeg is, beetje afgaand op de inhoud van de baden.
Zat net terug te kijken, jacuzzi heeft vorig jaar iets meer dan 5000kWh uur verbruikt.
Dan zou een wp snel uit kunnen, beetje uitgaande van een cop van 2 a 2,5 dan zou je hem binnen 2 jaar terugverdiend hebben.

Alleen, waarom bied niemand dit aan, als je bij de verkopers zoekt op een wp, vind je weinig tot niks
Ga dan voor een 5 kW variant indien je voor een inventer gaat. Inventer bespaard het meest wanneer deze niet op volle toeren hoef te draaien.
Inventer heeft een hogere cop dus dat zal geen probleem zijn.

voorbeeldje: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Is wel geen volledige inventer, eerder "half". Een volledige is momenteel erg prijzig.
Ben je toch wel stuk langer bezig met terug verdienen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Jazsie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:33:
[...]

Ga dan voor een 5 kW variant indien je voor een inventer gaat. Inventer bespaard het meest wanneer deze niet op volle toeren hoef te draaien.
Inventer heeft een hogere cop dus dat zal geen probleem zijn.

voorbeeldje: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Is wel geen volledige inventer, eerder "half". Een volledige is momenteel erg prijzig.
Ben je toch wel stuk langer bezig met terug verdienen...
Die vond ik ook, denk dat ik die ga aanschaffen, en dan half jaartje testdraaien op het zwembad.
Als het dan goed bevalt, ga ik hem op de jacuzzi bouwen.

Net een flowmeter besteld, wil die erop maken, met temperatuur sensoren, om zo een live cop waarde te berekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hendrik12345678 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:59:
Net een flowmeter besteld, wil die erop maken, met temperatuur sensoren, om zo een live cop waarde te berekenen
welke heb je besteld ? (link aub)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:59:
[...]

Die vond ik ook, denk dat ik die ga aanschaffen, en dan half jaartje testdraaien op het zwembad.
Als het dan goed bevalt, ga ik hem op de jacuzzi bouwen.

Houd dan vooral ons op hoogte :) Deze WP staat ook op mijn lijst als eventuele vervanger van mijn huidige WP, ben vooral benieuwd naar het verbruik.

Ook benieuwd hoe je cop berekend. Iets dat ik ook wel wil toevoegen/berekenen op mijn systeem.

Volgens de handleiding kan deze WP tot max 40gr, prima dus voor Spa/Jacuzzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wel een forse uitgave. Aan de andere kant is het met kinderen van 2 en 4 een garantie dat je nog wel 10 jaar met jacuzzi's en zwembaden bezig zult zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
XeNeRgY schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:10:
Wel een forse uitgave. Aan de andere kant is het met kinderen van 2 en 4 een garantie dat je nog wel 10 jaar met jacuzzi's en zwembaden bezig zult zijn :)
zwembad(den) valt best mee,

Grootste "uitdaging" zijn impulsaankopen (bijzaken) .. een ditje,datje,zusje terwijl je in de winkel staat.
pomp + cover en what chloor en ph min is enige wat je ECHT nodig hebt.. de rest moet je beleven

- 75,- per jaar per zwembad is niet de meeste dure uitgave.
- slangen verteren redelijk snel. (2 jaar?)
- Verwarming gaat een aantal jaar mee .. zolang er geen lekkage optreed .. (kids eroverheen lopen oid) of katten met nagels
- pomp is nu jaar 4 a 5 en gaat zeker nog wel lang mee,
- filtermedia (watten) elk seizoen uitwassen doe je zeker 3 a 4 jaar mee ..
- chloor dispenser gaat ook goed
- schoonmaak (borstels/net/skimmer) ach ook redelijk lang ..
- cover/isolatie ligt beetje aan het gebruik (maar redelijk lang)

Chloor en ph - gaat "redelijk" maar ligt aan de lengte van je seizoen/intensief gebruik .. en "meetstrips" zijn ook niet de kosten ..
Wat ellende is is je "ijzer" dat roest weg dus na het seizoen een spuitbus en handarbeid doet wonderen ..

De pest zijn scherpe voorwerpen (gebruiks oorzaken) die het uitdagend maken .

Maar van begin tot eind "seizoen" .. (als je tijdelijk opzet) .. is 99% goeie pomp en de rest beetje onderhoud..

Grootste fouten zijn oversized & weinig gebruik .. (niet nodig = niet kopen) enige goeie extra is een (goeie) zonneverwarming

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 16-04-2020 14:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:18
Mag ik hier wat advies of een zorgeloze kitlijst als beginner vragen?

Met de crisis, een kindje <4j en fijne jeugdherinneringen aan een zwembad in de tuin van mijn ouders zou ik ook graag een tijdelijk zwembad willen plaatsen in onze tuin.

Buren hebben een Intex Easy Set van 3m en eigenlijk vind ik dat op het eerste zicht een tof zwembad. Maar ik wil wel graag dat de techniek er rond "goed zit". Ik heb zonnepanelen en een beetje overschot, dus ik zou op elektriciteit kunnen verwarmen maar eigenlijk verkies ik een milieuvriendelijkere optie in de vorm van matten en een goede pomp en filter. Ik had al begrepen van de buurman dat de optionele pomp van Intex Easy Set niet geweldig is.

Duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid stel ik wel op prijs. Zijn ervaringen of tips zijn "chloor wat opvolgen, een goed zeil er over en een goede zandfilter pomp" warmtematten vond hij niet nodig met de afgelopen hete zomer(?)

Ik heb oppervlakte genoeg om de warmtematten zorgeloos te kunnen leggen. Het zwembad zou eventueel op de oprit met blauwe kiezel komen te staan, een grondzeil om ze wat minder scherp te maken lijkt me dan ook handig?

Wat zouden jullie aanraden?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 16-04-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@HyperBart:
Wil je met zo min mogelijke stroomkosten verwarmen en je heb plek ervoor, dan zonnematten.
Nadeel is alleen geen zon = geen warm water.
WP kan je altijd verwarmen, maar afhankelijk van het bad formaat kan dit wat kosten (goede zonnematten kosten ook aardig wat maar je kan altjd klein beginnen en later toevoegen) in aanschaf.

Ga niet voor een goedkope normale elektrische verwarmer want kan nu al zeggen dat je beetje overschot veels te weinig zal zijn. Dan kan je beter voor zonnematten gaan.

Verder raad ik zeker een pomp + zandfilter aan.

Kiezel als ondergrond?! dan zou ik zeker meer dan enkel grondzeil plaatsen. Laatse wat je wilt is een gat in je bad, hoe klein die ook is... maar hier ben ik geen expert in, wellicht dat @vso daar meer info op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik lees veel over EPDM matten en daar neig ik dan wel naar toe.

Wat zou de onderdelen lijst (=kitlist) dan zijn? Ik wil met de hele crisis nu ook niet 5 keer op en af rijden om tussenstukken en kranen te gaan halen... Het liefst zou ik het hele zootje online willen bestellen.

Onze oprit is nog niet aangelegd met klinkers. Daarom, het is nog wat kiezel, ik wou er een soort van rubber mat nog tussen leggen.

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 16-04-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Jazsie schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:59:
[...]

Houd dan vooral ons op hoogte :) Deze WP staat ook op mijn lijst als eventuele vervanger van mijn huidige WP, ben vooral benieuwd naar het verbruik.

Ook benieuwd hoe je cop berekend. Iets dat ik ook wel wil toevoegen/berekenen op mijn systeem.

Volgens de handleiding kan deze WP tot max 40gr, prima dus voor Spa/Jacuzzi.
Ik denk dat ik voor deze ga:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Iets duurder, maar wel traploos.

Cop berekenen is niet zo moeilijk, Eerst geleverde vermogen berekenen met de flow en de delta t, en dan gedeelt door het werkelijke opgenomen elektrische vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
HyperBart schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:32:

Wat zou de onderdelen lijst (=kitlist) dan zijn? Ik wil met de hele crisis nu ook niet 5 keer op en af rijden om tussenstukken en kranen te gaan halen... Het liefst zou ik het hele zootje online willen bestellen.

Onze oprit is nog niet aangelegd met klinkers. Daarom, het is nog wat kiezel, ik wou er een soort van rubber mat nog tussen leggen.
Kijk hier eens zeg wat je wilt en Marcel regelt het en thuis bezorgd

https://www.abczwembad.nl/ echt super service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:45:
[...]

Ik denk dat ik voor deze ga:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Iets duurder, maar wel traploos.

Cop berekenen is niet zo moeilijk, Eerst geleverde vermogen berekenen met de flow en de delta t, en dan gedeelt door het werkelijke opgenomen elektrische vermogen.
Helaas, die is ook "half" (ofwel step inverter) zoals de ander.

Deze is wel traploos maar gelijk ook 2x duurder (wel meer capaciteit):
https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html
Zie geen goedkoper traploze op deze site.

Verglijkbare 6kW op andere site:
https://www.azalp.nl/fair...d-warmtepomp-15-30-m3.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:24:
Mag ik hier wat advies of een zorgeloze kitlijst als beginner vragen?

Met de crisis, een kindje <4j en fijne jeugdherinneringen aan een zwembad in de tuin van mijn ouders zou ik ook graag een tijdelijk zwembad willen plaatsen in onze tuin.

Buren hebben een Intex Easy Set van 3m en eigenlijk vind ik dat op het eerste zicht een tof zwembad. Maar ik wil wel graag dat de techniek er rond "goed zit". Ik heb zonnepanelen en een beetje overschot, dus ik zou op elektriciteit kunnen verwarmen maar eigenlijk verkies ik een milieuvriendelijkere optie in de vorm van matten en een goede pomp en filter. Ik had al begrepen van de buurman dat de optionele pomp van Intex Easy Set niet geweldig is.

Duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid stel ik wel op prijs. Zijn ervaringen of tips zijn "chloor wat opvolgen, een goed zeil er over en een goede zandfilter pomp" warmtematten vond hij niet nodig met de afgelopen hete zomer(?)

Ik heb oppervlakte genoeg om de warmtematten zorgeloos te kunnen leggen. Het zwembad zou eventueel op de oprit met blauwe kiezel komen te staan, een grondzeil om ze wat minder scherp te maken lijkt me dan ook handig?

Wat zouden jullie aanraden?
"lang antwoord" allert ivbm duurzaam
verkooptruck . . geen in/uit filter erbij (ook niet bij pomp) en slangen ..

Goedkoop zwembad reken maar er niet op .. maar zwembaden zijn juist niet de kosten ..

- vlakke grond is prettig. matjes(zwembad isolatie tegels wel prettig .. beter is zandgrond.) kiezels zou ik vermijden (kans tot lekkage is groter ofzo)
- 4 jaar tot 6 kies een bestway (deze zijn ~ 10 cm lager dan intex) wellicht prettig jullie + klein
- hoe meer water hoe meer solarmatten "nodig" zijn .. een bestway (a c tion)2x1,60 ofzo) is met een paar emmers warm water uit de kraan ook goed te doen.
- vergeet niet cover (en bubbelfolie) algen houden van zon ..
- chloordispenser (niet noodzakelijk ook een drijver) maar je kind kan er niet mee spelen als het in de dispenser zit .. (kleinste doorlaat stand)

tja pomp .. in de regel zou ik voor overmaat kiezen, cartridge = om 1 a 2 weken vervangen (niet de kleine kopen) .. maar is inderdaad buurman zegt het goed klein = zandfilter overkill.. ik stopte er 1 in, en bij wissel gaat er 1 in een emmer "dasty" en heftig chloor.mix .. borstel en afspoelen voordat je hem erin/eruit haalt .. je kan ook een watten(bollen) filter speciaal voor cartridge filter kopen .. tja .. 2x ..

Pomp uit de zon zetten + en op een timer (3 uur per dag of met zonnemat zolang de zon schijnt) is beste algen houden van stilstaand warm water en hoge PH / lage Chloor.

Tot 2,5 rond is 3 kuub ? is cartridge "goed", (daarboven ook wel met langere draaitijden) .. ze worden tot 8 a10 kuub geleverd met die krengen 8)7 |:( 8)7 :X

zandfilter heb ik een 6kuub gekocht wegens 5m (3m in mijn geval) opvoerhoogte (foto ervan staat paar posts terug).. met 2x of 3x 20,- intex matjes op de grond red je het ook wel met een cartridge pomp ..

ik zou alleen groot gaan als je zelf ook wilt plonzen (1,5m maatschappij)

ps vergeet niet het schepnetje en bezem .. en waterstofzuiger (met koppeling stukjes)

Als je zandfilter "wilt" en dus groot zwembad .. geef ff seintje .. help ik je op weg met "extra" onderdelen .. aan te wijzen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@vso @Jazsie Hebben jullie ervaring met het aansluiten van 1 Intex solarmat (of vergelijkbaar) op de pomp van de jacuzzi? Ik ben benieuwd of de standaard pomp het water rondgepompt krijgt. Zo ja, dan is een mat in het huidige circuit toevoegen de eerste laagdrempelige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@XeNeRgY:
Als je bedoelt op de Intex Spa, dan ja het kan enkel indien je de mat wel ernaast legt en niet hoger dan het bad want dat haalt de pomp niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:59:
@XeNeRgY:
Als je bedoelt op de Intex Spa, dan ja het kan enkel indien je de mat wel ernaast legt en niet hoger dan het bad want dat haalt de pomp niet...
Thx. Het lijkt me om uit te proberen of het iets toevoegt wel de simpelste oplossing. Daarna kan ik er 3 naast elkaar op het dak leggen met een losse pomp erbij.

De Intex Spa pomp doet 1.5L/uur.

Met een losse pomp kun je denk ik de heater van de Intex helemaal niet meer gebruiken toch? Tenzij je de losse pomp en Solar matten als compleet los circuit gebruikt. Ik zou eigenlijk de heater van de Spa en bubbles willen blijven gebruiken en een extra pomp in het circuit intussen + Solar oplossing voor extra warmte. De heater is dan meer bijverwarming dan hoofd verwarming. In theorie kan het, in praktijk heb je dan 2 pompen in hetzelfde circuit.

[ Voor 45% gewijzigd door XeNeRgY op 19-04-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
XeNeRgY schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:54:
@vso @Jazsie Hebben jullie ervaring met het aansluiten van 1 Intex solarmat (of vergelijkbaar) op de pomp van de jacuzzi? Ik ben benieuwd of de standaard pomp het water rondgepompt krijgt. Zo ja, dan is een mat in het huidige circuit toevoegen de eerste laagdrempelige oplossing.
iets met lezen./zoeken

zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" met een cartridge pomp was dit

ik heb ook al beschreven in paar post terug wat je met een "sterkere" (zandfilter) pomp moet doen

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 19-04-2020 18:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
XeNeRgY schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:06:
[...]

Thx. Het lijkt me om uit te proberen of het iets toevoegt wel de simpelste oplossing. Daarna kan ik er 3 naast elkaar op het dak leggen met een losse pomp erbij.

De Intex Spa pomp doet 1.5L/uur.

Met een losse pomp kun je denk ik de heater van de Intex helemaal niet meer gebruiken toch? Tenzij je de losse pomp en Solar matten als compleet los circuit gebruikt. Ik zou eigenlijk de heater van de Spa en bubbles willen blijven gebruiken en een extra pomp in het circuit intussen + Solar oplossing voor extra warmte. De heater is dan meer bijverwarming dan hoofd verwarming. In theorie kan het, in praktijk heb je dan 2 pompen in hetzelfde circuit.
Als je losse pomp aansluit op de bestaande leiding dan kan dat niet neen aangezien je de Intex Spa heater/pom loskoppelt.

Op die manier hoe jij het wilt doen kan volgens mij wel met een zogenaamde boosterpomp, dit is afhankelijk van de Spa pomp of dit haalbaar is, kwestie van testen. Ergens terug in dit topic heeft iemand dit met een Intex cardridge pomp gedaan en dat ging prima.

Het zou dan zo gaan: uitvoer bad > invoer Intex Spa pomp/heater > boosterpomp > solar mat > invoer bad.

Edit: Person die de combinatie Intex Cardridge pomp en boosterpomp was wel icm dat de matten op tuinshuis zaten...
Leg je de solar mat ernaast dan kan het ook zonder boosterpomp...

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 20-04-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
The Executer schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

Eigenlijk zit ik dus met dezelfde vraag. Ik las op internet in de recensies dat de 4m3 hier eigenlijk niet krachtig genoeg voor is. Daarnaast twijfel ik over de kwaliteit van de Intex zandfilters, gezien de kwaliteit van de cartridge-filters.
Ik gebruik een zandfilterpomp 6m3 pomp het op naar solar matten op het dak en water wat er nu uitkomt is 26 graden , moet wel een bad verwarmen 16 m3 maar gaat als een speer , wanneer te warm bypass om zetten en niet meer volgens solar connector laten lopen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
HyperBart schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:32:

Check dit maar Marcel helpt je wel wat je moet hebben

https://www.abczwembad.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Maurice2020 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:42:
[...]

Check dit maar Marcel helpt je wel wat je moet hebben

https://www.abczwembad.nl/
ik vind die website 3x ruk .. geen handleiding/spec's ,,
- Wat is de maximum druk die door epdm door mag/kan ..
- en kan ik de heen/retour aansluiting "gebruiken" zoals hij nu bij mij ligt
(zie eventueel foto's van mij paar posts terug) ..

die PVC mat is niet alles .. (lek) .. lek dichten is ruk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:01:
[...]

ik vind die website 3x ruk .. geen handleiding/spec's ,,
- Wat is de maximum druk die door epdm door mag/kan ..
- en kan ik de heen/retour aansluiting "gebruiken" zoals hij nu bij mij ligt
(zie eventueel foto's van mij paar posts terug) ..

die PVC mat is niet alles .. (lek) .. lek dichten is ruk
Wanneer je hem belt legt hij je alles uit zelfs in het weekend is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
vso schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:55:
[...]
verkooptruck . . geen in/uit filter erbij (ook niet bij pomp) en slangen ..
Wat bedoel je, moet er nu een in uit filter bij de slangen of niet? Wat is een in/uit filter?
Ik heb een beetje moeite om je te begrijpen, sorry.
- vergeet niet cover (en bubbelfolie) algen houden van zon ..
Die bubbelfolie is voor wat? Op het zwembad of op de bodem?
- chloordispenser (niet noodzakelijk ook een drijver) maar je kind kan er niet mee spelen als het in de dispenser zit .. (kleinste doorlaat stand)

tja pomp .. in de regel zou ik voor overmaat kiezen, cartridge = om 1 a 2 weken vervangen (niet de kleine kopen) .. maar is inderdaad buurman zegt het goed klein = zandfilter overkill.. ik stopte er 1 in, en bij wissel gaat er 1 in een emmer "dasty" en heftig chloor.mix .. borstel en afspoelen voordat je hem erin/eruit haalt .. je kan ook een watten(bollen) filter speciaal voor cartridge filter kopen .. tja .. 2x ..
Deze alinea begrijp ik eigenlijk helemaal niet, sorry. Overmaat toch kiezen, maar dan geen zandfilter? Dus die bijgeleverde simpele pomp van Intex is dan wel goed? Want de buurman zei net "ik zou altijd een zandfilterpomp nemen". Is die bijgeleverde pomp een "cartridge pomp"?
Tot 2,5 rond is 3 kuub ? is cartridge "goed", (daarboven ook wel met langere draaitijden) .. ze worden tot 8 a10 kuub geleverd met die krengen 8)7 |:( 8)7 :X
Advocateer je nu voor een cartridge of niet? Is het een cartridge pomp of een cartridge filter?
zandfilter heb ik een 6kuub gekocht wegens 5m (3m in mijn geval) opvoerhoogte (foto ervan staat paar posts terug).. met 2x of 3x 20,- intex matjes op de grond red je het ook wel met een cartridge pomp ..

ik zou alleen groot gaan als je zelf ook wilt plonzen (1,5m maatschappij)

ps vergeet niet het schepnetje en bezem .. en waterstofzuiger (met koppeling stukjes)

Als je zandfilter "wilt" en dus groot zwembad .. geef ff seintje .. help ik je op weg met "extra" onderdelen .. aan te wijzen..
Ja dat mag wel. Begrijp me niet verkeerd maar ik heb echt heel veel moeite om je post te begrijpen maar ik zou je advies wel graag willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:28
Wat zijn de meningen over de kwaliteit van exit zwembaden? want ik lees hier en verder op Tweakers weinig over exit zwembaden. PS dit is toch niet in een android topic vragen hoe de kwaliteit van apple is. >:)

Heb namelijk de volgende op het oog: (300x76cm)

Afbeeldingslocatie: https://www.exittoys.nl/604/0/0/1/ffffff00/ee3a4d1f/20b173d7bfcdb1660c0a0bc7d92e0cdd82a63f34c3d65181ac77eabb6cb9e668/30-32-10-00-exit-stone-zwembad-o300x76cm-met-overkapping-en-filterpomp-grijs.jpg

Echter wat zijn hier de meningen over dit merk en over de koepel, want die lijkt mij ideaal voor opwarming / vuil erbuiten houden / uit de wind zitten (als die tenniste van de goede kant komt)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:28:
Wat bedoel je, moet er nu een in uit filter bij de slangen of niet? Wat is een in/uit filter?
Ik heb een beetje moeite om je te begrijpen, sorry.
geen probleem, uitleg vragen mag hoor (lang antwoord weer)

Als je een zwembad koopt, zit er niet alles bij .. EN als IK het verkeerd zeg helpt het ook niet :)

in en uitlaat (ipv in/uit filter) bedoel ik in dit geval, hierop verbind je de slangen van zwembad naar de pomp.
Die bubbelfolie is voor wat? Op het zwembad of op de bodem?
Op het water van het zwembad, tussen de cover en het water .. dit is extra isolatie zorgt dat de cover niet onder het water (midden) verdwijnt (of als hij los waait enzo) en dat het water warm blijft ..
Deze alinea begrijp ik eigenlijk helemaal niet, sorry. Overmaat toch kiezen, maar dan geen zandfilter? Dus die bijgeleverde simpele pomp van Intex is dan wel goed? Want de buurman zei net "ik zou altijd een zandfilterpomp nemen". Is die bijgeleverde pomp een "cartridge pomp"?
ALS er 1 bij zit .. is dat inderdaad een 99% kans een cartridge .. vaak zeer onder gedimensioneerd.
nadeel elke week de filter vervangen ..

Zandfilter (met wattenbollen) is een zeer goeie tip, maar tot 2,5 kuub (zwembad) wel overkill ..

[quote]
Advocateer je nu voor een cartridge of niet? Is het een cartridge pomp of een cartridge filter?
[quote]
Welk zwembad ga je kiezen (inhoud = kuub water Duh dat snap jij ook wel) .. , de pomp trekt water door de cartridge beide zitten in de zelfde behuizing.
- Mei tot September dus = 1 zwem seizoen ..
Ik ga het niet over 8 kuub of meer inhoud hebben ... dit verandert de zaak..

Zandfilter:
Zand filter, heeft aparte pomp en "filter", kijk eens op youtube + intex zandpomp voor werking enzo
Mijn filterwatten zie 2de foto vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" doe ik (schoon erin en pas 1 oktober in de wasmachine en ze zijn dan nog niet eens "vies" .. (druk stijgt nauwelijk hele seizoen) .. backwash nog nooit gedaan ..

Cartridge filters (mijn "relaas")
Heb ik gehad, en wekelijks met terwijl er 1 in zat, zat de 2de na schoonspoelen, en daarna een weeklang in een afgesloten "chloor/dasty" emmer, even afspoelen voordat ik "verving" en repeat cycle ..
Met schone 2 reserve als het echt te vuil was.
Maar deze pompen zijn ook geschikt voor bv 20,- op de grond liggende "solarmat(ten)" van intex .. (2 a 3)

Betreft pomp keuze, als jij een 4 kuub zwembad hebt en een 1 kuub per uur "pomp" (met filter) moet je hem dan minimaal 4 aan hebben .. per dag .. Wil je het water relatief schoon houden. als ik puur pomp gericht iets moet zeggen.. als je verwarming 2 tot 3 meter hoog moet oppompen kies je al voor een zandfilter wegens sterkere motor (immers meer kracht nodig om door een medium heen te persen) .. en opvoerhoogte ..

Goed dus inhoud van je zwembad is relevant .. maar redelijke inkoper als je erover na denkt toch ?
maar betreft pompen zit er niet veel verschil in zeg maar ..

Maar waarom is dat advies van je buurman toch goed ?,
1. Hij kent je wellicht beter dan dat ik dat doe ;)
2. zandfilter = minder onderhoud
3. zandfilter = helder(der) water .. met minder chemicalien..

Nu is langer pompen .. ipv 1x je bad "rondpompen" 2 x of langer .. altijd beter .. ook je pomp in de schaduw houden .. (stilstaand water = algen zeker bij wisselend & warm weer) dit maakt voor beide pompen niet uit.
Tinusvolkel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:40:
Wat zijn de meningen over de kwaliteit van exit zwembaden? want ik lees hier en verder op Tweakers weinig over exit zwembaden. PS dit is toch niet in een android topic vragen hoe de kwaliteit van apple is. >:)

Heb namelijk de volgende op het oog: (300x76cm)

[Afbeelding]

Echter wat zijn hier de meningen over dit merk en over de koepel, want die lijkt mij ideaal voor opwarming / vuil erbuiten houden / uit de wind zitten (als die tenniste van de goede kant komt)
ik vind ze erg duur een intex 305cm = 75,.- en exit 305cm 300,- (zonder koepel) die koepel los kost 160,- en kwa kwaliteit lijkt het me niet veel verschillend in het echt en uiterlijk zal me roesten ..
Die koepel lijkt leuk maar partytent van 3x3 van 20,- doet ook wonderen .. en is meer inzetbaar :)

ps zorg dat je
- talkpoeder over de buizen doet voordat je ze erin schuift (helpt bij demonteren)
- en een spuitbus witte verf .. (je buizen na of tijdens het seizoen ff tegen roest beschermen)
- ondermat (krijg je je zwembad makkelijker glad en onderkant blijft schoner)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Tinusvolkel:
Verder zelf geen ervaring met dit merk maar hoor wel dat het een prima bad is vergleken met Best Way.

Wel kan ik je vertellen dat de overkapping prima is om het vuil weg te houden maar het zal weinig doen mbt opwarmen of warm houden van het water. Doe je het combineren met een "zonne" folie zeil dan helpt het wel...

Edit:

Lees nu net de prijs van @vso van dit bad, voor dat geld zou ik gewoon een Intex halen.
300,-- zonder koepel is wel aan de prijs vind ik...

[ Voor 18% gewijzigd door Jazsie op 23-04-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bedankt voor de tips (y)

Tis dus vooral een duurder merk...

Echter is de 300x75cm €150 zonder koepel.
Een vergelijkbaar frame model van intex kost €130 (even snel gegoogeld) dus het prijs verschil valt mee :)

De koepel is idd prijzig maar had verwacht dat dit wel zou werken voor de warmte (dat staat er iig bij) maar @Jazsie heb jij daar dus slechtere ervaring mee?

En is een ondermat nodig bij kunstgras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:33:
Bedankt voor de tips (y)

Een vergelijkbaar frame model van intex kost €130 (even snel gegoogeld) dus het prijs verschil valt mee :)

De koepel is idd prijzig maar had verwacht dat dit wel zou werken voor de warmte (dat staat er iig bij) maar @Jazsie heb jij daar dus slechtere ervaring mee?

Ik heb een intex 300cm, (als 305cm wordt tie verkocht) 75,- als je verder googled

De prijs van het bad varieert sterk .. maar dat is ook met intex .. gewoon goed zoeken en diverse fabrikantjes levert vaak veel besparing op

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:36:
[...]

Ik heb een intex 300cm, (als 305cm wordt tie verkocht) 75,- als je verder googled

De prijs van het bad varieert sterk .. maar dat is ook met intex .. gewoon goed zoeken en diverse fabrikantjes levert vaak veel besparing op
Idd naar wat verder zoeken kom ik betere prijzen tegen, verder zou de koepel ook op andere baden kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Tinusvolkel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:33:
Bedankt voor de tips (y)

Bekenden om mijn heen hebben zo iets gehad, en voor dat geld kan je beter een goede EPDM solar mat plaatsen, veel effectiever om je water op te warmen.
Zeker als je toch al voor zandfilterpomp gaat dan zijn de kosten net zo hoog als een koepel.

Koepel is goed voor vuil en kinderen bij afscherming buiten te houden maar niet om het water op te warmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dat zei ik toch (niet exact maar toch hintte ik erop :?)

ach who cares :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Jazsie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:51:
[...]

Bekenden om mijn heen hebben zo iets gehad, en voor dat geld kan je beter een goede EPDM solar mat plaatsen, veel effectiever om je water op te warmen.
Zeker als je toch al voor zandfilterpomp gaat dan zijn de kosten net zo hoog als een koepel.

Koepel is goed voor vuil en kinderen bij afscherming buiten te houden maar niet om het water op te warmen...
Ik zweer ook bij EPDM solar matten mijn zwembad 16m3 al lekker 28 graden 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik heb zo'n simpel badje van Bestway Intex Metal framepool 220x150x60 cm
Nu heb ik ruimte bovenop ons speelhuisje voor 2 of 3 van die matjes van de intex.

Ik verwacht wel dat ik een betere pomp kom aan te schaffen (welke??) ik heb nu zo'n standaard pompje, zou het voldoen met 2 van die matjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
DaYwaLkUr schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:11:
Ik heb zo'n simpel badje van Bestway Intex Metal framepool 220x150x60 cm
Nu heb ik ruimte bovenop ons speelhuisje voor 2 of 3 van die matjes van de intex.

Ik verwacht wel dat ik een betere pomp kom aan te schaffen (welke??) ik heb nu zo'n standaard pompje, zou het voldoen met 2 van die matjes?
Geloof ne EPDM pakken veel beter tenzij wel de goede pomp hebt om het omhoog te stuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Maurice2020 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:19:
[...]

Geloof ne EPDM pakken veel beter tenzij wel de goede pomp hebt om het omhoog te stuwen
Dat is al vrij professioneel, ik kan op ons speelhuis max 1x1m kwijt. Ik zie die EPDM matten beginnen met 12 meter.

Ik snap dat ik het geen 21 graden krijg, ik wil gewoon het echte koude water, een beetje warmer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Als ik op een Intex zandfilterpomp de timer instel op FP (volgens mij is dit de "altijd aan"-stand), en de stroom gaat er van af, gaat dan de pomp vanzelf weer aan als de stroom terug 'aan' gaat? Of moet ik dan eerst zelf op een knop duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 03-05 14:24

Crazy-

Best life ever

Zit beetje met een dilemma ....

260x160 Intex bad, 2700 liter zo uit mn hoofd

Klein solar matje er bij (...) en mini pompje

Pompje is lek (gevallen; gaatje... shit) rubbers moet ik ook vervangen; filters altijd drama (elke week a 2 weken vervangen; slecht verkrijgbaar.

Mijn idee:

- zandfilterpomp met glasfilters (6m3/u)
- Solarmat van 600x60

Deze op het prieel leggen (3M hoog tov zwembad)

Is dit beetje werkzaam? Over overcapaciteit? Dit ivm opvoerhoogte 3M kies ik de 6m3/u versie.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:28:

2,2 kuubjes to be exact

Pompje is lek (gevallen; gaatje... shit) rubbers moet ik ook vervangen; filters altijd drama (elke week a 2 weken vervangen; slecht verkrijgbaar.

Mijn idee:

- Solarmat van 600x60

Is dit beetje werkzaam? Over overcapaciteit? Dit ivm opvoerhoogte 3M kies ik de 6m3/u versie.
zie mijn post vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp") op het zwembad na gelijkwaardig van jou wens ..

Vergeet de bypass niet (en chloordispenser) + wattenbollen

EN je 32 (klem) naar 38 mm (schroef) intex .. niet .. (als je niet in je zwembad wilt snijden)

Alleen ik zou zelf echter de inlaat/uitlaat met "klep" kiezen en dan zelf je gat in je zwembad vergroten met mes, klepjes dicht bypass dicht en je kan makkelijk onderhoud plegen ..

btw ik heb gelijk een backwash slang erbij gehaald .. (oprolbaar dun brandweer ding) niet dat je het nodig hebt maar bv met dompelpomp je zwembad leeg pompen oid is altijd prettig :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:03:
[...]

2,2 kuubjes to be exact

[...]

zie mijn post vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp") op het zwembad na gelijkwaardig van jou wens ..

EN je 32 (klem) naar 38 mm (schroef) intex .. niet .. (als je niet in je zwembad wilt snijden)

Alleen ik zou zelf echter de inlaat/uitlaat met "klep" kiezen en dan zelf je gat in je zwembad vergroten met mes, klepjes dicht bypass dicht en je kan makkelijk onderhoud plegen ..

btw ik heb gelijk een backwash slang erbij gehaald .. (oprolbaar dun brandweer ding) niet dat je het nodig hebt maar bv met dompelpomp je zwembad leeg pompen oid is altijd prettig :)
- Als ik kies voor glasparels - zijn de wattenballen toch niet nodig?

Ik zie:
Benodigde pompcapaciteit bij plaatsing mat op de grond: 4.000 liter/uur
Benodigde pompcapaciteit bij hogere plaatsing mat (bv op dak): 8.000 liter/uur
Is de 6m3 uit ervaring voldoende?

Blijkbaar heeft de solarmat 32mm aansluiting:
Aansluiting 32 mm zwembad & pomp:
Voor de aansluiting op een zwembad met een 32 mm ingang en een pomp met een 32 mm ingang heeft u geen speciale koppelstukken nodig.
Ik zie het al: de pomp is 38mm schroef aansluiting; bypass ook.

Zwembad snijden ga ik niet doen; kans dat ik een grotere volgend jaar koop is aanwezig. Kan deze naar iemand anders ;-)

Thanks voor de tips

[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 23-04-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Crazy- schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:53:
[...]

- Als ik kies voor glasparels - zijn de wattenballen toch niet nodig?

Ik zie:

[...]

Is de 6m3 uit ervaring voldoende?

Blijkbaar heeft de solarmat 32mm aansluiting:

[...]

Zwembad snijden ga ik niet doen; kans dat ik een grotere volgend jaar koop is aanwezig. Kan deze naar iemand anders ;-)

Thanks voor de tips
Glasparels .. geen idee ben tevreden met wattenbollen :) zand en glas kan je laten zitten, watten ff een wasbeurtje .. doe er al 3 jaar mee en ze zien er nog goed uit .. ..

Tja had je op de link geklikt naar mijn post .. ? die watten zijn iet echt vuil na 3 a 4 maanden gebruik ..
tja al zou je een 12 kuub zandfilter halen . een bypass kan je ook de druk afstellen die naar je mat gaat..

overgens als je in een zandfilter "circulatie stand gebruikt (dan filtert hij niet) .. dan is het volle kracht op de mat .. en met extreem zonnige/hete dagen krijgt hij met een PVC mat de warmte niet meer opgenomen (lees dan bolt hij op zoals op de foto)

ik ga toch overschakelen naar epdm .. (ff de vrouw overhalen voor de 150,-) .. 1 minpuntje van de 120,- solar is dat lekkages erg slecht te fixen zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:07:
[...]

Glasparels .. geen idee ben tevreden met wattenbollen :) zand en glas kan je laten zitten, watten ff een wasbeurtje .. doe er al 3 jaar mee en ze zien er nog goed uit .. ..

Tja had je op de link geklikt naar mijn post .. ? die watten zijn iet echt vuil na 3 a 4 maanden gebruik ..
tja al zou je een 12 kuub zandfilter halen . een bypass kan je ook de druk afstellen die naar je mat gaat..

overgens als je in een zandfilter "circulatie stand gebruikt (dan filtert hij niet) .. dan is het volle kracht op de mat .. en met extreem zonnige/hete dagen krijgt hij met een PVC mat de warmte niet meer opgenomen (lees dan bolt hij op zoals op de foto)

ik ga toch overschakelen naar epdm .. (ff de vrouw overhalen voor de 150,-) .. 1 minpuntje van de 120,- solar is dat lekkages erg slecht te fixen zijn.
Ja, lekker glasparels. Gaan lang mee en minder onderhoud. Ga ik even zoeken naar de EPDM mat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
gysman11 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:23:
Als ik op een Intex zandfilterpomp de timer instel op FP (volgens mij is dit de "altijd aan"-stand), en de stroom gaat er van af, gaat dan de pomp vanzelf weer aan als de stroom terug 'aan' gaat? Of moet ik dan eerst zelf op een knop duwen?
De Intex pompen die ik in mijn handen heb gehad bleven uit wanneer de spanning eraf is geweest...
DaYwaLkUr schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:13:
[...]

Dat is al vrij professioneel, ik kan op ons speelhuis max 1x1m kwijt. Ik zie die EPDM matten beginnen met 12 meter.

Ik snap dat ik het geen 21 graden krijg, ik wil gewoon het echte koude water, een beetje warmer maken.
Je kan ook kleiner vinden. En je kan ze vrijwel altijd kleiner maken. Je kan eerder afvragen wat je bereikt met 1x1m. Dat is al niet veel en laat staan met Intex matten die minder efficient zijn.
Ik zou dan gewoon op marktplaats een 2de handse EPDM mat zoeken en die kleiner maken...
Crazy- schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:12:
[...]
Ja, lekker glasparels. Gaan lang mee en minder onderhoud. Ga ik even zoeken naar de EPDM mat
Ik heb Intex glasparels in mijn Hayward zandfilter zitten. Beter dan gewoon "zand" want dat liep toch het bad in. Deze Intex glasparels zijn ietsjes groter (maar nog steeds zeer fijn).
Enige voordeel dat ik zie in watten is het gewicht dat je de zandfilterpomp makkelijk kan verplaatsen.
Dat is iets wat ik niet kan met 75kg aan glasparels :D

Wil je het meer pro aanpakken dan gebruik je speciale glasparels in 2 maten, maar dat was in mijn geval 300+ EUR, dus maar gewoon voor de Intex gegaan en het bevalt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:57:
Je kan ook kleiner vinden. En je kan ze vrijwel altijd kleiner maken. Je kan eerder afvragen wat je bereikt met 1x1m. Dat is al niet veel en laat staan met Intex matten die minder efficient zijn.
Ik zou dan gewoon op marktplaats een 2de handse EPDM mat zoeken en die kleiner maken...
ik "moet" toch ff vragen of je pas op de plaats maakt ..vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter..."
De tegels op de foto zijn 50x50 ;)

Die onderste mat = een epdm mat en die kreeg met gemak een 2,5m zwembad naar 38 tot 42 graden graden .. let wel zat in een "zwarte kist" met plexiglas eroverheen op 1m van de grond (op konijnenhok in de volle zon) ... via een cartridge filter .. de bovenste mat is later toegevoegd (3m rond is toch net te veel) ..

Deze was toen 70 a 80 euro dus geen 20,- intex op de foto in die post zie je duidelijk het verschil want intex is de bovenste.. de epdm heeft 32mm doorstroming en de intex een fractie (1,2cm ofzo ?)

Glas ik geloof je . 1x zand gehad .. bah .. nooit meer :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Ondanks dat bij de Intex filterpompen (bv 2271l/hr model) staat dat zo'n Intex solarmat onder de waterhoogte moet blijven, zou je zo'n mat verticaal kunnen bevestigen waarbij het boven het zwembad uitkomt? 60cm+120cm = precies de hoogte van een schutting ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nevermind

[ Voor 98% gewijzigd door vso op 23-04-2020 23:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
In deze setup ligt de mat nog steeds horizontaal in plaats van dat hij verticaal bevestigd is. Schijnbaar (volgens een aanbieder) is er dan het risico dat het water onderin de mat blijft. Vandaar de vraag of het verticaal kan (out-of-the-box zonder nadere 'engineering').

M.i. lijkt dat 'onderin zakken' enigszins onwaarschijnlijk. Immers, als het pad eenmaal vol is en het materiaal enigszins stug dan is het niet anders dan het omhoogpompen tot de maximale hoogte.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:34:
[...]

In deze setup ligt de mat nog steeds horizontaal in plaats van dat hij verticaal bevestigd is. Schijnbaar is er dan het risico dat het water onderin zakt. Vandaar de vraag of het verticaal kan (out-of-the-box zonder nadere 'engineering').
beter is denk ik (foto zegt meer, niet van mij)
Afbeeldingslocatie: https://www.otherpower.com/images/scimages/231/poolhet3.jpg
Dit kan ook opgehangen worden. Opvoerhoogte kan je zelf testen.. zwaarte kracht krijgt het wel terug het zwembad in .. dit lijkt me beter (wel iets duurder) dan een intex oplossing ..
(32mm pvc)4x 2m, zwarte slang voor bochten .. en busje zwarte (kachel) verf by action, bypass setjes zijn "duur" maar zeker wel nuttig .. , 3 weg kleppen zoals op die foto met die matten niet te adviseren .. (je kan niks regelen) .
Dit deed mijn tante 35 jaar geleden voor zwembad van haar en dit is later voor het buitenzwembad van schoonmoeder gekopieerd scheelde veel guldens aan verwarmings kosten .. (niet dat ze het niet hadden) ..

Betreft "intex"
het water zakken zal het probleem niet zijn .. doordat je erin blaast --> andere kant een zuig effect .. zal dat best meevallen. (schuin en liggend is wel beter) maar nee
De Intex mat zelf, je zal daar moeten lijmen / kitten en iets van "ophangpunten" moeten verzinnen en een versteviging omdat op het moment dat je er water door pompt "krimpt' hij eenbeetje (5 tot 10cm) en dat ding lekte als de nete ..

die epdm mat (onderste op de foto) was vele malen effectiever .. (ook niet op te hangen zelfde issue)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 24-04-2020 00:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rukapul schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:38:
Ondanks dat bij de Intex filterpompen (bv 2271l/hr model) staat dat zo'n Intex solarmat onder de waterhoogte moet blijven, zou je zo'n mat verticaal kunnen bevestigen waarbij het boven het zwembad uitkomt? 60cm+120cm = precies de hoogte van een schutting ;) :P
Afgezien van hoe je het monteert moet dit geen probleem zijn vanuit gaande dat je pomp sterk genoeg is.
Iemand heeft dit al gedaan in dit topic, weet alleen niet of dat Intex matten waren.
Ook goed als sheiding met de buren ivm waterspatten :)

Verder vraag ik mij wel af hoe eficient het is. Denk toch dat plat/schuin meer effectiever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Crazy- schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:28:

Mijn idee:
Werkt zeker ik warm mijn bad van 16m3 ook op die manier op lekker temp nu 27 graden

- Solarmat van 600x60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

16m3 ja ;-) mijne is amper 2,5m3 haha

Was meer de vraag of dit niet te zwaar is voor het zwembad ivm de inhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
Crazy- schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:14:
[...]

16m3 ja ;-) mijne is amper 2,5m3 haha

Was meer de vraag of dit niet te zwaar is voor het zwembad ivm de inhoud
Is dan gewoon kwestie van minder draai uren mbt filtratie alleen voor verwarming moet hij wel draaien op zonnige uren. Ik weet niet hoe hoog een 4 kuub zandfilter omhoog stuwt . Maat andere kant als je in de toekomst groter bad gaat nemen ben je daar klaar mee 🤗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Maurice2020 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:35:
[...]

Is dan gewoon kwestie van minder draai uren mbt filtratie alleen voor verwarming moet hij wel draaien op zonnige uren. Ik weet niet hoe hoog een 4 kuub zandfilter omhoog stuwt . Maat andere kant als je in de toekomst groter bad gaat nemen ben je daar klaar mee 🤗
de 4m3/h geven ze aan 3 meter - prieel dak is net geen 2,7 dus dat moet lukken lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Crazy- schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:37:
[...]

de 4m3/h geven ze aan 3 meter - prieel dak is net geen 2,7 dus dat moet lukken lijkt mij
Weet alleen niet of hij dan genoeg doorstroming door epdm matten heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Maurice2020 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:44:
[...]

Heb de epdm versies nog niet gevonden eigenlijk
300x60 of 600x60 zoek ik eigenlijk

vind overal de pvc versie of het staat er niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
vso schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:03:
[...]

2,2 kuubjes to be exact

[...]

ik heb eigenlijk dezelfde wens / zwembad staan even quick en dirty een tekening gemaakt hoe het moet komen te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUTR1VeAg7Spe6xOwaql0qR6cvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNDwQdkEAcNfADgEhnZgyfzw.png?f=fotoalbum_large

het zwembad komt tegen het huis aan te staan , de pomp komt in de schuur (links bij het kleine streeptje te staan) hij gaat dan omhoog het dak op door 2 intex solarmatten heen die ik al heb en dan terug naar het zwembad. Heb je hier nog tips voor ?

ik zie staan dat je aanraad om het gat in het zwembad te vrgroten , is dat echt het beste om te doen? en zou je in een opstelling zoals hier flexibele slangen nemen of vast slangen aan leggen (evt in de grond?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
Crazy- schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:55:
[...]

Heb de epdm versies nog niet gevonden eigenlijk
300x60 of 600x60 zoek ik eigenlijk

vind overal de pvc versie of het staat er niet bij
https://www.abczwembad.nl/ Kan in alle maten evt kun je appen te staat op site reageerde altijd hij heet Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Remy!!!! schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:37:
[...]

Mocht je de ruimte hebben dan kan ik deze van harte aanbevelen, is erg stevig en afgelopen zomer heb ik een heerlijk warm zwembad kunnen krijgen dankzij die mat.
Ik heb zo'n Comfortpool solar mat (300cm) maar moet hem nog gaan aansluiten. Welke bypass set is hiervoor geschikt? Ik zie er verschillende: CP-2911, CP-9020, K874WBX.
Ik heb met 2 shops gebeld maar ben er helaas niet wijzer van geworden. Hoop dat iemand hier advies kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Crazy- schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:37:
[...]

Ik zou een slagje groter gaan (6m3/h) want die 3 meter is vanuit de pomp recht omhoog in de perfecte situatie dus. Helaas heb je ook bochten afstand tot bad etc en dat zorg allemaal voor weerstand.
Maurice2020 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:44:
[...]

Als er uberhaupt wat uit komt, ofwel slagje groter is beter :)
bifi_G60 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:02:
[...]
ik heb eigenlijk dezelfde wens / zwembad staan even quick en dirty een tekening gemaakt hoe het moet komen te staan.

[Afbeelding]

het zwembad komt tegen het huis aan te staan , de pomp komt in de schuur (links bij het kleine streeptje te staan) hij gaat dan omhoog het dak op door 2 intex solarmatten heen die ik al heb en dan terug naar het zwembad. Heb je hier nog tips voor ?

ik zie staan dat je aanraad om het gat in het zwembad te vrgroten , is dat echt het beste om te doen? en zou je in een opstelling zoals hier flexibele slangen nemen of vast slangen aan leggen (evt in de grond?)
Gat vergroten is meer omdat de slang zelf een groter diameter heeft, je kan ook met adapters werken.
Uiteraard kan je ook meer volume doorheen pompen maar daar zou ik niet zo druk om maken.
jurk738 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:46:
[...]
Ik heb zo'n Comfortpool solar mat (300cm) maar moet hem nog gaan aansluiten. Welke bypass set is hiervoor geschikt? Ik zie er verschillende: CP-2911, CP-9020, K874WBX.
Ik heb met 2 shops gebeld maar ben er helaas niet wijzer van geworden. Hoop dat iemand hier advies kan geven.
De CP-2911 en K874WBX zijn volgens mij gewoon het zelfde product. De CP-9020 staat niet veel info bij.
Ik zou voor de andere twee gaan.

Welk bypass maakt verder weinig uit, belangrijk is dat het past mbt slang diemater die je gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Jazsie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:18:
[...]
Ik zou een slagje groter gaan (6m3/h) want die 3 meter is vanuit de pomp recht omhoog in de perfecte situatie dus. Helaas heb je ook bochten afstand tot bad etc en dat zorg allemaal voor weerstand.
Right, had zelf ook al gekozen voor de 6m3/h intex of zelfs de 7m3/h van abczwembad.nl

al met al....

Solarmat 4m2
7m3/h pomp
3-weg
glasparels 25kg
10 meter slang 32mm

toch weer 450 euro 8)7 maja zomervakantie gaat toch Tuinezie worden vrees ik dus tja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Crazy- schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:30:
[...]

Right, had zelf ook al gekozen voor de 6m3/h intex of zelfs de 7m3/h van abczwembad.nl

al met al....

Solarmat 4m2
7m3/h pomp
3-weg
glasparels 25kg
10 meter slang 32mm

En opwarmen maar 👏👏👏

toch weer 450 euro 8)7 maja zomervakantie gaat toch Tuinezie worden vrees ik dus tja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bifi_G60 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:02:

[Afbeelding]

tja advies .. lastig op de tekening oid .. maar moet niet al te veel uitmaken.

Gat "vergroten" is niet zozeer omdat bv een 32mm inlaat/uitlaat slecht is .. meer omdat (en zeker met meters pijp/slang) je kan voorkomen dat je liters water wegdumpt bij "onderhoud" .. als je op de juiste punten afsluiters zet. en de intex verkoopt inlaat/uitlaat met afsluiter in 38mm(40mm) formaat. dus dan moet je snijden in 90% van de gevallen.

Pomp onder het waterniveau .. en dicht bij het opvoer punt is prettig denk ik

Slang/pijp tja ingraven van een slang is tja niet de weg die je wilt gaan, en pvc slang/pijp in zonlicht is niet gezond voor de levensduur. alhoewel zwarte slang/pijp in de zon "extra" verwarming is :) en bescherming voor je pvc ..

Als je voor pijp gaat is 45 graden beter als 90 graden .. (minder druk verlies) als je zandfliter neemt zou ik wel zoveel mogelijk 40mm aanhouden .. (als je later groter wilt) .. je hebt wel wat druk verlies maar als je hier en daar rekening houd met eventueel nieuwe verloop erop plakken .. en bv 50mm of 40mm naar 38/32mm verloop dingen bij je zwembad zet compenseert dat best wel ..

voor jou en @jurk738 en @Crazy- en voor de vorm @Jazsie ;) ik zou niet voor deze gaan 3 weg klep is "ruk" omdat je geen "druk" kan stellen ..

ik heb zelf de volgende set
https://www.toppy.nl/prod...SNMb5diN93txoCnNwQAvD_BwE
je doet je jezelf een lol door Y-splitsing / 45 graden en alcohol doekjes en wat keukenrol bij de hand te hebben .. en eventueel extra buis ..
Zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" 1ste foto links onder op het dak btw de solar mat van 6 x 1(0,8) hoe ik dit gefabriekt heb. (als jullie willen wil ik best een closeup posten)

Door bv zandfilter in circulatie (niet filteren) kan je maximale druk van de pomp regelen met de regelaars.. dit kan niet bij een 1x 3weg klep (die het in 90 graden zet..

Meer kleppen is beter .. en btw dit zijn 50mm "kleppen" en pijp .. cranenbroek/hornbach verkoopt ook maar neem je meetlint en maten mee !! .. (maat van je schroefdraad/pijp)

Zie btw Maurice2020 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" vraag voor in/uitvoer ..
- let op bij deze "solar" pvc mat .. gaat niet 100% door de mat .. teminste .. als je net zoals ik aan/afvoer erdoor heen spuit
- de mat zal opbollen bij heet weer ..

Als ik zandfilter in circulatie zet + de bypass vol op de mat zet . (met 3m hoogte) dan mag ik blij wezen met 2 a 3 bar .. (6m3/u zandfilter) bij de uitlaat .. en in alle andere gevallen word dat minder

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:32
gysman11 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:23:
De pomp gaat niet vanzelf aan!

ik had gehoopt de pomp aan te sturen door externe schakeling, maar helaas.

ik heb het over deze Intex zandfilterpomp 4m3 YouTube: Intex zandfilterpomp 4m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Bedankt, dit maakt het al heel wat duidelijker.

De echtgenote had toch liever het Intex Easy zwembad van 305cm. Dus ik zit met 5,3 kuub aan water.

Ik heb ondertussen mijn verdere shoppinglijstje wat vormgegeven in mijn hoofd en zoek nog een winkel/webshop waar ik alles kan bestellen in één slag. @vso heb jij een suggestie? Ik zou graag filtering met watten willen en een pomp waar ik niet meer naar moet omkijken... Chloordispenser mag ook en eventueel de juiste tussenstukken om de pomp aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 24-04-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:48:
[...]

ik heb zelf de volgende set
https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html?
je doet je jezelf een lol door Y-splitsing / 45 graden en alcohol doekjes en wat keukenrol bij de hand te hebben .. en eventueel extra buis ..
Zie vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" 1ste foto links onder op het dak btw de solar mat van 6 x 1(0,8) hoe ik dit gefabriekt heb. (als jullie willen wil ik best een closeup posten)

Door bv zandfilter in circulatie (niet filteren) kan je maximale druk van de pomp regelen met de regelaars.. dit kan niet bij een 1x 3weg klep (die het in 90 graden zet..

Meer kleppen is beter .. en btw dit zijn 50mm "kleppen" en pijp .. cranenbroek/hornbach verkoopt ook maar neem je meetlint en maten mee !! .. (maat van je schroefdraad/pijp)
Die bypass van toppy is inderdaad stukken beter. Heb het ook zo gemaakt maar dan gewoon los gekocht bij pvcvoordeel.nl. goedkoper alleen moet je alles zelf bij elkaar zoeken.

Druk/flow kunnen regelen is naar mijn mening een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie tja ik heb tijden lopen klungelen .. en zal wel blijven leuke "hobby" dit ;)
HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:11:
[...]
Bedankt, dit maakt het al heel wat duidelijker.

De echtgenote had toch liever het Intex Easy zwembad van 305cm. Dus ik zit met 5,3 kuub aan water.

Ik heb ondertussen mijn verdere shoppinglijstje wat vormgegeven in mijn hoofd en zoek nog een winkel/webshop waar ik alles kan bestellen in één slag. @vso heb jij een suggestie? Ik zou graag filtering met watten willen en een pomp waar ik niet meer naar moet omkijken... Chloordispenser mag ook en eventueel de juiste tussenstukken om de pomp aan te sluiten.
Intex Easy zwembad van 305cm Inhoud (liter)‎: ‎3853

pomp "nooit naar omkijken" = zandfilter
ik zou voor de meerprijs echter wel 6 kuub pakken ipv een 4 .. die paar tientjes extra maakt het niet uit.
1pak filterbollen waren genoeg voor mijn 6 kuub .. (intex variant zelfs "teveel" .. wat extra druk verlies als je ze erin doet.

Als je grond recht is(stenen), ondertegels .. of van dat tapijt ik heb jaren niet gedaan en dit jaar heb ik er 1 gehaald spijt dat ik het nooit eerder heb gedaan. rechte ondergrond = echt belangrijk

in/uitlaat ff checken of die erbij zit, let op zandfilter is vaak "schroef" slang, en inuitlaat is "schuif' of adapters halen (als je liever niet snijd), of gelijk de sprong voor in/uitlaat met schroefkoppeling .. (uitsnijden is meer durven en klein beginnen en rustig doen met scherp stanlymesje)

zie ook @mazzoop80 filmpje post hierboven, ps ik zou altijd stapje meer doen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mazzoop80 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:59:
[...]

De pomp gaat niet vanzelf aan!

ik had gehoopt de pomp aan te sturen door externe schakeling, maar helaas.

ik heb het over deze Intex zandfilterpomp 4m3 YouTube: Intex zandfilterpomp 4m3
Waar zit je aardlekschakelaar. ? dicht bij de stekker .(die van mij wel) .. ik heb tussen pomp en aardlek de draad doorgeknipt en stekkers (M en F) ertussen gezet .. nu zit er een KAKU buitendeur stopcontact er tussen .. met deze https://www.allekabels.nl...WCvUwpiJZIIxoCI_gQAvD_BwE

Zit een timer functie op en ik kan zeggen ga elke dag van x tot y aan .. met diverse progamma's in te stellen

Maar ik ga tzt dit vervangen door een ander domotica (wifi) ding .. samen met een domotica-server kan je dan op basis van buienradar/eigen weerstation oid veel beter afstellen .. maar eerst de kleppen remote aansturen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Buurvrouw wilt ook een zwembad maar heeft van die 80x40 tegels met van die kiezels er in. Zit daarom naar een vloertegels te kijken, zie alleen verschillende:

Pool Improve blauw 50x50x0,4 = 10e per pak
Pool Improve groen 50x50x0,8 = 18e per pak
Intex blauw 50x50x1 = 20e per pak.

Nu heeft ze zo’n 3 pakken nodig dus qua prijs scheelt het niet heel veel.

Welke gebruiken jullie of welke raden jullie aan?

[ Voor 6% gewijzigd door makooy op 25-04-2020 09:51 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Jazsie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:57:
[...]

[...]
Bedankt voor je reactie! Zie hier mijn situatie. Helemaal rechts het speelhuisje, waar ik niks mee op schiet.

https://imgur.com/a/SGCABYA

Het rode kader is het badje, afstand tot de overkapping zal denk ik 2m zijn.

Als ik daar die epdm matten op leg:
1. Wordt het niet te warm?
2. Afstand van 2m overbrugging tot zwembad niet te ver?
3. Wat voor pomp?
4. Hoe veel matten voor het zwembad een beetje op te warmen is er een soort vuistregel? Het hoeft ook niet te warm :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TerrorSource schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:50:
Buurvrouw wilt ook een zwembad maar heeft van die 80x40 tegels met van die kiezels er in. Zit daarom naar een vloertegels te kijken, zie alleen verschillende:

Pool Improve blauw 50x50x0,4 = 10e per pak
Pool Improve groen 50x50x0,8 = 18e per pak
Intex blauw 50x50x1 = 20e per pak.

Nu heeft ze zo’n 3 pakken nodig dus qua prijs scheelt het niet heel veel.

Welke gebruiken jullie of welke raden jullie aan?
Mijn ervaring is dat ze te dun zijn en kiezels er door heen kunnen "prikken". zou zeker nog een zeil of dergelijke eronder leggen. Verder voor een zo dik mogelijke tegel gaan.
DaYwaLkUr schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:01:
[...]

Bedankt voor je reactie! Zie hier mijn situatie. Helemaal rechts het speelhuisje, waar ik niks mee op schiet.

https://imgur.com/a/SGCABYA

Het rode kader is het badje, afstand tot de overkapping zal denk ik 2m zijn.

Als ik daar die epdm matten op leg:
1. Wordt het niet te warm?
2. Afstand van 2m overbrugging tot zwembad niet te ver?
3. Wat voor pomp?
4. Hoe veel matten voor het zwembad een beetje op te warmen is er een soort vuistregel? Het hoeft ook niet te warm :-)
Je foto is te onduildeijk om daar iets over te zeggen.

1. Daar heb je dus een bypass voor, dan kan je de mat dichtdraaien en dus het warm water "regelen".
2. Hoe korter hoe beter uiteraard maar 2m (4m totaal) is niet veel. Zou daar niet zo druk om maken.
3. Weet effe niet meer welk bad je hebt. Ga je voor zandfilter+pomp of??
4. 50% van het oppervlakte van het zwembad dat goed geisoleerd is en 100% bij een opzet/opbouw zembad. Beter "te veel" matten dan te weinig, met bypass kan je de warmte toevoer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20
Even over het gebruik van elektrolyse, kun je daarvoor Suprasel zout voor gebruiken? Zit geen jodium in, alleen antibakmiddel/antiklontermiddel in?

Dat kun je tenminste eenvoudig halen bij de Makro/Sligro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Naar aanleiding van jullie adviezen over het exit zwembad met koepel ben ik is een lijstje gaan maken voor een intex zwembad:

Aangezien het zwembad niet heel groot en de kosten niet nog verder uit de hand wil laten lopen heb ik gekozen voor 2 solar matten van Intex. Deze wil ik op 2 meter hoogte plaaten op een fietsenschuurdakje met best warme zwarte dakpanpatroon platen, waar ik ertussen nog iets van vloerbedekking wil leggen. Het zwembad hoeft niet extreem warm te worden en mag nog best wel wat verfrissend zijn. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Zwembad INTEX™ Prism Frame Premium Ø 305 cm€ 84,95€ 84,95
1PompINTEX™ zandfilterpomp - 4m3/h€ 149,00€ 149,00
1AfdekzeilINTEX™ INTEX™ solar cover / isolerend€ 13,50€ 13,50
2Verwarming INTEX™ zwembadverwarming - Solar mat€ 19,95€ 39,90
1Verzorging Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter€ 32,50€ 32,50
1Reiniging INTEX™ schoonmaakset zwembad Deluxe - Ø 29,8 mm aansluiting (incl. steel)€ 36,50€ 36,50
2Pomp Acc. INTEX™ adapter zwembad B (Ø 38-32 mm)€ 9,95€ 19,90
2Pomp Acc. INTEX™ koppelstuk zwembadpomp (Ø 32 mm)€ 3,95€ 7,90
1Pomp Acc. INTEX™ uitlaat zwembad (Ø 32 mm)€ 2,95€ 2,95
1Pomp Acc. INTEX™ zeefje zwembad (Ø 32 mm)€ 3,95€ 3,95
1Pomp Acc. Aqualoon Filterbolletjes 700 gram€ 22,50€ 22,50
Totaal€ 413,55

Vragen die ik nog heb:
1. Ben ik nog iets vergeten? (bijvoorbeeld extra slangen voor de solar matten)
2. Is deze pomp niet overkill voor dit zwembad?
3. heb ik geen extra bypass nodig aangezien deze toch al op de solar matten zitten?
4. Volgens mij zitten er 2x 4.4 m slangen bij de pomp maar zijn deze in te korten?
5. De matten zouden niet boven het waterniveau geplaatst mogen worden, maar waarom is dat? ik lees in dit forum andere verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

Goedemiddag,

Ook wij zijn aan het orienteren voor een 366cm x 99cm bad i.c.m. 6m3/h Zandfilter pomp en Zoutwatersysteem van Intex.

Nu overwegen we ook een Solarbol voor de verwarming. Is een bypasssetje dan nodig?

Voorts als ik de handleiding van zowel Zoutwater als Zandfilter open staat er bij dat deze apparatuur niet gebruikt mag worden wanneer mensen zich in het bad bevinden i.v.m. regelgeving.

Wat ik mij dan afvroeg, hebben jullie dan nog een 12 volt pompje ingezet voor de verwarming gedurende de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Movinghead lees paar posts terug .. deze vraag is afgelopen week ook al gesteld (solarbol)
Tinusvolkel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:38:
Naar aanleiding van jullie adviezen over het exit zwembad met koepel ben ik is een lijstje gaan maken voor een intex zwembad:

Aangezien het zwembad niet heel groot en de kosten niet nog verder uit de hand wil laten lopen heb ik gekozen voor 2 solar matten van Intex. Deze wil ik op 2 meter hoogte plaaten op een fietsenschuurdakje met best warme zwarte dakpanpatroon platen, waar ik ertussen nog iets van vloerbedekking wil leggen. Het zwembad hoeft niet extreem warm te worden en mag nog best wel wat verfrissend zijn. :)

1Reiniging INTEX™ schoonmaakset zwembad Deluxe - Ø 29,8 mm aansluiting (incl. steel)€ 36,50€ 36,50
Totaal€ 413,55

Vragen die ik nog heb:
3. heb ik geen extra bypass nodig aangezien deze toch al op de solar matten zitten?
4. Volgens mij zitten er 2x 4.4 m slangen bij de pomp maar zijn deze in te korten?
5. De matten zouden niet boven het waterniveau geplaatst mogen worden, maar waarom is dat? ik lees in dit forum andere verhalen.
Goed lijstje, ..
- https://www.top-zwembadshop.nl/intex-afdekzeil-easy-set-305 erbij doen.
- 32/38mm slangklemmen
- nylontape/band ..
- chloordispenser + (long)chloor, quick chloor en PH- en teststrips .. + drijver
- thermometer ?
- handborstel .. (de randen/bodem borstelen als ze glad aanvoelen)

(de noppen folie sluit niet af..laat nog teveel licht door) dit zeil voorkomt dat je bladeren erin vallen + is donker ..
zou niet iets tussen je dak en mat doen ..sterker nog je schuur zal afkoelen (niet zo warm worden) .

Waarom besteed je geen paar tientjes extra en ga je voor een 6 kuub ?

Tja je hebt extra slang nodig 32mm slang (16,- hornbach)

bypass dom .. om het niet te doen, https://www.toppy.nl/prod...SNMb5diN93txoCnNwQAvD_BwE

Nee slangen voor zwembaden hebben ALTIJD afgemeten afstand, meestal een meter.. ertussen zijn ze niet in te korten . (kan wel maar lastiger) .. en lekkage is nooit leuk..

long (langzaam oplossend) chloor voorkomt dat je de dispenser elke dag open moet trekken.. quick chloor en ph- gooi je in een drijver (eigenlijk alleen ph - ) als je ph te hoog word, PH+ gebeurt vanzelf als mensen zwemmen .. ik gooi meestal per persoon die gezwommen heeft 1x ph - tabletje in de drijver

ph houd je op neutraal om chloor beter te laten binden (minder te laten vervliegen) maar met een sterke(re) pomp dagelijks een uur of 2 aan heb je al veel minder chemicalien nodig ..

backwash-slang https://www.fruugo.nl/pla...jyrO9U3k-U6RoCxt8QAvD_BwE en een dompel pomp .. (50,-) trek je binnen no-time je zwembad leeg (ff shoppen voor goedkope(re)

ps cranenbroek/hornbach / makro kan je ook spullen scoren en "shoppen" naar aanbiedingen kan je nog wat geld schelen.
Jazsie schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:43:
Mijn ervaring is dat ze te dun zijn en kiezels er door heen kunnen "prikken". zou zeker nog een zeil of dergelijke eronder leggen. Verder voor een zo dik mogelijke tegel gaan.
of draai de tegels om achterkant is glad.. :+
Je foto is te onduidelijk om daar iets over te zeggen.

1. Daar heb je dus een bypass voor, dan kan je de mat dichtdraaien en dus het warm water "regelen".
2. Hoe korter hoe beter uiteraard maar 2m (4m totaal) is niet veel. Zou daar niet zo druk om maken.
3. Weet effe niet meer welk bad je hebt. Ga je voor zandfilter+pomp of??
4. 50% van het oppervlakte van het zwembad dat goed geisoleerd is en 100% bij een opzet/opbouw zembad. Beter "te veel" matten dan te weinig, met bypass kan je de warmte toevoer regelen.
1m per kuub

het is pas met een zeer hete dag in de "middag" dat je een lekkere tempertuur voor volwassenen bereikt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:48:
[...]

voor jou en @jurk738 en @Crazy- en voor de vorm @Jazsie ;) ik zou niet voor deze gaan 3 weg klep is "ruk" omdat je geen "druk" kan stellen ..
Bedankt. Ik heb ondertussen een (tweedehands) serieuze bypass kunnen scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:32
wat is het beste om warmte te behouden in een zwembad;

een afdekzeil houd natuurlijk veel bladeren en ander rommel uit het bad.

met noppenfolie heb je meer isoleren werking maar sluit niet geheel een bad af.

nu heb ik beide, wat is nu het beste overdag en nacht te doen om de warmte behoud voor een opzet zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Tinusvolkel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:38:

Totaal€ 413,55

Vragen die ik nog heb:
1. Vast wel ;)
2. Ik zou een slagje groter gaan. 3m opvoerhoogte is in de idiaale situatie vanaf pomp recht omhoog. filter/bochten/solar mat zorgen allemal voor weerstand. En je wilt ook wel wat flow overhouden.
3. Infeite niet als het er bij zit. Zorg wel voor een goede bypass, zeer belangrijk.
4. Normaal zijn deze op de meter in te korten.
5. Goede vraag, geen idee maar ken er een aantal die het gewoon op hun tuinhuisje hebben liggen...
Movinghead schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:02:
Goedemiddag,

Ook wij zijn aan het orienteren voor een 366cm x 99cm bad i.c.m. 6m3/h Zandfilter pomp en Zoutwatersysteem van Intex.

Nu overwegen we ook een Solarbol voor de verwarming. Is een bypasssetje dan nodig?

Voorts als ik de handleiding van zowel Zoutwater als Zandfilter open staat er bij dat deze apparatuur niet gebruikt mag worden wanneer mensen zich in het bad bevinden i.v.m. regelgeving.

Wat ik mij dan afvroeg, hebben jullie dan nog een 12 volt pompje ingezet voor de verwarming gedurende de dag?
Ik zou altijd een bypass plaatsen, dan kan je de druk/warmte regelen.

Pomp staat gewoon altijd aan hier. Ken niemand die het uitzet tijdens het zwemmen...
mazzoop80 schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:38:
wat is het beste om warmte te behouden in een zwembad;

een afdekzeil houd natuurlijk veel bladeren en ander rommel uit het bad.

met noppenfolie heb je meer isoleren werking maar sluit niet geheel een bad af.

nu heb ik beide, wat is nu het beste overdag en nacht te doen om de warmte behoud voor een opzet zwembad?
Isoleren met piepschuim oid? hmzz dat is wat lastiger met een opzet zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20
Koffie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:32:
[...]

Wat ik veel gebruik en altijd in huis heb:
- Zout. Veel zout. Kilos zout. Maar ik heb dan ook zoutelektrolyse. Hier het goedkoopst: https://www.zwembadgigant...teriaal/zwembadzout-25-kg
Op de verpakking staat dat er E535 in zit? Volgens de EN 16401 zou dat niet meer gebruikt mogen worden bij chloorelektrolyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Wij hebben een zwembad van 11 kuub. Nog niet opgezet omdat ik dacht dat het daar nog te koud voor was. Maar zie dat jullie hem allemaal al wel gebruiken, dus begin nu toch te twijfelen.

We hadden een goede 6m3 pomp maar die maakte veel geluid (midden in woonwijk hier) en had geen timer. Vorig jaar dus die verkocht en een Intex pomp gekocht, toen was 6m3 uitverkocht dus voor een 4m3 gegaan. Daar heb ik nu al weer spijt van... We hebben trouwens ook een zout-elektrolyse van Intex.

We hebben nu alleen bolletjeplastic voor de warmte omdat we lastig matten kwijt kunnen. We hebben wel een garage maar er zit een breedpad tussen garage en zwembad waar fietsen en kliko's overheen moeten dus zouden dan op hoogte de buizen moeten maken om de afstand tussen garage en zwembad te overbruggen. Klonk ingewikkeld dus toch maar niet gedaan.

Het bad staat op kunstgras, en zit nu toch te denken of we misschien vanaf onderen kunnen isoleren. Iemand daar ideeën over ervaring mee/linkjes?

Het zwembad staat trouwens tegen een zwarte schutting aan, dus verticaal zouden we nog wel opties hebben om iets te doen.

Edit: we hebben trouwens een Bestway opzetzwembad Levant set ovaal 488cm (488*305). Als ik van die zwembadtegels eronder doe ben ik al snel 100 euro kwijt. Weet niet hoe effectief ze zijn mbt warmtebehoud en vind dat nog best een bedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door WNT op 26-04-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 06:20
gister bericht dat lokale zwembad op zijn vroegst half juni open gaat, dus rap een Bestway 400 x 211 gekocht. Zal verwarmd moeten worden. Gister begonnen met zoeken en kwam bij dit topic dus ff geheel terug gelezen

Zat te denken aan:
- 10 cm EPS bij de Gamma halen een 80/100 euro. dan ook nog die Intex blauwe tegels daar onder?
- noppen folie, is deze Intex een prima keuze? https://www.toppy.nl/prod...ig-frame-400-x-200cm.html. Is hier verschil in qua kwaliteit / rendement?
- afdek zeil, bv deze https://www.praxis.nl/tui...chthoek-410x226cm/5606537 Is hier nog een betere optie voor?
- solar mat: https://www.top-zwembadshop.nl/zwembadverwarming-solar-mat Ik lees overal dat EPDM beter is als plastic, maar is nergens te vinden waar het van gemaakt is
- intex 8m3 zandfilter pomp; Een pomp is niet gauw overkill? Want ik wil dit jaar de zoncollector op het gras en pas volgend jaar kijk voor op platdak.
- Bypas set....?
- lastig om meteen alles koppelingen/slangen etc te bedenken. Is los te halen bij een Wildkamp / bouwmarkt / Cranenbroek....?

Andere zaken? Ik heb een chloordrijver, schepnet + stofzuiger. PH tester en chloor tabletten etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
WNT schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:23:
Het zwembad staat trouwens tegen een zwarte schutting aan, dus verticaal zouden we nog wel opties hebben om iets te doen.
lees deze post eens vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" @Rukapul vroeg ook naar zoiets

Pomp huisje (kistje op zijn kop) met wat geluids-isolatie eroverheen reduceert geluid voor iedereen en vermindert directe zon/warmte in de pomp als hij stilstaat .. wat algengroei erin tegen gaat .. dus - win-win
Edit: we hebben trouwens een Bestway opzetzwembad Levant set ovaal 488cm (488*305). Als ik van die zwembadtegels eronder doe ben ik al snel 100 euro kwijt. Weet niet hoe effectief ze zijn mbt warmtebehoud en vind dat nog best een bedrag.
Iets is beter als niets,

Stel dat je zoiets als dit YouTube: Drop Intex Pool with a deck doet

Dan zou je wellicht nog piepschuim (eps - 100/120) eronder legt 10 cm dik dan (2m x 1m) platen) ook dan zou ik die tegels er nog tussen leggen .. (EPS is sterker piepschuim, zie volgend antwoord op trekker22 )
maar deze platen ruim je niet zomaar even op. (net zoals je zwembad etc) ..
trekker22 schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:21:
gister bericht dat lokale zwembad op zijn vroegst half juni open gaat, dus rap een Bestway 400 x 211 gekocht. Zal verwarmd moeten worden. Gister begonnen met zoeken en kwam bij dit topic dus ff geheel terug gelezen
nu ja laatste maand zal al veel schelen .. ;)
Zat te denken aan:
- 10 cm EPS bij de Gamma halen een 80/100 euro. dan ook nog die Intex blauwe tegels daar onder?
(zie antwoord hierboven)
Gamma heeft EPS 60 uit het blote hoofd gezet, dit is "veel' minder sterk 100/120 is robuster. (eps 10 /20 worden producten in vervoert .en dat noemen we piepschuim in de volksmond) ..
Ik denk dat eps 60 breekt/vervormt en het gewicht niet zal houden .. onthoud dat 1 kg water = kilogram dus
je zwembad bevat 5.700 liter .. Eps 100 storten ze betonvloeren op / isolatie vloer

Tegels zou ik wel adviseren, en zand tussen de naadjes.. als het zwembad staat) maar je ondergrond moet echt super vlak zijn .. je hebt al snel bv 2 tot 3cm verschil.dat je in het midden een kuil(tje) hebt is wellicht prettig met vuil eruit stofzuigen .. dat dan weer wel .
- noppen folie, is deze Intex een prima keuze? https://www.toppy.nl/prod...ig-frame-400-x-200cm.html. Is hier verschil in qua kwaliteit / rendement?
- afdek zeil, bv deze https://www.praxis.nl/tui...chthoek-410x226cm/5606537 Is hier nog een betere optie voor?
- solar mat: https://www.top-zwembadshop.nl/zwembadverwarming-solar-mat Ik lees overal dat EPDM beter is als plastic, maar is nergens te vinden waar het van gemaakt is
pvc .. ik ben er niet ontevreden over, maar 3de jaar 2x "lek" en het is slecht te reparen.. hierom ga ik tzt voor epdm .. (het lekt niet heel erg) .. maar de lijm houd ook niet echt . diverse hobby dingen geprobeert.
- intex 8m3 zandfilter pomp; Een pomp is niet gauw overkill? Want ik wil dit jaar de zoncollector op het gras en pas volgend jaar kijk voor op platdak.
- Bypas set....?
- lastig om meteen alles koppelingen/slangen etc te bedenken. Is los te halen bij een Wildkamp / bouwmarkt / Cranenbroek....?

Andere zaken? Ik heb een chloordrijver, schepnet + stofzuiger. PH tester en chloor tabletten etc.
bypass set met kranen (2 weg(in/uit) niet 3 weg) laat je de druk regelen, posts van mij staat link

Cranenbroek/bouwmarkt kan je (veel) goedkoper samenstellen, bv je bypass en ipv 90 graden een Y-stuk ipv T-stuk of 45 graden bocht ipv 90 graden mijn bypass set was 50mm trouwens .. verlijm (2 potjes schoonmaak en lijm, + alcohol doekjes .. vijl en zaag.
schroefkoppeling nylon ..

Iets grotere pijp werkt druk verlagend, kleiner druk verhogend.. slangkoppelingen "vlak" die van cranenbroek bv schroef naar "slang" moest ik nylontape erom heen doen .. goedkoop is niet altijd het beste..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:56:
[...]

lees deze post eens vso in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" @Rukapul vroeg ook naar zoiets

Pomp huisje (kistje op zijn kop) met wat geluids-isolatie eroverheen reduceert geluid voor iedereen en vermindert directe zon/warmte in de pomp als hij stilstaat .. wat algengroei erin tegen gaat .. dus - win-win

[...]

Iets is beter als niets,

Stel dat je zoiets als dit YouTube: Drop Intex Pool with a deck doet

Dan zou je wellicht nog piepschuim (eps - 100/120) eronder legt 10 cm dik dan (2m x 1m) platen) ook dan zou ik die tegels er nog tussen leggen .. (EPS is sterker piepschuim, zie volgend antwoord op trekker22 )
maar deze platen ruim je niet zomaar even op. (net zoals je zwembad etc) ..

[...]

nu ja laatste maand zal al veel schelen .. ;)

[...]
(zie antwoord hierboven)
Gamma heeft EPS 60 uit het blote hoofd gezet, dit is "veel' minder sterk 100/120 is robuster.. eps = piepschuim (eps 10 /20) worden producten in vervoert .en dat noemen we piepschuim in de volksmond) ..
ik denk dat eps 60 breekt/vervormt en het gewicht niet zal houden .. onthoud dat 1 kg water = kilogram dus
je zwembad bevat 5.700 liter ..

Tegels zou ik wel adviseren, en zand tussen de naadjes.. als het zwembad staat) maar je ondergrond moet echt super vlak zijn .. je hebt al snel bv 2 tot 3cm verschil.dat je in het midden een kuil(tje) hebt is wellicht prettig met vuil eruit stofzuigen .. dat dan weer wel .

[...]

pvc .. ik ben er niet ontevreden over, maar 3de jaar 2x "lek" en het is slecht te reparen.. hierom ga ik tzt voor epdm .. (het lekt niet heel erg) .. maar de lijm houd ook niet echt . diverse hobby dingen geprobeert.

[...]

bypass set met kranen (2 weg(in/uit) niet 3 weg) laat je de druk regelen, posts van mij staat link

Cranenbroek/bouwmarkt kan je (veel) goedkoper samenstellen, bv je bypass en ipv 90 graden een Y-stuk ipv T-stuk of 45 graden bocht ipv 90 graden mijn bypass set was 50mm trouwens .. verlijm (2 potjes schoonmaak en lijm, + alcohol doekjes .. vijl en zaag.
schroefkoppeling nylon ..

Iets grotere pijp werkt druk verlagend, kleiner druk verhogend.. slangkoppelingen "vlak" die van cranenbroek bv schroef naar "slang" moest ik nylontape erom heen doen .. goedkoop is niet altijd het beste..
Thanks voor de tips. Gamma heeft wel 10cm eps a 8 euro de m2. Die ga ik halen.
Qua waterpas wordt nooit 100%. Deels op stoep en deels gazon. Misschien vlakt de eps het wat uit.
Rest ga ik de spullen bestellen👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:06:
[...]

Thanks voor de tips. Gamma heeft wel 10cm eps a 8 euro de m2. Die ga ik halen.
Qua waterpas wordt nooit 100%. Deels op stoep en deels gazon. Misschien vlakt de eps het wat uit.
Rest ga ik de spullen bestellen👍🏻
https://www.gamma.nl/asso...x10-cm-2-platen/p/B591561 :?

Als je randen maar waterpas zijn naar het midden een kuiltje hebben is prettig met stofzuigen van zand/vuil ..
die paar cm zie je echt ;) onder het mom van gewaarschuwd mens telt voor ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:13:
[...]

https://www.gamma.nl/asso...x10-cm-2-platen/p/B591561 :?

Als je randen maar waterpas zijn naar het midden een kuiltje hebben is prettig met stofzuigen van zand/vuil ..
die paar cm zie je echt ;) onder het mom van gewaarschuwd mens
Ja die eps is toch 10 cm en betaalbaar.

Qua waterpas, goeie tip van de randen; kijken of ik dat kan uitmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:43:
[...]

Ja die eps is toch 10 cm en betaalbaar.

Qua waterpas, goeie tip van de randen; kijken of ik dat kan uitmeten.
gaat OOK om het EPS type 60/100/120 (de "druksterkte") de prijs is een leuke 2de .. 9 euro ach ..
ps zakje zand om tussen eventuele naden te doen ?

ik zou het zelf ingraven.. zodat je de randen niet kapot trapt .. en dan heb je echt de binnenzijde van het zwembad maar nodig .. scheelt je een extra plaat of 2 a 3 omdat je 4m binnen maat is en 450 buitenmaat ?

ps zwembad direct op EPS krijg je "kreukels" er nooit meer uit. dus iets van gronddoek/ zwembad tegels is wel nodig .. zodat je geen last hebt ;)

ps foto's (hoe je het ook doet) zijn altijd welkom

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
vso schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:03:
[...]

gaat OOK om het EPS type 60/100/120 (de "druksterkte") de prijs is een leuke 2de .. 9 euro ach ..
ps zakje zand om tussen eventuele naden te doen ?

ik zou het zelf ingraven.. zodat je de randen niet kapot trapt .. en dan heb je echt de binnenzijde van het zwembad maar nodig .. scheelt je een extra plaat of 2 a 3 omdat je 4m binnen maat is en 450 buitenmaat ?

ps zwembad direct op EPS krijg je "kreukels" er nooit meer uit. dus iets van gronddoek/ zwembad tegels is wel nodig .. zodat je geen last hebt ;)

ps foto's (hoe je het ook doet) zijn altijd welkom
Goed idee maar dan moet ik echt de tuin / gazon / maAi robot op aan passen.
Dan maar eerst een jaar proberen zonder EPS.
Pagina: 1 ... 8 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.