Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 52 Laatste
Acties:
  • 442.476 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Ik zou er voor zorgen dat je zeker EPDM matten hebt en geen plastic !
Zit een groot verschil in qua temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:09
BoschR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:41:
@Daytona en @Arjantje72 die mat die @Remy!!!! aanbeveelt staat op Bol.com voor een betere prijs ;). Is maar een tip.

Zijn deze sterker dan de Intex matjes? Lijkt er wel op.. Ik lees nogal vaak dat die dingen vrij snel kapot zijn.
Ja veel sterker, zo'n Intex matje is van erg zacht rubber/plastic (geen idee wat het is), en die grote solarmatten zijn van een erg hard plastic gemaakt. Het voordeel van dat systeem is dat als 1 baan lek is, je die los kan koppelen van het hele systeem. Je moet dan wel de spuitmondjes dichten van de baan die lek was. Ik heb het nog nooit hoeven testen, maar het lijkt mij een fijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
Plus EPDM matten kunnen blijven liggen in de winter! Aftappen en klaar !!!!
Zijn natuurlijk wel een stuk duurder

[ Voor 20% gewijzigd door Maurice2020 op 08-04-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maurice2020 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:56:
Plus EPDM matten kunnen blijven liggen in de winter! Aftappen en klaar !!!!
Zijn natuurlijk wel een stuk duurder
maar prijs-kwaliteit is echt te wensen over. en ik heb een lekke buis ..
Maurice2020 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:17:
valt wel mee ..
prijs/kwaliteit is relatief het zelfde .. enige voordeel is dat de 1ne op het dak gelegd kan worden :) en dus uit de weg.

Beste is eigenlijk een geisoleerd zwembad waar het water lekker warm in blijft .. en snachts niet zoveel afkoeld ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:07:
[...]

maar prijs-kwaliteit is echt te wensen over. en ik heb een lekke buis ..

[...]

valt wel mee ..
prijs/kwaliteit is relatief het zelfde .. enige voordeel is dat de 1ne op het dak gelegd kan worden :) en dus uit de weg.

Beste is eigenlijk een geisoleerd zwembad waar het water lekker warm in blijft .. en snachts niet zoveel afkoeld ..
Klopt helemaal je moet je bodem isoleren scheelt zoveel !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:30
@Jazsie Ik bedoel met een 4 tot 10 m3 pomp op een 700 liter. Dan pomp je ideale situatie (zonder weerstand) het bad 6 tot 14 keer rond in een uur. Dat bedoel ik met overkill.

@vso Oke, EPDM is dus ook niet alles. Maar ben wel van plan om het op een plat dak te leggen. Dan dat met die "Comfortpool Solar Collector" niet? Ik lees verschillende berichten o.a. dat je er weer een extra set erbij moet kopen.

@Maurice2020 Ik moet hem nog opzetten. Piepschuim eronder? Is dat een idee?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:55:
@vso Oke, EPDM is dus ook niet alles. Maar ben wel van plan om het op een plat dak te leggen. Dan dat met die "Comfortpool Solar Collector" niet? Ik lees verschillende berichten o.a. dat je er weer een extra set erbij moet kopen.
ik heb hem ook op mijn dak liggen :)

Als je een bypass set bedoelt ja dat is wel erg prettig .. en je zandfilterpomp moet wel de opvoerhoogte kunnen hebben.
- Een bypass set met kogelkranen kan je de "druk" / doorvoer van je zonneverwarm ding regelen bij koud(er) weer wil je wellicht een tragere flow hebben dan bij heet weer.. of gewoon afsluiten (water te warm)

Wat ik niet snap is dat pompen niet met kranen voor de afvoer/aanvoer slang erbij zit .. met een filter cartridge til je hem nog even boven waterniveau en wissel je de cartridge .. met een zandfilter is dat niet te doen. en is je voorfilter legen een uitdaging ..

Die zwembad(den) zijn erg goedkoop de killer is de rest eromheen.. je moet goed shoppen/meten om alles een beetje passend te krijgen .. Cranenbroek heb ik erg goedkoop veel weg kunnen halen. niet alles is goed maar kost me ook niet een Nier + lever om te zwemmen.

ik zat bv te kijken voor een 3m rond zwembad afgelopen jaren 1 per jaar gebruikt (eigen toedoen) .. en voor die prijs ach ..

Maar als ik bv naar een exit (3m rond) a 160, met overkapping a 160, (set 300,- ofzo) dan denk ik pfff.

Ene kant willen we graag een stalenrand zwembad .. (120cm diep) intex opzet met 70? en bestway opzet is altijd lager.. maar damm die prijzen zijn ook "extreem" en als nadeel de 6m solar mat is voor 5 a 6 kuub geschikt .. (3m rond is 4,8 kuub .ofzo even uit het hoofd gezegd.) .. en die stalen rand zit op 7.8 ..

Bijkomend nadeel van "diepe" baden en de opzet is dat de aan/afvoer in mijn optiek niet erg ideaal geplaatst is .. de onderkant is erg koud en krijg je bijna niet warm .. :dat maakt me ook wel "angstvallig" om ze op te zetten/kopen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
BoschR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:55:
@Jazsie Ik bedoel met een 4 tot 10 m3 pomp op een 700 liter. Dan pomp je ideale situatie (zonder weerstand) het bad 6 tot 14 keer rond in een uur. Dat bedoel ik met overkill.

@Maurice2020 Ik moet hem nog opzetten. Piepschuim eronder? Is dat een idee?
Helpt zeer zeker met lagen vochtwerend folie eronder en boven op . De meeste kou komt uit de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 20:28
BoschR schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:41:
@Daytona en @Arjantje72 die mat die @Remy!!!! aanbeveelt staat op Bol.com voor een betere prijs ;). Is maar een tip.

Zijn deze sterker dan de Intex matjes? Lijkt er wel op.. Ik lees nogal vaak dat die dingen vrij snel kapot zijn.

Ik heb "maar" (gezien sommige reacties hier) een simpele jacuzzi van 700 liter. Dat lukt waarschijnlijk prima met die 6 meter mat? Past precies hier op het dak, dus dat zou mooi zijn.

Ik heb wel een extra pomp dan nodig om het water nog z'n ~3 meter omhoog te pompen. Is er iemand die iets kan adviseren om te kunnen gebruiken icm de jacuzzi? Minimaal 4m3 en max 10m3 lees ik, maar is dat niet een behoorlijke overkill met een jacuzzi inhoud van 700 liter?
ik ben ook aan het kijken om voor mijn intex 160x260 een zandfilterpomp te kopen om het water op te kunnen voeren naar het schuurdak en daar dan 2 solarmatten (die ik al heb gekregen) neer te leggen. vraag me alleen af welke pomp ik nodig heb en of dat een beetje uit te houden is met het geluid wat ze produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
bifi_G60 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:04:
[...]

ik ben ook aan het kijken om voor mijn intex 160x260 een zandfilterpomp te kopen om het water op te kunnen voeren naar het schuurdak en daar dan 2 solarmatten (die ik al heb gekregen) neer te leggen. vraag me alleen af welke pomp ik nodig heb en of dat een beetje uit te houden is met het geluid wat ze produceren
Zandfilterpomp en dan kijken naar opvoerhoogte 6 kuub kan al 5 meter omhoog voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
[...]

Geluid is wel een probleem met mijn 10m3 pomp, gelukkig staat die in de garage, maar ook dan hoor ik hem nog. Eerdaags ga ik spelen met wat geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
[...]

Welk geluid van de pomp ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zo zwembad staat weer voor dit jaar ...

Best eng de standaard 32mm gaten vergroten naar 38mm, ik heb dit jaar afsluitbare aanvoer/afvoer kranen van intex erbij besteld. en een gronddoek (grond is al geisoleerd)

nu wachten totdat er 4,8 kuub water in zit :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
vso schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:40:
[...]

ik heb hem ook op mijn dak liggen :)

Als je een bypass set bedoelt ja dat is wel erg prettig .. en je zandfilterpomp moet wel de opvoerhoogte kunnen hebben.
- Een bypass set met kogelkranen kan je de "druk" / doorvoer van je zonneverwarm ding regelen bij koud(er) weer wil je wellicht een tragere flow hebben dan bij heet weer.. of gewoon afsluiten (water te warm)

Wat ik niet snap is dat pompen niet met kranen voor de afvoer/aanvoer slang erbij zit .. met een filter cartridge til je hem nog even boven waterniveau en wissel je de cartridge .. met een zandfilter is dat niet te doen. en is je voorfilter legen een uitdaging ..

Die zwembad(den) zijn erg goedkoop de killer is de rest eromheen.. je moet goed shoppen/meten om alles een beetje passend te krijgen .. Cranenbroek heb ik erg goedkoop veel weg kunnen halen. niet alles is goed maar kost me ook niet een Nier + lever om te zwemmen.

ik zat bv te kijken voor een 3m rond zwembad afgelopen jaren 1 per jaar gebruikt (eigen toedoen) .. en voor die prijs ach ..

Maar als ik bv naar een exit (3m rond) a 160, met overkapping a 160, (set 300,- ofzo) dan denk ik pfff.

Ene kant willen we graag een stalenrand zwembad .. (120cm diep) intex opzet met 70? en bestway opzet is altijd lager.. maar damm die prijzen zijn ook "extreem" en als nadeel de 6m solar mat is voor 5 a 6 kuub geschikt .. (3m rond is 4,8 kuub .ofzo even uit het hoofd gezegd.) .. en die stalen rand zit op 7.8 ..

Bijkomend nadeel van "diepe" baden en de opzet is dat de aan/afvoer in mijn optiek niet erg ideaal geplaatst is .. de onderkant is erg koud en krijg je bijna niet warm .. :dat maakt me ook wel "angstvallig" om ze op te zetten/kopen..
Welkom in de zwembadwereld, waar de kosten niet je zwembad zijn maar alles erom heen :)

Denk dat ik inmiddels wel op meer dan het tienvoudige zit aan kosten dan mijn Spa zelf.
Ik zie het dan ook als een hobby, en dat mag best wat kosten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svancrae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-05 15:03
Hallo,

We hebben vorig jaar onze tuin heraangelegd en op aanraden van een aantal mensen een aantal wachtbuizen gelegd van de ene kant (achter het tuinhuis) naar de plaats waar we ons Intext zwembad (metal frame 4,5mx2x2m) willen zetten. Deze wachtbuizen zitten +- 1m onder de grond en de slangen zouden dan ELK een lengte van +/- 10m hebben (dus gesloten kring 20-tal meter).

In die wachtbuizen zouden we graag onze slangen tussen warmtepomp (WP) en zwembad willen zetten zodat de warmtepomp + filterpomp (F) achter het tuinhuis kunnen laten staan. (zie ook afbeelding). Nu hadden we een 4m3 Intext Krystal Clear zandfilterpomp maar die bleek hiertoe niet in staat : het water werd gewoon niet aangezogen. Plaatste ik de pomp via dezelfde slangen maar dan zonder naar beneden te gaan in de wachtbuizen, werkte het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEVBmiD9zbEw-i0r3ZcUAGNAYYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJv8cHJAlx4CT4qIRtZS36RC.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een realistisch scenario om met een zandfilterpomp aan te kunnen ? Enige aanraders welke pomp dit zou kunnen (evt een 6 of 8m3 Intex Krystal Clear - deze hebben een betere spec qua opvoerhoogte).

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Svancrae schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:23:
Hallo,

We hebben vorig jaar onze tuin heraangelegd en op aanraden van een aantal mensen een aantal wachtbuizen gelegd van de ene kant (achter het tuinhuis) naar de plaats waar we ons Intext zwembad (metal frame 4,5mx2x2m) willen zetten. Deze wachtbuizen zitten +- 1m onder de grond en de slangen zouden dan ELK een lengte van +/- 10m hebben (dus gesloten kring 20-tal meter).

In die wachtbuizen zouden we graag onze slangen tussen warmtepomp (WP) en zwembad willen zetten zodat de warmtepomp + filterpomp (F) achter het tuinhuis kunnen laten staan. (zie ook afbeelding). Nu hadden we een 4m3 Intext Krystal Clear zandfilterpomp maar die bleek hiertoe niet in staat : het water werd gewoon niet aangezogen. Plaatste ik de pomp via dezelfde slangen maar dan zonder naar beneden te gaan in de wachtbuizen, werkte het wel.

[Afbeelding]

Is dit een realistisch scenario om met een zandfilterpomp aan te kunnen ? Enige aanraders welke pomp dit zou kunnen (evt een 6 of 8m3 Intex Krystal Clear - deze hebben een betere spec qua opvoerhoogte).

Stijn
TLDR: als je de pomp "ontlucht" komt er dan wel water in de pomp? zo ja = pomp te zwak

je hoeft geen brief te schrijven we zijn geen "lieve mona" blad. (aanhef/afsluiter)

Er zijn "diverse" oorzaken..
1. wat is het waterniveau van het water versus de pomp ? kortom .. zit je pomp tussen de boven/onder grens van je water niveau ? https://www.skil.nl/klust...-slangwaterpas-maken.html als hulpmiddel

2. oke je pomp zit tussen boven/onder grens van het water, nu kan je "ontluchten" zandfilters/zwembadpompen zijn niet zelfaanzuigend dus je zal ze "onderwater" moeten zetten vandaar dat punt 1 erg belangrijk is. en daarom hebben ze ontlucht(ers)

3. de TOTALE lengte van je buis/afstand is wel van belang, en het zal wel de nodige weerstand opleveren, de 4kuub pomp is voor 8 kuub zwembad wel zoiezo ondermaats ik zou voor een 13kuub ofzo gaan .. (vergeet niet de WP installatie is ook nog x meter erbij.) + 1,5 op/neer .. en je wilt nog stofzuig(eren) van het zwembad zelf..

ik zou eens beginnen bij je pomp een vulbuis (ruim boven je waterniveau) ertussen te vrotten bij je pomp.. (met afsluiter) zodat je de pomp enzo kan ontluchten/vullen.. zonder dat je water verliest ..

De wet van communicerende vaten zorgt er dan voor dat je op den duur wel alles gevuld krijgt .. (als er geen breuk is) .

goed dat betreft heb je niks dit verhaal / punten erbij gezet dus voor ons is het nu gokken :)

Edit: die slang waterpas is wel nodig want over zo'n afstand is een hoogte verschil van 20 tot 50cm of meer snel onzichtbaar. hiermee kan je het snel zichtbaar maken voorjezelf , kan ook met 40m tuinslag en 20cm doorzichtige buis aan beide kanten .. erop geplakt oid .. de slang lengte is niet belangrijk als hij maar goed gevuld is met water .. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 10-04-2020 13:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Svancrae schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:23:
Hallo,

....

Stijn
Was de aanvoer leiding (en pomp) helemaal gevult met water toen je het probeerde? Dat kan ik namelijk niet lezen uit je verhaal.
Pomp kan namelijk geen lucht aanzuigen, wel water...

Aanvoerleiding even vullen met water is dus een eis.

Er zijn uitzonderingen mbt pompen maar dat is denk ik niet bij Intex pompen het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:03:
[...]

Was de aanvoer leiding (en pomp) helemaal gevult met water toen je het probeerde? Dat kan ik namelijk niet lezen uit je verhaal.

Er zijn uitzonderingen mbt pompen maar dat is denk ik niet bij Intex pompen het geval.
dat zeg ik :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Jazsie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:03:
[...]

Inderdaad, in het verleden heb ik wel eens de tuinslang gebruikt om alles op gang te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zijn er nog zwemmertjes hier die hun zwembad geautomatsieerd hebben?
Jarenlang heb ik Pimatic gebruikt voor alles wat los en vast zat, inmiddels volledig over op Home Assistant.
De overstap naar Home Assistant voor mijn zwembad was na het zwemseizoen vorig jaar. Het werkt allemaal wel, maar nu het seizoen begint kom ik er achter waar nog finetuning ligt.

Gebruiken jullie iets, zo ja deel je tips en tricks :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5f4CAeeU5qbtvXjGdZVkH75Nu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57vTTxNTgfTIQOG3Xkog4o2z.jpg?f=fotoalbum_large
Alle info mbt temperaturen. Saat de pomp uit dan zie je de laatst opgeslagen temperatuur bij uitzetten van de pomp. Staat de pomp aan, dan zie je de temperatuur van het water bij starten van de pomp (lees: 5 minuten na starten van de pomp voor een realistisch beeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqRM1NvxIeLc3muhjr4Y5Xrj25M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAYStyS2cDTCuWHdKcKMLed3.jpg?f=fotoalbum_large
Alles wat met de pomp en zoutelektrolyse te maken heeft. Wanneer er voor de huidige dag, een geplande tijd voor de pomp (of zoutelektrolyse) is dan zie je die tijden. Anders niet.
Pompsnelheid is verdeeld in de stappen 30Hz , 35Hz, 40Hz, 45Hz, 50Hz en OFF, De pulldown word zowel gebruikt om de snelheid te beinvloeden als om aan te geven wat de huidige stand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6V8Bihi0VDrHS7trG2BrmEYkdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6e14u5qt46K0SbICYEqQad2.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb LED lampen met 17 voorgeprogrammeerde standen. Als je de lamp aanzet gaat hij naar de stand waarin hij uit ging. Zet je de lamp enkele seconden na uitzetten weer aan dan zal hij naar het volgende programma schieten.
Door bij te houden in welk programma je zit, en alleen via deze manier van kleur te wisselen kun je dus bijhouden wat de kleur van de lamp is, en ook aangeven waar je naartoe wil gaan. De automations zullen er dan zelf voor zorgen dat de lampen net zo vaak aan/uit gaan als nodig is om op die positie te belanden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcqg1oTwlXYJE9rS2fZTUq7-qrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dK9q27PNDU8axc0tRWoV5kiu.jpg?f=fotoalbum_large
Settings voor de frequentieregelaar en de lampen (zie uitleg bij de lampen). Hiermee geef ik aan hoeveel minuten de pomp in welke snelheid moet bij aanzetten en wat de snelheid daarna word.
Zoals je ziet gooi ik 'm eerst altijd 5 minuten op full speed en daarna naar 35Hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClAoBon-K_Pbo-V_a63jReycoU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iXKvxV9yGfbP3Rr7XS1Maey.jpg?f=fotoalbum_large
Planner voor de pomp. Voor de zoutelektrolyse heb ik een zelfde.Op deze manier kan ik voor elke dag van de week, per uur, aangeven wat de tijden moeten zijn dat er gepompt moet worden.
Even vlug een nachtje 1 of 2 uurtjes erbij is op deze manier ontzettend makkelijk in te plannen.

background van het zwembad is niet mijn zwembad, gewoon stockfoto. Moet er nog eens een mooie eigen foto voor maken. Deze foto is wel mijn zwembad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RD9q_Vhpej3qmnfihWvOGns7ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUAAkgWUesm2cPyPoPbQXqM4.jpg?f=fotoalbum_large

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie erhm wil je 99% jalours maken oid ? grote tuin :+

tja meten is weten .. ik zit er wel aan te denken maar ik moet "druk" en temperatuur meters hebben.. die ik ertussen kan vrotten..

Ik zit meer met de chloor en PH en andere meter(s) :? hoe houd je deze goed ?, bedoel je moet ze toch eiken ?

Het zou al prettig zijn als ik automagisch de volgende dingen kan doen.
- "overdruk" (kinds sluiten een klep waardoor de druk opbouwt) systeem gaat automagisch uit (alarm)
- kleppen regelen (handmatig & elektronisch)
- meerdere temp sensors (in, uit + solarmat (in/uit)
- ph / chloor waarde(s)
- druk is zoiezo prettig (backwash van je filter)

Chloor en ph- en andere meuk "toevoegen" tja dat zijn niet al te moeilijke zaken ..

Zullen we een apart topic hiervoor opstarten ? iets waar we met elkaar bepraten hoe we dit goedkoop(er) doen dan de dure in-de-winkel verkrijgbaar ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik wil zelf een zwembad verwarming bouwen .. spiraal is niet zo moeilijk ..

ton/bbq die ervoor "geschikt is .. hmmm uitdagender (ik wil minimaal warmte verlies ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:31:
Bedenk me net : ik heb er ooit een tweakblog aan gewijd : Koffie's tweakblog: Building the dream
Niet alle foto's werken meer , sorry :P
tja meten is weten .. ik zit er wel aan te denken maar ik moet "druk" en temperatuur meters hebben.. die ik ertussen kan vrotten..

Ik zit meer met de chloor en PH en andere meter(s) :? hoe houd je deze goed ?, bedoel je moet ze toch eiken ?

- "overdruk" (kinds sluiten een klep waardoor de druk opbouwt) systeem gaat automagisch uit (alarm)
- ph / chloor waarde(s)

Chloor en ph- en andere meuk "toevoegen" tja dat zijn niet al te moeilijke zaken ..

Zullen we een apart topic hiervoor opstarten ? iets waar we met elkaar bepraten hoe we dit goedkoop(er) doen dan de dure in-de-winkel verkrijgbaar ?
Automatische kleppen zijn duur. Heeeel duur,
In de kooivijverwereld is er 1 betaalbare klep, kijk daar eens naar.
Overdruk: flowmeter die liters per seconde doorgeeft. aar je heb ook makkelijkere die je met een aanboorzadel ertussen zet. Door de flow zal er een klepje/voelertje met de stroom mee gaan en ON doorgeven. Staat de pomp uit, geen flow, klepje gaat net mee: OFF

Ik heb nu simpelweg een temp sensor in mijn aanvoer en retour.
Druk : ik heb ooit een digitale manometer gekocht met display, met de gedachte "ooit ga ik proberen die data af te lezen/gebruiken en dan alerten". De praktijk? Eens in de zoveel tijd werp ik er een blik op en is de backwash meer omwille van hoe lang het geleden is dan vanwege de druk in het filter.

Chloor en pH : als je accurate meters hebt gevonden tegen een schappelijke prijs met goede data : let me know :P
pH is nog wel te doen, voor chloor ga je naar redox en mV metingen en dat blijft (in mijn ogen) altijd gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:06:
[...]

Bedenk me net : ik heb er ooit een tweakblog aan gewijd : Koffie's tweakblog: Building the dream
Niet alle foto's werken meer , sorry :P
[...]
was meer ff leuke "steek onder de gordel" .. in de zin van .. ik gun je de tuin van je dromen ;) beetje jalours (mag zelf ook niet echt klagen) met 77m2 ;)

Tja kleppen, als ik iets met een servo oid zou kunnen doen .. (je hebt tegenwoordig zeer krachtige kleine op aliexpress.. beetje "fine tuning" maar goed een ruitenwisser motor ? dunno .. die zullen wel schaars zijn nu wegens covid-beademing ombouw

Maar ja ik gebruik mijn bypass (toevoer/aanvoer) om de verwarmings mat te gebruiken, voorkomen dat het water daar (tijdens onderhoud pomp) terugstroomt ..
en de echte bypass klep om het druk in de verwarmingsmat te "regelen" en ook terugflow te verhinderen.
Overdruk: flowmeter die liters per seconde doorgeeft. aar je heb ook makkelijkere die je met een aanboorzadel ertussen zet. Door de flow zal er een klepje/voelertje met de stroom mee gaan en ON doorgeven. Staat de pomp uit, geen flow, klepje gaat net mee: OFF

Ik heb nu simpelweg een temp sensor in mijn aanvoer en retour.
Druk : ik heb ooit een digitale manometer gekocht met display, met de gedachte "ooit ga ik proberen die data af te lezen/gebruiken en dan alerten". De praktijk? Eens in de zoveel tijd werp ik er een blik op en is de backwash meer omwille van hoe lang het geleden is dan vanwege de druk in het filter.
Flow meter = tja doe mij maar "verbruik" .. of Ampere v.d pomp .. zo intressant vind ik aanwezigheid van flow ook weer niet.. maar misschien zie ik wat over het hoofd?

Druk voor mij heeft "meer' nut, backwash is prettig maar dat is meer over de duur van tijd x-y als het zwembad aanstaat.. gezien ik tot nu toe aan het eind van het seizoen elke keer moet backwashen (via de wasmachine) zal het me eigenlijk niet zo boeien..

Maar de slangen/leiding werk(solar mat) is wel prettig om de "druk" te weten.. bv zonder dat de pomp aanstaat is het misschien wel prettig dat de druk op de solar mat niet te hard omhoog loopt.. (wegens opwarmen van het water) ..
Als er druk opbouwt in de solarmat hoef ik niet de temp te "meten", maar kan in aan de hand van daarvan de pomp in/uit schakelen. teminste mijn idee.
Chloor en pH : als je accurate meters hebt gevonden tegen een schappelijke prijs met goede data : let me know :P
pH is nog wel te doen, voor chloor ga je naar redox en mV metingen en dat blijft (in mijn ogen) altijd gissen.
Tja ik gebruik nu een strip, en een inline chloor doseer ding (30,-) wanneer de ph aan het begin "hoog genoeg " is (lees paar keer gezwommen) ga ik beginnen met chloor toedienen ..

Tja wat ik al eerder zei .. als je moet de meter moet "ijken" elke x tijd is het snel "waardeloos" .. 1x of 2x per seizoen is meer dan zat IMHO ..

Trouwens zwembad verwarming (elektrisch).. zijn dat energie vreters ? kan iemand daar wat zinnigs over zeggen ze zijn vrij duur ..

Eigenlijk zou ik eens moeten beginnen met de temp in/uit + in zwembad + buiten temp met elkaar te verbinden ..

Hoe lang duurt het voordat temperatuur zich "aanpast", nu met de 2 mooie paasdagen heb ik de temp 3/4 graden laten stijgen (kraan water was 12 graden?) in theorie moet een solar mat 1 graad per uur omhoog werken nu kan je vertellen .. met deze mooie zon .. NOT ..
- vorig jaar zomer moest het bv 2 a 3 dagen mooi weer zijn wilde je smiddags er aangenaam in kunnen vertoeven ..
Maurice2020 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:17:
Maar nu is mijn solar mat PVC niet epdm .. kan ook zijn dat daar verschil in warmte overdracht in zit ? vraag me alleen af hoeveel..

Affijn ik heb nu een "hottub" diy kit bij de hornbach gescoord, (aquarium pomp, slang en koperenbuis..)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 11-04-2020 19:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Koffie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:07:
Zijn er nog zwemmertjes hier die hun zwembad geautomatsieerd hebben?
Jarenlang heb ik Pimatic gebruikt voor alles wat los en vast zat, inmiddels volledig over op Home Assistant.
De overstap naar Home Assistant voor mijn zwembad was na het zwemseizoen vorig jaar. Het werkt allemaal wel, maar nu het seizoen begint kom ik er achter waar nog finetuning ligt.

Gebruiken jullie iets, zo ja deel je tips en tricks :)

[Afbeelding]
Alle info mbt temperaturen. Saat de pomp uit dan zie je de laatst opgeslagen temperatuur bij uitzetten van de pomp. Staat de pomp aan, dan zie je de temperatuur van het water bij starten van de pomp (lees: 5 minuten na starten van de pomp voor een realistisch beeld).

[Afbeelding]
Alles wat met de pomp en zoutelektrolyse te maken heeft. Wanneer er voor de huidige dag, een geplande tijd voor de pomp (of zoutelektrolyse) is dan zie je die tijden. Anders niet.
Pompsnelheid is verdeeld in de stappen 30Hz , 35Hz, 40Hz, 45Hz, 50Hz en OFF, De pulldown word zowel gebruikt om de snelheid te beinvloeden als om aan te geven wat de huidige stand is.

[Afbeelding]
Ik heb LED lampen met 17 voorgeprogrammeerde standen. Als je de lamp aanzet gaat hij naar de stand waarin hij uit ging. Zet je de lamp enkele seconden na uitzetten weer aan dan zal hij naar het volgende programma schieten.
Door bij te houden in welk programma je zit, en alleen via deze manier van kleur te wisselen kun je dus bijhouden wat de kleur van de lamp is, en ook aangeven waar je naartoe wil gaan. De automations zullen er dan zelf voor zorgen dat de lampen net zo vaak aan/uit gaan als nodig is om op die positie te belanden

[Afbeelding]
Settings voor de frequentieregelaar en de lampen (zie uitleg bij de lampen). Hiermee geef ik aan hoeveel minuten de pomp in welke snelheid moet bij aanzetten en wat de snelheid daarna word.
Zoals je ziet gooi ik 'm eerst altijd 5 minuten op full speed en daarna naar 35Hz

[Afbeelding]
Planner voor de pomp. Voor de zoutelektrolyse heb ik een zelfde.Op deze manier kan ik voor elke dag van de week, per uur, aangeven wat de tijden moeten zijn dat er gepompt moet worden.
Even vlug een nachtje 1 of 2 uurtjes erbij is op deze manier ontzettend makkelijk in te plannen.

background van het zwembad is niet mijn zwembad, gewoon stockfoto. Moet er nog eens een mooie eigen foto voor maken. Deze foto is wel mijn zwembad:
[Afbeelding]
Ik ben momenteel bezig hier mee. Ben nu met de FR begonnen ivm overstap naar een 3 fasen pomp.

Heb je meer info mbt het hardware gedeelte, dat is altijd wel interessant! Ben je voor kant en klare oplossingen gegaan? Custom made? hoe stuur/lees je de pomp uit etc...
vso schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:31:

- ph / chloor waarde(s)

Al deze zaken wil ik ook toevoegen. Stap voor stap.

PH / Redox moet je inderdaad eiken, afhankelijk van hoe vaak ligt aan de kwaliteit van de sensor.
Vergis je niet hoe moeilijk een PH / Redox sensor aansluiten is. Kan je bij deze vertellen dat een losse systeem of 2de hands systeem goedkoper is... Maar we zijn Tweakers en ik wil het graag digitaal uit kunnen lezen :D

Zelf heb ik momenteel nog een hand digitale meter en deze eik ik 1x per 2 weken en dan nog is de afwijking niet extreem groot. En dat voor een goedkope digitale meter van Ome Ali.
Eiken kost hooguit 5 min, dus dat is de moeite niet.

Een apart topic zou ideaal zijn, heb ik gelijk een plek om mijn eigen voortgang te delen :)
Daarnaast "vervuilen" we niet te veel dit topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:23:
[...]

Ik ben momenteel bezig hier mee. Ben nu met de FR begonnen ivm overstap naar een 3 fasen pomp.

Heb je meer info mbt het hardware gedeelte, dat is altijd wel interessant! Ben je voor kant en klare oplossingen gegaan? Custom made? hoe stuur/lees je de pomp uit etc...
Ik heb een losse FR van invertek welke tussen de pomp en het stopcontact zit. Deze is analoog (potmeter) of digitaal (verbinden van verschillende terminals) aan te sturen om de frequentie te beinvloeden.
Ik heb een 4 kanaals relay er tussen gezet waarmee ik aanstuur in welke stand/frequentie moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
max ik even inhaken op de zonnecollector discussie?

Ik heb een Intext pure spa+ en heb afgelopen jaar het energieverbruik gemerkt ;-)
Nu wil ik hier zonnecollectoren voor aanschaffen, deze kunnen liggen op het dak van de overkapping waar het bad onder staat.

Nu heb ik begrepen dat ik hier een extra pomp voor nodig heb? Maar hoe sluit ik dit geheel aan op mijn huidige pomp/filter?

De pomp van deze jacuzzi zit extern, maar wel strak tegen het bad aan.
Linkje: https://www.opblaasbareja...2-kg5REAQYBCABEgLAu_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 20:28
nou als je zoiets neerzet https://www.toppy.nl/prod...rpomp-4700-liter-uur.html gewoon in de tuin kan je dan nog normaal in de tuin zitten als de pomp aanstaat of denk je , van nou ik ga maar binnenzitten want dit is echt irritant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie @Jazsie
Gisteren gezocht op hackaday/instructables daar kwam ik wel wat DIY arduino meetdingen tegen ..
https://hackaday.io/proje...swimming-pool-with-mqopen

https://hackaday.io/project/25714-connected-pool-monitor lijkt mij nog het meest intressants

maar kijk eens naar YouTube: Watertester Blue Connect White productvideo - Toppy
persoonlijk vind ik hem wel "duur' voor een 50,- zwembad .. 199,- kost dit ding ... https://www.toppy.nl/prod...ct-slimme-watertester.htm voor jullie wellicht intressant ?l
Met "aanboorzadel" https://www.toppy.nl/prod...0mm-voor-blueconnect.html
Maar prijs technisch is hij wellicht intressant ? alleen om hem te koppelen aan een openhab/domoticz zal niet 1,2,3 simpel zijn (sigfox protocol)

@Frontysco Een pomp "inline" met een andere pomp geeft altijd problemen .. dus 1 pomp per circuit of dit nu zwembad,cv, ofzo is nooit doen .. pompen moeten 100% syncroon zijn om het wel te kunnen en dat zijn ze niet dus .. probleem.

Stel dat je T-fitting er tussen zou kunnen zetten (op in en uit) of beter https://www.zwembadenwebshop.nl/3-weg-kraan (cranenbroek.nl kosten ze 8 euro oid) kan je bv wel een apart ciruit met een kleine opvoer pomp maken die het water door je solar collector spuiten .. en heb je gelijk een "bypass" situatie.

Of je hangt een losse pomp in je spa..
bifi_G60 schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:00:
[...]
nou als je zoiets neerzet https://www.toppy.nl/prod...rpomp-4700-liter-uur.html gewoon in de tuin kan je dan nog normaal in de tuin zitten als de pomp aanstaat of denk je , van nou ik ga maar binnenzitten want dit is echt irritant
vergelijk het met een goedkope (tafel) ventilator kwa geluid. Er zijn (zandfilter) pompen die veel meer geluid maken. Ik heb exact deze 4 jaar inmiddels (filterwatten/bollen) .. nog NUL spijt gehad ..

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 12-04-2020 13:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

Dennahz

Life feels like hell should.

bifi_G60 schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:00:
[...]

Valt wel mee op zich. Je hoeft hem ook niet de hele dag aan te houden hé. Wij hebben hem meestal aan van 10 tot 16u ofzo :)

We hebben nu ook een warmtepomp gekocht die maximaal ~30db geluidsproductie heeft (op 10m afstand), dus ben benieuwd.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:53:
[...]

Valt wel mee op zich. Je hoeft hem ook niet de hele dag aan te houden hé. Wij hebben hem meestal aan van 10 tot 16u ofzo :)

We hebben nu ook een warmtepomp gekocht die maximaal ~30db geluidsproductie heeft (op 10m afstand), dus ben benieuwd.
Erhm .. ik heb met net verdiept in een WP, (nog geen guru)

De WP heeft doorstroming nodig om te functioneren, hierom zit er ook een steker verbinding voor je pomp op. Tenzij je veel stookkosten wilt hebben moet je de pomp 24x7 aan (gaan) zetten. zodat de WP je zwembad op temperatuur kan houden.
Dit is wel een reden om geen WP te halen voor verwarming..

Met solarmatten zet ik de pomp aan zodra de zon schijnt. 10:00 tot 19:00

ps zou radiator / bubbel folie helpen ? om je zwembad op temp te houden ? (langs de wand) .. gek idee wellicht maar verminder de warmte verlies.

@Frontysco zie net een pomp 50,- (1000W) in de aldi folder volgens mij zelf aanzuigend.. beetje overpowered .. tenzij je matten op het dak liggen perfect :)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 12-04-2020 13:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Frontysco schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:05:
max ik even inhaken op de zonnecollector discussie?

Ik heb een Intext pure spa+ en heb afgelopen jaar het energieverbruik gemerkt ;-)
Nu wil ik hier zonnecollectoren voor aanschaffen, deze kunnen liggen op het dak van de overkapping waar het bad onder staat.

Nu heb ik begrepen dat ik hier een extra pomp voor nodig heb? Maar hoe sluit ik dit geheel aan op mijn huidige pomp/filter?

De pomp van deze jacuzzi zit extern, maar wel strak tegen het bad aan.
Linkje: https://www.opblaasbareja...2-kg5REAQYBCABEgLAu_D_BwE
Zo ben ik ook begonnen. Heb deze Spa dus ook gehad maar dan de 4p variant (leuk bad!). Heb de hele motor blok gedeelte los gekoppeld en alles apart aangesloten (in / uit + blower). Je kan eventueel ook gedeelte voor de blower verlengen en enkel de in / uit apart regelen. Scheelt je een blower want die zijn ook niet goedkoop, maar je kan de aansluitstukken als reserve onderdeel kopen/bestellen. Erg handig voor als 2de hands niks te vinden is.

Ander optie is gewoon een dompel/vijverpomp en die erin doen wanneer niemand er in zin en gebruik je de orginele motor blok enkel wanneer het bad in gebruik is. Stuk goedkoper voor elkaar te krijgen.
Het is maar wat je wilt.
vso schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:41:
@Koffie @Jazsie
Gisteren gezocht op hackaday/instructables daar kwam ik wel wat DIY arduino meetdingen tegen ..
https://hackaday.io/proje...swimming-pool-with-mqopen

https://hackaday.io/project/25714-connected-pool-monitor lijkt mij nog het meest intressants

maar kijk eens naar YouTube: Watertester Blue Connect White productvideo - Toppy
persoonlijk vind ik hem wel "duur' voor een 50,- zwembad .. 199,- kost dit ding ... https://www.toppy.nl/prod...ct-slimme-watertester.htm voor jullie wellicht intressant ?l
Met "aanboorzadel" https://www.toppy.nl/prod...0mm-voor-blueconnect.html
Maar prijs technisch is hij wellicht intressant ? alleen om hem te koppelen aan een openhab/domoticz zal niet 1,2,3 simpel zijn (sigfox protocol)

@Frontysco Een pomp "inline" met een andere pomp geeft altijd problemen .. dus 1 pomp per circuit of dit nu zwembad,cv, ofzo is nooit doen .. pompen moeten 100% syncroon zijn om het wel te kunnen en dat zijn ze niet dus .. probleem.

Stel dat je T-fitting er tussen zou kunnen zetten (op in en uit) of beter https://www.zwembadenwebshop.nl/3-weg-kraan (cranenbroek.nl kosten ze 8 euro oid) kan je bv wel een apart ciruit met een kleine opvoer pomp maken die het water door je solar collector spuiten .. en heb je gelijk een "bypass" situatie.

Of je hangt een losse pomp in je spa..

[...]
vergelijk het met een goedkope (tafel) ventilator kwa geluid. Er zijn (zandfilter) pompen die veel meer geluid maken. Ik heb exact deze 4 jaar inmiddels (filterwatten/bollen) .. nog NUL spijt gehad ..
Die Blue Connect is leuk ding, alleen de sensor die 100,-- + kost moet je ieder 2 zwemseizoen vervangen...
Duur en geen Tweaker gehalte dus heb ik gelijk links laten liggen. Maar perfect voor iemand die direct werkend iets wilt hebben.

De genoemde DIY links ken ik, heb mij al enige tijd erin verdiept. Die temp sensor ( DS18B20 ) ga ik ook gebruiken voor temperatuur meting maar dan in ander vorm voor op een aanboorzadel op de 50mm leiding :)
vso schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:09:
[...]

Erhm .. ik heb met net verdiept in een WP,

De WP heeft doorstroming nodig om te functioneren, hierom zit er ook een steker verbinding voor je pomp op.
en tenzij je veel stookkosten wilt hebben moet je de pomp 24x7 aan (gaan) zetten. zodat de WP je zwembad op temperatuur kan houden.

ps zou radiator / bubbel folie helpen ? om je zwembad op temp te houden ? (langs de wand) .. gek idee wellicht maar verminder de warmte verlies.

@Frontysco zie net een pomp 50,- (1000W) in de aldi folder volgens mij zelf aanzuigend.. beetje overpowered .. tenzij je matten op het dak liggen perfect :)
Heb enkel WP want geen plek voor zonnecollectoren, Het op temperatuur brengen kost het meeste stroom. Daarna enkel het bad op water houden kost beduidend minder stroom.
Hoe beter het bad geisoleerd is hoe lager het stroom vebruik, goed afdekken is heel belangrijk om de warmte binnen te houden.

Mijn WP heeft geen stekker maar een flow switch ingebouwd en gaat dus enkel aan wanneer de pomp draait. Verschilt per WP hoe de aansturing/aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Thanks voor de reacties! Zou de huidige pomp het aankunnen om de collectoren op de overkapping met te nemen in het circuit, of word dat te zwaar?

Anders begrijp ik dat een 3-weg kraan de oplossing zou zijn.
1 extra pomp er tussen, de huidige pomp aansluitingen verlengen, kraan ertussen en klaar?

Moet ik bij de 3-weg kraan nog ergens opletten, kunnen beide stromen half half? Of beter echt 1 Stroom naar het bad toe?

Nog tips om de in of uitvoer te gebruiken, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@Frontysco Gaat niet werken, moet aparte pomp voor komen. Heb ik al getest voor je :)

3-weg is een oplossing, niet half open maar ieder keer 1 pomp gebruiken (of spa pomp of pomp voor de zonnecollectoren).

Altijd de uitvoer gebruiken, deze zit op het laagste punt + de filter zit erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Jazsie schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:42:
@Frontysco Gaat niet werken, moet aparte pomp voor komen. Heb ik al getest voor je :)

3-weg is een oplossing, niet half open maar ieder keer 1 pomp gebruiken (of spa pomp of pomp voor de zonnecollectoren).

Altijd de uitvoer gebruiken, deze zit op het laagste punt + de filter zit erop.
Topper!
Heb jij toevallig ook dezelfde Spa?
Maar eens gaan meten wat de aansluitingen moeten zijn en dan gaan knutselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@Frontysco Ik had het zelfde bad maar dan 4p.

Het is goed te maken vooral omdat je de aansluitkoppelingen gewoon kan kopen. Je kan het bad dus gewoon netjes origineel laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
vso schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:09:
[...]

Erhm .. ik heb met net verdiept in een WP, (nog geen guru)

De WP heeft doorstroming nodig om te functioneren, hierom zit er ook een steker verbinding voor je pomp op. Tenzij je veel stookkosten wilt hebben moet je de pomp 24x7 aan (gaan) zetten. zodat de WP je zwembad op temperatuur kan houden.
Dit is wel een reden om geen WP te halen voor verwarming..

Welke bedoel je? Zie m niet op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:44:
Die Blue Connect is leuk ding, alleen de sensor die 100,-- + kost moet je ieder 2 zwemseizoen vervangen...
Duur en geen Tweaker gehalte dus heb ik gelijk links laten liggen. Maar perfect voor iemand die direct werkend iets wilt hebben.
los die zender 100,- :? :( dat is dan te "duur" ..

Als die probe's maar x tijd meegaan hmmm ..
De genoemde DIY links ken ik, heb mij al enige tijd erin verdiept. Die temp sensor ( DS18B20 ) ga ik ook gebruiken voor temperatuur meting maar dan in ander vorm voor op een aanboorzadel op de 50mm leiding :)
Nu ja ik zou 5 temp metingen ofzo willen hebben misschien wel meer.. (zoiezo meer wegens een bbq/smoker maar dat is een ander verhaal.)

Die aanboor zadel is handig als je vaste leidingen hebt .. dat heb ik dan zelf weer niet. teminst niet veel ..
Heb enkel WP want geen plek voor zonnecollectoren, Het op temperatuur brengen kost het meeste stroom. Daarna enkel het bad op water houden kost beduidend minder stroom.
Hoe beter het bad geisoleerd is hoe lager het stroom vebruik, goed afdekken is heel belangrijk om de warmte binnen te houden.

Mijn WP heeft geen stekker maar een flow switch ingebouwd en gaat dus enkel aan wanneer de pomp draait. Verschilt per WP hoe de aansturing/aansluiting is.
@Frontysco flowswitch/stekker zelfde idee met WP ..

Tja als ik genoeg geld zou hebben zou ik denk een heel nieuw huis kopen met genoeg ruimte voor een ingebouwd zwembad .. en zonnecollectors achter PV panelen (zoiezo een leuk project voor de schuur dak)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:06:
[...]
Toch weer ff opgezocht : dit zijn ze: https://www.nikoi.nl/cata...lagoon+automatische+kraan
Prijzig, maar bij mijn weten de goedkoopste in zijn soort. China (iig een paar jaar terug toen ik er mee bezig was) ha uberhaupt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Iemand ervaring met een solarmat op een dubbelwandig poly dak plaat? Kunnen die het gewicht van een dergelijke mat aan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9SmF2XPfQ-k1cBHFfEIQ_QGByU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNqJLNSkE0oYEJGVRShKXvKl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:06
Deze week heb ik het volgende zwembad gekocht: INTEX Ultra XTR Frame Pool 549 x 274 x 132cm. In dit zwembad gaat zo'n 17m3 water. Bij dit zwembad zit een zandfilterpomp van Intex geleverd die 4m3/u rond pompt.

Om het zwembad te verwarmen heb ik een EPDM mat aangeschaft van ongeveer 6 bij 0,8 meter. Deze mat komt op het dak van de garage te liggen. De hoogte is 3m. Dit is ook gelijk de maximale opvoerhoogte van de pomp. Hierdoor verwacht ik dat de pomp niet voldoende capaciteit heeft om het water eens in de 4 uur rond gepompt te hebben als ik het hierdoor stuur.

ik zit met twee vragen:

1) Wat is een geschikte pomp op dit zwembad rond te pompen en te verwarmen?
2) Is 1 mat EPD mat van 6 bij 0,8 m voldoende om dit bad op temperatuur te krijgen?

Natuurlijk heb ik al het eea zitten googlen. Heb wel een aantal pompen gevonden die in budget vallen, maar heb geen idee of ze naast de opvoerhoogte ook redelijk stil zijn. Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen

[ Voor 12% gewijzigd door caRe.Ghost op 12-04-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
caRe.Ghost schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:17:
Deze week heb ik het volgende zwembad gekocht: INTEX Ultra XTR Frame Pool 549 x 274 x 132cm. In dit zwembad gaat zo'n 17m3 water. Bij dit zwembad zit een zandfilterpomp van Intex geleverd die 4m3/u rond pompt.

Om het zwembad te verwarmen heb ik een EPDM mat aangeschaft van ongeveer 6 bij 0,8 meter. Deze mat komt op het dak van de garage te liggen. De hoogte is 3m. Dit is ook gelijk de maximale opvoerhoogte van de pomp. Hierdoor verwacht ik dat de pomp niet voldoende capaciteit heeft om het water eens in de 4 uur rond gepompt te hebben als ik het hierdoor stuur.

ik zit met twee vragen:

2) Is 1 mat EPD mat van 6 bij 0,8 m voldoende om dit bad op temperatuur te krijgen?

Natuurlijk heb ik al het eea zitten googlen. Heb wel een aantal pompen gevonden die in budget vallen, maar heb geen idee of ze naast de opvoerhoogte ook redelijk stil zijn. Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen
Wij hebben sinds vorige zomer de ronde variant 488cm ( = ± 19m³ ) van deze Intex Ultra XTR lijn . Hierbij zat de standaard zandfilterpomp van 4m³. Wij hadden er 3 Intex matjes naast liggen ( op de grond ). Debiet was wel oké maar volgens mij niet voldoende om het 3m de lucht in te krijgen.

Afgelopen winter de 10m³ variant gekocht omdat we deze keer de matjes ook op het tuinhuis gaan leggen en zeker willen toekomen qua pompvolume. Denk persoonlijk dat 4m³ te weinig gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:48:
[...]

Toch weer ff opgezocht : dit zijn ze: https://www.nikoi.nl/cata...lagoon+automatische+kraan
Prijzig, maar bij mijn weten de goedkoopste in zijn soort. China (iig een paar jaar terug toen ik er mee bezig was) ha uberhaupt niets.
Zou je niet met een servo 25kg ofzo de klep kunnen draaien ?
Bij ome ali is de servo 8 euro, en de klep bij cranenbroek is ook ongeveer die prijs ..
Frontysco schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:58:
Iemand ervaring met een solarmat op een dubbelwandig poly dak plaat? Kunnen die het gewicht van een dergelijke mat aan? [Afbeelding]
Ligt er aan 1L water is 1 kg, denk dat het gewicht geen issue is. maar eerder wind/storm bestendigheid.
Zelf zou ik echter onder de heldere variant bevestigen .. ipv erop. dan heb je geen last van wind en is je mat vele malen effectiever ..
caRe.Ghost schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:17:
Denk dat je eerder moet gaan bedenken (lees ons vertellen) "hoe" je pomp gaat draaien .. en hoe alles aangesloten word. als jij een pomphuis maakt en de pomp 24x7 gaat draaien, is de pomp wellicht goed genoeg. (normaal wil je minimaal in een uur/2 uur 100% water circulatie hebben )..
- filtermedia (zand, watten) maakt ook veel uit ..
- hoeveel mensen zwemmen erin
- hoe "Schoon" ga je het houden..

ik denk dat je na 1 seizoen snel tot de conclusie komt, dat je
- chloor, ph automagisch wilt doen.
- zwembad robot (vanaf 6 kuub p/u pomp)

investeer eerst maar eens in een zeil, bubbel isolatie folie .. en een chloor dispenser .. en een schepnet en borstel .. en sterk advies om die pomp minimaal 2x rond te laten pompen per dag .. dus 8 tot 10 uur per dag de pomp aan. en liever 10 dan 7 uur zeg maar.
NEE en vergeet niet een bypass ertussen te zetten (ook de 4 kuub pomp is wellicht erg ondermaat.)
je wilt minimaal 3x tot 4x aanschaffen
- beter zou zijn als je het achter "glas" legt (zie reactie op @Frontysco )
- vergeet niet een bypass set.

Om dit "kracht' bij te zetten: mijn zwembad is een 305cm rond .. 4,8 kuub met een epd/pvc solarmat .. van 6x0,8. Per meter zou het 1 kuub 1 graad per uur .. Dit is erg erhm .. optimaal. Wil niet zeggen dat hij niet werkt .. sterker nog soms moeten we hem uitzetten wegens 'te warm" .. afgelopen zomer 2 a 3x gebeurt .
maar voornamelijk houden we het bad net geschikt voor onze kids ..

Als je de oppervlakte niet hebt voor 18/24m2 aan "verwarmingsmat" onder "glas" kan je wellicht eerder denken aan een Mat + wp ..

ps zaken ..
Als je hem ingraaft/opzet doe je je zelf een lol en doe isolatie op de bodem eps120 + blauwe isolatie mat tegels van intex .. langs de wand is ook nog prettig .. zie @Jazsie posts hierboven met zijn WP ervaring .. en opmerking met isolatie ..

Een slangwaterpas .. (google het) .. is ook erg prettig je zwembad niet waterpas hebben is geen pretje zeker met deze "grote" ..
stil tja .. het helpt enorm als je een "pomp" huisje bouwt, doe er gelijk je chemicalen, handleiding(en) en andere meuk in .. beetje geluidsisolatie om de pomp heen.. ps als je het "vast" bouwt .. zorg dat je wel je vorst bestendig bouwt. een donker hok voorkomt ook dat in je pomp een algenexplosie bevat. vergeet niet de backwash !

Stil ? hmmm .. zoek op lucht "compressor" stil krijgen .. idee-en zat. voor nu zou ik me niet 1,2,3 druk maken

Opvoer hoogte is gerelateerd aan motorkracht, slanglengte en andere meuk .met de huidige pomp een uitdaging (niet combineren met hele sterke pomp !!!) vergeet niet dat solarmatten overdruk ook niet tof vinden .. wat gelukkig redelijk regelbaar is met een bypass ..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 12-04-2020 23:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
vso schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:17:
[...]

Zou je niet met een servo 25kg ofzo de klep kunnen draaien ?
Bij ome ali is de servo 8 euro, en de klep bij cranenbroek is ook ongeveer die prijs ..

[...]
Marktplaats in de gaten houden helpt ook.
Zie wel vaker elektrische 3-weg kranen te koop staan voor 25 a 50,-- de stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:12:
[...]

Marktplaats in de gaten houden helpt ook.
Zie wel vaker elektrische 3-weg kranen te koop staan voor 25 a 50,-- de stuk...
goeie tip,

Persoonlijk ben eerder benieuwd hoeveel "kracht" ervoor nodig en of je zelf een servo erop kan modden
dit omdat ik in huis ook MV diy kleppen ga plaatsen .. zwembad is pure hobby .. en ik wil daar nu de kosten laag houden ..

ik denk toch dat ik overstap op EPDM matten, met plexiglas eroverheen .. (gaat prijzig worden)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@vso Dat lukt prima met een goede servo. Alleen een goede servo kost ook geld en zit je met kosten ook aan een 2de handse...

EPDM met plexiglas? Last van wind of te weinig oppervlakte voor genoeg EPDM matten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:22:
[...]

goeie tip,

Persoonlijk ben eerder benieuwd hoeveel "kracht" ervoor nodig en of je zelf een servo erop kan modden
dit omdat ik in huis ook MV diy kleppen ga plaatsen .. zwembad is pure hobby .. en ik wil daar nu de kosten laag houden ..

ik denk toch dat ik overstap op EPDM matten, met plexiglas eroverheen .. (gaat prijzig worden)
De kracht zal meevallen zolang je geen waterdruk het. Kun je eens wat linken naar de servo's waar je het over hebt? Ben wel benieuwd hoe je het voor je ziet namelijk.
Ik heb redelijk wat bestaande kleppen ertussen zitten, dus die aanpassen zou makkelijker/goedkoper zijn dan iets nieuws ertussen doen.
Sowieso wil ik echt eens een keer mijn hele natte ruimte opnieuw doen: ik heb een betonnen put van 1m bij 1m die voor de helft onder maaiveld niveau in de grond zit. Aanvoer en retour van de leiding zit in de put.
In de put heb ik alles zitten:
- filterpomp
- Zoutcel
- Bypass
- Frequentieregelaar
- waste

Eigenlijk wil ik alle leidingen eruit rukken en opnieuw beginnen. Het is inmiddels een aardige spaghetti en er zitten wat design foutjes in.
Op zo'n moment kun je dan alles precies maken zoals je wil en alle leuke snufjes er tussen proppen. Zo wi ik er nog steeds een flowmeter tussen doen om het aantal liters te tellen zodat ik weet of ik teveel of te weinig heb gepompt die dag.

Maarja .. kost je een weekend en een aardige duit aan buizen, bochten, lijm, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie op 13-04-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:06:
@vso Dat lukt prima met een goede servo. Alleen een goede servo kost ook geld en zit je met kosten ook aan een 2de handse...

EPDM met plexiglas? Last van wind of te weinig oppervlakte voor genoeg EPDM matten?
3 kleppen minimum .. 75, - vind ik een leuke prijs :) zeker omdat je dan nog de rest moet bedenken ..

Epdm --> last van katten en wind, "genoeg" oppervlakte .. :) althans nog wel we willen van "opzet" tzt naar metaal + ingraven. en die zijn 3 a 4 kuub groter. en ik ben niet tevreden over de "efficientie" ..
Koffie schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:24:
[...]

De kracht zal meevallen zolang je geen waterdruk het. Kun je eens wat linken naar de servo's waar je het over hebt? Ben wel benieuwd hoe je het voor je ziet namelijk.
De link

https://nl.aliexpress.com...Amf5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ik denk dat als je de plastic hendel vervangt door een metalen variant of tandwiel .. of combo
Als je borstelloze variant gebruikt kan je namelijk nog handmatig. 3-weg kleppen zijn eigenlijk 4 weg.
Ik heb redelijk wat bestaande kleppen ertussen zitten, dus die aanpassen zou makkelijker/goedkoper zijn dan iets nieuws ertussen doen.
Sowieso wil ik echt eens een keer mijn hele natte ruimte opnieuw doen: ik heb een betonnen put van 1m bij 1m die voor de helft onder maaiveld niveau in de grond zit. Aanvoer en retour van de leiding zit in de put.
In de put heb ik alles zitten:
- filterpomp
- Zoutcel
- Bypass
- Frequentieregelaar
- waste

Eigenlijk wil ik alle leidingen eruit rukken en opnieuw beginnen. Het is inmiddels een aardige spaghetti en er zitten wat design foutjes in.
Op zo'n moment kun je dan alles precies maken zoals je wil en alle leuke snufjes er tussen proppen. Zo wi ik er nog steeds een flowmeter tussen doen om het aantal liters te tellen zodat ik weet of ik teveel of te weinig heb gepompt die dag.

Maarja .. kost je een weekend en een aardige duit aan buizen, bochten, lijm, etc.
ja zembad zooi is niet goedkoop, flowmeter .. ik ben "bang" dat je een (lees relatief) enorme druk verlies er door zou hebben ..dit omdat het water tegen de schoep aan "slaat"
dan is is er 1 die meet "of" er flow is zoais @jazsie beschreef wellicht minder belastend. of een druk meter.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@vso:
Een flowmeter geeft geen drukverlies, iig de hoeveelheid is te verwaarlozen. Heb hier een flowmeter liggen die ik nog moet monteren. Registratie is door een hall sensor en is er dus zo goed als geen wrijving.

Flowmeter kan erg handig zijn, want dan kan ik de pomp zo laag mogelijk laten draaien en toch de minimale filtertijd halen. Behalve dat je handige informatie hebt, bespaar je ook nog eens stroom. En met een pomp van 1000 watt verbruik voor de pomp gaat het snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Voor extra hulp ook de vraag maar eens uitgezet bij 2 zwembadshops. Hoe kan ik solar matten gebruiken bij m'n Intext Spa.

Beide komen terug met een soortgelijk antwoord dat het niet kan. Ik had al een voorzetje gedaan met een extra pomp en 3-weg kraan.

Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar @vso zijn oplossing, een simpel dompelpompje direct in de spa als niemand erin zit. Dat is denk het gemakkelijkst te realiseren.

Hoe zijn de ervaringen met een solar dome/bol? Het is maar 1100 liter water wat hoeft worden verwarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@Frontysco:
Het kan zeker, zelf ook gedaan maar het is alles behalve standaard. Je bent op dat gebied op je zelf gewezen.

Maar idd zoals ik al aankaarte (en @vso ook) is het goedkoper om een pomp te plaatsen wanneer bad niet in gebruik is om zo temperatuur op niveau te houden en de bestaande enkel gebruiken wanneer men erin zit :).

Weet niet welk temperatuur je normaal je Spa hebt (bij mij was dat rond de 38gr) maar houd rekening op toch wel een flinke solar mat... een zwembad doet men meestal verwarmen tot max 30gr en dat is al aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Thanks @Jazsie .
Is het trouwens mogelijk om een ombouw om de controle unit te bouwen om het geluid te verminderen? De blower maakt best een hoog stofzuiger geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Frontysco schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:07:
Voor extra hulp ook de vraag maar eens uitgezet bij 2 zwembadshops. Hoe kan ik solar matten gebruiken bij m'n Intext Spa.

Beide komen terug met een soortgelijk antwoord dat het niet kan. Ik had al een voorzetje gedaan met een extra pomp en 3-weg kraan.

Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar @vso zijn oplossing, een simpel dompelpompje direct in de spa als niemand erin zit. Dat is denk het gemakkelijkst te realiseren.

Hoe zijn de ervaringen met een solar dome/bol? Het is maar 1100 liter water wat hoeft worden verwarmd.
Tja ga je voor elk product vragen of het "handig" is ? laat ik je dan ff afsnijden/onderbreken.

In principe zou je gewoon slang op je terras neer kunnen leggen en water erdoor pompen, spuit je het zwart verhoog je het effect, en zorg je dat de wind er geen vat op heeft verhoog je het effect nog meer.. het is niet alleen de zon maar ook de warmte die de "omgeving" heeft.
In ons "nederlands" sprekende landvlak staat de zon schuin, en hebben we over het algemeen koele wind. dus wat niet belicht word word minder warm.

Pak bv de 20,- kostende mat van intex .. werkt het ? ja .. voor een spa wil je er wellicht 2 om de temperatuur aangenamer te maken..

nu weet ik niet of dat ding wat jij en @Jazsie hebben "modbaar" is . anders zou je het ook gewoon kunnen aanpassen .. in dit geval denk ik bv dat je de bedienings console wellicht "verlengt" zodat je meer ruimte krijgt .. als het paneel met draadjes vast zit .. dan ben je al 75% klaar .. met 5m kan je kabels verlengen een uitdaging krijgen maar een meter ? moet wel lukken ..
Frontysco schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:33:
Thanks @Jazsie .
Is het trouwens mogelijk om een ombouw om de controle unit te bouwen om het geluid te verminderen? De blower maakt best een hoog stofzuiger geluid.
dus gewoon openschroeven .. en kijk eens naar lucht compressor stiller maken (google) is vaak een kwestie van de aanzuig pijp "verlengen" .. met een paar 90 graden bochten.. (niet te klein dimensioneren)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 13-04-2020 15:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@vso & @Frontysco:
Bedieningspaneel zit op het "blok". Kan je niet effe verlengen. En er zit geen luchtcompressor in maar echt een blower. Deze maakt inderdaad een stofzuiger geluid. Je kan wel de unit compleet verder weg zetten maar dan kan je het niet meer bedienen wanneer je erin zit dus of je dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 08:34
Dit weekend ook weer eens ons Intex (3m diameter) opgezet en gevuld.
We hebben er ook een dekzeil bij tegen de blaadjes etc, maar sinds dit jaar zakt het zeil in het zwembad.
Hij blijft wel rondom de rand heen zitten, maar het middenstuk zakt weg in het water waardoor de kleine blaadjes en dergelijke door de kleine gaatjes heen zakken.

Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij blijft drijven? Iemand wel eens meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:47:
@vso & @Frontysco:
Bedieningspaneel zit op het "blok". Kan je niet effe verlengen. En er zit geen luchtcompressor in maar echt een blower. Deze maakt inderdaad een stofzuiger geluid. Je kan wel de unit compleet verder weg zetten maar dan kan je het niet meer bedienen wanneer je erin zit dus of je dat wilt?
zo te zien is het een simpel display, kan je die "kop" er niet af schroeven ?? tja lijkt me erg sterk dat je die niet kan aanpassen .. zeg niet dat het simpel zal zijn :) maar waar een wil is een weg.

Overgens ik zou eerst eens een tijdje genieten van het ding voordat ik ga "modden/hacken/tweaken"
Freez schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:23:
Dit weekend ook weer eens ons Intex (3m diameter) opgezet en gevuld.
We hebben er ook een dekzeil bij tegen de blaadjes etc, maar sinds dit jaar zakt het zeil in het zwembad.
Hij blijft wel rondom de rand heen zitten, maar het middenstuk zakt weg in het water waardoor de kleine blaadjes en dergelijke door de kleine gaatjes heen zakken.

Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij blijft drijven? Iemand wel eens meegemaakt?
ik heb bubbeltjes folie en sindsdien nooit meer last van dit gelazer .. :) die gaten zijn om het water te laten luchten (anders gaat het dood/stinken .. dus ..

@XeNeRgY ik kreeg 2,5 m (rond) met een mat van 1 vierkante meter op 28 tot 34 graden .. dus ja het is mogelijk maar je resultaat zal varieren per product zie de reactie op @Frontysco in deze post

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 13-04-2020 18:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:44:
Zo ben ik ook begonnen. Heb deze Spa dus ook gehad maar dan de 4p variant (leuk bad!). Heb de hele motor blok gedeelte los gekoppeld en alles apart aangesloten (in / uit + blower). Je kan eventueel ook gedeelte voor de blower verlengen en enkel de in / uit apart regelen. Scheelt je een blower want die zijn ook niet goedkoop, maar je kan de aansluitstukken als reserve onderdeel kopen/bestellen. Erg handig voor als 2de hands niks te vinden is.

Ander optie is gewoon een dompel/vijverpomp en die erin doen wanneer niemand er in zin en gebruik je de orginele motor blok enkel wanneer het bad in gebruik is. Stuk goedkoper voor elkaar te krijgen.
Het is maar wat je wilt.
Ik heb precies hetzelfde bad als @Frontysco en ben ook op zoek naar een oplossing. Bedoel je te zeggen dat je de in/uit van de Intex jacuzzi niet meer gebruikt en deze op een losse pomp koppelt zodat je daar de zonnematten aan kunt koppelen? Bubbels gaat dan wel via de originele blower.

Ik snap niet dat de pomp van Intex zelf niet uit kan of alleen aanspringt als er bijverwarmd moet worden.

Is jullie gevoel wel dat het water dat uit de solarmatten komt 30C plus is? Anders koelt het alsnog af :+

Edit: ik reageerde blijkbaar niet op het meest recente bericht. Zal de aanvullende info eens doornemen.

[ Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 13-04-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
vso schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:07:
[...]

ik heb bubbeltjes folie en sindsdien nooit meer last van dit gelazer .. :)
Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of we dat nog ergens hebben liggen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Freez schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:12:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of we dat nog ergens hebben liggen (y)
https://www.vidaxl.nl/e/8...HXujv69ZG1KIaAqxcEALw_wcB

dit bedoel ik he

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Laatste advies vraag.

Pomp: https://www.a2koi.nl/aquaforte-o-8500-filterpomp.html
Waarom? klein en makkelijk in het bad "te gooien". Lijkt mij voldoende debiet

Solarmat: https://www.zwembadstore.com/solar-collector-300x68-cm.html
Waarom?: Afmeting van het dak, bad zelf is 1200 liter, zou hiermee een stukkie moeten komen.

Slangen: https://www.zwembadstore....38-mm-6-meter-op-rol.html
Mooie lengte

Ga ik hier spijt van krijgen? Mis ik iets?

Kan niet wachten op het badje weer op te zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Frontysco schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:11:
Laatste advies vraag.

Waarom?: Afmeting van het dak, bad zelf is 1200 liter, zou hiermee een stukkie moeten komen.

Mooie lengte

pomp bla bla 1000 (30,- bij hornbach) moet je wel verloop van x naar 32/38mm hebben
slang 6m 16,95 bij zelfde toko ,,
Voor 120,- heb ik de de solarmat van 6m .. (let op dat je wel epdm neemt en niet pvc

8 kuub is veel te veel "kracht" matten gaan tot 6 kuub oid .. tenzij je 6 meter hoog moet :) maar je slangen zijn niet UV bestendig .. dus je doet er wijs aan ze eventueel ff met spuitverf te beschermen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
vso schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:19:
[...]

pomp bla bla 1000 (30,- bij hornbach) moet je wel verloop van x naar 32/38mm hebben
slang 6m 16,95 bij zelfde toko ,,
Voor 120,- heb ik de de solarmat van 6m .. (let op dat je wel epdm neemt en niet pvc

8 kuub is veel te veel "kracht" matten gaan tot 6 kuub oid .. tenzij je 6 meter hoog moet :) maar je slangen zijn niet UV bestendig .. dus je doet er wijs aan ze eventueel ff met spuitverf te beschermen :)
Noob vraag: Bij de mat staat: 10.000 liter per uur max, dan zit ik met 8 kuub toch veilig? Daarbij dat hij nog ~2 meter omhoog moet?

Solarmat van 6 meter kan ik niet kwijt op m'n overkapping, vandaar de 3 meter ( 5 is max)

EPDM/PVC: Dit zie ik nergens terug bij geen enkele webshop waar het materiaal van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@Frontysco @vso een solarmat is alleen een bij verwarming lijkt me? Stel dat dit nu op je dak ligt en je een jacuzzi op 38C wilt krijgen en houden dan ben je extreem afhankelijk van de zon, als je het al redt.

Dan krijg je dus zowel de normale pomp/verwarming en de solarmat+dompelpomp ernaast.

Probleem blijft dan dat de Intex pomp 24/7 aan moet blijven omdat deze anders niet kan verwarmen.

Ik kijk zelf naar deze oplossing (dus heel benieuwd hoe het in de praktijk werkt!). Maar ook maar een eenvoudige warmtepomp. Als je met een pomp van 400€ je jacuzzi warm kan houden met bijna geen stroomkosten heb je dat er na een paar maanden al uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Frontysco schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:24:
[...]

Noob vraag: Bij de mat staat: 10.000 liter per uur max, dan zit ik met 8 kuub toch veilig? Daarbij dat hij nog ~2 meter omhoog moet?

Solarmat van 6 meter kan ik niet kwijt op m'n overkapping, vandaar de 3 meter ( 5 is max)

EPDM/PVC: Dit zie ik nergens terug bij geen enkele webshop waar het materiaal van is?
Ik heb diverse matten gehad over de jaren heen, epdm = meer rubber achtig en pvc = plastic.

Tja je merkt het als je het in je handen hebt .. ik heb nu een pvc mat van 120,- slecht te lijmen/reparatie .. de advertentie was destijds "kan blijven liggen op het dak" .. 3 jaar verder en we merken nu de 2de lekkage op .. of het winter/vogel of iets anders is .. dunno .. ik zag ergens een doos van 24m epdm met reparatie meuk erbij .. denk dat we die gaan bestellen (prijs en site weet ik niet meer)

Je hebt geen 10kuub per uur nodig, 2 a 3 meter omhoog ..4 of 6 kuub maar goed .. .je keuze :) is meer advies.
XeNeRgY schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:42:
@Frontysco @vso een solarmat is alleen een bij verwarming lijkt me? Stel dat dit nu op je dak ligt en je een jacuzzi op 38C wilt krijgen en houden dan ben je extreem afhankelijk van de zon, als je het al redt.

Dan krijg je dus zowel de normale pomp/verwarming en de solarmat+dompelpomp ernaast.

Probleem blijft dan dat de Intex pomp 24/7 aan moet blijven omdat deze anders niet kan verwarmen.

Ik kijk zelf naar deze oplossing (dus heel benieuwd hoe het in de praktijk werkt!). Maar ook maar een eenvoudige warmtepomp. Als je met een pomp van 400€ je jacuzzi warm kan houden met bijna geen stroomkosten heb je dat er na een paar maanden al uit.
Het is inderdaad bijverwarming en ja je bent afhankelijk van de zon, maar je kan ook een vuur/gas oplossing nemen ..

ik kan je alleen vanuit een zwembad perspectief zeggen, en zwemmen is met mooie (geschikte) dagen prettig als je verwarming hebt .. met "pech" word het soms te warm ..

ik zou nadenken of je die jacuzzi elke dag gaat gebruiken, zo niet kan je wellicht beter een goedkope filter pomp (cartridge bv) zodat het water relatief schoon kan blijven (algen houden van stilstaand water) ..
als je er gebruik van kan/wilt maken kan je met bijverwarming zeker al een end komen .. de rest je WP laten doen. er zijn ook (dure) pompen die meerdere standen hebben .. @Jazsie heeft een FR (Freqentie Regelding) en afhankelijk van je bijverwarming setup .. kan je al leuke temperaturen halen.

zelf zou ik erg goed nadenken over het "schoonmaak' ritueel .. een zwembad is op zich al uitdagend ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
vso schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:08:
[...]

Ik heb diverse matten gehad over de jaren heen, epdm = meer rubber achtig en pvc = plastic.

Tja je merkt het als je het in je handen hebt .. ik heb nu een pvc mat van 120,- slecht te lijmen/reparatie .. de advertentie was destijds "kan blijven liggen op het dak" .. 3 jaar verder en we merken nu de 2de lekkage op .. of het winter/vogel of iets anders is .. dunno .. ik zag ergens een doos van 24m epdm met reparatie meuk erbij .. denk dat we die gaan bestellen (prijs en site weet ik niet meer)

Je hebt geen 10kuub per uur nodig, 2 a 3 meter omhoog ..4 of 6 kuub maar goed .. .je keuze :) is meer advies.
Advies neem ik graag ter harte, mijn onwetendheid stelt vragen :-)
Ik weet genoeg, ik ga voor rond de 6 kuub een pompje uitzoeken.
Degene die jij voorstelt bij de oranje bouwmarkt heeft maar 1 kuub per uur, dat lijkt me dan weer magertjes of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freez
Hahaha, dank je, ik zou bijna met een rol verpakkingbubbelfolie aan de slag gaan.
Ik wist niet dat dit ook bestond. Toch maar eens kijken om die te bestellen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik heb dit jaar een vlonder gemaakt om de jacuzzi op te zetten. Is wat mooier en heb het idee dat dit 'isoleert' omdat de jacuzzi nu vrij van de grond staat. Nu bedacht ik me net om tussen de balken onder de vlonder EPS platen te stoppen. Deze zitten dan tussen de grond en de vlonder planken waar de jacuzzi op staat. Afkoeling vanuit de grond zou dan ook minder moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Frontysco schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:13:
[...]

Advies neem ik graag ter harte, mijn onwetendheid stelt vragen :-)
Ik weet genoeg, ik ga voor rond de 6 kuub een pompje uitzoeken.
Degene die jij voorstelt bij de oranje bouwmarkt heeft maar 1 kuub per uur, dat lijkt me dan weer magertjes of niet?
klopt .. maar ik ga het door een bbq-ding heen pompen .. ;) maar het goed zoeken scheelt euro's ;) was het bericht

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
vso schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:07:
[...]

zo te zien is het een simpel display, kan je die "kop" er niet af schroeven ?? tja lijkt me erg sterk dat je die niet kan aanpassen .. zeg niet dat het simpel zal zijn :) maar waar een wil is een weg.

Overgens ik zou eerst eens een tijdje genieten van het ding voordat ik ga "modden/hacken/tweaken"

[...]

ik heb bubbeltjes folie en sindsdien nooit meer last van dit gelazer .. :) die gaten zijn om het water te laten luchten (anders gaat het dood/stinken .. dus ..

@XeNeRgY ik kreeg 2,5 m (rond) met een mat van 1 vierkante meter op 28 tot 34 graden .. dus ja het is mogelijk maar je resultaat zal varieren per product zie de reactie op @Frontysco in deze post
Je kan het zeker aanpassen, als je maar handig genoeg bent :).

Maar als je de unit verder weg (ivm geluid) zet en de bedieningspaneel verlengt dan zou ik ook gewoon de in/uit gebruiken met aparte pomp aangezien je dat toch moet verlengen...

Weet niet hoe handig @Frontysco is, het zijn dus allemaal mogelijkheden.
XeNeRgY schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:30:
[...]

Ik heb precies hetzelfde bad als @Frontysco en ben ook op zoek naar een oplossing. Bedoel je te zeggen dat je de in/uit van de Intex jacuzzi niet meer gebruikt en deze op een losse pomp koppelt zodat je daar de zonnematten aan kunt koppelen? Bubbels gaat dan wel via de originele blower.

Ik snap niet dat de pomp van Intex zelf niet uit kan of alleen aanspringt als er bijverwarmd moet worden.

Is jullie gevoel wel dat het water dat uit de solarmatten komt 30C plus is? Anders koelt het alsnog af :+

Edit: ik reageerde blijkbaar niet op het meest recente bericht. Zal de aanvullende info eens doornemen.
Klopt, je gebruikt de Intex pomp/heater niet meer en de in/uit zit dan op je eigen pomp / filter / solarmat.
@vso idee is om met een 3-weg kraan te werken, voordeel van dit is dat je dan kan kiezen wat je wilt gebruiken, de Intex pomp/heater of je zelfbouw gedeelte.

De pomp van de Intex is het probleem niet maar de heater, deze vreet stroom en heeft veel tijd nodig om te verwarmen.

Zelf heb ik een warmtepomp en geen solarmatten (geen plek voor) en zei dus ook al dat je een flinke solar mat moet hebben aangezien zwembaden meestal tot 30gr worden verwarmt en niet 38gr waar meestal een Spa op zit... Spa is wel weer kleiner dus met een goede EPDM mat zou je een eind moeten kunnen komen.
Frontysco schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:11:
Laatste advies vraag.

Mooie lengte

Pomp lijkt me prima, je zit op 8m3 op 2meter hoogte. Zal in de praktijk minder zijn door bochten etc maar nog steeds voldoende.

Solarmat kan ik verder weinig over zeggen want geen ervaring. Goed dat je iig voor flinke overcapaciteit gaat want dat zal je nodig hebben...

Slang is prima, maar je kan goedkoper vinden.
Frontysco schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:24:
[...]

Met 8m3 zit je safe, daarnaast zal het in de praktijk nog minder zijn door bochten etc.
Daarnaast ga je ook bypass plaatsen (neem ik aan) en dus kan je de flow ook nog bijregelen.

Zou effe bellen/contact opnemen en de vraag stellen mbt of het EPDM/PVC is. Normaal als het EPDM is staat het erbij.
XeNeRgY schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:42:

Ben ook benieuwd naar de praktijk. Met veel zon en/of overcapaciteit solar matten moet het wel lukken denk ik zelf.

Zelf heb ik ook gekozen voor een WP oplossing maar dit is puur omdat ik geen plek heb voor solar matten.
Voordeel is dat ik zelfs met een bewolkte dag als vandaag gewooon 38 graden water heb :).

Helaas geen concrete cijfers meer maar mijn energiekosten is echt een stuk lager nu + meer voordeel:

- Intex heater 2200 watt en vebruik net zo veel want is elektrisch en niet WP, mijn WP is 9500 watt maar met een verbruik van 2300 watt.
- Intex deed bij mij 1gr per uur verwarmen. Mijn WP is op 2,5u tijd van 15gr naar 38gr.
- Intex kon temperatuur niet op niveau houden bij paar uur gebruik, liep heel langzaam af bij veel bubble gebruik. Nu geen last ervan.

Tuurlijk de WP kost ook geld, maar ik kijk naar de langere duur.
XeNeRgY schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:33:
Ik heb dit jaar een vlonder gemaakt om de jacuzzi op te zetten. Is wat mooier en heb het idee dat dit 'isoleert' omdat de jacuzzi nu vrij van de grond staat. Nu bedacht ik me net om tussen de balken onder de vlonder EPS platen te stoppen. Deze zitten dan tussen de grond en de vlonder planken waar de jacuzzi op staat. Afkoeling vanuit de grond zou dan ook minder moeten zijn lijkt me.
Foto's! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Hoe groot is die jacuzzi dan wel niet, dat je er een 9,5kw op hebt staan?
Om op temperatuur te houden ben je toch niet zo veel nodig?
Of laat je hem na gebruik afkoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@hendrik12345678:
Rond de 1m3 inhoud :). WP is goed voor 20m3 zwembad meen ik.

Klopt dat ik niet zo een zware nodig heb.
Slaat ook niet vaak aan om het op tenperatuur te houden.
Maar wel erg fijn om snel op temperatuur te komen.

Daarnaast was het meer een geld kwestie, heb deze voor een zeer nette prijs gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@Jazsie Ik neig ook naar een warmtepomp. Die kan naast de jacuzzi staan en is wat minder omslachtig met een solarmat op een schuin dak met dakpannen te leggen of bovenop de veranda.

Mijn beeld is dat meest goedkope warmtepomp, bijvoorbeeld deze of deze een prima optie zou zijn voor dit vraagstuk.

Het verbruik moet ik nog uitrekenen maar zou inderdaad een fractie moeten zijn van de Intex heater. Die heb je denk ik na 1 jaar al terugverdiend.

De foto's van de EPS-vlonder komen, ik moet het nog monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:55:
@Jazsie Ik neig ook naar een warmtepomp. Die kan naast de jacuzzi staan en is wat minder omslachtig met een solarmat op een schuin dak met dakpannen te leggen of bovenop de veranda.

Mijn beeld is dat meest goedkope warmtepomp, bijvoorbeeld deze of deze een prima optie zou zijn voor dit vraagstuk.

Het verbruik moet ik nog uitrekenen maar zou inderdaad een fractie moeten zijn van de Intex heater. Die heb je denk ik na 1 jaar al terugverdiend.

Blijft wel dat je met een losse leiding in je bad zit, of dat je de bestaande leidingen aan moet gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Frontysco schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:57:
[...]

Blijft wel dat je met een losse leiding in je bad zit, of dat je de bestaande leidingen aan moet gaan passen.
Klopt, maar dat zit je met 'jouw oplossing' ook toch? Dan heb je de dompelpomp in het bad liggen. Daar ontkom je denk ik niet aan, tenzij je de Intex pomp+heater helemaal niet meer gaat gebruiken maar dan heb je de bubbels ook niet meer.

Het mooiste is de warmtepomp direct op op de Intex leidingen op het zwembad zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:55:

Neem niet die (blauwe) HotSplash. Dat is echt een herriemaker. Ga je spijt van krijgen als je deze koopt...

De intex heater is 2.2kw. Je zou dus een verglijkbare of hoger moeten nemen. Persoonlijk zou ik een stapje hoger gaan.
De Easyjet 2 zou kunnen. Houd wel rekening mee dat de Verwarmingscapaciteit bij 15°C 1.8kw is en dus in feite lager dan de Intex heater (kort door de bocht).

Heel belangrijk is de maximale temperatuur. Je moet een WP hebben die geen limit of waar je de max temperatuur limit kan weghalen of hoger zetten. Mijn WP heeft een limit van 40 graden.
Vraag dit dus goed na.

Een WP die stopt bij 32gr heb je ook niet veel aan...

Hier staat de WP ook gewoon naast het bad (heb geen grote tuin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Jazsie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:44:
@hendrik12345678:
Rond de 1m3 inhoud :). WP is goed voor 20m3 zwembad meen ik.

Klopt dat ik niet zo een zware nodig heb.
Slaat ook niet vaak aan om het op tenperatuur te houden.
Maar wel erg fijn om snel op temperatuur te komen.

Daarnaast was het meer een geld kwestie, heb deze voor een zeer nette prijs gekocht.
Hoe gaat dit dan als het water op temperatuur is?
Gaat hij dan niet continu aan/uit? Omdat het vermogen te groot is, of is het een inverter

Heb je misschien ook foto’s hoe je het hebt aangesloten?

Wat zijn je ervaringen ermee? Bespaar je elektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@Jazsie Bedankt. Ik moet me nog goed gaan verdiepen in de warmtepomp wereld. Zag inderdaad bij sommigen een max aantal graden. Dat moet wel op 37C kunnen anders heeft het geen zin. Als het een oplossing is die prima kan werken vind ik het in elk geval de moeite waard me er verder in te verdiepen welke dan qua keuze de beste optie is en de terugverdientijd te berekenen.

Heb jij de warmtepomp direct op de jacuzzi aansluiting gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
hendrik12345678 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:13:
[...]

Hoe gaat dit dan als het water op temperatuur is?
Gaat hij dan niet continu aan/uit? Omdat het vermogen te groot is, of is het een inverter

Heb je misschien ook foto’s hoe je het hebt aangesloten?

Wat zijn je ervaringen ermee? Bespaar je elektriciteit?
Slaat niet vaak aan. Niet echt bijgehouden maar zou zeggen om het uur? meestal voor en minuut of 10-15.
Ligt ook aan het weer.

WP heeft een timer dus kort achter elkaar aan/uit is niet mogelijk, zou slecht zijn voor de WP.
Helaas is het geen inverter, dat is de volgende stap :).

Heb geen foto's van toen het aangesloten stond op mijn Intex bad, wel foto's hoe het er nu bij staat op een (oude) softub. Opzet is niet veranderd enkel het bad zelf... Kan daar een foto van posten als je wilt.

Stroom besparing was toch wel een verschil. Heb geen harde cijfers meer helaas maar kan toch wel volmondig zeggen dat je geld bespaard. Genoeg om te investeren.
Vooral als het bad altijd aan staat zoals bij mij toen.

Heb nu WP en zou niet anders willen, wel een inverter. Werkt toch wat rustiger zeker als het zoals in mijn geval naast het bad staat... maar de bubbels/jets maken meer geluid.

Grootste voordeel is het sneller opwarmen van het water. voorheen liet ik de Intex altijd aanstaan want tja deed je dat niet kon je een dag wachten voordat het water op temperatuur is en dat kost stroom.
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:15:
@Jazsie Bedankt. Ik moet me nog goed gaan verdiepen in de warmtepomp wereld. Zag inderdaad bij sommigen een max aantal graden. Dat moet wel op 37C kunnen anders heeft het geen zin. Als het een oplossing is die prima kan werken vind ik het in elk geval de moeite waard me er verder in te verdiepen welke dan qua keuze de beste optie is en de terugverdientijd te berekenen.

Heb jij de warmtepomp direct op de jacuzzi aansluiting gekoppeld?
Ik had toen het inderdaad direct op de intex in/uit aangsloten met een eigen zandfilterpomp + wp.
In het begin gewoon de intex motor blok gehouden voor de bubbels daarna ook een aparte blower maar dat hoef zeker niet. Je kan de Intex blower gewoon blijven gebruiken enkel de verwarming niet (logisch).

Zelf geen gebruik gemaakt van een 3-weg kraan zoals @vso als idee gaf. Toen niet aan gedacht maar kan opzich handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Wat voor jacuzzi is het dan, dat je er een zandfilter met pomp op hebt staan?
Zo’n opblaasbare index?

Ik heb nl een ‘normale’ dan moet ik leidingen de gaan aanpassen.
Dat is geen probleem, maar dan wil ik eigenlijk zeker weten dat het stroom bespaard( en het is leuk)

Bij de leverancier zeiden ze dat het tegenviel kwa besparing, ik zit nu op +/- 15kW per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
hendrik12345678 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:31:
Zo’n opblaasbare index?

Dat is geen probleem, maar dan wil ik eigenlijk zeker weten dat het stroom bespaard( en het is leuk)

Bij de leverancier zeiden ze dat het tegenviel kwa besparing, ik zit nu op +/- 15kW per dag
Ik ben nu de besparing aan het uitrekenen voor de Intex Pure Spa 6P. Lastig is dat ik niet echt scherp heb gemeten in het verleden wat het verbruik per dag is. Mijn gevoel is dat dit rond de 10 - 12 kW/h per dag is, maar wel heel afhankelijk van het gebruik. Ongeveer € 2,50 per dag in de zomermaanden en € 3,50 euro per dag in mei en september. In deze 5 maanden zal het dan rond de € 450 aan kosten zijn.

Ik las gisteren ergens dat een warmtepomp 75% minder energie kost (niet onderbouwd) maar in dat geval zouden de elektriciteitskosten € 113 worden. Een warmtepomp + filterpomp reken ik € 500 aankoopkosten. Dan zou je na 2 zomers de WP terugverdiend hebben.

Maar goed, bovenstaande is niveau bierviltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@XeNeRgY ik denk dat je eerder 45 graden wilt dan 35 .. als ik zo @Jazsie lees dan gaat er veel warmte verloren door de bubbeltjes ..

@hendrik12345678 ik heb inmiddels geleerd (met zwembaden) dat overcapaciteit erg goed is .. even vieze voorstelling .. stel dat je een gevalletje "diaree" hebt .. met zwakke pomp ben je erg lang bezig om het weer schoon te krijgen..
- in de meer dagelijkse praktijk is het gewoon praktisch omdat je veel minder chemicalen nodig hebt .. en je water kristal helder blijft ..

en zoals @Jazsie ook zei .. toen ik dezelfde vraag paar posts terug stelde (mensen lezen niet eens paar pagina's terug pfff) iets met water stralen

@XeNeRgY pfff dat is wel bizar veel, denk dat je 450,- niet verkeerd zit maar je 2,50 per dag .. oid / verbruik way off zit .. (per ongeluk goed getal?)
Op temperatuur houden kost natuurlijk minder energie dan van x naar y graden ..

Bijverwarming (zon/bbq) en isolatie oid zorgt voor minder stroom verbruik ..

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 14-04-2020 15:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@vso je hebt gelijk, er gaat iets compleet mank en ik denk dat dit in de verhouding gebruik (38C) / op temperatuur houden (30C) zit. Als ik mijn energie factuur bekijk dan zit ik van mei - september ongeveer 1000 kWh hoger qua verbruik tegenover de andere maanden (waar geen jacuzzi is). Dat zou betekenen dat het ongeveer € 230 verbruikskosten is, waarvan de pomp 42 watt gebruikt (30kWh/maand). Dan blijft er 850 kWh voor de heater over = € 196 per jaar over 5 maanden gebruik.

Als je het zo bekijkt valt het verbruik best weer mee en is een WP minder rendabel over een periode van 3 -5 jaar. Hopelijk gaat de EPS bodem onder de jacuzzi het verbruik ook nog verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
vso schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:17:
[...]

Denk dat je eerder moet gaan bedenken (lees ons vertellen) "hoe" je pomp gaat draaien .. en hoe alles aangesloten word. als jij een pomphuis maakt en de pomp 24x7 gaat draaien, is de pomp wellicht goed genoeg. (normaal wil je minimaal in een uur/2 uur 100% water circulatie hebben )..
- filtermedia (zand, watten) maakt ook veel uit ..
- hoeveel mensen zwemmen erin
- hoe "Schoon" ga je het houden..

ik denk dat je na 1 seizoen snel tot de conclusie komt, dat je
- chloor, ph automagisch wilt doen.
- zwembad robot (vanaf 6 kuub p/u pomp)

investeer eerst maar eens in een zeil, bubbel isolatie folie .. en een chloor dispenser .. en een schepnet en borstel .. en sterk advies om die pomp minimaal 2x rond te laten pompen per dag .. dus 8 tot 10 uur per dag de pomp aan. en liever 10 dan 7 uur zeg maar.

[...]
NEE en vergeet niet een bypass ertussen te zetten (ook de 4 kuub pomp is wellicht erg ondermaat.)
je wilt minimaal 3x tot 4x aanschaffen
- beter zou zijn als je het achter "glas" legt (zie reactie op @Frontysco )
- vergeet niet een bypass set.

Om dit "kracht' bij te zetten: mijn zwembad is een 305cm rond .. 4,8 kuub met een epd/pvc solarmat .. van 6x0,8. Per meter zou het 1 kuub 1 graad per uur .. Dit is erg erhm .. optimaal. Wil niet zeggen dat hij niet werkt .. sterker nog soms moeten we hem uitzetten wegens 'te warm" .. afgelopen zomer 2 a 3x gebeurt .
maar voornamelijk houden we het bad net geschikt voor onze kids ..

Als je de oppervlakte niet hebt voor 18/24m2 aan "verwarmingsmat" onder "glas" kan je wellicht eerder denken aan een Mat + wp ..

ps zaken ..
Als je hem ingraaft/opzet doe je je zelf een lol en doe isolatie op de bodem eps120 + blauwe isolatie mat tegels van intex .. langs de wand is ook nog prettig .. zie @Jazsie posts hierboven met zijn WP ervaring .. en opmerking met isolatie ..

Een slangwaterpas .. (google het) .. is ook erg prettig je zwembad niet waterpas hebben is geen pretje zeker met deze "grote" ..

[...]

stil tja .. het helpt enorm als je een "pomp" huisje bouwt, doe er gelijk je chemicalen, handleiding(en) en andere meuk in .. beetje geluidsisolatie om de pomp heen.. ps als je het "vast" bouwt .. zorg dat je wel je vorst bestendig bouwt. een donker hok voorkomt ook dat in je pomp een algenexplosie bevat. vergeet niet de backwash !

Stil ? hmmm .. zoek op lucht "compressor" stil krijgen .. idee-en zat. voor nu zou ik me niet 1,2,3 druk maken

Opvoer hoogte is gerelateerd aan motorkracht, slanglengte en andere meuk .met de huidige pomp een uitdaging (niet combineren met hele sterke pomp !!!) vergeet niet dat solarmatten overdruk ook niet tof vinden .. wat gelukkig redelijk regelbaar is met een bypass ..
Dank voor je uitgebreide post. Het zou als volgt moeten komen te staan

Zwembad -> zandfilterpomp -> 2 meter slang over de grond, 3 meter omhoog en dan door de EPDM-matten. vanuit daar weer retour naar het zwembad 3 meter naar beneden en 2 meter terug.

De pomp wil ik overdag laten draaien, ongeveer vanaf een uur of 10 tot een uur of 5 's middags. Filtermedia had ik zand in gedachthen

Het zwembad zal worden gebruikt door mijn twee dochters en af en toe hun vriendinnen of eventuele visite. Zo af en toe wil ik er ook nog wel eens een duik in gaan nemen.

Schoonmaakartikelen neem ik mee vanuit het vorige zwembad. De stofzuiger zal ik moeten vervangen, met de huidige kom ik niet diep genoeg. Ook wil ik er nog er skimmer bij halen.

Bubbelfolie ga ik halen! Zowel als afdekking op het watervlak als om het zwembad heen. Ben benieuwd hoeveel het positieve effect hiervan zal zijn. Bypass en meer EPDM-matten gaan er ook zeker komen.

Nu nog een pomp of een volledige combinatie zandfilter en pomp welke genoeg capaciteit heeft voor dit verhaal. Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
hendrik12345678 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:31:
Zo’n opblaasbare index?

Ik had een Intex Pure Spa. Nu niet meer, opzet is het zelfde enkel ander bad nu.

Leidingen aanpassen is niet nodig, je kan koppelstukken los bestellen en daarop je eigen slangen aansluiten.
Je behoud dus alles origineel en je kan makkelijk omwisselen...

Het bespaard zeker stroom, weet niet hoe vaak je er van gebruik maakt. Hoe vaker hoe meer je bespaard.
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:10:
[...]

Ik ben nu de besparing aan het uitrekenen voor de Intex Pure Spa 6P. Lastig is dat ik niet echt scherp heb gemeten in het verleden wat het verbruik per dag is. Mijn gevoel is dat dit rond de 10 - 12 kW/h per dag is, maar wel heel afhankelijk van het gebruik. Ongeveer € 2,50 per dag in de zomermaanden en € 3,50 euro per dag in mei en september. In deze 5 maanden zal het dan rond de € 450 aan kosten zijn.

Ik las gisteren ergens dat een warmtepomp 75% minder energie kost (niet onderbouwd) maar in dat geval zouden de elektriciteitskosten € 113 worden. Een warmtepomp + filterpomp reken ik € 500 aankoopkosten. Dan zou je na 2 zomers de WP terugverdiend hebben.

Maar goed, bovenstaande is niveau bierviltje.
2 zomers tvt is een nette tijd. Is naar mijn mening wel de moeite als je toch wel aantal jaar minimaal gebruik ervan maakt...
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:36:
@vso je hebt gelijk, er gaat iets compleet mank en ik denk dat dit in de verhouding gebruik (38C) / op temperatuur houden (30C) zit. Als ik mijn energie factuur bekijk dan zit ik van mei - september ongeveer 1000 kWh hoger qua verbruik tegenover de andere maanden (waar geen jacuzzi is). Dat zou betekenen dat het ongeveer € 230 verbruikskosten is, waarvan de pomp 42 watt gebruikt (30kWh/maand). Dan blijft er 850 kWh voor de heater over = € 196 per jaar over 5 maanden gebruik.

Als je het zo bekijkt valt het verbruik best weer mee en is een WP minder rendabel over een periode van 3 -5 jaar. Hopelijk gaat de EPS bodem onder de jacuzzi het verbruik ook nog verlagen.
850kwh per jaar over 5 maanden? Dan heb je of weinig gebruikt er van gemaakt of het klopt niet?
Net effe mijn vebruik gekeken in de maand dat ik mijn Intex had gekocht en zie dat ik op 1 maand tijd iets meer dan 500 kWh extra heb verbruikt...

Maar goed, dit is ook giswerk want heb helaas geen harde data meer...

We zullen het eens zijn dat je hoe dan ook geld bespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@Jazsie Het klopt wel, althans dat is de optelsom van de slimme meter meerverbruik stroom tegenover de andere maanden. We zitten heel stabiel rond de 250kWh per maand en daar komt in deze 5 maanden tussen de 150 en 250 per maand bovenop. De verlaging van 37C continu naar 30C continu en opwarmen naar 37C voor gebruik heeft denk ik flink geholpen. Verder zitten we er denk ik 3x per week in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@XeNeRgY:
Kan inderdaad kloppen. Was vergeten dat er in die maand ook een airco is bijgekomen, dat vreet ook stroom :)

WP blijft energiezuniger, of het je de moeite/investering waard is, is een eigen keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
caRe.Ghost schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:33:
[...]

Dank voor je uitgebreide post. Het zou als volgt moeten komen te staan

Zwembad -> zandfilterpomp -> 2 meter slang over de grond, 3 meter omhoog en dan door de EPDM-matten. vanuit daar weer retour naar het zwembad 3 meter naar beneden en 2 meter terug.
Een 6 kuub intex zou voor dit verhaal (5 meter opvoerhoogte uit hoofd gezegd) goed moeten zijn, bochten/slang reduceert genoeg.

Ik heb 6 kuub pomp, 3m rond(zwembad), bypass, chloorfilter, 6mx0,8 solarmat. filtermedia zou ik wel watten adviseren (minder pomp verlies zeggen ze dan zand). de mat ligt 3m (aanvoer) ~2,5m afvoer) wanneer de mat aanstaat = "zwakke straal" bypass ik de mat spuit hij "hard"
De bypass is handig als je een sterkere pomp neemt kan je de druk op de mat regelen.

Bad bevat 4,8 kuub en die "overcapaciteit" is prettig maar trekt het ook niet als 1maal een algen explosie heeft plaats gevonden .. ik draai hem "standaard" 1 a 2 uur per dag .. om hem helder te houden . met zonnige dagen vanaf het moment dat de solar mat zon krijgt .. tot het weg is .. (als er maar water doorheenstroomt hoe hard .. tja niet belangrijk ..
De pomp wil ik overdag laten draaien, ongeveer vanaf een uur of 10 tot een uur of 5 's middags. Filtermedia had ik zand in gedachthen

Het zwembad zal worden gebruikt door mijn twee dochters en af en toe hun vriendinnen of eventuele visite. Zo af en toe wil ik er ook nog wel eens een duik in gaan nemen.

Schoonmaakartikelen neem ik mee vanuit het vorige zwembad. De stofzuiger zal ik moeten vervangen, met de huidige kom ik niet diep genoeg. Ook wil ik er nog er skimmer bij halen.

Bubbelfolie ga ik halen! Zowel als afdekking op het watervlak als om het zwembad heen. Ben benieuwd hoeveel het positieve effect hiervan zal zijn. Bypass en meer EPDM-matten gaan er ook zeker komen.

Nu nog een pomp of een volledige combinatie zandfilter en pomp welke genoeg capaciteit heeft voor dit verhaal. Wat raden jullie mij aan?
ik ben benieuwd voor de bubbelfolie eromheen .. ff rekenen hmm 2000cm :? (auw) .. of dat echt effect heeft.. (zal wel) maar hmmm nee je moet het echt "lucht" pockets vormen .. om goeie isolatie te hebben. en daar zie ik een uitdaging bij mijn rond ding ..

ik ben vergeten wat je zwembad 'grote" is .. een goeie pomp heeft
- 6 standen, (filter,backwash,bypass(circulatie),closed en erhmm ..
- voorfilter, met ontluchter (met afsluitbare "toevoer" ergens een klep tussen zwembad/aanvoer zodat je de filter kan reinigen zonder je zwembad leeg te laten lopen ;)
- aardlek

intex heeft dit standaard, maar als je bv 10+ kuub hebt .. zijn er ook frequentie geschakelde pompen :? deze kunnen hard/zacht/zachter ofzo .. zei @Jazsie en dan kan je weer besparen op je pomp capacitiet.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Ik heb een kWh meter op de jacuzzi zitten, zonder gebruik rond de 15kWh per dag, met gebruik+/- 5 kWh erbij.
Nu moet ik zeggen dat er hier elke dag wel 1 inzit, gemiddeld wel een uur.
Is een 8 persoons Spa, deze is volledig ingespoten met pur.
Pompen ed zitten allemaal ingebouwd, dus even veranderen is niet makkelijk.
Heater neemt het meeste verbruik af, om het uur gaat hij wel even aan, niet lang, maar is ook alleen op temperatuur houden.

Ik wil eigenlijk een wp, om dan te gaan testen met een opzetzwembad, en als het goed bevalt, hem vast monteren op de jacuzzi. Als hij daar op staat, hoeft hij niet zoveel te doen, maar half graadje opwarmen telkens.

Er zijn alleen weinig kleine wp te vinden, welke inverter zijn, tegen een redelijke prijs.
Terwijl dat in normale airco’s zo’n beetje standaard is.

Moet het nog eens gaan uitrekenen wat het zou opleveren, en wat of de kosten zijn

[ Voor 4% gewijzigd door hendrik12345678 op 14-04-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hendrik12345678 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:56:
Er zijn alleen weinig kleine wp te vinden, welke inverter zijn, tegen een redelijke prijs.

Moet het nog eens gaan uitrekenen wat het zou opleveren, en wat of de kosten zijn
mooi zou zijn als je de "warmte" van een airco kan gebruiken voor je zwembad :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Wat een gekloot zeg :+
Hoe verder ik in het proces kom hoe meer beren ik tegen kom.

Leuk dat ik solarmatten op mn overkapping wil leggen, hoe zorg ik dat ze niet wegwaaien.
Moet ik daar ook weer een constructie voor maken. :F

Ja ik kan 'm ook op de vloer kwijt, maar dat vind ik niet mooi. Solarbollen is men niet heel enthousiast over.
Dak van het tuinhuisje kun je niet eenvoudig bij.

Ik ga nog eens goed nadenken of ik de moeite die ik erin moet steken het geld wel waard vind. Momenteel speel ik net niet quitte met n zonnenpanelen opbrengst.

Het winkelwagentje is gevuld, ik weet wat ik nodig heb, maar dan ben ik er nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Frontysco schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:05:

Leuk dat ik solarmatten op mn overkapping wil leggen, hoe zorg ik dat ze niet wegwaaien.
Hier heb ik eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht :X
Die van mij is +/- 10kg zonder water. Met water is hij wel een stuk zwaarder (geen idee hoeveel).
Bij ons ligt hij ook op een plat dak, maar ik heb tijdens de zomer (hij ligt nu binnen op zolder) nooit gemerkt dat hij verschoof tijdens windstoten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Verdiep je gewoon in alle opties van DIY pool heating, pintrest/google pagina's vol ..

Desnoods doe je net zoals ik een DIY gas/hout gestookte "hottub" heater .. kijk eerst hoeveel je er gebruik van maakt .. je bent toch thuis .. bevalt het niet heb je een leuke terras verwarmer ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
hendrik12345678 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:56:
Ik heb een kWh meter op de jacuzzi zitten, zonder gebruik rond de 15kWh per dag, met gebruik+/- 5 kWh erbij.
Nu moet ik zeggen dat er hier elke dag wel 1 inzit, gemiddeld wel een uur.
Is een 8 persoons Spa, deze is volledig ingespoten met pur.
Pompen ed zitten allemaal ingebouwd, dus even veranderen is niet makkelijk.
Heater neemt het meeste verbruik af, om het uur gaat hij wel even aan, niet lang, maar is ook alleen op temperatuur houden.

Ik wil eigenlijk een wp, om dan te gaan testen met een opzetzwembad, en als het goed bevalt, hem vast monteren op de jacuzzi. Als hij daar op staat, hoeft hij niet zoveel te doen, maar half graadje opwarmen telkens.

Wat versta je onder klein? Indien je voor inventer gaat dan dien je juist een stapje hoger te gaan mbt capaciteit.
Helaas zijn zwembad wp die ook nog inventer zijn aardig aan de prijs.
Is nog niet de standaard zoals in de airco wereld.
vso schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:12:
[...]

mooi zou zijn als je de "warmte" van een airco kan gebruiken voor je zwembad :)
Leuk gedachten maar dat gaat niet werken. een airco heeft te weinig capaciteit ;)
Frontysco schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:05:

Ja ik kan 'm ook op de vloer kwijt, maar dat vind ik niet mooi. Solarbollen is men niet heel enthousiast over.
Dak van het tuinhuisje kun je niet eenvoudig bij.

Ik ga nog eens goed nadenken of ik de moeite die ik erin moet steken het geld wel waard vind. Momenteel speel ik net niet quitte met n zonnenpanelen opbrengst.

Het winkelwagentje is gevuld, ik weet wat ik nodig heb, maar dan ben ik er nog niet...
En nog een voordeel van een wp :)

Gezien het gewicht denk ik niet dat de boel weg waait. Bij de personen die ik ken die het hebben ligt het gewoon los op het plat dak. Maar dat is anders dan op een overkapping met waarschijnlijk een grotere afschot.

Je kan ook voor zonnepanelen plaatsen op je overkapping gaan icm wp ;)
Het zijn maar ideeën...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice2020
Schiet lekker op water uit EPDM matten naar zwembad 🤗Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2sglZgesLIhkKrKOjI66jzwwVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6quWBSgJvEfIRsW9UmuNaYlP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Nu online
Maurice2020 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:28:
Schiet lekker op water uit EPDM matten naar zwembad 🤗[Afbeelding]
Ben benieuwd naar de achtergrond.
Begin temp:
Hoeveel matten:
Hoe lang in gebruik tot je deze temp hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice2020
Frontysco schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:01:
[...]

Ben benieuwd naar de achtergrond.
Begin temp:
Hoeveel matten:
Hoe lang in gebruik tot je deze temp hebt?
Vandaag weer opgestart na problemen met de matten
Zwembad temp. Is nu dit !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBEhETnt_KdlRHaIWoCDuWuYd9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8YWz0bpOHG9pAe1GV5ofDBm7.jpg?f=user_large

Water uit de matten is dit !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2sglZgesLIhkKrKOjI66jzwwVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6quWBSgJvEfIRsW9UmuNaYlP.jpg?f=fotoalbum_large
Dus hij is vandaag weer opgestart.
Heb 8 m2 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
Maurice2020 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:25:
[...]

Vandaag weer opgestart na problemen met de matten
Zwembad temp. Is nu dit !
[Afbeelding]

Water uit de matten is dit !
[Afbeelding]
Dus hij is vandaag weer opgestart.
Heb 8 m2 liggen.
Dat gaat lekker met de temperatuur!

Heb je de matten ook nog op een dak liggen? En welke pomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
caRe.Ghost schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:30:
[...]

Dat gaat lekker met de temperatuur!

Heb je de matten ook nog op een dak liggen? En welke pomp heb je?
Liggen op een plat dak de matten.Zit een 6m3 zandfilter op aangesloten 👍.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Maurice2020 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:54:
[...]

Liggen op een plat dak de matten.Zit een 6m3 zandfilter op aangesloten 👍.
Foto van je matten ?

de mijne :) ps goeie kijker ziet de bypass
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZHlsyW4.jpg

eind resultaat na seizoen 2019 de "filterbollen" (natuurlijk schoon en wit toen ze erin gingen)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sK0cuj3.jpg

een simpele maar effectieve manier om lekker in het zwembad te liggen zonder te verbranden ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f6RhJFv.jpg

de tuin (grasmat) is nu simpel maar word ooit nog "echt" kunstgras .. nu tapijt

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice2020
vso schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:49:
[...]

Foto van je matten ?

de mijne :) ps goeie kijker ziet de bypass
[Afbeelding]

eind resultaat na seizoen 2019 de "filterbollen" (natuurlijk schoon en wit toen ze erin gingen)
[Afbeelding]

een simpele maar effectieve manier om lekker in het zwembad te liggen zonder te verbranden ..
[Afbeelding]

de tuin (grasmat) is nu simpel maar word ooit nog "echt" kunstgras .. nu tapijt
Mijn situatie !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFcvPwOZ76Eu6ZKWouEbLdg0NDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pcdfalbW7OdCB2DVUQHW7Iwq.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 7 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.