Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 52 Laatste
Acties:
  • 454.901 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:43:
Na 2,5 week weg geweest te zijn, is mijn water nog steeds helder. Had er een goede hoeveelheid anti alg in gedaan en een 4 dubbele dosis shock, en 4 long tabletten.
Maarja nu is het weer niet meer lekker dus dat wordt dan maar afbreken binnenkort...
volgende week nog kans

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19

JB

Cédric roelt!

Poeh kijken of we de temperatuur nog in het water krijgen... Voordeel van zandfilterpomp wel heel duidelijk gemerkt nu, water is nog perfect!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:50:
Poeh kijken of we de temperatuur nog in het water krijgen... Voordeel van zandfilterpomp wel heel duidelijk gemerkt nu, water is nog perfect!
inderdaad .. water is nu hier aardig op temp aan het komen .. van het weekend dan kan er wellicht gezwommen worden.

Tja vanalles

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik had na al die regenbuien een zwembad dat naar slootwater rook. Visueel was er niets mis mee. Ik heb er 2/3 uitgepompt en hem weer gevuld. Chloor weer aangevuld en nu blijft het goed.
Wat doe je hier normaal tegen?

Ik zet dagelijks de filterpomp aan en ik heb ook long chloortabletten er in. De afdekhoes zat er wel steeds op, maar door de perforaties van intex, komt er dus wel regenwater in.
Bad is maar 2,4 kuub overigens, dus vullen was goedkoper dan middeltjes kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Hiervoor heb je anti-alg. Dat werkt erg goed. De aanschaf kost misschien wel wat, maar er gaat in mijn 4 kuub bad maar 25ml per keer.

Zelf toch het water gisteren maar weer schoongemaakt, vlokmiddel toegevoegd en vanmiddag de pomp weer eens aanzetten en de vlokken opzuigen.
Hopelijk komt het water de komende dagen weer op temperatuur voor een laatste paar dagen zwemmen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BounceMeister Algengroei (stank) toch niet genoeg chloor (heb je een chloor dispenser na de pomp?) ik kan je ze erg adviseren en staat je pomp op een timer ? zo niet --> doen..

borstel je de wanden 1x a 2x per week ? (als de wand glibberig aanvoelt = het borstel tijd) tijdens dit werk de pomp aanzetten & aanhouden voor 1 a 2 uur..

ik heb een solar mat(noppenfolie) + (donker)intex afdekzeil immers zonlicht bevordert algengroei.

zonlicht verdampt chloor .. maar regen doet dit 2x .. "verdunnen" en het "spletter" effect .. en juist die gaten in de afdekhoes zorgen voor verse lucht bij het water..

o ja verwarmings(matten) aangename temp vooor jou = aangenaam voor alg :) dus extra filteren .. (cartridges elke week goed schoonmaken/omwisselen...)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@vso Ik heb een chloordrijver welke ik vlak bij de instroompoort van het bad laat drijven. Hij blijft op z'n plek door de solar-mat. Daarbovenop ligt meestal ook het afdekzeil. Doordat de gaten in de twee zeilen niet op dezelfde plek zitten, komt er geen frisse lucht bij, maar regenwater lekt wel het bad in...
De pomp blaast lucht mee het bad in bij het instroomventiel (Intex Hydro Aeration Technology).
De pomp zit op een timer in Domoticz.

Tijdens die regendagen heb ik niet dagelijks aandacht besteed aan het bad, dat zal dan wellicht de oorzaak zijn geweest.

De wanden en de bodem voelen totaal niet glad. Ik zag wel wat fijn spul op de bodem liggen, dat had ik weggezogen m.b.v. een sok op de zwembadstofzuiger in plaats van het meegeleverde netje. Vanmorgen lag wel weer wat, misschien is dat gemist spul van de eerste keer, of het is nieuw. Dat zullen de komende dagen uitwijzen. Het zwembad stinkt nu niet meer, ik check nu dagelijks het chloor. Morgen het filter weer wisselen.

Ik heb anti-alg en vlokker besteld. Kijken of dat helpt om herhaling te voorkomen.

De kids hebben vanmiddag gezwommen, hoewel het bad nog niet echt lekker warm was. Maar in ieder geval is het dan het harde werk weer waard geweest.
Nu nog kijken hoe warm het water de komende dagen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 00:47:
@vso Ik heb een chloordrijver welke ik vlak bij de instroompoort van het bad laat drijven. Hij blijft op z'n plek door de solar-mat. Daarbovenop ligt meestal ook het afdekzeil. Doordat de gaten in de twee zeilen niet op dezelfde plek zitten, komt er geen frisse lucht bij, maar regenwater lekt wel het bad in...
De pomp blaast lucht mee het bad in bij het instroomventiel (Intex Hydro Aeration Technology).
De pomp zit op een timer in Domoticz.

Tijdens die regendagen heb ik niet dagelijks aandacht besteed aan het bad, dat zal dan wellicht de oorzaak zijn geweest.
De wanden en de bodem voelen totaal niet glad. Ik zag wel wat fijn spul op de bodem liggen, dat had ik weggezogen m.b.v. een sok op de zwembadstofzuiger in plaats van het meegeleverde netje. Vanmorgen lag wel weer wat, misschien is dat gemist spul van de eerste keer, of het is nieuw. Dat zullen de komende dagen uitwijzen. Het zwembad stinkt nu niet meer, ik check nu dagelijks het chloor. Morgen het filter weer wisselen.

Ik heb anti-alg en vlokker besteld. Kijken of dat helpt om herhaling te voorkomen.

De kids hebben vanmiddag gezwommen, hoewel het bad nog niet echt lekker warm was. Maar in ieder geval is het dan het harde werk weer waard geweest.
Nu nog kijken hoe warm het water de komende dagen gaat worden.
fout hmmm nee, er is veel water gevallen, die bevordert de algen groei ..mede doordat je chloor concentratie verlaagd word ..

ik denk dat je bv zak soda en chloor(bleek) uit de super mix 1 plastic beker soda met 300ml chloor (ieder apart) in een emmer zwembad water .. net na een regenbui .. terwijl de pomp in "circulatie stand" staat ..
eerst leeg je de emmer rond om je zwembad met soda en daarna met chloor ..

huishoud chloor verdampt snel(ler) en soda brengt de PH omhoog .. net genoeg om het snelle chloor zijn werk te laten doen .. ph moet neutraal zijn chloor (chock) .. doe je dan feitenlijk .. dat is ook een snel vervliegend chloor middel.. vlokker is handig bij "troebel water"

meten is wel weten dus als je het donderdag had gedaan hadden ze vandaag(zaterdag) pas kunnen zwemmen ..

Afgezien daarvan merkte ik wel na 2 weken afwezigheid en pomptijd op 3 uur gezet te hebben dat mijn water erg schoon was .. maar ook dat heeft nu niks geholpen .. de regen verpest de water waardes.

Alleen we zijn snel geneigd teveel erin te willen doen en te snel resultaat willen zien, en een zwembad heeft toch wel tijd nodig ..

ps vorig jaar na vakantie heb ik aan zitten kloten 4 dagen met chemicalien .. en dag 5 leeg gepompt en gevuld .. had ik dag 1 moeten doen . .. misschien dat ik het eind v.h seizoen nog ga expermimenteren met huishoud chloor /soda en pomp zaken .. (backwash) en "sok filter" kijken hoe snel ik op een "normale" manier het zwembad schoon kan gaan krijgen .. (lees niet te veel werk)

[ Voor 38% gewijzigd door vso op 24-08-2019 02:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
als toevoeging van vorig post .. de extra beetje chloor en de dispenser vol open (gisteren) en langer pompen is het water nu weer kraak helder .. alleen weer beetje (zand oid) opzuigen v.d bodem

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
vso schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:00:
[...]

Kijk even of je de contact puntjes kan vervangen .. ofzo
Heb ze deels vervangen. Stukje koper draad er in gepropt. Nu werkte het systeem 1x goed. Echter, de volgende dag ging het systeem weer piepen en niet werken door te lage flow (pomp was aan). Dus toch ergens iets mis verder helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ProudElm schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Heb ze deels vervangen. Stukje koper draad er in gepropt. Nu werkte het systeem 1x goed. Echter, de volgende dag ging het systeem weer piepen en niet werken door te lage flow (pomp was aan). Dus toch ergens iets mis verder helaas
erhm niet om het 1 of ander maar koper kan oxideren .. als de storing weg is als je het stukje koper "schoonmaakt" .. dan hoef je alleen het koper te vervangen door ander stukje "metaal" wat minder gevoelig is voor de chemicalien (bv rvs ?) zijn die contact puntjes niet te bestellen bij intex ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
oh ja 8)7 |:(

niet aan gedacht.. foutje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ProudElm schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:52:
oh ja 8)7 |:(

niet aan gedacht.. foutje..
Weet niet wat je bedoelt maar zijn ze te bestellen .. let us/me know ? ik gok ook maar een antwoord ..
had ook net zo goed omgekeerde situatie kunnen zijn ;)

Dus houd ons op de hoogte :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
geen idee of deze nog te bestellen zijn, gaat om een zeer oud intex crystal clear zout systeem..

Heb ook erg lang moeten zoeken tot ik eindelijk de juiste handleiding had gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ProudElm schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:58:
geen idee of deze nog te bestellen zijn, gaat om een zeer oud intex crystal clear zout systeem..

Heb ook erg lang moeten zoeken tot ik eindelijk de juiste handleiding had gevonden..
https://www.intexcorp.com...nsor-for-units-with-gfci/ ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
uhm ok.. dan had ik dus niet verwacht... 8)7

Thanx! ik ga ff kijken of ik het nog zelf kan fixen anders, voor volgend seizoen deze maar aanschaffen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 01:56:
[...]

[...]

ik denk dat je bv zak soda en chloor(bleek) uit de super mix 1 plastic beker soda met 300ml chloor (ieder apart) in een emmer zwembad water .. net na een regenbui .. terwijl de pomp in "circulatie stand" staat ..
eerst leeg je de emmer rond om je zwembad met soda en daarna met chloor ..

[...]
Hoe lang duurt het voordat je weer kan zwemmen na zo'n shock met bleekwater?

.. en ik zoek nog info om de correcte hoeveelheid te berekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 26-08-2019 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:08:
Hoe lang duurt het voordat je weer kan zwemmen na zo'n shock met bleekwater?

.. en ik zoek nog info om de correcte hoeveelheid te berekenen.
Dat kan je eigenlijk nooit zeggen, zoals ik eerder zei ligt heel erg aan
- de type chloor. ( op de fles staat zoveel per ? liter
- hoeveelheid aanslag.
- hoe goed jij borsteld /schoonmaakt
- je huidige ph (zeer belangrijk)
- huidige chloor (stand)
- hoe lang jij circuleert (lees niet filteren maar wel pompen)

ik heb volstaan toen het net een beetje groen was ..eerst stofzuigen (helaas was de stand circulatie ipv zoals het hoort filter) 6 snelle chloortabletten in de drijver, in de dispenser 6 "long", beetje anti-alg, beetje vlokker --> vol open ..en dan 12 uur laten pompen .. (circuleren) van 20:00 tot 08:00 en toen nog 1x zuigen was het weer helder .. maar toen alle chemicalien erin zaten heb ik met de borstel alle wanden/vloer geborsteld, hierna met de zeef alles eruit geschept .. en toen cover(s) eroverheen
de volgende dag was het weer helder hierna de rest v.d dag (ook wegens verwarmings mat) in filter stand pomp laten draaien.

De vloeibare chloor vervliegt heel snel (na een dag oid) maar ruikt ERG sterk maar bevat relatief weinig actieve stof.. bleek = concentraat of chloor (verdund) na 1 a 2 dagen zou dat met open zwembad weer weg moeten zijn .. (wel blijven pompen zodat het cloor overal komt.. )
Tja als een dop 10ml bevat dan is het per 100L dus 240 ml voor 2,4 kuub zwembad ? maar ik weet niet hoeveel stappen je op de meetstrip doet (dus van 6 naar 8 bv ???) voor een dergelijke verhouding..

Maar als jou chloor nu bv 6 is ? en "goed' is 10 .. dan mis je nog 4 chloor .. de chock is de chloor naar 11/12/13 te brengen

Echter beetje aanslag en 250ml met een 6 op je teststrip .. en 24 uur later is hij op 7 maar het water is weer helder .. tja ik zou zeggen geen problemen meer.. duurt langer dat de "sterke" geur weg is .. van het huishoud middel dan de effectieve stof nog werkzaam is ..

en het duurt langer om het effect te zien

En dan kom ik terug bij de geliefde dispenser .. dit jaar gevuld gehouden om de 2/3 weken paar blokjes erbij water is eigenlijk niet groen geweest .. elke dag pomp draaien

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb vanmiddag zitten zoeken naar dispensers, maar zie erg veel slechte reviews. Welke heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Lekker man! Alweer 2 dagen heerlijk afkoelen, temp er weer goed ingekregen. Vandaag over de 28 graden heen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Inderdaad, bad nog niet opgeruimt en maar goed ook :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:33:
Ik heb vanmiddag zitten zoeken naar dispensers, maar zie erg veel slechte reviews. Welke heb jij?
ik heb deze: https://www.zwembadenwebs...H5QE6al-5pWBoCEb4QAvD_BwE
ik vraag me af wat de reviews zeggen (naar jou idee?)

Het chloor en UV-zonlicht tast dit ding wel snel aan .. en het is zeker wel "moeilijk" om de juiste afstelling te vinden .. ik doe meestal een 3 a 4 tabletten in en en draai hem net open.. af en toe controleren... beetje anti-alg/vlokmiddel erin als het water troebel word .. en de schroef meer open .. of minder als het water weer helder is..

De werking is erg afhankelijk van hoeveel je pompt.

Je doet er ver verstandig aan zuurvrij vasiline bij te halen, dit gebruik ik om tijdens de winter alle rubbers in te vetten... en bijkomend voordeel het rubber van deze dispenser blijft dan beter zitten.. en dat anti lek erhm tape ? pff wat je ook bij andere gas/water verbinding in huis gebruikt .. is wel handig.

je doet jezelf een groot plezier 2 a 3 kranen te hebben, voor de pomp, erna en de na de dispenser ..
ik heb deze https://www.zwembadenwebshop.nl/3-weg-kraan (bij cranenbroek een fractie v.d prijs)
Anders loopt je zwembad leeg tijdens "onderhoud"

dus als je alles demonteert na het zwembad seizoen .. houd rekening met het opzetten..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 08:32
We hebben voor het tweede jaar de Bestway Steel Pro (412 x 201 x 122 cm) opstaan. Ik kan niet klagen over de waterkwaliteit, dat hebben we wel onder controle. Het probleem is de dat er inmiddels heel wat vuiligheid op de bodem ligt en onze CatFish zwembadstofzuiger het niet meer doet.

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb immers geen zin om een nieuwe te kopen aan de prijs van 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ik heb een stofzuigertje aan een stok waar de tuinslag op gaat. Werkt prima. Vul ik gelijk het water weer bij tenminste als de kids weer druk zijn geweest in bad :+

Deze ooit gehaald. Werkt nog steeds super O-)

[ Voor 26% gewijzigd door ProudElm op 27-08-2019 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Ik heb 5m slang gekocht, doorsnede 32mm, en die aan de inlaat van het zwembad bevestigd. Stok eraan en je kan de hele bodem snel ff doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb 5m slang + stofzuiger aan stok .. koppel stuk voor de filter in het zwembad.

De tuinslang variant zoals @ProudElm heb je geen sterke (zandfilter) pomp bij nodig .. en de netjes zijn soms te "grof" .. (mijn idee) en beland veel vuil weer op de bodem .. (zand)

maar goed de zuigkracht van je pomp is bepalend .. wat je kan gebruiken.

ps .. een skimmer kan ook veel vuil/narigheid voorkomen .. alleen die van intex vind ik zelf niet optimaal klemmen op mijn buizen frame zwembad..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ik heb er geen probleem mee, zand pakt die ook op en blijft bij mij althans, prima in het netje hangen.

ik zal voor volgend jaar eens kijken om het via de pomp te doen, maar de standaard pomp lijkt me hier voor niet krachtig genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ProudElm schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:36:
Ik heb er geen probleem mee, zand pakt die ook op en blijft bij mij althans, prima in het netje hangen.

ik zal voor volgend jaar eens kijken om het via de pomp te doen, maar de standaard pomp lijkt me hier voor niet krachtig genoeg
Als je met standaard een cartridge variant bedoelt .. niet doen .. zand --> motor --> defect (grote kans denk ik)
Doe dan een sok om de aanzuig slang ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:17:
[...]
ik heb deze: https://www.zwembadenwebs...H5QE6al-5pWBoCEb4QAvD_BwE
ik vraag me af wat de reviews zeggen (naar jou idee?)

Het chloor en UV-zonlicht tast dit ding wel snel aan .. en het is zeker wel "moeilijk" om de juiste afstelling te vinden .. ik doe meestal een 3 a 4 tabletten in en en draai hem net open.. af en toe controleren... beetje anti-alg/vlokmiddel erin als het water troebel word .. en de schroef meer open .. of minder als het water weer helder is..

De werking is erg afhankelijk van hoeveel je pompt.

Je doet er ver verstandig aan zuurvrij vasiline bij te halen, dit gebruik ik om tijdens de winter alle rubbers in te vetten... en bijkomend voordeel het rubber van deze dispenser blijft dan beter zitten.. en dat anti lek erhm tape ? pff wat je ook bij andere gas/water verbinding in huis gebruikt .. is wel handig.

je doet jezelf een groot plezier 2 a 3 kranen te hebben, voor de pomp, erna en de na de dispenser ..
ik heb deze https://www.zwembadenwebshop.nl/3-weg-kraan (bij cranenbroek een fractie v.d prijs)
Anders loopt je zwembad leeg tijdens "onderhoud"

dus als je alles demonteert na het zwembad seizoen .. houd rekening met het opzetten..
Bij Amazon zag ik vooral slechte reviews staan, maar die van jou is wel goed denk ik. Hij lijkt me wel erg groot? Daarom overweeg ik ook deze kleinere:
https://www.zwembadgigant...tomatische-chloorverdeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
vso schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Als je met standaard een cartridge variant bedoelt .. niet doen .. zand --> motor --> defect (grote kans denk ik)
Doe dan een sok om de aanzuig slang ;)
haha.. Ik dacht meer om ipv de tuinslag aan te sluiten op dat stofzuigertje dan dus deze aan te sluiten op de ingang van de pomp in het zwembad zeg maar.
Maar ja, beter van niet inderdaad. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

zezke schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:29:
Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb immers geen zin om een nieuwe te kopen aan de prijs van 150 euro.
Ik heb ongeveer deze gekocht bij de praxis voor 28 euro. Bij de Hornbach hadden ze m ook. Beide zonder de extra zuigmond dan.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ik zit nog met iets anders.. voor volgend seizoen wil ik me zwembad eigenlijk wel horizontaal hebben staan. Nu loopt die iets schuin af, leek weinig maar scheelt dus wel 3-4 cm kwa waterhoogte t.o.v. de rand van het zwembad..
Maar ja, hoe.. Heb geen zin om het hele terras achterin de tuin opnieuw aan te leggen. Tijdelijk met zand lijkt me niet handig.. Iemand hier wellicht ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ProudElm schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:57:
ik zit nog met iets anders.. voor volgend seizoen wil ik me zwembad eigenlijk wel horizontaal hebben staan. Nu loopt die iets schuin af, leek weinig maar scheelt dus wel 3-4 cm kwa waterhoogte t.o.v. de rand van het zwembad..
Maar ja, hoe.. Heb geen zin om het hele terras achterin de tuin opnieuw aan te leggen. Tijdelijk met zand lijkt me niet handig.. Iemand hier wellicht ervaring mee?
ja en de ondergrond vlak maken .. met een waterpas (groot) ik heb dit (vriend ff gedaan voor mij) en ik heb er geen spijt van.

beter de tijd erin steken.. je veel meer plezier van..

@BounceMeister tja .. ik heb de intex wegens meer aansluit mogelijkheid met de zandfilter / cartridge variant .. 32mm en 40mm
ik denk dat het formaat niet super veel uitmaakt ..belangrijker is de kraan ervoor/erna (zonde dat ze die niet inbouwen) want even vergeten en het water gutst er uit .. :(

Anders doe jezelf een lol en zet bijde op hetzelfde (geverft) multiplex plaatje vast .. die je met een verhoging (hoger dan zwembad water bv krukje ) makkelijk onderhoud kan plegen . de deksel(s) schroef je lastig los ..
de intex dispenser kan dat niet en daar vloek ik nog wel eens op.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Nu mijn zwembad alweer is afgekoeld naar 22,3 graden, vraag ik me af of de solar heater van 1,5 meter diameter wel voldoende is. Het is maar een badje van 2,4 kuub, dus had verwacht dat het beter warm zou blijven.
Ligt dat aan de heater, of gewoon aan het weer? Er moeten echt een paar zonnige dagen met weinig wind zijn om weer richting de 28~30 graden te komen.

De voorspelling voor de komende twee weken is ook niet best, regen en koude dagen/nachten.

ps, die chloordispenser schuif ik door naar volgend jaar. Ik denk niet dat het bad nog lang zal staan met dit weer. Ik hou de twee opties even in mijn bookmarks.

[ Voor 26% gewijzigd door BounceMeister op 30-08-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:56:
Nu mijn zwembad alweer is afgekoeld naar 22,3 graden, vraag ik me af of de solar heater van 1,5 meter diameter wel voldoende is. Het is maar een badje van 2,4 kuub, dus had verwacht dat het beter warm zou blijven.
Ligt dat aan de heater, of gewoon aan het weer? Er moeten echt een paar zonnige dagen met weinig wind zijn om weer richting de 28~30 graden te komen.

De voorspelling voor de komende twee weken is ook niet best, regen en koude dagen/nachten.

ps, die chloordispenser schuif ik door naar volgend jaar. Ik denk niet dat het bad nog lang zal staan met dit weer. Ik hou de twee opties even in mijn bookmarks.
Het maakt wel veel uit of je heater in de wind ligt als je hem bv met plexiglas kan in een box kan doen zal hij efficienter werken .. kan ik je uit ervaring vertellen.

Nu ben ik op zoek naar een efficiente DIY hout/kolen gestookt verwarmings ding. (lees iets wat ik op mijn bbq kan mikken en met goeie een reden fikkie kan stoken :)

4500L = 4500kg x 4,19(kJ per kg = soortelijke warmte) = 18.855 KJ * aantal graden verhogen (1 graad bv)= 18.855 delen door de heater vermogen bv 9 kW (9kJ/sec) = 2,095 delen door 3600 (seconde in uur) 0,581 dus zeg 35 a 40 min ? dus ongeveer 7 uur stoken .. voor mij maar goed dit is veel geploeter hoe/wat/waar betreft aansluitem
Nu weet ik niet hoe je het kW van een DIY heater berekend .. maar goed.. (meten = weten) voor 2400L is dit uiterraard korter ..

Ander 2 dingetjes .. is dat je zwembad niet geisoleerd is .. en isolatie zal niet super veel nut hebben.. (alle beetjes helpen)
ik heb er een party tent overheen gezet .. de wind koelt sneller af .. en uit de wind zitten maakt het sneller behagenlijker. maar goed je wil wel zicht op de kids hebben dus partytent is niet de oplossing.

Dit jaar heb ik bij wijze van proef

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Zelf heb ik het idee om zoiets op de bbq te leggen
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/703/149/433/DV_8_1318429_09_4c_DE_20161018204916.jpg
Lijkt me dat dit genoeg hitte krijgt om het bad wat sneller dan in 7 uur te verwarmen. Had youtubefilmpjes gezien van mensen die een oud olievat om hadden gebouwd en in mum van tijd met een stuk minder koper het water tegen de 40 graden aan kregen in een 2,4 kuub badje.

Wil er natuurlijk wel een pomp met variabele doorvoersnelheid voor plaatsen :-)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ursamajor schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:03:
[Afbeelding]
Lijkt me dat dit genoeg hitte krijgt om het bad wat sneller dan in 7 uur te verwarmen. Had youtubefilmpjes gezien van mensen die een oud olievat om hadden gebouwd en in mum van tijd met een stuk minder koper het water tegen de 40 graden aan kregen in een 2,4 kuub badje.

Waarom pomp met variable snelheid ? en je kan gewoon na je zwembad pomp een splitsing maken en een kraan waarna je de gesplitste meuk weer bij elkaar voegt .. door de kraan niet volledig dicht (teveel druk?) maar gedeeltelijk te "regelen" zal je doorstroming krijgen..

Tevens warmwater zet uit = druk en gezien het maar 1 kant op kan :) dus krijg je ook een soort zuigend/stromend effect. in de buis die je verwarmt.

Het grootste probleem is de hitte effectief te transporteren naar je zwembad.. lees je opname oppervlak.
hoe minder hitte verloren gaat hoe minder je hoeft te stoken voor het zelfde effect :)

effectief verbranden = ook schonere buizen = beter hitte overdracht na verloop van tijd want roet isoleert dus hmm denk er niet te simpel over ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:38
Ursamajor schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:03:
[Afbeelding]

Mijn 6 kub badje verwarm ik ook met een spiraal 22mm dik, 20 meter lengte. Ingebouwd in een oventje van steen.

Van 24 naar 39 graden doe ik een ruime halve dag mits ik een jacuzzi blower onderin de oven laat blazen. Dat kost 6 tot 7 kruiwagens hout.

Gebruik ik die jacuzzi blower niet, dan is het echt meerdere dagen. Mijn bad is volledig geïsoleerd met een geïsoleerd dak erboven wat op het bad ligt. (Wordt omhoog gelierd voor zwemmen) Zou ik het bad niet geïsoleerd hebben, of het dak omhoog hebben dan heeft het stoken zonder blower geen zin, de warmte raak je overnacht weer kwijt.

Dit jaar heb ik de spiraal in een oliedrum gebouwd met de gedachte dat het efficiënter was, maar dat is het niet. Ik verlies nu meer warmte.

In het begin vondt ik het geweldig dat stoken, met de blower eronder haalde ik de volgende dag klompjes gietijzer van spijkers weg, zo heet werdt het.

Inmiddels ben ik het stoken (6 jaar verder) wel zat, en dan vooral het hout zagen, want er gaat echt enorm veel hout door.

Mocht ik weer zin krijgen dan neem ik een warmtepomp of breid ik de zonnecollectoren flink uit.

Op warme dagen had ik met 1 zonnecollector het bad ook zo op de 34 graden. En dat was 1 mat van 6 meter bij 60 cm, wel dus een geïsoleerd bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Mooie info! Maar dat werpt wel een schaduw over mijn projectje van volgend jaar. Naja, scheelt ook weer geld.
Dit jaar prima water gehad, zelfs na de vakantie. Wat dat betreft zou verwarming alleen een extra luxe zijn, maar met een ongeisoleerd badje schiet dat niet op.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vandaag toch nog ff stiekum zwemmen ..

zwembad is nog lekker helder en redelijk warm

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 16:11:
Vandaag toch nog ff stiekum zwemmen ..

zwembad is nog lekker helder en redelijk warm
Mooi!
Vanmorgen was de temperatuur van mijn zwembad weer gezakt tot 22 graden. Dat is echt te koud.
zwembadtemp
Ik heb vandaag alles opgeruimd, nu het nog warm en droog is. Ik zie de komende 14 dagen alleen maar kou en regen in de weersvoorspelling. :'(
weersverwachting
Ik ben er al wel de hele dag mee bezig, het lijkt meer werk dan opzetten! ;)

Eens kijken of ik volgend jaar de huidige solar heater ga "inpakken" in een kist met plexiglas of polycarbonaat. Maar aangezien dat best prijzig is, kan ik er voor dat geld net zo goed een tweede spiraal naast leggen, dat lijkt me uiteindelijk meer rendement te geven.

[ Voor 17% gewijzigd door BounceMeister op 31-08-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:41:
[...]

Mooi!
Vanmorgen was de temperatuur van mijn zwembad weer gezakt tot 22 graden. Dat is echt te koud.
[Afbeelding: zwembadtemp]
Ik heb vandaag alles opgeruimd, nu het nog warm en droog is. Ik zie de komende 14 dagen alleen maar kou en regen in de weersvoorspelling. :'(
[Afbeelding: weersverwachting]
Ik ben er al wel de hele dag mee bezig, het lijkt meer werk dan opzetten! ;)
Niet vergeten talk poeder overal beetje te doen .. en rubbers in zuurvrije vasiline zo blijft alles flexibel en bruikbaar, ik moet nog ff witte spuitverf halen zodat roestplekken niet verder gaan
Eens kijken of ik volgend jaar de huidige solar heater ga "inpakken" in een kist met plexiglas of polycarbonaat. Maar aangezien dat best prijzig is, kan ik er voor dat geld net zo goed een tweede spiraal naast leggen, dat lijkt me uiteindelijk meer rendement te geven.
tja als je een zwarte bekisting eromheen kan doen, of vijver folie eroverheen plakken .. zou je best ook nog wat redement kunnen behalen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Vandaag ook de laatste keer gezwommen in 22 graden water. Was best even lekker.
De zon schijnt er nu bijna niet meer in. Tuin op het noordoosten. Ik vind het ook wel mooi geweest voor dit jaar, 2,5 maand gestaan.
Momenteel loopt het water eruit, morgen schoonmaken, drogen en opruimen.
Wat was het weer heerlijk om the poolguy te spelen!

Gadgets FTW!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:38
Mijn geïsoleerde badje met turbo kachel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gz3Ar5FgNDrQLi3DCN8nWEbN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OWkjgRQba9sUII4WQlW3TiPm/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0OmkXWyBSO5TJQIsHQS9NR4X/full.jpg

Ik had het al eens eerder hier gepost maar goed, heel veel werk om het hout gestookt op temperatuur te.krijgen en houden. Beste werkt cp1 pallet hout plankjes, met de blower eronder wordt dat super heet. Moet je geen buren hebben want het branden met een blower maakt echt een flinke herrie.

In de komende jaren wil ik zonnecollectoren uitbreiden met 2 extra matten en kleppen door lux en temperatuur gestuurd door middel van domoticz. Dan heb je er geen omkijken meer na, met mooi weer altijd een warm bad.

Nadeel van isoleren, dit jaar weinig gedaan aan verwarmen en het bad blijft de hele zomer lang 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 09:11
BounceMeister schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:41:
[...]

Mooi!
Welnee, dat is het zeewater niet eens, en daar zitten elke dag hele volksstammen in :o
Voor mij is het prima als het water in mijn badje tussen de 22-27 graden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dat was ie dan! Alles weer opgeruimd, volgend jaar weer lekker zwemmen :D

Rond welke periode komt al het spul in de aanbieding nu seizoen afgelopen is? Weet iemand dat toevallig, of dat elk jaar rond dezelfde periode is, of helemaal niet :?

[ Voor 62% gewijzigd door JB op 02-09-2019 21:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:09:

Rond welke periode komt al het spul in de aanbieding nu seizoen afgelopen is? Weet iemand dat toevallig, of dat elk jaar rond dezelfde periode is, of helemaal niet :?
tja mei/juni ? of nu "uitverkoop" ..

ik maak een wensenlijstje in google keep voor wat ik (denk) nodig te hebben.. zodat ik het rest van het jaar eraan kan "Werken" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Twee weken geleden al het zwembad opgeruimd, de pomp was stuk gegaan (nou ja, de adapter in ieder geval) dus meteen maar opgeruimd. Hij werd ook al wat vies.
Maar eens rondkijken voor een ander pomp of misschien zelf een iets groter zwembad. Iemand nog tips? We hebben nu een Bestway fast set van 2,5 meter rond...

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-08 15:44
JB schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:09:

Dat hangt van winkel tot winkel af. Maar velen begin na 15 augustus al uitverkoop te doen. Sommige begin augustus al. Bij andere is het dan einde september. Als je wacht tot in oktober zal je meestal niet veel meer vinden, maar heb je echt "de laatste stock" en beste prijzen. In het voorjaar zijn er dikwijls promo's begin maart. tot half April zoiets.

Ik heb ook zo een lijstje van dingen die ik nog wel ga kopen, maar pas volgende zomer nodig heb. Met een beetje geluk kan ik op black friday nog wel wat scoren. Maar dat is uiteraard geen tuin/zwembadmateriaal

Maar voor mij is nu de periode dat je toch al een korting kan scoren.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@cricque Ja wil eens kijken voor een goede chloordispenser en ik heb eigenlijk geen zin om dat bad netjes droog te maken :X Een nieuwe kost me volle mep zo'n 4 tientjes (los), dus met beetje korting wellicht nog minder. Ga ik niet mee kloten :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Dat hangt van de ruimte die je in je tuin hebt af en je budget.
Mijn vorige bad was ook een 2,4 meter opblaasgeval en nu heb ik een 2 x 3 x 0,76 bad die me prima beviel en niet veel meer ruimte in nam en ook niet stervens duur was.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
urk_forever schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:58:
Twee weken geleden al het zwembad opgeruimd, de pomp was stuk gegaan (nou ja, de adapter in ieder geval) dus meteen maar opgeruimd. Hij werd ook al wat vies.
Maar eens rondkijken voor een ander pomp of misschien zelf een iets groter zwembad. Iemand nog tips? We hebben nu een Bestway fast set van 2,5 meter rond...
Zou voor zandfilter gaan met aqualoon(watten) ipv zand/glas medium bij cranenbroek hebben ze er 1 vanaf 75,- ofzo (verkoper aanspreken = met duurdere spullen naar huis gaan) sta je niet elke week te rotzooien met cartridge filterd(s) veel minder chloor enzo nodig .. zwembad schoner etc etc..

2,5 (rond) is naar mijn idee de max van cartridige filters (3 kuub) tenzij je de pomp 24x7 aan wilt laten. wat je natuurlijk doet met solar matten.

tja fastset = opblaas rand ?(ja toch?) ik heb er 3(2,5m) versleten en u 2de(3m) met metalen poten ..

Metalen poten = minder tegen kids zeggen "niet over de rand hangen" .. maar je grond moet wel 100% waterpas zijn..
Rond = 95% de maat .. vierkant/rechthoek zijn vaak "groter" dus 2,5m x 1m = eigenlijk 3m x 1,40m (de poten staan schuin)
Bestway en intex scheelt 5 a 10 cm "water" hoogte

Donkere cover en "solar"mat (bubbel folie) scheelt iets meer groen water als je bij niet gebruik afgedekt laat.

als je een maat weet ga dan pas jagen naar "goedkoop"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Die breed uitstaande poten van de Intex metal frame zijn de reden dat ik nu een easy set 244 heb. In principe zou 2x3m makkelijk moeten passen op het kunstgras deel in mijn tuin, maar met poten is hij 2,59m breed, dan staan de poten aan één kant net op het deel met tegels, en die zijn ongeveer 1cm hoger ten opzichte van platgedrukt gras. Dan staat de boel dus scheef.
Ik denk niet dat ik alle poten 1cm hoger kan zetten, want dat geeft te veel kracht op de liner denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door BounceMeister op 03-09-2019 22:08 ]

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:09
De afgelopen dagen het zwembad afgebroken en de filterpomp schoongemaakt. Ik had niet verwacht dat de filterbollen zo vies zouden zijn, maar na een wasbeurt in de wasmachine zijn ze weer als schoon en klaar voor volgend jaar.
Echt ideaal die filterbollen, de pomp (kan 55kg zand in) wordt er niet te zwaar door waardoor je hem makkelijk kan verplaatsen, en die dingen kan je makkelijk schoonmaken.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SPvAYOh0NFeNilRXcd988mRo/medium.jpg

Na (in het echt zijn ze wat witter, is een slechte foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j7raep7AY01UnkEbQPM9yZUw/medium.jpg

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BounceMeister denk dat het wel meevalt want die band aan de onderkant is "flexibel" daarnaast kan je ook in de bouwmarkt 1cm dik eps halen (isolatie platen) ik zou wel van die intex "puzzel" dingen eroverheen leggen of grondzeil .. nadeel is wel je verstikt je gras enorm.

Ter info mijn zwembad (intex 3,05 rond) lag 6cm "scheef" in het begin en tja het had invloed op de hoeveelheid water :) en daarom denk ik 1 cm wel moet lukken zonder gekke piepschuim oplossing(en)

@Remy!!!! die van mij waren vorig jaar erg vuil, ik heb ze eerst in bad gekiepert en stuk voor stuk afgespoeld ..voordat ik ze de wasmachine inkieperde .. denk dat ik dit jaar eerst eens backwash probeer :) ik moet ze nog leeghalen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
@vso Ik lees op sommige plekken dat backwash niet kan met deze bollen, ik heb het 2 dagen voordat ik de boel ging schoonmaken gedaan, en ik vermoed dat het weinig heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Remy!!!! schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:22:
@vso Ik lees op sommige plekken dat backwash niet kan met deze bollen, ik heb het 2 dagen voordat ik de boel ging schoonmaken gedaan, en ik vermoed dat het weinig heeft gedaan.
tja lastig je doet het niet dagelijks :) maar als ik zo zie (de voor foto) denk ik dat je stiekem toch wel wat vuil geloost hebt .. mijn bollen kwamen er bijna zwart eruit ..

Maar je brengt me wel op een idee --> vervangen v.d bollen 25,- is na 3 jaar gebruik niet de kosten.
ik ga hem morgen afbreken als ik het niet vergeet zal ik wel een foto posten van de staat (zonder backwash)

Hij heeft sinds mei gestaan zonder backwash.. nu moet ik wel zeggen mijn water is zeer helder geweest 1x a 2x een dipje .. dus ben zelf wel erg benieuwd.

edit:

Ben ook wel benieuwd naar het verschil met zand/glas heb er nog nooit mee gewerkt

Maar hiervoor had ik cartridge filters en ik ben zo blij dat ik daar van af ben.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 14-09-2019 22:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Remy!!!! hij is leeg

een compleet overzicht denk dat die van jou net zo vuil waren ?

Wat me wel opvalt is dat dit jaar heb ik de sandfilter op een kaku setup gezet .. het water is veel schoner gebleven..

Deel 2 https://imgur.com/gallery/RAIP4Kk de rest van de setup..

ps ik heb een compressor gebruikt om de solar mat op de schuurdak "watervrij" te maken oftewel .. het meeste water eruit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12:49
Ursamajor schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:37:
Vandaag ook de laatste keer gezwommen in 22 graden water. Was best even lekker.
De zon schijnt er nu bijna niet meer in. Tuin op het noordoosten. Ik vind het ook wel mooi geweest voor dit jaar, 2,5 maand gestaan.
Momenteel loopt het water eruit, morgen schoonmaken, drogen en opruimen.
Wat was het weer heerlijk om the poolguy te spelen!
urk_forever schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:58:
Ik heb een Intex Ultraframe en elk jaar was het een ellende(door de grootte) om het zwembad te laten drogen en op te ruimen.
Maar wat als ik hem gewoon laat staan zonder water erin wel goed afgedekt met een goed afdekzeil.
Zou dat kwaad kunnen, Intex zegt onder de 4 graden opruimen. Laten meer Tweakers hun Intex gewoon staan?
Ik ga het proberen als test :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Dan horen we je resultaten komende zomer wel weer!
Ik ruim m ook op vanwege de ruimte die het inneemt en dat ie niet vies wordt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dit weekend nog mooi weer, nog even ervan genieten :)

En dan alles winterklaar maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bizar bij het opruimen van de intex merkte ik dat de bodem "stuk" was ik dacht 2 lagen te voelen maar dat was mijn grasmat eronder .. hij is niet leeggelopen :P :P d:)b dit merkte ik doordat ik een vinger door het gat kon steken bij het opruimen ... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 20-09-2019 23:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nou, als ik zo nu en dan het mooie zonnetje zie dan krijg ik weer zin om mijn spa op te zetten...

Tijd om te beginnen met het vervangen van mijn 1 fase pomp naar een 3 fasen pomp met frequentieregelaar :)

Dat gaat enorm schelen aan stroomkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 30-03-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 21:38

Daytona

Autoracen is voor watjes

Hoi allemaal,

Vorig jaar aan het einde vd zomer een Bestway 3x2x.66mtr zwembad (3300ltr, 32mm aansluiting) gekocht zonder accessoires, met het plan in het voorjaar de overige benodigdheden aan te schaffen.
Nu ben ik gisteren aan het lezen geslagen en ook dit topic voor een gedeelte doorgenomen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet zo goed meer, dus graag jullie advies; over welke pomp e.d. aan te schaffen.
Het zwembad komt op vlonders te staan naast mijn berging waarop ik één of twee Intex zonnematten wil plaatsen.
Intex zegt deze matten niet op hoogte te gebruiken, maar in dit topic kom ik ze toch op (af)daken tegen, dus met de juiste pomp kan dit toch?
Wat voor pomp/filtersysteem adviseren jullie en wat zouden jullie gebruiken voor verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:58
Daytona schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:34:
Hoi allemaal,

Vorig jaar aan het einde vd zomer een Bestway 3x2x.66mtr zwembad (3300ltr, 32mm aansluiting) gekocht zonder accessoires, met het plan in het voorjaar de overige benodigdheden aan te schaffen.
Nu ben ik gisteren aan het lezen geslagen en ook dit topic voor een gedeelte doorgenomen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet zo goed meer, dus graag jullie advies; over welke pomp e.d. aan te schaffen.
Het zwembad komt op vlonders te staan naast mijn berging waarop ik één of twee Intex zonnematten wil plaatsen.
Intex zegt deze matten niet op hoogte te gebruiken, maar in dit topic kom ik ze toch op (af)daken tegen, dus met de juiste pomp kan dit toch?
Wat voor pomp/filtersysteem adviseren jullie en wat zouden jullie gebruiken voor verwarming?
Vorige zomer hebben wij 3 Intex matjes ( groter volume zwembad ) aangekoppeld met een 4m³ zandfilterpomp. Matjes lagen toen wel op het gras omdat ik het eerst allemaal wel eens wilde testen.

Deze zomer gaan ze op het dak van het tuinhuis gekoppeld aan een 8m³ zandfilterpomp. Idee hierachter is dat ik wil zeker wil zijn dat de pomp krachtig genoeg is. Deze pomp heb ik dan ook nog eens voordelig van een kennis kunnen overnemen.

Voorlopig hiervan nog niets kunnen testen al begint het toch stilaan te kriebelen alles buiten te halen en te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

@Bauki

Bedankt voor je reactie. 2 matjes lijkt mij voor een klein bad voldoende, of ik maak zelf van slang een spiraal voor op de berging.
Weet jij zo op welke specificaties ik moet letten om te zien of de pomp voldoende capaciteit heeft om alles omhoog te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Daytona schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:34:
Hoi allemaal,

Wat is je budget? Nieuw of mag 2de hands ook?

De Intex zandfilterpompen zijn prima dingen, al zou je voor de 8m3 variant moeten gaan, deze heeft een opvoerhoogte van max 7.5m. De 6m3 heeft een opvoerhoogte van 5m,
De opgegeven opvoerhoogte is echter in de meest perfecte situatie en helaas is het in de prakijkt toch wat minder door bochten etc.

De Intex solar mat heeft niet bepaald de beste doorstroming.
Ik zou persoonlijk (indien er plek voor is) 2x2 aansluiten. Dit om de doorstroming te bevorderen.

Te veel matten kan geen kwaad, sneller op temperatuur en door middel van bypass kan je ze dicht zetten wanneer water op temperatuur is.

Zelf zou ik die intex matten links laten ligggen en voor een fatsoendelijke mat gaan, kost wat meer maar heb je ook meer aan. Gezien de prijs van een nieuwe zandfilterpomp zou ik voor een 2de handse gaan, maar dit is persoonlijk.

Vergeet ook niet dat een solar mat enkel werkt met zon, goed om het water op temperatuur te houden maar juist wanneer er minder zon is werkt het ook minder goed terwijl je het dan juist nodig hebt ;).
Een "overschot" aan solar matten is dan ook geen overbodige luxe om ook bij minder weer een warm zwembad te hebben.
Perfecte combinatie zou warmtepomp + solar mat zijn, alleen kost dat weer net wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik wil voor dit jaar een zandfilterpomp aanschaffen voor mijn intex zwembad (3,05 rond). Zit nu te kijken naar Intex 4m3 pomp, en zie dat die een electronische schakelaar/timer heeft. Maar eigenlijk wil ik de pomp schakelen met HomeAssistant. Heb stopcontacten buiten die geschakeld worden met HomeAssistant.

Mijn vraag: als de stopcontacten uitgeschakeld worden, en weer ingeschakeld (dus als de pomp echt zonder stroom heeft gezeten), gaat de pomp dan zelf aan (onthoudt ie de laatste stand), of moet ik dan alsnog eerst op een knop duwen op de pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
gysman11 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:20:
Ik wil voor dit jaar een zanfilterpomp aanschaffen voor mijn intex zwembad (3,05 rond). Zit nu te kijken naar Intex 4m3 pomp, en zie dat die een electronische schakelaar/timer heeft. Maar eigenlijk wil ik de pomp schakelen met HomeAssistant. Heb stopcontacten buiten die geschakeld worden met HomeAssistant.

Mijn vraag: als de stopcontacten uitgeschakeld worden, en weer ingeschakeld (dus als de pomp echt zonder stroom heeft gezeten), gaat de pomp dan zelf aan (onthoudt ie de laatste stand), of moet ik dan alsnog eerst op een knop duwen op de pomp?
Ik heb de 10m3 variant en ik vermoed dat de 4m3 hetzelfde werkt, maar daar zit een stekker bij met ingebouwde schakelaar, maar als de stroom eraf gaat dan schakelt die schakelaar vanzelf uit.
Wat je zou kunnen doen is die stekker eraf knippen en zelf een nieuwe monteren zonder schakelaar, ik vermoed dat jouw idee dan wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Die stekker eraf, da's 1 ding, maar vervolgens heeft ie ook nog een electronisch display. Zie:
https://cdn.toppy.nl/cata...04/800x800/3102_9_1_3.jpg

Ben bang dat die ook een klikje nodig heeft als de stroom er van af is geweest. Dat HomeAssistant is best belangrijk voor mij, anders moet ik dus op zoek naar een (qua budget vergelijkbaar) alternatief.

edit: ik zie dat Bestway iets vergelijkbaars heeft, maar dan zonder timer electronica. Iemand die in bezit?
https://www.bestway-europe.eu/nl/685-58258

[ Voor 17% gewijzigd door gysman11 op 02-04-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
gysman11 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:45:
Die stekker eraf, da's 1 ding, maar vervolgens heeft ie ook nog een electronisch display. Zie:

Ben bang dat die ook een klikje nodig heeft als de stroom er van af is geweest. Dat HomeAssistant is best belangrijk voor mij, anders moet ik dus op zoek naar een (qua budget vergelijkbaar) alternatief.

edit: ik zie dat Bestway iets vergelijkbaars heeft, maar dan zonder timer electronica. Iemand die in bezit?
De stekker die op de Intex zit is een stekker met aardlek ingebouwd. Voor je veiligheid dus niet de stekker simpelweg eraf halen maar tussen de stekker en pomp in je relais plaatsen.

Omdat je de timer (en dus elektronische aansturing) niet gebruikt kan je die beter ook gewoon overbruggen.
Wil je weten of het scherm/pomp automatisch aan gaat met stroom zou je iemand moeten vragen die zo iets heeft (of in de winkel). Zelf denk ik dat hij niet automatisch aangaat, lijkt mij logischer.

Intex zandfilerpomp kan wel alleen meer moeite en zonde om meer te betalen voor iets wat je vervlogens overbrugt/eruit haalt...

En dan kom je zoals je al aangeeft op zo een Bestway uit. Gewoon pomp en filter dus. Zo heb ik ook en dan gekoppeld aan OpenHAB (maar dan met ook andere sensoren zoals filter druk, flow meter, temperatur) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 12:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:07:
Nou, als ik zo nu en dan het mooie zonnetje zie dan krijg ik weer zin om mijn spa op te zetten...

Tijd om te beginnen met het vervangen van mijn 1 fase pomp naar een 3 fasen pomp met frequentieregelaar :)

Dat gaat enorm schelen aan stroomkosten.
Is een losse (3r hands) frequentieregelaar niet goedkoper dan een nieuwe pomp met ingebouwde frequentieregelaar?
Ik die pompen met een ingebouwde vaak enorm duur. En waarom zou je een werkende pomp (aanname) weg doen?

Hier gewoon mijn bestaande pomp gehouden en er een FR tussen geplaatst.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:51:
[...]

Is een losse (3r hands) frequentieregelaar niet ...

Hier gewoon mijn bestaande pomp gehouden en er een FR tussen geplaatst.
Is een 2de handse pomp met 2de handse FR :)

Bij elkaar was dit goedkoper dan een 1 fase FR die ook minder goed te regelen is dan een 3 fase pomp met FR.

Momenteel bezig met de modbus communicatie zodat het geheel uitleesbaar en bedienbaar is vanaf OpenHAB :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 02-04-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Jazsie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 01:44:
[...]

De Intex zandfilterpompen zijn prima dingen, al zou je voor de 8m3 variant moeten gaan, deze heeft een opvoerhoogte van max 7.5m.
De Intex solar mat heeft niet bepaald de beste doorstroming.

Te veel matten kan geen kwaad, sneller op temperatuur en door middel van bypass kan je ze dicht zetten wanneer water op temperatuur is.

Zelf zou ik die intex matten links laten ligggen en voor een fatsoendelijke mat gaan, kost wat meer maar heb je ook meer aan.
Bedankt voor je reactie. Ik kon 2e hands niks geschikts vinden, dus bij van Cranenbroek een zandfilterpomp en andere benodigdheden gehaald.
Van Intex matjes zie ik af, twijfel nu tussen zo'n solar koepel of LDPE solar matten.
Weet iemand welke het beste rendement per €€€ geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

-

[ Voor 100% gewijzigd door Daytona op 02-04-2020 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Daytona schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:30:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik kon 2e hands niks geschikts vinden, dus bij van Cranenbroek een zandfilterpomp en andere benodigdheden gehaald.
Van Intex matjes zie ik af, twijfel nu tussen zo'n solar koepel of LDPE solar matten.
Mocht je de ruimte hebben dan kan ik deze van harte aanbevelen, is erg stevig en afgelopen zomer heb ik een heerlijk warm zwembad kunnen krijgen dankzij die mat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

@Remy!!!!
Dat soort solar matten was ik naar aan het kijken. Eentje van 6mtr kan ik niet kwijt, 4 meter is de max. Hoe groot is jouw zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Daytona schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:31:
@Remy!!!!
Dat soort solar matten was ik naar aan het kijken. Eentje van 6mtr kan ik niet kwijt, 4 meter is de max. Hoe groot is jouw zwembad?
Ik heb een relatief klein zwembad voor alle accessoires die ik heb :X
De pomp is een 10m3 pomp en ook de solarmat is best wel groot. Maar de zwembad staat zo'n 4 meter van de pomp vandaan en de pomp moet het water 2 meter horizontaal pompen en dan 2 meter omhoog, vervolgens door de solarmat van 6 meter en dan weer terug naar het zwembad.

Afgelopen zomer hebben wij het iets te lomp/groots aangepakt voor het geval wij in de toekomst een groter zwembad willen. Dan liever nu iets te veel uitgeven dan later opnieuw uitgaves moeten doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Remy!!!! op 02-04-2020 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

@Remy!!!!
Die van mij is niet veel groter, dus dat is goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:40
gysman11 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:45:

Ik heb deze bestway gehad. Maar hier zit een schakelaar op de pomp zelf en de schakelt ook uit als de spanning ervan af gaat. Deze kun je dus niet extern aansturen.

Ik ben nu gegaan voor een gebruikte Speck Badu 3-fase pomp. Dit is toch wel echt van een andere orde.
Ik heb deze vorig jaar na het zwemseizoen gekocht. En staat klaar om geïnstalleerd te worden. Echter moet ik eerst een technische ruimte creëren achter mijn afdak bij het zwembad.

Het zwembad is een Bestway van 7,3x3,6. Deze laat ik overigens al 2 jaar staan dus ook in de winter. En ik heb het idee dat het daar veel minder van de te lijden heeft als van het opbouwen en afbreken ieder jaar.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Gisteren m'n Bestway (3x2mtr) bad opgezet, maar kwam er halverwege achter dat er zowel bij het bad, als bij m'n zandpompfilter geen aan- en afvoer setje zit. Deze wordt schijnbaar alleen bij de cartridge filterpompen meegeleverd.

Die ga ik morgen maar even halen. Nu vroeg ik me af of het de moeite is meteen een skimmer erbij te halen? Het bad zal hoofdzakelijk bevolkt worden door een paar onstuimige en energieke dametjes, dus weet niet hoe stevig die dingen zijn. En of ze makkelijk aan- en af te koppelen zijn?

Kan een skimmer überhaupt als enige afvoer dienst doen? Of moet je hem sowieso afwisselen met de reguliere afvoer?

Tot slot, heb ik het goed dat de afvoer het lagere gat is, en de retour het hogere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Daytona schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:37:
Gisteren m'n Bestway (3x2mtr) bad opgezet, maar kwam er halverwege achter dat er zowel bij het bad, als bij m'n zandpompfilter geen aan- en afvoer setje zit. Deze wordt schijnbaar alleen bij de cartridge filterpompen meegeleverd.

Die ga ik morgen maar even halen. Nu vroeg ik me af of het de moeite is meteen een skimmer erbij te halen? Het bad zal hoofdzakelijk bevolkt worden door een paar onstuimige en energieke dametjes, dus weet niet hoe stevig die dingen zijn. En of ze makkelijk aan- en af te koppelen zijn?

Kan een skimmer überhaupt als enige afvoer dienst doen? Of moet je hem sowieso afwisselen met de reguliere afvoer?

Tot slot, heb ik het goed dat de afvoer het lagere gat is, en de retour het hogere?
Ik heb een skimmer, (3m rond zwembad) .. echt nodig ? tja .. nee .. een zandfilter pomp met watten bollen die houd het perfect schoon.
(cranenbroek personeel word getraint om ander producten te upsellen .. kortom nooit verkoper vragen)

Skimmer is makkelijker voor oppervlakte vuil/ langharig tuig .. en je doet jezelf een plezier door een fijnmazig filter erin te zetten (levensduur pomp) nadeel is dat ze slecht bevestigbaar zijn en dus "in de weg" zijn van spelende kinderen. Een schepnet is net zo effectief.

Je pomp dagelijks 1 a 2 uur aan is effectiever, samen met een chloordispenser _/-\o_

Wat ik erg fijn vind is een waterstofzuiger, (50,-) die + skimmer sluit je aan op de afvoer in het zwembad.. (koppelstukken worden bijgeleverd) ..

ps als je zwembad heeft 99% zeker 32mm mondjes, echter je zandfilter wellicht 40mm dus verloop/koppelstukken ook nodig. ik vind intex spul (duurder) vaak beter dan bestway ..

En cranenbroek heeft 3-weg kranen en slang koppelingen (goedkoper dan zwembad spul.) echter je moet ze via de slang koppelen.

Wat ik zelf erg fijn vind is dichtbij het zwembad aanvoer/afvoer een "kraan" te hebben, zo kan ik onderhoud aan de pomp installatie doen.

vergeet niet de cover voor je zwembad ! als je het niet gebruikt Afdekken ! chloor verdampt als een malle .. en algen groeien graag bij stilstaand water. (hoe donkerder hoe minder algen groei) ik gebruik altijd een bubbel folie + afdekzeil ..
Daytona schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:30:
Voor alle "solar" water doorstroom zooi geld, hoe minder de wind er vat op heeft, en hoe meer zon er opschijnt (lees de oppervlakte) hoe effectiever ze zijn. een bypass is wel noodzakelijk. (met lekkage wel prettig) je zwembad word snel erg warm.

Intex matjes (30,-) zijn erg effectief voor de prijs, nadeel is dat als het niet uit de weg van kids ligt .. zijn ze snel stuk.
Solarkoepels, nee .. (tenzij je direct van boven 4 uur lang zon hebt..)

@Jazsie kan je wat foto's enzo delen van je modbus meuk :) aub ?

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 06-04-2020 09:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Daytona schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:37:

Ik heb ook een skimmer en die zit er alleen op/in als het zwembad niet gebruikt wordt. Aangezien ik geen zin heb om steeds een cover over m'n zwembad te plaatsen is dit een ideale methode om je zwembadoppervlakte goed schoon te houden. En zolang het niet vanaf de oppervlakte naar de bodem kan zinken blijft je bodem/zwembad ook redelijk schoon. Voordat ik een skimmer had was ik iedere dag wel bezig met een schepnet, en nu is het maar 1x per week met een 'stofzuiger'opzetstuk voor m'n pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Chrisje1983 schreef op zondag 1 september 2019 @ 01:57:
Mijn geïsoleerde badje met turbo kachel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had het al eens eerder hier gepost maar goed, heel veel werk om het hout gestookt op temperatuur te.krijgen en houden. Beste werkt cp1 pallet hout plankjes, met de blower eronder wordt dat super heet. Moet je geen buren hebben want het branden met een blower maakt echt een flinke herrie.

In de komende jaren wil ik zonnecollectoren uitbreiden met 2 extra matten en kleppen door lux en temperatuur gestuurd door middel van domoticz. Dan heb je er geen omkijken meer na, met mooi weer altijd een warm bad.

Nadeel van isoleren, dit jaar weinig gedaan aan verwarmen en het bad blijft de hele zomer lang 20 graden.
Kan je meer uitleg/foto's geven mbt het dak systeem? Ben van plan om ook zo iets te maken alleen ben ik nog niet helemaal uit, hoe en wat...

@vso: Zal zodra ik de communicatie tussen de Danfoss FR en OpenHab in orde heb het resultaat posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:03:
@vso: Zal zodra ik de communicatie tussen de Danfoss FR en OpenHab in orde heb het resultaat posten :)
Ben benieuwd wat je nu hebt (gedaan) en wat je bedoelt met modbus etc.. kan je iets meer inzicht geven ? of wil je echt wachten totdat je klaar bent ?

ik moet alles nog gaan opzetten en wellicht kan ik nu alvast wat dingen ertussen mikken..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso:
Modbus is de communicatie type tussen de frequentie regelaar en PC/raspberry pi/Arduino. Gaat via RS485 (serial).

Het geheel werkt prima maar wil dus ook de RPM/motor temp/stroom vebruik kunnen meten.
En uiteraard ook de FR aansturen vanuit OpenHAB.

Nadat pomp werkt ga ik het uitbreiden naar de rest...

Ik weet niet wat je nu hebt staan en wilt bereiken. Vraag maar raak als je iets specifiek wilt weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:21:
@vso:
Modbus is de communicatie type tussen de frequentie regelaar en PC/raspberry pi/Arduino. Gaat via RS485 (serial).

Het geheel werkt prima maar wil dus ook de RPM/motor temp/stroom vebruik kunnen meten.
En uiteraard ook de FR aansturen vanuit OpenHAB.

Nadat pomp werkt ga ik het uitbreiden naar de rest...

Ik weet niet wat je nu hebt staan en wilt bereiken. Vraag maar raak als je iets specifiek wilt weten :)
ik weet wat modbus is .. ;) gaat mij meer om hoe je de motor uitleest enzo .. ik heb bv een intex zandfilter pomp .. (gekoppeld aan kaku) en hoe je alles (digitaal) uitleest en aanstuurt.

ik zou bv een ESP kiezen om alles aan te koppelen ..

ik ben bezig met ontwerp van een bbq (pelletsmoker) aangezien dat ook buiten is :) maar goed ging me dus om hoe jij het "koppelt" de intex pomp is nogal "closed" .. tenzij jij degene bent die hem open geschroeft hebt en met soldeer werk je hem kan "ombouwen" :)

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 06-04-2020 15:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso:
De frequentie regelaar leest de motor uit en ik lees de frequentie regelaar uit via modbus en vice versa mbt aansturen :) Dat is natuurlijk wel een voordeel van de FR, deze heeft veel aansluit mogelijkheden, zowel digitaal (modbus) en analoog I/O.

Mijn vroige 1 fase pomp (met enkel een stekker) had ik op een TP-Link smart plug aangesloten die gekoppelt was aan OpenHAB. Hiermee kon ik de pomp aansturen en het verbruik zien. Werkte goed maar toen ik achter kwam dat 1000 watt vebruik toch aardig wat kost na al die uurtjes rondraaien, de stap genomen naar een variable pomp :).

ESP is een prima oplossing, ik maak geen gebruik van Wifi maar modbus (ook voor de andere sensoren) en die hangen dan aan de master (controller) voor uitlezen/aansturen. Ik heb dus gekozen voor arduino.

Doel is dat het geheel ook zelfstandig kan werken zonder verbinding met de "hoofd" OpenHAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie dat is best wel wat verbruik maar wat heb je staan ?

Waarom kies je dan niet voor ethernet ? vraag ik me dan af, wifi klinkt leuk maar in de praktijk zit je jezelf ermee alleen in de weg.. daarom wil ik graag een mesh-multi-ssid wifi aanleggen met zoveel mogelijk over ethernet (poe) maar goed ander verhaal.

tja ik werk nu nog met kaku, en ben net begonnen met domoticz maar nog niks is definitief .. ben nog erg kwa domotica in "opbouwfase" .. (lees huis passief isoleren) de binnen werk komt nog.)

Maar dit jaar hopen dat mijn solar mat de winter (weer) heeft overleeft vorig jaar zat er een gat in..
nu eens, eerst nieuw zwembad filterbollen en denk isolatiematten op de vloer.. denk dat vakantie dit jaar het niet word..

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 06-04-2020 16:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vso; ik heb momenteel staan:

- Hayward zandfilter.
- Hayward pomp, 1- fase 1000 watt. Goed voor 13m3/u.
- Warmtepomp 9.5 KW.

De 1-fase pomp wordt dus vervangen door een 3-fase pomp met frequentie regelaar.

Geen solar matten voor mij, tuin te klein voor :).

Ik kies niet voor wifi, heb zelf het meest z-wave en daarnaast voor custom zaken MySensors welk ook net als z-wave mesh netwerk is. En zoals je aangeeft waar mogelijk ook Ethernet (dit meestal icm MQTT).

Absoluut geen kaku voor mij, het feit al dat je geen antwoord/bevestiging krijgt of een command aangekomen is, is voor mij een no-go.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 06-04-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Absoluut geen kaku voor mij, het feit al dat je geen antwoord/bevestiging krijgt of een command aangekomen is, is voor mij een no-go.
wat je gratis krijgt ... :) overgens ik heb het alleen voor mijn zonnescherm die ook tzt vervangen word.
maar ik denk er het zelfde over ..
Jazsie schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:58:
@vso; ik heb momenteel staan:

- Hayward zandfilter.
- Hayward pomp, 1- fase 1000 watt. Goed voor 13m3/u.
- Warmtepomp 9.5 KW.
voor hoeveel kuub ? of spa ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@vso: Ja als gratis is waarom niet. Ben er ook mee begonnen :)

Zwembad is 1 kuub :D, ofwel een Spa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:08:
@vso: Ja als gratis is waarom niet. Ben er ook mee begonnen :)

Zwembad is 1 kuub :D, ofwel een Spa.
wtf en dan zoveel water ?? had je niet met een 3 a 5 kuub pomp net zoveel plezier gehad ???

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:18:
[...]

wtf en dan zoveel water ?? had je niet met een 3 a 5 kuub pomp net zoveel plezier gehad ???
Haha nope, heb 4 jets. Moet wel wat uitkomen en geen pis straaltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik heb nog een Bestway 1.3m filterpomp met slangen en accessoires over. Mijn buren willen een Intex Steel Frame aanschaffen, denken jullie dat de Bestway pomp aangesloten kan worden op een Intex zwembad? Of zijn daar koppelstukjes voor nodig?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12:49
Remy!!!! schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:37:
[...]

Mocht je de ruimte hebben dan kan ik deze van harte aanbevelen, is erg stevig en afgelopen zomer heb ik een heerlijk warm zwembad kunnen krijgen dankzij die mat.
Díe totaalprijs :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2Ng7n84VVC5eUos0_cmEpwAGZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WFmaTM3T51StYIpCz5sBD1r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TerrorSource schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:39:
Ik heb nog een Bestway 1.3m filterpomp met slangen en accessoires over. Mijn buren willen een Intex Steel Frame aanschaffen, denken jullie dat de Bestway pomp aangesloten kan worden op een Intex zwembad? Of zijn daar koppelstukjes voor nodig?
Het kan, afhankelijk van de leiding diameter kan het zijn dat je koppelstukken nodig hebt...
Phoe, ik zou toch effe verder zoeken ;) :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Zo zwembad draait weer en in 1dag meteen 6 graden Erbij dankzij de solarmatten werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kybqH0Xn4Og7xn8C4iw9jpsjYLU=/f/image/DbIXKlLDlPs2jf8oZlWs6Xo7.jpg

🤗🤗🤗🤗Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_puUMeHuRNZ1cTzGv6kH6QFnWuo=/f/image/qTeqXl7JPd27f4yu6gqGmGun.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Maurice2020 op 08-04-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Laatst online: 12-09 15:42
@Daytona en @Arjantje72 die mat die @Remy!!!! aanbeveelt staat op Bol.com voor een betere prijs ;). Is maar een tip.

Zijn deze sterker dan de Intex matjes? Lijkt er wel op.. Ik lees nogal vaak dat die dingen vrij snel kapot zijn.

Ik heb "maar" (gezien sommige reacties hier) een simpele jacuzzi van 700 liter. Dat lukt waarschijnlijk prima met die 6 meter mat? Past precies hier op het dak, dus dat zou mooi zijn.

Ik heb wel een extra pomp dan nodig om het water nog z'n ~3 meter omhoog te pompen. Is er iemand die iets kan adviseren om te kunnen gebruiken icm de jacuzzi? Minimaal 4m3 en max 10m3 lees ik, maar is dat niet een behoorlijke overkill met een jacuzzi inhoud van 700 liter?

[ Voor 6% gewijzigd door BoschR op 08-04-2020 16:45 ]

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@BoschR: Overkill? Ligt aan je jacuzzi. Mijn Spa heeft een pomp die 13 m3/u doet :D.

Maar een Spa/Jacuzzi is normaal op 38graden (die van mij tenminste).
Denk dat in dit geval, hoe groter de mat hoe beter het is :).

Pagina: 1 ... 6 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.