Daytona schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:37:
Gisteren m'n Bestway (3x2mtr) bad opgezet, maar kwam er halverwege achter dat er zowel bij het bad, als bij m'n zandpompfilter geen aan- en afvoer setje zit. Deze wordt schijnbaar alleen bij de cartridge filterpompen meegeleverd.
Die ga ik morgen maar even halen. Nu vroeg ik me af of het de moeite is meteen een skimmer erbij te halen? Het bad zal hoofdzakelijk bevolkt worden door een paar onstuimige en energieke dametjes, dus weet niet hoe stevig die dingen zijn. En of ze makkelijk aan- en af te koppelen zijn?
Kan een skimmer überhaupt als enige afvoer dienst doen? Of moet je hem sowieso afwisselen met de reguliere afvoer?
Tot slot, heb ik het goed dat de afvoer het lagere gat is, en de retour het hogere?
Ik heb een skimmer, (3m rond zwembad) .. echt nodig ? tja .. nee .. een zandfilter pomp met watten bollen die houd het perfect schoon.
(cranenbroek personeel word getraint om ander producten te upsellen .. kortom nooit verkoper vragen)
Skimmer is makkelijker voor oppervlakte vuil/ langharig tuig .. en je doet jezelf een plezier door een fijnmazig filter erin te zetten (levensduur pomp) nadeel is dat ze slecht bevestigbaar zijn en dus "in de weg" zijn van spelende kinderen. Een schepnet is net zo effectief.
Je pomp dagelijks 1 a 2 uur aan is effectiever, samen met een chloordispenser
Wat ik erg fijn vind is een waterstofzuiger, (50,-) die + skimmer sluit je aan op de afvoer in het zwembad.. (koppelstukken worden bijgeleverd) ..
ps als je zwembad heeft 99% zeker 32mm mondjes, echter je zandfilter wellicht 40mm dus verloop/koppelstukken ook nodig. ik vind intex spul (duurder) vaak beter dan bestway ..
En cranenbroek heeft 3-weg kranen en slang koppelingen (goedkoper dan zwembad spul.) echter je moet ze via de slang koppelen.
Wat ik zelf erg fijn vind is dichtbij het zwembad aanvoer/afvoer een "kraan" te hebben, zo kan ik onderhoud aan de pomp installatie doen.
vergeet niet de cover voor je zwembad ! als je het niet gebruikt Afdekken ! chloor verdampt als een malle .. en algen groeien graag bij stilstaand water. (hoe donkerder hoe minder algen groei) ik gebruik altijd een bubbel folie + afdekzeil ..
Voor alle "solar" water doorstroom zooi geld, hoe minder de wind er vat op heeft, en hoe meer zon er opschijnt (lees de oppervlakte) hoe effectiever ze zijn. een bypass is wel noodzakelijk. (met lekkage wel prettig) je zwembad word snel erg warm.
Intex matjes (30,-) zijn erg effectief voor de prijs, nadeel is dat als het niet uit de weg van kids ligt .. zijn ze snel stuk.
Solarkoepels, nee .. (tenzij je direct van boven 4 uur lang zon hebt..)
@
Jazsie kan je wat foto's enzo delen van je modbus meuk

aub ?
[
Voor 18% gewijzigd door
vso op 06-04-2020 09:16
]