Kun je dat gaaspaneel niet vastzetten met touw? Dus dat je hem zegmaar op je dak legt. En dan vanaf 4 hoeken naar ogen aan de zijkant van je dak? Dan gaat die nergens heen.JB schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:52:
[...]
Gaaspaneel is inderdaad een goed idee. Ik zat al aan houten plaat te denken icm staalkabeltje ergens aan vast maar wordt zo lomp. Alleen dat gaas nog goed geklemd krijgen want een 30x30 tegel die naar onder komt is vrij k*t... Is stiekem best schuin
Ja heb nu ook een gat in mat geperforeerd en met touw naar onder aan baksteen maar de nok is niet horizontaal (loopt schuin naar achter), dus ideaal is het niet..g00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:00:
[...]
Kun je dat gaaspaneel niet vastzetten met touw? Dus dat je hem zegmaar op je dak legt. En dan vanaf 4 hoeken naar ogen aan de zijkant van je dak? Dan gaat die nergens heen.
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 28-06-2019 11:11 ]
Mijn boefje is liev!
Interessant topic! Heb sinds deze week een Intex 220 x 150 x 60 (1.662 liter) zwembadje en ben vrij nieuw in dit wereldje.
Nu twijfel ik wat voor pomp ik daar het best aan kan hangen. Ik heb deze Intex pomp op het oog (1,1 m3 / 1.250 liter/h). Stiekem vraag ik me af of ik niet beter voor een slagje groter kan gaan, met gelijk een iets groter filter daarin, bijvoorbeeld deze (1,9m3 / 2.271 liter/h). Is duidelijk overkill, maar het verschil in prijs is slechts € 10, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Of is wellicht een hele andere pomp nog een beter idee?
Voor chloor denk ik aan zo'n automatische dispenser, zoals deze, in plaats van een drijver (want kinderen). Is dat een goed idee of juist niet?
Nu twijfel ik wat voor pomp ik daar het best aan kan hangen. Ik heb deze Intex pomp op het oog (1,1 m3 / 1.250 liter/h). Stiekem vraag ik me af of ik niet beter voor een slagje groter kan gaan, met gelijk een iets groter filter daarin, bijvoorbeeld deze (1,9m3 / 2.271 liter/h). Is duidelijk overkill, maar het verschil in prijs is slechts € 10, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Of is wellicht een hele andere pomp nog een beter idee?
Voor chloor denk ik aan zo'n automatische dispenser, zoals deze, in plaats van een drijver (want kinderen). Is dat een goed idee of juist niet?
¯\_(ツ)_/¯
Mijn nog zwaardere 3407L is ook te koop. Kun je hebben voor 25 euro incl de hele rambam. DM maar bij interesseRedcoil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:57:
Interessant topic! Heb sinds deze week een Intex 220 x 150 x 60 (1.662 liter) zwembadje en ben vrij nieuw in dit wereldje.
edit:
VERKOCHT
VERKOCHT
Mijn boefje is liev!
Mijn "zwembad" is inmiddels ook weer gevuld sinds deze week.
Twee van die solarbollen gekocht echter nooit geplaatst omdat een warmtepomp erbij is gekomen.
Zandfilter vorig jaar leeg gehaald en nu gevuld met glasparels van Intex. Het was of AFM of Intex, gezien het grote prijsverschil voor Intex gekozen en het bevalt goed.
Volgende stap is de zandfilterpomp vervangen door een zuinige frequentiegestuurde pomp. 1000 watt tikt namelijk best aan op je rekening. zeker icm warmtepomp die 2200 watt verbruikt.
En daarna een chloor/ph regelaar
Twee van die solarbollen gekocht echter nooit geplaatst omdat een warmtepomp erbij is gekomen.
Zandfilter vorig jaar leeg gehaald en nu gevuld met glasparels van Intex. Het was of AFM of Intex, gezien het grote prijsverschil voor Intex gekozen en het bevalt goed.
Volgende stap is de zandfilterpomp vervangen door een zuinige frequentiegestuurde pomp. 1000 watt tikt namelijk best aan op je rekening. zeker icm warmtepomp die 2200 watt verbruikt.
En daarna een chloor/ph regelaar
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik zelf heb de 3400 variant ivm zoutwatersysteem, mijn bad is een slag groter. Voor die 10 euro extra zou ik het wel doen.Redcoil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:57:
Heb ik echt Chloorshock nodig om mijn chloor gehalte goed te krijgen?
Ik heb nu dat in mijn bad er een witte waas is en deze gaat niet weg door een normale dosering te gebruiken.
Ph waarde is wel netjes.
Ik gebruik mini tabs van 2,7g
En heb een frame pool van 3,05M
Ik heb nu dat in mijn bad er een witte waas is en deze gaat niet weg door een normale dosering te gebruiken.
Ph waarde is wel netjes.
Ik gebruik mini tabs van 2,7g
En heb een frame pool van 3,05M
Heb je de mat voor of na de pomp aangesloten?Giel83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
Nu dacht ik slim te zijn door gewoon een intex filterpompje (2271 liter) te kopen voor ons kleine opblaaszwembadje (5 a 600 liter) en daarnaast een intex solar mat er op aan te sluiten. Maar blijkbaar is de pomp niet krachtig genoeg om het water eruit te pompen... Leverancier zegt dat zoiets niet bestaat, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben dus op zoek naar een pomp (liefst ook nog een beetje stil) die ook nog het water door de solar mat kan pompen.
Gaat om dit zwembadje: https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000096913939/?s2a=
Iemand een idee?
De pomp moet het water door de mat heen duwen, dus niet aan de zuigkant van de pomp aansluiten
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik heb de mat überhaupt nog niet aangesloten. Maar blijkbaar zuigt de pomp niet, en omdat de slang over de badrand heen hangt moet hij een stukje naar boven zuigen, wat dus helaas niet werkt.MieJuul schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:51:
[...]
Heb je de mat voor of na de pomp aangesloten?
De pomp moet het water door de mat heen duwen, dus niet aan de zuigkant van de pomp aansluiten
Ik heb afgelopen weekend veel gezocht, maar heb nog geen goede oplossing gevonden... Tenzij je echt flinke pompen gaat bestellen ofzoiets. En dat lijkt me weer een beetje overkill voor zo'n klein badje
Meer mensen hier die met DIY vijverslang onderstaande hebben gefabriceerd?

Twijfel nog of ik gewoon dezelfde diameter zal pakken en dan 30m slang zo neerleggen (is zo'n 1 m2 oppervlak) of dat ik beter een kleinere diameter kan pakken ivm doorvoer/opwarmtetijd. Weerstand kan ik eventueel regelen met een klep/bypass.

Twijfel nog of ik gewoon dezelfde diameter zal pakken en dan 30m slang zo neerleggen (is zo'n 1 m2 oppervlak) of dat ik beter een kleinere diameter kan pakken ivm doorvoer/opwarmtetijd. Weerstand kan ik eventueel regelen met een klep/bypass.
Mijn boefje is liev!
Het gaat niet om de doorvoersnelheid van het water. Het gaat om hoeveel energie dat op de collector valt. Een wateropwarming van 10 graden bij een doorvoersnelheid van 1 liter per minuut is evenveel wateropwarming als 1 graad bij een doorvoersnelheid van 10 liter per minuut.
Is de slang wel gevuld met water? Ik kan me voorstellen dat aangezien de slang over de rand hangt dat er lucht in zit.Giel83 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:31:
[...]
Ik heb de mat überhaupt nog niet aangesloten. Maar blijkbaar zuigt de pomp niet, en omdat de slang over de badrand heen hangt moet hij een stukje naar boven zuigen, wat dus helaas niet werkt.
Ik heb afgelopen weekend veel gezocht, maar heb nog geen goede oplossing gevonden... Tenzij je echt flinke pompen gaat bestellen ofzoiets. En dat lijkt me weer een beetje overkill voor zo'n klein badje
En laten pompen nou bijna nooit met lucht kunnen werken.
Meeste pompen kunnen namelijk wel paar meter naar boven zuigen, mits de slang gevuld is met water.
Laatst kwam ik trouwens nog een leuke tip tegen op Youtube voor als je je bad gaat stofzuigen.
Dan moet je de slang natuurlijk helemaal onderdompelen om alle lucht eruit te blazen. Ik vond dat best een gedoe.
Maar als je een uiteinde van de slang tegen de inlaat van het bad aan houdt, spuit die de slang door met water en gaat dus alle lucht uit de slang.
En lekker snel ook :-)
Betreft de verwarming van het water, mijn 4 kuub bad staat een groot deel van de dag in de zon. Gisteren was het water 30 graden, vanmorgen 26 en nu alweer 27,5 met afdekzeil erover. Heb toch het idee dat het bad zonder zeil sneller opwarmt.
Dan moet je de slang natuurlijk helemaal onderdompelen om alle lucht eruit te blazen. Ik vond dat best een gedoe.
Maar als je een uiteinde van de slang tegen de inlaat van het bad aan houdt, spuit die de slang door met water en gaat dus alle lucht uit de slang.
En lekker snel ook :-)
Betreft de verwarming van het water, mijn 4 kuub bad staat een groot deel van de dag in de zon. Gisteren was het water 30 graden, vanmorgen 26 en nu alweer 27,5 met afdekzeil erover. Heb toch het idee dat het bad zonder zeil sneller opwarmt.
Gadgets FTW!
Precies mijn gedachte.Hortz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:15:
[...]
Is de slang wel gevuld met water? Ik kan me voorstellen dat aangezien de slang over de rand hangt dat er lucht in zit.
En laten pompen nou bijna nooit met lucht kunnen werken.
Meeste pompen kunnen namelijk wel paar meter naar boven zuigen, mits de slang gevuld is met water.
De aanzuigslang (en pomp) moet vol water zitten, wil het werken.
Als dat het geval is gaat de rest vanzelf.
Zodra er lucht aangezogen wordt stopt de pomp met functioneren.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik heb een Intex bad van 2x3m, prima maat voor de kinderen en staat op een mooi plekkie.
Nu kan ik via de overkapping het dak op, hoogte 2.5m en wil daar zwarte slang rond mijn zonnepanelen leggen om zo het bad te verwarmen.
Heb nu een deze pomp https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-5678 i.c.m. dit zoutwatersyusteem https://www.bol.com/nl/p/...l-clear/9200000063229334/
Hier kan ik het water niet het dak mee op krijgen, 2 Intex solarmatten lukt al niet.
Zit eraan te denken om een zwaardere pomp met zandfilter te pakken maar als je dan kijkt voor hoeveel liter die geschikt zijn dan is mijn bad weer te klein.
Kan ik bv een 6m3/u Intex zandfilterpomp plaatsen? Deze https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h
Wil dit i.c.m. glasparel of de watten doen, zand zie ik vanaf.
Of spuit dan al het water in de rondte (-; het slangenverhaal op het dak wil ik wat later oppakken.
Maakt zo'n Intex veel herrie?
Wie heeft er wat tips, eventueel voor een betere pomp of een beter idee
Nu kan ik via de overkapping het dak op, hoogte 2.5m en wil daar zwarte slang rond mijn zonnepanelen leggen om zo het bad te verwarmen.
Heb nu een deze pomp https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-5678 i.c.m. dit zoutwatersyusteem https://www.bol.com/nl/p/...l-clear/9200000063229334/
Hier kan ik het water niet het dak mee op krijgen, 2 Intex solarmatten lukt al niet.
Zit eraan te denken om een zwaardere pomp met zandfilter te pakken maar als je dan kijkt voor hoeveel liter die geschikt zijn dan is mijn bad weer te klein.
Kan ik bv een 6m3/u Intex zandfilterpomp plaatsen? Deze https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h
Of spuit dan al het water in de rondte (-; het slangenverhaal op het dak wil ik wat later oppakken.
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Hm, jammer dat ik dit vandaag pas te horen krijg. Op deze manier heb ik het niet getest. Wel de pomp zelf met water gevuld maar dat was geen succes. Ik was er ondertussen klaar mee, dus ook alles teruggestuurd.MieJuul schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:51:
[...]
Precies mijn gedachte.
De aanzuigslang (en pomp) moet vol water zitten, wil het werken.
Als dat het geval is gaat de rest vanzelf.
Zodra er lucht aangezogen wordt stopt de pomp met functioneren.
Als ik binnenkort weer tijd heb leen ik die van mijn buurman wel om te testen.
Bedankt voor de reacties!
Ik kan je niet helpen met het solar-verhaal, geen ervaring mee.sgsdebruijn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:35:
Ik heb een Intex bad van 2x3m, prima maat voor de kinderen en staat op een mooi plekkie.
Ik heb een 6m3/h zandfilterpomp aan mijn metalframe intex bad van 366cm doorsnede hangen. Ik merk wel dat het water een stuk krachtiger het zwembad wordt ingespoten dan met de cartridgepomp, maar niet dat het alle kanten op spuit. Ik zou me absoluut niet druk maken over "dat je zwembad te klein is".
De skimmer is wel een uitkomst, alle zooi die op het water drijft is na een tijdje pompen geheel weg.
Geluid van de pomp valt me reuze mee, alsof er ergens verderop in een tuintje een elektrische grasmaaier bezig is. Ik vind het geluid niet meer storend dan van de cartridgepomp. En dankzij de lange bijgeleverde slangen kan die ook verder van het zwembad af staan dan de cartridgepomp.
Iemand een idee hoe ik een Chloordrijver netjes uit elkaar haal?
Wil de temperatuur van het zwembadwater meten met een Fibaro Door Sensor met een externe Temp probe.
zie: https://community.home-as...g-pool-temp-probe/24218/6
Wil de DoorSensor droog hebben, in het bovenstuk.
Wil de temperatuur van het zwembadwater meten met een Fibaro Door Sensor met een externe Temp probe.
zie: https://community.home-as...g-pool-temp-probe/24218/6
Wil de DoorSensor droog hebben, in het bovenstuk.
Ik heb een 2x3x0.75 zwembad met een zandfilterpomp. Ph en cloor zijn op niveau en toch is het water troebel. Beetje groenig en helemaal toen ik met een borstel over de vloer ging. Nu heb ik inmiddels 2 vlokkenta letten gebruik en lijkt het beter.
Vraag is hoeveel tabletten mag ik gebruiken en wat kan ik nog meer doen?
Vraag is hoeveel tabletten mag ik gebruiken en wat kan ik nog meer doen?
Xiaomi 13T Pro
Daarvoor heb ik anti alg en vlokfix vlieibaar gekocht toen ik er vorig jaar last van had. Ik heb dan een cardridge filter die ik nu ook regelmatig nakijk en uitspuit.
Hoeveel uur draait je pomp per dag?
De hoeveelheden die je mag gebruiken staat op de verpakking neem ik aan.
[ Voor 20% gewijzigd door Ursamajor op 04-07-2019 07:55 ]
Gadgets FTW!
Heb gisteren hetzelfde bad gehaald (toevallig 25% korting op alle zwembaden bij Makro dus onvoorbereid impulsief meegenomenRedcoil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:57:
Ben zelf ook leek op dit gebied
Zie hierg00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:44:
@JB Ik heb wel een idee voor je, als je zwarte buis te pakken kunt krijgen flexibel.
En je pakt een gaaspaneel van de bouwmarkt. Hierop kun je het vervolgens in rondjes bevestigen met tight wraps. En die kun je in z'n geheel op de dak mikken.

Mijn boefje is liev!
Dat had je moeten doen voordat je die slang erop maakte. Dan kun je het heet stoken met een gasbrandertje. Dan kun je het heel gemakkelijk buigen!JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:53:
[...]
Zie hierNu nog testen op het dak want dat blijft zo niet liggen. Het bovenste gedeelte wil ik nog ombuigen (liefste schuin ivm nok, maar dat gaan de lasnaden niet trekken denk ik). Dus nog even zien hoe alles blijft liggen straks.
[Afbeelding]
Verder nice man, ben heel benieuwd hoe dit gaat werken. Overigens denk ik dat het wel blijft liggen als er water in staat. Word het geheel best wat zwaarder door!
Ja daarom wel bewust "de horizontale" aan de dak kant gelaten, dus hopelijk grijpen die ook nog een beetje. Wordt stiekem wel zwaar (30m slang vol water), dus ik hoop echt dat het goed blijft liggen. Eerst maar eens testen met een spanband, want als het gaat schuiven houd ik het niet meer tegen ben ik bang.g00gle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:57:
[...]
Dat had je moeten doen voordat je die slang erop maakte. Dan kun je het heet stoken met een gasbrandertje. Dan kun je het heel gemakkelijk buigen!
Verder nice man, ben heel benieuwd hoe dit gaat werken. Overigens denk ik dat het wel blijft liggen als er water in staat. Word het geheel best wat zwaarder door!
Mijn boefje is liev!
Heb een pomp van 3407 overgenomen van JB en heb meteen maar een skimmer gekocht om de oppervlakte van het water schoon te houden (die vereiste ten minste zoveel pompkrachtGadgeteer schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:26:
[...]
Heb gisteren hetzelfde bad gehaald (toevallig 25% korting op alle zwembaden bij Makro dus onvoorbereid impulsief meegenomen). Heb jij al antwoord op je vragen?
Ben zelf ook leek op dit gebied
Zal eens kijken of het bevalt, hopelijk wordt het geen wildwaterbaan.
¯\_(ツ)_/¯
Voorheen uurtje of 5 laatste dagen 24 uur.
Op de verpakking staat alleen dat je na 2 tabletten je zandpomp moet doorspoelen
Op de verpakking staat alleen dat je na 2 tabletten je zandpomp moet doorspoelen
Ursamajor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:53:
Daarvoor heb ik anti alg en vlokfix vlieibaar gekocht toen ik er vorig jaar last van had. Ik heb dan een cardridge filter die ik nu ook regelmatig nakijk en uitspuit.
Xiaomi 13T Pro
Ziet er netjes uit! Hoe lang is die buis en wat is de diameter nu ongeveer?JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:53:
[...]
Zie hierNu nog testen op het dak want dat blijft zo niet liggen. Het bovenste gedeelte wil ik nog ombuigen (liefste schuin ivm nok, maar dat gaan de lasnaden niet trekken denk ik). Dus nog even zien hoe alles blijft liggen straks.
[Afbeelding]
Dit lijkt me robuuster dan zo'n intex solarmat.
Ik zou hem dan wel afkoppelbaar willen, zodat ik hem kan weghalen wanneer ik hem niet gebruik. Zo groot is onze tuin helaas niet.
En dat ligt gewoon muurvast! Bovenste stuk omgebogen zodat het om de nok heen gaat. Klein beetje schuinte gehaald (schuin gebogen op 1 horizontale maaswijdte met bezemsteel, zodat ik de lasnaden niet belastte met buigen).g00gle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:57:
[...]
Dat had je moeten doen voordat je die slang erop maakte. Dan kun je het heet stoken met een gasbrandertje. Dan kun je het heel gemakkelijk buigen!
Je voelde net zelfs nog dat die slang warmte opneemt nu in de avond. Ben benieuwd. Morgen komt mijn draadloze waterthermometer binnen, dus kan ik het mooi in de gaten houden.

Dit is niet groter dan die mat. Is 32mm vijverslang van 30 meter. Zoals je ziet op de 1e foto ook afkoppelbaar. Gewoon bij de "PVC afdeling" paar pijpjes en slangklemmen meenemen.BounceMeister schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:16:
[...]
Ziet er netjes uit! Hoe lang is die buis en wat is de diameter nu ongeveer?
Dit lijkt me robuuster dan zo'n intex solarmat.
Ik zou hem dan wel afkoppelbaar willen, zodat ik hem kan weghalen wanneer ik hem niet gebruik. Zo groot is onze tuin helaas niet.
Mijn boefje is liev!
Ben ik stiekem ook wel benieuwd naar.JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:45:
[...]
Ben benieuwd. Morgen komt mijn draadloze waterthermometer binnen, dus kan ik het mooi in de gaten houden.
Zelf meet ik de temperatuur van het water wat het bad weer ingaat.
Dit water komt rechtstreeks uit een intex solarmat.
Als de zon er vol op staat is het verschil tussen T-bypass en T-mat ca 1 graad.
Ik moet alleen nog iets verzinnen op de pomp. Daar zit volgens mij een ingebouwde aardlek schakelaar in, dus die kan ik niet op afstand regelen (ja alleen uitzetten). Dat is niet handig
Mijn boefje is liev!
Daar schiet ik niets mee op? Ik kan alles schakelen via domotica maar deze pomp heeft een ingebouwde aardlek. Als de stroom eraf gaat, dan krijg je 'm niet meer aan zonder eerst op de knop te drukken.MieJuul schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:30:
Simpel tijdklokje scoren bij de kringloop een idee?!
Hier hebben ze een hele bak van die dingen, kosten een appel en een ei
Zo'n ding;

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 04-07-2019 22:34 ]
Mijn boefje is liev!
Opzich niet vreemd en aan een kant makkelijk op te lossen door er een geaarde stekker aan te zetten, maar dan ben ik de garantie op de pomp kwijt

Mijn boefje is liev!
Klopt het dat vijverslang van 32mm ongeveer 3~5 euro per meter kost? Dat maakt een project zoals dit toch al snel een dikke 100 euro met aansluitmateriaal erbij. Wat is dan het voordeel t.o.v. de kant en klare oplossingen? Heeft dit meer capaciteit?
Haha! de lokkertjes!BounceMeister schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:39:
Klopt het dat vijverslang van 32mm ongeveer 3~5 euro per meter kost? Dat maakt een project zoals dit toch al snel een dikke 100 euro met aansluitmateriaal erbij. Wat is dan het voordeel t.o.v. de kant en klare oplossingen? Heeft dit meer capaciteit?
Ik begon met een klein zwembadje waar ik een bubbelbad jaccuzi van maakte, verloopje dit, verloopje dat, pvc buisjes, bochtjes, mofjes, slangetje zus, slangetje zo, paar kogelkraantjes, toch weer net iets ander maken en nog meer materiaal nodig. En dan komt het chloor, ph- of +, antialg, flocken middel, actieve chloor meten, ph meten.
Even zonder gekheid, ik denk dat al het randmateriaal meer heeft gekost dan het zwembad, zandfilter en het in het beton storten van dat ding bij elkaar.
Ik vind jouw 100 euro wel heel erg minimaal eigenlijk, een kogelkraan bij de wilcon kost al snel 20 tot 30 euro per stuk en als je gebruik maakt van zonnecollectoren in combinatie met een warmtepomp of een houtkachel heb je er al snel een stuk of 8 of meer nodig om serieel en/of parralel je water te kunnen verwarmen.
Wil je je bad aansturen (we zitten op tweakers he) door middel van meerdere temperatuur metingen op in en uitgaande stromen, lux op de zonnepanelen, druk op het filter, waterflow metingen in leidingen en gestuurde kleppen voor het aansturen van kachel of zonnecollector dan mag je nog wel even doorgaan.
Idd een zwembad kost niet zoveel. Ook een grote niet. Het zijn de kosten er omheen die het duur maken 
Zit zelf trouwens al de hele week op op een water van circa 30 graden. Gisteren hebben de kids min of meer vakantie gekregen (links en rechts nog wat losse dagjes op school 'iets doen' zoals boeken inleveren enzo).
Bij thuiskomst lag het zwembad dan ook vol pubers
Zit zelf trouwens al de hele week op op een water van circa 30 graden. Gisteren hebben de kids min of meer vakantie gekregen (links en rechts nog wat losse dagjes op school 'iets doen' zoals boeken inleveren enzo).
Bij thuiskomst lag het zwembad dan ook vol pubers
Tijd voor een nieuwe sig..
Als je aarde in het tuinhuis hebt, zien jullie dan grote gevaren om die aardlek stekker van de pomp te halen en te voorzien van een geaarde stekker? Ik kan de pomp nu niet automatisch schakelen.
Mijn boefje is liev!
niets mis mee. Die onzinnig stekker eraf knippen, nieuwe stekker met randaarde erop en klaar.JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:48:
Als je aarde in het tuinhuis hebt, zien jullie dan grote gevaren om die aardlek stekker van de pomp te halen en te voorzien van een geaarde stekker? Ik kan de pomp nu niet automatisch schakelen.
Weet je wat je ook kunt doen als je niet zonder die aardlekstekker wilt.JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:48:
Die stekker doorknippen daar een stopcontact aanmaken. Hier vervolgens je klikaanklikuit of wat je ook hebt stekker erin. En dan vervolgens daar de pomp weer op aansluiten.
Dus;
Aardlekstekker -> Contactdoos -> Klikaanklikuit -> Pompstekker.
Dan hou je de "veiligheid" van je aardlekstekker in takt en gaat die niet meer uit tenzij er iets aan de hand is.
Als ik alles los kan schroeven kan dat scenario ook nog inderdaad, zonder de garantie om zeep te helpeng00gle schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:54:
[...]
Weet je wat je ook kunt doen als je niet zonder die aardlekstekker wilt.
Die stekker doorknippen daar een stopcontact aanmaken. Hier vervolgens je klikaanklikuit of wat je ook hebt stekker erin. En dan vervolgens daar de pomp weer op aansluiten.
Dus;
Aardlekstekker -> Contactdoos -> Klikaanklikuit -> Pompstekker.
Dan hou je de "veiligheid" van je aardlekstekker in takt en gaat die niet meer uit tenzij er iets aan de hand is.
edit:
Na een bewolkte ochtend en nu wat zon er door af en toe, toch al meer dan 2 graden warmer in het zwembad. Heb goede hoop!
Na een bewolkte ochtend en nu wat zon er door af en toe, toch al meer dan 2 graden warmer in het zwembad. Heb goede hoop!
[ Voor 25% gewijzigd door JB op 05-07-2019 15:32 ]
Mijn boefje is liev!
.
[ Voor 99% gewijzigd door Trichoglossus op 05-07-2019 22:24 ]
Ik heb een ander type aardlekschakelaar op mijn intex 6m3/h zandfilterpomp, maar die was al stuk uit de doos. Losgeschroefd (in mijn geval) , stekker eraan en klaar.JB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:32:
[...]
Daar schiet ik niets mee op? Ik kan alles schakelen via domotica maar deze pomp heeft een ingebouwde aardlek. Als de stroom eraf gaat, dan krijg je 'm niet meer aan zonder eerst op de knop te drukken.
Zo'n ding;
[Afbeelding]
Veel voer om doorheen te bladeren hier
We hebben sinds een week zo'n Intex 457x107 bad - met zo'n opblaasbare band eromheen zeg maar.
Nu kwamen we er vrij snel achter dat de pomp die erbij zat wel ok was, maar als je net even wat meer wou, een warmtepomp o.i.d. dat het niet echt rap gaat.
Dus ben nu aan het zoeken naar een geschikte zandfilterpomp. Dit exemplaar lijkt me geschikt: Intex 6m3/h, ook met het oog op een eventuele warmtepomp die we nog willen gaan aanschaffen. (Tips altijd welkom)
Kan eigenlijk weinig reviews vinden over de geluidsproductie van dat ding, iemand hier ervaring mee? We wonen wel vrijstaand, maar goed, we hebben natuurlijk wel buren en heb geen zin om klachten te krijgen als die pomp 12u per dag staat te brommen met 80db
Lees net in dit topic dat de officiële bijgeleverde pomp een stuk meer lawaai maakt en deze is al bijna stil. Prima dus, zal hem bestellen
Tips voor een goede, stille warmtepomp zijn zeker nog welkom!
We hebben sinds een week zo'n Intex 457x107 bad - met zo'n opblaasbare band eromheen zeg maar.
Nu kwamen we er vrij snel achter dat de pomp die erbij zat wel ok was, maar als je net even wat meer wou, een warmtepomp o.i.d. dat het niet echt rap gaat.
Dus ben nu aan het zoeken naar een geschikte zandfilterpomp. Dit exemplaar lijkt me geschikt: Intex 6m3/h, ook met het oog op een eventuele warmtepomp die we nog willen gaan aanschaffen. (Tips altijd welkom)
Kan eigenlijk weinig reviews vinden over de geluidsproductie van dat ding, iemand hier ervaring mee? We wonen wel vrijstaand, maar goed, we hebben natuurlijk wel buren en heb geen zin om klachten te krijgen als die pomp 12u per dag staat te brommen met 80db
Lees net in dit topic dat de officiële bijgeleverde pomp een stuk meer lawaai maakt en deze is al bijna stil. Prima dus, zal hem bestellen
[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 05-07-2019 23:20 ]
Hier de 6m3/u Intex zandfilterpomp met een 3,05m rond zwembad.. de solarmat ligt 3m hoger op het dak .. 3de jaar nu en geen issuessgsdebruijn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:35:
Vergeet niet 1 a 2 "bypass" setjes ofzo.. wat misschien wel handig is dat je bv van solarmatten naar "warmtepomp" gaat (minder stroom verbruik/sneller warm ... ) ps je doet jezelf ook een lol als je een chloor dispenser + afsluiter(s) voor de pomp, erna en na de chloor dispenser doet. en de aardlek schakelaar vervangt door een "timer" (of klikaan/klikuit) maakt onderhoud zoveel plezieriger.
@Dennahz zie hierboven.. ze zijn redelijk stil, maar om 2 redenen wil je een kast eromheen maken ..
1 .. verder geluid isoleren is wellicht prettig .. (stiller is altijd beter toch?)
2 direct zonlicht op een stilstaande pomp = bevordering van algengroei..
Tja vanalles
Ik heb nu nog een relatief klein badje van 2,4m diameter met een Intex 3407 pomp. Ik wil graag een solarheater maken, maar zou die graag op de schuur leggen. Alleen gaat dat met die 3407 pomp niet lukken, die heeft een opvoerhoogte van 1 meter.
Een 6l/u zandfilterpomp op zo'n klein badje is misschien wat overkill, maar ik heb nog wel een 650 Watt dompelpomp liggen van 11500l/u en een opvoerhoogte van 7 meter. Dan maak ik daar een losstaand systeem van.
Of zou er een andere (liefst 12v) pomp zijn die ik kan gebruiken, gewoon los ernaast, of wellicht in serie of een parallel systeem met bypass?
Er zijn allerlei soorten pompen, degene die meer druk kunnen genereren, hebben een lager debiet, maar dat lijkt me voor een solarheater geen groot probleem?
Zijn er bepaalde soorten pompen die niet of juist wel geschikt zijn hiervoor? Of is er wellicht een andere oplossing?
Een 6l/u zandfilterpomp op zo'n klein badje is misschien wat overkill, maar ik heb nog wel een 650 Watt dompelpomp liggen van 11500l/u en een opvoerhoogte van 7 meter. Dan maak ik daar een losstaand systeem van.
Of zou er een andere (liefst 12v) pomp zijn die ik kan gebruiken, gewoon los ernaast, of wellicht in serie of een parallel systeem met bypass?
Er zijn allerlei soorten pompen, degene die meer druk kunnen genereren, hebben een lager debiet, maar dat lijkt me voor een solarheater geen groot probleem?
Zijn er bepaalde soorten pompen die niet of juist wel geschikt zijn hiervoor? Of is er wellicht een andere oplossing?
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zou het ook niet zo zijn. Dat wanneer je teveel watersnelheid door je solarmat heen pompt er geen tijd is om het water op te warmen?
De hoeveelheid energie die overgedragen wordt is bij alle snelheden gelijk. Dus 10 liter water per minuut 1 graad opwarmen levert in totaal evenveel zwembad verwarming op als 1 liter water per minuut 10 graden opwarmen.g00gle schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:58:
Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar zou het ook niet zo zijn. Dat wanneer je teveel watersnelheid door je solarmat heen pompt er geen tijd is om het water op te warmen?
Pompen in parallel of serie in 1 "loop" leggen gaat tegen je werken, (onderdruk/overdruk etc)BounceMeister schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:01:
Ik heb nu nog een relatief klein badje van 2,4m diameter met een Intex 3407 pomp. Ik wil graag een solarheater maken, maar zou die graag op de schuur leggen. Alleen gaat dat met die 3407 pomp niet lukken, die heeft een opvoerhoogte van 1 meter.
ik heb dit eerder overwogen om een "losse pomp" maar 2 problemen
- kinderen zullen ermee spelen
- extra (voor)filter nodig zodat je verwarming niet verstopt
dompelpomp = te krachtig (wel prettig om je bad leeg te zuigen)
ps voor jou bad zou 1 intex matje van 20,- al genoeg zijn om het bad naar 30 graden te krijgen op een hete dag. zeker als je een "bak" eromheen maakt met (plexi)glas eromheen zodat de wind het niet afkoelt. voeg een 2de mat er eventueel aan toe .. en je kan wel iets met de hoogte spelen..
De 4 of 6 kuub zandfilter(s) van intex zijn krachtig zat, om je een indruk te geven mijn zandfilter (6 kuub) pompt met 3 a 4 bar (metertje in de zandfilter) het water rond en 3 m omhoog is daar nog maar 2 bar van over. (via bypasssetje) en dan moet het nog op het dak... alles is met 32mm slang alleen van het zwembad naar de pomp is een verloop naar 40mm (wat niet veel effect heeft op het geheel) dus bij het zwembad "spuit" het er met 1 a 2 bar weer uit, en daar kan ik best veel mee spelen met mijn setup
als je "filterstand" aanzet verlies je druk doordat het water via de filter moet, de circulatie stand is 1:1 en dan nog praat je over 0,5 bar verschil ofzo
ik zou je zeker adviseren een 6 kuub zandfilter te nemen,
- prijs verschil is "verwaarloosbaar" met bv een 4 kuub (en voor 30,- een chloor dispenser erbij)
- aqualoon ballen doe je een hele zomer mee (geen cartridges vervangen meer), en makkelijk ff na het seizoen in de wasmachine mikken)
- als je naar een groter bad gaat geen andere pomp nodig.
- bypass setje is "duur" maar maakt het leven prettiger voor "dak" installatie
- vergeet niet voor en na de pomp (of na de chloor dispenser) een extra "afsluiter" zodat je onderhoud kan plegen met vol bad.
Zorg dat je zelf diverse T stukken op je bypass erbij doet om bv meerdere verwarmings spiralen te verbinden. en niet te kort op elkaar verlijmen . (10 a 20cm buis) zodat je nog een mof/T-stuk kan plaatsen, later.
Zelf zou ik voor een epdm/pvc solarmat gaan. DIY ben je veel duurder uit aan materiaal, en zoals @Ep Woody zegt het gaat om de oppervlakte niet om de buis diameter/stroomsnelheid.
Tja vanalles
Toevallig weet ik dat dat niet waar isEp Woody schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:01:
[...]
De hoeveelheid energie die overgedragen wordt is bij alle snelheden gelijk. Dus 10 liter water per minuut 1 graad opwarmen levert in totaal evenveel zwembad verwarming op als 1 liter water per minuut 10 graden opwarmen.
Hoe kleiner het debiet, hoe dikker de water filmlaag is aan de wand van de leiding. Deze stilstaande water filmlaag isoleert en zal dus minder warmte geleiden naar je stromende water, de warmte overdracht is dus kleiner als bij een dunne water filmlaag.
Het beste is het debiet dus zo hoog mogelijk te zetten, de filmlaag zal dan dunner zijn. Ik heb hier hele formules voor uit mijn hoofd moeten leren en gelukkig is dat achter de rug want het was niet mijn favoriete lesmateriaal maar je kan heel ver gaan in deze materie.
Hoe groot is het verschil? Marginaal waarschijnlijk. Overigens geef je hiermee aan dat het omgekeerde waar is van wat @g00gle stelt. Je wil een zo laag mogelijke opwarming hebben, door een zo groot mogelijke flow, niet zo warm mogelijk water uit de collectoren/warmtewisselaar halen.Chrisje1983 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:38:
[...]
Toevallig weet ik dat dat niet waar is![]()
Hoe kleiner het debiet, hoe dikker de water filmlaag is aan de wand van de leiding. Deze stilstaande water filmlaag isoleert en zal dus minder warmte geleiden naar je stromende water, de warmte overdracht is dus kleiner als bij een dunne water filmlaag.
Het beste is het debiet dus zo hoog mogelijk te zetten, de filmlaag zal dan dunner zijn. Ik heb hier hele formules voor uit mijn hoofd moeten leren en gelukkig is dat achter de rug want het was niet mijn favoriete lesmateriaal maar je kan heel ver gaan in deze materie.
Het verschil zal klein zijn natuurlijk maar alle beetjes helpen. Ook vuilafzetting aan de wand van de leidingen zal isoleren en de film laag nog groter maken.
Wat g00gle stelt, dat als het water te snel zou stromen niet op zou warmen is gebaseerd op een aanname. Als ik niet beter zou weten zou ik daar ook wel een waarheid in kunnen zien.
Maar als ik het eens omdraai, en we het over waterkoeling voor de pc hebben, willen we dan ook het water zo langzaam als het kan door de cpu pompen zodat het water meer warmte opneemt maar minder snel wordt afgevoerd of wil je de warmte overdracht zo snel mogelijk laten plaats vinden door de cpu te blijven voeden met afgekoeld water?
In principe doe je met een zonnecollector hetzelfde, ik wil je of wie dan ook hier ook niet mee aanvallen, maar juiste informatie is toch waar ieder baat bij heeft?
Wat g00gle stelt, dat als het water te snel zou stromen niet op zou warmen is gebaseerd op een aanname. Als ik niet beter zou weten zou ik daar ook wel een waarheid in kunnen zien.
Maar als ik het eens omdraai, en we het over waterkoeling voor de pc hebben, willen we dan ook het water zo langzaam als het kan door de cpu pompen zodat het water meer warmte opneemt maar minder snel wordt afgevoerd of wil je de warmte overdracht zo snel mogelijk laten plaats vinden door de cpu te blijven voeden met afgekoeld water?
In principe doe je met een zonnecollector hetzelfde, ik wil je of wie dan ook hier ook niet mee aanvallen, maar juiste informatie is toch waar ieder baat bij heeft?
[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 12-07-2019 09:21 ]
Ik denk dat "oppervlakte" belangrijker is dan de stroomsnelheid door het materiaal heen. Het medium (water) is niet zo relevant.. relevanter is dat het materiaal dat de warmte doorgeeft aan het medium de energie zo snel mogelijk doorgeeft van kant A(verwarming) naar kant B(koeling)Chrisje1983 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:12:
Het verschil zal klein zijn natuurlijk maar alle beetjes helpen. Ook vuilafzetting aan de wand van de leidingen zal isoleren en de film laag nog groter maken.
Tja vanalles
Klopt je hebt helemaal gelijk, maar de vraag of een laag of hoog debiet door de zonnecollectoren uitmaakt is wel beantwoord. Ik neem het verder ook niet zo nauw, en stel een debiet in wat de pomp niet te veel belast en nog wel voor een goede doorvoer zorgt.vso schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:23:
[...]
Ik denk dat "oppervlakte" belangrijker is dan de stroomsnelheid door het materiaal heen. Het medium (water) is niet zo relevant.. relevanter is dat het materiaal dat de warmte doorgeeft aan het medium de energie zo snel mogelijk doorgeeft van kant A(verwarming) naar kant B(koeling)
Hoger snelheid zoals @Chrisje1983 zegt is inderdaad wel beter.
Warmtepompen hebben dan ook niets voor niets een bepaalde minimum m3/u aan doorstroom nodig omdat het anders ook de warmte niet kwijt krijgt en afslaat.
Door een solarmat wil je ook liever dat het water niet "kokend" eruit komt, lijkt mij ook niet goed voor de levensduur. Het is warm zat met de volle zon erop
.
In/out temperatuur verschil is kleiner echter omdat je meer m3/u doet kan je ook het water vaker rondpompen.
Als leidraad wordt vaak 0,5 temperatuur verschil aangehouden en dus je doorstroom daarop aan te passen.
Maar ook dit is allemaal weer meer persoonlijk
Warmtepompen hebben dan ook niets voor niets een bepaalde minimum m3/u aan doorstroom nodig omdat het anders ook de warmte niet kwijt krijgt en afslaat.
Door een solarmat wil je ook liever dat het water niet "kokend" eruit komt, lijkt mij ook niet goed voor de levensduur. Het is warm zat met de volle zon erop
In/out temperatuur verschil is kleiner echter omdat je meer m3/u doet kan je ook het water vaker rondpompen.
Als leidraad wordt vaak 0,5 temperatuur verschil aangehouden en dus je doorstroom daarop aan te passen.
Maar ook dit is allemaal weer meer persoonlijk
Zo, de zandfilterpomp is er. Dit weekend maar eens installeren. M'n water is met dat kleine pompje dat erbij zat trouwens nog prima helder, maar we hebben er ook nog niet super veel in kunnen zwemmen met die kou.
Kan zo'n pomp eigenlijk gewoon buiten blijven staan (beetje beschut), of moet dat echt volledig overdekt? De meningen hierover zijn wat verdeeld geloof ik. M'n huidige pompje staat gewoon naast het zwembad en die is ook al flink nat geweest. Draait gewoon door.
Volledig beschut zou ik echt iets van 10 meter buis moeten aansluiten en een gat in m'n tuinhuis maken enzo, lijkt me ook wat overdreven voor zo'n zwembad van 4.5m
Kan zo'n pomp eigenlijk gewoon buiten blijven staan (beetje beschut), of moet dat echt volledig overdekt? De meningen hierover zijn wat verdeeld geloof ik. M'n huidige pompje staat gewoon naast het zwembad en die is ook al flink nat geweest. Draait gewoon door.
Volledig beschut zou ik echt iets van 10 meter buis moeten aansluiten en een gat in m'n tuinhuis maken enzo, lijkt me ook wat overdreven voor zo'n zwembad van 4.5m
Gister en eergister mijn 3x2x0.75 bad gevuld met kraanwater, maar met het testen (teststrip 3-in-1) van het water leek de PH waarde op 6.8 te zitten. Dat lijkt me vrij laag met kraanwater wat volgens Vitens een zuurgraad van 7,68 (laag) heeft.
Ligt het aan de methode van meten?
heb je ook een chloor doseer ding ? ik wil niet meer zonder..Dennahz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:31:
Zo, de zandfilterpomp is er. Dit weekend maar eens installeren. M'n water is met dat kleine pompje dat erbij zat trouwens nog prima helder, maar we hebben er ook nog niet super veel in kunnen zwemmen met die kou.
hoe donkerder /koeler moe minder kans op algen groei .. in stilstaand water .. kastje eromheen maakt hem ook wat stiller .. UV straling(en chloor) tast het plastic aan .. ook daarom is het handig ..
dus nee het hoeft niet maar het kan het leven wat prettiger maken
ik zou me niet te druk maken, paar keer zwemmen en de PH waarde stijgt dit is de reden dat ik eigenlijk geen PH + heb ..Ep Woody schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:12:
Gister en eergister mijn 3x2x0.75 bad gevuld met kraanwater, maar met het testen (teststrip 3-in-1) van het water leek de PH waarde op 6.8 te zitten. Dat lijkt me vrij laag met kraanwater wat volgens Vitens een zuurgraad van 7,68 (laag) heeft.
Tja vanalles
Iemand een advies voor de volgende situatie. Over een paar weken ga ik 2 weken naar Frankrijk. Omdat er geen zwembad bij het huis aanwezig is, heb ik een Intex 457x84 (11m3) aangeschaft. Hierbij zit een Intex 2277 liter per uur pomp. Wat is jullie advies mbt het schoonhouden van het zwembad? Het zwembad staat dit jaar maar 2 weken, dus wat kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Advies is welkom!
pomp 24x7 aanzetten, 3 filters mee en een afwasborstel , chloor enzv kan je wel bij de carrefour/le clerc scoren. alhoewel als je per persoon 1 chloor dingetje doet en max 4 personen dan ben je met 50 chloortabletten wel klaar .. (de eerste paar dagen moet de PH toch bijkomen en chloor in frankrijk zit er al in ? dus ... afwasborstel is meer om indien nodig ff de filter te reinigen ..Bulldog schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:11:
Iemand een advies voor de volgende situatie. Over een paar weken ga ik 2 weken naar Frankrijk. Omdat er geen zwembad bij het huis aanwezig is, heb ik een Intex 457x84 (11m3) aangeschaft. Hierbij zit een Intex 2277 liter per uur pomp. Wat is jullie advies mbt het schoonhouden van het zwembad? Het zwembad staat dit jaar maar 2 weken, dus wat kan ik hiervoor het beste aanschaffen? Advies is welkom!
Je zou oude sokken mee kunnen nemen (3 paar oid) paar handdoeken en een emmer(met gaten). .. en een 3 weg kraan en stukje slang.. tijdens het vullen doe je de 3 sokken om de "vulslang" in een emmer met handdoek .. regelmatig checken of je sokken werken .. (als ze verkleuren wit/bruin heb je plezier van de sokken en dan vervang je ze .. zo niet schaad het ook niet.)
Hiermee filter je roest/kalk hopenlijk weg anders moet je dit later eruit gaan filteren .. beter bij het vullen gelijk tackelen .. schepnetje voor de bladeren .. /cover zeil ..
btw 11 kuub is extreem veel .. ik doe over 5 kuub een halve dag / dag met vullen .. (2 bar uit de kraan)
suc6
1 a 2 intex opwarm matten zijn niet onverstandig .. als je teminste in "warm" water wilt zwemmen.
Tja vanalles
Heb de zandfilterpomp aangesloten en hij draait inmiddels prima. Was eigenlijk best makkelijk om te doen.
Qua geluid valt het ook goed mee, je hoort gewoon een zoem, maar als je wat verder zit hoor je het amper nog.
Alleen s'avonds als het stil is valt het wel op - we zetten hem gewoon een uurtje of 4-6 aan overdag (15m³), dat lijkt me voorlopig wel voldoende
Qua geluid valt het ook goed mee, je hoort gewoon een zoem, maar als je wat verder zit hoor je het amper nog.
Alleen s'avonds als het stil is valt het wel op - we zetten hem gewoon een uurtje of 4-6 aan overdag (15m³), dat lijkt me voorlopig wel voldoende
Verbazingwekkend wat een afdekzeil en 2 solarmatten doen.
Er is nu sinds de mooie periode, niet meer in gezwommen, maar na een beetje zon is de bovenste laag in het zwembad 32 graden en beneden 26. Door dit te mengen kom ik op 27/28 graden en dat zonder echt mooi weer... Wordt dus best lekker warm van de week.
Verder 1 maatje pomp groter gekocht gelijk en eigenlijk alleen chloor. Water is nog helemaal helder en netjes binnen de waardes.
Betreft trouwens een 5000 liter ronde frame pool. (3.05 diameter)
Er is nu sinds de mooie periode, niet meer in gezwommen, maar na een beetje zon is de bovenste laag in het zwembad 32 graden en beneden 26. Door dit te mengen kom ik op 27/28 graden en dat zonder echt mooi weer... Wordt dus best lekker warm van de week.
Verder 1 maatje pomp groter gekocht gelijk en eigenlijk alleen chloor. Water is nog helemaal helder en netjes binnen de waardes.
Betreft trouwens een 5000 liter ronde frame pool. (3.05 diameter)
Even een update naar aanleiding van de antwoorden van @Chrisje1983, @vso en @Koffie.
Ik ben net klaar met klussen. Ik had 100 meter 20mm tyleenslang besteld, type PE-40 (ZPE/LDPE), dat is enigszins te buigen wanneer het in de zon gelegen heeft, in tegenstelling tot PE-100, wat vrij hard is. Ik heb van een ruime 80 meter van die slang een spiraal van 1,5 meter diameter gemaakt die nu op het (platte) schuurdak ligt. Daar wat bochtjes en koppelingen bij en zo aangesloten op de dompelpomp.
De doorstroming is vrij goed, het water voelt net even wat warmer dan het water halverwege (hoogte) in het zwembad. (Ik moet nog steeds een zwembadthermometer halen.)
Er ligt ook zo'n bubbeltjesfolie/solar-mat op, maar het zwembad staat daarvoor niet lang genoeg in de volle zon. Het helpt wel tegen afkoelen natuurlijk.
De spiraal ligt vanaf een uurtje of 9 à 10 tot begin avond in de zon.
Enige nadeel is dat de 230V pomp er niet in mag liggen tijdens het zwemmen. Voordeel is dat de spiraal langer in de zon ligt en geen ruimte in de tuin inneemt. Deze spiraal is ook wat robuuster dan een pvc solarmat, vooral belangrijk omdat hij op een (betonnen) dak ligt.
Van wat ik gelezen heb in mijn "onderzoek" naar een DIY solar heater voor een zwembad, is een hogere doorstroming beter dan een (te) lage. Het maakt niet uit dat het retourwater niet zo warm aanvoelt, de totale warmte-energie die je toevoegt aan je bad is hoger, ondanks het geringe temperatuurverschil.
Ik ben net klaar met klussen. Ik had 100 meter 20mm tyleenslang besteld, type PE-40 (ZPE/LDPE), dat is enigszins te buigen wanneer het in de zon gelegen heeft, in tegenstelling tot PE-100, wat vrij hard is. Ik heb van een ruime 80 meter van die slang een spiraal van 1,5 meter diameter gemaakt die nu op het (platte) schuurdak ligt. Daar wat bochtjes en koppelingen bij en zo aangesloten op de dompelpomp.
De doorstroming is vrij goed, het water voelt net even wat warmer dan het water halverwege (hoogte) in het zwembad. (Ik moet nog steeds een zwembadthermometer halen.)
Er ligt ook zo'n bubbeltjesfolie/solar-mat op, maar het zwembad staat daarvoor niet lang genoeg in de volle zon. Het helpt wel tegen afkoelen natuurlijk.
Enige nadeel is dat de 230V pomp er niet in mag liggen tijdens het zwemmen. Voordeel is dat de spiraal langer in de zon ligt en geen ruimte in de tuin inneemt. Deze spiraal is ook wat robuuster dan een pvc solarmat, vooral belangrijk omdat hij op een (betonnen) dak ligt.
Van wat ik gelezen heb in mijn "onderzoek" naar een DIY solar heater voor een zwembad, is een hogere doorstroming beter dan een (te) lage. Het maakt niet uit dat het retourwater niet zo warm aanvoelt, de totale warmte-energie die je toevoegt aan je bad is hoger, ondanks het geringe temperatuurverschil.
foto's zeggen meer dan wordenBounceMeister schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:09:
Even een update naar aanleiding van de antwoorden van @Chrisje1983, @vso en @Koffie.
maar als ik het goed begrijp heb je een aparte pomp ?
Volgens mij mag je geen enkele pomp "aan" hebben tijdens dat er mensen zwemmen, maar dat word vaak genegeerd. alleen de zwembad pompen (de cartridge in ieder geval) zijn 12v en /of hebben een aparte aardlek schakelaar.
Tja vanalles
Zo ligt het op de schuur. (Foto wat bijgesneden ivm privacy)vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:24:
[...]
foto's zeggen meer dan worden![]()
Volgens mij mag je geen enkele pomp "aan" hebben tijdens dat er mensen zwemmen, maar dat word vaak genegeerd. alleen de zwembad pompen (de cartridge in ieder geval) zijn 12v en /of hebben een aparte aardlek schakelaar.

Ik heb de intex 3407 filterpomp op de in- en uitgang van het zwembad aangesloten, daar is niks aan veranderd. De slangen van de solar heater hangen gewoon over de rand. Ik heb het laatste stuk bij het bad vijverslang gebruikt. De pomp is een dompelpomp.
Zo te horen zit je daar wel goed in Spanje!Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:19:
Ik krijg uit 22 graden water ongeveer 30/32 het zwembad in.
Moet nog een keer met een minipc een soort aan en uit systeem bedenken zodat de verwarming zich zelf kan regelen.
Mijn systeem is wel iets groter. (2x100m 40mm aanvoer en retour en 10x100m 25mm tyleen in het land). Maar het zwembad is ook groter.
Doorstroom met een 0.75pk pomp is 60liter per minuut.
Die spiralen zijn dan bijna 2 meter in diameter neem ik aan?
Ik vraag me nog af of het zin heeft de spiraal in een platte bak te bouwen met plexiglas of kasfolie eroverheen. Het idee is dat de spiraal minder afkoelt door de wind, maar door plexiglas of folie heb je ook weer wat lichtverlies en potentiële vochtproblemen van condens.
Verwijderd
Ik denk meer dan 2 meter. Maar voor nu languit op het land. Het is ondoenlijk er een los staande spiraal van te maken. Zou er een kast van moeten maken om alles bij elkaar te houden.
Ergens van de winter komen de buizen in beton onder de oprit/binnen plaats
Ergens van de winter komen de buizen in beton onder de oprit/binnen plaats
ik heb er mee ge-experimenteerd, (plexi)glas is de way to go, Folie is niet te doen (regen enzv.) en ik vind/denk dat je meer wint met een kast eromheen omdat de lucht die eromheen(in de kast) opwarmt ook bonus effecten heeft. de wind koelt inderdaad meer af.BounceMeister schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:14:
[...]
Zo te horen zit je daar wel goed in Spanje!
Die spiralen zijn dan bijna 2 meter in diameter neem ik aan?
Ik vraag me nog af of het zin heeft de spiraal in een platte bak te bouwen met plexiglas of kasfolie eroverheen. Het idee is dat de spiraal minder afkoelt door de wind, maar door plexiglas of folie heb je ook weer wat lichtverlies en potentiële vochtproblemen van condens.
Maar het ligt aan de kosten vs baaten & veiligheid
ik heb een mooi schuurdak(konijnenhok), en ik had een bak/plexiglas rondslingeren .. maar nu moet ik 3m hoog bak gaan bouwen .. dat is te duur /groot om het prijseffectief te maken.. de pvc solarmat was ook nog lek..
Tja vanalles
Een intex zal het ongetwijfeld in zijn handleiding zetten om claims uit te sluiten, maar klinkklare onzin als je het mij vraagt.vso schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:24:
[...]
foto's zeggen meer dan worden![]()
Die intex cartridge apparatuur is idd allemaal 12v
Je dacht toch niet dat elke keer dat iemand gaat zwemmen ik de pomp stilleg?
Ik zie er iig geen enkele reden toe.
Ik heb mijn pomp ook aan wanneer ik erin zit.
Moet wel want wil graag mijn jets voelen
Uiteraard wel een 10ma aardlekschakelaar er aan, wel zo veilig.
Moet wel want wil graag mijn jets voelen
Uiteraard wel een 10ma aardlekschakelaar er aan, wel zo veilig.
zie @Jazsie's post .. 12v geeft nog wel een optater .. en dan is een aardlek wel prettig.Koffie schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:05:
[...]
Een intex zal het ongetwijfeld in zijn handleiding zetten om claims uit te sluiten, maar klinkklare onzin als je het mij vraagt.
Die intex cartridge apparatuur is idd allemaal 12v
Je dacht toch niet dat elke keer dat iemand gaat zwemmen ik de pomp stilleg?![]()
Ik zie er iig geen enkele reden toe.
Overgens de pomp die @BounceMeister heeft is een 230v dompelpomp .. dat is minder prettig als je een optater krijgt ..
Tja wat is "onzin" ik vind veiligheid wel voor gaan op gemak .. maar ik snap je wel .. maar ja je zal net een scherp voorwerp op de kabel laten vallen dichtbij het zwembad .. hmmm
Nee ik denk er niet te licht over maar ik heb de aardlek er (tijdenlijk) tussenuit gehaald .. zodat ik KAKU kan doen tijdens de vakantie (terug van vakantie gaat de aardlek er weer op)
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 23-07-2019 21:28 ]
Tja vanalles
Niet gaan zwemmen als je een dompelpomp gebruikt. Die zijn daar niet voor gemaakt.
Verder niets mis mee als je ze gebruikt om te verwarmen/legen etc, zolang er niemand aan het zwemmen is.
Gebruik een zwembadpomp die hier voor gemaakt is.
Zwembad kost eenmaal geld, dus ook een goede veilige zwembadpomp.
En zoals @vso zegt gaat ook bij mij veiligheid voorop.
Verder niets mis mee als je ze gebruikt om te verwarmen/legen etc, zolang er niemand aan het zwemmen is.
Gebruik een zwembadpomp die hier voor gemaakt is.
Zwembad kost eenmaal geld, dus ook een goede veilige zwembadpomp.
En zoals @vso zegt gaat ook bij mij veiligheid voorop.
Ik zet die dompelpomp er ook alleen in wanneer er niemand zwemt. Alle slangen gaan uit het bad, dus er is ook geen contact meer via de waterslang.
@vso, zou je eventueel zo'n aardlekstekker vóór de kaku kunnen zetten?

Nog even een beginnersvraag. Ik heb een pot chloortabs van 2,7 gram per stuk, snel oplossend (uit het Interline starterspakket mini). Die geven per tablet 1,5ppm (mg/l) per m3, dus ik vul dat omgerekend aan nadat ik de waarde met het teststripje gemeten heb. Het aantal tabs komt overeen met het aantal wat hier geadviseerd wordt.
Een of twee dagen later is al het chloor weer verdwenen (laagste waarde op het stripje). Is het dan verstandig om steeds bij te vullen met deze tabs, of zou er een 20 gram langzaamoplossende tab in kunnen? Het badje is maar 2,4m3. Hoe snel lost zo'n "langzame" tab dan op? Ik neem aan dat het uiteindelijk dezelfde soort chloor is?

Nog even een beginnersvraag. Ik heb een pot chloortabs van 2,7 gram per stuk, snel oplossend (uit het Interline starterspakket mini). Die geven per tablet 1,5ppm (mg/l) per m3, dus ik vul dat omgerekend aan nadat ik de waarde met het teststripje gemeten heb. Het aantal tabs komt overeen met het aantal wat hier geadviseerd wordt.
Een of twee dagen later is al het chloor weer verdwenen (laagste waarde op het stripje). Is het dan verstandig om steeds bij te vullen met deze tabs, of zou er een 20 gram langzaamoplossende tab in kunnen? Het badje is maar 2,4m3. Hoe snel lost zo'n "langzame" tab dan op? Ik neem aan dat het uiteindelijk dezelfde soort chloor is?
Ik gebruik zelf ook "langzame" tabs. Voorheen mini quick gebruikt maar dan moest ik ook iedere dag bij doen.
Handig om je chloorpijl even snel omhoog te brengen maar niet voor een constante niveau.
Doe nu een week ermee. Is natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruik en de hoeveelheid zon op het zwembad.
Het is de zelfde soort chloor alleen iets anders samengestelt waardoor de tab minder snel oplost en dus een meer constante chloor afname geeft.
Handig om je chloorpijl even snel omhoog te brengen maar niet voor een constante niveau.
Doe nu een week ermee. Is natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruik en de hoeveelheid zon op het zwembad.
Het is de zelfde soort chloor alleen iets anders samengestelt waardoor de tab minder snel oplost en dus een meer constante chloor afname geeft.
weet ik niet, ik heb dat ding van de zandfilter pomp er juist tussenuit gehaald omdat als de stroom eraf is het geheel "reset" .. het is ook in het duits .. (niet dat het de werking beinvloed) kortom:BounceMeister schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:43:
Ik zet die dompelpomp er ook alleen in wanneer er niemand zwemt. Alle slangen gaan uit het bad, dus er is ook geen contact meer via de waterslang.
[Afbeelding]
- je schakelt het "in"
- de Kaku springt netjes aan
- de kaku schakelt uit
dat was niet de bedoeling van de kaku, wellicht dat ik de aardlek kastje er weer tussen zet <stopcontact> ==> aardlek -> kaku --> pomp .. maar dat is niet optimaal .. (luxe probleem)
langzaame tab doet er een week of 1 a 2 over ? ligt aan de grote van de tabNog even een beginnersvraag. Ik heb een pot chloortabs van 2,7 gram per stuk, snel oplossend (uit het Interline starterspakket mini). Die geven per tablet 1,5ppm (mg/l) per m3, dus ik vul dat omgerekend aan nadat ik de waarde met het teststripje gemeten heb. Het aantal tabs komt overeen met het aantal wat hier geadviseerd wordt.
https://www.zwembadgigant...matische-chloor-dispenser en je bent van een hoop gezeik "af"
- ik bezem regelmatig (2x per week) de vloer &wanden (gewoon paar keer eroverheen wrijven),
- dagelijks de pomp minimaal een 1 a 2 uur, (met zonnig weer staat tie van zon op tot 6.. of langer als het nog erg warm is.. wegens de zonnecollector aan)
met de weer omslag (mieren plaag) is het water wat meer alg gaan produceren .. inmiddels is het water weer helder.
- dagelijks gaat er een cover overheen bij niet gebruik (zodat chloor niet vervliegt, dat gebeurt bij zonnig weer)
chloor ? teststrips ? ph ? nah .. ik zorg dat ik chloor relatief constant houd met de dispenser .. met zwemmen word de ph verhoogt dus ik verlaag het met ph - (ph op goed niveau = beter chloor "vast houden" .. ph + (soda die in de winkel kan kopen) doe ik eigenlijk nooit..
De snel oplosbare tabs doe ik alleen als bv het water "groen" dreigt te worden ... maar in het 2,4 bad wat we eerst hadden werkte het perfect met de minitabs ph- en chloor (1 per persoon die die dag gezwommen heeft)
Tja vanalles
Ik bedoelde inderdaad <stopcontact> ==> aardlek -> kaku --> pomp.vso schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:06:
[...]
.... <stopcontact> ==> aardlek -> kaku --> pomp .. maar dat is niet optimaal .. (luxe probleem)
[...]
Voor wat betreft het chloor ga ik de opties voor het doseren wel even bekijken.
Ik heb meestal alleen de solarmat erop liggen. Die dekt vrijwel het hele oppervlak af. Alleen bij minder mooi weer leg ik ook het afdekzeil erop.
Alleen jammer dat in beide afdekkingen een aantal ~20mm gaten zijn gemaakt voor de veiligheid ofzo.
alleen ter info de pomp heeft(in mijn geval HAD) zelf een aardlek, en dan krijg je de eerder omschreven situatie dat de KAKU geen zin heeft.BounceMeister schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:01:
[...]
Ik bedoelde inderdaad <stopcontact> ==> aardlek -> kaku --> pomp.
als je afsluit kan het niet luchten en word het muf .. dus eigenlijk wel goed.. overgens je kan beter de cover eroverheen gooien .. licht beinvloed (stimuleert) algen groei zeker bij stilstaand water.Voor wat betreft het chloor ga ik de opties voor het doseren wel even bekijken.
Ik heb meestal alleen de solarmat erop liggen. Die dekt vrijwel het hele oppervlak af. Alleen bij minder mooi weer leg ik ook het afdekzeil erop.
Alleen jammer dat in beide afdekkingen een aantal ~20mm gaten zijn gemaakt voor de veiligheid ofzo.
Tja vanalles
Kleine vraag. IK heb dus een jacuzzi met een zoutsysteem. En wij willen het water wel eens vervangen. Zou ik dit gewoon in de regenwaterput kunnen kiepen. Aangezien het water met zout is. Op die manier is er niet echt verspilling van dat water. Of hoe legen jullie zwembad/jacuzzi ?
Ik gooi dit het riool in, aangezien HWA en het riool hier (dat is niet overal overigens) een gescheiden systeem is. En het lijkt mij niet handig om zwembadwater met chloor etc. bij het regenwater te laten gaancricque schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:45:
Kleine vraag. IK heb dus een jacuzzi met een zoutsysteem. En wij willen het water wel eens vervangen. Zou ik dit gewoon in de regenwaterput kunnen kiepen. Aangezien het water met zout. Op die manier is er niet echt verspilling van dat water. Of hoe legen jullie zwembad/jacuzzi ?
Ja maar het is een zoutwatersyteem. Dus veel vrije chloor zit er niet in. Daarom ook dat ik dagelijks een shock opzet, het water is nog altijd straalhelder. PH zit goed. Maar het zit er al 2,5 maand in. Dus als we het nu niet vervangen is het de moeite niet meer. Het gaat hier om 1100-1200 liter water in een put van 6000 liter, geen idee wat er nog inzit, maar ik veronderstel niet dat die nog halfvol isNotna schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:53:
[...]
Ik gooi dit het riool in, aangezien HWA en het riool hier (dat is niet overal overigens) een gescheiden systeem is. En het lijkt mij niet handig om zwembadwater met chloor etc. bij het regenwater te laten gaan
Riool is altijd een optie, is maar 40meter ofzo, en heb een 50m en 25m slang + koppeling. Dus dat geen probleem.
Zou het gewoon via riool doen met als de reden die @Notna aangeeft.
Alleen waarom verversen als het water kraakhelder is? Is nergens voor nodig bij een goed onderhouden zwembad/jacuzzi
Alleen waarom verversen als het water kraakhelder is? Is nergens voor nodig bij een goed onderhouden zwembad/jacuzzi
Omdat in de handleiding staat verversen om de 2 weken, en ken nog een paar mensen (die dus geen waterput hebben, die hem om de 3 maand verversen.Jazsie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:35:
Zou het gewoon via riool doen met als de reden die @Notna aangeeft.
Ik vind wel dat het water meer en meer een chloorlucht krijgt. Maar na de shock is het water helder. Zelfs zonder de shock. Alleen bij het gebruik van de jets is er een klein beetje schuimvorming. Tevens gaan we der even tussenuit. Dan kan ik alles afzetten en terug vullen als we terug thuis zijn
Chloor ga je toch alleen ruiken als het in aanraking komt met plas (of een stofje dat in je plas zit).cricque schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:52:
[...]
Omdat in de handleiding staat verversen om de 2 weken, en ken nog een paar mensen (die dus geen waterput hebben, die hem om de 3 maand verversen.
Ik vind wel dat het water meer en meer een chloorlucht krijgt. Maar na de shock is het water helder. Zelfs zonder de shock. Alleen bij het gebruik van de jets is er een klein beetje schuimvorming. Tevens gaan we der even tussenuit. Dan kan ik alles afzetten en terug vullen als we terug thuis zijn
Dit vond ik een erg interessant filmpje over dit onderwerp; YouTube: How to measure HOW MUCH PEE IS IN YOUR POOL
Vanaf hier doet hij een interessant proefje: hier
Zijn andere video's zijn trouwens ook heel interessant, maar slaat niet op zwembaden
[ Voor 9% gewijzigd door g00gle op 25-07-2019 11:11 ]
Was gewoon nieuwschierig, met dit warm weer is er een te kort aan water.cricque schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:52:
[...]
Omdat in de handleiding staat verversen om de 2 weken, en ken nog een paar mensen (die dus geen waterput hebben, die hem om de 3 maand verversen.
Klopt 2 weken maar is naar mijn mening complete onzin, mits je het water goed onderhoud.
Normaal gesproken is een chloorshok niet nodig bij goed onderhoud. En al helemaal niet dagelijks.
Schuimvorming bij gebruik van jets heb ik ook. Daarvoor gebruikt ik anti-foam voor spa, werkt zeer goed. Paar druppels en het is weg
@g00gle : Dat is een hele goede van je, ik kan bevestigen dat dit klopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 25-07-2019 11:06 ]
Nuja de kleinste anderhalf jaar, de oudste 4 jaar, dus een ongeval kan wel al eens gebeuren. De reden waarom ik dagelijks/om de 2 dagen die shock opzet is gewoon, wij hebben een zoontje verloren op 37 weken en liever safe then sorry. Het kan geen kwaad in elk geval. Electriciteit hoeven we niet zo echt naar te kijken met de zonnepanelen, dus lig ik er in elk geval niet van wakker; Het enige vervelende is dat die filter na x aantal tijd wel vanzelf stopt. Dus zal dit water toch een paar dagen stilstaan en dergelijke, dus daarom dacht ik ook, waarom niet even alles laten leeglopen, effe uitspoelen en als we terug zijn nieuw water erin voor de rest van het "seizoen"Jazsie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:58:
[...]
Was gewoon nieuwschierig, met dit warm weer is er een te kort aan water.
Klopt 2 weken maar is naar mijn mening complete onzin, mits je het water goed onderhoud.
Normaal gesproken is een chloorshok niet nodig bij goed onderhoud. En al helemaal niet dagelijks.
Schuimvorming bij gebruik van jets heb ik ook. Daarvoor gebruikt ik anti-foam voor spa, werkt zeer goed. Paar druppels en het is wegKan ik sterk aanbevelen!.
@g00gle : Dat is een hele goede van je, ik kan bevestigen dat dit klopt.
Nu die "geur" die er gekomen is, is wel pas gekomen nadat ik een paar filters had hergebruikt en die hebben een tijdje in javel gezeten. Misschien dat die ene filter niet echt volledig de javel uitwas ofzo, alhoewel ik die 3 dagen in vers water heb laten zitten (en telkens vervangen) en dan nog een paar x goed afgespoeld. Nuja mijn vriendin ruikt niks, ik het wel terug meer reukvermogen sinds ik 8-9 jaar geleden ben beginnen dampen en gestopt met roken (zij rookt/dampt niet). Misschien is het ook maar een idee. En over het algemeen is het omgekeerd, dat zei zegt, ruik je dat niet ... Dusja
Elke 2 weken verversen lijkt me idd veel te veel van het goede.cricque schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:59:
[...]
Ja maar het is een zoutwatersyteem. Dus veel vrije chloor zit er niet in. Daarom ook dat ik dagelijks een shock opzet, het water is nog altijd straalhelder. PH zit goed. Maar het zit er al 2,5 maand in. Dus als we het nu niet vervangen is het de moeite niet meer. Het gaat hier om 1100-1200 liter water in een put van 6000 liter, geen idee wat er nog inzit, maar ik veronderstel niet dat die nog halfvol is
Riool is altijd een optie, is maar 40meter ofzo, en heb een 50m en 25m slang + koppeling. Dus dat geen probleem.
Nu heb ik geen jacuzzi, maar mijn zwembad ververs ik echt niet elke 2 weken. Sinds het zwembad in 2014 gebouwd is heb ik slechts 1 keer het bad voor de helft ververst - omdat ik voor onderhoud bij de lampen moest zijn.
Dat was het weer voor deze zomer. Weersverwachting is dramatisch. Dompelpomp erin en 7m3 door het riool.
Mijn zwembad heeft een 32mm aansluiting, en daarom dus dit koppelstuk tussen de zandfilterpomp en het zwembad.

Had ik eigenlijk ook niet zoiets moeten aanschaffen?:

Het voorfilter schoonmaken (zat natuurlijk niet op mijn oude cartridgepomp) gaat anders niet lukken denk ik.
Waar laten jullie die pomp met die bak zand erin in de winter?
Mijn zwembad heeft een 32mm aansluiting, en daarom dus dit koppelstuk tussen de zandfilterpomp en het zwembad.

Het voorfilter schoonmaken (zat natuurlijk niet op mijn oude cartridgepomp) gaat anders niet lukken denk ik.
Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:23:
Dat was het weer voor deze zomer. Weersverwachting is dramatisch. Dompelpomp erin en 7m3 door het riool.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heb je van die zwarte doppen bij je zwembad gekregen waar je aan de binnenkant van het zwembad de gaten mee af kan sluiten?
Iemand nog tips voor het opbergen / drogen van de Intex solar matten? In de handleiding lees ik goed laten drogen en talkpoeder aanbrengen om vastkleven te voorkomen.
Nu al? Die van mij zal nog zeker een maand of twee opblijven voordat ik het winter klaar maak.Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:23:
...
Mijn zandfilter en pomp blijft gewoon buiten staan, heb een houten bekisting er om heen gemaakt.
Is dan ook te zwaar om te verplaatsen zonder eerst leeg te halen...
Goed laten drogen, indien mogelijk doorblazen met een compressor. Vervolgens opgerold bewaren.Bulldog schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:41:
Iemand nog tips voor het opbergen / drogen van de Intex solar matten? In de handleiding lees ik goed laten drogen en talkpoeder aanbrengen om vastkleven te voorkomen.
Persoonlijk zou ik het niet vouwen om scheuren te voorkomen.
Ja heb ik, alleen moet dan de de hele inlaat- en uitlaat los daar, voordat ze in de wand van het zwembad passen.BounceMeister schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:45:
[...]
[Afbeelding]
Heb je van die zwarte doppen bij je zwembad gekregen waar je aan de binnenkant van het zwembad de gaten mee af kan sluiten?
Wanneer ik alleen het roostertje aan de binnenkant losdraai, dan past dit dopje over een klein randje wat er dan overblijft. Je duwt dus niet het dopje erin, maar zet het als een hoedje erop. Bij de inlaat hetzelfde, je schroeft alleen het kapje in het bad los en zet dan dit dopje erop.Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:53:
[...]
Ja heb ik, alleen moet dan de de hele inlaat- en uitlaat los daar, voordat ze in de wand van het zwembad passen.
Nu heb ik maar een relatief klein badje, maar ik neem aan dat alle intex 32mm aansluitingen hetzelfde zijn.
jupBounceMeister schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:17:
[...]
Wanneer ik alleen het roostertje aan de binnenkant losdraai, dan past dit dopje over een klein randje wat er dan overblijft. Je duwt dus niet het dopje erin, maar zet het als een hoedje erop. Bij de inlaat hetzelfde, je schroeft alleen het kapje in het bad los en zet dan dit dopje erop.
Nu heb ik maar een relatief klein badje, maar ik neem aan dat alle intex 32mm aansluitingen hetzelfde zijn.
ik gebruik aqualoon (wattenbollen) deze gooi ik na zwembad seizoen in de wasmachine en is alles gelijk goed opgeborgen. 3de seizoen inmiddels enorm tevreden ..Trichoglossus schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kraan bij het zwembad is wel prettig, maar beter is een kranen bij de grond (in de buurt v.d pomp) hiermee voorkom je luchtbellen omdat je een hoogte verschil hebt tussen de kraan en de pomp
ik heb zelf een bypass (warmtemat) en een 3-weg kraan na de chloor dispenser, een kogelkraan met schroefaansluiting(en) net voor de (voorfilter) v.d zandfilter is het enige wat ik nog mis ..
32/40mm maakt echt geen moer uit .. (6 kuub pomp) de locatie van de gaten vind ik eerder een punt ..maar dat heeft meer met veiligheid te maken dan met "schoonmaak" ..
Tja vanalles
Ik heb 2 (dezelfde) aansluitingen gebruikt waarbij dat niet kon.BounceMeister schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:17:
[...]
Wanneer ik alleen het roostertje aan de binnenkant losdraai, dan past dit dopje over een klein randje wat er dan overblijft. Je duwt dus niet het dopje erin, maar zet het als een hoedje erop. Bij de inlaat hetzelfde, je schroeft alleen het kapje in het bad los en zet dan dit dopje erop.
Die met een filtertje erin liggen er ook zag ik. Volgend jaar ff opletten dus..

Ik heb voor onze vakantie een oud zoutsysteem gekocht op MP. Helaas niet goed werkend gekregen, ik krijg nu ook steeds elke keer een foutmelding '90'. Dit houdt in, geen waterflow. Nu is dat echter wel het geval, de pomp loopt. Ik zag wel dat de contact puntjes kapot lijken te zijn in het systeem dat volgens mij de waterflow moet meten. (Ik zal later nog wat foto's plaatsen). Iemand een idee of ik die kabel kan doorknippen en gewoon kan door lussen? Zodat ik het systeem voor de gek hou?
Het gaat om een oud model, de Intex krystal clean poolwater system model 8220.
Kijk even of je de contact puntjes kan vervangen .. ofzoProudElm schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:53:
Ik heb voor onze vakantie een oud zoutsysteem gekocht op MP. Helaas niet goed werkend gekregen, ik krijg nu ook steeds elke keer een foutmelding '90'. Dit houdt in, geen waterflow. Nu is dat echter wel het geval, de pomp loopt. Ik zag wel dat de contact puntjes kapot lijken te zijn in het systeem dat volgens mij de waterflow moet meten. (Ik zal later nog wat foto's plaatsen). Iemand een idee of ik die kabel kan doorknippen en gewoon kan door lussen? Zodat ik het systeem voor de gek hou?
Tja vanalles
Na 2,5 week weg geweest te zijn, is mijn water nog steeds helder. Had er een goede hoeveelheid anti alg in gedaan en een 4 dubbele dosis shock, en 4 long tabletten.
Maarja nu is het weer niet meer lekker dus dat wordt dan maar afbreken binnenkort...
Maarja nu is het weer niet meer lekker dus dat wordt dan maar afbreken binnenkort...
Gadgets FTW!
Dit topic is gesloten.