Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 52 Laatste
Acties:
  • 454.865 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:34:
Ik heb de pomp inmiddels aangesloten...maar mijn test/reset knopjes op de kabel doen niets..

Ik krijg de pomp ook niet aan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een pomp nieuw uit doos het niet zou doen. Mis ik iets in het geheel?
Mijn intex zandfilter pomp heeft in het duits 2 knoppen, ik vermoed test + reset, ik druk test in .. en vervolgens schakel ik op de pomp op 1 van de 2 standen (links of rechts) midden is uit..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 19:46
Er zit op die (aardlek) schakelaar een minuscuul lichtje, want zou moeten branden als je reset drukt. Maar dat gebeurt dus niet. Blijft op zwart/off staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 12:45
Ik heb een 3x2 badje en wil dit jaar voor de zandfilterpomp gaan.

https://www.top-zwembadsh...3xgQN9EAQYASABEgJ0YfD_BwE

Maar hier staat dat je minimaal een 10 kuub zwembad nodig hebt. Waarom zou dit zijn? Mij lijkt dit namelijk niet relevant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:30

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zet bij mij zandfilter om het uur aan. Als ik ga zwemmen. Als ik niet ga zwemmen gewoon uit laten. Behalve als ik weet dat ik ga zwemmen zet ik hem aan van tevoren. Dit is meer dan voldoende voor mij.
ProudElm schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:58:
Ik had de pomp(filterpomp) altijd 24/7 aanstaan. nu met een ikea stekker 's nachts uit.. nog steeds mooi schoon. Zal het nog eens verder terug schroeven, scheelt toch mooi weer.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Fred_Perry schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:42:

Maar hier staat dat je minimaal een 10 kuub zwembad nodig hebt. Waarom zou dit zijn? Mij lijkt dit namelijk niet relevant...
Dat getal heeft te maken met het schoonmaken van je bad.
Vuistregel bij (grotere) baden is dat je je volledige waterinhoud in nax 4 uur moet kunnen rondpompen. Daarom staat er vaak bij pompen wat voor inhoud bad hij geschikt is.
Het is meer een graadmeter dan een harde eis. Een minimale hoeveelheid liters vind ik ook wat raar overkomen.
Prima fitersetje voor 3x2x1.2

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Inmiddels dat aardlek-geval er tussenuit geschroefd, en aangesloten op een normale stekker. Pomp werkt nu gewoon normaal. Wel slecht dat het gewoon kapot is, nieuw uit doos.

Skimmer aangesloten, werkt ook prima. Maar ik zal moeten wisselen tussen "normale afzuiging" via de zijwand en de skimmer denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:01
TheDudez schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:14:
Ik zet bij mij zandfilter om het uur aan. Als ik ga zwemmen. Als ik niet ga zwemmen gewoon uit laten. Behalve als ik weet dat ik ga zwemmen zet ik hem aan van tevoren. Dit is meer dan voldoende voor mij.
[...]
Met de kids die ondanks het voetenbadje toch aardig wat zand en zut meenemen leek me langer en vaker wel slim. Maar ja, misschien via openHAB maar weer-afhankelijk laten schakelen. Slecht weer, 2 uurtjes pompen die dag.. Mooi weer, vol aan 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
Even wat peilen hier en nee niet het water ;)

Wij hadden afgelopen jaren een Bestway Steel Frame 305cm. Hiervan hebben wij het doek weggegooid omdat er elke keer een grote hoeveelheid water omheen lag, wij dachten aan lekkage maar konden niks vinden.
Nu willen wij toch weer een nieuw zwembad deze zomer :9 Zeker omdat we alle accessoires en pomp nog hebben van het vorige bad.

Wij twijfelen alleen over het volgende
Optie 1.
Nieuw Bestway Steel Frame 305 kopen - 95-100euro
Hebben we de pomp, slangen en buizen 2x

Optie 2.
Intex Steel Frame. 305 kopen - 70 euro
Gebruik maken van de (oude) pomp, slangen en buizen (Indien dat mogelijk is).

Wij hebben nog een “standaard” 1200/1250 pomp welke bij het Bestway zwembad zat. Werkte eigenlijk prima (stond 24-7 aan). Vervangen voor een grotere zandfilterpomp is een mogelijkheid, alleen indien het echt beter werkt voor de meerprijs.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Optie 2.

Heb ook een nieuw bad, maar wel de oude pomp.
Vandaag een buurjongen op bezoek gehad, zo'n 5tot 7 cm water uit het bad geplonst...

Ze mogen bij bij best spetteren, maar na vandaag geen wedstrijdje meer doen. Het water klotst toch een stuk makkelijker uit een rechthoekig bad dan uit een cirkel met opblaasrand.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
Ursamajor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:34:
Optie 2.

Heb ook een nieuw bad, maar wel de oude pomp.
Vandaag een buurjongen op bezoek gehad, zo'n 5tot 7 cm water uit het bad geplonst...

Ze mogen bij bij best spetteren, maar na vandaag geen wedstrijdje meer doen. Het water klotst toch een stuk makkelijker uit een rechthoekig bad dan uit een cirkel met opblaasrand.
Keuze gemaakt voor optie 2 op basis van geld of andere redenen?

5-7cm is best veel! Ligt er zeker aan hoe hoog bad je hebt. Maar bij een bad van 76cm hoog is 5-7cm toch een paar honderd liter water!

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Een paar honderd liter water kost uiteindelijk ook maar enkele dubbeltjes. Niet echt iets om wakker van te liggen, en de tuin is er blij mee :+

Ik heb al jaren een intex frame pool van 3.67cm. Bevalt prima.

Intex of Bestway? Zien er hetzelfde uit, alleen een andere naam?

De zandfilterpomp die sinds vandaag draait maakt trouwens niet echt veel meer lawaai dan de cartridge filterpomp. Maar zuigt uiteraard een stuk harder (6000L vs 2271L/h)

Ook een skimmer erbij genomen, die had een pomp nodig van minimaal 3407L/h. Met een cartridgepomp zal dat niet lekker werken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ursamajor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:34:
Optie 2.

Type walrus met eigen zwembandjes? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Voor m'n gevoel was het meer maar net gemeten bij rustig water en er moest 3cm in. Toch 180 liter.
Op zich staat het water wel hoog in zo'n bad en dan zit ik net onder de aanbevolen rand. Als je een beerje snel van de ene naar de andere kant gaar, golft er zo een hoop water over de rand.
Naja, gelijk weer met schoon vers water aangevuld.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ursamajor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:04:
Voor m'n gevoel was het meer maar net gemeten bij rustig water en er moest 3cm in. Toch 180 liter.
Op zich staat het water wel hoog in zo'n bad en dan zit ik net onder de aanbevolen rand. Als je een beerje snel van de ene naar de andere kant gaar, golft er zo een hoop water over de rand.
Ik zou me niet druk om maken om dat beetje water. Het zal niet elke dag gebeuren, en niet maanden achter elkaar?
Of je koopt een bad van 122cm hoog en vult het tot 75 cm :+

Het klotst hier ook regelmatig over de rand, af en toe ff bijvullen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TerrorSource schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:03:
Optie 2.
Intex Steel Frame. 305 kopen - 70 euro
Gebruik maken van de (oude) pomp, slangen en buizen (Indien dat mogelijk is).

Wij hebben nog een “standaard” 1200/1250 pomp welke bij het Bestway zwembad zat. Werkte eigenlijk prima (stond 24-7 aan). Vervangen voor een grotere zandfilterpomp is een mogelijkheid, alleen indien het echt beter werkt voor de meerprijs.
Wij hebben de 305, we gaan het 3de jaar in, de cartridge pomp tja die trekt het niet voor mijn gevoel ik heb toen een (6 kuub) zandfilter pomp met ipv zand/glas gekozen voor aqualoon (wattenbollen) tot op heden geen spijt van de setup. catridige is best veel "werk" omdat je elke week (met warm weer) aan het vervangen bent. en bijzonder "gevoelig' voor alg.

De zandfilter met de bollen, pff kijk ik niet eens naar om ..

ps ik had best met een 4 kuub zandfilter afgekund, maar de extra "kracht' is nodig omdat de solarmat verwarming op het dak van het schuur ligt (2,5 meter hoger) maar voor het filteren is de extra kracht ook wel handig.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 24-06-2019 08:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zijn er hier nog zwemmers die een frequentieregelaar tussen hun filterpomp hebben gezet ?
Ursamajor schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:04:
Toch zeker 11 cent aan water. Zou me er niet al te druk om maken.
vso schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:30:
[...]

maar voor het filteren is de extra kracht ook wel handig.
Sneller pompen maakt je water niet schoner. Sterker nog, de kans is groter dat het door de brute kracht net zo hard je filter weer uit gepompt word ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zaterdag ook maar weer eens zo'n blauwe zak van Intex met 4 kuub water gevuld. Solar matje icm pomp weer er tussen. Nu is die pomp net genoeg om alles rond te krijgen door de slang/solarmat en je bemerkt ook wel dat het iets warmer terug komt, maar twijfel toch om (zonder al teveel kosten te maken) eea aan te passen.

Is zo'n solar bol tov een solarmat merkbaar beter/slechter mbt opwarmen water? Hoeveel slang zit daarin tov zo'n mat want het rondpompen gaat nu maar net (Intex filterpomp - 2.7m3 / 3407 liter/uur). Of moet ik het toch zoeken in meer matten op tuinhuis icm dikke pomp erbij? Gaat in de papieren lopen :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:25:
Sneller pompen maakt je water niet schoner. Sterker nog, de kans is groter dat het door de brute kracht net zo hard je filter weer uit gepompt word ;)
Valt mee het is een setje van intex .. geen diy combinatie pakket.

wat je alleen niet moet doen is op vakantie gaan zonder een timer aangekoppeld.. stilstaand water is erg leuk voor algen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:10
JB schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:42:
Zaterdag ook maar weer eens zo'n blauwe zak van Intex met 4 kuub water gevuld. Solar matje icm pomp weer er tussen. Nu is die pomp net genoeg om alles rond te krijgen door de slang/solarmat en je bemerkt ook wel dat het iets warmer terug komt, maar twijfel toch om (zonder al teveel kosten te maken) eea aan te passen.

Is zo'n solar bol tov een solarmat merkbaar beter/slechter mbt opwarmen water? Hoeveel slang zit daarin tov zo'n mat want het rondpompen gaat nu maar net (Intex filterpomp - 2.7m3 / 3407 liter/uur). Of moet ik het toch zoeken in meer matten op tuinhuis icm dikke pomp erbij? Gaat in de papieren lopen :/
Ik heb een bad staan van 200x300cm, dus zal ongeveer net zo groot zijn. Ik heb er de afgelopen dagen een stuk bubbeltjesplactic op gelegd en daar overheen een donkerblauw Intex afdekzeil.

De watertemperatuur was eergisterochtend zo'n 20°C. Gisteren einde van de dag 27C. Dus zo'n 7 graden warmer in 1,5 dag.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

bramv82 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:56:
[...]

Ik heb een bad staan van 200x300cm, dus zal ongeveer net zo groot zijn. Ik heb er de afgelopen dagen een stuk bubbeltjesplactic op gelegd en daar overheen een donkerblauw Intex afdekzeil.

De watertemperatuur was eergisterochtend zo'n 20°C. Gisteren einde van de dag 27C. Dus zo'n 7 graden warmer in 1,5 dag.
Ja dat zeil heb ik ook en dat scheelt zeker maar ik heb pas rond 12 uur volle bak zon op het bad/matje staan. Het dak van mijn tuinhuis staat hele dag in de zon maar dan heb ik toch behoorlijk slang nodig en een dure boosterpomp met risico dat ik nog niet weet of het toereikend is om alles rond gepompt te krijgen :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
JB schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:01:
[...]

Ja dat zeil heb ik ook en dat scheelt zeker maar ik heb pas rond 12 uur volle bak zon op het bad/matje staan. Het dak van mijn tuinhuis staat hele dag in de zon maar dan heb ik toch behoorlijk slang nodig en een dure boosterpomp met risico dat ik nog niet weet of het toereikend is om alles rond gepompt te krijgen :/
Ja dat scheelt wel natuurlijk. Hier staat het bad van 09:00 tot 18:00 in de volle zon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

JB schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:01:
[...]

Om antwoord op je DM te geven;

Ik gebruik die boosterpomp ieder jaar en ik ben er nog best tevreden over. De outflow is niet heel spannend hoog, maar genoeg voor mijn doeleinden.

Ik pomp het 2 meter omhoog, door een solarmat en weer 2 meter omlaag.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:05:
[...]

Om antwoord op je DM te geven;

Ik gebruik die boosterpomp ieder jaar en ik ben er nog best tevreden over. De outflow is niet heel spannend hoog, maar genoeg voor mijn doeleinden.

Ik pomp het 2 meter omhoog, door een solarmat en weer 2 meter omlaag.
Voor (inmiddels) 130 euro flinke bak geld. Nog wat slang enz erbij. Hoeveel slang heb jij er precies tussen zitten vanaf de booster? Het eerste stuk overbruggen met de filterpomp moet makkelijk lukken dus dan zou ie onderaan de eerste klim moeten komen (ook hier zo’n 2m) maar dan moet ik nog door de mat en kleine 10m terug het bad in.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bramv82 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:56:
[...]

Ik heb sinds gisteren een 300x200 bad. Enig idee hoe ik die 3300l snel in het bad krijg? Want na het opzetten heb ik de tuinslang vol open gezet gisteravond van 20u tot 00u. Kreeg misschien 15% vol in 4 uur tijd.

Welk soort pomp kan de druk van de waterkraan boosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
Joosie200 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Ik heb sinds gisteren een 300x200 bad. Enig idee hoe ik die 3300l snel in het bad krijg? Want na het opzetten heb ik de tuinslang vol open gezet gisteravond van 20u tot 00u. Kreeg misschien 15% vol in 4 uur tijd.

Dan klopt er iets niet helemaal met je wateraansluiting denk ik? Ik had het bad in zo'n 2-3 uurtjes helemaal vol....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:06
[...]

De pomp van de aanbieder!

Aan de hoeveelheid water die je krijgt kun je niet veel veranderen, wel de weerstand beperken in je eigen deel van het systeem.

Gebruik een zo kort mogelijke slang om het zwembad te vullen. (meer lengte is meer weerstand)
Haal de koppeling op het einde vd slang voor bv sproeikop eraf
Gebruik zo min mogelijk water voor andere zaken dan het vullen van het zwembad.

En ja dan duurt het nog steeds lang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

JB schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:49:
[...]
Voor (inmiddels) 130 euro flinke bak geld. Nog wat slang enz erbij. Hoeveel slang heb jij er precies tussen zitten vanaf de booster? Het eerste stuk overbruggen met de filterpomp moet makkelijk lukken dus dan zou ie onderaan de eerste klim moeten komen (ook hier zo’n 2m) maar dan moet ik nog door de mat en kleine 10m terug het bad in.
Bad --> standaard lengte bijgeleverd met filterpomp naar filterpomp --> 50 cm Boosterpomp --> 2.5m solarmat--> 2.5m naar bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Bad --> standaard lengte bijgeleverd met filterpomp naar filterpomp --> 50 cm Boosterpomp --> 2.5m solarmat--> 2.5m naar bad
Jouw bad staat recht onder het tuinhuis dan of? Want als de flow dan al minimaal terug komt, gaat die boosterpomp het bij mij niet trekken :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Serieus : meerdere slangen tegelijkertijd vullen helpt.
Bij het vullen van mijn bad de eerste keer schoot het ook niet op. Toen op meerdere kranen meerdere tuinslangen gekoppeld. Je hoort/ziet dat dan ook aan je watermeter dat deze sneller gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

JB schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:19:
[...]

Jouw bad staat recht onder het tuinhuis dan of? Want als de flow dan al minimaal terug komt, gaat die boosterpomp het bij mij niet trekken :/
Yes sir. Die mat haalt de meeste flow eruit helaas. Als het op de grond zou liggen zou er een enorme straal uitkomen, maar dat omhoog pompen is een drama (om daarna nog iets van flow over te houden that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 12:10
Gisteren weer heerlijk kunnen genieten van het zwembad, eind van de ochtend was het water 19 graden, en tegen 15 uur zat ik al tegen de 25 graden aan. Niet veel later het water via de bypass laten lopen en toen bleef het water redelijk stabiel op de 26 graden.
We zaten gisteren echter wel met 4 mensen met waterproof zonnebrandcrème. En dat zag je aan het eind van de dag wel terug aan het water. Vanmorgen voordat ik naar het werk ging heb ik de pomp maar even aan gezet, en ik ben benieuwd of de filter het zwembad weer mooi schoon heeft kunnen maken.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Notna schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:30:
[...]

Yes sir. Die mat haalt de meeste flow eruit helaas. Als het op de grond zou liggen zou er een enorme straal uitkomen, maar dat omhoog pompen is een drama (om daarna nog iets van flow over te houden that is)
Ja dan ben ik bang dat ik een sterkere nodig heb. Net wel gebeld met die firma en "dun technieker" gaf aan dat het makkelijk moet kunnen omdat het alleen om omhoog pompen gaat, daarna terug bad in is volgens hem de lengte niet zo snel een issue :? Ik heb te weinig natuurkunde genoten hiervoor :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
bramv82 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:04:
[...]

Dan klopt er iets niet helemaal met je wateraansluiting denk ik? Ik had het bad in zo'n 2-3 uurtjes helemaal vol....
Denk aan de tuinslang. Bad staat misschien 5m vanaf de buiten waterkraan maar ik heb geen korte tuinslang. Heb er een van 20m ;(
Mr. Blonde schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:07:
[...]
De pomp van de aanbieder!

Gebruik een zo kort mogelijke slang om het zwembad te vullen. (meer lengte is meer weerstand)
Haal de koppeling op het einde vd slang voor bv sproeikop eraf
Gebruik zo min mogelijk water voor andere zaken dan het vullen van het zwembad.

En ja dan duurt het nog steeds lang :+
Uncheck, check, check. Heb geen vaatwasser of wasmachine draaien. Noch de douche aan staan. Dacht eraan om de kraan tussen 12u en 6u maar door te laten gaan terwijl ik sliep. Maar dat leek me geen goed idee mocht de boel overstromen. _O- Staat mijn hele tuin blank.
Koffie schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Serieus : meerdere slangen tegelijkertijd vullen helpt.
Bij het vullen van mijn bad de eerste keer schoot het ook niet op. Toen op meerdere kranen meerdere tuinslangen gekoppeld. Je hoort/ziet dat dan ook aan je watermeter dat deze sneller gaat draaien.
Haal ik wel een korte slang voor de buitenkraan. En doe ik de lange rechtstreeks vanuit de douche/wasmachine aansluiting. Eens zien of dat helpt. Denk sowieso dat mijn buitenkraan sowieso een minder grote doorvoersnelheid heeft tov de wasmachine aansluiting.

[ Voor 22% gewijzigd door Joosie200 op 24-06-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik zit toch ook te denken aan een Intex zwembad met pomp. Al jaren aan het twijfelen, maar nooit van gekomen.

Wat is handig? Het komt op een stuk kunstgras van 3,5x3,5.

Ik neig naar een rechthoek 300x200 of toch 260x160....
Kun je dan iedere pomp die je wil erop zetten?

Wat is een goede plek om dit te kopen?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
Sinds gisteren ook een simpel rond 244cm / 66cm badje weggezet, de Bestway Fast (Ø244 x 66 cm). Je moet wat met een hoogzwangere vrouw en kleine van 2½ jaar :).

De pomp staat nu 24/7 aan, maar ik vraag me af of dat echt nodig is? Het is gewoon de bijgeleverde pomp, maar wie weet ga ik nog een betere pomp halen de komende weken.

[ Voor 12% gewijzigd door StealthyPeanut op 24-06-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dfrenner schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:16:
Ik zit toch ook te denken aan een Intex zwembad met pomp. Al jaren aan het twijfelen, maar nooit van gekomen.

Denk dat ik deze wil:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-metal-frame-260-160

Maar nu lees ik hier veel over zandfilters, is dit echt aan te raden, of meer een tweakers dingetje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Nu online
Fred_Perry schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:42:

Wij hebben een 260x160 zwembad met een 6 kuub zandfilterpomp, werkt prima buitenom recirculatie, dan mikt ie het water zo over de rand heen :+ We hadden wel twee adapters nodig voor de aansluitingen, ons bad heeft te kleine aansluitingen voor de zandfilterpomp.

Daarnaast nog een fonteintpomp (2500) van de intratuin die water via een tuisslang naar de PU mat (6m2) op de garage pompt voor de verwarming van het water 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Mikey! schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:44:
[...]

Wij hebben een 260x160 zwembad met een 6 kuub zandfilterpomp, werkt prima buitenom recirculatie, dan mikt ie het water zo over de rand heen :+ We hadden wel twee adapters nodig voor de aansluitingen, ons bad heeft te kleine aansluitingen voor de zandfilterpomp.

Daarnaast nog een fonteintpomp (2500) van de intratuin die water via een tuisslang naar de PU mat (6m2) op de garage pompt voor de verwarming van het water 8)
Ik zit naar dezelfde opstelling als die van jou te kijken, alleen denk ik dat ik 4 kuub wel genoeg vind ;)

Maar dan ben ik met alle extra onderdelen 35 euro kwijt:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-4m3h

Wilt u de zandfilterpomp aansluiten op een zwembad met een 32 mm aansluiting, dan heeft u de volgende extra koppelstukken nodig:
10722 - 2x zwembad adapter B (38mm - Ø 32mm)
11070 - 2x Koppelstuk zwembadpomp (Ø 32mm)
11071/12364 - 1x Uitlaat zwembad (Ø 32mm)
11072/12197 - 1x Zeefje zwembad (Ø 32mm)

Kan ik dan niet beter zo'n pomp erbij kopen? Want wolgens mij zitten de aansluitingen hier wel bij toch?
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-2271

Edit, oh wacht, dan heb ik sowieso deze nog nodig:
10722 - 2x zwembad adapter B (38mm - Ø 32mm)

Maar ik zie dat die andere er ook andrs uitzien. Dus ik denk dat dit niet werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 24-06-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online

Ik zag de https://www.lidl-shop.nl/Bestway-Zwembad-366-cm/p100256181 en soortgelijk bij de Aldi maar ik heb een stuk van 5x2.5 dus wou liever een rechthoekige.

Dus heb ik een 300x200 Bestway voor 70 euro bij de Action gehaald. Die Aldi/Lidl sets hebben dan weer een filterpomp, afdekzeil, chloordrijver ed erbij. Voor een tientje heb ik het afdekzeil gehaald. Voor 18 euro een kant en klaar setje met chloortabletten, drijver ed. Ontbreekt het nog aan een filterpomp.

Menig tweaker heeft de standaard filterpomp benut maar een zandfilterpomp werkt net wat sneller/beter zeker als je met een solarmat het water wil opwarmen op je schuurdak. Ik zag menig filterpomp bij de bouwmarkten staan maar die kosten net zoveel als mijn bad, toebehoren bij elkaar.

Voor een vierkant stuk zou ik trouwens zo'n cirkelbad nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus

Een 305cm rond bad is niets? Zou nog moeten passen.
Afhankelijk van hoeveel mensen er in plonzen kan je een cartridgepomp overwegen. Dan heb je de aansluitingen er inderdaad bij zitten.

Of meteen door naar een zandfilterpomp met losse aansluitset voor het zwembad. Je hebt sowieso een verloop nodig voor de 38mm slangen, naar het 32mm gat in het zwembad. Of het gat groter maken, las ik al eerder in dit topic. En zand nodig, en ruimte om je vuile water eens in de zoveel tijd weg te laten lopen, of een slang naar een afvoerputje. Skimmer is ook handig merk ik, maar werkt niet goed met een cartridgepomp, volgens de beschrijving.

Ik heb geen verwarming eraan zitten. Vandaag was het water al 25 graden. Genoeg voor een frisse duik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

dfrenner schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:36:
[...]

Denk dat ik deze wil:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-metal-frame-260-160

Maar nu lees ik hier veel over zandfilters, is dit echt aan te raden, of meer een tweakers dingetje? :+
Die heb ik staan (wel van Bestway) met een 2m3/u zandfilterpomp van Bestway. Werkt perfect!
Deze heb ik vandaag aangesloten ipv een standaard cardridge pomp. Gevuld met van die wattenballen. Lekker stil ook dat ding. Is echt stukken beter dan dat standaard pompje wat ik nog had liggen.

https://www.fonq.nl/produ...filterpomp-2-m3_u/366959/

[ Voor 10% gewijzigd door m0nk op 24-06-2019 22:34 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

StealthyPeanut schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:29:
Sinds gisteren ook een simpel rond 244cm / 66cm badje weggezet, de Bestway Fast (Ø244 x 66 cm). Je moet wat met een hoogzwangere vrouw en kleine van 2½ jaar :).

De pomp staat nu 24/7 aan, maar ik vraag me af of dat echt nodig is? Het is gewoon de bijgeleverde pomp, maar wie weet ga ik nog een betere pomp halen de komende weken.
deze had ik hiervoor en beviel prima. Pomp moet minimaal een uur of 6 per dag draaien. Ik had m gewoon continue aan.
De pomp is prima voor dat bad. Heb m nu met mn 2 x 3 (4 kuub) bad en dat gaat ook prima.
Wel regelmatig de filters schoonspoelen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Trichoglossus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:01:
[...]

Een 305cm rond bad is niets? Zou nog moeten passen.
Afhankelijk van hoeveel mensen er in plonzen kan je een cartridgepomp overwegen. Dan heb je de aansluitingen er inderdaad bij zitten.

Of meteen door naar een zandfilterpomp met losse aansluitset voor het zwembad. Je hebt sowieso een verloop nodig voor de 38mm slangen, naar het 32mm gat in het zwembad. Of het gat groter maken, las ik al eerder in dit topic. En zand nodig, en ruimte om je vuile water eens in de zoveel tijd weg te laten lopen, of een slang naar een afvoerputje. Skimmer is ook handig merk ik, maar werkt niet goed met een cartridgepomp, volgens de beschrijving.

Ik heb geen verwarming eraan zitten. Vandaag was het water al 25 graden. Genoeg voor een frisse duik.
Mijn 260x160 zwembad had ook 32mm aansluitingen, maar toen ik overging naar m'n zandfilterpomp had ik ervoor gekozen om alles 38mm te maken, dus heb ik de gaten in het zwembad vergroot. En dat gaat erg makkelijk! Is gewoon een kwestie van de rubberen ring van de 38mm aansluiting gebruiken om via de binnenkant van die ring een cirkel te tekenen om het huidige 32mm gat, en dan met je stanleymes aan de slag.
Ik was echter zo slim om niet echt op te letten wat er bij de zandfilter werd mee geleverd, en had dus een 38mm in/outlet setje mee te bestellen, maar bij de pomp zat al een 38mm outlet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Wie heeft er een beetje een vergelijkbare situatie, die mij hopelijk meer zekerheid kan geven. Ik wil zo'n solarmat van Intex op tuinhuis leggen (2,5m hoogte) en dan weer terug naar het zwembad. Aangezien het bad langs tuinhuis/terras staat, moet ik dan een behoorlijke afstand overbruggen met een totale lengte van 20 m (heen en terug).

Voor mijn gevoel is een boosterpomp icm de huidige Intex filterpomp 638G (3,4m3/hr) geen succes ivm aanvoer filterpomp vs boosterpomp icm de lange route terug.

Heeft iemand vergelijkbare afstanden te overbruggen icm hoogte en werkbaar gekregen met een zandfilterpomp?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:27:
Wie heeft er een beetje een vergelijkbare situatie, die mij hopelijk meer zekerheid kan geven. Ik wil zo'n solarmat van Intex op tuinhuis leggen (2,5m hoogte) en dan weer terug naar het zwembad. Aangezien het bad langs tuinhuis/terras staat, moet ik dan een behoorlijke afstand overbruggen met een totale lengte van 20 m (heen en terug).

Voor mijn gevoel is een boosterpomp icm de huidige Intex filterpomp 638G (3,4m3/hr) geen succes ivm aanvoer filterpomp vs boosterpomp icm de lange route terug.

Heeft iemand vergelijkbare afstanden te overbruggen icm hoogte en werkbaar gekregen met een zandfilterpomp?
Die mat gaat minder warmte genereren dan 2x 10m (zwarte)slang dus waarom nog 2,5m omhoog ?

Overgens voor 120, heb je een pvc solar mat met dak bevestiging (10 euro? ) schroef je die tegen de schutting oid ..

Als je met 2 pompen gaat werken is de kans groter dat ze elkaar tegen werken dan samenwerken.. beter dan om de pomp 10m verplaatsen .. en dus dichter bij de mat te zetten. zolang de pomp lager staat dan het zwembad water niveau is er geen probleem.

kijk eens op internet naar DIY solar heating pool .. ga je veel idee-en vinden

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 25-06-2019 13:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 08:32

Christiano007

Ich bin der champion

Wij zitten ook te kijken naar een intex zwembad, 260x160 ivm een kleine tuin (betegeld). Helaas is de 300x200 net te groot met het frame.

Hoe lang duurt het vullen ongeveer van zo'n bad? Moet helaas de tuinslang helemaal van voor het huis naar achteren doen (+- 18 meter)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

vso schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:47:
[...]

Die mat gaat minder warmte genereren dan 2x 10m (zwarte)slang dus waarom nog 2,5m omhoog ?

Overgens voor 120, heb je een pvc solar mat met dak bevestiging (10 euro? ) schroef je die tegen de schutting oid ..

Als je met 2 pompen gaat werken is de kans groter dat ze elkaar tegen werken dan samenwerken.. beter dan om de pomp 10m verplaatsen .. en dus dichter bij de mat te zetten. zolang de pomp lager staat dan het zwembad water niveau is er geen probleem.

kijk eens op internet naar DIY solar heating pool .. ga je veel idee-en vinden
Die mat wil ik eerst proberen. Een DIY mat/slangen kan inderdaad ook maar dat is dan alternatief. Wil weten of het veel uitmaakt als die mat volle bak in de zon ligt de hele dag. Nu heb ik pas vanaf 12 uur zon op het bad en de mat. Dus daarom moet alles ook de hoogte in :)

Zandfilterpomp heeft sowieso meer voordelen dus opteer ik daar ook liever voor maar zou helemaal mooi zijn als die pomp dan ook het hele zaakje omhoog pompt. Heb alleen geen idee welke ik dan zou moeten hebben (minimaal). In mijn geval zou die pomp prima onder de mat kunnen alleen staat ie dan zo'n 8 meter van het zwembad af. Als ik zie dat de Intex "middenklasser" doorvoerhoogte van 5meter doet, gaat het werken :?

https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:33
JB schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:32:
[...]

Die mat wil ik eerst proberen. Een DIY mat/slangen kan inderdaad ook maar dat is dan alternatief. Wil weten of het veel uitmaakt als die mat volle bak in de zon ligt de hele dag. Nu heb ik pas vanaf 12 uur zon op het bad en de mat. Dus daarom moet alles ook de hoogte in :)

Zandfilterpomp heeft sowieso meer voordelen dus opteer ik daar ook liever voor maar zou helemaal mooi zijn als die pomp dan ook het hele zaakje omhoog pompt. Heb alleen geen idee welke ik dan zou moeten hebben (minimaal). In mijn geval zou die pomp prima onder de mat kunnen alleen staat ie dan zo'n 8 meter van het zwembad af. Als ik zie dat de Intex "middenklasser" doorvoerhoogte van 5meter doet, gaat het werken :?

Als ik het zo lees kan die pomp 5 meter boven het zwembad aanzuigen. Dus ik denk dat als je hem op 5 meter boven je zwembad zet hij die laatste 3 meter ook wel omhoog krijgt. En als het water eenmaal loopt helpt de zwaartekracht je ook mee. Maar zeker weten doe ik het niet. Misschien heeft iemand het al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:35:
[...]

Als ik het zo lees kan die pomp 5 meter boven het zwembad aanzuigen. Dus ik denk dat als je hem op 5 meter boven je zwembad zet hij die laatste 3 meter ook wel omhoog krijgt. En als het water eenmaal loopt helpt de zwaartekracht je ook mee. Maar zeker weten doe ik het niet. Misschien heeft iemand het al geprobeerd?
Wellicht interpreteer ik die doorvoerhoogte niet juist maar mijn pomp komt niet hoger te staan dan het bad, alleen verder weg. Bedoelen ze met doorvoerhoogte niet letterlijk de hoogte in? Want ik hoef maar 2,5 m omhoog het tuinhuis op.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Ja, opvoerhoogte is wat het zegt. Als je maar 2,5 m omhoog moet, dan gaat die pomp dat dus redden.
Het debiet neemt wel af en de vraag is of je voldoende overhoudt. dat zal vast ook ergens gespecificeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Christiano007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:16:
Wij zitten ook te kijken naar een intex zwembad, 260x160 ivm een kleine tuin (betegeld). Helaas is de 300x200 net te groot met het frame.

Hoe lang duurt het vullen ongeveer van zo'n bad? Moet helaas de tuinslang helemaal van voor het huis naar achteren doen (+- 18 meter)
Kan wel paar uur duren. Ik heb hem met 2 tuinslangen tegelijk gevuld en ben wel ruim 2 uur bezig geweest..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

blissard schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:42:
Ja, opvoerhoogte is wat het zegt. Als je maar 2,5 m omhoog moet, dan gaat die pomp dat dus redden.
Het debiet neemt wel af en de vraag is of je voldoende overhoudt. dat zal vast ook ergens gespecificeerd zijn.
Deze zou dan zwaar overkill zijn maar omdat ie dan zover van het bad staat (7-8m) , vervolgens 2,5m omhoog moet en nog 10m terug, is de vraag welke dan voldoende is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:32:
[...]

1 graad per uur halen ze wel(makkelijk) als je het aantal voorgeschreven matten/oppervlakte voor inhoud van je zwembad neemt. dat kan ik je garanderen. maar als je overdimensioneerd :)

Zoals ik eerder zei mijn 6 kuub zand pomp doet 3m ophoog met gemak. en dan door een pvc mat van 6m x 70cm oid.. en genoeg druk over .. maar niet te veel bochten en ander geneuzel.. hard pvc = beter als je dat kan ipv slang ..doen. (45graden ipv 90 graden bochten is ook handiger)

zorg voor een bypass optie, en nogmaals intex is bagger. ik had er zo'n soort die is prettiger.. de intex heeft ingebouwde bypass.. deze niet .. (voor /nadeel)
https://www.dekinderplane...OVX_WshevXMsaAnLmEALw_wcB

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Christiano007 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:16:

Ik heb de 300x200 maat staan. Ik had 10 uur nodig met mijn 20m tuinslang en de buitenkraan aan. Zonder wasmachine, vaatwasser of douche aan te zetten. 260x160 heeft minder volume qua m3 water. En de debiet is beter bij 18m ipv 20m. Verder weet ik niet hoe sterk jouw wateraansluiting is in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:02:
[...]

Ik heb de 300x200 maat staan. Ik had 10 uur nodig met mijn 20m tuinslang en de buitenkraan aan. Zonder wasmachine, vaatwasser of douche aan te zetten. 260x160 heeft minder volume qua m3 water. En de debiet is beter bij 18m ipv 20m. Verder weet ik niet hoe sterk jouw wateraansluiting is in huis.
mijn 3m rond (4,5 kuub :?) is 5 uur oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:34
Iemand ervaring met de Bestway 58515 Flowclear Zandfilter 2006L/H ?
Komt deze met de nodige buizen/koppelstukken voor aan een Intex 300x200?

Hieronder mijn winkellijstje. Ontbreek ik nog iets?

https://www.multibazar.be...embad-2x3m-0-75-hoog.html
https://www.multibazar.be...r-zandfilter-2006l-h.html
https://www.multibazar.be/bestway-aquafeed-chlorinator.html
https://www.multibazar.be/bestway-flowclear-polysphere.html

[ Voor 7% gewijzigd door botn op 25-06-2019 15:24 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
botn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:17:
Iemand ervaring met de Bestway 58515 Flowclear Zandfilter 2006L/H ?
Komt deze met de nodige buizen/koppelstukken voor aan een Intex 300x200?

Hieronder mijn winkellijstje. Ontbreek ik nog iets?

https://www.multibazar.be...embad-2x3m-0-75-hoog.html
https://www.multibazar.be...r-zandfilter-2006l-h.html
https://www.multibazar.be/bestway-aquafeed-chlorinator.html
https://www.multibazar.be/bestway-flowclear-polysphere.html
enige wat je nog wellicht wilt is een paar 32mm afsluit kleppen .. (2x) deze zet je tussen het bad en de pomp/chloording ..

Als je chloor bij wilt vullen of de filter van de pomp wilt reinigen (onderhoud dus) is het wel prettig als je de kleppen dicht kunt zonder kan je ook wel leven hoor.

het volgende heb je al ?
- thermometer ?
- schepnet
- borstel (bezem)
- chloor-drijver
- chloor
- shockmiddel
- anti alg
- ph min en ph plus (afhankelijk van het water gestel)
- water waarde controlle (teststrips of druppelaar) ..

voor kleine kinderen is een waterstofzuiger geen overbodige luxe als je zand/diaree of zo in het zwembad krijgt :)

Intex en bestway zijn redelijk uitwisselbaar, maar waarom niet alles van intex nemen ? bij intex moet je wellicht adapter van 40mm naar 32mm hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 25-06-2019 15:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:10:
[...]

mijn 3m rond (4,5 kuub :?) is 5 uur oid ..
Ik stond er ook van te kijken. Maargoed gewoon stug aangehouden terwijl ik ging slapen. Aangehad van 20u tot 06u. Afdekzeil erop voor vandaag (kijken of het zo extra opwarmt) en straks erin plonzen bij thuiskomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Remy!!!! schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:43:
[...]

Mijn 260x160 zwembad had ook 32mm aansluitingen, maar toen ik overging naar m'n zandfilterpomp had ik ervoor gekozen om alles 38mm te maken, dus heb ik de gaten in het zwembad vergroot. En dat gaat erg makkelijk! Is gewoon een kwestie van de rubberen ring van de 38mm aansluiting gebruiken om via de binnenkant van die ring een cirkel te tekenen om het huidige 32mm gat, en dan met je stanleymes aan de slag.
Ik was echter zo slim om niet echt op te letten wat er bij de zandfilter werd mee geleverd, en had dus een 38mm in/outlet setje mee te bestellen, maar bij de pomp zat al een 38mm outlet :+
Dan kan ik net zo goed een nieuwe zwembad bestellen :+

Maar zo gaat het ook prima. Die skimmer is wel een uitkomt voor mijn tuin met wat struiken/bomen rondom het zwembad.
Stofzuigen zal ook met een zandfilterpomp wel nodig blijven zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 12:45
Sinds vorige week zaterdag hebben we ons zwembad ook weer staan.

Gisteren had ik wel wat problemen met de pomp (standaard Bestway filter pomp). Toen ik thuis kwam pompte hij niets rond en maakte lawaai. Dus ik heb het filter wat erin zat (eentje van vorig jaar had ik gebruikt) heb ik vervangen door een nieuw filter en weer aangesloten.
Toen pompte hij wel weer beter, maar hij pompte 10-15 seconden en stopte steeds 1-2 seconden en ging dan weer door. Toen heb ik hem weer uitgezet, en gekeken of er iets in de pomp zat, maar ik kon niets ontdekken. Na het opnieuw aansluiten deed hij het wel weer zonder steeds te stoppen.

Heeft iemand dat wel eens meegemaakt?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:34
vso schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:56:
[...]

het volgende heb je al ?
[...]
- chloor-drijver

[...]

Intex en bestway zijn redelijk uitwisselbaar, maar waarom niet alles van intex nemen ? bij intex moet je wellicht adapter van 40mm naar 32mm hebben.
Een chloordrijver heb ik toch niet meer nodig met die bestway chlorinator?

Die bestway zandpomp is goedkoper dan de goedkoopste intex, en alles op 32mm dus ik verwacht daarmee geen problemen?

PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Rond 3 uur de pomp maar uitgezet, door de solarmatten zat ik inmiddels op de 30,5 graden :+
Genieten zo, met dit weer :Y)

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/25-06-2019/original-19d72616ca063bee291d9898956ea4e7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:19:
Rond 3 uur de pomp maar uitgezet, door de solarmatten zat ik inmiddels op de 30,5 graden :+
Genieten zo, met dit weer :Y)

[Afbeelding]
Zo mooi heb ik hem niet staan. Maar tis genieten zelfs al was het water nog aardig koud ondanks mijn Intex afdekzeil. Niks verfrissender dan na een snikhete trein zo af te koelen. Meteen maar een vlinderschepnetje gehaald om daarmee bladeren ed uit het water te halen. En mijn chloordrijver zit nu eerst vol met pH-min granulaat want >8Ph aldus de tester. Eerst dat maar naar de range van de 7.2 tot 7.6pH brengen.

Nu nog een fatsoenlijke pomp en toch een paar van die matjes om het water schoon en warmer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Joosie200 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:25:
[...]

Zo mooi heb ik hem niet staan. Maar tis genieten zelfs al was het water nog aardig koud ondanks mijn Intex afdekzeil. Niks verfrissender dan na een snikhete trein zo af te koelen. Meteen maar een vlinderschepnetje gehaald om daarmee bladeren ed uit het water te halen. En mijn chloordrijver zit nu eerst vol met pH-min granulaat want >8Ph aldus de tester. Eerst dat maar naar de range van de 7.2 tot 7.6pH brengen.

Nu nog een fatsoenlijke pomp en toch een paar van die matjes om het water schoon en warmer te krijgen.
Hoe kom je in vredesnaam aan zo'n pH ?! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:26:
[...]

Hoe kom je in vredesnaam aan zo'n pH ?! :o
https://www.vitens.nl/over-water/waterhardheid?Postcode=

Heb even mijn postcode weggehaald. Maar Vitens geeft een pH van 7.94 aan voor mijn wijk. En de tester bevestigde dat dus.

Na de eerste dosering is het netjes van de 8+ terug naar de 7.2 gegaan. Dus nu kan ik de quick tabs chloor gaan gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Joosie200 op 25-06-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 13:19
Iemand een idee, vanmorgen had ik kraakhelder water, maar sinds de middag is hij melkachtig/ mini spikkels in het water leek het wel.

Kinderen hebben wel heel druk gespeeld in het bad vandaag.

Ik heb een bad van 2200L, met zou watersysteem van Intex en 3400l per uur pomp. Water temperatuur van 29 a 30 graden zonder bij verwarming.

Pomp heeft de hele dag gedraaid, zoutwatersysteem 2 uur.

Een test gedaan en pH was iets laag, deze verhoogd met ong 0.2 en calcium waarde leek iets te hoog maar de teststrip was niet echt duidelijk af te lezen. Hier kan je weinig aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ewoudb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:34:
Iemand een idee, vanmorgen had ik kraakhelder water, maar sinds de middag is hij melkachtig/ mini spikkels in het water leek het wel.

Kinderen hebben wel heel druk gespeeld in het bad vandaag.

Ik heb een bad van 2200L, met zou watersysteem van Intex en 3400l per uur pomp. Water temperatuur van 29 a 30 graden zonder bij verwarming.

Pomp heeft de hele dag gedraaid, zoutwatersysteem 2 uur.

Een test gedaan en pH was iets laag, deze verhoogd met ong 0.2 en calcium waarde leek iets te hoog maar de teststrip was niet echt duidelijk af te lezen. Hier kan je weinig aan doen?
Wat is je chloor waarde? Hoeveel ppm zout ?
Calcium boeit niet echt heel erg in Nederland, is meer voor betonnen baden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Is het gevaarlijk om te zwemmen met de zandfilter aan? Of beter elke keer uitzetten als er iemand gaat zwemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Wat is je chloor waarde? Hoeveel ppm zout ?
Calcium boeit niet echt heel erg in Nederland, is meer voor betonnen baden.
Vrije chloor 1 ppm. pH gaf hij aan als te laag, was 6.8 en en nu ong 7.1.
Hij is vorige week opnieuw gevuld en toen de formule inhoud zwembad x 0,003 aangehouden. Zoutwatersysteem geeft ook geen melding over te laag zout gehalte.

Ik ga idg kijken naar een alternatief voor de strips met een nummerieke indicatie of digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Arjantje72 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:58:
Is het gevaarlijk om te zwemmen met de zandfilter aan? Of beter elke keer uitzetten als er iemand gaat zwemmen?
Zolang jij niet een verlengblokje NAAST je bad hebt, maar de boel netjes en veilig hebt is er niets aan de hand.
Zorg voor goede aarding van je apparatuur en dat er geen water bij kan.
Ik zet mijn pomp echt niet af omdat er ineens iemand in springt hoor.
Ewoudb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:01:
[...]

Vrije chloor 1 ppm. pH gaf hij aan als te laag, was 6.8 en en nu ong 7.1.
Eerst pH op orde, pas dan chloor. Niet andersom. Dus wat dat betreft goed bezig :Y)
Hij is vorige week opnieuw gevuld en toen de formule inhoud zwembad x 0,003 aangehouden.
Formule voor wat?
Zout zit meestal op 3000 tot 4000 ppm
Zoutwatersysteem geeft ook geen melding over te laag zout gehalte.
Die dingen geven pas bij lage waardes alarm, terwijl je productie dan wellicht al lager kan zijn.
Ik ga idg kijken naar een alternatief voor de strips met een nummerieke indicatie of digitaal.
Tip : ga voor de gele en rode druppels ipv strips

[ Voor 24% gewijzigd door Koffie op 25-06-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 11:31
Koffie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:12:

Ik lees even stiekem mee, maar welke "druppels" bedoel je hiermee? (link?)

// sry ben nuubie in deze zwembad wereld, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

plank schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:37:
[...]

Ik lees even stiekem mee, maar welke "druppels" bedoel je hiermee? (link?)

// sry ben nuubie in deze zwembad wereld, haha.
De zogenoemde OTO test: https://www.bricolemar.co...aalt-generieke-tamar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
botn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:44:
[...]

Een chloordrijver heb ik toch niet meer nodig met die bestway chlorinator?

Die bestway zandpomp is goedkoper dan de goedkoopste intex, en alles op 32mm dus ik verwacht daarmee geen problemen?
nee en ja .. je chlorinator kan je "long" of langzaam oplossende tablet(ten) in mikken en heb je zolang de pomp aanstaat een "constante" chloor toevoeging.

maar stel je hebt een feestje en dus je chloor en/of je ph waardes te laag/hoog dan is de drijver wel handig om de wat sneller oplossende tabletten in de drijver te mikken en voor 3 euro .. :)

Ik kan je uit ervaring vertellen langzaam / snel oplossende tabletten op de bodem van je zwembad liner geeft mooie witte vlekken ..

goedkoop is duurkoop, ps bij aanschaf kan je overwegen een iets duurder model te nemen .. als je bv solarmatten wilt .. en volgens mij is de "filter ton ook wat groter.." als je een groter zwembad wilt hoef je de pomp niet weg te doen .. en zwembad is het goedkoopst ... maar goed dat is jou keuze .. wat je nu gekozen hebt zal wel voeldoen ..

O ja wat je ook kan overwegen (bij intex zit het standaard op) maar vind ik niet fijn werken .. de "timer" elke dag x aantal uur filteren (hangt af van de inhoud van je zwembad) voor een algen vrij geheel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Dit leek me wel wat, maar uhm, €19,95 aan verzendkosten 8)7 8)7 8)7

Ik zoek wel verder, maar druppels lijkt mij in ieder geval wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ProudElm schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:25:
[...]

Dit leek me wel wat, maar uhm, €19,95 aan verzendkosten 8)7 8)7 8)7

Ik zoek wel verder, maar druppels lijkt mij in ieder geval wel leuk
Was de eerste die ik vond. Die druppels vind je overal. Online, stenen winkels, ali. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
had al een vermoeden.. straks een googelen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Koffie schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:34:
[...]

Was de eerste die ik vond. Die druppels vind je overal. Online, stenen winkels, ali. etc.
https://www.kabelshop.nl/...hloor-testers-p96059.html

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus

Die zijn betrouwbaarder dan de strips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]

Zolang jij niet een verlengblokje NAAST je bad hebt, maar de boel netjes en veilig hebt is er niets aan de hand.
Zorg voor goede aarding van je apparatuur en dat er geen water bij kan.
Ik zet mijn pomp echt niet af omdat er ineens iemand in springt hoor.
Ik heb zoiets als tussenstukje want anders haalt de pomp het stopcontact in mijn schuurtje niet :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1uQHQIi.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Trichoglossus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Die zijn betrouwbaarder dan de strips?
Vind ik van wel ja. Strips hebben vaak een tht (althans iig de strips die ik destijds had met een tester die ze weer 'digitaal' uitlas).

Persoonlijk vind ik het ook makkelijker vergelijken (de kleur) in een test buisje dan dat je een vierkantje van een stripje vergelijkt met een stipje op een potje.
Heb trouwens gisteren deze maar besteld: https://zwembadcompleet.nl/testset-chloor-en-ph

Tijd zal leren of deze bevallen, de autist in mij vind het raar dat er 4 druppels nodig zijn ipv de 5 die ik al jaren gebruik :?

Wil je echt helemaal los gaan, bestel je deze: https://tftestkits.net/TF-100-Test-Kit-p4.html (heb ik destijds aan gedaan).
Je leert zo wel je water/zwembad kennen en ziet wat verschillende goedjes met je waardes doen. Granted, tegenwoordig gebruik ik m nog heel weinig.

Wat ik veel gebruik en altijd in huis heb:
- Zout. Veel zout. Kilos zout. Maar ik heb dan ook zoutelektrolyse. Hier het goedkoopst: https://www.zwembadgigant...teriaal/zwembadzout-25-kg
- pH +
- pH -
- Emmer chloorschijven. Gewoon handig om in huis te hebben voor als er een storing zou zijn met zoutelektrolyse of voor in de winter.
- Arm & Hammer Baking Soda (geen bakpoeder, geen soda. Baking Soda! Sodium bicarbonate. Gebruik dit om je alkaliteit omhoog te schroeven. Alkaliteit is een bufferende werking voor je pH Lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes
- Vlokmiddel. Gebruik het niet veel, maar handig om in huis te hebben voor als de tyfus in je water is uitgebroken. Vlokmiddel zorgt ervoor dat kleine dode micro-organisames gaan klonteren waardoor het beter in je filter blijft hangen
- Anti-alg : die blauw jerrycan met tegen alg. onzin. Dumpen die meuk en niet meer kopen. Chloor is wat je nodig hebt om alg te doden. Niets meer niets minder.
- Cyaanzuur. Dit heeft een bufferende werking op je chloor. Het voorkomt in enige mate de verbranding van chloor door UV straling. Let op : een teveel aan aan cyaanzuur zal er voor zorgen dat je VEEL chloor nodig hebt om het uberhaupt nog zijn werk te laten doen. Cyaanzuur is niet te verwijderen. Verversen van je water is de enige manier om er vanaf te komen. Zit ook in de zogenomende zoveel-in-1 chloor tabletten
- De genoemde OTO test
- Een digitale zoutmeter, om te meten hoeveel ppm zout er in mijn water zit
- Een link naar deze site : http://www.troublefreepool.com/calc.html zet 'm op Metric, vul je liters water in en vul je huidige waardes in. Daarna je doelwaarde en je ziet direct hoeveel van wat er in je bad moet.

Al vaker geroepen: EERST je pH op orde DAN pas je chloor. Ga niet allerlei verschillende waardes tegelijkertijd oplossen door verschillende goedjes erin te mikken.Heb geduld, en bij toevoegen van meuk laat je je pomp ff 24 uur doorpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Gister avond het zout systeem werkend gekregen, lijkt nu goed te gaan. Vanmiddag testen ;-) Maar het water water wat het bad in kwam rook in ieder geval naar chloor, dus dat werkte (systeem komt van MP).

Hebben dus een redelijk klein bad, die 305 ronde van Intex met dus de kleinste filterpomp (type H). Deze wordt echt snel vies en pompt dus nauwelijks nog : ;w . Volgend jaar dus of een groter filter of een zandfilterpomp O-)

Iets anders, het water is erg wittig, komt denk ik door de zonnebrand, het filter doet hier niks tegen blijkbaar, is daar nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Daar had ik laatst een overdosis chloor voor gebruikt, maar gezien de uitleg van @Koffie hierboven zijn er waarschijnlijk andere middelen omdat beter te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ProudElm schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:55:
Gister avond het zout systeem werkend gekregen, lijkt nu goed te gaan. Vanmiddag testen ;-) Maar het water water wat het bad in kwam rook in ieder geval naar chloor, dus dat werkte (systeem komt van MP).

Hebben dus een redelijk klein bad, die 305 ronde van Intex met dus de kleinste filterpomp (type H). Deze wordt echt snel vies en pompt dus nauwelijks nog : ;w . Volgend jaar dus of een groter filter of een zandfilterpomp O-)

Iets anders, het water is erg wittig, komt denk ik door de zonnebrand, het filter doet hier niks tegen blijkbaar, is daar nog iets aan te doen?
ik draai nu voor het 3de jaar met het zelfde zwembad en 1ste jaar met cartridge filter .. met goeie onderhoud aan je cartridge (regelmatig vervangen) gaat het "redelijk"

zandfilter nu voor o.a daksolar mat gevuld met aqualoon(filter medium) bij het opruimen aqualoon de wasmachine in. nog geen seconde spijt. de hele zomer kan ik zonder problemen filteren.

gebruik je wel een voetenbadje ? en er zijn "sponzen" die je in het zwembad mikt die deze meuk opzuigen..
skimmer heb ik .. (oppervlakte water reiniging) maar hij bevestigd niet echt ideaal op de buizen .. ook hiervoor is een zandfilter wel erg handig.

@Koffie ik krijg mijn ph niet hoger .. die blijft zakken .. advies ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
@vso voeten badje wordt gebruikt, heb ook bijna geen zand of zut verder. Oppervlakte vuil haal ik er met een zeef regelmatig uit en als onze oudste in bad ligt is het haar hobby onderhand op het ook te doen :-)

Een skimmer staat ook op het lijstje, maar gezien het wilde spelen in het bad vraag ik me af of zo iets goed blijft zitten en/of niet heel erg in de weg zit. (Naast of het daadwerkelijk zin heeft).

Zal eens kijken naar die 'sponzen', ik ken ze wel geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Remy!!!! schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:49:
Daar had ik laatst een overdosis chloor voor gebruikt, maar gezien de uitleg van @Koffie hierboven zijn er waarschijnlijk andere middelen omdat beter te verhelpen.
Overdosis chloor is prima (shock) zolang je maar weet:
- Hoeveel je er in flikkert
- Hoeveel ppm chloor je hebt
- Vaak even meet om te kijken of het afneemt

Waardes weet ik niet uit mijn hoofd, maar zo boven de 10 ppm zou niet al t te verstandig zijn om er vrolijk in te duiken. In USA tyfen ze zonder blikken of blozen er voldoende in om op 6 te zitten ofzo. Zelf hou ik het altijd laag, zo rond de 2 ppm. Omdat ik zouelektrolyse heb, weet ik dat ik heel rap nonstop chloor kan toevoegen zonder issues.
Wanneer je een constante chloor aanvoer kunt hebben (zoutelektrolyse, vloeibaar chloor middels een pomp, etc). Kun je je chloor veel lager houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ProudElm schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:56:
@vso voeten badje wordt gebruikt, heb ook bijna geen zand of zut verder. Oppervlakte vuil haal ik er met een zeef regelmatig uit en als onze oudste in bad ligt is het haar hobby onderhand op het ook te doen :-)

Een skimmer staat ook op het lijstje, maar gezien het wilde spelen in het bad vraag ik me af of zo iets goed blijft zitten en/of niet heel erg in de weg zit. (Naast of het daadwerkelijk zin heeft).

Zal eens kijken naar die 'sponzen', ik ken ze wel geloof ik
je kan kinderen 100x vertellen niet v.d trap springen en niet aan de buizen hangen/zitten .. dus de skimmer zal idem verlopen.

zin tja .. het scheelt je "scheppen" en (lange)haren worden makkelijk te verwijderen, ideaal is de constructie niet en bv een buis isolatie bij de bouwmarkt helpt al wat .. (verdikking) maar het werkt wel als je het monteert het zit net onder de oppervlakte voor het geld is het geen verkeerde aanschaf.

enige wat ik baal bij deze zwembaden is dat de aanzuiging en inblazen plekken wat gunstiger hadden geplaatst mogen worden en bv ipv 32mm 40mm geschikt zijn (ja je kan uitsnijden) en zonder vuilwaterpomp is het leegmaken eigenlijk niet te doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
oh ja, niet op zitten etc.... weinig nut inderdaad om dat te blijven zeggen :X

Voordeel is ook dat je een 2e filter inderdaad hebt, nou ja, misschien toch eens de aanbiedingen in de gaten houden en eens kijken of de kids het heel kunnen houden :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Koffie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:32:
[...]

Wat ik veel gebruik en altijd in huis heb:
- Zout. Veel zout. Kilos zout. Maar ik heb dan ook zoutelektrolyse. Hier het goedkoopst: https://www.zwembadgigant...teriaal/zwembadzout-25-kg
- pH +
- pH -
- Emmer chloorschijven. Gewoon handig om in huis te hebben voor als er een storing zou zijn met zoutelektrolyse of voor in de winter.
- Arm & Hammer Baking Soda (geen bakpoeder, geen soda. Baking Soda! Sodium bicarbonate. Gebruik dit om je alkaliteit omhoog te schroeven. Alkaliteit is een bufferende werking voor je pH Lage alkaliteit zorgt voor fluctuerende pH waardes
- Vlokmiddel. Gebruik het niet veel, maar handig om in huis te hebben voor als de tyfus in je water is uitgebroken. Vlokmiddel zorgt ervoor dat kleine dode micro-organisames gaan klonteren waardoor het beter in je filter blijft hangen
- Anti-alg : die blauw jerrycan met tegen alg. onzin. Dumpen die meuk en niet meer kopen. Chloor is wat je nodig hebt om alg te doden. Niets meer niets minder.
- Cyaanzuur. Dit heeft een bufferende werking op je chloor. Het voorkomt in enige mate de verbranding van chloor door UV straling. Let op : een teveel aan aan cyaanzuur zal er voor zorgen dat je VEEL chloor nodig hebt om het uberhaupt nog zijn werk te laten doen. Cyaanzuur is niet te verwijderen. Verversen van je water is de enige manier om er vanaf te komen. Zit ook in de zogenomende zoveel-in-1 chloor tabletten
- De genoemde OTO test
- Een digitale zoutmeter, om te meten hoeveel ppm zout er in mijn water zit
- Een link naar deze site : http://www.troublefreepool.com/calc.html zet 'm op Metric, vul je liters water in en vul je huidige waardes in. Daarna je doelwaarde en je ziet direct hoeveel van wat er in je bad moet.

Al vaker geroepen: EERST je pH op orde DAN pas je chloor. Ga niet allerlei verschillende waardes tegelijkertijd oplossen door verschillende goedjes erin te mikken.Heb geduld, en bij toevoegen van meuk laat je je pomp ff 24 uur doorpompen.
Oef....ik gebruik alleen een pomp en chloor in drijver. Bad staat een maandje op 2, blijft redelijk helder. Dompelpomp erin, opvouwen en tot volgend jaar :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
Ewoudb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:34:

...
Update: bad is weer helder na verhogen van PH met ong. 0.3, nieuwe filter cartridge (ieuww) en zoutwatersysteem uurtje langer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Trichoglossus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:52:
[...]

Oef....ik gebruik alleen een pomp en chloor in drijver. Bad staat een maandje op 2, blijft redelijk helder. Dompelpomp erin, opvouwen en tot volgend jaar :o
Mijn water zit er 365 dagen per jaar in, verschilletje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 08:32

Christiano007

Ich bin der champion

Als totale noob een vraagje, wat is nou het verschil tussen een gewone pomp bij zo'n Intex zwembad en een zandpomp?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Christiano007 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:14:
Als totale noob een vraagje, wat is nou het verschil tussen een gewone pomp bij zo'n Intex zwembad en een zandpomp?
Een intex pompje is een gewoon een klein pompje wat het water door een filtertje van papier duwt.

Een zandfilter is een losse grote pomp welke het water door zo'n 20 tot 50 kilo zand pompt. Een zandfilter is an sich zelfreinigend, doordat je met een backwash al het verzamelde vuil uit het zand kan lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Laatst online: 08-01 02:44
Iemand en tip, mijn pomp blijft toch wel een rateltje houden, gaat om een https://www.toppy.nl/prod...rpomp-5678-liter-uur.html

Ff gecontroleerd in de pomp, geen gekke of loszittende dingen

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel83
  • Laatst online: 10:49
Nu dacht ik slim te zijn door gewoon een intex filterpompje (2271 liter) te kopen voor ons kleine opblaaszwembadje (5 a 600 liter) en daarnaast een intex solar mat er op aan te sluiten. Maar blijkbaar is de pomp niet krachtig genoeg om het water eruit te pompen... Leverancier zegt dat zoiets niet bestaat, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben dus op zoek naar een pomp (liefst ook nog een beetje stil) die ook nog het water door de solar mat kan pompen.
Gaat om dit zwembadje: https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000096913939/?s2a=
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Giel83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:45:
Nu dacht ik slim te zijn door gewoon een intex filterpompje (2271 liter) te kopen voor ons kleine opblaaszwembadje (5 a 600 liter) en daarnaast een intex solar mat er op aan te sluiten. Maar blijkbaar is de pomp niet krachtig genoeg om het water eruit te pompen... Leverancier zegt dat zoiets niet bestaat, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben dus op zoek naar een pomp (liefst ook nog een beetje stil) die ook nog het water door de solar mat kan pompen.
Gaat om dit zwembadje: https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000096913939/?s2a=
Iemand een idee?
Ik heb nog een Intex 3407 liter over. Daar gaat het wel mee. Houd nog steeds niet over want die mat is gewoon ruk. Dat blijft niet strak liggen en duwt zich op een "hoop" etc.

Heb sinds gisteren een zandfilterpomp met glas erin (opvoerhoogte 6,5m) recht onder die mat staan (2,5m hoog) en dan gaat het nog niet met veel druk terug het bad in. Nu heb ik de pomp wel weer 7 meter van bad staan en moet het ook nog zeker 10 meter terug vanuit de mat.

Die mat gaat hier weg, ik moet alleen iets verzinnen op mijn uitdaging (schuin dak tuinhuis). Denk dat buis oprollen het makkelijkste en goedkoopste gaat zijn, maar hoe ik het geheel vast krijg weet ik nog niet zo goed :/

Afbeeldingslocatie: http://www.jaconet.nl/meuk/mat.jpg

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:33
@JB Ik heb wel een idee voor je, als je zwarte buis te pakken kunt krijgen flexibel.
En je pakt een gaaspaneel van de bouwmarkt. Hierop kun je het vervolgens in rondjes bevestigen met tight wraps. En die kun je in z'n geheel op de dak mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

g00gle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:44:
@JB Ik heb wel een idee voor je, als je zwarte buis te pakken kunt krijgen flexibel.
En je pakt een gaaspaneel van de bouwmarkt. Hierop kun je het vervolgens in rondjes bevestigen met tight wraps. En die kun je in z'n geheel op de dak mikken.
Gaaspaneel is inderdaad een goed idee. Ik zat al aan houten plaat te denken icm staalkabeltje ergens aan vast maar wordt zo lomp. Alleen dat gaas nog goed geklemd krijgen want een 30x30 tegel die naar onder komt is vrij k*t... Is stiekem best schuin :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel83
  • Laatst online: 10:49
Ik stuur je wel een PM m.b.t. de pomp.
Het matje zal op de grond liggen in de tuin, daar hebben we tot een uur of 3 zon, dus dat is wel prima. En als het zo krult dan kan er stenen op leggen. Dat lijkt me op je dak inderdaad niet zo'n goed idee

Misschien de mat vast duct-tapen? :Y)
JB schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:37:
[...]

Ik heb nog een Intex 3407 liter over. Daar gaat het wel mee. Houd nog steeds niet over want die mat is gewoon ruk. Dat blijft niet strak liggen en duwt zich op een "hoop" etc.

Heb sinds gisteren een zandfilterpomp met glas erin (opvoerhoogte 6,5m) recht onder die mat staan (2,5m hoog) en dan gaat het nog niet met veel druk terug het bad in. Nu heb ik de pomp wel weer 7 meter van bad staan en moet het ook nog zeker 10 meter terug vanuit de mat.

Die mat gaat hier weg, ik moet alleen iets verzinnen op mijn uitdaging (schuin dak tuinhuis). Denk dat buis oprollen het makkelijkste en goedkoopste gaat zijn, maar hoe ik het geheel vast krijg weet ik nog niet zo goed :/

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:52
@JB Ik heb zo'n 3 matjes achter een (zandfilter) pomp staan en had in het begin ook hetzelfde voor dat de mat krom trok en de doorstroming niet optimaal was. Heb toen de kraan van de mat half open gezet (in het midden tussen A & B ) en de doorstroming werd merkbaar beter.
Misschien het proberen waard?

Edit: hoofdletter B voor een ) is dus een smiley B)

[ Voor 8% gewijzigd door Bauki op 28-06-2019 11:01 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 52 Laatste

Dit topic is gesloten.