Hoe zit dat nu?
Mijn 2 centen
Anders is Spotify wel heel erg goed in hun app layout. De app is heel erg fijn in gebruik en muziek ontdekken is een groot plezier, alleen zit ze een ding knap dwars:
Spotify Hi-Fi zal waarschijnlijk niet komen en ze vragen toch een grif bedrag voor hun lossy streams. Wie wat verder kijkt ziet dat Tidal hetzelfde kost en wél Hi-Fi biedt. Tidal is dan ook een geduchte concurrent van Spotify; je krijgt meer voor hetzelfde. Tidal is ook heel goed geworden in hun muziekontdekking. Alleen is het dubbele betalen voor hun omstreden MQA een flinke misser. Het is te duur en MQA is lossy. Wie daar intrapt doet zichzelf tekort.
Qobuz is wel heel erg goed, maar duurder dan de genoemde twee. Voor Qobuz heb je wel een redelijke uitrusting nodig want hun leveren audio in volle omvang (tot 24/192000/2). Ach, het zit in het abonnement erbij, maar ik heb geen Hi-res nodig. Hi-Fi is al superieur als je een goede master hebt. Qobuz klinkt beter dan Tidal.
Hi-Fi is dus (16/44100/2) en bijna niet te onderscheiden van (24/192000/2). Het verschil kan ik nauwelijks tot niet horen. Alleen in hele rustige passages klinken de transiënten net iets zuiverder, maar dat kan ook een placebo zijn. Hi-Fi lijkt me een hele grote kanshebber en als je streamt in FLAC dan is Hi-Fi ongeveer gemiddeld 100 kilobyte per sec. (800 kbps). 320 kbps Ogg Vorbis doet 40 kilobyte per sec. Het scheelt maar factor 2,5. Dat mag het punt niet zijn.
Het verschil tussen Ogg Vorbis en Hi-Fi is echt wel te onderscheiden. Met een beetje setup durf ik te zeggen dat je het echt gaat horen. Het verschil is maar minimaal, maar soms ook erg duidelijk. Vooral het hoog en de bas zijn zuiverder en zachter, minder scherp. Meer dan Hi-Fi is niet nodig, maar ik vraag me ook af waarom Spotify niet doorpakt in hun aanpak want ik ben bij Spotify weggegaan vanwege de geluidskwaliteit. Deze is soms echt ondermaats. Zodanig dat ik me er echt aan stoorde. Dit ligt niet aan Ogg Vorbis zelf want je kunt 320 kbps Ogg Vorbis nagenoeg laten klinken als Hi-Fi. Als Spotify zo zal omgaan met hun Hi-Fi tear dan stemt me dat treurig, laat staan als ze er meer geld voor vragen. Dan is Tidal de weg om in te gaan en als je echt veel om muziek geeft is Qobuz de weg om in te gaan.
Spotify heeft een zeer sterke troef in handen en dat is hun cache. Je kan alle nummers cachen en als je even geen internet hebt kun je door met luisteren.
Tidal cached helemaal niets en één rimpeltje in je verbinding en Tidal stokt. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik ook Tidal heb verlaten.
Qobuz heeft dezelfde troef in handen dan Spotify en je kunt behalve alleen cachen ook een offline bibliotheek aanleggen. Qobuz buffert de muziek geweldig, maar let wel op je opslagruimte. Qobuz's datagebruik loopt vlug in de tig gigabyte op je SSD. De Hi-Fi tear van Qobuz is al zo goed dat deze dienst Spotify op elk punt klein maakt.
Het enigste kleine nadeel van Qobuz is dat ze een kleinere bibliotheek hebben dan de andere twee. Echter is bijna alle muziek ook op Qobuz te vinden. Qobuz is weer heel goed in het leren ontdekken van geheel nieuwe muziek. Qobuz heeft géén Discover Daily, maar zoekt de muziek voor jou uit in de genres die jij opgeeft als je start met de app. Een tip is om Spotify Free te gebruiken naast Qobuz en dan de nummers over te zetten. The best of both worlds.
Qobuz is een vrij zwaar programma. Het draait niet lekker op tragere laptops, maar op een flinke PC is het geen probleem. Waarom is niet iedereen overgestapt? Om de simpele redenen dat veel mensen graag bij het oude blijven, ze geven niet veel om de kwaliteit of ze kennen Tidal en Qobuz totaal niet. Ik snap wel dat Spotify denkt om misschien ooit een Hi-Fi tear in te bouwen. Mensen betalen toch wel.
Over Spotify connect: de lossy streams blijven gewoon bestaan naast de Hi-Fi tear. Spotify kan zich daarin aanpassen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben al vanaf kind erg afhankelijk van muziek en ik wil gewoon het beste tegen een redelijke prijs.
Qobuz kost 15 euro per maand of iets minder als je per jaar betaald, maar dan zit je ook een jaar aan vast en daarom is hun proefperiode van een maand een goede manier om Qobuz te leren ontdekken. Vind je kwaliteit niet super belangrijk of heb je geen dure uitrusting dan is Spotify ideaal voor jou.
[
Voor 19% gewijzigd door
jimh307 op 22-06-2022 17:26
. Reden: Review en bevindingen maken ]