Roon ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
1. Wat is Roon?

Roon is een audiostreamings softwarepakket die audio streamt van je router naar een streamer. Het is geen streamingsdienst, het is een hulpmiddel om de streamingsdiensten Qobuz en Tidal aan te sturen. Op een computer staat Roon geïnstalleerd (de zogenaamde Roon Core), deze stuurt het signaal door naar een of meerdere streamers (endpoints). Bediening van je audio kan met de computer, eleganter is het om dit te doen met een smartphone of tablet. In feite geef je met je smartphone of tablet de opdracht aan de Roon Core om een audiosignaal van Tidal of Qobuz door te sturen naar je streamer.

2. Waarom Roon?

- multiroom
Je kan er ook mee streamen naar andere locaties in het huis. Er zijn veel merken van streamers en losse dacs, die werken in het landschap van Roon, de zogenaamde Roon endpoints
Met die verschillende streamers kan je in huis een mooi multiroom audio netwerk bouwen.

- Afspelen van eigen muziekbestanden
Hoewel de muziekbibliotheken van Tidal en Qobuz best groot zijn, kan Je kan ook je eigen cd's implementeren in Roon, door ze naar een harde schijfte rippen. Deze bestanden kan je die ook aansturen met je smartphone of tablet en kan je ze zelfs invoegen in een playlist.
Ook kan je bij externe partijen muziekbestanden kopen en opslaan op je harde schijf. Als laatste is zelfs een externe NAS een mogelijkheid om je muziekbestanden op te slaan. Wel zo veilig een harde schijf gaat een keertje stuk en dan kan een NAS uitkomst bieden.

-. Afspelen van radiostations
De links van radiostations zit in het programma en je kan vanuit hier wereldwijde radiostations vinden en afspelen.

- Aanpassing van het audiosignaal
Roon heeft van zichzelf een paar filters aan boord. Zo kan je er ook mee equalizen en bijvoorbeeld iets meer bas toevoegen.
Ook is er de mogelijkheid om het audiosignaal te oversamplen voordat het naar de dac gaat. Je kan de Flac bestanden ophogen met bijvoorbeeld een factor 4. Er is zelfs de mogelijkheid om Roon te laten samenwerken met HQPlayer. Die heeft nog veel meer mogelijkheden: bijvoorbeeld door een low res PCM signaal om te zetten naar een Hi res DSD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFNIYsaugakxt-3UPmnLs9qQFqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nyg3ntqMqsTyYeNH6B3ZgIJk.jpg?f=user_large

- Een uitstekende vormgeving

Wat je op je smartphone of tablet te zien krijgt is qua vormgeving zeer fraai uitgevoerd, het geeft uitgebreide achtergronden van de artiest, het album en van veel tracks lopen de songteksten met de muziek mee.
Ook geeft het eigen muzieksuggesties, die afwijken van die van Qobuz of Tidal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl6jYUJt3m8u1U3ZQuIjX7SWvtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qwSQXcpTwVdrh1N6vWdAvgjP.jpg?f=user_large

3. Wat is er nodig om Roon te gebruiken?

- Een computer, waarop de Roon Core geprogrammeerd staat

Dit kan elke pc zijn draaiend op zowel Windows, MacOS of Linux. Aangezien deze pc's vaak permanent aan staan, veel stroom gebruiken en wat lawaaiig zijn, zijn er wat chiquere oplossingen.
Zo heeft Roon zelf de Nucleus te koop. Dit is een snelle computer die fanless is, met een prijskaartje van 1599 euro. Veel goedkoper is het om een eigen computertje te gebruiken: een Intel NUC (vanaf i3 generatie 5) is hier uitermate geschikt voor, voor een fractie van die prijs. Overigens op die Nuc kan ook een eigen ontwikkelde besturing worden gedownload en geïnstalleerd: Roon Rock. Dit is een kale linux versie die maar 1 ding doet: Roon Core zijn.

- Subscripties

Om Roon te kunnen spelen zijn als basis 2 subscripties nodig:
- Een Roon subscriptie: dit kost 119 dollar per jaar of 699 dollar voor een levenslange subscriptie
- Een Tidal of Qobuz subscriptie (alleen die 2 werken, dus geen Spotify of iets anders)

Overwogen kan worden om HQPlayer aan te schaffen, maar let op: HQPlayer kan niet op de Nucleus of Rock worden geïnstalleerd.

- Een of meerdere Roon Ready Endpoints

Een lijstje van merken die Roon Ready streamers in hun assortiment hebben, vind je hier:

https://roonlabs.com/partners

In principe kan je dus alleen deze streamers gebruiken, andere merken zullen niet werken en binnen de fabrikanten soms alleen bepaalde types, kijk goed naar de specificaties of net dat ene streamertje ook Roon Ready is.
Voor de handige Tweaker: je kan zelf ook een streamer bouwen: een raspberry pi is hiervoor uitermate geschikt

- de rest van je audioset: bijvoorbeeld een versterker met passieve speakers

- optioneel een NAS.

4. Tot slot

Om Roon te kunnen spelen zijn best veel investeringen nodig, Voor die prijs krijg je heel veel functionaliteit en mogelijkheden. Er zijn veel alternatieven op de markt, allemaal hebben ze hun voors en tegens, er is geen andere platform die zoveel functies aan boord heeft, met zo'n fraaie uitstraling als Roon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga deze thread even volgen :)
Zou er zelf best mee willen experimenteren, maar vind de drempel vrij hoog qua kosten. Ik draai nu Volumio op pi icm Spotify en dan digitaal naar de Denon AVR2311. En voor het zwaardere streamingwerk (DSD, multichannel etc) heb ik een Denon DNP720AE staan (die snapt helaas geen spotify, anders had ik volumio niet eens gehad).

Als er iets van een lage drempel is dan ga ik de vergelijking graag aan. Dus als je iets weet: let meknow :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:09
Een Roon topic, leuk! Heb een lifetime subscriptie genomen vlak nadat het uitgekomen was. Was toen nog stuk goedkoper. Ben nog steeds erg gelukkig met de software. Het werkt snel, stabiel en je kunt via cross verbanden heerlijk muziek ontdekken.

Roon server draait bij mij op de Synology 920+ Nas. Als endpoints gebruik ik een Mac Mini in de woonkamer die via USB verbonden is aan mijn DAC (Marantz NA-11S1). Op zolder heb ik nog een PC in gebruik als endpoint die optisch is aangesloten op een oude reciever.

In de woonkamer maak ik gebruik van de DSP optie van Roon (Convolutie filter). Overweeg in de woonkamer nog een nieuwe versterker te kopen met ingebouwde dac die als roon endpoint kan fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:45
Ik heb ooit een nuc verkocht aan iemand die dit als roon server ging gebruiken. Even naar gekeken maar toch wel prijzig.
Is het wel niet meer de bedoeling dat je roon gebruikt om je eigen digitale collectie te beheren ? De sterkte zat em net in het toevoegen van allerlei metadata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Yarisken schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:43:
Ik heb ooit een nuc verkocht aan iemand die dit als roon server ging gebruiken. Even naar gekeken maar toch wel prijzig.
Is het wel niet meer de bedoeling dat je roon gebruikt om je eigen digitale collectie te beheren ? De sterkte zat em net in het toevoegen van allerlei metadata.
over die digitale collectie, Wat Roon niet doet zijn audiobestanden saven op je Nuc. Als je internet down is heb je geen stream via Qobuz of Tidal, wel toegang tot je cd’s die je geript hebt. Je kan je favoriete albums van de sreamingsdiensten liken, dan worden die achtergronden, cd covers opgeslagen, maar niet de audio bestanden.

Ondertussen zijn de Nucs steeds minder prijzig. Het zit zo: Een Nuc is een computer: de ontwikkeling van deze computers denderen door. Inmiddels is het al zo dat het kleinste intern geheugen en de kleinste m2 SSD die nieuw te krijgen is, ver boven de minimale specs van Roon zitten. Het enige: de barebone moet minstens een i3 generatie 5 zijn. Hoewel Roon de continuiteit van deze gen 5 i3 Nucs niet kan garanderen ivm toekomstige updates geeft dit wel aan dat de eisen van de software steeds verder achterop raken met wat er te koop is. Over een paar jaar vind je misschien al geschikte nucs voor een paar tientjes op de rommelmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
aljooge schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:48:
Om Roon te kunnen spelen zijn best veel investeringen nodig, Voor die prijs krijg je heel veel functionaliteit en mogelijkheden. Er zijn veel alternatieven op de markt, allemaal hebben ze hun voors en tegens, er is geen andere platform die zoveel functies aan boord heeft, met zo'n fraaie uitstraling als Roon.
Ik vind het allemaal een beetje erg kort door de bocht.....

Roon is op meerdere manieren te gebruiken en niet persé duur. Ja, de server licentie kost je $120 per jaar, daar is geen ontkomen aan.... maar voor de rest.

In essentie is het een stuk software dat ervoor zorgt dat je zowel je eigen muziek bibliotheek als het streaming aanbod van verschillende platformen op een (nagenoegredelijk) identieke wijze in een fraaie interface te zien krijgt. Belangrijkste voordelen zijn de gebruiksvriendelijke interface, de aanvulling met allerlei data over de artiest/het album/de track en de naadloze integratie tussen eigen files en streaming.

Verder geen enkele investering nodig, het draait op elke pc/mac met daarop aangesloten speakers of een koptelefoon.

Een abbonement op een streaming dienst zoals Tidal of Qobuz is optioneel, natuurlijk heb je zonder geen streaming maar werkt Roon wel gewoon met je eigen bibliotheek.

Wil je afspelen op andere apparaten dan werkt Airplay/Chromecast ook in prima kwaliteit op apparaten die je waarschijnlijk al hebt zoals bijvoorbeeld Sonos speakers of een beetje recente receiver. Ook hier weer een hele beperkte investering of helemaal niets als je de spullen al hebt.

De app om alles te bediening draait ook verder gratis op je tablet of telefoon, het server gedeelte draait zoals gezegd op elke pc/mac of zelfs op een beetje laptop. Het hele draaien van de server op een dedicated Nuc of andere server is leuk maar heeft voor velen amper toegevoegde waarde. Het is alleen duur maar doet verder helemaal niets voor de audio kwaliteit. Heb je een beetje Nas dan draait het daar waarschijnlijk ook gewoon op. Natuurlijk moet de server software wel ergens draaien als je wil spelen :-).

Alleen als je denkt dat het nodig is om in "hogere" kwaliteit te spelen dan kom je in het domein waar je een (standaard) streamer of zelfs iets als een Roon end-point kunt gaan aanschaffen die echt gebruikt maakt van de betere audio codes waarmee Roon werkt. En alleen dan lopen de kosten eigenlijk op, dan is de sky de limit......

En als je geen eigen bibliotheek hebt maar alleen streamt dan is Roon eigenlijk helmaal overbodig, werkt wel maar je hebt behalve de fraaie interface amper voordelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Yowzawood op 01-02-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:34
Ik ben zelf ook sinds 6 maanden een fervent gebruiker van Roon. Heb een I5 nuc op mijn TV aangesloten. Hier staat gewoon W10 en Roon op. Hierdoor kan ik de NUC ook nog gebruiken voor het afspelen van bijvoorbeeld Soundcloud muziek op mijn stereo (TV is optisch aangesloten op de stereo). Moest alleen een paar kleine wijzigingen in opstart scripts maken, want ik wil natuurlijk dat Roon automatisch wordt opgestart na een reboot.

Endpoints: NAD C658 (woonkamer); 2x Libratone Zipp 2 (voor overloop en buiten gebruik) en een Sonos Amp (slaapkamer). De Libratone en Sonos werken via airplay. Dit werkt prima met Roon, ik kan alleen niet de Libratone/Sonos groeperen met de NAD C658 omdat die laatste een native Roon endpoint is.

Roon wordt meestal bediend via een tablet of via de mobiele telefoon. Ik ben er heel blij mee, luister regelmatig naar suggesties van Roon en heb zo al heel wat nieuwe muziek leren kennen.
Maar ik kan ook niet ontkennen dat het toch best wel wat geld is: 120 dollar per jaar voor Roon, en dan nog een abonnement op Qobuz en/of Tidal. Ik heb een abonnement op allebei en ben dus 10 dollar + 14,99 (qubuz voor een jaar) + 8,99 (Tidal Hifi; via hifi.nl 200 euro voor 24 maanden). Dat is toch zo'n 32 euro per maand.. Maar ja, ik luister dan ook ongeveer 10 uur per dag muziek..
De hoeveelheid eigen muziek valt mee, ik heb zo'n 200 albums zelf ooit naar FLAC overgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:46
Hey wat leuk, een Roon topic! Ik maak er met veel plezier gebruik van sinds december 2020. Ik begon met de demo en toen snel een jaarlicentie aangeschaft. Roon vinkt mijn wensenlijst volledig af.

De Roon server draait op mijn server. Veel CD's heb ik geript en op een muziek SSD gezet. Alles wat ontbreekt vul ik aan met Tidal.

Dit zijn de endpoints:
Cambridge Audio CXA80 (Google Chromecast Audio) (woonkamer)
Tivolio Audio MODEL ONE (Google Chromecast Audio) (keuken)
Sony TA-D505 (Google Chromecast Audio) (bijkeuken)
Sonos One (slaapkamer)
Marantz PM5005 met USB DAC (kantoor)
Apple iPad Air 4 met AudioQuest DragonFly Cobalt en Meze 99 Classics (mobiel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fwlhX5BGCFDw_NAyaa0Ip6d-IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBpSOa6T7ngdVQi9JYIYvPvO.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, op meerdere plekken luisteren, daar is Roon heel geschikt voor. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Haas op 01-02-2021 12:23 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
canth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:08:
Ik heb een abonnement op allebei en ben dus 10 dollar + 14,99 (qubuz voor een jaar) + 8,99 (Tidal Hifi; via hifi.nl 200 euro voor 24 maanden). Dat is toch zo'n 32 euro per maand.. Maar ja, ik luister dan ook ongeveer 10 uur per dag muziek..
De hoeveelheid eigen muziek valt mee, ik heb zo'n 200 albums zelf ooit naar FLAC overgezet.
Als je het echt duur zou vinden dan is een besparing toch zo gemaakt..... :-).
In de praktijk is er een giga overlap tussen Tidal en Qobuz en waarschijnlijk ook je eigen albums.

De vraag is dan eigenlijk wat je ervoor over hebt om wellicht/maximaal 5-10% van je muziek te luisteren die je niet met je Tidal abbo en hun streaming software zou kunnen afspelen op wat je hebt staan. Met je abbo van €9 per maand heb je al snel 90-95% van de functionaliteit die je nu hebt. Zo gezien is Roon duur, anders valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas

https://land.roonlabs.com/introducing-1-8

Alvast een voorproefje van Roon 1.8. :) (nieuwe look & feel)

[ Voor 23% gewijzigd door Haas op 02-02-2021 21:55 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
9 februari wordt de nieuwe versie gelanceerd. Ziet er veelbelovend uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Roon 1.8 is inmiddels beschikbaar. Servers zijn nog wel overbelast nu. Nog geen tijd gehad om het allemaal uitgebreid te bekijken. De core die op mijn Synology 920+ draait heeft ongeveer een factor 3 hogere verwerkingssnelheid. Daar ben ik in ieder geval blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Na de update twee uur muziek gespeeld en alvast alle functionaliteit bekeken. Ziet er goed uit! Lijkt ook wat soepeler te werken.

Helaas op de Apple iPad Air 4 diverse vastlopers bij het tonen van bijvoorbeeld afspeelgeschiedenis. Dat zal binnenkort wel opgelost worden.

Wel weer blij met de moderne look & feel. Het lijkt op een tijdschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hier helaas één groot crash festival op de iPad. Hoop dat ze dit snel oplossen want op deze manier is het totaal onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Tnx voor deze feedback, heb er nog geen tijd voor vrij gemaakt om te upgraden, ga als Ipad gebruiker er even mee wachten tot de bugs zijn opgelost.

Is het misschien mogelijk dat het verwijderen, opnieuw downloaden en installeren van de app in plaats van upgraden een oplossing voor de bugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:58
ebis schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:14:
Hier helaas één groot crash festival op de iPad. Hoop dat ze dit snel oplossen want op deze manier is het totaal onbruikbaar.
Heb je wel eerst de app op de ipad bijgewerkt, voordat je de rest heb bijgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
ebis schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:14:
Een oplossing kan zijn om de taalinstelling op je Ipad op Engels te hebben staan of zetten. Blijkbaar is testen met andere taalinstellingen teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Yowzawood schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Een oplossing kan zijn om de taalinstelling op je Ipad op Engels te hebben staan of zetten. Blijkbaar is testen met andere taalinstellingen teveel moeite.
Is totaal niet teveel moeite maar dat is niet iets waar ik aan denk als een app niet meer werkt na een update. En gezien de hoeveelheid meldingen van andere gebruikers op het Roon forum was ik niet de enige die daar niet aan had gedacht, blijkbaar is het voor veel mensen niet zo heel gebruikelijk om de taalinstellingen te wijzigen als er een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
Roon 1.8 (Build 756) is Live!

https://community.roonlab...-build-756-is-live/142151

Improvements and Bug Fixes for Build 756:
Fix for crashes and graphical issues when OS is set to certain languages

• Yowzawood
ebis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:04:
[...]

Is totaal niet teveel moeite maar dat is niet iets waar ik aan denk als een app niet meer werkt na een update.
Mijn opmerking ging natuurlijk over het testen door Roon zelf. Arrogantie natuurlijk om met een internationale klantbasis alleen de engelstalige instellingen te testen.

Gelukkig krijgen ze flink wat opmerkingen over de vele bugs (waarvan het gros al bekend was voor release). Het is een onprofessioneel zootje op deze manier in productie te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Yowzawood op 11-02-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas

Leuk filmpje voor de beginnende Roon gebruiker.

Gisteren de updates uitgevoerd voor iPadOS en Android. Alles is stabiel nu via de Roon server op Windows. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Ach... gesponsorde content is er al genoeg op YT te vinden. Voor velen is de laatste release gewoon een achteruitgang en bovendien ook nog slecht getest. Helemaal niet zo stabiel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:30
Die laatste release draait hier al een dag of 3 zonder problemen ... inclusief streaming via tidal.
Verder vind ik 1.8 wel een stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
Hier ook erg blij met 1.8.
Met zoeken op Genre lijkt het nu beter te begrijpen waar ik van hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
vandaag de trial voor 14 dagen gestart en 2 bestanden gedownload. Roon server windows 64 bit en Roon 64 bit. De flac muziekbestanden staan op een NAS.

Wel jammer dat roon niet automatisch zag dat er een NAS diskstation in het netwerk zag (bij andere software gaat dat wel). De muziekfolder toevoegen was geen groot probleem.

Maar.... op de android smartphone (galaxy S10) heb ik heel wat problemen om te verbinden met de core. Heel vaak (meer niet dan wel) blijft hij searching for roon OS Core geven. Vreemd genoeg krijg ik ook deze boodschap wanneer ik op de pc waar core op draait in roon instellingen naar setup ga en op configure roon os core klik. Hier bllijft hij maar zoeken tot je het zelf stopt. Vreemd dat hij de core niet vind

IK vermoed dat dit komt omdat de core draait op een windows pc die niet constant actief is. De pc gaat nooit uit maar wanneer deze na een tijdje niet gebruikt wordt gaat het beeldscherm op zwart en in vermoed dat dan de processen waaronder core server dan uitvallen of toch in een soort slaapstand gaan.

Wat ik me nu afvraag er bestaat de core Rock dat je op een intel nuc installeert. Deze is dan zonder scherm maar hoe zorg je ervoor dat deze altijd actief blijft, dus niet enkel de power on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
bartmaniac schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:19:

Wat ik me nu afvraag er bestaat de core Rock dat je op een intel nuc installeert. Deze is dan zonder scherm maar hoe zorg je ervoor dat deze altijd actief blijft, dus niet enkel de power on?
Je kan Rock gewoon op een Nuc installeren en deze gaat aan en uit met de knop, zit je niet aan die knop dan blijft hij gewoon met een zeer laag energieverbruik continu draaien. Een keer geïnstalleerd en je hebt geen beeldscherm meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Nu online
aljooge schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Je kan Rock gewoon op een Nuc installeren en deze gaat aan en uit met de knop, zit je niet aan die knop dan blijft hij gewoon met een zeer laag energieverbruik continu draaien. Een keer geïnstalleerd en je hebt geen beeldscherm meer nodig.
ok maar moet je er dan voor zorgen dat de NUC nooit in een soort van slaapstand valt zodat je andere apparaten steeds verbinding kunnen maken met de core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
bartmaniac schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:40:
[...]

ok maar moet je er dan voor zorgen dat de NUC nooit in een soort van slaapstand valt zodat je andere apparaten steeds verbinding kunnen maken met de core?
rock valt niet in een slaapstand. De rock is de core. De andere apparaten, de streamers, zijn de endpoints en die gaan je core vinden als die aan staat en je netwerk goed is. Je core op je nuc kan je gewoon aan laten ergens in een meterkast of iets dergelijks en deze gaat niet uit.

Nog even een ding over het zoeken en opnieuw connecten, heel vaak is dat een netwerk issue. Ik gebruik statisch ip bijvoorbeeld, net wat stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Nu online
aljooge schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:51:
[...]

rock valt niet in een slaapstand. De rock is de core. De andere apparaten, de streamers, zijn de endpoints en die gaan je core vinden als die aan staat en je netwerk goed is. Je core op je nuc kan je gewoon aan laten ergens in een meterkast of iets dergelijks en deze gaat niet uit.

Nog even een ding over het zoeken en opnieuw connecten, heel vaak is dat een netwerk issue. Ik gebruik statisch ip bijvoorbeeld, net wat stabieler.
alles zit in één netwerkrange van 192.168.1.xx. Vreemd dat de android app meer niet dan wel werkt. Blijft maar zoeken naar de core terwijl die als status " is running" heeft. Ik heb nu even ook roon geinstalleerd op een windows laptop en laten verbinden met de core op de andere pc. Ga ik op de laptop naar settings setup en kies "configure roon os core" blijft ie maar searching for os core geven... mar als ik zo lees bij roon issues lijkt dat precies een vaak voorkomend issue te zijn , een core die niet gevonden kan worden?

[ Voor 6% gewijzigd door bartmaniac op 21-02-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Het (enige) verschil tussen Roon core draaien op een NUC en op je reguliere windows pc is dat je op de NUC het op linux gebaseerde Roon Rock OS kan draaien. Een geoptimaliseerde linux versie met drivers voor NUC's. Maar dan kan je de NUC ook gelijk nergens anders meer voor gebruiken.

Beetje dure oplossing voor de meesten. En dat lage energie gebruik is ook een beetje onzin, het zijn gewoon standaard pc onderdelen die net zoveel gebruiken als ook een reguliere pc dat kan. Zeker in idle, en dat is waarschijnlijk 90% van je gebruik. Maak je nooit goed om €300-500 voor een NUC uit te geven.

En je moet nu hooguit eens kijken naar je power settings op je windows pc. Die bepalen wanneer er in slaapstand wordt gegaan. Roon core draaien op een je normale windows pc is geen enkel probleem, en ook kwa geluidskwaliteit maakt het helemaal niets uit waar je core draait.

En het niet kunnen vinden van je core heeft inderdaad vaak te maken met je netwerkinstellingen.

[ Voor 28% gewijzigd door Yowzawood op 22-02-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
bartmaniac schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:36:
[...]Ik heb nu even ook roon geinstalleerd op een windows laptop en laten verbinden met de core op de andere pc. Ga ik op de laptop naar settings setup en kies "configure roon os core" blijft ie maar searching for os core geven... mar als ik zo lees bij roon issues lijkt dat precies een vaak voorkomend issue te zijn , een core die niet gevonden kan worden?
Ik heb roon server op een linux server draaien, maar op windows zou het ook goed moeten gaan. Zeker voor het uittesten zou ik geen aparte hardware kopen.
Ik weet niet welke nas je hebt, maar als het qnap is kun je daar ook roonserver op draaien.

Heb je alle powersave setting op je laptop uit, sommige settings staan bij "geavanceerd"

Als je een laptop hebt kunnen er op diverse plekken power save settings staan, vanuit windows of van uit apparte programas van de laptop leverancier. Heb je de laptop bedraad aangesloten, dan kun je bv bij
https://help.theatremanag...ble-power-saving-ethernet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
bartmaniac schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:36:
[...]

alles zit in één netwerkrange van 192.168.1.xx. Vreemd dat de android app meer niet dan wel werkt. Blijft maar zoeken naar de core terwijl die als status " is running" heeft. Ik heb nu even ook roon geinstalleerd op een windows laptop en laten verbinden met de core op de andere pc. Ga ik op de laptop naar settings setup en kies "configure roon os core" blijft ie maar searching for os core geven... mar als ik zo lees bij roon issues lijkt dat precies een vaak voorkomend issue te zijn , een core die niet gevonden kan worden?
Een Core die niet gevonden kan worden is zonder meer een netwerk probleem. Zelf heb ik dit een keer moeten ondervinden, door een tweede router in de range 192.168,178,2 achter een router met dezelfde range te hangen, probleem was opgelost door de tweede router een IP range van 192.168.178.3 te geven. Tegenwoordig heb ik een switch ipv die router, werkt ook.

Maar wat wel belangrijk is om te noemen: roon heeft ook zijn eigen forum en hier zitten de technische mensen die je hier door dit soort netwerkproblemen heen kunnen loodsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Yowzawood schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:26:
Het (enige) verschil tussen Roon core draaien op een NUC en op je reguliere windows pc is dat je op de NUC het op linux gebaseerde Roon Rock OS kan draaien. Een geoptimaliseerde linux versie met drivers voor NUC's. Maar dan kan je de NUC ook gelijk nergens anders meer voor gebruiken.

Beetje dure oplossing voor de meesten. En dat lage energie gebruik is ook een beetje onzin, het zijn gewoon standaard pc onderdelen die net zoveel gebruiken als ook een reguliere pc dat kan. Zeker in idle, en dat is waarschijnlijk 90% van je gebruik. Maak je nooit goed om €300-500 voor een NUC uit te geven.

En je moet nu hooguit eens kijken naar je power settings op je windows pc. Die bepalen wanneer er in slaapstand wordt gegaan. Roon core draaien op een je normale windows pc is geen enkel probleem, en ook kwa geluidskwaliteit maakt het helemaal niets uit waar je core draait.

En het niet kunnen vinden van je core heeft inderdaad vaak te maken met je netwerkinstellingen.
Hier op reageren: zelf heb ik een Windows PC buitengewoon irritant gevonden en ben toen overgestapt op NUCS. Nog los van dat op Windows achtergrondprocessen lopen die eventueel de geluidskwaliteit kunnen beinvloeden, ik heb het nog niet gehoord dat windows slecht klonk

Hetgeen me niet zinde waren 2 dingen

- je wil muziek luisteren, Toevallig gaat Windows gaat updaten, De eerste tijd dus geen muziek via Roon :-(
- Er staan achtergrondprocessen te laden, de pc staat hoe dan ook aan en irriteer me aan het geluid van de pc zelf, de fans en dergelijke. Ik wil muziek kunnen luisteren in de hoogste kwaliteit en wil tussendoor natuurlijk niet een draaiende pc kunnen horen. Die Nucs zijn echt superstil, als je het goed doet zijn er fanless cases te koop zodat de geproduceerde warmte niet te hoog wordt zonder dat het enig achtergrondgeluid geeft

Een nuc vind ik echt een verademing, het is alsof je een audioapparaat aan zet en geen computer, zo mooi, muisstil,

Ikzelf draai enerzijds Rock, heb een tweede Nuc met Roon op linux. Die laatste, start net zo snel op als Rock, maar heeft wel de mogelijkheden om hem als PC te gebruiken, niet voor zware games, maar wel voor internetten, office, mailen, je kan er netflix op draaien, kodi installeren en HQPlayer kan je er naast installeren, wat bij Rock niet kan.

Mijn PC is nu bijna 10 jaar oud, bijna afgeschreven, maar hierna denk ik dat ik verder ga met de NUC. Vind ze geweldig die dingen en je kan er Roon op draaien.

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik ben het nu 14 dagen aan het testen en het draait hier goed.
In de woonkamer maak ik gebruik van een Yamaha receiver (RX-A3080).
Vanuit Roon stream ik via AirPlay naar de receiver.
Is het niet beter om een Nuc bij de receiver te zetten en via de Nuc af te spelen?
Kan ik dan het beste de HDMI kabel aansluiten of is er ook nog een dac noodzakelijk?

• Yowzawood
alve schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:35:
Is het niet beter om een Nuc bij de receiver te zetten en via de Nuc af te spelen?
Kan ik dan het beste de HDMI kabel aansluiten of is er ook nog een dac noodzakelijk?
Wat denk je met die NUC op te schieten?

• alve
Yowzawood schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:02:
[...]

Wat denk je met die NUC op te schieten?
Betere kwaliteit stream tov AirPlay.
Of zit daar geen verschil in?

• canonball
alve schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Betere kwaliteit stream tov AirPlay.
Of zit daar geen verschil in?
In theorie zit er verschil in, met hdmi kun je hogere bitrates krijgen dan airplay (en zeker niet een extra dac gebruiken, dat word op de a3080 gewoon weer van analoog na digitaal omgezet.
In praktijk zul je dat niet merken, anders dan dat roon visueel aangeeft dat het beter is wat opzich wel leuk is moet ik eerlijk toegeven.

Enigste voordeel is dat je met een extra nuc mutichanel opnames kunt afspelen, maar.....moet er maar net een opname zijn die je leuk vind. Multichanel is nog niet gemeengoed <mening>en vaak voegt het niets toe tov stereo met een dsp, de a3080 heeft een erg goede dsp set </mening>.

Een voordeel van airplay is: de receiver sprint aan op airplay als je op roon op start drukt, ik zou zeker niet ipv airply de nuc direct aansluiten, hooguit als extra.

• alve
canonball schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:25:
[...]

In theorie zit er verschil in, met hdmi kun je hogere bitrates krijgen dan airplay (en zeker niet een extra dac gebruiken, dat word op de a3080 gewoon weer van analoog na digitaal omgezet.
In praktijk zul je dat niet merken, anders dan dat roon visueel aangeeft dat het beter is wat opzich wel leuk is moet ik eerlijk toegeven.

Enigste voordeel is dat je met een extra nuc mutichanel opnames kunt afspelen, maar.....moet er maar net een opname zijn die je leuk vind. Multichanel is nog niet gemeengoed <mening>en vaak voegt het niets toe tov stereo met een dsp, de a3080 heeft een erg goede dsp set </mening>.

Een voordeel van airplay is: de receiver sprint aan op airplay als je op roon op start drukt, ik zou zeker niet ipv airply de nuc direct aansluiten, hooguit als extra.
Okay, dat scheelt weer een apparaat als er weinig verschil ik zit.

Ik zie de Shield ook in Roon via de chromecast functie. Is dat kwalitatief ook genoeg of is een Roon ready endpoint dan een betere optie?

• Yowzawood
alve schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:10:
[...]Betere kwaliteit stream tov AirPlay.
Dat bereik je niet met een nuc/pc als afspeler...

Enige manier om een betere kwaliteit te krijgen is een streamer die intern een betere DAC heeft dan in je huidge receiver zit (en dat is niet heel moeilijk). Alleen dat verschil hoor je pas als ook de rest van je set (vooral je speakers en je akoestiek) ook van een hoog niveau zijn.

Maar dan praat je over streamers die beginnen bij €500 en al snel richting een veelvoud gaan. De meeste Roon endpoints beginnen bij €1000.

Gewoon airplay of chromecast als je het voor een fatsoenlijk bedrag wilt blijven doen. Mar dan is Roon ook alleen zinvol als je veel eigen files afspeelt, anders is (alleen) een streaming dienst net zo goed en goedkoper.

• alve
Yowzawood schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Dat bereik je niet met een nuc/pc als afspeler...

Enige manier om een betere kwaliteit te krijgen is een streamer die intern een betere DAC heeft dan in je huidge receiver zit (en dat is niet heel moeilijk). Alleen dat verschil hoor je pas als ook de rest van je set (vooral je speakers en je akoestiek) ook van een hoog niveau zijn.

Maar dan praat je over streamers die beginnen bij €500 en al snel richting een veelvoud gaan. De meeste Roon endpoints beginnen bij €1000.

Gewoon airplay of chromecast als je het voor een fatsoenlijk bedrag wilt blijven doen. Mar dan is Roon ook alleen zinvol als je veel eigen files afspeelt, anders is (alleen) een streaming dienst net zo goed en goedkoper.
Welke streamer of welk endpoint is aan te raden als je Roon wel zinvol wilt gaan gebruiken?

• Yowzawood
Hoeveel eigen albums vs streaming diensten speel je af?

• alve
Yowzawood schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:54:
Hoeveel eigen albums vs streaming diensten speel je af?
Op dit moment zo’n 1000 albums en een Tidal abbonement.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:06

Grozno

acts without consequence!

Geen idee wat je budget is en wat je eisen zijn. Maar als je een kwalitatief hoogstaand product zoekt voor zowel bouwkwaliteit als audioprestaties dan kun je terecht bij Matrix Audio. Bijvoorbeeld de Matrix Audio Element-I.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• alve
Grozno schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:15:
Geen idee wat je budget is en wat je eisen zijn. Maar als je een kwalitatief hoogstaand product zoekt voor zowel bouwkwaliteit als audioprestaties dan kun je terecht bij Matrix Audio. Bijvoorbeeld de Matrix Audio Element-I.
Bedankt voor de suggestie. De prijs kwaliteit verhouding moet goed zijn en het hoeft geen overkill te zijn voor de Yamaha receiver.

• aljooge
  • Nu online
alve schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:24:
[...]

Welke streamer of welk endpoint is aan te raden als je Roon wel zinvol wilt gaan gebruiken?
Dit is een behoorlijk lastige vraag, aangezien de keuze van het ene streamertje de keuze van iets anders niet meer mogelijk maakt. Die 75 partners dat is het zo'n beetje.

Wil 1 specifieke uitlichten, want er is er er een die je kan kopen met Roon licentie gedurende de levensduur van je streamer,dit is echt de enige die er een Roon licentie gratis bij het apparaat geeft, de Elac Discovery DS-S01-G.

moet je wel even opletten, sommige winkels willen van hun oude voorraden af en krijg je Roon essentials, de uitgeklede versie.

Zelf ben ik wat meer tweaker en kies voor meer vrijheid. Heb een andere streamer waarop ik een lineair powersupply voeding heb en gebruik een losse dac en heb zelf een los abbo bij Roon

• aljooge
  • Nu online
alve schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:35:

In de woonkamer maak ik gebruik van een Yamaha receiver (RX-A3080).
Dit kan niet, Yamaha is geen Roon partner en Roon heeft geen airplay maar werkt op een eigen protocol: RAAT

• alve
aljooge schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Dit kan niet, Yamaha is geen Roon partner en Roon heeft geen airplay maar werkt op een eigen protocol: RAAT
De Yamaha staat er wel tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUJfxKrBDc36l9KwkpFtLm5usF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGXuq1k6fx9gS4E690KMN1cC.jpg?f=fotoalbum_large

• alve
aljooge schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:13:
[...]

Dit is een behoorlijk lastige vraag, aangezien de keuze van het ene streamertje de keuze van iets anders niet meer mogelijk maakt. Die 75 partners dat is het zo'n beetje.

Wil 1 specifieke uitlichten, want er is er er een die je kan kopen met Roon licentie gedurende de levensduur van je streamer,dit is echt de enige die er een Roon licentie gratis bij het apparaat geeft, de Elac Discovery DS-S01-G.

moet je wel even opletten, sommige winkels willen van hun oude voorraden af en krijg je Roon essentials, de uitgeklede versie.

Zelf ben ik wat meer tweaker en kies voor meer vrijheid. Heb een andere streamer waarop ik een lineair powersupply voeding heb en gebruik een losse dac en heb zelf een los abbo bij Roon
Het is inderdaad een lastige vraag, maar het is voor mij een beetje door de bomen het bos niet zien.
Ik vind Roon een mooi stukje software en denk er over om het te blijven gebruiken na de proefperiode.
Ik wil er dan wel graag zoveel mogelijk rendement uit halen, dat mag best wat kosten maar dan moet het wel meerwaarde hebben.
De Elac had ik inderdaad gezien, maar volgens mij zit daar sowieso een “uitgeklede” versie van Roon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je nou wilt bereiken.....

Via airplay of chromecast kan je prima standaard CD resolutie afspelen op je huidige versterker. Wellicht dat een betere DAC een verschil kan maken, maar dat potentiële verschil hoor je alleen op een hoogwaardige set in een getunde ruimte.

Sommige van de duurdere streamers kunnen ook de hogere resoluties weergeven, en komen met of zonder (betere?) dac. Mogelijk dat dat ook wat beter geluid oplevert. Maar ook weer erg afhankelijk van de rest van je set en de ruimte.

Alles wat Roon ready is heeft wat minder conversies / ondersteund meer codecs, maar zo spannend is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Nu online
Nog 3 dagen voor de proefperiode van Roon afloopt. De core draait dus onder windows 10. IK heb een aanpassing gedaan in de regedit zodat het netwerk actief blijft wanneer de desktop in idle mode gaat. Het gebeurt nog af en toe dat de android smartphone niet meteen de core vindt. Wat ik dan doe is de app fing starten en op de lijn van de desktop staan en kiezen voor wake on lan en iets erna krijgt de roon app wel verbinding met de core. Vreemd genoeg kan op dit moment de roon app verbinding maken met de core via wifi maar mijn laptop die hetzelfde wifinetwerk gebruikt en waar ook roon op staat kan geen verbinding maken met de core. Ik heb slechts 1 wifirouter in huis van de internetprovider die alle ip adressen uitdeelt, geen andere toestel dat ip adressen kan uitdelen. Zelfs wanneer ik voor de desktop zit waar roon core op draait en ik open daar roon werkt alles, behalve dat hij blijft zoeken naar de core.
Kan iemand me vertellen wat voor mogelijkheden je hier krijgt wanneer je toegang krijgt tot de core? Welk zaken kan je daar zoal wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Een van de mogelijkheden die je hebt via de PC is om convolutie filters via DSP te laden. Via de Ipad en Iphone lukt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Ik snap je vreaag niet.... je hebt altijd toegang tot de core nodig om iets te kunnen doen. De core speelt alles af, zowel je eigen albums als de koppeling naar een streaming dienst.

De app op je telefoon/tablet/pc is een veredelde afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Faxe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:45:
Een van de mogelijkheden die je hebt via de PC is om convolutie filters via DSP te laden. Via de Ipad en Iphone lukt dit niet.
over dsp gesproken, het is me opgevallen dat er filters zijn toegevoegd met versie 1.8. Heb nu een precize linear phase, precize minimum phase, smooth linear phase en smooth minimum phase

Ik heb dit nog niet getest, vraag me af wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Nu online
Yowzawood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:48:
Ik snap je vreaag niet.... je hebt altijd toegang tot de core nodig om iets te kunnen doen. De core speelt alles af, zowel je eigen albums als de koppeling naar een streaming dienst.

De app op je telefoon/tablet/pc is een veredelde afstandsbediening.
Wat ik bedoel is dat roon volledig werkt op 1 ding na. In Settings - Setup werkt de knop Configure roon os core niet. Er opent dit venster en verder gaat het niet (alsof hij de core niet vindt, zelfs wanneer ik dit doe vanop de pc waar roon core geinstalleerd is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL9nSgVrtGPE5Lc1Q4eP1u_NFm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1MF6T4G2iJdulrCajfH2srd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 12:57
bartmaniac schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 01:44:
[...]

Wat ik bedoel is dat roon volledig werkt op 1 ding na. In Settings - Setup werkt de knop Configure roon os core niet. Er opent dit venster en verder gaat het niet (alsof hij de core niet vindt, zelfs wanneer ik dit doe vanop de pc waar roon core geinstalleerd is

[Afbeelding]
Je hebt Roon onder Windows 10 draaien. Dat is wat anders dan Roon core o.s.
Dus dat je die setting niet kan gebruiken klopt.

https://help.roonlabs.com...s/roon-optimized-core-kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Nu online
Hier ben ik weer (met een probleem)
Sinds ik geupdate heb naar build 790 voor Windows 10 vind de roon core enkele van mijn apparaten niet meer en omgekeerd ook niet.

1 Android smartphone: de roon versie vind de roon core niet meer, en omgekeerd staat mijn smartphone ook niet meer tussen de lijs bij audio. De app heeft de nieuwste versie

2 Bluesound node 2 staat ook niet meer in de lijst van audioapparaten, enkel nog de Bluesound Soundbar

Geen idee wat ze uitgespookt hebben maar ik hoop dat he snel opgelost raakt.

Zelf heb ik niets aan mijn netwerkinstellingen zitten morrelen, enkel dus die roon update uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
bartmaniac schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:43:
Hier ben ik weer (met een probleem)
Sinds ik geupdate heb naar build 790 voor Windows 10 vind de roon core enkele van mijn apparaten niet meer en omgekeerd ook niet.

1 Android smartphone: de roon versie vind de roon core niet meer, en omgekeerd staat mijn smartphone ook niet meer tussen de lijs bij audio. De app heeft de nieuwste versie

2 Bluesound node 2 staat ook niet meer in de lijst van audioapparaten, enkel nog de Bluesound Soundbar

Geen idee wat ze uitgespookt hebben maar ik hoop dat he snel opgelost raakt.

Zelf heb ik niets aan mijn netwerkinstellingen zitten morrelen, enkel dus die roon update uitgevoerd
Voor probleem 2, ik heb iets soortgelijks gehad met het testen van een firewall op een linux systeem, waarop Roon gewhitelist stond. De oplossing bleek bij mij dat de streamer weer gevonden wordt als je de streamer opnieuw opstart. Weet niet of dit bij jou oplost.

Probleem 1 had ik dit weekend last van. Had 2 cores tegelijk en het unautorhizen van eentje ging niet lekker, Die hele tweede core uitzetten loste het probleem op.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om op windows de firewalls uit te zetten om te testen of het daar aan ligt.

Veel succes, weet uit ervaring hoe vervelend het is als je core niet gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Nu online
Geen idee wie of wat de boosdoener was maar om de een of andere reden maakte de node 2 geen verbinding meer met het wifi netwerk. Kwam er achter nadat de bluos app deze speler ook niet meer vond. Alles werkte terug na de node 2 even van de stroom te halen.

Wat de android roon app betreft had mijn smarthone zijn standaad netwerk waar hij op connecteert
gewijzigd naar het publieke netwerk van mijn provider, alhoewel ik telkens zeg van dit netwerk te vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Vanavond heb ik Roon Rock op een Intel NUC geïnstalleerd en daarop mijn Cambridge Audio CXA80 met USB kabel aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IYVhqaSceIwSqMCyGi7NNmY2Rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k63zjFr8h6UWe3ZfBBQfCRFE.png?f=fotoalbum_large

Ik had gehoopt dat ik nu boven de Toslink 24/96 specificaties uit zou komen omdat ik nu de USB kabel gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcp_lA1AzCJ98oRV9u7wUuBo7ZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UXFQtCJkEHSImVGQ6ZaiZF8S.png?f=fotoalbum_large

Helaas kan ik nog niet 24/192 selecteren. Dit kan de Cambridge normaal gesproken wel met USB Audio Class 2 drivers voor Windows/Mac.

Roon Rock is gebaseerd op Linux. Klopt het dan dat deze drivers ontbreken? Of moet ik het ergens anders in zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Haas schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:35:
Vanavond heb ik Roon Rock op een Intel NUC geïnstalleerd en daarop mijn Cambridge Audio CXA80 met USB kabel aangesloten.

[Afbeelding]

Ik had gehoopt dat ik nu boven de Toslink 24/96 specificaties uit zou komen omdat ik nu de USB kabel gebruik.

[Afbeelding]

Helaas kan ik nog niet 24/192 selecteren. Dit kan de Cambridge normaal gesproken wel met USB Audio Class 2 drivers voor Windows/Mac.

Roon Rock is gebaseerd op Linux. Klopt het dan dat deze drivers ontbreken? Of moet ik het ergens anders in zoeken?
Als je je op het speakertje klikt rechts onderin. Dan op DSP drukt, Dan Sample Rate Conversion enablen en dan daar aangeeft dat 192 kHz afgespeeld moet worden op 192 kHz. Kan dit?

Als dit niet kan, is er technisch een belemmering, weet te weinig van de Cambridge audio wat de maximale audio resolutie is.

Waar het in ieder geval niet aan ligt, met Roon Rock op je nuc. Deze opstelling kan hele hoge resoluties draaien, Ter info ik draai op de laagst mogelijke nuc, de 5i3 nu roon rock die oversamplet naar 176.4/192 kHz, maar hij kan zelfs zonder problemen worden opgehoogd naar 768 kHz. Ook heb je gelijk dat USB die hoge bitrates aan moet kunnen, bijna dan, vanaf USB 2.0, maar dat hebben Nucs, de externe USB poorten zijn USB 3 en die worden bij het beluisteren gemaxt op USB 2. Wat me ook nog kan voorstellen is dat je er een oude USB 1 kabel tussen hebt hangen.

De 2 meest waarschijnlijke mogelijkheden, een instelling staat niet goed, moet je naar die DSP gaan en de sample rate conversion aanpassen, Of op de een of andere manier kan je Cambridge audio die conversie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
aljooge schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:13:
[...]

Als je je op het speakertje klikt rechts onderin. Dan op DSP drukt, Dan Sample Rate Conversion enablen en dan daar aangeeft dat 192 kHz afgespeeld moet worden op 192 kHz. Kan dit?

Als dit niet kan, is er technisch een belemmering, weet te weinig van de Cambridge audio wat de maximale audio resolutie is.

Waar het in ieder geval niet aan ligt, met Roon Rock op je nuc. Deze opstelling kan hele hoge resoluties draaien, Ter info ik draai op de laagst mogelijke nuc, de 5i3 nu roon rock die oversamplet naar 176.4/192 kHz, maar hij kan zelfs zonder problemen worden opgehoogd naar 768 kHz. Ook heb je gelijk dat USB die hoge bitrates aan moet kunnen, bijna dan, vanaf USB 2.0, maar dat hebben Nucs, de externe USB poorten zijn USB 3 en die worden bij het beluisteren gemaxt op USB 2. Wat me ook nog kan voorstellen is dat je er een oude USB 1 kabel tussen hebt hangen.

De 2 meest waarschijnlijke mogelijkheden, een instelling staat niet goed, moet je naar die DSP gaan en de sample rate conversion aanpassen, Of op de een of andere manier kan je Cambridge audio die conversie niet.
Bedankt voor de tips. Vanmorgen heb ik alvast de DSP instellingen gecontroleerd en een andere USB kabel gebruikt waarop class2 staat gedrukt. Nog geen verbetering, vanavond maar weer verder zoeken. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0YR602NAaSrYBaFGBbcyn8R_h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyYkjjfYAms5SlcuATwGg04W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Helaas met de Cambridge lukt het mij niet. Ik ben inmiddels wel tot een andere leuke oplossing gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei-GH_X8VN0cDHHDxC9lke-5DHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GHkEFU9IHYc5pkTTi2UzASfo.png?f=fotoalbum_large

Met de Dragonfly aan de Roon Rock klinkt het fantastisch, net als op de Meze 99 Classics. Ik hou het voorlopig lekker zo maar kijk wel al met een schuin oog naar de zojuist aangekondigde iFi Zen DAC V2. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Haas schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:49:
Helaas met de Cambridge lukt het mij niet. Ik ben inmiddels wel tot een andere leuke oplossing gekomen.

[Afbeelding]

Met de Dragonfly aan de Roon Rock klinkt het fantastisch, net als op de Meze 99 Classics. Ik hou het voorlopig lekker zo maar kijk wel al met een schuin oog naar de zojuist aangekondigde iFi Zen DAC V2. ;)
Heb zelf een audioquest cobalt gehad, vorige week verkocht, gebruik nu een Smsl gekocht op V&A.

Maar snap even die ORFS niet, die heb ik nog nooit gezien namelijk en dacht dat die dragonflys begrensd waren op 96 KHz

Hoe heb je die MQA renderer op 192 kHz gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
aljooge schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:04:
[...]

Heb zelf een audioquest cobalt gehad, vorige week verkocht, gebruik nu een Smsl gekocht op V&A.

Maar snap even die ORFS niet, die heb ik nog nooit gezien namelijk en dacht dat die dragonflys begrensd waren op 96 KHz

Hoe heb je die MQA renderer op 192 kHz gekregen?
Dat komt denk ik door de laatste unfolding die de Cobalt doet.

Smsl is ook tof. Mooie upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Haas schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:10:
[...]

Dat komt denk ik door de laatste unfolding die de Cobalt doet.

Smsl is ook tof. Mooie upgrade?
ja, ik vind dit een ingewikkelde vraag. De Smsl was een goedkope instapper, gekocht vanwege de specs. vind het moeilijk vergelijken, omdat ze totaal anders klinken

denk dat ik ga doorsparen voor een betere, heb al een paar kandidaten voor rond de 3k

ellende met dacs, je kan niet een paar testmodellen in huis halen om ze rustig relaxt om en om te beluisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Deze wil ik toch melden, want dit effect was schokbarend groot en verrassend. Want wat ik nu heb gedaan...

Ik heb een Nuc voorzien van een fanless case van Akasa. Het moederbord, SSD en intern geheugen eruit gehaald en in die Akasa gestopt. De fan zit er niet bij, maar wordt passief gekoeld door de akasa. Is een zwaar stalen behuizing, zitten wat inkepingen in, ziet er geweldig uit. Ging het mij niet om, het ging erom dat de fan niet blaast en stil is. Dat is gelukt.

Maar opeens een verrassing, Het geluid is veel beter. Heb dit veel vaker gedacht en dan blijkt de ochtend erop dat ik me vergist heb, maar dit keer is het anders. Er zat een bepaalde irritante broosheid in mijn audio setup, met die fanless case, alles helder

Die sound verbetering is totaal wat ik niet verwachte, alle componenten waren hetzelfde. :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
Haha.... mooi voorbeeld van een placebo effect.

Zelfs Roonlabs geeft aan dat de server component helemaal niets doet voor het geluid en dat ze bijvoorbeeld zo'n Nuclues alleen hebben bedacht voor het uiterlijk en het gebruiksgemak.

Maar als je er zelf in blijft geloven, gewoon blijven genieten van je verbeterde muziek dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:39
Sinds een kleine week ook Roon aan het uitproberen i.c.m. een Qobuz proef-abonnement. Ik ben tot dusver heel tevreden. De Roon core draait op een Mac mini, en tot op heden 100% stabiel.

Afgelopen weken zowel Tidal als Qobuz geprobeerd, maar de eerste valt voor mij af i.v.m. dat gekunstel rondom MQA. Wat ik fijn vind van Roon is onder andere wanneer ik in Qobuz een serie albums als favoriet heb aangemerkt, dat Roon ook de bijbehorende artiesten inzichtelijk maakt, wat in Qobuz vanzelf niet gebeurt (Tidal evenmin).

Denk dat deze combi een blijvertje is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Leuk om te lezen. Even uit nieuwsgierigheid, draait de Roon core op de nieuwe Mac Mini M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:39
Haas schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:46:
Leuk om te lezen. Even uit nieuwsgierigheid, draait de Roon core op de nieuwe Mac Mini M1?
Nee, nog een 'oude' 2014 - standaard uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Dat gaat ook goed natuurlijk. Ik ga binnenkort eens met de M1 chip testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-06 21:56
Ik ben begonnen met een Trial van Roon met de intentie om hierna een Life time abo af te sluiten.
Heb de core geinstalleerd op een Synology DS920+ (Externe SSD aangesloten)
en gebruik nu een Chromecast Audio en Raspberry + hifiberry als endpoint.
en een Ipad (6e generatie 2018) als remote,
maar vind hier de interface soms wat traag op (beeld scrollen gaat niet helemaal vloeiend).
Als ik de remote app op mijn vaste pc gebruik is deze een stuk sneller.

Hoe is jullie ervaring met de responsiveness van een (wat oudere) Ipad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Op mijn Ipad Air 2 werkt de interface prima.

Je hebt de core geinstalleerd op de SSD. Als ik de core installeer op mijn DS920+, met ouderwetse harde schijven, draait het niet soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
Faxe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:30:
Op mijn Ipad Air 2 werkt de interface prima.

Je hebt de core geinstalleerd op de SSD. Als ik de core installeer op mijn DS920+, met ouderwetse harde schijven, draait het niet soepel.
Bedankt voor je reactie, Ik ga vanavond nog wat meer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Op de iPad (Pro 2020) vind ik het nooit 100% smooth, zeker als je rustig door de interface gaat hapert het altijd wel een klein beetje.

Ik gebruik zelf een Intel Nuc als core en dit zorgt er wel voor dat het allemaal wat soepeler gaat dan een Synology als core gebruiken. Zeker de integratie met Tidal was bij mij erg traag toen ik nog geen gebruik maakte van de Nuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
ebis schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:36:
Op de iPad (Pro 2020) vind ik het nooit 100% smooth, zeker als je rustig door de interface gaat hapert het altijd wel een klein beetje.

Ik gebruik zelf een Intel Nuc als core en dit zorgt er wel voor dat het allemaal wat soepeler gaat dan een Synology als core gebruiken. Zeker de integratie met Tidal was bij mij erg traag toen ik nog geen gebruik maakte van de Nuc.
Gisteren nog wat getest, merk dat bij normaal album browsen en afspelen de snelheid wel prima is,
maar op de wat drukkere pagina's (zoals de optie om verschillende versies van een lied te bekijken) de Ipad wat meer moeite heeft.

Als ik je goed begrijp is het zelfs met een NUC en een snellere Ipad niet volledig smooth.
Ik denk dan ook niet dat ik voor een beetje snelheidwinst een NUC ga aanschaffen (die dan ook nog eens 24 uur aan staat).

Ga dit weekend nog wat testen en hopelijk gaat het me niet te veel storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en een licentie voor HQPlayer aangeschaft. Dit omdat ik het genoegen heb om een van de weinige type streamers in huis te hebben die ook het HQPlayer protocol NAA ondersteunt. Komt erop neer: de prachtige lay out van Roon wordt gecombineerd met een totaal ander protocol om enen en nullen van de core naar de streamer (sonore ultra rendu) aan te sturen.

Als core gebruik ik een 8i7 nuc met 16 Gb ram geheugen ingebouwd in een Akasa Turing fanless behuizing. Als output gebruik ik pcm en Dsd, heb redelijk wat tests gedaan en een conversie naar DSD512 is op deze nuc mogelijk zonder dat de processor te heet wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
aljooge schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:50:
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en een licentie voor HQPlayer aangeschaft. Dit omdat ik het genoegen heb om een van de weinige type streamers in huis te hebben die ook het HQPlayer protocol NAA ondersteunt. Komt erop neer: de prachtige lay out van Roon wordt gecombineerd met een totaal ander protocol om enen en nullen van de core naar de streamer (sonore ultra rendu) aan te sturen.

Als core gebruik ik een 8i7 nuc met 16 Gb ram geheugen ingebouwd in een Akasa Turing fanless behuizing. Als output gebruik ik pcm en Dsd, heb redelijk wat tests gedaan en een conversie naar DSD512 is op deze nuc mogelijk zonder dat de processor te heet wordt
Wat win je met het NAA protocol tegenover RAAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Olghur schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Wat win je met het NAA protocol tegenover RAAT?
meer upsamplings filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
Ik heb mijn core van de synology 920 verplaatst naar een 8 jaar oude i5 laptop en hier rock op geïnstalleerd (niet ondersteund maar werkt wel).
Interface gaat nu veel soepeler en sneller.
Maar dus wel een apparaat extra aan....

Misschien dat ik ooit nog een Mac mini aanschaf ter vervanging, altijd al eens Mac os willen proberen. Zou deze dan als roon en plex server gebruiken maar ook als desktop pctje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:34
Bij het googlen naar een streamer voor de huiskamer stuitte ik ook op Roon. Helaas is me nu nog steeds niet helemaal duidelijk of Roon nu alleen een fancy interface biedt of ook betere audiokwaliteit?

Mijn setup zonder Roon is Deezer hifi vanaf smartphone gecast naar de tv en na aanschaf een streamer.

De setup (als ik het goed begrijp) met Roon zou de core op pc geïnstalleerd, een roon ready streamer plus tidal of qobuzz en de smartphone als een soort afstandsbediening.

Ik snap niet precies waar eventueel het verschil in audiokwaliteit dan ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Jochem Boom schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:34:
Bij het googlen naar een streamer voor de huiskamer stuitte ik ook op Roon. Helaas is me nu nog steeds niet helemaal duidelijk of Roon nu alleen een fancy interface biedt of ook betere audiokwaliteit?

Mijn setup zonder Roon is Deezer hifi vanaf smartphone gecast naar de tv en na aanschaf een streamer.

De setup (als ik het goed begrijp) met Roon zou de core op pc geïnstalleerd, een roon ready streamer plus tidal of qobuzz en de smartphone als een soort afstandsbediening.

Ik snap niet precies waar eventueel het verschil in audiokwaliteit dan ontstaat?
High Res Oversampling. Niet elke track is high res opgenomen. Slechts een klein deel van de bibliotheek in Qobuz is 24 bit 192 kHz. Roon kan niet hi res bestanden converteren naar die hele hoge bitrates en ook omzetten naar DSD formaat (bestandsformaat van de helaas geflopte super audio cd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:34
aljooge schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:55:
[...]

High Res Oversampling. Niet elke track is high res opgenomen. Slechts een klein deel van de bibliotheek in Qobuz is 24 bit 192 kHz. Roon kan niet hi res bestanden converteren naar die hele hoge bitrates en ook omzetten naar DSD formaat (bestandsformaat van de helaas geflopte super audio cd)
Een vervolg vraag dan. Ik ben nu een weekje aan het klooien met de Roon upsampling. De ene keer denk ik, ja dit is veel mooier, terwijl ik de andere keer veel meer placebo effect gevoelens krijg. Kennen jullie een goede blinde test tussen sample rates zodat ik het verschil goed kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Jochem Boom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Een vervolg vraag dan. Ik ben nu een weekje aan het klooien met de Roon upsampling. De ene keer denk ik, ja dit is veel mooier, terwijl ik de andere keer veel meer placebo effect gevoelens krijg. Kennen jullie een goede blinde test tussen sample rates zodat ik het verschil goed kan testen?
iemand anders roon laten bedienen en de upsampling laten doen en dat jij luistert. Dat is blind testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
Ik heb de Rock installatie (bedoeld voor een Intel NUC) geinstalleerd op een oude i5 laptop.
Dit werkt nu al 2 maanden zonder problemen en draait veel beter dan de Synology 920.
Deze oplossing wordt niet ondersteund vanuit Roon, maar werkt dus wel.

Misschien dat ik ooit nog eens een Mac Mini aanschaffen die ik dan ook voor standaard werkzaamheden kan gebruiken maar voor nu helemaal tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Olghur schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:05:
Ik heb de Rock installatie (bedoeld voor een Intel NUC) geinstalleerd op een oude i5 laptop.
Dit werkt nu al 2 maanden zonder problemen en draait veel beter dan de Synology 920.
Deze oplossing wordt niet ondersteund vanuit Roon, maar werkt dus wel.

Misschien dat ik ooit nog eens een Mac Mini aanschaffen die ik dan ook voor standaard werkzaamheden kan gebruiken maar voor nu helemaal tevreden.
Deze oplossing werkt niet altijd, dat hangt af van de bios. Heb je legacy boot is er geen probleem, UEFI boot ga je geen rock op krijgen.

Om die reden doen ook de nieuwste generatie 11 nucs het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Black Friday deal. Probeer Roon voor 3 maanden voor 1 dollar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:27

bomberboy

BOEM!

Ha, leuk topic dit. Had het nog niet eerder gezien. Wij gebruiken Roon hier nu naar grote tevredenheid ongeveer 2 jaar. Toen ook de lifetime licentie gekocht en de core draait vrolijk op een QNAP nas. Deze was er toch al en er is een app beschikbaar voor de x86 modellen (TVS882BR variant in dit geval met blu-ray drive erin die opgezet is als automated ripping station. cd, dvd, bluray er in en die wordt automatisch geript)

Toen we verhuisden naar onze nieuwe woning hadden we in alle kamers ingebouwde speakers voorzien en wilde ik een oplossing voor multi-room audio. En dus met sync over verschillende kamers heen, ook buiten in het overdekte terras enz. We zijn wat enthousiast geweest met speakers voorzien overal en ik kwam uit op 14 stereo zones (14x2 speakers dus, eigenlijk 12, op het toilet is er maar 1 speaker voorzien :) )
Alle audio kabels heb ik laten toekomen op 1 plek in het huis waar ook een rackje hangt en mijn NAS, switch enz ook staat.

Na wat beginnen kijken naar de opties voor versterkers en multi-room audio oplossingen die bij voorkeur ook nog eens via een app konden aangestuurd worden en/of met een domotica systeem gekoppeld konden worden ben ik bij Roon uitgekomen als software oplossing.

Voor de hardware ben ik een wat atypische weg opgegaan en mijn endpoints zijn raspberry pi's met een Hifiberry hat erop. Dit alles in een rackmounted case gegooid met bijhorende voeding, 2 kleine switches er in en gewoon gaan. Dat ziet er dan uiteindelijk zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtxswDYHiFEKuqshHnGV_K0jzoA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSHR1sA6tyjkywlcNRDxfRgc.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i1LrFxUCoaBhzzIv6TzBwoxIIk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGuBTf8hZlfN5unM9iTVGuf7.jpg?f=fotoalbum_medium

En ik moet zeggen, dat werkt allemaal verbazend goed en stabiel. En, niet onbelangrijk, de WAF is enorm hoog. Alles makkelijk aan te sturen via een app op de telefoon, een ipad die aan de muur hangt, vanop laptop en heel eenvoudig iets selecteren uit eigen audio/cd collectie of gewoon internetradio. Geen tidal of qobuz of andere abonnementen hier.

Ik ben er zeker van dat de audiofielen in dit topic wel wat bedenkingen zouden hebben bij deze setup, maar het gebruiksgemak is zeer hoog. En het was een zeer leuk hobby projectje om op te zetten. Sindsdien werkt het heel stabiel. Af en toe krijg je in de app de melding dat er een update is, dan duw je gewoon op de update knop en 3min later zit je weer naar muziek te luisteren.

En dit alles voor een fractie van de kost van "traditionele" audio apparatuur die vaak minder gebruiksvriendelijk zou zijn. Wil mijn vrouw tijdens het poetsen nu door het hele huis de muziek volop aan (en gesynchroniseerd!), dan is dat paar "klikjes" in de app alles tot een zone groeperen en het is klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Laatst online: 16:53
Leuk topic idd!

Ik gebruik zelf ook al een tijdje Roon. Ik heb 2 endpoints. Mijn core draait in een Ubuntu 20.04 VM op mijn esxi machine.

De esxi machine is nog een server zoals die was omschreven is de BBG van Tweakers voor een home server. Het is een Fujitsu D3644-B met een i3 9100 en 64 gig ECC ram. Er draait een mix van services op zoals sonarr, radarr, sabnzbd, plex media server, roon, duck DNS, home assistant en nog een truenas VM die 32 gig ram heeft gekregen en 10 x 6TB in raidz2 via een LSI controller en de onboard SATA controller in pass through. Truenas heeft ook nog 2 2,5 inch SATA ssd's die voornamelijk dienen voor tijdelijke opslag voor sabnzbd voordat deze zijn downloads doorzet naar de "trage" datastores.

Er staat dan 1 endpoint in de woonkamer. Dit is een raspberry pi 4 aangesloten op een lineaire voeding. Via de USB praat deze met de smsl su-9 dac. Deze staan vervolgens weer aangesloten op een Marantz sr-7010. Oud beestje wat nog steeds prima voldoet. Speakers zijn JBL studio 290's. Voor de home theater opstelling vullen de JBL studio 230's de zijkanten aan, de JBL studio 235 als center en de achterkanalen zijn wall mounted SVS prime elevations. Voor het laag staan er nog 2 JBL studio 250 subs die ik ooit nog eens wil vervangen of aanvullen voor SVS subs.

Op mijn kantoor heb ik nog een smsl m500 aangesloten op mijn workstation wat tevens een endpoint is. Hier wissel ik tussen headphones (beyerdynamic 770 pro 250 ohm en een philips fidelio x2hr) of tulp out naar een oude receiver met m'n JBL studio 280's die voorheen in de woonkamer stonden.

Heerlijke setup. Ik gebruik voornamelijk tidal (dit heb ik in combinatie met mijn Plex pass subscription) al zit ik te twijfelen over te stappen naar quboz.

Ik ga het topic volgen. Mochten er vragen zijn kan ik altijd kijken of ik ergens kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Ik gebruik al bijna een jaar convolutie filters gemaakt door homeaudiofidelity. In vergelijking tot de filters die ik zelf maak met REW betekent dit een behoorlijke verbetering. In verband met een aanpassing van de opstelling van de speakers en meubels in mijn kamer nieuwe filters laten maken en het klinkt weer prima. Echt een aanrader om dit een keer te proberen. Je kunt om te beoordelen wat het doet qua geluid een aantal bestanden laten aanpassen zodat je een indruk krijgt hoe het uiteindelijk met filter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Faxe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:01:
Ik gebruik al bijna een jaar convolutie filters gemaakt door homeaudiofidelity. In vergelijking tot de filters die ik zelf maak met REW betekent dit een behoorlijke verbetering. In verband met een aanpassing van de opstelling van de speakers en meubels in mijn kamer nieuwe filters laten maken en het klinkt weer prima. Echt een aanrader om dit een keer te proberen. Je kunt om te beoordelen wat het doet qua geluid een aantal bestanden laten aanpassen zodat je een indruk krijgt hoe het uiteindelijk met filter klinkt.
Is dit iets als dirac?

Hoe werkt dit precies? Kan je dat filter kopen en heb je een microfoon opstelling nodig? En wat voor programma maakt de berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Met de filters maak je gebruik van de ingebouwde DSP functie van Roon. Dirac is ook een vorm van DSP. Op de site van homeaudiofidelity kun je een prograama downloaden dat je kunt gebruiken om de nodige metingen te doen die als basis dienen voor het filter. Voor het meten ben je een microfoon nodig. Ik gebruik de Umik 1. Op de site staat het nodige over hoe het werkt.

Uiteindelijk kun je de filters kopen als de testbestanden je bevallen. Je kunt later nog vragen om aanpassingen te doen mocht het nodig zijn. Welk programma de berekeningen maakt weet ik niet, maar ik denk dat dit zelfgemaakte software is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Faxe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:17:
Met de filters maak je gebruik van de ingebouwde DSP functie van Roon. Dirac is ook een vorm van DSP. Op de site van homeaudiofidelity kun je een prograama downloaden dat je kunt gebruiken om de nodige metingen te doen die als basis dienen voor het filter. Voor het meten ben je een microfoon nodig. Ik gebruik de Umik 1. Op de site staat het nodige over hoe het werkt.

Uiteindelijk kun je de filters kopen als de testbestanden je bevallen. Je kunt later nog vragen om aanpassingen te doen mocht het nodig zijn. Welk programma de berekeningen maakt weet ik niet, maar ik denk dat dit zelfgemaakte software is.
Echt interessant dit. Handmatig dit soort filters instellen en op gehoor afgaan is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-06 19:54
Ik heb na een paar maanden besloten om weer afscheid te nemen van Roon en Tidal. Prachtige software maar ik gebruik het te weinig om de kosten voor mezelf te verantwoorden. Spotify is voldoende voor mij.

Ik heb nu ook een Intel Nuc over (gen7 met i5, 8GB ram en 256GB ssd) waar Rock al op staat geïnstalleerd. Mooi stil en draait soepel, ook met dsp functies aan.

Bij interesse graag een dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkkk!
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Mijn vraag, ik ben Roon aan het proberen. Ik krijg het zonder problemen aan de praat op mijn Bluesound powernode. Ook op de Sonos playbar (bekabeld) geen probleem, maar bij mijn overige 2 Sonos Play1 sets (draadloos) wil het niet lukken. Geluid start, geeft een paar keer een hikje en vervolgens niets meer, daarna ook vaak dat Roon de controle over het audio device kwijt is.
Ik heb een Netgear Orbi rbr50 router, met daarachter een switch. 2 satelliet sbs50 rechtstreeks op de router (1 stuks bekabeld vanwege de afstand). Roon draait op een Nuc i5 met 8gig ram en een 125gb ssd en deze is bekabeld aangesloten op de switch. Iemand enig idee wat de miscommunicatie kan opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 19:46

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Gekke vraag, maar gebruik je overal hetzelfde wifi netwerk? Mijn roon player is daar heel gevoelig voor... Long shot, weet niet of het met jouw situatie ook uit maakt, maar misschien even kijken

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkkk!
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Sparhawk schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:18:
Gekke vraag, maar gebruik je overal hetzelfde wifi netwerk? Mijn roon player is daar heel gevoelig voor... Long shot, weet niet of het met jouw situatie ook uit maakt, maar misschien even kijken
Ja ik heb maar 1 netwerk, dat is het helaas niet. Een van de 2 Sonos Play 1 setjes staat bovendien praktisch naast de Netgear router, dus aan wifi signaal kan het volgens mij niet liggen. Ik heb trouwens ook nog een Fiio M11 hires speler en ervaar daar ook dezelfde problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 23:05
https://community.roonlabs.com/t/welcome-to-roon-2-0/212949

Roon 2.0 is zojuist gereleased. Met als belangrijkste vernieuwing: Roon Arc (aka Roon mobile). Je kan nu dus buitenshuis met Roon aan de slag _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
En roon Arc is uit: een mobile client, zodat je ook buitenhuis roon kunt gebruiken! https://roonlabs.com/arc

Hier word ik blij van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 15:30
Hey, gelijkgestemden op GoT!! Heel nice...
Heb sinds ehhh.... 2017 Roon, in wisselende toepassingen aan het draaien. Het enige nadeel vond ik tot nog toe dat ik in feite twee licenties nodig had voor het spelen op twee locaties, m'n kantoor en m'n huis. Wat heb ik ontzettend zitten pielen om dat aan de gang te krijgen - VPN tunnel, UDP repeater en eindelijk werkte het. Want twee keer betalen, da's natuurlijk niet helemaal Hollands handelen...

Gelukkig was er opeens sprake van The Deadly Pandemic en verviel m'n vaste kantoor-werkplek en werd het hele geneuzel wat minder belangrijk. Lekker thuis werken met de 'grote' audioset voor m'n neus en als ik 'ns verwacht werd op kantoor maar even aanpielen met Tidal.
En nu is er ARC! I am sooooo happy! Werkt als een tie...relier!
Pagina: 1 2 3 4 Laatste