Tja, ik weet niet wat je goedkoop vind. Ik moet eerlijk zeggen dat alle gemakken van een NAS de overweging wel waard kunnen zijn. Configureer je deze gespiegeld (bv. in RAID1) heb je meteen een constructie tegen het falen van de disks, en je koppelt er zo een backup constructie naar een cloud of externe disk aan vast. Daarnaast kan je de interne disks automatisch testen op slijtage indicaties zodat je een diskcrash eventueel voor kan zijn.aljooge schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:04:
[...]
Ik mis nog iets met backup. Ben nu wat cd's aan het rippen voor arc, maar moet dat ergens kwijt. Het beste kan dat op een Nas, of misschien in de cloud. Het gaat best wel wat om cd's en ook gekochte exemplaren die niet verloren mogen gaan. Ik zoek eigenlijk een goedkope oplossing hiervoor.
De Roon core (server) draait prima op mijn Synology NAS, waar dus ook meteen al mijn muziek op staat. Het updaten van de core gaat gewoon via de userinterface van de Roon client. Los van je nieuwe muziek op de juiste plek zetten waar Roon automatisch naar kijkt, heb je er eigenlijk geen omkijken naar.