Roon ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:11

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Pharminepulse schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:02:
Geen idee, maar ik heb hetzelfde als jou als ik beide albums bekijk via mn mobiel.
Huh, da's vreemd. Nou ja, niet dat het heel erg stoort, maar het viel me gewoon op. Heb je allebij de albums in je library staan of kijk je via Qobuz? (Ik heb ze lokaal staan).

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-07 15:49
Spacecowboy schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:23:
Ik heb nu toch iets vreemds. Niet heel storend of iets van dien aard, maar het viel me op. Bij 1 specifiek album verandert de achtergrondkleur van Roon. Ik heb standaard het donker theme aanstaan. Bij het lichte theme gebeurd het niet.

Standaardkleur:
[Afbeelding]

Afwijkende kleur:
[Afbeelding]

Het is alleen bij dít speciefieke album. Iemand een idee?
Hier ook even gecheckt op desktop en android telefoon met het donkere thema maar ik kan het niet reproduceren. Het enige wat ik me ergens kan voorstellen is dat de achtergrondkleur aan de hand van overheersende kleuren in de hoes wordt aangepast. Dit is me echter nooit opgevallen bij gebruik van lokale audiobestanden binnen Roon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:22

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Spacecowboy schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:23:
Ik heb nu toch iets vreemds. Niet heel storend of iets van dien aard, maar het viel me op. Bij 1 specifiek album verandert de achtergrondkleur van Roon. Ik heb standaard het donker theme aanstaan. Bij het lichte theme gebeurd het niet.

Standaardkleur:
[Afbeelding]

Afwijkende kleur:
[Afbeelding]

Het is alleen bij dít speciefieke album. Iemand een idee?
Het verkleurt hier ook. De eerste keer dat ik dat zie gebeuren... Zowel met dark als light theme. Light theme ziet er ineens meer vuilwit uit ipv. helder wit.

[ Voor 6% gewijzigd door SandsOfArrakis op 24-12-2024 12:14 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

https://community.roonlab...ce-changes-color/289062/2

Ik heb dit even op het Roon forum gepost en blijkbaar hoort het zo. Ik luister zelf niet naar klassieke muziek,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:11

Spacecowboy

XBL: Biggmans

SandsOfArrakis schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:21:
https://community.roonlab...ce-changes-color/289062/2

Ik heb dit even op het Roon forum gepost en blijkbaar hoort het zo. Ik luister zelf niet naar klassieke muziek,
Dat verklaard! Dank voor de link. Ik ook niet zo heel veel, daarom zal het me ook niet eerder zijn opgevallen.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-07 12:27
Ik heb de laatste tijd regelmatig het probleem dat Tidal en Qobuz langzaam laden op de Roonrock.
Dit is een nuc in een stille behuizing, weet zo niet welke nuc het is.

De internet aansluiting is via lan op een 1gb lijn. Via een unmanaged switch.

Ik heb andere utp kabels geprobeerd, de roonrock opnieuw opgestart, tidal en Qobuz opnieuw opgestart in Roon.

Wat zou het probleem kunnen zijn. Zou de nuc verouderd kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:22
berry76 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:14:
Ik heb de laatste tijd regelmatig het probleem dat Tidal en Qobuz langzaam laden op de Roonrock.
Dit is een nuc in een stille behuizing, weet zo niet welke nuc het is.

De internet aansluiting is via lan op een 1gb lijn. Via een unmanaged switch.

Ik heb andere utp kabels geprobeerd, de roonrock opnieuw opgestart, tidal en Qobuz opnieuw opgestart in Roon.

Wat zou het probleem kunnen zijn. Zou de nuc verouderd kunnen zijn?
Met dit ben je niet de enige. Het probleem zit er in dat Roon allemaal plaatjes en teksten opslaat, wat alles trager maakt. De snelheid is niet nodig om de muziek te streamen, maar om al die data in te laden. Normale luisteraars hebben hier niet zoveel last van, echter zijn er een paar fanatiekelingen die 10000 of meer albums in hun library hebben, die allemaal ingeladen moeten worden en daar ontstaan dit soort traag reagerende computers van, zelfs zodanig dat de duurste nucleus hier moeite mee krijgt. Gelukkig kan je zelf nog wel iets beters bouwen dan die nucleus. Je nuc is niet verouderd, het is alleen dat de library gegroeid is en daarmee de specificatie eisen hoger moeten liggen.

Als eerste zou je onder settings even clear cache kunnen doen, dat is tenslotte gratis en het helpt wel iets.
Daarna zou je je ram geheugen kunnen upgraden naar 2x 16GB
Als laatste zou je de nuc kunnen upgraden naar een i7 - met die 2x 16GB aan boord. Mocht je library richting de 20k albums gaan dan zou je zelf iets anders moeten gebruiken met een i9 processor aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik heb het voorlopig opgelost door een “ snellere” dns server toe wijzen in mijn modem.
Via ChatGPT ben ik dit gaan proberen. Het aanroepen van de tidal en Qobuz api.key zou te veel tijd kosten, aldus ChatGPT.

Bijkomend voordeel is dat scrollen op facebook en insta ook ineens sneller gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

berry76 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:10:
Ik heb het voorlopig opgelost door een “ snellere” dns server toe wijzen in mijn modem.
Via ChatGPT ben ik dit gaan proberen. Het aanroepen van de tidal en Qobuz api.key zou te veel tijd kosten, aldus ChatGPT.

Bijkomend voordeel is dat scrollen op facebook en insta ook ineens sneller gaat
Mijn huidige server is een kleine NUC draaiende op ROCK. Deze loopt doorgaans lekker vlot met mijn library.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/7zBpQ6PL78C9ddQT5rUZO0Ps.png 82k lokale tracks. De rest Qobuz.

In het verleden had ik Tidal er ook nog naast. Maar daar werd het systeem toch wel wat trager van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik heb voornamelijk als ik over de raspberrypi met dac het en ropieee speel, deze is over wifi verbonden en staat in de schuur.

Als ik deze uit de luistergroep haal, dan heb het traagheids probleem alleen op de raspberry pi streamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 15:30

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

dac hat (Hardware Attached on Top).

[ Voor 66% gewijzigd door JoeCool op 08-05-2025 14:34 ]

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Acties:
  • 0 Henk 'm!