Roon ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:27
Faxe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

Ik heb glasvezel van xs4all en een fritzbox 7390. Roon ARC werkt hier gewoon. Bij internet -> permit access -> de juiste poort sharen en het werkt hier.
Zoals ik al aangaf, ik heb de fritzbox 7590 ook op glasvezel van XS4all. In het scherm wat jij noemt staat i.d.d. mijn Roon core vermeld met een groen bolletje met daarbij het poortnummer. Maar helaas werkt het niet. Als je in de Windows Roon client in de setting op "Roon ARC" klikt gaat hij de toegang testen en dan krijg ik de volgende diagnose melding:

{
"ipv4_connectivity": {"status":"NetworkError","status_code":504,"error":"error: Error: ETIMEDOUT, response code: undefined, body: undefined connected? undefined"},
"external_ip": {"actual_external_ip":"77.fff.ggg.hhh","actual_external_ipv6":"null","router_external_ip":"null"},
"natpmp_autoconfig": {"status":"NotFound"},
"upnp_autoconfig": {"server_ip":"192.168.1.1","found_upnp":true,"error":"<?xml version=\"1.0\"?>\n<s:Envelope xmlns:s=\"http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/\" s:encodingStyle=\"http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/\">\n<s:Body>\n<s:Fault>\n<faultcode>s:Client</faultcode>\n<faultstring>UPnPError</faultstring>\n<detail>\n<UPnPError xmlns=\"urn:schemas-upnp-org:control-1-0\">\n<errorCode>403</errorCode>\n<errorDescription>Not available Action</errorDescription>\n</UPnPError>\n</detail>\n</s:Fault>\n</s:Body>\n</s:Envelope>"}
}

Het externe IP adres is dus correct, ook het adres van de router is correct. Er is een error voor UPnP maar dat klopt omdat ik die uit heb staan. Niet dat het uitmaakt want als ik het aanzet werkt het nog steeds niet. Rara maar wel frustrerend.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
SandsOfArrakis schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

Dat weet ik :)

Je geeft aan dat je Windows gebruikt. Misschien een instelling in de Windows firewall die dwars ligt?

Bekijk ook Faxe's antwoord eens. Bij hem werkt het wel.

[...]
Zie mijn reactie... en het ligt ook niet aan sw firewall want dan zou mijn android cliënt wel goed moeten werken maar die doet het ook niet.:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

wfveennl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:13:
[...]

Zie mijn reactie... en het ligt ook niet aan sw firewall want dan zou mijn android cliënt wel goed moeten werken maar die doet het ook niet.:-(
Ik zie UPnP Errors voorbij komen. Valt UPnP in de router uit te schakelen?

Ik heb UPnP hier destijds ook uit moeten schakelen omdat ARC er hier ook niet aan wilde.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 00:14
wfveennl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:11:
Eindelijk ben ik er aan toegekomen om ARC te gaan proberen. Provider XS4all (KPN), router een FtitzBox 7590.

Heeft iemand eenzelfde combinatie want ik krijg het niet aan de praat. Bestanden staan op een Qnap NAS. De poort open zetten kan via de ARC app (Windows) of handmatig op de FritzBox. Beide heb ik geprobeerd maar ondanks dat de router aangeeft dat de poort open staat geeft de app een foutmelding. Heb al heel veel op allerlei manieren uitgeprobeerd maar geen succes.
Ik heb ook op het Roon forum gekeken maar daar kom ik ook niet verder. Ook KPN eens gebeld maar krijg iemand aan de telefoon die alleen maar een handleiding aan het doornemen is, dan een collega moet gaan vragen. Zit je 45 min. in de wacht en wordt de verbinding verbroken... hier word ik echt zo moe van.

Heeft iemand een Fritzbox waarmee het gelukt is?
Hier werkend op een 7590 met een KPN glasvezel verbinding.
Heb je toevallig een soort VPN op je QNAP draaien? Ik had dat op mijn Synology en toen werd dit specifieke verkeer niet netjes naar buiten open gezet, zette ik de VPN op de NAS uit ging het meteen goed.
Of poorten van buitenaf daadwerkelijk zichtbaar zijn op het IP-adres dat je van de provider krijgt kan je hier checken op canyouseeme.org.

* Wel heb ik overigens op de FRITZ!Box "Transmit status information over UPnP" aan staan op het Network Settings tablad onder Home Network, Network.

[ Voor 4% gewijzigd door r132546e op 01-08-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:44
Ik heb ook een xs4all Fritzbox 7390 draaien, met een tweede router daarachter. Had hierop Roon arc werkend, maar heb de besturing geherinstalleerd weet niet meer. Het resultaat is dat Roon arc het niet meer doet en niet meer aan de praat is te krijgen. Ook niet als ik de tweede router uit het systeem haal.

Zit er maar over te denken kpn te bellen en een kpn abbo te nemen met een experia box en te hopen dat dit het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
Leuk topic!

De core heb ik draaien op Synology DS916+ NAS met 8 GB RAM, waar ook meteen al mijn muziek op staat. Streamen doe ik o.a. naar mijn WiiM Pro (dit was eerst een Chromecast Audio), aangesloten op een oude Sony versterker. Huidige speakers Wharfedale Linton Heritage 85's.

Roon Arc heb ik zoals ik hierboven aangaf werkend, alleen heb ik i.c.m. mijn android telefoon geen "focus/audio ducking", dus dat de muziek zachter speelt terwijl de navigatie stem van Google Maps voorrang krijgt. Bij mij stopt dan heel de Roon audio stream en start pas weer een paar tellen na het einde van de navigatie melding. Spotify doet dit prima. Lopen al wat topics over op hun community, dus dit moet denk ik gewoon wat tijd krijgen nog. Vooralsnog dik tevreden met de Roon software, vooral het "lampje" wat aangeeft of je je audiofile daadwerkelijk in dezelfde kwaliteit afspeelt vind ik te gek!

[ Voor 6% gewijzigd door r132546e op 01-08-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
aljooge schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:44:
Ik heb ook een xs4all Fritzbox 7390 draaien, met een tweede router daarachter. Had hierop Roon arc werkend, maar heb de besturing geherinstalleerd weet niet meer. Het resultaat is dat Roon arc het niet meer doet en niet meer aan de praat is te krijgen. Ook niet als ik de tweede router uit het systeem haal.
Als je een tweede router hebt moet je de poort op de 1e router forwarden na de wan/internet zijde van je tweede router. Die 2e moet je dan forwarden na de roon server.

Als je nu nog maar 1 router hebt moet je de roon port forwarden na jouw roon server ipv de tweede router. Op de roon server moet je evt een firewall aanpassing maken. Je kunt op evt op jouw roon server met een programma kijken of je verkeer binnen ziet komen, bv tshark bij linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
canonball schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:07:
[...]

Als je een tweede router hebt moet je de poort op de 1e router forwarden na de wan/internet zijde van je tweede router. Die 2e moet je dan forwarden na de roon server.

Als je nu nog maar 1 router hebt moet je de roon port forwarden na jouw roon server ipv de tweede router. Op de roon server moet je evt een firewall aanpassing maken. Je kunt op evt op jouw roon server met een programma kijken of je verkeer binnen ziet komen, bv tshark bij linux.
Ja klopt, zo had ik dus mijn tweede router ingesteld, met een port forward met het mac adres en de poort goed en dat deed het. Op rock zit geen firewall dat is het niet.

Wat ik eerst ga proberen is alleen op de fritzbox met de gegeven tips. Hoop dat dit het gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wfveennl
r132546e schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Hier werkend op een 7590 met een KPN glasvezel verbinding.
Heb je toevallig een soort VPN op je QNAP draaien? Ik had dat op mijn Synology en toen werd dit specifieke verkeer niet netjes naar buiten open gezet, zette ik de VPN op de NAS uit ging het meteen goed.
Of poorten van buitenaf daadwerkelijk zichtbaar zijn op het IP-adres dat je van de provider krijgt kan je hier checken op canyouseeme.org.

* Wel heb ik overigens op de FRITZ!Box "Transmit status information over UPnP" aan staan op het Network Settings tablad onder Home Network, Network.
Eindelijk gelukt, ik moets een regel toevoegen aan de QuFirewall van de Qnap NAS en nu werkt het. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Bij mij is het ook gelukt. Het probleem was dat de fritzbox ook het ip adres en het poortnummer ingevoerd moest worden. Ik dacht dat alleen invullen in de tweede router afdoende was.

Heel erg blij mee dat het werkt. Kan ik cd’s gaan rippen naar de roon server en beluisteren tijdens mijn vakantie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
aljooge schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:37:
Bij mij is het ook gelukt. Het probleem was dat de fritzbox ook het ip adres en het poortnummer ingevoerd moest worden. Ik dacht dat alleen invullen in de tweede router afdoende was.

Heel erg blij mee dat het werkt. Kan ik cd’s gaan rippen naar de roon server en beluisteren tijdens mijn vakantie 8)
Mooi!

Vergeten jullie niet regelmatig de Roon database backups te draaien/checken?

Hier verder nog een tip voor een "goede" kwaliteit live radio stream voor in Roon door het label van PS Audio:
https://octaverecords.out.airtime.pro/octaverecords_a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
r132546e schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:04:
[...]

Mooi!

Vergeten jullie niet regelmatig de Roon database backups te draaien/checken?

Hier verder nog een tip voor een "goede" kwaliteit live radio stream voor in Roon door het label van PS Audio:
https://octaverecords.out.airtime.pro/octaverecords_a
Ik mis nog iets met backup. Ben nu wat cd's aan het rippen voor arc, maar moet dat ergens kwijt. Het beste kan dat op een Nas, of misschien in de cloud. Het gaat best wel wat om cd's en ook gekochte exemplaren die niet verloren mogen gaan. Ik zoek eigenlijk een goedkope oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
aljooge schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Ik mis nog iets met backup. Ben nu wat cd's aan het rippen voor arc, maar moet dat ergens kwijt. Het beste kan dat op een Nas, of misschien in de cloud. Het gaat best wel wat om cd's en ook gekochte exemplaren die niet verloren mogen gaan. Ik zoek eigenlijk een goedkope oplossing hiervoor.
Tja, ik weet niet wat je goedkoop vind. Ik moet eerlijk zeggen dat alle gemakken van een NAS de overweging wel waard kunnen zijn. Configureer je deze gespiegeld (bv. in RAID1) heb je meteen een constructie tegen het falen van de disks, en je koppelt er zo een backup constructie naar een cloud of externe disk aan vast. Daarnaast kan je de interne disks automatisch testen op slijtage indicaties zodat je een diskcrash eventueel voor kan zijn.

De Roon core (server) draait prima op mijn Synology NAS, waar dus ook meteen al mijn muziek op staat. Het updaten van de core gaat gewoon via de userinterface van de Roon client. Los van je nieuwe muziek op de juiste plek zetten waar Roon automatisch naar kijkt, heb je er eigenlijk geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Zijn er hier ook Roon gebruikers die een Qnap NAS gebruiken?

Ik heb een heel vervelend probleem met én mijn TS-453A én mijn TS-364. Bij beide als ik de laatste firmware installeer kan ik het config scherm op de NAS niet meer openen, nou ja het opent wel maar ik krijg een melding "not logged in" in een lege pagina terwijl de de afspeel apparaten de core gewoon kunnen vinden.

Als ik de firmware downgrade naar firmware V. 5.0.1.2425 dan werk het scherm weer als normaal. Ik heb van alles geprobeerd, zoals b.v. de-installeren, firmware upgrade uitvoeren, installeren en andere variaties maar tot op heden maken deze acties geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Nu online
wfveennl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:26:
Zijn er hier ook Roon gebruikers die een Qnap NAS gebruiken?

Ik heb een heel vervelend probleem met én mijn TS-453A én mijn TS-364. Bij beide als ik de laatste firmware installeer kan ik het config scherm op de NAS niet meer openen, nou ja het opent wel maar ik krijg een melding "not logged in" in een lege pagina terwijl de de afspeel apparaten de core gewoon kunnen vinden.

Als ik de firmware downgrade naar firmware V. 5.0.1.2425 dan werk het scherm weer als normaal. Ik heb van alles geprobeerd, zoals b.v. de-installeren, firmware upgrade uitvoeren, installeren en andere variaties maar tot op heden maken deze acties geen verschil.
geen ervaring (wel een qnap maar daar draait roon niet op), maar kijk eens bij https://community.roonlabs.com/c/roon/qnap-synology/39 Op 6 juli zijn er een paar reacties die erop lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
canonball schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

geen ervaring (wel een qnap maar daar draait roon niet op), maar kijk eens bij https://community.roonlabs.com/c/roon/qnap-synology/39 Op 6 juli zijn er een paar reacties die erop lijken.
Daar heb ik ook al gekeken maar geen oplossing gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 16:31
In mijn ervaring is het draaien van Roon op een nas geen goed idee. Ik heb het ook geprobeerd op mijn Synology ds220+, maar kwam al snel tot de conclusie dat een Celeron processor en Roon geen goede combi zijn. Als je iets meer wil dan in 1 zone spelen en eq gaat gebruiken (of beter nog, convolution filters), dan heeft Roon echt wat meer power nodig, een Intel i5 processor is dan echt niet gek, sterker nog, als je los gaat met high res DSD bestanden icm convolution filters dan is een i7 zelfs niet zo’n gek idee. Het is niet voor niets dat Roon zelf het gebruik van een nas als Roon server niet aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
MikeL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:23:
In mijn ervaring is het draaien van Roon op een nas geen goed idee. Ik heb het ook geprobeerd op mijn Synology ds220+, maar kwam al snel tot de conclusie dat een Celeron processor en Roon geen goede combi zijn. Als je iets meer wil dan in 1 zone spelen en eq gaat gebruiken (of beter nog, convolution filters), dan heeft Roon echt wat meer power nodig, een Intel i5 processor is dan echt niet gek, sterker nog, als je los gaat met high res DSD bestanden icm convolution filters dan is een i7 zelfs niet zo’n gek idee. Het is niet voor niets dat Roon zelf het gebruik van een nas als Roon server niet aanraadt.
Oké, duidelijk, maar ik gebruik geen convolution filters en speel ook niet af in meer dan 1 zone. Tot op heden ben ik met afspelen niet tegen grenzen aan gelopen maar ik houd het simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 23:11

bomberboy

BOEM!

MikeL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:23:
In mijn ervaring is het draaien van Roon op een nas geen goed idee.
Op een performante nas werkt het zonder problemen. Ik heb een QNAP TVS-871 (met quad core i7) En dat werkt gewoon heel goed.
Geen goedkoop ding, maar ik had die al en Roon werkt er perfect op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
bomberboy schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:20:
[...]
Op een performante nas werkt het zonder problemen. Ik heb een QNAP TVS-871 (met quad core i7) En dat werkt gewoon heel goed.
Dat geloof ik meteen, maar die hebben de meeste mensen niet thuis staan schat ik zo in 😅.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 10:02

Spacecowboy

XBL: Biggmans

aljooge schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Mijn Roon core staat op een Windows server. Ik laat de hele muziekdir wekelijks even kopieren naar een 2e schijf via een Windows taskmanager taak. Simpel doch doeltreffend. Heb ik ook geen mega grote verzameling (2 of 3TB oid).

Iets heel anders: Ik heb de laatste tijd dat RoonARC er in Apple Carplay opeens mee ophoudt. Wil niet verder spelen. Pas als ik de applicatie op m'n iphone helemaal beeindig, en weer opnieuw opstart, werkt het weer. Meer mensen hier last van?

Qua Roon performance: Als je het niet te gek maakt qua zones tegelijk aansturen en convolutiefilters, zal het denk ik wel goed gaan. Ik heb het eerst op een ouwe bak geprobeerd die ik nog had staan, maar die was toch wat ondergedimensioneer. Nu op een i7 10700. Misschien wat overkill, maar er draait ook nog wat ander meuk op als Plex, Soulseek & uTorrent. Niet de stilste, maar staat toch in m'n werkkamer.

[ Voor 18% gewijzigd door Spacecowboy op 17-08-2023 00:28 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-05 18:04
Ik heb eerder al Roon gebruikt, uiteindelijk gedeinstalleerd, hoogste kwaliteit die ik eruit kreeg was via airplay 2. Ik wil Roon nog steeds graag een keer testen met Hi Res zodat ik weet hoe het klinkt in vergelijking tot Heos of mcconnect, de laatste werkt al een tijd erg slecht en de interface van Heos vind ik niet zo fijn en het geluid bij mcconnect is nmi wat beter. Maar daarnaast ook of ik een lifetime abo wil afsluiten en apparatuur zoals een nuc ervoor wil aanschaffen, mij was vooral bijgebleven dat de interface via verschillende apparaten zo goed bevallen was vergeleken met andere apps, en lokaal ook al mn bestanden prima mee kon afspelen. Ik heb een Marantz Cinema 50 en deze is alleen Roon tested. Via m'n iphone krijg ik dus alleen airplay. Na wat zoekwerk zie ik dat enige optie om hi res te testen is via pc naar marantz een hdmi aansluiten, klopt dat of zijn er nog andere goedkope opties?

[ Voor 5% gewijzigd door Pharminepulse op 26-08-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Pharminepulse schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:33:
Ik heb eerder al Roon gebruikt, uiteindelijk gedeinstalleerd, hoogste kwaliteit die ik eruit kreeg was via airplay 2. Ik wil Roon nog steeds graag een keer testen met Hi Res zodat ik weet hoe het klinkt in vergelijking tot Heos of mcconnect, de laatste werkt al een tijd erg slecht en de interface van Heos vind ik niet zo fijn en het geluid bij mcconnect is nmi wat beter. Maar daarnaast ook of ik een lifetime abo wil afsluiten en apparatuur zoals een nuc ervoor wil aanschaffen, mij was vooral bijgebleven dat de interface via verschillende apparaten zo goed bevallen was vergeleken met andere apps, en lokaal ook al mn bestanden prima mee kon afspelen. Ik heb een Marantz Cinema 50 en deze is alleen Roon tested. Via m'n iphone krijg ik dus alleen airplay. Na wat zoekwerk zie ik dat enige optie om hi res te testen is via pc naar marantz een hdmi aansluiten, klopt dat of zijn er nog andere goedkope opties?
Je zou ook kunnen kijken voor een netwerk streamer die Roon Ready is. Ik heb hem zelf niet, maar deze is netjes geprijst en de recensies online zijn prima.

https://www.hifiklubben.n...argsolobk/?q=argon%20solo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Je zou ook kunnen kijken voor een netwerk streamer die Roon Ready is. Ik heb hem zelf niet, maar deze is netjes geprijst en de recensies online zijn prima.

Bedankt voor de tip, zat al te kijken naar zoiets, bluesound Node etc. Inmiddels pc aan receiver verbonden en klinkt erg goed, lijkt soms wel een groot dynamiek verschil te zitten tussen heos en roon bij sommige nummers die ik beluisterd heb, in t voordeel van roon. maar eens na gaan denken wat ik ga doen en als core mogelijk ga gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Pharminepulse op 26-08-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Pharminepulse schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor de tip, zat al te kijken naar zoiets, bluesound Node etc. Inmiddels pc aan receiver verbonden en klinkt erg goed, maar eens na gaan denken wat ik ga doen en als core mogelijk ga gebruiken.
Ik gebruik zelf een 2014 MacMini als Core. Deze draait op Linux Mint via een externe SSD. Met mijn eigen muziek collectie opgeslagen op de interne 1 tb harde schijf. Voldoet hier prima.

Mijn eigen streamer in de huiskamer is ook Roon Ready maar is wel een stuk prijziger. Ik heb zelf de Cambridge Audio CXNv2. In de keuken gebruik ik een WiiM Mini. Deze is niet Roon Ready, maar via Roon komt er alsnog CD kwaliteit uit via AirPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pharminepulse schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:33:
De vraag is wat je onder high res verstaat. Spdif kan tot 24/192 iirc. Toslink met meerdere aders kan hoger. HDMI heeft voldoende bandbreedte voor meerkanaals high res.
MAAR: je Marantz gaat zo te zien maar tot max 24/192.
Ik weet niet tot hoe hoog Roon kan gaan, maar dan zou je dus een evt bottleneck hebben.

Wil je goedkoper een room endpoint met HDMI: pak een Pi en zet er Ropieexxl op. En dan output via een dac hat of HDMI.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Ik gebruik zelf een 2014 MacMini als Core. Deze draait op Linux Mint via een externe SSD. Met mijn eigen muziek collectie opgeslagen op de interne 1 tb harde schijf. Voldoet hier prima.

Mijn eigen streamer in de huiskamer is ook Roon Ready maar is wel een stuk prijziger. Ik heb zelf de Cambridge Audio CXNv2. In de keuken gebruik ik een WiiM Mini. Deze is niet Roon Ready, maar via Roon komt er alsnog CD kwaliteit uit via AirPlay.
Wat is de reden dat je voor de Cambridge bent gegaan?
The Eagle schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

De vraag is wat je onder high res verstaat. Spdif kan tot 24/192 iirc. Toslink met meerdere aders kan hoger. HDMI heeft voldoende bandbreedte voor meerkanaals high res.
Ik weet niet tot hoe hoog Roon kan gaan, maar dan zou je dus een evt bottleneck hebben.

Wil je goedkoper een room endpoint met HDMI: pak een Pi en zet er Ropieexxl op. En dan output via een dac hat of HDMI.
24/192, is ook het meest gangbare vziw, 32/384 gaat inderdaad niet lukken, maar is volgens mij nog niet veel voor uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Pharminepulse schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Wat is de reden dat je voor de Cambridge bent gegaan?

[...]

24/192, is ook het meest gangbare vziw, 32/384 gaat inderdaad niet lukken, maar is volgens mij nog niet veel voor uit.
Ik ben voor de Cambridge gegaan omdat daar een display op zit. Plus dat het een fullsize apparaat is. Dus mooi matcht met de rest van mijn hifi.

Later heb ik de CXA81 en CXC ook gekocht. Dat zijn de bijbehorende versterker en CD transport die bij de Cambridge CX2 serie horen. Ik heb nu de complete set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UG5kjrNakZwbsqo0XFKbyMDq.jpg

De Sony die er nog tussenzit is mijn BluRay speler.

Wat betreft 24/192 en hoger. 24/192 is zover ik weet het maximale wat je van Qobuz en Tidal kan verwachten. Spotify en Co. doen dat bij lange na niet. Dus tenzij je dingen als DSD interessant vind zal je niet hoger nodig zijn dan 24/192.

Daarnaast is 24/96 of 24/192 ook de limitiet die je via een digitale uitgang kunt krijgen. Coax is 24/192. Optisch (Toslink) hangt van het apparaat af, Of 24/192 of 24/96. Hoger dan dit is alleen via een analoge (RCA) uitgang mogelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door SandsOfArrakis op 26-08-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
The Eagle schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Hoger dan 24 bit, 192 kHz wordt de kwaliteit alleen maar minder. 292 kHz 24 bit is de perfecte sample rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

aljooge schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Hoger dan 24 bit, 192 kHz wordt de kwaliteit alleen maar minder. 292 kHz 24 bit is de perfecte sample rate
Geen idee waar je dat vandaan hebt, zie graag een bron :)
Maar dat was mijn punt ook niet. Punt zit hem in de bandbreedte van bepaalde bekabeling / technieken. En hdmi heeft de hoogste bandbreedte. 24/192 kan over coaxiale of optische spdif in stereo. Meerkanaals heb je hdmi voor nodig. Of analoog idd, maar dan moet je discrete meerkanaals analoge uitgangen hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Ben nog aan het rondkijken wat ik wil gaan aanschaffen. Weet dat er goedkopere zelfbouw opties zijn maar zijn hier gebruikers met een Roon Nucleus, ik zie na wat zoeken niet of de Nucleus wel eens in de aanbieding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Pharminepulse schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:57:
Ben nog aan het rondkijken wat ik wil gaan aanschaffen. Weet dat er goedkopere zelfbouw opties zijn maar zijn hier gebruikers met een Roon Nucleus, ik zie na wat zoeken niet of de Nucleus wel eens in de aanbieding is?
De roon nucleus is nooit in de aanbieding geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 08:04
Hallo muziekliefhebbers,

De trialperiode van Roon is voorbij en ik speel weer met de software van Atoll (Atoll st300 streamer icm Amphion Amp500) maar mis toch de functionaliteit en het gebruiksgemak van Roon...dus toch maar eerst wat maanden per maand betalen en dan misschien een keer lifetime licentie kopen als ik echt volledig overtuigd ben (blijft wel een aardig bedrag zeg...)

Tijdens de trialperiode heb ik mijn oude Dell laptop gebruikt, deze slingert door de woonkamer heen van eettafel naar kast en dat is geen goede oplossing voor de Roon core.

Mijn vraag aan jullie is, ik kijk naar een tweedehands mini-pc die weinig stroom verbruikt en kan inzetten als Roon core. Deze rooncore komt in de meterkast waar ik deze met kabel aan mijn netwerk zal hangen.

Als fervent Apple gebruiker (maar nog geen Macbook of MacOS gebruikt) kijk ik ook naar een tweedehands Mac mini met Intel CPU. Hebben jullie een idee welk systeem ongeveer 10 jaar probleemloos moet kunnen draaien? Dus W10/w11 versus Mac. Welke is qua TCO het meest duurzaam / geeft weinig omkijken:-)

[ Voor 14% gewijzigd door MrGab op 02-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
MrGab schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:47:
Hallo muziekliefhebbers,

De trialperiode van Roon is voorbij en ik speel weer met de software van Atoll (Atoll st300 streamer icm Amphion Amp500) maar mis toch de functionaliteit en het gebruiksgemak van Roon...dus toch maar eerst wat maanden per maand betalen en dan misschien een keer lifetime licentie kopen als ik echt volledig overtuigd ben (blijft wel een aardig bedrag zeg...)

Tijdens de trialperiode heb ik mijn oude Dell laptop gebruikt, deze slingert door de woonkamer heen van eettafel naar kast en dat is geen goede oplossing voor de Roon core.

Mijn vraag aan jullie is, ik kijk naar een tweedehands mini-pc die weinig stroom verbruikt en kan inzetten als Roon core. Deze rooncore komt in de meterkast waar ik deze met kabel aan mijn netwerk zal hangen.

Als fervent Apple gebruiker (maar nog geen Macbook of MacOS gebruikt) kijk ik ook naar een tweedehands Mac mini met Intel CPU. Hebben jullie een idee welk systeem ongeveer 10 jaar probleemloos moet kunnen draaien? Dus W10/w11 versus Mac. Welke is qua TCO het meest duurzaam / geeft weinig omkijken:-)
Voor die zuinige pc die je in de meterkast gaat zetten zou ik Roon Rock als besturing installeren. Officieel alleen voor de nuc, maar volgens mij moet dit op elke pc kunnen. Halverwege vind je de link met het installatiebestand

https://help.roonlabs.com...de#2BConfiguring_the_BIOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
aljooge schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:27:
[...]

Voor die zuinige pc die je in de meterkast gaat zetten zou ik Roon Rock als besturing installeren. Officieel alleen voor de nuc, maar volgens mij moet dit op elke pc kunnen. Halverwege vind je de link met het installatiebestand

https://help.roonlabs.com...de#2BConfiguring_the_BIOS
Ok, duidelijk. Bedankt.
Nog enig idee wat langer meegaat, een Mac mini of een mini-windows pc? Mij gaat het erom dat het lang meegaat en weinig stroom verbruikt en eventueel te repareren is. Ik zie Mac mini's uit 2014 op V&A die wel een vervangbare ssd hebben. Bij een nuc kan je ook nog het geheugen vervangen mocht dat kapot gaan.

Enig advies / overwegingen die ik meekan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Installeer gewoon de standaard Roon server…. Als je een beetje fatsoenlijke machine neerzet dan heeft (de voor NUC geoptimaliseerde) Rock versie geen meerwaarde.

De huidige mini pc’s kosten ongeveer de helft van een Mac mini en zijn nagenoeg perfect voor allerlei server toepassingen voor thuis.

Iets als dit bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/dp/...dt_b_product_details&th=1

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 03-11-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

MrGab schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:02:
[...]

Ok, duidelijk. Bedankt.
Nog enig idee wat langer meegaat, een Mac mini of een mini-windows pc? Mij gaat het erom dat het lang meegaat en weinig stroom verbruikt en eventueel te repareren is. Ik zie Mac mini's uit 2014 op V&A die wel een vervangbare ssd hebben. Bij een nuc kan je ook nog het geheugen vervangen mocht dat kapot gaan.

Enig advies / overwegingen die ik meekan nemen?
Mijn Roon Core draait op een 2014 MacMini via Linux Mint. Linux draait vanaf een externe SSD die via een USB 3.0 enclosure is aangesloten op de Mac. Mijn eigen muziek collectie staat opgeslagen op de interne 1 tb harde schijf.

Draait prima. Mijn Core staat in mijn office/game room, niet in de meterkast. Zo kan ik af en toe updates installeren voor Linux. En af en toe een frisse reboot van het systeem.

Mijn Mini heeft totaal geen moeite om mijn 2 streamers van muziek te voorzien en mijn iPhone via Roon ARC als ik op stap ben.

Ik heb deze guide gebruikt om het geheel draaiende te krijgen.
https://help.roonlabs.com...kb/articles/linux-install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SandsOfArrakis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:57:
[...]
Mijn Roon Core draait op een 2014 MacMini via Linux Mint. Linux draait vanaf een externe SSD die via een USB 3.0 enclosure is aangesloten op de Mac. Mijn eigen muziek collectie staat opgeslagen op de interne 1 tb harde schijf.

Draait prima.
Het punt is dat Roon core/server gewoon op de meeste machines prina kan draaien…. Advies zoals eerder om met de Rock versie te gaan draaien zijn meestal gewoon onzinnig. Die versie is gewoon bedoeld om als enige app op een dedicated nuc te draaien. Draait ook met wat trucken op VM’s enzo maar dan is het doel ervan weg. Inhoudelijk is het gewoon allemaal dezelfde core software, Rock is niet meer dan performance tuning.

Voor het geluid is de server kant ook totaal niet relevant.

Oudere machines zijn leuk als je ze hebt staan maar om er tweedehands één aan te schaffen terwijl je voor een laag bedrag tegenwoordig energiezuinige mini pc’s of servertjes kan aanschaffen is wellicht niet de beste keuze. En al helemaal niet om nu nog een Intel based mac te kopen.

De meest duurzame keuze is waarschijnlijk zelfs om de server kant gewoon op je primaire machine te draaien. Als die een beetje een laag idle verbruik heeft dan kan je wat je bespaart met de aanschaf van een extra machine wel wat extra electriciteit betalen. Zeker als je door dingen als WOL het ding gewoon bij niet gebruik kan uitzetten. Core heeft helemaal niet zoveel resources nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 03-11-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Anoniem: 1986520 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]

Het punt is dat Roon core/server gewoon op de meeste machines prina kan draaien…. Advies zoals eerder om met de Rock versie te gaan draaien zijn meestal gewoon onzinnig. Die versie is gewoon bedoeld om als enige app op een dedicated nuc te draaien. Draait ook met wat trucken op VM’s enzo maar dan is het doel ervan weg. Inhoudelijk is het gewoon allemaal dezelfde core software, Rock is niet meer dan performance tuning.

Voor het geluid is de server kant ook totaal niet relevant.

Oudere machines zijn leuk als je ze hebt staan maar om er tweedehands één aan te schaffen terwijl je voor een laag bedrag tegenwoordig energiezuinige mini pc’s of servertjes kan aanschaffen is wellicht niet de beste keuze. En al helemaal niet om nu nog een Intel based mac te kopen.

De meest duurzame keuze is waarschijnlijk zelfs om de server kant gewoon op je primaire machine te draaien. Als die een beetje een laag idle verbruik heeft dan kan je wat je bespaart met de aanschaf van een extra machine wel wat extra electriciteit betalen. Zeker als je door dingen als WOL het ding gewoon bij niet gebruik kan uitzetten. Core heeft helemaal niet zoveel resources nodig.
Ik denk dat het wel zinnig is om rock te draaien. Ben het met je eens dat Roon op elk besturingssysteem kan draaien. Heb ook hele goede ervaringen met een installatie op linux trouwens.

Voordeel van rock is dat een computer dan maar 1 proces hoeft te doen en verder zo kaal mogelijk is en dat scheelt stroom. Rock kan je volgens mij op die oude pc installeren en daarom de meest energie zuinige optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De hardware bepaalt voor een groot deel het stroomverbruik….. een server thuis staat waarschijnlijk gewoon 90%+ van de tijd niets te doen. Je moet dus zeker geen oude shit gaan optuigen en al helemaal niet gaan aanschaffen.

Zelfs bij Roon geven ze aan dat ze Rock hebben bedacht voor de gebruiker die het op een simpel apparaat (een Nuc) willen draaien zonder zelf iets te hoeven instellen of weten. Behalve voor hele grote libraries draait Roon core gewoon overal op. Ook naast andere processen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 03-11-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Ok, ik ga eens op zoek naar een tweedehands systeempje(mac mini of NUc oid) waar ik Roon (al dan niet Rock) op kan zetten. Overigens staat mijn muziekcollectie op een Synology Nas en stream ik middels Qobuz. Het missen van de interface en gebruiksgemak zijn de redenen om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is inderdaad een prettige interface… na een paar jaar vond ik het alleen de prijs niet meer waard, kwam erachter dat ik toch heel veel Tidal speelde. En die interface vindt ik ook best prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Zelf maak ik nu gebruik van een 8i7 nuc in een Akasa fanless behuizing. Voordeel van die fanless case is dat de nuc bij de apparatuur gaat staan. Een gewone nuc van plastic geeft een bromtoon.

Deze fanless nuc is dan direct met USB aangesloten op de dac, waardoor geen streamer meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
Een Intel NUC met ROCK is perfect voor Roon als je niets anders dan Roon wilt draaien. Geen onderhoud, niks instellen, perfect voor in de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeL op 03-11-2023 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
MikeL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:52:
Een Intel NUC met ROCK is perfect voor Roon als je niets anders dan Roon wilt draaien. Geen onderhoud, niks instellen, perfect voor in de meterkast.
Er is wel degelijk onderhoud nodig. Die nucs hebben onder het printplaatje een fan, waar na verloop van tijd veel stof onder gaat zitten. Hierdoor gaat de nuc na verloop van tijd meer lawaai geven en ook de warmteafvoer beinvloeden waardoor hij defect kan raken.

Om dit te voorkomen moet eens per jaar, of 2 jaar even het printplaatje los, zodat je de fan weer netjes kan maken.

Als je dan toch bezig bent kan de koelpasta worden vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 20:07
aljooge schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:08:
[...]

Er is wel degelijk onderhoud nodig. Die nucs hebben onder het printplaatje een fan, waar na verloop van tijd veel stof onder gaat zitten. Hierdoor gaat de nuc na verloop van tijd meer lawaai geven en ook de warmteafvoer beinvloeden waardoor hij defect kan raken.

Om dit te voorkomen moet eens per jaar, of 2 jaar even het printplaatje los, zodat je de fan weer netjes kan maken.

Als je dan toch bezig bent kan de koelpasta worden vervangen.
Dan ga ik die van mij ook maar eens opendraaien. Staat sinds 2019 in de meterkast. Heb toen na een week proefdraaien meteen lifetime genomen, was toen nog 500 euro. NUC draait 24/7, altijd alleen oppervlakkig schoongemaakt. Zal het resultaat posten.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
Met onderhoud doelde ik meer op software. Met ROCK wordt je NUC een appliance, set and forget. En ja, stof eruit zuigen is natuurlijk altijd een goed idee, zoals bij elke computer, tv, koelkast, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Cannondale schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:34:
[...]

Dan ga ik die van mij ook maar eens opendraaien. Staat sinds 2019 in de meterkast. Heb toen na een week proefdraaien meteen lifetime genomen, was toen nog 500 euro. NUC draait 24/7, altijd alleen oppervlakkig schoongemaakt. Zal het resultaat posten.
Nette prijs toendertijd. Ik heb vorig jaar 699 Euro neergeteld voor lifetme. Nu is het iets van 830 Euro of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 20:07
Heb dit weekend mijn NUC met vier jaar draaitijd in de meterkast helemaal uit elkaar gehaald om stofvrij te maken. Draait alleen Roon op, destijds weggezet en nooit meer iets aan veranderd. Er zat een beetje stof in, zeker niet veel. Er waren overigens ook geen problemen mee qua lawaai of overheating, maar qua preventief onderhoud leek het me niet overbodig. In 2028 haal ik hem weer uit elkaar : )

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:07
SandsOfArrakis schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:13:
[...]

Nette prijs toendertijd. Ik heb vorig jaar 699 Euro neergeteld voor lifetme. Nu is het iets van 830 Euro of zo...
Vorige maand na het aflopen van mijn proefabonnement kreeg ik het aanbod om met korting het lifetime abonnement te komen, was toen 633 euro. Veel lager zal het wel niet worden.

Draait overigens heerlijk op een NUC11i3, met de FLAC's op een NAS.

[ Voor 7% gewijzigd door zooi4niek op 07-11-2023 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Nu online
even een verwijzing na het black friday forum , 3maanden roon voor $3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Vraagje, heb sinds vandaag een mini pc in huis die ik als core wil gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWwQ1QxHRycoMnUvjP2TrUOkT9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D7WHd2jH3IzderEahEB5JWxH.jpg?f=user_large

Vlak boven system output wat niet op de afbeelding zichtbaar is staat high quality, wil graag op lossless afspelen.

Mini pc heeft alleen wasapi optie, daardoor geen exclusive mode. Ook getest met eigen PC, waar wel exclusive mode op mogelijk is, maar gelimiteerde controls icm mn marantz cinema 50, welke roon tested is, daarnaast lijkt het geluid wat weg te vallen in excl. mode. Vreemd genoeg komt de Marantz ook alleen te staan bij audio onder other networks ipv onder het kopje roon tested. Buiten dat, want ga er toch geen lossless mee halen onder roon tested, RHEOS ook geprobeerd via het roon forum, maar krijg ik niet werkend na wat pogingen dus dat laat ik zitten. Is de enige optie een bluesound node of iets soortgelijks aanschaffen denk ik als endpoint ipv os mixer? En deze dan via hdmi aansluiten op de receiver?

Edit; inmiddels exclusive mode werkend op mini pc, te snel door alle opties heen gegaan denk ik, waren meerdere outputs, dacht ze allemaal bekeken te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Pharminepulse op 25-11-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Pharminepulse schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:14:
[...]

Vraagje, heb sinds vandaag een mini pc in huis die ik als core wil gebruiken. [Afbeelding]

Vlak boven system output wat niet op de afbeelding zichtbaar is staat high quality, wil graag op lossless afspelen.

Mini pc heeft alleen wasapi optie, daardoor geen exclusive mode. Ook getest met eigen PC, waar wel exclusive mode op mogelijk is, maar gelimiteerde controls icm mn marantz cinema 50, welke roon tested is, daarnaast lijkt het geluid wat weg te vallen in excl. mode. Vreemd genoeg komt de Marantz ook alleen te staan bij audio onder other networks ipv onder het kopje roon tested. Buiten dat, want ga er toch geen lossless mee halen onder roon tested, RHEOS ook geprobeerd via het roon forum, maar krijg ik niet werkend na wat pogingen dus dat laat ik zitten. Is de enige optie een bluesound node of iets soortgelijks aanschaffen denk ik als endpoint ipv os mixer? En deze dan via hdmi aansluiten op de receiver?

Edit; inmiddels exclusive mode werkend op mini pc, te snel door alle opties heen gegaan denk ik, waren meerdere outputs, dacht ze allemaal bekeken te hebben.
Ik zou zeggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/D4kE5R171M7Cp4qpxTcUefBs.png

Wasapi Exclusive mode werkt prima hier op mijn Windows 11 laptop met mijn aangesloten Loxjie D30 DAC.

In het verleden een Marantz M-CR612 als Roon endpoint gebruikt, maar dat kon alleen via AirPlay. En daar ga je geen lossless mee halen.

Ik heb nu 2 streamers in huis. Een Cambridge Audio CXNv2 en een Bluesound Node X. Aangezien de Cambridge automatisch intern alles upsampled naar 384 kHz geeft Roon hier altijd Enhanced aan ipv Lossless. De Node kan wel lossless FLAC. Maar als hij MQA afspeelt staat er altijd Enhanced.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9NQ7eB4crewM3HjfEyKtFigR.png
Met een MQA track.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eQcNi9AEvxftl5xkUgExkhom.png
Met een eigen geripte FLAC track.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fmWLi9xPe0b2FFc8h33L2N3I.png
Dezellfde FLAC maar dan met de Cambridge. Wat dus geen Lossless oplevert.

Edit...

Je hoeft een netwerk streamer niet digitaal aan te sluiten om hem als endpoint in Roon als lossless te krijgen.

Sterker nog, analoog is zelfs beter. Als je hem digitaal aansluit dan geeft de streamer het signaal door naar de DAC/versterker waar hij op aangesloten zit. En die DAC/versterker zorgt dan voor het geluid. De streamer in dat geval dus niet.

Sluit je de streamer analoog aan (via RCA of XLR) dan doet de interne DAC van de streamer al het werk.

[ Voor 14% gewijzigd door SandsOfArrakis op 25-11-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:15:
[...]
Ik heb nu 2 streamers in huis. Een Cambridge Audio CXNv2 en een Bluesound Node X. Aangezien de Cambridge automatisch intern alles upsampled naar 384 kHz geeft Roon hier altijd Enhanced aan ipv Lossless. De Node kan wel lossless FLAC. Maar als hij MQA afspeelt staat er altijd Enhanced.

[Afbeelding]
Met een MQA track.
Hier speel ik lokale MQA files vanaf mijn NAS gewoon af als "lossless" op een WiiM Pro Plus. Roon geeft hem nog als een normale Pro aan omdat de Plus versie nog niet "Roon ready" is, vandaar dat ik hem aanstuur via het Google Cast protocol. Het Roon ready stempeltje zal niet heel lang meer duren gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blSn3CJY7ndZM8EkkC6DHi8RpRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUiVcQS1rxmqkcqBnGSsvNPY.jpg?f=user_large

Komend van een Chromecast Audio naar een WiiM Pro vond ik het verschil niet heel erg groot. Met overstap naar de Wiim Pro Plus merkte ik dit verschil wel degelijk door waarschijnlijk de andere DAC, klinkt veel "smoother" als ik het zou moeten omschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

r132546e schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:45:
[...]

Hier speel ik lokale MQA files vanaf mijn NAS gewoon af als "lossless" op een WiiM Pro Plus. Roon geeft hem nog als een normale Pro aan omdat de Plus versie nog niet "Roon ready" is, vandaar dat ik hem aanstuur via het Google Cast protocol. Het Roon ready stempeltje zal niet heel lang meer duren gok ik.

[Afbeelding]

Komend van een Chromecast Audio naar een WiiM Pro vond ik het verschil niet heel erg groot. Met overstap naar de Wiim Pro Plus merkte ik dit verschil wel degelijk door waarschijnlijk de andere DAC, klinkt veel "smoother" als ik het zou moeten omschrijven.
De reden dat hij bij jou Lossless aangeeft is dat je WiiM niet de volledige MQA decodering doet. Alleen de Authentication die door Roon gedaan wordt. Die is lossless. Maar de volledige MQA unfolding is Enhanced. Bij die stap staat bij mij een blauwe ster aangegeven ipv een paarse.

Editje..

Ik had een WiiM Mini. Die heb ik mijn ouders kado gedaan. Die heeft dezelfde DAC als de WiiM Pro. Niet van een super kwaliteit. De Pro Plus heeft een heel andere DAC aan boord. En op de reviews afgaande is die kwalitatief stukken beter.

[ Voor 9% gewijzigd door SandsOfArrakis op 25-11-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:48:
[...]

De reden dat hij bij jou Lossless aangeeft is dat je WiiM niet de volledige MQA decodering doet. Alleen de Authentication die door Roon gedaan wordt. Die is lossless. Maar de volledige MQA unfolding is Enhanced. Bij die stap staan bij mij een blauwe ster aangegeven ipv een paarse.

Editje..

Ik had een WiiM Mini. Die heb ik aan mijn ouders kado gedaan. Die heeft dezelfde DAC als de WiiM Pro. Niet van een super kwaliteit. De Pro Plus heeft een heel andere DAC aan boord. En op de reviews afgaande is die kwalitatief stukken beter.
Aah dat klinkt wel logisch, de WiiM's blijven natuurlijk relatief instap streamers vergeleken met zo'n Node X. Had hem heel even overwogen maar zo ver ben ik nog niet met mijn bescheiden setupje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

r132546e schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:56:
[...]

Aah dat klinkt wel logisch, de WiiM's blijven natuurlijk relatief instap streamers vergeleken met zo'n Node X. Had hem heel even overwogen maar zo ver ben ik nog niet met mijn bescheiden setupje.
Als je de WiiM digitaal aansluit op je versterker, dan zorgt de DAC in de versterker voor het geluid. Mocht de DAC van je versterker beter klinken dan die van de WiiM kun je op die manier toch de geluidskwaliteit aardig opkrikken.

Voor de gein hier de WiiM Mini destijds aangesloten op mijn Cambridge Audio CXA81 versterker. Verschil was dag en nacht tussen beide DAC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Kan je niet zonder roon direct naar de Marantz streamen in lossless kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:59:
[...]

Als je de WiiM digitaal aansluit op je versterker, dan zorgt de DAC in de versterker voor het geluid. Mocht de DAC van je versterker beter klinken dan die van de WiiM kun je op die manier toch de geluidskwaliteit aardig opkrikken.

Voor de gein hier de WiiM Mini destijds aangesloten op mijn Cambridge Audio CXA81 versterker. Verschil was dag en nacht tussen beide DAC's.
Begrijpelijk dat verschil! Zelf heb ik geen digitale versterker nog helaas, momenteel gebruik ik een Sony TA-343 ter vervanging van mijn fijne vertrouwde Sony TA-1010 welke even voor wat onderhoud de deur uit is. Naast een Node X ook wel eens een alles in één oplossing als een NAD C3050 overwogen. Vooralsnog blij dat ik het bij kleine stapjes heb gehouden wat upgrades betreft, zodat ik de verschillen in geluidskwaliteit voor mijn gevoel beter kan duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

aljooge schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:11:
Kan je niet zonder roon direct naar de Marantz streamen in lossless kwaliteit?
Moet met HEOS gewoon kunnen. Aangezien HEOS Tidal ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
Klopt, met Heos stream ik lossless. Alleen de app is niet heel fijn, voorbeeld: van x band/artiest staan 2/3 dezelfde albums, vaak is er 1 ervan die helemaal niet werkt bijv omdat het een atmos versie is, onduidelijk welke omdat er weinig info staat, dus bij het maken van een playlist of het afspelrn kan het zijn dat het nummer of album overgeslagen wordt en dat gebeurd aardig vaak. Exlusive mode had ik dus toch werkend gekregen, maar ik ga alsnog kijken voor bluesound node x, cxn2 gaat m voor mij niet worden oa vanwege ruimte gebrek bij het tv meubel, dank in iedergeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Pharminepulse schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:59:
Klopt, met Heos stream ik lossless. Alleen de app is niet heel fijn, voorbeeld: van x band/artiest staan 2/3 dezelfde albums, vaak is er 1 ervan die helemaal niet werkt bijv omdat het een atmos versie is, onduidelijk welke omdat er weinig info staat, dus bij het maken van een playlist of het afspelrn kan het zijn dat het nummer of album overgeslagen wordt en dat gebeurd aardig vaak. Exlusive mode had ik dus toch werkend gekregen, maar ik ga alsnog kijken voor bluesound node x, cxn2 gaat m voor mij niet worden oa vanwege ruimte gebrek bij het tv meubel, dank in iedergeval.
De Node X is momenteel bij Bol in de aanbieding.
https://www.bol.com/nl/nl...ZJkA.2_14.15.ProductTitle

Scheelt 100 Euro met de gebruikelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SandsOfArrakis schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:29:
[...]

De Node X is momenteel bij Bol in de aanbieding.
https://www.bol.com/nl/nl...ZJkA.2_14.15.ProductTitle

Scheelt 100 Euro met de gebruikelijke prijs.
Beetje vage verkoper helaas…. €50 (of €75 bij afhalen) korting bij Smits Arnhem.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 26-11-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Heb over het algemeen wel goede ervaringen met bol.com en de verkopers, alleen klopt vaak bij de partners de levertijd niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Pharminepulse op 26-11-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:31
De toko is/wordt overgenomen door Harman International...
Ze geven aan dat alles hetzelfde blijft, incl Lifetime subscriptions.

https://community.roonlab...rman-international/257414

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THM0 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:52:
De toko is/wordt overgenomen door Harman International...
Ze geven aan dat alles hetzelfde blijft, incl Lifetime subscriptions.

https://community.roonlab...rman-international/257414
Jammer…en zulke dingen zeggen ze natuurlijk altijd op het moment van overname. Lifetime kan je altijd op verschillende manieren interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Dat wordt dan nog even geen lifetime abo aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Pharminepulse schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:17:
Dat wordt dan nog even geen lifetime abo aanschaffen.
Of juist wel nu het nog kan

• Pharminepulse
-

[ Voor 100% gewijzigd door Pharminepulse op 14-12-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ik heb een Linux machine draaien met daarop een Roonbridge, ik krig deze echter met geen mogelijkheid verbonden met mijn core. Op de windows machines lukt dit prima (Gewoon de applicatie whitelisten was voldoende). Binnen Linux wil ik dit echter netjes met ufw regelen, maar op een of andere manier heb ik nog steeds niet de juiste poorten te pakken. Ik heb de volgende poorten naar gelang het artikeel op de Roon support forums opengezet, maar deze bieden tot nu toe geen soelaas:
Peter_Casey Thanks for your input. Digging around Roon log files, I added the following ports to my firewall settings, all is working… Local TCP/IP Ports 9100-9200 UDP Port 9003 / TCP/IP Port 52667 / TCP/IP Port 52709 / TCP/IP Ports 63098-63100 and TCP/IP Port 49863.
Een van jullie hier een idee?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Nu online
Spacecowboy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:57:
Ik heb een Linux machine draaien met daarop een Roonbridge, ik krig deze echter met geen mogelijkheid verbonden met mijn core. Op de windows machines lukt dit prima (Gewoon de applicatie whitelisten was voldoende). Binnen Linux wil ik dit echter netjes met ufw regelen, maar op een of andere manier heb ik nog steeds niet de juiste poorten te pakken. Ik heb de volgende poorten naar gelang het artikeel op de Roon support forums opengezet, maar deze bieden tot nu toe geen soelaas:

[...]

Het is mij niet duidelijk of je bedoelt dat het zonder ufw wel lukt? ik zou in iedergeval eerst even ufw disablen. Als het dan wel werkt even een thark/tcpdump doen om te kijken welke poorten tussen jouw bride en core gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Spacecowboy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:57:

[...]

Ik heb ook nog op mijn lijstje staan.

Tcp 9330:9339 30000:30009
Udp 9003 32768:65535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

canonball schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Het is mij niet duidelijk of je bedoelt dat het zonder ufw wel lukt? ik zou in iedergeval eerst even ufw disablen. Als het dan wel werkt even een thark/tcpdump doen om te kijken welke poorten tussen jouw bride en core gebruikt worden.
Met ufw uitgeschakeld lukt het inderdaad wel. Ik ga even kijken wat tcp dump zegt.

edit:

Als ik netstat | grep 192.168.178.191 (Roon core) doe krijg ik ghet volgende:
code:
1
2
3
4
jeroen@Mint:~$ netstat | grep 192.168.178.191
tcp        0      0 Mint:40919              192.168.178.191:39710   ESTABLISHED
tcp        0      0 Mint:9200               192.168.178.191:54666   ESTABLISHED
tcp        0      0 Mint:45087              192.168.178.191:38202   ESTABLISHED

Deze in ufw gewhitelist en nu werkt het wel. 8)7

Edit: Roon pakt dus randomportnummers na het stoppen/starten van muziek. Irritant. Voorlopig maar het volgende:

- ufw disable
- netstat -A | grep 192.168.178.191
- poorten toevoegen
- uwf enable

[ Voor 45% gewijzigd door Spacecowboy op 27-01-2024 16:12 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Had ik al voorbij zien komen. Kan een prima vervanger voor mijn Mac Mini zijn mocht die ooit de geest geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• canonball
  • Nu online
Mijn grootste wens is toegevoegd, je kunt nu op mappen zoeken en afspelen!
Eerst zie je de shares (als het er meer dan 1 zijn) en dan de mappen. Je kunt bv op een map gaan staan en dan die helemaal afspelen. Helemaal blij :)

https://community.roonlab...wsing-came-to-roon/270843

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:27
Ik heb een proefabonnement op Roon genomen en het klinkt aanzienlijk beter dan via bijvoorbeeld Tidal-connect.

Ik heb echter geen digitale muziekcollectie, dus gebruik het alleen om via Tidal te luisteren. Ik blader vaak door mijn lijst van favorieten tracks. Nu valt mij op dat in deze lijst er erg veel loze ruimte tussen de regels zit, waardoor er maar een paar tracks op mijn scherm passen. Het gevolg is dus eindeloos veel scollen. In een groot deel van de Roon app zie ik dit terug.
Ook de favoriete albums in de Tidal-sectie zijn erg groot, slechts 4 albums in beeld. Graag zou ik een lijst-weergave met kleine covers zien, zoals bijvoorbeeld in de Tidal-app zelf.

Zijn dit soort zaken ergens meer naar wens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

daanNL schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:43:
Ik heb een proefabonnement op Roon genomen en het klinkt aanzienlijk beter dan via bijvoorbeeld Tidal-connect.

Ik heb echter geen digitale muziekcollectie, dus gebruik het alleen om via Tidal te luisteren. Ik blader vaak door mijn lijst van favorieten tracks. Nu valt mij op dat in deze lijst er erg veel loze ruimte tussen de regels zit, waardoor er maar een paar tracks op mijn scherm passen. Het gevolg is dus eindeloos veel scollen. In een groot deel van de Roon app zie ik dit terug.
Ook de favoriete albums in de Tidal-sectie zijn erg groot, slechts 4 albums in beeld. Graag zou ik een lijst-weergave met kleine covers zien, zoals bijvoorbeeld in de Tidal-app zelf.

Zijn dit soort zaken ergens meer naar wens in te stellen?
Volgens mij kan je dat niet apart instellen. En het is niet alleen zo met Tidal. Ik heb 2 1920x1080 schermen aan mijn NUC hangen. En daar passes ook een beperkt aantal albums op.. Ongeacht of het Tidal, Qobuz of mijn eigen collectie betreft.

Waarschijnlijk is dit zo gedaan omdat de hele interface ook op mobiele hardware (iPhone, iPad) etc gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/K0GAFtsGXhGkzvPlPMl0JB8v.png

NUC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/YgUCEy6hBmF8VvRADlvCCPSo.png

iPad.

[ Voor 6% gewijzigd door SandsOfArrakis op 18-04-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Mij leek het ook wel wat om in te kunnen stellen dat er meer dan het huidige aantal albums wordt weergegeven.
Blijkbaar kon dat nog met versie 1.7 (2020?), maar vanaf 1.8 niet meer.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Meer info over de Roon Nucleus One Server op The Hans Beekhuyzen Channel:

YouTube: Roon Nucleus One server

[ Voor 22% gewijzigd door JoeCool op 21-04-2024 10:57 ]

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-05 11:36
Ik ben van plan een Roonserver aan te schaffen.
Waarom:
  • Ik wil via een Hegel H590 muziek gaan streamen.
  • Ik wil een programma waar ik dat kan regelen en afstemmen.
  • Ik heb deze nu geïnstalleerd op een 1200watt desktop, Ik wil de tdp omlaag krijgen door een andere oplossing te kiezen.
  • ik wil gebruiksgemak
Ik maak gebruik van streamingsdiensten zoals Tidal, Qobuz en Spotify.
Ik heb 4 terrabyte aan muziek op ssd en externe schijf staan.

Nu stream ik via de DAC van de Naim Atol HP Edition streamer en dat gaat prima op de Naim Focal app die veel lijkt op ROON. Ik wil d.m.v. ROON op de DAC van de Hegel streamen.

Een NUC is een relatief goedkope optie zoals: https://www.computershopa...-i5-1240p-16gb-1tb/23063/ of https://www.geekom.de/geekom-mini-it11-mini-pc/

De ROON Nucleus of zelfs de Titan zijn ook opties.

Zijn er ervaringsdeskundigen die mij een beetje bij kunnen sturen in het maken van de keuze voor welke oplossing ik het best kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Metaltoby schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:22:
Ik ben van plan een Roonserver aan te schaffen.
Waarom:
  • Ik wil via een Hegel H590 muziek gaan streamen.
  • Ik wil een programma waar ik dat kan regelen en afstemmen.
  • Ik heb deze nu geïnstalleerd op een 1200watt desktop, Ik wil de tdp omlaag krijgen door een andere oplossing te kiezen.
  • ik wil gebruiksgemak
Ik maak gebruik van streamingsdiensten zoals Tidal, Qobuz en Spotify.
Ik heb 4 terrabyte aan muziek op ssd en externe schijf staan.

Nu stream ik via de DAC van de Naim Atol HP Edition streamer en dat gaat prima op de Naim Focal app die veel lijkt op ROON. Ik wil d.m.v. ROON op de DAC van de Hegel streamen.

Een NUC is een relatief goedkope optie zoals: https://www.computershopa...-i5-1240p-16gb-1tb/23063/ of https://www.geekom.de/geekom-mini-it11-mini-pc/

De ROON Nucleus of zelfs de Titan zijn ook opties.

Zijn er ervaringsdeskundigen die mij een beetje bij kunnen sturen in het maken van de keuze voor welke oplossing ik het best kan kiezen?
Roon werkt niet met Spotify, dat ten eerste.
De Roon hardware is vanbinnen ook een NUC, die vervolgens in een mooi kastje zit met een mooie marge. Als je geen estethische voordelen ziet van de Roon hardware kun je prima een gewone NUC nemen, en daarop Roon Rock installeren. Software-matig is het dan hetzelde.

Wat je aan hardware specs nodig hebt hangt er oa vanaf hoeveel streams je tegelijk wilt kunnen laten lopen. Zijn wel wat voorbeelden te vinden op het forum bij Roon zelf wat mensen hebben draaien qua hardware en hoeveel streams ze daarmee ondersteunen. Ikzelf heb Roon Rock tegenwoordig op een VM draaien, probleemloos. VM wordt overigens niet ondersteund en afgeraden door Roon (maar zoals gezegd werkt het voor mij perfect).

Op een 8th gen NUC met Ubuntu (waar ook wat andere dingetjes op draaiden zoals Home Assistant) had ik performance problemen met Roon (UI langzaam, streams die stopten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
THM0 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:38:
[...]

Roon werkt niet met Spotify, dat ten eerste.
De Roon hardware is vanbinnen ook een NUC, die vervolgens in een mooi kastje zit met een mooie marge. Als je geen estethische voordelen ziet van de Roon hardware kun je prima een gewone NUC nemen, en daarop Roon Rock installeren. Software-matig is het dan hetzelde.

Wat je aan hardware specs nodig hebt hangt er oa vanaf hoeveel streams je tegelijk wilt kunnen laten lopen. Zijn wel wat voorbeelden te vinden op het forum bij Roon zelf wat mensen hebben draaien qua hardware en hoeveel streams ze daarmee ondersteunen. Ikzelf heb Roon Rock tegenwoordig op een VM draaien, probleemloos. VM wordt overigens niet ondersteund en afgeraden door Roon (maar zoals gezegd werkt het voor mij perfect).

Op een 8th gen NUC met Ubuntu (waar ook wat andere dingetjes op draaiden zoals Home Assistant) had ik performance problemen met Roon (UI langzaam, streams die stopten).
Die streams die stoppen komt voornamelijk door een te grote library. Bij Roon rock en.een simpele 8i3 nuc en alleen roon streamen heb je geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Dus als ik het goed begrijp hoef ik mij niet zorgen gaan maken om de 4 terrabyte aan muziek?
Ik Bouw een NUC met I5 CPU en 16GB RAM en installeer softwarematig Roon Rock en ga dat draaien op een Virtual machine. De VM is iets waar ik nog geen kaas van heb gegeten. Ik ga me daar in verdiepen.
https://azure.microsoft.c...what-is-a-virtual-machine

Bedankt tot dusver...

[ Voor 13% gewijzigd door Metaltoby op 26-04-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Metaltoby schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:25:
Dus als ik het goed begrijp hoef ik mij niet zorgen gaan maken om de 4 terrabyte aan muziek?
Ik Bouw een NUC met I5 CPU en 16GB RAM en installeer softwarematig Roon Rock en ga dat draaien op een Virtual machine. De VM is iets waar ik nog geen kaas van heb gegeten. Ik ga me daar in verdiepen.
https://azure.microsoft.c...what-is-a-virtual-machine

Bedankt tot dusver...
Jawel het aantal entries in je library maakt ook uit voor de performance. Maar je kunt Roon Rock gewoon direct op een NUC installeren. Geen VM nodig.
Veel is wel afhankelijk van welke generatie i5 je neemt (ook qua energieverbruik maakt dat uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Ik neem dan een 12e of 13e gen I5. Ik neem aan dat dat voldoende moet zijn en dat ik er vanuit kan gaan dat deze ook energiezuiniger (TDP) is als de vorige generaties. Voor 500,- heb je al een mooie NUC die alles aankan incl. grote bibliotheek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sURY81L9k9jb8Og8ZXiM6jRu.png

Mijn 2014 MacMini kan mijn bibliotheek prima aan. (4th gen i5 CPU 2,6 GHz, 8 gb RAM). Linux Mint op externe SSD. Mijn eigen collectie op de interne 1 TB harde schijf. Mijn muziek collectie is ongeveer 750 gb groot. Verder een aantal tracks en albums aan de bibiliotheek toegevoegd vanuit Qobuz en Tidal.

Het systeem draait aardig vlot en is stabiel. Geen probleem om 2 a 3 streams tegelijk te spelen inclusief volume leveling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Metaltoby schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:38:
Ik neem dan een 12e of 13e gen I5. Ik neem aan dat dat voldoende moet zijn en dat ik er vanuit kan gaan dat deze ook energiezuiniger (TDP) is als de vorige generaties. Voor 500,- heb je al een mooie NUC die alles aankan incl. grote bibliotheek..
nee. Die generatie 12/13 verbruiken een stuk meer en hebben een hogere TDP. Ze zijn uitgebreider en sneller, maar dat gaat ten koste van het verbruik en de warmte ontwikkeling. Met name die 13i7 is een stroomvreter. Zit ook een zwaardere voeding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Laatst online: 05-05 15:50
Nee. Die generatie 12/13 verbruiken een stuk meer en hebben een hogere TDP. Ze zijn uitgebreider en sneller, maar dat gaat ten koste van het verbruik en de warmte ontwikkeling. Met name die 13i7 is een stroomvreter. Zit ook een zwaardere voeding bij.
Mijn NUC13i5 doet gemiddeld 4W in rust en 9W bij een single Roon player instance en elke volgende doet ongeveer 1W extra. Ze kunnen veel hoger dan een 10/11e generatie NUC dat dan weer wel maar dat zegt niets over het verbruik in rust. Dus dat valt allemaal in dezelfde orde/grootte als alle NUC 7-10's generaties.

[ Voor 20% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 06-05-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Metaltoby schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:38:
even aghankelijk of dat ook inclusief storage is, ben je gek als je daar zo veel aan uitgeeft. Ik heb een HP Prodesk met i5 6500T 8GBgekocht voor 1/5e van dat bedrag. Daar gewoon Roon Rock opgezet; storage hangt daar dan wel los onder op een Synology NAS, maar ik heb een vrij forse library (3+ TB). Speelt zonder enige hapering meerdere streams af. Zowel thuis als remote.

Installatie van ROCK was echt 5 minuutjes werk. Ding achter in het TV meubel gedonderd, nooit meer naar omkijken.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Laatst online: 05-05 15:50
Spacecowboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:14:
[...]

even aghankelijk of dat ook inclusief storage is, ben je gek als je daar zo veel aan uitgeeft. Ik heb een HP Prodesk met i5 6500T 8GBgekocht voor 1/5e van dat bedrag. Daar gewoon Roon Rock opgezet; storage hangt daar dan wel los onder op een Synology NAS, maar ik heb een vrij forse library (3+ TB). Speelt zonder enige hapering meerdere streams af. Zowel thuis als remote.

Installatie van ROCK was echt 5 minuutjes werk. Ding achter in het TV meubel gedonderd, nooit meer naar omkijken.
Die 4-5W is Inclusief storage inderdaad, SSD van 8TB intern. Player is gebaseerd op een raspberry pi4 met ian canada boards. En ik had wat 'geluk' met de aanschaf van een NUC13, mijn NUC7 die ik ervoor had eindigde met een kapot moederbord na 6 jaar oid.

[ Voor 8% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 06-05-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Spacecowboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Je vergelijkt de prijs van een nieuwe nuc met een tweedehands prodesk. Een prodesk zal normaal gesproken ietsje duurder zijn dan een i5 nuc.

Nadeel van achteraan de tv donderen: de prodesk is van plastic en de fans zelf maken ook geluid. Het plastic zorgt ervoor dat het elektromagnetisch veld in de computer niet wordt tegengehouden en gaat interfereren met de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

aljooge schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Je vergelijkt de prijs van een nieuwe nuc met een tweedehands prodesk. Een prodesk zal normaal gesproken ietsje duurder zijn dan een i5 nuc.

Nadeel van achteraan de tv donderen: de prodesk is van plastic en de fans zelf maken ook geluid. Het plastic zorgt ervoor dat het elektromagnetisch veld in de computer niet wordt tegengehouden en gaat interfereren met de luidsprekers.
Dat is niet mijn luisterplaats van muziek. Die is op een andere verdieping. Daar heb ik geen servers etc staan. Mijn punt is dat je ook voor een heleboel minder een prima oplossing hebt. Maar ieder het zijne natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Spacecowboy op 06-05-2024 20:35 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Ik was er even vantussen en kon niet reageren maar hierbij dank voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 10:39

schroevendraaier480

certified prutser

Sinds deze week ondersteund Roon Airplay2

Roon Airplay2

Sindsdien weigert Roon om tegen mijn Marantz NR1609 airplay2 te praten. Ding al verwijderd en opnieuw toegevoegd. Receiver herstart, Roon herstart, to no avail.

Ik draai Roon ROCK op een oude NUC die ik heb slingeren (NUC10i5FNK 16GB, 256 GB) dedicated. Voor de update geen problemen, nu dus wel.

Iemand dezelfde issues?

Edit:
dit gevonden, maar lijkt wel black-magic :)
Roon Community

Edit2:
NR1609 zou airplay2 ondersteunen volgens de manual

Edit3:
stof van raspi2 afgeblazen. Hifiberry DAC nog liggen, Volumio geïnstalleerd en de RoonBridge plugin. Nu via die weg Roon weer aan de praat, volgens signal path ook nog betere kwaliteit dan Airplay. Elk nadeel heb ze voordeel.

Ga nog wel verder met Airplay2 aan de praat proberen te krijgen, maar ik kan ieder geval weer luisteren naar muziek

[ Voor 24% gewijzigd door schroevendraaier480 op 29-06-2024 10:52 ]

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• pjotrbee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 16:36
Hopelijk kan ik hier mijn probleem met Frizbox router en Roon kwijt?

Probleem: na vervangen ZTE router door Fritzbox kan ik in Roon niet meer bij Qobuz inloggen. Ook werkt zoekfunctie in Roon niet meer.
Als ik via Roon>Services in Qobuz probeer in te loggen krijg ik een network error: " Please check your connection ".
Ook de zoekoptie in Roon faalt: Can’t connect to Roon search.

Ik heb een KPN internet abonnement en heb recentelijk de ZTE router vervangen door een Fritzbox.
Na vervanging werkt alles prima, behalve dus het geschetste probleem met Roon.
In Roon forums ben ik hier al maanden mee bezig, maar heb nog geen oplossing.

Router: Fritzbox 7590AX
Hardware: NUC5i5RHYH (5th gen i5 processor) - runs the roonserver
Hardware: Asus GL752GW, laptop, windows-11 - runs my Roon client
Software nuc: Roonserver (nuc/linux) 2.0 build 1413
Software nuc: Ubuntu 20.04.5 LTS (Focal Fossa)

Wat ik allemaal al gedaan heb:
- restarted router, nuc, devices multiple times
- reinstalled all remote Roons (desktop, tablet, phone)
- reinstalled Roonserver on the NUC.
- installed a new file called “bits” as was suggested in older support thread
- connected the NUC directly to the router
- DNS server in Frizbox changed to Google DNS server

Misschien heeft een andere Roon gebruiker ook eenzelfde routervervanging gedaan en herkent misschien het probleem ?

[ Voor 5% gewijzigd door pjotrbee op 12-12-2024 14:26 . Reden: tekst verbeterd ]

• canonball
  • Nu online
pjotrbee schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:24:

Probleem: na vervangen ZTE router door Fritzbox kan ik in Roon niet meer bij Qobuz inloggen. Ook werkt zoekfunctie in Roon niet meer.
Als ik via Roon>Services in Qobuz probeer in te loggen krijg ik een network error: " Please check your connection ".

Ik heb een KPN internet abonnement en heb recentelijk de ZTE router vervangen door een Fritzbox.

Misschien heeft een andere Roon gebruiker ook eenzelfde routervervanging gedaan en herkent misschien het probleem ?
gebruik je roon-rock of heb je zelf linux geinstleerd op de nuc?

Als je zelf linux heb geinslateerd kun je kijken of je vanaf de nuc wel bv na 8.8.8.8 kunt pingen. Als dat niet lukt dan kan bv jouw defaultgateway fout zijn. Als dat wel lukt kun je kijken of je kunt pingen na google.com. Als dat niet lukt kan bv de dns op nuc fout staan (afhankelijk van de distritubtie, bv /etc/resolve.comf).

Als het een rock is verwacht ik dat alles goed staat (omdat je roon opnieuw hebt geinstaleerd, ander even nog check op de homepage van rock.

Maar in het algmeen, zijn de addressen van jouw router/netwerk ook verandert bij het aanpassen?

• aljooge
pjotrbee schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:24:

Heb je niet toevallig een ander ip range?

Probeer eerst dit:

Nuc opstarten zonder de netwerk kabel ingeplugd en hang er een toetsenbord aan
Typ [enter]
Daarna toets je [resetnetwork]
Daarna [enter] [enter]
Plug nu de netwerkkabel weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ik heb nu toch iets vreemds. Niet heel storend of iets van dien aard, maar het viel me op. Bij 1 specifiek album verandert de achtergrondkleur van Roon. Ik heb standaard het donker theme aanstaan. Bij het lichte theme gebeurd het niet.

Standaardkleur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fIaN58I.png

Afwijkende kleur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YDbde46.png

Het is alleen bij dít speciefieke album. Iemand een idee?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
Geen idee, maar ik heb hetzelfde als jou als ik beide albums bekijk via mn mobiel.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste