Roon ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Na het lezen van dit interessante artikel (https://www.theguardian.c...-save-their-love-of-music) in The Guardian begon het toch weer te kriebelen. Zelf een lossless collectie opbouwen en met aandacht en passie van muziek genieten. Helemaal nu Roon ook eenvoudig onderweg is te gebruiken....

Ik ga dit topic bij mijn favorieten plaatsen! En sparen voor een NAS NUC ofzo ;)

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:29
Goedemorgen,

Van het weekend Roon eens geprobeerd. Ziet er fantastisch uit alleen werkt de metadata bij mij voor geen meter. Ik heb al mijn (losse) nummers getagd met artiest, titel, genre, album en jaar.

Na de import in Roon valt mij op dat er amper artiesten zijn herkend. Bijv. Queen wordt niet herkend. De nummers zijn wel toegevoegd maar geen enkele artiestinformatie e.d.. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-08 14:00
@Morpheus2003
Bij mij gaat het voor ruim 90% goed; in veel gevallen alleen al op basis van directory/filename...
Onder Settings/Library/Import Settings kan je kiezen of Roon z'n eigen data voorkeur geeft, ofwel de jouwe - misschien kan je hier eens mee friemelen en opnieuw laten zoeken?

Je kan ook altijd handmatig koppelingen leggen, maar dat is bij mij enkel nodig bij exotische duistere Japanse Noiseminder bekende oude Techno-albums of albums waarbij bijvoorbeeld de lengte van de tracks afwijkt doordat het 'vinyl-drops' betreft...

[ Voor 0% gewijzigd door liosnel op 18-10-2022 17:11 . Reden: Stijl-correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ah! Een Roon topic.

Ik gebruik Roon nog zo heel lang, en tot zover ben ik er erg over te spreken. Mooie audio/hifi oplossding

Momenteel heb ik de core op een Windows server draaien hier in huis, met daar aan gekoppeld 2 Raspberry Pi's, waar ik als het goed is van de week een DAC-hat voor binnenkrijg. Langzaam aan ook m'n hele bibliotheek naar FLAC aan het omzetten.

Moet zeggen dat ik dankzij Roon weer het luisteren naar muziek heb teruggevonden moet ik zeggen.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
Spacecowboy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:53:
Ah! Een Roon topic.

Ik gebruik Roon nog zo heel lang, en tot zover ben ik er erg over te spreken. Mooie audio/hifi oplossding

Momenteel heb ik de core op een Windows server draaien hier in huis, met daar aan gekoppeld 2 Raspberry Pi's, waar ik als het goed is van de week een DAC-hat voor binnenkrijg. Langzaam aan ook m'n hele bibliotheek naar FLAC aan het omzetten.

Moet zeggen dat ik dankzij Roon weer het luisteren naar muziek heb teruggevonden moet ik zeggen.
Ben je voor een HifiBerry DAC gegaan? Dat maakt voor mij een wereld van verschil. Ook niet zo gek omdat de 3.5 mm jack van Raspberry Pi ook niet geweldig is. Is ook vrij lastig gezien de kosten van het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
Zo'n DAC maakt een enórm verschil! Wat je zegt, de uitgang van de Pi is niet best, zelfs de uitgang die via de HDMI digitaal af te splitsen is, is niet de moeite van het luisteren waard.

Heb HifiBerry DAC geprobeerd, die doet het heel prima. Vond de versie van Allo nog beter, uit m'n hoofd heette die BOSS. Heb er nog ééntje in de la liggen, die niet wordt gebruikt - mocht iemand 'm willen testen is 'ie voor een prikkie beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Aramiss schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:51:
[...]

Ben je voor een HifiBerry DAC gegaan? Dat maakt voor mij een wereld van verschil. Ook niet zo gek omdat de 3.5 mm jack van Raspberry Pi ook niet geweldig is. Is ook vrij lastig gezien de kosten van het bordje.
Jup. Ben wel benieuwd naar het verschil!

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Okay, vandaag de Hifiberry DAC’s geinstalleerd. Even wat werk maar absoluut de moeite waard. Zelfs voor een relatief goedkope DAC.

In mijn optiek is het “now playing” van Hifiberry wat karig tov wat Roon standaard biedt, maar omdat Samsung Tizen geen ondersteuning biedt voor Roon display is dit 2nd best.

Waar ik wel absoluut verguld mee ben is het geluid en het bedieningsgemak. Toch mooi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwZRBQyzkd5r9HI_gsLmmrYmkuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FWyI5YfPtf6MJ4AqUWTxNtCo.jpg?f=user_large

Volgende stap in dit verhaal is voor mij Room correction. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

[ Voor 19% gewijzigd door Spacecowboy op 05-11-2022 02:38 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heb vrij lang naar tevredenheid gebruik gemaakt van de DSP mogelijkheid van Roon. Ik gebruikte hiervoor een Umik microfoon en het programma REW. Hiermee kun je filters maken die je kunt laden in Roon. Op het Roon forum staat hierover genoeg. Heb sinds een jaartje een Lyngdorf versterker met Roomperfect waardoor ik de DSP mogelijkheid van Roon niet meer hoef te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
Gebruik van m'n NAD C658 de Dirac-roomcorrectie. Maakt vooral de integratie met een subwoofer ontzettend veel beter. Absoluut de moeite waard om mee te experimenteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 13:41
Ik gebruik momenteel Qobuz en Tidal via de Mconnect app op m'n iphone om zo hi-res bestanden af te spelen via upnp. Heb nu een trial van Roon, mijn Marantz SR5009 ondersteund geen Roon, ik zie bij de route in Roon dat het nu via Airplay naar mn receiver loopt, is het mogelijk dit via DLNA/upnp te laten lopen, zie hier na zoeken geen optie voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:08
Veertien14 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:29:
, is het mogelijk dit via DLNA/upnp te laten lopen, zie hier na zoeken geen optie voor?
DLNA is niet mogelijk, en gaat er waarschijnlijk ook nooit komen.
https://community.roonlab...ts-wrong-with-upnp/2101/2

Ik heb overigens er ook ooit na gekeken en er is volgens mij wel een bridge om dat mogelijk te maken, maar dan wordt het een niet gesupporterte oplossing en evt zelf een extra device, en het prettige van roon is dat alles gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
DLNA - Het kan zeker, maar is nogal omslachtig... Er zijn oplossingen om via 'n Raspberry Pi een soort RAAT t bridge op te zetten. Een jaar of vijf geleden heb ik zo op m'n kantoor naar een oude netwerkspeler geluisterd, maar het gaf eigenlijk te veel gedoe om serieus bruikbaar te noemen.

Als DLNA / UPNP je doel is, kan je denk ik beter een variant van Logitech Media Server draaien, of iets gaafs met Volumio. Daar zijn de integraties veel beter mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ik kwam er net achter dat Beatport.com een upgrade aanbiedt van je al gekochte muziek naar AIFF of WAV voor 70 cent. Niet volledig gerelateerd aan Roon, maar misschien wel voor mensen die bezig zijn om hun library om te zetten richting losless formaten.

Al begrijp ik natuurlijk dat slecht gemasterde muziek niet beter wordt van losless, maar bij producties van bijvoorbeeld Worakis is het voor mij de moeite wel waard.

Overigens heb ik bij 1 Roon bridge het issue dat niet altijd de juiste cover art wordt geladen. Kan dat met de performance van de Raspberry pi icm Hifiberry te maken hebben?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-08 08:53

Yde

Simpele vraag : kan je met Roon een HeOS omgeving groeperen met een Sonos configuratie?

Ik ben gaan samenwonen en ik heb Denon/HeOS en mijn vriendin wil niet van haar sonos af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
Oei... Goede vraag... Ik heb geen Sonos én geen HeOS om te testen.
Wat ik wél weet, is dat Roon's eigen 'protocol' RAAT sinds kort wél groepeert met AirPlay van Apple, wat het eerder niet deed. Er wordt dus wel gewerkt aan meer combi's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
@Veertien14

https://community.roonlab...for-upnp-streamers/149977

Oh. Er blijkt toch 'n redelijk stabiele mogelijkheid om te Roon-en met UPnP endpoints... Dacht op de hoogte te zijn van de mogelijkheden, maar blijkt tegen te vallen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:52
Yde schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:55:
Simpele vraag : kan je met Roon een HeOS omgeving groeperen met een Sonos configuratie?

Ik ben gaan samenwonen en ik heb Denon/HeOS en mijn vriendin wil niet van haar sonos af.
Voor zover ik dit begrijp, als Sonos op hetzelfde netwerk zit als Roon, dan herkent Roon de Sonos als endpoint en draait alles.

https://community.roonlab...n-on-sonos-devices/175917

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Prijzen van Roon gaan omhoog per 1 januari: https://community.roonlab...s-january-1st-2023/222476

Heb zelf gelukkig een lifetime abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 20:38
ik betaal jaarlijks (2de keer) , laatste betaling was april 2022 (€110,64 van rekening gegaan) maar als ik zou overschakelen naar een lifetime aan de huidige prijs 699,99 gaat dit meteen van de rekening af en ben ik wat ik al had betaald tot april 2023 wel kwijt. Dus nu overstappen naar lifetime is denk ik geen goed idee en pas doen in april 2023 zal het dan wel aan $829,99 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
bartmaniac schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:53:
ik betaal jaarlijks (2de keer) , laatste betaling was april 2022 (€110,64 van rekening gegaan) maar als ik zou overschakelen naar een lifetime aan de huidige prijs 699,99 gaat dit meteen van de rekening af en ben ik wat ik al had betaald tot april 2023 wel kwijt. Dus nu overstappen naar lifetime is denk ik geen goed idee en pas doen in april 2023 zal het dan wel aan $829,99 zijn
Als je nu lifetime gaat kost het je 699 euro plus de maanden die je teveel hebt betaald: 6 maanden, + 2x10 + 4x12.49 = 769,96 is toch 60 euro goedkoper dan in april lifetime gaan. Bovendien: dan vergeet je in april ook niet lifetime te gaan waardoor je abbo nog een jaar verlengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Door de aangekondigde prijsverhoging begint het toch weer te kriebelen om nu de knoop door te hakken voor een life time abonnement. We hebben al een jaarabonnement op Qobuz, een NAS en ik ben benieuwd naar de DSP mogelijkheden.

Wat mij alleen nog onduidelijk is wat een goede device is om de Roon Core op te zetten.
Gaan de ontwikkelingen bij Roon zo snel dat een i5 snel achterhaald wordt?
In verband met het energieverbruik hoeft het niet onnodig krachtig te zijn. De NAS trekt het niet. Om uit te proberen wordt eerst begonnen op een mac mini i7.

En hoe bevalt de DSP mogelijkheden in de praktijk.
Ik heb deze thread zitten lezen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de DSP volume control werkt.
https://www.audiosciencer...me-control-in-roon.23552/

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 16-11-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
Ik gebruik een Late 2014 Mac Mini met 2,8 Ghz Dual Core i5 processor, 8 GB intern geheugen en een SSD. Dat draait prima. DSP en upsampling mogelijkheden gebruik ik niet, deze kosten de nodige rekenkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
CR2032 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:43:
Door de aangekondigde prijsverhoging begint het toch weer te kriebelen om nu de knoop door te hakken voor een life time abonnement. We hebben al een jaarabonnement op Qobuz, een NAS en ik ben benieuwd naar de DSP mogelijkheden.

Wat mij alleen nog onduidelijk is wat een goede device is om de Roon Core op te zetten.
Gaan de ontwikkelingen bij Roon zo snel dat een i5 snel achterhaald wordt?
In verband met het energieverbruik hoeft het niet onnodig krachtig te zijn. De NAS trekt het niet. Om uit te proberen wordt eerst begonnen op een mac mini i7.

En hoe bevalt de DSP mogelijkheden in de praktijk.
Ik heb deze thread zitten lezen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe de DSP volume control werkt.
https://www.audiosciencer...me-control-in-roon.23552/
Een i5 is ruim zat en dit zal ook zo blijven, omdat de cpu usage rond de 30% zit bij een generatie 11 processor. Genoeg marge :9

De DSP mogelijkheden gebruik ik met name de oversampling knop: oversamplen met een factor 2 tot maximaal 176/192 kHz. Volumeregeling doe ik veel liever met een versterker, omdat die dat beter kan dan een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
ik was zo eens gaan experimenteren met audirvana maar loop toch tegen wat moeilijkheden of tekortkomingen aan in vergelijking met roon
1 geen wifi onderteuning waardoor de audirvana mijn bluesound soundbar en node niet ziet. Het enige dat audirvana ziet zowel is een upnp apparaat en 2 chromecast apparaten.
De android app kan geen verbinding maken met de deskop waar audirvana op draait, ook al zitten beide op hetzelfde wifinetwerk.

ok ik heb er nog niet veel tijd ingestoken en ws na tweaken en wat gegoogle kan er ws al wat opgelost worden dus heb nog even tijd voor de trial afgelopen is

de desktop met audirvana is met utp-kabel verbonden met een switch, de switch is met utp-kabel verbonden met mijn orbi satteliet en deze verbindt dan via wifi met de orbi router

[ Voor 18% gewijzigd door bartmaniac op 18-11-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
ik ga het opgeven met audirvana.

1 krijg de remote app niet verbonden met de desktop (see that you are on the same wifi network) ja natuurlijk en de firewall instellingen staan ook goed

2 geen ondersteuning voor bluesound apparaten (dat ligt deels ook wel aan bluesound die dlna/upnp niet ondersteunen

3 ik krijg maar geen artist info te zien wat ik ook doe

jammer, want is goedkoper dan roon maar roon werkt wel meteen zo enig probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door bartmaniac op 19-11-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Inmiddels de 14 dagen trial van Roon genomen. Met de aangekondigde prijsverhoging is het een goed moment om te bepalen of een life time abonnement het allemaal waard is.

Roon Core draait op de mac mini i7 met als end points Raspberry Pi met HifiBerry Digi+ kaartje op moodeaudio en een Chromecast Audio. Alles werkte direct.

Ik had gelezen dat het scrollen zou kunnen haperen op een iPad Pro op 120Hz. Maar toen de background audio analyse van de lokale bestanden was afgerond liep het allemaal wel vloeiend. Dit vreet met 12 cores blijkbaar teveel performance voor de Core.

Nadeel is dat om een onduidelijke reden je de Raspberry Pi en de Chromecast Audio niet als groep kunt aanmaken.

Het ontdekken van nieuwe muziek met Roon en Qobuz werkt in ieder geval prima.
Nog nooit gehoord van Bananenräuber van Kalaberese, maar dit klinkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtYBWtlEHO_FMAyrZLbh-2kv3u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7610nEMI3hDi8a0nXdJKDHOv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
Kan zijn dat je deze niet kunt koppelen tot een zone omdat één van beiden niet van het RAAT-protocol (hier Roon Advanced Audio Transport) gebruik kan maken... Om dezelfde reden werken Airplay devices ook vaak niet samen met RAAT-devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
liosnel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:25:
Kan zijn dat je deze niet kunt koppelen tot een zone omdat één van beiden niet van het RAAT-protocol (hier Roon Advanced Audio Transport) gebruik kan maken... Om dezelfde reden werken Airplay devices ook vaak niet samen met RAAT-devices.
Thnx, dit is het! Ik las nu ook op de site van Darko Audio dat de Chromecast Audio wel een Roon end point is / Roon capable maar maar niet Roon Ready met RAAT. Dat is jammer want uit de omschrijving op Roon site leest het alsof er geen enkel verschil is, ook niet met zones configureren.
Chromecast is fully supported by Roon! Chromecast can be setup just the same as any other zone within Roon.
https://help.roonlabs.com...romecast#Basics_and_Setup
Het is nog wat gepuzzel om alles goed in te stellen in Roon.
Ik had eerst als endpoint Moode audio player op de Raspberry Pi gezet en handmatig Roon Bridge geinstalleerd. Daar bleef in Roon de HifiBerry Digi+ met steeds de ALSA mixer er tussen staan met voor mij onduidelijke DSP Playback strategy settings: Convert to PCM tot Initial dCS.
Terwijl ik alleen digital pass through zocht, geen extra DSP rekenwerk.

Nu heb ik Moode audio OS vervangen door HifiBerryOS en heb nu direct Digital Output staan. Zonder ALSA en zonder die DSP playback settings meer. HifiBerryOS heeft standaard al Roon ingebouwd, dat maakt misschien het verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV8I3ShZNNzTavC2o7EwdB4e-7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/djNVpB4CnyYD5I99b5KJNRqo.png?f=fotoalbum_large

• liosnel
Dat zou wel eens goed kunnen... Het kan ook zijn dat deze setting er nog mee te maken heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-ePJmYrE3SvpuuhHMSoXvfT9Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tw3HQoGDN5wk4740xd090HFX.png?f=fotoalbum_large
(checkout my 1337 paint skillzzz)

Als de endpoint niet helemaal ondersteund is, is zelfs het volume een bewerking van het signaal die misschien problemen geeft... Heb helaas geen Chromecast om te testen..!!

Wat ik doe als ik m'n Airplay devices wil syncen voor multiroom, is de Airplay-ingang van m'n NAD C658 DAC die ik in m'n grote set heb gebruiken. Deze heeft twee modes waar Roon mee kan werken, Roon Ready & Airplay. Als ik die via Airplay aanstuur, kan ik m'n Apple TV en Pod dinges wél koppelen aan de grote set.

Wie weet heeft je RPI met de software ook een Chromecast-endpoint kiezen voor multiroom-situaties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U27jsSPXsEs2ArshCnIazJ9kT20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFOQFfqXirrlMsGWySSMD7LE.png?f=fotoalbum_large

• CR2032
  • Niet online
@liosnel De Chromecast Audio blijkt jammer genoeg niet Roon Ready te zijn, het is een eigen code van Google zelf zonder RAAT. Geen multiroom is daarom mogelijk met de CCA en RAAS.
https://darko.audio/2018/...o-is-now-a-roon-endpoint/

De geluidskwaliteit van Roon valt mij nog tegen. Met PiCorePlayer alleen op de Raspberry Pi is het geluid meer ruimtelijk en heeft wat meer dynamiek. Roon speelt vlakker en meer centraal en gefilterd. Volume settings staan op fixed en de DSD Playback strategy op default DSD over PCM of Convert to PCM.

Ik heb Roon Bridge onder Moode, Hifiberry en Raspberry OS geprobeerd. En ook met Ropieee direct naar de DAC via USB, PiCorePlayer zonder LMS met Roon Squeezebox support ingeschakeld. Dit maakt allemaal weinig verschil.

Het lijkt erop dat Roon altijd de stream wat loopt aan te passen, terwijl deze al bitperfect lossless. Ik zag een aantal soortgelijke berichten in de Roon community hierover ook staan.

De mogelijkheden van Roon om andere muziek te ontdekken zijn verder geweldig net als de user interface. Nu het geluid nog. Ik ga maar eens een support vraag bij Roon indienen nu ik nog in de trial zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be51mBOZM6Fmk8b6G1dPJRMhYqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tTMUqnxJseUv8UK5H40vVUn6.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 24-11-2022 23:09 ]

• aljooge
CR2032 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:01:
@liosnel De Chromecast Audio blijkt jammer genoeg niet Roon Ready te zijn, het is een eigen code van Google zelf zonder RAAT. Geen multiroom is daarom mogelijk met de CCA en RAAS.
https://darko.audio/2018/...o-is-now-a-roon-endpoint/

De geluidskwaliteit van Roon valt mij tegen. Met PiCorePlayer alleen op de Raspberry Pi is het geluid meer ruimtelijk en heeft wat meer dynamiek. Roon speelt vlakker en meer centraal en gefilterd. Volume settings staan op fixed en de DSD Playback strategy op default DSD over PCM of Convert to PCM.

Ik heb Roon Bridge onder Moode, Hifiberry en Raspberry OS geprobeerd. Plus Ropieee direct naar de DAC via USB en PiCorePlayer zonder LMS met Roon Squeezebox support ingeschakeld. Dit maakt allemaal weinig verschil.

Het lijkt erop dat Roon altijd de stream wat loopt aan te passen, terwijl deze bitperfect lossless is in paars. Ik zag een aantal soortgelijke berichten in de Roon community hierover ook staan.

De mogelijkheden van Roon om andere muziek te ontdekken zijn verder geweldig mooi net als de user interface. Ik ga maar eens een support vraag bij Roon indienen nu ik nog in de trial zit.

[Afbeelding]
Over geluidskwaliteit gesproken, die van Roon is uitstekend. Ik weet niet hoe jij streamt, maar heb Roon op hele dure audiosets horen spelen en dat speelde de sterren van de hemel. Als je Roon niet mooi vindt klinken, dan ligt het echt ergens aan je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Meer mensen de laatste tijd issues met het connecten naar huis via ARC? Heb al een paar keer in de auto gehad "Cannot connect to server". Wanneer dan bijvoorbeeld naar mijn NAS ga (Synology) dan ondervind ik geen issues.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
aljooge schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:16:
[...]

Over geluidskwaliteit gesproken, die van Roon is uitstekend. Ik weet niet hoe jij streamt, maar heb Roon op hele dure audiosets horen spelen en dat speelde de sterren van de hemel. Als je Roon niet mooi vindt klinken, dan ligt het echt ergens aan je apparatuur.
Ook Roon kan natuurlijk fouten maken of zijn er wijzigingen doorgevoerd met Roon 2.0.

Ik gebruik al jaren Volumio en nu PiCorePlayer op een Raspberry Pi 2B + HifiBerry Digi+ Pro HAT optisch naar de DAC. Hierop heb ik nu Roon Bridge uitgeprobeerd met de genoemde OS-en. En ook op een andere Raspberry Pi 4B met Ropieee en direct via USB naar de Chord DAC.

Daarnaast met PiCorePlayer met Squeezebox support ingeschakeld op Roon.
Je kunt dan sneller vergelijken met en zonder Roon door LMS in en uit te schakelen.
Bronnen zijn Qobuz of lokale FLAC bestanden en meerdere albums.

De Roon Core draait op een Mac mini i7.
Instellingen van de End point staan op:
  • DSD Playback Strategy = Convert to PCM
  • MQA = no MQA support
  • Volume control = Fixed volume
  • Alle DSP = uit.
Het signal path is Paars / Lossless. Er er staat nergens audio processing bij.
Verder deze handleiding gevolgd van Roon over het nalopen van de sound quality
https://help.roonlabs.com...es/sound-quality#Overview

Resultaat: Met Roon klinkt het geluid altijd te vaak vlakker (frontaler) met een minder brede en diepe stereospreiding (centraler). In vergelijking met alleen PiCorePlayer of bijvoorbeeld Volumio met Qobuz.

Conclusie: het ligt aan Roon, maar waar? Verder is er namelijk niets gewijzigd in de installatie.

Ik hoop dat het ergens een instelling is want afgezien van de huidige geluidskwaliteit bevalt Roon uitstekend.

Tips zijn meer dan welkom!

[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 25-11-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
Hmmm.......
Ik ga er eventjes induiken. Ben zo blij met Roon en kan me niet herkennen in je bevindingen, dus zal me als 'n echte fanboy eens inzetten ter Meerdere Eer en Glorie voor 'Mijn Ronnie'!

Heb je 't stukje gezien over "Exclusive Mode"? Dat maakte voor mij een verschil als ik via m'n telefoon en toen een Chord Mojo luisterde op op hoofdtelefoon. Geen idee hoe dat bij 'n Cutest is

Heb je de USB-connectie gemaakt met de USB-poort van de Raspberry? Bij de oudere generaties meen ik me te herinneren dat de USB-bus werd gedeeld met Ethernet en voor audiogebruik door de community daarom ongeschikt geacht. Dat mag met de DigiPro natuurlijk geen issue zijn. Gebruik je daar de optische of de coaxiale verbinding? Heb wel eens gelezen dat optisch een verschil zou kunnen maken door de galvanische isolatie (geen aarde-verbinding) tussen de Pi en je DAC. Ook in deze thread op Roon's community wordt daarover gesproken. Vind ook info op datzelfde forum over issues met Chord's Cutest & Linux, qua drivers. Maar ook dat is irrelevant als je via TOSLINK of Coax speelt.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat 't te maken heeft met Exclusive Mode en dat je daarmee ALSA (de mixer van het OS) buitensluit en de Cutest gaat aansturen zoals in dit screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMmL_vSPk8PJ7q6UQYNIgBAGTlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GMPXbER1kxtyICfqJPcW3er0.png?f=user_large

Zou je willen checken of dit verschil maakt??

PS: Verder zóu het nog kunnen zijn dat de voeding van je Pi een bottleneck is, al verwacht ik dat het een setting is vanwege je succes in de andere services. Heb ooit een nood-accu uit een alarmsysteem aan m'n Pi geknutseld via de input van een HAT, dat gaf een héél grote stap in SQ. Een cheape powerbank bleek even succesvol overigens }:O . Alsof het veel stiller werd tussen de muziek door. De gemiddelde 5V USB-voeding geeft geen mooie schone stroom. Je zou de powerbank die misschien nog ergens in de la ligt eens kunnen proberen :9

[ Voor 13% gewijzigd door liosnel op 25-11-2022 21:39 . Reden: PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
liosnel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:34:
Hmmm.......
Ik ga er eventjes induiken. Ben zo blij met Roon en kan me niet herkennen in je bevindingen, dus zal me als 'n echte fanboy eens inzetten ter Meerdere Eer en Glorie voor 'Mijn Ronnie'!

Heb je 't stukje gezien over "Exclusive Mode"? Dat maakte voor mij een verschil als ik via m'n telefoon en toen een Chord Mojo luisterde op op hoofdtelefoon. Geen idee hoe dat bij 'n Cutest is

Heb je de USB-connectie gemaakt met de USB-poort van de Raspberry? Bij de oudere generaties meen ik me te herinneren dat de USB-bus werd gedeeld met Ethernet en voor audiogebruik door de community daarom ongeschikt geacht. Dat mag met de DigiPro natuurlijk geen issue zijn. Gebruik je daar de optische of de coaxiale verbinding? Heb wel eens gelezen dat optisch een verschil zou kunnen maken door de galvanische isolatie (geen aarde-verbinding) tussen de Pi en je DAC. Ook in deze thread op Roon's community wordt daarover gesproken. Vind ook info op datzelfde forum over issues met Chord's Cutest & Linux, qua drivers. Maar ook dat is irrelevant als je via TOSLINK of Coax speelt.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat 't te maken heeft met Exclusive Mode en dat je daarmee ALSA (de mixer van het OS) buitensluit en de Cutest gaat aansturen zoals in dit screenshot:

Zou je willen checken of dit verschil maakt??

PS: Verder zóu het nog kunnen zijn dat de voeding van je Pi een bottleneck is, al verwacht ik dat het een setting is vanwege je succes in de andere services. Heb ooit een nood-accu uit een alarmsysteem aan m'n Pi geknutseld via de input van een HAT, dat gaf een héél grote stap in SQ. Een cheape powerbank bleek even succesvol overigens }:O . Alsof het veel stiller werd tussen de muziek door. De gemiddelde 5V USB-voeding geeft geen mooie schone stroom. Je zou de powerbank die misschien nog ergens in de la ligt eens kunnen proberen :9
Bedankt voor je uitgebreide post.
Ik was ook op zoek gegaan naar de Exclusive mode maar kan deze niet terugvinden bij de device settings. Of staat dat op een andere plaats? Op de Roon site las ik dat deze instelling niet altijd beschikbaar komt omdat deze soms altijd al aan staat. https://help.roonlabs.com...b/articles/exclusive-mode
Uit je screenshot staat dat wel bij de Qutest direct aangesloten op een Mac. Dat ga ik morgen eens proberen.
Het plan is toch om een NUC bij de Qutest te zetten. Als deze trial slaagt tenminste..

De HifiBerry Digi+ Pro is optisch verbonden aan de Qutest. Ropieee ondersteunt geen Raspberry Pi 2B meer dus heb ik daar even een Raspberry Pi 4B voor geprobeerd. Hier is de USB bus al gescheiden van met Ethernet.
De voedingen zijn de originele Raspberry voedingen. Voor de 4B is dat een USB-C lader.
Deze worden ook voor de PiCorePlayer standalone gebruikt en dan klinkt alles fantastisch.

Ik heb een buizenversterker met een brede sound stage. Met Roon is dat nu fors gekrompen en het geluid komt vooral allene direct bij de speakers vandaan. Het doet mij ook denken alsof er een loudness setting aanstaat door dit vlakke geluid.

Wat ik inmiddels heb ontdekt dat je in Roon niet de HifiBerry Digi+ Pro kunt kiezen, alleen de Digi+.

Het geluid wordt wat beter als ik volledig DSP aanzet, PCM full max en DSP Volume control aan. Het geluid wordt dan wel wat ruimtelijker en meer details zijn dan te horen. Nog geen PiCorePlayer niveau en de Mac wordt dan flink belast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24kDzOMSrp04Mfsw8Jj8lGmvZvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/anCuNQWmqorLlljBajeBUmi0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
Hmmm.... Zou goed kunnen, dat dit alleen met directe USB-verbinding tevoorschijn komt...
Heb je toevallig Dietpi al eens getest? Deze kent ook veel instelmogelijkheden voor de HAT's...

DSP zou de oplossing niet mogen zijn hier, da's alleen maar beïnvloeding van het signaal... Ik ben 'n beetje uitgeluld eigenlijk!

Zit je toevallig in de buurt van Steenwijk / NoordWest Overijssel? Vind het een heel leuke uitdaging!

Buizen. Love them! Hou ervan modern en 'ouderwetsch' te combineren!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6zicumYerXTfAawJpWiVwizB2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpmLpBnKkqCHF87lsOgxRP86.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@liosnel Mooie setup! Ik heb een hybride buizenversterker, buizen als voorversterker en solid state als eindversterker. In die regio zit ik niet bepaald.

Vandaag de Mac mini nog direct aan de Qutest gehangen en Exclusive mode kwam direct als default selectie op. Helaas maakte het weinig verschil met het geluid. Dat houdt voor mij nu in dat de end point met de Raspberries dus niet de veroorzaker is maar dat het Roon of de Roon Core moet zijn. Anders kan ik het ook niet bedenken wanneer PiCorePlayer of Volumio perfect spelen op deze setup.

Vandaag vooral goed geluisterd naar oa. Prince. Daar zitten altijd genoeg riedels en allerlei geluiden tussen. Met Roon komt alles steeds vlak bij de speakers uit en nauwelijks tussen de speakers. Met PiCorePlayer komt het geluid overal en met diepte vandaan en kun je het niet steeds aanwijzen.

Ik heb een support topic geopend op het Roon forum. Hopelijk komt daar de gouden tip voorbij.
https://community.roonlab...ed-to-picoreplayer/223976

Anders wordt het voor nu bye, bye, Roon.
De interface van PiCorePlayer met de Material Skin is verder ook geen straf. Wie weet komt Qobuz ook nog eens met een uitgebreide AI-radio functie op de proppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK02WzF1FokB_U7NrnwrmSykojQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcMyUtYHaQIV2qykocCJrxZd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ericafterdark
Vandaag de knoop doorgehakt en een lifetime licentie gekocht.

Een dezer dagen komt mijn NUC binnen. Die kan dan mooi de server taken van mijn oude MacBook Pro overnemen.

Stapje voor stapje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
Leuk te zien @CR2032 hoe 'anders' de reacties daar zijn. Hoop dat je 'n oplossing vindt!

Bedacht me net nog iets... Herinner me 'een' distro op de Pi waarin je audio-mixer-settings vanaf de command line kon aanpassen om 't goed te doen. Een beetje zoals hier besproken. Wellicht kan je zo nog van "ALSA" afkomen? Da's de mixer van Linux. Als die zich met volume bezighoudt, kan daar nog iets zitten? I'm guessing ook een beetje ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
liosnel schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:24:
Leuk te zien @CR2032 hoe 'anders' de reacties daar zijn. Hoop dat je 'n oplossing vindt!

Bedacht me net nog iets... Herinner me 'een' distro op de Pi waarin je audio-mixer-settings vanaf de command line kon aanpassen om 't goed te doen. Een beetje zoals hier besproken. Wellicht kan je zo nog van "ALSA" afkomen? Da's de mixer van Linux. Als die zich met volume bezighoudt, kan daar nog iets zitten? I'm guessing ook een beetje ;-)
Alsa in linux uitschakelen is mij niet gelukt. Pulseaudio is het alternatief, maar daar ga je echt niet mee vooruit. De wasapi en asio drivers zijn er gewoon domweg niet voor linux. Roon via wine draaien gaat ook niet werken, omdat wine dan nog steeds gebruik maakt van de alsa driver.

Dat gezegd hebbende, aanleiding van al dit, is dat er groepen actief zijn die menen dat windows drivers beter klinken, anderen beweren weer het tegendeel, Zolang er grote streamer bouwers gewoon gebruik maken van alsa, kan dit niet heel erg slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Eiríkr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:45:
Vandaag de knoop doorgehakt en een lifetime licentie gekocht.

Een dezer dagen komt mijn NUC binnen. Die kan dan mooi de server taken van mijn oude MacBook Pro overnemen.

Stapje voor stapje!
Ik zag die prijsverhoging die er aan komt, en ik zit er ook over te denken. Vanaf januari wordt het wel redelijk aan de prijs zag ik. Wat ben je nu kwijt voor een lifetime als ik vragen mag?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
Helder en duidelijk @aljooge! Dan ben ik uitgespeeld in deze queeste, helaas... Mocht ik nog iets bekokstoven, meld ik me.

Even in 't kader van Roon-ervaringen:
Gistermiddag, avond en een klein stukje nacht met twee mede-audio-maatjes gelachen, gepilst en vooral muziek geluisterd. Heel veel apparatuur in de auto gooien om de hele avond spulletjes omwisselen en vergelijken en van elkaar te leren. Beide maatjes hadden niet eerder met Roon gespeeld, blijft toch wel gaaf om te zien hoe tof het werkt...
Nee, Yoshi is dat beest in je Nintendo. Zonder H! Nee, wél met A aan het eind. Ja, versta er geen fluit van, die muziek staat zo hard!
Alledrie een apparaat in handen om je verzoekjes in de playlist te gooien scheelt ontzettend veel telegraferen om die bizarre plaat "Bubbles" die je geluidsbeeld zo goed benchmarkt van de alom bekende artiest Yosi Horikawa afgespeeld te krijgen... :9

Er kwam heel 'modern' spul van Devialet voorbij, DIRAC Room Correction via een NAD streaming DAC, maar ook een passieve voorversterker en klasse A "First Watt" monoblokken. En dat ook allemaal door elkaar. Wat hebben we toch 'n leuke hobby! 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwvJEuhePU7k4MmXmdzAlUeQ3OQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6TluZuEPQpi1P5a7NXKFEddF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Spacecowboy schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:48:
[...]

Ik zag die prijsverhoging die er aan komt, en ik zit er ook over te denken. Vanaf januari wordt het wel redelijk aan de prijs zag ik. Wat ben je nu kwijt voor een lifetime als ik vragen mag?
Zoals in de TS staat, 699 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

aljooge schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:33:
[...]

Zoals in de TS staat, 699 euro.
Excuus, over het hoofd gezien. Ook nog steeds een aanzienlijk bedrag. Toch nog even goed over nadenken.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@aljooge @liosnel

Ik ben er inmiddels uit dat Roon het niet wordt. Vandaag de trial van Roon gestopt.
De geluidskwaliteit van Roon valt teveel tegen voor mij. Jammer maar helaas, ik vind de geluidskwaliteit belangrijker dan meer features.

Ik houd het bij PiCorePlayer en voor de music discoveries de AI radio /Autoplay functie van Qobuz.

Bedankt voor alle suggesties.

[ Voor 106% gewijzigd door CR2032 op 29-11-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

bartmaniac schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:19:
vandaag de trial voor 14 dagen gestart en 2 bestanden gedownload. Roon server windows 64 bit en Roon 64 bit. De flac muziekbestanden staan op een NAS.

Wel jammer dat roon niet automatisch zag dat er een NAS diskstation in het netwerk zag (bij andere software gaat dat wel). De muziekfolder toevoegen was geen groot probleem.

Maar.... op de android smartphone (galaxy S10) heb ik heel wat problemen om te verbinden met de core. Heel vaak (meer niet dan wel) blijft hij searching for roon OS Core geven. Vreemd genoeg krijg ik ook deze boodschap wanneer ik op de pc waar core op draait in roon instellingen naar setup ga en op configure roon os core klik. Hier bllijft hij maar zoeken tot je het zelf stopt. Vreemd dat hij de core niet vind

IK vermoed dat dit komt omdat de core draait op een windows pc die niet constant actief is. De pc gaat nooit uit maar wanneer deze na een tijdje niet gebruikt wordt gaat het beeldscherm op zwart en in vermoed dat dan de processen waaronder core server dan uitvallen of toch in een soort slaapstand gaan.

Wat ik me nu afvraag er bestaat de core Rock dat je op een intel nuc installeert. Deze is dan zonder scherm maar hoe zorg je ervoor dat deze altijd actief blijft, dus niet enkel de power on?
Mijn setup is redelijk hetzelfde, maar geen issues. Probeer het volgende eens:
- Zet de automatische slaapstand volledig uit
- Configureer het energieprogramma op high performance, en kies ook dat de pc performance gericht moet zijn op “background tasks”. Die laatste zit volgens mij bij de details van je energieprogramma. Indien niet moet het even nazoeken voor je.

Dit heeft bij mij alle issues t.a.v. het niet kunnen vinden van de core opgelost. Laat even weten of dit iets verbeterd.

Vandaag ook ARC fatsoenlijk aan de praat gekregen. Ontdekt dat er zelfs een basale Carplay ondersteuning is (onder “Now playing”). Overigens was het een VPN wat roet in het eten gooide qua Roon core bereikbaarheid.

En als laatste, omdat m’n Hifiberry matige Roon schermondersteuning heeft, gewoon maar een oudere W10 tablet gepakt om daar Roon op te zetten. Ideal als oversized afstandsbediening. Ook omdat ik soms gewoon lekker zonder telefoon muziek wil luisteren. :)

Al in al ben ik steeds meer tevreden met het product Roon. Jammer dat ik nu even de financiële ruimte niet heb om een life-subscription te kopen…
liosnel schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:57:
Helder en duidelijk @aljooge! Dan ben ik uitgespeeld in deze queeste, helaas... Mocht ik nog iets bekokstoven, meld ik me.

Even in 't kader van Roon-ervaringen:
Gistermiddag, avond en een klein stukje nacht met twee mede-audio-maatjes gelachen, gepilst en vooral muziek geluisterd. Heel veel apparatuur in de auto gooien om de hele avond spulletjes omwisselen en vergelijken en van elkaar te leren. Beide maatjes hadden niet eerder met Roon gespeeld, blijft toch wel gaaf om te zien hoe tof het werkt...

[...]

Alledrie een apparaat in handen om je verzoekjes in de playlist te gooien scheelt ontzettend veel telegraferen om die bizarre plaat "Bubbles" die je geluidsbeeld zo goed benchmarkt van de alom bekende artiest Yosi Horikawa afgespeeld te krijgen... :9

Er kwam heel 'modern' spul van Devialet voorbij, DIRAC Room Correction via een NAD streaming DAC, maar ook een passieve voorversterker en klasse A "First Watt" monoblokken. En dat ook allemaal door elkaar. Wat hebben we toch 'n leuke hobby! 8)7

[Afbeelding]
Geen Chesky? :P

Gein uiteraard. Mooi spul.

[ Voor 22% gewijzigd door Spacecowboy op 06-12-2022 23:03 ]

HENG HENG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:54

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Na 1,5 jaar gebruik gemaakt te hebben van Roon en Audirvana Studio uiteindelijk besloten om met Roon verder te gaan.

Recentelijk een lifetime abonnement afgesloten voordat de prijzen nog verder omhoog gaan.

Roon Core in de huiskamer draaiende op mijn 2017 MacBook Air. En deze voorziet ook de muziek aldaar.
Eigen muziek op een externe USB 3.0 2 tb harde schijf van Western Digital, en streamen via Qobuz Studio en Tidal HiFi Plus.

Mijn luister setup is mijn 2020 M1 MacBook Pro aangesloten op een iFi Zen DAC V2 en Presonus Eris E4.5 BT monitor speakers.

Draait als een speer. Ik heb Roon ARC ook draaiende, dus gebruik ik eigenlijk de Tidal en Qobuz apps niet meer onderweg op mijn iPhone. Maar doe nu alles met Roon ARC.

Mijn Roon Core (1,8 GHz i5 dual core CPU in mijn 2017 MacBook Air tezamen met 8 gb RAM en 256 gb SSD) doet stil zijn werk. En heeft geen moeite om mijn Harman Kardon Citation 1 speakers in stereo mode via Chromecast te laten spelen, en tegelijkertijd meerdere endpoints aan te sturen.

Ik doe niet aan upsampling of andere vormen van DSP.

Alleen rechtstreeks op mijn MacBook Pro via Audirvana Studio wil ik wel eens stoeien met DSD upsampling op de iFi. :) Mijn huidige abonnement met Audirvana loopt in juli af, en ga ik niet meer verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3fB2cZ2CcnNy6GOGHMkHLBmy.png

Blijft toch een van de tracks die in mijn persoonlijk top 10 staan. :)

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 21-12-2022 17:12 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Spacecowboy schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:13:
[...]

Excuus, over het hoofd gezien. Ook nog steeds een aanzienlijk bedrag. Toch nog even goed over nadenken.
Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt en ben ervoor gegaan. Het is inderdaad een investering maar ik maak steeds meer gebruik van alle opties die Roon biedt. En dagelijks speelt de software meerdere uren muziek, dus voor mij was de keuze uiteindelijk een logische.

Persoonlijk denk ik niet dat de prijzen in de toekomst weer omlaag gaan. Eerder nog verder omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door SandsOfArrakis op 21-12-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liosnel
Ben ook bang dat Roon duurder wordt... Helaas nu even geen ruimte in 't budget voor de eternal optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-09 15:58
Goedemiddag,
Ik gebruik roon en wil arc activeren, lukt niet ik krijg de melding dat roon geen veilige toegang tot de roon core kan krijgen.
Iemand een oplossing, ik gebruik de kpn modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
ericbes schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:02:
Goedemiddag,
Ik gebruik roon en wil arc activeren, lukt niet ik krijg de melding dat roon geen veilige toegang tot de roon core kan krijgen.
Poort geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:08
ericbes schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:02:
Goedemiddag,
Bij de ARC settings staat een test, en als het mis gaat een fout raport en een trouble shoot knop. Mischien kun je daar meer zien wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Dat wordt aangegeven, maar welke en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
canonball schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:18:
[...]

Bij de ARC settings staat een test, en als het mis gaat een fout raport en een trouble shoot knop. Mischien kun je daar meer zien wat er fout gaat.
Krijg wel een melding, maar snap niet hoe en wat…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

ericbes schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:12:
[...]

Krijg wel een melding, maar snap niet hoe en wat…..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/scCFlXUvDjKFzhs9g0xxpYGD.png

In Roon klik op Settings -> Roon ARC. Hier zie je welk IP adres je Core heeft en welk poort nummer hij gebruikt. In mijn geval 192.168.1.68 en 55000

Log nu in op je router. Het beste kan je UPnP uitschakelen, en daarna een port forwarding rule aan maken.
Die moet er vergelijkbaar als de mijne uit komen te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/XsAWMQnPHqykWPLPEA969PRb.png

In mijn geval heb ik twee routers. Mijn Ziggo modem zit hier nog tussen, mijn ASUS is waar alles op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
SandsOfArrakis schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]

In Roon klik op Settings -> Roon ARC. Hier zie je welk IP adres je Core heeft en welk poort nummer hij gebruikt. In mijn geval 192.168.1.68 en 55000

Log nu in op je router. Het beste kan je UPnP uitschakelen, en daarna een port forwarding rule aan maken.
Die moet er vergelijkbaar als de mijne uit komen te zien

[Afbeelding]

In mijn geval heb ik twee routers. Mijn Ziggo modem zit hier nog tussen, mijn ASUS is waar alles op aangesloten zit.
Twee routers achter elkaar kan wel oorzaak zijn van een eventueel probleem. Dat zal dan ook terugkomen in de foutmelding - mocht dat het geval zijn.

Ik neem aan dat je die van VodafoneZiggo in bridge hebt staan? Twee keer NAT zal Roon niet leuk vinden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Eiríkr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:51:
[...]

Twee routers achter elkaar kan wel oorzaak zijn van een eventueel probleem. Dat zal dan ook terugkomen in de foutmelding - mocht dat het geval zijn.

Ik neem aan dat je die van VodafoneZiggo in bridge hebt staan? Twee keer NAT zal Roon niet leuk vinden vermoed ik.
Nope. Mijn Ziggo router staat niet in bridge mode, want ik kreeg de melding dat die alleen maar remote in bridge gezet kon worden. Dus dat heb ik niet gedaan.

Wat ik gedaan heb is op beide routers UPnP uitgeschakeld en vervolgens in mijn Ziggo router een forwarding rule aangemaakt naar het IP adres van mijn ASUS router. En vervolgens in de ASUS router de al eerder genoemde rule aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/I1MSyTCKKUFSEa2aUeDhqvU0.png

Zo heb ik het in mijn Ziggo router ingesteld. En het werkt prima.
Ik had eerst al geprobeerd om het zwikkie op mijn Ziggo router aan te sluiten, alleen ik kwam er achter dat de Ziggo zijn wifi er soms willekeurig een paar seconden eruit gooit, waardoor steeds de verbindingen wegvallen. Mijn ASUS draait perfect.

Mijn Roon Core draait op mijn 2017 MacBook Air en maakt via wifi verbinding met de rest. Werkt verder als een speer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Eiríkr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:51:
[...]

Ik gebruik de kpn modem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericbes
Het is gelukt
Moest de upnp activeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim69
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-05-2023
Leuk!! Een ROON topic.

Gebruik Roon sinds drie jaar (gelijk de lifetime supscription genomen, toen voor €400 nog geloof ik). Ik heb ROON op een oude ITX-pc met een core I5 draaien. 2 SSD's, 1 windows 10 en 1 met mijn eigen muziek. Aangelsoten via USB, HDMI en netwerk op de versterker. Ik heb een Lyngdorf TDAI-33400 versterker en die slikt alle fomaten en is Roon Ready. Prachtig geluid vooral de Master kwaliteit via Tidal. Maar ook de geripte cd's in FLAC zijn van uitstekende kwaliteit. De versterker heeft zijn eigen mogelijkheid om de ruimte aan te passen (Roomperfect) dus de Roon variant gebuikt ik niet. Zelfde geld voor de filters in Roon. De Lyngdorf laat zich via de Ipad volledig instellen en laat zich via de USB aansluiting door Wasapi in W10 ook beheren. Soms teveel opties.

Ik ga dit topic zeker volgen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb bij Amazon US een Wiim Mini streamer besteld. Die komt als het goed is morgenavond binnen. Zal mij benieuwen. Krijgt mijn Harman Kardon hifi in de huiskamer ook eindelijk ondersteuning voor Bluetooth en Airplay. En binnenkort als het goed is wordt de Wiim ook Roon Ready.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wist niet dat er een Roon topic was joh!

Ik gebruik Roon nu half jaartje en bepaal gewoon maandelijks. Ik wissel nogal eens van ideeën en hobby's en vind dan 600 euro toch wel een aardig bedrag.

Roon Core draait op mijn Synology DS218+ (10 GB memory). Als het gaat om apparatuur gebruik ik Audioengine A2+ (met DSP) en de Beyerdynamic DT 700 PRO X. Deze zijn aangesloten op een iFi Audio ZEN One Signature en morgen komt de iFi Audio ZEN CAN Signature 6XX binnen.

Ben er over het algemeen erg tevreden over vooral sinds Roon Arc er is. Enige wat ik nog zou willen is DSP via roon arc.

• Faxe
Pim69 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:04:
Leuk!! Een ROON topic.

Gebruik Roon sinds drie jaar (gelijk de lifetime supscription genomen, toen voor €400 nog geloof ik). Ik heb ROON op een oude ITX-pc met een core I5 draaien. 2 SSD's, 1 windows 10 en 1 met mijn eigen muziek. Aangelsoten via USB, HDMI en netwerk op de versterker. Ik heb een Lyngdorf TDAI-33400 versterker en die slikt alle fomaten en is Roon Ready. Prachtig geluid vooral de Master kwaliteit via Tidal. Maar ook de geripte cd's in FLAC zijn van uitstekende kwaliteit. De versterker heeft zijn eigen mogelijkheid om de ruimte aan te passen (Roomperfect) dus de Roon variant gebuikt ik niet. Zelfde geld voor de filters in Roon. De Lyngdorf laat zich via de Ipad volledig instellen en laat zich via de USB aansluiting door Wasapi in W10 ook beheren. Soms teveel opties.

Ik ga dit topic zeker volgen!!
Inderdaad mooie versterker, heb er zelf ook 1 met lifetime roon subscription. Wat doe je qua beheer via de USB aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim69
Faxe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:33:
[...]

Inderdaad mooie versterker, heb er zelf ook 1 met lifetime roon subscription. Wat doe je qua beheer via de USB aansluiting?
Meestal laat ik windows bepalen (wasapi-mode). Dat geeft tot nu to het beste resultaat. Maar dat ligt ook aan de kwaliteit van het bestand. 24bit is niet altijd zaligmakend. Via de Lyngdorf kan ook maar daar moet ik me eigenlijk nog eens goed in verdiepen. Dat is er nog niet van gekomen. Roomperfect heb ik uitgeplozen en nu eigenlijk alleen maar genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

SandsOfArrakis schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:30:
Ik heb bij Amazon US een Wiim Mini streamer besteld. Die komt als het goed is morgenavond binnen. Zal mij benieuwen. Krijgt mijn Harman Kardon hifi in de huiskamer ook eindelijk ondersteuning voor Bluetooth en Airplay. En binnenkort als het goed is wordt de Wiim ook Roon Ready.
Amazon heeft flink aan de Red Bull gezeten, want vanochtend kwam de WiiM Mini al binnen.
Het apparaatje aangesloten en was binnen 5 minuten geïnstalleerd. Dingetje digitaal aangesloten op mijn hifi en gaan met die banaan.

Roon herkent hem als een AirPlay device en streamt er zonder problemen naartoe. Ik ben er erg tevreden mee. :)

Ik heb de WiiM voornamelijk gekocht zodat mijn oude Harman Kardon hifi in de huiskamer nu ook toegang tot Bluetooth en AirPlay 2 heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxe
Pim69 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:46:
[...]

Meestal laat ik windows bepalen (wasapi-mode). Dat geeft tot nu to het beste resultaat. Maar dat ligt ook aan de kwaliteit van het bestand. 24bit is niet altijd zaligmakend. Via de Lyngdorf kan ook maar daar moet ik me eigenlijk nog eens goed in verdiepen. Dat is er nog niet van gekomen. Roomperfect heb ik uitgeplozen en nu eigenlijk alleen maar genieten :)
Voor het beste resultaat met Roon kun je het beste de Lyngdorf gebruiken als endpoint. Je hoeft dan geen USB kabel te gebruiken tussen de Roonserver en de Lyngdorf. Je gebruikt de Lyngdorf nu alleen als dac als ik het goed begrijp. Dat kan ook, maar is niet ideaal.

In Roon via instellingen->Audio->Roon ready staat als het goed is de Lyngdorf. Kan zijn dat je hem nog moet activeren. Vervolgens in Roon rechts onderin de Lyngdorf selecteren en het is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim69
Faxe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:02:
[...]

Voor het beste resultaat met Roon kun je het beste de Lyngdorf gebruiken als endpoint. Je hoeft dan geen USB kabel te gebruiken tussen de Roonserver en de Lyngdorf. Je gebruikt de Lyngdorf nu alleen als dac als ik het goed begrijp. Dat kan ook, maar is niet ideaal.

In Roon via instellingen->Audio->Roon ready staat als het goed is de Lyngdorf. Kan zijn dat je hem nog moet activeren. Vervolgens in Roon rechts onderin de Lyngdorf selecteren en het is geregeld.
Klopt, de Roon ready optie heb ik in eerste instantie (en soms nog wel) gebruikt. loopt dan via het netwerk. Alleen sinds de ARC-update valt dit regelmatig weg en ben ik overgestapt op de USB-aansluiting omdat dan zonder haperen alles gewoon werkt. Ik ben wel bezig geweest met de controle van alle netwerkverbindingen (alles is bedraad) en ook overgestapt van Ziggo naar KPN vrij recent. Het lijkt nu iets beter, maar ik heb nog regelmatig dat de muziek gewoon stopt. Roon loopt wel door maar geen geluid meer. Nog geen tijd gehad om me hierin te verdiepen. Hopelijk de komende weken wat tijd vrij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Goedemiddag,
Het schijnt dat je met roon ook cd’s kan rippen,
Ik kan niet vinden hoe en wat.
Iemand hier die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
ericbes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:26:
Goedemiddag,
Schijnt met RoonOS te kunnen.

https://help.roonlabs.com...kb/articles/roon-os-cdrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Oh dat wist ik niet. Ik ben momenteel met dBpoweramp op mijn MacBook Pro bezig om mijn muziek CD collectie te rippen naar FLAC zonder enige compressie. Is een behoorlijke upgrade vergeleken met de 320 kbit AAC waarmee ik mijn CD's in het verleden geript heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
ericbes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:26:
Goedemiddag,
Heel makkelijk bij roon rock. Je koopt een externe cd speler met USB aansluiting. Je sluit hem aan op de pc, doet er een cd in en het rippen start automatisch.

Bij een ander besturingssysteem dan rock moet je zelf in een ander programma rippen en de bestanden in de juiste map kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
aljooge schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Heel makkelijk bij roon rock. Je koopt een externe cd speler met USB aansluiting. Je sluit hem aan op de pc, doet er een cd in en het rippen start automatisch.

Bij een ander besturingssysteem dan rock moet je zelf in een ander programma rippen en de bestanden in de juiste map kopiëren.
Als ik een cd in de laptop doe start de media player…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
ericbes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Klopt. Het kan alleen met Roon OS. Niet met Windows of macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Eiríkr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Klopt. Het kan alleen met Roon OS. Niet met Windows of macOS.
Wat is Roon os?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
ericbes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Je hebt daar dan Windows op en geen rock. In Windows zal je zelf moeten rippen.

De twee beste rippers zijn dBpoweramp en exact audio copy. Laatstgenoemde is gratis en kan ik erg aanbevelen.

https://www.exactaudiocopy.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
aljooge schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:22:
[...]

De twee beste rippers zijn dBpoweramp en exact audio copy. Laatstgenoemde is gratis en kan ik erg aanbevelen.

Ik heb wel rock (nuc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
In dat geval hoef je alleen een externe dvd/cd speler met USB aan te sluiten en het rippen gaat helemaal vanzelf.

Een tweede mogelijkheid is om op een andere computer met een ander programma de cd te rippen en dan kan je via het samba protocol de geripte muziekbestanden naar de nuc kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 19:14
Als ik het zo lees heb je een NUC met windows (of linux), niet met RoonOS., ie heeft namelijk geen mediaspeler. RoonOS is een uitgeklede linux waar alleen Roon Server/Bridge op draait. Zo wordt je NUC een Roon only device. De meest stabiele manier om Roon te draaien. Je kan je NUC dan alleen niet meer voor andere zaken inzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeL op 14-01-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Avond,

Ik heb zojuist met REW de roomcorrectie toegepast binnen Roon, voor mijn kantoor. Volgende stap is om dat ook voor de woonkamer te doen.

Ik zit even met de volgende vraag: De roll off naar de sub staat benede standaard op 80hz (ook in stereo modus). Hoe dien ik hier de meting en de correctie toe te passen?
- Meting doen en sub in stereomodus gewoon helemaal weglaten (lijkt mij de beste optie) en dan met target "Full range" speaker
- Meting doen met sub actief, met dan target "Bass limited speaker", en dan een aparte meting voor de sub, maar heeft dat zin, en is dat mogelijk in Roon?
- Meting doen met de sub actief, maar dan target "Full range speaker"

Ik kan natuurlijk alles gewoon even proberen, maar ik weet niet of er mensen zijn die dit al uitgeprobeerd hebben. Alvast bedankt!

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
MikeL schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:53:
[...]

Als ik het zo lees heb je een NUC met windows (of linux), niet met RoonOS., ie heeft namelijk geen mediaspeler. RoonOS is een uitgeklede linux waar alleen Roon Server/Bridge op draait. Zo wordt je NUC een Roon only device. De meest stabiele manier om Roon te draaien. Je kan je NUC dan alleen niet meer voor andere zaken inzetten.
Nuc is alleen voor Roon (opslag)
Kan ik nu wel rippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

ericbes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Nuc is alleen voor Roon (opslag)
Kan ik nu wel rippen?
Welk OS heb je op die NUC staan? Als het windows is, nee. Daar heb je een aparte applicatie voor nodig. Als het Roon rock os wel.

Kijk anders even hier: https://help.roonlabs.com...imized_Core_Kit_ROCK_then

Denk dat daar veel antwoorden op je vragen staan.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Spacecowboy schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Welk OS heb je op die NUC staan? Als het windows is, nee. Daar heb je een aparte applicatie voor nodig. Als het Roon rock os wel.

Kijk anders even hier: https://help.roonlabs.com...imized_Core_Kit_ROCK_then

Denk dat daar veel antwoorden op je vragen staan.
Volgens mij windows, ga morgen even kijken, ben nu niet thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

aljooge schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Now that looks old school :)

Alhoewel dBpoweramp ook wel een facelift kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xgbZAhoiUMO4fczNysgZfWj4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
ericbes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Volgens mij windows, ga morgen even kijken, ben nu niet thuis
Tis idd windows…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Als je een dedicated roon server van je nuc wil maken, kan je heel makkelijk Roon Rock installeren op je nuc. Heeft als voordeel dat je die dan alleen maar met de knop hoeft te bedienen en je geen last van opstartvertragingen hebt vanwege Windows updates. Bovendien is het rippen van cd's dan eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-09 16:41
Ik ga starten met Roon, nu de 14 dgn proef en draaiend op een MacBook. Dit werkt , maar is niet ideaal.

Dus een roon rock server, helaas is mijn Asutor nas met 2 gb ram te licht.

Een roon server, de Intel nucs zouden luidruchtig zijn volgens internet bronnen. Geen ervaring, maar als er ‘s nachts wat staat te zoemen is niet de bedoeling .

Een Akasa tuning kast zou de oplossing zijn. Maar ik kan door bomen het bos niet meer als het gaat om de moederbords die in de akasa moeten.

Moet ik eerst een nuc kopen en daar het board uithalen om in de akasa te zetten?

Wie kan me op weg helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:09
berry76 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:46:
Ik ga starten met Roon, nu de 14 dgn proef en draaiend op een MacBook. Dit werkt , maar is niet ideaal.

Dus een roon rock server, helaas is mijn Asutor nas met 2 gb ram te licht.

Een roon server, de Intel nucs zouden luidruchtig zijn volgens internet bronnen. Geen ervaring, maar als er ‘s nachts wat staat te zoemen is niet de bedoeling .

Een Akasa tuning kast zou de oplossing zijn. Maar ik kan door bomen het bos niet meer als het gaat om de moederbords die in de akasa moeten.

Moet ik eerst een nuc kopen en daar het board uithalen om in de akasa te zetten?

Wie kan me op weg helpen
Eerst NUC kopen en dan bijpassende Akasa case kopen inderdaad (bijbehorend bij het type/generatie NUC wat je koopt dus) en de inhoud van de NUC behuizing overzetten naar de Akasa.
Maar is niet echt gerelateerd aan Roon verder, op andere plekken op het forum ga je meer succes hebben met je vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 19:14
berry76 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:46:
Waar ga je de NUC neerzetten? In je slaapkamer is misschien niet het beste plan, maar in mijn ervaring maakt die NUC echt niet zoveel geluid hoor (nuc 7i5). Her hangt er natuurlijk ook vanaf hoe zwaar je hem gaat belasten. Als je allerlei filters laat draaien wordt de CPU wel belast, maar als je daar weinig gebruik van maakt is ie fluisterstil. Je kan natuurlijk altijd een NUC scoren op marktplaats en later een fanless behuizing kopen als je daar behoefte aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berry76
Dan ga ik eens kijken naar een nuc , bedank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
De nuc draait, staat in het stereomeubel. Laat op de avond met rustige muziek, dan hoor ik de fan van de nuc duidelijk. Daar ga ik nog wat aan doen.

Voor de rest werkt het super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

berry76 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:54:
De nuc draait, staat in het stereomeubel. Laat op de avond met rustige muziek, dan hoor ik de fan van de nuc duidelijk. Daar ga ik nog wat aan doen.

Voor de rest werkt het super
Mijn Roon Core draait op mijn 2014 MacMini. 2,6 GHz i5 dual core, 8 gb RAM. RoonServer draait hier onder Linux Mint 21.2.

Het systeem is snel en muisstil. Ik heb nog geen een keer de fan gehoord. De Mini staat op mijn audio meubel geparkeerd. En past precies onder mijn 55 inch TV.

Ik gebruik dan wel geen DSP of filters. Maar meerdere endpoints tegelijk aansturen is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
SandsOfArrakis schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:47:
[...]

Mijn Roon Core draait op mijn 2014 MacMini. 2,6 GHz i5 dual core, 8 gb RAM. RoonServer draait hier onder Linux Mint 21.2.

Het systeem is snel en muisstil. Ik heb nog geen een keer de fan gehoord. De Mini staat op mijn audio meubel geparkeerd. En past precies onder mijn 55 inch TV.

Ik gebruik dan wel geen DSP of filters. Maar meerdere endpoints tegelijk aansturen is geen enkel probleem.
Wat doet de Mac Mini als verbruik op een dag? Want 24/7 een ouder apparaat lijkt mij aardig aantikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Aramiss schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Wat doet de Mac Mini als verbruik op een dag? Want 24/7 een ouder apparaat lijkt mij aardig aantikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ksH2LIwXsAnDMQxO1SSOHPaX.png

Volgens Apple 6 Watt idle en 85 Watt full load.

Valt best wel mee. Zal hier wel iets hoger zijn omdat het OS op een externe USB SSD draait, maar dan nog. Mijn muziek collectie staat op de interne harde schijf.

Full load draait hij toch niet. Doorgaans maximaal 2 end points tegelijk. Vergeleken met meer recente Mini's valt het verschil reuze mee.

[ Voor 30% gewijzigd door SandsOfArrakis op 31-07-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
Eindelijk ben ik er aan toegekomen om ARC te gaan proberen. Provider XS4all (KPN), router een FtitzBox 7590.

Heeft iemand eenzelfde combinatie want ik krijg het niet aan de praat. Bestanden staan op een Qnap NAS. De poort open zetten kan via de ARC app (Windows) of handmatig op de FritzBox. Beide heb ik geprobeerd maar ondanks dat de router aangeeft dat de poort open staat geeft de app een foutmelding. Heb al heel veel op allerlei manieren uitgeprobeerd maar geen succes.
Ik heb ook op het Roon forum gekeken maar daar kom ik ook niet verder. Ook KPN eens gebeld maar krijg iemand aan de telefoon die alleen maar een handleiding aan het doornemen is, dan een collega moet gaan vragen. Zit je 45 min. in de wacht en wordt de verbinding verbroken... hier word ik echt zo moe van.

Heeft iemand een Fritzbox waarmee het gelukt is?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

wfveennl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:11:
Eindelijk ben ik er aan toegekomen om ARC te gaan proberen. Provider XS4all (KPN), router een FtitzBox 7590.

Heeft iemand eenzelfde combinatie want ik krijg het niet aan de praat. Bestanden staan op een Qnap NAS. De poort open zetten kan via de ARC app (Windows) of handmatig op de FritzBox. Beide heb ik geprobeerd maar ondanks dat de router aangeeft dat de poort open staat geeft de app een foutmelding. Heb al heel veel op allerlei manieren uitgeprobeerd maar geen succes.
Ik heb ook op het Roon forum gekeken maar daar kom ik ook niet verder. Ook KPN eens gebeld maar krijg iemand aan de telefoon die alleen maar een handleiding aan het doornemen is, dan een collega moet gaan vragen. Zit je 45 min. in de wacht en wordt de verbinding verbroken... hier word ik echt zo moe van.

Ik heb geen KPN of Fritzbox. Ik heb zelf een Ziggo Mediabox + mijn eigen ASUS router.

Roon geeft hier bij de gebruikte IP adres en poort nummer aan.

Deze heb ik zo in mijn ASUS router ingevoerd. Zo iets vergelijkbaars zou bij jou ook moeten werken.

In mijn geval moest ik bij mijn Ziggo box nog een extra forwarding rule aanmaken met als IP adres het adres dat mijn ASUS router krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
wfveennl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:11:

Ik heb glasvezel van xs4all en een fritzbox 7390. Roon ARC werkt hier gewoon. Bij internet -> permit access -> de juiste poort sharen en het werkt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
SandsOfArrakis schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Ik heb geen KPN of Fritzbox. Ik heb zelf een Ziggo Mediabox + mijn eigen ASUS router.

Roon geeft hier bij de gebruikte IP adres en poort nummer aan.

Deze heb ik zo in mijn ASUS router ingevoerd. Zo iets vergelijkbaars zou bij jou ook moeten werken.

In mijn geval moest ik bij mijn Ziggo box nog een extra forwarding rule aanmaken met als IP adres het adres dat mijn ASUS router krijgt.
Het IP adres wat je moet gebruiken is van het apparaat waarop de Roon server geïnstalleerd is en de poort mag je zelf kiezen. De Fritzbox geeft trouwens aan dat de poort open staat maar het werkt niet, helaas.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

wfveennl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Het IP adres wat je moet gebruiken is van het apparaat waarop de Roon server geïnstalleerd is en de poort mag je zelf kiezen. De Fritzbox geeft trouwens aan dat de poort open staat maar het werkt niet, helaas.
Dat weet ik :)

Je geeft aan dat je Windows gebruikt. Misschien een instelling in de Windows firewall die dwars ligt?

Bekijk ook Faxe's antwoord eens. Bij hem werkt het wel.
Faxe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:51:
[...]
Ik heb glasvezel van xs4all en een fritzbox 7390. Roon ARC werkt hier gewoon. Bij internet -> permit access -> de juiste poort sharen en het werkt hier.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste