Roon ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1
Acties:

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
1. Wat is Roon?

Roon is een audiostreamings softwarepakket die audio streamt van je router naar een streamer. Het is geen streamingsdienst, het is een hulpmiddel om de streamingsdiensten Qobuz en Tidal aan te sturen. Op een computer staat Roon geïnstalleerd (de zogenaamde Roon Core), deze stuurt het signaal door naar een of meerdere streamers (endpoints). Bediening van je audio kan met de computer, eleganter is het om dit te doen met een smartphone of tablet. In feite geef je met je smartphone of tablet de opdracht aan de Roon Core om een audiosignaal van Tidal of Qobuz door te sturen naar je streamer.

2. Waarom Roon?

- multiroom
Je kan er ook mee streamen naar andere locaties in het huis. Er zijn veel merken van streamers en losse dacs, die werken in het landschap van Roon, de zogenaamde Roon endpoints
Met die verschillende streamers kan je in huis een mooi multiroom audio netwerk bouwen.

- Afspelen van eigen muziekbestanden
Hoewel de muziekbibliotheken van Tidal en Qobuz best groot zijn, kan Je kan ook je eigen cd's implementeren in Roon, door ze naar een harde schijfte rippen. Deze bestanden kan je die ook aansturen met je smartphone of tablet en kan je ze zelfs invoegen in een playlist.
Ook kan je bij externe partijen muziekbestanden kopen en opslaan op je harde schijf. Als laatste is zelfs een externe NAS een mogelijkheid om je muziekbestanden op te slaan. Wel zo veilig een harde schijf gaat een keertje stuk en dan kan een NAS uitkomst bieden.

-. Afspelen van radiostations
De links van radiostations zit in het programma en je kan vanuit hier wereldwijde radiostations vinden en afspelen.

- Aanpassing van het audiosignaal
Roon heeft van zichzelf een paar filters aan boord. Zo kan je er ook mee equalizen en bijvoorbeeld iets meer bas toevoegen.
Ook is er de mogelijkheid om het audiosignaal te oversamplen voordat het naar de dac gaat. Je kan de Flac bestanden ophogen met bijvoorbeeld een factor 4. Er is zelfs de mogelijkheid om Roon te laten samenwerken met HQPlayer. Die heeft nog veel meer mogelijkheden: bijvoorbeeld door een low res PCM signaal om te zetten naar een Hi res DSD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFNIYsaugakxt-3UPmnLs9qQFqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nyg3ntqMqsTyYeNH6B3ZgIJk.jpg?f=user_large

- Een uitstekende vormgeving

Wat je op je smartphone of tablet te zien krijgt is qua vormgeving zeer fraai uitgevoerd, het geeft uitgebreide achtergronden van de artiest, het album en van veel tracks lopen de songteksten met de muziek mee.
Ook geeft het eigen muzieksuggesties, die afwijken van die van Qobuz of Tidal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl6jYUJt3m8u1U3ZQuIjX7SWvtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qwSQXcpTwVdrh1N6vWdAvgjP.jpg?f=user_large

3. Wat is er nodig om Roon te gebruiken?

- Een computer, waarop de Roon Core geprogrammeerd staat

Dit kan elke pc zijn draaiend op zowel Windows, MacOS of Linux. Aangezien deze pc's vaak permanent aan staan, veel stroom gebruiken en wat lawaaiig zijn, zijn er wat chiquere oplossingen.
Zo heeft Roon zelf de Nucleus te koop. Dit is een snelle computer die fanless is, met een prijskaartje van 1599 euro. Veel goedkoper is het om een eigen computertje te gebruiken: een Intel NUC (vanaf i3 generatie 5) is hier uitermate geschikt voor, voor een fractie van die prijs. Overigens op die Nuc kan ook een eigen ontwikkelde besturing worden gedownload en geïnstalleerd: Roon Rock. Dit is een kale linux versie die maar 1 ding doet: Roon Core zijn.

- Subscripties

Om Roon te kunnen spelen zijn als basis 2 subscripties nodig:
- Een Roon subscriptie: dit kost 119 dollar per jaar of 699 dollar voor een levenslange subscriptie
- Een Tidal of Qobuz subscriptie (alleen die 2 werken, dus geen Spotify of iets anders)

Overwogen kan worden om HQPlayer aan te schaffen, maar let op: HQPlayer kan niet op de Nucleus of Rock worden geïnstalleerd.

- Een of meerdere Roon Ready Endpoints

Een lijstje van merken die Roon Ready streamers in hun assortiment hebben, vind je hier:

https://roonlabs.com/partners

In principe kan je dus alleen deze streamers gebruiken, andere merken zullen niet werken en binnen de fabrikanten soms alleen bepaalde types, kijk goed naar de specificaties of net dat ene streamertje ook Roon Ready is.
Voor de handige Tweaker: je kan zelf ook een streamer bouwen: een raspberry pi is hiervoor uitermate geschikt

- de rest van je audioset: bijvoorbeeld een versterker met passieve speakers

- optioneel een NAS.

4. Tot slot

Om Roon te kunnen spelen zijn best veel investeringen nodig, Voor die prijs krijg je heel veel functionaliteit en mogelijkheden. Er zijn veel alternatieven op de markt, allemaal hebben ze hun voors en tegens, er is geen andere platform die zoveel functies aan boord heeft, met zo'n fraaie uitstraling als Roon.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:48
Hey wat leuk, een Roon topic! Ik maak er met veel plezier gebruik van sinds december 2020. Ik begon met de demo en toen snel een jaarlicentie aangeschaft. Roon vinkt mijn wensenlijst volledig af.

De Roon server draait op mijn server. Veel CD's heb ik geript en op een muziek SSD gezet. Alles wat ontbreekt vul ik aan met Tidal.

Dit zijn de endpoints:
Cambridge Audio CXA80 (Google Chromecast Audio) (woonkamer)
Tivolio Audio MODEL ONE (Google Chromecast Audio) (keuken)
Sony TA-D505 (Google Chromecast Audio) (bijkeuken)
Sonos One (slaapkamer)
Marantz PM5005 met USB DAC (kantoor)
Apple iPad Air 4 met AudioQuest DragonFly Cobalt en Meze 99 Classics (mobiel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fwlhX5BGCFDw_NAyaa0Ip6d-IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBpSOa6T7ngdVQi9JYIYvPvO.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, op meerdere plekken luisteren, daar is Roon heel geschikt voor. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Haas op 01-02-2021 12:23 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
aljooge schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Dit kan niet, Yamaha is geen Roon partner en Roon heeft geen airplay maar werkt op een eigen protocol: RAAT
De Yamaha staat er wel tussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUJfxKrBDc36l9KwkpFtLm5usF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGXuq1k6fx9gS4E690KMN1cC.jpg?f=fotoalbum_large

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-11 11:23
Yowzawood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:48:
Ik snap je vreaag niet.... je hebt altijd toegang tot de core nodig om iets te kunnen doen. De core speelt alles af, zowel je eigen albums als de koppeling naar een streaming dienst.

De app op je telefoon/tablet/pc is een veredelde afstandsbediening.
Wat ik bedoel is dat roon volledig werkt op 1 ding na. In Settings - Setup werkt de knop Configure roon os core niet. Er opent dit venster en verder gaat het niet (alsof hij de core niet vindt, zelfs wanneer ik dit doe vanop de pc waar roon core geinstalleerd is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL9nSgVrtGPE5Lc1Q4eP1u_NFm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1MF6T4G2iJdulrCajfH2srd.png?f=fotoalbum_large

• Haas
Vanavond heb ik Roon Rock op een Intel NUC geïnstalleerd en daarop mijn Cambridge Audio CXA80 met USB kabel aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IYVhqaSceIwSqMCyGi7NNmY2Rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k63zjFr8h6UWe3ZfBBQfCRFE.png?f=fotoalbum_large

Ik had gehoopt dat ik nu boven de Toslink 24/96 specificaties uit zou komen omdat ik nu de USB kabel gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcp_lA1AzCJ98oRV9u7wUuBo7ZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UXFQtCJkEHSImVGQ6ZaiZF8S.png?f=fotoalbum_large

Helaas kan ik nog niet 24/192 selecteren. Dit kan de Cambridge normaal gesproken wel met USB Audio Class 2 drivers voor Windows/Mac.

Roon Rock is gebaseerd op Linux. Klopt het dan dat deze drivers ontbreken? Of moet ik het ergens anders in zoeken?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Haas
aljooge schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:13:
[...]

Als je je op het speakertje klikt rechts onderin. Dan op DSP drukt, Dan Sample Rate Conversion enablen en dan daar aangeeft dat 192 kHz afgespeeld moet worden op 192 kHz. Kan dit?

Als dit niet kan, is er technisch een belemmering, weet te weinig van de Cambridge audio wat de maximale audio resolutie is.

Waar het in ieder geval niet aan ligt, met Roon Rock op je nuc. Deze opstelling kan hele hoge resoluties draaien, Ter info ik draai op de laagst mogelijke nuc, de 5i3 nu roon rock die oversamplet naar 176.4/192 kHz, maar hij kan zelfs zonder problemen worden opgehoogd naar 768 kHz. Ook heb je gelijk dat USB die hoge bitrates aan moet kunnen, bijna dan, vanaf USB 2.0, maar dat hebben Nucs, de externe USB poorten zijn USB 3 en die worden bij het beluisteren gemaxt op USB 2. Wat me ook nog kan voorstellen is dat je er een oude USB 1 kabel tussen hebt hangen.

De 2 meest waarschijnlijke mogelijkheden, een instelling staat niet goed, moet je naar die DSP gaan en de sample rate conversion aanpassen, Of op de een of andere manier kan je Cambridge audio die conversie niet.
Bedankt voor de tips. Vanmorgen heb ik alvast de DSP instellingen gecontroleerd en een andere USB kabel gebruikt waarop class2 staat gedrukt. Nog geen verbetering, vanavond maar weer verder zoeken. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0YR602NAaSrYBaFGBbcyn8R_h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyYkjjfYAms5SlcuATwGg04W.jpg?f=fotoalbum_large

• Haas
Helaas met de Cambridge lukt het mij niet. Ik ben inmiddels wel tot een andere leuke oplossing gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei-GH_X8VN0cDHHDxC9lke-5DHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GHkEFU9IHYc5pkTTi2UzASfo.png?f=fotoalbum_large

Met de Dragonfly aan de Roon Rock klinkt het fantastisch, net als op de Meze 99 Classics. Ik hou het voorlopig lekker zo maar kijk wel al met een schuin oog naar de zojuist aangekondigde iFi Zen DAC V2. ;)

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:01

bomberboy

BOEM!

Ha, leuk topic dit. Had het nog niet eerder gezien. Wij gebruiken Roon hier nu naar grote tevredenheid ongeveer 2 jaar. Toen ook de lifetime licentie gekocht en de core draait vrolijk op een QNAP nas. Deze was er toch al en er is een app beschikbaar voor de x86 modellen (TVS882BR variant in dit geval met blu-ray drive erin die opgezet is als automated ripping station. cd, dvd, bluray er in en die wordt automatisch geript)

Toen we verhuisden naar onze nieuwe woning hadden we in alle kamers ingebouwde speakers voorzien en wilde ik een oplossing voor multi-room audio. En dus met sync over verschillende kamers heen, ook buiten in het overdekte terras enz. We zijn wat enthousiast geweest met speakers voorzien overal en ik kwam uit op 14 stereo zones (14x2 speakers dus, eigenlijk 12, op het toilet is er maar 1 speaker voorzien :) )
Alle audio kabels heb ik laten toekomen op 1 plek in het huis waar ook een rackje hangt en mijn NAS, switch enz ook staat.

Na wat beginnen kijken naar de opties voor versterkers en multi-room audio oplossingen die bij voorkeur ook nog eens via een app konden aangestuurd worden en/of met een domotica systeem gekoppeld konden worden ben ik bij Roon uitgekomen als software oplossing.

Voor de hardware ben ik een wat atypische weg opgegaan en mijn endpoints zijn raspberry pi's met een Hifiberry hat erop. Dit alles in een rackmounted case gegooid met bijhorende voeding, 2 kleine switches er in en gewoon gaan. Dat ziet er dan uiteindelijk zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtxswDYHiFEKuqshHnGV_K0jzoA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSHR1sA6tyjkywlcNRDxfRgc.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i1LrFxUCoaBhzzIv6TzBwoxIIk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGuBTf8hZlfN5unM9iTVGuf7.jpg?f=fotoalbum_medium

En ik moet zeggen, dat werkt allemaal verbazend goed en stabiel. En, niet onbelangrijk, de WAF is enorm hoog. Alles makkelijk aan te sturen via een app op de telefoon, een ipad die aan de muur hangt, vanop laptop en heel eenvoudig iets selecteren uit eigen audio/cd collectie of gewoon internetradio. Geen tidal of qobuz of andere abonnementen hier.

Ik ben er zeker van dat de audiofielen in dit topic wel wat bedenkingen zouden hebben bij deze setup, maar het gebruiksgemak is zeer hoog. En het was een zeer leuk hobby projectje om op te zetten. Sindsdien werkt het heel stabiel. Af en toe krijg je in de app de melding dat er een update is, dan duw je gewoon op de update knop en 3min later zit je weer naar muziek te luisteren.

En dit alles voor een fractie van de kost van "traditionele" audio apparatuur die vaak minder gebruiksvriendelijk zou zijn. Wil mijn vrouw tijdens het poetsen nu door het hele huis de muziek volop aan (en gesynchroniseerd!), dan is dat paar "klikjes" in de app alles tot een zone groeperen en het is klaar.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 18:52

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Okay, vandaag de Hifiberry DAC’s geinstalleerd. Even wat werk maar absoluut de moeite waard. Zelfs voor een relatief goedkope DAC.

In mijn optiek is het “now playing” van Hifiberry wat karig tov wat Roon standaard biedt, maar omdat Samsung Tizen geen ondersteuning biedt voor Roon display is dit 2nd best.

Waar ik wel absoluut verguld mee ben is het geluid en het bedieningsgemak. Toch mooi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwZRBQyzkd5r9HI_gsLmmrYmkuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FWyI5YfPtf6MJ4AqUWTxNtCo.jpg?f=user_large

Volgende stap in dit verhaal is voor mij Room correction. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

[ Voor 19% gewijzigd door Spacecowboy op 05-11-2022 02:38 ]

HENG HENG

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Inmiddels de 14 dagen trial van Roon genomen. Met de aangekondigde prijsverhoging is het een goed moment om te bepalen of een life time abonnement het allemaal waard is.

Roon Core draait op de mac mini i7 met als end points Raspberry Pi met HifiBerry Digi+ kaartje op moodeaudio en een Chromecast Audio. Alles werkte direct.

Ik had gelezen dat het scrollen zou kunnen haperen op een iPad Pro op 120Hz. Maar toen de background audio analyse van de lokale bestanden was afgerond liep het allemaal wel vloeiend. Dit vreet met 12 cores blijkbaar teveel performance voor de Core.

Nadeel is dat om een onduidelijke reden je de Raspberry Pi en de Chromecast Audio niet als groep kunt aanmaken.

Het ontdekken van nieuwe muziek met Roon en Qobuz werkt in ieder geval prima.
Nog nooit gehoord van Bananenräuber van Kalaberese, maar dit klinkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtYBWtlEHO_FMAyrZLbh-2kv3u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7610nEMI3hDi8a0nXdJKDHOv.jpg?f=fotoalbum_large

• CR2032
  • Niet online
liosnel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:25:
Kan zijn dat je deze niet kunt koppelen tot een zone omdat één van beiden niet van het RAAT-protocol (hier Roon Advanced Audio Transport) gebruik kan maken... Om dezelfde reden werken Airplay devices ook vaak niet samen met RAAT-devices.
Thnx, dit is het! Ik las nu ook op de site van Darko Audio dat de Chromecast Audio wel een Roon end point is / Roon capable maar maar niet Roon Ready met RAAT. Dat is jammer want uit de omschrijving op Roon site leest het alsof er geen enkel verschil is, ook niet met zones configureren.
Chromecast is fully supported by Roon! Chromecast can be setup just the same as any other zone within Roon.
https://help.roonlabs.com...romecast#Basics_and_Setup
Het is nog wat gepuzzel om alles goed in te stellen in Roon.
Ik had eerst als endpoint Moode audio player op de Raspberry Pi gezet en handmatig Roon Bridge geinstalleerd. Daar bleef in Roon de HifiBerry Digi+ met steeds de ALSA mixer er tussen staan met voor mij onduidelijke DSP Playback strategy settings: Convert to PCM tot Initial dCS.
Terwijl ik alleen digital pass through zocht, geen extra DSP rekenwerk.

Nu heb ik Moode audio OS vervangen door HifiBerryOS en heb nu direct Digital Output staan. Zonder ALSA en zonder die DSP playback settings meer. HifiBerryOS heeft standaard al Roon ingebouwd, dat maakt misschien het verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV8I3ShZNNzTavC2o7EwdB4e-7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/djNVpB4CnyYD5I99b5KJNRqo.png?f=fotoalbum_large

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-10 17:17
Dat zou wel eens goed kunnen... Het kan ook zijn dat deze setting er nog mee te maken heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-ePJmYrE3SvpuuhHMSoXvfT9Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tw3HQoGDN5wk4740xd090HFX.png?f=fotoalbum_large
(checkout my 1337 paint skillzzz)

Als de endpoint niet helemaal ondersteund is, is zelfs het volume een bewerking van het signaal die misschien problemen geeft... Heb helaas geen Chromecast om te testen..!!

Wat ik doe als ik m'n Airplay devices wil syncen voor multiroom, is de Airplay-ingang van m'n NAD C658 DAC die ik in m'n grote set heb gebruiken. Deze heeft twee modes waar Roon mee kan werken, Roon Ready & Airplay. Als ik die via Airplay aanstuur, kan ik m'n Apple TV en Pod dinges wél koppelen aan de grote set.

Wie weet heeft je RPI met de software ook een Chromecast-endpoint kiezen voor multiroom-situaties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U27jsSPXsEs2ArshCnIazJ9kT20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFOQFfqXirrlMsGWySSMD7LE.png?f=fotoalbum_large

• CR2032
  • Niet online
@liosnel De Chromecast Audio blijkt jammer genoeg niet Roon Ready te zijn, het is een eigen code van Google zelf zonder RAAT. Geen multiroom is daarom mogelijk met de CCA en RAAS.
https://darko.audio/2018/...o-is-now-a-roon-endpoint/

De geluidskwaliteit van Roon valt mij nog tegen. Met PiCorePlayer alleen op de Raspberry Pi is het geluid meer ruimtelijk en heeft wat meer dynamiek. Roon speelt vlakker en meer centraal en gefilterd. Volume settings staan op fixed en de DSD Playback strategy op default DSD over PCM of Convert to PCM.

Ik heb Roon Bridge onder Moode, Hifiberry en Raspberry OS geprobeerd. En ook met Ropieee direct naar de DAC via USB, PiCorePlayer zonder LMS met Roon Squeezebox support ingeschakeld. Dit maakt allemaal weinig verschil.

Het lijkt erop dat Roon altijd de stream wat loopt aan te passen, terwijl deze al bitperfect lossless. Ik zag een aantal soortgelijke berichten in de Roon community hierover ook staan.

De mogelijkheden van Roon om andere muziek te ontdekken zijn verder geweldig net als de user interface. Nu het geluid nog. Ik ga maar eens een support vraag bij Roon indienen nu ik nog in de trial zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be51mBOZM6Fmk8b6G1dPJRMhYqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tTMUqnxJseUv8UK5H40vVUn6.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 24-11-2022 23:09 ]

• liosnel
Hmmm.......
Ik ga er eventjes induiken. Ben zo blij met Roon en kan me niet herkennen in je bevindingen, dus zal me als 'n echte fanboy eens inzetten ter Meerdere Eer en Glorie voor 'Mijn Ronnie'!

Heb je 't stukje gezien over "Exclusive Mode"? Dat maakte voor mij een verschil als ik via m'n telefoon en toen een Chord Mojo luisterde op op hoofdtelefoon. Geen idee hoe dat bij 'n Cutest is

Heb je de USB-connectie gemaakt met de USB-poort van de Raspberry? Bij de oudere generaties meen ik me te herinneren dat de USB-bus werd gedeeld met Ethernet en voor audiogebruik door de community daarom ongeschikt geacht. Dat mag met de DigiPro natuurlijk geen issue zijn. Gebruik je daar de optische of de coaxiale verbinding? Heb wel eens gelezen dat optisch een verschil zou kunnen maken door de galvanische isolatie (geen aarde-verbinding) tussen de Pi en je DAC. Ook in deze thread op Roon's community wordt daarover gesproken. Vind ook info op datzelfde forum over issues met Chord's Cutest & Linux, qua drivers. Maar ook dat is irrelevant als je via TOSLINK of Coax speelt.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat 't te maken heeft met Exclusive Mode en dat je daarmee ALSA (de mixer van het OS) buitensluit en de Cutest gaat aansturen zoals in dit screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMmL_vSPk8PJ7q6UQYNIgBAGTlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GMPXbER1kxtyICfqJPcW3er0.png?f=user_large

Zou je willen checken of dit verschil maakt??

PS: Verder zóu het nog kunnen zijn dat de voeding van je Pi een bottleneck is, al verwacht ik dat het een setting is vanwege je succes in de andere services. Heb ooit een nood-accu uit een alarmsysteem aan m'n Pi geknutseld via de input van een HAT, dat gaf een héél grote stap in SQ. Een cheape powerbank bleek even succesvol overigens }:O . Alsof het veel stiller werd tussen de muziek door. De gemiddelde 5V USB-voeding geeft geen mooie schone stroom. Je zou de powerbank die misschien nog ergens in de la ligt eens kunnen proberen :9

[ Voor 13% gewijzigd door liosnel op 25-11-2022 21:39 . Reden: PS toegevoegd ]

• CR2032
  • Niet online
liosnel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:34:
Hmmm.......
Ik ga er eventjes induiken. Ben zo blij met Roon en kan me niet herkennen in je bevindingen, dus zal me als 'n echte fanboy eens inzetten ter Meerdere Eer en Glorie voor 'Mijn Ronnie'!

Heb je 't stukje gezien over "Exclusive Mode"? Dat maakte voor mij een verschil als ik via m'n telefoon en toen een Chord Mojo luisterde op op hoofdtelefoon. Geen idee hoe dat bij 'n Cutest is

Heb je de USB-connectie gemaakt met de USB-poort van de Raspberry? Bij de oudere generaties meen ik me te herinneren dat de USB-bus werd gedeeld met Ethernet en voor audiogebruik door de community daarom ongeschikt geacht. Dat mag met de DigiPro natuurlijk geen issue zijn. Gebruik je daar de optische of de coaxiale verbinding? Heb wel eens gelezen dat optisch een verschil zou kunnen maken door de galvanische isolatie (geen aarde-verbinding) tussen de Pi en je DAC. Ook in deze thread op Roon's community wordt daarover gesproken. Vind ook info op datzelfde forum over issues met Chord's Cutest & Linux, qua drivers. Maar ook dat is irrelevant als je via TOSLINK of Coax speelt.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat 't te maken heeft met Exclusive Mode en dat je daarmee ALSA (de mixer van het OS) buitensluit en de Cutest gaat aansturen zoals in dit screenshot:

Zou je willen checken of dit verschil maakt??

PS: Verder zóu het nog kunnen zijn dat de voeding van je Pi een bottleneck is, al verwacht ik dat het een setting is vanwege je succes in de andere services. Heb ooit een nood-accu uit een alarmsysteem aan m'n Pi geknutseld via de input van een HAT, dat gaf een héél grote stap in SQ. Een cheape powerbank bleek even succesvol overigens }:O . Alsof het veel stiller werd tussen de muziek door. De gemiddelde 5V USB-voeding geeft geen mooie schone stroom. Je zou de powerbank die misschien nog ergens in de la ligt eens kunnen proberen :9
Bedankt voor je uitgebreide post.
Ik was ook op zoek gegaan naar de Exclusive mode maar kan deze niet terugvinden bij de device settings. Of staat dat op een andere plaats? Op de Roon site las ik dat deze instelling niet altijd beschikbaar komt omdat deze soms altijd al aan staat. https://help.roonlabs.com...b/articles/exclusive-mode
Uit je screenshot staat dat wel bij de Qutest direct aangesloten op een Mac. Dat ga ik morgen eens proberen.
Het plan is toch om een NUC bij de Qutest te zetten. Als deze trial slaagt tenminste..

De HifiBerry Digi+ Pro is optisch verbonden aan de Qutest. Ropieee ondersteunt geen Raspberry Pi 2B meer dus heb ik daar even een Raspberry Pi 4B voor geprobeerd. Hier is de USB bus al gescheiden van met Ethernet.
De voedingen zijn de originele Raspberry voedingen. Voor de 4B is dat een USB-C lader.
Deze worden ook voor de PiCorePlayer standalone gebruikt en dan klinkt alles fantastisch.

Ik heb een buizenversterker met een brede sound stage. Met Roon is dat nu fors gekrompen en het geluid komt vooral allene direct bij de speakers vandaan. Het doet mij ook denken alsof er een loudness setting aanstaat door dit vlakke geluid.

Wat ik inmiddels heb ontdekt dat je in Roon niet de HifiBerry Digi+ Pro kunt kiezen, alleen de Digi+.

Het geluid wordt wat beter als ik volledig DSP aanzet, PCM full max en DSP Volume control aan. Het geluid wordt dan wel wat ruimtelijker en meer details zijn dan te horen. Nog geen PiCorePlayer niveau en de Mac wordt dan flink belast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24kDzOMSrp04Mfsw8Jj8lGmvZvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/anCuNQWmqorLlljBajeBUmi0.jpg?f=user_large

• liosnel
Hmmm.... Zou goed kunnen, dat dit alleen met directe USB-verbinding tevoorschijn komt...
Heb je toevallig Dietpi al eens getest? Deze kent ook veel instelmogelijkheden voor de HAT's...

DSP zou de oplossing niet mogen zijn hier, da's alleen maar beïnvloeding van het signaal... Ik ben 'n beetje uitgeluld eigenlijk!

Zit je toevallig in de buurt van Steenwijk / NoordWest Overijssel? Vind het een heel leuke uitdaging!

Buizen. Love them! Hou ervan modern en 'ouderwetsch' te combineren!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6zicumYerXTfAawJpWiVwizB2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpmLpBnKkqCHF87lsOgxRP86.jpg?f=user_large

• CR2032
  • Niet online
@liosnel Mooie setup! Ik heb een hybride buizenversterker, buizen als voorversterker en solid state als eindversterker. In die regio zit ik niet bepaald.

Vandaag de Mac mini nog direct aan de Qutest gehangen en Exclusive mode kwam direct als default selectie op. Helaas maakte het weinig verschil met het geluid. Dat houdt voor mij nu in dat de end point met de Raspberries dus niet de veroorzaker is maar dat het Roon of de Roon Core moet zijn. Anders kan ik het ook niet bedenken wanneer PiCorePlayer of Volumio perfect spelen op deze setup.

Vandaag vooral goed geluisterd naar oa. Prince. Daar zitten altijd genoeg riedels en allerlei geluiden tussen. Met Roon komt alles steeds vlak bij de speakers uit en nauwelijks tussen de speakers. Met PiCorePlayer komt het geluid overal en met diepte vandaan en kun je het niet steeds aanwijzen.

Ik heb een support topic geopend op het Roon forum. Hopelijk komt daar de gouden tip voorbij.
https://community.roonlab...ed-to-picoreplayer/223976

Anders wordt het voor nu bye, bye, Roon.
De interface van PiCorePlayer met de Material Skin is verder ook geen straf. Wie weet komt Qobuz ook nog eens met een uitgebreide AI-radio functie op de proppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK02WzF1FokB_U7NrnwrmSykojQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcMyUtYHaQIV2qykocCJrxZd.jpg?f=fotoalbum_large

• liosnel
Helder en duidelijk @aljooge! Dan ben ik uitgespeeld in deze queeste, helaas... Mocht ik nog iets bekokstoven, meld ik me.

Even in 't kader van Roon-ervaringen:
Gistermiddag, avond en een klein stukje nacht met twee mede-audio-maatjes gelachen, gepilst en vooral muziek geluisterd. Heel veel apparatuur in de auto gooien om de hele avond spulletjes omwisselen en vergelijken en van elkaar te leren. Beide maatjes hadden niet eerder met Roon gespeeld, blijft toch wel gaaf om te zien hoe tof het werkt...
Nee, Yoshi is dat beest in je Nintendo. Zonder H! Nee, wél met A aan het eind. Ja, versta er geen fluit van, die muziek staat zo hard!
Alledrie een apparaat in handen om je verzoekjes in de playlist te gooien scheelt ontzettend veel telegraferen om die bizarre plaat "Bubbles" die je geluidsbeeld zo goed benchmarkt van de alom bekende artiest Yosi Horikawa afgespeeld te krijgen... :9

Er kwam heel 'modern' spul van Devialet voorbij, DIRAC Room Correction via een NAD streaming DAC, maar ook een passieve voorversterker en klasse A "First Watt" monoblokken. En dat ook allemaal door elkaar. Wat hebben we toch 'n leuke hobby! 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwvJEuhePU7k4MmXmdzAlUeQ3OQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6TluZuEPQpi1P5a7NXKFEddF.jpg?f=user_large

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Na 1,5 jaar gebruik gemaakt te hebben van Roon en Audirvana Studio uiteindelijk besloten om met Roon verder te gaan.

Recentelijk een lifetime abonnement afgesloten voordat de prijzen nog verder omhoog gaan.

Roon Core in de huiskamer draaiende op mijn 2017 MacBook Air. En deze voorziet ook de muziek aldaar.
Eigen muziek op een externe USB 3.0 2 tb harde schijf van Western Digital, en streamen via Qobuz Studio en Tidal HiFi Plus.

Mijn luister setup is mijn 2020 M1 MacBook Pro aangesloten op een iFi Zen DAC V2 en Presonus Eris E4.5 BT monitor speakers.

Draait als een speer. Ik heb Roon ARC ook draaiende, dus gebruik ik eigenlijk de Tidal en Qobuz apps niet meer onderweg op mijn iPhone. Maar doe nu alles met Roon ARC.

Mijn Roon Core (1,8 GHz i5 dual core CPU in mijn 2017 MacBook Air tezamen met 8 gb RAM en 256 gb SSD) doet stil zijn werk. En heeft geen moeite om mijn Harman Kardon Citation 1 speakers in stereo mode via Chromecast te laten spelen, en tegelijkertijd meerdere endpoints aan te sturen.

Ik doe niet aan upsampling of andere vormen van DSP.

Alleen rechtstreeks op mijn MacBook Pro via Audirvana Studio wil ik wel eens stoeien met DSD upsampling op de iFi. :) Mijn huidige abonnement met Audirvana loopt in juli af, en ga ik niet meer verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3fB2cZ2CcnNy6GOGHMkHLBmy.png

Blijft toch een van de tracks die in mijn persoonlijk top 10 staan. :)

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 21-12-2022 17:12 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

ericbes schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:12:
[...]

Krijg wel een melding, maar snap niet hoe en wat…..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/scCFlXUvDjKFzhs9g0xxpYGD.png

In Roon klik op Settings -> Roon ARC. Hier zie je welk IP adres je Core heeft en welk poort nummer hij gebruikt. In mijn geval 192.168.1.68 en 55000

Log nu in op je router. Het beste kan je UPnP uitschakelen, en daarna een port forwarding rule aan maken.
Die moet er vergelijkbaar als de mijne uit komen te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/XsAWMQnPHqykWPLPEA969PRb.png

In mijn geval heb ik twee routers. Mijn Ziggo modem zit hier nog tussen, mijn ASUS is waar alles op aangesloten zit.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Eiríkr schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:51:
[...]

Twee routers achter elkaar kan wel oorzaak zijn van een eventueel probleem. Dat zal dan ook terugkomen in de foutmelding - mocht dat het geval zijn.

Ik neem aan dat je die van VodafoneZiggo in bridge hebt staan? Twee keer NAT zal Roon niet leuk vinden vermoed ik.
Nope. Mijn Ziggo router staat niet in bridge mode, want ik kreeg de melding dat die alleen maar remote in bridge gezet kon worden. Dus dat heb ik niet gedaan.

Wat ik gedaan heb is op beide routers UPnP uitgeschakeld en vervolgens in mijn Ziggo router een forwarding rule aangemaakt naar het IP adres van mijn ASUS router. En vervolgens in de ASUS router de al eerder genoemde rule aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/I1MSyTCKKUFSEa2aUeDhqvU0.png

Zo heb ik het in mijn Ziggo router ingesteld. En het werkt prima.
Ik had eerst al geprobeerd om het zwikkie op mijn Ziggo router aan te sluiten, alleen ik kwam er achter dat de Ziggo zijn wifi er soms willekeurig een paar seconden eruit gooit, waardoor steeds de verbindingen wegvallen. Mijn ASUS draait perfect.

Mijn Roon Core draait op mijn 2017 MacBook Air en maakt via wifi verbinding met de rest. Werkt verder als een speer. :)

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

aljooge schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Je hebt daar dan Windows op en geen rock. In Windows zal je zelf moeten rippen.

De twee beste rippers zijn dBpoweramp en exact audio copy. Laatstgenoemde is gratis en kan ik erg aanbevelen.

https://www.exactaudiocopy.de/
Now that looks old school :)

Alhoewel dBpoweramp ook wel een facelift kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xgbZAhoiUMO4fczNysgZfWj4.png

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Aramiss schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Wat doet de Mac Mini als verbruik op een dag? Want 24/7 een ouder apparaat lijkt mij aardig aantikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ksH2LIwXsAnDMQxO1SSOHPaX.png

Volgens Apple 6 Watt idle en 85 Watt full load.

Valt best wel mee. Zal hier wel iets hoger zijn omdat het OS op een externe USB SSD draait, maar dan nog. Mijn muziek collectie staat op de interne harde schijf.

Full load draait hij toch niet. Doorgaans maximaal 2 end points tegelijk. Vergeleken met meer recente Mini's valt het verschil reuze mee.

[ Voor 30% gewijzigd door SandsOfArrakis op 31-07-2023 10:25 ]

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Veertien14 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Wat is de reden dat je voor de Cambridge bent gegaan?

[...]

24/192, is ook het meest gangbare vziw, 32/384 gaat inderdaad niet lukken, maar is volgens mij nog niet veel voor uit.
Ik ben voor de Cambridge gegaan omdat daar een display op zit. Plus dat het een fullsize apparaat is. Dus mooi matcht met de rest van mijn hifi.

Later heb ik de CXA81 en CXC ook gekocht. Dat zijn de bijbehorende versterker en CD transport die bij de Cambridge CX2 serie horen. Ik heb nu de complete set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UG5kjrNakZwbsqo0XFKbyMDq.jpg

De Sony die er nog tussenzit is mijn BluRay speler.

Wat betreft 24/192 en hoger. 24/192 is zover ik weet het maximale wat je van Qobuz en Tidal kan verwachten. Spotify en Co. doen dat bij lange na niet. Dus tenzij je dingen als DSD interessant vind zal je niet hoger nodig zijn dan 24/192.

Daarnaast is 24/96 of 24/192 ook de limitiet die je via een digitale uitgang kunt krijgen. Coax is 24/192. Optisch (Toslink) hangt van het apparaat af, Of 24/192 of 24/96. Hoger dan dit is alleen via een analoge (RCA) uitgang mogelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door SandsOfArrakis op 26-08-2023 15:36 ]

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 08:20
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Je zou ook kunnen kijken voor een netwerk streamer die Roon Ready is. Ik heb hem zelf niet, maar deze is netjes geprijst en de recensies online zijn prima.

https://www.hifiklubben.n...argsolobk/?q=argon%20solo
Vraagje, heb sinds vandaag een mini pc in huis die ik als core wil gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWwQ1QxHRycoMnUvjP2TrUOkT9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D7WHd2jH3IzderEahEB5JWxH.jpg?f=user_large

Vlak boven system output wat niet op de afbeelding zichtbaar is staat high quality, wil graag op lossless afspelen.

Mini pc heeft alleen wasapi optie, daardoor geen exclusive mode. Ook getest met eigen PC, waar wel exclusive mode op mogelijk is, maar gelimiteerde controls icm mn marantz cinema 50, welke roon tested is, daarnaast lijkt het geluid wat weg te vallen in excl. mode. Vreemd genoeg komt de Marantz ook alleen te staan bij audio onder other networks ipv onder het kopje roon tested. Buiten dat, want ga er toch geen lossless mee halen onder roon tested, RHEOS ook geprobeerd via het roon forum, maar krijg ik niet werkend na wat pogingen dus dat laat ik zitten. Is de enige optie een bluesound node of iets soortgelijks aanschaffen denk ik als endpoint ipv os mixer? En deze dan via hdmi aansluiten op de receiver?

Edit; inmiddels exclusive mode werkend op mini pc, te snel door alle opties heen gegaan denk ik, waren meerdere outputs, dacht ze allemaal bekeken te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Veertien14 op 25-11-2023 22:03 ]

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Veertien14 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:14:
[...]

Vraagje, heb sinds vandaag een mini pc in huis die ik als core wil gebruiken. [Afbeelding]

Vlak boven system output wat niet op de afbeelding zichtbaar is staat high quality, wil graag op lossless afspelen.

Mini pc heeft alleen wasapi optie, daardoor geen exclusive mode. Ook getest met eigen PC, waar wel exclusive mode op mogelijk is, maar gelimiteerde controls icm mn marantz cinema 50, welke roon tested is, daarnaast lijkt het geluid wat weg te vallen in excl. mode. Vreemd genoeg komt de Marantz ook alleen te staan bij audio onder other networks ipv onder het kopje roon tested. Buiten dat, want ga er toch geen lossless mee halen onder roon tested, RHEOS ook geprobeerd via het roon forum, maar krijg ik niet werkend na wat pogingen dus dat laat ik zitten. Is de enige optie een bluesound node of iets soortgelijks aanschaffen denk ik als endpoint ipv os mixer? En deze dan via hdmi aansluiten op de receiver?

Edit; inmiddels exclusive mode werkend op mini pc, te snel door alle opties heen gegaan denk ik, waren meerdere outputs, dacht ze allemaal bekeken te hebben.
Ik zou zeggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/D4kE5R171M7Cp4qpxTcUefBs.png

Wasapi Exclusive mode werkt prima hier op mijn Windows 11 laptop met mijn aangesloten Loxjie D30 DAC.

In het verleden een Marantz M-CR612 als Roon endpoint gebruikt, maar dat kon alleen via AirPlay. En daar ga je geen lossless mee halen.

Ik heb nu 2 streamers in huis. Een Cambridge Audio CXNv2 en een Bluesound Node X. Aangezien de Cambridge automatisch intern alles upsampled naar 384 kHz geeft Roon hier altijd Enhanced aan ipv Lossless. De Node kan wel lossless FLAC. Maar als hij MQA afspeelt staat er altijd Enhanced.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9NQ7eB4crewM3HjfEyKtFigR.png
Met een MQA track.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eQcNi9AEvxftl5xkUgExkhom.png
Met een eigen geripte FLAC track.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fmWLi9xPe0b2FFc8h33L2N3I.png
Dezellfde FLAC maar dan met de Cambridge. Wat dus geen Lossless oplevert.

Edit...

Je hoeft een netwerk streamer niet digitaal aan te sluiten om hem als endpoint in Roon als lossless te krijgen.

Sterker nog, analoog is zelfs beter. Als je hem digitaal aansluit dan geeft de streamer het signaal door naar de DAC/versterker waar hij op aangesloten zit. En die DAC/versterker zorgt dan voor het geluid. De streamer in dat geval dus niet.

Sluit je de streamer analoog aan (via RCA of XLR) dan doet de interne DAC van de streamer al het werk.

[ Voor 14% gewijzigd door SandsOfArrakis op 25-11-2023 22:39 ]

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-10 19:51
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:15:
[...]
Ik heb nu 2 streamers in huis. Een Cambridge Audio CXNv2 en een Bluesound Node X. Aangezien de Cambridge automatisch intern alles upsampled naar 384 kHz geeft Roon hier altijd Enhanced aan ipv Lossless. De Node kan wel lossless FLAC. Maar als hij MQA afspeelt staat er altijd Enhanced.

[Afbeelding]
Met een MQA track.
Hier speel ik lokale MQA files vanaf mijn NAS gewoon af als "lossless" op een WiiM Pro Plus. Roon geeft hem nog als een normale Pro aan omdat de Plus versie nog niet "Roon ready" is, vandaar dat ik hem aanstuur via het Google Cast protocol. Het Roon ready stempeltje zal niet heel lang meer duren gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blSn3CJY7ndZM8EkkC6DHi8RpRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUiVcQS1rxmqkcqBnGSsvNPY.jpg?f=user_large

Komend van een Chromecast Audio naar een WiiM Pro vond ik het verschil niet heel erg groot. Met overstap naar de Wiim Pro Plus merkte ik dit verschil wel degelijk door waarschijnlijk de andere DAC, klinkt veel "smoother" als ik het zou moeten omschrijven.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

daanNL schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:43:
Ik heb een proefabonnement op Roon genomen en het klinkt aanzienlijk beter dan via bijvoorbeeld Tidal-connect.

Ik heb echter geen digitale muziekcollectie, dus gebruik het alleen om via Tidal te luisteren. Ik blader vaak door mijn lijst van favorieten tracks. Nu valt mij op dat in deze lijst er erg veel loze ruimte tussen de regels zit, waardoor er maar een paar tracks op mijn scherm passen. Het gevolg is dus eindeloos veel scollen. In een groot deel van de Roon app zie ik dit terug.
Ook de favoriete albums in de Tidal-sectie zijn erg groot, slechts 4 albums in beeld. Graag zou ik een lijst-weergave met kleine covers zien, zoals bijvoorbeeld in de Tidal-app zelf.

Zijn dit soort zaken ergens meer naar wens in te stellen?
Volgens mij kan je dat niet apart instellen. En het is niet alleen zo met Tidal. Ik heb 2 1920x1080 schermen aan mijn NUC hangen. En daar passes ook een beperkt aantal albums op.. Ongeacht of het Tidal, Qobuz of mijn eigen collectie betreft.

Waarschijnlijk is dit zo gedaan omdat de hele interface ook op mobiele hardware (iPhone, iPad) etc gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/K0GAFtsGXhGkzvPlPMl0JB8v.png

NUC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/YgUCEy6hBmF8VvRADlvCCPSo.png

iPad.

[ Voor 6% gewijzigd door SandsOfArrakis op 18-04-2024 12:27 ]

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sURY81L9k9jb8Og8ZXiM6jRu.png

Mijn 2014 MacMini kan mijn bibliotheek prima aan. (4th gen i5 CPU 2,6 GHz, 8 gb RAM). Linux Mint op externe SSD. Mijn eigen collectie op de interne 1 TB harde schijf. Mijn muziek collectie is ongeveer 750 gb groot. Verder een aantal tracks en albums aan de bibiliotheek toegevoegd vanuit Qobuz en Tidal.

Het systeem draait aardig vlot en is stabiel. Geen probleem om 2 a 3 streams tegelijk te spelen inclusief volume leveling.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 18:52

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik heb nu toch iets vreemds. Niet heel storend of iets van dien aard, maar het viel me op. Bij 1 specifiek album verandert de achtergrondkleur van Roon. Ik heb standaard het donker theme aanstaan. Bij het lichte theme gebeurd het niet.

Standaardkleur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fIaN58I.png

Afwijkende kleur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YDbde46.png

Het is alleen bij dít speciefieke album. Iemand een idee?

HENG HENG

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

berry76 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:10:
Ik heb het voorlopig opgelost door een “ snellere” dns server toe wijzen in mijn modem.
Via ChatGPT ben ik dit gaan proberen. Het aanroepen van de tidal en Qobuz api.key zou te veel tijd kosten, aldus ChatGPT.

Bijkomend voordeel is dat scrollen op facebook en insta ook ineens sneller gaat
Mijn huidige server is een kleine NUC draaiende op ROCK. Deze loopt doorgaans lekker vlot met mijn library.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/7zBpQ6PL78C9ddQT5rUZO0Ps.png 82k lokale tracks. De rest Qobuz.

In het verleden had ik Tidal er ook nog naast. Maar daar werd het systeem toch wel wat trager van.

Pagina: 1