True schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:13:
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Ik zoek een volautomaat ter vervanging van onze Nespresso

. Ik drink 1 à 2 kopjes koffie per dag en wil eige
nlijk heel simpel: goede koffie en investeren voor lagere kosten. Met een snelle berekening kost mijn Vertuo koffie mij zo'n 130-160€/jr meer dan degelijke bonen in zakjes van 250 gr mij zouden kosten (immers grotere zakken, langer open en ik drink niet super veel) hier ga ik enkel alleen nog uit van alleen mijn koffie en geen gasten. Eventueel onderhoud aan de machine heb ik hier gemakshalve nog niet meegenomen.
Wat ik zoek:
- Budget rond de 600-700€*.
- Volautomaat die in een minuut of 8-10 toch wel 6 bakken kan zetten (is dit onrealistisch?).
- Naast bonen is de mogelijkheid voor filterkoffie (cafeïne vrij) een pré.
- Degelijk, het moet de investering waard zijn, dus bij voorkeur echt wel een verwachtte levensduur hebben van 4 jaar.
- Onderhoud, omdat ik relatief weinig koffie drink zou ik het jammer vinden het volautomaat elke week te moeten reinigen. Tevens zoek ik iets waarvan ik onderhoudtechnisch van te voren enig idee heb (vervangen onderdelen bij x-jaar voor y-prijs oid).
- Ik heb geen melkopschuimer nodig, ik drink zelden melk in mijn koffie, als ik dat wil kan ik een aparte melkopschuimer gebruiken.
*liever kwaliteit wat jaren mee gaat dan iets wat prima werkt maar over twee à drie jaar toch weer vervangen moet worden, een bewuste keuze voor een apparaat dus. Ik wil de vergelijking met een Liebherr vriezer wel maken bijv.
Bij de lokale koffiezaak waar mijn ouders hun Jura gekocht hebben (waar ik overigens best van gecharmeerd ben) verkopen ze nu bijv. de ENA 4, zou dit wat voor mij zijn?
Ik ben nu aan het oriënteren, als ik een shortlist kan maken van enkele machines kan ik wellicht in de komende weken ergens met een leuke korting een goed passende machine kopen.
edit: ik lees dat het kan lonen om de grens over te gaan voor een Jura, ik woon in Twente dus een ritje naar de MM hier over de grens lijkt best wel een idee te zijn als ik puur naar de prijzen kijk:
https://www.mediamarkt.de....html?filter=brand%3AJURA
Mijn mening is dat als je niet wekelijks een machine wilt reinigen, je beter een nespresso kunt kopen of op een andere manier koffie kunt zetten. Koffie die nat is geweest gaat schimmelen en koffie die gezet is laat een spoor van olie achter. Nou ben ik sowieso niet onder de indruk van het reinigingsvermogen van volautomaten, maar volgens mij is dagelijks spoelen, lade legen, water verversen en wekelijks reinigen toch wel het minimale wat nodig is om een volautomaat drinkbaar te houden.
Ben genoeg minimaal onderhouden jura’s tegengekomen met een brandend onderhoudslampje waar de lade wegliep of de zwarte brokken uit de tuit meekwamen omdat er nauwelijks naar omgekeken wordt. Geef mij dan maar een V60, aeropress of desnoods een nespresso.
Een nespresso zet trouwens koffie met tussen de 5 en 6 gram koffie. Een volautomaat pakt minimaal 50 tot 75% meer koffie omdat het grover gemalen wordt en moet worden. Daarmee wordt het prijsverschil als je fatsoe
nlijke bonen wilt kopen alweer een stuk kleiner, zeker als je de dure reinigings- en ontkalkingsmiddelen meeneemt. (Die je moet afnemen, omdat ze anders wellicht geen garantie willen verlenen)
Reiniging van water met een filter bij Jura ipv ontkalken betekent sowieso elke dag spoelen en water verversen want anders groeit er binnen no time groene mos in het filter.
Laatste fijne eigenschap van computergestuurde machines: ze houden bij hoe vaak je het onderhoud uitstelt. Teveel en je kunt ook naar je garantie fluiten.