Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 255 256 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:01
Geen matches
Een echte tweaker kijkt met een schuin oog naar een volautomaat met in het achterhoofd de vraag hoe de logic computer te vervangen door een esp32 en de machine op te nemen in het Home Assistent netwerk.
Veel meer dan wat sensoren en actuatoren met een display is het niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4fSbXMMSrgFQSPnAAeLqvHsLjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Heh6hpvHwZoWSP6KwFBFlYZf.png?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:07
Geen matches
Vandaag voor het eerst koffie besteld bij Giraffe. Na Fascino, Brandzaak, Hoofdkwartier toch maar iets anders. Ben heel benieuwd. Zijn dit verse bonen? Gezien de prijs verwacht ik wel A-kwaliteit (en hopelijk verse) bonen.

Brandzaak en Hoofdkwartier krijgen in ieder geval geen bestellingen meer van mij (heb dit al eens eerder geroepen, maar nu definitief :-)).

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:41
Geen matches
turkeyhakan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:11:
Vandaag voor het eerst koffie besteld bij Giraffe. Na Fascino, Brandzaak, Hoofdkwartier toch maar iets anders. Ben heel benieuwd. Zijn dit verse bonen? Gezien de prijs verwacht ik wel A-kwaliteit (en hopelijk verse) bonen.

Brandzaak en Hoofdkwartier krijgen in ieder geval geen bestellingen meer van mij (heb dit al eens eerder geroepen, maar nu definitief :-)).
Zijn verse bonen ja, wat je A-kwaliteit noemt is denk ik subjectief. Het is weer wat beter dan Hoofdkwartier etc., maar het kan allemaal nog veel beter (en duurder). Welke zetmethode gebruik je?

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
Geen matches
Teus.espresso schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:46:
Een echte tweaker kijkt met een schuin oog naar een volautomaat met in het achterhoofd de vraag hoe de logic computer te vervangen door een esp32 en de machine op te nemen in het Home Assistent netwerk.
Veel meer dan wat sensoren en actuatoren met een display is het niet. [Afbeelding]
Zoiets zoals https://github.com/Jutta-Proto/protocol-cpp? Connectie met het apparaat en command's lijken bekend, alleen nog HA sausje eromheen lijkt het.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:28
Geen matches

Ik vind ze zelf iets beter dan Fascino en Brandzaak in ieder geval. Maar zijn ook weer iets duurder. De bonen zijn iets lichter gebrand. Zijn in ieder geval wel vers. Ik heb 21 januari besteld, 22 januari werd het geleverd, en die hadden een branddatum van 19 januari. Vanochtend open gemaakt, smaakte goed :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57
Geen matches
Iemand nog een goede suggestie voor een losse melkopschuimer? Ik vrees dat het al ingewikkeld genoeg wordt om mijn lieftallige echtgenote goed met de Quick om te laten gaan zonder dat ze ook nog melk op moet schuimen met het pijpje...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Geen matches
Aziraphale schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:31:
Iemand nog een goede suggestie voor een losse melkopschuimer? Ik vrees dat het al ingewikkeld genoeg wordt om mijn lieftallige echtgenote goed met de Quick om te laten gaan zonder dat ze ook nog melk op moet schuimen met het pijpje...
Dat is een afhankelijk van wat voor cappuccino/melk drankje ze wilt. Wil ze er een grote klodder foam bovenop wat lijkt op badschuim en niet/amper mengt met je koffie, of wil je er latte-art mee maken als het ware. Dat eerste doen de meeste opschuimers wel, het microfoam maken wat echt mengt met koffie/espresso, dat is lastiger.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57
Geen matches
Nomad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Dat is een afhankelijk van wat voor cappuccino/melk drankje ze wilt. Wil ze er een grote klodder foam bovenop wat lijkt op badschuim en niet/amper mengt met je koffie, of wil je er latte-art mee maken als het ware. Dat eerste doen de meeste opschuimers wel, het microfoam maken wat echt mengt met koffie/espresso, dat is lastiger.
Als het kwalitatief vergelijkbaar is met wat de Jura E8 maakte dan zijn we blij. Dus wel kwalitatief goed schuim en geen badschuim.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:13
Geen matches

Probeer de volgende keer Schot Coffee Roasters ook eens, toevallig gisteren 3 zakjes gehaald bij hen, een Guatemala, El Salvador en een Colombia. Qua prijs, is er niet echt veel verschil met Giraffe maar ik vind het net een stukje beter dan Giraffe.

• turkeyhakan
Matched: nl
@Koets89 volautomatische machine, een Jura E8 (EC)

@Puntje-NL thanks, ik zal het opschrijven!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40

Ravhin

no <root>...

Geen matches
Er zijn er een aantal die recent op de markt zijn gekomen die beweren goed microfoam te maken. Met een beetje Google-Fu moet je die kunnen vinden. De missus hier heeft alles aan mij uitbesteedt (kak, zo'n baristadiploma ;) ).

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:24
Ik vrees dat het al ingewikkeld genoeg wordt om mijn lieftallige echtgenote goed met de Quick om te laten gaan zonder dat ze ook nog melk op moet schuimen met het pijpje...
Er zijn ook barista cursussen, vast ook wel bij jou in de buurt.

Is vaak veiliger en gezelliger als een ander wat uitlegt dan dat je het zelf probeert.
Dat is ook wat waard.

https://puurkoffie.nl/index.php/project/workshops/

Met een losse melkopschuimer is het geld waarschijnlijk ook weg.

[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 26-01-2026 17:23 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:15
Geen matches

Ben eens gaan terugkijken naar uw berichten over 'Het Hoofdkwartier', maar is mij niet duidelijk wat het probleem is. Ik heb jaren bij 'Het Hoofdkwartier besteld', vooral Braziliaanse bonen, omdat we cappuccino drinkers zijn en heb daar nooit klachten over gehad.

• turkeyhakan
Geen matches
RigolleM schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Ben eens gaan terugkijken naar uw berichten over 'Het Hoofdkwartier', maar is mij niet duidelijk wat het probleem is. Ik heb jaren bij 'Het Hoofdkwartier besteld', vooral Braziliaanse bonen, omdat we cappuccino drinkers zijn en heb daar nooit klachten over gehad.
Ik vind de smaak niet lekker. Ook heb ik het idee dat de bonen erg donker zijn gebrand. De laatste koffie van de maand (eind oktober) was helemaal een drama. Leek net Turkse koffie (en hoewel ik een Turkse afkomst heb, vind ik het niet lekker).

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:15
Geen matches
turkeyhakan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik vind de smaak niet lekker. Ook heb ik het idee dat de bonen erg donker zijn gebrand. De laatste koffie van de maand (eind oktober) was helemaal een drama. Leek net Turkse koffie (en hoewel ik een Turkse afkomst heb, vind ik het niet lekker).
Duidelijk nu, een gevalletje 'les gouts et les couleurs ne se discute pas' ;)

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24

HaterFrame

Well... Poo came out!

Geen matches
Goed, ik ben op zoek naar een nieuwe koffie machine. Huidige is een Bosch Volautomaat inbouw, series 6. Komt prima koffie uit maar wel veel onderhoud nodig en inmiddels voor de 3e keer in 3 jaar tijd moet er een montuer bij komen want er is weer eens wat kapot.
Wat wil ik? Ik wil over naar een semi automaat, echter zonder de barista wiskunde en prijs die daar bij hoort. Ik wil me niet al te druk hoeven maken over de juiste maling en druk. Uiteraard zijn dat wel factoren die van een goed bakkie de perfecte bak maken, echter ben ik tevreden met een goede bak als dit betekend dat ik die in 5 minuten kan zetten.
Mijn idee welke ik daar bij heb:
Sage Barista Touch Impress Cold.
Waarom? Dit apparaat verteld je exact wat je moet doen. Geeft aan of er voldoende koffie is gemalen, stampt met een hendel de maling aan in de portafilter en geeft aan of de maling juist is. Daarnaast kun je er relatief makkelijk melk mee opschuimen.

Budget is rond de 1K, waarmee dit voor mij een prima oplossing zou kunnen zijn. Graag hoor ik jullie mening :)

I am the great Cornholio!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
Geen matches
HaterFrame schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:15:
Goed, ik ben op zoek naar een nieuwe koffie machine. Huidige is een Bosch Volautomaat inbouw, series 6. Komt prima koffie uit maar wel veel onderhoud nodig en inmiddels voor de 3e keer in 3 jaar tijd moet er een montuer bij komen want er is weer eens wat kapot.
Wat wil ik? Ik wil over naar een semi automaat, echter zonder de barista wiskunde en prijs die daar bij hoort. Ik wil me niet al te druk hoeven maken over de juiste maling en druk. Uiteraard zijn dat wel factoren die van een goed bakkie de perfecte bak maken, echter ben ik tevreden met een goede bak als dit betekend dat ik die in 5 minuten kan zetten.
Waarom? Dit apparaat verteld je exact wat je moet doen. Geeft aan of er voldoende koffie is gemalen, stampt met een hendel de maling aan in de portafilter en geeft aan of de maling juist is. Daarnaast kun je er relatief makkelijk melk mee opschuimen.

Budget is rond de 1K, waarmee dit voor mij een prima oplossing zou kunnen zijn. Graag hoor ik jullie mening :)
Vergeet de zoekfunctie niet te gebruiken in dit topic, de Sage komt er niet best uit ;)

Ook Reddit staat vol met mensen die er klaar mee zijn. De machines van Sage zijn verre van consistent en kunnen per zet beurt voor hele andere resultaten zorgen zowel in kwaliteit als in kwantiteit (hoeveelheid koffie). Ik zou of volledig handmatig gaan eventueel aangevuld met een korte koffiezet cursus of een volautomaat nemen van Delonghi, Nivona of Jura afhankelijk van wat je wilt uitgeven.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43
HaterFrame schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:15:

Persoonlijk denk ik dat het met die "barista wiskunde" allemaal wel meevalt. Je kunt idd helemaal gek gaan, maar dat hoeft natuurlijk niet perse. Gewoon afwegen, malen, stampen, en beetje op tijd, volume of gewicht een prima bak koffie zetten is echt geen hogere wiskunde en hoeft ook niet veel tijd te kosten. En bij een half-automaat is het ook veel makkelijker om de boel schoon te maken en houden.
Pagina: 1 ... 255 256 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1