HoppyF schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:27:
[...]
Ja, dat is zo jammer.
Koffiebrander is blijkbaar echt wel een vak waarbij je ook goede (en dure!) apparatuur nodig hebt.
Dat ga je dan met een kleine thuisbrander niet redden vrees ik.
De kosten haal je dan ook niet terug want zoveel kilo gaat er per maand niet door.
Het gat in de markt zou dus een klein koffiebrander zijn die makkelijk en consistent kan branden.
Daarvoor is de markt echter te klein denk ik.
Gat in de markt? Dat gat zie ik zo 123 nog niet. Er zijn in
NL een behoorlijk aantal grote en kleine koffiebranders. Ik had een behoorlijk romantisch beeld bij koffiebranden totdat ik een rondleiding kreeg in een koffiebranderij in Breda waar men 3 diensten per dag van 8h draaide en o.a. bonen Brand voor een Nespresso cup fabrikant. De aa
nlevermethode, vertelde men doodleuk, verliep middels big bags, sinds dat corona een feit was. Daarvoor was de horeca de grootste afnemer.
De romantiek was daar ver te zoeken, was gewoon een fabriek ala repeterend, lopende band werk!
Hobbymatig is het leuk, lowbudget etc. Ik zag bijv. op YT een video met een specifieke broodbakmachine i.c.m een hittepistool, tel daar wat sensoren bij op i.c.m. opensource software en Bob is je oom. Maar zoals je zelf ook al zegt, makkelijk en consistent komen met een prijskaartje en in het geval van commercieel branden zal dat minimaal terug verdiend moeten worden, winstmarge daargelaten.
Maw ik was na deze rondleiding genezen van mijn beeld van een romantische koffiebranderij
Ik zie daarnaast (kleine) branderijen ontstaan vanuit passie voor het product maar een echte vetpot is het niet. Tenzij je 24h*5 gaat branden, maar dan is de
lol passie er snel vanaf!
[
Voor 5% gewijzigd door
WeaZuL op 26-02-2022 20:50
]