SawaFish schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:18:
@
MJV Wat helpt met het "maximum" vinden is bonen bij een lokale brander/cafe te kopen waar ze eerst de koffie voor je maken. Je mag er toch vanuit gaan dat ze zelf weten wat ze doen
Net zoals @
Phuncz vond ik de Starbucks blonde roast (
link) ook verrassend acceptabel voor een supermarkt boon. Niet geweldig maar prima als je koffie opeens op is en je snel iets nodig hebt.
Een andere vraag: wie gebruikt hier IMS bakjes met een E61 groep? Ik heb nu een IMS B702TH26.5M voor 16 - 18 gram, maar heb het idee dat ik eige
nlijk ~20 gram moet gebruiken om channeling tegen te gaan. Doe ik hier iets fout? Is een versie die 24.5 mm ipv 26.5 mm hoog is dan misschien beter zodat ik met iets minder koffie geen channeling krijg?
Ik, een Rocket Giotto, met IMS bakje en scherm, ik heb de 7, 14, 18 & 20gr bakjes, ik gebruik voornamelijk de 18gr versie.
Wat betreft vullen hiervan: tussen 16&17 veel channeling, 18gr geeft (mits ik niet te fijn maal) het minste channeling. Hoe fijner je maalt, hoe groter de kans dat het gebeurd, eige
nlijk gebeurt het haast altijd aan het einde van je zet periode, het is enkel een probleem als het vroeg na de start gebeurt, je koffie krijgt dan overextractie rond de zone waar het channelen gebeurt, vaak zurige waterige koffie met een scherp randje aan de smaak.
Als je meent channeling te zien, maar je koffie smaakt puik, maak je dan vooral niet druk.
Ook wordt de kans dat het gebeurt groter als de afstand koffie <-> douche scherm te groot is, 14 gr in een 18gr bakje bv is vragen om ellende, het eindresultaat is dan ook vaak 'modderige' koffie.
Bij mijn Silvia was de 'golden zone' 16 gram, meer gaf ellende maar dat was dan ook geen IMS bakje, als ik er in de Silvia 18gr in deed wou hij soms niet goed meer sluiten (te vol), ik neem aan dat het een 16gr bakje was, maar helaas stond dat er dus niet op (op de IMS staat het er ingestanst).
Ik wilde de 20gr gebruiken, maar vond het eindresultaat nooit optimaal, de 18gr gevuld met daadwerkelijk 18gr bevredigd mijn koffie smaak het beste.
Met 20gr gaat je koffie ook sneller op btw
Overigens had ik een leveller, die heb ik met mijn oude Giotto mee weggedaan (ik wilde er één met een walnoten handvat) maar mijn nieuwe is geen 58mm maar 51mm en onbruikbaar (een 58mm metalen is onderweg) Sinds ik dus geen leveler meer gebruik maar gewoon weer de Tamper, veel channeling, iets dat ik met de leveler eige
nlijk (zeker als ik eerst met de viltnaalden mogelijke klonten uit de koffie geroerd had) nooit meer had.
Weliswaar valt de koffie smaak nog mee, dus het is niet desastreus, maar wat ik ook doe, ik heb echt minimaal op de helft van de espresso's die ik zet channeling zonder een leveler.
Natuurlijk had ik ook de viltnaalden meegegeven, die gebruikte ik eige
nlijk nooit meer [zucht] Live & learn
[
Voor 13% gewijzigd door
RoosW op 18-10-2021 15:59
. Reden: Toevoeging informatie ]