Hierbij mijn uitgebreide review na 1 maand gebruik van de Nubia Z50 ultra.
Laat ons beginnen met het... begin:
Looks
Deze telefooon is de eerste waarbij zoveel mensen me vragen wat voor merk/model deze telefoon is. Ook voor mij is deze een prachtig toestel dat fijn in de hand ligt. Ik was een beetje bang voor de hoeken van de telefoon maar de manier waarop ik deze vastpak bezorgt me geen problemen. Het rechthoekige is wat voor mij het mooist is aan de telefoon, geen rondingen enkel het vierkante. De zijkanten zijn vlak afgewerkt alsook de voor- en achterkant, de achterkant met de 'bump' voor de camera wordt direct opgemerkt, evenwel als de verschillende afwerking.
Telefoon
Bellen en sms'en kan je zonder problemen voLTE is aanwezig, geen voWIFI iets wat in China niet gangbaar is. Bellen is goed helder, gesprekken kunnen standaard opgenomen worden, iets wat niet toegelaten is door de EU en je hier nergens op een telefoon zal vinden. Sms'jes komen direct aan en worden ook direct ontvangen, ik gebruik de standaard app van Nubia en tot nu toe nergens geen problemen mee gehad.
Scherm
Als ik het scherm in 1 woord zou moeten beschrijven zou ik zeggen: Prachtig. Dit scherm vind ik top, helder en de kleuren zijn gewoonweg goed. De 1080p moet niet onderdoen voor het quad hd scherm van zijn voorganger, scherpte is er en details zijn goed zichtbaar.
Natuurlijk geen cameragat wat het een zo goed als volledig scherm maakt en met de smalle bezels heb je een scherm waar menig mens al raar heeft van opgekeken. De reden waarom ik deze telefoon gekocht heb!
Batterij
Een batterij die volgens wat ik gelezen heb in uit 1 stuk gemaakt is, blijkbaar worden veel batterijen serieel geschakeld om zo het opladen vlugger te laten verlopen. Bij de Z50 ultra dus niet, dit zou een langere levensduur van de batterij als voordeel hebben.
SOT van 7 a 8 uur heb ik al gehaald, natuurlijk speel je dan geen games, die haal je als je surft of de krant leest in de app. Filmpjes bekijken op youtube of middelmatige games spelen -wat ik meestal doe- daar haal je makkelijk het einde van de dag mee. Persoonlijk na een werkdag heb ik zowat de helft van de batterij over. Dit komt neer op een uur of 4 games en surfen en een 16-tal uur uit het stopcontact.
Wat hier niet aanwezig is, is draadloos laden, ik was gewoon om mijn mobieltje op de draadloze lader te plaatsen voor ik in bed kruip en terug in mijn zakken te steken als ik uit bed kwam. Dit verhaal is ten einde en er moet terug een stekker in de poep gestoken worden.
Software
MyOS 13, met android 13 is standaard geïnstalleerd op de telefoon, ondertussen 2 updates gekregen met heel wat Chinese tekens die updates zouden moeten voorstellen. Volgens wat ik gelezen heb is het update programma van Nubia niet goed en moet ik me maximum aan 1 OS update verwachten. Wat ik nu zie is dat de beveiligings patches op februari staan, dus een 2-tal maanden achter op wat zou gangbaar moeten zijn.
Heel wat apps kunnen verwijderen bij het eerste gebruik, enkel een 8-tal zouden niet te verwijderen zijn. Er kwam toch nog redelijk wat bloatware mee, eenmaal verwijderd ben je er natuurlijk vanaf. Nog niks extra gehad van bloatware bij updates.
Nergens problemen mee, met de rest van de software. Alles gebeurt vlot en als je van MIUI komt dan ga je vlug je weg vinden in de instellingen.
Ik maak geen gebruik van Whatsapp, Messenger en andere 'sociale' media. Enkel Signal staat op mijn telefoon. Chinese telefoons zijn gekend voor problemen hiermee zoals berichten die niet (automatisch) doorkomen. Heb hier soms wel een keer last van, kreeg een bericht 5u nadat het verzonden was. Ik zou zeggen 80% komt direct door de andere 20% moet je ofwel wachten of je telefoon ontgrendelen.
Wie veel met de auto onderweg is en Android Auto nodig heeft is hier aan het verkeerde adres, AA is niet aanwezig op de telefoon. Ook kan je het niet installeren al heb ik daar weinig onderzoek naar gedaan dit omdat ik met de trein ga werken en in het weekend te zat ben om met de auto te rijden

Camera
De camera is voor mij dik ok. De fotos zijn waarheidsgetrouw, kleuren komen over zoals ze zijn. Omdat ik meestal mijn fotos neem op de foto modus en soms op potret ben ik natuurlijk niet de expert om hier uit te leggen of het een top of flop camera is. Wat het belangrijkste is voor mij, is dat het voor mij mooie fotos zijn. Nachtfotos nog niet genomen, enkel een keer gekeken naar al de extra opties voor de camera en dat zijn er heel wat, van sterrenhemel over document tot Hitchcock. Een stuk of 25 extra keuzes om te spelen met de camera.
Selfie camera is er maar fotos komen wazig over voor mij. In ideale omstandigheden kan je een redelijk goede foto maken alhoewel ik deze dan nog niet top vind.
Filmen is niet echt gemaakt voor deze telefoon, er zou OIS opzitten. Tijdens het filmen zie ik toch dat de camera de schokken vastlegt en niet weg kan werken.
Hopelijk heb ik zowat alles gezegd wat er moet gezegd worden. Nog een kleine uitsmijter erbij.
Extras
Heb het scherm op zijn helderste gezien deze week toen ik in de zon wandelde en ik had geen problemen om mijn scherm af te lezen.
Batterij is nog niet heet geworden, mede door het feit dat we nog geen warme dagen hebben gehad, maar ook na het spelen van filmpjes of filmen zelf geen hittegevoel.
Apps van de bank lukken zonder problemen, ook gpay lukt.
Playstore zelf geïnstalleerd, ook dit lukt om alle apps te downloaden en/of te updaten.
VPN met duckduck app is geen enkel probleem gebleken.
Edit: Nu toch al een 4de update gekregen, telkens zeggen ze dat het voor camera en optimalisatie is.
Indien er nog dingen zijn die ik zou vergeten zijn, shoot en ik zal ze toevoegen.