Armageddonx7 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:12:
Update,
Ik heb mijn Umidigi A1 pro. Geupdate, onwikkelaars opties aangezet, de opties daar gebenchmarkt met Antutu 7.(nog iets, de huidige van vandaag). Op joehoe-tube een duidelijke lagere score.
Ik heb een score van 45241.
Cpu 21827, Gpu 3140, Ux 16210 en Mem 4064. Ohw het is versie Antutu 7.0.9.
Oreo is de laatste en via “wireless update” functie kwamen er twee updates binnen. Eerste zo’n 70MB tweede 30MB dacht ik. Bij booten bleef ie hangen, sim en sd verwijderd en toen booten ie wel door en werd alles geinstalleerd.
Heb de
Umidigi A1 Pro een maand geleden gekocht via umidigi.com, waarop een bestellink stond naar het Duitse Amazon. Het toestel werd aangeboden voor omgerekend €100 (inclusief een korting van €20), plus €5 verzendkosten van Amazon, in totaal dus €105. Is binnen een week na bestelling bezorgd vanaf Amazon Zwolle. Niet de goedkoopste optie, maar heb ervoor gekozen omdat Amazon niet moeilijk doet over geld terug wanneer je het apparaat wilt retourneren, mocht het niet bevallen. (Intussen zie ik dat de A1 Pro niet meer naar Nederland wordt geleverd via Amazon.de)
Eerste ervaringen/bevindingen:
- Kunststof behuizing (ik heb de blauwe), die om een of andere reden 'metalig' aanvoelt en een goede kwaliteitsindruk geeft. Minder vertrouwen heb ik in USB-C-aansluiting (puur op gevoel) en dat geldt nog sterker voor de oortelefoon-aansluiting. Na slechts een paar keer gebruik moet ik wurmen met de oortelefoonplug om volledig contact te maken. Kan deels aan de plug liggen, maar toch. Ook de aan/uit- en volume-knop voelen minder vertrouwenwekkend aan dan bij bijv. een Huawei.
- Wordt standaard geleverd met een goede kwaliteit screencover op het scherm.
- MT6739 processor (op de hoogwaardig aandoende verpakkingsdoos zat een Spaans stickertje waarop werd vermeld dat het een 1.5 GHz octacore zou zijn. Het is in werkelijkheid een quadcore. Dat staat verder wel correct in de niet-Nederlandstalige mini-handleiding.
- Ruimte voor twee nanosims, die 2 x 4G standby tegelijkertijd mogelijk maken. Dit werkt. Met een sim van Simyo plus een van XS4ALL getest. Ik gebruik als sim1 trouwens Simyo op 3G voor telefoon/sms, en als sim2 XS4ALL Mobiel Instap voor 4G data.
- De geluidskwaliteit bij bellen is goed (ook in vergelijking met mijn vroegere Nokia's) en ook de tegenpartij zegt dat mijn verstaanbaarheid goed is.
- Een kale Android 8.1.0 Oreo is geïnstalleerd, zonder toegevoegde bloatware. Hoera. Wel draait er DuraSpeed op, dat niet via de UI kan worden verwijderd. Ik kan er weinig info over vinden, maar volgens een bericht heeft DuraSpeed frequent contact met IP-adressen in Shanghai, ook nadat je het hebt uitgeschakeld... Mocht t.z.t. duidelijk worden dat dit inderdaad spyware is, dan doe ik het apparaat van de hand.
- Op een paar plaatsen in de submenu's is de vertaling naar het Nederlands zo slecht, dat het volkomen onbegrijpelijk is. Tijdelijk omschakelen naar Engels is dan nodig.
- Ik doe geen spelletjes op het apparaat en gebruik voornamelijk de standaard-apps voor bellen en mailen. Daarnaast whatsapp, flight tracking, een beetje navigatie en kompas. Dit werkt soepel naast elkaar. De accu houdt het met dit gebruik ruim 24 uur vol.
- De lader wordt heet, heter dan enige andere lader hier in huis. Dit bevalt me niet. Wanneer gaat ie 't begeven?
- Met de standaard telefoon-app oproepen aannemen moet door een groene knop naar boven te schuiven/swipen. Met één hand lukt me dit negen van de tien keer niet. Ik zoek een andere telefoon answering app, maar heb die nog niet gevonden.
- De meeste kompas-apps uit de Google Play Store werken niet op de A1 Pro, en ik heb er heel wat geprobeerd... Ook de flight tracking apps hebben hier last van. Eentje die wel werkt is Compass.
- De A1 Pro heeft slimme antennetechnolgie, genaamd MediaTek TAS 2.0. Dit houdt o.a. in dat er in drie hoeken van het apparaat antennes zitten, waarbij alleen de onderste twee, ter hoogte van je kaak, worden gebruikt als zendantennes. Geclaimd wordt dat hiermee je hersenpan minder wordt bestraald en het zendsignaal zich vrijer kan verspreiden. Tijdens bellen valt inderdaad positief op hoe zelden het signaal wegvalt.
- Hij heeft een opmerkelijk goede FM-radio met RDS. Ik heb nog nooit een mobiele radio (inclusief de vroegere Sony Walkmans) met zo'n goede gevoeligheid, selectiviteit en geluidskwaliteit op FM meegemaakt. Perfecte ontvangst, klasse!
[Hieronder een update op 24 nov. 2019]
Heb de A1 pro nog steeds dagelijks in gebruik. Dat is dus bijna anderhalf jaar. De telefoon werkt normaal en ik heb geen klachten.
- Ik moet terugkomen op mijn aanvankelijke twijfel over de USB-C-bus en de oortelefoon-aansluiting. Na anderhalf jaar zijn er geen problemen ontstaan. De twijfel over de oortelefoonplug waren te wijten aan de plug en niet aan de bus in de telefoon. Andere oortelefoonplugs passen perfect. Er zijn ook geen problemen ontstaan met de USB-C-aansluiting.
- De oplader wordt heet, maar is niet in rook opgegaan. Ben wel opgehouden met opladen tot 100%, doe dat nu tot max. ~80%. Dan wordt de lader ook iets minder heet. Accucapaciteit is nog niet merkbaar afgenomen.
- De telefoon is een keer of vijf vanaf heuphoogte op beton gevallen. Dit heeft geen nadelig effect gehad. Er moet nu echt wel worden geconcludeerd dat dit een degelijke telefoon is!
- De screencover heeft veel gebruikssporen (geen hoesje gebruikt). Die moet vervangen worden en dat zal waarschijnlijk alleen via Aliexpress lukken.
- De telefoon wordt tegenwoordig ook gebruikt als ontvanger voor streaming audio in de auto. Met de telefoon op dasboard-hoogte en vrij zicht naar buiten, is er onderweg slechts zeer incidenteel uitval van de stream via 4G. Met de radio's en antennes in deze telefoon zit het dus wel snor. Ook bij bellen valt de goede ontvangst op.
- De laatste firmware update was eind 2018 (V2.0_20181026). Daarna niks meer en ik vraag me af of er ooit nog wat komt...
- Ben geen nieuwe alarmerende berichten over data mining / spying via Duraspeed tegengekomen. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet gebeurt.
Groeten.
[
Voor 15% gewijzigd door
Cumulus-1 op 24-11-2019 12:22
. Reden: Aanvullingen ]