Nou eigenlijk dus niet. Ze halen namelijk wetsartikelen aan die juist aangeven dat het wel mogelijk is. Zo noem ik artikel 4 uit de WWM
"Onze minister kan van bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften of verboden vrijstelling of, op daartoe strekkend verzoek, ontheffing verlenen voor daarbij te omschrijven wapens of munitie, behorend tot een van de volgende groepen:
- toestellen en voorwerpen voor beroeps-, hulpverlenings-, trainings- en sportdoeleinden."
De NABV geeft de volgende uitleg hierbij:
"Reenactment/skirms is een militaire simulatie sport waarbij het dragen van carnavalskostuums niets te maken heeft met het beoefenen van een sport en niet bijdraagt aan een serieus karakter. De basis is hiervoor te vinden in de Circulaire Wapens en Munitie"
Pakken we die er echter bij, dan staat er dit:
"Artikel 2.91 Regels ten aanzien van de airsoftsportvereniging"
4. De vereniging dient haar leden de faciliteiten te bieden om de airsoftsport serieus te beoefenen. Hiertoe kan de vereniging wedstrijden/evenementen en overigen relevante bijeenkomsten organiseren"
Dat laatste artikel slaat echter op een verplichting voor de vereniging en niet voor de leden. Het is bedoeld om een vereniging (zoals de NABV) te verplichten iets te organiseren waardoor wij (de leden) de sport kunnen beoefenen. Dit hele argument slaat dus 0,0 op het verplichten van specifieke kleding.
Ik ben het helemaal met de NABV eens. Laat lekker een carnavals thema skirm achter.
Thema skirms zijn er zat: WO1-WO-2 Vietnam war - Cold-war - Futuristic war.
Ieder zijn mening, maar bijvoorbeeld die futuristic war is dus niet toegestaan. Het valt namelijk niet te garanderen dat de kleding en replica's die je dan gebruikt wel ooit worden gebruikt.
Het moet wel passen bij de airsoft sport, en een "realistische simulatie" zijn.
Ik zit niet te wachten op clowns, zebra's, kerstmannen en weet ik veel wat.
Ga lekker paintballen als je in een konijnen pak wilt rond rennen.
Kijk dat jij er niet op zit te wachten (en wss mensen bij de NABV ook niet) betekend niet dat je voor een boel mensen, maar dingen moet verbieden.
Zoals aangegeven in dezelfde mail heeft IAPS niks met simulatie te maken. Dit is gewoon target shooting en valt onder andere "normen".
Ik vind dat we niet zo moeten zeuren en ons lekker aan de regeltje moeten houden.
Airsoft is een nieuw en gevoelige sport in Nederland.
Dat het een gevoelige sport is klopt deels, maar het ligt allemaal niet zo gevoelig in de politiek. Wat velen niet weten is dat de minister bij de regulering van de Airsoft replica's dezelfde wetgeving als die voor paintball wilde toepassen. Oftewel geheel vrij te verkrijgen voor iedereen. Het is destijds de NABV geweest die ervoor gezorgd heeft dat ze zelf bestaansrecht hebben. Nou ben ik zelf wel eens met enige vorm van regulering, maar dit geeft wel feilloos aan dat de NABV het allemaal gevoeliger wil voorspiegelen dan het is.
Laten we met z'n allen ons best doen om deze sport in Nederland te behouden!

Daar ben ik het volledig mee eens, maar ik denk dat dit eerder fout zal kunnen gaan door de spelers die de sport niet zo serieus nemen, dan de spelers die graag in thema spelen. Ik citeer daarom even een teamgenoot van mij die dit feilloos uitlegd in zijn reactie aan de NABV:
Beste NABV bestuur,
In de volgende tekst van jullie toelichting:
"Deze simulatie sport vraagt om een realistische uitrusting van de spelers en serieuze beoefening van deze discipline. Daarmee hebben we als NABV ook altijd alle types en tijdsbeelden van militaire simulatie verdedigd."
Hier wordt de uitrusting gekoppeld aan het serieus beoefenen van airsoft. (al is het hier iets minder sterk gekoppeld dan in eerdere uitlatingen.) Hiermee wordt de suggestie gewekt dat iemand die niet voldoet aan jullie kleding voorschriften niet serieus met airsoft bezig zou zijn. Ervaring met thema skirms waarbij de helft in thema kleding speelt en de andere helft in camo leert echter dat het nou juist de mensen zijn die met zorg een thema outfit samenstellen nou juist de serieuze airsofters zijn die veelal aan de thema kant spelen. De sfeer en ook de resultaten liegen er niet om. Ondanks fel gekleurede pakken en niet praktische kleding is het meestal aan het eind van de dag toch team, kerstman/piraat/monnik/etc die de overwinning binnen haalt. Het zijn vaak dezelfde spelers die ipv een piratenpak net zo makkelijk een geheel correct WWII uniform uit de kast trekken met bij behorende schietijzers voor de volgende skirm. (Tussen de camo spelers zitten natuurlijk ook wel een paar serieuze spelers, maar hier vind je toch veel meer bijv gemakzuchtige die niet eens weten dat er een thema is terug.)
Door mensen weg te zetten als niet serieus op basis van hun uitrusting schoffeer je een deel van je leden wiens belangen je beweert te behartigen.
Willen jullie realistisch huidig of historische uitrusting? Prima, ik verwacht dat de NABV dan gaat controleren op het gebruik van kryptec als camo, want er is en was geen eenheid die dat gebruikt.
Alle types tijdsbeelden dus ook toekomst waarin wellicht iemand kryptec gebruikt?
Ok, dus mijn starwars outfit is wel gewoon toegestaan. (Starwars is trouwens verleden en niet toekomst).
Wil je een potentieel realistisch scenario?
Hoe meer actueel kun je zijn als terrorist die zich onder carnaval vierders mengen? (hopenlijk kunnen we hier over een week op terug kijken en zeggen dat het niet meer is dan een scenario)
Gaat de NABV voortaan alle scenario's, kleding, knalle klappers etc. op een zilveren schaaltje wegen?
Of zich beroepen op "gezond verstand" en dan skirms gaan verbieden als mensen dan toch weer eens iets anders willen?
Het is een argument geweest dat hiel in het legaliseren van airsoft in Nederland dat we realistisch ogende blaffers nodig hebben, omdat we met een paintball geweer niet genoeg lijken op die Delta Force Navy Seal Green Barret Para REscue Ranger. De waarheid si echter dat voor de meeste het gaat om het geheel, (scenario, sfeer, uitrusting, beleving etc.) en dat het hebben van een realistisch ogende buks het geheel mooi afmaakt, maar als het tehma een zombie uitbraak, de 3e wereld oorlog, terroristen verkleed als carnavals vierders of een bezetting van een ziekenhuis, dan zullen er altijd mensen zijn die zich in dat thema gaan inleven. Als dat voor het tehma beter uitkomt wordt die pipa net zo lief ingewisseld voor een oefen zwaard of namaak kettingzaag.
Het internet stat vol met foto's van mensen met soms echte vuurwapens, soms met kinder speelgoed in vreemde kleding. Gaat die ene foto van Kees in konijnenpak nou echt het verschil maken? Nee, natuurlijk niet.
De ersieuze airsofters willen na 50 reguliere skirms in een jaar ook wel eens een ander pakje aan dan marpat.
Groeten,
Overigens wil ik hier dan zelfs nog even aan toevoegen dat een bekende van mij dus aan Dhr Gerard Timmers heeft gevraagd wat dan wel mag. Het eerste antwoord daarop was:
- Alleen wat in de werkelijkheid gebeurd werd of word, zowel qua camo als qua replica.
Hiermee verbied deze persoon van de NABV dus onder ander het volgende lijstje:
- Replica's op HPA
- Replica's van niet bestaande of niet gebruikte modellen
- Accessoires welke nooit door en bestaande eenheid is gebruikt.
- Kleding welke nooit door een bestaande eenheid is gebruikt.
- Game modii als capture the flag, etc
Kortom, je mag klaarblijkelijk eigenlijk alleen nog maar als een 100% correcte reproductie van een militaire eenheid rondlopen en missies doen die die eenheid ooit gedaan heeft.
Dit lijkt mij toch echt niet de bedoeling, ofwel?