Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.607 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:52

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Gisteren de nieuwe van DeWolff gepre-ordered. Ik had pas een stapeltje LP's gekocht, maar deze kans kon ik echt niet laten lopen. Dat rood-met-zwarte vinyl ziet er imho echt gaaf uit :9 . En veel geld is het toch......... Ik heb 4 mei in mijn agenda staan!

Edit 15.02: ben aan het neuzen bij Northend Haarlem en kom deze bijzondere alternatieve uitgave tegen van Seventh Son van Iron Maidenm. Een foutje is zo gemaakt, zullen we maar zeggen....

[ Voor 31% gewijzigd door Vintage1967 op 26-02-2018 15:06 ]

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:52
Geen idee of deze al langs gekomen is...

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ja die had ik al gezien ja. En hij klopt ook voor een stuk als de bolero.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Erg interessante video! Op Lazeretto van Jack White zit ook een enkele track backwards. Al gaat het op die plaat wel echt om een Gimmick. Overigens wel interessant die plaat van Ravel, deze is opgenomen met het Nederlandse Philharmonic Orchestra. En laat Bolera nu net een van de weinig klassieke stukken zijn die ik echt kan waarderen. Deze ga ik op mijn verlanglijstje zetten!

Plaat is hier te vinden:
https://www.discogs.com/R...ob-Bolero/release/4310089

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Ja als je meerdere tracks hebt is backwards snijden uit technisch oogpunt niet zo zinvol.
Het is dan zinvoller waar je de tracks positioneert, aan het begin of aan het einde van 1 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

mr_petit schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:20:
Ja als je meerdere tracks hebt is backwards snijden uit technisch oogpunt niet zo zinvol.
Het is dan zinvoller waar je de tracks positioneert, aan het begin of aan het einde van 1 kant.
In de EP's die ik koop merk je ook dat mensen daarover nadenken. Bij deze EP (Ishan Sound - Namkha) is de A-zijde 33 RPM met twee tracks (origineel en een remix) en de B-zijde (AA genoemd) een 45 RPM remix van een andere artiest, met vies veel bass en loudness. Ik vond het wel leuk om te zien dat de B kant wat meer ruimte heeft gekregen om te knallen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ad de Jong schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:47:
Geen idee of deze al langs gekomen is...

[[url="https://youtu.be/eenl2f0o6AQ]video[/url]]
Leuk en inderdaad heel zinvol in dit geval: de luidste passages op de beste plek van de plaat.

Side note: hij geeft aan dat zijn tangentiale Sony PS-F9 draaitafel dit niet kan afspelen. Dit heeft ermee te maken dat de servo control die zorgt voor de horizontale beweging van de arm unidirectioneel is. Dwz dat de draaitafel zo ontworpen is dat alleen als de arm een (miniscule) hoek naar binnen maakt de positie van de arm gecorrigeerd wordt. Met een hoek naar buiten is in het ontwerp geen rekening gehouden.
Dat zal bij de overgrote meerderheid van de linear trackers het geval zijn. Uit eigen ervaring bijv de Technics SL-10, SL-15, SL-7 etc, de Rabco SL-8, de Sony PS-X555ES, allemaal unidirectioneel. Ik kan zelf zo snel maar 1 draaitafel verzinnen waarbij het wel beide kanten op werkt: de Sony PS-X800 waggelt ook vrolijk naar rechts als je de arm een duwtje naar buiten geeft. Maar er zijn er vast nog een paar.

Wat ik ook een leuke video van hem vind is die over zijn Denon DP-47F draaitafel.

Hij heeft om precies dezelfde redenen als ik een oude, automatische draaitafel (die je desgewenst ook gewoon manueel kan bedienen). Heel herkenbaar. Alleen dat geneuzel van hem over het element dat op de draaitafel zit volg ik niet zo, want de uitzondering daar gelaten (B&O) zit je helemaal niet vast aan het meegeleverde element en kan je er simpelweg een andere op zetten.

Ook in het tweede deel van de video waarin hij zijn filosofie over geluidskwaliteit uit de doeken doet kan ik me vinden. Hij geeft aan dat voor hem persoonlijk geluidskwaliteit kan worden ingedeeld in "slecht, ok en goed". Daar kan ik wel wat mee. Hoe leuk de artikelen over dure hifi gear ook zijn om te lezen, ik ben er in al die jaren hobbyen wel uit dat ik vanaf een bepaald niveau het verschil niet ga merken en als ik het al zou doen dan betekent het echt niet dat het mijn luisterervaring / genot daadwerkelijk verbetert.

"Once music gets to the point that I enjoy listening to it and I don't notice anything annoying about it, well I'm happy there." :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Zijn er shoegaze lovers hier? Check ff Vaadat Charigim - The World is Well Lost, vandaag binnengekomen met de post vanuit good old Indianapolis. Kon hem 40km bij mij vandaan ophalen voor 40+ eu, maar dit was goedkoper, soit.

Echt lekkere noiserock gezongen in het Hebreeuws dat wel, maar nooit gedacht dat een album me zo in zijn greep kon houden als deze.

Verder nieuw, Shame - Songs of Praise (ltd. lichtblauwe blauwe LP). Lekkere rauwe Brit postpunk komen in April in Doornroosje, voor 14 piek kun je een band gaan zien die ik inschat als Arctic Monkeys in hun beginjaren maar dan net een tandje rauwer en misschien zelfs beter!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast backwards-vinyl, is vinyl in de auto ook (weer) een optie:

(Alleen 7" in de 60s: Video (Philips 22GA101/51) .)

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:12

hilgo

Clear your mind of can't.

Creatief van de beste man maar ik ga er niet aan beginnen. Geef toch de voorkeur aan genieten van mijn platen in de woonkamer :)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pff wat een wow & flutter festijn is dat zeg, niet om aan te horen. :P

Met een Technics SL-7 of SL-10 zou je ook behoorlijk ver moeten komen, die zijn heel compact (footprint zo groot als een platenhoes) en spelen heel stabiel af met hun korte linear tracking arm en ingebouwde platenpuck die de plaat goed vastklemt. Verticaal afspelen is ook geen probleem voor die dingen. En ze hebben nog een 12V DC aansluting ook, dus ook dat is geen probleem.

Maar inderdaad, het slaat eigenlijk nergens op.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 28-02-2018 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Gevaarlijk ook, als je even een plaat wilt wisselen ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Zie het al voor me. Op vakantie of een dagje weg en dan je favoriete LP's mee nemen. Heel handig. Vervolgens lekker een paar uur in een warme auto optimaal door direct zonlicht opwarmen. Met een beetje mazzel werkt zo'n speler op batterijen, dan kan de boel ook mee naar het strand. Dat nog niemand dat voor een mooie prijs in de schappen bij de BCC en MediaMarkt heeft gekregen begrijp ik echt niet 8)7 . Volgens mij zou niemand meer een Technics, Thorens, Dual of Project willen............

Wat me opvalt is dat de beste man z'n platenspeler angstvallig in het oog houdt en zelfs af en toe stopt met praten, alsof hij de adem inhoudt als de weg wat meer hobbels heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:20
Cap schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:36:
Pff wat een wow & flutter festijn is dat zeg, niet om aan te horen. :P

Met een Technics SL-7 of SL-10 zou je ook behoorlijk ver moeten komen, die zijn heel compact (footprint zo groot als een platenhoes) en spelen heel stabiel af met hun korte linear tracking arm en ingebouwde platenpuck die de plaat goed vastklemt. Verticaal afspelen is ook geen probleem voor die dingen. En ze hebben nog een 12V DC aansluting ook, dus ook dat is geen probleem.

Maar inderdaad, het slaat eigenlijk nergens op.
Zo te zien is het een goedkope Ricatech speler die je platen ruïneert... Ongeacht of het mogelijk is met zo'n speler om in de auto LP's gaan draaien, zal hij bij mij ook buiten de auto om geen enkel stuk van mijn kostbare vinyl aanraken met z'n naald...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
De vrouw zit te blauwbekken in de Kuip

Tja... Dan schenken wij ons zelf een Nikka Wiskietje in en.....

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hO6Khc/lps5.jpg

Drie lp's met muziek zoals het door onze lieve heer bedoelt is ....
:9 :9 :9

En ach we zijn nu toch bezig......

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/haOX2c/lps6.jpg

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 94% gewijzigd door oldsmelly op 28-02-2018 20:36 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Zojuist even weer van platen speler gewisseld (luxe probleem at the moment)... En dus de Dual 1226 elders neer gezet de Thorens terug op zijn eigen plek:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/eEFIfqxXTUg9bKY1WQSCVYz2sk0cs-BrCifnj_LrsKA7zWGQOw-_6gruqAAQDzaO3kmCB8rDqHB1UkXdMlh82q0Gg_-Yo1BELcK0zVx6ZqSo0Ksa8UVIsQiZoDd7JINQx3GjAfTNqA=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/iAkeV-TOg_qC5Iu_DhuBXlzWsYDxo1MGgtqe9gu1TSk5Od4F0L9EIfh7HdQ4G0TZ9YqWZq6tVGV45SvKKpitYDxIYyFDWaRufAYSE04HsMBO-sM5I0_whVpkIYXhMhZLvvNivZoc6Q=w2400

Nu aan het afspelen: EmmyLou Harris met haar album "Angel Band"... Zo meteen: een Mobile Fidelity Soundlab persing van Emmylou Harris haar album "Outer moon in a ten cent town"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Na al dat mooie country geweld van Emmylou Harris kreeg ik de smaak van echt goed geluid te pakken... Dus mijn Mobile Fidelity Soundlab persing van Glass Houses van Billy Joel ligt nu op de Thorens TD-318 MKI:
Billy Joel

Wat een heerlijke sound hebben die Mobile Fidelity Soundlab LP's toch... _/-\o_ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Hier geen whiskey maar muntthee met Roxy Music - Avalon :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3jp15Fy0jKkJfMiXimXerR75/medium.jpg

@oldsmelly Nikka O+ Erg lekker, die moet ik ook weer eens in huis halen
Hoe klinkt Live in Pompeii? Die heb ik ook nog op m'n verlanglijstje staan..

[ Voor 26% gewijzigd door cmndr_adama op 28-02-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
cmndr_adama schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:36:
Hier geen whiskey maar muntthee met Roxy Music - Avalon :)
[afbeelding]

@oldsmelly Nikka O+ Erg lekker, die moet ik ook weer eens in huis halen
Hoe klinkt Live in Pompeii? Die heb ik ook nog op m'n verlanglijstje staan..
Ja ik vindt het erg lekker klinken, goede kwaliteit van opname en heerlijke muziek..
De hoofdmoot is wel zijn solo werk verwacht dus niet alleen maar Pink Floyd nummers

[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 01-03-2018 10:14 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
Dit wordt weer lekker luisteren

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nRg1xc/lps8.jpg

Heel benieuwd naar de Dire straits >:)

Net geluisterd naar de MFSL Dire Straits en vergeleken met de "normale" versie .

Nou de MFSL versie blaast de normale versie echt het water uit... wat een detail wat een zuiverheid en wat een plaatsing van de instrumenten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :9~ :9~ :9
~ :9~ :9~

[ Voor 118% gewijzigd door oldsmelly op 01-03-2018 13:59 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
oldsmelly schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:10:
Dit wordt weer lekker luisteren

[afbeelding]

Heel benieuwd naar de Dire straits >:)

Net geluisterd naar de MFSL Dire Straits en vergeleken met de "normale" versie .

Nou de MFSL versie blaast de normale versie echt het water uit... wat een detail wat een zuiverheid en wat een plaatsing van de instrumenten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :9~ :9~ :9
~ :9~ :9~
Waar he jij die MFSL versie van Dire Straits voor een redelijke prijs op de kop kunnen tikken? Ik zie 'm erg duur voorbij komen op bol.com... Het enige enigszins betaalbare alternatief is van uit de USA laten over komen via discogs... Dan lukt het nog net voor 25 euro excl. verzendkosten...

Edit 22:02 uur:
Ik zie net dat die versie van discogs incompleet is... Heb je dus niets aan... :'(

Edit 22:59 uur:
En ik maar denken dat Bol.com duur was:
https://www.ebay.de/i/382308643276?rt=nc

Dat die MFSL persingen duurder zijn snap ik wel, maar dit is met zo'n 1.170 euro toch niet normaal meer? Er zijn grenzen aan wat iets mag kosten, ook aan MFSL LP's... Wordt wel gratis verzonden... |:( (Ik neem aan dat ze 'm persoonlijk komen afleveren voor dit geld?) :P

[ Voor 22% gewijzigd door rcor op 01-03-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
En weer een vinyl flimpje van Techmoan:

Deze keer een soort van DIY card board platen speler... Bij het zien van de speler krijg ik wel ernstige rillingen, daar de arm en overige componenten veel weg hebben van een crapy Crosley speler...

Des ondanks een leuk filmpje om te zien... :)

[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 01-03-2018 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Totaal overbodig waardeloos hipstertrend product. Nog slechter dan een crosley/kloon en duurder.
Ik had moeite het filmpje af te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
rcor schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:00:
[...]

Waar he jij die MFSL versie van Dire Straits voor een redelijke prijs op de kop kunnen tikken? Ik zie 'm erg duur voorbij komen op bol.com... Het enige enigszins betaalbare alternatief is van uit de USA laten over komen via discogs... Dan lukt het nog net voor 25 euro excl. verzendkosten...

Edit 22:02 uur:
Ik zie net dat die versie van discogs incompleet is... Heb je dus niets aan... :'(

Edit 22:59 uur:
En ik maar denken dat Bol.com duur was:
https://www.ebay.de/i/382308643276?rt=nc

Dat die MFSL persingen duurder zijn snap ik wel, maar dit is met zo'n 1.170 euro toch niet normaal meer? Er zijn grenzen aan wat iets mag kosten, ook aan MFSL LP's... Wordt wel gratis verzonden... |:( (Ik neem aan dat ze 'm persoonlijk komen afleveren voor dit geld?) :P
Geen idee wat een redelijke prijs is maar happysad records verkoopt hem voor 69.95 en NorthendHaarlem voor 59,95 (ik heb hem uit haarlem).

Het blijft ontzettend veel geld en wellicht is het "voordeliger" om bv een SACD versie te kopen die is "maar" 34,95.

Tweedehands sacd spelers kosten geen drol meer maar ik heb geen idee hoe de sacd versie klinkt tov de vinyl versies

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die MSFL platen klinken heel fijn, maar zijn ook wel een echt hype produkt. Dikke marge omdat de 'audiofiel' die bedragen toch wel op tafel legt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:52:
Totaal overbodig waardeloos hipstertrend product. Nog slechter dan een crosley/kloon en duurder.
Ik had moeite het filmpje af te kijken.
Helemaal mee eens Mr_Petit... alles wat maar mis kan gaan gaat bij deze speler:
- geen goed werkende anti-skating
- veel te hoge naalddruk van meer dan 5,5 gram
- Goedkope kartonnen behuizing waar van demping geen sprake is... Het geluid uit de speakers moet galmend zijn daar er veel neven geluiden opgepikt wordt door de naald (met dank aan o.a. de speakers die hun geluid eenvoudig terug kan geven aan de naald / element)...

Ik zou deze NOOIT, maar dan ook echt NOOIT kopen of mijn vinyl aan toe vertrouwen...

@oldsmelly Dank voor de link naar Northend Haarlem... Ik heb hem eerder vandaag daar besteld... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:31:
Die MSFL platen klinken heel fijn, maar zijn ook wel een echt hype produkt. Dikke marge omdat de 'audiofiel' die bedragen toch wel op tafel legt.
Ja op zich wel omdat veel albums die op 2 platen geperst zijn vaak rond de 25 euro zijn.
Maar bij die msfl platen hebben ze natuurlijk wel extra moeite gedaan. Sowieso maken ze een nieuwe cut voor een kleine oplage waar ze waarschijnlijk ook wat meer aandacht aan besteden. Dus de hogere prijs is niet alleen marge (maar absoluut gezien is de marge natuurlijk wel groter, maar ik weet niet of dat percentueel ook zo is)
Ook is distributie van kleine oplages relatief duurder

Ik weet ook niet of ik het bedrag er voor over zou hebben. Op zich vind ik het wel een interessant fenomeen om een lp op 45rpm uit te brengen. Maar ik denk dat ik me meer erger aan de moderne vinylmasters dat ze (expres?) doffig zijn tov de betere persingen van weleer. 33rpm heeft meer bandbreedte om het zo maar te zeggen dan dat ze nu benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:54:
[...]

Ja op zich wel omdat veel albums die op 2 platen geperst zijn vaak rond de 25 euro zijn.
Maar bij die msfl platen hebben ze natuurlijk wel extra moeite gedaan. Sowieso maken ze een nieuwe cut voor een kleine oplage waar ze waarschijnlijk ook wat meer aandacht aan besteden. Dus de hogere prijs is niet alleen marge (maar absoluut gezien is de marge natuurlijk wel groter, maar ik weet niet of dat percentueel ook zo is)
Ook is distributie van kleine oplages relatief duurder

Ik weet ook niet of ik het bedrag er voor over zou hebben. Op zich vind ik het wel een interessant fenomeen om een lp op 45rpm uit te brengen. Maar ik denk dat ik me meer erger aan de moderne vinylmasters dat ze (expres?) doffig zijn tov de betere persingen van weleer. 33rpm heeft meer bandbreedte om het zo maar te zeggen dan dat ze nu benutten.
In het geval van Dire Straits is het zo dat veel oudere persingen juist massa productie zijn geweest en dat er dus minder aandacht aan de kwaliteit van de persing is besteed... Logisch dat het minder klinkt en dan is het mooi dat er bedrijven als Mobile Fidelity Soundlab / Analog productions / Speakerscornor / Audio Fidelity / Music Matters gelukkig wel veel aandacht besteden aan de kwaliteit van de opname...

Vergeet niet dat MFSL veelal gebruikt maakt van de originele master recording om hun LP's te persen... Dat alleen al is een plus punt ten aanzien van andere die gewoon klakkeloos een CD'tje of digitaal bestand gebruiken om de LP te maken...

Als je één keer zo'n MFSL persing gehoord hebt in verhouding tot de andere persingen wil je niets anders meer... Geloof mij maar op mijn woord... ;) :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
rcor schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:06:
[...]

In het geval van Dire Straits is het zo dat veel oudere persingen juist massa productie zijn geweest en dat er dus minder aandacht aan de kwaliteit van de persing is besteed...
Ik zie daar zelf geen verband tussen. Er zijn massaproducties die echt geweldig klinken
Vergeet niet dat MFSL veelal gebruikt maakt van de originele master recording om hun LP's te persen... Dat alleen al is een plus punt ten aanzien van andere die gewoon klakkeloos een CD'tje of digitaal bestand gebruiken om de LP te maken...
Ik denk dat dat bij de oudere producties echt niet opgaat hoor. Vroeger werd er altijd een aparte master gemaakt voor LP en voor CD. En per definitie natuurlijk van de master recording.
Sterker nog, de meeste van die oudere opnames zijn vaak deels of geheel analoog geweest.

Ik zie vooral een toevoeging in een 45rpm opname omdat je dan minder tegen fysieke limitaties aanloopt bij binnenste groeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Vandaag, als experiment, een tip van een Haagse platenzaak opgevolgd: LP schoonmaken met glassex en een microvezel doek. Moet zeggen dat ik minder kraakjes etc. hoor bij afspelen maar vraag mij wel af of glassex uiteindelijk niet schadelijk is voor de plaat (heb er nu een gebruikt die ik per abuis dubbel had gekocht) en dat ik niet beter toch maar kan investeren in een Knosti.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:52
Deze vond ik wel passen in dit topic. >:)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

hilgo schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:58:
Vandaag, als experiment, een tip van een Haagse platenzaak opgevolgd: LP schoonmaken met glassex en een microvezel doek. Moet zeggen dat ik minder kraakjes etc. hoor bij afspelen maar vraag mij wel af of glassex uiteindelijk niet schadelijk is voor de plaat (heb er nu een gebruikt die ik per abuis dubbel had gekocht) en dat ik niet beter toch maar kan investeren in een Knosti.
Glassex verdampt wel weer dus dat lijkt mij echt niet zoveel kwaad te kunnen. En anders lekker een sopje maken met wat dreft, doe ik ook, werkt perfect kost alleen een beetje tijd.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
Voor mij gaat het altijd in eerste instantie om de muziek maar als ik dat kan combineren met een perfecte pressing is dat voor mij de slagroom op de taart. Dat gecombineerd met het "ritueel" van een plaat opzetten echt op je gemak luisteren is voor mij de ultieme ontspanning.

Ja ze zijn erg duur ..... en sommige zijn echt belachelijk duur (99 euries voor lp is echt veel te gek) maar ik moet eerlijk bekennen ik vindt het ze wel waard.

Ik ga wel eens luisteren naar een SACD (MFSL) van een van de platen die ik op vinyl MFSL heb... eens vergelijken....

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 03-03-2018 09:43 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Joopieboy schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:51:
[...]

Glassex verdampt wel weer dus dat lijkt mij echt niet zoveel kwaad te kunnen. En anders lekker een sopje maken met wat dreft, doe ik ook, werkt perfect kost alleen een beetje tijd.
In glassex zitten glansmiddelen.
Dat het verdampt zegt niets, het gaat erom wat er achter blijft. Dat gaat namelijk aan je naald kleven.
Er zit iig heel veel meer in dan wat je niet in een schoonmaakvloeistof wilt hebben. (parfum, kleurstof)
Ik lees altijd eerst een msds. Daar staat natuurlijk ook niet alles op (alleen toxiologisch) maar dan heb je iig een idee.
De oplosmiddelen die in glassex zitten zijn iig heel wat aggresiever dan isopropanol.

Qua zuiverheid en non-agressiviteit komt het iig niet in de buurt bij de gangbare recepten voor platenwasvloeistoffen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2018 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
Nou meteen maar de koe bij de horens gepakt en geluisterd naar de SACD versie van Brother In Arms..

Ik speel de DSD/FLAC (heb beide geluisterd) af via een Cambridge cxn speler...
De vinyl versie speel ik via een pro-ject rpm6 speler met ortofon black element.

Vallen mij meteen een aantal dingen op, de sacd versie is duidelijk anders gemasterd.

De vocals klinken harder dan op de vinyl versie.

In bijvoorbeeld het nummer "Why Worry" klinkt de stem meer op de voorgrond dan op de vinyl versie waar de instrumenten veel meer op de voorgrond klinken.

De spreiding van de instrumenten en het kunnen identificeren van elk instrument is een stuk beter op de vinyl versie..

Daarnaast klinkt de sacd versie minder "warm" en , ik kan het niet anders omschrijven, het klinkt holler alsof ze in een kamer staan te spelen meer echo erin.

Dit is natuurlijk geen wetenschappelijk test maar voor mijn oren op mijn set en in mijn kamer klinkt de lp versie gewoon "lekkerder" 8) 8)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Het spijt me, het is ongetwijfeld al eerder langsgekomen, maar ik kan het niet vinden...

Ik ben niet rijk, niet arm, ben "poor-mans audiofiel", maar ik wil mijn vinyl ook op goede kwaliteit digitaliseren. (heb aardig wat collector items (voornamelijk reggae, on-u-sound recordings, studio 1 (bakeliet first press), etc, maar ook 1ste editie house (labworks/underground resistance/etc, niet te krijgen (original))

Ik heb ze allemaal wel analoog gebackupped, maar dat is "less-than-satisfactory" zeg maar.
Ik wil dus een broertje voor mijn Thorens TD-115 Direct belt (een oxymoron, ik weet het), variable pitch, variable weight met Ortofon LM Pro Stylus naald.

Doeleinde: backup maken (digitaal) dus digital is een must, maar wel een exacte backup, met alle fouten die mijn eerste edities hebben, budget: eigenlijk niet over nagedacht, maar omdat hij voor voornamelijk eenmalig gebruik is, en evt. voor vervanging van m'n TD-115, doe maar iets van maximaal € 149,- voor alleen goede backup, of 299,- voor goede vervanging van mijn Thorens. (ik hanteer altijd een 50% marge in budget, als iets écht héél veel beter is, dus €450,- (€299,- *150% - €448,50) is mijn harde limiet.

Qua styling ben ik zeer gecharmeerd van de Rega Plannar Series (de Plannar 6+NEO is pure p*rno, maar geen digitaal uit, en buiten budget)

@Wimmel ik wilde mijn post idd nog gaan aanpassen met dat een goede converter misschien wel een beter idee is, dus bedankt voor de snelle reactie. Ik ga je reviews zeker even lezen.

[ Voor 17% gewijzigd door zion op 03-03-2018 13:53 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:12

Wimmel

Hello

Waarom sluit je je mooie Thorens niet gewoon aan op een USB audiointerface? Voor 27 euro heb je een apparaat die een Phono-ingang heeft en die je met USB aan je pc kan hangen.

Ik heb goede ervaringen met de Behringer UFO202.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:52
Die picture disc ;( :'( ;w
PatrickC schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 00:23:
Deze vond ik wel passen in dit topic. >:)
[video]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Vandaag binnengekomen: Dire Stratis - Brothers in arms op MFSL uitgave... Wat een geweldige verbetering ten aanzien van de 33 toeren persing... Daar past slechts één emoticon bij: _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/FUOMlLJYXhEzh7FNCVb1XVepurb4pXBFsCkriGg_AuBT0TOBGsaMynlMxlq-7w7lsojFAGricUec4S1G5-lKnwRqxkEjcgtDE0NnNr224QIQMoLNESzV3IPq9Vb8izh8mcjT8cDXkQ=w2400

[ Voor 61% gewijzigd door rcor op 03-03-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
rcor schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:08:
Wat een geweldige verbetering ten aanzien van de 33 toeren persing...
Met welke persing vergelijk je 'm nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:17:
[...]

Met welke persing vergelijk je 'm nu?
In direct vergelijk met deze persing van Back to Black: https://www.discogs.com/D...s-In-Arms/release/5736935

Maar zelfs deze persing klonk al beter dan het origineel uit de jaren '80... En dat was volgens mij deze release als ik het goed heb (maar dat weet ik niet zeker meer): https://www.discogs.com/D...s-In-Arms/release/1934391

Ps.: Dit is de persing die ik nu heb: https://www.discogs.com/D...s-In-Arms/release/6717429

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 03-03-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Heb je het origineel dan zelf?

Niet dat dat een bijzonder audiofiele opname is maar ook niet slecht denk ik, zeker niet vergeleken bij al die nieuwe masters die doorgaans een beetje doffig klinken (al ben ik niet degene om daar over te oordelen want ik ben niet echt fan van dire straits)

[ Voor 92% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2018 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ooit gehad in het verleden en die klonk echt slecht in verhouding tot de back to black her uitgave (veel minder dynamiek enz., maar wat wil je... Alle nummers op 1 LP gepropt met 33rpm)... Die van Back to Black categoriseer ik nu als "goed" en de Mobile Fidelity Soundlab persing als "Ultiem"...

Alles is beter uitgevoerd (de binnenhoezen, de buiten huizen... Minder bij geluiden tijdens het afspelen (vooral dat laatste is stukken beter (back ground noise)) en bij bepaalde nummers kun je goed opmerken dat hij op 45rpm is opgenomen omdat het net effe iets beter klinkt...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 03-03-2018 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
rcor schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:08:
Vandaag binnengekomen: Dire Stratis - Brothers in arms op MFSL uitgave... Wat een geweldige verbetering ten aanzien van de 33 toeren persing... Daar past slechts één emoticon bij: _/-\o_

[afbeelding]
Told ya..... >:) >:)

The MFSL van I Robot van Alan Parsons is ook brilliant :) :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 21:32
Wimmel schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:45:
Waarom sluit je je mooie Thorens niet gewoon aan op een USB audiointerface? Voor 27 euro heb je een apparaat die een Phono-ingang heeft en die je met USB aan je pc kan hangen.

Ik heb goede ervaringen met de Behringer UFO202.
Vraagje, Kan je deze UFO202 toevallig ook als voorversterker gebruiken?

Ps: Ondertussen wat wijzer geworden via een YouTube filmje van Behringer, er schijnt een preamp in te zitten,
op mijn Onkyo 808 zit wel een Phone aansluiting achterop maar er zit schijnbaar geen Préamp ingebouwd, vreemd dat had ik even niet verwacht.. ;) al suggereert de gebruiksaanwijzing van wel.

en ik maar denken waarom klinken die lpee's zo bagger.. de UCA202 die ik al had besteld voor opnames komt binnenkort binnen, dan kan ik die daar voorlopig voor gebruiken.. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Habana op 04-03-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Gisteren is de releaselijst voor Record store day 2018 bekend gemaakt. Staan toch wel een paar "wanna haves" voor mij op dus heb de datum in de agenda gezet zodat ik het niet ga vergeten. En sowieso een mooi excuus om naar de platenzaak te gaan (alsof ik dat écht nodig heb... O-) )

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

hilgo schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:43:
Gisteren is de releaselijst voor Record store day 2018 bekend gemaakt. Staan toch wel een paar "wanna haves" voor mij op dus heb de datum in de agenda gezet zodat ik het niet ga vergeten. En sowieso een mooi excuus om naar de platenzaak te gaan (alsof ik dat écht nodig heb... O-) )
Staan wel wat leuke titels op. Ik stuur mijn pa altijd naar de platenzaak. Ik zit zelf namelijk op het Roadburn festival (alleen dit jaar zit ik dus in oost Europa, en ik gok dat ze in Estland weinig doen met RSD).
Ik geef hem een lijstje mee, en wat ze er van hebben neemt hij mee.
Eigenlijk heb ik de schurft aan deze dag, vanwege alle opkopers die vervolgens Discogs overspoelen met hun inflated prices.

Ik zie trouwens Twin Peaks op de lijst staan... Zou het dit keer wél een goede persing betreffen? Die andere luxe uitgaven (ben even kwijt van welk label) waren rampzalig slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Laatst online: 05-09 13:16
Inderdaad, leuke lijst dit keer. Zelf wel interesse in Jeff Buckley, Johnny Cash (At folsom prison) en de release van Led Zeppelin.

Ben door sportieve verplichtingen nog nooit bij de platenzaak geweest tijdens RSD, maar kan dit keer wel. Wat is jullie ervaring met deze dag? Neem aan dat hoe vroeger je komt, des te meer kans je op je je gewilde plaat hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ga er maar van uit dat er een rij(tje) voor de deur staat voor de opening. Dus de vraag is of je dat er allemaal voor over hebt (ikzelf absoluut niet).
En dan is het dringen bij de bakken. Want de platenzaken krijgen vaak random titels toegestuurd, dus je moet maar afvragen of je titels er uberhaupt bij zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heb sinds kort ook weer een platenspeler van zolder gehaald en in de woonkamer geplaatst. Het is een oude Technics SL-2000. Door mijn ouders gekocht in 1977 of 1978. Speler doet het nog goed voor zover ik kan nagaan. Heb er een nieuwe naald in gezet en de arm afgesteld. Afstelling kan misschien nog wel wat beter maar er komt in ieder geval muziek uit.

De SL-2000 in actie
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-3/p2773204325-3.jpg

Heb daarnaast nog mijn eigen Technics SL-BD3 en Technics SL-D303 van mijn broer

Van de SL-BD3 is de snaar geknaapt. Jaartje geleden heb ik nog getest. Toen was de snaar nog niet geknapt en deed hij het goed
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-3/p2773204305-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-3/p2773204487-3.jpg

De SL-D303 is in wat mindere staat. De armlift doet het niet goed meer. De stofkap ontbreekt ook. De doos is er nog wel bij. Heb dit apparaat verder nog niet getest. Moet hem eerst een keer wat schoonmaken.

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-3/p2773204304-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-3/p2773204326-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01

masauri

aka qwybyte

Welke zoal?
Voor mij springt enkel deze er even uit: SAKAMOTO RYUICHI - FF2

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Faxe schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:40:
Heb sinds kort ook weer een platenspeler van zolder gehaald en in de woonkamer geplaatst. Het is een oude Technics SL-2000. Door mijn ouders gekocht in 1977 of 1978. Speler doet het nog goed voor zover ik kan nagaan. Heb er een nieuwe naald in gezet en de arm afgesteld. Afstelling kan misschien nog wel wat beter maar er komt in ieder geval muziek uit.

De SL-2000 in actie
[afbeelding]
Da's een fraaie speler, zonde dat die al die tijd nutteloos op zolder stond :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

masauri schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:50:
[...]

Welke zoal?
Voor mij springt enkel deze er even uit: SAKAMOTO RYUICHI - FF2
De "wanna haves":
Dio - Sacred Heart
Motorhead - Death or Glory

De "ik neem ze mee als ze er liggen":
Bruce Springsteen - Greatest hits
Disturbed - Lost Children
Kreator - Behind the mirror

En mijn vrouw heeft haar oog laten vallen op Linkin Park - One more light live. Dus de 21e vroeg op om richting de platenzaak te gaan.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 13:56
Wat gebruiken jullie of raden jullie aan als goede slipmat? Ik heb nu de originele Technics slipmat liggen, maar aangezien dit van stof is zorgt dit er voor dat al mijn platen vol met stof/haar of pluizen hangt na het draaien. Ik zie veel mensen een kurken slipmat gebruiken, maar blijkbaar is dit ook niet zo een goede keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Vandaag de okki nokki die ik besteld had ook ontvangen. Vanavond paar platen van 30+ plus jaar oud schoon gemaakt. Ze klinken volgens mij beter. Is ook wel leuk werk eerst plaatje wassen en daarna er naar luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Le Enfant! schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:27:
Wat gebruiken jullie of raden jullie aan als goede slipmat? Ik heb nu de originele Technics slipmat liggen, maar aangezien dit van stof is zorgt dit er voor dat al mijn platen vol met stof/haar of pluizen hangt na het draaien. Ik zie veel mensen een kurken slipmat gebruiken, maar blijkbaar is dit ook niet zo een goede keuze?
Als het niet om te mixen / scratchen is en puur afspelen zou ik gewoon een mooie dikke rubberen mat nemen... Ik zal zo wel eens kijken of er wat geschikts te koop is...

edit 23:51 uur:
Deze rubberen matten gevonden:
https://www.new-line.nl/n...c-P4J3RQjnf4aArJREALw_wcB

https://www.hi-stands.eu/...at.html?source=googlebase

https://www.pickupnaalden...TAFELMAT-RUBBER_7416_6988

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 07-03-2018 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Le Enfant! wat rcor zegt, en iets heet alleen een slipmat als het bedoeld is om de plaat te laten slippen op het plateau (omdat je er als DJ met je vingers aan wilt zitten terwijl ie draait). Dat is dus zo'n vilten vodje .

Een kurken mat, rubber mat, leren mat etcetera, daar luister je plaatjes mee als je niet aan de plaatjes zit tijdens het draaien. Die zijn juist niet bedoeld om de slippen, maar moet rustig en stabiel op de het plateau liggen en de koppeling tussen plaat en plateau optimaal laten zijn. Daarom heten deze matten dus geen slipmatten maar gewoon "mat" of draaitafelmat.

De originele mat van de Technics draaitafels is altijd zo'n rubberen, die zit mee in de doos. DJ's kunnen slipmatten los kopen met het Technics logo erop (al dan niet afkomstig van Technics).

Die Technics RGS0008 mat van New Line is een dunnere 2.7mm variant die werd geleverd met de nieuwere SL-1200's, de M3D, MK5 etc.

http://www.green-vinyl.com/nl/rubbermat-m3d-mk5-m5g-gae.html

De Technics RGS0010 mat is 2 maal zo dik en werd geleverd bij de oudere SL-1200'2, de MK2. Helaas wel duurder.

http://www.green-vinyl.com/nl/rubbermat-6mm.html

De Tonar en HQ 5988 mat van de andere linkjes is een Technics look alike en misschien zelfs OEM. Ik weet niet hoe dik die is maar als ik moet gokken is dat een RGS0008. Als je op 5988 mat googled kom je hem bij erg veel winkels tegen, kan je kijken wat de goedkoopste is en even navragen wat de dikte is.

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 08-03-2018 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
@Cap Dank voor de aanvulling! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Mensen, ik lees al een tijdje mee en heb een vraag. Ik zie dit model: Pro-ject Primary Phono USB met vooraf ingestelde skating en en naalddruk. Is dit out of the box net zo goed als je het zelf doet? Of kan je het alsnog beter zelf instellen, als dat uberhaupt mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou er ondanks de wervende teksten van de Pro-ject reclame* niet echt op vertrouwen dat het zo nauwkeurig gedaan is, je bent overgeleverd aan de kunde/nauwkeurigheid/tijd van de medewerker aan de Pro-ject lopende band.

Maarrrr het is juist het selling point van deze draaitafel geloof ik: bare-bones, goedkoop, niets om over na te denken, inpluggen, en (sub-optimaal) spelen maar.

Afbeeldingslocatie: https://hifipig.com/wp-content/uploads/2016/12/Project_primary_turntable_arm_OL.jpg

Dus zit er wel een losse ring schaalverdeling op het contagewicht die Primary? Zo nee dan zal je eerst een naalddrukwegertje moeten kopen. En dat kost ook weer moeite en een paar euro's. Hoe je dan de anti-skating moet instellen is me ook niet duidelijk, áls het al kan. Ik zie er geen knopje voor en het gaat zo te zien ook niet door een los zijgewichtje....

Dus het lijkt een speler van: hoezo element wisselen? hoezo naalddruk instellen? enne, anti-skating wattezegtu? :P

*LMFTFY Pro-ject:
"If you thought that a turntable set-up is complicated like rocket-science we could not make the basic Pro-ject Debut any cheaper, Primary proves the contrary. This good sounding beltdrive deck offers the fastest possible installation process because it comes pre-adjusted out of the box. No further set-up is needed possible without additional tools, because this way we can make it cheap as hell. Tracking force and anti-skating are carefully quickly set by one of our employees to a "ballpark" value (actually anti-skating is not set at all) because you don't know and probably won't care anyway - so why would we bother?."
:P

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 09-03-2018 18:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:55

momania

iPhone 30! Bam!

Even schaamteloze cross-post:

Oooh, wat is 'ie mooi O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2AL6zBr2gQsd6JBHPudDy0aD/full.jpg

Dat worden vele mooie uurtjes luisteren :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
Cap schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:07:
Ik zou er ondanks de wervende teksten van de Pro-ject reclame* niet echt op vertrouwen dat het zo nauwkeurig gedaan is, je bent overgeleverd aan de kunde/nauwkeurigheid/tijd van de medewerker aan de Pro-ject lopende band.
Bedankt voor de info. Ik ben zelf op zoek naar een instap model maar wel goede kwaliteit. Hoeft niet extreem high-end te zijn. Nu zie ik dat dit ding ook niet automatisch optilt zodra de plaat klaar is. Dat wil ik wel, mocht je per ongeluk met een pilsje in je hand in slaap vallen...

Suggesties? max 300 euro. Zelf vind ik de Debut III eentje die dan meer in de buurt gaat komen, maar zelfs die gaat niet automatisch omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
DVDL schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:01:
[...]

Bedankt voor de info. Ik ben zelf op zoek naar een instap model maar wel goede kwaliteit. Hoeft niet extreem high-end te zijn. Nu zie ik dat dit ding ook niet automatisch optilt zodra de plaat klaar is. Dat wil ik wel, mocht je per ongeluk met een pilsje in je hand in slaap vallen...

Suggesties? max 300 euro. Zelf vind ik de Debut III eentje die dan meer in de buurt gaat komen, maar zelfs die gaat niet automatisch omhoog.
Dan is de Denon DP-300F precies wat je zoekt (leverbaar in zwart en zilver kleur)... Niet te duur, en toch goed... Zet er in de toekomst een AT95e element op van Audio Technica en genieten maar!

https://www.hifiklubben.n...JkzCI_WqReExoCClcQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Op de tweedehandsmarkt zijn er zat jaren-80 platenspelers te krijgen met die functie, binnen je budget kan je dan iets moois krijgen.

Wil je nieuw met automatische afslag dan zijn die erg dun gezaaid. Je komt dan in de volautomaten, dus spelers die zowel automatisch afslaan als ook automatisch kunnen starten - maar dat starten kan dan ook handmatig.

De Denon DP-300F is de bekendste, ziet er naar mijn mening ook het beste uit. De Pioneer PL-30K en Audio Technica LP-3 zijn twee andere.

We openen voor de gein de doos van de Denon en daarna die van de Pioneer:

YouTube: Unboxing the 'Denon DP-300F' turntable

YouTube: Plattenspieler PIONEER PL-30-K (Unboxing und erster Eindruck)

Ahum, welke was ook alweer welke? :P

Okee nevermind, laten we even alledrie de spelers erbij pakken en het plateau erop zetten:

YouTube: Denon DP-300F Turntable Setup + Overview by TurntableLab.com

YouTube: Plattenspieler PIONEER PL-30-K (Unboxing und erster Eindruck)

YouTube: AT-LP3 Turntable Setup

Oh ja, en dan hebben we nog de Dual MTR-75...

YouTube: Dual MTR-75 turntable

...en, weet je nog welke welke is? :P

Ze komen allemaal uit dezelfde fabriek: Hanpin, China. Als je goed kijkt zijn die draaitafels op wat uiterlijke frutsels na identiek. De Pioneer en Audio Technica zijn afgezien het kastje, de plaatsing van de knoppen en de paintjob van de arm technisch helemaal hetzelfde, de Denon heeft nog wat minieme verschillen in (het uiterlijk van) de armophanging en het afslagmechanisme. Ja, armoe is troef als het gaat om de ontwikkeling van betaalbare auto-stop platenspelers...

Dus: wil je automatische afslag en onder de 300 euro blijven dan koop je een nette, zwaar gebouwde en degelijke oude speler uit de jaren 80 of als je nieuw wilt, bovenstaande speler van het merk naar jouw keuze. Hificorner heeft wel een aardige aanbieding, een Denon DP-300F plus een Knosti platenwasser samen voor 245 euro. Rendabel mocht je van plan zijn je platen te gaan wassen...

Je kan ook een handmatige speler kopen zoals de door jou genoemde Pro-ject Debut, maar dan moet je gaan rommelen met een los armliftje dat je bij elke beurt op scherp moet zetten. Echt goedkoop zijn die ook niet en je plaat blijft natuurlijk gewoon rondjes draaien...

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 09-03-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
Beide bedankt voor de input. De Denon ziet er inderdaad goed uit en als pro een ingebouwde voorversterker. Kan je als beginner toch goed op de kosten gaan letten en heb je waarschijnlijk voor het geld gewoon prima geluid.

Voor 230 euro is het model momenteel op te halen bij HiFi Klubben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen platenwasser wilt dan is dat inderdaad de beste deal, wil je wel een platenwasser dan is die 20 euro extra bij Hificorner niet te versmaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Cap schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:07:

Dus zit er wel een losse ring schaalverdeling op het contagewicht die Primary? Zo nee dan zal je eerst een naalddrukwegertje moeten kopen. En dat kost ook weer moeite en een paar euro's. Hoe je dan de anti-skating moet instellen is me ook niet duidelijk, áls het al kan. Ik zie er geen knopje voor en het gaat zo te zien ook niet door een los zijgewichtje....

Dus het lijkt een speler van: hoezo element wisselen? hoezo naalddruk instellen? enne, anti-skating wattezegtu? :P

*LMFTFY Pro-ject:

[...]

:P
Die primary ken ik helemaal niet. Maar ook de elemental moet je links laten liggen (dat is die plank).
Heeft volgens mij dezelfde arm. Gewoon te goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha, ja inderdaad, dezelfde arm. En ik was er al bang voor, maar ze liegen bij Pro-ject in die marketing-blurb van de Primary op hun site dus gewoon over
Primary proves the contrary. This good sounding beltdrive deck offers the fastest possible installation process because it comes pre-adjusted out of the box. No further set-up is needed. Tracking force and anti-skating are carefully set. An acrylic dust cover is included.
The new Elemental table is a real "plug'n'play" all the way. No adjustment of counterweight and antiskating is needed, because both are pre-adjusted.
https://www.vinylengine.c....php?f=18&t=96038#p812494
I own a Project Elemental which in it's advertising states that no adjustment of anti-skating is needed, because it is pre-adjusted. Regardless, after months of investigation, I've concluded that no anti-skating exists in this model (and yes Project is lying or they mean 0 anti-skating is pre-adjusted!).
https://www.reddit.com/r/...have_the_project_primary/
Does anyone else have the pro-ject primary?
I have it, bought the klipsch pack. And i'm not happy with it. It seems that the "carefully adjusted counterweight out of the box" is not perfect, all my 180g records skip atleast 10-20 times every playback, in different places. The regular records are better but they still skip alot. I have checked the surface with a lever and my speakers are not on the same surface. I cannot find much information about the table and all the reviews I have found are positive. Does any of you have it? and if so, what are your experiences from it? And does any of you know how (if it's possible) to adjust the counterweight? Or should I just return it. The thing is I threw away the box because I have no space at all. so my warranty probably won't cover it...
Gewoon kwalijk. Maar het past eerlijk gezegd wel een beetje in mijn beeld van Pro-ject.

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 10-03-2018 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41
Voor de 78 toeren liefhebber, in Zwolle staan bij een kl nog 4 bakken vol... heel wat kilo's

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Cap schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:48:

Gewoon kwalijk. Maar het past eerlijk gezegd wel een beetje in mijn beeld van Pro-ject.
Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf.
De pro-jects waar we in dit topic over spreken zijn natuurlijk de modellen uit de goedkoopste lijnen van hun.
Maar ze maken ook hele mooie tafels in het hogere segment waar ze concurreren met transrotor en acoustic solid. Maar dat begint in de 2000 euro klasse.
In de sub 300 euro klasse hebben ze vrijwel geen concurrentie van andere audiofiele merken. De eerste goedkoopste audiofiele concurrent is de Rega RP1 en die is bij de meeste winkels 370 euro. Ik weet niet of dat de betere deal is vergeleken met een vergelijkbaar geprijsde pro-ject. Die basis rega armpjes zijn door de jaren heen ook steeds summierder geworden. Vroeger kwam een instap rega met een rb300, nu hebben ze 2 modellen onder de huidige rb300 equivalent.

Aan de andere kant worden die beide tafels volgens mij met een vilten mat geleverd (ik geloof dat je zelfs daarvoor bij rega extra moet betalen....) dus serieus neem ik ze sowieso al niet :+
Het is mij echt een raadsel waarom ze dat doen. Zal ongetwijfeld die paar euro zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2018 01:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
Gisteren even bij mijn platenmannetje langs geweest en ....

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nkxx07/lps_10.jpg

Eindelijk Led Zeppelin - The Song remains the same - gevonden voor een normaal bedrag en in zeer goede conditie (vinyl is near mint)... _/-\o_ _/-\o_

Ook ontbrak deze nog in de Clapton Collectie , beetje jammer van de stickers maar ook bij deze is het vinyl in near mint conditie en voor 5 euries :P :P .....

En ik ben zeer benieuwd naar de "The story of the blues"

[ Voor 28% gewijzigd door oldsmelly op 10-03-2018 08:49 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
momania schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:46:
Even schaamteloze cross-post:

Oooh, wat is 'ie mooi O+

[afbeelding]

Dat worden vele mooie uurtjes luisteren :)
Erg gaaf had ik me oog ook op laten vallen (zelfde als alle star wars muziek)... maar ja de pecunia's benne op :'( .... En er moet gespaard worden voor de beurs in april Utrecht 8)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 21:32
oldsmelly schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:45:

Eindelijk Led Zeppelin - The Song remains the same - gevonden voor een normaal bedrag en in zeer goede conditie (vinyl is near mint)... _/-\o_ _/-\o_
Gefeliciteerd met je aankoop, Super Lp die Led-Zeppelin "The Song Remains The Same"

Van de week toevallig nog naar geluisterd, Is één van mijn mooiste Records uit mijn jeugd,één uit 1976 Wea Records in Top conditie en geen kras op te vinden als ook de hoes spotless.

Ik ben blij dat ik mijn platen verzameling heb bewaard in de kelder, netjes opgeslagen, ruim honderd Lp's weer tevoorschijn getoverd en mooi nieuw plekje in huis gegeven.

Het is Best wel een gek gevoel om een Lp na ruim 35jaar weer uit de hoes te halen en te beluisteren..
Grappig dat bv. geuren en muziek weer sommige herinneringen naar boven laat komen haha.. :*)

Ik moet enkel nog eens een betere draaitafel scoren, sommige Lp's vind ik nog wel mooi maar ook een aardig aantal waar van ik nu denk… mij God vond ik dat toen mooi!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

oldsmelly schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:45:

[afbeelding]

Ook ontbrak deze nog in de Clapton Collectie , beetje jammer van de stickers maar ook bij deze is het vinyl in near mint conditie en voor 5 euries :P :P .....

En ik ben zeer benieuwd naar de "The story of the blues"
Mooie aankopen. Led Zep hoort natuurlijk in huis bij elke zichzelf respecterende rock-liefhebber met een beetje gevoel voor gechiedenis. Eric Clapton mag ik af en toe ook graag horen, maar staat bij mij niet op 1. Die dubbelaar met Blues moet je echt zien als een soort naslagwerk, maar dan op LP. Ik heb hem ook en het geeft een leuk beeld van de oorsprong van de blues. Ik vind het geen album dat je lekker op zet om van de muziek te genieten, maar het is daarom niet minder de moeite waard om eens te beluisteren.

Nu op de draaiert: M.S.G. - One Night At Budokan :9~ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Deze LP bracht mijn jeugd sentiment weer naar boven en ik kom 'm om die reden niet laten liggen op de Zwarte Markt van Venray:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ijE-Ay2h7QNba3UoZeCGjjqNr8LLYPiwpo0wUk4Xgy6UsZOs-j4SpTDsdzVAjrugN2AtTwre78L0gT4S5z1EaEQGSf3vX95JEjEfIxASRWlVXpG4CLSIwEwQnD997HumVLeI5spP7A=w2400
Parla & Pardoux vs. DJ Galaga: Jump & let's party

12 inch singles zijn normaliter niet mijn ding omdat ik ze te veel ruimte in vindt nemen navenant de hoeveelheid liedjes (ik koop liever 12 inch albums), maar voor deze maak ik graag een uitzondering... ;) :D

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 11-03-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Liberté :D

De ampersand moet je trouwens als et uitspreken, het is Frans ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:41:
Liberté :D

De ampersand moet je trouwens als et uitspreken, het is Frans ;)
Ja dat staat mij ook nog bij: Parla et Pardoux... :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Vanmiddag met een goede vriend toch nog even terug gegaan naar de zwarte markt in Venray om voor hem nog wat LP's te kunnen gaan scoren... Daar hij inmiddels een Thorens TD-280 exclusive heeft aangeschaft (die wel wat liefde nodig heeft. Denk aan: nieuwe scharnieren bij de kap, kapotte knop vervangen, onderhoud + snaar en nog wat kleine dingetjes) kon hij wel wat LP's gebruiken...

Hij vond voor hem enkele LP's die hij leuk vindt en per toeval liep ik tegen The Kinks - Lola aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZOvXprpqaDk89Lmzv3HEpo77/full.jpg

Ik had dat niet verwacht, daar ik vanochtend bij deze kraam niet slaagde.. Blijkbaar heb ik toch iets over het hoofd gezien vanochtend...

Helaas bleek bij thuis komst de lijm laag van de hoes los te zijn gelaten... Dus nu even een tip (en ik heb die volgens mij al eens eerder gedeeld in deel 1 van dit topic, maar nu nogmaals voor de mensen die het toen niet mee gekregen hebben): gebruik geen Pritt lijm stift om je LP hoes te herstellen...

Veel te omslachtig: het duurt lang voor de lijm droog is en je moet de boel vast zetten met iets (bijv. was knijpers) tot de lijm goed droog is...

Ik gebruik daarom al tijden Pritt Glue-it permanent lijm rollers voor het herstellen van los gelaten lijm lagen bij LP hoezen... Even de oude lijm laag helemaal los maken, met de roller een nieuwe lijm laag aan brengen, de hoes weer dicht vouwen en met de hand stevig aandrukken... Daarna zit de hoes weer stevig vast en kun je direct je LP terug stoppen in de hoes!

Dus deze lijmroller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5AIMQQjq8RehVf9HSyZl0O4r/full.png

Van deze los liggende LP hoes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/shB2pREdHP4eSsfprif70YzL/medium.jpg

Naar deze netjes herstelde lijm rand en dus weer een nette hoes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IscCBlGFtYxWaao0V809YQj2/medium.jpg

Ik hoop dat ik hiermee enkele mede tweakers een handige tip heb meegegeven om het leven een stukje makkelijker te maken... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 11-03-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 07:40
Gisteren bij de Kringloop deze promo Flexidisc gespot en meegenomen. Liedje gaat over het merk en hoe fijn roken is :+. Mooi stukje historie en mooi om te zien hoe sommige dingen veranderd zijn door de jaren heen :). Helaas was de wedstrijd al afgelopen :/.

By the way, verbazingwekkend hoe goed het geluid uit zo'n ding eigenlijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door ksborg op 11-03-2018 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 15:31

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Na al een hele tijd platen te draaien met een goedkoop plastic platenspeler van de Hema heb ik dit weekend geïnvesteerd in een nieuwe platenspeler, mijn keuze is gevallen op de Teac TN-400BT. Strak en stijlvol ontwerp, degelijke bouwkwaliteit en niet te veel zichtbare knoppen. Als bonus zit er bluetooth ingebouwd waarmee ik het apparaat aansluit op mijn speakers, dit zal hier misschien niet de meest populaire optie zijn maar aangezien ik de platenspeler niet dicht bij de speakers kon plaatsen is dit een mooie bijkomstigheid.

Het apparaat zo goed mogelijk afgesteld, heb geen naalddrukweger, en voor nu ben ik weer mooi plaatjes aan het draaien. Mag ik nu bij de vinyl club? :P

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2023
Vorige week nog een paar albums & EP's gescoord!

Albums:
Bicep - Glue
San Proper - Animals
Het Beste van Wim Sonneveld (Kwam het tegen in een kringloop winkel in Sydney. Vond het zo speciaal om dat daar te vinden dat ik het voor 2$ niet kon laten liggen)

EP's:
Various - Nerang Recordings Vol.2
Various - No, She Doenst Vol.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
rcor schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:56:
Vanmiddag met een goede vriend toch nog even terug gegaan naar de zwarte markt in Venray om voor hem nog wat LP's te kunnen gaan scoren... Daar hij inmiddels een Thorens TD-280 exclusive heeft aangeschaft (die wel wat liefde nodig heeft. Denk aan: nieuwe scharnieren bij de kap, kapotte knop vervangen, onderhoud + snaar en nog wat kleine dingetjes) kon hij wel wat LP's gebruiken...

Hij vond voor hem enkele LP's die hij leuk vindt en per toeval liep ik tegen The Kinks - Lola aan:
[afbeelding]

Ik had dat niet verwacht, daar ik vanochtend bij deze kraam niet slaagde.. Blijkbaar heb ik toch iets over het hoofd gezien vanochtend...

Helaas bleek bij thuis komst de lijm laag van de hoes los te zijn gelaten... Dus nu even een tip (en ik heb die volgens mij al eens eerder gedeeld in deel 1 van dit topic, maar nu nogmaals voor de mensen die het toen niet mee gekregen hebben): gebruik geen Pritt lijm stift om je LP hoes te herstellen...

Veel te omslachtig: het duurt lang voor de lijm droog is en je moet de boel vast zetten met iets (bijv. was knijpers) tot de lijm goed droog is...

Ik gebruik daarom al tijden Pritt Glue-it permanent lijm rollers voor het herstellen van los gelaten lijm lagen bij LP hoezen... Even de oude lijm laag helemaal los maken, met de roller een nieuwe lijm laag aan brengen, de hoes weer dicht vouwen en met de hand stevig aandrukken... Daarna zit de hoes weer stevig vast en kun je direct je LP terug stoppen in de hoes!

Dus deze lijmroller:
[afbeelding]

Van deze los liggende LP hoes:
[afbeelding]

Naar deze netjes herstelde lijm rand en dus weer een nette hoes:
[afbeelding]

Ik hoop dat ik hiermee enkele mede tweakers een handige tip heb meegegeven om het leven een stukje makkelijker te maken... ;)
Ik pak altijd secondelijm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
Wahloh schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:35:
Na al een hele tijd platen te draaien met een goedkoop plastic platenspeler van de Hema heb ik dit weekend geïnvesteerd in een nieuwe platenspeler, mijn keuze is gevallen op de Teac TN-400BT. Strak en stijlvol ontwerp, degelijke bouwkwaliteit en niet te veel zichtbare knoppen. Als bonus zit er bluetooth ingebouwd waarmee ik het apparaat aansluit op mijn speakers, dit zal hier misschien niet de meest populaire optie zijn maar aangezien ik de platenspeler niet dicht bij de speakers kon plaatsen is dit een mooie bijkomstigheid.

Het apparaat zo goed mogelijk afgesteld, heb geen naalddrukweger, en voor nu ben ik weer mooi plaatjes aan het draaien. Mag ik nu bij de vinyl club? :P
Ja hoor welkom bij de club ;)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Nu online
Gisteren een beetje geëxperimenteerd met andere interlinks tussen mijn draaitafel en de phono pre-amp.
Nu zit er volgens mij de standaard pro-ject kabel tussen en deze eens vervangen door een paar Audioquest kabels van een maat van me...

Nou best wat verschil moet ik bekennen ... ik hoor meer (gecontroleerd) laag en het lijkt wat transparanter iets meer detail.

Het is niet zo dat ik van me stoel viel maar het is allemaal net weer wat beter....
Denk dat ik eens wat interlinks onlinega bestellen en dan uit testen en als het niet verbeteringen opleverd kan ik ze terug sturen...

Heb constant zitten switchen met MFSL albums I Robot van Alan Parson en Brothers in Arms van Dire Straits..

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

oldsmelly schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:20:
Gisteren een beetje geëxperimenteerd met andere interlinks tussen mijn draaitafel en de phono pre-amp.
Nu zit er volgens mij de standaard pro-ject kabel tussen en deze eens vervangen door een paar Audioquest kabels van een maat van me...

Nou best wat verschil moet ik bekennen ... ik hoor meer (gecontroleerd) laag en het lijkt wat transparanter iets meer detail.

Het is niet zo dat ik van me stoel viel maar het is allemaal net weer wat beter....
Denk dat ik eens wat interlinks onlinega bestellen en dan uit testen en als het niet verbeteringen opleverd kan ik ze terug sturen...

Heb constant zitten switchen met MFSL albums I Robot van Alan Parson en Brothers in Arms van Dire Straits..
Je weet dat dit puur het placebo-effect is, toch? Duurder moet immers wel beter zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Jorgen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:52:
[...]

Je weet dat dit puur het placebo-effect is, toch?
Als je ergens het geluid mee kan beinvloeden ('cable-wise') dan is het wel interlink tussen DT en phonopre.
Kan je ook gewoon aan rekenen:

Fres= 1/(2pi(sqrtLC))

Met de capacitieve waarde van een kabel kan je de resonantiefrequentie tot in het hoorbare spectrum beinvloeden bij een MM element, dus allerminst een placebo effect. Dit speelt niet tussen andere audiobronnen of bij mc elementen, maar dus wel bij mm elementen vanwege de waardes van elektrische parameters die spelen.
Het is in feite hetzelfde als een afstemming van een luidsprekerfilter.
R en L bepalen ook de afsluitweerstand overigens. (RLC circuit)

Dit alles werkt als een parametrische equalizer voor het hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 12-03-2018 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
Mijn vriendin demonstreerde laatste hoe ze een plaatje opzette, op m'n Dual 704. Nou gierende hartkleppen - het ging niet erg soepel - en ik vreesde met grote vrezen voor de naald en zelfs de toonarm. :P

Het was me duidelijk dat er een wat 'vrouw-vriendelijker' speler moest komen. Lees een vol-automaat dus, zo fool-proof mogelijk. Die is er inmiddels: Een Technics SL-DL1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JKFZByHQd8QqHKPL2wCnAJmk/medium.jpg

Gisteren op MP gespot en vandaag voor € 30,- opgehaald. Met behulp van het service manual heb ik eerst de snelheidsinstellingen wat aangepast aangezien ie iets te langzaam liep, dat is nu prima in orde. Er zit een Technics P23 element wat een prima eerste indruk maakt. En het gebruiksgemak, wow! _/-\o_
Nu durf ik mn vriendin wel weer een plaatje op te laten zetten ;)

Ik ben 'm nu even aan het testen met Roger Waters The Wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn inderdaad fijne en gewoon goed klinkende spelers cmndr_adama. Met als nadeel natuurlijk de beperkte beschikbaarheid van elementen. Zorg wel dat het aandrijfriempje van de arm goed is want anders heb je een overslaande plaat. Als je het riempje vervangt meteen even de geleidingsrail schoonmaken en smeren met teflonspray, en eventueel het aandrijfasje van de armmotor een druppeltje olie.

Maar je doet je Dual 704 toch niet weg he? Die geeft toch wel iets meer het plaatjesdraaien gevoel en het is gewoon een heel goed presterende speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Ook een optie, maar je loopt wel risico met het uitlopen van de secondelijm naar plekken waar je dat type lijm nou net niet wilt hebben... Als de lijm (door het uitlopen) op verkeerde plekken zich vast zet krijg je dat niet meer opgelost zonder de hoes te vernielen... En dan is het ;w met de hoes...

Met zo'n Pritt Glue-it permanent lijmroller zal zoiets je niet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Ik heb vroeger idd ook wel eens een lijmroller gebruikt om hoezen te herstellen. Werkt prima
Ik weet niet of het een pritt glue it was, er zijn zoveel modelletjes; wellicht ook een tesa of iets van de action. Belangrijk is dat het een permanente lijmroller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
mr_petit schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 01:41:
[...]
Die basis rega armpjes zijn door de jaren heen ook steeds summierder geworden. Vroeger kwam een instap rega met een rb300, nu hebben ze 2 modellen onder de huidige rb300 equivalent.
Toch is volgens sommigen de RB2xx arm net iets fijner dan de RB3xx arm omdat die laatste het gewicht instelt met een draaiknop en veren en dat schijnbaar te horen is. Enige grote minpunt bij de RB2xx is dat kunststof draaiding op het eind waar het gewicht op geschroefd word, maar dat is makkelijk te vervangen. Ook erg veel mods voor verkrijgbaar.

De RB1xx is wel echt weer lagere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
@Cap Nee m'n 704 blijft uiteraard gewoon, dat was mijn eerste opknappertje waar ik behoorlijk aan gehecht ben. Voor nu komt ie ín m'n hobby kamer te staan naast de Sansui SR-222.

Na de 'duurtest' (Ik heb The Wall uteraard volledig beluisterd) is het duidelijk dat de Technics echt nog prima werkt. Ik had het riempje voor de toonarm al gecontroleerd, ik zal vanavond even de geleidingsrail schoonmaken - dank voor de tip :)

Voor nu bevalt het P23 element wel, ik heb een nieuwe naald besteld en zal t.z.t. wel eens kijken naar een mogelijke upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Onze kleine van 13 maanden is helemaal fan van platen, heb wat ouwe bagger kringloopwaardige meuk. Die heb ik maar aan hem gegeven, blijft die tenminste stil liggen bij t verschonen. Want t is me een draaikont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:38:
[...]

Toch is volgens sommigen de RB2xx arm net iets fijner dan de RB3xx arm omdat die laatste het gewicht instelt met een draaiknop en veren en dat schijnbaar te horen is.
Of het te horen is weet ik niet. Hun toparmen (rb2000) hebben ook dezelfde naalddrukinstelling met een veer.
Dual had dat systeem ook en daar kwamen toch niet echt klachten over
Over het algemeen wordt dat toch gezien als een superieur systeem omdat dat systeem ervoor zorgt dat de naalddruk stabieler blijft als de naald over een hobbel gaat.
Maar een veer kan idd voor microfonie zorgen.
Ik weet niet hoe high end armen met dynamische naalddruk daarmee omgaan, bijv. armen van Ikeda (die armen zitten tussen de 5 en 10 mille dus die zullen wel letten op dat soort fenomenen)
(Fidelity Research FR-64s, Micro Seiki MA-505, Dynavector DV507, Ortofon RS-309D zijn ook allemaal topmodellen die dynamische naalddruk hadden met een veersysteem, en ook het verschil tussen een SME IV en SME V is (behalve de prijs) de extra additie van dynamische naalddruk met een veer)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 13-03-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat veertje heb ik ook nog nooit als een probleem ervaren, of het moet zijn dat de veerspanning / veerconstante mogelijk verloopt over de tijd. Dat heb ik gemerkt bij een SL-7, die werkt ook met een veertje en daar klopt weinig meer van de naalddrukinstelling. De JVC die ik heb staan met dynamische servo toonarm heeft daar geen veertje voor maar spoeltjes en magneten, dat heeft ook weer zijn nadelen. Je kan vrijwel net zo ver komen met een goed uitgedachte en uitgevoerde statisch gebalanceerde arm, maar het blijft een leuk principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hoe meten jullie de naalddruk dan? Want ik heb wel eens eerder naar zo een systeem zitten kijken bij de demo en daar werd er ook negatief over gepraat, en de naalddruk werd door een meter getoond.

Hij vergat alleen een ding... Als je op de mat de meter zet, en daarop dan de naald laat rusten, staat die een heel stuk hoger als dat die normaal op een plaat zou zitten. Betekend dus dat de veer verder uitgetrokken is en daarmee dus meer druk geeft.

Daarom kan zo een systeem de oneffenheden beter volgen. :)

Trouwens, ik heb mijn Shure M97xE element toch maar te koop gezet, mocht er iemand interesse hebben...
V&A aangeboden: Shure M97xE element

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Je plaatst gewoon een naalddrukmetertje direct op het plateau ipv op de mat. Dan staat het ongeveer weer gelijk.
Naalddrukmetertje kost €7,61 bezorgd tot aan de deur:
https://www.banggood.com/...348.html?cur_warehouse=CN

---wat hier stond klopte volgens mij toch niet helemaal....--

Dat je arm horizontaal staat voor het meten van de naalddruk is trouwens ook voor een statisch gebalanceerde arm van enig belang. Hoe schuiner de arm komt te staan, des de lager de naalddruk denk ik.
Bij een bobbel krijg je dus dat op de top van de bobbel een statisch gebalanceerde arm een iets lagere naalddruk heeft en een dynamisch gebalanceerde arm een iets hogere naalddruk als je de acceleratiekrachten weglaat.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 13-03-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een dynamisch systeem en dat betekent dat het gaat om een situatie waar verandering van omstandigheden optreedt: in een statische situatie maakt het geen verschil met een statisch gebalanceerde platenspeler. Dus het wegertje op de mat geeft in beide gevallen dezelfde (kleine) afwijking. Vernuftig he, zo'n dynamisch systeem. :Y

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 13-03-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Voor ik hem op mp zet, iemand geinteresseerd in een Onkyo CP55A. Nieuw gekocht door mn vader in 1976/1977. Hij weet t niet meer precies haha.

Zoiets:

YouTube: Onkyo CP-55A Turntable on Ebay 7/11/2014
Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.