Ad de Jong schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:51:
[...]
Ik kwam toevallig bijna langs het adres van jouw link en daar maar meteen de AT95E gekocht.
Ik heb totaal geen ervaring met andere soortgelijke zaken maar deze kwam erg goed over.
Ik kan hem wel aanbevelen.
Het zal wel iets meer werk zijn dan alleen maar even een nieuwe naald vervangen maar goede uitleg gekregen dus dat moet ik wel uit kunnen komen.
Draai als eerste de headshell met de RS90 naald los van de arm, leg deze met zijn rug op tafel en meet nauwkeurig de afstand in mm van de kraag van de headshell tot het puntje van de naald (het puntje van het diamantje), zie onderstaande afbeelding. In dit voorbeeld 54mm, bij jou waarschijnlijk een andere afstand, bijv 50mm. Waarschijnlijk (hopelijk) is deze vanuit de fabriek op de goede afstand geplaatst en is er niet meer aan gerommeld. Dit is dus je referentiewaarde in mm.
Nou gaan we er niet zomaar vanuit dat die waarde klopt

, dus gaan we de AT95e opnieuw uitlijnen.
Volgens de specs werkt de AKAI AP-Q60 met 15mm overhang. Dat betekent dat wanneer de arm recht over de plateau-as (spindle) geplaatst wordt (eerst even horizontaal balanceren natuurlijk) het puntje van de naald op 15mm afstand van het midden van de spindle zit. Daarbij moeten element/naald netjes parallel in de headshell geplaatst zijn. Zie schema hieronder.
Zie de handleiding van de
AKAI AP-Q70 voor de uitleg, het principe is hetzelfde.
Als de originele rubberen mat op de AP-Q60 zit dan zitten daar ringen om de spindle heen voor dit doeleinde. Waarschijnlijk is de middelste ring op 15mm afstand tot het midden van de spindle, maar zelf even nakijken welke ring je moet hebben. Je kan dan het puntje van de naald dus uitlijnen op die ring.
Wat je doet is het AT95e element eerst losjes in de headshell monteren met de schroeven, zodat hij net een beetje vast zit maar dat je nog wel wat kan schuiven. Dan ga je het puntje van de naald uitlijnen op de 15mm cirkel, waarbij je probeert het element zo parallel mogelijk te houden aan de headshell.
Deze uitlijning controleer je vervolgens door de headshell los te draaien, deze ondersteboven te houden en met een oog precies recht van achteren (aan de connector kant) op de headshell te kijken. Zo zie je goed of element en naald mooi in een lijn zitten met de connector en de rest van de headshell. Zit ie gedraaid dan stel je dit heel voorzichtig bij door hem iets te draaien, monteer je de headshell weer op de arm en check je of de 15mm overhang nog klopt. Dit net zo lang herhalen tot het precies goed is, nauwkeurigheid loont.
Als je nu weer de afstand van de kraag van de headshell tot het puntje van de naald meet zou dat overeen moeten komen met hoe het RS-90 element in de headshell zat. Wijkt het een mm of meer af, dan was óf de uitlijning van de RS-90 niet goed óf je hebt de AT95e niet goed uitgelijnd. Klopt het wel, dan heb je met die afstand een referentie voor de volgende keer die het uitlijnen veel gemakkelijker maakt.