Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.579 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:15
@Redhawk @Liegebeest

"U-topia" leuke muziek het heeft wel wat weg van "Jean Michel Jarre" ook uit die zelfde tijd 74/77 waar van ik nogal een fan was, Equinox wie kent het niet..

Vandaag even aan het spitten geweest en heb denk ik de meeste Elpees terug gevonden in de schuur en zien er op het oog nog vlekkeloos uit, platenspelertje (PhilipsFP365) om even mee te spelen voor dit moment prima, kijk later wel naar een wat betere platen speler, eerst maar eens alles schoonmaken en kijken of er Überhaupt wel een Phono ingang op mijn Onkyo TX-NR808.. en jawel.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 23:13
Furbz4300 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:43:
[afbeelding]

Mijn nieuwste aanwinsten. Uiteraard meteen in de speler en genieten!
Fantastische muziek! _/-\o_ Cold Fact is een geweldig album. Een album dat ik zeker zou kopen moest ik het eens tegenkomen!

Ik kreeg afgelopen vrijdag de reissues van de twee My Bloody Valentine albums binnen. Daarbij kreeg ik ook een gratis tweede exemplaar van Isn't Anything. Zo zie je dat het in bepaalde gevallen wel eens loont om direct bij de band te kopen (had de plaat in oktober via hun website ge-preordered). Eigenlijk is dat ook veel leuker dan de plaat bij de zoveelste platenschuiver te kopen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

(te lui voor een losse foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/feLlk4wxWst3BeRzGil9r7iQ/full.jpg

Nieuwe AWOLNATION album ook op vinyl. :)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 13:39

Saffie_time

Why use this? 42!

Aangezien onze oude platenspeler de verhuizing niet goed is doorgekomen nu op zoek naar iets nieuws en eigenlijk ook meteen iets dergelijkers.
Komt aangesloten op een onkyo versterker met eigen phone ingang en Piega 4.0 opstelling (2x P4 en 2xS1).

Nu kom ik deze tegen wat mij als leek wel redelijk oké lijkt.
Iemand hier die daar iets over kan en wil roepen?
philips af 729 platenspeler
€ 65,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Of een sansui
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

@Redhawk?

[ Voor 12% gewijzigd door Saffie_time op 04-02-2018 19:56 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:29:
Akai:
https://link.marktplaats.nl/m1249527966

Pioneer:
https://link.marktplaats.nl/m1249633114

Sony:
https://link.marktplaats.nl/m1245840830
https://link.marktplaats.nl/m1245838416

Fisher:
https://link.marktplaats.nl/m1235041771

Mijn aanrader: biedt op die sony ps-x6. (die andere 2 sony's zijn trouwens ook goed). Vooral die x6 en ps-4300 zien er goed uit, maar staan bij een handelaar, dus die wil wellicht meer geld zien.
Ook interessant: pioneer pl-15d/pl-12d
de Fischer is wellicht ook interessant. Zit daar een shure v15 element op?
Mooi lijstje! Ik heb het even uitgedund tot mijn favorieten als ik de aspecten kwaliteit, staat en prijs combineer.

De Sony PS-X6 en PS-4300 zijn inderdaad de 1e keuze, met misschien een heel lichte voorkeur voor de iets latere en daardoor iets verder uitgewerkte X6, hoewel het onderscheid echt miniem is. Ik heb zelf de semi auto versie ervan gehad, de PS-X4, en de 4300 heb ik ook gehad. Wel van een handelaar dus mogelijk aan de prijs. -> Vragen bij de handelaar wat ie ervoor verlangt en dan kunnen wij zeggen of dat redelijk is.

De Pioneer PL-15d is een betrouwbare klassier, wel met snaaraandrijving dus de conditie van de snaar controleren en evt vervangen is noodzakelijk. Het is allemaal slag lichter en eenvoudiger gebouwd dan de 2 Sony's hierboven, maar het uiterlijk is gewild en de eenvoud heeft ook zijn charme.

De AKAI AP-206c vind ik ook een goede optie, deze heeft wel direct drive aandrijving en zit in alles gewoon net wat onder de 2 Sony's, maar zal waarschijnlijk ook een aantal tientjes goedkoper zijn.

De Fisher was de eerste die mij opviel, misschien wel de Geheimtip. :) Ik spotte meteen iets wat heel erg op een Shure V15 element lijkt en las daarna dat jij dat ook meende te zien, dus dat is alvast mooi. Verder lijkt dit typisch zo'n degelijk opgebouwde semi-automatische draaitafel waar erg weinig mis mee kan zijn. Functionele ouderwetse particleboard behuizing die de speler meteen wat gewicht en demping geeft, in combinatie met de linear direct drive motor waarschijnlijk net zo stil als de 2 Sony's, en voorzien van een nette Japanse s-arm. Vermoedelijk made by Sanyo / CEC, wat in die tijd zeker geen diskwalificatie was. Verder niet onbelangrijk is dat hij er erg netjes uit ziet en de prijs gewoon echt netjes is als daar ook nog een Shure V15 op zit.

Ik zag nog wat fotootjes van het binnenwerk, netjes opgebouwd hoor, niet alleen particleboard maar ook nog een dikke metalen binnenplaat eronder waar de boel op gemonteerd zit. Geen plastic-fantastic speler:

Afbeeldingslocatie: http://classicstereoparts.com/fisher/mt-6225a/b.jpg

Hier nog een mooie gallery:

Fisher MT 6225 http://hificb.cz/2017/01/...ct-drive-studio-standart/
Sony PS-4300 http://hificb.cz/2017/01/...ect-drive-full-automatic/
Sony PS-X7 (PS-X6 + carbon armbuis) http://hificb.cz/2017/06/16/sony-ps-x7/

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 04-02-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:59
De Beatles waren nog niet gearriveerd in mijn collectie. Ik vindt de hits wel erg leuk maar, hoewel de Beatles natuurlijk erg bepalend zijn geweest voor onze hedendaagse muziek, vindt ik de muziek niet goed genoeg om de albums allemaal te gaan aanschaffen dus vandaar deze 2 rakkers......

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/keUogH/lps3.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door oldsmelly op 04-02-2018 18:47 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

@oldsmelly snap ik - toch een ongevraagde tip : als je spotify hebt misschien toch eens the white album proberen te luisteren. Zeer gevarieerd en niet alles werd een hit. Rocky Racoon is mijn favoriet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
franssie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:46:
@oldsmelly snap ik - toch een ongevraagde tip : als je spotify hebt misschien toch eens the white album proberen te luisteren. Zeer gevarieerd en niet alles werd een hit. Rocky Racoon is mijn favoriet.
Alle tips zijn welkom, zo ontdekken we lekker nieuwe muziek......

Ik heb vaak geluisterd naar albums van de Beatles zoals Revolver, Sgnt Pepper etc maar het kon me buiten de hits plus een klein aantal niet hits niet bekoren.

Maar wellicht ga ik na het luisteren van deze 2 albums, waar ook nummers op staan die ik niet ken, wel meer waardering krijgen en ga ik wat meer albums aanschaffen.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@oldsmelly Jouw vrouw was liefhebber van Roxette toch? Kijk eens naar het solo werk van Per Gessle. Son of a Plumber, The world according to Gessle. Weet ff niet of die op vinyl te krijgen zijn maar aanraders. Neigt naar het oudere werk van Roxette (joyride, look sharp). Erg lekker :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
oldsmelly schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:50:
[...]

Alle tips zijn welkom, zo ontdekken we lekker nieuwe muziek......
Ik heb alles van Beatles, qua off. albulms, ja niet Antology. Mij kunnen de niet-hitsook weinig bekoren, maar hee alles is zowat hits.

Wil je een artiest die gewoon fijne sfeeralbums maakt, geef dan eens Steely Dan een kans (Aja en Gaucho). Maargoed ik ken jouw muzieksmaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:53
Cap schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:20:
[...]
De Fisher was de eerste die mij opviel, misschien wel de Geheimtip. :) Ik spotte meteen iets wat heel erg op een Shure V15 element lijkt en las daarna dat jij dat ook meende te zien, dus dat is alvast mooi.
Ik zie net dat die gast nog een fisher te koop heeft:
https://link.marktplaats.nl/m1238505618
Het lijkt me toch een soort van hobbyhandelaar. Maar deze foto is heel slecht, zonder stofkap en met slipmat.
Ik vraag me dus ook af of de foto's van die 1e advertentie ook daadwerkelijk foto's zijn van de tafel die hij heeft staan.
Allemaal zaken om op te letten dus.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verzamelaar / hoarder / opkoper / hobbyhandelaartje in ieder geval.

Het zijn toch wel zelfgemaakte foto's, die van de 1e Fisher advertentie zijn grotendeels ook onscherp. Zie o.a. een cd-speler die hij aanbiedt heeft foto's precies op dezelfde plek.

https://link.marktplaats.nl/m1235047181

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Hmm ja, het is gewoon een hele slechte fotograaf. Voordeel van die fischer is iig dat er nog niet op geboden is. (wel voor die andere fischer die hij heeft staan, maar die zou ik links laten liggen ondanks de lagere prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 12:08
Ik kan me hier ook melden, beetje opgeruimd bij mijn ouders:

Een Pioneer PL-510, erg netjes nog en voor zover ik kan beoordelen werkt alles nog goed
zitten ene paar kleine krasjes op de kap, en de tekst rechtsvoor is er deels vanaf, mogelijk door overijverig poetsen door mijn moeder...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/saJCPBqKZWaM7Ae5q7yLnnMC/medium.jpg

Oorspronkelijk zat er een Pioneer RX-550 receiver bij, maar helaas is die overleden en heeft die jaren in een veel te vochtige schuur gestaan wat hem geen goed heeft gedaan, daarom de volgende aangeschaft:

Technics SA-202
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B2BktCKUf5Tk2e4PjvuPDzY3/medium.jpg

De speakers zijn ook nog die van mijn ouders, Akai SA-800, vast ook niet de beste, maar op het moment voldoen ze zeker. Nu nog even in een tijdelijke opstelling om te proberen, maar het klinkt voor mijn ongetrainde oren zeker niet verkeerd! Heb nu alleen nog de platen van mijn ouders, zitten wel wat mooie platen tussen maar binnenkort zelf toch wat gaan shoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

@Bramster Luidsprekers van die tijd waren zeker niet slecht - het is allemaal ook niet al te hoogstaande technologie uiteindelijk. Enige punt kan zijn dat de rubbers (of papier) van de randen van de woofers kapot is gegaan door uitdroging in de loop der jaren. Een filter bouwen konden ze in die tijd ook echt wel en de vormgeving is gedateerd maar dat laatste doet aan het geluid niets af. Luidspreker doek is ook prima te koop als je dat wilt verversen dus alvast veel luisterplezier!

edit - evntueel een nieuwe naald of element kan nooit kwaad maar als het nu goed klinkt heeft dat ook niet de hoogste prio

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 04-02-2018 22:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_petit bedankt voor het lijstje en de moeite, heb inmiddels een paar biedingen gedaan. Laat jullie weten wanneer ik een aankoop heb gedaan!

Edit : wat vinden jullie een mooie prijs voor die fisher? Hij vraagt er 100 voor.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:13:
@mr_petit bedankt voor het lijstje en de moeite, heb inmiddels een paar biedingen gedaan. Laat jullie weten wanneer ik een aankoop heb gedaan!

Edit : wat vinden jullie een mooie prijs voor die fisher? Hij vraagt er 100 voor.
Als ie goed werkt en netjes is dan is 100 euro best een nette prijs. Als je kijkt bij zijn advertentie zie je ook dat dit zijn "bieden vanaf" prijs is. Hij hoopt dus op meer dan 100 en zal daar waarschijnlijk weinig onder willen zitten. Hij staat wel al vanaf half december te koop dus je kan proberen nog wat te onderbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Vraag wat betere fotos van het element en de stofkap van die fischer. Ik zie namelijk ook een beschadigd hoekje etc, dus hij kan in het echt wel wat minder eruit zien.
Zelf zou ik denk ik voor die ps-x6 gaan omdat die er op de foto althans heel goed uitziet (een stofkap polijsten is veel werk en kan ook mis gaan) (en ik ben een sony freak....). Je hebt daar al op geboden, maar meestal werkt het beter als je gewoon belt en vraagt wat hij wil hebben. Als hij zegt 140 of 150 en je wellicht met 125 wegkomt heb je daar misschien een betere deal aan (al kan ik niet in je portemonnaie kijken). Je zou ook nog kunnen vragen welk element op die ps-x6 zit.
Aan de andere kant als op die fischer idd een v15 zit en als die in goede staat is....
Sowieso moet je goed de werking testen. Werkt de speler goed op beide snelheden (stabiel draaien), werkt de automatische afslag, werkt de armlift goed (die moet ook een beetje gedempt naar beneden gaan) etc etc.
Neem ook een plaat mee en luister een nummer wat op de binnenste groeven staat (dus het laatste nummer van een kant) en het liefst een nummer met veel S klanken in de zang. Klinkt dat vervormd, dan is de naald versleten. Voor zo'n Shure V15 betekend dat dat je die eigenlijk wel kan weggooien want een vervangende kwaliteitsnaald daarvoor is onbetaalbaar.

Die sony zal het beter doen als je 'm weer wilt verpatsen, maar zo'n shure v15 element met goede naald kan je op MP zo verpatsen voor 50 of 75 euro denk ik (als mensen 'm kunnen beluisteren).
Zelf verwachtte ik dat een sony ps-x6 tegenwoordig meer dan 175 waard zou zijn (als ik kijk wat een thorens td166 nu doet of een dual 704 etc), maar sinds de vinylhype er is zit ik niet zo erg meer in de prijzen van tafels.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2018 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
franssie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:36:
@Bramster Luidsprekers van die tijd waren zeker niet slecht - het is allemaal ook niet al te hoogstaande technologie uiteindelijk. Enige punt kan zijn dat de rubbers (of papier) van de randen van de woofers kapot is gegaan door uitdroging in de loop der jaren. Een filter bouwen konden ze in die tijd ook echt wel en de vormgeving is gedateerd maar dat laatste doet aan het geluid niets af. Luidspreker doek is ook prima te koop als je dat wilt verversen dus alvast veel luisterplezier!

edit - evntueel een nieuwe naald of element kan nooit kwaad maar als het nu goed klinkt heeft dat ook niet de hoogste prio
Nieuwe naald had ik wel al besteld, de huidige is ook ooit slachtoffer geworden van de overijverig poetsende moeder, is wel weer rechtgebogen, maar helemaal perfect zal het niet zijn...

De randen van de woofers zijn nog intact, maar moet zeggen dat ze er niet heel stevig uit zien. In een van de speaker zit wel een deuk in het "bolletje", wellicht hebben jullie tips om die eruit te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:12

Wimmel

Hello

Ik heb er weer eentje van de verlanglijst weten te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGVrP0VYWITHbmhxreSMaPVj/medium.jpg

Jennifer Warnes - The Well

[ Voor 15% gewijzigd door Wimmel op 05-02-2018 18:38 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 14:12

Arethusa

Niet die server

Ik zie op vele foto's hier een stoffen (die standaard?) mat liggen. Ik heb een Pro-Ject Debut Digital en zoals je verwachten kan, veel stof op de bijgeleverde mat, de kap zit er op, veelal ook tijdens spelen. Ik lees veel over kurk of wellicht rubberen mat. Die zie ik hier niet terug. Is die noodzaak er niet? En is kurk of rubber wellicht beter, of juist niet?

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 18-09 13:12

Wimmel

Hello

Op mijn platenspelers zitten standaard eigenlijk altijd rubber matten en die laat ik lekker zitten. Ik heb nog wel eens een kurken mat gekocht maar die gebruik ik niet meer omdat hij niet zo mooi bij mijn nieuwste platenspeler staat.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:17:
@oldsmelly Jouw vrouw was liefhebber van Roxette toch? Kijk eens naar het solo werk van Per Gessle. Son of a Plumber, The world according to Gessle. Weet ff niet of die op vinyl te krijgen zijn maar aanraders. Neigt naar het oudere werk van Roxette (joyride, look sharp). Erg lekker :)
Dat klopt :)

Zal eens samen gaan luisteren kijken wat ze er van vindt TNX voor de tip

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:44:
Zelf verwachtte ik dat een sony ps-x6 tegenwoordig meer dan 175 waard zou zijn (als ik kijk wat een thorens td166 nu doet of een dual 704 etc), maar sinds de vinylhype er is zit ik niet zo erg meer in de prijzen van tafels.
Een Sony PS-4300/X3/X4/X6 draaitafel is nog steeds goedkoper dan de Thorens TD-166. Terwijl ik het wel zou weten als ik zou moeten kiezen tussen de TD-166 en de PS-X6. No contest. Ook de Technics SL-1X00 MK1 varianten zijn duurder terwijl de Sony PS-X serie minstens zo goed is - nee beter ivm de extra goed dempende SBMC behuizing en de linear direct drive motor met quartz lock..

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 05-02-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-05 06:31
Vraagje: Wanneer ik een plaat automatisch start, gaat de arm bij sommige platen te ver en begint het ín het nummer. Ik heb een Technics SL-Q3. Is zoiets nog beter af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55
kaasdraad schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:28:
Vraagje: Wanneer ik een plaat automatisch start, gaat de arm bij sommige platen te ver en begint het ín het nummer. Ik heb een Technics SL-Q3. Is zoiets nog beter af te stellen?
Gek idee, maar ik zou de handleiding er eens op naslaan. Lijkt me typisch iets wat ze daar in beschrijven.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 16:14
Afgelopen weekend deze gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0nC2Ntw0TLfocVPoUK8IKgwD/medium.jpg

Automatic for the People is de volgende op de lijst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liegebeest schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:05:
[...]

Gek idee, maar ik zou de handleiding er eens op naslaan. Lijkt me typisch iets wat ze daar in beschrijven.
Is inderdaad af te stellen, net als de auto-return positie. Er zitten schroefjes onder de dopjes bij de arm base. Voor @kaasdraad een kwestie van even de handleiding SL-Q3 downloaden (bij bijv. Vinyl Engine) en afstellen met een schroevendraaiertje. Maar dat had ie als Tweaker zelf ook wel ff kunnen bedenken natuurlijk. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 05-02-2018 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasdraad
Cap schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:05:
[...]

Is inderdaad af te stellen, net als de auto-return positie. Er zitten schroefjes onder de dopjes bij de arm base. Voor @kaasdraad een kwestie van even de handleiding SL-Q3 downloaden (bij bijv. Vinyl Engine) en afstellen met een schroevendraaiertje. Maar dat had ie als Tweaker zelf ook wel ff kunnen bedenken natuurlijk. ;)
Beginnend Tweaker ;) Maar idd, dit had ik zelf MOETEN bedenken... Mijn dank is niet minder groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Net een hele leuke aanbieding op Nuclear Blast gezien...........

:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

[s]Net een hele leuke aanbieding op Nuclear Blast gezien...........

Sorry, om een of andere reden twee keer gepost :F

[ Voor 26% gewijzigd door Vintage1967 op 06-02-2018 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bramster
Nieuwe naald is binnen, klinkt nog wat beter heb ik het idee (al kan ik natuurlijk niet direct naast elkaar vergelijken)
even goed beide naast elkaar bekeken, de oude was wel mooi rechtgebogen maar er zat toch wel een knik in het armpje.

Ook net mijn eerste LP's besteld, morgen kan ik ze hopelijk showen :)

en net ook mijn vriendin uitgelegd hoe ze een plaat moet opzetten, wellicht kan ik alvast nog een nieuwe naald bestellen :X

[ Voor 16% gewijzigd door Bramster op 06-02-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:22
Vintage1967 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:55:
Net een hele leuke aanbieding op Nuclear Blast gezien...........

:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+
Lees ik dat nou goed -5% korting en dan de prijs van €18,99 naar 19,99 euro laten stijgen? :P

Doet me denken aan de volgende foute reclame slag zin "2 halen, 3 betalen"... :P :+

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-07 22:50
Bramster schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:28:
[...]

De randen van de woofers zijn nog intact, maar moet zeggen dat ze er niet heel stevig uit zien. In een van de speaker zit wel een deuk in het "bolletje", wellicht hebben jullie tips om die eruit te krijgen?
Je kan het heel voorzichtig met een stofzuiger proberen om de deuk uit het "bolletje" weg te halen.
Gewoon met de stofzuigerslang richting het midden van de luidspreker gaan, voorzichtig, en zo de deuk er uit zuigen a.h.w. In het verleden ook eens gedaan, met goed succes.
Maar op zich maakt het voor het geluid weinig uit, dus je kan het ook gewoon laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
De stofzuiger methode kwam ik ook al tegen, ben alleen bang de (oude) speakers er mee te slopen... heb ook even geprobeerd met een keukenrol en daar aan zuigen, maar het bolletje heeft kleine perforaties, lukte dus niet. Maargoed, als het nieteens zoveel uitmaakt, laat ik het wel gewoon zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rcor schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Lees ik dat nou goed -5% korting en dan de prijs van €18,99 naar 19,99 euro laten stijgen? :P

Doet me denken aan de volgende foute reclame slag zin "2 halen, 3 betalen"... :P :+
Alleen daarom zou ik al gewoon bij Amazon.de bestellen ;)
https://www.amazon.de/s/r...+lady+in+gold+vinyl&ajr=0

[ Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 06-02-2018 22:49 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 07:50

momania

iPhone 30! Bam!

Ik kan het maar niet laten... weer nieuwe bestelling gedaan :X

• Counting Crows - August And Everything After (veel goeie herinnering aan)
• Adele - 19
• Adele - 21
• Adele - 25
• Radiohead - OK Computer (classic, heerlijk melancholisch)
• John Williams & Steven Spielberg - Ultimate Collection (6 vinyl's _o_)
• Jim Croce - You Don't Mess Around With Jim (best singer-songwriter _o_)

En pre-order:
• Toto - 40 Trips Around The Sun

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramster
De eerste 2 LP's zijn binnen 8)

Trainspotting OST en Portishead Dummy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MGMeiTPiivW5im7rOueaJr47/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

momania schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:57:
Ik kan het maar niet laten... weer nieuwe bestelling gedaan :X

• Counting Crows - August And Everything After (veel goeie herinnering aan)
• Adele - 19
• Adele - 21
• Adele - 25
• Radiohead - OK Computer (classic, heerlijk melancholisch)
• John Williams & Steven Spielberg - Ultimate Collection (6 vinyl's _o_)
• Jim Croce - You Don't Mess Around With Jim (best singer-songwriter _o_)

En pre-order:
• Toto - 40 Trips Around The Sun
Die van Adele heb ik ook. Zeer fijne platen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Moet zeggen dat hier over het algemeen redelijk main-stream platen voorbij komen. Grappig. Ik ga voor de wat meer obscure zaken blijkbaar. Deze keer Dvne - Asheran:

Afbeeldingslocatie: http://www.nocleansinging.com/wp-content/uploads/2017/08/Dvne-Asheran.jpg

Erg fijne zwaregitarenmuziek, zonder alleen maar lomp te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

masauri

aka qwybyte

Jelte schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:21:
Moet zeggen dat hier over het algemeen redelijk main-stream platen voorbij komen. Grappig. Ik ga voor de wat meer obscure zaken blijkbaar. Deze keer Dvne - Asheran:

[afbeelding]

Zalig mooie cover!

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En dan is de muziek óók nog te pruimen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor

[afbeelding]

Ik ga er niet om heen draaien, maar zojuist even via Spotify naar het album geluisterd... Maar het is totaal niet mijn stijl...

Gelukkig is niet iedereen het zelfde en ik ben blij dat jij hiervan kunt genieten want dat verdient deze band wel... Je hoort aan de muziek dat ze het leuk vinden wat ze aan het spelen zijn en dat is heel wat waard...

En het is inderdaad een erg mooie album hoes... Alleen voor de album art zou ik 'm best wel willen hebben, want die mis staat niet in een LP photo frame... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
Ik heb van oudsher een waardering gehad voor de platenspeler. Vroeger heb ik geregeld de plaatjes van mijn ouders afgespeeld op de speler die die onderdeel was van mijn toen al klassieke Sony toren van brushed aluminium die ik voor 200 gulden had gekocht. De versterker en tuner staan nog bij mijn vader in de garage en doen nog steeds hun werk. Ik zal morgen eens vragen of ze de platenspeler nog hebben staan.

Net nog een filmpje van TechMoan bekeken waarin hij zijn prachtige Sansui vervangt door een Denon en het begint bij nu ook wel wat te prikkelen. Ik ben bang dat wanneer ik op marktplaats ga zoeken, ik me begeef op een pad waar ik nooit meer vanaf kom.

Edit: Jup, alles was nog aanwezig. De platenspeler stond nog op zolder en werkt nog perfect. De kap is aardig bekrast en verkleurd en er zijn kleine verkleuringen en gebruikerssporen aanwezig op de speler zelf. Het is een 33/45 toeren direct drive met anti-skating uit '78/79.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/2018-01-2813.39.36nisan.jpg

De rest is minder mooi, maar ik had ook niet anders verwacht. De versterker heb ik schoon gemaakt, maar het linkerkanaal is naar de gallemiezen. Het valt me wel op dat deze versterker een veel voller en beter geluid weergeeft dan mijn Yamaha RX V667 via phono. Misschien toch maar een goed idee om een pre-amp aan te schaffen.

Repost van een ander forum.

[afbeelding]

En bedankt voor de suggestie. :)

[ Voor 13% gewijzigd door PjotrStroganov op 09-02-2018 18:18 ]

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
Wanner ik mijn naald neerlaat aan het begin van een plaat schiet hij dikwijls een stukje totdat het eerste nummer begint. Hij krast als het ware richting het eerste nummer. Erg irritant en vrees voor beschadiging aan naald en plaat. Afstelling lijkt goed. Alles waterpas en de afstelling van de arm zou moeten kloppen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Als ik nou ook nog eens begreep hoe hier een foto te posten (ja, zo'n noob ben ik) dan kon ik mijn nieuwe aanwinsten tonen. Voor nu zal een opsomming moeten volstaan:

Uada - Devoid of Light
Tiamat - Wildhoney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:23

Pierre

Van nature lui!

Wat voor platenspeler heb je misschien kan je dat even doorgeven.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
Pierre schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:00:
Wat voor platenspeler heb je misschien kan je dat even doorgeven.
Een Technics SL-Q3 met Grado Prestige Gold2 element en stylus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Laatst online: 18-09 16:53
Heb je de naald laten zakken op een weegschaaltje, of vertrouw je de schaalverdeling op het einde van je arm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
Von Henkel schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:08:
Heb je de naald laten zakken op een weegschaaltje, of vertrouw je de schaalverdeling op het einde van je arm?
Ik heb geen weegschaaltje helaas, dus zal op de schaalverdeling van de arm moeten vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
Ik heb destijds deze gekocht.

Bevalt me uitstekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
Von Henkel schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:17:
Ik heb destijds deze gekocht.

Bevalt me uitstekend
Dat is misschien wel een goed idee. Je hebt het idee dat het aan de schaalverdeling ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Von Henkel
het gaat ten koste van je naald als deze niet goed is afgesteld. mijn Marantz TT15S gaf de arm ook iets anders aan als de werkelijke naalddruk.
En dat verwachte ik helemaal niet in die prijsklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
rcor schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:37:
[...]

Ik ga er niet om heen draaien, maar zojuist even via Spotify naar het album geluisterd... Maar het is totaal niet mijn stijl...
@Jelte Dus toen moest ik even luisteren :P

Het lijkt op een mix van Mastodon en een vleugje progrock door de metal heen.

Ach zo heeft iedereen zijn gebrek. Ik luister met enige regelmaat naar Deafheaven en Oathbreaker dat snappen mensen om mij heen ook niet. Ik val er zelfs mee in slaap zo nu en dan.

Heb weer wat vinyl gekocht wat onderweg is met de post:
Knuckle Puck - ShapeShifter
Deafheaven - Bermuda
Shame - Songs of Praise
Warhaus - Warhaus

De aanwinsten van de laatste 12 maanden:
last 12 months

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
Von Henkel schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:01:
het gaat ten koste van je naald als deze niet goed is afgesteld. mijn Marantz TT15S gaf de arm ook iets anders aan als de werkelijke naalddruk.
En dat verwachte ik helemaal niet in die prijsklasse
Meteen besteld. Dank voor de tip!

Kan het, naast het beschadigen van de naald, ook zorgen dat de naald een stukje over de naald glijdt? Ik had net weer. Laat ik hem héél rustig zakken dan zakt hij netjes in de groef maar laat ik de arm gewoon zakken dan krijg je de glijder. Bloedirritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
Je hebt ook nog de anti skating instelling.
Die is voor de zijwaartse druk in te stellen
Als je goed zoekt kun je daar een test lp voor kopen. Zijn alleen wat lastiger te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
Ik ga het hier eerst mee proberen. Kan ik altijd nog op zoek naar zo'n test lp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Voor ant skating instelling heb je toch geen test LP nodig?

Naalddruk naar achteren zodat de naald boven de plaat / armhouder zweeft
Naald drukwieltje op nul zetten zonder de naalddruk zelf te veranderen
Anti skating instellen zodat de naald niet meer horizontaal beweegt
Naalddruk wiel op 2,5- 3 zetten (of op de waarde die je naald leverancier als aanbevolen geeft

anti skating en naalddruk staan prima

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Nice. Sansui sr-222 geloof ik?
Yalopa schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:58:
Daar kan je pagina's vol over schrijven wat de beste manier is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wellicht kan je pagina's volschrijven @mr_petit maar als je met 4 eenvoudige stappen er kan komen, waarom zou je dat doen :p

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 18-09 14:43
kaasdraad schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:26:
[...]
Dat is misschien wel een goed idee. Je hebt het idee dat het aan de schaalverdeling ligt?
Naar mijn idee is de schaalverdeling op die contragewichten altijd best nauwkeurig, iedere keer als ik een arm met dat gewicht afstelde en daarna op de weegschaal zette zat ik echt goed in de buurt.

Kan het niet een stukje techniek zijn wat vervelend doet? De Q3 is toch een volautomaat? Volgens mij hoort die arm wel volledig vrij te zijn zodra die het vinyl raakt, maar misschien zit er net een stukje techniek in de weg ? (iemand anders mag best zeggen dat dit totale onzin is als dat zo is... weet ik dat ook weer ;p)

[ Voor 182% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 10-02-2018 12:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Wilde al een hele poos mijn phono preamp vervangen en heb gekozen om er een te bouwen op basis van een bestaand ontwerp. De kit die ik gekozen heb krijgt uitstekende reviews en maakt gebruik van een burr Brown op amp voor versterking: https://www.muffsy.com/mobile/. Totale kosten voor preamp, power supply, behuizing en ac adapter rond de 170 euro. Erg leuk om zelf in elkaar te zetten, hieronder het resultaat:

Muffsy 3

Muffsy 1

Muffsy 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yalopa schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:58:

Naalddruk naar achteren zodat de naald boven de plaat / armhouder zweeft
Naald drukwieltje op nul zetten zonder de naalddruk zelf te veranderen
Anti skating instellen zodat de naald niet meer horizontaal beweegt
Naalddruk wiel op 2,5- 3 zetten (of op de waarde die je naald leverancier als aanbevolen geeft

anti skating en naalddruk staan prima
Dit is niet de goede methode. Met een arm vrij zwevend in de lucht (of zelfs op een stilstaande plaat) is niet te vergelijken met de toestand op de plaat in de groef, wanneer er allerlei krachten op de naald komen. In een statische toestand zijn de resulterende krachten natuurlijk 0 en dan is er geen anti skating nodig. Het gaat juist om de dynamische toestand.

Sterker nog, bij een correct ingestelde anti skating beweegt een vrij zwevende arm vanuit het midden naar buiten. Als je armlagers in orde zijn tenminste (zeer licht lopend, weerstand in de orde van milligrammen). Dat is het hele idee van anti skating: compenseren voor krachten die op de naald in de groef komen te staan. ;)

En omgekeerd, zoals jij beschrijft doe je alsof een vrij zwevende arm naar binnen beweegt als je de anti-skating op 0 zet. Dat klopt natuurlijk niet. Een vrij zwevende arm zonder anti-skating beweegt niet naar binnen of buiten maar hangt stil.

Zet bij gebrek aan een testplaat je anti skating daarom op dezelfde waarde als de naalddruk, conform de handleiding van de platenspeler dus. Wat je vervolgens kan doen is als je bij luisteren steeds in 1 kanaal het eerste vervorming hoort, de anti skating aanpassen. Hoor je rechts vervorming, dan iets meer anti skating proberen. Links, dan iets minder. Kwestie van een beetje spelen. Gebruik van koptelefoon aan te raden.

In praktijk werkt dezelfde waarde als de naalddruk vaak goed. Als alle andere zaken in orde zijn natuurlijk: geen defecten aan o.a. armlagers en anti-skating inrichting, waterpas gesteld, arm juist gebalanceerd en naalddruk correct ingesteld, conditie naald en cantilever in orde...
Yalopa schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 07:10:
Wellicht kan je pagina's volschrijven @mr_petit maar als je met 4 eenvoudige stappen er kan komen, waarom zou je dat doen :p
Ja maar met onjuiste stappen komen is dan niet handig. :) Volg dan gewoon de handleiding van de platenspeler, zou ik zeggen.

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 10-02-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:13:
[...]

Naar mijn idee is de schaalverdeling op die contragewichten altijd best nauwkeurig, iedere keer als ik een arm met dat gewicht afstelde en daarna op de weegschaal zette zat ik echt goed in de buurt.

Kan het niet een stukje techniek zijn wat vervelend doet? De Q3 is toch een volautomaat? Volgens mij hoort die arm wel volledig vrij te zijn zodra die het vinyl raakt, maar misschien zit er net een stukje techniek in de weg ? (iemand anders mag best zeggen dat dit totale onzin is als dat zo is... weet ik dat ook weer ;p)
Klopt! @kaasdraad Bij deze Technics is de schaalverdeling heel nauwkeurig. Als je de arm precies gebalanceerd hebt + de kalibratiering daarbij netjes op 0 staat dan klopt het binnen de 0.05 gram. Dat is dan dus niet de oorzaak. Een investering van een paar euro in het bekende 5 grams digitaal weegschaaltje van een tientje kan deze onzekerheid wegnemen, zie bericht van @Von Henkel

De kans is het grootst dat iemand de boel niet goed installeert (waterpas, balanceren arm, etc, zie vorige post) en anders dat er een defect is aan de naald of aan de arm, of de anti skating.

Maar het hangt er vanaf hoe extreem het is. Groefspringen is nooit helemaal te voorkomen: sommige platen zijn zo geperst dat het de speler wel heel moeilijk gemaakt wordt. Dat hangt af van de spacing van de inloopgroeven i.c.m. de schuinte van de plaat op de inloopgroef: de plaat loopt daar met opzet wat naar binnen, maar de mate waarin kan je natuurlijk overdrijven. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 10-02-2018 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
Daarom is een testplaat met een gedeelte zonder groeven super handig om de antiskating in te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door B___MAN op 10-02-2018 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is wel nog wat anders dan een plaat met groeven (zie bericht van @mr_petit mr_petit dat je er pagina's vol over kan schrijven :P) maar in ieder geval zinniger dan iets gaan instellen op basis van een vrij zwevende arm. Waarschijnlijk kom je zo ook dicht in de buurt van de door de fabrikant aanbevolen instelling. Althans dat is mijn ervaring.

Draaitafel wel eerst heel, heel goed waterpas afstellen anders heeft het echt weinig zin. Dat doen de meeste mensen natuurlijk niet, en dat weten de fabrikanten natuurlijk, en daarom voldoet hun benaderende methode anti-skating instelling = naalddruk instelling in praktijk vaak wel. Soms maken ze nog onderscheid tussen een conische en elliptische naald (Thorens, Dual) maar dat is het wel zo'n beetje.

Een voorbeeld van een single-sided LP die veel voorkomt en voor vrijwel niks wordt aangeboden is Joan Armatrading – How Cruel. 1 hele kant zonder groeven... :)

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 10-02-2018 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Vanochtend even op en neer naar ikea geweest. Het is carnaval hier dus het was gelukkig rustiger dan normaal.

Twee donkerblauwe EKET kastjes meegenomen, vinyl past daar ook net in en ze zijn niet zo diep als kallax of expedit.

eket

Daarnaast mijn posters die ik in de loop der jaren heb verzameld maar eens in een goedkope lijst gestopt zodat ik er ook naar kan kijken:
posters

En ten slotte die goede oude PRÄNT boxen die gehyped werden in deel 1 van dit topic, die zijn nu leeg.
Bij interesse kunnen er 6 weg. DM me bij interesse...
pränt

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is een heel erg leuk idee, top! Daar ga ik eens mee aan de slag. Kleur staat mij ook aan, daar wat led verlichting achter knutselen dus ik nog heb liggen. Beter dan dat losse tafeltje die ik nu heb. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Die zijn wel geinig, dadelijk uitverkocht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Midden vorig jaar was ik van plan om m'n draaitafels na te laten kijken bij een reparateur. Inmiddels heb ik toch bedacht dat ik eerst ga kijken wat zelf kan doen. Onder het motto: koelpasta op de processor van m'n laptop vervangen is ook gelukt, inclusief montage in de oude staat, dan moet ik hier ook een eind mee komen. ;) En het is ook leuk om zoets zelf te kunnen.

Als eerste m'n Kenwood KD-1033, een manuele speler dus dat leek het makkelijkst om mee te beginnen. Doet het nog prima, over de bediening en werking geen klachten behalve dan is dat ik wat gereutel hoorde bij het draaien van het plateau. Op Vinylengine staat geen service handleiding, wel een reguliere.

Ik heb de onderplaat verwijderd en stofvrij gemaakt. Van diverse onderdelen van de speler heb ik foto's gemaakt zodat jullie kunnen meekijken.
Ik zie een tweetal witte plastic (nylon?) onderdelen waar metalen pennen doorheen gaan die verbonden zijn met de toerental en start/stop knoppen aan de andere kant. Hier zat vet op wat ook nog zacht was. Mijn conclusie: niets aan doen.
Ik vermoed dat het gereutel door de plateaulager komt die niet meer zo soepel loopt. Deze ga ik ontvetten en smeren met de ISO68 achtige olie wat in Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 2" genoemd wordt.

Voor het motorlager ga ik Anderol 465 halen (zie link van zojuist). Kan ik deze ook voor m'n Technics SL-D2 en Pioneer PL-12D gebruiken, is het een beetje universeel spul? Alleen Technics noemt een type olie in de handleiding (SFW0010), de rest heeft het er niet over. Heb weinig zin om meerdere flesjes te kopen voor die paar druppies per speler.
Bij de Technics gaat de armlift niet ver genoeg meer naar beneden. Ik moet er wat op drukken omdat de naald anders de plaat niet eens raakt. Als ik het goed begrepen heb heb ik hiervoor 300.000 Cst olie nodig.

Ben ik er zo voor m'n spelers? Of ben ik nog wat vergeten?

Nog een hele andere vraag: enig idee waar ik ergens spacers kan kopen voor een lager bedrag dan deze originele Thorens op Ebay? Ik heb een draaitafel waarbij ook de laagste stand niet laag genoeg is, vandaar. Knutsel tips zijn ook welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door musicfreak op 10-02-2018 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Laatst online: 20:00
@kaasdraad Het zou maar zo kunnen dat de naald te ver naar de hoge rand van plaat zakt en zo doende een gooi naar de binnenkant krijgt, probeer het eens met de hand, en plaats arm dan een paar millimeter verder van de rand af en kijk dan eens wat of er gebeurd als je de arm laat zakken.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
musicfreak schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:08:
Midden vorig jaar was ik van plan om m'n draaitafels na te laten kijken bij een reparateur. Inmiddels heb ik toch bedacht dat ik eerst ga kijken wat zelf kan doen. Onder het motto: koelpasta op de processor van m'n laptop vervangen is ook gelukt, inclusief montage in de oude staat, dan moet ik hier ook een eind mee komen. ;) En het is ook leuk om zoets zelf te kunnen.

Als eerste m'n Kenwood KD-1033, een manuele speler dus dat leek het makkelijkst om mee te beginnen. Doet het nog prima, over de bediening en werking geen klachten behalve dan is dat ik wat gereutel hoorde bij het draaien van het plateau. Op Vinylengine staat geen service handleiding, wel een reguliere.

Ik heb de onderplaat verwijderd en stofvrij gemaakt. Van diverse onderdelen van de speler heb ik foto's gemaakt zodat jullie kunnen meekijken.
Ik zie een tweetal witte plastic (nylon?) onderdelen waar metalen pennen doorheen gaan die verbonden zijn met de toerental en start/stop knoppen aan de andere kant. Hier zat vet op wat ook nog zacht was. Mijn conclusie: niets aan doen.
Ik vermoed dat het gereutel door de plateaulager komt die niet meer zo soepel loopt. Deze ga ik ontvetten en smeren met de ISO68 achtige olie wat in Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 2" genoemd wordt.

Voor het motorlager ga ik Anderol 465 halen (zie link van zojuist). Kan ik deze ook voor m'n Technics SL-D2 en Pioneer PL-12D gebruiken, is het een beetje universeel spul? Alleen Technics noemt een type olie in de handleiding (SFW0010), de rest heeft het er niet over. Heb weinig zin om meerdere flesjes te kopen voor die paar druppies per speler.
Bij de Technics gaat de armlift niet ver genoeg meer naar beneden. Ik moet er wat op drukken omdat de naald anders de plaat niet eens raakt. Als ik het goed begrepen heb heb ik hiervoor 300.000 Cst olie nodig.

Ben ik er zo voor m'n spelers? Of ben ik nog wat vergeten?

Nog een hele andere vraag: enig idee waar ik ergens spacers kan kopen voor een lager bedrag dan deze originele Thorens op Ebay? Ik heb een draaitafel waarbij ook de laagste stand niet laag genoeg is, vandaar. Knutsel tips zijn ook welkom.
Wat mij opviel heb ik even rood omcirkeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ToFIQlcSQzeapkLoAbHKhXSo/full.jpg

Ik kon het niet helemaal goed zien, maar ik meende hier een scheurtje in de motor te zien... Dit was bij mijn Dual 1226 platen speler ook een reden om te gaan ratelen....

Als daar inderdaad een scheurtje zit heeft oliën geen zin meer bij deze motor en dient hij vervangen te worden, zo'n scheurtje valt niet meer te repareren... Vaak komt dat omdat er een legering van zamak gebruikt is welke nogal snel wegrot... Bij mijn Dual zag het er ongeveer net zo uit als bij dit motor lager beugel:
Afbeeldingslocatie: http://www.dual-board.de/index.php?attachment/69328-zinkfra%C3%9F1226-2-jpg/

Als dit ook speelt bij jou motor heb je een probleem...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 11-02-2018 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
rcor schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:00:
[...]
Ik kon het niet helemaal goed zien, maar ik meende hier een scheurtje in de motor te zien... Dit was bij mijn Dual 1226 platen speler ook een reden om te gaan ratelen....
Ik heb de speler even weer open geschroefd om het gedeelte wat je omcirkeld hebt goed te kunnen bekijken. Gelukkig is het geen scheurtje, al kan ik me voorstellen dat je het er in zag. De foto was toch niet zo best.
Het blijkt een een gaatje te zijn waar een bruin kabeltje door loopt.

De motor heeft vier van deze gaatjes, ik heb er wat betere foto's van proberen te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IMNVjPSBU6sB2Zbdu0dtvlwb/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qstQpXhqy5bp0NnArwKlLxVG/medium.jpg

Dank voor de oplettendheid in ieder geval. Het geluid zal dan toch van de plateaulager komen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

musicfreak schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:08:

Voor mijn TD166 heb ik een spacer gemaakt van een klein LEGO-blokje. Het was wel een prutswerkje, maar het was voor mij in ieder geval een perfecte oplossing. Ik had wel het geluk dat het precies de dikte had die nodig was. Ach, geluk is met de dommen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
musicfreak schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:38:
[...]

Ik heb de speler even weer open geschroefd om het gedeelte wat je omcirkeld hebt goed te kunnen bekijken. Gelukkig is het geen scheurtje, al kan ik me voorstellen dat je het er in zag. De foto was toch niet zo best.
Het blijkt een een gaatje te zijn waar een bruin kabeltje door loopt.

De motor heeft vier van deze gaatjes, ik heb er wat betere foto's van proberen te maken:

[afbeelding] [afbeelding]

Dank voor de oplettendheid in ieder geval. Het geluid zal dan toch van de plateaulager komen vermoed ik.
Gelukkig dan maar Musicfreak! Het zou jammer zijn van zo'n mooie vintage speler... Vermoedelijk komt het geratel inderdaad dan ergens uit een lager wegens gebrek aan smering... Nu maar hopen dat smeren afdoende is om het probleem te verhelpen (en dat de lagers van deze speler nog goed zijn)... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31

hilgo

Clear your mind of can't.

Vandaag met mijn vrouw (die nu ook besmet is met het platen virus) naar een beurs geweest in Leiden (https://gebrdenobel.nl/concert/metal-record-fair-2/). Er was veel te veel keus en ben dan ook iets over budget gegaan O-)

Mijn nieuwe aanwinsten:

Tweede hands:
ACDC - Back in black
ACDC - For those about to rock
Black Sabbath - Seventh Star
Dio - Intermission
Dio - We rock (maxi single)
Johnny Cash - Live from Kwem
Megadeth - Rust in peace (colored vinyl)

Nieuw:
Metallica - Master of puppets (colored vinyl)

Mijn vrouw heeft haar collectie uitgebreid met
NoFX - Rancid
NoFX - The longest line
Greenday - Insomniac

NoFX - RancidGreenday - InsomniacNoFX - The longest line
Metallica - Master of puppetsACDC - For those about to rockDio - We rock
Megadeth - Rust in peaceBlack Sabbath - Seventh starDio - Intermission

Erg blij met alle aanwinsten, voor ons een geslaagde middag :)

[ Voor 58% gewijzigd door hilgo op 12-02-2018 09:07 ]

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:59
Ik zou terug gaan naar de winkel. Bijna allemaal zijn ze een kwartslag gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik zag het net ja.. Gek want voor het uploaden naar het fotoalbum van Tweakers waren ze nog allemaal recht :S

Edit: in irfanview geopend, opgeslagen en opnieuw geupload en nu ziet het er wel goed uit :) Blijft raar dat het overal er goed uit ziet tot ik het in het fotoalbum dump. Oh well, opgelost en doorrr..

[ Voor 48% gewijzigd door hilgo op 12-02-2018 09:08 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Goodfellas schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:18:
Wilde al een hele poos mijn phono preamp vervangen en heb gekozen om er een te bouwen op basis van een bestaand ontwerp. De kit die ik gekozen heb krijgt uitstekende reviews en maakt gebruik van een burr Brown op amp voor versterking: https://www.muffsy.com/mobile/. Totale kosten voor preamp, power supply, behuizing en ac adapter rond de 170 euro. Erg leuk om zelf in elkaar te zetten, hieronder het resultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Interessant. Dat zijn OPA2134 die je hebt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
mr_petit schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:22:
[...]

Interessant. Dat zijn OPA2134 die je hebt gebruikt?
Klopt. Maar je soldeert een socket op je pcb waardoor je naar hartelust kunt wisselen (niet dat ik dat ga doen). Ook zitten er switches op waarmee je gain en impedance kunt tweaken. Je kunt er lekker mee bezig blijven dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 16:14
Dit weekend nog even bij platenzaak langs geweest, mijn nieuwe R.E.M. was binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n64933Y0PhFWMBPIx1v2zba9/medium.jpg

Automatis is net als Out of Time uitstekend gemastered moet ik zeggen, klinken beide perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
Dank voor de tips en uitleg! Het lijkt erop dat ik het nu goed heb afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasdraad
hilgo schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:51:
Vandaag met mijn vrouw (die nu ook besmet is met het platen virus) naar een beurs geweest in Leiden (https://gebrdenobel.nl/concert/metal-record-fair-2/). Er was veel te veel keus en ben dan ook iets over budget gegaan O-)

Mijn nieuwe aanwinsten:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Tweede hands:
ACDC - Back in black
ACDC - For those about to rock
Black Sabbath - Seventh Star
Dio - Intermission
Dio - We rock (maxi single)
Megadeth - Rust in peace (colored vinyl)

Nieuw:
Metallica - Master of puppets (colored vinyl)

Mijn vrouw heeft haar collectie uitgebreid met
NoFX - Rancid
NoFX - The longest line
Greenday - Insomniac

Erg blij met alle aanwinsten, voor ons een geslaagde middag :)
Dat klinkt als een beurs waar ik bij had moeten zijn. Beetje uit de buurt maar toch. Zo eentje mogen ze in het zuiden van het land wel organiseren.

Zijn er mensen die bekend zijn met de platenbeurs van Variaworld in Zwolle? Er wordt er 25 februari weer een gehouden. Voor mij is het pas echt interessant als ze er metal verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Vintage1967 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:55:
Voor mijn TD166 heb ik een spacer gemaakt van een klein LEGO-blokje. Het was wel een prutswerkje, maar het was voor mij in ieder geval een perfecte oplossing.
Ha, dat is een goed idee. Je hebt het blokje ergens in geklemd en bent toen gaan boren denk ik? En dan maar hopen dat het blokje niet breekt...
rcor schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:18:
Nu maar hopen dat smeren afdoende is om het probleem te verhelpen (en dat de lagers van deze speler nog goed zijn)... :)
Ja, dat is even afwachten. Maar ik ga het zeker proberen als ik m'n smeerseltjes binnen heb.

Daarmee kom ik nog op een vraag: kan je een motorlager en plateaulager met dezelfde olie smeren? Ik heb het idee dat ik zaterdag op het verkeerde spoor zat, wilde zowel ISO68 als Anderol 465 olie gaan aanschaffen, echter toen kam ik toevallig een product van Dynavox tegen, Phono-80. Volgens de tekst op hun website werkt dit voor beide onderdelen. Bij de webshop Hifistereo.nl staat een andere variant verpakking.

@Cap, denk je dat dit een goed product is of heb je redenen om voor een ISO68 olie of die olie van Anderol te gaan? Helaas rept Dynavox met geen woord over de viscositeit, echter mijn inschatting is dat ze ook niet zomaar wat op de markt brengen. En er is net wat sneller aan te komen, er zit vlakbij mijn werk een zaak die Dynavox producten levert.

[ Voor 30% gewijzigd door musicfreak op 12-02-2018 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
musicfreak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:54:
[...]

Ha, dat is een goed idee. Je hebt het blokje ergens in geklemd en bent toen gaan boren denk ik? En dan maar hopen dat het blokje niet breekt...
Mijn ervaring is dat je plastic het beste met een dun houtboortje kunt doorboren en dan telkens met een grotere houtboor het gat groter maken tot je de gewenste grootte bereikt hebt... Dan is de kan is de kans op scheurtjes of een breuk het kleinst...
[b]musicfreak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:54:
[...]
Ja, dat is even afwachten. Maar ik ga het zeker proberen als ik m'n smeerseltjes binnen heb.
Aan mijn lager beugels was niets te zien aan de kant waar je tegen aan kijkt als de motor in elkaar staat, maar zodra je de motor uit elkaar haalde zag je aan de onderzijde de rotheid zitten bij de zamak legering... Om er zeker van te zijn dat alles in goede orde is zou je eigenlijk die boutjes bij het lager beugel los moeten halen en het lager verwijderen om 'm beter te kunnen bekijken...

En dan maar hopen dat er aan de bovenzijde geen zamak zit... Dat was bij mij wel het geval en ook die was compleet verrot aan de onderzijde... Wederom niet zichtbaar als de motor in elkaar staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
rcor schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:31:
Om er zeker van te zijn dat alles in goede orde is zou je eigenlijk die boutjes bij het lager beugel los moeten halen en het lager verwijderen om 'm beter te kunnen bekijken...
De motor uit elkaar halen, ik moet nog even bedenken of ik dat ook ga doen. Eerst maar eens het plateaulager smeren. Wat is eigenlijk het risico als je een speler blijft gebruiken waarvan de motor niet ok is? Dat 'ie doorbrand? Of dat de speler niet goed klinkt door (wild guess) meer rumble?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:54:
[...]

[...]

Daarmee kom ik nog op een vraag: kan je een motorlager en plateaulager met dezelfde olie smeren? Ik heb het idee dat ik zaterdag op het verkeerde spoor zat, wilde zowel ISO68 als Anderol 465 olie gaan aanschaffen, echter toen kam ik toevallig een product van Dynavox tegen, Phono-80. Volgens de tekst op hun website werkt dit voor beide onderdelen. Bij de webshop Hifistereo.nl staat een andere variant verpakking.

@Cap, denk je dat dit een goed product is of heb je redenen om voor een ISO68 olie of die olie van Anderol te gaan? Helaas rept Dynavox met geen woord over de viscositeit, echter mijn inschatting is dat ze ook niet zomaar wat op de markt brengen. En er is net wat sneller aan te komen, er zit vlakbij mijn werk een zaak die Dynavox producten levert.
Het beste is natuurlijk als de platenspelerfabrikant per onderdeel specificeert welk smeermiddel gebruikt moet worden, dan weet je het zeker. Maar vaak is die info er niet.

Of die phono-80 nou zo geschikt is dat is moeilijk te beantwoorden. Dit is een soort "all-in-one" product waarvan men de specificaties niet vrijgeeft, dus je weet niet precies wat je koopt. De waarheid is natuurlijk dat het een bepaalde viscositeit en samenstelling heeft en dus maar voor een bepaald soort lager optimaal is, voor lagers met een andere speling of van een ander materiaal is het dan minder geschikt. Maar met hun "voor plateaulagers én motorlagers" en het gebrek aan een specificatie zie je dat ze mikken op een gemakkelijke (en dure) "all-in-one" oplossing voor de hobbyist. Op de Duitse Dynavox site staat meer info dan op de Nederlandse, daar staat gewoon "motorlager". Welke motorlager, denk ik dan. Een groot plateaulager van een direct drive motor is en blijft een heel ander lager dan het lager van een motortje van een belt drive speler. Kijk, als een lager er heel erg aan toe is en helemaal droog staat dan zal elke olie natuurlijk een verbetering brengen, in ieder geval op de korte termijn. Dus dan is het niet al te moeilijk om iets "bruikbaars" aan te bieden.

Terug naar het probleem.

Je zegt dat je gereutel van de motor hoort. Ik denk dat je daarmee bedoelt dat je dat met het blote oor hoort, gewoon als het plateau draait zonder dat er muziek speelt. Dat gezoem is een typisch kwaaltje van een (betaalbare) belt drive speler.

De synchroonmotortjes van dit soort belt drive spelers draaien op hoge, hoorbare toerentallen, in tegenstelling tot een direct drive motor. Dan kan dat motortje inderdaad wel een drupje olie gebruiken. Aangezien dit geen motor is met een deftig lager etc maar gewoon een goedkoop synchroonmotortje komt dat niet zo nauw. Je kan ook prima een drupje naaimachineolie gebruiken. Of het wat uithaalt? Waarschijnlijk blijf je toch wat gezoem horen, die motortjes zijn gewoon nooit helemaal stil want ze draaien in het hoorbare frequentiebereik.

Het plateaulager is geen bron van direct hoorbaar gereutel (tenzij het plateau zo ver is ingezakt dat het de behuizing raakt ;P) maar een bron van rumble. De kans is groot dat het lager geen olie nodig heeft, maar als je duidelijk meer rumble hoort dan bij je andere platenspeler dan valt het te proberen. Ik zou inderdaad een van de producten proberen die je noemt. Een paar druppels is voldoende.

Zelf zou ik eerder kiezen voor een product waarop gewoon vermeld staat wat er precies in zit, dus synthetische olie zonder toevoegingen. Of ik zou dan eerst willen weten van Dynavox wat voor olie er in hun Phono-80 zit, en met welke viscositeit, of er toevoegingen in zitten. Goedkoop is het al niet met 17 a 20 euro, dus dan wil ik wel weten of ik dan niet gewone minerale olie in mijn lager zit te druppelen dat ik ook voor een premium prijs. ;)
Ik vermoed dat je bij een muziekwinkel die doet in blaasinstrumenten voor minder een prima flesje synthetische olie kan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 12-02-2018 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bramster
de olie voor blaasinstrumenten is wel erg dun, zelfs de "heavy" varianten
maargoed, nu moet ik ook zeggen dat ik geen idee hoe dik de genoemde oliën zijn, maar het lijkt me dat die iets dikker zijn zodat ze ook daadwerkelijk in het lager blijven en niet gelijk eruit lopen.

Ik had nog een oud Ikea kastje/tv meubel op zolder staan. Lade eruit, plank wat lager, andere kant plank er helemaal uit, en voila, ideaal kastje voor de platenspeler, versterker en platen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cNAqh5TCjXeexZO58nZc2IK9/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D9U8mXsLcozHAfC5kaj6K33L/medium.jpg

Niet het mooiste kastje, maar voorlopig voldoet het.

[ Voor 60% gewijzigd door Bramster op 12-02-2018 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Funnyx
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:06
Zowel ik als m'n vader hebben altijd platen verzameld, mijn vader natuurlijk iets langer. Jaren geleden was hij in een zaak om een nieuwe set te kopen (cd, radio enz enz), maar hij wilde ook een draaitafel, want ja, met 4000+ platen wil je toch iets om het mee af te spelen.

De set zelf was snel gevonden, maar bij navraag bij het personeel kreeg hij te horen dat ze geen platenspelers meer verkochten. M'n vader wees naar een platenspeler in de etalege en vroeg; en wat is dit dan? Ja, meneer, die is veels te duur voor u...

M'n vader heeft nog jaren genoten van die platenspeler, want als zo'n joker zegt dat het te duur is voor je, koop je het gewoon...

Mijn vader is nu 7 jaar geleden overleden en ik heb z'n platen en die platenspeler geerft. De platenspeler in kwestie is een Technics SL1210 MK2. Met wat kleine aanpassingen één van de betere dus.

En dus 5000+ platen op het moment, teveel goede muziek en te weinig tijd,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Tijd maak je. Te weinig tijd bestaat niet. Je deelt je leven zelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de uitgebreide uitleg Cap, dat waardeer ik! Ik ga die Vinyl-80 maar skippen.
Cap schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:38:
[...]
Aangezien dit geen motor is met een deftig lager etc maar gewoon een goedkoop synchroonmotortje komt dat niet zo nauw. Je kan ook prima een drupje naaimachineolie gebruiken. Of het wat uithaalt? Waarschijnlijk blijf je toch wat gezoem horen, die motortjes zijn gewoon nooit helemaal stil want ze draaien in het hoorbare frequentiebereik.
Zoemen vind ik niet zo erg, echter je hoort er nu iets licht rommelends er doorheen, vandaar dat ik het idee kreeg dat 'ie wel wat smering kan gebruiken.
Ik vermoed dat je bij een muziekwinkel die doet in blaasinstrumenten voor minder een prima flesje synthetische olie kan krijgen.
Aangezien de lokale muziekinstrumentenwinkel vandaag dicht is heb ik me online georiënteerd op wat er zoal bij dit soort winkels te koop is aan onderhoudsolie. Wellicht verkopen ze daarnaast ook white label flesjes. De producenten van merkproducten geven helaas geen specificaties door van de oliën ze maken. Ze hebben het over geschiktheid voor ventielkleppen met weinig, gemiddelde of veel speling, met een viscositeit oplopend van (wellicht relatief) laag naar hoog. Geen idee of er nog verdere toevoegingen zijn,.

Merken die ik een aantal keer tegen kwam:
Hetman lubricants: Eigen website, onoverzichtelijk - Nederlandse webshop
La tromba: Eigen website

Welke zou jij halen?
Ik twijfel nog een beetje of ik voor mijn Technics SL-D2 die Anderol 465 ga halen. Bij deze speler heb ik geen klachten over hoe 'ie loopt, maar na zoveel jaar een beetje olie lijkt me ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel je dat je een rommelend geluid hoort uit de speakers? Of direct uit de platenspeler zonder dat de installatie aan staat? Heb je al getest of het rommelende geluid verdwijnt als je het plateau verwijderd en hem onbelast laat draaien?

Als je 1 Technics speler hebt en geen klachten dan zou ik daar geen olie voor gaan bestellen, tenzij het je bijna niks kost. Een Technics lager, ook van zo'n oudje, heeft doorgaans niet direct olie nodig. Het lager rust op een Delrin plaatje en dat hoeft niet gesmeerd te worden. Hoor jij het plateau van je Technics draaien? En blijft ie niet gewoon 10 seconden doordraaien als je het draaien stopt door de power toets in te drukken? Bij een Thorens TD-160 is dat wel anders, daar rust het hele lager op de olie en staan ze vaak droog. Het ligt echt aan hoe het lager gefabriceerd is.

Dat weinig, gemiddeld of veel speling houdt verband met de viscositeit. Een goede zaak zou kunnen zeggen welke ISO waarde het betreft of welke je goed zou kunnen gebruiken voor iets van de orde platenspeler lager. Steiner Music op ebay was mij destijds in ieder geval heel behulpzaam.
Bramster schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:06:
de olie voor blaasinstrumenten is wel erg dun, zelfs de "heavy" varianten
maargoed, nu moet ik ook zeggen dat ik geen idee hoe dik de genoemde oliën zijn, maar het lijkt me dat die iets dikker zijn zodat ze ook daadwerkelijk in het lager blijven en niet gelijk eruit lopen.
Klopt, de dunste varianten moet je niet hebben, ik zou voor de dikste variant gaan, dus voor een lager met "veel speling". Overigens is de SWF0001 / anderol olie voor een Technics draaitafel ook erg dun, veel dunner dan je voor een Thorens moet hebben. Steiner Music op ebay kon me in ieder geval prima helpen aan een dikkere olie, die was ook wat dikker dan de Technics olie die ik ook nog had.

Zo'n Technics lager is verder niet afgesloten aan de onderkant, het principe is ook niet dat er een laag olie in blijft staan maar dat het gesinterde brons waarin de as rust verzadigd wordt met olie, als een soort spons. Dan is de smering voldoende.

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 12-02-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:20:
Bedoel je dat je een rommelend geluid hoort uit de speakers? Of direct uit de platenspeler zonder dat de installatie aan staat? Heb je al getest of het rommelende geluid verdwijnt als je het plateau verwijderd en hem onbelast laat draaien?
Ik hoor het rommelende geluid direct uit de speler. Had al even getest met en zonder plateau, ik hoor het alleen als het plateau er op ligt. Zonder plateau is het apparaat nagenoeg stil. Vandaar dat ik ook eerst aan het plateaulager dacht als iets dat gesmeerd moet worden.
Olie voor de Technics laat ik maar even zitten als ik het zo lees.

Ik ga morgen naar de bladmuziekwinkel, waar ze ook accessoires voor instrumenten verkopen. Op hun site wordt de T1 valve oil van La Trompa in ieder geval genoemd. Op de site van La Tromba staat de reekt T1, T2 en T3 valve oil. T1 is de standaard olie, bij de T3 staat 'Ultra thin valve oil with the highest viscosity'. Een hoge viscositeit betekend toch stroperiger? Hoe kan het dan ultradun zijn? Ik heb het idee dat ik ergens een denkfout maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Vandaag de Box Alive 2007 / Alive 1997 Limited Edition van Daft Punk ontvangen via Amazon Frankrijk. Prachtige box, maar de lp's zijn mega statisch. Als ik het stofborsteltje gebruik, knettert het gewoon van de statische ontlading. Ik ben pas sinds kort met lp's bezig (dit is de eerste set nieuwe lp's die ik koop, de rest had ik al van vroeger of heb ik recent tweedehands gekocht), maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Wat is de beste manier om de lp's te ontladen?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@musicfreak Inderdaad onzinnig, waarschijnlijk snapt de marketing afdeling het niet, ultradun en de hoogste viscositeit, pffff. Je wilt voor het plateaulager dus niet te dunne olie en dus vooral ook geen minerale maar synthetische, zonder additieven. Piston valves hebben de dunste olie, rotary valves hebben wat dikkere olie en volgens mij zijn de oliën voor tuning slides het dikste. Dus ik gok dat nummer 5 op de pagina van Hetman in de buurt van ISO68 zou kunnen komen, misschien nr 6. Maar dat kan de muziekwinkel je wel vertellen. :)

Voor het motortje mag de olie best dunner zijn.

Edit, wikipedia over valves:
Types of valve oil
There are two main types of valve present on brass instruments: piston and rotor. Accordingly, vendors sell different types of oil, including scented varieties. Some vendors recommend up to three different types of oil for some valve types. Slide oil for trombones is also a very similar solution. The difference between the types of oil is primarily the viscosity. The minerals in the valve oil are dangerous and can cause serious health problems if swallowed.

Synthetic valve oils have become more readily available. Characteristics of synthetic valve oil include, but are not necessarily limited to, greater compatibility with other related oils without chemical reactions (some types of mineral based oils or their additives were known to react with each other, forming thick solids - this required disassembly and complete cleaning of the valves to restore operation), slow evaporation or total lack of evaporation resulting in fewer oilings required, and less dissipation on contact with moisture inside the valve. Some synthetics have the additional advantage that they do not act as thinners for mineral based slide greases (previously, mineral based valve oil inserted into a valve by way of a tuning slide could carry some slide grease with it, fouling the valve). Finally, high-viscosity synthetic oils can increase valve compression and improve feel in instruments with worn valves, returning such instruments to playable condition.

[ Voor 74% gewijzigd door Cap op 12-02-2018 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramster
musicfreak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:02:
[...]
Ik ga morgen naar de bladmuziekwinkel, waar ze ook accessoires voor instrumenten verkopen. Op hun site wordt de T1 valve oil van La Trompa in ieder geval genoemd. Op de site van La Tromba staat de reekt T1, T2 en T3 valve oil. T1 is de standaard olie, bij de T3 staat 'Ultra thin valve oil with the highest viscosity'. Een hoge viscositeit betekend toch stroperiger? Hoe kan het dan ultradun zijn? Ik heb het idee dat ik ergens een denkfout maak.
Ik heb alle 3 de versies van La Tromba in huis (speel bastuba, moet regelmatig wat smeren). De rode (T3) is inderdaad wel dikker (hogere viscositeit) maar vergeleken met bijvoorbeeld dunne olie voor een auto, 0W20, heel erg veel dunner.
PatrickC schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:32:
Vandaag de Box Alive 2007 / Alive 1997 Limited Edition van Daft Punk ontvangen via Amazon Frankrijk. Prachtige box, maar de lp's zijn mega statisch. Als ik het stofborsteltje gebruik, knettert het gewoon van de statische ontlading. Ik ben pas sinds kort met lp's bezig (dit is de eerste set nieuwe lp's die ik koop, de rest had ik al van vroeger of heb ik recent tweedehands gekocht), maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, de nieuwe LP die ik gekocht heb (Portishead) hoor je ook gewoon knetteren bij het uit de hoes halen. Mijn borstel is anti-statisch, daarmee hoor ik geen geknetter

[ Voor 33% gewijzigd door Bramster op 12-02-2018 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PatrickC schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:32:

Wassen in een speciaal daarvoor gemaakte vloeistof voor platen, bijvoorbeeld QS vinyl cleaner van Quality Service. Of zelf een mengsel maken van pakweg een kwart tot eenderde isopropanol, de rest gedestilleerd water en een paar druppeltjes wetting agent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bramster schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:42:
[...]

Ik heb alle 3 de versies van La Tromba in huis (speel bastuba, moet regelmatig wat smeren). De rode (T3) is inderdaad wel dikker (hogere viscositeit) maar vergeleken met bijvoorbeeld dunne olie voor een auto, 0W20, heel erg veel dunner.
Goeie info. Hoe dun is de T3 als je het vergelijkt met naaimachineolie of handy oil? Misschien moeilijk te zeggen hoor, daarvoor moet je het naast elkaar hebben liggen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 12-02-2018 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramster
ik heb geen naaimachine olie in huis, wel wat "universele" olie van de bouwmarkt. Maar ook daarmee vergeleken is de T3 dun

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok te dun dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de praktijkervaringen @Bramster! Die La trompa oliën moet ik dus niet hebben. Hetman biedt wat meer mogelijkheden. Ik ga straks eens kijken straks wat ze in de winkel verkopen.

Edit: inmiddels bij de bladmuziek en aanverwanten winkel geweest. Naast de te dunne La tromba T1 olie hadden ze de volgende producten van Hetman op voorraad:
7. Slide gel (Lubricant 7)
11. Light rotor (Lubricant 11)
14. Medium bearing & linkkage (Lubricant 13.5)

Geen nummer 5 en 6 dus helaas. Wel verkochten ze nog Fast ventiel olie van Al cass (website alcassbrass.com werkt niet meer, vond hier nog enige info over het merk).

Eerlijk gezegd bestel ik al met al toch liever bij Steiner music op Ebay, waar Cap goede ervaringen mee heeft. In de mailwisseling quotes wordt een andere klant aangehaald die ISO VG 10 bestelde. Moet ik die kopen of moet ik de ISO68 hebben?

Dan nog even voor de armlift, ik vond de volgende 300.000 cSt olie op Ebay, is dit de goede?
https://www.ebay.nl/itm/C...t-60ml-CR228/361933278150

[ Voor 76% gewijzigd door musicfreak op 13-02-2018 14:49 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.