musicfreak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:54:
[...]
Ha, dat is een goed idee. Je hebt het blokje ergens in geklemd en bent toen gaan boren denk ik? En dan maar hopen dat het blokje niet breekt...
[...]
Ja, dat is even afwachten. Maar ik ga het zeker proberen als ik m'n smeerseltjes binnen heb.
Daarmee kom ik nog op een vraag: kan je een motorlager en plateaulager met dezelfde olie smeren? Ik heb het idee dat ik zaterdag op het verkeerde spoor zat, wilde zowel ISO68 als Anderol 465 olie gaan aanschaffen, echter toen kam ik toevallig een product van Dynavox tegen, Phono-80. Volgens de
tekst op hun website werkt dit voor beide onderdelen. Bij de webshop Hifistereo.nl staat een
andere variant verpakking.
@
Cap, denk je dat dit een goed product is of heb je redenen om voor een ISO68 olie of die olie van Anderol te gaan? Helaas rept Dynavox met geen woord over de viscositeit, echter mijn inschatting is dat ze ook niet zomaar wat op de markt brengen. En er is net wat sneller aan te komen, er zit vlakbij mijn werk een zaak die Dynavox producten levert.
Het beste is natuurlijk als de platenspelerfabrikant per onderdeel specificeert welk smeermiddel gebruikt moet worden, dan weet je het zeker. Maar vaak is die info er niet.
Of die phono-80 nou zo geschikt is dat is moeilijk te beantwoorden. Dit is een soort "all-in-one" product waarvan men de specificaties niet vrijgeeft, dus je weet niet precies wat je koopt. De waarheid is natuurlijk dat het een bepaalde viscositeit en samenstelling heeft en dus maar voor een bepaald soort lager optimaal is, voor lagers met een andere speling of van een ander materiaal is het dan minder geschikt. Maar met hun "voor plateaulagers én motorlagers" en het gebrek aan een specificatie zie je dat ze mikken op een gemakkelijke (en dure) "all-in-one" oplossing voor de hobbyist. Op de Duitse Dynavox site staat meer info dan op de Nederlandse, daar staat gewoon "
motorlager". Welke motorlager, denk ik dan. Een groot plateaulager van een direct drive motor is en blijft een heel ander lager dan het lager van een motortje van een belt drive speler. Kijk, als een lager er heel erg aan toe is en helemaal droog staat dan zal elke olie natuurlijk een verbetering brengen, in ieder geval op de korte termijn. Dus dan is het niet al te moeilijk om iets "bruikbaars" aan te bieden.
Terug naar het probleem.
Je zegt dat je gereutel van de motor hoort. Ik denk dat je daarmee bedoelt dat je dat met het blote oor hoort, gewoon als het plateau draait zonder dat er muziek speelt. Dat gezoem is een typisch kwaaltje van een (betaalbare) belt drive speler.
De synchroonmotortjes van dit soort belt drive spelers draaien op hoge, hoorbare toerentallen, in tegenstelling tot een direct drive motor. Dan kan dat motortje inderdaad wel een drupje olie gebruiken. Aangezien dit geen motor is met een deftig lager etc maar gewoon een goedkoop synchroonmotortje komt dat niet zo nauw. Je kan ook prima een drupje naaimachineolie gebruiken. Of het wat uithaalt? Waarschijnlijk blijf je toch wat gezoem horen, die motortjes zijn gewoon nooit helemaal stil want ze draaien in het hoorbare frequentiebereik.
Het plateaulager is geen bron van direct hoorbaar gereutel (tenzij het plateau zo ver is ingezakt dat het de behuizing raakt ;P) maar een bron van rumble. De kans is groot dat het lager geen olie nodig heeft, maar als je duidelijk meer rumble hoort dan bij je andere platenspeler dan valt het te proberen. Ik zou inderdaad een van de producten proberen die je noemt. Een paar druppels is voldoende.
Zelf zou ik eerder kiezen voor een product waarop gewoon vermeld staat wat er precies in zit, dus synthetische olie zonder toevoegingen. Of ik zou dan eerst willen weten van Dynavox wat voor olie er in hun Phono-80 zit, en met welke viscositeit, of er toevoegingen in zitten. Goedkoop is het al niet met 17 a 20 euro, dus dan wil ik wel weten of ik dan niet gewone minerale olie in mijn lager zit te druppelen dat ik ook voor een premium prijs.

Ik vermoed dat je bij een muziekwinkel die doet in blaasinstrumenten voor minder een prima flesje synthetische olie kan krijgen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Cap op 12-02-2018 15:24
]