Your Friendly Neighborhood Moderator
Gewoon 1 tik op de meegeleverde mat en boem, scheef.
Wat jij los hebt gedraaid, is de headshell. Aan, of liever gezegd onder, die headshell zit het element. En in het element zit de naald. Eigenlijk een soort 3-traps raket. Als je de headshell van de arm haalt, hoef je niets uit te lijnen. Haal je het element van de headshell, dan moet dat idd wel.Jorgen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:14:
Vond zelf ook al deze: https://eu.audio-technica.com/hifi-phono/styli/ATN95EX
IK heb het element alleen even van de arm losgedraaid met dat schroefwieltje waarmee het element aan de arm vast zit, zodat ik kon fotograferen. Daarna weer vastgedraaid.
Een naald is heel makkelijk te vervangen. En het moet altijd wel met een beetje beleid worden gedaan
Nu op de draaiert: 'Hell comes to,your house', een verzamelaar van Music For Nations met o.a. Metallica, Manowar, Hellstar en meer van dat moois uit de jaren '80
Technisch gezien is het weldegelijk 'hogere' wiskundeVintage1967 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:44:
[...]
Uitlijnen is niet moeilijk, geen hogere wiskunde of zo,
Lees maar eens het afstudeerverslag van Graeme Dennes of "On the Non-Linear Distortion in the Reproduction of Phonograph Records Caused by Angular Deviation of the Pickup Needle" van Eric Löfgren
Hoe dan ook moet je je iets inlezen in uitlijnen voordat je het (goed) doet.
Je moet sowieso een keuze maken welke uitlijning je wilt.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 23-01-2018 21:23 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Een van de mooiste dingen van het werken aan en leren over platenspelers vind ik nog steeds hoe complex zoiets schijnbaar eenvoudigs als een platenspeler is. Ik heb voor de mensen die ze ontwerpen alleen maar meer, veel meer, respect gekregen. Los alle natuur- en wiskundige obstakels maar eens op. Vogens mij ben je constant bezig om natuurwetten te omzeilen en compenseren. Dan moet je dus ontzettend goed weten hoe die wetten in elkaar steken en wat de effecten zijn. Echt diep respectmr_petit schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:21:
[...]
Technisch gezien is het weldegelijk 'hogere' wiskunde![]()
Lees maar eens het afstudeerverslag van Graeme Dennes of "On the Non-Linear Distortion in the Reproduction of Phonograph Records Caused by Angular Deviation of the Pickup Needle" van Eric Löfgren
Hoe dan ook moet je je iets inlezen in uitlijnen voordat je het (goed) doet.
Je moet sowieso een keuze maken welke uitlijning je wilt.
Uiteraard doelde ik met mijn opmerking over de handeling van het uitlijnen zelf. Dat is na het inlezen niets meer dan met geduld de stappen uitvoeren zoals die door de experts zijn vastgesteld. Vervolgens moet je je oren goed de kost geven en genieten van het resultaat. Overigens zijn er op joetjoeb zat filmpjes te vinden, uiteraard van verschillende kwaliteit, maar zeker de moeite waard om als voorbereiding een naar te kijken.
Kan ik zelf een nieuwe uitlijning bedenken? Nope! Begrijp ik elk detail van de verschillende uitlijningen? Nope! Maar het uitlijnen zelf is mij al meerdere keren prima gelukt. En in dat opzicht is het dus geen hogere wiskunde. Ik bedoel maar, als ik het kan.........
Klopt, maar dat geldt voor bijna elke handeling die je doet in het leven. Alleen de hoeveelheid inlezen en de hoeveelheid geduld die gevergd wordt bij het nemen van de stappen variëren.Vintage1967 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:45:
[...]
Uiteraard doelde ik met mijn opmerking over de handeling van het uitlijnen zelf. Dat is na het inlezen niets meer dan met geduld de stappen uitvoeren zoals die door de experts zijn vastgesteld.
Na het inlezen ben je dan ook geen beginner meer
Aangezien er gemiddeld maar eens in de 40 jaar oid een nieuwe uitlijning wordt bedacht/uitgedokterd die ook blijft hangen is dat ook niet zo gekKan ik zelf een nieuwe uitlijning bedenken? Nope!
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 23-01-2018 22:20 ]

Nu alleen nog op zoek naar 2 nieuwe speakers.
[ Voor 8% gewijzigd door garciake op 26-01-2018 10:02 ]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Die heb ik maar even gesnatched.
Zegt mijn dochter van 9. Staat dat nummer erop van de plant?
Wacht ff...
Nederwiet. Hoe dan?
Blijkbaar heb ik dat eerder een keer gedraaid in de auto.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Idd, echt goedboomr schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:06:
Back to black is zo'n lekker album! Goede keuze:)
Zoek nog Lp's in zelfde genre. Iemand aanraders
Poeh...ik ben helemaal gek op Adele. we hebben 19, 21 en 25 dan ook prominent op een rijtje naast de project platenspeler staan. Valt niet in hetzelfde rijtje als Amy, maar ik vind het heerlijk:)garciake schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:23:
[...]
Idd, echt goed
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Haar live-concert in Royal Hall is Top.
Moet ik zeker een lp va halen
Hup in de auto en hop naar de platensjop
Nieuw
Dream Theater - Six degrees of inner turbulence
Dream Theater - Train of thought
Bet Hart - Live Paradiso
Status Quo - Collected
Jeff Waynes - The War of the Worlds
2de Hands
Santana - Santana
Talking Heads - Remain in Light
Bruce Springsteen - Born in the USA

[ Voor 105% gewijzigd door oldsmelly op 26-01-2018 19:53 ]
MuziekLiefhebbert
Iedere keer als ik deze vrouw hoor zingen krijg ik echt kippetjesvel !!!
Zo zuiver zo vol passie/gevoel en zo ontzettend jammer dat ze op haar 33ste jaar is overleden.......
YouTube: Eva Cassidy - Over The Rainbow
Haar laatste optreden
YouTube: Eva Cassidy - What A Wonderful World
Echt haar album "Live at the blues ally' is zo ontzettend goed, die hoort eigenlijk in iedere collectie thuis.....
[ Voor 25% gewijzigd door oldsmelly op 26-01-2018 20:41 ]
MuziekLiefhebbert

Dat wordt een heerlijke zondag
Van de week ook eindelijk bericht gehad dat m'n lowboard in de maak is. Nog een aantal weekjes dus maar, dan kan ik eindelijk m'n apparatuur een beetje netjes neerzetten
[ Voor 38% gewijzigd door momania op 26-01-2018 21:16 ]
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
Chelsea Wolfe?garciake schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:23:
[...]
Idd, echt goed
Hoewel dit wel een duisterder randje heeft.
Is een goedkoop Chinees dingetje met een paar 741 op-ampjes er in en die vindt blijkbaar de hoge output van mijn Philips GP412 niet zo enorm lief. Dat wordt binnenkort maar eens andere weerstandjes er in solderen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Dit juweeltje kreeg ik vandaag onder ogen met het commentaar, mijn naald kraakt, bromt, valt weg.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Edit: de namen van de albums:
Pantha du Pince - The Triad
Chemcial Brothers - Dig your own hole
[ Voor 13% gewijzigd door Jasphur op 28-01-2018 00:38 ]
NastyWimmel schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:24:
Ook altijd een goed idee, metaalbewerken in de buurt van je MC element.
[afbeelding]
Dit juweeltje kreeg ik vandaag onder ogen met het commentaar, mijn naald kraakt, bromt, valt weg.

Je zit dan toch eigenlijk gewoon naar een digitale stream te luisteren, met wat extra ruis/rumble en harmonische vervorming toegevoegd.
Maar ja, als iemand het lekker vindt klinken en de platenhoezen mooi vindt...
Ik heb zelf vooral oud vinyl dus bij mij speelt het niet zo.
[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 28-01-2018 10:18 ]
Verwijderd
Het is meer de vraag of ze de moeite hebben genomen een aparte master te maken voor vinyl, cd (en tegenwoordig een derde voor stream) dan of de opname analoog of digitaal was.Hadespuiter schreef op zondag 28 januari 2018 @ 03:41:
Kopen jullie nou ook vinyl waarvan bekend is dat de originele opname digitaal is geweest?
Je zit dan toch eigenlijk gewoon naar een digitale stream te luisteren, met wat extra ruis/rumble en harmonische vervorming toegevoegd.
Ik heb het zelf met verschillende bands allemaal gedaan, analoog en digitaal opgenomen, op vinyl en cd uitgebracht, wel en niet apart gemasterd. Het is is 9 vd 10 gevallen de master die het verschil maakt is mijn ervaring.
Daarnaast hoor je zo ook nog nummers die niet heel bekend zijn maar die echt wel de moeite waard zijn.
Het gaat mij vooral om de muziek, maar als ik eens echt naar iets heel goeds, niet alleen qua muziek maar ook qua opname, wil luisteren dan zet ik een "Mobile Fidelity" of een "Master Reference" plaat op. Bij dat soort labels is echt veel aandacht besteed aan de kwaliteit en gebruiken ze vaak de originele master tapes... Nadeel is dat deze vreselijk duur zijn, maar goed dan is het extra genieten :-)
[ Voor 10% gewijzigd door oldsmelly op 28-01-2018 17:04 ]
MuziekLiefhebbert

Ja ik heb het al gezien, er hangt stof aan de naald
Je hoort tussen de master voor een CD en voor vinyl zeker verschil, omdat bepaalde dingen gewoon niet op vinyl kunnen. Zoals heel agressief masteren voor maximum luidheid (brickwall limiting), als je dat bij vinyl probeert dan is de groef dusdanig steil dat de naald letterlijk gelanceerd wordt en overslaat.Cap schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:18:
Klopt. Hoewel, een digitale stream zou ik het niet noemen, maar een digitale master.
Maar ja, als iemand het lekker vindt klinken en de platenhoezen mooi vindt...
Ik heb zelf vooral oud vinyl dus bij mij speelt het niet zo.
Dat is veel eerder het hoorbare verschil dan het ploppen, tikken en de 'warmere' sound: Platen hebben veel minder last van de loudness-war door de technische beperkingen van het medium.
Is bij tapes trouwens ook zo, door de verzadiging van de tape kun je brickwallen tot je een ons weegt maar juist de luide randjes worden door de tape zelf er af gehaald.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Sinds kort heb ik mijn liefde voor platen weer opgepakt. Mijn Technics SL-Q3 heb ik laten nakijken en een Grado Prestige gold2 element erop laten zetten en flink wat nieuw vinyl (voornamelijk death/black metal) aangeschaft. Heerlijk!
Ook heb ik een Knosti Disco Antistat aangeschaft en daar heb ik een vraagje over: Ik ben net begonnen met het wassen van vinyl maar ik ben bang dat de labels nat worden. Ik heb de bak al wat minder vol gedaan dan de Knosti zelf aangeeft maar ik vind het nog kiele kiele. Is er iemand die een handige tip heeft om de labels droog te houden?
Eenmaal, en je moet de plaat echt graag willen hebben omdat er soms nog aardige verzendkosten worden gerekend. Dat is dan ook de reden om de plaat op een andere manier proberen te bemachtigen, Discogs wil daar wel eens bij helpen.Worsteneter schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:00:
Iemand wel eens via Bandcamp besteld? Zou wel de plaat In The Dark Woods van Akira Kosemura willen, maar die ga ik hier in NL denk niet zo snel vinden..
Voor Akira vallen die €8,00 me heel erg mee, en je helpt de artiest (bijna) direct, er blijft dus minder bij de tussenpersonen hangen.

Bron:
https://www.newyorker.com/cartoon/a19180
In versie 2 van de Knosti zitten rubberenringen (ik heb tot op heden geen natte labels gehad) maar je kan ook hier kijken deze heer heeft een modificatie gemaakt http://highqual.co.uk/ kost wel wat geld.kaasdraad schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:01:
Hallo!
Sinds kort heb ik mijn liefde voor platen weer opgepakt. Mijn Technics SL-Q3 heb ik laten nakijken en een Grado Prestige gold2 element erop laten zetten en flink wat nieuw vinyl (voornamelijk death/black metal) aangeschaft. Heerlijk!
Ook heb ik een Knosti Disco Antistat aangeschaft en daar heb ik een vraagje over: Ik ben net begonnen met het wassen van vinyl maar ik ben bang dat de labels nat worden. Ik heb de bak al wat minder vol gedaan dan de Knosti zelf aangeeft maar ik vind het nog kiele kiele. Is er iemand die een handige tip heeft om de labels droog te houden?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Misschien een stukje rubber d'r tussen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit issues gehad heb met natte labels of loslatende labels. Je moet rustig aan draaien en niet als een gek lopen leuren.kaasdraad schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:01:
Hallo!
Ik heb uiteindelijk zelfs een stappenmotor op de Knosti gefietst zodat het automatisch kan (he, Tweakers toch
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
WhizzCat schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:39:
[...]
Ik heb uiteindelijk zelfs een stappenmotor op de Knosti gefietst zodat het automatisch kan (he, Tweakers toch).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Welkom (terug) dan!kaasdraad schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:01:
Hallo!
Ik heb een oude Knosti, en heb geen beschadigde labels. Ook nieuwe LP's. Zolang je ze maar niet twee keer per dag wast, is er niets aan de hand. Dus je kunt ze met een gerust hart wassen. Het label helemaal droog houden, lukt volgens mij toch niet voor 100%. De schijf droogt nl. vertikaal dus het vocht rakt het label toch wel, al is het minimaal. Nee hoor, geen probleem van maken.
Ik blijf dit topic zeker volgen, erg leuk en erg interessant.
Kom op man! Laat ons niet in spanning achter! Welke zaak is't en waar zit ie? Die bij mij in Almere vraagt geenszins lage prijzen; eerder wat aan de prijs.oldsmelly schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:15:
Vandaag met mijn maat een, voor mij nieuwe vinyl zaak bezocht....
Erg leuke zaak, gevarieerd (lekker veel klassiek en jazz/blues ook).
...
Leuke prijzen gemiddels 5-7,50 euries
Laatst in overleg met't thuisfront een nieuwe versterker gekocht nadat de antieke de geest gaf. Voor niet al te veel geld een Teufel Kombo-22 gehaald (was in de aanbieding). Is wel even wennen voor me, omdat ik alleen maar PC luidsprekertjes en m'n Shure oordopjes gewend ben. Ze geven een mooi, schoon geluid hoewel ik het gevoel heb dat't wat "body" mist. Geen idee hoe je dat moet omschrijven.
Heb bij de Conrad een simpele voorversterker op 9V batterij gehaald en daarmee de Thorens TD-145 aangesloten. Dat blijft een mooi beestje

Staat allemaal wat opeengepakt, maar zo veel ruimte heb ik niet in de werkkamer.
EDIT:
De plaat die d'r opligt is Ambush! van DJ Scud, uit 2003. Ik had werkelijk nooit gehoord van de beste man, de plaat zat tussen een stapel jeugd-sentiment die ik van een vriendin van me kreeg (veel jaren 80-2000 punk en metal). Ik moet zeggen: met de eq gewoon op "flat" en zonder alle "loudness" en "bassboost" foefjes, klinkt die plaat als een deur. Volle bas en tegelijk duidelijke hoge tonen, zoals je verwacht in jungle / drum'n'bass.
[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 30-01-2018 10:02 ]
Liege, liege, liegebeest!
Mooie speler hoor. Heb zelf een 147. Als je daar een beetje zuinig op bent gaat die een leven meeLiegebeest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:40:
[...]
Kom op man! Laat ons niet in spanning achter! Welke zaak is't en waar zit ie? Die bij mij in Almere vraagt geenszins lage prijzen; eerder wat aan de prijs.
Laatst in overleg met't thuisfront een nieuwe versterker gekocht nadat de antieke de geest gaf. Voor niet al te veel geld een Teufel Kombo-22 gehaald (was in de aanbieding). Is wel even wennen voor me, omdat ik alleen maar PC luidsprekertjes en m'n Shure oordopjes gewend ben. Ze geven een mooi, schoon geluid hoewel ik het gevoel heb dat't wat "body" mist. Geen idee hoe je dat moet omschrijven.
Heb bij de Conrad een simpele voorversterker op 9V batterij gehaald en daarmee de Thorens TD-145 aangesloten. Dat blijft een mooi beestjeM'n vader en zijn vader hadden precies de zelfde, deze was van mijn vrouw's grootvader.
[afbeelding]
Staat allemaal wat opeengepakt, maar zo veel ruimte heb ik niet in de werkkamer.
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Had er zelf:
Talk Talk - The Coulour of Spring (3 euro)
The Who - Tommy (8 euro)
The Antlers - Live in London (10 euro)
Miles Davis - Sketches of Spain (15 euro)
Die laatste twee waren nieuw.
Wat een super-tip, dankjewel!Linius schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:50:
@Liegebeest Ik weet niet of je ook uit Almere komt, maar in dat geval is Lelystad ook redelijk dichtbij. Ben per toeval vorige week op De Groene Zuster gestuit. Een soort recycle winkel in het centrum van Lelystad. Daar kun je kast ruimte huren als ondernemer om je eigen spul te verkopen. Daar zit dus een vent tussen die dat met vinyl doet.
In Almere Buiten zit ook zo'n winkel inderdaad, in het pand waar eerst de Rabobank zat. Eens kijken of daar niet toevallig ook zo'n vinyl-shopper zit
EDIT: Euh, weet je zeker dat't De Groene Zuster heet?
EDIT 2: Gevonden, De Groene Zus... zonder "ter".
[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 30-01-2018 12:48 ]
Direct linkje naar de vinyl man z'n facebook pagina: https://www.facebook.com/JustInVinyl/
Voor zover ik kan zien verkoopt ie enkel via dat winkeltje in Lelystad. Zal dat in Almere Buiten ook eens bekijken dan.
EDIT
Zie dat ie z'n nieuwe hoekje nu heeft ingericht met bakken op normale hoogte. Scheelt weer een hernia mocht ik weer eens teruggaan. Want vorige week stond de boel nog deels op de grond.
[ Voor 24% gewijzigd door Linius op 30-01-2018 12:52 ]

Ulysses 31 Revisited
Een hobby project van een Franse one-man-band, die de volledige soundtrack van de klassieke Frans-Japanse animatie "Ulysses 31" opnieuw heeft gemaakt. Ik heb de ST reeds als download, maar hij geeft'm dus ook uit op vinyl
Ik heb de headshell losgedraait en het element laten zitten. Daar met wat gedoe en gewiebel de naald uitgehaald en de nieuwe er weer in gedaan. Was uiteindelijk een klusje van 2 minuten. Kan ik nog wat met die oude scheve naald? Ik heb trouwens maar gelijk 2 nieuwe naalden gekocht. Als ze zo makkelijk kapot gaan, is het wel handig om een reserve te hebben.mr_petit schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:01:
ATN95ex geeft aan dat het om de losse naald gaat.
AT95ex is het typenumer van het complete element (dus body + naald)
Je hebt idd dat kleine rode vierkantje nodig (de naalddrager) waar de naald inzit.
Die kan je uit je element klikken en de nieuwe erin klikken.
Het element zelf moet je gewoon in je headshell laten zitten. Als je die schroefjes losdraait moet het element namelijk weer compleet opnieuw uitgelijnd worden in die slots en dat is voor een beginner in de regel een te ingewikkelde klus (hij zit op precies die plek in de slots om een reden)
[video]
Bibio - A Mineral Love (2xLP, Album) (Warp Records - WARPLP265)
Lauer - Borndom (2xLP, Album + CD, Album) (Permanent Vacation - permvac 139-2)
BadBadNotGood - LateNightTales (2xLP, Comp, 180) (LateNightTales - ALNLP46)
Ik moet er in de schuur nog een stuk of honderd hebben liggen met plastic hoezen om de cover.
Mijn eerste als broekie gekochte elpee "Deep Purple in Rock".
Wellicht tijd om de boel maar weer eens voor de dag te halen, mijn Philips GA22-212 heb ik helaas niet meer maar moet nog wel ergens een draaitafeltje hebben liggen..

U ziet flink wat Kayak (oudjes en hun laatste album), Joe Bonamassa/Beth Hart, Neil Diamond, Lady gaga, Santana, Mathilde Santing, Elton John, Klein orkest, Mark Knopfler, Johnny Cash en de onvermijdelijke Meat loaf
[ Voor 84% gewijzigd door oldsmelly op 30-01-2018 19:24 ]
MuziekLiefhebbert
MuziekLiefhebbert
Ik heb even een vraag m.b.t. tot de apparatuur die al binnenshuis is en de Teac 300 die ik wil gaan aanschaffen.
Wat heb ik?
Pioneer VSX-422 receiver
Harman kardon 5.1 set
Wat wil ik?
Teac 300 platenspeler aanschaffen en aansluiten op de receiver. Hier zit al een voorversterker in, maar eventueel heb ik op zolder nog wel een Vivanco Phono pre-amplifier liggen.
Ik zit al een tijdje op Google te zoeken hoe ik dit aan kan sluiten, maar ik kom er niet echt uit. Onderstaande afbeelding laat de ingangen/uitgangen van de VSX 422 zien:
https://www.fein-hifi.de/...iginal_images/vsx422f.jpg
Ook vind ik niet zo snel iets terug in de handleiding van de receiver: https://www.gebruikershan...handleiding-5-491885.html
Ik kan niet zo snel iets terugvinden over een ''analog phono input'' op de vsx 422. Hoe sluit ik de platenspeler aan op deze receiver? Moet ik eventueel nog bepaalde kabels hebben, splitters of wat dan ook, of kan ik in principe met de platenspeler (mét ingebouwde voorversterker) en receiver al uit de voeten? Het liefst laat ik die Vivanco pre-amplifier links liggen of is dat in deze situatie noodzakelijk?
Alvast bedankt!
[ Voor 10% gewijzigd door henidde op 01-02-2018 08:49 ]
.
Ik heb geen idee wat voor muziek het is, maar dit ziet er gááf uit!Liegebeest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:29:
Hoog op mijn verlanglijstje staat trouwens dit:
[afbeelding]
Ulysses 31 Revisited
Een hobby project van een Franse one-man-band, die de volledige soundtrack van de klassieke Frans-Japanse animatie "Ulysses 31" opnieuw heeft gemaakt. Ik heb de ST reeds als download, maar hij geeft'm dus ook uit op vinylIk weet alleen niet of ik vertrouwd het geld naar'm kan sturen, want er staat al sinds 2014 "in afwachting van vinyl" terwijl dezelfde site ook meldt dat ze bestelbaar zijn. Ik zal'm toch eens mailen.
Voor zover ik het kan zien, heeft jouw receiver simpelweg geen Phono ingang. Dat betekent dat je een van de andere audio-ingangen zult moeten gebruiken. En ja, dan moet er een pre-amp komen, of in de platenspeler ingebouwd, of een losse. Verder heb je geen speciale kabels en splitters nodig. Enige nadeel is dat het dan niet helemaal logisch meer werkt omdat je dan natuurlijk bijvoorbeeld de bron 'CD' moet selecteren als je de platenspeler gebruikt. Maar dat is een kwestie van wennen. Ik kan er over heen kijken, maar ik zie ook geen 'AUX' of 'Line' ingang. Dat zijn de meest gebruikte ingangen voor een platenspeler bij het ontbreken van een 'Phono'. Dan heb je minder verwarring qua naamgeving.henidde schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:47:
Ik zit al een tijdje op Google te zoeken hoe ik dit aan kan sluiten, maar ik kom er niet echt uit. Onderstaande afbeelding laat de ingangen/uitgangen van de VSX 422 zien:
https://www.fein-hifi.de/...iginal_images/vsx422f.jpg
Ook vind ik niet zo snel iets terug in de handleiding van de receiver: https://www.gebruikershan...handleiding-5-491885.html
Ik kan niet zo snel iets terugvinden over een ''analog phono input'' op de vsx 422. Hoe sluit ik de platenspeler aan op deze receiver? Moet ik eventueel nog bepaalde kabels hebben, splitters of wat dan ook, of kan ik in principe met de platenspeler (mét ingebouwde voorversterker) en receiver al uit de voeten? Het liefst laat ik die Vivanco pre-amplifier links liggen of is dat in deze situatie noodzakelijk?
Alvast bedankt!
Laat even weten wat de resultaten zijn. Succes

p.s. Knosti in de aanbieding....
Ik maak hem zelf niet schoon met een borstel maar met microvezeldoeken, een om hem schoon te maken in een sopje en een of te drogen. Dan leg ik de plaat even weg tussen twee theedoeken.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dank voor je reactie. De Teac 300 heeft al een ingebouwde voorversterker of moet ik de Vivanco pre-amp er tussen hangen?Vintage1967 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:12:
[...]
Voor zover ik het kan zien, heeft jouw receiver simpelweg geen Phono ingang. Dat betekent dat je een van de andere audio-ingangen zult moeten gebruiken. En ja, dan moet er een pre-amp komen, of in de platenspeler ingebouwd, of een losse. Verder heb je geen speciale kabels en splitters nodig. Enige nadeel is dat het dan niet helemaal logisch meer werkt omdat je dan natuurlijk bijvoorbeeld de bron 'CD' moet selecteren als je de platenspeler gebruikt. Maar dat is een kwestie van wennen. Ik kan er over heen kijken, maar ik zie ook geen 'AUX' of 'Line' ingang. Dat zijn de meest gebruikte ingangen voor een platenspeler bij het ontbreken van een 'Phono'. Dan heb je minder verwarring qua naamgeving.
Laat even weten wat de resultaten zijn. Succes.
En de tulpstekkers plug ik vervolgens in de receiver bij ''ANALOG IN 1 (CD) ASSIGNABLE'' (zie eerdere afbeelding)?
Kortom; tulpstekker van de TEAC naar de Vivanco pre-amp en dan weer tulpstekkers van de pre-amp naar de receiver ''ANALOG IN 1 (CD) ASSIGNABLE''? Gaat dit niet enorm ten koste van de geluidskwaliteit?
De omschrijving van de Teac 300 zegt Built-in ''Phono Pre-amplifier''. Dus ik hoef helemaal geen pre-amp? Werkt het dan doen simpelweg de tulpstekkers in de receiver te pluggen?
[ Voor 6% gewijzigd door henidde op 01-02-2018 09:55 ]
.
Klopthenidde schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:52:
De omschrijving van de Teac 300 zegt Built-in ''Phono Pre-amplifier''. Dus ik hoef helemaal geen pre-amp? Werkt het dan doen simpelweg de tulpstekkers in de receiver te pluggen?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dank. Deze plug ik dan achter in de receiver in de ''ANALOG IN 1 (CD) ASSIGNABLE'' of in een andere ingang?
Gaat dit alles niet ten koste van de geluidskwaliteit?
.
Als je 'm uitschakelt dan kan je je Vivanco er nog tussen zitten, wellicht hoor je nog verschil in geluidskwaliteit al verwacht ik dat niet (de Vicanco is waarschijnlijk een instapmodel voorversterker).
De wat duurdere nieuwe platenspelers en platenspelers uit de jaren '70 / '80 hebben vaak geen voorversterker, in deze jaren was deze ingebouwd in de versterker. Overigens leidt het er tussen plaatsen van een voorversterker niet tot kwaliteitsverlies. Je hebt er sowieso één nodig, of hij nou in de versterker, platenspeler of los zit dat maakt weinig uit. Bij een los exemplaar kan je nog wat spelen met voeding en kabels.
[ Voor 34% gewijzigd door musicfreak op 01-02-2018 10:10 ]
Mooi, maar dit kan ik in mijn woonplaats absoluut niet doen wegens ontzettend veel kalk in het water.Joopieboy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:40:
Ik doe het zelf op deze manier:
[video]
Ik maak hem zelf niet schoon met een borstel maar met microvezeldoeken, een om hem schoon te maken in een sopje en een of te drogen. Dan leg ik de plaat even weg tussen twee theedoeken.
Evt wat demi-water warm stoken en dan met zeep/alcohol zou wel kunnen. Ik heb zelf dan wel een Knosti (2/3 demi, 1/3 isopropanyl) en dat werkt eigenlijk feilloos.
Ooit de houtlijm methode geprobeerd en dat werkt ook goed trouwens
Dankjewel! Duidelijk verhaal.musicfreak schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:07:
De TEAC TN-300 heeft een ingebouwde voorversterker, welke je met een schakelaar op de achterzijde in of uit kan schakelen. Zet je 'm op aan dan kan je hem aansluiten op een van de analoge ingangen van je versterker aansluiten, dat mag ANALOG IN 1 (CD) ASSIGNABLE / DVD of SAT/CBL zijn, maakt niks uit.
Als je 'm uitschakelt dan kan je je Vivanco er nog tussen zitten, wellicht hoor je nog verschil in geluidskwaliteit al verwacht ik dat niet (de Vicanco is waarschijnlijk een instapmodel voorversterker).
De wat duurdere nieuwe platenspelers en platenspelers uit de jaren '70 / '80 hebben vaak geen voorversterker, in deze jaren was deze ingebouwd in de versterker. Overigens leidt het er tussen plaatsen van een voorversterker niet tot kwaliteitsverlies. Je hebt er sowieso één nodig, of hij nou in de versterker, platenspeler of los zit dat maakt weinig uit. Bij een los exemplaar kan je nog wat spelen met voeding en kabels.
Dan koppel ik de Teac met tulpstekkers direct aan de receiver, met de schakelaar op de Teac op aan. Benieuwd naar de muziekbeleving!
.

Op de bovenste foto de vier platen van de eerder genoemde zaak. Daaronder Ty Segall's nieuwe Freedom's Goblin. De komende weken weer even rustig aan voor mij.
Hard water ken ik (kom je toevallig ook uit ZeelandWhizzCat schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:10:
[...]
KaMooi, maar dit kan ik in mijn woonplaats absoluut niet doen wegens ontzettend veel kalk in het water.
Evt wat demi-water warm stoken en dan met zeep/alcohol zou wel kunnen. Ik heb zelf dan wel een Knosti (2/3 demi, 1/3 isopropanyl) en dat werkt eigenlijk feilloos.
Ooit de houtlijm methode geprobeerd en dat werkt ook goed trouwens
Mooi man! Gisteravond 'Tommy' nog gedraaid. Die had ik al te lang niet meer gehoord. En hij blijft goedLinius schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:50:
Om het topic weer even op te vrolijken met plaatjes van recente aankopen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Op de bovenste foto de vier platen van de eerder genoemde zaak. Daaronder Ty Segall's nieuwe Freedom's Goblin. De komende weken weer even rustig aan voor mij.
Easy does it, sowieso is dat beter vind ik :-) Echt alleen platen kopen die je oprecht leuk vind en vaker gaat afspelen dan 1 keer. Ik ken verzamelaars die platen kopen 1 keer afluisteren, in de kast zetten en vervolgens gaan patsen dat ze 400+ platen hebben...Linius schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:11:
Tja als uitwonende student moet je nou eenmaal een bepaald budget reserveren voor je sociale verplichtingen (lees: bier). Ik werk wel rustig aan m'n collectie in de tussentijd.
Zit nu rond de 120 en heb dat gevoel al een beetje. Er zijn er een aantal die ik eigenlijk nooit draai en overweeg zelfs om wat te verkopen. Dan blijft het een collectie van dingen die je écht wilde hebbenJasphur schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:13:
[...]
Easy does it, sowieso is dat beter vind ik :-) Echt alleen platen kopen die je oprecht leuk vind en vaker gaat afspelen dan 1 keer. Ik ken verzamelaars die platen kopen 1 keer afluisteren, in de kast zetten en vervolgens gaan patsen dat ze 400+ platen hebben...
Nee, Groningen...Vintage1967 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:08:
[...]
Hard water ken ik (kom je toevallig ook uit Zeeland? ). Ik gebruik dezelfde vloeistof als jij, ook in een Knosti. Werkt gewoon prima. Houtlijm wil ik nog een keer proberen op een oudje waar na de wasstraat nog wat kraak op zit.
[...]
Mooi man! Gisteravond 'Tommy' nog gedraaid. Die had ik al te lang niet meer gehoord. En hij blijft goed. 'Rustig aan voor mij'????? Als je net warm draait met zo'n stapeltje vinyl, wil je lekker doorgaan, toch
?
Ben nu iets langer dan een jaartje aan het verzamelen en ik zit tegen de 30 aan. Door vooral persoonlijke favorieten te kopen en niet te veel eruit aan uit te geven.
Inderdaad! En die man heeft er dus enorm veel werk in gestoken. Hij heeft een studio met een enorme selectie aan synths opgebouwdksborg schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:03:
[...]
Ik heb geen idee wat voor muziek het is, maar dit ziet er gááf uit!
Voorbeeldje:
YouTube: Ulysses 31 - Parallax - 01 - L'attaque des tridents
Effe op gang laten komen
Jeeetje, dat is een mooie set! Vier LP's in een mooie set voor <€50.Notna schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:58:
Voor de Daft Punk liefhebbers:
https://www.amazon.fr/dp/B00PCGY9OU
Kost gauw het dubbele in NL
Daarom heb ik het ook maar aangeschaftLiegebeest schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:28:
[...]
Jeeetje, dat is een mooie set! Vier LP's in een mooie set voor <€50.
Verwijderd
- Welke platenspeler heb je?
- Welke naald heb je? Is het een oude naald of is ie nieuw?
- Heb je de arm eerst gebalanceerd en toen de naalddruk en anti-skating ingesteld?
Verwijderd
Dus ook een nieuwe naald, wat voor 1 weet ik niet. Ik heb niks zelf ingesteld.
Daar valt helemaal niets aan in te stellen en is gemaakt van de allergoedkoopste materialen/technieken.
Dat deze een plaat niet juist kan afspelen betekend ook dat hij je platen kan beschadigen. Als de naald namelijk verschuift over de groeven heen betekend dat deze aan 1 kant veel te veel kracht uitoefend. (het is dus niet alleen het verschuiven wat kan beschadigen, ook al speelt hij 'goed' af, is hij nog compleet verkeerd ontworpen)
Ik kan maar 1 ding aanraden: probeer dat ding te ruilen/terug te brengen en je geld terug te krijgen, en iets serieus te kopen.
Dat klinkt heel hard, maar kijk eerst eens wat je voor die tafel betaald hebt, en daarna wat je platen gekost hebben.
De goedkoopste nieuwe platenspelers die enigszins serieus zijn, waarbij je ook de juiste dingen kan instellen beginnen tegen de 200 euro naar mijn mening.
Denk aan een denon dp300f of een pro-ject debut/essential of iets vergelijkbaars (er zijn meerdere modellen in die prijsrange (ca. 200-250 euro) die voldoen.
Ook qua weergave zullen deze tafels een veelvoud beter zijn dan wat je nu hebt.
Wil je minder uitgeven, dan kan je eigenlijk alleen 2e hands terecht. Hou er rekening mee dat veel oude 2e hands tafels wel wat werk nodig (dat moet je kunnen en willen) hebben en vaak een nieuw element (v.a. ca 30 euro).
[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2018 22:35 ]
Verwijderd
Bedankt voor de tip! Aangeschaft!Notna schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:58:
Voor de Daft Punk liefhebbers:
https://www.amazon.fr/dp/B00PCGY9OU
Kost gauw het dubbele in NL
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat ligt aan heel veel aspecten.Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:45:
Hmm okee. Wat ik me alleen afvraag is waarom die andere het heel goed doen? Dat vind ik vreemd.
Ten eerste kan bij een goede draaitafel zowel de naalddruk afgesteld worden en tevens kan de de antiskating afgesteld worden.
Naalddruk is de druk die de naald op de plaat uitoefent. Die hoort in de meeste gevallen tussen de 1,5 en 2 gram te zijn. Bij jouw platenspeler kan die niet afgesteld worden en wie weet hoeveel die is.
De antiskating is een dwarskracht die de naald iets naar buiten drukt. Dit wordt gedaan omdat de plaat de naald naar binnen trekt. Bij jouw speler kan die ook niet afgesteld worden en staat duidelijk verkeerd, want de naald skipt over de plaat.
Ten derde zit er een veel beter element op die andere platenspelers. Jouw element is een keramisch element met vermoedelijk een cantilever (zeg maar 'de naald') die conisch geslepen is. Dat is zwaar inferieure techniek.
Vergelijk het met een luidspreker uit een wekkerradio tov een luidspreker van een stereoset.
En zo zijn er nog tal van zaken m.b.t. aandrijving en resonanties in het systeem.
Te modern voor mijn smaak, maar in de jaren 70 was er Todd Rundgren. Hij bestierde een bandje genaamd Utopia.Liegebeest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:29:
Hoog op mijn verlanglijstje staat trouwens dit:
[afbeelding]
Ulysses 31 Revisited
Een hobby project van een Franse one-man-band, die de volledige soundtrack van de klassieke Frans-Japanse animatie "Ulysses 31" opnieuw heeft gemaakt. Ik heb de ST reeds als download, maar hij geeft'm dus ook uit op vinylIk weet alleen niet of ik vertrouwd het geld naar'm kan sturen, want er staat al sinds 2014 "in afwachting van vinyl" terwijl dezelfde site ook meldt dat ze bestelbaar zijn. Ik zal'm toch eens mailen.
Op dit album op kant A staan gewone rock nummers, maar op kant B laat de meester zich van zijn solokant horen. Alles op die kant is in 1974 door Todd en early synth wizard Roger Powell bespeeld.
Wikipedia: Initiation (Todd Rundgren album)
Dit album behoort tot mijn all time classics.
Ik heb deze link al vaker gedeeld, maar nu nogmaals en waarschuw anderen alvorens ze dit soort spelers kopen: http://www.puresound.be/n.../crosley-ion-en-traveler/Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:45:
Hmm okee. Wat ik me alleen afvraag is waarom die andere het heel goed doen? Dat vind ik vreemd.
Voor de volgende keer: gewoon even een goede nieuwe kopen (Denon DP-300F, Audio Technica AT-LP120) of iets deftigs tweedehands zoeken... Uiteraard zijn wij hier altijd bereid te helpen, dus mocht je iets gevonden hebben vergeet dan niet onze mening hier te vragen...
Oplossing voor nu: geen platen meer afspelen tot je iets gevonden hebt wat van goede kwaliteit is...
Ik heb ooit eens gezien in een filmpje dat dit 5gram of meer was bij Chinese Crosley of Crosley kloon spelers...mr_petit schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:03:
[...]
Naalddruk is de druk die de naald op de plaat uitoefent. Die hoort in de meeste gevallen tussen de 1,5 en 2 gram te zijn. Bij jouw platenspeler kan die niet afgesteld worden en wie weet hoeveel die is.
Je kunt de naald overigens wel iets iets verbeteren, door een naald erbij te zoeken die een metalen cantilever heeft met diamanten tip... Maar dan nog: de dwars compensatie (anti-skating) blijft bar slecht en het lager zelf is meestal ook niet in orde (zit vaak zeer veel speling op)...
Daarom: NOOIT kopen zo'n Crosley (achtige) speler...
edit - wel slecht dat Bax-Music het ook verkoopt, van een muziek winkel zou je beter gedrag mogen verwachten
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 03-02-2018 16:58 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
YouTube: Record Player: Crosley - Top 5 Reasons NOT to Buy!
Nee nee nee - geen Crosley of Crosley kloon kopen, als je je platen luisterbaar wil houden.
Verwijderd
@franssie ik ga vanavond even kijken op marktplaats in de buurt! Waar moet ik op letten?
- De beste spelers werden gemaakt toen LP's gewoon de standaard audio drager waren. Dus jaren 70/80.
- Ik ben zelf een Direct Drive fan, maar snaar (belt) is ook prima al gaan die geen 30 jaar mee dus als het een speler met de orignele snaar is wil je deze vervangen (zeker als ie 20 jaar op zolder heeft gestaan).
- Staar je niet blind op de grote gewilde merken, ik heb een AIWA met een AT95 element en dat speelt prima.
- Als je geen versterker hebt (heb je die uberhaupt?) heb je die dus ook nodig en luisprekers. Bij een klein budget begin je bij de kringloopwinkel en controleer je of de versterker een Phono ingang heeft. Heb je al wel een versterker zonder Phono ingang dan moet je een voorversterker kopen. De naald levert bijna geen signaal dus dat moet versterkt worden naar lijn niveau (1v grofweg) en dat is dan ook nog eens niet linear/recht.
Je hebt je net geregistreerd zie ik dus welkom

[ Voor 99% gewijzigd door franssie op 03-02-2018 19:22 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Mijn budget stel ik op 125, het liefst niet meer maar als jullie zeggen dat je het daar niet mee red besteed ik liever ietsjes meer.
Ik ga dan even marktplaats afstruinen. Bedankt voor de tips!
krijg je een idee. (en scroll wat omhoog, staan meerdere goede tips in dat stukje van deze draad)
[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 03-02-2018 19:31 ]
Dat... Dat is serieus best goed spul zeg!Bestla schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 06:31:
[...]
Te modern voor mijn smaak, maar in de jaren 70 was er Todd Rundgren. Hij bestierde een bandje genaamd Utopia.
Op dit album op kant A staan gewone rock nummers, maar op kant B laat de meester zich van zijn solokant horen. Alles op die kant is in 1974 door Todd en early synth wizard Roger Powell bespeeld.
Wikipedia: Initiation (Todd Rundgren album)
Dit album behoort tot mijn all time classics.De hoes is ook cool aan de muur
[video]
Bedankt voor de tip!
Nee.
Je zoekt rondom dordrecht?
Zelf heb ik de afgelopen periode een Sony PS-LX2 op de kop getikt en helemaal opgeknapt. Het is geen high-end, maar een prima direct-drive speler. Een degelijke instapper. Naalden zijn nog gewoon leverbaar en, mocht je er in willen investeren, kan er altijd een andere headshell op waar je een ander element naar eigen voorkeur kunt plaatsen. En zo zijn er nog wel meer, maar dit mijn is eigen ervaring. Voor een paat 10-tjes moet je er wel een kunnen scoren. En ik weet natuurlijk niet of je het aandurft.
Blijven vragen, en veel plezier met je zoektocht. Houd ons op de hoogte, het liefst met foto's
https://link.marktplaats.nl/m1250916247
https://link.marktplaats.nl/m1246975506
Akai:
https://link.marktplaats.nl/m1250571955
https://link.marktplaats.nl/m1233126780
https://link.marktplaats.nl/m1249527966
Pioneer:
https://link.marktplaats.nl/m1250543216
https://link.marktplaats.nl/m1249883493
https://link.marktplaats.nl/m1249633114
https://link.marktplaats.nl/m1248683584
CEC:
https://link.marktplaats.nl/m1250100689
Scott:
https://link.marktplaats.nl/m1248094498
https://link.marktplaats.nl/m1249667078
technics:
https://link.marktplaats.nl/m1247681791
https://link.marktplaats.nl/m1227853096
https://link.marktplaats.nl/m1246021015
JVC
https://link.marktplaats.nl/m1250687697
Sony:
https://link.marktplaats.nl/m1245840830
https://link.marktplaats.nl/m1245838416
https://link.marktplaats.nl/m1236513541
Fisher:
https://link.marktplaats.nl/m1235041771
Dit is zo maar ff een lijstje met wat tafels die zouden kunnen voldoen, op <25km van gouda.
Als criterium heb ik genomen dat er sowieso een stofkap op moet zitten (zonder scheuren) en geen slipmat of dj element (kans op misbruikt). Er zitten snaaraangedreven tafels tussen die waarschijnlijk een nieuwe snaar nodig hebben en kans op een nieuw element nodig hebben is natuurlijk altijd aanwezig.
Laat anderen maar schieten op welke advertentie wel wat is en welke niets (ik heb vrij vluchtig gescreend).
Dual tafels zijn wellicht te lastig voor een beginner (veel onderhoud, evt moeilijk met onderdelen). Thorens en lenco heb ik ook weggelaten.
Mijn aanrader: biedt op die sony ps-x6. (die andere 2 sony's zijn trouwens ook goed). Vooral die x6 en ps-4300 zien er goed uit, maar staan bij een handelaar, dus die wil wellicht meer geld zien.
Ook interessant: pioneer pl-15d/pl-12d
de Fischer is wellicht ook interessant. Zit daar een shure v15 element op?
Maar zoals met al deze advertenties: het betreffen producten van 30-40 jaar oud. De waarde is ook afhankelijk van hoe goed ze nog functioneren en hoe ze er optisch uitzien. Krasjes in een stofkap kan je wegpolijsten, riempjes kan je vervangen, loopwerkjes kan je smeren, maar daar moet je ook allemaal tijd en zin in hebben (en geen 2 linkerhanden hebben) etc.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 03-02-2018 22:49 ]
Dit topic is gesloten.