Velen hier hebben 500-1000 gebruikte platen (ik ook o.a.) dus we kunnen ons rustig ervaringsdeskundigen noemen. Ik heb 1 x een set platen gekocht (25 stuks oid) van iemand die overleden was (een audiofiel want ik kocht ook een ps-x800 met adcom element als je dat iets zegt), die in dusdanige staat waren dat ze an sich niet gewassen hoefden te worden.Naboo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:06:
[...]
Hebben jullie hier allemaal smetvrees ofzo? Of hebben jullie stereo installaties van van 10k+ staan? Want sorry, niet iedere tweedehands plaat komt bij iemand vandaan die er niet zuinig op is en ja, wassen kan helpen als je echt hele smerige platen hebt, maar anders hoor je weinig verschil hoor.
Ik denk dat als jullie allemaal blind getest zouden worden op een gemiddelde audiofiele installatie, dat je het niet eens hoort.
De overige ~780 platen, van handelaren, zolderopruimingen, etc etc moesten allemaal gewassen worden.
Sowieso: het verminderd de statische elektriciteit enorm. Dat houdt in dat het minder stof aantrekt, maar soms kan je de statische ontladingen zelfs horen. Je hebt mijn foto toch gezien? Dat is een nieuwe plaat waar een koolstoffiberborsteltje overheen is gegaan (2 verschillende zelfs), en dit is al het stof wat NIET weg is gehaald.
Ja en andersom ook.Naboo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:06:
[...]
Bovenstaande wordt ook vaak herhaald door mensen uit de industrie.
Mensen die geen commerciele agenda hebben raden het allemaal aan.
Dit raakt kant noch wal. Dan kan je net zo goed zeggen dat je niet moet luisteren.Wassen is blijkbaar echt een obsessie geworden bij sommigen. Als je geen kraakjes en tikjes wil, dan moet je misschien sowieso maar lekker je spotify account er bij pakken.
We luisteren naar platen omdat we ze goed vinden klinken, of iig anders. En we zijn audiofielen omdat we het zo goed mogelijk willen hebben klinken. En het wassen van platen geeft daarin een hoorbaar resultaat.
Een gewassen plaat heeft minder tikjes dan een ongewassen plaat.
Ook denkende dat het alleen uitmaakt op een hele dure installatie blijkt wel dat je er zelf geen kaas van hebt gegeten. Dit is bij uitstek een handeling die je zowel op een goedkope als op een dure installatie hoort.
Een tikje in een plaat hoor je namelijk net zo goed op een goedkope installatie als op een dure installatie.
Maar jij hoeft je platen van mij niet te wassen hoor. Ga maar lekker spotifyen als je iets kraakloos wilt horen.
[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 12-01-2018 14:27 ]
"man is not truly one, but truly two,"