Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.574 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51
Naboo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:06:
[...]

Hebben jullie hier allemaal smetvrees ofzo? Of hebben jullie stereo installaties van van 10k+ staan? Want sorry, niet iedere tweedehands plaat komt bij iemand vandaan die er niet zuinig op is en ja, wassen kan helpen als je echt hele smerige platen hebt, maar anders hoor je weinig verschil hoor.
Ik denk dat als jullie allemaal blind getest zouden worden op een gemiddelde audiofiele installatie, dat je het niet eens hoort.
Velen hier hebben 500-1000 gebruikte platen (ik ook o.a.) dus we kunnen ons rustig ervaringsdeskundigen noemen. Ik heb 1 x een set platen gekocht (25 stuks oid) van iemand die overleden was (een audiofiel want ik kocht ook een ps-x800 met adcom element als je dat iets zegt), die in dusdanige staat waren dat ze an sich niet gewassen hoefden te worden.
De overige ~780 platen, van handelaren, zolderopruimingen, etc etc moesten allemaal gewassen worden.
Sowieso: het verminderd de statische elektriciteit enorm. Dat houdt in dat het minder stof aantrekt, maar soms kan je de statische ontladingen zelfs horen. Je hebt mijn foto toch gezien? Dat is een nieuwe plaat waar een koolstoffiberborsteltje overheen is gegaan (2 verschillende zelfs), en dit is al het stof wat NIET weg is gehaald.
[...]

Bovenstaande wordt ook vaak herhaald door mensen uit de industrie.
Ja en andersom ook.
Mensen die geen commerciele agenda hebben raden het allemaal aan.
Wassen is blijkbaar echt een obsessie geworden bij sommigen. Als je geen kraakjes en tikjes wil, dan moet je misschien sowieso maar lekker je spotify account er bij pakken.
Dit raakt kant noch wal. Dan kan je net zo goed zeggen dat je niet moet luisteren.
We luisteren naar platen omdat we ze goed vinden klinken, of iig anders. En we zijn audiofielen omdat we het zo goed mogelijk willen hebben klinken. En het wassen van platen geeft daarin een hoorbaar resultaat.
Een gewassen plaat heeft minder tikjes dan een ongewassen plaat.

Ook denkende dat het alleen uitmaakt op een hele dure installatie blijkt wel dat je er zelf geen kaas van hebt gegeten. Dit is bij uitstek een handeling die je zowel op een goedkope als op een dure installatie hoort.
Een tikje in een plaat hoor je namelijk net zo goed op een goedkope installatie als op een dure installatie.

Maar jij hoeft je platen van mij niet te wassen hoor. Ga maar lekker spotifyen als je iets kraakloos wilt horen. :>

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 12-01-2018 14:27 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
Heb het zelf gehad bij een 2e hands lp die ik had aangeschaft toen ik net begon met deze hobby (Last Waltz van the Band). Had hem gelijk op de platenspeler gelegd, geluid was niet echt je van het, zeg maar eerder slecht. Maar ik dacht dat het kwam doordat het een live opname was.
Ben een keer een weekend bezig geweest met wassen, waaronder deze plaat. Daarna nog eens gedraaid, verschil was echt duidelijk hoorbaar.

Sindsdien doe ik 2e hands altijd even wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Naboo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:25:
Waarom überhaupt platen reinigen? Tenzij ze echt heel vies zijn, is het niet eens nodig.
Mensen die nieuwe platen reinigen zijn sowieso een beetje maf, want je hebt gewoon een nieuwe schone plaat.

* Naboo heeft nog nooit een LP gereinigd. Ja vroeger weleens, gewoon met speciaal middeltje en een doekje. Maar ja, nogmaals, tenzij dat ding echt goor is, is het echt overbodig.
En bedankt!
Deze mafketel is gewoon zuinig op z'n spullen en geniet er van om het beste uit z'n setup en LP's te halen binnen het beschikbare budget ( ^) need I say more?). Gelukkig leven we in een vrij land en mag ik op mijn manier van muziek genieten en doe jij dat op jouw manier. Zelf was ik ook eerst sceptisch, maar na één keer een LP handmatig gewassen te hebben, heb ik héél snel een Knosti gekocht. Ik was in ieder geval 'om' :Y .
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:46:
Jouw mengsel ziet er goed uit, maar welke wetting agent gebruik je, en waar kan ik die halen?
Op google wordt je ook niet wijzer.. Alleen dat er een paar hier het over gehad hebben in 2014 en 2015.
Maar producten kan ik niet vinden.
Ik gebruik deze.
Maar ik heb deze ook gevonden.

En de houdbaarheid............mijn flesje heb ik nu ruim een jaar en was eind vorig jaar nog prima ;) .

And now something totally different. Ik ben nog steeds op zoek naar een manier om LP's mooi vlak te krijgen. Een jaartje geleden heb ik slechte ervaringen opgedaan met glazen platen en een oven. Gisteravond ben ik weer eens gaan zoeken. Ik kom nog steeds dezelfde tips tegen op YouTube. Daarbij ook de Vinyl Flat. Hebben jullie ervaringen met het vlak maken van LP's en de Vinyl Flat in het bijzonder? ik ben heel benieuwd, Ik mag er toch wel van uit gaan dat jullie, met jullie verzamelingen, ook wel een of meer golvende LP's hebben. Ik ben benieuwd d:)b .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:23

Pierre

Van nature lui!

Vintage1967 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:22:
[...]
And now something totally different.
Lol Monty Pyhton fan :P

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

En bedankt!
Deze mafketel is gewoon zuinig op z'n spullen en geniet er van om het beste uit z'n setup en LP's te halen binnen het beschikbare budget ( ^) need I say more?). Gelukkig leven we in een vrij land en mag ik op mijn manier van muziek genieten en doe jij dat op jouw manier. Zelf was ik ook eerst sceptisch, maar na één keer een LP handmatig gewassen te hebben, heb ik héél snel een Knosti gekocht. Ik was in ieder geval 'om' :Y .

[...]

Ik gebruik deze.

En de houdbaarheid............mijn flesje heb ik nu ruim een jaar en was eind vorig jaar nog prima ;) .

And now something totally different. Ik ben nog steeds op zoek naar een manier om LP's mooi vlak te krijgen. Een jaartje geleden heb ik slechte ervaringen opgedaan met glazen platen en een oven. Gisteravond ben ik weer eens gaan zoeken. Ik kom nog steeds dezelfde tips tegen op YouTube. Daarbij ook de Vinyl Flat. Hebben jullie ervaringen met het vlak maken van LP's en de Vinyl Flat in het bijzonder? ik ben heel benieuwd, Ik mag er toch wel van uit gaan dat jullie, met jullie verzamelingen, ook wel een of meer golvende LP's hebben. Ik ben benieuwd d:)b .
Wat als je ze zónder oven gewoon een aantal dagen tussen twee zware vlakke voorwerpen legt?
Een oven is toch alleen maar schadelijk? Je maakt de plaat 'zachter', dus loop je ook de kans dat de groeven vervormen.
En dan nog zou ik dit doen bij platen die een flinke (hoorbare) warp hebben. Nieuwe platen met een dikke warp gaan bij mij sowieso retour.
Kleinere warps zijn niet hoorbaar, dus is het in mijn optiek ook niet nodig om er wat aan te doen. Tenzij je cosmetisch OCD hebt :P

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Nyarlathotep schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:41:
[...]

Wat als je ze zónder oven gewoon een aantal dagen tussen twee zware vlakke voorwerpen legt?
Een oven is toch alleen mar schadelijk? Je maakt de plaat 'zachter', dus loop je ook de kans dat de groeven vervormen.
En dan nog zou ik dit doen bij platen die een flinke (hoorbare) warp hebben. Nieuwe platen met een dikke warp gaan bij mij sowieso retour.
Kleinere warps zijn niet hoorbaar, dus is het in mijn optiek ook niet nodig om er wat aan te doen. Tenzij je cosmetisch OCD hebt :P
Dat eerste is dus waar in inderdaad tegenaan liep. Ik zal het idd eens een keer zonder oven proberen. Mogelijk moet dat dan een aantal weken, maar dat zie ik vanzelf wel. En ik moet bekennen dat een warp, hoe klein ook, mij irriteert. OCD? Mogelijk 8)7 .

Waar ik me toch meer zorgen over maak is het effect op de cantilever, naald en / of LP. Je ontkomt er volgens mij niet aan dat de naalddruk tijdens de opwaartse beweging toeneemt, net als aan het einde van de daling. Zeker bij van die korte felle hobbels kunnen die krachten relatief groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:59
Ik gebruik dit voor mijn Okki Nokki

https://www.amazon.co.uk/...Concentrate/dp/B007B1BLBI

5ml op 250 ml gedistilleerd water...

Best prijzig spul, dus ik ben ook aan het kijken wat ik anders kan gebruiken

En ook hier altijd mijn platen in een nieuwe "Original Master Sleeve" binnenhoes en een afsluitbare buiten hoes.

[ Voor 37% gewijzigd door oldsmelly op 12-01-2018 17:28 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

mr_petit schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:43:

[...]

Maar als je gebruikt vinyl koopt heeft het imho geen enkele zin om bij. te investeren in een beetje redelijk element als je je platen niet wast. Menig gebruikte plaat zal gewassen beter op een crosly klinken dan ongewassen op een fatsoenlijke setup.
Als je maar een paar platen hebt kan ik me voorstellen dat je die wast in de wasbak in de keuken in een afwasteiltje, maar als je gebruikte platen per 10st of meer koopt is een knosti het minste wat je wilt hebben.
En toch doe ik het :P Plaatje of 4 per keer en zo rustig door. Ben nu met de oude collectie van mijn moeder bezig. :)

Wilt prima, en het drogen is ook echt zo gebeurd, wassen is in totaal een half uurtje met alles bij elkaar, en dan liggen ze een kwartiertje in de theedoeken op tafel. Daar heb je weer maanden plezier van. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Bij Recordfriend in Amsterdam kun je je platen weer plat laten maken, verder geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:43:
[...]

@Cap heeft hier een keer een foto geplaatst van zo'n opstelling die hij gebouwd had.
Klopt, maximaal 8 stuks per keer, of 9 stuks als ik hele dunne spacers gebruik. Zie Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 2"
[...]

Hebben jullie hier allemaal smetvrees ofzo? Of hebben jullie stereo installaties van van 10k+ staan? Want sorry, niet iedere tweedehands plaat komt bij iemand vandaan die er niet zuinig op is en ja, wassen kan helpen als je echt hele smerige platen hebt, maar anders hoor je weinig verschil hoor.
Ik denk dat als jullie allemaal blind getest zouden worden op een gemiddelde audiofiele installatie, dat je het niet eens hoort.
Ik weet wel waar je heen wilt maar je overdrijft hier schromelijk. Nou heb ik echt geen gouden oortjes en ongeveer 1500 2e hands platen en het is toch echt zo dat minimaal 20% niet met enig fatsoen te draaien was door duidelijk dwars door de muziek heen te horen een knisperend haardvuur, vaak ook nog eens een dikke koek + pluis achterlatend op de naald. Ik heb het niet over een tikje en kraakje, nee, een haardvuur of zelfs een krakende chipszak. Door vervuiling, schimmel, aangekoekt stof, Lenco-clean residu. Het gros daarvan is gered door wassen en weer prima beluisterbaar met nog steeds wat tikjes en kraakjes, maar geen haardvuur meer en al helemaal geen krakende chipszak.

Bij de overige platen was het niet altijd even erg maar meestal wel duidelijk hoorbaar. Hoogstens een kwart van de platen was ook zonder wassen al goed, maar de rest is gewoon duidelijk opgeknapt en daar hoef je echt niet ingespannen voor te luisteren.

Met een dure installatie heeft het al helemaal weinig te maken, een 2e hands platenspeler, versterker en stel boxen van die je voor elk pakweg 100 euro van marktplaats plukt is al meer dan genoeg om dit waar te kunnen nemen. :?

Wassen kan inderdaad een obsessie zijn maar om nou te doen alsof het in 9 van de 10 gevallen onzin is - zeker in het geval van oude tweedehands platen - dat is weer doorslaan naar de andere kant.

Ik zie eigenlijk nog maar één mogelijkheid voor het ontstaan van deze "verwarring": koop je je 2e hands platen altijd in een keurige platenzaak die ze voor de verkoop stuk voor stuk wast alvorens ze in het schap te zetten c.q alleen mint kwaliteit lp's opkoopt, ja, dan begrijp ik je standpunt wel. :)

Hoe dan ook, voor mij is het totaal geen obsessie. Ik heb al mijn 2e hands platen ooit een keer gewassen omdat dat nu eenmaal efficiënt is als je toch bezig bent, maar daarna nooit meer. Eerst degenen eruit gaan zoeken die wellicht geen wasbeurt nodig hebben door ze allemaal te beluisteren en te sorteren is meer werk. Zie het zo, als je na 50 platen luisteren een stapel van 40 platen hebt liggen die goed een wasbeurt kunnen gebruiken en waar 10 platen echt niet normaal te luisteren zijn dan weet je het wel, dan was je gewoon ff de hele stapel. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 12-01-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Nog even over de wetting agents, ik gebruik Ilford ilfotol. Ooit eens via een zoekopdracht op internet gevonden, er staat bij dat het een wetting agent, én het wordt gebruikt voor het ontwikkelen van zwart-wit foto's. is. Dus ik neem aan ook geschikt voor LP's, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
[...]

Ik gebruik deze.
Ik zou zelf voor die adflo gaan. Ik bekijk altijd de msds, en zoek dmv het casnummer op wat er exact inzit en wat de eigenschappen zijn (ik heb deels ook een scheikundige achtergrond...).
Die eerste werkt dmv van een wetting agent wat een zout is, en dus kristalvormig.
Die laatste is een vloeistof en indien er residu achterblijft, is dit dus altijd vloeistof (waarschijnlijk stroperig). Dat zal diep in een groef minder problemen veroorzaken.
Maar dat zegt niets over hoe effectief het als wetting agent is, alleen iets over wat er zou kunnen gebeuren als het indroogt.
musicfreak schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:27:
Nog even over de wetting agents, ik gebruik Ilford ilfotol. Ooit eens via een zoekopdracht op internet gevonden, er staat bij dat het een wetting agent, én het wordt gebruikt voor het ontwikkelen van zwart-wit foto's. is. Dus ik neem aan ook geschikt voor LP's, klopt dat?
De werkzame ingredient is bij kamertemperatuur wel een vaste stof, maar geen zout, dus geen kristallijne stof. Ik zie dat het ook een zeer goed pesticide is (en dus giftig), en goed tegen schimmel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:07:
De werkzame ingredient is bij kamertemperatuur wel een vaste stof, maar geen zout, dus geen kristallijne stof. Ik zie dat het ook een zeer goed pesticide is (en dus giftig), en goed tegen schimmel is.
Ehh en dus, lekker blijven gebruiken, of juist wat anders kopen? Ik weet even niet hoe ik je reactie moet interpreteren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ja die kan je gewoon blijven gebruiken. m.i.

Die afga agepon zou ik even naspoelen met wat water (of nawassen met demiwater), of natuurlijk wegzuigen met een okkinokki oid maar dan moet je die wel hebben.

Als ik kijk naar de eigenschappen van een eventueel residu lijkt mij alles op basis van Triton X-100 (dus ook kodak fotoflo) het beste, dat blijft een vloeistof.
Maar goed, een wetting agent moet natuurlijk aan meer eigenschappen voldoen. Daarom zijn er ook zoveel soorten.

[ Voor 104% gewijzigd door mr_petit op 12-01-2018 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
[...]

Ik zou toch zeer oppassen met dingen die klemen of verwarmen.
Het probleem is dat om een kromme plaat recht te buigen, hij eigenlijk verder doorgebogen zou moeten worden dan de stand dat hij volledig plat is. Aangezien dat bijna niet kan grijpen ze naar methoden die plastische vervorming bespoedigen (verwarmen, klemmen etc). Dat is ook slecht voor de groeven.
Wil je het echt verhelpen dan is er maar 1 oplossing, en dat is afspelen op een vacuum mat.
Dus òf een luxman draaitafel kopen en hopen dat het systeem nog werkt (luxman pd-300, 310 etc), of een keer kijken naar een audio technica at666 vacuum platter als je die kan vinden:
http://www.thevintageknob.org/audio_technica-AT666.html

Werkt niet goed op een subchassis speler waarschijnlijk; veel te zwaar.

Thorens heeft ook zo'n mat gehad.

En als de plaat te krom is werkt dat ook niet meer.

Er bestaan ook verzwaarde ringen die je om de plaat kan leggen die de plaat naar beneden houden.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 12-01-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:11:
Ja die kan je gewoon blijven gebruiken. m.i.
Ok top, doet ik dat. Altijd handig als het ook een beetje schimmelwerend is denk ik. Want soms zien 2e hands LP's er wel erg goor uit.

Heb laatst een setje singletjes gekocht van iemand die behoorlijk rookt. Ik vermoed dat ik daarbij ook veel plezier van een wasbeurt ga hebben. Maar... dan heb ik wel o.a. Mashmakhan (As the years go by) en Napoleon XIV ‎(They're coming to take me away, ha-haaa!) in optimale kwaliteit! :9

[ Voor 7% gewijzigd door musicfreak op 12-01-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Laatst online: 00:22
Ik neem geen enkel risico en ik wil gewoon lekker mijn platen kunnen afspelen... Wel zie ik het nut in van platenwassen en daarom gebruik bij mijn Knosti bak al heel lang QS audio QS vinyl cleaner... Werkt uitstekend en kost ook niet veel (en laat geen pluisje na zoals het origineel van Knosti zelf tijdens het afspelen)...

P.s;: Deze nieuwe en tweedehands aanwinsten van The Beatles moeten nog wel gewassen worden:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/S0VMYQB6n0THW0V0HDv_Mmmoj6E1CWki57LkRadeZ2iONNjjai7j2j4zwpIpVSN47Lhb2OdS0IOr5XU6wRmSOXGvXL82CL3Nv-_E60zA-yyie1QhX7wzFVlyIhA4rorybLueUUjmXA

Desondanks dat de (tweedehandse) rode verzamelaar niet gewassen is door mij, klinkt het toch echt niet slecht... Hoes en LP verkeren in zeer goede staat: geen kraakjes of knetterend haardvuur en dat voor slecht € 5,- voor de LP (ja het kan nog, The Beatles LP in zeer nette staat vinden voor een zeer nette prijs)...

De nieuwe LP zit in een anti-statische zak en ik moet nog even afwachten hoe die gaat klinken...

Het betreft trouwens de volgende (verzamel)albums van The Beatles:
- The Beatles / 1962-1966
- Rubber soul

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
musicfreak schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:27:
Sinds ik eigengemaakte vloeistof gebruik, voeg ik als wettingagent ca. 5 ml van mijn oude Amaloco H10 Vlekkogeen toe. Dat deed ik bij de ontwikkeling van zwart/wit kleinbeeldfilms in het laatste spoelwater om geen opgedroogde druppels op de film te krijgen. Ook bij de zelfgemaakte vloeistof voor de Knosti, loopt de vloeistof zo probleemloos weg en droogt de plaat daarna prachtig schoon op. Ik gebruik nog het flacon van 125 ml, dat al vele jaren oud is. Nu geloof ik is alleen de 500 ml nog verkrijgbaar, bijv hier: https://www.cameranu.nl/n...oco-h-10-vlekkogeen-500ml

Nog even over het plat maken van een lp. Ik heb dit vroeger wel eens gedaan door een plaat op een vlakke ondergrond te leggen tussen 'oude' afgedankte papieren binnenhoezen en daarop een grote pan met een vlakke onderkant te plaatsen. In de pan giet je veel heel warm water en laat dat enkele uren staan. Het water verwarmt de plaat en koelt daarna langzaam af met de plaat. De hobbel was na het afkoelen zo goed als verdwenen. Aan de kwaliteit van het geluid heb ik niets gemerkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Storebaelt schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:15:
[...]

Nog even over het plat maken van een lp. Ik heb dit vroeger wel eens gedaan door een plaat op een vlakke ondergrond te leggen tussen 'oude' afgedankte papieren binnenhoezen en daarop een grote pan met een vlakke onderkant te plaatsen. In de pan giet je veel heel warm water en laat dat enkele uren staan. Het water verwarmt de plaat en koelt daarna langzaam af met de plaat. De hobbel was na het afkoelen zo goed als verdwenen. Aan de kwaliteit van het geluid heb ik niets gemerkt. :+
Thanx! Ga ik proberen! Het weekend is begonnen, dus ik heb tijd. Bovendien heb ik ook een grote pan beschikbaar omdat we op zaterdagen nooit uitgebreid koken :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat laatste is trouwens een geniale tip, die ga ik zeker nog eens proberen!

Is een plaat waar een lichte kras overheen staat per definitie afgeschreven trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
nee hoor, genoeg heruitgaves die baggerder klinken dan een bekraste originele plaat. Wat wel minder is, is een grijs gedraaide plaat.

Pak maar eens Armand verzamel plaat. Enige nummer dat slecht is, is natuurlijk Ben ik te min. Ben er nog geen tegen gekomen waar dat nummer wel fris op klinkt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Joopieboy schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:34:
Dat laatste is trouwens een geniale tip, die ga ik zeker nog eens proberen!

Is een plaat waar een lichte kras overheen staat per definitie afgeschreven trouwens?
Nee hoor. Alhoewel 'licht' natuurlijk altijd subjectief is.
Ik denk dat het je luisterplezier eerder zal verknallen dan je naald.
Het hangt er van af om welke LP het gaat, maar ik kan me voorstellen dat je naar een vervangend exemplaar op zoek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het is een lp van mijn moeder, favo plaat van vroeger, die ligt nu even apart... Kan eens kijken wat en of er iets te redden valt. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:33:
[...]

Wil je het echt verhelpen dan is er maar 1 oplossing, en dat is afspelen op een vacuum mat.
Dus òf een luxman draaitafel kopen en hopen dat het systeem nog werkt (luxman pd-300, 310 etc), of een keer kijken naar een audio technica at666 vacuum platter als je die kan vinden:
http://www.thevintageknob.org/audio_technica-AT666.html
En niet te vergeten Micro Seiki natuurlijk. :>

Wel een zakje centjes in de aanslag houden...

Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/1216362-micro-seiki-rx1500-bronze-platter-vacuum-turntable.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/1439875-micro-seiki-rx1500-bronze-platter-air-pumpvacuum-system-turntable.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Ach het is vrijdag avond de vrouw kijkt GTST dus wat doe je dan als ware vinyl Connaisseur....... 8) 8)

Juist ff langs de plaatselijk platenboer..

1. Dream Theater - Metropolis :9~
2. Eric Clapton - One Night Only Live at Budokan _/-\o_
3. Diverse artiesten - Evita (musical) O-)
4. Enrico Morricone - Het gebeurde in het westen 8)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
Heb net me platenspeler ff aangesloten... heb me platen allemaal gewassen maar hoor nog steeds aardig veel tikken / knesperen. Kan het zijn dat ik aan een nieuwe naald moet?

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vintage1967 Mocht je nog op zoek zijn naar een headshell voor je Sony PS-LX2 waar je ook half inch mount elementen op kwijt kan, dan moet je dit model hebben:

https://link.marktplaats.nl/m1240662184

Ik weet niet waarvoor ie hem verkoopt maar de vanaf prijs is zeker niet onredelijk, zeker niet voor een ongebruikte. Op ebay kosten ze toch wel minimaal het dubbele.

Hoogwaardiger dan de standaard headshells van plastic, deze is geheel van metaal.
Past ook op o.a. een PS-X600, PS-X550, PS-X45 en andere modellen met een rechte arm.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 13-01-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 00:09:
Zit er zo weinig verschil tussen de at440mla en de goldring 2300? (die laatste heb ik nooit gehoord hoor)

Een goede test is een nummer nemen met hard signaal in de hoge tonen aan het eind van een kant (dus de binnenkant van een plaat, uiteraard van een plaat die erom bekend staat goed gemasterd te zijn.

Ik ben zelf laatst ook weer eens gaan luisteren tussen mijn elementen (een aantal althans, ik heb er een paar weggelaten):
at-14sa (nude shibata, tapered cantilever)
AT-10 (bonded elips)
AT-12xe (Nude elips)
AT-14sa met een retip van een at-12xe (Nude elips)
AT-95e (bonded elips)
Sony XL15 ((bonded elips)
Technics/panasonic 271C-ES (bonded elips)
Denon DL-160 (nude elips, tapered cantilever, HOMC)

En helaas kwam ik er toch achter dat de denon in een volledig andere klasse zit.
Qua aftasting, tonale balans zo veel beter, zelfs dan de at-440mla en ook de at-14sa.
Er komt zoveel meer detail uit de muziek. De aanslag op bekkens etc hoor je gewoon veel preciezer.
De klank van de denon is vrij rustig, maar dat betekend ook dat hij met koptelefoon totaal niet vermoeiend is, wat bij de at-440mla nog wel eens kan voorkomen. De at-440mla klinkt wat boomeringer dan de at-14sa, en mat harder in het hoog.
Bij de lagere elementen maakt het niet zoveel uit. De at-12xe klinkt verrassend hetzelfde als de at-14sa met die retip. Ik moet de compliantie nog testen van dat element trouwens.

Maar omdat ik steeds headshells wissel en de naalddruk afstel (ik had een verschil-schaal gemaakt dus ik hoefde niet opnieuw te balanceren etc), is het natuurlijk niet een real time a-b vergelijking.
Maar die denon steekt er gewoon kop en schouders bovenuit. Jammer dat die niet meer verkrijgbaar is.
Trouwens de at-440mla/mlb gaat er ook uit. De vervanger is ruimschoots duurder, dus mensen die twijfelen, sla nu je slag. Over een jaar kan je alleen nog maar een vm-540ml kopen voor ca. 240 euro (de mla kost nu 175 euro en de mlb 189 euro...)

Ik zit al te twijfelen wat de opvolger van de dl-160 moet worden. Al heb ik nog een hele batterij elementen die ik zou kunnen verslijten als ik wil.....
Dit bericht had ik nog gemist, maar inderdaad is de DL-160 (en het goedkopere broertje de DL-110) een erg prettig element dat zich qua tracking heel mooi gedraagt en eigenlijk overal wel tot zijn recht komt. De hele Denon MC serie uit de tijd dat de DL-160 ontwikkeld werd (begin jaren 80) kan me trouwens bekoren. Ik heb naast de DL-160 in de loop der jaren de DL-305, 303, 301 en 300 erbij op de kop getikt en de karakteristieken komen in de hele lijn overeen. Niet verwonderlijk gezien de gelijke opbouw van de body en deels ook cantilever en naald.

De AT-440MLa met zijn meer uitgesproken karakter zal niet iedereen bevallen. Sommigen zullen hem als hard en schel ervaren als de rest van hun set daar al toe neigt. Ik heb er zelf 1 in een headshell gemonteerd maar in een onbezonnen bui ook nog een helemaal nieuw in doos gekocht, beetje zonde want ik heb nog zoveel elementen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Cap schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:05:
[...]
Ik heb naast de DL-160 in de loop der jaren de DL-305, 303, 301 en 300 erbij op de kop getikt en de karakteristieken komen in de hele lijn overeen. Niet verwonderlijk gezien de gelijke opbouw van de body en deels ook cantilever en naald.

De AT-440MLa met zijn meer uitgesproken karakter zal niet iedereen bevallen. Sommigen zullen hem als hard en schel ervaren als de rest van hun set daar al toe neigt. Ik heb er zelf 1 in een headshell gemonteerd maar in een onbezonnen bui ook nog een helemaal nieuw in doos gekocht, beetje zonde want ik heb nog zoveel elementen... 8)7
Heb je een denon DL-301 mk1 of mk2?
Aan de mk2 zit ik te denken als opvolger. Maar dan moet ik ook een degelijke mc trap hebben.

Of de at-440mla schel is of niet vind ik ook heel erg afhankelijk van welke muziek je ermee beluisterd.
Wat dat betreft zijn elementen net als luidsprekers, en is het heel erg afhankelijk van de muziek die je er op afspeeld wat de sterke en minder sterke kanten van het element is. Ik zat laatst de 440mla te vergelijken met een at-12xe op een plaat van jamiroquai op een bepaalde passage hoe de bekkens klonken tov de cd en het viel me op hoe erg de 440mla qua klankkleur op de cd leek op die beplaalde plaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:14
Vanochtend even bij de kringloop geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4ulO1kOabBrDTGMAjedUH8CP/medium.jpg

Toevallig dezelfde Clapton @oldsmelly ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:31:
[...]

Heb je een denon DL-301 mk1 of mk2?
Aan de mk2 zit ik te denken als opvolger. Maar dan moet ik ook een degelijke mc trap hebben.

Of de at-440mla schel is of niet vind ik ook heel erg afhankelijk van welke muziek je ermee beluisterd.
Wat dat betreft zijn elementen net als luidsprekers, en is het heel erg afhankelijk van de muziek die je er op afspeeld wat de sterke en minder sterke kanten van het element is. Ik zat laatst de 440mla te vergelijken met een at-12xe op een plaat van jamiroquai op een bepaalde passage hoe de bekkens klonken tov de cd en het viel me op hoe erg de 440mla qua klankkleur op de cd leek op die beplaalde plaat.
Allemaal uit dezelfde serie als de DL-160, dus mk1. Maar ik zou zeker naar die DL-301 II kijken.
De 440MLa een cd-achtig timbre, dat vind ik wel een goede omschrijving.
cmndr_adama schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:12:

[afbeelding]

Toevallig dezelfde Clapton @oldsmelly ;)
Top setje hoor, vooral kant 2 van Hounds of Love is smullen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 13-01-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
cmndr_adama schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:12:
Hé die hoes van The kick inside zie je hier niet zo vaak. Een Amerikaanse of Canadese persing denk ik?

Over de AT440, ik heb nog geen CD associaties gehad bij dit element, gek genoeg had ik dat wel bij een goedkoper element van Audio-technica, de AT120E. Strange.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
musicfreak schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:59:
[...]

Over de AT440, ik heb nog geen CD associaties gehad bij dit element, gek genoeg had ik dat wel bij een goedkoper element van Audio-technica, de AT120E. Strange.
Das grappig, want die at-12xe waar ik de at440mla tegen testte is eigenlijk een vergelijkbaar element met de at120e (allebei nude ellips, waarbij de at-12xe een squary nude is en de at120e een round nude).
Maar die at-12xe klonk in mijn oren dus milder, zachter, minder aggresief hoe je het maar wilt noemen.

AT-12xe:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/at12/at-12xe-6.jpg

Op een hele andere noot, weten jullie wie Michael Fremer is?
1 van de grootste voorstanders van platen (geaffilieerd met stereophile), ook toen de cd opkwam en platen in een verdomhoekje kwamen.
Hij is een beetje gek 8)7 maar de video vind ik toch vermakelijk. Over platengekken gesproken.
De video is vrij lang maar hij verteld wel interessante dingen, vooral over z'n verzameling (z'n installatie boeit me minder)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 13-01-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
@musicfreak Klopt, is de Canadese persing. Deze hoes is imho mooier dan de Europese variant.
Cap schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:33:
[...]
Top setje hoor, vooral kant 2 van Hounds of Love is smullen.
Dat ben ik met je eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Volgens mij zijn er van the kick inside nog veel meer verschillende hoezen.
Genoeg om een verzameling te beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
mr_petit schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:08:
Genoeg om een verzameling te beginnen :D
Beter breng je me niet op ideeën... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 10:49
Hey

wil me gaan focussen op de aankoop van een platenspeler-setup
Ik had gedacht aan een budget van 500€. Dit voor platenspeler, versterker, speaker
Ik weet dat het niet veel is, maar ik ben dan ook geen audiofiel, luister gewoon graag naar muziek. Moet dus ook niet best of the best zijn, maar gewoon goed. Ik wil liefst alles nieuw kopen.

Platenspeler:
De Denon DP300F is momenteel goed geprijsd (195€). Is dit een goede instap-speler? Of zijn er betere op de markt? Heb al veel reviews gelezen, en deze komt er toch redelijk goed uit. Later misschien upgraden naar een beter element/naald.

Versterker:
Qua Versterker dacht ik aan de Denon PMA-520, deze staat momenteel ook aan goede prijs (199€)
Dit is dan een versterker die in de toekomst gebruikt kan worden om meerdere dingen op aan te sluiten. Dit heb ik nu nog niet nodig, dus hiervoor kan ik misschien best een simpelere versterker voor gebruiken.

Speakers.
Hier speelt natuurlijk ook WAF-factor mee. De keuze is dan ook gevallen voor de Jamo S801 (180€) speakers.

Is dit dan een goede basis-setup, waarop ik later vrij makkelijk kan uitbreiden?
Of wat zouden jullie aanraden?

thx

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 07:40
Gisteren nieuwe aanwinst binnengekregen. Supermooi uitgewerkt!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WflSW1y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ML9xcbs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@ksborg Kan me niets bij de muziek voorstellen maar ziet er idd erg gaaf uit

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

garciake schreef op zondag 14 januari 2018 @ 08:43:
Hey

Ik had gedacht aan een budget van 500€. Dit voor platenspeler, versterker, speaker
Ik weet dat het niet veel is, maar ik ben dan ook geen audiofiel, luister gewoon graag naar muziek. Moet dus ook niet best of the best zijn, maar gewoon goed. Ik wil liefst alles nieuw kopen.

Platenspeler:
De Denon DP300F is momenteel goed geprijsd (195€). Is dit een goede instap-speler? Of zijn er betere op de markt? Heb al veel reviews gelezen, en deze komt er toch redelijk goed uit. Later misschien upgraden naar een beter element/naald.

Versterker:
Qua Versterker dacht ik aan de Denon PMA-520, deze staat momenteel ook aan goede prijs (199€)
Dit is dan een versterker die in de toekomst gebruikt kan worden om meerdere dingen op aan te sluiten. Dit heb ik nu nog niet nodig, dus hiervoor kan ik misschien best een simpelere versterker voor gebruiken.

Speakers.
Hier speelt natuurlijk ook WAF-factor mee. De keuze is dan ook gevallen voor de Jamo S801 (180€) speakers.

Is dit dan een goede basis-setup, waarop ik later vrij makkelijk kan uitbreiden?

thx
Ik denk dat je hier niet echt mis mee kan gaan. Idd is die Denon speler de laatste tijd erg goed betaalbaar dus zeer interessant. Upgrade van het element dat heeft voor iedereen wel zin aangezien de standaard niet veel soeps is, maar prima om mee te beginnen. Versterker is ook gewoon prima maar je zou eventueel 2e hands kunnen kijken, ook om misschien de 7 serie te scoren die net wat meer vermogen biedt. Speakers is heel persoonlijk en ik zou toch zeker even gaan luisteren. Ik ben persoonlijk geen fan van Jamo en zeker die klinken als melkpakjes. Probeer tweedehands eens wat leuks te scoren, Kef heeft bv hele leuke en goeie speakers voor het geld en die komen nog wel eens voorbij op bv htforum.

Nieuw kan ook prima maar met dat budget kun je echt leuker spul krijgen als je een beetje zoekt. :)

Edit: bv
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166876.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Eens met @Joopieboy, vooral op speakergebied is er 2e hands zoveel moois te koop voor niet al teveel geld. Ook met WAF factor in aanmerking genomen.
Daarbij hebben versterkers na verloop van tijd onderhoud nodig, bij speakers speelt dit minder. En schuimrubberen conussen kan je zelf controleren op beschadigingen.
Als je bij iemand een setje 2e hands speakers koopt dan kan je de klank natuurlijk niet met andere speakers vergelijken echter met 2e hands prijzen kan je ook elders een keer wat anders kopen als je beter weet wat je smaak is, en dan je 1e set op Marktplaats zetten. Ook als niet audiofiel vermoed ik dat je het ene merk/type speaker lekkerder vind klinken dan een andere.

Zelf zijn al mijn speakers 2e hands, heb Dali 505, Celestion 300 (beiden zuilspeakers), Audiolab match en Mission 761 speakers staan. Ben er meer dan tevreden mee.

[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 14-01-2018 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
@ksborg Sonic Mania, gaaf!! :)

Ik sluit me aan bij @Joopieboy en @musicfreak , speakers zijn prima tweedehands aan te schaffen. Ook al mijn speakers zijn dit, ik heb een set Dali 505, T+A Helios, en Beovox MCX 35. Er is veel leuks te koop voor goede prijzen!

Ook apparatuur is goed te doen mits je een beetje weet waar je op moet letten. Ik laat het in elk geval nooit verzenden maar haal het op zodat ik kan testen.

[ Voor 24% gewijzigd door cmndr_adama op 14-01-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Gisteravond de PS-2LX verkoop-klaar gemaakt. Het mechanisme waarmee de arm terug wordt geplaatst in de steun is schoon gemaakt en van nieuw vet voorzien. Het asje van de armlift met een beetje olie (500K) behandeld en de boel netjes in elkaar gezet en dicht gemaakt. Imho kan deze speler er weer jaren tegen aan. Hij loopt als een zonnetje. Niet alleen de motor, maar ook het armmechanisme. Daar waar ik voor het smeren nog een beetje ratelend geluid hoorde, is dat met een klein beetje vet helemaal verdwenen.

Het waren geen grote reparaties die nodig waren, maar ik ben blij met het resultaat. En, nog belangrijker, het is gewoon leuk om zo'n speler onder handen te nemen en speelklaar te maken, inclusief een sopje.

Nu op mijn eigen draaiert (TD166): Deep Purple -s/t :9 .
Dit is een heerlijk album waar een aantal on-Purple nummers op staan. Anders dan de nummers die iedereen kent. En het blijft natuurlijk Deep Purple >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Laatst online: 00:22
Vintage1967 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:25:
Gisteravond de PS-2LX verkoop-klaar gemaakt. Het mechanisme waarmee de arm terug wordt geplaatst in de steun is schoon gemaakt en van nieuw vet voorzien. Het asje van de armlift met een beetje olie (500K) behandeld en de boel netjes in elkaar gezet en dicht gemaakt. Imho kan deze speler er weer jaren tegen aan. Hij loopt als een zonnetje. Niet alleen de motor, maar ook het armmechanisme. Daar waar ik voor het smeren nog een beetje ratelend geluid hoorde, is dat met een klein beetje vet helemaal verdwenen.

Het waren geen grote reparaties die nodig waren, maar ik ben blij met het resultaat. En, nog belangrijker, het is gewoon leuk om zo'n speler onder handen te nemen en speelklaar te maken, inclusief een sopje.

Nu op mijn eigen draaiert (TD166): Deep Purple -s/t :9 .
Dit is een heerlijk album waar een aantal on-Purple nummers op staan. Anders dan de nummers die iedereen kent. En het blijft natuurlijk Deep Purple >:) .
Goed om te horen Vintage1967! Je zou eventueel die headshell waar Cap naar linkt nog kunnen plaatsen, maar dat is geen must have... Hopelijk brengt de speler nog wat voor je op via Marktplaats, Facebook verkoop pagina's of het vraag & aanbod gedeelte van Tweakers...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoelt PS-LX2 neem ik aan. :P Die basic 80-er jaren spelers van Sony en Technics zijn inderdaad eenvoudig te onderhouden / repareren en klinken eigenlijk beter dan het uiterlijk doet vermoeden en volgens sommigen zou mogen. :)

Die headshell is denk ik alleen rendabel als je hem zelf gaat gebruiken, voor je eigen luisterplezier: opeens is elk element mogelijk en dus gaat de weergavekwaliteit er nog eens lekker op vooruit. De koper in deze categorie heeft geen idee en let niet op dit soort features, die wil een goedkope speler en betaalt niet bij voor een superieure headshell.

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 14-01-2018 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

@rcor Inderdaad, hopelijk schiet ik er niets bij in, behalve de uren dan. Maar wat dat betreft was het gewoon te leuk en leerzaam om een keer op te pakken.

@Cap Omdat ik hem door wil verkopen, is een upgrade van de headshell niet rendabel voor nu maar voor een nieuwe eigenaar. En ik ben het met je eens wat de kwaliteit betreft. Zoals ik eerder al opmerkte, was ik echt verbaasd door de geluidskwaliteit. Wat dat betreft is een upgrade van headshell en element zeken geen slechte. De speler is het imho zeker waard.........als je hem zelf een aantal jaren wilt gebruiken. De PS-LX2 (want die is het idd ;-)). staat nou eenmaal niet op de lijst van high-end spelers of op dezelfde lijst als een DUAL 704 of TD166.

Al met al een leuk projectje met weinig risico. Heel leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
garciake schreef op zondag 14 januari 2018 @ 08:43:
Hey

Platenspeler:

Versterker:

Speakers.

thx
De vrouw wil natuurlijk ook inspraak, en zij vindt een platenspeler afgewerkt met hout wel mooi.
Iemand suggesties hiervoor, want diegene die ik vind vallen buiten budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuw met houtlook? Dan wordt het lastig voor 500 euro inclusief versterker en speakers... een beetje serieuze platenspeler die je platen niet kapot maakt begint sowieso vanaf rond de 200 euro, een versterker inclusief phono pre kost dat ook zo'n beetje en dan heb je nog ruim 100 euro over voor speakers. Dat worden dan matige speakers. Erg krap dus.

Tweedehands lukt het gemakkelijker voor 500 euro. Je kan ook de platenspeler nieuw kopen en dan de speakers en evt de versterker ook 2e hands. Scheelt je veel geld.

Mogelijkheden:
Teac TN-300 nieuw vanaf 270 euro
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/217259/files/116667692/image.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/217259/files/116667686/image.jpg

ONKYO CP-1050 nieuw vanaf 375 euro.
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/217259/files/112475975/image.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 14-01-2018 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
Voor als je nieuw wil, na even nadenken bedacht ik me dat Lenco ook een platenspeler met houtlook heeft, de pricewatch: Lenco L-90. Kost momenteel vanaf 229 euro.
Hij is hier al een keer aan de orde gekomen, @Notna heeft hem, en wat ik hier lees bevalt 'ie goed.

Deze detailafbeelding staat in de pricewatch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuY0FoOj-6fp8CdmEZlFMcXhaFY=/i/2001190057.jpeg

De draaitafel van Onkyo komt bij de Chinese Han-pin fabriek vandaan, zou dat nou ook voor deze Lenco gelden?

Lenco heeft ook nog de L-91 met een lichtere kleur hout. Deze heeft echter geen metalen/metaalkleurige onderdelen waardoor hij er naar mijn mening goedkoper uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

musicfreak schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:40:
Voor als je nieuw wil, na even nadenken bedacht ik me dat Lenco ook een platenspeler met houtlook heeft, de pricewatch: Lenco L-90. Kost momenteel vanaf 229 euro.
Hij is hier al een keer aan de orde gekomen, @Notna heeft hem, en wat ik hier lees bevalt 'ie goed.

Deze detailafbeelding staat in de pricewatch:
[afbeelding]

De draaitafel van Onkyo komt bij de Chinese Han-pin fabriek vandaan, zou dat nou ook voor deze Lenco gelden?

Lenco heeft ook nog de L-91 met een lichtere kleur hout. Deze heeft echter geen metalen/metaalkleurige onderdelen waardoor hij er naar mijn mening goedkoper uitziet.
Klopt als een bus. Het is een simpele platenspeler maar ik ben er erg tevreden mee.

Het heeft een auto stop, maar de arm heeft niet een auto return naar de begin positie. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Verder is de USB uitgang (zodat je een plaat kan 'rippen') leuk. Maar de meeste muziek is toch al wel digitaal te vinden.

Ik heb de standaard naald en element wel vervangen voor een AT95E met een 95EX naald. Klinkt een stuk prettiger op die manier.

Kortom; een prima 'doet wat hij moet doen' speler met een (voor mij) goedpassende look (moest bij mijn Jamo S626 HCS speakers in walnoot ('Dark Apple' )) passen, met name ook vanwege de WAF :+ De hierboven aangehaalde TEAC was bijv. 'te rood'.).

Ik denk dat ik in de (verre) toekomst echter nog wel een upgrade zou willen doen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Het is hier zwaar off topic maar de zangeres van The Cranberries is vanmiddag overleden worden we ook weer niet happy van vandaag :-(
Prachtige muziek gemaakt trouwens.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Ja dat hoorde ik zonet ook. Best shocking op die leeftijd.
Ongelofelijk getalenteerde zangeres.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 15-01-2018 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musquet
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09-2022
Hallo!
Als complete noob ben ik hier in het topic terechtgekomen, lang leve google.
Bij mijn ouders op zolder heb ik twee oude platenspelers gevonden die ze ooit gekregen hebben bij hun stereotorens. Het gaat om een JVC AL-E31BK en Sony PS-D705.
Helaas hebben de stereo's inmiddels het loodje gelegd en zijn ze daar dus niet meer op aan te sluiten. Ik heb me hier een beetje ingelezen maar raak volledig de kluts kwijt in alle onbekende termen. Als ik het goed begrijp heb ik een versterker nodig om de platenspeler(s) op aan te sluiten en vervolgens een set boxen, maar hoe weet ik welke versterker bij mijn speler past? :?
Zoals jullie lezen heb ik dus echt geen idee wat ik hier mee aan moet, hopelijk kunnen jullie me helpen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Vind ik eigenlijk niet, hier zitten een paar handvol posters die zo veel met muziek hebben dat ze het zelfs op vinyl draaien. Bij anderen (misschien wel groteren) zag ik die posts ook en ze was gewoon echt wel een rock zangeres van formaat.
offtopic:
even oud als ik - woei dat voelt nu veel jonger dan toen ik 18 was zeg

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

franssie schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:30:
[...]

Vind ik eigenlijk niet, hier zitten een paar handvol posters die zo veel met muziek hebben dat ze het zelfs op vinyl draaien. Bij anderen (misschien wel groteren) zag ik die posts ook en ze was gewoon echt wel een rock zangeres van formaat.
offtopic:
even oud als ik - woei dat voelt nu veel jonger dan toen ik 18 was zeg
Je hebt helemaal gelijk, gelukkig heb ik ze een paar keer live gezien, wat een brok energie die Delores.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54
Sinds gisteren deze erbij gekocht (samen met een versterker/tuner/cassettedeck).
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1801/359721/VCkfB9Tw.jpg
De versterker en het cassettedeck hebben wat mankementen (ik verwacht geen grote problemen) maar de platenspeler ziet er erg goed uit (alles ziet er zelfs heel goed uit, niet eens een beschadiging op de bovenkant van de componenten) en speelt ook nog eens goed.
Alles lijkt te werken.
Tzt misschien eens een nieuwe naald erin zetten.

Ik ging eigenlijk voor de losse componenten en zag deze toen ook staan.
Heb die voor €20,- erbij gekregen.
Schijnt niet duur te zijn voor deze speler.
Ik ben er in ieder geval blij mee :)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht even dat ik AP-Q80 zag staan maar het is de AP-Q60. :P

Zeker een nette draaitafel voor dat bedrag, netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 19:54
Cap schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:01:
Ik dacht even dat ik AP-Q80 zag staan maar het is de AP-Q60. :P

Zeker een nette draaitafel voor dat bedrag, netjes!
Dat zou nog mooier geweest zijn maar ik was met deze al erg blij voor dat geld.

AKAI Platenspeler AP-Q60
AKAI Versterker AM-U04
AKAI Tuner AT-V04
AKAI Cassettedeck GX-M10
Dit alles voor €60,- en qua uiterlijk ziet het er zeer goed uit.
Alleen de versterker en het cassettedeck hebben aandacht (reparatie/schoonmaken) nodig.
En ik denk dat het met de reparatiekosten wel mee zal vallen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 20:56
musquet schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:51:
Hallo!
Als complete noob ben ik hier in het topic terechtgekomen, lang leve google.
Bij mijn ouders op zolder heb ik twee oude platenspelers gevonden die ze ooit gekregen hebben bij hun stereotorens. Het gaat om een JVC AL-E31BK en Sony PS-D705.
Helaas hebben de stereo's inmiddels het loodje gelegd en zijn ze daar dus niet meer op aan te sluiten. Ik heb me hier een beetje ingelezen maar raak volledig de kluts kwijt in alle onbekende termen. Als ik het goed begrijp heb ik een versterker nodig om de platenspeler(s) op aan te sluiten en vervolgens een set boxen, maar hoe weet ik welke versterker bij mijn speler past? :?
Zoals jullie lezen heb ik dus echt geen idee wat ik hier mee aan moet, hopelijk kunnen jullie me helpen! _/-\o_
Welkom @musquet
Als ik het goed begrijp heeft de JVC zijn power van de stereo gekregen als ik google op zijn stekkers en powerinput. Verder is de speler een auto return type dus een half automaat. De Sony is een vol automaat, maar kwalitatief geen hoogvlieger, beide trouwens niet.

Versterkers:
Op de 2e hands markt zijn er zat versterkers te vinden met een ingebouwde Phono trap. Zo'n beetje elke versterker uit de jaren 80 had er 1. Gewoon modellen op marktplaats bekijken, en als er bij 1 van de knoppen phono staat zit je goed.
Wil je een nieuwe versterker dan kun gaan voor nieuwe platenspelers met USB en een inbebouwde phonotrap die je gewoon op de AUX van de versterker aansluit. Wil je geen nieuwe draaitafel, maar een mooie 2e handse dan zit je vast aan een Phono voorversterker.

Platenspelers:
Voor platenspelers geldt dat modellen uit de jaren 70 en 80 kwalitatief erg goed waren als je weet waar je op moet letten.
Ik heb zelf een Technics SL1210mk2 staan die nu zomaar € 500/750 moeten kosten. Maar voor minder zijn er ook goede spelers te vinden. Zoek gewoon eens op marktplaats en post de link hier, dan laten wij ons licht er wel over schijnen. Want wij kunnen dat wel gaan doen voor je, maar wij kunnen niet in jouw hoofd kijken.

Vertel ons eerst wat je budget is.
Nieuwe versterker ,nieuwe boxen en een nieuwe draaitafel kosten gauw € 1000.
Oude versterker , 2e hands speakers en draaitafel moet kunnen voor € 300

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 17-01-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Ik ga nu toch moeten beslissen welke platenspeler ik ga aanschaffen

Heb ondertussen een paar speakers kunnen lenen (in de toekomst kijken naar een betere set)
De versterker ga ik mijn oude gebruiken (Sanyo Integrated Stero Amplifier DCA 203). Deze wordt later ook vervangen
Dus blijft nu de platenspeler over. Dus is mijn lijstje waaruit ik ga kiezen

Audio Technica AT-LP3 249€
Audio-Technica AT-LP60 209€
Denon DP-300F 195€
Teac TN-200 229€
Pro-Ject Debut III DC 229€

De volgende 2 ook interessant, maar eigenlijk buiten budget
PRO-JECT ESSENTIAL 2 279€
Onkyo CP-1050 375€ erbij voor de WAF-factor

Welke kan ik best aanschaffen uit het eerste lijstje. Of best nog wat doorsparen en toch kiezen voor de Onkyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Laatst online: 05-09 13:16
garciake schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:04:

Welke kan ik best aanschaffen uit het eerste lijstje. Of best nog wat doorsparen en toch kiezen voor de Onkyo
Ik heb zelf sinds een maandje de Denon DP-300F en ben ondanks dat ik toch wel in de nabije toekomst element enzo wil upgraden, toch al erg tevreden met de standaard platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
garciake schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:04:
Ik ga nu toch moeten beslissen welke platenspeler ik ga aanschaffen

Heb ondertussen een paar speakers kunnen lenen (in de toekomst kijken naar een betere set)
De versterker ga ik mijn oude gebruiken (Sanyo Integrated Stero Amplifier DCA 203). Deze wordt later ook vervangen
Dus blijft nu de platenspeler over. Dus is mijn lijstje waaruit ik ga kiezen

Audio Technica AT-LP3 249€
Audio-Technica AT-LP60 209€
Denon DP-300F 195€
Teac TN-200 229€
Pro-Ject Debut III DC 229€

De volgende 2 ook interessant, maar eigenlijk buiten budget
PRO-JECT ESSENTIAL 2 279€
Onkyo CP-1050 375€ erbij voor de WAF-factor

Zelf vind ik de pro-jects de enige spelers met audiofiele aspiraties, maar die at-lp60 daar moet je echt met een grote boog omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musquet
Bestla schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:26:
[...]
Welkom @musquet
Als ik het goed begrijp heeft de JVC zijn power van de stereo gekregen als ik google op zijn stekkers en powerinput. Verder is de speler een auto return type dus een half automaat. De Sony is een vol automaat, maar kwalitatief geen hoogvlieger, beide trouwens niet.

Versterkers:
Op de 2e hands markt zijn er zat versterkers te vinden met een ingebouwde Phono trap. Zo'n beetje elke versterker uit de jaren 80 had er 1. Gewoon modellen op marktplaats bekijken, en als er bij 1 van de knoppen phono staat zit je goed.
Wil je een nieuwe versterker dan kun gaan voor nieuwe platenspelers met USB en een inbebouwde phonotrap die je gewoon op de AUX van de versterker aansluit. Wil je geen nieuwe draaitafel, maar een mooie 2e handse dan zit je vast aan een Phono voorversterker.

Platenspelers:
Voor platenspelers geldt dat modellen uit de jaren 70 en 80 kwalitatief erg goed waren als je weet waar je op moet letten.
Ik heb zelf een Technics SL1210mk2 staan die nu zomaar € 500/750 moeten kosten. Maar voor minder zijn er ook goede spelers te vinden. Zoek gewoon eens op marktplaats en post de link hier, dan laten wij ons licht er wel over schijnen. Want wij kunnen dat wel gaan doen voor je, maar wij kunnen niet in jouw hoofd kijken.

Vertel ons eerst wat je budget is.
Nieuwe versterker ,nieuwe boxen en een nieuwe draaitafel kosten gauw € 1000.
Oude versterker , 2e hands speakers en draaitafel moet kunnen voor € 300
Ontzettend bedankt! Omdat ik net kom kijken was mijn plan om het eerst met deze platenspelers te proberen, om dan altijd nog een betere aan te kunnen schaffen. Mijn budget is niet heel groot, eigenlijk zo goedkoop mogelijk met m'n studentenbudget, dus wou sowieso voor tweedehands spul gaan kijken op marktplaats. Gelet op de phono, staat er bij mij in de buurt een Technics SA-AX710 en Pioneer vsx-859rds op voor onder de 100 euro. Maar bij de pioneer: "Helaas wel een minpunt: het dsp bord is kaduuk, dus geen digitale ingangen of thx. Werkt alleen op source direct op speaker aansluitingen a en b. Alle ingangen zijn ingesteld (aux, tape1 en 2 enz) op analoog, en dat werkt prima."
Is één van twee een beetje wat of ronduit slecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
@musquet Die Technics is een goede versterker voor het doel. Ik zou die gaan halen. Speakers en de platenspeler zijn bepalender wat geluid betreft, en daar komt smaak om de hoek kijken. De platenspelers die je hebt behoorden tot een set. Kan je die spelers nog van stroom voorzien? En zo ja, doet hij het? Dan kun je die gebruiken, als de naald nog goed is natuurlijk.

Wat wil je ?
Basic, half auto of full auto? Technics SL 1200 mk1 t/m 5 series zijn basic spelers die erg goed zijn (In de DJ wereld zijn ze nog steeds geliefd om hun bouwkwaliteit)
Basic : je moet alles zelf doen. Aan het einde van de plaat gebeurd er niets, alles blijft draaien tot jij ingrijpt. Ik houd daarvan, maar sommige mensen vinden dat maar niets.

Half auto betekend dat de arm afslaat bij het einde van de plaat en terugkeerd naar zijn rust positie. Je moet hem wel zelf boven het begin van de plaat zetten en dan met de armlift laten zakken.

Full auto betekend dat met een druk op de knop de arm naar het begin gaat en de muziek begint te spelen. Aan het einde van de plaat komt de arm weer in rustpositie.

Kwaliteit : Thorens, Technics , Sony, Dual zijn de goede merken uit de vroeger jaren.

Nu is het aan jou :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bestla op 18-01-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
mr_petit schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:33:
[...]

Zelf vind ik de pro-jects de enige spelers met audiofiele aspiraties, maar die at-lp60 daar moet je echt met een grote boog omheen lopen.
En welke pro-ject speler zou jij dan aanraden, max 250€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Gebruikt iemand van jullie zo'n "Anti -Static Cleaning Arm" op je speler...
Je weet wel zo'n special losse arm met daaraan 1 of ander borsteltje die mee loopt met je naald als je een plaatje draait :-)

Gewoon benieuwd en of het eventueel helpt in de aloude strijd van "Dust vs Vinyl ' 8)

[ Voor 18% gewijzigd door oldsmelly op 18-01-2018 17:15 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musquet
Bestla schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:40:
@musquet Die Technics is een goede versterker voor het doel. Ik zou die gaan halen. Speakers en de platenspeler zijn bepalender wat geluid betreft, en daar komt smaak om de hoek kijken. De platenspelers die je hebt behoorden tot een set. Kan je die spelers nog van stroom voorzien? En zo ja, doet hij het? Dan kun je die gebruiken, als de naald nog goed is natuurlijk.

Wat wil je ?
Basic, half auto of full auto? Technics SL 1200 mk1 t/m 5 series zijn basic spelers die erg goed zijn (In de DJ wereld zijn ze nog steeds geliefd om hun bouwkwaliteit)
Basic : je moet alles zelf doen. Aan het einde van de plaat gebeurd er niets, alles blijft draaien tot jij ingrijpt. Ik houd daarvan, maar sommige mensen vinden dat maar niets.

Half auto betekend dat de arm afslaat bij het einde van de plaat en terugkeerd naar zijn rust positie. Je moet hem wel zelf boven het begin van de plaat zetten en dan met de armlift laten zakken.

Full auto betekend dat met een druk op de knop de arm naar het begin gaat en de muziek begint te spelen. Aan het einde van de plaat komt de arm weer in rustpositie.

Kwaliteit : Thorens, Technics , Sony, Dual zijn de goede merken uit de vroeger jaren.

Nu is het aan jou :)
Ah top! Ik ga de eigenaar van de technics dan maar eens contacteren. Verder spreekt het half-automatische me wel aan. Zodra ik weer bij mijn ouders ben ga ik er mee 'prutsen'.
De stereotorens liggen uit elkaar, hobby-projectje van m'n broertje dus ben bang dat dat niets meer gaat worden. Misschien leven de speakers nog... Ik ga wel gewoon van alles proberen :) Door je hulp ik kan nu in ieder geval eerst weer op weg, hartelijk bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
garciake schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:30:
[...]

En welke pro-ject speler zou jij dan aanraden, max 250€
Die Pro-Ject Debut III DC die je aanhaalde is een goeie voor de prijs en past mooi binnen je budget. Van jouw lijstje zou ik voor die gaan. De Denon als een goede tweede, mocht je automatische start en afslag appreciëren is dat een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Kleine duit in het vinyl zakje

The Beach Boys - Pet Sounds
Beth Hart & Joe Bonamassa - SeeSaw
Philip Glass From The Music Of David Bowie & Brian Eno - "Low" Symphony
Philip Glass From The Music Of David Bowie & Brian Eno - "Heroes" Symphony
Kensington - Control (Limited Live Edition)

En een naalddruk schaal van Tonar

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 19-01-2018 17:02 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Leuk weekje geweest voor vinyl... daar ik sedert de beurs in Utrecht bijna niks meer kocht, kwam de beurs in Kortrijk (B) net op tijd en meevaller...mijn plaatselijke platenboer had deze week net een sale.
Dus eventjes de teugels laten vieren en vooral veel en variërend vinyl gekocht.

Op foto #1 zie je :
  • Dr, John The Night Tripper - Gris-Gris
  • Run DMC - Walk This Way Maxi
  • Budgie best of
  • Virgin Steele Virgin Steele
  • Alice Cooper Killer
  • The Band the Last Waltz (Japanse persing)
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/508sb21pf/2018a.jpg

Op foto #2 zie je :
  • Anathema Judgement
  • Kraftwerk The Mix (dubbel-LP)
  • Jj Cale Troubadour
  • Willie Nelson Summertime
  • Guru Jazzamataz
  • Ella Fitzgerald & Louis Arrmstrong Ella and Louis Again
  • The Who Hits 50 (dubbel-LP)
  • Cactus Catus (1ste druk Germany 1970)
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/c3gnqnjzn/2018b.jpg

Op foto #3 zie je :
  • Rush 2112
  • Metallica Ride The Lightning 4LP 6CD 1DVD 1 book box
  • ACDC Powerage
  • Judas Priest Painkiller
  • Doors Soft parade
  • Black Sabbath Sabotage
  • Steeler - Steeler
  • Smason Shock Tactics
  • Kiss Love Gun (Japanse persing)
  • Kiss Destroyer (Japanse persing)
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/8wm46xcdf/2018c.jpg

Op foto #4 zie je :
  • Gillan Double Trouble (dubbel-LP)
  • Fastway - FastWay
  • U2 Joshua Tree 2017 remastered (dubbel-LP)
  • Whitesnake Live... In The Heart Of The City (dubbel-LP)
  • Hagar/Schon/Aaronson/Shrieve - HSAS
  • Kick Axe Vices
  • Killer Dwarfs Stand Tall
  • Black Sabbath the End (3LP)
  • Iron Maiden Book of Souls Live (3LP)
  • Uli Roth box Tokyo Tapes Revisited (4 LP 6CD 2 Blu-ray)
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/oi3fqy8wz/2018d.jpg

Ik ben klaar om de rest van de winter door te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@chromium Howly clusterf..ck dat benne geen verkeerde plaatjes ... _/-\o_ :9~

Erg mooie aankopen.. ben altijd wel een sucker voor "Japanse vinyl with obi " :)

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 19-01-2018 19:56 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
oldsmelly schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:56:
@chromium Howly clusterf..ck dat benne geen verkeerde plaatjes ... _/-\o_ :9~

Erg mooie aankopen.. ben altijd wel een sucker voor "Japanse vinyl with obi " :)

Ik ben sedert vorig jaar ook in de ban van Japanse persingen met die mooie obi's en meestal is het vinyl zelf ook de allerbeste persing op de markt wegens de hoge eisen van het Japanse publiek en ook leuk meegenomen is dat zelfs "used" de meeste platen gewoon nieuw klinken. De doordeweekse Japanner zorgt blijkbaar enorm goed voor zijn vinyl.

Probleem is natuurlijk de absurde prijzen
Ik heb ook een eerste Japanse druk van Iron Maiden - Killers in mijn handen gehad op de beurs, wel obi maar helaas geen poster meer. Verkoper vroeg er 75 euro voor, kunnen afbieden tot 60... maar lager wou hij niet gaan en dat wou ik er niet aan geven, maar het vlees is zwak en voor 50 euro had ik het waarschijnlijk gedaan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 07:50

momania

iPhone 30! Bam!

Nice haul! _o_

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Is dat een originele persing uit 1993 of een reissue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
mr_petit schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 01:39:
[...]

Is dat een originele persing uit 1993 of een reissue?
deze : https://www.discogs.com/G...-Volume-1/release/5726711

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Veel moeite gedaan om dit album te pakken te krijgen, maar hij is er! O+
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/01/IMG-20180120-WA0000.jpg
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Vandaag met mijn maat een, voor mij nieuwe vinyl zaak bezocht....
Erg leuke zaak, gevarieerd (lekker veel klassiek en jazz/blues ook).
En tja dan kan je natuurlijk niet met lege handen naar buiten lopen >:)

Voor de broodnodig cultuur.. O-) .
Antonín Dvořák - Rafael Kubelik - Symphonie Nr. 9 "Aus Der Neuen Welt"; 4 Slawische Tänze
Felix Mendelssohn Bartholdy*, Herbert Von Karajan, Berliner Philharmoniker - 5 Symphonien1
Peter I. Tschaikowsky*, Berliner Philharmoniker, Herbert Von Karajan - Symphonie Nr. 6 "Pathétique"

Tears For Fears - Songs From The Big Chair
Camel - Rain Dances
Elton John - Blue Moves
Stevie Nicks - Rock A Little
Simply Red - Picture Book
Rickie Lee Jones - Rickie Lee Jones
Frank Zappa - Sheik Yerbouti

Leuke prijzen gemiddels 5-7,50 euries

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Laatst online: 09-09 13:26

SD5k

>4&X

chromium schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:45:
Leuk weekje geweest voor vinyl... daar ik sedert de beurs in Utrecht bijna niks meer kocht, kwam de beurs in Kortrijk (B) net op tijd en meevaller...mijn plaatselijke platenboer had deze week net een sale.
Dus eventjes de teugels laten vieren en vooral veel en variërend vinyl gekocht.

Op foto #1 zie je :
  • Dr, John The Night Tripper - Gris-Gris
  • Run DMC - Walk This Way Maxi
  • Budgie best of
  • Virgin Steele Virgin Steele
  • Alice Cooper Killer
  • The Band the Last Waltz (Japanse persing)
[afbeelding]

Op foto #2 zie je :
  • Anathema Judgement
  • Kraftwerk The Mix (dubbel-LP)
  • Jj Cale Troubadour
  • Willie Nelson Summertime
  • Guru Jazzamataz
  • Ella Fitzgerald & Louis Arrmstrong Ella and Louis Again
  • The Who Hits 50 (dubbel-LP)
  • Cactus Catus (1ste druk Germany 1970)
[afbeelding]

Op foto #3 zie je :
  • Rush 2112
  • Metallica Ride The Lightning 4LP 6CD 1DVD 1 book box
  • ACDC Powerage
  • Judas Priest Painkiller
  • Doors Soft parade
  • Black Sabbath Sabotage
  • Steeler - Steeler
  • Smason Shock Tactics
  • Kiss Love Gun (Japanse persing)
  • Kiss Destroyer (Japanse persing)
[afbeelding]

Op foto #4 zie je :
  • Gillan Double Trouble (dubbel-LP)
  • Fastway - FastWay
  • U2 Joshua Tree 2017 remastered (dubbel-LP)
  • Whitesnake Live... In The Heart Of The City (dubbel-LP)
  • Hagar/Schon/Aaronson/Shrieve - HSAS
  • Kick Axe Vices
  • Killer Dwarfs Stand Tall
  • Black Sabbath the End (3LP)
  • Iron Maiden Book of Souls Live (3LP)
  • Uli Roth box Tokyo Tapes Revisited (4 LP 6CD 2 Blu-ray)
[afbeelding]

Ik ben klaar om de rest van de winter door te komen.
Nice! Die van Cactus hoop ik ook ooit ergens tegen het lijf te lopen. :9~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 07:40
Deze week ook nog een prima LP binnengekregen. Dodax, dus duurde even

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/54WnhJul.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Ik kan maar niet genoeg krijgen van plaatjes van versterkers met mooie analoge vermogensmeters. _/-\o_

Mijn platendraaier is rechtstreeks aangesloten op een Marantz PM 6006 versterker, heel degelijk apparaat, schitterende phono trap en een warme sound... maar toch wel een beetje saai qua uiterlijk 8)

Ik ben altijd met een half oog aan het kijken als ik er geen apparaatje tussen kan krijgen met hele grote verlichte VU-meters :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:11
Terug naar het zwarte goud na vijf jaar stilte met volgende aankopen:

Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/308hava.jpg

Van links naar rechts, boven naar onder:
Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare
Amenra - Mass VI (Kortrijkse trots _/-\o_ )
Radiohead - OK Computer (OKNOTOK versie)
Amenra - Mass V
Moderat - III
Beastie Boys - Hot Sauce Comittee Part Two
Radiohead - A Moon Shaped Pool
Arctic Monkeys - Suck it and See

En er zijn er nog twee op komst:
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92
Nicolas Jaar - Space Is Only Noise

En last but not least:
Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/2zylqmf.jpg

Ortofon 2M Red

Ik kan er weer tegenaan vliegen

[ Voor 12% gewijzigd door Le Enfant! op 21-01-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daar zitten leuke plaatjes tussen zeg! En een Ortofon 2M Red is een heel fijn element. :)
Als de naald versleten is voor een paar euro meer een Blue halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Dit weekend eindelijk de platenspeler aangekocht: Denon DP-300F. Aangesloten op mijn 'oude' stereo-set:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/garciake/Foto10.jpg

Ik weet het; mijn speakers staan totaal niet goed, zon in de kast. Ik moet dit nog veranderen.

Ik heb mijn speakers nu op volgende manier aangesloten
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/garciake/Foto11.jpg

Is er een betere manier om deze aan te sluiten?
Heb soms nog wel wat ruis op het geluid.

En waar kopen jullie zoal jullie nieuwe platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

garciake schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:03:
Dit weekend eindelijk de platenspeler aangekocht: Denon DP-300F. Aangesloten op mijn 'oude' stereo-set:

Ik weet het; mijn speakers staan totaal niet goed, zon in de kast. Ik moet dit nog veranderen.

Ik heb mijn speakers nu op volgende manier aangesloten

Is er een betere manier om deze aan te sluiten?
Heb soms nog wel wat ruis op het geluid.

En waar kopen jullie zoal jullie nieuwe platen?
Ziet er gaaf uit. Mooi hoor.
Ha, ha, dat van de speakers was ook mijn eerste reactie :+ .

Ruis en brom kunnen veel oorzaken hebben en hoeft zeker niet (alleen) aan luidsprekerkabel te liggen. Heb je altijd ruis, of alleen als je naar een specifieke bron luistert? Heb je ook ruis als alleen de versterker aan staat? Is het continu of af en toe? Het mooiste is als je de losse componenten kunt testen op een andere installatie. Los daarvan kan betere luidsprekerkabel nooit kwaad ;) .

Nieuwe LP's koop ik meestal bij Large.nl of na afloop van een concert bij de band zelf. Als je van Metal houdt, moet je zeker ook eens kijken bij Nuclearblast.de. Maar de Mediamarkt heeft af en toe een aktie (3-halen-2-betalen) die je niet kunt negeren >:) . Dodax zie ik op dit forum ook regelmatig voorbij komen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik haal mijn platen gewoon bij de lokale platenzaak, zoals vroeger. :P

En ruis kan idd veel oorzaken hebben ja. Heb je dit ook als je het versterker op een ander kanaal zet op hetzelfde volume (zonder bron)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bah, zet ik een singletje op; kijk ik niet precies genoeg en zet ik de naald op een draaidende slipmat, ipv op de rand van het singletje...

De muziek was dan wel weer erg leuk: Rocco Granata - Marina

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slipmat eraf halen en een nette gladde mat erop leggen van bijv rubber of leer, is beter voor het geluid dan zo'n vilten vod en je naald gaat ook minder snel stuk bij zo'n ongelukje. Een slipmat is om mee te scratchen / DJ-en maar geeft een bagger koppeling tussen plaat en plateau, het heet niet voor niets slipmat. Goede koppeling is goed voor het geluid.

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 22-01-2018 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Jorgen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:24:
Bah, zet ik een singletje op; kijk ik niet precies genoeg en zet ik de naald op een draaidende slipmat, ipv op de rand van het singletje...

De muziek was dan wel weer erg leuk: Rocco Granata - Marina
Nee joh, de speler wilde gewoon niet dat je dat singletje wilde draaien. :+

* Bestla ontelbare keren de naald ernaast geflikkerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

O, dan noemt ik het verkeerd. Is ook zo'n rubberen ding. Dit ligt erop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j75tWtU.jpg

Klopt het wel dat de naald niet recht in het element zit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JuiI0fn.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Jorgen op 23-01-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Uh ja, maar je element lijkt ook niet helemaal recht in je headshell te zitten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Joopieboy Wat moet ik veranderen om het goed te krijgen?

[ Voor 27% gewijzigd door Jorgen op 23-01-2018 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je kan proberen de naald voorzichtig (!!!) terug te buigen, en het element kun je uitlijnen met een soort template die je op audio engine kan downloaden en uitprinten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:12

Wimmel

Hello

Jorgen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:35:

Klopt het wel dat de naald niet recht in het element zit?

[afbeelding]
Nee, dit klopt niet. De naald hoort netjes in het midden van het element te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9WzqjwdUaXAZkEecrtzQ1b4o/medium.jpg

En vanaf de zijkant gezien wel in een hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CtA3EMihT6bwJ6E81AWTHIRB/medium.jpg

De beste oplossing is een nieuwe naald, recht proberen te buigen is wellicht mogelijk maar is mij nog nooit gelukt.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Wimmel Shit dan... Hij speelt nog wel prima... Is er een reden om hem niet zo te laten staan? Wil natuurlijk niet de platen of het element verder slopen. Anders wordt het dus kijken of ik de naald ergens kan laten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

De kans is aanwezig dat je platen schade oplopen. Ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat hij nog klinkt zoals het hoort. Een vervangende naald is gelukkig niet zo heel erg kostbaar, voor net geen 33 euro koop je een hoop gemoedsrust.
http://www.ebay.nl/itm/Au...45424d:g:48QAAOSwDKtY08V6

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Je hebt dus alleen een nieuwe naald nodig geen complete cartridge, dat scheelt naast wat geld ook hoop uitlijnen en gepruts. Even zoeken op de juiste naald kan economisch ook nog zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan moet ik dan dus eens even kijken welke ik nodig heb. De platenspeler is een Audio Technica AT-LP5.

Heeft het meteen zin om een upgrade te doen? Ik ben niet zo van het audiofiele geneuzel overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Wat ik even kon vinden van de AT-LP5 is dat hij standaard wordt uitgevoerd met een AT-95EX. De link die ik eerder gaf was van een vervangende naald specifiek voor dit element. Ik denk niet dat je direct op zoek moet naar een upgrade, de AT-95 is al jaren een van de meest aanbevolen elementen in zijn prijsklasse.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ah mooi, dus dan moet ik dus die kopen.
Koop je dan dus dat vierkantje met de naald eraan? Is dat moeilijk te vervangen?

Dit is ook dezelfde, geloof ik. Ik moet toch nog wat dingen bij Amazon.de bestellen, dan zou-ie gelijk mee kunnen komen.

Edit: Link nu wel gepost: https://www.amazon.de/Tec...che-Nadeln/dp/B01M3SYG4N/

Edit 2: Dit snap ik niet helemaal. Hier staat https://eu.audio-technica.com/AT-LP5 dat er een AT95EX in zit. De link naar e-bay en wat ik op Amazon vond is een ATN95EX. 1 andere letter dus. Is dat dan wel dezelfde?

[ Voor 87% gewijzigd door Jorgen op 23-01-2018 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
ATN95ex geeft aan dat het om de losse naald gaat.
AT95ex is het typenumer van het complete element (dus body + naald)

Je hebt idd dat kleine rode vierkantje nodig (de naalddrager) waar de naald inzit.
Die kan je uit je element klikken en de nieuwe erin klikken.
Het element zelf moet je gewoon in je headshell laten zitten. Als je die schroefjes losdraait moet het element namelijk weer compleet opnieuw uitgelijnd worden in die slots en dat is voor een beginner in de regel een te ingewikkelde klus (hij zit op precies die plek in de slots om een reden)

[ Voor 77% gewijzigd door mr_petit op 23-01-2018 18:08 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.