Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.628 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
Nyarlathotep schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:34:
[...]

Ik sluit mij aan bij zelfgemaakte vloeistof. Zelf gebruik ik ongeveer 70% demi-water, 30% Isopropanol en twee druppels wetting agent (meer is echt niet nodig).
Zo blijft er totaal geen residu achter op de plaat.
Één behoorlijk nadeel van die Knosti is toch wel dat je labels nat worden. En dat blijf je na afloop helaas wel zien. De buitenste ring van het label is dan heel licht 'beschadigd'.

Ik had trouwens geen idee dat je meer platen kon neerzetten in die bak. Ik kom nooit verder dan 7 :X
Ik kom net als Cap tot max 17 lp's! Het probleem van het nat worden van de labels had ik eerst ook, maar nu laat ik de natte plaat boven de Knostibak goed uitdruppelen tot er nauwelijks vloeistof boven het label aanwezig is en maak hem dan pas los om hem in het druiprek te zetten. Wel de plaat tijdens het uitdruppelen en plaatsen niet meer draaien. Zo heb ik nauwelijks last van natte labels; wel soms een 'lam' handje, maar dat gaat weer over! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:03

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ha ja, dat is een manier. Ik heb er denk ik het geduld niet voor, maar ik ga het toch eens proberen.

18 november weer naar Brazilië, en die geweldige platenzaak in Sao Paulo! Daar haal ik vast wel weer en stapeltje oudjes, en die gaan gelijk de Knosti in :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34
De Garrard werkt helemaal op 1 ding na. Autostart doet het niet. Auto return wel, en draait de plaat maar wil je de arm return hebben dan een duwtje naar auto en de arm komt keurig terug. Voorlopig vind ik het prima. :)

De Dual : De snelheidskeuze die muurvast zat werkt weer super. Oud vet weg gehaald waar dat kon en voorlopig even in de olie gezet. Die installatieschroef van dat idlerwiel bracket zit zeker onder dat ziveren afdek gedoe ? Want het wieltje raakt de 78 rpm prima, maar maakt geen kontakt met de 45 en 33 rpm sectie. De arm/bracket is gewoon los en beweegt vrijelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 30-09-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 12:26
Storebaelt schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:43:
[...]

Het probleem van het nat worden van de labels had ik eerst ook, maar nu laat ik de natte plaat boven de Knostibak goed uitdruppelen tot er nauwelijks vloeistof boven het label aanwezig is en maak hem dan pas los om hem in het druiprek te zetten. Wel de plaat tijdens het uitdruppelen en plaatsen niet meer draaien. Zo heb ik nauwelijks last van natte labels; wel soms een 'lam' handje, maar dat gaat weer over! :P
Zo doe ik dat inderdaad ook; werkt prima! Die Knosti-vloeistof heb ik nu 4 keer gebruikt en gaat nu weg. Ik baal van die witte troep die aan de naald blijft hangen. Gelukkig is dat na 1 keer draaien van de plaat wel voorbij.
Storebaelt schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:04:
Wil je geen residu of pluisjes, gebruik dan Tonar QS Vinyl Cleaner, danwel eigengemaakte vloeistof met demi-water, isopropanol en enkele druppels wettingagent. ;)
Dank voor de tip. Ik zal de Tonar-vloeistof eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voor wie in de buurt van Gouda woont: komende zondag is daar van 11 tot 17 de boeken-, platen- en cd-markt. Zie: https://www.hollandsemark...101943&maand=10&year=2017 Ik kan er verder weinig over vinden, maar misschien ga ik zelf ook maar eens even kijken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27
FreshM schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 21:55:
[...]

Zo doe ik dat inderdaad ook; werkt prima! Die Knosti-vloeistof heb ik nu 4 keer gebruikt en gaat nu weg. Ik baal van die witte troep die aan de naald blijft hangen. Gelukkig is dat na 1 keer draaien van de plaat wel voorbij.
Je moet die knostipluis wel echt elke keer verwijderen van je naald met een naaldborsteltje.
Doe je dat namelijk niet, en blijft die pluis opbouwen, dan wordt het opeens een behoorlijk harde blob die om je naald zit die opeens een stuk lastiger te verwijderen is.

Ik vond die vloeistof ook niet echt denderend wat dat betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-09-2017 03:20 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:48

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Hier nog iemand die na de eerste fles Knosti zelf is gaan mengen. Geen residu meer en de platen zijn niet minder schoon dan met Knosti vloeistof. Ik heb nog geen redenen gevonden om niet zelf te mengen. Als ik dan kijk naar de kosten van professionele vloeistoffen, is wat mij betreft de keuze snel gemaakt.

Goed begin van deze dag: Nektar - 'Remember the future' :9~ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

En ik maar denken dat ik iets fout deed met die Knosti vloeistof :')

'Fijn' om te lezen dat het dus aan het spul ligt :+ Na deze batch maar zelf mengen c.q overstappen :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:42
4 ml l'art du son op 300ml gedest water en hoppa schoon benne je ploatekes :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 07:40
Aanwinsten van de Markt in Hengelo:

Phil Collins - Hello, I must be going
Santana - Caravanserai
Jean Michel-Jarre - Equinoxe
Status Quo - Hello
Status Quo - Back to Back
Toto - Fahrenheit
Toto - Hydra
Toto - Turn Back
The Police - Ghost in the Machine

Plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ben vanmorgen even naar de boeken-, platen- en cd-beurs geweest in Gouda. Viel dat even tegen. Ik had verwacht dat het marktplein vol zou staan met kraampjes. Er was welgeteld 1 rijtje waar een stuk of 8 verkopers stonden. Meeste was boeken; en een paar cd's / dvd's. Bij precies één kraampje stonden wat singletjes en lp's. Veel was tweedehands en zag er ook zo uit. Heb nog even met een greatest hits lp van de Bee Gees in mijn handen gestaan. Uiteindelijk heb ik die niet meegenomen, omdat de hoes te beschadigd / smoezelig naar mijn zin was. In de laatste bak kwam ik een lp van Tol & Tol tegen. Leuk, want dat album draaide mijn vader vroeger vaak op cd. Zowel de hoes, als de plaat, zag er zeer goed uit. Voor € 3 dus wel plezier. :)

Gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/xS1nONMpu4dhFAUzBT8OFMerp5M=/fit-in/600x589/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1672037-1235921127.jpeg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/a_4LISIPiR51f7tSSzo_3Tbq1fM=/fit-in/483x480/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1672037-1468533394-2987.jpeg.jpg

Discogs: Tol & Tol (1989)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:12

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik ben vanmorgen met mijn vrouw ook naar Gouda gereden voor de beurs maar die was inderdaad teleurstellend. Een kennis die in Gouda woont verwees ons naar Rockmania wat aan de andere kant van de markt bleek te zitten. Mooie zaak, aardige jongen en uiteindelijk weg gegaan met wat mooie aanwinsten voor de collectie waardoor we niet voor niets naar Gouda zijn gereden :)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@hilgo Die kende ik niet. Op de Blauwstraat/Turfmarkt (kruising Hoogstraat) zit nog Free Music en die hebben ook lp's, maar ik vind de eigenaar echt op z'n zachtst gezegd "zeer onaangenaam". Misschien dat ik dus ook maar eens bij Rockmaniac ga kijken. De website geeft weinig informatie, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:12

hilgo

Clear your mind of can't.

@Jorgen Ik ben verder niet bekend in Gouda maar die kennis had het wel over een zaak met een hork achter de balie dus heb zo'n vermoeden dat hij die winkel bedoelde. Ben ook pas sinds kort weer bezig met LP's (en ook pas kort aan het lurken in dit draadje) maar vond de winkel een ruim assortiment hebben.
Maar door gebrek aan referentie materiaal weet ik niet of hij goedkoop of duur is. Ga binnenkort Leiden eens af om daar de winkels te bekijken. Kan ik gewoon op de fiets, ook wel handig.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@hilgo Ik ben zelf ook pas sinds dit jaar aan het kopen. Heb wat platen geërfd en ben van daaruit langzaamaan wat leuks aan het kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:00

Wimmel

Hello

Bestla schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:04:
De Dual : De snelheidskeuze die muurvast zat werkt weer super. Oud vet weg gehaald waar dat kon en voorlopig even in de olie gezet. Die installatieschroef van dat idlerwiel bracket zit zeker onder dat ziveren afdek gedoe ? Want het wieltje raakt de 78 rpm prima, maar maakt geen kontakt met de 45 en 33 rpm sectie. De arm/bracket is gewoon los en beweegt vrijelijk.
Beweegt het idler wieltje wel omhoog en omlaag wanneer je de snelheidskeuze bedient? Anders bestaat de kans dat je de keuzeschakelaar wel gangbaar hebt gekregen maar dat de idlerbracket elders nog vastzit. Wanneer het plateau er niet op zit is het normaal dat de het wiel de aandrijving niet raakt, hij wordt door de frictie met de plateaurand tegen de aandrijving gedrukt. Onder dat afdekgedoe zit voor zover ik weet niets waar je wat aan kunt afregelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimmel op 01-10-2017 21:47 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 16:37
Ik speel de laatste tijd ook vaker wat klassiek en heb bij de kringloop vandaag nog een stapeltje meegenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nS7Z01GNF2NCs9v8NeTY5liH/medium.jpg
met 50% korting eraf heb ik ze meegenomen voor € 1,50 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Wimmel schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:46:
[...]

Beweegt het idler wieltje wel omhoog en omlaag wanneer je de snelheidskeuze bedient? Anders bestaat de kans dat je de keuzeschakelaar wel gangbaar hebt gekregen maar dat de idlerbracket elders nog vastzit. Wanneer het plateau er niet op zit is het normaal dat de het wiel de aandrijving niet raakt, hij wordt door de frictie met de plateaurand tegen de aandrijving gedrukt. Onder dat afdekgedoe zit voor zover ik weet niets waar je wat aan kunt afregelen.
Hij gaat prima omhoog en naar beneden, maar met het plateau erop draait het met 78 rpm wel prima, maar met 33 en 45 niet. Helemaal niet eigenlijk. Volgens mij zorgt een veertje voor de aandrukspanning, en zal ik eens kijken of ik daar wat aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 20-09 21:00

Wimmel

Hello

@Redhawk Mogelijk zit de schakelarm nog vast met oud vet. Deze trekt bij het inschakelen de idler naar de motor toe. Even een filmpje ter verduidelijking gemaakt.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Thanks voor het duidelijke filpmje. Ik zal straks even kijken of ik tijd heb vandaag. :)

Hij draait op alle snelheden. Er zat inderdaad iets nog vast. :)
Dat iets was waar jij de boel heen en weer deed gaan. Dat liep te stroef voor het mooie. Goed in de olie gezet en het loopt als een nieuwe. Nu nog een element en naald en dan kijken of er nog geluid uit wil komen.

[ Voor 68% gewijzigd door Bestla op 02-10-2017 11:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag dit beestje (of ja beest aangezien het wel een zware kerel is) voor 40 euro op de kop getikt een Sony PS-X4 (niet mijn foto):

Afbeeldingslocatie: https://www.audiovintage.fr/leforum/download/file.php?id=25318

Geen idee of ik teveel betaald heb, maar voor het geld leek het mij een leuke tafel.. :+ Stroboscoop lampje wel aan het einde van zijn leven maar werkt verder goed. In combinatie met mijn Shure M70 met elliptische naald van thakker.eu klinkt hij zalig. Dit weekend maar eens een service/poets beurt geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:27:
Vandaag dit beestje (of ja beest aangezien het wel een zware kerel is) voor 40 euro op de kop getikt een Sony PS-X4 (niet mijn foto):

[afbeelding]

Geen idee of ik teveel betaald heb, maar voor het geld leek het mij een leuke tafel.. :+ Stroboscoop lampje wel aan het einde van zijn leven maar werkt verder goed. In combinatie met mijn Shure M70 met elliptische naald van thakker.eu klinkt hij zalig. Dit weekend maar eens een service/poets beurt geven.
Nee hoor, zeer nette prijs voor die speler... Ook nog eens een goede basis, demping is goed en met het juiste element + naald klinkt hij ook nog eens goed...

Veel luister plezier toegewenst...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koopje! Zeer goede draaitafel, geen plastic behuizing maar zwaar resonantiedempend materiaal. Alles zwaar en precies uitgevoerd. Een werkelijk uitstekende motor, goede lagers, prima (en mooie!) arm, mooie dempende gel voeten en zelfs ook dempende gel in de mat. Kan zo wedijveren met een goede Thorens, Dual, Technics e.d.

Waar een Thorens TD-160 of een Technics SL-1200 tegenwoordig "teveel" kost, kost deze eigenlijk "te weinig". Gaan vaak voor zo'n 100 euro weg. En dan heb jij hem nog eens een stuk goedkoper.

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 02-10-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34

masauri

aka qwybyte

cmndr_adama schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:30:
Ik speel de laatste tijd ook vaker wat klassiek en heb bij de kringloop vandaag nog een stapeltje meegenomen:
[afbeelding]
met 50% korting eraf heb ik ze meegenomen voor € 1,50 ;)
Ik luister ook graag klassiek, maar ken er 0 van.
Dus geen idee welke platen ik moet kopen voor de sfeer die ik zoek _O-

Zielig eigenlijk. :')

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
Alles van Deutsche Grammophon is goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 02-10-2017 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

masauri schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:37:
[...]

Wellicht vloeken in de kerk, maar even Spotify aanzetten en je hebt zo wat suggesties voor je lp-verzameling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sjah schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:38:
Alles van Deutsche Grammophon is goed.
Maar dan scheelt het nogal tussen Mahler, Bach of een ander ;)
Wikipedia: List of classical music composers by era

Maar de opname is inderdaad ook belangrijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34

masauri

aka qwybyte

Jorgen schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:47:
[...]

Wellicht vloeken in de kerk, maar even Spotify aanzetten en je hebt zo wat suggesties voor je lp-verzameling.
Ik leef nog in een Spotify vrije wereld O-)
(moet er is werk van maken i gues)
Aan suggesties geen gebrek, maar ik heb een aantal nummers als ik die hoor dat ik kippenvel krijg, maar ken ze bij naam niet, dan houd het al snel op.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koop wat Bach, Beethoven, Hayden, Mozart of Chopin van inderdaad Deutsche Grammophon, daar kan je je echt geen buil aan vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 02-10-2017 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@masauri Tja, dan wordt het lastig. Wellicht anders Classic FM aanzetten en met Shazam even checken wat het is. Volgens mij loopt er hier ook een topic op Tweakers over klassieke muziek. Daar zitten een paar kenners. Die kunnen je vast ook verder helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@masauri https://www.avrotros.nl/de-tiende-van-tijl/home/ is ook wel een leuke start om je wat te verdiepen in de oude pophelden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 16:37
Cap schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:51:
Koop wat Bach, Beethoven, Hayden, Mozart of Chopin van inderdaad Deutsche Grammophon, daar kan je je echt geen buil aan vallen.
Dit, zo ben ik ook begonnen. Klassiek is vaak echt niet duur (hier bij de kringloop bv 50 cent oid) dus je kunt prima eens wat proberen. Deutsche Grammophon heeft inderdaad vaak goede opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:33:
Koopje! Zeer goede draaitafel, geen plastic behuizing maar zwaar resonantiedempend materiaal. Alles zwaar en precies uitgevoerd. Een werkelijk uitstekende motor, goede lagers, prima (en mooie!) arm, mooie dempende gel voeten en zelfs ook dempende gel in de mat. Kan zo wedijveren met een goede Thorens, Dual, Technics e.d.

Waar een Thorens TD-160 of een Technics SL-1200 tegenwoordig "teveel" kost, kost deze eigenlijk "te weinig". Gaan vaak voor zo'n 100 euro weg. En dan heb jij hem nog eens een stuk goedkoper.
Kijk daar word ik nu vrolijk van! :9 Ik merk wel dat hij geserviced mag worden aangezien het return mechanisme vrij stroef terug gaat en hij ook niet altijd automatisch af slaat. Ik heb maar even de service manual gedownload en dan gaan we dit weekend maar eens aan de slag.

Wat voor vet wordt er nu eigenlijk aangeraden? Ik heb in het verleden kogellagervet van Griffon gebruikt. Dit werkte naar mijn mening gewoon goed maar of het de correcte keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

masauri schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:37:
[...]

Zelfde 'probleem' hier. Ik heb werkelijk geen idee wat ik mooi vind als ik een stapeltje klassiek in mijn handen heb. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Wil ik klassiek horen, dan luister ik op dit moment naar Classic FM waarbij je op hun site de playlist kunt vinden. Verder zou ik beginnen met een setje van de grote jongens. Je komt er dan vanzelf wel achter wat je goed / prettig vindt. En, een open deur, houd rekening met welke instrumenten je prettig vindt klinken. Zo vindt mijn vrouw een pianoconcert te 'nerveus' en houd ik van de warme klank van koper instrumenten. Ach ja, iedere gek z'n gebrek zal ik maar zeggen.

Nabrandertje: je kan ook voor een bepaalde gelegenheid een album of box kopen. Denk dan aan de Mattheus Passion of het Weihnachtsoratorium. Met die insteek heb ik Jesus Christ Superstar (nee, inderdaad geen klassieke muziek ;) ) aan mijn vinylcollectie toegevoegd. Met de koptelefoon op m'n kop en de teksten op mijn schoot luister ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 19-09 17:14
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:27:

[afbeelding]

Die staat hier ook op zolder... en heb er (2 jaar .. of 3..) 10 euro meer voor betaald :/ :p
Paar keer op marktplaats zien staan voor 200+ euro ...

Let op dat je pootjes niet breken, willen ze soms nog doen (en redelijk eenvoudig te fixen), volgens mij is wisselen van tempo nog een klein kwaaltje (maar bij te stellen) en bij mij was de automatische afslag 'vastgelopen', maar is met wat vers vet makkelijk te fixen.

En belangrijk, pas op dat je de bruine rand aan de buitenkant van je plateau niet beschadigd, dit is onderdeel van het "Xtal" systeem, wat de snelheid checked en stabiel houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:07:
[...]

Kijk daar word ik nu vrolijk van! :9 Ik merk wel dat hij geserviced mag worden aangezien het return mechanisme vrij stroef terug gaat en hij ook niet altijd automatisch af slaat. Ik heb maar even de service manual gedownload en dan gaan we dit weekend maar eens aan de slag.

Wat voor vet wordt er nu eigenlijk aangeraden? Ik heb in het verleden kogellagervet van Griffon gebruikt. Dit werkte naar mijn mening gewoon goed maar of het de correcte keuze is?
Voor metalen onderdelen is dat ok. Voor smering van nylon delen kan je beter siliconenvet gebruiken (als het al nodig is) omdat daar geen minerale olieën in zitten die in het nylon trekken en het verzwakken. Het mechanisme van dit ding is simpel dus een grote klus is het niet. Gebruik niet teveel vet en alleen waar het nodig is.

Wat bij deze speler ook nog wel eens wil gebeuren is dat ook na opnieuw smeren de motor niet goed aanslaat / afslaat bij het bewegen van de arm boven de plaat, in dat geval moet het magneetje dat de reed schakelaar activeert (elegant principe, contactloos!) bijgesteld worden.

Verder daalt daalt de arm meestal veel te snel bij het in één vlotte beweging omhalen van de hevel terwijl dat mooi gedempt moet gebeuren. Dan kan de armlift wat nieuw siliconenvet gebruiken: wel van de zeer dikke soort, dus cst 300.000 of 500.000.
Doe je dat niet dan zit je altijd voorzichtig te pielen met het heveltje of doe je het neerzetten van de naald op de plaat helemaal uit de losse hand. Je ziet de hipsters dat vaak doen op youtube maar het is dus niet optimaal, ze hadden daar een veel nettere oplossing voor bedacht en dat heet een gedempte armlift. ;)
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

Die staat hier ook op zolder... en heb er (2 jaar .. of 3..) 10 euro meer voor betaald :/ :p
Paar keer op marktplaats zien staan voor 200+ euro ...
Maar daarvoor worden ze dan niet of zeer moeizaam verkocht. Terwijl ze het misschien wel waard zijn als je het vergelijkt met de prijzen voor een TD-160 of een SL-1200. Het is een van de laatste koopjes die er verkrijgbaar zijn als je kijkt naar kwaliteit/prijs verhouding. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 03-10-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:53:
[...]

Voor metalen onderdelen is dat ok. Voor smering van nylon delen kan je beter siliconenvet gebruiken (als het al nodig is) omdat daar geen minerale olieën in zitten die in het nylon trekken en het verzwakken. Het mechanisme van dit ding is simpel dus een grote klus is het niet. Gebruik niet teveel vet en alleen waar het nodig zou zijn.

Wat bij deze speler ook nog wel eens wil gebeuren is dat ook na opnieuw smeren de motor niet goed aanslaat / afslaat bij het bewegen van de arm boven de plaat, in dat geval moet het magneetje dat de reed schakelaar activeert (elegant principe, contactloos!) bijgesteld worden.

Verder daalt daalt de arm meestal veel te snel bij het in één vlotte beweging omhalen van de hevel terwijl dat mooi gedempt moet gebeuren. Dan kan de armlift wat nieuw siliconenvet gebruiken: wel van de zeer dikke soort, dus cst 300.000 of 500.000.
Doe je dat niet dan zit je altijd voorzichtig te pielen met het heveltje of doe je het neerzetten van de naald op de plaat helemaal uit de losse hand. Je ziet de hipsters dat vaak doen op youtube maar het is dus niet optimaal, ze hadden daar een veel nettere oplossing voor bedacht en dat heet een gedempte armlift. ;)
Vanuit je (zeer informatieve!) comment kan ik eigenlijk concluderen dat een goede tube siliconenvet geen miskoop zou zijn. De hevel heeft inderdaad last van een vorm van headbangen.. :+ Welke siliconenvet zou jij aanbevelen? Ik heb het even geprobeerd te googlen, maar ik merk dat dat al een discussie an sich is in het draaitafelwereldje..

Wat betreft mijn problemen met de stroboscoop las ik dat de weerstand defect zou kunnen zijn dus die meten we ook maar eerst door voordat ik een nieuw lampje ga aanschaffen.

Al met al toch iets meer werk dan in eerste instantie gedacht. Maar voor €40 ga ik niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de armlift dus cst 300.000 of 500.000 siliconen, google en je vindt het op ebay, rc winkjeltjes, etc. 500.000 is nog dikker dan 300.000, maar beide zal werken.

http://www.rcoutlet.nl/sc...eker-olie-300000-cst.html

Voor eventuele smering van nylon delen -als het al nodig is- zou ik dunner siliconenvet gebruiken, dit is dan veel te taai. Ik zou eerst de metalen delen eens opnieuw invetten en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gaan we vanavond als eerst de metalen onderdelen maar eens smeren! Bedankt voor je hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 19-09 17:14
Volgens mij moet ik die armlift hier ook nog eens voorzien van nieuw vet :p

Bij de SL-1700 dan weer geen last van... dat ding hebben ze te ingewikkeld elektronisch gemaakt.

ooit nog, na hervetten filmpje gemaakt van de afslag van een PS-X4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Grappig... Ik wist helemaal niet dat er een vinyl topic was! Ik verzamel al een tijdje draaitafels en heb er nu een behoorlijk aantal waar ik lekker aan knutsel :) Ik heb een vraag, ik heb een aantal platenspelers waar de folie echt crap is en die wil ik fineren met echt fineer. Dit zijn de Pioneer 112d en de 115d en als het echt heel tof is wil dat ook doen met de marantz 6150, die allemaal van plastic zijn. Iemand een idee of ervaring?

Verder wil ik het element en mijn naald vervangen van mijn Dual 704 omdat die een heel oud Shure element heeft, en nu lees ik veel over de AT95e maar heeft iemand die in een Dual met dezelfde arm geprobeerd ?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 704 heeft een vrij lichte arm, een gram of 10 effectieve massa. Het kan maar het is niet optimaal met de AT95e. Met een oud element is helemaal niks mis zolang de naald die erop zit maar goed is. Het element zelf kan eindeloos mee. Dus welk Shure element zit erop? Vast eentje die berekend is op die arm. Ik gok een V15 III. En dat is een heel goed element. Dan ga je er echt geen AT95e op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 20:20
@terracide Speel hier ook met een 704 en een Shure V15 III element en het is geen straf om daar naar te luisteren, belangrijk is dat alles goed afgesteld is en een goede en vooral schone naald.
Heb de afstelling gedaan met een testplaat en een oscilloscoop (soundcard scope op laptop) en het resultaat was beter dan ik verwacht had.
De AT95e is zeker geen goede vervanger.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Bedankt voor de reakties!
Er zit een M70 Shure elementje op, ik weet niet hoe zich dat verhoudt in kwaliteit, volgens mij was dat redelijk low end. Maar de naald is wel schoon hoor :) Dat doe ik met spiritus.

Wat ik mis is detail in het geluid. Wat ik wel mooi vind is het neutrale geluid. Ik zoek dus een element dat niet bombastisch klinkt en meer detail heeft.

[ Voor 68% gewijzigd door terracide op 04-10-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 09:41
Sinds een goede week een Knosti 2 in huis en ik zal ongetwijfeld wel iets niet goed doen maar wat een knoei ding is dat.
De vloeistof terug gieten gaat gepaard met de zooi die langs de Knosti loopt ipv netjes in het bakje. Iets meer vloeistof zodat het met een boogje erin gaat kan dat bakje niet verwerken.... :\

En inderdaad de zooi die aan de naald blijft hangen, toch het topic eens doorzoeken op een juiste vloeistof of eigen brouwsels (misschien iets voor in de OP??) :p

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Die vloeistof die er langsloopt heb ik ook last van,ik doe nu eerst de vloeistof in een grotere bak waarmee ik niet knoei en vervolgens door de filter.
Tonar vloeistof is een stuk beter qua restdeeltjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Kez op 04-10-2017 21:03 ]

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zette de fles met filter gewoon in een plastic afwasteiltje, dan morste je wel maar dat lag dan dus in het teiltje. Dat restant in de fles gieten lukte dan wel zonder morsen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storebaelt
@Ad de Jong Ik heb het filterbakje nooit gebruikt. Het gaat vrij eenvoudig als je een grote maatbeker en een trechter gebruikt (te koop bij de Action of Blokker). Je kiept de Knostibak boven de gootsteen in één keer in de grote maatbeker en vervolgens giet je de vloeistof uit de maatbeker via de trechter in de bewaarflacon (1 liter). In de trechter stop je een passend gevouwen koffiefilter (no.4 bijv.) Net of je koffie aan het zetten bent. Je morst zo bijna geen vloeistof en hebt bijna geen stress! De koffiefilter daarna weggooien, niet meer gebruiken om koffie te zetten! ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Storebaelt op 04-10-2017 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja maar het punt is (naast de stress van het morsen) volgens mij dat als je begint te gieten een flink deel dus langs de knosti bak loopt, en dan verlies je dat toch als je dat niet opvangt. Zonde. Vandaar dat een teiltje imo handiger is dan de gootsteen, want dat teiltje giet je met gemak in het filter. Of is jouw maatbeker zo groot dat je niks morst, ook niets van de plens die onderaan langs de bak loopt? Dan is ie volgens mij bijna zo groot als een afwasteiltje. :) Welk filter je dan verder gebruikt, de originele of een andere, boeit volgens mij niet zo, als je maar lekker kan gieten zonder stress. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 04-10-2017 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storebaelt
@Cap Ik gebruik inderdaad een grote maatbeker, die ik in één keer vul. Dus niet voorzichtig gieten, want dan gaat de knostibak 'lekken'. Je verliest wel iets, daarom giet ik boven de gootsteen, maar dat is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok precies, dan doen we dus hetzelfde maar ik gebruik dan een teiltje waar die fles in staat omdat je dat in zijn geheel weer in de fles kan gieten. Mijn teiltje is dus gootsteen en maatbeker tegelijk. Komt vrijwel op hetzelfde neer dan. :P Natuurlijk plens ik in het begin wel meer omdat ik niet in 1 keer kan gieten, maar dat ligt dan in het teiltje.

Leuk, al die technieken voor een belabberd gietconcept. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 04-10-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:30
Ook even een Knosti ding: tot voor kort filterde ik mijn schoonmaak brouwsel met een koffiiefilter. Ik had echter het idee dat dat lang niet alles filterde dus toen ik laatst een stel singletjes had gewassen heb ik de vloeistof hierna weggegooid. Nu waren deze singles ook wel erg vies maar ik begrijp dat jullie de vloeistof wel hergebruiken? Het stof en andere viezigheid zakt wel naar de bodem van de Knosti dus met een beetje rustig uitschenken kom je misschien ook al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Er ontbreekt inderdaad een schenktuitje op die Knosti.
Ik gebruik wel het meegeleverde bakje met filter; ik hou bij het uitschenken gewoon de onderkant van de Knosti boven het bakje waardoor het er in klettert en ik bijna niks mors.
Ik ben gewoon te lui om een andere oplossing te bedenken, en overgieten in iets anders duurt mij te lang :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
De Dual doet het weer volautomatisch. De start/stop knop leek een beetje lam, maar dat was een los schroefje aan de onderzijde.
Alles weer in elkaar en klaar voor de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Zelf gemaakte schoonmaakbrouwsels op basis van isopropylalcohol kosten niet de wereld. Dat scheelt. En ik blijf natuurlijk Zeeuw :+ . Dus ik gebruik inderdaad koffiefilters om de vloeistof na een x-tal LP's te filteren. De originele Knostifles heb ik bewaard zodat altijd duidelijk is wat ik nog op de pak heb staan. Ik heb ervaren dat koffiefilters beter filteren dan de filters van Knosti. Gevolg daarvan is dat de vloeistof wel minder snel door loopt. Maar hé, als onderdeel van alle rituelen rond het luisteren naar muziek op LP mag dat toch geen probleem zijn _/-\o_ ?

Ik schenk de vloeistof vanuit de Knosti meteen in het filter. Het eerste deel moet ik dat heel rustig doen om niet te morsen en om de trechter niet over te laten lopen :Y . De vloeistof loot dan rustig langs de voorkant van de Knosti, keurig in de trechter met filter. Het laatste beetje vloeistof kieper ik er in een keer in.

De tip van de maatbeker is volgens mij wel een hele praktische. Daar schenk je toch makkelijker mee dan met de Knosti. Ga ik zeker de volgende keer op die manier doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terracide
Wat een mooi ding is het toch na het nieuwe folie plakken zo in de zon 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTYzWDg1NA==/z/6LMAAOSwIINZ12u5/$_86.JPG

Omdat het zo'n mooi ding is post ik er nog een foto van, nu zonder zon maar met gepolijste kap

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTYzWDEwMDA=/z/peYAAOSwRDtZ1zUH/$_86.JPG

[ Voor 40% gewijzigd door terracide op 06-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:09
Vraag aan de Knosti gebruikers: Blijft bij de Knosti II wel je label droog?
Ik heb zojuist versie I besteld maar heb begrepen dat de labels het niet drooghouden!
Klopt het dat verder het enige verschil een draaihendeltje is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JayRune schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:00:
Ik heb zojuist versie I besteld maar heb begrepen dat de labels het niet drooghouden!
Ik heb zelden last van een nat label bij de knosti versie I... Het verschil met versie II is inderdaad dat handeltje... Daarvoor vragen ze wel een dikke meer prijs en dus zou ik dat niet doen (€45,- voor de 1ste versie en €75,- voor de 2de versie)... Als de meer prijs slecht €5,- zou zijn, zou ik het nog kunnen overwegen maar 30 euro meer is toch echt te veel van het goede wat mij betreft (zie ook: https://www.thomann.de/nl...9w8JZQbFvnuUaAkueEALw_wcB)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 09:41
De lift van mijn Akai AP-Q50 zakt niet zoals mijn andere 2 Akai's rustig naar beneden maar lazert min of meer naar beneden.
Niet echt bevorderlijk voor diverse dingen natuurlijk.
Aangezien mijn AP-D40 voor reparatie is met de rest van de set moet ik het hier even mee doen.
Het is ook de (reserve) platenspeler van mijn 2e (slaapkamer) set dus vroeg me af of iemand misschien een idee had wat het zou kunnen zijn (zonder glazen bol) wat zelf nog wel te controleren is of gezien mijn 2 linker handen ook maar eens ter reparatie aanbieden?
Spelertje klinkt ondanks zijn originele RS-90 naaldje nog erg goed.

Afgelopen week 2 nieuwe aanwinsten die ik niet kon laten liggen:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1710/323115/SiQrSuVW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1710/323116/1x9Vn5Il.jpg

Vooral van Thriller is het vinyl nog erg netjes, de hoes is daarin tegen erg slecht en hoop ik nog eens in betere staat tegen te komen al dan niet met inhoud :p
Dr. Hook kreeg ik er voor zo weinig bij dat het de prijs van Thriller nog meer rechtvaardigde :D
(en is niet eens zo'n verkeerd album).

De Knosti heeft in ieder geval wonderen verricht op diverse albums, nu nog het knoei probleem oplossen met bovenstaande tips :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ad de Jong op 07-10-2017 10:45 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:42
Zo net ff voor het eerst in zeker 25 jaar bij de platenboef in Rotterdam geweest.
Nog net zo krap :-)

Wel wat leuks meegenomen.

Nieuw :

Linkin Park - Hybrid Theory
Blondie - Parallel lines
Bob Dylan - Bob Dylan (cool roode plaat met extra singel(zijn eerste)) _/-\o_

Tweede Hands:

Japan - Tin Drum
The Stranglers - No more Heroes

Zo ff genokkified en nu hup lekker biertje erbij en luisteren maar :-)

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 08-10-2017 16:13 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

En krap zal het er altijd wel blijven :P . Gezellig, toch?

Ik heb al een poosje niets meer gekocht (zie eerdere posts) en heb vandaag een stapeltje mee naar beneden genomen dat ik of al een poos niet meer gedraaid had (Queensryche - Rage For Order, Jethro Tull - Too Young To Rock 'n' Roll.....) of letterlijk nog maar een paar keer gehoord had (Gary Moore - Wild Frontier, Sex Pistols - Never Mind The Bullocks... en Sherbet - Howzat). En ik zal er echt wel een of twee vergeten. Heerlijk als je op zo'n sombere dag als vandaag kan kiezen uit zo veel muziekstijlen.

Op dit moment draait Vortex van Neil Shon z'n rondjes. Een album waar je voor moet gaan zitten. Helemaal instrumentaal en natuurlijk gitaar- georiënteerd. Het is niet mijn meest favoriete album. Blijkbaar mis ik de zang toch wel. En als je dan weet dat het een dubbelaar is........ Maar vanavond kan ik het heel goed hebben. Prima afsluiter van een prima weekend.

Voor diegenen die ook van concerten houden: ik ga zelf naar een blues avond in 't Beest in Goes (8 dec.) en denk er over om ook naar Bootleg Doors en / of Absolutey Floyd te gaan. Lijkt me gaaf :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
JayRune schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:00:
Bij de Knosti 1 kan er inderdaad vocht onder de plastic schelpen komen. Bij oudere platen heb ik daar verder nooit problemen mee, droogt op zonder zichtbare effecten. Bij nieuwere platen kan het wel zijn dat de rand van de labels wat vochtschade oploopt. Ik heb zelf het vermoeden dat het ligt aan de lijm waarmee ze op het vinyl geplakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
musicfreak schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:34:
Ook even een Knosti ding: tot voor kort filterde ik mijn schoonmaak brouwsel met een koffiiefilter. Ik had echter het idee dat dat lang niet alles filterde dus toen ik laatst een stel singletjes had gewassen heb ik de vloeistof hierna weggegooid. Nu waren deze singles ook wel erg vies maar ik begrijp dat jullie de vloeistof wel hergebruiken? Het stof en andere viezigheid zakt wel naar de bodem van de Knosti dus met een beetje rustig uitschenken kom je misschien ook al een heel eind.
Als je maar 1 vloeistof gebruikt zou ik inderdaad zo eens in de zoveel tijd de vloeistof weggooien en verse maken. Anders ben je toch bezig het vuil van vorige platen weer over nieuwe te verdelen :) Je kan wel na afloop van het wassen de platen nog een keer een spoelbad van demi water geven. Of een goedkope "pre-cleaner" maken die je met een plantenspuit op de plaat spuit en dan weer afspoelt. Dan wordt je Knosti-vloeistof veel minder snel vuil. Wel wat meer gedoe natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:22
birdie_man schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

Bij de Knosti 1 kan er inderdaad vocht onder de plastic schelpen komen. Bij oudere platen heb ik daar verder nooit problemen mee, droogt op zonder zichtbare effecten. Bij nieuwere platen kan het wel zijn dat de rand van de labels wat vochtschade oploopt. Ik heb zelf het vermoeden dat het ligt aan de lijm waarmee ze op het vinyl geplakt zijn.
Knosti II biedt mijns inziens ook geen 100% bescherming tegen vochtschade op de labels. Ik heb afgelopen zaterdag mijn Knosti II voor het eerst gebruikt en tegen de derde reinigingsronde was er toch een beetje vloeistof op de labels gekomen. Bij nader onderzoek bleek dat rubberen bandjes op de schelpen die de labels tegen vocht zouden moeten beschermen ietswat losser waren gekomen en er vocht onder het rubberen bandje was geraakt (maar misschien ben ik zelf wat te ruw geweest bij het losmaken van de schelpen?). Bijgevolg was er ook vocht op het label gekomen. Ik heb het onmiddelijk afgeveegd met een doekje en heb achteraf ook niet echt blijvende vochtschade op het label gezien. Uiteindelijk is dat ook maar alcohol en verdampt dat toch rap. Ik kon het rubberen bandje overigens wel redelijk gemakkelijk terugplaatsen tussen de plastiek "haakjes", maar echt degelijk vind ik het niet in elkaar gezet.

Zoals eerderen hier al aangaven is 70 euro best veel geld voor een Knosti II die tegenover de I amper meer biedt. Een oplossing zoals op deze Britse website aangeboden wordt lijkt me imho een degelijkere oplossing dan de smalle rubberen bandjes op de Knosti II. Dan misschien beter een Knosti I kopen en de schelpen daarvan bij de mensen van de bovenstaande website laten modificeren.

Qua resultaten ben ik overigens wel redelijk tevreden.

[ Voor 10% gewijzigd door usr101 op 09-10-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
Ik lees hier een hoop over die knostie. Maar als je incidenteel een plaat wilt wassen. Hoe pakken jullie dat dan aan? Ik vind het namelijk zonde om voor die 15 platen (nu nog) heb om zon apparaat aan te schaffen.

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Rusky schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 07:48:
Ik lees hier een hoop over die knostie. Maar als je incidenteel een plaat wilt wassen. Hoe pakken jullie dat dan aan? Ik vind het namelijk zonde om voor die 15 platen (nu nog) heb om zon apparaat aan te schaffen.
Voordeel van nu investeren is dat je stapel LP's te overzien is. Ik heb een Knosti gekocht toen ik op een kleine 400 albums zat. En dan ben je wel een paar avondjes bezig. Mijn advies: als je vinyl nu al leuk vindt, schaf dan zo'n ding aan. Misschien staat er wel een op MP. Dat daar geen reinigingsvloeistof bij zit, is geen probleem. Dat kan je los kopen maar ook zelf maken.

Er zijn alternatieven voor het :
- een mede-tweaker in de buurt waar je je albums mag wassen.
- een platen- of audiozaak die die dienst aanbiedt.Deze zit bv in Limburg.
- was je LP's handmatig, waarbij je voorzichtig te werk moet gaan om het vuil niet alleen maar dieper in de groeven te duwen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Vintage1967 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:03:
[...]
Voordeel van nu investeren is dat je stapel LP's te overzien is. Ik heb een Knosti gekocht toen ik op een kleine 400 albums zat. En dan ben je wel een paar avondjes bezig. Mijn advies: als je vinyl nu al leuk vindt, schaf dan zo'n ding aan. Misschien staat er wel een op MP. Dat daar geen reinigingsvloeistof bij zit, is geen probleem. Dat kan je los kopen maar ook zelf maken.
MP vragen ze nog 33 euro voor een oude? kan je beter een nieuwe kopen
Er zijn alternatieven voor het :
- een mede-tweaker in de buurt waar je je albums mag wassen.
woon in renswoude, zullen weinig tweaker zitten.
- een platen- of audiozaak die die dienst aanbiedt.Deze zit bv in Limburg.
Helaas te ver weg, geen goede lp zaken hier in de buurt
- was je LP's handmatig, waarbij je voorzichtig te werk moet gaan om het vuil niet alleen maar dieper in de groeven te duwen.
Dat ga ik dan eens met een minder mooie plaat proberen. Klinkt wel makkelijk en goed te doen.

Nog andere vraag: Hoe vaak wassen jullie je platen?

mijn pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27
Ik was ze 1x en daarna zijn ze schoon en antistatisch en dat blijven ze ook als het goed is (als je er goed mee omgaat).

Ook al heb je 1 plaat (1 gebruikte plaat), het is nooit zonde om een knosti aan te schaffen.
Het verschil tussen een vuile en schone plaat is dag en nacht.
Het is een beetje hetzelfde als geen afwasborstel kopen als je 1 bord hebt. Als de etensresten een week oud zijn gaat je maaltijd toch minder smaken heb ik het vermoeden....

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
Rusky schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 07:48:
Inderdaad eerst even kijken of je denkt dat je later meer platen gaat kopen. Zo ja, dan zou ik gelijk een Knosti bestellen. Zo nee, dan kan je iets doen met een paar microvezeldoekjes, wat reinigingsvloeistof en een plantenspuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
birdie_man schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:55:
[...]
Inderdaad eerst even kijken of je denkt dat je later meer platen gaat kopen. Zo ja, dan zou ik gelijk een Knosti bestellen. Zo nee, dan kan je iets doen met een paar microvezeldoekjes, wat reinigingsvloeistof en een plantenspuit.
Dat er meer platen aankomen weet ik wel zeker ... tenminste als ik mooie platen tegen kom.
Zou nog heeeel erg graag Pink Floyed The Wall willen hebben. maar die is ook nieuw te koop.

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zie zo, een nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/k2EUvTZTJQS6aMfYLtmV4ffTHQ7O4UnZ9-hSttmDeo6NuA3tGWLHO1LiGE5M841kPSSnLCZptk9-9Pwj9Dp0fb30LMeYWN-9E5ZWk29bzmsYm0GzIs7WJvBYmdjfTziDiqfXIKGidA

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/WdQ3uX0mYNAx9wrrUOeuQ_5P8jXQS2aoCGiS7eKD6XARVfxmd9Kc0JYCTIvCl5Yg3gTRYYnjYC9L4bzuuu9OcCeAipPCHdqJumLGVsZfkbTAFhvnKyjXb3Fuyq9YPOvXZgI1EvHS3g

Een Musical Fidelity V90-LPS phono preamp... Nadat de hifi set buiten was geupgrade naar wat beters, bleek dat deze geen phono ingang had... Ik heb daar mijn Musical Fidelity V-LPS neergelegd die ik al in bezit had om zo daar plaatjes te kunnen draaien... Dit was van oorsprong de phono preamp die ik gebruikte bij het digitaliseren van LP's...

Ik moest dus iets anders gaan zoeken voor het digitaliseren van LP"s en toen ik deze V90-LPS voor 120 euro kon overnemen (slechts 2 uur gespeeld, inclusief aankoop bon van 08-11-2016) was het zo'n mooi koopje (kostte nieuw € 179,-) dat ik 'm niet kon laten liggen...

Heerlijke sound, net zoals mijn Musical Fidelity V-LPSII die ik al langere tijd bezit... Nu deze in ruil voor de V-LPSII in gebruik met een dikke gestabiliseerde linaire transformator op 12 volt DC spanning... Klinkt nu zeer open en mooi... Absoluut de moeite waard... De V-LPSII gaat nu dienst doen voor het digitaliseren van LP's en daar zal hij zeker ook geschikt zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 10-10-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:22
Ik heb onlangs als upgrade voor mijn vorige DJ-model een Hitachi HT-50S gekocht. Zeker niets high-end, maar wel een Quartz-locked werkpaard dat blijkbaar jaren zonder problemen zou spelen. Persoonlijk spendeer ik mijn budget ook liever aan platen.

Nu vroeg ik me wel af of het de moeite zou lonen om een ander element hierop te monteren in plaats van het standaard meegeleverde element, rekening houdende met de rest van mijn installatie (Technics SU-VX 720 versterker en Magnat Monitor Supreme 100 boxen).

Een tweede vraag is dan welk element? Mijn eerste gedacht voor een element was de welbekende AT-95E, maar blijkbaar is die te zwaar voor de low-mass toonarm van mijn Hitachi speler. Blijkbaar zou de Ortofon OM-10E wel een leuk element zijn. Heeft er iemand hier meer ervaring met elementen voor dat type toonarm? Zijn er nog aanraders voor op zo’n lage-massa toonarm (ik denk dan aan een prijsklasse van rond 50 euro-70 euro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
rcor schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:21:
Heerlijke sound, net zoals mijn Musical Fidelity V-LPSII die ik al langere tijd bezit... Nu deze in ruil voor de V-LPSII in gebruik met een dikke gestabiliseerde linaire transformator op 12 volt DC spanning... Klinkt nu zeer open en mooi... Absoluut de moeite waard...
Tof! Merkt je nog veel verschil in geluid tussen de V90 en V-LPSII?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam op Amazon een Pro-ject Primary tegen in het 'tweedekansjes' gedeelte voor €150. Ik ben altijd super gecharmeerd geweest qua looks dus meteen maar aangeschaft. Zojuist binnen gekregen en ik denk dat diegene al weg was, want ik kreeg een gloednieuwe! :D Was niet zo onder de indruk van de Ortofon OM5e die erop zat. Ik heb er maar een Shure M70 cartridge met een eliptische stylus op gezet en wow deze tafel klinkt in een keer fantastisch. Leuke aanwinst! :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IMYealI.jpg?1

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:30:
[...]

Tof! Merkt je nog veel verschil in geluid tussen de V90 en V-LPSII?
De sound is ongeveer gelijk tussen beiden... Niet zo verwonderlijk, daar het merk identiek is en ook de opamps in het ding gelijk zouden moetenzijn aan de voorgaande modellen (V-LPS en V-LPSII)... Daar ik alle drie bezit kan ik hier wel een goed beeld over geven...

Een goede review van de V90-LPS is hier te vinden:
https://audio-creative.nl...-v90-lps-phonoversterker/

Ik heb mijn V-LPSII zojuist even opengemaakt om te zien welke opamps er in zitten en wat blijkt: die zijn gelijk aan de V90-LPS... Op de printplaat staat V-LPS, iets wat mij doet denken dat de V-LPSII gelijk is aan de V-LPS maar dan met een andere behuizing er om heen...

Geen wonder dat alle drie de phono preamps zo goed als gelijk klinken... De belangrijkste componenten zijn identiek... Belangrijkste verschil tussen de V-LPSII en de V90-LPS (naast dat de opbouw totaal anders is): de gebruikte condensators zijn van een ander merk en type... Dat zorgt voor zeer kleine verschillen in sound, maar veel verschil zul je niet horen...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 10-10-2017 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Zou een headshell van een Technics SL-D2 op een SL1200 passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
rcor schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:06:
[...]
Geen wonder dat alle drie de phono preamps zo goed als gelijk klinken... De belangrijkste componenten zijn identiek... Belangrijkste verschil tussen de V-LPSII en de V90-LPS (naast dat de opbouw totaal anders is): de gebruikte condensators zijn van een ander merk en type... Dat zorgt voor zeer kleine verschillen in sound, maar veel verschil zul je niet horen...
Dank voor je reactie. Als ik nog eens een V-LPS/V90 tegenkom dan maakt het voor de sound dus niet zoveel uit welke het is. En jij bent blijkbaar zo tevreden over het geluid dat je nog een Musical fidelity hebt gekocht. Wel zo makkelijk, ik wou dat ik dat kon. :9

[ Voor 13% gewijzigd door musicfreak op 11-10-2017 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Coenen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 07:31:
Zou een headshell van een Technics SL-D2 op een SL1200 passen?
Dat past gewoon hoor. Ik heb een 1210 en een 2000, en ook een D2 gehad en die zijn wat headshell betreft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:48:
Ik kwam op Amazon een Pro-ject Primary tegen in het 'tweedekansjes' gedeelte voor €150. Ik ben altijd super gecharmeerd geweest qua looks dus meteen maar aangeschaft. Zojuist binnen gekregen en ik denk dat diegene al weg was, want ik kreeg een gloednieuwe! :D Was niet zo onder de indruk van de Ortofon OM5e die erop zat. Ik heb er maar een Shure M70 cartridge met een eliptische stylus op gezet en wow deze tafel klinkt in een keer fantastisch. Leuke aanwinst! :)
Vraagje: heeft het plaatsen van je box(en) op hetzelfde meubel als waar je platendraaiert op staat geen nadelig effect? Ik lees heel veel over het isoleren van de platenspeler om trillingen van buitenaf zo veel mogelijk te dempen. Ik ben heel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Gisteren kwam ook dat speciale stukje plastic voor de Dual K tonearm binnen van W Thakker. Heel wat beter te betalen dan wat er verder op eBay te vinden was ( € 30 tot wel € 80 ) BIj Thakker was het € 33,85 incl shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vintage1967 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:26:
[...]

Vraagje: heeft het plaatsen van je box(en) op hetzelfde meubel als waar je platendraaiert op staat geen nadelig effect? Ik lees heel veel over het isoleren van de platenspeler om trillingen van buitenaf zo veel mogelijk te dempen. Ik ben heel nieuwsgierig.
Kort antwoord: ja. Ik luister erg veel muziek met veel laag en dit wordt zeker opgepakt door de speler. Ik moet toegeven dat dit de eerste speler is uit mijn verzameling die daar geen last van heeft, voor zover mijn gehoor dit kan bevestigen. Schijnbaar zijn deze voeten minder gevoelig daarvoor.

Nu zal ik vast de vraag krijgen, waarom los je dit in godsnaam niet op? Ik heb dit meubel recent gekocht en ik heb eigenlijk nog geen nette oplossing bedacht.. Maar ik ben er wel mee bezig. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Zo, de Garrard SP25 MK4 staat in V&A overig en MP. Ik heb hem net getest met speakers en een plaatje, en hij speelt goed. Niet gek voor een speler uit 1964. :)

Nu nog wachten op het element voor de Dual 1215, dan gaat die ook de verkoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Rusky schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:15:
[...]

Zou nog heeeel erg graag Pink Floyed The Wall willen hebben. maar die is ook nieuw te koop.
Heb de lp kunnen scoren. Een eerste editie.

Weet iemand een goede vervanger voor een technics p24 element? Of is dit wel een goede?
Geen idee of ik nog wat beter geluid er kan persen (wel voor een redelijke prijs). Heb de technics sl q30.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 07:40
Was iets eerder thuis vandaag. Nog even langs de Kringloop geweest hier. 1x Phil Collins, 1x Spandau Ballet (True) en 2x Level 42 singletjes meegenomen :). Ze hadden net weer een hele nieuwe lading. Geen LP's helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:48:

[afbeelding]
Bongripper >:)

Geen idee of die speaker het geluid beïnvloed (trillingen).
Maar als je er geen last van hebt... Je kan dit testen door tijdens het spelen de speaker op de grond te plaatsen. Ik gok dat er geen hoorbaar verschil is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het ligt eraan hoe hard je draait. Maar boven keuvelvolume speelt en je platenspeler staat naast de speaker, en óf dat invloed heeft op het geluid. Zeker met zo'n ongeveerd en ongedempt Pro-ject plankje wordt er dan flink wat geluid teruggevoed aan je speler (van kap, behuizing, plateau via de lucht en de plaat naar de naald). Met name de lage tonen planten zich ongeremd voort en voor zo'n lage toon is 1 of 2 meter echt een schijntje.

Of jij er dan last van hebt / het verschil hoort is een tweede, maar dat het invloed heeft is wel zeker.

Leuk testje in dit kader (voor wie durft, ik ben niet aansprakelijk voor een kapotte installatie): platenspeler uit, plateau stil, naald op de plaat. Want dat laatste is natuurlijk hét punt waar de overdracht van je signaal plaatsvindt, dus óók trillingen van buitenaf.
Versterker aan, phono input selecteren, volume langzaam opendraaien, langzaam! Subsonic filter vooral aanzetten als je dat hebt. Verder liefst naar de bas driver van je speaker kijken terwijl je dit doet. Begint die te flapperen dan meteen volume terugdraaien, je weet dan dat je flinke feedback hebt in het ultralage gebied. Zo nee, hoor je op een gegeven moment bij een flink opgedraaid volume een zacht aanzwellend gezoem/gebrom/gedreun? Zo ja, dat is dan je feedback. Meteen terugdraaien uiteraard want dit is een zichzelf versterkende loop en je wilt geen kapotte speakers!

Zijn er verschillen? Jazeker! Met name de spelers met een geveerd subchassis komen er goed uit. Waar bij een bepaald volume een "houten" Denon DP-45 of Pro-ject Essential al flink staat te zoemen geeft bijvoorbeeld een geveerde Thorens TD-160, Dual 701 of Technics SL-1500MK2 nog geen krimp. Een Technics SL-1200MK2 is een ongeveerde speler die het wel goed doet dankzij de dikke voeten, de extra zware dikke rubberen onderkant aangevuld met het gietalu bovenchassis.

[ Voor 68% gewijzigd door Cap op 11-10-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:25:
Het ligt eraan hoe hard je draait. Maar boven keuvelvolume speelt en je platenspeler staat naast de speaker, en óf dat invloed heeft op het geluid. Zeker met zo'n ongeveerd en ongedempt Pro-ject plankje wordt er dan flink wat geluid teruggevoed aan je speler (van kap, behuizing, plateau via de lucht en de plaat naar de naald). Met name de lage tonen planten zich ongeremd voort en voor zo'n lage toon is 1 of 2 meter echt een schijntje.

Of jij er dan last van hebt / het verschil hoort is een tweede, maar dat het invloed heeft is wel zeker.

Leuk testje in dit kader: platenspeler uit, plateau stil, naald op de plaat. Want dat laatste is natuurlijk hét punt waar de overdracht van je signaal plaatsvindt, dus óók trillingen van buitenaf.
Versterker aan, phono input selecteren, volume langzaam opendraaien, langzaam! Subsonic filter vooral aanzetten als je dat hebt. Verder liefst naar de bas driver van je speaker kijken terwijl je dit doet. Begint die te flapperen dan stoppen, je weet dan dat je flinke feedback hebt in het ultralage gebied. Zo nee, hoor je op een gegeven moment bij een flink opgedraaid volume een zacht aanzwellend gezoem/gebrom/gedreun? Zo ja, dat is dan je feedback. Meteen terugdraaien uiteraard want dit is een zichzelf versterkende loop en je wilt geen kapotte speakers!
Eerste keer dat ik sinds tijden de definitie van een woord op heb moeten zoeken: 'keuvelen'. Interessant, nooit van gehoord.. :P Bedankt voor je berichtje want ik heb inderdaad last van feedback op hogere volumes. En mijn NAD 216 poweramp kan aardig hard keuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het maakt wel duidelijk over welk volume we het hebben toch, als ik zeg "luistervolume" dan zegt dat niks want dat is voor iedereen heel erg verschillend. Maar een volume waarbij je niet meer met je partner over ditjes en datjes zit te "keuvelen" dat is wel duidelijk. :P

Spelen met de plaatsing van je speler en speakers kan wel helpen. Op sommige plekken in de kamer kan er net een versterking van lage tonen plaatsvinden, op andere plekken juist een verzwakking. Soms kan een paar decimeter de ene of andere kant op heel veel uitmaken. Maar goed, meestal heb je niet zoveel speelruimte ivm de inrichting. Dan is het devies om vooral niet te hard te draaien.

[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 11-10-2017 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:37:
Het maakt wel duidelijk over welk volume we het hebben toch, als ik zeg "luistervolume" dan zegt dat niks want dat is voor iedereen heel erg verschillend. Maar een volume waarbij je niet meer met je partner over ditjes en datjes zit te "keuvelen" dat is wel duidelijk. :P
Het was voor mij inderdaad meteen duidelijk wat je ermee bedoelde. :) Je hebt mij in ieder geval een reden gegeven om mijn opstelling nog sneller te veranderen. Dit weekend maar eens wat verzinnen. Ik wil de platenspeler eigenlijk niet al teveel verstoppen, maar ik heb eigenlijk ook geen mogelijkheid om de speakers ergens anders neer te zetten.. |:(

edit: Als ik ongeveer halverwege zit met mijn volumeknop krijg ik inderdaad de reactie die jij beschreef. Naast keuvelen nog iets geleerd. Wat een leerzame avond zo.. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bij mij staat hij helaas in het meubel. (Audio Technica AT-LP5) Er werd me aangeraden om niks op mijn Marantz SR7011 te zetten vanwege de warmte-ontwikkeling. Deze staat daarom ook bovenop het dressoir. Wel jammer, want daardoor "vergeet" je de platenspeler ook wel eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 11-10-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:48:
Bij mij staat hij helaas in het meubel. (Audio Technica AT-LP5) Er werd me aangeraden om niks op mijn Marantz SR7011 te zetten vanwege de warmte-ontwikkeling. Deze staat daarom ook bovenop het dressoir. Wel jammer, want daardoor "vergeet" je de platenspeler ook wel eens.
Ik ben bang dat dit ook mijn eerste verhuizing zal gaan worden.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
wat vinden jullie van de Audio Tecnica AT3482P? of de Audio Tecnica AT-300P
Is dit een goede vervanger voor me P24?

[ Voor 14% gewijzigd door Rusky op 12-10-2017 09:29 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
De Dual HS40 draait ook weer 100%. Staat op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rusky schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:06:
wat vinden jullie van de Audio Tecnica AT3482P? of de Audio Tecnica AT-300P
Is dit een goede vervanger voor me P24?
Van die twee zeker de AT300P (naald = ATN3472P met aluminium cantilever), de AT3482P is wel heel cheap ass met dat carbon fiber cantilever, ben ik geen fan van.

Het zijn allebei geschikte vervangers voor het P24 element. Wil je die vervangen omdat je naald op is? Je kan je P24 ook houden: het element zelf is zeker niet slechter dan de Audio Technica's, kwestie van een geschikt naaldje zoeken. Vermoedelijk heb je dan een elliptische naald voor hetzelfde geld of minder dan een nieuw AT300P element met conische naald.

http://www.ebay.nl/itm/St...cal-Upgrade-/350501302699
https://www.thakker.eu/en...24-generic-stylus/a-5882/
https://www.pickupnaalden...=Technics_P-24__8068_1563

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Cap schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:24:
[...]

Het zijn allebei geschikte vervangers voor het P24 element. Wil je die vervangen omdat je naald op is? Je kan je P24 ook houden: het element zelf is zeker niet slechter dan de Audio Technica's, kwestie van een geschikt naaldje zoeken. Vermoedelijk heb je dan een elliptische naald voor hetzelfde geld of minder dan een nieuw AT300P element met conische naald.
Ik moet sowieso me naald vervangen. Ik dacht dat als ik gelijk me element vervang er nog iets op vooruit te gaan. Maar dat is niet zo? Ook niet met de AT 311ep? Die heeft ook een eleptische naald.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 311P is ook een optie, en gezien het geringe prijsverschil met de 310P mijns inziens de betere van de 2.

Maar even ter verduidelijking, de AT elementen die je noemt zijn allemaal in de instapklasse, dat zie je ook aan de prijs: allemaal tientjeswerk. Prima voor de prijs (typisch Audio Technica), maar verwacht daarom niet dat die fundamenteel beter zijn dan de elementen die Technics erin gezet heeft. Afgezien van een probleem met een versleten naald dan. :)

Technics was destijds minstens zo goed in het maken van goede elementen voor massaproductie als Audio Technica. De naaldjes zijn in de tientjes prijsklasse allemaal eenvoudige bonded conische of elliptische naalden op een alu cantilever, het ontloopt elkaar allemaal erg weinigl.

Elk element zal weer een beetje anders klinken maar wat iemand beter zal vinden is erg subjectief + afhankelijk van de combi met de rest v.d. audio installatie. Een eerlijk vergelijk maak je alleen maar met verse niet versleten naaldjes voor beide elementen. Kortom wil je 20 tot 40 euro uitgeven dan is zowel zo'n elementje als een vervangende naald voor je bestaande element een optie. Of je de een beter vindt dan de ander zul je pas weten als je ze eerst geprobeerd hebt.

Wil je echt iets verfijnders dan zo'n bonded conical of elliptical naald dan kom je in een andere prijsklasse en is de keuze bij T4P elementen erg beperkt. De klassieke OMP serie van Ortofon voldoet volledig aan de T4P specificatie en heeft fijne cantilevers en vanaf de 20 serie nude diamantjes, prijsklasse 200 tot 300 euro.
Veel duurder dus, en hoewel de kans dat je het mooier vindt klinken dan die goedkope zeker aanwezig is, is dit niet gegarandeerd. Eerlijk is eerlijk, de prestatie/prijs factor valt waarschijnlijk gunstiger uit voor die goedkope elementjes. :)

https://www.thakker.eu/to...mp-20-tonabnehmer/a-5121/
https://www.thakker.eu/to...mp-30-tonabnehmer/a-5122/
https://www.thakker.eu/to...mp-40-tonabnehmer/a-5123/

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 13-10-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Ik had verwacht dat met de moderne techniek er tegenwoordig misschien wel betere elementen voor een leuke prijs gemaakt konden worden. Wanneer het toch niet veel uitmaakt, kan ik beter alleen een nieuwe goede naald kopen.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Cap schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 00:24:

Veel duurder dus, en hoewel de kans dat je het mooier vindt klinken dan die goedkope zeker aanwezig is, is dit niet gegarandeerd. Eerlijk is eerlijk, de prestatie/prijs factor valt waarschijnlijk gunstiger uit voor die goedkope elementjes. :)
Kan ik helemaal beamen. De prijs-prestatie verhouding van de AT95E is gewoon heel erg gunstig. Voor het (toenmalige) bedrag van €25,00 een héél lekker element. Mijn huidige Expert Super (Nagaoka) klinkt stukken verfijnder, helderder, opener en meer van dat soort termen. Ondanks die absoluut hoorbare betere geluidskwaliteit, is dat element dusdanig geprijsd, dat de prijs-prestatie verhouding simpelweg ongunstiger uitvalt. Maar ik geniet bijna elke avond van dit element.

Aanvulling: de platenspeler is mijn TD166.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onder het genot van The Common Linnets met hun album II ben ik therapeutisch LP's aan het wassen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/NjMffYuaGEJsbky6CHi_mcA2NnfY-Ve9d1jfQmxwoR7Izd0Ezi63TmSD6o0A--b6rk2qJI710dp-Y4o1CUsfzsCffGwWaTjC7SjsyblOrkzRnwb8DqGOhraMZHNRKbjoSvUxvqeZZg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kreeg vandaag bericht dat mijn bestelde project speedbox s niet meer leverbaar is. Deze zou opgevolgd worden door de speedbox S2. Kan er alleen niets over vinden. Iemand enig idee?
Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.