Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 588.342 views

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

oldsmelly schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:33:
Leuk mensen gave kasten... mijn spul staat ook op Ikea (besta volgens mij)

Vandaag maar eens mijn apparatuur een upgrade gegeven...

De pro-ject phono pre is vervangen door een Graham Slee Revelation M.

Heerlijke upgrade, alles is super helder en alle instrumenten komen lekker los, en er zit een "buizen" geluid in. Moeilijk te omschrijven het is een tintje warmer, wat in mijn set welkom is aangezien mijn speaker (de grote klipsch reference) redelijk helder zijn zeg maar door de hoorn.
Lekkere upgrade! :9

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:09
mc-koenoe schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:06:
Geen idee wat voor element ik nu wil, heb jij een aanrader? Het liefst probeer ik een MC element, maar het belangrijkste is dat ik gewoon iets anders wil dan het Ortofon geluid.
Beetje late reactie maar ik ben zelf altijd nog wel nieuwsgierig naar de Benz micro elementen, uit wat ik lees vind ik het een mooi merk. Alle elementen worden handgemaakt in Zwitserland. Hhun goedkoopste model de MC Silver of Gold (respectievelijk high en low output MC) kost in Nederland 350 euro als je de remplace versie (minder assecoires, eenvoudiger doosje) neemt. In Groot-Brittanië is 'ie bij Amazon omgerekend 310 euro. Maar misschien kan je hem elders nog wel goedkoper vinden.
Je kan natuurlijk ook een stap hoger gaan naar de ACE, die zit wel gelijk rond de 1000 euro.

Ik weet niet of het Ortofon geluid wat je nu niet zo aanspreekt hetzelfde is bij hun MC elementen, anders zou je bijvoorbeeld nog naar de Quintet serie kunnen kijken. Die loopt ongeveer van 300 tot 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-05 16:16
En jullie zijn niet de enigen. Als IKEA ooit stopt met kasten met deze indeling, dan zijn er heel wat mensen (ikzelf ook) héél verdrietig. Er was zelfs al protest toen ze het model een jaar of 2 geleden aanpasten.

In onze werkkamer staan twee simpele witte 4-vaks kasten. Een Kallax en een voorganger daarvan. Omdat ze niet tegen of op elkaar staan, is het niet zo erg dat ze iets verschillen. Nee, ik ben er heel tevreden over. Niet alleen over de vakken die gemaakt lijken te zijn voor LP's, maar ook over de stabiliteit. In ieder geval die van de 4-vaks dan toch.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vintage1967 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 08:36:
[...]

En jullie zijn niet de enigen. Als IKEA ooit stopt met kasten met deze indeling, dan zijn er heel wat mensen (ikzelf ook) héél verdrietig. Er was zelfs al protest toen ze het model een jaar of 2 geleden aanpasten.

In onze werkkamer staan twee simpele witte 4-vaks kasten. Een Kallax en een voorganger daarvan. Omdat ze niet tegen of op elkaar staan, is het niet zo erg dat ze iets verschillen. Nee, ik ben er heel tevreden over. Niet alleen over de vakken die gemaakt lijken te zijn voor LP's, maar ook over de stabiliteit. In ieder geval die van de 4-vaks dan toch.
De kasten die ik nu bij zijn onderdeel van hun nieuwe serie en werken met een klik en schuif systeem vs schroeven. Je ziet dus 0,0 schroefgaten wat ik zelf wel mooi vond :)

De vakken zijn precies een LP grootte, dus dat kwam ook mooi uit oOo

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07-2023
musicfreak schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:19:
[...]

Beetje late reactie maar ik ben zelf altijd nog wel nieuwsgierig naar de Benz micro elementen, uit wat ik lees vind ik het een mooi merk. Alle elementen worden handgemaakt in Zwitserland.
Ziet er goed uit! Zeker interessant. Maar ik moet iets bekennen, de AT33 bleek niet kapot te zijn.
Mijn powerlan adapter stoorde enorm op het element. Met mijn 2M Bronze geen last van, omdat ik denk dat dat MM element daar minder gevoelig voor is. Echt dom.

Het is dan wel geen LP12, maar wat denk je hier van?
http://www.ebay.co.uk/itm...d-stabilizer/142486422110

Zit volgens mij een duur element op, Nagaoka MP-50..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mc-koenoe schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 10:46:
[...]
Ziet er goed uit! Zeker interessant. Maar ik moet iets bekennen, de AT33 bleek niet kapot te zijn.
Mijn powerlan adapter stoorde enorm op het element.
Ah, dat kan ook nog... Ben je nu tevreden met de AT33, klinkt 'ie zoals je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
musicfreak schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:40:
[...]

Ah, dat kan ook nog... Ben je nu tevreden met de AT33, klinkt 'ie zoals je wil?
Het lijkt wel alsof hij aan het begin van de plaat minder klinkt dan naarmate de plaat speelt.
Ene moment denk ik, het klinkt een beetje plat en dood. En dan bij het volgende nummer klinkt hij opeens fantastisch. Wellicht nog met inspelen te maken, of wellicht niet helemaal een match met de Rega arm. Of wellicht nog eens een keer opnieuw afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mc-koenoe schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 10:46:
[...]

Het is dan wel geen LP12, maar wat denk je hier van?
http://www.ebay.co.uk/itm...d-stabilizer/142486422110

Zit volgens mij een duur element op, Nagaoka MP-50..
Ziet er ook gaaf uit!
Ik haal het volgende uit de beschrijving: "Come with fitted Nagaoka Boron MP11 cartridge and MP50 stylus".
Omdat dit soort elementen boven mijn budget gaat, net als dit type platenspelers trouwens :o , heb ik geen idee wat beter is. Ook weet ik niet wat een MP11 zou kosten. Misschien dat ik daar in de toekomst nog achter ga komen _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55
Nu ik weer 2 spelers heb staan is een mooi vergelijk tussen de twee mogelijk. De SL1210mk2 en de SL2000 zijn qua bedieningmogelijkheden identiek. Volledig handmatig dus. Alleen de SL2000 is wel erg plastic als je wat beter kijkt. Het armliftje is van groot en lomp plastic, de werking ook. Niets geen olie/vet vertraging in de beweging van de lift.
Maar het gewicht van dat ding is vergelijkbaar met een SL D2

We gaan het horen als de headshell aankomt met cartridge en naald. Later misschien upgraden naar een AT 440 mlb of zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 15-09-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mc-koenoe schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:46:
[...]
Het lijkt wel alsof hij aan het begin van de plaat minder klinkt dan naarmate de plaat speelt.
Dat is wel bijzonder, in die zin dat je vaker hoort dat een plaat aan het einde minder klinkt omdat een element het dan zwaarder krijgt (inner groove distortion). Het zou inderdaad iets in de afstelling kunnen zijn.
musicfreak schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:19:
[...]

Hhun goedkoopste model de MC Silver of Gold (respectievelijk high en low output MC) kost in Nederland 350 euro als je de remplace versie (minder assecoires, eenvoudiger doosje) neemt. In Groot-Brittanië is 'ie bij Amazon omgerekend 310 euro.
310 euro is het natuurlijk niet bij een prijs van 275 pond: dat is gebaseerd op de pure valutakoers, een koers die je nooit krijgt. Je moet wel rekening houden dat Paypel 3,5% valutakosten rekent als je in ponden af moet rekenen ipv euro's, dus dan zit je met de huidige valutakoers op 312,87 * 103,5% = bijna 324 euro. En met de creditcard zit je al snel op 2% kosten, dat is dan bijna 320 euro. Vervolgens heb je wellicht nog verzendkosten (en ook daar komen dan de extra valutakosten bovenop). En als het niet bevalt of stuk is, het terugzenden naar de UK. Voor die paar tientjes wellicht niet de moeite.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 16-09-2017 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

musicfreak schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:49:
[...]

Dat is wel bijzonder, in die zin dat je vaker hoort dat een plaat aan het einde minder klinkt omdat een element het dan zwaarder krijgt (inner groove distortion). Het zou inderdaad iets in de afstelling kunnen zijn.
Dat is niet "het element die het zwaarder krijgt", maar komt voornamelijk vanwege het verschil tussen hoe een plaat wordt opgenomen en hoe die wordt afgespeeld, samen met dat de plaat een constante snelheid heeft (CAV) en er dus aan het einde minder materiaal gebruikt wordt voor dezelfde tijd aan muziek. Dat eerste zou je op kunnen lossen met een linear tracking speler (die doen namelijk hetzelfde als het apparaat waarmee de masters gesneden worden), dat tweede is waarom 45 rpm bestaat (en waarom bijvoorbeeld CD's anders werken; die worden naarmate je dichterbij het midden komt sneller rondgedraaid.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bestla
Goed verhaal verder Cyber, maar CD's worden van binnen naar buiten afgelezen, en gaan steeds langzamer draaien als je die redenering volgt.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestla schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 07:42:
Goed verhaal verder Cyber, maar CD's worden van binnen naar buiten afgelezen, en gaan steeds langzamer draaien als je die redenering volgt.
En volgens mij is er nog een verschil tussen een LP en een CD. Een LP is real-time terwijl een CD met buffering werkt. Ik weet trouwens echt niet of CD's met een variërende snelheid worden afgespeeld. Of dat aan de binnenkant nou sneller is dan de buitenkant of omgekeerd, dat maakt dan niet uit.

@mc-koenoe Ik zou de afstelling van het element nog eens kritisch bekijken. Dat kan nooit kwaad en het zou zomaar verrassende verbetering op kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bestla schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 07:42:
Da's waar, maar dat is precies hetzelfde maar andersom opgeschreven natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• musicfreak
Cap schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:24:
310 euro is het natuurlijk niet bij een prijs van 275 pond: dat is gebaseerd op de pure valutakoers, een koers die je nooit krijgt.
Ik koos voor Amazon.co.uk omdat @mc-koenoe in Groot-Brittanië woont, vandaar. Zou het met zo'n klein verschil niet in Gb gaan bestellen nee. ;)
CyBeR schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:36:
Dat is niet "het element die het zwaarder krijgt", maar komt voornamelijk vanwege het verschil tussen hoe een plaat wordt opgenomen en hoe die wordt afgespeeld, samen met dat de plaat een constante snelheid heeft (CAV)
Dank voor de correctie, ik wist niet dat het zo in elkaar zat. Nuttige info.
Note to self: volgende keer je info even goed checken.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:45
Net een nieuwe aanwinst op de speler gelegd....

KIPPENVEL.. prachtige muziek en een geluidskwaliteit zoals ik die nog niet had gehoord.

Doug Macleod :

http://www.vinylgourmet.c...s-mastercuts-qrp-usa.html

[ Voor 28% gewijzigd door oldsmelly op 16-09-2017 18:13 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 09:30
Vintage1967 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:27:
[...]

Een LP is real-time terwijl een CD met buffering werkt. Ik weet trouwens echt niet of CD's met een variërende snelheid worden afgespeeld.
Latere cd-portables hadden buffering om overslaan te voorkomen, zoals als eerder MiniDisc Walkmans dat hadden, maar de originele cd-specs en -spelers voorzien niet in buffering, ze konden bij trillingen heel gemakkelijk overslaan.
De cd wordt inderdaad met variabele snelheid afgespeeld van binnen naar buiten. Het gevolg is dat je evenveel 'pits' en 'lands' hebt per plaatoppervlakte, waar de laser zich ook bevindt, dat in tegenstelling tot vinyl. Daarbij hebben we het dan niet over digitale pits, maar over analoog signaal per omdraaiing.

[ Voor 3% gewijzigd door FreshM op 17-09-2017 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Gisteren kwam ook het nieuwe mengpaneeltje binnen zonder gainknoppen en andere knoppen, alleen 3 kanaalschuiven en verders niets. O ja ook een USB ingang met directe bediening op het mengpaneel, dat dan weer wel.

Alleen geen directe ground aansluiting op de kast. Dan maar op een andere manier via de witte RCA stekkers en voila geen brom meer. :)

Natuurlijk moet dat anders aangesloten worden ergens intern of zo, maar dat komt vandeweek wel.

Waarom een nieuwe? Het paneeltje begon wat sleets te worden in de draaiknoppen wat een hoop gekraak ten gehore bracht. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 17-09-2017 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:30
CyBeR schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:36:
[...]

Dat eerste zou je op kunnen lossen met een linear tracking speler (die doen namelijk hetzelfde als het apparaat waarmee de masters gesneden worden),
Je kan dit ook oplossen door een andere uitlijning te gebruiken.
Ik gebruik een stevenson protractor om die reden (die dus de binnenste groef als 1 van de 0 punten gebruikt, waardoor je bij de binnenste groeven iig de kleinste fouthoek hebt).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2017 20:52 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet welke uitlijning hij gebruikt maar volgens mij heeft ie een Rega draaitafel en de uitlijning van Rega richt zich ook voornamelijk op bestrijding van inner groove distortion. Want als ik deze grafiek mag geloven ("manufacturer "= Rega) kiest Rega een nog "binnenster" :P groef dan de standaard Stevenson - uiteraard ten koste van hogere fouthoek tussen de twee nulpunten:

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/images/forum/rega_alignment_comparison.gif

Bron.

Om dezelfde reden heb ik trouwens, toen ik nog speelde met een Technics draaitafel, altijd gewoon de Technics uitlijning gebruikt ipv de zo vaak aangeraden Baerwald ("manufacturer "= Technics):

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/images/forum/technics_sl-1210_standard.gif

Bron

Whatever works best for you... en bij mij was dat voor Technics draaitafels zeker niet Baerwald, dat wezen de metingen met testplaten ook uit. :)

(Nu draai ik met een JVC en heb ik wederom gewoon voor de uitlijning van de fabrikant gekozen, geeft ook het minste gedoe: gemakkelijk en nauwkeurig uitlijnen zonder protractor, element netjes recht in de headshell, geen gezeur dat de Baerwald uitlijning met verschillende elementen niet lukt vanwege de beperkte sleuflengtes van de headshell, etc. En mijn andere draaitafel is een tangentiale dus daar speelt het al helemaal niet. ;))

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 18-09-2017 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Cap schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:05:
Want als ik deze grafiek mag geloven ("manufacturer "= Rega) kiest Rega een nog "binnenster" :P groef dan de standaard Stevenson -
Misschien zijn ze bij Rega extreem fan van Sgt Pepper's :+

Uni DIN lijkt me ook een hele interessante uitlijning om een keer mee te experimenteren trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 18-09-2017 12:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-05 11:23

Wimmel

Hello

Cap schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:24:
Ja die as dat is de punt waar het breekt, die zwart plastic cilinder onder de arm base. Maar als beide gebroken stukken nog in het inwendige rondzwerven dan kan je het wel lijmen met een goede epoxy o.i.d. Anders moet je inventief zijn en er een stuk van metaal o.i.d. inschroeven/smelten (bijv een schroef) waar je dan het hendeltje weer op monteert (schroefgaatje in schroef boren).

Of toch zoeken in de service manuals en op basis van de tekeningen zien welke andere modellen je eventueel kan plunderen. :P De meeste van die assen lijken wel erg op elkaar bij de verschillende modellen, maar of ze echt identiek zijn kan ik uit mijn hoofd niet zeggen... ik ben alweer een tijdje gestopt met Technics reparaties.
Met dank aan de epoxy- en spaak tip met behulp van krimpkous een mal gemaakt en deze vol laten lopen met epoxy. Na het uitharden het geheel op lengte gemaakt en er een deel van een bromfietsspaak ingedraaid. Problem solved 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nmLvFMhz4gJVp9vyEwikwTEC/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mZ1bJwzOBADuuyWWbwGbQeIA/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1lgVU3fqNMPSwAUWaYOCOr86/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8XlndkCBm3WUW4xJKBjgFoiO/medium.jpg

edit:
En vandaag kwam het nieuwe originele knopje binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5WVDuCcz0MynFhWg8FTlCcN2/medium.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Wimmel op 20-09-2017 17:39 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
En dat maakt dit forum nou zo interessant. Die praktische tips en oplossingen om platenspelers die verder nog prima zijn, weer 'als nieuw' maken. Hartstikke gaaf _/-\o_ .

[ Voor 3% gewijzigd door Vintage1967 op 19-09-2017 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Vintage1967 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:27:
En dat maakt dit forum nou zo interessant. Die praktische tips en oplossingen om platenspelers die verder nog prima zijn, weer 'als nieuw' maken. Hartstikke gaaf _/-\o_ .
Leuk is dat hè :) Altijd denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.

Ik heb daarom ook de SL 2000 van zolder gehaald. Toen die voor het eerst weer draaide ging dat niet meteen soepel door oud vet. Schoongemaakt en voorzien van vers vet draait hij weer als nieuw. That is als de nieuwe headshell incl element binnen is. :)

De Techinics SL D 2 van zijn snelheidschommelingen verlost. Een goede vriend voorzien van deze van een nieuwe witte laklaag voorziene Technics die nog steeds probleemloos draait.

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 19-09-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimmel schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:58:
[...]

Met dank aan de epoxy- en spaak tip met behulp van krimpkous een mal gemaakt en deze vol laten lopen met epoxy. Na het uitharden het geheel op lengte gemaakt en er een deel van een bromfietsspaak ingedraaid. Problem solved 8)
Heel inventief en een mooie oplossing, gefeliciteerd! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
http://www.platenbeurzen....nbeurs-zwolle-24-09-2017/

Wie is er bij?

Voor mij een thuiswedstrijd, dus ik overweeg om wel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Helaas, te ver weg, en ik ben in het meeste al voorzien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Ik heb de laatste tijd al teveel geld uitgegeven aan vinyl :X :P

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 14:41
Kez schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:11:
Ik heb de laatste tijd al teveel geld uitgegeven aan vinyl :X :P
Daar had ik ook een tijdje last van. Recentelijk echter weinig gekocht. Genoeg budget voor 1 oktober op de beurs in Hengelo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:42
Raymond schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:47:

Wie is er bij?

Verleidelijk dichtbij maar ik sla 'm over, aangezien we binnenkort gaan verhuizen en ik ook al naar Firstlook ga staan de vinyl uitgaven even op een laag pitje.
Afgelopen weekend nog wel 461 Ocean Boulevard van Eric Clapton meegenomen van de kringloop, voor € 2,- kon ik die niet laten staan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door cmndr_adama op 19-09-2017 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Mooie plaat 461 Vorige week toevallig gekocht voor wel 5 euro :-)

Erg gaaf hoe mensen hier oude platenspelers weer aan de praat weten te krijgen.

Vanmiddag nog langs de platenboef geweest...

2de Hands :

- Billy Joel - Glass Houses
- Kate Bush - LionHeart
- Kate Bush - Kick Inside
- Leonard Cohen - Songs from a Room
- The Alan Parsons Project - Amonia Avenue
- The Alan Parsons Project - Eve
- The Alan Parsons Project - Pyramid
- Bryan Adams - Reckless

Nieuw
- Iron Maiden - Brave New World
- Dream Theater - Score

[ Voor 8% gewijzigd door oldsmelly op 19-09-2017 19:19 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Raymond schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:47:

Wie is er bij?

Vlakbij, maar prijzen op beursen zijn m.i. vaak hoog. De beurshuur moet immers betaald worden :+
En om nou mee te werken aan het stigma dat zo'n event alleen maar nerds en sukkels aantrekt staat mij ook een beetje tegen 7(8)7

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2017 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Vandaag sinds lange tijd weer eens een cd(jaja verouderde techniek :+) gekocht voor in de auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OhmbFGJ9P62hSjkhFmDE83Jh/full.jpg

Bob rules!

Anoniem: 965587

Vraagje voor cap,ik ben in het bezit van een platenspeler Limit dj 2500b met s-arm.Lengte van de arm van pivot to spindel =215mm + 15mm overhang =Totale lengte 230mm.Nu het uitlijnen van de phonocel in de headshell is mijn vraag.De afstand vanaf de rubber washer aan het einde van headshell tot aan de tip van de naald =52mm.Als ik nu wil voortgaan op de resultaten van een protractor dan staat de cel niet recht in de headshell maar in een hoek.Als zo eens filmkes op you-tube bekijk zie ik nergens zo een cel in een hoek die zitten allemaal recht in de headshell.Naar ik zojuist heb gelezen is dat ook bij jou vorige reactie.Groetjes van uit belgie,johnny glasgow

• Bestla
Cel = Element :? Als dat zo is probeer eens andere protractors en of andere afstelling van je element.

Ik heb hem op de mijne erg ver naar voren in headshell zodat ik een goede tracking heb bij de innergrooves. Je moet trouwens altijd een compromis sluiten welke protractor je ook gebruikt. Je element moet natuurlijk wel recht in de headshell gemonteerd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 20-09-2017 14:16 ]

Bedankt voor de reactie redhawk.Ik heb al baerwald, al loefgren b, al stevenson, uptown audio,en enjoy music gebruikt en allemaal staan ze niet recht.Ik zie door de bomen het bos niet meer!johnny glasgow.

• Bestla
Anoniem: 965587 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:31:
Bedankt voor de reactie redhawk.Ik heb al baerwald, al loefgren b, al stevenson, uptown audio,en enjoy music gebruikt en allemaal staan ze niet recht.Ik zie door de bomen het bos niet meer!johnny glasgow.
Doe eens een foto van de headshell met element recht van boven en van onder alstublieft. Dan kan ik wel een inschatting geven waar de schroeven moeten zitten van de afstelling.
Ik zie dat jouw draaitafel erg op de Technics SL 1200 lijkt nietwaar?

Vandaar even een foto van mijn headshell
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/e6sitewxl/headshell.jpg
Zoals je ziet staat mijn element vrij ver naar voren toe voor de innergrooves. Die sleuven zijn gewoon de ruimte die je hebt om te schuiven met de afstelling. Als je de speciale Technics tool gebruikt dan kom je ergens in het midden uit. ( De gulden middenweg ) ;)

Maar als geen van alle protractors een resultaat oplevert waarbij je element recht onder de headshell komt te staan dan is je arm niet goed lijkt mij. Dan klopt de S shape gewoon niet. Dat kan je wel ondervangen door het element scheef onder de headshell te monteren, maar goed is anders.

Je kan eigenlijk niets fout doen als je maar zorgt dat het element bijna recht de groeven volgt van begin tot einde plaat. Dan kan er niets fout gaan. iets naar voren of naar achter is je persoonlijke smaak of ervaring. Meer naar voren betekend betere aftasting van de binnenste groeven. Meer naar achter ...... :) Maar alles is een compromis, vergeet dat nooit. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Bestla op 20-09-2017 16:06 ]

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:11
Anoniem: 965587 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:31:
Bestla schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:40:
[...]

Doe eens een foto van de headshell met element recht van boven en van onder alstublieft. Dan kan ik wel een inschatting geven waar de schroeven moeten zitten van de afstelling.
Ik zie dat jouw draaitafel erg op de Technics SL 1200 lijkt nietwaar?

Vandaar even een foto van mijn headshell
[afbeelding]
Zoals je ziet staat mijn element vrij ver naar voren toe voor de innergrooves. Die sleuven zijn gewoon de ruimte die je hebt om te schuiven met de afstelling. Als je de speciale Technics tool gebruikt dan kom je ergens in het midden uit. ( De gulden middenweg ) ;)

Maar als geen van alle protractors een resultaat oplevert waarbij je element recht onder de headshell komt te staan dan is je arm niet goed lijkt mij. Dan klopt de S shape gewoon niet. Dat kan je wel ondervangen door het element scheef onder de headshell te monteren, maar goed is anders.

Je kan eigenlijk niets fout doen als je maar zorgt dat het element bijna recht de groeven volgt van begin tot einde plaat. Dan kan er niets fout gaan. iets naar voren of naar achter is je persoonlijke smaak of ervaring. Meer naar voren betekend betere aftasting van de binnenste groeven. Meer naar achter ...... :) Maar alles is een compromis, vergeet dat nooit. :)
Bij mij heeft Dr. Thorens (Rob Spoelstra) het element wel onder een kleine hoek gezet... Schijnbaar hoort dat toch echt bij een bearwald afstelling en zolang de twee punten waar je hem op afstel netjes geraakt worden door je element is het volgens mij geen enkel probleem en zou het zomaar eens normaal kunnen zijn...

Een foto of video waarin de afstelling goed te zien is zou kunnen helpen... Er zijn een tweetal oplossing die m.i. goed werken... De een is gratis en de ander is peperduur (maar wel veel nauwkeuriger dan de gratis oplossing):

1. Arc template generator (gratis hier te downloaden: http://conradhoffman.com/TemplateGen.zip)
2. ClearAudio IEC protractor https://www.lpspeler.nl/s...iec-driepunts-protractor/

Als je element met de ClearAudio is afgesteld staat hij gegarandeerd goed... Met Arc template generator moet je rekening houden met het feit dat alle ingevulde gegevens kloppen en dat je de juiste afstelling selecteerd (Bearwald / stevenson enz.)... Ik zelf zou kiezen voor Bearwald aangezien die het meest gebruikt is...

Succes!

www.discogs.com/collection?user=rcor

• cmndr_adama
Ik heb m'n Expert element eens getest op m'n Dual 704:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SiT9xNZesqPJ7YkyzX0KIsSl/full.jpg
Klinkt ook daar beter dan op dan de AT95.

Na de verhuizing neem ik ook een kamer in gebruik als kantoor, kan ik daar mooie een 2e setup maken. Ik denk dat de 704 dan met me mee verhuist. De vrouw vindt de Dual niet mooi genoeg voor de woonkamer ben ik bang dus ik denk dat m'n Sansui naar de woonkamer verhuisd :P

• Vintage1967
cmndr_adama schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:27:
Ik heb m'n Expert element eens getest op m'n Dual 704:
[afbeelding]
Klinkt ook daar beter dan op dan de AT95.

Na de verhuizing neem ik ook een kamer in gebruik als kantoor, kan ik daar mooie een 2e setup maken. Ik denk dat de 704 dan met me mee verhuist. De vrouw vindt de Dual niet mooi genoeg voor de woonkamer ben ik bang dus ik denk dat m'n Sansui naar de woonkamer verhuisd :P
En dat terwijl de 704 zo'n elegant ontwerp heeft........
Mijn vrouw vindt de 704 wel mooi, ook voor in de woonkamer, behalve een scheur in de kap. Dat is de reden dat ik twee jaar geleden een TD166 op de kop heb getikt :9~ . Die staat nu in de woonkamer, de 704 in de werkkamer.

Bij mijn 704 hangt het originele Shure element nog onder de headshell. Dat is natuurlijk een prima element waar ik een paar jaar terug een nieuwe, originele naald in heb gedaan. Punt is dat dit element wel heel vast zit aan adapter van de headshell. Daar kwam ik achter toen ik na de goede resultaten van het goed afstellen en uitlijnen van de TD166 ook de 704 onder handen wilde nemen. Ik heb de adapter met headshell maar weer snel teruggeplaatst onder de headshell. Had jij hetzelfde 'probleem'? En hoe heb je dat dan opgelost zonder de boel te slopen? Ik ben benieuwd.

Zelf zit er op mijn TD166 ook een Expert / Nagaoka element. Ik ben daar echt heel tevreden mee. Heerlijk open, helder en gedetailleerd geluid. Als ik naar jouw element kijk zoals dat op je 704 hebt zitten, heb ik de indruk dat daar behoorlijk wat meer ruimte tussen LP en element zit dan bij mij. Kan je een inschatting maken van die ruimte? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 14:39
cmndr_adama schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:27:
Na de verhuizing neem ik ook een kamer in gebruik als kantoor, kan ik daar mooie een 2e setup maken.
Hee dat klinkt bekend. Ik neem straks ook een kamer in als werkkamer. En wilde daar een mooi vintage setje neerzetten. Nu zegt me vrouw dat ik die beter beneden neer kan zetten, en de sonos boven op me werkkamer.

mijn pc

• cmndr_adama
@Vintage1967 Bekend verhaal, mijn 704 heeft ook een kap met een barst en een paar lelijke plekken, vandaar dat ie naar boven mag :P

Voor wat betreft het element: onder mijn 704 zat een Grado F2 element toen ik deze kocht, ik kreeg die prima los van de adapter alleen bleek een van de kabels van de adapter stuk - ik heb destijds bij Thakker een vervangende besteld.

Ik heb even voor je gemeten, de kortste afstand tussen de 'buik' van het element en de lp is een 2,5 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Is inderdaad een technics lookalike,en zoals ge zegt bij mij zitten de headshellschroefjes in het midden.En wat recor bedoeld met de Arc template gen heb ik in alle drie soorten Baerwald,Loefgren en stevenson.Dus ga ik eens proberen het element naar voren te schuiven.Ben trouwens van element ge- upgrade van at95e naar at120eb.Kan je trouwens geen foto's doorzenden want ik ben niet in het bezit van een digitaal fototoestel noch gsm ben wel van de oude garde 74 jaar, ben helaas niet mee geevolueerd,heb al wel heel veel opgestoken van julie topic waarvoor dank.Johnny Glasgow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
cmndr_adama schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:49:
@Vintage1967 Bekend verhaal, mijn 704 heeft ook een kap met een barst en een paar lelijke plekken, vandaar dat ie naar boven mag :P

Voor wat betreft het element: onder mijn 704 zat een Grado F2 element toen ik deze kocht, ik kreeg die prima los van de adapter alleen bleek een van de kabels van de adapter stuk - ik heb destijds bij Thakker een vervangende besteld.

Ik heb even voor je gemeten, de kortste afstand tussen de 'buik' van het element en de lp is een 2,5 mm.
Kijk, dat is dan duidelijk een stuk meer dan bij mijn element. Ik geloof niet dat dat veel meer dan 1 mm zal zijn. Over buikschuiver gesproken....... Ik heb de arm al iets hoger gezet met als idee dat het element daarmee ahw naar voren kantelt en er wat meer ruimte ontstaat. Dat viel dus vies tegen. Sterker nog, ik kreeg alleen maar problemen met de hoogte van de armlift. Die is natuurlijk ook makkelijk aan te passen, maar ik bleef er tegen aan lopen dat de lift in de hoogste stand niet hoog genoeg stond zodat het element nooit meer van de LP getild werd, of dat de lift in de laagste stand weer te hoog stond zodat de naald de LP niet raakte 8)7 . Dat heb ik voor dit moment maar opgegeven..........

Ik heb geen idee of het een probleem oplevert als er weinig ruimte is. Het is meer dat ik het niet prettig vind. Alsof het element elk moment de krullen van je geliefde LP gaat schrapen. Ik weet dat mijn element NOS is. Dus misschien is het bevestigingspunt van de cantilever gewoon wat te flexibel. Overigens vind ik zelf nog steeds dat het element hartstikke goed klinkt. Dus mocht het iets met de cantilever zijn, danheeft dat wat mij betreft geen negatieve invloed op het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:13:
Cel = Element :? Als dat zo is probeer eens andere protractors en of andere afstelling van je element.

Ik heb hem op de mijne erg ver naar voren in headshell zodat ik een goede tracking heb bij de innergrooves. Je moet trouwens altijd een compromis sluiten welke protractor je ook gebruikt. Je element moet natuurlijk wel recht in de headshell gemonteerd worden.
De 2 nulpunten van de protractor dicteren waar het element in de headshell zit (m.a.w. de afstand van de naaldtip tot het draaipunt van de arm) en onder welke hoek dit is (offset). Als je een andere protractor dan die bedacht is door de draaitafelfabrikant gebruikt kan het heel goed zijn dat je element in het horizontale vlak niet parallel aan de randen van headshell staat. Anders gezegd, is de offsethoek van de arm anders dan van de offsethoek van de protractor dan staat je element scheef in de headshell. :)

Een voorbeeld is de standaard Baerwald protractor bij een Technics SL-1200 en aanverwanten: het element staat een klein beetje naar binnen gedraaid tov de headshell en als je de Technics headshell gebruikt zitten de schroefjes ver vooraan in de sleuven.
Bij een aantal elementen moet deze eigenlijk zo ver naar voren geschoven worden dat het dan nét niet past, namelijk als de naaldtip bij het betreffende element vrij dicht onder de montageschroeven gelocaliseerd is ipv verder naar voren. Zo haal je volgens mij met een Denon element en de standaard Technics headshell op een Technics draaitafel net geen perfecte Baerwald. Je kan het element wel helemaal vooraan in de sleuven zetten maar dan is de uitlijning niet helemaal goed: het element heeft dan nog een klein draaitje naar binnen nodig, dus je buitenste sleuf is net te kort. :)

Edit: hier een typisch Baerwald voorbeeldje icm Technics, je ziet dat het element behoorlijk ver naar voren staat een een kleine hoek naar binnen maakt tov de headshell. Als je gaat zoeken zul je dit soort foto's vaker tegenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qblOUQ8.jpg

Bron

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 21-09-2017 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mc-koenoe
Na wat MC elementen te hebben geprobeerd is mijn zoektocht geeïndigd bij de Ortofon Quintet Black en besloten om mijn 2M Bronze te houden voor mijn Rega.

Ik begreep nooit zo goed wat mensen bedoelden met de hele platencollectie opnieuw beleven, maar nu wel. Wat een geweldig element!

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dXmmPQ/IMG_1801.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is dus wat ik bedoel Cap.Maar staat je naaldtip dan ook nog op 52mm als hij zover naar voren staat?De headshell van mijn limit komt overeen met die van technics alleen dat hij de drie gaatjes van de gewichtjes niet heeft.Heb nu ook bij mijn nieuw element ook een nieuwe headshell van ortofon sh4 gekocht vind ik mooi en is van dezelfde lengte als de andere.Dus ga ik alles laten staan gelijk hij nu staat,bedankt Cap.Johnny Glasgow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:00
Ik overweeg een RCM aan te schaffen. Ik ben nu in het bezit van een Knosti, maar ik vind het redelijk wat geknoei.

Mijn oog is gevallen op deze: http://watsons-vinylcare.com/nl_NL/

Heeft iemand ervaring binnen dit forum met deze RCM?

https://www.discogs.com/user/wateenlangenaam/collection?header=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
joyoo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:14:
Ik overweeg een RCM aan te schaffen. Ik ben nu in het bezit van een Knosti, maar ik vind het redelijk wat geknoei.

Mijn oog is gevallen op deze: http://watsons-vinylcare.com/nl_NL/

Heeft iemand ervaring binnen dit forum met deze RCM?
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat me opvalt (net als bij de Okki Nokki) is dat ze ook een plateau hebben. Lijkt me niet handig. Als in, je legt een vieze plaat op het plateau, je maakt 1 kant schoon, vervolgens draai je de plaat om en leg je de schone kant op het 'vieze' plateau?
Mede hierdoor heb ik gekozen voor die van Pro-ject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:32
via grootouders eem Onkyo CP1057F ontvangen. Echter komt er maar uit 1 kanaal geluid en werkt de automatsche afspeelfunctie niet meer. Is het het waard (los van emotionele waarde) hier tijd en geld in te steken? Of kan ik beter een nieuwe platenspeler aan gaan schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad iets om mee te nemen. Hoe zijn je ervaringen met de Pro-ject?
mc-koenoe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:42:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar wat me opvalt (net als bij de Okki Nokki) is dat ze ook een plateau hebben. Lijkt me niet handig. Als in, je legt een vieze plaat op het plateau, je maakt 1 kant schoon, vervolgens draai je de plaat om en leg je de schone kant op het 'vieze' plateau?
Mede hierdoor heb ik gekozen voor die van Pro-ject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
mc-koenoe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:42:
[...], vervolgens draai je de plaat om en leg je de schone kant op het 'vieze' plateau?
Je kan het plateau toch schoonmaken?
Als je je plaat omdraait op de draaitafel denk je toch ook niet automatisch: "shit...nu moet ik de kant spelen die op het vieze plateau heeft gelegen"..

Je moet vooral zorgen dat je niet teveel vloeistof gebruikt/oppassen dat de vloeistof niet onder de plaat kruipt. Maar dat geldt voor beide systemen natuurlijk

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 22-09-2017 15:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:29
Upgrade gedaan :-)

Van dit goedkoop eendje

Oude draaitafel

Naar deze tijger!

Nieuwe draaitafel

Gekocht bij een fijne lokale winkel genaamd Luxury Music.
Nu nog beginnen sparen voor een fatsoenlijke voorversterker.

Ik weet dat jullie hier meer fan zijn van de klassieke spelers. Maar ik vind die altijd nogal bombastisch en deze vond ik prachtig én de WAF was hier ook in orde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:18

Barbas

Gallego!

Hoor je verschil tussen beide spelers?

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Gaaf ding!

Volgens mij valt het wel mee met het meer fan zijn. Het is meer dat vanwege kleinere oplages van tegenwoordig, de prijzen erg hoog zijn voor de geboden kwaliteit. En dat daarmee een vintage speler meer waar voor het geld kan bieden.

Neemt niet weg dat er nu ook prima spelers worden gemaakt, waar je veel plezier van gaat hebben. Je moet er alleen het geld voor (over) hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
mr_petit schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:55:
[...]

Als je je plaat omdraait op de draaitafel denk je toch ook niet automatisch: "shit...nu moet ik de kant spelen die op het vieze plateau heeft gelegen"..

Je moet vooral zorgen dat je niet teveel vloeistof gebruikt/oppassen dat de vloeistof niet onder de plaat kruipt. Maar dat geldt voor beide systemen natuurlijk
Ik gebruik de Okkie en idd even het plateau wat schoonmaken voordat je begint met schoonmaken.
Sommige mensen knippen een stuk papier oid uit ter grote van het plateau en leggen dat erop voordat ze beginnen. Wat er ook doen is er even met zo'n kleding roller overheen gaan.

Vandaag al mijn albums voorzien van Mofi Inner sleeves en van die sluitbare buitenhoezen (zogenaamde Blake Sleeves).

Alles goed beschermd...
Ziet er erg strak uit moet ik zeggen :)

[ Voor 15% gewijzigd door oldsmelly op 22-09-2017 15:24 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
mr_petit schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:55:
[...]

Ik koop geen machine van €450 om na het schoonmaken van iedere kant van een plaat het plateau te moeten schoonmaken. Als je 1 plaat schoonmaakt is het inderdaad niet erg, maar als je een batch wil doen. Wat de meeste gebruikers doen die een RCM aanschaffen is het verre van ideaal.
oldsmelly schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:16:
[...]

Ik gebruik de Okkie en idd even het plateau wat schoonmaken voordat je begint met schoonmaken.
Sommige mensen knippen een stuk papier oid uit ter grote van het plateau en leggen dat erop voordat ze beginnen.
Ja precies, dat heb ik ook ergens gelezen. Is een optie.
joyoo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:55:
Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad iets om mee te nemen. Hoe zijn je ervaringen met de Pro-ject?

[...]
De bouwkwaliteit is iets minder dan die van bijvoorbeeld een Okkie, maar ik vind hem erg fijn werken. Iets krachtiger dan de Okkie, waardoor je minder omwentelingen nodig hebt om de plaat goed droog te krijgen.
Daarentegen is de Pro-ject ook weer een stuk luidruchtiger en zijn de strips op de arm van mindere kwaliteit.
De Pro-ject was hier £100 goedkoper, dus dat was ook voor mij een reden om voor de Pro-ject te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
mc-koenoe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:26:
[...]

Ik koop geen machine van €450 om na het schoonmaken van iedere kant van een plaat het plateau te moeten schoonmaken. Als je 1 plaat schoonmaakt is het inderdaad niet erg, maar als je een batch wil doen. Wat de meeste gebruikers doen die een RCM aanschaffen is het verre van ideaal.
Je hoeft het plateau toch maar 1x schoon te maken?
Of maak jij platen schoon die zó vuil zijn dat het vuil van de plaat afvalt?
Zelfs dan is het 0,5 seconden werk om een doekje eroverheen te halen.
In dat licht zou je zelfs kunnen timen welke RCM het snelste draait, want als het om tijd gaat, is dat óók een factor.

Ik zie echt het probleem niet hoor.

Ik zou eerder kijken welke machine je met een stofkap kan krijgen (want dan hoef je 'm niet schoon te maken en kan je 'm stofvrij opbergen :+ ), wat ie kost en wat de reserveonderdelen (borstels, zuigmonden etc) kosten.
En wellicht hoeveel herrie hij maakt (al kan je er beter geeneen kopen als je niet tegen herrie kan :D )

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 22-09-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet het vergelijken met een gewassen plaat in een oude "vieze" hoes stoppen denk ik: in praktijk kan het weinig kwaad maar het gevoel is toch dat je een smerige kan op een schoon plateau legt en vervolgens de vers gewassen kant op het vervolgens niet meer geheel schone plateau. In praktijk valt dat natuurlijk mee maar ik snap de elegantie en het gemak wel van een systeem dat meteen beide kanten meepakt. Dat 1 kant per keer principe heeft mij altijd tegengehouden zo'n ding te kopen. Dan maar de Knosti en tegenwoodig de ultrasoon + afzuiging. Hoewel... ik was nooit meer platen eigenlijk want ze zijn al schoon. :P
Anoniem: 965587 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:05:
Dit is dus wat ik bedoel Cap.Maar staat je naaldtip dan ook nog op 52mm als hij zover naar voren staat?De headshell van mijn limit komt overeen met die van technics alleen dat hij de drie gaatjes van de gewichtjes niet heeft.Heb nu ook bij mijn nieuw element ook een nieuwe headshell van ortofon sh4 gekocht vind ik mooi en is van dezelfde lengte als de andere.Dus ga ik alles laten staan gelijk hij nu staat,bedankt Cap.Johnny Glasgow.
Uiteraard niet, die 52mm geldt alleen voor de Technics uitlijning. De afstand van de naald tot de kraag van de headshell (en tot het scharnierpunt van de draaitafel) varieert voor elke uitlijning, net als de hoek. Dat is de hele grap ervan: het variëren van die 2 dingen zorgt ervoor fouthoek die je naald heeft van begin van de plaat tot einde een ander verloop heeft en de nulpunten op een andere plek vallen.

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 22-09-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Cap schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:43:
. In praktijk valt dat natuurlijk mee maar ik snap de elegantie en het gemak wel van een systeem dat meteen beide kanten meepakt. Dat 1 kant per keer principe heeft mij altijd tegengehouden zo'n ding te kopen. Dan maar de Knosti en tegenwoodig de ultrasoon + afzuiging. Hoewel... ik was nooit meer platen eigenlijk want ze zijn al schoon. :P
Ja ik kan mijzelf eigenlijk ook geen plaat voor de geest halen die ik 2x heb gewassen in de ca. 17 jaar die ik nu platen draai/was (in de jaren 80 had ik natuurlijk alleen een antistatisch borsteltje).

Heb je zelf een ultrasoon/vaccum rcm gemaakt ofzo?

Ik ken wel de filmpjes van die €3k+ machines. Erg ingenieus.

Die project pakt overigens geen 2 kanten. Het is een mini plateau ter grootte van het label, voor de rest hetzelfde als een okkinokki etc.
Wel mooi uitgevoerd overigens, miniplateau in metaal met een clamp ook van metaal ter grootte van het label etc.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 22-09-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
mc-koenoe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:26:

De bouwkwaliteit is iets minder dan die van bijvoorbeeld een Okkie, maar ik vind hem erg fijn werken. Iets krachtiger dan de Okkie, waardoor je minder omwentelingen nodig hebt om de plaat goed droog te krijgen.
Daarentegen is de Pro-ject ook weer een stuk luidruchtiger en zijn de strips op de arm van mindere kwaliteit.
De Pro-ject was hier £100 goedkoper, dus dat was ook voor mij een reden om voor de Pro-ject te gaan.
Dat luidruchtige is juist voor mij een reden om een apparaat niet te kopen en voor € 400 - € 500 wil ik wel een goede bouwkwaliteit. De behuizing van de Watson is gemaakt van aluminium, dat spreekt me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
mr_petit schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:48:
[...]

Ja ik kan mijzelf eigenlijk ook geen plaat voor de geest halen die ik 2x heb gewassen in de ca. 17 jaar die ik nu platen draai/was (in de jaren 80 had ik natuurlijk alleen een antistatisch borsteltje).

Ik heb een kleine 1000 LP's waarvan circa een kwart is gereinigd met de Knosti, dit waren de meest "vuile". Om de rest ook nog eens met de Knosti te gaan doen, daar heb ik niet zoveel zin meer in. Daarnaast komen er regelmatig (tweedehands) exemplaren bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
^ja een knosti is redelijk wat werk al neemt het drogen de meeste tijd in beslag. Verschillende vloeistoffen drogen trouwens ook met verschillende snelheden heb ik gemerkt.
Ik heb denk ik ook iets van 600-700 platen, maar die zijn allemaal door de knosti gegaan.
Voordeel: het is stil dus kan je platen luisteren tijdens het schoonmaken :+

Ik maakte meestal schoon in stapeltjes van 20-30 oid denk ik. Hoeveel platen je maar tegelijkertijd koopt.
Ik kan me voorstellen dat een rcm als okkinokki etc. vooral veel sneller is als je 1 plaat wilt schoonmaken.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 22-09-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
joyoo schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:49:
[...]

Dat luidruchtige is juist voor mij een reden om een apparaat niet te kopen en voor € 400 - € 500 wil ik wel een goede bouwkwaliteit. De behuizing van de Watson is gemaakt van aluminium, dat spreekt me wel aan.
Snap ik. Ik heb de VCS hier gekocht voor £275 toen £1 op €1,08 stond, dus nog geen €300. Dat scheelt nogal met de Okki. Ik zeg overigens niet dat de bouwkwaliteit slecht is van de Pro-ject, het is een mooi degelijk apparaat. Maar niet zo degelijk als de Okki.

@mr_petit Welke RCM gebruik jij? Met jouw beredenering is een RCM sowieso zinloos, of maak je je platen zo vies dat je een RCM nodig hebt om ze schoon te krijgen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:48:
[...]

Yep, een oude ultrasoon met een bak van 9.5L, van wat latjes een afneembaar houten frame gemaakt, een 1,5 rpm magnetronmotortje erop geschroefd plus magnetisch gekoppelde as zodat je hem snel en gemakkelijk kan koppelen en verwijderen. Alles basic uitgevoerd maar functioneel, totale kosten iets van 180 euro. Dan is het nog leuk om te proberen, bij 3k+ niet. :'(

Op die as zet ik 5 tot 8 platen tegelijk, met wat plastic spacers ertussen. Kwartiertje draaien en dan de as met het hele setje platen in een emmer hangen waarin een ventilator zit, dan is het zo droog. Ondertussen al een volgende set platen in de ultrasoon, ik heb meerdere assen.

Als ultrasoon had ik eerst zo'n goedkope chinese bak gekocht van 20 liter, maar die was onnodig agressief en ook erg lawaaiig, dus die wilde ik niet gebruiken. Toen heb ik een uitgerangeerde merk ultrasoon bij de afdeling geologie op de universiteit overgenomen, een Branson 5200. Wat minder vermogen en een buitenkant van kunststof, maakt echt veel minder herrie, daar kan je zonder probleem bij blijven zitten terwijl je wat anders doet.

Eigenlijk wil ik nog steeds een keer een oude centrifuge ombouwen zodat ik die as in 1 keer in die centrifuge flikker die dan de platen in een mum van tijd droogslingert. Het mooiste zou natuurlijk zijn een ingebouwde afzuiging bij het ultrasoon apparaat maar dat wordt teveel gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
mc-koenoe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:57:
[...]
@mr_petit Welke RCM gebruik jij? Met jouw beredenering is een RCM sowieso zinloos, of maak je je platen zo vies dat je een RCM nodig hebt om ze schoon te krijgen? ;)
Nee, met mijn beredenering is een RCM helemaal niet zinloos.
Het maakt platen schoon en _minstens net zo belangrijk_ antistatisch.
Alle oude 2e handsplaten die je koopt zijn in principe vuil. Omdat de meeste platen niet van audiofielen afkomen maar van doorsnee mensen. En het zijn meestal oude platen dus het vuil zit er ook nog eens een eeuwigheid (en dus vastgekoekt)op

Ik heb maar 1 keer een stapel gekocht die spik en span was, maar ik kocht toen tegelijkertijd een sony ps-x800 met een adcom (=vd hul) element, dus dat geeft al een signaal af. (Die persoon was overleden overigens). Voor de restzijn ze altijd vuil.

En nieuwe wil je wassen omdat ze niet antistatisch zijn. En papieren hoezen gebruik ik ook niet, want papier stoft. Ik gebruik altijd een nieuwe papieren hoes met antistatische plastic binnenvoering.
Als je dat doet en je platen normaal beetpakt, worden ze nooit meer smerig en volstaat 1x schoonmaken dus (bij aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Cap schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:05:
[...]

Op die as zet ik 5 tot 8 platen tegelijk, met wat plastic spacers ertussen. Kwartiertje draaien en dan de as met het hele setje platen in een emmer hangen waarin een ventilator zit, dan is het zo droog. Ondertussen al een volgende set platen in de ultrasoon, ik heb meerdere assen.
Cool.
Ook handig dat je gelijk een hele batch in de ultrasoonbak zet.

Hoe zorg je ervoor dat je labels niet nat worden? Of druipt het water (wat gebruik je eigenlijk als schoonmaakmedium?) erlangs?

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 22-09-2017 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja daar ging het mij om, het moet wel gemakkelijk gaan, ik heb ook 700+ platen met de knosti gedaan, soms wel in batches van 100 stuks, maar wil lui kunnen zijn als ik daar zin in heb... daarom heb ik in tegenstelling tot de meesten ook een volautomatische draaitafel. :P

Voordat ik aan het projectje begon had ik wel bedacht wat mijn eisen waren:
- meerdere platen tegelijk, minimaal 4 -> grote ultrasoon van minimaal 6 liter
- niet zelf draaien (!) -> langzaam draaiende magnetronmotor (220v, geen trafo nodig)
- pakket platen gemakkelijk te monteren en demonteren -> as met magnetische sluiting
- gemakkelijk drogen -> as in emmer hangen, geen geprut met het knosti rekje, direct van de as weer in de hoes!
- gemakkelijk te maken
- goedkoop

Schoonmaakmedium is ged. water met een beetje wetting agent een een klein beetje isopropanol (1 kopje op 10L, iig niet teveel want je wil geen ontvlambaar mengseltje hebben ;) )

De labels worden zonder bescherming eigenlijk al niet of nauwelijks nat - door de wettingagent wordt de oppervlaktespanning gebroken en samen met de draaiende beweging blijft het water mooi als een dunne film in de groeven zitten en vormt geen naar beneden lopende druppels. De plaat hangt verder zo hoog dat het laatste stukje van de uitloopgroef niet wordt meegenomen. ;) Maar ik heb als afstandhouders dekseltjes van een citrusbakje (action) genomen, die zijn zo'n 2 cm hoog, zijn doorzichtig en passen net mooi om het label, en zijn... goedkoop! :)

Edit: vond nog een fotootje met een paar van die deksels voor het idee

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2O7sPdG.jpg

Op de ultrasoon zelf had ik ook nog een hoge deksel gemaakt (bak van een opbergbox) zodat de platen schoongemaakt konden worden met de deksel erop, zo nog minder geluid en minder luchtjes. Maar die heeft de verhuizing niet overleefd...

Wat verder handig blijkt in praktijk:
- aquarium filterpompje om de ergste zooi er ff uit te filteren voordat je de vloeistof ververst
- ultrasoon met afvoer voor het gemakkelijk legen van de vuile vloeistof

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 22-09-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Hoi allemaal!

Vanaf morgen heb ik zelf ook een platenspeler. Weet iemand een goede plek voor vinyl in de regio randstad, elektronische muziek van heel oud tot nu? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de oude meuk zeker Marktplaats afstruinen of online bestellen bij Discogs (vaak wat duurder).

Platenzaken in de buurt van Zaandam: Recordfriend en Concerto in Amsterdam, Sounds Haarlem, etc etc. In Zaandam zelf zal ook wel wat zitten. Zoek zelf maar op, wel ff checken of ze nog bestaan voor je gaat:

https://www.platendraaier.nl/platenzaken/nederland/

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 22-09-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
Cap schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:17:
Ja daar ging het mij om, het moet wel gemakkelijk gaan, ik heb ook 700+ platen met de knosti gedaan, soms wel in batches van 100 stuks, maar wil lui kunnen zijn als ik daar zin in heb... daarom heb ik in tegenstelling tot de meesten ook een volautomatische draaitafel. :P

Voordat ik aan het projectje begon had ik wel bedacht wat mijn eisen waren:
- meerdere platen tegelijk, minimaal 4 -> grote ultrasoon van minimaal 6 liter
- niet zelf draaien (!) -> langzaam draaiende magnetronmotor (220v, geen trafo nodig)
- pakket platen gemakkelijk te monteren en demonteren -> as met magnetische sluiting
- gemakkelijk drogen -> as in emmer hangen, geen geprut met het knosti rekje, direct van de as weer in de hoes!
- gemakkelijk te maken
- goedkoop

Schoonmaakmedium is ged. water met een beetje wetting agent een een klein beetje isopropanol (1 kopje op 10L, iig niet teveel want je wil geen ontvlambaar mengseltje hebben ;) )

De labels worden zonder bescherming eigenlijk al niet of nauwelijks nat - door de wettingagent wordt de oppervlaktespanning gebroken en samen met de draaiende beweging blijft het water mooi als een dunne film in de groeven zitten en vormt geen naar beneden lopende druppels. De plaat hangt verder zo hoog dat het laatste stukje van de uitloopgroef niet wordt meegenomen. ;) Maar ik heb als afstandhouders dekseltjes van een citrusbakje (action) genomen, die zijn zo'n 2 cm hoog, zijn doorzichtig en passen net mooi om het label, en zijn... goedkoop! :)

Edit: vond nog een fotootje met een paar van die deksels voor het idee

[afbeelding]

Op de ultrasoon zelf had ik ook nog een hoge deksel gemaakt (bak van een opbergbox) zodat de platen schoongemaakt konden worden met de deksel erop, zo nog minder geluid en minder luchtjes. Maar die heeft de verhuizing niet overleefd...

Wat verder handig blijkt in praktijk:
- aquarium filterpompje om de ergste zooi er ff uit te filteren voordat je de vloeistof ververst
- ultrasoon met afvoer voor het gemakkelijk legen van de vuile vloeistof
Ultrasoon is ook een optie, ik heb daar echter niet het geduld (en de handigheid...) voor. Ik heb ooit weleens een goedkope kant en klare versie gezien op eBay. Zal eens zoeken.

Edit: http://audiorevita.pl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Wanneer we het dan toch over platenwassers gaan hebben ga ik mijn zelfbouwertje even spammen.

Platenreiniger voor 20 euro

Ik was al enige tijd aan het rondkijken om zelf een platenreiniger te maken. Het plan was om iets te doen met een oude draaitafel en een stofzuiger. Totdat ik reviews las over een platencentrifuge. Dit leek me veel eenvoudiger te realiseren en had als grootste voordeel, dat het een stuk stiller zou zijn. Een ronddraaiend stuk vinyl is een stuk rustiger dan een stofzuiger.

Ik heb op marktplaats een oude centrifuge gekocht voor 10 euro.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/wimmel/images/vinyl/centrifuge/cent1.jpg

Deze heb ik vakkundig doormidden gezaagd.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/wimmel/images/vinyl/centrifuge/cent3.jpg

Bij een motorenrevisiebedrijf heb ik voor 10 euro de trommelbevestiging af laten draaien om een basis te hebben waarop mijn platenklem past.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/wimmel/images/vinyl/centrifuge/cent4.jpg

Bij de houthobbyclub heb ik 2 houten schijven gemaakt waartussen ik het vinyl klem.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/wimmel/images/vinyl/centrifuge/cent5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/wimmel/images/vinyl/centrifuge/cent6.jpg

Het laatste wat ik nodig had was een schakelaar voor de motor, die had mijn vader nog liggen.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/wimmel/images/vinyl/centrifuge/cent7.jpg

Ik ben zeer tevreden over het resultaat, met 2 minuten een schone en droge kant. Doordat de plaat alleen op het label wordt gedragen kan de schone zijde niet weer besmet worden door geplaatst te worden op een plateau waar zojuist de vuile zijde nog lag.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@joyoo

Ja ik weet welke je bedoelt, de BRC-01:

http://audiorevita.pl/?page_id=14

Die is heel goedkoop maar van een wel heel erg matige kwaliteit: er zit dan 1 mini piezo transducertje van een goedkope 500ml / 35W ultrasoon onder een veel te grote bak van 6 liter geplakt. Het mag namelijk niks kosten he. :P

Afbeeldingslocatie: https://www.rpelectronics.com/Media/400/tv4.jpg

Het gaat om een speelgoed ultrasoon die meer herrie maakt dan dat ie trilt en die snel oververhit raakt, waardoor het vermogen binnen een minuutje al ernstig terug begint te lopen. Dit door de onderbemeten transducer en voeding zonder afdoende koeling. Daarom staat ook in de handleiding dat je om de zoveel platen / minuten echt moet stoppen, anders wordt ie zo heet dat ie helemaal niks meer doet.

https://vegacom.eu/produc...35W-50W-BAKU-BK-3550.html

En dan is die transducer simpelweg met een stukje bodem en al (!) uit de 500ml bak geknipt en met wat lijm onder de grote bak van 6 liter geplaatst. 35W voor een 6 liter bak die vol gepropt zit met 7 platen, dat is wel een heel slap ultrasoontje. Daarnaast zit de 220V euro connector gewoon in de plastic bak gelijmd, recht onder de ultrasoonbak en de aansluting tussen de bak en de "emmer" waar in in gemonteerd is is niet mooi lekdicht uitgevoerd. Niet echt veilig dus. :P

Verder is de bevestiging van de steunen op de bak ronduit slap, draait de motor te snel (iets van 10-15 rpm) en ook het monteren van de as op de motor gaat met een stukje slang gaat lastig en is ook vrij kansloos, omdat ie er om de haverklap weer af loopt. Die augurkenpotdeksels als labelbeschermer is wel leuk gevonden, maar ze zijn te dun. Gevolg is dat de platen erg dicht op elkaar zitten en icm het uiterst geringe vermogen van de ultrasoon is de reiniging dan ook erg slecht.

You get what you pay for, in dit geval. :P

Het modelletje 1 versie hoger, de ARC-02 is tenminste een gewone Chinese herriebak ultrasoon met passend vermogen, maar dan ga je wel al over de 400 euro en zit je nog steeds met de overige nadelen...

@Wimmel

Mooi hoor, precies wat ik in gedachten had! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 22-09-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyoo
Cap schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 17:52:
@joyoo

Ja ik weet welke je bedoelt:

http://audiorevita.pl/?page_id=14

Die is heel goedkoop maar van een wel heel erg matige kwaliteit: er zit dan 1 mini piezo transducertje van een goedkope 500ml / 35W ultrasoon onder een veel te grote bak van 6 liter geplakt. Het mag namelijk niks kosten he. :P

[afbeelding]

Het gaat om een speelgoed ultrasoon die meer herrie maakt dan dat ie trilt en die snel oververhit raakt, waardoor het vermogen binnen een minuutje al ernstig terug begint te lopen. Dit door de onderbemeten transducer en voeding zonder afdoende koeling. Daarom staat ook in de handleiding dat je om de zoveel platen echt moet stoppen, anders wordt ie zo heet dat ie helemaal niks meer doet.

https://vegacom.eu/produc...35W-50W-BAKU-BK-3550.html

En dan is die transducer simpelweg met een stukje bodem uit de bak geknipt en met wat lijm onder de grote bak van 6 liter geplaatst. 35W voor een 6 liter bak die vol gepropt zit met 7 platen, dat is wel een heel slap ultrasoontje. Daarnaast zit de 220V euro connector gewoon in de plastic bak gelijmd, recht onder de ultrasoonbak en de aansluting tussen de bak en de "emmer" waar in in gemonteerd is is niet mooi lekdicht uitgevoerd. Niet echt veilig dus. :P

Verder is de bevestiging van de steunen op de bak ronduit slap, draait de motor te snel (iets van 10-15 rpm) en ook het monteren van de as op de motor gaat met een stukje slang gaat lastig en is ook vrij kansloos, omdat ie er om de haverklap weer af loopt. Die augurkenpotdeksels als labelbeschermer is wel leuk gevonden, maar ze zijn te dun. Gevolg is dat de platen erg dicht op elkaar zitten en icm het uiterst geringe vermogen van de ultrasoon is de reiniging dan ook erg slecht.

You get what you pay for, in dit geval. :P

@Wimmel

Mooi hoor, precies wat ik in gedachten had! :)
Dan hou ik het bij een conventionele, ik zal er nog eens een nachtje over slapen welke van de 3 (Watson, Okki of Pro-ject) ik kies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 09:40
matthijsqt schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:50:
Hoi allemaal!

Vanaf morgen heb ik zelf ook een platenspeler. Weet iemand een goede plek voor vinyl in de regio randstad, elektronische muziek van heel oud tot nu? Ben erg benieuwd!
Ik ga zelf altijd naar Rushour op de Spuistraat in Amsterdam. Daar kom je wel aan je trekken qua elektronische muziek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Misschien vind je hier iets van je gading: https://www.platendraaier...en/platenzaken-rotterdam/

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ksborg
Kon het toch niet laten. Gister een Dire Straits Live 12 inch gekocht (Love Over Gold en Solid Rock) en de LP 90125 van Yes.

Had hem hem in vorige topic al gezien van jou Wimmel,zeer efficient en goedkoop.Johnny Glasgow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Zo, de voorbije week wat aan de "nieuwe" Thorens TD 160 gewerkt, houten console gevoed met houtwax, alle metaal opgeblonken, tijdelijk een AT 95E geïnstalleerd, klein beetje werk aan de vering, nieuw olie (alhoewel waarschijnlijk onnodig) en alles mooi gekalibreerd.

Staat nu momenteel naast zijn broer de TD 166 Mk1 en ik ga ze waarschijnlijk een tijdje zo laten staan voor ik een nieuwe AT 440MLb op de 160 monteer en waarschijnlijk een nieuwe kurken mat koop, want deze is wat te klein.

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/hlzyf0o9f/thorensbrothers1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/jru99irpv/thorensbrothers2.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreshM
De afwas doen met knettergoeie muziek op de achtergrond. :*)

knosti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Vanmiddag geluisterd naar Dream Theater Score 20Years

https://www.northendhaarl...0th-anniversary-tour-4lp/

Kan niet echt enthousiast worden van de geluidskwaliteit moet ik eerlijk bekennen. Alles klinkt een beetje "dof" en er ontbreekt een beetje sprankeling in het hoog.
Vermoed dat Music On Vinyl niet echt de moeite heeft genomen er iets moois van te maken :'(

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaar die Knosti natuurlijk. ;)

Wat zet jij ze trouwens scheef in het rekje, zit daar een bedoeling achter?

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 24-09-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Cap schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:49:
[...]

Vandaar die Knosti natuurlijk. ;)

Wat zet jij ze trouwens scheef in het rekje, zit daar een bedoeling achter?
Ondanks de opmerking "trocknet rückstandslos" op de fles blijft er toch redelijk wat residu achter (en blijft aan de naald hangen).
Scheef in het rekje? Gezien de opbouw van het rekje lijkt het niet anders te kunnen. Heb ik een nieuw Knosti-design?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mx11tj1K0hYobKfpXw1sFMp2/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo toch, althans zo staat het wel op het plaatje van zowel mijn antieke als nieuwere Knosti. Dan kom je tot 15 platen en als je durft 17 (2 aan de buitenkant met slechts 1 steuntje). Maar als je diagonaal + schuin wilt ipv loodrecht + verticaal is dat ook prima natuurlijk, zal ook werken. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.audiovisualonline.co.uk/media/knosti/disco-an-gen-2/disco_antistat_gen_ii_large_4-large.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.audiovintage.fr/leforum/download/file.php?id=50282

Afbeeldingslocatie: https://www.entfesselt.org/wp-content/gallery/knosti-disco-antistat/knosti_voller_staender.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 24-09-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Cap schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:51:
Zo toch, althans zo staat het wel op het plaatje van zowel mijn antieke als nieuwere Knosti. Dan kom je tot 15 platen en als je durft 17 (2 aan de buitenkant met slechts 1 steuntje). Maar als je diagonaal + schuin wilt ipv loodrecht + verticaal is dat ook prima natuurlijk, zal ook werken. :)
Ik begrijp niet helemaal hoe je de platen dan neerzet. Nou was ik toch maar zo'n 10 platen in 1 bad, dan kan het op mijn manier wel. Alleen die Knosti-vloeistof bevalt me niet zo. Veel te veel rotzooi die op de plaat achterblijft.
Volgende keer probeer ik eens een spray met gedestilleerd water na de wasbeurt, om de Knosti-vloeistof eraf te spoelen vóór het drogen. Of misschien maar helemaal zelf een schoonmaakvloeistof samenstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
@Cap: Dito, met rechtopstaande platen loopt de vloeistof gemakkelijker naar het opvangbakje.

Wil je geen residu of pluisjes, gebruik dan Tonar QS Vinyl Cleaner, danwel eigengemaakte vloeistof met demi-water, isopropanol en enkele druppels wettingagent. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Storebaelt op 24-09-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
Ik heb hier beide, de Tonar vloeistof en een flesje eigen brouwsel. Beide werken prima al gebruik ik tegenwoordig wel gedestilleerd water, ik heb met demi water weleens gehad dat er een wittige substantie ontstond wat als een wolk door de hele fles zat en ook residu achter liet op de plaat. Met gedestilleerd water heb ik er nooit meer last van gehad.

Vandaag op de rommelmarkt nog deze Bach door de Academy of St. Martin in the Fields meegenomen, verrassend aangenaam moet ik zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik gebruik voor mijn Nokkie het spul van l'art du Son. Niet goejekoop maar werkt als een speer

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
Ik ga morgenochtend een Garrard en een Dual ophalen uit een nalatenschap. Beide spelers hebben een eigen versterker.
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/l8rc0rxyx/Garrard_speler.jpg
en de Dual (1214)
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/xosn89gop/Dualspeler.jpg

Ik ben benieuwd naar de staat van die 2 en in het bijzonder die Garrard SP25 Mk4 (in 1964 kostte hij FL 525 zo kwam ik het tegen online)

Ook is een partij blues lp's aanwezig. Daar ga ik ook even doorheen. :Y

[ Voor 19% gewijzigd door Bestla op 28-09-2017 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25
Die Dual stond vroeger ook bij ons thuis.

• Bestla
De Garrard draait prima, al moet hij wel afgesteld worden, maar met de Dual 1214 is wat mis. 2 schakelaars doen niets nl. de start/stop en de keuze schakelaar 33, 45, 78 zit vast op 45.

spoiler:
(Ze zijn te koop via DM)

[ Voor 20% gewijzigd door Bestla op 28-09-2017 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
Bestla schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:17:
De Garrard draait prima, al moet hij wel afgesteld worden, maar met de Dual 1214 is wat mis. 2 schakelaars doen niets nl. de start/stop en de keuze schakelaar 33, 45, 78 zit vast op 45.

spoiler:
(Ze zijn te koop via DM)
Het begrip "goed werkend" is dus weer zeer rekbaar :+

• Bestla
ksborg schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:14:
[...]

Het begrip "goed werkend" is dus weer zeer rekbaar :+
Dat had mijn vader erbij gezet maar ik heb ze allebei hier in huis staan en de Garrard wil niet auto starten en stoppen. Die is nu helemaal manueel, en de Dual is zoals vermeldt ook niet helemaal goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 28-09-2017 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Storebaelt schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:04:
@Cap: Dito, met rechtopstaande platen loopt de vloeistof gemakkelijker naar het opvangbakje.

Wil je geen residu of pluisjes, gebruik dan Tonar QS Vinyl Cleaner, danwel eigengemaakte vloeistof met demi-water, isopropanol en enkele druppels wettingagent. ;)
Ik sluit mij aan bij zelfgemaakte vloeistof. Zelf gebruik ik ongeveer 70% demi-water, 30% Isopropanol en twee druppels wetting agent (meer is echt niet nodig).
Zo blijft er totaal geen residu achter op de plaat.
Één behoorlijk nadeel van die Knosti is toch wel dat je labels nat worden. En dat blijf je na afloop helaas wel zien. De buitenste ring van het label is dan heel licht 'beschadigd'.

Ik had trouwens geen idee dat je meer platen kon neerzetten in die bak. Ik kom nooit verder dan 7 :X

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Ik heb de Garrard eerst eens open gemaakt en alles zat vast door oud vet. Na alles ontvet te hebben zaten er ook nog wat dingen vast die moesten rollen. Via YT heb ik die kunnen lossen door een soldeerbout op de bushings te zetten waardoor er weer beweging in kwam. Ik moet echt alles uit elkaar halen om hem weer als een nieuwe te laten draaien. Maar ach, het houd je van de straat zeggen ze toch ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ik heb deze week een SL1200 mkII mogen servicen. Dit was mijn eerste kennismaking met deze speler en wat een ervaring was dat. Die dingen die zijn echt als een tank gebouwd. Ik vind het dan ook zeer jammer dat de eigenaar hem graag terugwilde.

Technics SL1200 mkII

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gewoon een kopen, die hou je toch voor de rest van je leven :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Daar vindt mijn vrouw iets van, op dit moment staan er 7 platenspelers in huis. Ik kom misschien nog weg met een nummer 8 maar niet als die >500 euro moet gaan kosten.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Yalopa schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 07:31:
Gewoon een kopen, die hou je toch voor de rest van je leven :)
Klopt, die gaat als het aan mij ligt nooit meer weg.
Ik heb de 1210 mk2
Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.