Ik heb nog maar eens een "nieuwe" platendraaier opgepikt...geen idee waar ik die zal zetten, maar ik kon deze gewoonweg niet laten liggen. Via via wist ik iemand met een Thorens TD 160 te koop, daar ik al enorm veel plezier heb beleefd met mijn TD 166 Mk1, zowel qua restaureren en gebruik, besloot ik een kijkje te nemen.
De verkoper wou het toestel niet opsturen en testen was ook niet mogelijk, wegens geen luidsprekers, versterkers etc... Maar toen ik het toestel zag, moet ik het er gewoon op wagen. Het toestel zag er schitterend uit, geen krasje op de faceplate, hout perfect, stofkap scharnieren zonder ook maar enige schade (terwijl dit een zeer breekbaar punt is bij dit model), alleen wat minieme gebruikskrasjes in de kap etc...Het toestel zag er maximum 5 jaar oud uit, ipv de echte 45 jaar oud.
Ik liet de verkoper de speler even draaien, kwam zeer traag op gang (riem) maar de motor was volledig stil, oor naast de console geplaatst en volledig stil.
Ook qua vering bleek hij al heel goed ingesteld, blijft een tiental seconden op en neer veren na 1 duwtje en de arm gaat ook enkel op en neer, niet van links naar rechts.
Kortom, ik nam hem mee en bestelde een nieuwe riem. Vandaag werd de riem geleverd en kon ik alles beginnen testen. Met de nieuwe riem was het traag opstarten opstarten van de baan en de speler draait zijn rondjes op 33.41 toeren (volgens mijn meettoestel) dus zeer dicht bij ideale snelheid.
Ik had gedacht de olie te moeten verversen of een drupje of twee in de motor te doen, maar het lijkt echt niet nodig. Mechanisch dus even goed als cosmetisch.
Helaas speelde hij maar op 1 kanaal, voor ik alles ging uitmeten, het element verwijderd (een Shure M55e) en een AT 95E gemonteerd, contactjes gereinigd en daar was kanaal #2 terug. Lag waarschijnlijk niet aan een brakke element, maar na 40+ jaar mag er wel eens een nieuwe op dacht ik zo.
Maar ik blijf met een probleem zitten, de afstelling van de naalddruk en de anti-skate lukt niet zo goed met de AT95E. Het is een heel ander systeem dan op mijn andere Thorens, of op mijn Technics spelers.
De arm bleef terug gaan naar de rustpositie en wou ook niet voldoende dalen, bleef zelfs boven de "lift" hangen bij de neerwaartse positie, dus ligt het niet aan de lift. De enige manier dat ik de naald boven de plaat kreeg was om het achterste gewichtje aan het uiteinde van de arm helemaal dicht te draaien en de naaldruk setting op 3 te zetten (hoogste stand). Nu weet ik wel dat dit een vals beeld weergeeft, en nam ik de naalddruk met een elektronische naaldweegschaal. Deze gaf 1,4 gram aan.. wat gek genoeg een uitstekende instelling is.
Ook de anti-skate op 1.5 gezet en het moet gezegd worden... klinkt heel goed.
Alleen werkt het me wat op de zenuwen dat alles "verkeerd staat ingesteld"... ik zou met dit toestel zelf niet weten hoe de arm te laten balanceren om het echte nulpunt te vinden en dan de rest af te stellen.
Mijn meettoestel en in mindere mate mijn oren zeggen me dat hij nu "juist" staat... maar het oogt niet.
Iemand enige tips ?
Beetje jammer, want aan dit toestel zal ik zeer weinig moeten restaureren/aanpassen. Een zwaardere bodemplaat gebruiken, de schuimpjes uit de veren halen, alles even opblinken en een beter element er in en het wordt een echte topspeler
Dit is een foto die ik net maakte, met nog geen doek over geweest...in deze staat gekocht