Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
Jorgen schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:57:
@Vintage1967 Ik had gezocht op taartschep en pick-up, maar kwam alleen echte taartscheppen tegen.
http://www.pickupnaald.com/headshells

Het is gewoon een populaire naam ;)

PRUTSER Extraordinaiererere

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Als we het dan hebben over zoektermen... Het 'handvat' van mijn 'taartschep' is erg gammel en breekt binnenkort af. Oud dingetje van Project, dus niet de nieuwe versie waar het handgreepje aan de toonarm vast zit.

Het gaat dus om het kleine metalen hendeltje waarmee je de toonarm optilt. Zit vastgeschroefd op de schroefjes van het element.

Iemand een idee waar ik zo'n dingetje los kan krijgen?

Punctuality is the politeness of kings

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:44
@Vintage1967 Wanneer je bij een dual 704 (en ook andere type) de DIN kabel vervangt door een RCA dan moet er nog wel wat aangepast worden, heb hier ook een 704 met nieuwe RCA kabel plus aarde draad en is 100% brom vrij.

Hier worden wat aanpassingen beschreven.

http://www.fotos-hochlade...onabnehmerkab17d3ye5q.jpg

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:51

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Vintage1967 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:30:
Even van boven naar beneden dan:

@WhizzCat Ah, ik begreep dat je juist een Expert element onder je taartschep wil plaatsen. Mijn fout |:( .
Ik kan er naast zitten, maar de Expert elementen zijn toch ook van onderaf te monteren? Misschien zit je dan wel aan een speciefieke lengte van je boutje vast, maar ik weet natuurlijk niet welk element het precies betreft.

Dat project van je, dat kan je niet zo maar even tussen neus en lippen noemen in dit topic. Dat vraagt om foto's. Ook als het nog niet af is :P . Dus posten die hap oOo .

Het plaatsen van een naald doe je zonder met je ogen te knipperen. Oude naald er uit, nieuwe er in en klaar ben je. Zonder gekheid, meer is het niet. Aan de nieuwe naald kan je zien onder welke hoek je kracht uit moet oefenen om de oude te verwijderen. Open deur: voorzichtig met de cantilever en naald :+ .

De TD166 wordt geaard via het rechter kanaal. Ik weet niet of dat bij de TD160 ook zo is. Ook weet ik niet hoe jij e.e.a. verder hebt aangesloten. Ik krijg in ieder geval stevige brom op het moment dat ik als eerste de output van het rechter kanaal lostrek of als ik een aparte aarding aanbreng. Zonder dat is mijn TD166 bromvrij.

Ik zou het staafje wel zo licht mogelijk houden, vandaar de potloodvulling ;) .
Aha, dat zou die brom kunnen verklaren! Gezien ik ga verhuizen heb ik alles in dozen zitten, dus die foto's ben ik jullie nog even verschuldigd. Ik snapte al niks van die brom. De open deur is genoteerd, lol. Ik zal nog wel wat meer langsstruinen als ik het zo ver heb dat ik er weer mee aan de slag ga. Denk zelfs dat ik nog een nieuwe arm moet scoren, maar dat zie ik dan wel weer. Ik had nog ergens een kort filmpje, maar die is op mijn Stack verdwaald, zal ff kijken of ik die kan vinden.

Die lengte van boutjes is niet zo heel spannend. Desnoods haal ik nog een stukje schroefdraad op (https://www.microscrews-shop.nl/ overigens, voor modelbouw, maar ook geschikt voor dit soort fijne mechanica dingen).

VW lief O+ | Pavel is ook lief O+
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-09 07:27

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

quote:
Servpage schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 01:03:
@Vintage1967 Wanneer je bij een dual 704 (en ook andere type) de DIN kabel vervangt door een RCA dan moet er nog wel wat aangepast worden, heb hier ook een 704 met nieuwe RCA kabel plus aarde draad en is 100% brom vrij.

Hier worden wat aanpassingen beschreven.

http://www.fotos-hochlade...onabnehmerkab17d3ye5q.jpg
Klopt, alleen op het moment dat ik de aarde aansluit, krijg ik brom......
Wel super dat je de link ook post. Dank!
Zou je bij gelegenheid ook eens een foto of wat van jouw 704 willen posten? Ik ben namelijk heel benieuwd over de afwerking aan de achterkant.

http://www.discogs.com/user/vintage1967/collection

quote:
dreamscape schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:42:
Als we het dan hebben over zoektermen... Het 'handvat' van mijn 'taartschep' is erg gammel en breekt binnenkort af. Oud dingetje van Project, dus niet de nieuwe versie waar het handgreepje aan de toonarm vast zit.

Het gaat dus om het kleine metalen hendeltje waarmee je de toonarm optilt. Zit vastgeschroefd op de schroefjes van het element.

http://www.ebay.com/itm/S...a6ae79:g:s14AAOSw9eVXXfOd

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
Hier is te zien waarom specifiek voor de TP60 headshell van Thorens: http://www.ebay.com/itm/T...with-Extras-/222615066868 ;) .

• Tonger
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:59
quote:
dreamscape schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:42:

Voor een vriendelijk prijsje: https://www.aliexpress.co...2e-48cc-9523-0346bbb393a0

Ook nog wat leuke andere spulletjes op draaitafel gebied in dezelfde shop: https://www.aliexpress.co...010608.0.0.2995e5c030fyOK

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik zat duidelijk met de verkeerde zoektermen te werken. Inmiddels via eBay een hendeltje besteld. Dank heren!

Punctuality is the politeness of kings

• Servpage
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:44
quote:
Vintage1967 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:37:
[...]

Klopt, alleen op het moment dat ik de aarde aansluit, krijg ik brom......
Wel super dat je de link ook post. Dank!
Zou je bij gelegenheid ook eens een foto of wat van jouw 704 willen posten? Ik ben namelijk heel benieuwd over de afwerking aan de achterkant.
De aarde draad moet in de speler verplaatst worden naar het chassis en op de aansluiting/schakelaar moeten twee doorverbindingen weg gehaald worden anders ontstaat er een aardlus.

Mijn 704 is op de RCA kabel na helemaal origineel dus kan eventueel wel foto's plaatsen maar heeft weinig zin, mocht je dit toch op prijs stellen dan moet je wachten tot een woensdag, we zijn een paar dagen de deur uit 8) 8)

• shaggy8675
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19-09 22:18

shaggy8675

Misantroop pur sang

Vandaag een paar leuke albums op de kop getikt :)

A Flock of Seagulls, Listen. Transparant vinyl met foto's ertussen geperst.

En een mooi exemplaar van The Art of Noise welke ik nog niet had :)

En als laatste, een album wat ik altijd origineel heb gehad, alleen door een ongelukje niet meer draaibaar is :(
Een nieuwe dus maar :)

• Storebaelt
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 01-09 20:43
quote:
shaggy8675 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:35:
Vandaag een paar leuke albums op de kop getikt :)

En als laatste, een album wat ik altijd origineel heb gehad, alleen door een ongelukje niet meer draaibaar is :(
Een nieuwe dus maar :)
[afbeelding]
Als je per ongeluk nog in Antwerpen komt. Bij de FNAC loopt nog een leuke actie: Sony LP's voor ¤ 12,99 (voor niet-leden), oa Michael Jackson 'Off the Wall' en anderen, zie link hieronder. :+

https://www.nl.fnac.be/n4...ItemPerPage=40&SDM=mosaic

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
Servpage schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:18:
[...]

De aarde draad moet in de speler verplaatst worden naar het chassis en op de aansluiting/schakelaar moeten twee doorverbindingen weg gehaald worden anders ontstaat er een aardlus.

Mijn 704 is op de RCA kabel na helemaal origineel dus kan eventueel wel foto's plaatsen maar heeft weinig zin, mocht je dit toch op prijs stellen dan moet je wachten tot een woensdag, we zijn een paar dagen de deur uit 8) 8)
Is helemaal helder. Laat die foto's maar zitten als het verder origineel is.
Dank, en geniet van die dagen d:)b .

• Vintage1967

Vintage1967

Beste mede-platendraaiers _/-\o_

Ik loop al langer rond met het idee mijn TD166 van een nieuwe plinth te voorzien.........van cement of beton.
Dat lijkt me gewoon heel gaaf!

Volgens mij is dat toch niet meer dan:
- een bekisting met de juiste afmetingen maken. Dat is een kwestie van goed meten.
- rekening houden met de aansluitingen voor 230V en cinch.
- het bevestigen van de stofkap. In de originele plinth zitten uitsparingen voor de kunststof scharnieren, wat in cement of beton niet te realiseren is.
- het plaatsen van goede voetjes.

Ik had dit idee al toen ik alleen mijn Dual 704 nog maar had en daar is het lastiger vanwege de constructie van het chassis. Daarbij worden schroeven gebruikt die als het ware in een vergrendeling kantelen (sorry, ik kan even niet beter verwoorden 8)7 ). Bij de TD166 hoef ik alleen maar 4 schroeven vast te draaien, en dat is toch wel makkelijker.

Voor ik met deze klus ga beginnen, ben ik wel heel benieuwd naar jullie tips ervaringen en ideëen. Dus als jullie gelegenheid hebben........... Ik ga ondertussen lekker verder met googelen :P .

quote:
Vintage1967 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:56:
Beste mede-platendraaiers _/-\o_

Ik loop al langer rond met het idee mijn TD166 van een nieuwe plinth te voorzien.........van cement of beton.
Dat lijkt me gewoon heel gaaf!

Volgens mij is dat toch niet meer dan:
- een bekisting met de juiste afmetingen maken. Dat is een kwestie van goed meten.
- rekening houden met de aansluitingen voor 230V en cinch.
- het bevestigen van de stofkap. In de originele plinth zitten uitsparingen voor de kunststof scharnieren, wat in cement of beton niet te realiseren is.
- het plaatsen van goede voetjes.

Ik had dit idee al toen ik alleen mijn Dual 704 nog maar had en daar is het lastiger vanwege de constructie van het chassis. Daarbij worden schroeven gebruikt die als het ware in een vergrendeling kantelen (sorry, ik kan even niet beter verwoorden 8)7 ). Bij de TD166 hoef ik alleen maar 4 schroeven vast te draaien, en dat is toch wel makkelijker.

Voor ik met deze klus ga beginnen, ben ik wel heel benieuwd naar jullie tips ervaringen en ideëen. Dus als jullie gelegenheid hebben........... Ik ga ondertussen lekker verder met googelen :P .
Beton is zeer zwaar en zal zeker goed dempen en trillings vrij zijn, maar ik vraag me af of het niet te goed gaat dempen waardoor de speler qua klank te dood gaat worden... Maar goed, je probeert wel iets uit wat anderen nog niet gedaan hebben...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Audiofriends
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 24-08 22:07
Goedemorgen,

Een tijdje geleden een VPI Scout gehad zonder naald. Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat de dwarsdruk compensatie wel erg onhandig is met een gedraaid draadje.... Volgens mij ook het enige merk die dit zo doet. Samen met een Unison Research Simply Phono wilde ik een mooi setje maken, maar dat is er niet van gekomen. Nu Thorens TD160mk2 met Musical Fidelity X-PSU + X-LP :) ..

Vrgr, Fred

• mc-koenoe
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:39
Voor mij het beste album van 2017:

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
rcor schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:24:
[...]

Beton is zeer zwaar en zal zeker goed dempen en trillings vrij zijn, maar ik vraag me af of het niet te goed gaat dempen waardoor de speler qua klank te dood gaat worden... Maar goed, je probeert wel iets uit wat anderen nog niet gedaan hebben...
Dank je wel voor je snelle reactie, rcor, maar hoe werkt dat dan? Waar ligt de grens en hoe kan je inschatten dat je die grens over gaat?
Zo heb ik bewust de originele bodemplaat vervangen voor 5mm MDF. Maar ik hoorde eerlijk gezegd geen verschil. Nu kan dat misschien aan het element liggen dat ik toen had (AT95E) en zou ik het met de Expert Super die ik nu gebruik wel horen. Alhoewel ik dat eerlijk gezegd betwijfel......

Je laatste opmerking zet mij wel aan het denken. Als beton heel geschikt zou zijn, zou je dat waarschijnlijk wel bij een of meerdere exclusieve of high-end fabrikanten terug kunnen vinden. Maar dat is mij tot dusver niet gelukt. Misschien zegt dat al genoeg :+ .

Maar ik ben door jouw reactie wel nieuwsgierig geworden naar de invloed van het materiaal op het geluid. Als eerste zal ik daar wat speurwerk voor doen B). Op basis daarvan zal ik kijken of ik het project zoals ik in gedachten heb, ook uit ga voeren. Ik moet zowiezo nog kijken hoe zwaar zo'n plinth dan wordt. Ik bedoel, hij moet toch opmeen kastje o.i.d. Komen te staan ;) .

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:51

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Vintage1967 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:06:
[...]

Dank je wel voor je snelle reactie, rcor, maar hoe werkt dat dan? Waar ligt de grens en hoe kan je inschatten dat je die grens over gaat?
Zo heb ik bewust de originele bodemplaat vervangen voor 5mm MDF. Maar ik hoorde eerlijk gezegd geen verschil. Nu kan dat misschien aan het element liggen dat ik toen had (AT95E) en zou ik het met de Expert Super die ik nu gebruik wel horen. Alhoewel ik dat eerlijk gezegd betwijfel......

Je laatste opmerking zet mij wel aan het denken. Als beton heel geschikt zou zijn, zou je dat waarschijnlijk wel bij een of meerdere exclusieve of high-end fabrikanten terug kunnen vinden. Maar dat is mij tot dusver niet gelukt. Misschien zegt dat al genoeg :+ .

Maar ik ben door jouw reactie wel nieuwsgierig geworden naar de invloed van het materiaal op het geluid. Als eerste zal ik daar wat speurwerk voor doen B). Op basis daarvan zal ik kijken of ik het project zoals ik in gedachten heb, ook uit ga voeren. Ik moet zowiezo nog kijken hoe zwaar zo'n plinth dan wordt. Ik bedoel, hij moet toch opmeen kastje o.i.d. Komen te staan ;) .
Gewicht is wel uit te rekenen: https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Dan moet je een heel eind komen als je weet hoeveel beton er in je bekisting gaat. Misschien is het verstandig om een sloper op te kop te tikken om te kijken hoe dat met alle kabels en bevestiging moet komen te zitten.

Ik wil zelf op de 147 nog een 38mm dikke MDF bodemplaat d'r op gaan zetten, maar wederom, na de verhuizing :+

VW lief O+ | Pavel is ook lief O+
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Hoe dik wil je het beton maken ? 2cm , 3cm, 4cm?

Lucht weegt niets, dus als het dik moet ivm de looks, dan kan je electrabuis nemen en die in het beton verwerken. Vlechtijzer moet er wel in, anders breekt beton te makkelijk. Vlechtwerk maken en dan bv flexibel electrabuis er doorheen frotten.
Plastic buis is prima als doorvoer voor de electra en RCA aansluitingen, en je kapscharnier kan je toch vastschroeven aan een meegestort hardhouten blokje?

Het lijkt mij zeker erg mooi.

Redhawk wijzigde deze reactie 21-08-2017 10:39 (30%)

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
Redhawk schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:32:
Hoe dik wil je het beton maken ? 2cm , 3cm, 4cm?

Lucht weegt niets, dus als het dik moet ivm de looks, dan kan je electrabuis nemen en die in het beton verwerken. Vlechtijzer moet er wel in, anders breekt beton te makkelijk. Vlechtwerk maken en dan bv flexibel electrabuis er doorheen frotten.
Plastic buis is prima als doorvoer voor de electra en RCA aansluitingen, en je kapscharnier kan je toch vastschroeven aan een meegestort hardhouten blokje?

Het lijkt mij zeker erg mooi.
Bedankt voor de tips voor het beton.

Ik zag het voor me dat er twee vertikale latjes in of op de achterkant komen voor de scharnieren. Die moet je bij de TD166 niet schroeven, maar in een soort uitsparing in de plinth klikken. Dat maakt voor de opbouw verder niets uit, behalve dat het wat extra werk is dat echt nauwkeurig uitgevoerd moet worden. De aansluitingen wil ik dan ook via een houten plankje of blokje plaatsen. Misschien wel via de bovenkant van de plinth en een soort kastje.......... Dat zijn details die nog uitgedacht gaan worden. Dat is het mooie van modificeren, je kan het helemaal naar eigen smaak maken :9 .

De plinth zelf wil ik zo dik mogelijk hebben, gewoon omdat ik het mooi vind en ten tweede omdat er dan makkelijker draad (en op basis van jouw post nu dus ook PVC-buis ;) ) in verwerkt kan worden.

Eerst maar eens wat studie doen naar de effecten van het materiaal van de plinth op het geluid. Dat zal wel even wat tijd vragen, maar is natuurlijk op zich al leuk om te doen. Ik zelf zie het industriële uiterlijk helemaal zitten :9~ . En het leuke is dat mijn vrouw het ook ziet zitten! Ik bedoel, de draaiert staat wel in de woonkamer!

Verder blijven tips en ervaringen meer dan welkom d:)b .

• Monkeyk2010
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18:56
Misschien een tip, op Ebay staan ze al te koop (misschien iets anders als wat je op het oog had)
http://www.ebay.nl/itm/Th...b9db92:g:ODwAAOSwxg5X1EAO

• ksborg
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:57
Met de Dual bijna alles schoongemaakt. Krijg alleen het plateau er met geen mogelijkheid af. Overal lees ik dat je de "C-Clip" moet verwijderen. Maar ik kan met geen mogelijkheid zo'n ding vinden in mijn speler :+. Maar als ik het plateau optil dan hangt ie toch nog ergens op... Ik snap er niks meer van. Foto zegt meer vermoed ik, als iemand Dual ervaring heeft...

Dit staat in de handleiding, maar die ring ontbreekt dus...

Edit: laat maar, ik voel me nu echt dom... Hij zat dus niet voor de opening :+. Echt... Half uur naar zitten kijken :X

ksborg wijzigde deze reactie 21-08-2017 21:16 (27%)

Discogs

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
ksborg schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:46:
Met de Dual bijna alles schoongemaakt. Krijg alleen het plateau er met geen mogelijkheid af. Overal lees ik dat je de "C-Clip" moet verwijderen. Maar ik kan met geen mogelijkheid zo'n ding vinden in mijn speler :+. Maar als ik het plateau optil dan hangt ie toch nog ergens op... Ik snap er niks meer van. Foto zegt meer vermoed ik, als iemand Dual ervaring heeft...

Dit staat in de handleiding, maar die ring ontbreekt dus...

[afbeelding]

Edit: laat maar, ik voel me nu echt dom... Hij zat dus niet voor de opening :+. Echt... Half uur naar zitten kijken :X
Dit vergeet je nooit meer, dus je bent er alleen maar slimmer van geworden d:)b .

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:21
@Vintage1967 gaaf idee, een betonnen plinth! Wat je zegt, met de 704 is dat best lastig door die schroeven maar een Thorens is dan een stuk simpeler. Beton zal er best wel bij staan ;)
Wel jammer eigenlijk, een 704 verdiend toch eigenlijk ook wel wat beters als die cheapo plastic bak >:)

Laatste aanwinst, bij Plato meegenomen afgelopen weekend:

Ik kwam eigenlijk voor het nieuwe album van Lana del Rey maar ik hoorde dat die pas later op vinyl beschikbaar komt. The Bell is ook goed, wel een stuk rustiger als de oude albums. M'n vriendin herkende het niet eens direct als Pink Floyd ;)

Overigens, nu ik A Momentary Lapse vaker heb gehoord moet ik zeggen dat die eigenlijk wel erg goed vindt, met name Learning to Fly en On the Turning Away zijn toch wel mijn favorieten. Wat vindt jij nu van Lapse Vintage?

Mijn vinyl collectie: Discogs

quote:
Vintage1967 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:06:
[...]

Thorens heeft al eens eerder zelf een speler op basis van beton gemaakt en dat was de Thorens Concrete:

Waar exact de grens naar dood geluid ligt weet ik ook niet, maar je moet er wel mee uitkijken... Dat het kan zie je aan het plaatje hierboven... Maar of je bij een Thorens TD-166 een goed resultaat krijgt durf ik niet te zeggen... Wellicht eens de opbouw van die Thorens Concrete van dichterbij bekijken?

Edit:
Het valt mij nu ook op dat er al betonnen plinten zijn voor Thorens TD-124 spelers:

rcor wijzigde deze reactie 21-08-2017 23:54 (4%)

• Kez
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

quote:
cmndr_adama schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:46:
@Vintage1967 gaaf idee, een betonnen plinth! Wat je zegt, met de 704 is dat best lastig door die schroeven maar een Thorens is dan een stuk simpeler. Beton zal er best wel bij staan ;)
Wel jammer eigenlijk, een 704 verdiend toch eigenlijk ook wel wat beters als die cheapo platic bak >:)

[afbeelding]

Ik kwam eigenlijk voor het nieuwe album van Lana del Rey maar ik hoorde dat die pas later op vinyl beschikbaar komt. The Bell is ook goed, wel een stuk rustiger als de oude albums. M'n vriending herkende het niet eens direct als Pink Floyd ;)
High hopes _/-\o_

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:41

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een dood geluid? Je wilt toch geen trillingen hebben vanuit het apparaat? Het signaal komt vanuit het element, welke de plaat aftast. Dan via de arm de bekabeling in. That's it... De rest van de speler moet qua resonantie daar geen rol bij spelen.
Niet persoonlijk bedoeld, maar dit klinkt weer als een quasi audiofiel fabeltje...
Bovendien is al meerdere malen aangetoond dat zwaardere platenspelers over het algemeen een beter geluid produceren (natuurlijk spelen veel meer zaken een factor maar dit is even puur op gewicht).

Mijn muziekcollectie op Discogs

quote:
Nyarlathotep schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:21:
Een dood geluid? Je wilt toch geen trillingen hebben vanuit het apparaat? Het signaal komt vanuit het element, welke de plaat aftast. Dan via de arm de bekabeling in. That's it... De rest van de speler moet qua resonantie daar geen rol bij spelen.
Niet persoonlijk bedoeld, maar dit klinkt weer als een quasi audiofiel fabeltje...
Bovendien is al meerdere malen aangetoond dat zwaardere platenspelers over het algemeen een beter geluid produceren (natuurlijk spelen veel meer zaken een factor maar dit is even puur op gewicht).
Er kan altijd nog met brons gewerkt gaan worden. Dat is ook erg mooi.

• ToTheBone
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18-09 15:52
Lijkt mij ook dat een platenspeler zelf eigenlijk niet dood genoeg kan zijn.... zo min mogelijk zelf bijdragen aan het geluid maar zo zuiver mogelijk alleen de trillingen van de naald oppikken en al het andere uitsluiten.

Brons? Dan klinkt 'ie (letterlijk) als een klok :P

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:29
Hmm dat beton kan me niet echt bekoren, maar goed ieder zijn meug :-)

Kleine bestelling de deur uit gedaan

Keb Mo - Keb Mo
Alan Parsons - I Robot

Beide op het MoFi label (original Masters)

https://www.discogs.com/user/oldsmelly/collection

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
oldsmelly schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:38:
Hmm dat beton kan me niet echt bekoren, maar goed ieder zijn meug :-)

Kleine bestelling de deur uit gedaan

Keb Mo - Keb Mo
Alan Parsons - I Robot

Beide op het MoFi label (original Masters)
Ik moet zeggen dat de ontwerpen die gepost zijn ook niet mijn smaak zijn. Ik vind een ruwe, je kan bijna zeggen onafgewerkte plinth het mooist. Afijn, tegen de tijd dat ik iets kan laten zien, zal ik zeker een foto posten. En dat kan best nog even duren. Het is nu aan het borrelen en pruttelen, en op een gegeven moment wordt het concreet (en waarschijnlijk uiteindelijk 'concrete').
quote:
Wel jammer eigenlijk, een 704 verdiend toch eigenlijk ook wel wat beters als die cheapo plastic bak >:)

[afbeelding]

Ik kwam eigenlijk voor het nieuwe album van Lana del Rey maar ik hoorde dat die pas later op vinyl beschikbaar komt. The Bell is ook goed, wel een stuk rustiger als de oude albums. M'n vriendin herkende het niet eens direct als Pink Floyd ;)

Overigens, nu ik A Momentary Lapse vaker heb gehoord moet ik zeggen dat die eigenlijk wel erg goed vindt, met name Learning to Fly en On the Turning Away zijn toch wel mijn favorieten. Wat vindt jij nu van Lapse Vintage?
Op een gegeven moment heb ik een zak met zand in die plastic bak van de 704 gelegd. Dit vanwege allerlei verhalen op het internet over trillingen, plastic bakken, geluidsverbetering enzovoort. Laat ik het er maar op houden dat het aan mij ligt dat ik geen verschil hoor ;). Maar inderdaad, alleen al qua ontwerp en uitstraling verdient zo'n kwaliteitsspeler meer dan een plastic bakkie.

Ik vind het latere werk van Pink Floyd niet alleen rustiger maar met name toegankelijker, meer voor een breder publiek, main stream. Absoluut niet slecht, maar ik houd meer van het psychedelische karakter van het oudere werk. Ik ben geen Pink Floyd kenner, maar voor mij ligt er een soort van kantelpunt bij DSOTM. Dat is in mijn beleving het eerste toegankelijker album. Mogelijk verklaart dat ook de doorbraak vam PF met dit album. Nogmaals, ik ben geen PF kenner en heb niet al hun albums en al helemaal geen biografiën ;) .

Hetzelfde heb ik bij Bowie. Geef mij maar het oudere werk met een eigen smoel. En dat lijstje kan ik aanvullen met Metallica, Sepultura, Iron Maiden, Black Sabbath (alhoewel hun album '13' wel weer heerlijk als Black Sabbath klinkt) en zo zullen er nog wel een aantal zijn.

Een band die ook echt een geluid met een eigen smoel had, is Gentle Giant. Lekker tegendraads, onvoorspelbaar en soms zelfs onlogisch........maar zo lekker om naar te luisteren. En zelfs voor hun geldt dat dat eigen geluid het sterkst in het oudere werk te horen is. Mocht je deze band nog niet kennen, dan zou ik zeker de moeite nemen om eens te luisteren.

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14-09 17:29

Naboo

#WINNING!! DUH!

quote:

[afbeelding]

Iedereen komt altijd maar met dezelfde Pink Floyd albums als antwoord op de vraag wat hun beste album is. Maar the Division Bell is toch wel mijn favoriet. Veel Floyd albums hebben wel mindere nummers, dit album, kan er geen een noemen.

Koos Signatureloos

• ksborg
It lives! Alleen voor de kabel zonder aardedraad gegaan (allekabels verkoopt ze niet mét) maar toch een brom. Dus daar nog wat anders op verzinnen. Echter, hij doet wat ie moet doen :).

Discogs

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Zoek je iets als dit? Kabel met aardedraad

• FreshM
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:19
Afgelopen weekend waren mijn ouders op bezoek. Mijn vader had zijn lievelingsplaten meegebracht en we hebben die gewassen met de Knosti. Daarna heeft hij in bijna 1 ruk alle gewassen platen op mijn (onlangs gekochte) Dual CS 5000 beluisterd en hij was enthousiast.

Op het moment heeft hij een 'plasticbom' van Lenco thuis staan, en hij vroeg me om voor hem ook naar een mooie Dual om te kijken. Die heb ik op Marktplaats gevonden en vandaag voor een mooi prijsje afgehaald. Het is een Dual CS 626 geworden. Alles werkt en de verkoper heeft zelfs de kap ter plekke voor me gepolijst.

Weet je dat het Duitse woord 'Steuerpimpel' in het Nederlands (en ook in het Engels) onvertaald wordt gebruikt? De verkoper legde me uit hoe hij de automatische aansturing gerepareerd heeft en hij sprak, zonder erover na te denken, over een 'Steuerpimpel'.

Hierbij een foto van de Dual CS 626.

Dual CS 626

• ksborg
quote:
Bijna juist inderdaad, behalve dat daar alleen kabels met 4x RCA waren. Heb 2 nodig. Deze kabel volstaat vermoed ik :). Gewoon maar eens proberen.

Discogs

quote:
ksborg schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:23:
[...]

Bijna juist inderdaad, behalve dat daar alleen kabels met 4x RCA waren. Heb 2 nodig. Deze kabel volstaat vermoed ik :). Gewoon maar eens proberen.
Bij online kabelshop kost die slechts 6 euro:
https://www.onlinekabelsh...6Jx_IT-GMhiBoCcKgQAvD_BwE

• assasinbats
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:02
De verzameling is weer toegenomen de afgelopen week, maar het pareltje in de uitbreiding is toch wel deze:

Limited edition uit de USA. De band bestaat niet meer. De sleeve heeft wat wear & tear, maar t medium speelt soepel door.

assasinbats wijzigde deze reactie 26-08-2017 12:33 (4%)

Iemand bekend met deze test LP van Decca?

Heeft in ieder geval duidelijke instructies en is daardoor voor leken wat geschikter dan bijv. de test lp van Firato... Vandaag door mij opgepikt bij de lokale kringloop winkel voor 1 euro, dus nooit veel geld weggegooid als de lp niks zou zijn...

• Marcel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 20-09 00:35
Check, die heb ik ook, in nieuwstaat. Maar ik heb er nog nooit wat mee afgesteld, puur gekocht voor de heb/leuk

• ksborg
De Dual speler wil nog niet echt werken. Er blijft een brom in het geluid zitten. Volgende stap is om hem misschien maar gewoon helemaal van een nieuwe kabel te voorzien. Lijkt erop dat de aardedraad ergens geen contact maakt.

Discogs

quote:
ksborg schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:04:
De Dual speler wil nog niet echt werken. Er blijft een brom in het geluid zitten. Volgende stap is om hem misschien maar gewoon helemaal van een nieuwe kabel te voorzien. Lijkt erop dat de aardedraad ergens geen contact maakt.
Wellicht ergens een kabel breuk in de bekabeling (denk aan de toon arm bekabeling en din / tulp kabel naar je versterker of phono preamp)? Even de weerstand doormeten van de kabels met een Multimeter zal denk ik geen overbodige luxe zijn... Want er is altijd wel weerstand als de stroom circuit gesloten is... Is die er niet? dan zit er gegarandeerd ergens een breuk of beschadiging aan de kabel...

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Gaan er van hier nog mensen naar de Onafhankelijke Labelmarkt morgen in Amsterdam?

12 tot 18 in het SkateCafe Amsterdam Noord.

Koos Signatureloos

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
rcor schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:38:
[afbeelding]

Heeft in ieder geval duidelijke instructies en is daardoor voor leken wat geschikter dan bijv. de test lp van Firato... Vandaag door mij opgepikt bij de lokale kringloop winkel voor 1 euro, dus nooit veel geld weggegooid als de lp niks zou zijn...
Dit is een eenvoudige tester om een hele goede indruk te krijgen van de afstelling van je platenspeler. Zelf heb ik de test voor de balans gebruikt terwijl mijn TD166 op de PC was aangesloten. Na downloaden en installeren van scope-software kan je letterlijk zien hoe het met de balans tussen beide kanalen zit.

En ja, hij is heel makkelijk in gebruik. Bovendien, kan ik alleen al genieten van het taalgebruik. En dan heb ik het over zowel de woordkeuze als de intonatie :+ .

Nu op de TD166: 'Songs of Leonard Cohen'.

• Speedbok
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20:19
quote:
rcor schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:38:
[afbeelding]

Heb ik hier ook liggen, net nog de anti-skate van mijn TD-160 ermee afgesteld, werkt goed.

• shaggy8675
  • Laatst online: 19-09 22:18

shaggy8675

Misantroop pur sang

Een paar leuke plaatjes op de kop getikt :)

Simple Minds picture soundtrack "The Breakfast Club" Don't you forget about me.

En iets wat ik al heel lang niet meer had gehoord haha :)
The Wee pappa Girl Rappers - Wee Rule

• ksborg
Laatste in de Mediamarkt actie nog 3 gehaald (en 2 betaald). Guinea pig not included.

Discogs

• mc-koenoe
Vandaag mijn platenspeler toch maar opgehangen ivm houten vloer.
Scheelt een hoop!

Momenteel gebruik ik een Ortofon 2M Bronze, maar ben een beetje aan het rondkijken voor een ander element. Het liefst een MC element. Heeft iemand hier al ervaring met het nieuwe MC element van Rega? Of een Quintet van Ortofon?

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:41

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Gaan die platen niet krom trekken als ze zo schuin staan??

Hoop dat je nu wel kunt genieten van de muziek. Stuiterde de naald over de plaat als je er langs liep?

Mijn muziekcollectie op Discogs

quote:
mc-koenoe schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:20:
Scheelt een hoop!

[afbeelding]

Momenteel gebruik ik een Ortofon 2M Bronze, maar ben een beetje aan het rondkijken voor een ander element. Het liefst een MC element. Heeft iemand hier al ervaring met het nieuwe MC element van Rega? Of een Quintet van Ortofon?
Gezien de speler (als ik het goed zie is het een Rega RP2 / RP3 of Pro-ject Debut Carbon Espirit) zou ik die 2M Bronze mooi houden... Als de speler inderdaad een Rega of Pro-ject is van de genoemden typen is deze namelijk al voorzien van een element die het maximale uit de speler haalt...

Ik zou dan eerder de speler upgraden naar iets beters (Thorens TD-350 / Thorens TD-2001 / Rega RP8) en dan daar een goed MC-element onderzetten... Dan haal je veel meer uit het MC-element dan dat je ooit zou kunnen doen met de huidige Rega / Pro-ject speler zegt mijn gevoel...

• musicfreak
quote:
Scheelt een hoop!
Mooie spullen! Volgens mij zie ik daar ook een ifi iPhono voorversterker, klopt dat? Ben er zelf erg tevreden mee.

• mc-koenoe
quote:
Nyarlathotep schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:45:

Hoop dat je nu wel kunt genieten van de muziek. Stuiterde de naald over de plaat als je er langs liep?
Ik hoop het niet. Dacht dat ze alleen krom trokken als je ze op elkaar stapelt.
Ja klopt en ik heb het idee dat het geluid ook wat beter is nu.
quote:
rcor schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:13:
[...]

Gezien de speler (als ik het goed zie is het een Rega RP2 / RP3 of Pro-ject Debut Carbon Espirit) zou ik die 2M Bronze mooi houden... Als de speler inderdaad een Rega of Pro-ject is van de genoemden typen is deze namelijk al voorzien van een element die het maximale uit de speler haalt...

Ik zou dan eerder de speler upgraden naar iets beters (Thorens TD-350 / Thorens TD-2001 / Rega RP8) en dan daar een goed MC-element onderzetten... Dan haal je veel meer uit het MC-element dan dat je ooit zou kunnen doen met de huidige Rega / Pro-ject speler zegt mijn gevoel...
Het is een Planar 3 (2016). Los van het maximale uit het element en/of speler halen ben ik ook op zoek naar een iets andere sound. Ik vind het huidige element iets te analytisch. Vroeg me af of ik dan met een MC element een iets warmer geluid krijg.
quote:
musicfreak schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:03:
[...]

Mooie spullen! Volgens mij zie ik daar ook een ifi iPhono voorversterker, klopt dat? Ben er zelf erg tevreden mee.
Dat klopt! iPhono2, maar ik ben hem nog aan het inspelen. Weet nog niet zo goed wat ik er nu van vind. Had hiervoor een Rega Fono Mini A2D en daar had ik iets meer laag. Mis jij ook wat laag in jouw iPhono voorversterker? En hoe ziet de rest van je setup eruit?

• birdie_man
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 29-08 10:22
Die Planar 3 heeft een goede arm, die kan best een mooie mc hebben. Ik begreep alleen dat juist de Bronze exemplaren van Ortofon degenen zijn die iets warmer afgestemd zijn, dus als je die al te analytisch vindt...Van de AT33 EV wordt wel eens gezegd dat hij iets warm is. Ik zou eerder eens gaan spelen met de ingangscapaciteit van je iPhono, kan best zijn dat je nu een piek in het hoog in het hoorbare gebied hebt waardoor het element analytisch klinkt.

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
Scheelt een hoop!
Mooi hoor!
Probeer je LP's zo recht mogelijk te zetten. Je opstelling zo in die uitbouw (ik weet er zo gauw even geen ander woord voor) is mooi en is waarschijnlijk ook gekozen vanwege de totaalopstelling, inclusief de luisterstoel. Of heb ik dat mis? Zorg er wel op de een of andere manier voor dat je LP's niet lekker opgewarmd worden door het zonlicht dat van de achterkant in de kast valt. Ik meen tenminste te zien dat de achterkant open is en het glas tot de vloer komt......

• mc-koenoe
quote:
birdie_man schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:22:
Die Planar 3 heeft een goede arm, die kan best een mooie mc hebben. Ik begreep alleen dat juist de Bronze exemplaren van Ortofon degenen zijn die iets warmer afgestemd zijn, dus als je die al te analytisch vindt...Van de AT33 EV wordt wel eens gezegd dat hij iets warm is. Ik zou eerder eens gaan spelen met de ingangscapaciteit van je iPhono, kan best zijn dat je nu een piek in het hoog in het hoorbare gebied hebt waardoor het element analytisch klinkt.
Goede tip, dank je wel. Ortofon zegt op hun website tussen de 150-300pF, dus ik had mijn iPhono nu staan op 200pF. Heb hem nu op 100pF gezet (zelfde als Rega Fono Mini) en het klinkt een stuk beter nu!
quote:
Vintage1967 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:34:
[...]

Mooi hoor!
Probeer je LP's zo recht mogelijk te zetten. Je opstelling zo in die uitbouw (ik weet er zo gauw even geen ander woord voor) is mooi en is waarschijnlijk ook gekozen vanwege de totaalopstelling, inclusief de luisterstoel. Of heb ik dat mis? Zorg er wel op de een of andere manier voor dat je LP's niet lekker opgewarmd worden door het zonlicht dat van de achterkant in de kast valt. Ik meen tenminste te zien dat de achterkant open is en het glas tot de vloer komt......
Ja dat klopt helemaal. Goede tip, ik zit eraan te denken om die achterkant idd dicht te maken. Thanks.

mc-koenoe wijzigde deze reactie 29-08-2017 12:36 (31%)

• MCKenzy99
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 01-09 20:45
Nou daar ben ik weer, na wat gezoek sta ik op het punt een SL-D2 te kopen voor ¤60, nu heb ik dus nog een phono amp nodig. Deze zou ik graag voor onder de ¤50 kopen. Tweedehands of nieuw maakt mij niet zoveel uit, zolang het maar een beetje klinkt (heb ook geen geweldige set speakers dus hoeft ook weer niet fantastisch te zijn ofzo).

edit: Na wat zoekwerk deze https://www.amazon.com/dp/B004HJ1TTQ?tag=ssimian-20 gevonden, zou voor zijn geld erg goed zijn, maar is wel weer zo goedkoop dat ik sceptisch ben.

alvast bedankt,
Merijn

MCKenzy99 wijzigde deze reactie 29-08-2017 18:55 (19%)

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

quote:
Nyarlathotep schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:45:

Valt wel mee. Denk dat belangrijker is of er geen zon binnenkomt via die kant van de raampartij. Daar zou ik wel wat aan doen.

Koos Signatureloos

@MCKenzy99

Veel van die goedkope doosjes hebben van binnen echt heel weinig om het lijf, of in dit geval beter gezegd, in het lijf. :P De TC-750 is in ieder geval echt "bang for the buck", wordt ook veel verkocht onder de merknaam TCC ipv Dynavox.

https://www.conrad.nl/nl/...navox-tc-750-1361542.html

ART DJ Pre 2 wordt ook veel genoemd als betaalbare phono pre met vrij aardig geluid, is echter wel wat duurder.

Edit: ik zocht even wat ervaringen met de P444 en kom meteen iemand tegen die hem afraadt en daarvoor in de plaats een TC-750 aanbeveelt:

https://www.reddit.com/r/...eamp_link_inside/c2gabxc/
quote:
"I would really avoid that unit. Bottom of the barrel in terms of quality and specs. A great alternative for the dollar is the TC-750LC. Less than 50 bucks, 100% discrete design, and with much better specs than the one you asked about. more info: http://www.phonopreamps.com/tc750lcpp.html"

Cap wijzigde deze reactie 29-08-2017 19:40 (42%)

• Wimmel
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:13

Wimmel

Hello

Ik heb er vandaag weer eentje van mijn verlanglijstje af kunnen halen. Een Dual 701 van de eerste eigenaar compleet met alle originele documenten waaronder ook de folder en een prijslijst uit september 1975. De combinatie Dual 701 + Shure V-15 Typ III L-M ging toentertijd voor 1348 Nederlandse guldens over de toonbank.

FACT: Women love diamonds for their wide range of industrial applications.
Discogs

quote:
Wimmel schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:50:
Ik heb er vandaag weer eentje van mijn verlanglijstje af kunnen halen. Een Dual 701 van de eerste eigenaar compleet met alle originele documenten waaronder ook de folder en een prijslijst uit september 1975. De combinatie Dual 701 + Shure V-15 Typ III L-M ging toentertijd voor 1348 Nederlandse guldens over de toonbank.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit wimmel... ik neem aan dat je hem volledig onder handen gaat nemen?

Zo ja, dan zijn we allemaal geïnteresseerd in het resultaat van je werkzaamheden... daar zijn we immers tweakers voor... ;)

• B___MAN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-09 21:21
quote:
Cap schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:35:
@MCKenzy99

Veel van die goedkope doosjes hebben van binnen echt heel weinig om het lijf, of in dit geval beter gezegd, in het lijf. :P De TC-750 is in ieder geval echt "bang for the buck", wordt ook veel verkocht onder de merknaam TCC ipv Dynavox.
Ok, hij staat in bestelling. ;)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:52

Notna

Where are you?®

Yeah, Passenger - The Boy Who Cried Wolf net binnen oOo. Meteen maar opgezet :Y

Had laatste ook 'Young as the Morning, Old as the Sea' binnen van Passenger. Heerlijke muziek om gewoon lekker op te loungen en niet te doen :Y

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Micktator
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 21:05
2 maandjes geleden begonnen aan de vinylhobby:
quote:
Micktator schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:52:
Blablabla. Het is een Kenwood P66. Niks speciaals, volautomaat, behoorlijk veel plastic, maar ach, voorlopig werkt het (en een gegeven paard moet je niet in de bek kijken). Blablabla.
Nou, dat heeft ook niet lang mogen duren. Gisteren overleed als eerste de automatische afslag. Kon ik nog wel mee leven. 2 platen later hield de lift er ook mee op (vast in omhoog positie) en draaien weigert het apparaat nou ook :(

Was al van plan om iets anders te kopen (vooral vanwege esthetische redenen), maar dat mag dus iets eerder dan gepland gaan gebeuren. Ondertussen via MP al een Pioneer PL640 op de kop getikt, die komt over 2 daagjes binnen.

Aangezien ik niet het idee heb dat die Kenwood iets moois, duurs of speciaals is ga ik vanavond de binnenkant van het apparaat eens verkennen (en wie weet weer aan de praat krijgen).

• Speedbok
quote:
Notna schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:48:
Yeah, Passenger - The Boy Who Cried Wolf net binnen oOo. Meteen maar opgezet :Y

[afbeelding]

Had laatste ook 'Young as the Morning, Old as the Sea' binnen van Passenger. Heerlijke muziek om gewoon lekker op te loungen en niet te doen :Y
Heb laatst ook Young as the Morning, Old as the Sea gekocht, vind alleen dat de s-klanken niet mooi klinken, alleen bij deze lp heb ik dat.

Het nieuwste album is ook mooi, die is nu ook onderweg naar mij :D
quote:
Micktator schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:25:
2 maandjes geleden begonnen aan de vinylhobby:

[...]

Nou, dat heeft ook niet lang mogen duren. Gisteren overleed als eerste de automatische afslag. Kon ik nog wel mee leven. 2 platen later hield de lift er ook mee op (vast in omhoog positie) en draaien weigert het apparaat nou ook :(

Was al van plan om iets anders te kopen (vooral vanwege esthetische redenen), maar dat mag dus iets eerder dan gepland gaan gebeuren. Ondertussen via MP al een Pioneer PL640 op de kop getikt, die komt over 2 daagjes binnen.

Aangezien ik niet het idee heb dat die Kenwood iets moois, duurs of speciaals is ga ik vanavond de binnenkant van het apparaat eens verkennen (en wie weet weer aan de praat krijgen).
Waarschijnlijk zit er oud vet in de speler die hard geworden is en is gaan klonteren... Dat is hoofdoorzaak nummer 1 als een arm lift vast zit en dat zelfde geld ook voor de automatische afslag... Alle oude vet weghalen en opnieuw insmeren met de juiste smeer middelen... Welke je daarvan exact moet hebben weet ik zo ook niet, maar er zijn genoeg anderen hier op dit forum die je daarbij kunnen helpen...

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
Speedbok schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:03:
[...]

Heb laatst ook Young as the Morning, Old as the Sea gekocht, vind alleen dat de s-klanken niet mooi klinken, alleen bij deze lp heb ik dat.

Het nieuwste album is ook mooi, die is nu ook onderweg naar mij :D
Ik denk aan twee dingen: de naald die versleten raakt waarbij dit album het eerste is waaraan je dat merkt en de uitlijning van het element. Ondanks dat het maar bij één album is, kan het wel degelijk tot verbetering leiden.

Er zijn voor het uitlijnen van je element grofweg drie mogelijkheden:
- Ideale uitlijning voor de buitenste groeven;
- Ideale uitlijning voor de binnenste groeven;
- Gemiddelde uitlijning over alle groeven.

Bovendien zijn er armen en / of platenspelers waar een specifieke protractor voor is.

Meer informatie over protractors kan je hier vinden. Even een account aanmaken en je hebt toegang tot een schat aan (technische) informatie.

Het kan zo maar zo zijn dat andere keuzes hoorbaar een ander (en hopelijk beter) resultaat geven. Trouwens, stommer word je er niet van.

Succes en veel plezier!

• Micktator
quote:
rcor schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:33:
[...]
Waarschijnlijk zit er oud vet in de speler die hard geworden is en is gaan klonteren... Dat is hoofdoorzaak nummer 1 als een arm lift vast zit en dat zelfde geld ook voor de automatische afslag... Alle oude vet weghalen en opnieuw insmeren met de juiste smeer middelen... Welke je daarvan exact moet hebben weet ik zo ook niet, maar er zijn genoeg anderen hier op dit forum die je daarbij kunnen helpen...
Heb m gisteravond eens opengeschroefd en de hoeveelheid geklonterd vet viel me nog heel erg mee (en had toch geen vervanger in huis). Nadat ik had uitgevogeld hoe het mechanisme in elkaar zat heb ik allesgewoon een keertje goed laten bewegen, met het vet wat naast de mechanismes zat er weer tussen gesmeerd. Vervolgens het ding weer geassembleerd, en voorlopig doet ie het weer normaal. Als het goed is komt de "nieuwe" toch over een paar dagen binnen :)

• Dalike
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:23
Ook weer 2 nieuwe fijne aanwinsten binnen. Nu alleen nog eens een goeie platenspeler dan die brakke Lenco L-82

quote:
MCKenzy99 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:52:
Nou daar ben ik weer, na wat gezoek sta ik op het punt een SL-D2 te kopen voor ¤60, nu heb ik dus nog een phono amp nodig. Deze zou ik graag voor onder de ¤50 kopen. Tweedehands of nieuw maakt mij niet zoveel uit, zolang het maar een beetje klinkt (heb ook geen geweldige set speakers dus hoeft ook weer niet fantastisch te zijn ofzo).

edit: Na wat zoekwerk deze https://www.amazon.com/dp/B004HJ1TTQ?tag=ssimian-20 gevonden, zou voor zijn geld erg goed zijn, maar is wel weer zo goedkoop dat ik sceptisch ben.

alvast bedankt,
Merijn
SL-D2 is een prima speler. Ik heb er meerdere gehad. Het enige is 1 probleempje : als de snelheid fluctueerd.
Ik heb in dit topic ergens een foto gepost van de printplaat met de potmeters voor 33 en 45 rpm.( KLIK ) Deze potmeters inspuiten met contactspray (een heel klein beetje) en de meter met een kruiskopschroevendraaier even van - naar + draaien. Onthoud goed hoe hij stond (merk dit met een zwarte stift of zo ) Zet de speler weer in elkaar en genieten maar. Moeilijk is dit niet, het is een half uurtje werk.

Durf je dat niet aan, dan raad ik je aan om een duurdere quartsgestuurde speler aan te schaffen. Ik zou gewoon de SL-D2 nemen, simpel, maar uitstekend in gebruik. ;)

Redhawk wijzigde deze reactie 31-08-2017 15:30 (6%)

• MCKenzy99
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 01-09 20:45
quote:
Redhawk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:12:
[...]

SL-D2 is een prima speler. Ik heb er meerdere gehad. Het enige is 1 probleempje : als de snelheid fluctueerd.
Ik heb in dit topic ergens een foto gepost van de printplaat met de potmeters voor 33 en 45 rpm.( KLIK ) Deze potmeters inspuiten met contactspray (een heel klein beetje) en de meter met een kruiskopschroevendraaier even van - naar + draaien. Onthoud goed hoe hij stond (merk dit met een zwarte stift of zo ) Zet de speler weer in elkaar en genieten maar. Moeilijk is dit niet, het is een half uurtje werk.

Durf je dat niet aan, dan raad ik je aan om een duurdere quartsgestuurde speler aan te schaffen. Ik zou gewoon de SL-D2 nemen, simpel, maar uitstekend in gebruik. ;)
De SL-D2 is dus niet doorgegaan, ik heb nu wel een SL-QD33 voor 65 gevonden, is dit een goede deal??
https://www.marktplaats.n...reviousPage=mijnberichten

of deze D3 voor hetzelfde geld.
https://www.marktplaats.n...ail&utm_source=systemmail

MCKenzy99 wijzigde deze reactie 31-08-2017 16:33 (17%)

• usr101
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:09

• musicfreak
quote:
mc-koenoe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:45:
Dat klopt! iPhono2, maar ik ben hem nog aan het inspelen. Weet nog niet zo goed wat ik er nu van vind. Had hiervoor een Rega Fono Mini A2D en daar had ik iets meer laag. Mis jij ook wat laag in jouw iPhono voorversterker? En hoe ziet de rest van je setup eruit?
Ik moest eerst ook erg wennen aan het geluid mijn iPhono (heb ook de 2). Aan het inspelen kon het niet liggen, heb 'm tweedehands gekocht en hij was al even in gebruik. Het was meer de combinatie met de versterker. Ik had tijdelijk een Advance acoustic versterker staan, en dat bleek i.c.m. mijn Celestion speakers niet de meest geschikte combinatie. Ook een Sony versterker die ik met de Advance acoustic aan het vergelijken was bleek geen goede match. Toen ik echter de versterker die ik doorgaans met de Celestions gebruik, een buizenversterker, aansloot wist ik niet wat ik hoorde. Het geluid was veel voller dan met de Advance acoustic. Daarnaast hoorde ik meer detail, een transparanter geluid dan met mijn Lehmann.
Ik heb hierdoor het idee dat de iPhono2 redelijk kritisch is. Met mijn andere voorversterker, de bewuste Lehmann Black cube SE heb ik dit probleem totaal niet. Die klinkt met elke versterker krachtig en vol.

Wat me ook opviel is de sterke brom die het apparaat produceert. Ik ben een beetje kwijt waar het hem nou precies in zit maar het blijkt een veel voorkomend probleem. Nou heb ik het geluk dat de verkoper op Marktplaats er een BOTW Sbooster voeding bij verkocht. Daarmee is al de brom weg.

Om je vraag over mijn setup even helemaal te beantwoorden, ik draai met een Denon DP-47F platenspeler met hierop een AT440MLa element. Erg tevreden mee. Jouw versterker en speakers herken ik trouwens niet. Welke zijn het?

musicfreak wijzigde deze reactie 31-08-2017 20:51 (3%)

quote:
MCKenzy99 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:49:
[...]

De SL-D2 is dus niet doorgegaan, ik heb nu wel een SL-QD33 voor 65 gevonden, is dit een goede deal??

Dan zou ik persoonlijk kiezen voor de SL-D3 omwille van het feit dat je met die speler een ruimere keuze hebt qua elementen die je kunt plaatsen... Neemt niet weg dat de SL-QD33 ook een mooie speler is verder...

Maar goed, ik zelf ben momenteel aan het genieten van het nieuwste album van John Mayer (The Search For Everything):

Wat een heerlijk album is dat toch! :D Rcor is helemaal in z'n nopjes...

• Speedbok
quote:
Vintage1967 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:46:
[...]

Ik denk aan twee dingen: de naald die versleten raakt waarbij dit album het eerste is waaraan je dat merkt en de uitlijning van het element. Ondanks dat het maar bij één album is, kan het wel degelijk tot verbetering leiden.

Er zijn voor het uitlijnen van je element grofweg drie mogelijkheden:
- Ideale uitlijning voor de buitenste groeven;
- Ideale uitlijning voor de binnenste groeven;
- Gemiddelde uitlijning over alle groeven.

Bovendien zijn er armen en / of platenspelers waar een specifieke protractor voor is.

Meer informatie over protractors kan je hier vinden. Even een account aanmaken en je hebt toegang tot een schat aan (technische) informatie.

Het kan zo maar zo zijn dat andere keuzes hoorbaar een ander (en hopelijk beter) resultaat geven. Trouwens, stommer word je er niet van.

Succes en veel plezier!
Dankje, maar ik heb mijn platenspeler al helemaal nagekeken en alles is juist ingesteld. (Die site is wel handig btw) Heb zelfs al 4 elementen en gloednieuwe naalden getest, maar het bleef nagenoeg hetzelde.

Waarschijnlijk ligt het aan de LP zelf, dit zal niet de 1e nieuwe LP zijn waarvan de kwaliteit niet helemaal in orde is.

Zo had ik laatst ook al een nieuwe LP van Rag 'n' Bone Man die ik tot 2x toe moest omruilen omdat de plaat niet helemaal recht was en er al een vreemde kras zat in elk exemplaar. 8)7

Houdt het voorlopig dus maar bij min oude platen, genoeg om te beluisteren 8)
quote:
MCKenzy99 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:49:
[...]

SL - QD 33 is al verkocht (quartz)
D3 is de volautovariant van de D2.

• mc-koenoe
quote:
musicfreak schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:44:
[...]

Ik moest eerst ook erg wennen aan het geluid mijn iPhono (heb ook de 2). Aan het inspelen kon het niet liggen, heb 'm tweedehands gekocht en hij was al even in gebruik. Het was meer de combinatie met de versterker. Ik had tijdelijk een Advance acoustic versterker staan, en dat bleek i.c.m. mijn Celestion speakers niet de meest geschikte combinatie. Ook een Sony versterker die ik met de Advance acoustic aan het vergelijken was bleek geen goede match. Toen ik echter de versterker die ik doorgaans met de Celestions gebruik, een buizenversterker, aansloot wist ik niet wat ik hoorde. Het geluid was veel voller dan met de Advance acoustic. Daarnaast hoorde ik meer detail, een transparanter geluid dan met mijn Lehmann.
Ik heb hierdoor het idee dat de iPhono2 redelijk kritisch is. Met mijn andere voorversterker, de bewuste Lehmann Black cube SE heb ik dit probleem totaal niet. Die klinkt met elke versterker krachtig en vol.

Wat me ook opviel is de sterke brom die het apparaat produceert. Ik ben een beetje kwijt waar het hem nou precies in zit maar het blijkt een veel voorkomend probleem. Nou heb ik het geluk dat de verkoper op Marktplaats er een BOTW Sbooster voeding bij verkocht. Daarmee is al de brom weg.

Om je vraag over mijn setup even helemaal te beantwoorden, ik draai met een Denon DP-47F platenspeler met hierop een AT440MLa element. Erg tevreden mee. Jouw versterker en speakers herken ik trouwens niet. Welke zijn het?
Nice! Erg gave setup! Hoe vind je de Lehmann Black cube SE in vergelijking met de iPhono2? Ik heb geen last van een brom, volgens mij is de iPower voeding die erbij zit redelijk goed. Al kan ik me voorstellen dat die BOTW Sbooster wat meer doet, daar is de prijs ook naar.

Versterker is de Exposure 2010S2D en de speakers zijn de Tannoy Revolution XT6F. Ik ben gek op Britse merken. Overweeg om ook de cd speler te kopen van Exposure. Maar om terug te komen op de iPhono2, denk je dat een iTube een leuke toevoeging is aan mijn systeem (tussen de iPhono2 en Exposure)?

Ik heb overigens de bank in mijn luisterkamer ruim een meter naar achter geschoven en het geluid is een stuk beter geworden. Denk dat ik er iets te dicht op zat (zo'n 1.5 meter).

mc-koenoe wijzigde deze reactie 01-09-2017 09:05 (4%)

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
Speedbok schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:22:
[...]

Dankje, maar ik heb mijn platenspeler al helemaal nagekeken en alles is juist ingesteld. (Die site is wel handig btw) Heb zelfs al 4 elementen en gloednieuwe naalden getest, maar het bleef nagenoeg hetzelde.

Waarschijnlijk ligt het aan de LP zelf, dit zal niet de 1e nieuwe LP zijn waarvan de kwaliteit niet helemaal in orde is.

Zo had ik laatst ook al een nieuwe LP van Rag 'n' Bone Man die ik tot 2x toe moest omruilen omdat de plaat niet helemaal recht was en er al een vreemde kras zat in elk exemplaar. 8)7

Houdt het voorlopig dus maar bij min oude platen, genoeg om te beluisteren 8)
Graag gedaan ;) .
Als laatste optie zou je de LP op een andere speler kunnen beluisteren, en waarschijnlijk heb je wel gelijk met je analyse......

• loewie1984
  • Laatst online: 23:07

loewie1984

music addict!

Iemand de nieuwe War On Drugs al gekocht?
Bij large is ie zelfs incl. verzending 6 eu goedkoper (double black vinyl) dan overal ergens anders (bol.com etc.)
Kroese Online heeft nog een cokebottle clear vinyl voor 35 eu, maar dan komen er nog 5 eu verzend op. Ga geen 40 euro betalen, dus tipje voor de geïnteresseerden.

loewie1984 wijzigde deze reactie 01-09-2017 11:00 (6%)

discogs

• Harrybarry
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01:32
quote:
loewie1984 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:00:
Iemand de nieuwe War On Drugs al gekocht?
Bij large is ie zelfs incl. verzending 6 eu goedkoper (double black vinyl) dan overal ergens anders (bol.com etc.)
Kroese Online heeft nog een cokebottle clear vinyl voor 35 eu, maar dan komen er nog 5 eu verzend op. Ga geen 40 euro betalen, dus tipje voor de geïnteresseerden.
Gisteren toevallig besteld bij Amazon.de voor 17,99 dus nog goedkoper. ;) https://www.amazon.de/s/r...s%2C151&crid=1KKCE87QQH94

Harrybarry wijzigde deze reactie 01-09-2017 14:16 (16%)

• loewie1984
  • Laatst online: 23:07

loewie1984

music addict!

@Harrybarry enkel of dubbel LP?

discogs

• Harrybarry
quote:
Ik heb de link er bij gezet. Ik denk de dubbele want 1 uur en 6 minuten gaan volgens mij niet op één plaat. ;)

Harrybarry wijzigde deze reactie 01-09-2017 14:19 (18%)

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 17:20
Leuk nieuw hebben dingetje van Technics

Polycom wijzigde deze reactie 01-09-2017 15:12 (9%)

• chromium
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-09 16:40
Sedert gisteren terug van een maandje USA en ook deze keer weer, een aantal vinyl dagen ingelast.
Terwijl ik de vorige keer toch wat teleurgesteld was met het aanbod en de prijzen in New York, was de reis dit jaar een stuk vruchtbaarder.

Dit jaar deed ik zowel Chicago, Miami als Orlando aan. Eerst wat research gedaan en in elke stad de "beste" zaken uitgekozen. Niet enkel qua aanbod en prijs maar ook qua bereikbaarheid, want in elke stad had ik maar 1 dag voorzien.

Ik was vooral op zoek naar obscuur spul (rock) uit de jaren '70 en speciale edities en represses die al jaren out of print waren. Ik heb een lijstje met een 30-tal titels en ik vind er gemiddeld 1 tot 2 van op een grotere platenbeurs. Ik hoopte in totaal er toch een 5-tal te vinden deze vakantie.

Orlando was een aangename verrassing, de binnenstad telt maar liefst 9 platenzaken, allemaal in een radius van een 10-tal kilometer.
De eerste die ik aandeed was Retro Records... een wat muffe zaak, met een ouder wordend mannetje aan de kassa, alhoewel kassa...hij schreef gewoon een bonnetje als je iets kocht, met een dubbel voor zichzelf. Niks kassa, niks PC, betalen met credit cards was er zelfs onmogelijk, iets wat ik nog maar zelden tegenkwam in de VS.
Nu de zaak was behoorlijk groot en alles was 2dehands..nu dat dacht ik want hier en daar vond ik nieuwe LPs tussen de gebruikte exemplaren, maar dan wel nieuwe LPs die 5-10 jaar geleden verschenen.
De keuze was enorm en ik vond er best veel. Helaas was dit ook de duurste zaak die ik deze reis aandeed. Het mannetje had veel zeldzaam spul, en wist ook wel wat het waard was.
Hier kocht ik een plaat of 10, waarvan maar liefst 3 die op mijn verlanglijst stonden, waaronder Saxon – Denim And Leather de 2X vinyl reissue uit 2012 op blauw vinyl waar ik al jaren op zoek naar was. Ook op discogs is dit ding bijna niet te vinden buiten de VS. (toeval wil natuurlijk dat er sedert ik terug ben er ook een Nederlandse verkoper het album te koop heeft). Maar voor $28...dus iets meer dan ¤25 was ik heel tevreden. Ook vond ik er de eerste persing van Budgie – Never Turn Your Back On A Friend uit 1973, prijs was maar liefst $35 maar dat had ik er voor over.

Daarna nog Park Ave CDs (heel veel nieuw vinyl), Uncle Tony's Donut Shoppe (geen donuts te krijgen en heel hipster-gericht, Rock & Roll Heaven (zeer, zeer duur...geen enkele LP onder de $10, om het even wat voor genre), Foundation (verassend veel metal) en Re-Runz Records (veel jazz, weinig rock) bezocht.
Na 6 platenzaken op 1 dag, was de pijp uit...het was wel telkens met de auto, maar Florida is warm in de zomer. Nu, ik had toch een plaat of 20 gescoord waarvan er 4 op mijn want-list stonden en was een tevreden mens.

Door omstandigheden had ik in Miami maar 1/2 dag en eigenlijk vraag ik me af als ik wel een volledige dag ging nodig hebben.
Ik koos voor Sweat Records, Uncle Sam's Music en Museo Del Disco. Alle drie stonden door de locals met stip genoteerd maar ik vond er bijna niks. Heel veel Spaanstalige muziek, hip-hop en dance...drie genres die me totaal niet boeien. Sweat Records was wel een hele leuke shop met een schitterende mural, maar was veel kleiner dan verwacht en was duur voor nieuwe albums en had totaal niks waar ik op zoek naar was qua 2dehands, out-of-print of collectables.
Er stonden nog drie andere zaken op de lijst, maar duur tijdsgebrek geraakte ik er niet, maar Miami is vooral een latin music en dance stuff stad, dus denk ik niet dat ik er veel ging vinden.

En dan Chicago, hier had ik grote verwachtingen, daar toch ook wel een "muziekstad" maar helaas geen auto, dus moest ik het via Ubers doen en vielen de platenzaken die te ver uit de buurt lagen, uit de boot.
De grote aanrader is hier Reckless Records, met maar liefst 3 vestigingen waarvan ik er 2 bezocht, de derde was toch wel iets te ver. In beide zaken heel veel tweedehands spul, eerlijk geprijsd en zelfs een bak met alle nieuw binnengekomen 2dehands platen. Deze was de populairste van de shop, want bijna iedereen die binnen kwam ging eerst naar die bak.
In de buurt ook Dusty Groove en Dave's Records aangedaan. Deze laatste was weer een verzamelaar paradijs en had een sale lopen op de vinyl boxen. Hier kocht ik de The Band - Capitol Albums 1968-1977 vinyl box set,9 lps opnieuw uitgebracht op 180 gram vinyl, uitstekend gemastered. Deze stond oorspronkelijk aan $150 en was nu on sale aan -50%. Ook de Led Zep celebration Day 3X album boxset stond aan -50% en werd dus ook meegenomen.
Ondertussen had ik al bijna 35 LPs, die samen al meer dan 10 KG wogen en besloot ik dat het tijd was om te stoppen, anders ging ik nooit het vliegtuig op mogen wegens overgewicht (de platen, niet mezelf). Maar ik had gerust tijdens deze trip toch een plaat of 20 meer kunnen kopen.

Over het algemeen waren de nieuwe platen min of meer dezelfde prijs als thuis, verrassend genoeg waren de 2dehandse LPs iets duurder, maar de keuze was een stuk groter en vooral "moeilijkere" platen waren makkelijker te vinden.
Nu nog alles wassen en dan de volgende weken beluisteren (enkel al twee albums van The Band beluisterd) en hopelijk zitten er geen onaangename verrassingen tussen, want terugbrengen zal moeilijk zijn.

Even wat info bij de foto :
  • Edgar Winter Group - They only come out at night (eerste persing USA)
  • Michelle Shocked - Short Sharp Shocked
  • Gypsy - In the Garden (eerste persing USA 1971)
  • Budgie – Never Turn Your Back On A Friend (eerste 1973 UK)
  • Axe - offering
  • UFO - Lights Out
  • Kraftwerk - Radio-Activity (eerste druk 1975 - US met vol stickerblad)
  • Pink Floyd - Meddle (eerste persing 1971 op Harvest)
  • The Cult - Pure Cult/ The Singles (2X LP)
Nieuw
  • Saxon – Denim And Leather 2X vinyl blue vinyl
  • Judas Priest - Killing Machine (2014 Mobile Fidelity Sound Lab)
  • Neil Young - Decade (3X LP 2017 Record Store Day Limited Edition)
  • The Kinks - The best of The Kinks
  • Def Leppard – Hysteria (2X LP 30th Anniversary Edition, 180 Gram)
  • Neil Young – On The Beach (2016 Archives Official Release Series)
  • Kadavar - Abra Kadavar
  • Iron Maiden - The Final Frontier (2XLP 2016 remastered)
  • Led Zeppelin - Celebration Day (3XLP boxset)
  • The Band - Capitol Albums (9X LP box set)
Nogmaals voor de westkust; Amoeba records in SF en LA. Groter vindt je ze niet. ;)

Ik ben in SF en LA in die zaken geweest, en het is te groot, je weet niet waar je zoeken moet. Zeker in LA waar het een heel huizenblok met 2 verdiepingen is. _/-\o_

Redhawk wijzigde deze reactie 01-09-2017 18:34 (59%)

• ksborg
Misschien een beetje stomme vraag, maar wel een serieuze. Ik zit nu Status Quo Live te luisteren, de dubbel LP. En ik vind het echt geniaal. Vooral live. Maar aangezien ik niet in die tijd ben opgegroeid (geboren in 1985) heb ik beperkte kennis van wat er verder was. En het geluid van Status Quo hoor ik elders niet zo snel. Welke bands moet ik zoeken als ik echt het Status Quo gevoel wil hebben? :o

Overigens, ik kan je alles over hardstyle en andere EDM stijlen vertellen, maar da's lang niet het enige wat ik mooi vind :D

ksborg wijzigde deze reactie 01-09-2017 22:31 (13%)

Discogs

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:49
@ksborg Je kunt altijd deze website proberen: https://www.muziekweb.nl/Muziekweb/Advies/ en ook in Spotify krijg je vaak lijstjes met vergelijkbare artiesten. Verder vond ik dit voor je: https://www.last.fm/music/Status+Quo/+similar en http://www.allmusic.com/a...-quo-mn0000745241/related Wellicht zit er iets voor je bij.

• Harrybarry
quote:
ksborg schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 22:12:
Misschien een beetje stomme vraag, maar wel een serieuze. Ik zit nu Status Quo Live te luisteren, de dubbel LP. En ik vind het echt geniaal. Vooral live. Maar aangezien ik niet in die tijd ben opgegroeid (geboren in 1985) heb ik beperkte kennis van wat er verder was. En het geluid van Status Quo hoor ik elders niet zo snel. Welke bands moet ik zoeken als ik echt het Status Quo gevoel wil hebben? :o

Overigens, ik kan je alles over hardstyle en andere EDM stijlen vertellen, maar da's lang niet het enige wat ik mooi vind :D
Een naam die me te binnen schiet is Foghat. ;)

• musicfreak
Mooi verslag @chromium! Erg leuk om te lezen.
quote:
mc-koenoe schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:04:
[...]
Nice! Erg gave setup! Hoe vind je de Lehmann Black cube SE in vergelijking met de iPhono2? Ik heb geen last van een brom, volgens mij is de iPower voeding die erbij zit redelijk goed. Al kan ik me voorstellen dat die BOTW Sbooster wat meer doet, daar is de prijs ook naar.
(..)
denk je dat een iTube een leuke toevoeging is aan mijn systeem (tussen de iPhono2 en Exposure)?
Een goede vergelijking tussen de Lehmann en de ifi kan ik nu lastig geven. De kamer met de buizenversterker en Celestion speakers is nu een beetje een klushok geworden, over een poosje komt er een vloerkleed en bank :) en kan ik je wat beter antwoord geven. Ik draai m'n plaatjes nu met m'n Lehman op m'n andere set, een Sony versterker en Dali 505 speakers.
Die iPower is zeker geen standaard voeding, ifi verkoopt 'm ook los voor 60 euro, als ik de website zo bekijk hebben ze er best zorg aan besteed. Echter op welke set ik 'm ook aansluit, direct op het stopcontact of niet, de brom blijft. Vind de aansluiting op de iphono2 ook wat fragiel overigens. Er zit best veel speling op.

De iTube2 ken ik niet, heb er net even naar gekeken. Klinkt interessant, misschien kan je 'm lenen ter test? Dat heb ik destijds met de Lehmann gedaan, die komt standaard met een eenvoudige voeding en als SE versie met een apart metalen voedingsblok. Fijn dat ik op m'n eigen set kon luisteren of ik het verschil de moeite waard zou vinden voor de extra uitgave. Dat bleek het geval, die aparte voeding zorgde voor een flink strakker geluid. Toch bijzonder wat zo'n voeding kan doen. Soms sluit ik de anderevoeding aan als ik iets meer 'swing' wil. Ha, blijft lastig, geluid beschrijven. :P

Het merk Exposure ken ik niet. Was de combi versterker - luidsprekers in een keer raak of is het een resultaat van uitproberen? Heb je ze nieuw aangeschaft?

• B___MAN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-09 21:21
quote:
Cap schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:35:
@MCKenzy99

Gisteren binnen gekregen en getest. Klinkt top! :)
(Veel beter dan de ART DJPRE II, die ik snel weer heb teruggestuurd)
Bedankt voor de tip!

B___MAN wijzigde deze reactie 02-09-2017 09:31 (7%)

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:29
@chromium Gave score .. leuke trip !

De vakantie is eindelijk begonnen dus dat wordt veel op zoek naar 2de hands vinyl...

Daarvoor maar alvast de okki nokki besteld :-)

oldsmelly wijzigde deze reactie 02-09-2017 14:18 (13%)

https://www.discogs.com/user/oldsmelly/collection

quote:
B___MAN schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:27:
[...]

Gisteren binnen gekregen en getest. Klinkt top! :)
(Veel beter dan de ART DJPRE II, die ik snel weer heb teruggestuurd)
Bedankt voor de tip!
Goed om te horen, ook het vergelijk met de ART DJPRE, bevestigt in ieder geval mijn vermoeden. :)

• chromium
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-09 16:40
quote:
ksborg schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 22:12:
Even wat suggesties... youtube ze maar om te zien als het iets voor jou is :)

Ik weet niet welk Live album je beluisterde, maar er is toch een klein verschil tussen de Quo van de jaren 70/vroege 80 en late 80/90's

Vroege Quo
The Faces (begin met Stay with me, 3-button hand me down en Pool Hall Richard.
Dave Edmunds
Nazareth
Dr. Feelgood
Ian Hunter
Grand Funk Railroad

Latere Quo
Thunder
Magnum
The Quireboys

• Micktator
Vandaag kwam een alleraardigste man een nieuw speeltje brengen, want hij moest toch in de buurt zijn. Voorlopig ben ik er tevreden mee, voelt een stuk beter aan dat het vorige apparaat, automatische afslag gaat een stuk vloeiender en hij ziet er ook beter uit. Alleen de kap is jammer, maar ik kan er mee leven.

Van dit stuk rammelplastic:

Naar een Pioneer PL640 (helaas nog steeds plastic):

Er zit trouwens nu een Sanyo ST-09D onder, kan er niet zoveel over vinden online. Iemand ervaring mee? Klinkt best aardig. Als ik m met de Kenwood moet vergelijken is vooral het hoog duidelijker aanwezig, met een beetje scherp randje. Is de stap naar een Audio Technica AT95E(X) een up- of downgrade vanaf dit element?
Prima speler toch? Het belangrijkste, het plateau is geen plastic, de armlagers niet, en de arm eigenlijk ook niet. En verder is de ene kunststof de andere niet. Sony en Technics hebben bijvoorbeeld heel veel draaitafels gemaakt van een kunststof die prima dempende eigenschappen heeft en echt niet onder hoeft te doen voor andere materiaalsoorten (bijv de bekende Technics SL-D2).

De ST-09D is zo'n typisch Japans naaldje waarmee spelers geleverd werden. Zeer waarschijnlijk gefabriceerd door Audio Technica die dat deed voor veel merken. Voor de ST09D waren en zijn zowel conische als elliptische naalden verkrijgbaar. Ik denk dat je hem afhankelijk van de uitvoering wat niveau kan vergelijken met de Audio Technica AT-91 (conische naald) of een AT-95 (elliptische). Elliptisch is een stapje hoger dan conisch, het verschil kan merkbaar zijn in minder vervormde hoge tonen bij de meer naar binnen gelegen groeven, maar dat hoeft niet. Kortom: als ie nog goed klinkt niet naar omkijken en gewoon lekker gebruiken. Heb je straks een keer een nieuwe naald nodig dan koop je een AT-95e (of misschien iets duurders, beters).

Cap wijzigde deze reactie 02-09-2017 21:04 (24%)

quote:
Micktator schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:33:
Vandaag kwam een alleraardigste man een nieuw speeltje brengen, want hij moest toch in de buurt zijn. Voorlopig ben ik er tevreden mee, voelt een stuk beter aan dat het vorige apparaat, automatische afslag gaat een stuk vloeiender en hij ziet er ook beter uit. Alleen de kap is jammer, maar ik kan er mee leven.

Van dit stuk rammelplastic:
[afbeelding]

Naar een Pioneer PL640 (helaas nog steeds plastic):
[afbeelding]

Er zit trouwens nu een Sanyo ST-09D onder, kan er niet zoveel over vinden online. Iemand ervaring mee? Klinkt best aardig. Als ik m met de Kenwood moet vergelijken is vooral het hoog duidelijker aanwezig, met een beetje scherp randje. Is de stap naar een Audio Technica AT95E(X) een up- of downgrade vanaf dit element?
Even wat rond gegoogled en ik vindt wel iets wat volgens mij de specs zouden moeten zijn van je Sanyo element:
http://lantis.co.za/ocols...t/product&product_id=1351

Spherische naald, dus niets bijzonders... Maar als hij nog goed is (lees: niet versleten) en hij klinkt redelijk leuk, dan zou ik 'm toch op spelen en dan upgraden naar iets anders...

Overigens is Pioneer een best goed merk en meestal klinken ook de goedkopere spelers van dit merk nog steeds erg leuk... Je levert wel wat in op demping van de componenten, maar de verdere geluidskwaliteit kan nog steeds best goed zijn... De specs, handleidingen en servicemanual van deze speler is hier te vinden:
https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-640.shtml

Vooral de servicemanual is belangrijk als je 'm onderhoud gaat geven... Deze laat precies zien hoe de speler in elkaar steekt... De gewone gebruikers handleiding is natuurlijk ook mooi meegenomen en vooral voor de heb...

Veel plezier met deze gratis donatie...

• Micktator
quote:
Cap schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:01:
Prima speler toch? Het belangrijkste, het plateau is geen plastic, de armlagers niet, en de arm eigenlijk ook niet. En verder is de ene kunststof de andere niet. Sony en Technics hebben bijvoorbeeld heel veel draaitafels gemaakt van een kunststof die prima dempende eigenschappen heeft en echt niet onder hoeft te doen voor andere materiaalsoorten (bijv de bekende Technics SL-D2).

De ST-09D is zo'n typisch Japans naaldje waarmee spelers geleverd werden. Zeer waarschijnlijk gefabriceerd door Audio Technica die dat deed voor veel merken. Voor de ST09D waren en zijn zowel conische als elliptische naalden verkrijgbaar. Ik denk dat je hem afhankelijk van de uitvoering wat niveau kan vergelijken met de Audio Technica AT-91 (conische naald) of een AT-95 (elliptische). Elliptisch is een stapje hoger dan conisch, het verschil kan merkbaar zijn in minder vervormde hoge tonen bij de meer naar binnen gelegen groeven, maar dat hoeft niet. Kortom: als ie nog goed klinkt niet naar omkijken en gewoon lekker gebruiken. Heb je straks een keer een nieuwe naald nodig dan koop je een AT-95e (of misschien iets duurders, beters).
Dat hele verhaal over conisch en elliptisch was ik al eens eerder tegen gekomen, maar thanks voor de info! Fijn dat het een acceptabel element is :)
quote:
rcor schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:40:
[...]

Even wat rond gegoogled en ik vindt wel iets wat volgens mij de specs zouden moeten zijn van je Sanyo element:
http://lantis.co.za/ocols...t/product&product_id=1351

Spherische naald, dus niets bijzonders... Maar als hij nog goed is (lees: niet versleten) en hij klinkt redelijk leuk, dan zou ik 'm toch op spelen en dan upgraden naar iets anders...

Overigens is Pioneer een best goed merk en meestal klinken ook de goedkopere spelers van dit merk nog steeds erg leuk... Je levert wel wat in op demping van de componenten, maar de verdere geluidskwaliteit kan nog steeds best goed zijn... De specs, handleidingen en servicemanual van deze speler is hier te vinden:
https://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-640.shtml

Vooral de servicemanual is belangrijk als je 'm onderhoud gaat geven... Deze laat precies zien hoe de speler in elkaar steekt... De gewone gebruikers handleiding is natuurlijk ook mooi meegenomen en vooral voor de heb...

Veel plezier met deze gratis donatie...
Gratis was het helaas niet, maar hoefde het gelukkig niet op PostNL te wachten (en ook niet op die dozensmijters te vertrouwen). Lid van vinylengine ben ik al een tijdje op zoek naar nieuwe speeltjes.

Maar wat jullie allebei beschrijven: als de naald nog goed is, deze gewoon lekker op gebruiken en dan verder kijken. Nou had de beste man het idee dat de naald nog wel goed was, maar deze niet meer nieuw was. Aangezien ik niet weet hoe de platenspeler met nieuwe naald geklonken heeft, zijn er nog andere manieren om de naald te "testen" (behalve dan m onder een microscoop leggen die ik niet heb).

En ik moet kijken naar een stuk rubber/kurk/vilt voor op het plateau. Het plateau an sich draait namelijk helemaal soepel en vlak, maar als ik de rubberen mat die erbij zat er op leg gaat het naaldje op en neer, op en neer. Het is niet ernstig, maar wil het liever toch uit hebben (en nee, ligt niet aan plaat, die is perfect vlak). Wat raden jullie aan qua materiaal?
quote:
Micktator schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:40:
[...]

Dat hele verhaal over conisch en elliptisch was ik al eens eerder tegen gekomen, maar thanks voor de info! Fijn dat het een acceptabel element is :)

[...]

Gratis was het helaas niet, maar hoefde het gelukkig niet op PostNL te wachten (en ook niet op die dozensmijters te vertrouwen). Lid van vinylengine ben ik al een tijdje op zoek naar nieuwe speeltjes.

Maar wat jullie allebei beschrijven: als de naald nog goed is, deze gewoon lekker op gebruiken en dan verder kijken. Nou had de beste man het idee dat de naald nog wel goed was, maar deze niet meer nieuw was. Aangezien ik niet weet hoe de platenspeler met nieuwe naald geklonken heeft, zijn er nog andere manieren om de naald te "testen" (behalve dan m onder een microscoop leggen die ik niet heb).

En ik moet kijken naar een stuk rubber/kurk/vilt voor op het plateau. Het plateau an sich draait namelijk helemaal soepel en vlak, maar als ik de rubberen mat die erbij zat er op leg gaat het naaldje op en neer, op en neer. Het is niet ernstig, maar wil het liever toch uit hebben (en nee, ligt niet aan plaat, die is perfect vlak). Wat raden jullie aan qua materiaal?
Als je geen microscoop hebt is het heel moeilijk om te zien... Een loep vergroot niet ver genoeg uit om het te kunnen beoordelen en op gehoor is gewoon lastig omdat je dan zeker moet zijn dat het element correct is afgesteld, want er zijn wel wat punten om op te letten mits het element goed is afgesteld:
- Slissende S-klanken in de muziek
- De naald pikt veel vuil ondanks goede reiniging van de plaat en houdt deze vast tijdens het aftasten / omhoog halen van de naald...

Nogmaals: via een microscoop de controle uitvoeren is nog altijd het beste... Bij twijfel: element of naald vervangen, dan weet je zeker dat je kostbare LP's niet vernield raakt tijdens het afspelen... Maar in jou geval zou ik het gehele element vervangen door een Audio Technica AT95e / AT95ex als je twijfelt... Deze twee elementen klinken goed en passen prijs-technisch in lijn met de waarde van deze Pioneer speler en je gaat er ook nog eens op voorruit geluid kwalitatief gezien (je gaat van spherische naald naar elliptische naald, Tone-control legt de verschillen keurig uit: https://www.tonecontrol.n...elliptische-naald-kiezen/)...

• Vintage1967

Vintage1967

quote:
rcor schreef op maandag 4 september 2017 @ 00:40:
[...]

- De naald pikt veel vuil ondanks goede reiniging van de plaat en houdt deze vast tijdens het aftasten / omhoog halen van de naald...
Die kende ik nog niet.
Bedankt voor de tip. Altijd handig om te weten en als indicatie te gebruiken.

• mc-koenoe
quote:
musicfreak schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:15:
[...]
Het merk Exposure ken ik niet. Was de combi versterker - luidsprekers in een keer raak of is het een resultaat van uitproberen? Heb je ze nieuw aangeschaft?
Ik had eerst Dali Zensor 3 luidsprekers met een Marantz SR6011 a/v receiver. Toen besloten om voor een dedicated stereo versterker te gaan en bij de Exposure uitgekomen na een aantal luistersessies. Twijfelde uiteindelijk om mijn budget wat te rekken en voor de Rega Elicit-R te gaan, maar vond uiteindelijk het prijsverschil te groot en was gelijk fan van het geluid van de Exposure. Ik lees hier en daar dat het te vergelijken is met Naim, maar dit merk heb ik nog nooit gehoord dus kan ik zelf niks over zeggen.

Speakers heb ik hier in Nottingham beluisterd nadat ik ze al een tijdje op het oog had. In Nederland vond ik ze alleen te duur en was mijn luisterruimte niet geschikt voor vloerstaanders. Dit was gelijk een match met de Exposure toen ik ze in de winkel beluisterde.

Wat betreft de iPhono. Bij sommige platen denk ik echt, ja dit is het! En dan bij andere platen denk ik weer, ik weet het niet. Ook nog een kwestie van inspelen denk ik. Goed idee om eens te informeren of ik de iTube kan lenen, ben toch wel benieuwd naar dit apparaat!
Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*