Typisch product van deze tijd: crowd funded op basis van wat summiere info en net te glad geshopte plaatjes, en vervolgens maar afwachten wat er echt van komt.
Zoveel nieuws is er op zich niet onder de zon, 2 jaar geleden was er de verticale TOC speler van Roy Harpaz die overal gepromoot werd. Sindsdien niets meer van gehoord, dus dat zal mogelijk bij een concept blijven.

Een soortgelijk principe van een mini armpje op een rail:
Het zijn in principe gewone linear tracking draaitafels die je verticaal kan gebruiken, en ook dat is geen nieuw concept. In de jaren 80 van de vorige eeuw had je bijvoorbeeld de Sony Flamingo serie (PS-F5 en PS-F9).
Ook draaitafels van andere merken als Technics (SL-7 e.a.) en Mitsubishi (de logge LT-SV) maar ook budget plastic dingen van Amstrad en Sharp hadden destijds de "verticaal afspelen" gimmick.
Ik vind het maar vechten tegen de principes van de draaitafel en de zwaartekracht: een plaat wil vlak liggen! Ook draait het geheel van plaat, as en motor het mooiste als de boel 100% vlak staat zodat de krachten optimaal evenredig verdeeld worden.
En denk ook aan al die platen die een wat groter gat hebben zodat ze nogal ruim om de spindle vallen, verticaal geeft dat natuurlijk problemen omdat de plaat steeds naar beneden wil vallen tegen de spindle. Dus dan moet je weer gaan klemmen, ook al omdat de plaat natuurlijk de neiging heeft van de spindle te vallen. En het opleggen van een plaat zal ook niet gemakkelijker gaan: in horizontale stand helpt de zwaartekracht je daarbij.
Verder heb ik graag een stofkap op de speler, ook tijdens het spelen, want platen zijn nu eenmaal stofmagneten en platen schoonmaken is niet mijn hobby. En persoonlijk vind het ik helemaal geen pré dat je de arm en naald niet over de plaat ziet bewegen, maar dat is een kwestie van smaak.