Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.624 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:00

Wimmel

Hello

Dit wordt er eentje voor in mijn eigen collectie. Voor de verkoop is hij waarschijnlijk te kostbaar;
TD 321 via Marktplaats: 450 euro
Laten spuiten: 150 euro
Linn Akito via eBay: 300 euro
En dan zit er nog geen element op en heb ik nog niets voor de moeite.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:59

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Wimmel schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 06:51:
Dit wordt er eentje voor in mijn eigen collectie. Voor de verkoop is hij waarschijnlijk te kostbaar;
TD 321 via Marktplaats: 450 euro
Laten spuiten: 150 euro
Linn Akito via eBay: 300 euro
En dan zit er nog geen element op en heb ik nog niets voor de moeite.
"Sommige dingen zijn onbetaalbaar...."
Mooi werk. Ik zou hem zowiezo zelf houden. Hij is te mooi om te verkopen.

BTW, ik heb eergisteren het nieuwe album van Blues Pills besteld. Voor diegene die het nog niet weet, het is een live dubbelaar. De hoes is een prachtige foto van de zangeres, Elin Larsson. Wat een strot heeft die vrouw zeg! En, laten we eerlijk zijn, ze ziet er niet verkeerd uit. Het album komt 3 november uit, dus ik moet nog even geduld hebben. Ik heb meteen het album "Lady In Gold" mee besteld............................een digipack met de CD en een DVD :X . Sorry jongens...........maar die kon ik dus niet laten liggen. Maar ook dat album komt er echt wel op vinyl. Geloof mij maar.

Ik kijk ook uit naar 8 en 9 december. Eerst een bluesnight in 't Beest in Goes, en dan zaterdag Birth of Joy en DeWolff in Eeklo [B] :9~ . Allebei een kadootje van vrouw en dochter. Ik weet nu al dat ik dan weer een LP van DeWolff koop en laat signeren.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 07:40
Tot zover mijn Pro-Ject RPM1... Hij begon de laatste tijd slechter te klinken en de motor maakte steeds meer geluid. Gister eens goed naar gekeken, blijkt dat de pully helemaal scheef op de base van de motor staat :/. De winkel inmiddels gemaild voor een garantievraag (5 maanden oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pfff balen, dat is niet best. Heb je vaak van toeren gewisseld, dat moet bij dat model toch door handmatig de snaar over de pulley te verplaatsen? Het zijn ook wel hele fragiele motortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Cap schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:04:
Pfff balen, dat is niet best. Heb je vaak van toeren gewisseld, dat moet bij dat model toch door handmatig de snaar over de pulley te verplaatsen? Het zijn ook wel hele fragiele motortjes.
Ja, ik wissel vaak van toerental. Maar je zou verwachten dat dat geen probleem mag zijn. Inmiddels contact gehad, mag de motor naar de importeur opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netjes, maar je zit natuurlijk wel even zonder je RPM. Maar je had nog een SL-23 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Cap schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:35:
Netjes, maar je zit natuurlijk wel even zonder je RPM. Maar je had nog een SL-23 toch?
Yep. Hoewel die ook niet echt optimaal werkt heb ik die maar even teruggezet. Zonder is ook zoiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:59
Ik dacht al een poosje het zal er vast en keer van komen, en zie daar, de Action heeft deze week vinyl in de weekactie voor 5,95.

Het gaat om albums die gedistribueerd worden door het mij volstrekt onbekende Intempo, een Brits bedrijf dat allerlei laaggeprijsde elektronica verkopt. Een aantal van de platenspelers worden hier onder de naam Lenco verkocht.

Terug naar het vinyl, voor die 6 euro levert Intempo in ieder geval wat live albums en een love songs verzamelaar. Geen top spul, toch denk ik dat ik voor de gein wel een album ga meenemen straks. Ik bedoel, 6 euro is niet veel. Ik moest overigens wel lachen om de jaren '60 verzamelaar, daar staat op de achterkant 'remastered for vinyl'. Tsja, het gaat om nummers die oorspronkelijk op vinyl zijn verschenen. Bij een CD kan ik me dat remasteren nog voorstellen, en dat jet het geluid nog wat probeerd op te pimpen voor vinyl kan ik me ook nog voorstellen. Echter dat for vinyl is wat bizar.
Op de achterkant staat original artists with original recordings. Nu maar te hopen dat het ook echt de hitversies zijn. We gaan het zien!

Ben benieuwd hoe hard de platen gaan, het zou nog best eens een succes kunnen zijn. En wellicht dat Action over een poosje nog een keer met albums wan een meer gerenommeerd label komt. De jaren '60 verzamalaar komt van het label Karrex Ltd. zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
In Vinyl Vrienden is er al veel over gezegd, deze Action actie

In het kort ; bootleg kwaliteit waarvan niet geheel duidelijk is hoe het met rechhten zit. Discogs weigerde in eerste instantie deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:59
Ah. Dat had ik niet meegekregen. Vinyl vrienden op Facebook neem ik aan?
Ben net geweest, heb Prince meegenomen. Ze hebben alleen de titels die op hun site staan, niet andere van Intempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
musicfreak schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:07:
Ah. Dat had ik niet meegekregen. Vinyl vrienden op Facebook neem ik aan?
Ben net geweest, heb Prince meegenomen. Ze hebben alleen de titels die op hun site staan, niet andere van Intempo.
Sorry, ja idd VV op facebook;

https://www.facebook.com/...4068/search/?query=action

Zijn geperst van digitale opnames. De originele masters zijn niet gebruikt, dus dubbings en de kwaliteit van de dubbing bepaalt de audio kwaliteit ( kun je mij nog volgen?), je luistert als het ware als naar een CD op vinyl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09 22:00
Heeft er iemand ervaring met het monteren van een stofkap op een Technics SL1200 MKII?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:59
Nu we het daar toch over hebben, ik heb een project rpm6 draaitafel zonder stofkap .
Mooi ding maar ik nu wil ik er een stofkap (of andere afdekking) op doen, staat nu wel stof te vergaren zo boven op mijn kast. Nu heeft deze draaitafel een vorm waarbij de kap er niet op kan blijven tijdens het draaien dus een simpele cover zou voldoen.
Maar ik kan niks vinden onder de 275 euro ! Das me toch een beetje te gortig voor een stukje plastic.

Iemand een idee wat ik zou kunnen doen ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/013847/files/010195807/cover-company-cover-u1-universal.jpg

69 euro beschermt je plateau en arm.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09 22:00
Laat maar. Ik heb gewoon de schroevendraaier gepakt en de platenspeler open gemaakt. Scharnieren gemonteerd en de platenspeler terug gemonteerd. Stofkap is inmiddels bevestigd, mits enige speling die verdwijnt na het goed toe duwen van de stofkap. Mijn mond waren sneller dan mijn handen. :+

Nu nog een 2M red en ik kan terug na een lange tijd plaatjes draaien. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51

franssie

Save the albatross

lol een toilet deksel op je speler - dan kan je toch beter even met een statisch doekje wat stof wegnemen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ik vond het wel een aardige oplossing, totdat jouw opmerking een beeld schetste dat mij niet meer loslaat :X

Ondertussen heb ik mijn plateau gepoetst. Hij is niet wit maar weerspiegelt heel netjes de speler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4cfA8hYUoZ5qmFp4JihW2JWC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0VNoUdtW923kbz8zaMmGUNz1/medium.jpg

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wimmel nog even over dat deksel - ziet er leuk uit maar ligt los op het plateau, als je er tegenaan stoot komt de kracht vol op de arm, lijkt mij niet wenselijk. Zat bedrijfjes denk ik die van acrylaat/perspex een leuke 'dome' (kaasstolp) kunnen maken voor minder geld.

Verder nette plateau-job! Is het chroom of rvs? En wat heb je gebruikt? Misschien wel leuk voor anderen met een vergelijkbare speler?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Het deksel valt over de spindle heen dus kan in theorie niet zomaar verschuiven.

Het plateau van deze Thorens is van Zamac, een aluminium-zink legering. Het poetsen heb ik gedaan met nevr-dull.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij adviseren? Is de Technics SL-D31 voor €50 een goede koop? Ik ben gewoon thuisgebruiker, zonder al te grote/ dure systemen ;) Hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wimmel schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:05:
Het deksel valt over de spindle heen dus kan in theorie niet zomaar verschuiven.

Het plateau van deze Thorens is van Zamac, een aluminium-zink legering. Het poetsen heb ik gedaan met nevr-dull.
Niet verschuiven, wel draaien. Alu-Zink, Nevrdull kende ik nog niet maar google is er positief over, zal ook maar eens een potje kopen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:56
Hoe wil je dat plateau glimmend houden? Na verloop van tijd wordt het namelijk doffer. Was of lak wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:57
Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:09:
Kan iemand mij adviseren? Is de Technics SL-D31 voor €50 een goede koop? Ik ben gewoon thuisgebruiker, zonder al te grote/ dure systemen ;) Hulp is welkom!
Dat is een prima speler om mee te starten als je het niet erg vindt dat de keuze uit elementen wat minder is... Maar dat neemt niet weg dat het wel een leuke speler is...

Met een Technics SL-D31 kan weinig mis gaan... Nieuw element met naald erop en genieten maar!

Dan nog de tip om dit element te plaatsen op die Technics:
https://www.thakker.eu/en...t-311-ep-cartridge/a-8145

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 02-11-2017 19:43 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Ik ben al een tijdje bezig om te 'beginnen' met Vinyl. Afgelopen december voor kerst Brothers in Arms op LP gekregen, maar nog nooit een platenspeler gehaald. Toen ik laatst in Parijs de FNAC binnen liep, hadden ze een LP actie. Heb de volgende titels voor €60 binnengehaald:

Eagles - Hotel California
Pink Floyd - Dark Side of the Moon
Supertramp - Crime of the Century
Editors - In Dream
Fleetwood Mac - Rumours

Nu had ik dus een mooi lijstje met platen, alleen nog geen platenspeler. Via Marktplaats deze op de kop getikt voor €20:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4492/26343389499_52351e80e3_z.jpg

Een echte AKAI AP-M313. Eenmaal thuis bleek dat de naald bij sommige albums compleet over de plaat heen ging. Niet helemaal de bedoeling dus. Gelukkig bleek dit slechts een weerstandje te zijn, met een kwartslag van een schroevendraaier draaide hij weer perfect de plaat af. Voor de mooi de naald nog even vervangen, klinkt prima!

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4515/24267623438_42a3e393e3_z.jpg

Dit is de gehele setup, specs:

AKAI AP-M313
Onkyo TX-SR444
Dali Concept 6 zuilen

Het is allemaal op een budget (ik studeer nog), maar het klinkt erg goed naar mijn (bescheiden) mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Marcel schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:34:
Hoe wil je dat plateau glimmend houden? Na verloop van tijd wordt het namelijk doffer. Was of lak wellicht?
Ik ga het eens proberen met 2-componenten blanke lak.Ik laat nog wel even weten of dat een succes wordt.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Tnx voor het meedenken, De prijs is idd een stuk beter maaaaaaar denk niet dat dit echt tegen stof beschermt.
Ik zoek even verder :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Knul schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:57:
Ik ben al een tijdje bezig om te 'beginnen' met Vinyl. Afgelopen december voor kerst Brothers in Arms op LP gekregen, maar nog nooit een platenspeler gehaald. Toen ik laatst in Parijs de FNAC binnen liep, hadden ze een LP actie. Heb de volgende titels voor €60 binnengehaald:

Eagles - Hotel California
Pink Floyd - Dark Side of the Moon
Supertramp - Crime of the Century
Editors - In Dream
Fleetwood Mac - Rumours

Nu had ik dus een mooi lijstje met platen, alleen nog geen platenspeler. Via Marktplaats deze op de kop getikt voor €20:

[afbeelding]

Een echte AKAI AP-M313. Eenmaal thuis bleek dat de naald bij sommige albums compleet over de plaat heen ging. Niet helemaal de bedoeling dus. Gelukkig bleek dit slechts een weerstandje te zijn, met een kwartslag van een schroevendraaier draaide hij weer perfect de plaat af. Voor de mooi de naald nog even vervangen, klinkt prima!

[afbeelding]

Dit is de gehele setup, specs:

AKAI AP-M313
Onkyo TX-SR444
Dali Concept 6 zuilen

Het is allemaal op een budget (ik studeer nog), maar het klinkt erg goed naar mijn (bescheiden) mening :)
Toch een mooie set voor het beperkte budget... Die Dali Concept 6 zuilen zijn gewoon goed voor het geld... Zover ik kan zien via plaatjes op internet zit er een P-mount (T4P) element op de speler... Die kun je ook uitrusten met de Audio Technica AT311 EP T4P) element die ik zojuist aanbevolen heb aan iemand anders:
https://www.thakker.eu/en...-311-ep-cartridge/a-8145/

Gegarandeerd een mooier geluid, daar ik een element met elliptische naald heb uitgezocht...

Hoe dan ook: veel luister plezier toegewenst...

Ps.: op 11 en 12 november is er een grote platenbeurs in Utrecht, mocht je je collectie nog willen uitbreiden met mooie titels..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

oldsmelly schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:05:
[...]

Tnx voor het meedenken, De prijs is idd een stuk beter maaaaaaar denk niet dat dit echt tegen stof beschermt.
Ik zoek even verder :)
Misschien kan je een mooie kunststof kap laten maken die je er helemaal over heen kan zetten.
Het bedrijf waar ik werk, laat wel eens dingen maken door dit bedrijf.
Ik heb werkelijk geen idee wat de kosten zijn, maar ik weet wel dat ze niet alleen maar grote bulkopdrachten uitvoeren. Zo laten wij wel eens een prototype van een ontwerp door hen maken. Je kan altijd informeren. Ja toch, niet dan?

Op de draaiert: John Mayall and the Bluesbreakers :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcor schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:23:
[...]

Dat is een prima speler om mee te starten als je het niet erg vindt dat de keuze uit elementen wat minder is... Maar dat neemt niet weg dat het wel een leuke speler is...

Met een Technics SL-D31 kan weinig mis gaan... Nieuw element met naald erop en genieten maar!

Dan nog de tip om dit element te plaatsen op die Technics:
https://www.thakker.eu/en...t-311-ep-cartridge/a-8145
Dank je wel, daar heb ik wat aan! Ik ga vanmiddag met de verkoper afspreken en zal dat element bekijken. Moet ik nog ergens op letten bij de speler? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 06:25:
[...]

Dank je wel, daar heb ik wat aan! Ik ga vanmiddag met de verkoper afspreken en zal dat element bekijken. Moet ik nog ergens op letten bij de speler? :)
Ooit heb ik eens opgesomd waar je op moet letten:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50302515

Stap 1 en 2 komen te vervallen met dank aan het feit dat het tangiale speler is en dat er dus geen draaiende toonarm aanwezig is... Ook het advies van het element in dit bericht komt te vervallen: die niet zal passen op de p-mount (T4P) aansluiting van de Akai...

Wel kun je de tijdens het afspelen van een 12 inch singeltje erop letten dat de speler niet gaat hangen op een bepaald punt (moet je er wel zeker van zijn dat je een singletje gebruikt die 100% in orde is)...

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 03-11-2017 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
12 inch single? Bedoel je een 7 inch of een 12 inch? ;) Gaat het om de diameter of om het toerental?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
rcor schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:25:
[...]
Die kun je ook uitrusten met de Audio Technica AT311 EP T4P) element die ik zojuist aanbevolen heb aan iemand anders:
https://www.thakker.eu/en...-311-ep-cartridge/a-8145/
Jij hebt dus wel ervaring met dit element? Ik heb namelijk een technics SL-Q30 ook met P-mount, waarop een P24 element zit. De naald moet vervangen worden. Kan ik dan beter dit element kopen of alleen de naald NATIONAL TECHNICS EPS-24 ES (de elepitische dus)

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Marcel schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:55:
12 inch single? Bedoel je een 7 inch of een 12 inch? ;) Gaat het om de diameter of om het toerental?
De diameter van een plaat in Engelse inches...
Rusky schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:56:
[...]

Jij hebt dus wel ervaring met dit element? Ik heb namelijk een technics SL-Q30 ook met P-mount, waarop een P24 element zit. De naald moet vervangen worden. Kan ik dan beter dit element kopen of alleen de naald NATIONAL TECHNICS EPS-24 ES (de elepitische dus)
Ik heb geen ervaring met dit element, maar wel ervaring met het merk Audio Technica waar ik meerdere elementen van in gebruik heb. Klinken allemaal goed en specifiek dit model past op alle p-mount model platen spelers, maar is ook te gebruiken op normale half inch mount headshells waardoor je 'm nog een tijdje zou kunnen door gebruiken als je de overstap maakt naar een platen speler met normale arm en headshell...

Dan nog even weer een interessant filmpje van Techmoan: LP's in een boek met een portable speler van het merk National:

Grappig om te zien, maar nooit echt doorgebroken...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 03-11-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcor schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:31:
[...]

Ooit heb ik eens opgesomd waar je op moet letten:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50302515

Stap 1 en 2 komen te vervallen met dank aan het feit dat het tangiale speler is en dat er dus geen draaiende toonarm aanwezig is... Ook het advies van het element in dit bericht komt te vervallen: die niet zal passen op de p-mount (T4P) aansluiting van de Akai...

Wel kun je de tijdens het afspelen van een 12 inch singeltje erop letten dat de speler niet gaat hangen op een bepaald punt (moet je er wel zeker van zijn dat je een singletje gebruikt die 100% in orde is)...
Duidelijk, super!
De koop gaat helaas niet door :| Een andere optie: Technics SL-B21 voor €65, het leek me zelf een beetje veel, klopt dat?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:13:
[...]

Duidelijk, super!
De koop gaat helaas niet door :| Een andere optie: Technics SL-B21 voor €65, het leek me zelf een beetje veel, klopt dat?:)
De 31 is een direct drive, de 21 een belt drive. Ik zou voor een direct drive gaan
Kijk anders even op Technics daar kan je alle platenspelers vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rusky op 03-11-2017 13:46 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rusky schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:44:
[...]

De 31 is een direct drive, de 21 een belt drive. Ik zou voor een direct drive gaan
Kijk anders even op Technics daar kan je alle platenspelers vergelijken.
En als ik dat wel wil, is €60 dan een goede koop, als alles werkt e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Ik zou 60 euro teveel vinden. want ga er maar vanuit dat de belt vervangen moet worden. is zag op ebay deze staan voor 10,-- euro. En ook een nieuwe naald van 30 / 40 euro. kom je totaal uit op 100 euro.

Die direct drive heeft een gestuurde servo bediening, deze kijkt naar je plateau en regelt zelf de toeren.
Dus die loopt altijd goed. Daarom zou ik voor de direct drive gaan. (moet je ook vanuit gaan dat je nieuwe naald erop moet zetten, dit altijd navragen of dit al gebeurt is)

edit:
en de d30 is full auto ... erg handig ...

[ Voor 5% gewijzigd door Rusky op 03-11-2017 14:20 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rusky schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:16:
Ik zou 60 euro teveel vinden. want ga er maar vanuit dat de belt vervangen moet worden. is zag op ebay deze staan voor 10,-- euro. En ook een nieuwe naald van 30 / 40 euro. kom je totaal uit op 100 euro.

Die direct drive heeft een gestuurde servo bediening, deze kijkt naar je plateau en regelt zelf de toeren.
Dus die loopt altijd goed. Daarom zou ik voor de direct drive gaan. (moet je ook vanuit gaan dat je nieuwe naald erop moet zetten, dit altijd navragen of dit al gebeurt is)

edit:
en de d30 is full auto ... erg handig ...
Ja, mee eens. De B21 laat ik dan zitten. De D31 had problemen met start/ stoppen (speelde wel), dus die wilde hem voor €25 verkopen als opknapper. Even verder zoeken dus! Heel erg bedankt voor de hulp!

Edit: bij die €60 zit ook een Technics element p24, maakt dat het al een betere koop?
Het is een cadeau voor mijn man, is zondag jarig dus ik ben een beetje naarstig op zoek ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:22:
[...]

Ja, mee eens. De B21 laat ik dan zitten. De D31 had problemen met start/ stoppen (speelde wel), dus die wilde hem voor €25 verkopen als opknapper. Even verder zoeken dus! Heel erg bedankt voor de hulp!

Edit: bij die €60 zit ook een Technics element p24, maakt dat het al een betere koop?
Het is een cadeau voor mijn man, is zondag jarig dus ik ben een beetje naarstig op zoek ;)
Die P24 werd heel veel gebruikt bij de technics, en is zeker een goed element. Ook volop nieuwe naalden (ook elliptisch) voor te krijgen.
Hmmm .... dan is het de vraag waarom de start/stop niet goed werkt. als het alleen ff schoonmaken en contactspray is, heb je goedkoop een erg leuke speler.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rusky schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:40:
[...]

Die P24 werd heel veel gebruikt bij de technics, en is zeker een goed element. Ook volop nieuwe naalden (ook elliptisch) voor te krijgen.
Hmmm .... dan is het de vraag waarom de start/stop niet goed werkt. als het alleen ff schoonmaken en contactspray is, heb je goedkoop een erg leuke speler.
Volgens een platenzaak hier in de buurt zou de reparatie €40-50 kunnen gaan kosten, dus dat vind ik dan wel weer veel. Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:01:
[...]
Volgens een platenzaak hier in de buurt zou de reparatie €40-50 kunnen gaan kosten, dus dat vind ik dan wel weer veel. Lastig!
Ja dat is id lastig... die keus zal je zelf moeten maken. Jammer dat je op zon korte termijn hem wilt hebben. Anders had ik aangeraden een andere op te zoeken (staan zat leuke op marktplaats)

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:22:
[...]

Probleem met starten stoppen is bij dit model in 99% van de gevallen wat ingedroogd vet door het lange stilstaan, dus zo te verhelpen met een beetje schoonmaken en smeren van het mechanisme binnenin, dus dan heb je voor 25 euro een prima speler. Dat kan iemand die ergens een paar schroeven uit kan draaien en een doekje met wat alcohol of WD40 kan gebruiken zelf al. Beetje invetten kan desnoods al met wat vasaline als je geen vet hebt. Is bij dit soort modellen echt geen hogeschool werk.

Dat een platenzaak er 50 euro voor vraagt snap ik wel, iemand moet er een klein half uurtje in steken op bovengenoemde te doen, en ze moeten ook nog wat verdienen.

PS verder geheel eens me de keuze voor de D31 en niet de B-serie van Technics, ik kan uit ervaring zeggen dat die veel mooier loopt. Alles uit de D-serie (direct drive) en nog ietsje mooier Q-serie (direct drive met quartz lock) van Technics is prima en vooral ook nog steeds betaalbaar. (Op zich verder niks mis met het belt drive principe maar deze belt drives van Technics zijn het gewoon net niet.)

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 03-11-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Vintage1967 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:28:
[...]

Misschien kan je een mooie kunststof kap laten maken die je er helemaal over heen kan zetten.
Het bedrijf waar ik werk, laat wel eens dingen maken door dit bedrijf.
Ik heb werkelijk geen idee wat de kosten zijn, maar ik weet wel dat ze niet alleen maar grote bulkopdrachten uitvoeren. Zo laten wij wel eens een prototype van een ontwerp door hen maken. Je kan altijd informeren. Ja toch, niet dan?

Op de draaiert: John Mayall and the Bluesbreakers :9~ .
Zekurhh wetuh :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:23:
[...]

Probleem met starten stoppen is bij dit model in 99% van de gevallen wat ingedroogd vet door het lange stilstaan, dus zo te verhelpen met een beetje schoonmaken en smeren van het mechanisme binnenin, dus dan heb je voor 25 euro een prima speler. Dat kan iemand die ergens een paar schroeven uit kan draaien en een doekje met wat alcohol of WD40 kan gebruiken zelf al. Beetje invetten kan desnoods al met wat vasaline als je geen vet hebt. Is bij dit soort modellen echt geen hogeschool werk.

Dat een platenzaak er 50 euro voor vraagt snap ik wel, iemand moet er een klein half uurtje in steken op bovengenoemde te doen, en ze moeten ook nog wat verdienen.

PS verder geheel eens me de keuze voor de D31 en niet de B-serie van Technics, ik kan uit ervaring zeggen dat die veel mooier loopt. Alles uit de D-serie (direct drive) en nog ietsje mooier Q-serie (direct drive met quartz lock) van Technics is prima en vooral ook nog steeds betaalbaar. (Op zich verder niks mis met het belt drive principe maar deze belt drives van Technics zijn het gewoon net niet.)
Nou, mede dankzij jullie toch voor de D31 gegaan! Morgen maar eens kijken of ik hem aan de praat krijg, ben erg benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte!

En ja, €40/50 vind ik ook niet gek voor iemand die er z'n brood mee moet verdienen :) Maar fijn als ik dat uit kan sparen hiermee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967

Vintage1967

Vorig weekend ge-preordered, vandaag uitgekomen en op mijn TD166:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q9P558yl.jpg

De nieuwe live dubbelaar van Blues Pills :9~ . Vanwege de kwaliteit van de camera in m'n iPad en het gebrek aan goed licht is de kwaliteit van de foto niet goed, Maar man, wat vind ik dit een mooie hoes zeg!

Wat meteen opviel bij het uitpakken, was dat de 2 LP's niet in de gatefold zaten maar er tussen. Dat voorkomt beschadiging van de buitenhoes natuurlijk. Dat weet ik, maar ik had het alleen nog nooit meegemaakt bij een nieuw album. En dat terwijl het wel degelijk gesealed was. Mooi werk van Nuclear Blast.

En wat is het heerlijk om deze band 'live' te horen. Ze zijn aan het touren op dit moment. Jammer dat dat voornamelijk in de UK is met een gig of 3 in scandinavië. Dat vind ik toch net wat te gortig :+ .

O ja, de CD en DVD van het album Lady in Gold zijn natuurlijk ook binnen. Die ziet er ook heel netjes uit. Maar ja, vinyl gaat natuurlijk voor >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, m'n Technics SL-D31 ligt open op de grond. En nu? :)

Als in: welk gedeelte moet ik precies schoonmaken en smeren/vetten? Ik voel me lekker a-technisch..
Alles voelt ontzettend vet daarbinnen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maak eens een fotootje en plaats het hier? Volgens mij is het binnenwerk vrijwel hetzelfde als die van deze SL-D303, maar ik weet het niet 100% zeker.

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image.php?album_id=105&image_id=15312&view=no_count

Of anders iets als deze SL-D30:

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=34041&mode=view

Waar je naar moet zoeken is het volgende: de bewegende delen van nylon, dat is dat witte plastic. Je ziet daar her en der van dat geelbruine vet op zitten. Dat is vaak ingedroogd, voelt dan niet meer zacht en soepel maar vrij stroperig, en moet er dan af. Schoonmaken met een wattenstaafje/doekje met alcohol, wasbenzine, WD40 o.i.d. Vervolgens overal een nieuw likje vet geven. Niet teveel, een beetje is genoeg.

Het zwarte smeer dat je ziet om de metaal-op-metaal koppelingen te smeren laat je zitten: dat is nog zacht en prima. Ze bijvoorbeeld die zwarte vegen rechts op bovenstaande foto van de SL-D30. Gewoon laten zitten!

Meestal moet je zorgen dat je het hele mechanisme even doorloopt, dwz dat alle witte delen even volledig ronddraaien zodat je overal bij kan om het oude vet te verwijderen en nieuwe aan te brengen.

Wat je kan doen is de speler met open onderkant even op 4 punten stutten zodat je eronder kan kijken. Gebruik daarvoor 4 stapeltjes boeken o.i.d. Vervolgens kan je handmatig (stekker uit het stopcontact!) het plateau draaien en dan de speler bedienen zodat je het mechanisme ziet bewegen. Je komt er dan wel achter wat gesmeerd moet worden. Loop een voor een de start, stop en einde-afslag functies door. Dus plateau een slinger geven en op start drukken, plateau een slinger geven met arm boven het plateau (mag met de arm in cue-up positie) en op stop drukken, en ook de arm helemaal naar het einde brengen en het plateau een slinger geven (auto return).

Wel even het naaldje van de arm afhalen als je dit gaat doen!

Verder is hier een service manual van de SL-D21 te downloaden, dat is de half automatische versie van de SL-D31. Wellicht vind je daar ook nog nuttige info in:

https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-d21.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier nog een voorbeeldje van een SL-D202, waar ik wat markeringen heb gezet zie je her en der het bruingele vet op de delen. Schoonmaken en een beetje nieuw vet gebruiken. Als je los van de witte delen ergens nog een metaal verbinding ziet waarvan je vermoed dat ie een beetje vast zit kan je met een wattenstaafje een heel klein beetje olie of WD40 aanbrengen, dat maakt de boel al snel genoeg los.

Vaak verbetert de situatie trouwens al behoorlijk bij miniem schoonmaken van de plek waarvan je denkt dat aangekoekt vet zit, of zelfs zonder schoonmaken als je het mechanisme een aantal maal volledig door zijn start/stop/afslag cyclus laat lopen, en begint hij het alweer te doen!

Uiteindelijk is het een spelletje van kijken naar het mechanisme terwijl hij afslaat / start, je komt er dan zelf wel achter waar hij niet doet wat hij zou moeten doen. Anders kan je ook nog een filmpje plaatsen van de arm en belangrijker nog, ook een filmpje van het mechanisme in werking zodat anderen er naar kunnen kijken een tip geven.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 04-11-2017 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:48:
Oké, m'n Technics SL-D31 ligt open op de grond. En nu? :)

Als in: welk gedeelte moet ik precies schoonmaken en smeren/vetten? Ik voel me lekker a-technisch..
Alles voelt ontzettend vet daarbinnen.
Cap schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:58:
Maak eens een fotootje en plaats het hier? Volgens mij is het binnenwerk vrijwel hetzelfde als die van deze SL-D303, maar ik weet het niet 100% zeker.

[afbeelding]

Of anders iets als deze SL-D30:

[afbeelding]

Waar je naar moet zoeken is het volgende: de bewegende delen van nylon, dat is dat witte plastic. Je ziet daar her en der van dat geelbruine vet op zitten. Dat is vaak ingedroogd, voelt dan niet meer zacht en soepel maar vrij stroperig, en moet er dan af. Schoonmaken met een doekje met alcohol, wasbenzine, WD40 o.i.d. Vervolgens overal een nieuw likje vet geven. Niet teveel, een beetje is genoeg.

Het zwarte smeer dat je ziet om de metaal-op-metaal koppelingen te smeren laat je zitten: dat is nog zacht en prima. Ze bijvoorbeeld die zwarte vegen rechts op bovenstaande foto van de SL-D30. Gewoon laten zitten!

Meestal moet je zorgen dat je het hele mechanisme even doorloopt, dwz dat alle witte delen even volledig ronddraaien zodat je overal bij kan om het oude vet te verwijderen en nieuwe aan te brengen.

Wat je kan doen is de speler met open onderkant even op 4 punten stutten zodat je eronder kan kijken. Gebruik daarvoor 4 stapeltjes boeken o.i.d. Vervolgens kan je handmatig het plateau draaien en dan de speler bedienen zodat je het mechanisme ziet bewegen. Je komt er dan wel achter wat gesmeerd moet worden. Loop een voor een de start, stop en einde-afslag functies door. Dus plateau een slinger geven en op start drukken, plateau een slinger geven met arm boven het plateau (mag met de arm in cue-up positie) en op stop drukken, en ook de arm helemaal naar het einde brengen en het plateau een slinger geven (auto return).

Wel even het naaldje van de arm afhalen als je dit gaat doen!

Verder is hier een service manual van de SL-D21 te downloaden, dat is de half automatische versie van de SL-D31. Wellicht vind je daar ook nog nuttige info in:

https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-d21.shtml
Even inhaken hierop, want mocht je geen vet hebben is dit het vet wat je wilt gaan toepassen:
CRC Multigrease, o.a. te bestellen bij Conrad voor € 3.49 excl. verzendkosten: https://www.conrad.nl/nl/...el-vet-100-ml-828658.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, en anders hebben ze vaak bij de bouwmarkt of ijzerwinkel ook wel iets dergelijks, het beste is als het op basis van lithium is, zoals in het linkje van rcor:

"Universeel lithiumzeepvet met EP-additieven"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Cap schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:17:
Klopt, en anders hebben ze vaak bij de bouwmarkt of ijzerwinkel ook wel iets dergelijks, het beste is als het op basis van lithium is, zoals in het linkje van rcor:

"Universeel lithiumzeepvet met EP-additieven"
Griffon heeft ook een vet op basis van Lithium (wordt bij hun White Grease genoemd) en die is inderdaad verkrijgbaar bij de bouwmarkt... Maar de CRC is beter en specifiek gericht voor gebruik in mechanische delen die van plastic of nylon zijn (het weekmiddel in plastic / nylon wordt niet aangetast)... Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 04-11-2017 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Ze zeggen wel eens wat je van ver haalt is lekker ....

Nou net voor moeders de vrouw een album binnen gekregen uit Zimbabwe :9 >:)

Roxette - Joyride .... nieuw !

Was volgens mij nog nooit in NL op vinyl uitgegeven....

Ze is er blij mee (staat al de hele middag op )

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:08
Waar kijken jullie meestal voor een tweedehands platenspeler? Ik ben zelf op zoek naar een Pro-ject debut carbon en houd geregeld marktplaats in de gaten, zijn er nog andere kanalen? Ik vind de tweedehands prijzen ook niet erg veel aantrekkelijker t.o.v. de nieuwprijzen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op Facebook groepen kan je ook kijken, voor de groepen zoeken op vinyl, vintage audio etc. De prijzen liggen daar alleen in het algemeen niet lager dan op marktplaats...

Inderdaad zijn 2e hands Pro-jects niet niet erg aantrekkelijk gezien de vraagprijzen tov de nieuwprijs, maar regelmatig worden ze toch wel voor de helft van de nieuwprijs aangeboden. Dus ik weet niet wat voor prijzen jij verwacht? Voor vintage kwaliteitsspul kan je verder wel heel goed op marktplaats terecht.

https://link.marktplaats.nl/m1220713591

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 04-11-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, ik heb het idee dat er iets verkeerd gaat met het naar boven en onder gaan van de arm. Dit lijkt niet te werken.
Heb het gefilmd, weet niet of het een beetje te zien is. Verkeerd gefilmd natuurlijk..
Vanaf de buitenkant gezien gebeurt er niks als ik dat knopje heen en weer verschuif (het heef. vast een naam!).

Ik heb wat smeer weggehaald, maar vond nou niet bijzonder veel opgehoopt zitten o.i.d.

Bedankt voor jullie hulp tot zoverre al!

Edit:
Hier nog een filmpje van een deel van het mechanisme. Zien jullie hier iets aan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
iemand bekend met de pro-ject RPM 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Ok, als de arm niet naar beneden gaat terwijl het witte nylon hendeltje in video 1 overduidelijk wel op en neer gaat dan zit de armlift vast! Kan me dat zelf herinneren bij een SL-D202, dat kwam door zwaar ingedikt siliconenvet dat in het buisje van de armlift zit. Siliconenvet zorgt voor een gedempt / langzaam op en neer gaan van de arm.

Wat je kan doen om de boel wat te helpen is handmatig de lifter bar wat met de hand "helpen". De lifter bar is dat zwarte kwart rondje onder de arm, vlak voor de armbasis, dat de arm omhoog hoort te drukken en neer te laten. Dus die bar wat omhoog trekken als je de cue knop in de "up" stand zet en hem helemaal neer te drukken als je hem in de "down" stand zet, en dit een aantal keer herhalen. Herhaal je het een aantal keer dan komt ie waarschijnlijk al wat meer los.
Dit wel met beleid doen natuurlijk, lifterbar tussen duim en wijsvinger pakken en met de andere hand de knop bedienen. Je voelt dan dan wel of ie wil of niet. Natuurlijk niet heel veel kracht gaan zetten want je wil niet dat een van die plastic delen gaat afbreken. Met beleid, let hierbij ook op de arm, naaldje verwijderen!

En heb je alcohol of WD40 bij de hand? Dan de lifter bar van de arm even demonteren en van bovenaf een paar druppeltjes in laten lopen, dit lost wat van het vastgekoekte siliconenvet op. Ik zou het druppel voor druppel doen en dan de armlift een paar keer op en neer drukken zoals boven beschreven, totdat je voelt dat ie soepeler wordt. Als je namelijk in een keer teveel toevoegt is al je demping straks weg en dat wil je ook weer niet. Je kan altijd weer wat siliconenvet kopen om de cilinder van de armlift te voorzien van nieuw vet maar als het niet nodig is wil je dat niet, dan moet de boel ook weer verder uit elkaar en dat moet je wsch door iemand laten doen.

PS
Als het echt niet wil lukken en je hebt geen idee waar je moet kijken dan moet je hem toch ergens langs brengen... wellicht is hier bij een welwillende Tweaker nog een optie. Ik weet niet in welke regio je woont?

@Worsteneter wat wil je ervan weten?

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 04-11-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Cap schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:12:
@Verwijderd
@Worsteneter wat wil je ervan weten?
Ik heb op het moment geen platenspeler en wil er graag één aanschaffen. Heb niet zo'n hoog budget en ben erg gecharmeerd van de looks van pro-ject. Ook heb ik een versterker met MM phono stage.

Nu zit ik een beetje te kijken naar een Pro-ject debut carbon dc (graag met 2M red). Ik zou een nieuwe overwegen voor een leuke aanbieding ergens tussen de 300 - 400, al dan niet voor de kerst. Maar ik kijk ook zeker naar tweedehands opties.

Nu kwam ik dit tegen: https://www.marktplaats.n...itafel-pro-ject-rpm4.html
De draaitafel is nog beschikbaar, dus ben ik benieuwd of het evt. een koopje is. Verkoper is eerste eigenaar, zegt dat het in prima staat is en incl stofkap (beetje raar ding als je 'm googled). Enkel geeft de verkoper aan tegen de naald te hebben gestoten, dus dat die niet meer goed is. Is zo'n RPM een goede optie indien ik er zelf een 2M red op zou zetten en hou verhoud dat zich tot de eerder genoemde debut carbon?

[ Voor 3% gewijzigd door Worsteneter op 04-11-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je nu een Debut Carbon of een RPM4 neemt maakt niet zoveel uit eerlijk gezegd, de techniek komt op hetzelfde neer. Het is m.i. meer wat beschikbaar is en welke look je aanspreekt. De ene heeft een carbon arm en de andere geloof ik niet, maar dat is echt geen deal-breaker. Een Ortofon Red past er wel op. Maar zo te zien is ie al gereserveerd? Voor het geboden bedrag lijkt het me geen slechte deal.

Zo te zien zit er een Grado element uit de Prestige serie op de Debut RPM 4. Even navragen bij de verkoper. Je kan ook overwegen om een Grado Prestige Green of zelfs Blue (of Red) naald te kopen, dan ben je nog geen 100 euro kwijt voor de naald. Imo niet slechter dan en goedkoper dan een compleet nieuw Ortofon 2M Red element.

[ Voor 74% gewijzigd door Cap op 04-11-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Cap schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:26:
Of je nu een Debut Carbon of een RPM4 neemt maakt niet zoveel uit eerlijk gezegd, de techniek komt op hetzelfde neer. Het is m.i. meer wat beschikbaar is en welke look je aanspreekt. De ene heeft een carbon arm en de andere geloof ik niet, maar dat is echt geen deal-breaker. Een Ortofon Red past er wel op. Maar zo te zien is ie al gereserveerd? Voor het geboden bedrag lijkt het me geen slechte deal.

Zo te zien zit er een Grado element uit de Prestige serie op de Debut RPM 4. Even navragen bij de verkoper. Je kan ook overwegen om een Grado Prestige Green of zelfs Blue of Red naald te kopen, dan ben je nog geen 100 euro kwijt voor de naald. Imo niet slechter dan en goedkoper dan een compleet nieuw Ortofon 2M Red element.
Nouja, ik ben niet erg bekend met platenspelers althans heb geen expertise en kan dus niet helemaal inschatten in hoeverre de armen, de motoren en de aandrijving te vergelijken zijn. Maar vergelijkbaar dus?

De verkoper gaf aan dat de naald waarschijnlijk krom was, maar dat zou ook inderdaad een optie kunnen zijn. Overigens kost een nieuw Ortofon 2M element ook rond de 100 euro. Opzich lijkt het dus een mooie deal gezien de aankoopprijs + evt. element/naald, maar ik vind het toch enigszins risicovol om tweedehands te kopen zonder echt kennis te hebben van draaitafels.. :o bedankt voor je tips in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een naaldje is in ieder geval zo vervangen en verreweg de gemakkelijkste optie, geen gedoe met het element installeren en uitlijnen...

Maak je iig niet druk over al die details bij de aankoop van je 1e draaitafel: al die Pro-jects presteren op zich op een acceptabel niveau en de verschillen in behaalde geluidskwaliteit van hun draaitafels in die sub 500 euro klasse zijn echt marginaal. Het betreft in die regionen allemaal een soortgelijke arm, motortje, rubberen snaartje en gebruik van veel MDF als base materiaal.

Ja en het blijft de keus... ben je bang voor een miskoop en heb je het gevoel dat je het zelf helemaal niet kan beoordelen dan blijft natuurlijk alleen nieuw over. Zolang er niet met zo'n Pro-ject gesmeten is ;) zal het wel loslopen: nieuw naaldje, misschien een nieuwe rubberen snaar voor de aandrijving. Je moet zelf beoordelen of de verkoper te vertrouwen is. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 04-11-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cap Oké, het lijken nu twee problemen te zijn (drie als je meerekent dat de stofkap onder een soort sticker-spul zit, moeilijk eraf te krijgen).

De ene van de armlift. Toen ik aan het schroefje ernaast draaide, kon hij opeens gewoon naar boven en beneden, maar het knopje doet het nog steeds niet. Er zit nu in ieder geval beweging in.

Het tweede euvel is dat als je de stekker in het stopcontact doet, hij gelijk begint te draaien en de start-/stopknop niks uithaalt. Daar lijkt een veer niet meer goed te zijn.

Al met al was het helaas niet met een beetje poets- en smeerwerk klaar en denk ik dat ik hem beter naar een kenner kan brengen! Ik woon bij Groningen. Ik weet dat Groef een aardige zaak is, maar wie weet dat iemand van hier mij verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je ziet in je filmpje dat de armlift wel degelijk werkt als je de knop bedient: dat witte heveltje wordt in beweging gezet en is verbonden met de cilinder van de armlift. Waarschijnlijk zit ie dus toch nog wat te vast door dat uitgeharde siliconen zodat ie niet naar beneden gaat.

Het schroefje in de lifter bar dient trouwens voor de hoogteverstelling van de arm lift, als die helemaal naar beneden gedrukt zit dan zit de lifter bar te laag en bereikt ie de arm nooit en komt die niet omhoog... dus dat eerst controleren. Een inwendig veertje om het schroefje drukt de arm lifter bar tegen het schroefje. Verstellen doe je door de lifter bar wat in te drukken en dán pas aan het schroefje te draaien: hij is namelijk zeskantig en zit verzonken in de armlift..

Zet je de lifterbar handmatig in de benedenstand (en uiteraard de knop ook) en beweeg je de knop dan naar omhoog dan zal ie waarschijnlijk wel een beetje omhoog willen. Omgekeerd zal ie niet naar beneden zakken, tenminste wanneer het is wat ik vermoed, namelijk dat het siliconenvet in de armlift zelf dus te uitgehard is.

Dat ie meteen begint te draaien komt doordat de start/stop cylcus niet geheel doorlopen is en/of dat de microswitch die de motor aan/uit zet vast zit, of de hevel die hem bedient, waarschijnlijk is dat er eentje van dat witte nylon. De microswitch is zoiets, die zul je ergens in het mechanisme rondom het plateaulager aantreffen als je wat rondspeurt. Dan kijken of de hevel die hem moet activeren zijn werk wel doet en anders of het de microswitch zelf is die vast zit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjE4WDg2Nw==/z/jhYAAOSwgn5XE69L/$_58.JPG

Zit de microswitch zelf vast: een klein beetje contact spray of WD40 in die switch spuiten en dan wat drukken op het knopje lost dat altijd wel op.

Echt moeilijk is het allemaal niet, het mechanisme is redelijk overzichtelijk. Maar het is toch een kwestie van een beetje feeling hebben/krijgen wat er met het mechanisme gebeurt/moet gebeuren als je handmatig aan het plateau draait en de STOP knop indrukt, zoeken naar dat heveltje of switchje dat vast zit. Als je die feeling niet krijgt zal je hem toch naar iemand moeten brengen. Maar ik zou zeggen beschouw het als een uitdaging om stap voor stap dat mechanisme uit te vogelen. ;) Op afstand kunnen we je maar tot op bepaalde hoogte helpen.

Ps stickerspul verwijderen lukt vast wel met wat wasbenzine?

PS zie hier de microswitch S1 in de service manual van de SL-D202, soortgelijk mechanisme dus je zal hem op dezelfde plek vinden. Linksboven in het plaatje, zwarte blokje met die draadjes eraan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0SYgkBy.png

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 04-11-2017 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd @Cap klopt - als je het ziet dan weet je het. Bij mijn AIWA zat het net niet helemaal vast dus was het wat makkelijker om te zien wat er fout ging. De service manual was handig voor het goed krijgen van het toerental (analoog electronisch) maar voor de automatische armwerking was dat van weinig waarde.

Dus ik als er geen tweaker in Groningen zit die dit type goed kent, dan inderdaad beter naar een service shop. Maar wat al genoemd werd, zonder stroom met de hand het plateau met de klok mee ronddraaien en dan kijken wat waar grijpt en klikt geeft wel een goed inzicht in de werking - zo kwam ik er zelf achter waar het kleefde. Het plateau is het vliegwiel dus dat stuurt alle andere mechanica aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt franssie! Soms is het wel een tijdje zoeken en uitvinden maar dat is ook een deel van de lol, vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Cap zaker- Mijn Aiwa is geen topper maar wel degelijk gebouwd en geeft een voor mij meer dan voldoende geluid. Het feit dat ik deze ' zo goed als nieuwe' speler van marktplaats inderdaad weer als nieuw heb kunnen krijgen geeft veel voldoening en luisterplezier. En mocht ie weer eens bokken /3 dan weet ik waar te zoeken.

Dat is wel het fijne van die oude technologie, het is meestal wel oplosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, ik ga er nog eens naar kijken!
Maar ik ben bang dat ik de kap niet meer goed kan krijgen. Stickerverwijderbaar lijkt niet een vriend te zijn van de stofkap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee stickerverwijderaar is troep... daar zit aceton in ofzo... zonde! Wasbenzine is op de meeste oppervlakken veilig.

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 04-11-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Krassen en doffe plekken kun je polijsten zodat die kap weer netjes is. Kost wel wat armgrease (moeite) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die kap nog te redden denk je? Volgens mij is het plastic helemaal aangetast.. Zo stom :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had je dat bij aankoop niet gezien, al die stickertroep? En had de verkoper het niet genoemd? Met wasbenzine krijg je het er dus wel prima af, daar niet van...

Je bezorgt jezelf wel lekker veel werk zo... je kan wel weer polijstmiddel gaan kopen maar ik weet niet hoe diep die stickerverwijderaar doorgedrongen is, als het door een door wit is heeft polijsten geen zin. Als je nog Brasso koper of zilverpoets hebt staan of een of andere car polish kan je het daarmee proberen. Flink poetsen, kan je wel een lamme arm opleveren.

En anders maar zonder stofkap? Of toch maar een andere speler kopen zonder sticker troep en andere problemen, en deze voor een paar tientjes op marktplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Nieuw is niet altijd beter, maar soms is het toch wel makkelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar voor 25 euro koop je geen nieuwe, laat staan iets wat erin de buurt komt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Ook waar, maar goed. Ik heb er ook inmiddels 2 projecten staan. De SL-23 die nog weer eens stabiel moet gaan draaien. En een Dual, opgepikt bij de Kringloop, die een aantal issues heeft. Deze winter toch maar eens tijd voor maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Dual automaat heeft standaard een issue, en dat is het vervangen van de steuerpimpel. Maar bijna alle kwalen zijn wel te verhelpen als je een klein beetje handig bent en er wat tijd in wilt steken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 05-11-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
Cap schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:20:
Een Dual automaat heeft standaard een issue, en dat is het vervangen van de steuerpimpel. Maar bijna alle kwalen zijn wel te verhelpen als je een klein beetje handig bent en er wat tijd in wilt steken.
Dat lijkt wel in orde. Althans, ik heb andere issues. Een brom (waarschijnlijk bekabeling) en een arm die soms even niet verder wil (voornamelijk smeren vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, jullie zijn geweldig, maar ik ben bang dat het inderdaad een nieuwe tweedehandse gaat worden en deze voor de opknapper op marktplaats zetten. Als die kap goed was geweest, had ik er nog wel tijd in willen steken, maar goed. Voor €25 nou niet direct een buil aan gevallen. Hopelijk krijg ik er nog wat voor. Wel erg jammer!!

Ik heb nu een Pioneer PL-400 op het oog, samen met een HH Scott R327 versterker, voor €50 (naald moet vervangen worden). Een totale miskoop, of wel oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
Nèt een Technics SL-L3 opgehaald voor een nette prijs, in uitstekende staat en alles functionerend.
Ik moest nooit wat hebben van die volautomatische toeters en bellen maar kon deze toch niet laten staan. Wel een compleet contrast met m'n geliefde Thorens TD321 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stwg heb je een linkje? De PL-400, PL-300, PL-200, PL-100 serie van Pioneer zijn geveerde draaitafels, dwz dat het plateau en de arm samen verend opgehangen zijn in de rest van de kast. De vering is alleen met regelmaat wat ingezakt, soms zo ver dat het plateau scheef hangt of zelfs aanloopt. Dat kan mede komen omdat het rubberen omhulsel van de veer met de tijd uitgedroogd en gebarsten is.

Ook niet iets wat je wilt natuurlijk...

Ik had zoiets met een PL-300, hier een ander voorbeeldje met dat euvel:

http://audiokarma.org/for...spension-question.683421/

Op zich verder geen slechte speler en ook een lage prijs icm de versterker, maar er hangt natuurlijk veel van de prijs af.

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 05-11-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er op zich netjes uit, geen stickerzooi op de kap ook. Waarschijnlijk lang niet gebruikt van zolder gehaald, want geen naald. Met de originele handleiding erbij, dat is altijd een goed teken.

Wel heel opmerkelijk dat deze al sinds 10 oktober te koop staat, het is namelijk echt niet veel geld voor een versterker en platenspeler samen.

Controleer in ieder geval ter plekke:
- of het plateau vrij draait, mag natuurlijk nergens aanlopen. even met de hand een zwiepje geven. Aangezien het een geveerd plateau is kan je het ook voelen: als je zachtjes midden op het plateau drukt dan moet het geveerde geheel een beetje vrije slag hebben, mag dus niet direct uitbodemen.
- of de armlift omhoog en omlaag beweegt en de functies start, stop en auto-return einde plaat werken
- of zowel op 33 als 45 toeren de dots van de verlichte stroboscoop stil staan. Het is een quartz lock model dus dat zou zonder meer moeten. Bij de PL-300 die ik onderhanden genomen heb versprongen bij 33 rpm de dots met regelmaat.

Lastig te zien maar het gemonteerde element lijkt een originele Pioneer PC-150:

Afbeeldingslocatie: https://10.img.avito.st/640x480/2207391810.jpg

Daar zijn nog wel naaldjes voor verkrijgbaar, o.a.
https://www.pickupnaalden...=Pioneer_PN-150_Geel_4887

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 05-11-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, dat klinkt goed! Ik ga vandaag langs, dus zal ernaar kijken.
Kan ik het wel goed testen als er geen naald op zit? En wat zijn de dots van de verlichte stroboscoop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder naald kan je toch wel de beweging van de arm testen (start, stop, auto return, arm lift), waarom niet?

Bekijk onderstaande video vooraf goed, daar wordt de werking stap voor stap gedemonstreerd door een verkoper:

YouTube: Pioneer pl-400 turntable

Hier begint de uitleg van de stroboscoop, dikke stippen. Zowel voor 33 rpm als voor 45 rpm checken (in de video zie je alleen 33 rpm)

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 06-11-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cap Ja, natuurlijk, dacht even verkeerd. Dank je voor je tips, ga er straks op letten. Hopelijk komt hij door de keuring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

oldsmelly schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:55:
Ze zeggen wel eens wat je van ver haalt is lekker ....

Nou net voor moeders de vrouw een album binnen gekregen uit Zimbabwe :9 >:)

Roxette - Joyride .... nieuw !

Was volgens mij nog nooit in NL op vinyl uitgegeven....

Ze is er blij mee (staat al de hele middag op )
Nice :)
Things Will Never Be The Same kan ik tig keer achter elkaar horen. Dat intro _/-\o_
Staat me trouwens bij dat het in NL wel degelijk op vinyl verkrijgbaar was trouwens, maar dat kan ik hier opzoeken als je wilt :)

Edit: @oldsmelly was zelf ook nieuwsgierig en heb het ff opgezocht. In NL niet op vinyl uitgegeven, echter in Zimbabwe ook niet. Ik heb hier het boek https://www.amazon.com/Lo...Discography/dp/9197189480 voor me liggen, dus kan het zo opzoeken adhv label en productienummer :)

Je kunt ook zelf ff op http://www.thelookforroxette.com/index.php kijken, zou veel online moeten staan maar is nog in beta en denk dat je moet inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 06-11-2017 16:45 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cap Nou, hij lijkt best aardig! Het licht doet het niet meer, dat is werk jammer, maar leek me niet iets cruciaals. Alle knopjes werken en hij ziet er netjes uit. Naald bestellen en testen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@The Eagle Bedankt voor het uitzoeken :)
Het album kwam via een Zweedse handelaar uit Zimbabwe (hele rare postzegels hebben ze daar :-) )

En hij was Brand Spanking New

Queensryche - Operation Mindcrime uit de UK (limited ed 180 gr) is ook binnen.

Echt 1 van mijn favoriete albums aller tijden. Een geweldig rock concept album op een hele goede persing een hele dikke aanrader _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 06-11-2017 20:22 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
oldsmelly schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:21:
@The Eagle Bedankt voor het uitzoeken :)
Queensryche - Operation Mindcrime uit de UK (limited ed 180 gr) is ook binnen.
Waar heb je die gekocht? Ik heb de LP uit 1988 maar die heeft niet helemaal de tand des tijd doorstaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@B___MAN bij Juno in UK

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJLHThomassen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:08
Hoi iedereen,

Hopelijk zit ik hier op de goeie plek voor deze vraag. Heb een technische vraag over connectoren van de headshell van een pickup. Heb het hele internet afgestruind maar 0,0 hierover gevonden.

Op het volgende plaatje staat een "standaard connector headshell" afgebeeld:

https://static1.squarespa...463370267809/?format=500w (bron: https://www.recordstore.c...idges-for-your-turntable/)

Ze noemen het zelf een "Standard "Universal" Tone-Arm Bayonet". Nu is mijn vraag, die connector die op het plaatje rood omcirkeld is, heeft deze ook een "recieving end" dus een vrouwtjes connector waar je hem insteekt en waar kan ik die los kopen?

Ik heb al gezocht op termen als "headshell plug" en "headshell connector female" en ook "tonearm plug / connector" (heeft me ook een half uur gekost om de termen headshell en tonearm te vinden aangezien ik echt nog helemaal niks van de terminologie van platenspelers afweet).

Als iemand mij kan helpen, graag!

[ Voor 8% gewijzigd door MJLHThomassen op 07-11-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 16:37
Dat is een standaard SME type connector / headshell. Die druk je in de tone arm waarna je deze vastzet door de ring op de tone arm te draaien. Op https://www.recordstore.c...idges-for-your-turntable/ zie je vrij ver onderaan de tone arm met daarop de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJLHThomassen
cmndr_adama schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:03:
Dat is een standaard SME type connector / headshell. Die druk je in de tone arm waarna je deze vastzet door de ring op de tone arm te draaien. Op https://www.recordstore.c...idges-for-your-turntable/ zie je vrij ver onderaan de tone arm met daarop de connector.
Zover was ik inderdaad al. Waar ik naar op zoek ben is zo'n connector die in de tonearm zit, los dus. Voor een hobbyprojectje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
@MJLHThomassen Zoek eens op 'tonearm socket' of 'SME tonearm socket'
Ik kan niet zo snel een Nederlandse aanbieder vinden (Ja Hanzehifi maar die is erg duur) maar op eBay kom je ze wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJLHThomassen
cmndr_adama schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:45:
@MJLHThomassen Zoek eens op 'tonearm socket' of 'SME tonearm socket'
Ik kan niet zo snel een Nederlandse aanbieder vinden (Ja Hanzehifi maar die is erg duur) maar op eBay kom je ze wel tegen.
Thanks, je ziet ze idd wel maar zijn zeer zeldzaam en veel te duur voor wat ik in gedachte heb. Denk dat ik t maar gewoon doe zonder die connector dan, moet ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
Anders kun je nog kijken of je een 'sloop' draaitafel met een arm met een SME connector op de kop kunt tikken waar je de socket uit de arm kunt halen, het lijkt me dat dit moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is toch wel betaalbaar te vinden? O.a.

https://www.ebay.nl/itm/T...uality-Leads/362101560967
https://www.ebay.nl/itm/H...tor-SME-1-pin/33237793286
http://www.ebay.nl/itm/SM...urntable-NEW/263194259174
https://www.ebay.nl/itm/S...urntable-NEW/263198950923
http://www.ebay.ie/itm/NE...lco-SME-etc-/181943235801

Goedkoopste iets meer dan een tientje incl verzenden.

En anders koop je voor iets meer dan een tientje een van deze platenspelers, heb je er meteen een headshell bij, een mat en misschien wel wat ander bruikbaar spul: :) Die Sony is trouwens niet eens zo beroerd en er zit een goede headshell op.

https://link.marktplaats.nl/m1210202109
https://link.marktplaats.nl/m1217323577

Connector uit toonarm krijgen dmv evt schroefjes losdraaien en dan verhitten met bijv een fohn, totdat je de connector er uit kan trekken. Voorzichtig met de bedrading als je daar nog wat mee wil. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 07-11-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJLHThomassen
@Cap

De linkjes die je stuurt zijn allemaal het "mannetje" stuk van de connector, ik ben dus op zoek naar het stuk waar je dat weer inschuift.

Die laatste link lijkt er wel op maar de description is niet echt duidelijk wat het nu precies is. Iig bedankt voor het zoeken!

De linkjes naar marktplaats zijn ook zeer gewaardeerd, kan inderdaad mss iets van een oude speler afhalen... Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ok. Jij bent dus alleen op zoek naar het stukje dat op de arm zit, met die 4 verende pinnetjes erin.

Afbeeldingslocatie: https://audio-creativeshop.nl/wp-content/uploads/GrooveMaster-headshell-connector-2-3.jpg

Volgens mij is die laaste link een connector voor rechte armen, dus ook niet wat je zoekt.

Afbeeldingslocatie: http://www.rickguitars.net/rickaudio/plugs/1/a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.rickguitars.net/rickaudio/plugs/1/b.jpg

Ik zou voor de oude platenspeler optie gaan. Misschien heb ik nog een oud Technics armdeeltje met zo'n connector liggen. Waar woon je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 10:23
Heb de oude thorens 150 mk2 (als ik niet lieg) van mijn opa geerfd en onlangs laten repareren. Had al een paar platen liggen en begin nu langzaam met uitbreiden. Vooral bij optredens is het wel leuk een plaat te kopen als de muziek goed is.

Net ook floral coral fang van distillers (herdruk) gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nhHnhb/20171109_172238.jpg
upload pictures
Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.