Verwijderd
Heerlijk die overdaad 😀. Gefeliciteerd met je verjaardag.InflatableMouse schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:59:
Ha! Mijn verjaardagskado is binnen.
Meest prestigieuze verzamelobject in mijn collectie, maar ook een van de mooiste albums ooit gemaakt![]()
Mag het een plakje meer zijn, meneer?![]()
8 plakken 200 gram, enkelzijdig, 45rpm Clarity SV-P II, handmade. Talking about overkillLOL!
Ps: hoor je ook dat het beter klinkt?
De masterings van Classic Records behoren tot de allerbeste.
Ik weet niet precies waarom ze over de kop zijn gegaan (stock is opgekocht door Acoustic Sounds) maar zou me niets verbazen als dat kwam door kwaliteitsproblemen.
Ik heb namelijk nog geen enkele Classic Records uitgave die geen issue heeft: off-center, kraken, tikken en in 1 geval zelfs een complete misprint met een hobbel er in zo hoog als de mount everest.
Zo ook deze ... helaas maar waar ... kraakt en tikt, meer dan ik kan verdragen. Ik ga in ieder geval kijken wat de return policy is want het is echt zonde, hoort gewoon muis en muisstil te zijn
Verwijderd
De afgelopen twee plakken zijn trouwens wel weer stil, dus het wisselt wel. Mischien een keer door de wasserette halen en nog een keer op m'n gemak luisteren. Klankmatig is het echt helemaal super in ieder geval!

Op verzoek nu het klaar is.

Met aan de muur Rolling Stones - Some Girls en Led Zeppelin - Physical Graffiti.
Achter de bank hangen nu Nirvana - Nevermind en Alice Cooper - Million Dollar Babies.
Op de gang hangen Div - Reservoir Dogs, Pink Floyd - Atom Heart Mother en Pearl Jam - Vs
Wie de link weet over de album keuze aan de muren......krijgt een koekje.
[ Voor 60% gewijzigd door Bestla op 15-06-2015 22:48 ]
Als ze gewoon een mooi product hadden geleverd, ipv verkeerde masters gebruiken , warp schijven produceren en geen garantie geeft.
Ik zei al dat Songs for Sale in Rotterdam niets meer met ze te maken willen hebben. Nee dan doe je het als MoV goed.

[ Voor 93% gewijzigd door Bestla op 16-06-2015 08:47 ]
Daarnaast zou ik ook reuze graag elke plaat in mijn collectie als Analogue Productions of MFSL recording versie kopen... maar met een beetje pech kost zo'n plaat je 60 euro.
(btw de MOV uitgave van Mingus Ah Um is adembenemend! Doodstil vinyl, alle nuances op de juiste plek, echt 1 van de best klinkende in mijn collectie!)
--edit, overigens wordt op Steve Hoffman's Music Forums MOV ook steeds vaker gewaardeerd. Niet als absolute top, maar gewoon een label dat leuke dingen doet, soms. Er loopt ergens een centraal MOV draadje daar waar wel wat leuke voorbeelden genoemd worden.
En nee, ik werk niet bij MOV en heb er ook geen belangen bij. Kan alleen niet zo goed tegen die zwart/wit visie. Sowieso, een beetje trots voor een NL bedrijf dat het kennelijk toch niet onaardig doet, is leuk toch?
[ Voor 25% gewijzigd door Servor op 15-06-2015 16:38 ]
Verwijderd
Als ik die Jukebox zie staan, denk ik gelijk aan:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9fudZajeSCg]
@Servor: Het is niet mijn bedoeling om af te kraken. Maar je mag toch kritisch zijn? Ik ben geen audiofiel (überhaupt) die om 1 kraakje in de plaat een heel label afkraakt. Maar bijna elke keer dat ik een MOV plaat koop, is er iets mee, dat ik bij andere labels nog niet heb meegemaakt. Bij meerdere tracks kraken of tikken en regelmatig flinke warps. Ik vind de mastering en geluidskwaliteit vaak prima in orde

Recent voorbeeld, nieuwe release: Julee Cruise. Het gehele laatste nummer van kant B bevat twee harde tikken bij elke ronde, maar geen kras te zien. Het is een rustig nummer, waar je niet van kan genieten op die manier.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2015 17:07 ]
Het is nog steeds niet goed maar er valt wel mee te leven.
Er zat enorm veel rotzooi op, leek wel soort talkpoeder of zo. Het waswater was ook echt vies. Als ik m'n hand door de binnenhoes haalde voelde mijn hand stroef met een soort witte waas. Geen idee wat het was maar ik heb die hoezen meteen weg gegooid
Die Link Wray triggerde mij, en ik moest denken aan de tijd dat we weleens een bananendoos vol met plus minus 500 7" singletjes kochten. Dat kostte € 50 per doos, en die kochten we van een handelaar die op beurzen staat. Alles wat niet Mint of EX was, mocht weg voor € 50 de doos van 500 stuks.
Zo zijn we vaak genoeg tegen Link Wray aangelopen,
De plaatjes waar we niets mee hadden gingen weer terug in zo'n doos, en die verkochten we weer via MP. Onze investering kregen we zo altijd dubbel terug.
[ Voor 11% gewijzigd door Bestla op 16-06-2015 09:07 ]
Dat is irritant idd en kennelijk heb ik dan vaak mazzel. Ik heb diezelfde plaat (Julee Cruise) maar geen tikken gelukkig. Ik heb juist veel pech bij de 'generic' labels, waar platen echt compleet beschadigd uit die verschrikkelijke plastickartonnen binnenhoezen komen.Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:39:
@Servor: Het is niet mijn bedoeling om af te kraken. Maar je mag toch kritisch zijn? Ik ben geen audiofiel (überhaupt) die om 1 kraakje in de plaat een heel label afkraakt. Maar bijna elke keer dat ik een MOV plaat koop, is er iets mee, dat ik bij andere labels nog niet heb meegemaakt. Bij meerdere tracks kraken of tikken en regelmatig flinke warps. Ik vind de mastering en geluidskwaliteit vaak prima in orde. Maar de productiefoutjes zijn zo storend dat ik wel ben afgehaakt
Recent voorbeeld, nieuwe release: Julee Cruise. Het gehele laatste nummer van kant B bevat twee harde tikken bij elke ronde, maar geen kras te zien. Het is een rustig nummer, waar je niet van kan genieten op die manier.
Verwijderd
Ah, eindelijk een mede-liefhebberServor schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:10:
[...]
Dat is irritant idd en kennelijk heb ik dan vaak mazzel. Ik heb diezelfde plaat (Julee Cruise) maar geen tikken gelukkig. Ik heb juist veel pech bij de 'generic' labels, waar platen echt compleet beschadigd uit die verschrikkelijke plastickartonnen binnenhoezen komen.. Bij MOV eigenlijk nog geen missers meegemaakt wat dat betreft.
Hahaha mooi. En leuk om zo een mooie verzameling op te bouwen, kosten neutraal. Lekker om met veel singles een Technics SL 1210 MK2 te hebben, lekker snel starten elke keer.Bestla schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:02:
Lol @ Wehmut., mijn vrouw zei gelijk "en dat je het maar weet".![]()
Die Link Wray triggerde mij, en ik moest denken aan de tijd dat we weleens een bananendoos vol met plus minus 500 7" singletjes kochten. Dat kostte € 50 per doos, en die kochten we van een handelaar die op beurzen staat. Alles wat niet Mint of EX was, mocht weg voor € 50 de doos van 500 stuks.
Zo zijn we vaak genoeg tegen Link Wray aangelopen,En zo komen we dus aan onze 3000 singletjes. Die staan natuurlijk niet allemaal hier in de kast. De rest staat op zolder, en bestaat uit reserve dubbels of iets mindere wat kwaliteit betreft.
De plaatjes waar we niets mee hadden gingen weer terug in zo'n doos, en die verkochten we weer via MP. Onze investering kregen we zo altijd dubbel terug.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2015 09:29 ]
Ik ben zeker een van de weinige vrouwen die het ook niet erg vindt om een jukebox in de kamer te hebben staan
Ik vind het gezellig
Voor een paar honderd euro heb je een jaren 70 jukebox. Voor het veelvoudige daarvan koop je een jaren 60 'open' jukebox. Jaren 50 kenmerkt zich door de ouderwetse 78 rpm modellen.4Br0k3n3rr0r schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:38:
Mooi spul weer...
Ik ben zeker een van de weinige vrouwen die het ook niet erg vindt om een jukebox in de kamer te hebben staan
Ik vind het gezellig
Onze jukebox bestaat uit een 1952 AMI D20 met een moderne uit 1981 stammende afspeelunit met 200 selections.
Handelaren willen niets te maken hebben met die modernere modellen, dus zijn ze voor een prikkie te koop. Oude jaren 60 modellen werken met relais, en dat kan je wel repareren, als een chip kapot is jammer joh. Niet helemaal, want onze R88 had opeens een kapotte main chip, en daarvan hebben we op internet een nieuwe gevonden die ook nog unlimited memory selections had itt de oude met een max van 100. Even het mainboard er uit en een beetje solderen, en hij deed het weer.
Die Rowe Ami R88** uit 1981 kostte €400 , en de kapotte* AMI D20 was verkrijgbaar voor een krat bier.
* Het plaatjes grijpmechaniek was gebroken. Helaas pindakaas.
** Het was een verjaarsdagkado voor mijn vrouw, en een gegeven paard.............
[ Voor 93% gewijzigd door Bestla op 16-06-2015 11:13 ]
Die zijn voor mijn gevoel al 2 jaar in productie ofzo...Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:25:
[...]
Ah, eindelijk een mede-liefhebberJulee Cruise is top he? Ik zit ook met smart te wachten op de reissues van Twin Peaks en de Fire Walk With Me soundtracks (Death Waltz records). Zijn nu in productie, maar duurt nog effe.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
De originele produkties van Van Halen waren best goed geloof ik, lekker dynamisch in ieder geval.
Hoogteverstelling zit vast, maar dat wist ik al, even snel zoeken hoe dat te fixen is, hij staat helaas net wat te hoog voor m'n AT440.
Verder lijkt alles te werken. Net snel even kap eraf, riempje van cue arm lijkt al vervangen te zijn, zit nu zwart rubberen ding op, zit er verder nog goed uit, kon zo snel geen tandwieltje vinden? Anders kan ik daar preventief wat druppels lijm op droppen.
Zag nog wel transportschroeven zitten, eruit gehaald, ligt de bodem achter op de pootjes

Wil hem wel even netjes maken, kap beetje polijsten, al valt het qua krassen wel mee, wel mist een van de rubberen dopjes onderop, weet niet of die makkelijk te vinden zijn, mogelijk nog even de RCA kabels vervangen, dat is gewoon simpele oude meuk en even checken of alles verder nog goed in elkaar zit.
Verwijderd

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 18:14 ]
Slaapkamer... staat bij mij een kast vol platen... beat that :-)Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:10:
Wat een koning ben jij, ook de hal nog ff claimen. Next: slaapkamer.
Verwijderd

Nu lekker Def Leppard aan staan

Heb ik zelf ook. Blijft lekkere muziek, alhoewel wel een beetje 'gladjes' (zei de metalhead die sinds kort ook ELO en Rush luistert
Ik heb Ozzy Osbourne ronddraaien: Diary of a madman. Ook heerlijk
Ook zojuist toch maar contact opgenomen met het management van DeWolff. Tijdens Anywave heb ik na hun optreden een album gekocht dat behoorlijk golft. Omdat het eerste album dat ik, ook na een concert, kocht een beschadiging had, heb ik toen een nieuwe gekregen. Daarom wilde ik bij dit tweede album niet zeuren. Maar ik merk dat het elke keer meer irritatie oproept
FF wat anders. Heerlijk die subtiele (of minder subtiele) opmerkingen over de plek van vinyl in huis! Doet me denken aan de gesprekken die wij thuis hebben over tattoos..............
Maar dan alsof het uit oud beton is met barsten en zo.
[ Voor 78% gewijzigd door Bestla op 17-06-2015 19:53 ]
Hé, dat lijkt mij echt Mission Impossible, en dan de hele serieKeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:34:
[...]
Slaapkamer... staat bij mij een kast vol platen... beat that :-)
Ik ben een tweede IKEA kast (4-vaks) en platenspelen naar binnen aan het manoeuvreren.
Misschien moet ik nog een stapeltje platen uit mijn kast trekken zodat er wat meer 'rommel' ontstaat?
Als je tips hebt, houd ik me aanbevolen
Ga je dat zelf ontwerpen, of laat je dat doen?Bestla schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:46:
Daar moet ik met Mrs Redhawk ook nog over babbelen. Ik wil meer tattoos namelijk. En dan vooral de 4 symbols van Led Zeppelin aan de binnenkant van mijn linker onderam. Misschien als verjaarsdagskado als ik de leeftijd van 51 jaar bereik.
Maar dan alsof het uit oud beton is met barsten en zo.
Zelf ben ik weg van zoiets als dit:

Ik ben al sinds "I was made....." fan.
Kast met 2 rijen... bovenste lp's, onderste schoenen.Vintage1967 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:49:
[...]
Hé, dat lijkt mij echt Mission Impossible, en dan de hele serie.
Ik ben een tweede IKEA kast (4-vaks) en platenspelen naar binnen aan het manoeuvreren.
Misschien moet ik nog een stapeltje platen uit mijn kast trekken zodat er wat meer 'rommel' ontstaat?
Als je tips hebt, houd ik me aanbevolen.
Doel was om die kast op zolder te krijgen, tot we onderaan de (vlizo) trap stonden en bedachten dat dat onmogelijk was
Net de toonarm van de 1700 uit elkaar getrokken, hoogteverstelling werkt weer, maar ergens heb ik iets niet heel goed terug gedaan, arm verspringt als ik op de cue knop druk... hoogteverstelling werkt wel weer :-) Dadelijk maar de rest weer fixen. edit: Fixed, was wat lijm tussen de tandjes van een tandwiel gekomen, waardoor die bleef hangen, eruit gehaald, nu is ie weer goed. Alleen nog de veren even bijstellen, hangt wat door aan een kant.
Vorige knutselaar was er ook al mee bezig geweest blijkbaar, want de arm stond er scheef in... Ook dat tandwieltje gevonden wat kapot gaat, zaten al flinke scheuren in, even wat lijm overheen gekwakt, blijft het hopelijk langer werken.
Uit elkaar:

In elkaar:

[ Voor 14% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 17-06-2015 23:30 ]
Dat doe ik zelf, ik koos nooit uit een boekje , al zijn mijn tekenskills erg roestig.Vintage1967 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:05:
[...]
Ga je dat zelf ontwerpen, of laat je dat doen?
Zelf ben ik weg van zoiets als dit:
[afbeelding]
Ik ben al sinds "I was made....." fan.
[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 18-06-2015 00:57 ]
Ik heb 5 weken een bestelling gedaan via juno, 4 weken terug een bestelling via discogs en die kwamen vreemd genoeg eergisteren allebei tegelijkertijd aan. Allebei met Royal Mail verzonden, maar geen flauw idee door wie dat vanaf de Nederlandse grens is gegaan.
Zei ik toch, altijd prijs met het gescheurde tandwieltje bij deze modellen.KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:10:
[...]
Ook dat tandwieltje gevonden wat kapot gaat, zaten al flinke scheuren in, even wat lijm overheen gekwakt, blijft het hopelijk langer werken.
Prima draaitafel!
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 18-06-2015 09:52 ]
Ik ben zojuist bezig geweest met de HiFiNews Analogue Test LP.
Kanaal links/rechts is goed, fase test is ook goed. Met de bijgeleverde protractor een hele kleine correctie aangebracht aan de stand van het element (was maar fractie van een mm).
Bijna alles gaat perfect, zelfs de Band 9 op kant 1, de anti-skate test, 300Hz +18dB. Halverwege deze test begint tie toch een beetje te zingen in het rechter kanaal.
Verder staan er 3 tracking tests op kant 2, in het begin, het midden en aan het eind. Dit zijn 300Hz tonen, +15dB.
Na de 2de tracking test staat er een cartridge alignment test voor azimuth, dit is ook een 300Hz toon, maar op +6dB.
Nu heb ik de verschillende tests opgenomen om twee redenen. De eerste om level te checken. Anti-skate (in mindere mate, maar toch) en azimuth hebben invloed op channel level, en ten tweede om azimuth goed te testen moet je mono kunnen schakelen op je versterker en dat kan de mijne niet, dus dat moet ik "digitaal" doen en zien of het zichzelf opheft.
Eerste vraag is over de anti-skate. Als je van voren tegen de kop z'n kant van het element aankijkt, is de binnenkant van de groef (links van het element) het linker kanaal en de buitenkant (rechts van het element dus
Nu hebben we het hier al eens eerder over gehad, en het idee werd opgeworpen dat AS zo hoog niet nodig zou moeten zijn en dat er wellicht iets anders mis is. Ik weet dat deze test niet goed hoeft te gaan en dat het een soort van torture test is, maar ik heb het idee dat tie het wel zou kunnen als ik de AS nog een half grammetje zou kunnen geven ... wat zijn de ideen hierover?
De tweede vraag is over azimuth. Alle tracking tests met 300Hz +15dB geven een perfect gelijk volume level output. De azimuth test niet, dat scheelt een 0,5 tot 1dB ongeveer. Maar volgens mij staat mijn element echt wel recht. Waarom zou dit zijn?
Last but not least, heeft soms die azimuth test wellicht te maken met de AS test? Met andere woorden, vervormd het rechter kanaal niet omdat AS te laag staat maar omdat azimuth mischien toch niet 100% goed is?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Verwijderd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 15:12 ]
Ook als ik hem een zacht tikkie geef naar binnen toe, zie je dat tie hard afremt en dan komt tie vaak ook vanzelf weer twee keer zo hard terug geveerd.
Als ik AS naar nul draai is het ook echt neutraal, dat verschil is heel duidelijk.
Dus mischien is het een klein beetje verslapt, maar veel kan dat dus niet zijn schat ik zo in.
Mijn Dual 704 had dezelfde symptomen.InflatableMouse schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:15:
Goed punt, dat dacht ik in het begin ook een beetje. Maar ik denk eerlijk gezegd niet meer dat dat het geval is. Mischien is het iets verslapt maar niet erg veel.
Het 'geavanceerde' AS systeen bestaat hier uit een kunststof schijfje dat vrij ronddraait en geen veer mechanisme heeft (snappie?). Ondanks dat de schaal op 0 stond, bewoog de arm met behoorlijke snelheid naar buiten. Na nog eens de handleiding gelezen te hebben, blijkt dat er een tweede schroef is waarmee je een soort 0-stand in kunt stellen zodat 0 op de schaal ook echt 0 is. Dus eerst de schaal van AS op 0 zetten en vervolgens het tweede verborgen schroefje draaien tot de arm stil bleef zweven. Na die aanpassing bleef de arm keurig zweven en blijft hij ook rustig op z'n plek bij het groefloze deel van de testplaat.
Misschien toch de moeite waard om te bekijken.
Voor mijn gevoel wel, daar hangt ook de hele audiofiele wereld van aan elkaar :-) Lijkt wat stiller/rustiger te spelen voor mijn gevoel. Maar dat is puur gevoel... zou beide op moeten nemen en naast elkaar af moeten spelen om echt verschil te horen waarschijnlijk.Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:13:
[...]
Mooi ding! Zie je (hoor je) het ook als upgrade van je Sony?
Technisch is het wel een upgrade, arm is tikje beter, zonder speling (Sony had klein beetje) en heeft hoogteverstelling (jeuh, eindelijk HS-180 headshell gebruiken). Qua motor en snelheid is die Sony mogelijk zelfs een tikje beter dankzij X-tal en die tafel is nog zwaarder, maar daar moet demping vanuit de gel-voeten komen, eens bedenken wat ik met dat apparaat ga doen, prijzen gaan wel richting debiele op Marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 18-06-2015 21:46 ]
Bedankt voor de suggestie.Vintage1967 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:03:
[...]
Misschien toch de moeite waard om te bekijken.
Bij de 1210 is er alleen het wieltje voor de AS afstelling. Als ik de arm balanceer en de AS op 0 zet, blijft deze perfect zweven. Een paar millimeter is genoeg om de arm in beweging te brengen dus ik ben vrij zeker dat tie wel goed werkt. Enige waar ik aan kan twijfelen is of 3 gram zijdruk ook werkelijk 3 gram is en dat tie dus niet stiekum 2,5 is bijvoorbeeld omdat het veertje wat lam is geworden zoals Wehmut ook suggereerde.

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 19-06-2015 16:11 ]
Leuke salontafel ook.
[ Voor 30% gewijzigd door Bestla op 19-06-2015 16:33 ]
Ben benieuwd. Ik heb in ieder geval weer een weekend met nieuwe muziek voor de boeg.
Héérlijk!
Die op Geffen vorig jaar is ongelovelijk mooi:
http://www.discogs.com/Who-Tommy/release/5539661
Hier even mn weet ik veel welke simpele versie Crime of the Century opstaan, toch eens wat beters zoeken, knettert goed, maar sowieso lekker album
Tommy.. Heerlijk album imho - veel luisterplezier!Vintage1967 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:40:
Vandaag in Rotterdam het album Tommy van The Who gekocht.
Ben benieuwd. Ik heb in ieder geval weer een weekend met nieuwe muziek voor de boeg.
Héérlijk!
Underture is een erg fijne track. Ik heb trouwens een ouwe release.
A.s. zondag ben ik Amsterdam, eens kijken of ik daar nog wat LP's kan vinden
[ Voor 12% gewijzigd door cmndr_adama op 20-06-2015 02:08 ]
dat album heb ik al meerdere keren in m'n handen gehad, in winkels en ook online... Maar steeds niet gekocht ... Is het wat?
Zelfde had ik met Moon Safari, uiteindelijk gelukkig wel een keer gekocht :-)
Dit is 'mijn' versie: http://www.discogs.com/Who-Tommy/release/5197868InflatableMouse schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 20:40:
Welke? Een nieuwe of ouwe release?
Die op Geffen vorig jaar is ongelovelijk mooi:
http://www.discogs.com/Who-Tommy/release/5539661
Helaas zonder booklet.
Ik ben nu aan het luisteren.
Inderdaad moet je hier lekker voor gaan zitten. Hij moet nog wel gepoetst worden, merk ik. Maar zowel de hoes als het vinyl zien er prima uit. Ikke is weer blij
Mijn vrouw ziet liever een Thorens dan een Technics in de kamer
Die vindt ze mooi!
En dat terwijl ik vanwege de prijs een leuke Technics op het oog had.
Maar eerst moet er een nieuw meubel komen zodat alles er mooi kan staan.
Tja, het kan verkeren!
Keep you posted!!!
Ik heb dan op een en ander meegenomen:
Genesis: A Trick of the Tail en Foxtrot
Jean-Michel Jarre: Rendez-Vouz en Zoolook
Kitaro: Oasis
Alan Parsons Project: Culture Vulture
Brisa Roche: Takes
En voor m'n vriendin heb ik Beatles' Greatest gekocht. Ik heb deze week in elk geval weer wat te luisteren
Wat mij ineens opviel, was dat de kanten 1 en 4 op een album geperst zijn en de kanten 2 en 3 op het andere album. Nu heb ik wel eens gelezen (mogelijk zelfs op dit forum
Als iemand meer van dit fenomeen en mogelijk van dit album af weet, hoor ik dat graag.
Edit: heb net gezien dat er meer uitvoeringen zijn met deze verdeling. Toch ben ik wel geïnteresseerd in het waarom.
[ Voor 9% gewijzigd door Vintage1967 op 21-06-2015 19:33 ]
En die verdeling van jouw verzamelaar is inderdaad ook apart. Welk album is dat?
En wat ik al eerder aanhaalde op dit forum geldt imho ook voor Tommy: probeer zo'n hoes maar eens tot z'n recht te laten komen in een cd-doosje......... Dat gaat dus never nooit niet lukken.
Toen ik het album net had vroeg ik me af waarom die volgorde zo is, ik las het toen in het Wikipedia artikel over het album. Daarvoor dacht ik dat het een grapje / foutje was ofzo
[ Voor 89% gewijzigd door cmndr_adama op 21-06-2015 20:07 ]
uitleg bij platenwisselaars, op engelse WikipediaNumbering of the sides of the discs in many double and triple albums (and boxed sets of records (both 78s and LPs) in a certain sequence enabled them to be stacked and played on record changers. After the discs were stacked and one side of each disc had played, the entire stack would be turned over and replaced on the changer shelf. Thus, to be heard in the proper sequence, each discs of a four-disc set would contain, respectively, "sides" 1&8, 2&7, 3&6 and 4&5 - a practice known as "automatic sequencing", "changer sequencing" or "auto-coupling". In pre-LP days, classical symphonies and concertos, and later, original cast albums, would be recorded using this format.
This "drop-automatic sequence" was designed for record changers which simply dropped records rather than reversing the stack as it was played in sequence. Other record changers, including some made as far back as the 1930s by RCA and GE in addition to the much later Thorens TD-224, were capable of reversing the stack automatically. The RCA and GE units kept the records stacked on the turntable and slid the top record to the side after playing it. A separate sequence, the "slide-automatic sequence," was made for these changers, with sides coupled 1&5, 2&6, 3&7 and 4&8
Maar die avond niks anders gedaan dan gezellig samen op de bank naar de Duyster LP geluisterd.
Samen in het halfdonker met theelichtjes, Chips, En een lekker koud glas pasoa.
En als kers op de taart deze Marching Orders vandaag vast gekregen van de Editors tegen de 12 euro verkoopprijs van 12 euro!
(Er zijn er maar 300 van, 35 voor België, 175 voor de UK en de rest voor Duitsland)
Opt moment 2 te koop, 1 voor 99 euro en 1 voor 140 euro op discogs)
En nu wil ik graag weten of iemand nog lp's zoals die van Duyster heeft, met verschillende artiesten samen.
Want dit was enorm zalig genieten, dat willen we vaker doen.
Maar dat ontbreekt dus nog in mijn collectie.
[ Voor 3% gewijzigd door masauri op 21-06-2015 23:08 ]

Van de prijs heb ik ondertussen wel een beetje een idee, maar ik vraag me wel af, zijn er (grote) verschillen tussen bijvoorbeeld de 160, 165 en 166? En dan is er ook nog de 145........ Het lijkt wel de wekelijkse Bingo avond in het buurthuis

Ik wil voorkomen dat ik een type koop en er achteraf achter kom dat ik veel beter een andere had kunnen kopen. En ik heb uiteraard wel op diverse fora (ook deze) rondgeneusd, de afgelopen periode. Maar vooral praktische ervaringen zijn zeer welkom, met specificaties heb ik iets minder
Ik ben erg positief over mijn Dual 704, maar wil graag een ander merk als uitbreiding.
[ Voor 5% gewijzigd door Vintage1967 op 22-06-2015 08:56 ]
Verwijderd
De TD 160 heeft een 10mm dik lager en is topmodel van je opgenoemde rijtje. Samen met de TD 145 (das een 160 met automatische afslag). Alle MK2 versies, 165 en 166 zijn wat goedkopere modellen (7mm lager, plastic binnenplateau geloof ik etc). De TD 147 is ook top, maar zeldzamer.Vintage1967 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:54:
Ik zie heel veel Thorens platenspelers op MP staan. Mrs. Vintage ziet het wel zitten om zo'n ding in de woonkamer te hebben, dus dat moet ik respecteren.
Van de prijs heb ik ondertussen wel een beetje een idee, maar ik vraag me wel af, zijn er (grote) verschillen tussen bijvoorbeeld de 160, 165 en 166? En dan is er ook nog de 145........ Het lijkt wel de wekelijkse Bingo avond in het buurthuis.
Ik wil voorkomen dat ik een type koop en er achteraf achter kom dat ik veel beter een andere had kunnen kopen. En ik heb uiteraard wel op diverse fora (ook deze) rondgeneusd, de afgelopen periode. Maar vooral praktische ervaringen zijn zeer welkom, met specificaties heb ik iets minder.
Ik ben erg positief over mijn Dual 704, maar wil graag een ander merk als uitbreiding.
Ik zou de TD 3xx serie nog meer aanbevelen. Verder doorontwikkeld. Maar dan heb je niet die vintage look waar jou en mevrouw voor gaan
Uiteraard verliep er niets volgens plan....
De platter is in geen 30 jaar eraf geweest dus die zat muurvast, 10 minuten wrikken met een schroevendraaier en er kwam eindelijk wat beweging in.....Daarna kon ik hem er met pijnlijke vingers af trekken.
Behold...

Na wat geklooi had ik ook de truc van het twisten van de transportschroeven door en vooral nog meer pijnlijke vingertoppen....en kon ik alles eraf halen. Wat ik daar trof was ik alleen minder blij mee.
Volgens the interwebz hoort en een ''audiobox'' te zitten met een klein 'doorlus'' printplaatje waar aan de ene kant de RCA en aan de andere kant de toonarm kabel is gesoldeerd. Nou niet dus, het hele geval is opgepropt in een kunstwerkje waarbij de rca kabels met clips zijn vastgezet i.p.v gesoldeerd (had je toch gelijk Vintage 1967!)

Afijn, resten mij dus nog 2 prangende vragen...
1: kan ik straks gewoon mijn RCA kabel op die plaatjes solderen? (dus zonder de clips)
2: Hoe krijg ik die kunstof anti-trek-dingen in godesnaam los?!

Dank je wel Wehmut!Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:16:
[...]
De TD 160 heeft een 10mm dik lager en is topmodel van je opgenoemde rijtje. Samen met de TD 145 (das een 160 met automatische afslag). Alle MK2 versies, 165 en 166 zijn wat goedkopere modellen (7mm lager, plastic binnenplateau geloof ik etc). De TD 147 is ook top, maar zeldzamer.
Ik zou de TD 3xx serie nog meer aanbevelen. Verder doorontwikkeld. Maar dan heb je niet die vintage look waar jou en mevrouw voor gaan
Dit is precies de insteek waar ik naar op zoek ben
Het leuke is dat, ondanks dat de TD 3xx technisch mogelijk beter is, wij toch voor een TD 1xx uit jouw rijtje zullen gaan. Juist vanwege de prachtige de vintage look, uiteraard gecombineerd met de bekende kwaliteit. Tja, de mens is een emotioneel wezen

Zo, je bent dus begonnen met je project! Mooi werkACRNM schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:00:
[afbeelding]
Afijn, resten mij dus nog 2 prangende vragen...
1: kan ik straks gewoon mijn RCA kabel op die plaatjes solderen? (dus zonder de clips)
2: Hoe krijg ik die kunstof anti-trek-dingen in godesnaam los?!
[afbeelding]
Wat het solderen betreft: ja , dat kan. Mijn advies is om altijd een foto te maken van de oorspronkelijke situatie en zelf uit te zoeken en te testen welke aansluiting wat is. Met name de aarde is van belang. Volgens mij heb ik in mijn 704 een verbinding tussen de aarde van beide kanalen doorgeknipt omdat ze bij de nieuwe kabel gescheiden zijn.
Wat betreft het 'anti-trek ding' lijkt het er op, als ik de foto bekijk, dat het een kwestie is van naar beneden duwen (met het laatste beetje vingertop dat je nog over hebt

En vaar niet alleen op mijn post
Er zijn namelijk dus 5 toonarms kabels, 2 (signaal en mantel) voor elke RCA. Blijft er nog 1 zwarte kabel over welke niet was gebruikt(!) Op de andere foto's op VinylEngine wordt die volgens mij gebruikt om de aardekabel op te solderen. De aardekabel zat bij mij echter gewoon ergens in het midden op het chassis vast met een normale schroefverbinding. Enig idee wat beter/het verschil is? Lijkt me dat die zwarte kabel er niet voor niets zit natuurlijk.
Die kunstof doppen al geprobeerd open te wrikken maar ging nog niet echt soepel (met een schroevendraaier ertussen). Leek mij ook een kwestie van duwen haha.

Nou hij zit dus niet 'los' als in hangt los, namelijk gewoon gesoldeerd op de toonarm>RCA plaat maar geen verbinding van die naar een aardekabel of any andere kabel.
Voor clarification:
Zoals het bij mij zit (boven en onder de signaal/mantel van de RCA kabels, in het midden een zwarte kabel welke daar ''doodloopt''): http://i62.tinypic.com/126fig3.jpg
Zoals het zou "moeten"(links en rechts de signaal/mantel en in het midden de zwarte kabel met een doorlus naar de aardekabel): http://i62.tinypic.com/23hpo2r.jpg
[ Voor 22% gewijzigd door ACRNM op 22-06-2015 11:12 ]
Nooit geweten dat die modelserie van Thorens zo in elkaar stak. Altijd gedacht dat een 166 het topmodel wasVerwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:16:
[...]
De TD 160 heeft een 10mm dik lager en is topmodel van je opgenoemde rijtje. Samen met de TD 145 (das een 160 met automatische afslag). Alle MK2 versies, 165 en 166 zijn wat goedkopere modellen (7mm lager, plastic binnenplateau geloof ik etc). De TD 147 is ook top, maar zeldzamer.

Having said that: ik heb een TD160 MK1. Zie ook The Eagle in "Het Grote Vinyl Topic"
Kon ik voor een tientje van een oud-collega overnemen. Volgens mij wist ie niet wat ie verkocht
Mis alleen de stofkap, maar hey, voor 10 euro klaag ik niet
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Kan ik hem voor € 25,00 overnemenThe Eagle schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:28:
[...]
Nooit geweten dat die modelserie van Thorens zo in elkaar stak. Altijd gedacht dat een 166 het topmodel was
Having said that: ik heb een TD160 MK1. Zie ook The Eagle in "Het Grote Vinyl Topic"
Kon ik voor een tientje van een oud-collega overnemen. Volgens mij wist ie niet wat ie verkocht
Mis alleen de stofkap, maar hey, voor 10 euro klaag ik niet
Haha, had ik maar een keer zo'n meevaller! In een kringloop vertelde de eigenaar mij dat een hulpje een Dual 701 voor € 10,00 verkocht had. Leek haar wel een mooi prijsje voor een oude pick-up....... Je zal het geluk maar hebben.

Record Stand by Atocha
Maar no way dat we daar 1275 USD voor gaan betalen..
Een half uurtje sketchup doet wonderen:

Afmetingen voor de bak zijn 106cm breed, bij 60 cm diep, bij 45 cm hoog.
De poten staan op 70cm hoog en zijn in totaal 85cm hoog.
Leuk voor in de woon of muziek kamer. Even kijken of we daar in de vakantie tijd voor vrij kunnen maken
Van dat rijtje de 145 / 160 ja.The Eagle schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:28:
[...]
Nooit geweten dat die modelserie van Thorens zo in elkaar stak. Altijd gedacht dat een 166 het topmodel was
Maar er zijn nog genoeg modellen die een stapje hoger in de pikorde staan, zoals de 124, 125, 126 en naar mijn mening ook wat van de nieuwere modellen. Om nog maar te zwijgen over modellen als de Prestige en Reference. Spuuglelijk, dat wel.
Inderdaad. Nou ja, een tientje is wel erg goedkoop voor een nette, maar voor sub 100 euro bedragen kon je prima dit soort draaitafels krijgen. Geen zotte 250+ euro bedragen in ieder geval. Als je de markt volgt dan zijn de meest overprijsde modellen momenteel toch wel de betere middenklasse modellen van Thorens en Micro Seiki. En de Technics SL-1200MKx natuurlijk. Maar goed, ook de betere middenklasse Pioneers, Technics, Sony's, Denons en Kenwoods zijn niet meer erg goedkoop. Inflatie... Middenklasse Japanners of een Dual, dat gaat nog wel.KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:50:
Tot enkele jaren terug waren dat ook heel normale prijzen...
[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 22-06-2015 13:55 ]
Nieuw kabelschoentje aan de aardedraad gesoldeerd om die aan het chassis vast te kunnen draaien.
Daarna in de service manual bekeken welk kanaal wat was, mijn RCA kabel was al color coded dus dat scheelde. De vertinde draadeindes door de opening van de voetjes gedaan zodat ze een beetje vast lagen en aan de slag maar. De cableholder aan het chassis was naast niet dik genoeg namelijk ook niet meer handig gepositioneerd door de stuk dikkere kabel waar ik geen fatsoenlijke bocht in kon maken zonder teveel druk. Niet allemaal even mooie soldeersels geworden (sommige zelfs ronduit slecht ^_^) maar ach voor de eerste keer vond ik het wel best en mijn litzedraad werkte voor geen meter (al zal ik het wel fout hebben gedaan) dus ik dacht: if all else fails ram ik de hele zooi er wel weer uit en ga het weer overnieuw doen.

De boel weer in elkaar gezet en dan het moment van de waarheid hé....ontploft er niets?...is het geluid wel goed? etc.

Snel even afgesteld op het oog et voila, top!
Geluid komt uit de speakers knallen en lijkt compleet zuiver en goed gescheiden dus volgens mij is het gelukt!

Geluidskwaliteitverbetering? don't know...tussen de oren vast wel. Het ziet er in ieder geval een stuk fatsoenlijker uit nu en de oude pluggen waren zo'n beetje weggerot naast dat de connectie in de plug niet meer goed was dus mooie oefening zo.
[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 22-06-2015 15:26 ]
Zou ik even op jullie kunde kunnen beroep doen?
Ik ben momenteel in bezit van een Dual 1215, maar ben stilletjes aan aan het uitkijken om een leuke Thorens speler aan te schaffen. Helaas zie ik er hier in België minder passeren dan bij jullie op marktplaats.
Meestal worden er zeer hoge prijzen gevraagd voor de Thorens spelers die ik zie voorbijkomen, heel vaak gaat het om gemodificeerde spelers, waar de vraagprijs nog duurder is dan ze nu al is, en dan meestal om de toestellen die toch wel wat kunde/onderhoud/revisie vragen (14x, 15x, 16x series).
De 'zonder tweaken' betere (3xx) serie ben ik nog nooit tegengekomen.
Nu zag ik laatst deze thorens maar ik heb er geen idee van welk model dit juist is. Mailen naar de verkoper leverde me niet veel op, ze wist me te vertellen dat er geen type opstaat..
Welk model zou dit zijn? & is dit een tof model/een leuke opstap van een dual 1215? Er vanuit gaande dat het element in orde is/een upgrade krijgt natuurlijk..
Edit: nog wat verder zoeken doet mij vermoeden dat dit een Thorens TD150MK2 is, klopt mijn vermoeden? & hoe is deze speler gepositioneert binnen de Thorens hiërarchie?
[ Voor 7% gewijzigd door Ylmn op 22-06-2015 15:37 ]
How about "no"?Vintage1967 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:58:
[...]
Kan ik hem voor € 25,00 overnemen? Hé, er zit geen stofkap bij en jij hebt zo een flinke marge
!
Haha, had ik maar een keer zo'n meevaller! In een kringloop vertelde de eigenaar mij dat een hulpje een Dual 701 voor € 10,00 verkocht had. Leek haar wel een mooi prijsje voor een oude pick-up....... Je zal het geluk maar hebben.
Ding staat bij mij weliswaar stof te trekken (ik neem mezelf al anderhalf jaar voor om mijn platen een een keer te wassen, zelfs het spul is in huis

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Op zich niks mis mee, de speler is de voorloper van de TD-160 een heeft wat constructie betreft veel gemeen. Die laatste heeft een wat verfijndere arm. Goeie middenklasser dus. Mooier met die ronde knoppen, vind ik.Ylmn schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:28:
Nu zag ik laatst deze thorens maar ik heb er geen idee van welk model dit juist is. Mailen naar de verkoper leverde me niet veel op, ze wist me te vertellen dat er geen type opstaat..
Welk model zou dit zijn? & is dit een tof model/een leuke opstap van een dual 1215? Er vanuit gaande dat het element in orde is/een upgrade krijgt natuurlijk..
Edit: nog wat verder zoeken doet mij vermoeden dat dit een Thorens TD150MK2 is, klopt mijn vermoeden? & hoe is deze speler gepositioneert binnen de Thorens hiërarchie?
Upgrade van de Dual? Vind ik wel. Of je het verschil daadwerkelijk hoort is een tweede, want wat geluid betreft hangt er veel meer af de staat van onderhoud, van welk element/naald je erop zet en hoe dat matcht, de uitlijning en instellingen. Afhankelijk daarvan kan je de een met gemak beter laten klinken dan de ander.
Haha, gelijk heb je!!! Zou ik ook nooit doenThe Eagle schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:30:
[...]
How about "no"?
Ding staat bij mij weliswaar stof te trekken (ik neem mezelf al anderhalf jaar voor om mijn platen een een keer te wassen, zelfs het spul is in huis) maar mooi niet dat ik die ga verkopen
Misschien wordt het tijd dat je de plaat (of in dit geval 'de platen') poetst en er (nog meer) van gaat genieten

Platenwassen, mits handmatig gedaan, werkt trouwens ook erg therapeutisch. En het geeft toch net dat beetje extra als er zo'n blinkende schijf op je draaitafel ligt.
Kings of Leon - Sex on Fire
Mooi he, niet weten wat je verkoopt, toch aardig wat geld vragen... Komt 'hier' overigens ook steeds meer voor, zodra het merk bekend/duur klinkt (Technics ivm 1200, Thorens) dan vragen we gelijk maar 100+ euro voor een ouwe bak die nieuw nieteens zoveel kostte.Ylmn schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:28:

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 23-06-2015 06:17 ]
Als je dit ziet, dan kan je je heel goed voorstellen wat voor een effect een beschadigde naald en niet goed afgesteld element hebben. Daar heb je dan echt geen hogeschool voor nodig.
En wat is een CD dan saaaaaaaai

Vanwege de behoorlijke golfslag van mijn exemplaar heb ik een mailtje gestuurd dat bij de platenmaatschappij terecht is gekomen. Zij beloofden mij meteen dat ik een nieuw exemplaar zou krijgen. Gisteren een verzendbevestiging van UPS ontvangen dat het pakket vandaag afgeleverd wordt.
Mooie service van de platenmaatschappij
Overigens blijkt maar weer dat je je kostbare vinyl nooit liggend op een (mooie) stapel moet bewaren. Dat was namelijk wat bij deze voorraad van de band zelf wel het geval. Alles was keurig in flightcases per titel geordend en opgestapeld..........
Ik denk dat als ze het voor elkaar zouden krijgen om zo'n close up en heel erg vertraagd de laser in beeld te krijgen van een CD speler, dat het ineens niet zo saai meer is. Ik denk dat dat er ook wat spectaculairder uit zou zien zelfs
Unkle - Hold My Hand (UK Limited 12inch Maxi Single)
[Vergeet regelmatig dat kant A 45RPM is en kant B 33RPM...]

En, hoe bevalt je nieuwe aanwinst? Draait wel lekker zeker, Dual kennende?ACRNM schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:05:
Ook tussen de middag dienen er plaatjes te worden gedraaid uiteraard.
[afbeelding]
De oude kabel was een beetje rot aan het gaan dus zo nu en dan ineens een hevige storing > met de kabel wiebelen > weer goed > repeat. En de aarde draad was ook niet helemaal lekker meer. Dat is nu verleden tijd en volgens mij is de achtergrond ruis bij hoge volumes (zonder muziek vol open draaien) ook afgenomen wat naar mijn idee de betere afscherming van de kabel weergeeft.
De tafel zelf was wonderbaarlijk schoon, eigenlijk alleen wat licht stof weggehaald uit de bodem en een beetje afgeveegd met een borsteltje. Alles werkte verder nog soepel dus ook maar nergens aan lopen klooien.
Ik haat het wanneer dingen niet verbeterd kunnen worden.....
[ Voor 23% gewijzigd door ACRNM op 23-06-2015 16:10 ]
Die lamp aan de linkerkant, waar heb je die vandaan?ACRNM schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:05:
Ook tussen de middag dienen er plaatjes te worden gedraaid uiteraard.
[afbeelding]
Is er in wit porselein en transparant glas, klein (op de foto) en groot formaat.
[ Voor 3% gewijzigd door ACRNM op 23-06-2015 16:43 ]
Na het opnieuw solderen van de audiokabel, blijft mijn Dual 704 niet meer draaien. Hij start wel op, je hoort een klik en vervolgens stopt het. Ook heeft de arm dan geen weerstand meer.
Op de eerste foto's is te zien hoe de twee delen in de cirkel keurig in elkaar passen. De motor draait prima.
Op de laatste is te zien dat de twee delen niet meer in elkaar passen. Ze zijn uit elkaar geschoten op het moment dat ik de arm iets verder naar binnen beweeg en de spanning is afgeschakeld. Normaal hoor je wel een klikje als je de arm boven het begin van het album brengt, maar de tafel blijft dan draaien. Da's wel zo praktisch........
Het schroefje in de rode cirkel op de tweede foto zit vast.

Uit de servicemanual is niet echt te herleiden wat er aan de hand kan zijn.
Als er iemand een idee heeft, graag. Alle hulp is welkom!!!
Ik zou zoals Cap zegt gewoon het pinnetje handmatig terug drukken. Als dat niet lukt kun je zonder stroom het start mechanise aanzetten, dan met de hand de platter draaien totdat de onderdelen dicht(er) bij elkaar zitten en het nog eens proberen.
Dit topic is gesloten.