KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:57:
Even wat ingedoken (net druk bezig met Lego ... ;p) volgens mij kan ik er eigenlijk niks op verliezen, zolang dat ding goed werkt en de markt voor platenspelers blijft zoals deze is en zolang alles gewoon werkt. Inderdaad subchassis, iets lichter dan de 1200, maar zeker niet minder. Maar volgens mij ook weer stapje beter dan de Sony die ik nu heb en ik mogelijk nog voor een leuke prijs kan verkopen.
Simpel gesteld kan je zeggen: een SL-1700mk2 is een SL-1200mk2 minus de pitch slider en plus automatische afslag. Toen de 1600/1700/1800 mk2 serie werd uitgebracht was deze wat onderdelen betreft volledig gebaseerd op de 1200mk2. Je krijgt dus exact dezelfde motor, hetzelfde plateau en dezelfde arm. Dan heb je een heel groot deel van wat een platenspeler is te pakken.
Inderdaad is het grote verschil het ontwerp om feedback van buitenaf te reduceren: een met behulp van veren zwevend opgehangen subchassis onder een gietalu topplaat tov de dikke rubberen blok op zware poten onder de gietalu bak van de SL-1200. Het verschil in gewicht is te wijten aan dat rubberen blok + extra binnenplaat en zit hem dus niet in de zwaarte van de motor of het plateau, of de arm.
Er is wel een maar. Deze serie heeft een motorgestuurde arm voor het automatische mechansime, en die is wat minder betrouwbaar dan de traditionele mechanische versie. Ten eerste zit er een rubberen aandrijfsnaar in de verteert, deze vergaat na veel jaren en moet dan vervangen worden. Geen groot probleem. Het tweede punt is het nylon tandwieltje waarmee de overbrenging plaatsvindt: deze vertoont meestal een barst na zoveel jaar en kan uiteindelijk zelfs breken. Tijdig versterken met bijv epoxy, of vervangen door een geschikt alternatief is een oplossing. Ten derde heb je nog de IC's die de aansturing verzorgen van de armbeweging. Deze willen wel eens problemen geven en dan moet er natuurlijk onderzoek gepleegd worden en moeten er geschikte vervangers gevonden worden. Juist bij de 1700mk2 komt dit nogal eens voor. Zoek maar eens op 1700mk2 cueing problem.
Ik heb zelf een set 1600mk2's plus een donor 1600mk2, en had er nog een die ik ooit verkocht heb. Bij alle moesten de snaartjes worden vervangen en bij alle zat er een barst in het kleine nylon tandwiel. Een heeft nog een probleem dat hij regelmatig vanuit een koude start de arm niet goed wil bewegen, dat heb ik geprobeerd op te lossen maar is nog niet gelukt. Het armmotortje loopt wel dus het lijkt een mechanisch probleem, maar dat moet nader ondezoek nog uitwijzen.
En dan de prijs. Een 1700mk2 kost minder dan de helft van een 1200mk2 in dezelfde optische staat, dat kun je wel stellen. Is een 1700 nou een koopje of een 1200 overprijsd? Er zijn meerdere manieren om er tegenaan te kijken.
Het voordeel van een 1200mk2 is dat deze minder kans op problemen geeft omdat er simpelweg geen automatische functie is en dus ook geen logic / mechaniek om het aan te sturen. Verder is deze geschikt voor DJ gebruik, terwijl de 1700 dat niet is door het verende subchassis en de gewone aan/uit drukknop en het kleine pitchwieltje. Tel daar de bekendheid van het model bij op en je komt op een hoge prijs uit. Té hoog naar mijn mening, maar de markt bepaalt en niet ik.

Aan de andere kant koop je in het geval van de 1700mk2 voor minder dan 200 euro - met een beetje mazzel zelfs voor 100 a 150 euro - een complete motor, plateau, mat en complete arm van de 1200, en je krijgt er een andere ombouw en wat extra (auto functie) bij. Is dat goedkoop? Naar mijn mening best wel. Koop die 1200 onderdelen maar eens los en je komt me gemak op het dubbele uit. Aan de andere kant kun je dan ook weer zeggen dat je voor minder dan de helft een SL-D2 koopt en of die nou de heft slechter klinkt/werkt... nee zeker niet! Maar goed zo kun je wel doorgaan, want een SL-D21...
PS Bied gewoon 180 euro, daar krijg hem wel voor mee. Kan je hem leuk vergelijken met je Sony. Ook een prima ding trouwens. Ik vind de arm en mechaniek van de Technics wat verfijnder, het is gewoon een iets verder doorontwikkeld concept. Biedt ie je te weinig meerwaarde tov de Sony dan raak je hem wel weer kwijt, dat is het probleem niet.
[
Voor 9% gewijzigd door
Cap op 14-06-2015 10:07
]