Ik zou zeggen..welkom bij de clubdreamscape schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:05:
Telt dit dan ook als buikschuiver?
[afbeelding]
Goldring 1012GX op een stokoude Pro-ject 1.
Al is het wellicht beter om morgenochtend bij daglicht een foto te schieten
Komt me bekend voor, hoeft geen probleem te zijn maar check even of de spanningsdraad in de naaldbuis nog vast zit (aan de achterkant van de naaldbuis).dreamscape schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:05:
Telt dit dan ook als buikschuiver?
[afbeelding]
Goldring 1012GX op een stokoude Pro-ject 1.
Al is het wellicht beter om morgenochtend bij daglicht een foto te schieten
Ik krijg het idee dat mijn AT440MLa toch wat rechter hangt... En niet zo héél dicht op de (180 grams) plaat zit.
Overigens ligt ie bij mij op het rubber. Een kurk matje moet ik nog ergens scoren voor weinig, al denk ik dat je geen verschil gaat horen:
Overigens ligt ie bij mij op het rubber. Een kurk matje moet ik nog ergens scoren voor weinig, al denk ik dat je geen verschil gaat horen:

Nyarlathotep schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:50:
Ik krijg het idee dat mijn AT440MLa toch wat rechter hangt... En niet zo héél dicht op de (180 grams) plaat zit.
[afbeelding]

Ik denk het ook... de mijne heb ik er onder gezet... Maar meer rechter krijg ik de mijne niet. tips ?
Loopt de arm min of meer waterpas? Ik kan mijn arm ook in hoogte verstellen.
Klopt de ingestelde naalddruk ook? Het lijkt wel alsof de druk hoger is...
Ik heb geen gekke dingen gedaan om 'm zo op te hangen. Wat ik misschien zelfs verkeerd heb gedaan (althans zo lijkt het) zijn de schroefjes. Die zitten bij mij precies andersom. Dit maakte het aandraaien van die boutjes wel lastig. Toch heeft dit gelukkig geen negatief effect.
Ik heb geen gekke dingen gedaan om 'm zo op te hangen. Wat ik misschien zelfs verkeerd heb gedaan (althans zo lijkt het) zijn de schroefjes. Die zitten bij mij precies andersom. Dit maakte het aandraaien van die boutjes wel lastig. Toch heeft dit gelukkig geen negatief effect.
Helaas kan mijn arm niet in de hoogte worden versteld. Schroefjes zijn bij mlj volgens het plannetje, maar misschien is dit een verschil tussen de A en de B (de mijne is deNyarlathotep schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:30:
Loopt de arm min of meer waterpas? Ik kan mijn arm ook in hoogte verstellen.
Naaldruk is 1.4gram en Technics Protractor gebruikt.
Ik denk dat jouw schroefjes wat meer naar voren in de headshell staan dan de mijne, maar dan kan natuurlijk aan de foto liggen
Nu, ik laat het maar zo, klinkt uitstekend en geen enkele plaat wordt ooit geraakt.
Het enige nadeel(tje) dat ik met dit element ondervind is dat om sommige platen, de naald door de inloopgroef racet en onmiddellijk al aan de muziek begint. Ik moet bij sommige platen echt goed mikken dat ik op een van de uiterste groeven van de inloopstrook begin, anders zit hij al bij de muziek voor ik het besef.
[ Voor 4% gewijzigd door chromium op 25-06-2016 15:37 ]
Mede op basis van de goede ervaringen die ik hier las heb ik een maand geleden een Audio-technica AT440MLb element gekocht. Alhoewel ik de kwaliteiten van het elementen zoals het mooie gedetailleerde hoog en het brede stereobeeld zeker kan waarderen zit me de hoeveelheid hoog toch in de weg. Het geluid is in die zin niet helemaal in balans, door al het hoog klinkt het geluid wat dun. Em dat is niet iets wat je met de toonregeling kan verhelpen.
Ik las ook dat dit wat zou bijtrekken bij gebruik maar tot nu toe merk ik het nog niet. en ik draai best wat vinyl. Heb het element afgesteld met een protractor, dus alles staat goed denk ik.
Wellicht heeft het te maken met de rest van mijn setup, zo heb ik Celestion speakers met metalen dome tweeters die het hoog altijd al wel wat benadrukken en gebruik ik JK accoustics type II interlinks die gemaakt zijn van verzilverd OFC. Ook deze zijn sterk in het hoog. Deze setup bevalt me erg goed voor het luisteren via andere bronnen, en ook voor het luisteren van LP's i.c.m. mijn Grado prestige silver element. Maar goed, misschien is de 440MLA niet helemaal de goede combi. Maar ik hoop dat er nog wat aan te doen valt.
Mijn phono voorversterker is de Lehman Black cube SE (handleiding). De ingangscapacitieit staat vast op 100 pF zie ik in de specificaties, wel is het uigangsniveau nog te verlagen van 66 naar 46dB.
In een eerdere post las ik dat dat als je het te dof/muf vind klinken je hoger moet in capaciteit en weerstand totdat het schel genoeg is. Tsja, ik moet dus juist omlaag, en heb 'm nu op 47 kohms staan. De andere opties zijn 1 kOhm en 100 Ohm. Gelukkig heeft mijn apparaat de mogelijkheid om weerstanden in te bouwen met een andere capaciteit. Dat lijkt me nog wel een optie dan? Waar haal ik die weerstanden vandaan?
Of zit hem hier het probleem niet en moet ik eerder andere bekabeling proberen? Of is misschien de match met mijn Pioneer PL-12D niet optimaal? Wie weet raad?
Wellicht heeft het te maken met de rest van mijn setup, zo heb ik Celestion speakers met metalen dome tweeters die het hoog altijd al wel wat benadrukken en gebruik ik JK accoustics type II interlinks die gemaakt zijn van verzilverd OFC. Ook deze zijn sterk in het hoog. Deze setup bevalt me erg goed voor het luisteren via andere bronnen, en ook voor het luisteren van LP's i.c.m. mijn Grado prestige silver element. Maar goed, misschien is de 440MLA niet helemaal de goede combi. Maar ik hoop dat er nog wat aan te doen valt.
Mijn phono voorversterker is de Lehman Black cube SE (handleiding). De ingangscapacitieit staat vast op 100 pF zie ik in de specificaties, wel is het uigangsniveau nog te verlagen van 66 naar 46dB.
In een eerdere post las ik dat dat als je het te dof/muf vind klinken je hoger moet in capaciteit en weerstand totdat het schel genoeg is. Tsja, ik moet dus juist omlaag, en heb 'm nu op 47 kohms staan. De andere opties zijn 1 kOhm en 100 Ohm. Gelukkig heeft mijn apparaat de mogelijkheid om weerstanden in te bouwen met een andere capaciteit. Dat lijkt me nog wel een optie dan? Waar haal ik die weerstanden vandaan?
Of zit hem hier het probleem niet en moet ik eerder andere bekabeling proberen? Of is misschien de match met mijn Pioneer PL-12D niet optimaal? Wie weet raad?
Ik heb zelf de a versie van dat element i.c.m. Klipsch speakers. Deze hebben de welbekende 'Klipsch Horn' welke ook het hoog enigzins benadrukken.
Echter merk ik zelf geen oververtegenwoordiging van het hoog. Voor mij is het allemaal mooi in balans. Maar dat kan ook met smaak te maken hebben...
Over 'zilveren' bekabeling kan ik kort zijn: Ik geloof er niet in. Maar die discussie gaan we hier maar niet aan.
Als het mogelijk is moet je gewoon tijdelijk wat dingen vervangen in je setup. Dan hoor je snel of het anders gaat klinken. Maar het placebo effect ligt dan wel op de loer...
Echter merk ik zelf geen oververtegenwoordiging van het hoog. Voor mij is het allemaal mooi in balans. Maar dat kan ook met smaak te maken hebben...
Over 'zilveren' bekabeling kan ik kort zijn: Ik geloof er niet in. Maar die discussie gaan we hier maar niet aan.
Als het mogelijk is moet je gewoon tijdelijk wat dingen vervangen in je setup. Dan hoor je snel of het anders gaat klinken. Maar het placebo effect ligt dan wel op de loer...
Zeker. Mij valt echter een duidelijk verschil op tussen mijn Grado en de AT.Nyarlathotep schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:52:
Ik heb zelf de a versie van dat element i.c.m. Klipsch speakers. Deze hebben de welbekende 'Klipsch Horn' welke ook het hoog enigzins benadrukken.
Nee, daar is ook een apart topic over. Ik moet zeggen dat ik wel verschil hoor tussen sommige bekabeling. Ben er niet zoveel mee bezig maar de reden dat ik het hier noemde was vooral omdat de kabels die ik nu gebruik vrij fel en gedetailelerd klinken.Over 'zilveren' bekabeling kan ik kort zijn: Ik geloof er niet in. Maar die discussie gaan we hier maar niet aan.
Tsja, heb al getest met verschillende versterkers én speakers. Het verschil blijft aanwezig.Als het mogelijk is moet je gewoon tijdelijk wat dingen vervangen in je setup. Dan hoor je snel of het anders gaat klinken. Maar het placebo effect ligt dan wel op de loer...
Ben wel nieuwsgierig of ik nog wat aan mijn phono pre kan tunen om ervoor te zeggen dat al dat hoog wat afvlakt.
Verwijderd
cp-55a en sinds gister de cp-700m. Die gebogen arm en dat draai mechanisme om t element vast te draaien zie ik op het nieuwe type. ook de 2 schroefjes die de naald op zn plek houden.Cap schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:21:
[...]
Kan wel een paar dingen bedenken, bijvoorbeeld die Han-Pin arm. Die is geërfd van de de Chinese DJ draaitafels. Ze hebben ook niet de moeite genomen om er een Onkyo eigen headshell op te zetten, gewoon een Technics kopie. En dat type voeten gebruikten ze ook niet, de verchroomde afwerking van de knoppen is meer hoogglans dan ze het vroeger zouden doen.
Maar inderdaad een hele nette draaitafel, net gemaakt en oogt ook netjes. Ik kan alleen niet wennen aan die arm, dat hadden ze nou net ff meer passend bij de rest moeten maken.
Maarre, welke Onkyo uit 1973 heb je dan? Kan me deze Thorens-look niet herinneren van de Onkyo's.
Je bedoelt de headshell met SME koppeling en de schroefjes bovenop de headshell? Zit op vrijwel elke draaitafel met een S-arm, oud of nieuw. Zeker van Aziatische afkomst. Ook de goedkopere prullen. Het is op zich dus geen aanduiding van kwaliteit, je kan hoogstens zeggen lekker dat het universeel is en dat je gemakkelijk van headshell en/of element kan wisselen. Voorbeelden van goedkope prullen met S-arm, SME headshell (model Technics namaak zoals ook op de CP-1050) en half inch mount elementen:
Monacor DJP-104USB, nieuw 110 euro:

Reloop RP-1000M, nieuw 189 euro:

Maarre, nette spelers jouw Vintage Onkyo's! Jij geeft alleen wel een hele andere betekenis aan het woord "identiek"!

CP-55A

CP-700M

Uiterlijk alleen al behoorlijk verschillend. Technisch ook in een hele hoop opzichten. Een dergelijke arm als op de CP-700M op die CP-1050 zetten, dát was mooi geweest. Maar dat is veel te duur, dan moet Onkyo hem namelijk zelf ontwikkelen / maken in plaats van bij Han Pin in China halen.
Monacor DJP-104USB, nieuw 110 euro:

Reloop RP-1000M, nieuw 189 euro:

Maarre, nette spelers jouw Vintage Onkyo's! Jij geeft alleen wel een hele andere betekenis aan het woord "identiek"!
CP-1050Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:12:
Is toch wel merk afhankelijk. Als ik deze Onkyo uit 2014 bekijk ziet die er identiek uit dan mijn platenspeler uit 1973.

CP-55A

CP-700M

Uiterlijk alleen al behoorlijk verschillend. Technisch ook in een hele hoop opzichten. Een dergelijke arm als op de CP-700M op die CP-1050 zetten, dát was mooi geweest. Maar dat is veel te duur, dan moet Onkyo hem namelijk zelf ontwikkelen / maken in plaats van bij Han Pin in China halen.
[ Voor 100% gewijzigd door Cap op 26-06-2016 19:41 ]
Hoor nu niks meer van die winkel waar ik die Goldring gekocht heb 
Wel even wat opnames gemaakt, van nummers die ik ook met de AT440 opgenomen heb, was zo snel erg lastig om verschillen te horen tussen de 2. Morgen eens kijken of ik ze op een wat betere hoofdtelefoon terug kan luisteren.
Had ergens, mede ivm nog niet ingespeeld/te laag hangend element verwacht dat die gelijk al anders klonk, maar viel me nog reuze mee in ieder geval

Wel even wat opnames gemaakt, van nummers die ik ook met de AT440 opgenomen heb, was zo snel erg lastig om verschillen te horen tussen de 2. Morgen eens kijken of ik ze op een wat betere hoofdtelefoon terug kan luisteren.
Had ergens, mede ivm nog niet ingespeeld/te laag hangend element verwacht dat die gelijk al anders klonk, maar viel me nog reuze mee in ieder geval
Ik herken dat wel. Vaak lijken verschillen enorm, totdat je inderdaad gewoon opnames gaat maken en A/B-en. Dan blijkt vaak ook dat goedkopere elementje helemaal nog zo slecht niet te klinken en zijn de verschillen behoorlijk klein. 
Kan je die winkel niet even bellen? Aan de andere kant, als ie prima klinkt en de LP niet raakt, no problem toch? En heb je de naald al verwijderd en gekeken of je achteraan een spanningsdraadje kan zien zitten?
Kan je die winkel niet even bellen? Aan de andere kant, als ie prima klinkt en de LP niet raakt, no problem toch? En heb je de naald al verwijderd en gekeken of je achteraan een spanningsdraadje kan zien zitten?
Volgens mij worden de marges ook gewoon kleiner bij betere elementen... ja er zal verschil in zitten, maar steeds kleinere verschillen.
Magoed, zo heb je ook audiofielen die het een verschil als tussen dag en nacht kunnen horen bij 2 kabels
Kan arm nog wel iets omhoog zetten, mogelijk scheelt het.
Magoed, zo heb je ook audiofielen die het een verschil als tussen dag en nacht kunnen horen bij 2 kabels
Kan arm nog wel iets omhoog zetten, mogelijk scheelt het.
Verwijderd
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, en ik zit erover te denken om een platenspeler aan te schaffen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik ben enorm muziekliefhebber, en kennissen van mij hebben platenspelers en ik ben verliefd geworden op de 'feeling' er van. Nu ben ik op zoek naar een redelijk goedkoop model, met ingebouwde speakers. Mijn budget ligt rond de 150 euro, iets meer maakt niet uit. Nou ben ik geen enorme audiofiel, ,dus de geluidskwaliteit vind ik niet heel erg belangrijk maar het moet natuurlijk wel aardig zijn. Heeft iemand tips/suggesties? Ik wil het liefst een nieuwe kopen, omdat ik niet heel veel verstand er van heb.
Ik ben nieuw hier, en ik zit erover te denken om een platenspeler aan te schaffen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik ben enorm muziekliefhebber, en kennissen van mij hebben platenspelers en ik ben verliefd geworden op de 'feeling' er van. Nu ben ik op zoek naar een redelijk goedkoop model, met ingebouwde speakers. Mijn budget ligt rond de 150 euro, iets meer maakt niet uit. Nou ben ik geen enorme audiofiel, ,dus de geluidskwaliteit vind ik niet heel erg belangrijk maar het moet natuurlijk wel aardig zijn. Heeft iemand tips/suggesties? Ik wil het liefst een nieuwe kopen, omdat ik niet heel veel verstand er van heb.
Nieuw? Dan zit je in de Crosley regio... ook wel Krasley genoemd... als je alleen 2e hands James Last platen ed gaat luisteren in de tuin de ideale speler.
Ben je van plan ook nieuw vinyl te kopen? Wegblijven. Die naalden vreten langzaam door je platen, mocht je ooit van plan zijn wat beters te kopen dan heb je in de toekomst pech.
Ze hebben tegenwoordig een wat betere speler, maar die zit in de 300+ euro (?) prijsklasse.
Voor 150 euro kan je een aardige 2e hands speler kopen, je moet alleen nog speakers een versterker en mogelijk nog voorversterker hebben. 2 jaar terug ging het makkelijk, nu wat lastiger
Een Philips/Erres misschien, die zijn iets minder populair en daardoor vaak iets goedkoper (212, x77 oa). Technics heeft ook leuk spul maar is vaak wat duurder ivm populairder maar je kan geluk hebben, gewoon kijken wat er in de regio op marktplaats staat, SL-D2/3 en SL-Q2/3 zijn erg leuke dingen.
Speakers/versterker kan je ook wel 2e hands regelen. Makkelijkste is denk een versterker met ingebouwde voorversterker (phono aansluiting).
Waar speel je nu je muziek op af?
Ben je van plan ook nieuw vinyl te kopen? Wegblijven. Die naalden vreten langzaam door je platen, mocht je ooit van plan zijn wat beters te kopen dan heb je in de toekomst pech.
Ze hebben tegenwoordig een wat betere speler, maar die zit in de 300+ euro (?) prijsklasse.
Voor 150 euro kan je een aardige 2e hands speler kopen, je moet alleen nog speakers een versterker en mogelijk nog voorversterker hebben. 2 jaar terug ging het makkelijk, nu wat lastiger
Een Philips/Erres misschien, die zijn iets minder populair en daardoor vaak iets goedkoper (212, x77 oa). Technics heeft ook leuk spul maar is vaak wat duurder ivm populairder maar je kan geluk hebben, gewoon kijken wat er in de regio op marktplaats staat, SL-D2/3 en SL-Q2/3 zijn erg leuke dingen.
Speakers/versterker kan je ook wel 2e hands regelen. Makkelijkste is denk een versterker met ingebouwde voorversterker (phono aansluiting).
Waar speel je nu je muziek op af?
2e hands kijken. Dan heb je een prima niet platen stukmakende en goed klinkende (maar niet "high-end" / audiofiele) speler voor ergens tussen de paar tientjes en pakweg 100 euro. Waar woon je? Handig om te weten dan kan ik even kijken voor je een beetje bij jou in de buurt.
[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 28-06-2016 22:04 ]
Verwijderd
Bedankt voor je reactie! Tja, ik heb al wat research gedaan inderdaad en die Crosleys ga ik in ieder geval nóóit aan beginnen haha! Ik dacht eerst van oh die zijn leuk, dus reviews opgezocht... maar nee toch maar niet doen! Ik gebruik op dit moment eigenlijk geen platenspeler, alleen digitaal maar familie heeft nog een hoop leuke platen staan en omdat veel artiesten tegenwoordig ook op vinyl uitkomen wil ik er graag mee beginnen. Ik zal marktplaats eens gaan bekijken. Ik kwam net overigens de Lenco L-85 (Nieuw) tegen, iemand ervaringen/tips? https://www.bol.com/nl/p/...t-grijs/9200000034981020/
Hoef ik dan alleen nog (tweedehands) speakers bij te kopen. Andere suggesties zijn zeker welkom!
Hoef ik dan alleen nog (tweedehands) speakers bij te kopen. Andere suggesties zijn zeker welkom!
digitaal... maar ... dat komt ook uit speakers neem ik aan? Heb je nu iets aan audio of doe je alles via de pc bv?
Verwijderd
Ja, ik gebruik meestal mijn Pc met headset of via onze Sonos installatie en soms via de televisie maar geen echte audio set-up helaas
en dus ook geen hele goede kwaliteit. Ik wil vooral beginnen met vinyl omdat het een leuke hobby is, en het heeft gewoon iets om echt platen af te spelen ipv alles op bijv. youtube.
Trouwens: al heel erg bedankt voor de hulp! Hier heb ik nou iets aan in plaats van eindeloos het internet afspeuren
Trouwens: al heel erg bedankt voor de hulp! Hier heb ik nou iets aan in plaats van eindeloos het internet afspeuren
Ok, even gezocht en hier wat tips voor een betaalbare prijs.
Criteria:
- Op basis van de advertentie is er een redelijke verwachting dat de speler goed (bijna goed) functioneert, je wilt niet meteen een bak waaraan zwaar geklust moet worden.
- Redelijke kwaliteitsnorm voor arm en draaiert zodat ie je platen niet molt en tot goed geluid in staat is, maar wel ruim onder de 100 euro. Dan kan er desgewenst namelijk nog een prima elementje bij gekocht worden binnen het totaalbudget van 150 euro, hoewel met geluk het naaldje dat erop zit nog bruikbaar is. Bijvoorbeeld een Audio Technica AT95e voor 25 euro.
- Met stofkap, altijd even navragen of de scharnieren het doen en de kap omhoog blijft staan. Geen stofkap = onhandig (stof!), niet scharnieren ook (je hebt je handen nodig om de plaat op te leggen)
- Afstand tot c.a. 20km rondom Nijmegen
Type, link naar advertentie en wat ongeveer mijn max bod zou zijn staat hieronder.
Belt drive spelers, tel hier maar 10 a 15 euro bij op voor snaar + verzendkosten als er niet bij staat dat er een nieuwe snaar op zit.
Technics SL-20 http://link.marktplaats.nl/m1064854188 max 50-70 euro
Onkyo CP-5000A http://link.marktplaats.nl/m1064569355 max 40-60 euro
Pioneer PL-512X http://link.marktplaats.nl/m1056603555 max 50-70 euro, hier dezelfde in de uitvoering "koopje" http://link.marktplaats.nl/m1064325374 (maar doet ie het? navragen)
Pioneer PL-112D http://link.marktplaats.nl/m1061846404 ik vind hem wat duur, zou zelf maximaal 70 euro aan zo'n tafel uitgeven, maar je mag er obv de advertentie vanuit gaan dat ie helemaal goed is, dus wellicht vind jij het ok...
Philips 777 http://link.marktplaats.nl/m1058004492 max 40-60 euro (ook een belt drive net als alle andere hierboven)
Bedenk ook nog even wat voor type bediening je wilt. Veel mensen vinden een speler met een automatische afslag wel erg handig, sommigen willen helemaal automatisch (ik), sommigen willen juist helemaal handmatig (ook geen afslag), sommigen maakt het niet uit. Automatische afslag is vaak een goed compromis tussen gebruiksgemak en eenvoud / betrouwbaarheid / prijs.
Verder: als je geen versterker hebt met phono aansluiting dan heb je een phono voorversterker nodig. Line ingangen (CD, MP3, DVD, etc) gaat niet werken, het signaal uit een platenspeler is 100 maal zwakker. Vandaar de voorversterker. Verkrijgbaar in acceptabele kwaliteit vanaf plusminus 30 euro. Aanrader in kwaliteit / prijs is de TC-750 https://www.conrad.nl/nl/...terker-zwart-1361542.html
Oh ja bedenk ook dat die prijzen van mij ook maar een indicatie zijn van wat mij redelijk lijkt, er hangt natuurlijk veel af van de staat van speler en naald...
Criteria:
- Op basis van de advertentie is er een redelijke verwachting dat de speler goed (bijna goed) functioneert, je wilt niet meteen een bak waaraan zwaar geklust moet worden.
- Redelijke kwaliteitsnorm voor arm en draaiert zodat ie je platen niet molt en tot goed geluid in staat is, maar wel ruim onder de 100 euro. Dan kan er desgewenst namelijk nog een prima elementje bij gekocht worden binnen het totaalbudget van 150 euro, hoewel met geluk het naaldje dat erop zit nog bruikbaar is. Bijvoorbeeld een Audio Technica AT95e voor 25 euro.
- Met stofkap, altijd even navragen of de scharnieren het doen en de kap omhoog blijft staan. Geen stofkap = onhandig (stof!), niet scharnieren ook (je hebt je handen nodig om de plaat op te leggen)
- Afstand tot c.a. 20km rondom Nijmegen
Type, link naar advertentie en wat ongeveer mijn max bod zou zijn staat hieronder.
Belt drive spelers, tel hier maar 10 a 15 euro bij op voor snaar + verzendkosten als er niet bij staat dat er een nieuwe snaar op zit.
Technics SL-20 http://link.marktplaats.nl/m1064854188 max 50-70 euro
Onkyo CP-5000A http://link.marktplaats.nl/m1064569355 max 40-60 euro
Pioneer PL-512X http://link.marktplaats.nl/m1056603555 max 50-70 euro, hier dezelfde in de uitvoering "koopje" http://link.marktplaats.nl/m1064325374 (maar doet ie het? navragen)
Pioneer PL-112D http://link.marktplaats.nl/m1061846404 ik vind hem wat duur, zou zelf maximaal 70 euro aan zo'n tafel uitgeven, maar je mag er obv de advertentie vanuit gaan dat ie helemaal goed is, dus wellicht vind jij het ok...
Philips 777 http://link.marktplaats.nl/m1058004492 max 40-60 euro (ook een belt drive net als alle andere hierboven)
Bedenk ook nog even wat voor type bediening je wilt. Veel mensen vinden een speler met een automatische afslag wel erg handig, sommigen willen helemaal automatisch (ik), sommigen willen juist helemaal handmatig (ook geen afslag), sommigen maakt het niet uit. Automatische afslag is vaak een goed compromis tussen gebruiksgemak en eenvoud / betrouwbaarheid / prijs.
Verder: als je geen versterker hebt met phono aansluiting dan heb je een phono voorversterker nodig. Line ingangen (CD, MP3, DVD, etc) gaat niet werken, het signaal uit een platenspeler is 100 maal zwakker. Vandaar de voorversterker. Verkrijgbaar in acceptabele kwaliteit vanaf plusminus 30 euro. Aanrader in kwaliteit / prijs is de TC-750 https://www.conrad.nl/nl/...terker-zwart-1361542.html
Oh ja bedenk ook dat die prijzen van mij ook maar een indicatie zijn van wat mij redelijk lijkt, er hangt natuurlijk veel af van de staat van speler en naald...
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 28-06-2016 22:55 ]
Zeker weten dat die Philips 777 direct drive is? 877 en 977 zijn belt drive aldus vinylengine.
Automatische afslag is erg fijn... enige wat ik mis op huidige speler
Wat voor Sonos heb je, heeft deze een line-ingang? Dan kan je daar namelijk je gewoon platenspeler (met een voorversterker) op aansluiten.
Automatische afslag is erg fijn... enige wat ik mis op huidige speler
Wat voor Sonos heb je, heeft deze een line-ingang? Dan kan je daar namelijk je gewoon platenspeler (met een voorversterker) op aansluiten.
Oeps je hebt gelijk, direct control maar wel degelijk belt drive. Nog steeds acceptabel vind ik trouwens, dat wel.
Zal het meteen even aanpassen.
En inderdaad er moet wel minimaal een line ingang op je Sonos / whatever versterkingsapparaat je gebruikt zitten, anders kan je er natuurlijk niks op aansluiten, dan helpt een phono pre ook niet, dan sta je daar straks met het plugje in je handen...
Zal het meteen even aanpassen.
En inderdaad er moet wel minimaal een line ingang op je Sonos / whatever versterkingsapparaat je gebruikt zitten, anders kan je er natuurlijk niks op aansluiten, dan helpt een phono pre ook niet, dan sta je daar straks met het plugje in je handen...
[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 28-06-2016 22:56 ]
Kleine review van de Bugle2. Ik heb hem inmiddels al bijna twee weken binnen vanuit de VS. Hij was binnen een week bezorgd, wat korter is dan ik had verwacht. Moest helaas wel €35 aan BTW betalen, omdat de VAT niet vermeld was op de factuur
. Dus in totaal €52 aan kosten moeten betalen waardoor ik in totaal op €224 uitkom. De postbode vertelde me nog dat als je vraagt of de verzender wil vermelden dat het een 'gift' is dat je deze kosten kan voorkomen. Mocht je de Bugle2 gaan bestellen, dan kan je dit in ieder geval bovenstaande aangeven bij de maker aangezien de man open staat voor suggesties. Zo kan je deze kosten voorkomen. De versterker zat alleen verpakt in een enveloppe met bubbelplastic, wat een beetje karig is voor shipping naar Nederland imho. Wel zat er een US naar EU adapter bij waar ik om gevraagd had en daardoor kon ik de versterker direct aansluiten. De versterker heeft het vervoer in ieder geval overleefd en doet het gelukkig gewoon. Omdat mijn Project Phono box het weer deed nadat ik hem na had laten kijken door een audio reparatie bedrijfje, kon ik beide versterkers kort met elkaar vergelijken.
Element die ik gebruikt heb is mijn nieuwe Audio Technica 440mlb op een Dual 701 welke aangesloten zijn op een Duson PA-75. Het element heeft een aanbevolen capacitance van 100-200pf. De Bugle2 heeft een standaard capacitance van 100pf voor MM elementen en de Phono Box heeft een capacitance van 200pf. Beide zouden dus goed met het element overweg moeten kunnen.
Kort samengevat; de Bugle2 aanschaf stelde me niet teleur! Beter gezegd; ik ben er zeer blij mee. Op alle vlakken is hij beter dan de Phono box. Geluidservaring is lastig uitleggen, maar ik ga mijn best doen. De bass is strakker en meer gedefinieerd. Het hoog is sprankelender en levendiger. Er lijkt meer bereik te zitten in de tonen. Er komt tevens meer 'ruimte' uit de speakers, waardoor het geluidsbeeld breder wordt en de instrumenten beter hun plek hebben en luchtiger overkomen. In het middenbereik met mijn Elipson 1303 luidsprekers hoor je dit in ieder geval duidelijk terug. Ik was enigzins bang voor interference van mijn router en ik kan blij vermelden dat deze er wel is, maar alleen hoorbaar op een volume waarbij ik de naald niet op de plaat durf te laten vallen. De versterker staat een dikke meter van mijn router.

Element die ik gebruikt heb is mijn nieuwe Audio Technica 440mlb op een Dual 701 welke aangesloten zijn op een Duson PA-75. Het element heeft een aanbevolen capacitance van 100-200pf. De Bugle2 heeft een standaard capacitance van 100pf voor MM elementen en de Phono Box heeft een capacitance van 200pf. Beide zouden dus goed met het element overweg moeten kunnen.
Kort samengevat; de Bugle2 aanschaf stelde me niet teleur! Beter gezegd; ik ben er zeer blij mee. Op alle vlakken is hij beter dan de Phono box. Geluidservaring is lastig uitleggen, maar ik ga mijn best doen. De bass is strakker en meer gedefinieerd. Het hoog is sprankelender en levendiger. Er lijkt meer bereik te zitten in de tonen. Er komt tevens meer 'ruimte' uit de speakers, waardoor het geluidsbeeld breder wordt en de instrumenten beter hun plek hebben en luchtiger overkomen. In het middenbereik met mijn Elipson 1303 luidsprekers hoor je dit in ieder geval duidelijk terug. Ik was enigzins bang voor interference van mijn router en ik kan blij vermelden dat deze er wel is, maar alleen hoorbaar op een volume waarbij ik de naald niet op de plaat durf te laten vallen. De versterker staat een dikke meter van mijn router.
Leuk verhaal, goed om te horen dat het meevalt met de interferentie. Hoe erg het lokaal zal zijn is altijd moeilijk te voorspellen, het verschilt erg per situatie. Vaak helpt in dat geval wat schuiven met de draden, de voorversterker en mogelijke stoorbronnen al wat.
Mooi dat je hem meteen hebt kunnen vergelijken met je Phono Box en ook fijn dat ie beter klinkt natuurlijk. Was ook wel te hopen en verwachten.
Kleine aantekening bij de capaciteit van je Phono Box: dat is dus niet ideaal. Want het element wil 100 - 200 pF zien, en dat is alleen je Phono Box al. Maar de phono kabel moet er ook nog bij, eentje van redelijke kwaliteit ligt meestal tussen de 80-120 pF, een slechtere hoger! Een standaard interlink die niet speciaal voor phono bestemd is kan zo 250 pF doen.
Tel je capaciteit van de phono kabel bij die van de Phono Box op dan zit je zo 100 pF verder, totaal dus 300 pF. Dat is wat veel en kan hoorbare gevolgen hebben voor de weergave. Met de Bugle2 zit je goed want je komt daar met kabel rond de 200 pF uit.
Te hoge capaciteit is een standaard kwaaltje van veel goedkopere (en helaas regelmatig ook duurdere) phono pre's. Wat mij betreft kan capaciteit van de kabel en de phono pre niet laag genoeg zijn, want je zit al snel over de gewenste waarde en capaciteit toevoegen kan gemakkelijk, weghalen echter niet.
Mooi dat je hem meteen hebt kunnen vergelijken met je Phono Box en ook fijn dat ie beter klinkt natuurlijk. Was ook wel te hopen en verwachten.
Kleine aantekening bij de capaciteit van je Phono Box: dat is dus niet ideaal. Want het element wil 100 - 200 pF zien, en dat is alleen je Phono Box al. Maar de phono kabel moet er ook nog bij, eentje van redelijke kwaliteit ligt meestal tussen de 80-120 pF, een slechtere hoger! Een standaard interlink die niet speciaal voor phono bestemd is kan zo 250 pF doen.
Tel je capaciteit van de phono kabel bij die van de Phono Box op dan zit je zo 100 pF verder, totaal dus 300 pF. Dat is wat veel en kan hoorbare gevolgen hebben voor de weergave. Met de Bugle2 zit je goed want je komt daar met kabel rond de 200 pF uit.
Te hoge capaciteit is een standaard kwaaltje van veel goedkopere (en helaas regelmatig ook duurdere) phono pre's. Wat mij betreft kan capaciteit van de kabel en de phono pre niet laag genoeg zijn, want je zit al snel over de gewenste waarde en capaciteit toevoegen kan gemakkelijk, weghalen echter niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 30-06-2016 15:03 ]
LTEV050LP Nirvana- Feels like the first time meegenomen uit de USA op blauw vinyl maar wat een bagger geluid. Je moet %95 van alle bas er uit draaien, en de treble iets onder normaal.
LTEV staat trouwens voor Let Them Eat Vinyl en gekocht bij EMP museum Seattle.
Ik denk ik waarschuw even. Het is van verschillende optredens ook nog, dus niet constant slecht.
LTEV staat trouwens voor Let Them Eat Vinyl en gekocht bij EMP museum Seattle.
Ik denk ik waarschuw even. Het is van verschillende optredens ook nog, dus niet constant slecht.
@Cap; dank voor je reactie. Hier las ik inderdaad al wat over op internet. Dat de RCA kabels invloed hebben op de capacitance en zelfs de toonarmkabels. Voor de Bugle2 heeft de maker geloof ik zijn best gedaan om de capacitance zo laag mogelijk te houden. Een te hoge capacitance heeft vooral veel invloed op de hoge tonen las ik ergens. Klopt dit? De Audio Technica 440mlb wenst graag een lage capacitance en en zou weleens een schel geluid kunnen produceren mocht dit te hoog zijn?
Klopt helemaal. Als je het geluid zou moeten typeren dan zit de AT440MLb van zichzelf al wat meer aan de heldere kant van het spectrum. Te hoge capaciteit geeft een een hoorbare resonantiepiek in het hoge frequentiegebied. Maar ik denk dat je wel goed zit met de Bugle2 en als op de Dual 701 de originele bekabeling zit dan zal de capaciteit niet te hoog zijn.
Hoi!
Ik kwam hier een aantal weken terug met de vraag wat mensen hier als meubels gebruikten om Vinyl in op te bergen. Ik was zelf al heel lang opzoek, wilde geen ikea meubel, en liever iets uniekers. Uiteindelijk na lang inspiratie opdoen op internet kwam ik het volgende tegen:.

Afijn, samen met een oud klasgenoot van de HKU, die tegenwoordig meubels maakt gaan sparren, hij vond het concept erg gaaf ( zelf ook vinyl liefhebber ), en is toen aan de slag gegaan met schetsen, voornamelijk de poot. Hij vond het originele onderstel niet zo bijzonder en wilde graag wat experimenteren. In eerste instantie met hout:

En uiteindelijk nieuwe ontwerpen gemaakt van staal:

Ik heb er zelf nu twee staan, en echt mega tevreden mee, dit is het eindresultaat:

Hij wilde zelf meerdere versie gaan bouwen nu, in het huidige ontwerp, met verschillende houtsoorten etc.
Begrijp me niet verkeerd het is niet bedoeld als spam, maar mocht iemand ook zoiets willen kun je altijd een berichtje sturen en geef ik zijn gegevens, ben zelf dusdanig tevreden dat ik dat toch even wilde laten weten. Erg blij mee, in ieder geval, lievelingsplaten zitten hierin, en de rest in de kast, nu heeft het oog ook wat!
Ik kwam hier een aantal weken terug met de vraag wat mensen hier als meubels gebruikten om Vinyl in op te bergen. Ik was zelf al heel lang opzoek, wilde geen ikea meubel, en liever iets uniekers. Uiteindelijk na lang inspiratie opdoen op internet kwam ik het volgende tegen:.

Afijn, samen met een oud klasgenoot van de HKU, die tegenwoordig meubels maakt gaan sparren, hij vond het concept erg gaaf ( zelf ook vinyl liefhebber ), en is toen aan de slag gegaan met schetsen, voornamelijk de poot. Hij vond het originele onderstel niet zo bijzonder en wilde graag wat experimenteren. In eerste instantie met hout:

Ik heb er zelf nu twee staan, en echt mega tevreden mee, dit is het eindresultaat:

Hij wilde zelf meerdere versie gaan bouwen nu, in het huidige ontwerp, met verschillende houtsoorten etc.
Netjes gedaan met oog voor detail !Inverted_World schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:46:
Hoi!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij wilde zelf meerdere versie gaan bouwen nu, in het huidige ontwerp, met verschillende houtsoorten etc.Begrijp me niet verkeerd het is niet bedoeld als spam, maar mocht iemand ook zoiets willen kun je altijd een berichtje sturen en geef ik zijn gegevens, ben zelf dusdanig tevreden dat ik dat toch even wilde laten weten. Erg blij mee, in ieder geval, lievelingsplaten zitten hierin, en de rest in de kast, nu heeft het oog ook wat!
Ik heb op Ebay twee elementen gekocht voor een leuke prijs. De verkoper had de elementen in hun originele doosje gestopt, en de zaak verder netjes verpakt. Echter bij een van de elementen is het plastic beschermkapje er tijdens het transport afgevallen waardoor de naald bloot kwam te liggen. Het is goed mogelijk dat het kapje er tegenaan gestoten heeft. Bij het andere element zaten vier headshell kabeltjes los in het doosje. Deze zijn tegen het draaibare beschermkapje van het element gestoten waardoor ook hier de kwetsbare naald bloot kwam te liggen. Hij had de doosjes beter kunnen opvullen met watten o.i.d.. Maar goed, dat is niet gebeurd dus.
Heb beide elementen even getest. Ze klinken volgens mij goed, zie zo op het oog ook niet dat de naalden verbogen zijn ofzo. Wat is jullie advies, geld terug vragen en terugsturen? Vragen om een korting? Is dat wat overdreven? Ik vind het vooral lastig dat ik niet kan inschatten of de naalden beschadigd zijn.
Heb beide elementen even getest. Ze klinken volgens mij goed, zie zo op het oog ook niet dat de naalden verbogen zijn ofzo. Wat is jullie advies, geld terug vragen en terugsturen? Vragen om een korting? Is dat wat overdreven? Ik vind het vooral lastig dat ik niet kan inschatten of de naalden beschadigd zijn.
Ik kan mij niet voorstellen dat een plastic bescherm kapje schade aan de naald kan veroorzaken. Als het hele element los in het doosje rond kon stuiteren was het een ander verhaal. Ik zou mij dus geen zorgen maken.musicfreak schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:39:
Ik heb op Ebay twee elementen gekocht voor een leuke prijs. De verkoper had de elementen in hun originele doosje gestopt, en de zaak verder netjes verpakt. Echter bij een van de elementen is het plastic beschermkapje er tijdens het transport afgevallen waardoor de naald bloot kwam te liggen. Het is goed mogelijk dat het kapje er tegenaan gestoten heeft. Bij het andere element zaten vier headshell kabeltjes los in het doosje. Deze zijn tegen het draaibare beschermkapje van het element gestoten waardoor ook hier de kwetsbare naald bloot kwam te liggen. Hij had de doosjes beter kunnen opvullen met watten o.i.d.. Maar goed, dat is niet gebeurd dus.
Ik ook niet, zal wel loslopen, dat plastic is zacht en het gewicht van zo'n kapje haalt de halve gram niet eens, hetzelfde geldt voor zo'n headshell draadje. Het enige wat eigenlijk roet in het eten kan gooien is als het element met zijn volle gewicht in het doosje is gaan rondzwerven en er flink gerammeld is: dan kan de naald de klappen van het complete element te verwerken krijgen, van c.a. 5 gram.
Maar goed, slordig is het wel.
Ok, gelukkig. Ik dacht aan een scenario waarbij het metaal van het headshell draadje danwel het plastic van het kapje over de naals schraapt, en zo beschadigd. Maar goed, dat is dus misschien teveel een doemscenario.
En dan houd je nog geen rekening met de versnelling. Bij een versnelling van 2G is de kracht dan al 10 gr., bij een versnelling van 3G al 15 gr. Bovendien is de hoek van de impact ook van invloed op eventuele schade.Cap schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:38:
Het enige wat eigenlijk roet in het eten kan gooien is als het element met zijn volle gewicht in het doosje is gaan rondzwerven en er flink gerammeld is: dan kan de naald de klappen van het complete element te verwerken krijgen, van c.a. 5 gram.
Maar, zoals aangegeven, zat het element niet volledig los in het doosje.
@Inverted World: wat een gaaf meubel!
Afgelopen zondag mijn eerste platenspeler gekocht. Een vriend van me heeft me aangestoken met het virus. Mijn oog is gevallen op een Dual 601 in erg goede staat. Heb hem gekocht bij Turntable Classics voor een in mijn ogen nette prijs. Erg goed geholpen door ze en uiteraard kon ik alles eens goed beluisteren.
Vandaag heb ik mijn voorversterker binnengekregen, dus kan nu eindelijk wat gaan spelen. Zal wat foto's plaatsen als het allemaal is aangesloten. Vooralsnog erg blij mee!!
Vandaag heb ik mijn voorversterker binnengekregen, dus kan nu eindelijk wat gaan spelen. Zal wat foto's plaatsen als het allemaal is aangesloten. Vooralsnog erg blij mee!!
Dat is mooi man, laat wat foto's zien dat willen we allemaal wel zien.
Problemen met mijn Thorens TD 165
.
Over de winter had ik deze helemaal in orde gemaakt, nieuw element, nieuwe Thorens riem, nieuwe dikker onderstel, alle olie vernieuwd en de vering aangepakt. Speelde uitstekend en zag er nog eens goed uit.
Daarna weggezet in afwachting van de bouw van een nieuwe luisterruimte.
Ondertussen is de ruimte klaar maar helaas werkt de Thorens niet meer.
Er moet iets stuk gegaan bij,de versterking want om het even welke versterker ik hem op aansluit, er komt geen geluid meer uit. Geen gebrom, echt niks.
Element gecontroleerd en deze werkt uitstekend op een andere speler, dus daar ligt het niet aan. Waarschijnlijk de bekabeling. De twee pluggen waren ooit afgeknipt en toen ik de speler herstelde heb ik er nieuwe aan gesoldeerd.
Ik ben niet echt een expert op soldeergebied, dus dacht dat daar de fout lag.
Dus heb ik aan een elektricien gevraagd om dit opnieuw te doen. Hij leverde keurig werk maar nog altijd kwam er geen geluid meer uit (aan de naald wel).
Wel merk ik op dat wanneer ik een plaat speel de arm net voelt alsof deze order stroom staat. Ik krijg er geen schok van, maar de arm voelt net alsof deze onder spanning staat. Wanneer ik de naald van de plaat haal en het toerental op nul zet verdwijnt het "gevoel" op de arm.
Iemand enig idee ?
Na al het werk dat ik in deze speler stopte is het wel een afknapper dat nu ik hem effectief kan gebruiken, hij niet meer speelt.
Ik overweeg eventueel contact op te nemen met een van de verkopers die deze modellen restaureert en de mijne in te ruilen en op te leggen voor een echt perfect exemplaar.
Over de winter had ik deze helemaal in orde gemaakt, nieuw element, nieuwe Thorens riem, nieuwe dikker onderstel, alle olie vernieuwd en de vering aangepakt. Speelde uitstekend en zag er nog eens goed uit.
Daarna weggezet in afwachting van de bouw van een nieuwe luisterruimte.
Ondertussen is de ruimte klaar maar helaas werkt de Thorens niet meer.
Er moet iets stuk gegaan bij,de versterking want om het even welke versterker ik hem op aansluit, er komt geen geluid meer uit. Geen gebrom, echt niks.
Element gecontroleerd en deze werkt uitstekend op een andere speler, dus daar ligt het niet aan. Waarschijnlijk de bekabeling. De twee pluggen waren ooit afgeknipt en toen ik de speler herstelde heb ik er nieuwe aan gesoldeerd.
Ik ben niet echt een expert op soldeergebied, dus dacht dat daar de fout lag.
Dus heb ik aan een elektricien gevraagd om dit opnieuw te doen. Hij leverde keurig werk maar nog altijd kwam er geen geluid meer uit (aan de naald wel).
Wel merk ik op dat wanneer ik een plaat speel de arm net voelt alsof deze order stroom staat. Ik krijg er geen schok van, maar de arm voelt net alsof deze onder spanning staat. Wanneer ik de naald van de plaat haal en het toerental op nul zet verdwijnt het "gevoel" op de arm.
Iemand enig idee ?
Na al het werk dat ik in deze speler stopte is het wel een afknapper dat nu ik hem effectief kan gebruiken, hij niet meer speelt.

Ik overweeg eventueel contact op te nemen met een van de verkopers die deze modellen restaureert en de mijne in te ruilen en op te leggen voor een echt perfect exemplaar.
Balen, man!
En dat na al het werk dat je er in hebt zitten.
Ik zou toch als eerste de bekabeling doormeten en zo een mogelijke kortsluiting en / of kabelbreuk en / of aardingsprobleem uit te sluiten. Gewoon logisch redeneren, aan een kant beginnen en zo stap voor stap kijken waar het probleem zit. Overigens denk ik zelf als eerste aan en aardingsprobleem vanwege jouw omschrijving van wat je voelt bij het aanraken van de arm als de boel werkt.......maar ik ben geen expert.
Ik zou toch als eerste de bekabeling doormeten en zo een mogelijke kortsluiting en / of kabelbreuk en / of aardingsprobleem uit te sluiten. Gewoon logisch redeneren, aan een kant beginnen en zo stap voor stap kijken waar het probleem zit. Overigens denk ik zelf als eerste aan en aardingsprobleem vanwege jouw omschrijving van wat je voelt bij het aanraken van de arm als de boel werkt.......maar ik ben geen expert.
Inderdaad doormeten in stappen: element bedrading, toonarm bedrading, en de kabels. Je hebt daarvoor slechts een simpele multimeter nodig.
Aardingsprobleem kan er daarnaast ook zijn, maar dan hoor je nog wel geluid, en dus ook een zacht gebrom als je de versterker ver opendraait. Ik vind het ook raar dat je echt helemaal niks hoort. Ik zou bijna denken dat je hem niet op een phono ingang maar op een line ingang hebt aangesloten? Als je een versterker helemaal opendraait hoor je altijd wel iets, al is het maar wat ruis en een hele, hele zachte brom.
Trouwens die electricien van jou he, als die toch de kabels opnieuw soldeert dan checkt ie toch wel even de boel op continuiteit (kabelbreuken)? Dus maw die heeft na het solderen toch wel de externe kabels + armbedrading op zijn minst wel even gecheckt??
Aardingsprobleem kan er daarnaast ook zijn, maar dan hoor je nog wel geluid, en dus ook een zacht gebrom als je de versterker ver opendraait. Ik vind het ook raar dat je echt helemaal niks hoort. Ik zou bijna denken dat je hem niet op een phono ingang maar op een line ingang hebt aangesloten? Als je een versterker helemaal opendraait hoor je altijd wel iets, al is het maar wat ruis en een hele, hele zachte brom.
Trouwens die electricien van jou he, als die toch de kabels opnieuw soldeert dan checkt ie toch wel even de boel op continuiteit (kabelbreuken)? Dus maw die heeft na het solderen toch wel de externe kabels + armbedrading op zijn minst wel even gecheckt??
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 07-07-2016 17:18 ]
Verwijderd
Wat bij mijn Onkyo's uit begin jaren 70 heel soms gebeurt, het element zit met een schroefdraad vast aan de S arm, hier zitten 4 verende contactjes in, en die beginnen te corroderen. Soms beetje verder aandraaien, iets los maken of vooral de contacten reinigen zorgt ervoor dat beide kanalen weer werken en/of bromtoon verdwijnt. Het gebeurt niet vaak, als de contacten eenmaal goed gereinigd zijn dan doet die het weer een lange tijd. Maar het is wel gevoelig spul soms.
Verwijderd
En zoek de Service Manual erbij. Van beide Onkyo's van mezelf meteen gevonden.
Is veel makkelijk om het te controleren, staan meetwaardes en specificaties in.
Is veel makkelijk om het te controleren, staan meetwaardes en specificaties in.
Verwijderd
De handleiding die ik hier vind heeft het op pagina 6 over een BUM modification, er is dan geen BUM, want je hebt helemaal geen geluid. Maar dit is een aarde kwestie en even controleren of dit wel goed aangesloten is.
Heeft die al wel een aparte aarde draad? Die je op de (voor/geintegreerde) versteker aansluit.
http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Thorens.php
Heeft die al wel een aparte aarde draad? Die je op de (voor/geintegreerde) versteker aansluit.
http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Thorens.php
Zit op een voorversterker met enkel een Phono ingang, dus daar kan het niet aan liggen. Zal alles even opnieuw uithalen en kijken als ik hem helemaal open draai of er toch geen gebrom is. Ik dacht zelf aan een vorm van kortsluiting, daar de Thorens geen apart aardingsdraad heeft, maar deze meegaat in een van de tulp kabels.Cap schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:16:
Inderdaad doormeten in stappen: element bedrading, toonarm bedrading, en de kabels. Je hebt daarvoor slechts een simpele multimeter nodig.
Mijn elektricien is 26 jaar en had nog nooit een platenspeler van dichtbij gezien
Maar hij vertelde me vanavond dat ik hem maar opnieuw moet brengen en hij alle kabels zal uitmeten. Maar deze keer blijf ik er ik. Het is echt een vakman, maar hij kon hem zelfs niet testen wegens geen versterker.
Probleem is dat hij nu op vakantie is tot augustus. Nu, er is niet echt haast bij.
Ja, is inderdaad balen, maar kom, nu een dag verder kan ik er al wat objectiever op kijken. Eerste reflex was het ding de deur uitdoen en een andere kopen die volledig gerestaureerd is.Vintage1967 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:27:
Balen, man!
Let wel even op dat jouw electriciën de bedrading niet probeert door te meten met het element aangesloten. Dat is namelijk een bijna gegarandeerde manier om een element stuk te krijgen.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Bedankt. Wist ik niet.Wimmel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:53:
Let wel even op dat jouw electriciën de bedrading niet probeert door te meten met het element aangesloten. Dat is namelijk een bijna gegarandeerde manier om een element stuk te krijgen.
Het ligt wel sterk aan je multimeter, zo'n oude analoge bak die er bij weerstands/continuiteitsmeting een flinke stroom doorheen stuurt, da's niet goed, maar met een moderne goede gebeurt dat niet. Ik heb al heel wat elementen doorgemeten (MM, MC-LO, MC-HO) en er nog nooit eentje gemold.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 08-07-2016 15:55 ]
* Wimmel is de trotse eigenaar van een ouderwetse avo-meterCap schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:53:
Het ligt wel sterk aan je multimeter, zo'n oude analoge bak die er bij weerstands/continuiteitsmeting een flinke stroom doorheen stuurt, da's niet goed, maar met een moderne goede gebeurt dat niet. Ik heb al heel wat elementen doorgemeten (MM, MC-LO, MC-HO) en er nog nooit eentje gemold.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Ik heb het hier eerder gehad over mijn Lehmann phono pre, toen i.c.m. een AT440MLb element:
Kan ik dit wat tunen met de weerstand of andere instellingen van de black cube?
Mijn Grado prestige Silver klinkt prachtig de Lehmann in de standaard instellingen, lekker vol met veel detail. Die AT440MLb had nog meer detail maar vooral ook veel hoog. De Nagaoka MP200 die ik nu heb mag juist wel wat feller klinken, die klinkt vrij mat.musicfreak schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:55:
Of het een platenspeler genoemd mag worden? Dat lijkt mij wel.Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:26:
Telt een Technics SL1200 ook?(als ie hier niet al genoemd is)
Zo te horen ben je tevreden over de Silver. Waarom ben je dan overgegaan op de MP200?musicfreak schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:15:
Ik heb het hier eerder gehad over mijn Lehmann phono pre, toen i.c.m. een AT440MLb element:
[...]
Mijn Grado prestige Silver klinkt prachtig de Lehmann in de standaard instellingen, lekker vol met veel detail. Die AT440MLb had nog meer detail maar vooral ook veel hoog. De Nagaoka MP200 die ik nu heb mag juist wel wat feller klinken, die klinkt vrij mat.
Je kan proberen iets meer capaciteit geven. Of het helpt ligt aan de respons van je element en bij welke frequenties het is dat je wat mist.
Zie hier een algemeen rekenmodel voor de afsluitweerstand en capaciteit van MM en MC elementen. Zoals je ziet tune je bij MM elementen vooral met de capaciteit, bij MC elementen vooral met weerstand.
http://www.hagtech.com/loading.html
Bij jouw Lehmann is ie volgens mij standaard 100pF, tenzij je de oudere versie hebt die was boven de 200pF. Zelf even opzoeken. Als bij je pre de capaciteit niet in te stellen is kan je parallel (tussen de + en - van de kabel) een condensator van rond de 100pF toevoegen. Zo'n keramische schijf condensator in de pF range kost een paar cent, dus je kan wat verschillende waarden proberen. Je kan ze in pluggen solderen, y-pluggen of iets dergelijks wordt vaak gebruikt:
http://gallery.audioasylu...pl?u=3771&f=Cart_Load.gif
[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 09-07-2016 15:21 ]
Verwijderd
Dank u. Daar ben ik het volledig mee eens!Bestla schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 08:27:
[...]
Of het een platenspeler genoemd mag worden? Dat lijkt mij wel.![]()
Haha, goede vraag!Cap schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 15:03:
[...]
Zo te horen ben je tevreden over de Silver. Waarom ben je dan overgegaan op de MP200?
Ik moet zeggen, ik vind 'm niet slecht klinken maar er mag van mij wat meer pit in, het mag wat voller.
Goed om dit te weten, maar ik krijg het idee dat dit toch meer het finetunen van het geluid is. Niet zo gek ook, het zou ergens ook wat raar zijn als jehet totale klankkarakter van een element zou kunnen aanpassen. Misschien moet ik ook gewoon de conclusie trekken dat de MP200 het niet is voor mij.Je kan proberen iets meer capaciteit geven. Of het helpt ligt aan de respons van je element en bij welke frequenties het is dat je wat mist.
Heb je het over de SE en de SE II of over twee versies van de SE? Heb even gezocht maar kan zo niks vinden, zal anders nog eens op zolder zoeken naar de handleiding die bij het apparaat zat.Bij jouw Lehmann is ie volgens mij standaard 100pF, tenzij je de oudere versie hebt die was boven de 200pF. Zelf even opzoeken.
Edit: handleiding gevonden, inderdaad 100pF
Advies gevraagd!
Ik ben sinds 1,5 jaar in het bezit van een Thorens TD145. Helemaal verliefd geworden op het draaien van vinyl, perfecte manier van ontspannen.
Op de Thorens zat bij aanschaf een Nagaoka MP110 element, hiervan had de stylus het vorige maand het begeven (omgebogen tijdens gebruik). Aangezien ik tevreden was over het geluid vorige maand een nieuwe MP110 stylus gekocht en zo goed als het lukte de platenspeler arm opnieuw afgesteld.
Schijnbaar zijn mijn 'skills' toch niet zo goed, net begaf de stylus het alweer. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik erg veel moeite had om eea goed af te stellen.
Lijkt me dan ook tijd om iemand in te schakelen die wel verstand van zaken heeft.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf/persoon in de regio Maastricht die platenspelers afstelt?
Wil eventueel best een uurtje in de auto springen.
groetjes,
Bart
Ik ben sinds 1,5 jaar in het bezit van een Thorens TD145. Helemaal verliefd geworden op het draaien van vinyl, perfecte manier van ontspannen.
Op de Thorens zat bij aanschaf een Nagaoka MP110 element, hiervan had de stylus het vorige maand het begeven (omgebogen tijdens gebruik). Aangezien ik tevreden was over het geluid vorige maand een nieuwe MP110 stylus gekocht en zo goed als het lukte de platenspeler arm opnieuw afgesteld.
Schijnbaar zijn mijn 'skills' toch niet zo goed, net begaf de stylus het alweer. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik erg veel moeite had om eea goed af te stellen.
Lijkt me dan ook tijd om iemand in te schakelen die wel verstand van zaken heeft.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf/persoon in de regio Maastricht die platenspelers afstelt?
groetjes,
Bart
Hoi Bart,bieske schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:51:
Advies gevraagd!
groetjes,
Bart
Je zou eens contact op kunnen nemen met de Danny of Roger van http://www.turntable-classics.com/ waar ik pas mijn platenspeler heb gekocht. Die zitten in Amstenrade, dat is niet heel ver bij jou vandaan.
Dank voor de tip Mike!LegeBoekenkast schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:12:
[...]
Hoi Bart,
Je zou eens contact op kunnen nemen met de Danny of Roger van http://www.turntable-classics.com/ waar ik pas mijn platenspeler heb gekocht. Die zitten in Amstenrade, dat is niet heel ver bij jou vandaan.
Als je een cp-700m hebt dan moet je de antiskating controleren.
Die is waarschijnlijk stuk.
Die werkt dmv een tandriempje die een magneet draait (magnetische antiskating).
Dit is een arm gemaakt door CEC; dezelfde als op een CEC BD-7000 en ook hetzelfde als een rega r200 op de oude planar 3 die destijds geleverd werd door Acos.
Tandriempjes zijn te krijgen, maar lastig.
als je de arm open maakt, aan de arm zit een as (die door het deck gaat). Daaraan zit een magneet die door moertjes vastgehouden wordt. Verdraai deze magneet niet, of markeer z'n positie.
plaatje:
De onderste dus. De bovenste magneet kan door die slot op en neer, en dat wordt geregeld door die witte cilinder.
De antiskating werkt opdat de magneten dichterbij of verder van elkaar verschoven worden. Maar de polen van de magneten moeten wel onder een bepaalde hoek staan. Daarom mag de magneet die op de as zit niet verdraaid zitten
Dit is dus een arm van een CEC, maar die onkyo cp-700m arm zal er van binnen hetzelfde uitzien.
Dit is 1 van de weinige riempjes die past:
http://shop.sdp-si.com/catalog/product/?id=A_6B18M125030
Je hebt een 3mm brede riem nodig met een pitch van 1mm en ongeveer 125 tandjes.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 12-07-2016 12:58 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Verwijderd
Na veel wikken en wegen toch maar mijn T-ampje en losse voorversterker vervangen door iets met meer power (en meer inputs, én goede Phono MM voorversterking).

Verwijderd
mr_petit schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:44:
[...]
Als je een cp-700m hebt dan moet je de antiskating controleren.
Die is waarschijnlijk stuk.
Die werkt dmv een tandriempje die een magneet draait (magnetische antiskating).
Dit is een arm gemaakt door CEC; dezelfde als op een CEC BD-7000 en ook hetzelfde als een rega r200 op de oude planar 3 die destijds geleverd werd door Acos.
Tandriempjes zijn te krijgen, maar lastig.
als je de arm open maakt, aan de arm zit een as (die door het deck gaat). Daaraan zit een magneet die door moertjes vastgehouden wordt. Verdraai deze magneet niet, of markeer z'n positie.
plaatje:
[afbeelding]
De onderste dus. De bovenste magneet kan door die slot op en neer, en dat wordt geregeld door die witte cilinder.
De antiskating werkt opdat de magneten dichterbij of verder van elkaar verschoven worden. Maar de polen van de magneten moeten wel onder een bepaalde hoek staan. Daarom mag de magneet die op de as zit niet verdraaid zitten
Dit is dus een arm van een CEC, maar die onkyo cp-700m arm zal er van binnen hetzelfde uitzien.
Dit is 1 van de weinige riempjes die past:
http://shop.sdp-si.com/catalog/product/?id=A_6B18M125030
Je hebt een 3mm brede riem nodig met een pitch van 1mm en ongeveer 125 tandjes.
ok, maar de cp-700m heeft dus exact dezelfde constructie met hetzelfde antiskating riempje.
je hebt ook getest of de antiskating veranderd?
dit is de cp-700 arm van binnen:

Van de buitenkant zie je uiteraard niets.
Je moet dus of controleren/meten of de antiskating kracht veranderd bij instellingen (want daar draait het natuurlijk om), of 'm openmaken.
Ik kwam er destijds achter omdat ik vond dat de antiskating niet goed instelbaar was als ik van element/naalddruk veranderde.
je hebt ook getest of de antiskating veranderd?
dit is de cp-700 arm van binnen:

Van de buitenkant zie je uiteraard niets.
Je moet dus of controleren/meten of de antiskating kracht veranderd bij instellingen (want daar draait het natuurlijk om), of 'm openmaken.
Ik kwam er destijds achter omdat ik vond dat de antiskating niet goed instelbaar was als ik van element/naalddruk veranderde.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 13-07-2016 12:52 ]
Zoiets? Draaitafel waterpas stellen (!), anti skating op 0 draaien, arm horizontaal zwevend balanceren boven het plateau, arm naar de spingle bewegen en daar laten zweven, als het goed is hangt ie daar dan stil. Dan rustig de anti skating erop draaien. Gebeurt er niets, dan is ie stuk. Beweegt de arm terug naar de rust positie en steeds sneller bij hogere anti-skating, dan doet ie in ieder geval iets, of ie dan de juiste kracht geeft is nog een tweede natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 13-07-2016 14:12 ]
Prachtig gemaakt!Inverted_World schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:46:
Hoi!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij wilde zelf meerdere versie gaan bouwen nu, in het huidige ontwerp, met verschillende houtsoorten etc.Begrijp me niet verkeerd het is niet bedoeld als spam, maar mocht iemand ook zoiets willen kun je altijd een berichtje sturen en geef ik zijn gegevens, ben zelf dusdanig tevreden dat ik dat toch even wilde laten weten. Erg blij mee, in ieder geval, lievelingsplaten zitten hierin, en de rest in de kast, nu heeft het oog ook wat!
Persoonlijk zou ik nog kijken voor een stuk 4 kant plexi voor erop te kunnen plaatsen om het stofvrij te houden.
Inderdaad, was ook het eerste wat ik dacht: het ontwerp ziet er leuk uit maar is niet helemaal praktisch in verband met het stofvrij houden, stof dwarrelt naar beneden en dat wil je zoveel mogelijk bij je platen vandaan houden.
Aanvullend: een blanco vinyl op draaitafel leggen, bovenstaande stappen volgen tót de anti-skating, het gewenste aantal gram meegegeven en dan de naald op de plaat leggen. Vervolgens ga je draaien aan de anti-skating. Dan kan je gelijk checken of de anti-skating ook stabiel z'n werk doet.Cap schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:11:
Zoiets? Draaitafel waterpas stellen (!), anti skating op 0 draaien, arm horizontaal zwevend balanceren boven het plateau, arm naar de spingle bewegen en daar laten zweven, als het goed is hangt ie daar dan stil. Dan rustig de anti skating erop draaien. Gebeurt er niets, dan is ie stuk. Beweegt de arm terug naar de rust positie en steeds sneller bij hogere anti-skating, dan doet ie in ieder geval iets, of ie dan de juiste kracht geeft is nog een tweede natuurlijk.
Correct me if I'm wrong: uit m'n DJ periode kan ik mij herinneren dat wanneer de naald blijft 'hangen' op 1/3e vanaf het begin van de plaat, dan heb je gemiddeld over de gehele plaat de hoogste stabiliteit en laagste slijtage.
Blanco plaat is inderdaad ook bruikbaar om te kijken of de AS het doet, maar om te bepalen of de ingestelde AS correct is moet je hier naar mijn mening niet op af gaan: een blanco plaat heeft geen groef en de groefmodulatie heeft invloed op de benodigde AS instelling. Ik zou het doen door te luisteren en evt door te kijken naar de stand v.d. naald in de groef, recht van voren gezien, maar het beste is nog de boel gewoon de L en R kanalen checken met een scoop met behulp van een geschikt testsignaal.
Even voor mijn beeldvorming (en vooral om bij te leren), dit is mijn kennis/gedachtegang:
Met een blanco plaat beweegt de naald vrij over het oppervlak. Omdat er geen zijwaartse frictie is, kan je de zijwaartse tegen-kracht dus optimaal instellen... En 1/3e op de plaat is midden in de 'track', daarmee stel je dus af op het gemiddelde. Aan het begin van de plaat is er immers te weinig anti-skating, aan het einde van de plaat te veel.
Niet dus?
Wat betreft een schrijvende voltmeter, natuurlijk, dat is ideaal. Maar leg dat geld lekker bij een nieuwe/betere naald
Met een blanco plaat beweegt de naald vrij over het oppervlak. Omdat er geen zijwaartse frictie is, kan je de zijwaartse tegen-kracht dus optimaal instellen... En 1/3e op de plaat is midden in de 'track', daarmee stel je dus af op het gemiddelde. Aan het begin van de plaat is er immers te weinig anti-skating, aan het einde van de plaat te veel.
Niet dus?
Wat betreft een schrijvende voltmeter, natuurlijk, dat is ideaal. Maar leg dat geld lekker bij een nieuwe/betere naald
Volgens mij andersom. de skatingkracht is een resultante van de wrijvingskracht van de naald (dus in de richting van de plaat) en de offset hoek.herofruit schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:33:
Aan het begin van de plaat is er immers te weinig anti-skating, aan het einde van de plaat te veel.
Niet dus?
De offset hoek is behoorlijk constant (scheelt hooguit 2 graden ofzo op 20 graden), maar de wrijvingskracht varieert wel een ruime factor 2 , omdat deze afhankelijk is van de snelheid van de groef (en dus de omtrek en het toerental). Aan de buitenkant is de wrijvingskracht behoorlijk veel hoger dan aan de binnenkant. Dus ook meer skatingkracht.
Qua groefloze plaat instellen (en antiskating in het algemeen) heb ik wisselende gedachten. De betere duals hebben een aardige antiskating schaal die ook afhankelijk is van het profiel van de naald, en als ik een groefloze plaat neem als instelling en een testplaat (met dus heel hard signaal), dan zit de dual instelling er altijd een beetje tussenin. Net als de waarheid waarschijnlijk
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 13-07-2016 17:35 ]
Excuus, ik draaide het om idd. Maar duidelijk verhaal, weer wat geleerd
Inderdaad, aangezien de skating nogal afhankelijk is van het signaal in de groef verschilt het per opname. Ik zou als testsignaal dan ook niet een ultra harde 1 kHz toon (met extreem hoge snijsnelheid dus) nemen maar eentje die gemiddeld luid is, of anders een album met een mono opname.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 14-07-2016 12:39 ]
Besten,
Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb een "oude" Pioneer (eind jaren 80-90) draaitafel (type weet ik niet direct) aangesloten op mijn Harman Kardon reciever d.m.v. tulpstekkers (rood/wit). Op zich werkt dit prima, maar ik moet de versterker wel op vol volume opendraaien om hoorbaar geluid te krijgen.
Hiermee bedoel ik dat de laagste stand -80Db is en de hoogste is +4Db. Pas op +4Db krijg ik normaal kamer geluid.
Eerst dacht ik dat dit door het naaldje kwam, deze is volgens mij afgevlakt geraakt door de jaren heen. Echter omdat de tafel ook een lelijke stofkap heeft, wilde ik kijken om een nieuwe tafel te halen.
Echter met het inlezen kan mijn probleem ook veroorzaakt worden door het gemis van een Phono-aansluiting en dat ik een voorversterker ertussen moet zetten, zoals deze:
http://www.bax-shop.nl/ph...rversterker#specificaties
Kunnen jullie dit bevestigen/ontkennen?
Is het ook zo als ik een moderne platen speler haal (bijv. een Crosley), dat ik geen voorversterker nodig ga hebben omdat het er al in zit?
Ik hoor het graag van jullie.
Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb een "oude" Pioneer (eind jaren 80-90) draaitafel (type weet ik niet direct) aangesloten op mijn Harman Kardon reciever d.m.v. tulpstekkers (rood/wit). Op zich werkt dit prima, maar ik moet de versterker wel op vol volume opendraaien om hoorbaar geluid te krijgen.
Hiermee bedoel ik dat de laagste stand -80Db is en de hoogste is +4Db. Pas op +4Db krijg ik normaal kamer geluid.
Eerst dacht ik dat dit door het naaldje kwam, deze is volgens mij afgevlakt geraakt door de jaren heen. Echter omdat de tafel ook een lelijke stofkap heeft, wilde ik kijken om een nieuwe tafel te halen.
Echter met het inlezen kan mijn probleem ook veroorzaakt worden door het gemis van een Phono-aansluiting en dat ik een voorversterker ertussen moet zetten, zoals deze:
http://www.bax-shop.nl/ph...rversterker#specificaties
Kunnen jullie dit bevestigen/ontkennen?
Is het ook zo als ik een moderne platen speler haal (bijv. een Crosley), dat ik geen voorversterker nodig ga hebben omdat het er al in zit?
Ik hoor het graag van jullie.
Het is op zich handig als de modelnummers van je Pioneer platenspeler en Harman Kardon receiver noemt, dan kunnen we meer zeggen.
Klopt, er moet een phono versterker tussen als je geen PHONO ingangen hebt op je receiver.
Modellen die hier vaak aangeraden worden voor een gunstige prestatie/prijs:
https://www.conrad.nl/nl/...terker-zwart-1361542.html
http://www.bax-shop.nl/ph...phono-line-voorversterker
Geen Crosley halen! Ondingen voor teveel geld, slechte kwaliteit en niet goed voor je platen. Die oude Pioneer is vermoedelijk veel beter.
Blijkt je naald dan toch ook kapot dan kan je een nieuwe kopen. Welk element zit eronder? Typenummer of foto helpt. Ook kan je een heel element kopen, een Audio Technica AT95e is prima voor veel Japanse platenspelers en voor 25 euro inmiddels rond de 30 euro te krijgen bij Thakker en consorten.
En een lelijke stofkap kan je oppoetsen met plastic polish, car polish, brasso koperpoets etc en veel geduld. Is ie er heel erg aan toe (diepe krassen) dan kan je voor de polish ronde beginnen met fijn schuurpapier (korrel 1200 of fijner) en dan nat schuren, kost dus nog meer tijd en je krijgt een lamme arm. Kan ook met een poetsschijf op een boor of andere machine, maar dan moet je wel een beetje handig zijn want het mag niet te snel draaien en te heet worden.
Klopt, er moet een phono versterker tussen als je geen PHONO ingangen hebt op je receiver.
Geen Crosley halen! Ondingen voor teveel geld, slechte kwaliteit en niet goed voor je platen. Die oude Pioneer is vermoedelijk veel beter.
Blijkt je naald dan toch ook kapot dan kan je een nieuwe kopen. Welk element zit eronder? Typenummer of foto helpt. Ook kan je een heel element kopen, een Audio Technica AT95e is prima voor veel Japanse platenspelers en voor 25 euro inmiddels rond de 30 euro te krijgen bij Thakker en consorten.
En een lelijke stofkap kan je oppoetsen met plastic polish, car polish, brasso koperpoets etc en veel geduld. Is ie er heel erg aan toe (diepe krassen) dan kan je voor de polish ronde beginnen met fijn schuurpapier (korrel 1200 of fijner) en dan nat schuren, kost dus nog meer tijd en je krijgt een lamme arm. Kan ook met een poetsschijf op een boor of andere machine, maar dan moet je wel een beetje handig zijn want het mag niet te snel draaien en te heet worden.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 14-07-2016 13:15 ]
Voor stofkappen werkt tandpasta ook best. Gewoon de meest basic variant nemen want de kap hoeft niet extra wit of een frisse geur te hebben.
Oké, het gaat om een Harmon Kardon AVR 139 en een Kenwood P-31 (totaal wat anders dan in mijn post, excuus!).Cap schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:08:
Het is op zich handig als de modelnummers van je Pioneer platenspeler en Harman Kardon receiver noemt, dan kunnen we meer zeggen.
Ook heb ik gekeken of er écht geen PHONO-ingang op zit, en dit is niet het geval. Ik begrijp uit het antwoord dat er altijd een voorversterker er tussen moet worden geplaatst omdat ik PHONO mis, ongeacht of ik een draaitafel haal die in de laatste 5 jaar is gefabriceerd?
Hoe kan ik er achter komen wat voor een element eronder zit? Kan ik dat plaat geval (hoe heet dat eigenlijk?) lichten of kan ik dat makkelijker nazoeken? De platen zelf draaien goed.
De HK AVR 139 receiver heeft inderdaad geen phono ingang dus je hebt voorversterking nodig.
Die Kenwood P-31 platenspeler is niet veel soeps eigenlijk, ik zou een andere platenspeler aanschaffen. Tweedehands vintage heb je veel bang for the buck, maar als je ook nog een phono pre moet kopen dan is nieuw wellicht ook een optie omdat daar inderdaad modellen verkrijgbaar zijn met ingebouwde phono pre. Dus nee, je hebt niet altijd een phono pre nodig.
Ga dan niet voor een Crosley maar kijk eens naar zoiets:
pricewatch: Denon DP-300F Platenspeler (Zwart)
Veel goedkoper gaat het niet worden, als het nieuw en ook redelijk goed moet zijn.
Tweedehands heb je voor dat geld (platenspeler + phono pre) ook allerlei opties maar dat is wat ingewikkelder, de staat van onderhoud speelt natuurlijk een rol. Zelf ben ik meer van een klassieke vintage platenspeler met een losse phono pre, maar ik snap dat er een markt is voor nieuwe "plug and play" platenspelers.
Die Kenwood P-31 platenspeler is niet veel soeps eigenlijk, ik zou een andere platenspeler aanschaffen. Tweedehands vintage heb je veel bang for the buck, maar als je ook nog een phono pre moet kopen dan is nieuw wellicht ook een optie omdat daar inderdaad modellen verkrijgbaar zijn met ingebouwde phono pre. Dus nee, je hebt niet altijd een phono pre nodig.
Ga dan niet voor een Crosley maar kijk eens naar zoiets:
pricewatch: Denon DP-300F Platenspeler (Zwart)
Veel goedkoper gaat het niet worden, als het nieuw en ook redelijk goed moet zijn.
Tweedehands heb je voor dat geld (platenspeler + phono pre) ook allerlei opties maar dat is wat ingewikkelder, de staat van onderhoud speelt natuurlijk een rol. Zelf ben ik meer van een klassieke vintage platenspeler met een losse phono pre, maar ik snap dat er een markt is voor nieuwe "plug and play" platenspelers.
Ik zou gewoon beginnen met een voorversterker. Die Kenwood upgraden, dat kan altijd nog.
Punctuality is the politeness of kings
Hey vinylfanaten! Op het moment ben ik aan het afstuderen op de vraag waarom Nederlanders lp's/vinyl kopen. Zouden jullie mij enorm willen helpen door deze enquête in te vullen? Teacher heeft mij toestemming gegeven om de enquête hier te delen.
Duizend dank alvast en uiteraard deel ik de onderzoeksresultaten in deze topic!
Die strand vragen zijn erg grappig
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat ik eigenlijk best wel mis, is de onderscheiding tussen oude of nieuwe muziek en wat voor uitgave dan gekocht zou kunnen worden.TacoB schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:31:
Hey vinylfanaten! Op het moment ben ik aan het afstuderen op de vraag waarom Nederlanders lp's/vinyl kopen. Zouden jullie mij enorm willen helpen door deze enquête in te vullen? Teacher heeft mij toestemming gegeven om de enquête hier te delen.
Zo koop ik voornamelijk nieuwe muziek ook nieuw (vooral online), maar oudere muziek haal ik voornamelijk tweedehands (platenwinkel, kringloop).
Wel leuke enquête, in elk geval ingevuld zoals deze nu is
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
overigs vind ik dat je de muziek soort: Elektronisch/dance moet splitsen.
Elektronisch betekend niet meteen dance.
Elektronisch betekend niet meteen dance.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Ik vind ook dat je iemand niet moet dwingen te kiezen welke soort muziek ie het meest luistert, en slechts 1 enkele optie toestaan. Ik zou echt niet kunnen zeggen of ik het meest pop, rock, electronisch, blues of soul luister.... dus er moet minstens optie zijn om dat aan te geven of de vraag over te slaan. Dit soort gesloten vragen forceert antwoorden die niet juist zijn en dus onjuiste statistieken, die weer onjuist geïnterpreteerd gaan worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 16-07-2016 20:32 ]
Technisch vallen de meeste stijlen daar genoemd onder popmuziek. Popmuziek is letterlijk niets meer dan 'eigentijdse muziek' (populair) en is een hoofdstroming (naast 'jazz' of 'klassiek')
Maar goed, je kan muziek op heel veel manieren indelen. er is geen eenduidige manier.
Dus heb ik maar popmuziek ingevuld. Ik weet ook niet wat hij met die vraag wil aantonen, maar dat is zijn pakkie an.
Maar goed, je kan muziek op heel veel manieren indelen. er is geen eenduidige manier.
Dus heb ik maar popmuziek ingevuld. Ik weet ook niet wat hij met die vraag wil aantonen, maar dat is zijn pakkie an.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 16-07-2016 21:54 ]
Pop heeft een hoop definities. Je kunt er ook Katy Perry, Lady Gaga en Miley Cyrus mee bedoelen. Écht populair dus
Bijna even erg als mensen die van 'top-40' muziek houden... dat kunnen alle genres zijn, en zijn die liedjes niet meer leuk als ze uit die lijst zijn?
ongeveer wel ja voor de mensen die dat zeggen 
Pop is altijd de restbak geweest van nummers die wel populair waren maar niet in de 'klassieke indeling' pasten. Maar een paar eeuwen geleden was bijvoorbeeld Mozart ook gewoon populaire muziek (en en zijn er toen ook nogal wat overleden aan geslachtziektes schijnt).
Een mooie omschrijving van klassiek vindt ik overigens 'een afgesloten stijl periode' - dus Pink Floyd valt daar wat mij betreft nu ook onder, net zoals punk. Pop die we ons na 10 jaar nog herinneren, ..., is Kraftwerk nog pop? The Black Album van Metallica is pop, of toch metal, of misschien wel klassiek (veel metal heeft meer met klassiek gemeen dan pop is mijn mening).
Pop is altijd de restbak geweest van nummers die wel populair waren maar niet in de 'klassieke indeling' pasten. Maar een paar eeuwen geleden was bijvoorbeeld Mozart ook gewoon populaire muziek (en en zijn er toen ook nogal wat overleden aan geslachtziektes schijnt).
Een mooie omschrijving van klassiek vindt ik overigens 'een afgesloten stijl periode' - dus Pink Floyd valt daar wat mij betreft nu ook onder, net zoals punk. Pop die we ons na 10 jaar nog herinneren, ..., is Kraftwerk nog pop? The Black Album van Metallica is pop, of toch metal, of misschien wel klassiek (veel metal heeft meer met klassiek gemeen dan pop is mijn mening).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Pink floyd is toch geen afgesloten stijlperiode? Die band kan wel gestopt zijn maar de muziekstijl die zij beoefenden wordt nog gewoon gecomponeerd. Net als 'klassieke muziek' (symphonie etc) overigens.
Van mijn definitie is dat alles betreffende pop eigenlijk voortkomt uit postWW2 rock'n roll terwijl klassiek een andere basis heeft.
Metal is dus pop volgens die indeling.
Van mijn definitie is dat alles betreffende pop eigenlijk voortkomt uit postWW2 rock'n roll terwijl klassiek een andere basis heeft.
Metal is dus pop volgens die indeling.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 16-07-2016 23:13 ]
Die vraag helpt bij het creëren van een beeld van lp-kopers. Als je weet wat voor muziek iemand voornamelijk koopt/luistert, helpt dat bij het schetsen van de persoonlijkheid van iemand,mr_petit schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:52:
Beetje raar om naar inkomen te vragen. Zeker over een onbeveiligde verbinding! En ik zou niet weten hoeveel modaal is.TacoB schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:31:
Ook mis ik SACD als drager. DSD-geluid komt aardig in de richting van vinyl.
Dat is wel duidelijk volgens mij, maar het probleem is wat mij betreft dat je dus niet het juiste beeld kan schetsen omdat je gevraagd wordt naar welke muziek je het meeste luistert en vervolgens maar 1 antwoord uit voorgebakken mogelijkheden mag invullen, terwijl je vele situaties kan bedenken waarbij dit de lading niet goed dekt (want zovelen luisteren van alles, misschien wel 5 soorten of meer uit die keuzes, waarbij niets een overduidelijk hoger percentage heeft dan iets anders).TacoB schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:57:
[...]
Die vraag helpt bij het creëren van een beeld van lp-kopers. Als je weet wat voor muziek iemand voornamelijk koopt/luistert, helpt dat bij het schetsen van de persoonlijkheid van iemand,
Gevolg is dat er een oversimplificatie van de muzieksmaak naar voren komt, in dit geval bijvoorbeeld "pop" of "rock" en dat daar weer statistiek op bedreven wordt, met als gevolg onderzoeksresultaten die de plank misslaan.
Bijvoorbeeld: "het overgrote deel (95%) luistert voornamelijk naar popmuziek" of erger nog, "de beluisterde platen bestaan voor 95% uit popmuziek". Maar goed het ligt er wel aan waar de antwoorden voor gebruikt worden natuurlijk. Als er wordt geconcludeerd: "van de respondenten geeft 95% aan voornamelijk naar popmuziek te luisteren wanneer ze daarbij gevraagd wordt één genre te kiezen uit de volgende genres... " Ik heb het vermoeden dat die laatste regel het rapport met conclusies niet gaat halen.
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 17-07-2016 18:24 ]
En ik mis een vraag over jukeboxen.
En naar buiten gaan en lp's luisteren? Beetje lastig, maar niet onmogelijk gezien er draagbare platenspelers zijn.
Ik verzamel naast LP's ook 7" singletjes voor de jukebox.
En naar buiten gaan en lp's luisteren? Beetje lastig, maar niet onmogelijk gezien er draagbare platenspelers zijn.

Ik verzamel naast LP's ook 7" singletjes voor de jukebox.
Moest ook even lachen met de strandvragen, niet echt praktisch om daar een draaitafel te installeren
Dit topic is gesloten.